Esikatselu

02/2018

Vanhat Koneet

02/2018

Huom! Valittuna on arkistonumero. Uusin ilmestynyt numero on 01/2024
  •  
    8 kpl määräaikainen digitilaus 71,90 39,90 €
  •  
    Irtonumero 8,90 5,90 €
Tilaus alkaa uusimmasta julkaistusta numerosta 01/2024.
  • Tässä numerossa
  • Tietoa lehdestä
KONEET

Allis-Chalmers D 270 1957
50-luvun brittiläinen diesel-Allis oli jo muuttamaisillaan Ruotsiin, kun Matti Ihalainen ennätti hätiin. Nyt vanha Jalmari hoitelee kiitokseksi Matin pientareita.

Vammas Kersantti 1976
Olavi Toukonen on tehnyt Kessullaan pitkän päivätyön. Suossakin on käyty syvällä – mutta aina noustu omin voimin.

Kontio-Sisu 1971
Kippi-Kontio oli Ahti Palosen ensimmäinen kuorma-autoentisöinti. Hommaa tehtiin huolella kymmenen vuotta.

Wallis Cub Junior
Aatto ja Ari Ojala pelastivat satavuotiaan traktoriharvinaisuuden sulatolta. Aihio oli huono, mutta miehet tekivät itse puuttuvat osat. Lopputulosta kelpaa esitellä.

ARA AK 31 F 1973
Auran rautateollisuuden kaivinkoneet olivat aikoinaan edistyksellisiä. Muistellaan yrityksen historiaa ja tutustutaan yhteen töissä viihtyneeseen kaivuriin.


ARTIKKELIT

Traktori poikineen
Riistaveden traktorikeräilijä Mauri Pyykönen on haalinut koneita kokoelmaansa monesta maasta.

Rekisteröidyt kuorma-autot
Kuorma-autojen rekisteritilastoista huomataan, että eniten uusia kuormureita pantiin kilpiin 60-luvulla.

Pohjoismaiden suurin
Finlaysonin tehtaalla Tampereella käynnistyi valtava Sulzer-höyrykone vuonna 1900. Hirmu on vieläkin tehtaalla huoneessaan yleisön nähtävillä.

Valjekset Salmelan varikolla
Simossa sijaitsee linja-autoharrastajien hankkima ja ylläpitämä vanha
linja-autotalli, jossa entisaika on edelleen hengissä.

Kaiken maailman traktorikauppaa
Belgialainen Piet Verschelde aloitti traktorikaupat vuonna 1972. Miehen käsien kautta on kulkenut 12 000 veteraanikonetta.

Valinnanvapaus koitti
Vuosi 1958 oli kuorma-autoalalla merkittävä vuosi. Tuontilisenssit olivat vapautuneet, ja lama-ajasta huolimatta kalusto uusiutui. Tarjolla oli yli 30 merkkiä.


VAKIOPALSTAT

Rekkaparkki
Uutisia ja erikoisuuksia vanhojen koneiden maailmasta.

Seppiä ja mestareita
Veikko Ikolan työvälineinä olivat aikoinaan kaivu- ja kuljetuskoneet. Nyt samat vehkeet ovat Veikon harrastus.

Markkinat
Vanhaa rautaa ostetaan, myydään ja vaihdetaan.

Rauhassa ruostuvat
Joona Hammin ruosteromanttisia valokuvia.
Vanhat Koneet on uudenlainen aikakauslehti
koneharrastajille. Esittelemme traktoreita, maansiirtokoneita,
kuljetus-, auraus- ja maaurakointikalustoa sekä muita hyötyajoneuvoja.
Koneiden ohessa kerromme menneiden vuosikymmenien työtavoista ja
ilmiöistä.

Arkistonumerot

  • 01/2024
  • 08/2023
  • 07/2023
  • 06/2023
  • 05/2023
  • 04/2023
  • 03/2023
  • 02/2023
  • 02/2024
  • 01/2023
  • 08/2022
  • 07/2022
  • 06/2022
  • 05/2022
  • 04/2022
  • 03/2022
  • 02/2022
  • 01/2022
  • 08/2021
  • 07/2021
  • 06/2021
  • 05/2021
  • 04/2021
  • 03/2021
  • 02/2021
  • 01/2021
  • 08/2020
  • 07/2020
  • 06/2020
  • 05/2020
  • 04/2020
  • 03/2020
  • 02/2020
  • 01/2020
  • 08/2019
  • 07/2019
  • 06/2019
  • 05/2019
  • 04/2019
  • 03/2019
  • 02/2019
  • 01/2019
  • 08/2018
  • 07/2018
  • 06/2018
  • 05/2018
  • 04/2018
  • 03/2018
  • 02/2018
  • 01/2018
  • 08/2017
  • 07/2017
  • 06/2017
  • 05/2017
  • 04/2017
  • 03/2017
  • 02/2017
  • 01/2017
  • 08/2016
  • 07/2016
  • 06/2016
  • 05/2016
  • 04/2016
  • 03/2016
  • 02/2016
  • 1/2016
  • 8/2015
  • 7/2015
  • 6/2015
  • 5/2015
  • 4/2015
  • 3/2015
  • 2/2015
  • 1/2015
  • 8/2014
  • 7/2014
  • 6/2014
  • 5/2014
  • 4/2014
  • 3/2014
  • 2/2014
  • 1/2014
  • 8/2013
  • 7/2013
  • 6/2013
  • 5/2013
  • 4/2013
  • 3/2013
  • 2/2013
  • 1/2013
  • 8/2012
  • 7/2012
  • 6/2012
  • 5/2012
  • 4/2012
  • 3/2012
  • 2/2012
  • 1/2012
  • 6/2011
  • 5/2011
  • 4/2011
  • 3/2011
  • 2/2011
  • 4/2010
  • 3/2010
  • 2/2010
  • 1/2010
  • 1/2011