• 6/2013 Vieraassa talossa Miksi taiteilija vetäytyy residenssiin? S. 10 RIINA PALMQVIST S.12 kääntäjä = aikamatkailija s.14 Aikavaellus s.18
  • FREnCh Films humalistonkatu 8 a la 30.3. LIVE, 10e tuRku BanDstanD Finaali 2013 ILTA: kluBin lauantaiDisko: dj?s Erkko & marko makelove 8e su 31.3. LIVE, 12e / 10e (Tiketti) FREnCh Films, thE hEaRinG ILTA: hauVat & VaikERtaJat + Vision sound dj?t VAPAA PÄÄSY PE 5.4. LIVE, 25e / 20e (Tiketti) moonsPEll (Por), sWalloW thE sun, CatalEPtiC ILTA: Pääruoka esittää: REaCtoR, suPERtZaR, smokEBEnDER 5e la 6.4. LIVE, 7e oDDlanD, nautiCus, sisaRE ILTA: matti JohannEs koiVu, sami kukka 10e / 8e (Tiketti) kE 10.4. LIVE, 14e / 12e (Tiketti) saBBath assEmBly (USA), uhRiJuhla to 11.4. LIVE & ILTA, 4e FiEsta latina PE 12.4. ILTA, 14e / 12e (Tiketti) CouGh (USA), WitCh mountain (USA) hauVat & VaikERtaJat moonsPEll matti JohannEs koiVu vähintään 5 euron arvoisista kertaostoista Ma-Pe 9-18, La 10-15. www.facebook.com/turunklubi Ennakkomyynti: www.tiketti.fi Yli 160 olutta, reilut 20 siideriä hyllymetreittäin sarjakuvia, paljon pelejä, vähän apinoita. Kauppiaskatu 4 Ma-To 15-02 Pe-La 15-03 Su 16-02
  • NUMERO 6/2013 29.3.2013 Turun yliopiston ylioppilaskunnan julkaisu. 83. vuosikerta. TOIMITUS Rehtorinpellonkatu 4 A 20500 TURKU tyl@utu.fi, www.tylkkari.fi Vetäytyminen on hyvästä Mitä yhteistä on taiteilijalla ja opiskelijalla? No pienet tulot tietenkin. Mutta yhtymäkohtana voi pitää myös samankaltaisia työskentelytapoja. Tutkimuksen teon alkeita opettelevan työ on luonteeltaan luovaa: se vaatii alasta riippumatta heittäytymistä, monesti uudelleen aloittamista ja keskittymistä. Ihan niin kuin taiteilijankin. Pro gradun tai muun opinnäytetyön tekeminen ei onnistu, jos sykkii koko ajan eri suuntiin. Keskittymiselle on luotava tila. Taiteilijalle tuo tila voi olla residenssi. Miksi vetäytyminen on olennaista? Miksi taiteilijan on päästävä pois? Mitä hyötyä siitä on? Tässä Tylkkärissä kolme taiteilijaa kertoo kokemuksistaan residenssityöskentelystä. On kahdenlaisia residenssejä: sellaisia, joihin vetäydytään työskentelemään rauhassa, ja sellaisia, joissa korostuu taiteilijan vuorovaikutus paikallisen yleisön ja yhteisön kanssa. Residenssiltä halutaan siis jotain sellaista, mikä poikkeaa totutusta. Koneen säätiön Saaren kartanon residenssissä työskennellyt taiteilija Heli Konttinen kiteyttää lähtemättömästi: ?Ainoa, mikä estää taiteen tekemistä, on elämä.? PÄÄTOIMITTAJA LAURA MYLLYMÄKI puh. 045 3564517, (02) 276 9630 ILMOITUSMYYNTI Piia Aaltonen puh. 044 5400 200 piia.aaltonen@opiskelijamediat.fi www.opiskelijamediat.fi TOIMITTAJA SAMPO ROUHIAINEN PAINO I-Print Oy , Seinäjoki ISSN 1458-0209 VALOKUVAUS JA KANNEN KUVA KRISTIAN TERVO TÄSSÄ LEHDESSÄ: ? Eduskuntaan voisikin Sipilän johdolla perustaa kokonaisen askarteluvaliokunnan. Himanen on Kokoomuksen kakkara, väittää kolumnisti Jantso Jokelin. S. 19 ? Lasten etu on kulttuuritädeille pyhä asia. Tylkkäri keräsi kasaan joukon mielenosoittajatyyppejä. S. 8 Opiskelijankin täytyy voida välillä vetäytyä omasta elämästään. K arp pine LAURA MYLLYMÄKI n tyl-paatoimittaja@utu.fi Anja Eräs gradua tekevä ystäväni lähti Lappiin viimeistelemään kirjoitushommiaan, ja toinen luopui täysin sosiaalisesta elämästään opinnäytetyörupeaman viimeisiksi viikoiksi. Kavereiden kanssa meillä on myös Facebookissa oma ryhmämme gradusta avautumiselle. Ryhmän olemassaolon tarkoitus on, että me gradua tekevät voimme valittaa rauhassa graduahdistuksesta toisillemme niin, ettemme ärsytä niitä, joilla ei vastaavia huolia ole. Vertaisryhmä ? check! On sanomattakin selvää, että kaikilla ei ole mahdollisuutta vetäytyä työskentelemään idyllisiin vanhoihin kartanoihin tai lähteä hakemaan inspiraatiota suurkaupunkien sydämiin. ?Tosin ilman elämää ei olisi mitään mistä tehdä taidetta?, jatkaa myös taiteilija Konttinen ajatustaan. Avain jonkin asian pitkäjänteiselle työstämiselle onkin oman tilan raivaaminen ja siinä viihtyminen. Taidan itse aloittaa alusta siivoamalla kirjoituspöytäni. OTA IISISTI, ILONA! Hae Allianssin ilmastodelegaatiksi! Delegaattina vaikutat päättäjien pöydissä. Lisätietoa: henni.axelin@alli.fi.
