Esikatselu

02/2022

Vanhat Koneet

02/2022

Huom! Valittuna on arkistonumero. Uusin ilmestynyt numero on 03/2022
  •  
    8 kpl määräaikainen digitilaus 71,90 39,90 €
  •  
    Irtonumero 9,90 5,90 €
Tilaus alkaa uusimmasta julkaistusta numerosta 03/2022.
  • Tässä numerossa
  • Tietoa lehdestä
Kannessa

Hanomag R24
Timo Peltola hankki ja kunnosti elämää nähneen 50-luvun saksalaistraktorin. Kiinnostavinta siinä oli Roots-ahdettu kaksitahtimoottori.
kone-esittelyt

Case VA 1947
Neljä sukupolvea Uusitaloja on puuhannut saman Casen kimpussa. Vuosikymmenet kuusen juurella riutunut kone käy ja kukkuu taas.

David Brown 990 Selectamatic
Juha Vainion Taavetin matkassa täristelemme Amerikkaan, Neuvostoliittoon ja vähän Japaniinkin.

John Deere 1640
40-sarjan Jontikat toivat uudet pyöreät hytit suomalaisten ulottuville. JD:n maahantuontia palloteltiin mallisarjan aikana pariinkin kertaan.

Volvo BM LM 218
Volvon kuormainten ensimmäinen kansainvälinen menestysmalli vertailussa aikalaisiin ja edeltäjiinsä. Pentti Partasen 218 on palvellut aikoinaan Ruotsin armeijaa.

Museon ovet auki

Vaasan auto- ja moottorimuseo
Vanhan moottorikaupungin konemuseossa tavataan Wiku, Olympia, Vaasa-traktori – ja moni muu.

Arkistojen aarteita

Onnikoita, kulkijoita ja kapsäkkejä
Linjuriauto oli ennen maantien ässä. Tuokiokuvia Suomen linjapiileistä niiden kuudelta ensimmäiseltä vuosikymmeneltä.

Lehtitalo raiteilla
Karjalan Viestin toimitus, latomo ja paino siirrettiin sota-aikana junan kyytiin, jotta vihulaisen olisi hankalampi rampauttaa tiedonvälitystä.

Pitkin poikin historiaa

Brittikuormureiden kulta-aika
Yhdistynyt Kuningaskunta oli kerran suuri tielläkin. Esittelyssä viisi saarimaan kuorma-autohistorian sammunutta merkkiä.

SSK-II-sähkösaha
Sähköjusteeri oli ensimmäisiä sotakorvaustuotteita, mitä Lentokonetehtaalla tehtiin. Juttusarja tehtaan tuotteista alkaa.

Sm1- ja Sm2-sähköjunat
Heti perään lisää Lentokonetehtaan sähkövehkeitä. 70-luvun alussa Suomen rataverkolle ilmestyi paikallisliikenteen sähköjunia, joiden kotimaisuusaste oli korkea.

Kaiken maailman traktorit. Bührer
Sveitsiläinen Bührer teki yhtä edistyneitä ja viimeisteltyjä koneita kuin maanmiehensä uurmaakarit. Moni niistä tikittää yhä juustomaan rinteillä

Viron varhaista traktorihistoriaa
1920- ja 30-luvuilla Viro otti Suomen tapaan ensimmäisiä haparoivia askeleita konehevosten ohjaksissa. Fordson oli siellä vielä ylivoimaisempi kuin Suomessa.

Tutut ja turvalliset

Pelit ja vehkeet
Pieniä palasia vanhojen uutuuksien maailmasta.

Seppiä ja mestareita
Tarmo Kauppinen on rakentanut traktorinsa ja miltei kaiken muunkin itse. Vain vaimo piti ottaa valmiina.

Markkinat
Vanhan raudan kauppapaikka.

Rauhassa ruostuvat
Joona Hammin ruosteromanttinen valokuvamatka Lounais-Suomeen.
Vanhat Koneet on uudenlainen aikakauslehti
koneharrastajille. Esittelemme traktoreita, maansiirtokoneita,
kuljetus-, auraus- ja maaurakointikalustoa sekä muita hyötyajoneuvoja.
Koneiden ohessa kerromme menneiden vuosikymmenien työtavoista ja
ilmiöistä.

Arkistonumerot

  • 03/2022
  • 02/2022
  • 01/2022
  • 08/2021
  • 07/2021
  • 06/2021
  • 05/2021
  • 04/2021
  • 03/2021
  • 01/2021
  • 08/2020
  • 07/2020
  • 06/2020
  • 05/2020
  • 04/2020
  • 03/2020
  • 02/2020
  • 01/2020
  • 08/2019
  • 07/2019
  • 06/2019
  • 05/2019
  • 04/2019
  • 03/2019
  • 02/2019
  • 01/2019
  • 08/2018
  • 07/2018
  • 06/2018
  • 05/2018
  • 04/2018
  • 03/2018
  • 02/2018
  • 01/2018
  • 08/2017
  • 07/2017
  • 06/2017
  • 05/2017
  • 04/2017
  • 03/2017
  • 02/2017
  • 01/2017
  • 08/2016
  • 07/2016
  • 06/2016
  • 05/2016
  • 04/2016
  • 03/2016
  • 02/2016
  • 1/2016
  • 8/2015
  • 7/2015
  • 6/2015
  • 5/2015
  • 4/2015
  • 3/2015
  • 2/2015
  • 1/2015
  • 8/2014
  • 7/2014
  • 6/2014
  • 5/2014
  • 4/2014
  • 3/2014
  • 2/2014
  • 1/2014
  • 8/2013
  • 7/2013
  • 6/2013
  • 5/2013
  • 4/2013
  • 3/2013
  • 2/2013
  • 1/2013
  • 8/2012
  • 7/2012
  • 6/2012
  • 5/2012
  • 4/2012
  • 3/2012
  • 2/2012
  • 1/2012
  • 6/2011
  • 5/2011
  • 4/2011
  • 3/2011
  • 2/2011
  • 4/2010
  • 3/2010
  • 2/2010
  • 1/2010
  • 1/2011