Print&Media

8/2015

Huom! Valittuna on arkistonumero. Uusin ilmestynyt numero on 1/2024
  •  
    12 kk jatkuva digitilaus 72,00 €Uutta
  •  
    12 kk määräaikainen digitilaus 80,00 €
  •  
    Irtonumero 9,00 5,00 €
  •  
    Aktivoi tilaajatunnus
Tilaus alkaa uusimmasta julkaistusta numerosta 1/2024.
  • Tässä numerossa
  • Tietoa lehdestä
PÄÄKIRJOITUS
7 Ruotsalaisefektistä oppia
Lasse Krogell ottaa kantaa printtimainonnan määrään tuoreen tutkimuksen valossa.

UUTISET
10 Marras-joulukuun uutiskatsaus
Erwekolta suurinvestointi, Uusi Think Ink -kilpailu, Bookwellille ja Xeikonille uusi omistus.

3D-TULOSTUS
19 Kolmedeen lipevät pinnat
Missä 3D-tulostaminen ei jo olisi? Haastattelimme asiantuntija Marko Piiraa.

ILKAN EVANKELIUMI
20 Hyvällä johtajalla on aina kiire. Vai onko?
Ilkka Mattila esittelee ajanhallinnan kaaosteoriaa.

HAASTATTELU
22 Painamisen ympäristötohtori
Tohtoriksi marraskuussa väitellyt Pentti Viluksela on tehnyt laajan väitöskirjatutkimuksen suomalaisten painotalojen ympäristöpanostuksista otsikolla ”Environmental engagement of Finnish printing companies”.

THINK INK
24 Neliväripainamista ilman painovärejä
Kyllä, luit aivan oikein. Juuri niin pakkauspainamisen markkinoille pyrkivä Iscent painaa. Ja painopinta sädehtii kaikissa sateenkaaren väreissä. Vähän niin kuin revontulet. Tai kuin hologrammi.

SOFTAGURU
26 Ketteryttä työskentelyyn
Petteri Paananen kehottaa yrityksiä ketteröitymään startupien malliin.

HENKILÖ
28 Tuhat ja yksi Joulupukkia
Petri Paarnio on elämänsä suurimman haasteen edessä. Hän aikoo rakentaa Joulupukista maailman arvostetuimman suomalaisen brändin.

TEEMA: VIIMEISTELYN TRENDIT

34 Viimeistelyn tuhkimotarina
Tuote ei ole valmis, ennen kuin se on viimeistelty. Viimeistely tai jälkikäsittely tunnetaan teollisuuden Tuhkimo-teknologiana: itsestäänselvyytenä, aliarvostettuna ja ylenkatsottuna. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet.

40 ”Automatisoi niin paljon kuin pystyt”
Horizon avasi uuden demokeskuksen Saksassa. Paikalla oli noin 15 suomalaisasiakasta. Mitä tapahtumassa nähtiin?

44 Toimiiko inline-viimeistely?
Inline-viimeistely tarkoittaa viimeistelykonetta, joka on integroitu painokoneen jatkeeksi. Kenelle inline toimii?

ILMIÖ
46 Printin erikoismateriaalit
Painaminen paperille ei ole ainoa vaihtoehto. Inkjet-tulostamisen avulla voi painaa vaikka nahalle, puulle, kankaalle, lasille tai keramiikalle – ja tehdä uusia muotikenkiä tai kunnostaa 400 vuotta vanhat puuovet.

TOTEUTUS
52 Pala painettua suklaata
Iittalan Lasimäellä painetaan suussa sulavia painotuotteita. Kultasuklaa on yksi harvoista suomalaisista yrityksistä, jotka sekä tekevät suklaata itse käsityönä että painavat personoituja kuva-aiheita suklaan pintaan.

MATKARAPORTTI
54 Uusi Heidelberg
We are more than machines. Heidelbergin uusi tunnuslause kertoo olennaisesti mitä yhtiö tavoittelee.

ALALLA TAPAHTUU
56 Mitä, missä, milloin?
Mediapäivä veti ennätysyleisön, Päivälehden museo uusiutui, maailman paras markkinointikampanja Suomesta jne.

TESTI
63 Julisteita salamannopeasti
Testissä Memjet-teknologiaa käyttävä Xerox IJP 2000.
Print&Media on Suomen johtava graafisen ja visuaalisen viestinnän ammattimedia. Kuusi kertaa vuodessa ilmestyvästä Print&Media-lehdestä saat runsaasti tietoa graafisen ja visuaalisen viestinnän alalta sekä pakkausalalta. Esittelemme uusia trendejä ja ilmiöitä sekä seuraamme teknologista kehitystä. Lehdestämme löydät myös tuoreimmat uutiset, henkilö- ja asiantuntijahaastattelut sekä paljon muuta!

Lukijoitamme ovat painot, mainostoimistot, graafiset suunnittelijat, painotuotteita ostavat brändit, visuaalisen viestinnän parissa työskentelevät ammattilaiset sekä graafisen alan laitetoimittajat ja oppilaitokset.

Voit ostaa minkä tahansa arkistossa näkyvän Print&Media-lehden näköislehden. Jokaisen numeron alta löydät kyseisen lehden sisällysluettelon.

Lehti syntyi syyskuussa 2011, kun AGI- ja Painomaailma-lehdet yhdistyivät. Print&Media on myös Graafinen Teollisuus ry:n jäsenlehti sekä Aikakausmedian jäsen.

www.pmlehti.fi

Arkistonumerot

  • 1/2024
  • 6/2023
  • 5/2023
  • 4/2023
  • 3/2023
  • 2/2023
  • 1/2023
  • 6/2022
  • 5/2022
  • 4/2022
  • 3/2022
  • 2/2022
  • 1/2022
  • 7-8/2021
  • 6/2021
  • 5/2021
  • 4/2021
  • 3/2021
  • 2/2021
  • 1/2021
  • 8/2020
  • 7/2020
  • 5-6/2020
  • 3-4/2020
  • 2/2020
  • 1/2020
  • 8/2019
  • 7/2019
  • 6/2019
  • 5/2019
  • 4/2019
  • 3/2019
  • 2/2019
  • 1/2019
  • 8/2018
  • 7/2018
  • 6/2018
  • 5/2018
  • 4/2018
  • 3/2018
  • 2/2018
  • 1/2018
  • 8/2017
  • 7/2017
  • 6/2017
  • 5/2017
  • 4/2017
  • 3/2017
  • 2/2017
  • 1/2017
  • 8/2016
  • 7/2016
  • 6/2016
  • 5/2016
  • kesäextra/2016
  • 4/2016
  • 3/2016
  • 2/2016
  • 1/2016
  • 8/2015
  • 7/2015
  • 6/2015
  • 5/2015
  • kesäextra/2015
  • 4/2015
  • 3/2015
  • 2/2015
  • 1/2015
  • 8/2014
  • 7/2014
  • 6/2014
  • 5/2014
  • 4/2014
  • 3/2014
  • 2/2014
  • 1/2014
  • 9/2013
  • 8/2013
  • 7/2013
  • 6/2013
  • 5/2013
  • 4/2013
  • 3/2013
  • 2/2013
  • 1/2013
  • 10/2012
  • 9/2012
  • 8/2012
  • 7/2012
  • 6/2012
  • 5/2012
  • 4 (drupa-liitelehti)/2012
  • 4/2012
  • 3/2012
  • 2/2012
  • 1/2012
  • 4/2011
  • 3/2011
  • 2/2011
  • 1/2011