  • Opintotuki on jatkossakin opintorahapainotteinen Opintotuki säilyy opintorahapainotteisena, päätettiin hallituksen kehysriihessä. Lisäksi korkea-asteella otetaan käyttöön lainahyvitysjärjestelmä. Asiasta uutisoi Helsingin Sanomat. Lainahyvityksen saisi tutkintonsa maksimissaan kuudessa vuodessa suorittava opiskelija, joka aloittaa opintonsa ensi vuonna tai sen jälkeen. Hyvityksen määrä on 40 prosenttia opintolainan 2 500 euroa ylittävästä määrästä. Hallituksen päätöksen tavoitteena on kannustaa opiskelijaa vapaaehtoisen lainan ottoon. Samalla luovutaan opintovelan korkojen verovähennysoikeudesta vuonna 2015. Myös yhden prosentin koron maksamisesta opiskeluaikana luovutaan. ?On hyvä, että opiskelijalla säilyy mahdollisuus valita, miten hän opintonsa opintorahan lisäksi rahoittaa, oli se sitten työtä tai lainanottoa?, muotoilee TYYn hallituksen sosiaalipoliittinen vastaava Juho Wilska. Keppiä opiskelijoille tuli 20 opintopisteen vähimmäisvuosimäärästä, joka on tuen saamisen ehto. Wilska ja TYYn hallituksen varapuheenjohtaja Essi Karvonen huomauttavat, että 20 opintopistettä ei vastaa yhtäkään yksittäistä opintokokonaisuutta. ?Rajoite saattaa opiskelijat tekemään silppukursseja. Siinä mielessä uudistus on epätarkoituksenmukainen?, Karvonen arvioi. Lisäksi kaikkiin korkeakouluopintoihin tarkoitettua tukiaikaa lyhennetään 70 tukikuukaudesta 64 tukikuukauteen. Asiasta uutisoi Ylioppilaslehti. Tähän saakka valmistunut maisteri on saattanut saada 55 tukikuukauden jälkeen 15 tukikuukautta lisäaikaa. Tukikuukausirajauksen tarkasta sisällöstä ei toistaiseksi ole vielä tietoa. ?Toivomme, ettei uudistus koskisi jatkotutkintoja. Monet jatkoopiskelijat hyödyntävät 15 lisäkuukauden oikeutta sillä aikaa, kun muuta tutkimusapurahaa ei vielä ole?, Wilska huomauttaa. Suurin kampanjavoitto opiskelijaliikkeelle Wilskan ja Karvosen mukaan oli, että hallitus piti kiinni lupauksistaan sitoa opintotuen indeksiin. ?Pahimmat pöydällä olleet uhat vältettiin ja tasavertainen koulutusjärjestelmä säilyi?, Karvonen sanoo. Karvonen ja Wilska antavat kuitenkin pyyhkeitä opintotuesta käydylle kokonaiskeskustelulle. He peräänkuuluttavat myös avoimuutta. ?Enne kehysriihtä hiljennyttiin kaikista mielipiteistä, ja hieman hidasta tiedotus on riihen jälkeenkin ollut?, Wilska sanoo. Opintotukeen on luvassa parannuksia myös toiselle asteelle. Itsenäisesti asuvien 18?19-vuotiaiden toisen asteen opiskelijoiden vanhempien tulorajoja korotetaan asteittain. Ensimmäisessä vaiheessa tulorajat nousevat 30 prosenttia ensi vuoden elokuussa. Lisäksi toisen asteen tukiajan laskentaperusteita yhtenäistetään. Laura Myllymäki Lue Tylkkäriä näköislehtenä osoitteessa lehtiluukku.fi/lehdet/tyl Hallinnon opiskelijaedustajat: Nykyrakenne vakiinnuttaa yliopiston päätöksente Joukko humanistisen tiedekunnan opiskelijoita erosi tiedekunnan jo Humanistisen tiedekunnan johtokunnan opiskelijaedustajat Tero Ahlgren, Heikki Isotalo, Taru Itälinna, Enni Niemelä, Juuso Suutari ja Kukka-Maaria Wessman jättävät humanistisen tiedekunnan johtokunnan. ?Tällä hetkellä opiskelijaedustajalla on johtokunnassa kaksi roolia. Toinen on opiskelijamielipiteen tuominen esiin tiedotusmielessä sekä vaikuttaminen