HAASTATTELU
20 Ensimmäinen maailmassa
Hansaprintin Jukka Saariluoma kertoo, miksi Hansaprint investoi miljoonia mustesuihkutekniikkaan.
SOFTAGURU
22 Paikallislehden tulevaisuus?
Sitä pohtii softagurumme Petteri Paananen. Petterillä on muutama idea takataskussa paikallislehdille.
HENKILÖ
24 Erik Spiekermann
Typografi, suunnittelija ja yrittäjä. Spiekermann on yksi maailman tunnetuimmista graafisista suunnittelijoista.
TEEMA: MIKROPAINOT
30 Pienpainon omat vahvuudet
Markkinoilta löytyy tilaa erikoistujille ja myös ketterille moniosaajille. Haastattelussa neljä erilaista pienpainoa.
34 Käteisellä, lainalla vai leasingillä?
Investoinnin rahoittamiseen on monta vaihtoehtoa. On hyvä tietää mahdolliset sudenkuopat.
36 Pienpainon osto-opas
Listattuna laite- ja ohjelmistosuositukset aloittavalle tai pienelle digipainotuotannon yritykselle.
ILMIÖ
44 Digipakkaukset nousukiidossa Smithers Piran mukaan digipainettujen pakkausten ja etikettien arvo tuplaantuu vuosien 2013 ja 2018 välillä.
TOTEUTUS
46 Etiketit Oscar-gaalaan
Kun ihonhoitoyritys Beardition sai luvan jakaa ilmaistuotteita Oscar-gaalassa, oli vain muutama päivä aikaa valmistaa etiketit. Asia ratkaistiin digitaalipainaen.
MESSUENNAKKO
48 World Publishing Expo @ Amsterdam
Tiivis tietopaketti messuista, sen aikana järjestettävistä seminaareista ja näytteilleasettajista.
KOMMENTTI
66 Tyrmää tai tule tyrmätyksi
Muutoksia rakastava Lönnbergin markkinointijohtaja Kimmo Peränen pohtii alan muutostarpeita.
VAKIOT
7 Pääkirjoitus
8 Uutiset
52 Alalla tapahtuu
56 Markkinapaikka
61 Testi – Mimaki JFX500-2131
64 Myyntiklinikka Matthew Parker
Print&Media on Suomen johtava graafisen viestinnän media. Lehti syntyi syyskuussa 2011, kun AGI- ja Painomaailma-lehdet yhdistyivät. Print&Media on myös Graafinen Teollisuus ry:n jäsenlehti. Print&Media esittelee säännöllisesti graafisen viestinnän tuoreimpia trendejä, ilmiöitä, henkilöitä ja teknologioita. Jokaisen numeron alta löydät kyseisen lehden sisällysluettelon.
www.pmlehti.fi