Print&Media nro 3/2025
PÄÄKIRJOITUS
Myymälät eloon
Jarkko Hakola toivoo kotimaisten myymälöiden tuottavan enemmän wow-elämyksiä, kuten Lontoossa. Siellä myymälät ovat kuin ”visuaalisia karkkikauppoja”.
UUTISET
2025 toukokuun uutiskatsaus
Hansaprint siirtyy PunaMustalle, hurjaa kasvua digipainamisessa, Postin maksuihin jälleen korotus ja muut tuoreet uutiset.
ILKAN EVANKELIUMI
Myymälöistä viihdekeskuksia
Graafinen ala on jo pitkään tehnyt siirtymää somistukseen ja rakennesuunnitteluun. Ilkka Mattilan mielestä nyt on otettava haltuun pelillistäminen ja asiakkaan viihdyttäminen.
OHJELMISTOVINKKI
Lyhyt mainosvideo tekoälyllä
Miten teet mainosvideoita tekoälyllä selaimessa, kohtuullisilla osaamisvaatimuksilla? Juha Laamanen kertoo.
PINNALLA
Miten tehdä kesämyyntiä?
Voisiko painotalo löytää kesälläkin liikevaihtoa? Asiaa kannattaa valmistella jo keväällä. Print&Media haastatteli Teippitukun yrittäjää.
VISIITTI
Tuotesuurennosten tekijä
Turkulainen Orle tekee jokaista työtä useimmiten vain yhden kappaleen. Se on joko todella suuri tai todella pieni. Print&Media teki visiitin yritykseen.
TEEMA: MYYMÄLÄTRENDIT
Rohkeutta myymäläuudistuksiin
Sekä myymälät että toimistot ovat uudessa tilanteessa. Kaupan täytyy tehdä itselleen jotain, jotta se saa ostoskorien arvon kasvamaan. Toisaalta hybridityön lisääntyminen tuo toimistojen viihtyvyydelle uusia vaatimuksia. Tilasuunnittelulla ja printillä on oma merkittävä roolinsa tässä kaikessa.
K-Market Roban uudistus
Helsingin keskustassa sijaitseva K-Market Roba toteutti viime vuonna mittavan myymäläuudistuksen. Näyttävin osa uudistusta on keskellä myymälää sijaitsevan Sinebrychoffin tai lyhyemmin Koffin tornin kopio.
Shop-in-shop on yhteistyötä
Shop-in-shop-konseptit ovat nousseet tärkeäksi osaksi vähittäiskaupan strategiaa – ja hyvästä syystä. Kun tila myymälässä on rajallinen ja asiakkaan huomio kallisarvoinen, brändin on kyettävä erottumaan nopeasti, visuaalisesti ja myyvästi.
Brittipainot askeleen edellä
Lontoossa vuosittain järjestettävä VM & Display Show -tapahtuma avasi silmiä, millaisia palveluita painotalojen tulee tarjota erityisesti myymälätarpeisiin. Print&Media oli paikan päällä.
MESSURAPORTTI
Energiaa Berliinissä
Kahdeksan hallia täynnä nähtävää: teknologiaa, materiaaleja, ohjelmistoja ja tuoteideoita. Berliinin Fespa-messujen täydet käytävät olivat elävä osoitus messujen voimasta.
VAKIOT
Alalla tapahtuu
Katsaus graafisen alan ajankohtaisiin tapahtumiin, nimityksiin ja investointeihin.
Markkinapaikka
Alan tuotteiden ja palvelujen ilmoituksia.
Luupissa
Vuonna 2016 julkaistu, GT:n tilaama Markkinoinnin myyntivaikutus -tutkimus (Parvinen ja Somervuori) antoi vahvan viestin: markkinointi on liiketoiminnan investointi, ei pelkkä kustannus. Lähes vuosikymmen myöhemmin tutkimuksen ydinviesti on ajankohtaisempi kuin koskaan – etenkin painoteollisuuden näkökulmasta.
Print&Media julkaisukalenteri
Vuoden 2025 Print&Median ilmestymispäivät ja teemat.
Print&Media on Suomen johtava graafisen ja visuaalisen viestinnän ammattimedia. Kuusi kertaa vuodessa ilmestyvästä Print&Media-lehdestä saat runsaasti tietoa graafisen ja visuaalisen viestinnän alalta sekä pakkausalalta. Esittelemme uusia trendejä ja ilmiöitä sekä seuraamme teknologista kehitystä. Lehdestämme löydät myös tuoreimmat uutiset, henkilö- ja asiantuntijahaastattelut sekä paljon muuta!
Lukijoitamme ovat painot, mainostoimistot, graafiset suunnittelijat, painotuotteita ostavat brändit, visuaalisen viestinnän parissa työskentelevät ammattilaiset sekä graafisen alan laitetoimittajat ja oppilaitokset.
Voit ostaa minkä tahansa arkistossa näkyvän Print&Media-lehden näköislehden. Jokaisen numeron alta löydät kyseisen lehden sisällysluettelon.
Lehti syntyi syyskuussa 2011, kun AGI- ja Painomaailma-lehdet yhdistyivät. Print&Media on myös Graafinen Teollisuus ry:n jäsenlehti sekä Aikakausmedian jäsen.
www.pmlehti.fi