joihinkin asiakysymyksiin. Toinen rooli on legitimoida vale- demokratia. Mahdollinen pieni vaikutus ensimmäisessä roolissa ei motivoi minua riittävästi toisen roolin täyttämiseksi?, tilittää Juuso Suutari. Opiskelijajäsenten mielestä tilanne humanistisen tiedekunnan johtokunnassa on ollut jo pitkään kestämätön. Viimeinen niitti erokirjeen jättäneiden opiskelijaedustajien mukaan oli, kun dekaani ilmoitti, ettei laitosneuvostoja korvaavia valmisteluryhmiä perusteta ollenkaan. Tilalle on tulossa dekaanin päätöksellä kahdesti vuodessa kokoontuva laitosfoorumi. Suutari näkee foorumin pelkkänä yksisuuntaisena tiedotuskanavana. Yliopisto lakkautti laitosneuvostot viime syyskuussa. Samalla tiedekunnissa ja laitoksissa sovittiin perustettavan laitosneuvostot korvaavia valmisteluryhmiä kolmikannan toteutumisen turvaamiseksi. TYYn hallitus järjestää kiitoskahvit onnistuneesta opintotukikampanjasta perjantaina 12.4. klo 15-16. Kah
  • UUTISET UUTISET KRISTIAN TERVO ttaa valedemokratian ekoon ohtokunnasta. Valmisteluryhmiä on otettu käyttöön eri asteittain eri tiedekunnissa. Suutarin mukaan akuutein tilanne on humanistisessa tiedekunnassa, missä johtajakeskeinen päätöksentekomalli on jo ?uhka yliopistodemokratian toteutumiselle?. Humanistisen tiedekunnan dekaani Eija Suomela-Salmen mukaan laitosfoorumin perustamisesta keskusteltiin opiskelijoiden kanssa. ?Demokratiavaje on sys- teemissä. Uusi yliopistolaki ei toteuta demokratiaa samassa mielessä kuin vanha?, SuomelaSalmi sanoo. Dekaanin mukaan opiskelijat ovat hyvällä asialla, kun he kiinnittävät huomiota yliopistodemokratiaan tilaan. Hän kuitenkin näkee, että vaikuttaminen alkaa oppiainetasolta. Dekaani sanoo ymmärtävänsä myös opiskelijoiden huolen laitosfoorumeista yksisuuntaisena tiedotuskanavana. ?Jos laitosfoorumi ei ole toimi, voidaan aina päättää asiasta uudelleen?, Suomela-Salmi sanoo. ?Valmistelu on normaali käytäntö? Suutarin mukaan demokratiavaje juontaa juurensa uuteen yliopistolakiin, mutta on osittain myös yliopistokohtainen. Esimerkiksi Helsingin yliopis- LAURA MYLLYMÄKI Lue opiskelijoiden mielipidekirjoitus sivulta 7. KYSYY: Kuuluuko opiskelijan ääni yliopistolla? KRISTIAN TERVO Joukko humanistisen tiedekunnan johtokunnan opiskelijoita kokee, että opiskelijoiden on hankala vaikuttaa tiedekunnan johtokunnassa. Johtokunnasta eronneen opiskelija mukaan johtajakeskeinen päätöksentekomalli on jo uhka yliopistodemokratian toteutumiselle. tossa laitos- ja tiedekuntaneuvostot päättävät laitosjohtajan ja dekaanin valinnoista. Turun yliopistossa johtajavalinnat tehdään niin sanotusti ylhäältä alaspäin: rehtori valitsee dekaanit ja dekaani laitosjohtajan. ?Viime kevään dekaanivalinnan yhteydessä rehtori Virtanen ohjeisti, ettei tiedekunnan johtokunta saa dekaanista lausuessaan suositella tai arvioida ehdokkaita, vaan ainoastaan luetella heidät?, Suutari kertoo. Johtajavalinnoista säädetään yliopiston johtosäännössä, jonka sisältöä yliopiston hallitus voi halutessaan muuttaa. Tiedekunnan tasolla päätetään muun muassa rakenteellisesta kehittämisestä, opetuksen järjestämistä koskevista asioista sekä esimerkiksi tilakysymyksistä. ?Kuluneen vuoden aikana humanistisen tiedekunnan johtokunta on tehnyt ainoastaan yhden todellisen päätöksen, joka on eronnut valmistellusta pohjaesityksestä?, Suutari laskee. Suutarin mukaan asiat tuodaan johtokuntaan sellaisilla aikatauluilla, että päätösesityksiin on käytännössä mahdotonta kajota. Hänen mukaansa niin sanottua perinteistä kokouskulttuuria ei johtokunnassa noudateta. ?Jotkut asiakirjat ovat lähteneet kokouksen jälkeen välittömästi eteenpäin?, hän kuvaa. Eija Suomela-Salmi sanoo, että on normaali käytäntö, että kokouksiin tuodaan asiat hyvin valmisteltuina. ?Muutoin päätöksenteossa kestäisi päiviä. En myöskään ymmärrä kritiikkiä kiireestä. Keskustelimme laitosfoorumin perustamisesta johtokunnan kokouksessa noin kaksi tuntia, minkä jälkeen totesin, että uusia mielipiteitä ei varmaan enää tule?, Suomela-Salmi sanoo. Suutari kaipaisi Turun yliopistoon kollegiaalisten päätöksentekoelinten aseman vahvistamista. ?Olisi tärkeää, ettei johtajia nimitettäisi ylhäältä, vaan että yhteisö saisi valita omat johtajansa?, hän katsoo. Opiskelijajäsenten ero ei vaikuta tiedekunnan johtokunnan päätösvaltaisuuteen. SuomelaSalmi toivoo, että johtokunta säilyy tulevaisuudessakin kolmikantaisena. Dekaani kertoi Tylkkärille keskustelevansa johtokunnan opiskelijajäsenten erosta rehtori Kalervo Väänäsen kanssa. 5 Justus Jokela, 1. vuoden valtio-opin opiskelija Proffiin saa ainakin hyvin yhteyttä. Mutta minulla ei ole kokemusta siitä, miten asiat menevät in the real shit. Petri Ruohio 2. vuoden poliittisen historian opiskelija Vaikka 70-lukulaisesta kolmikannasta onkin siirrytty poispäin, yhteistyö opiskelijoiden ja yliopiston henkilökunnan kanssa toimii, ainakin omien kokemusteni perusteella. Päivi Ruotsalainen 5. vuoden ranskan kielen opiskelija Kyllä kuuluu. hvit järjestetään Turku-salissa, Ylioppilastalo A:n toisessa kerroksessa osoitteessa Rehtorinpellonkatu 4 A.
  • Maailmanselityksiä Pakinoitsija ottaa käsittelyyn asian kerrallaan. Anja Karppinen Viikset Viikset yleistyivät muutama vuosi sitten korkeasti koulutetun ja matalasti työllistetyn kaupunkiväestön keskuudessa rakovalkean tavoin. Lattemukia kantava viiksipari uhkuu menneisyyden havinaa kuin rivi Ikean hyllyyn pinottuja vintagekirjoja. Viikset ovat kaksiteräinen miekka, mutta molemmista peitsistä voi napsia pikaisukuvia naamakirjaan kahvikupin taakasta vapaalla räpylällään. Hyvin hoidetut viikset ovat luonnon ja kulttuurin lyömätön liitto: alkuvoimaista kasvua sykkivä puutarha, jonka viktoriaaninen siveys pitää nuhtees- sa. Viikset ovat yksiaivoisuuteen kykenevän keikarin leikkisä keulakoriste. Cityviikset nilkkaavat silmää, naurahtaen samalla omalla pelailulleen. Yhdistettyinä kireisiin pöksyihin ne lupaavat jatkuvasti ja lunastavat harvoin. Metropoliviiksiä ei tule sekoittaa astetta tuuheampiin metsuriviiksiin, joita tapaa siellä missä busseilla ei ole numeroa. Metsuriviikset eivät sitoudu angliseen vaan arktiseen traditioon: ne eivät leikittele menneillä siirtomailla vaan siirtävät maata ihan tosissaan. Kaapo Paatos Kolumni Kenen joukoissa seisot ja miksi? Mietin pitkään, lähdenkö opintotuen heikentämisen vastaiseen mielenosoitukseen. Ajatus mielenosoitukseen menemisestä tuntui vaivaannuttavalta ja teennäiseltä. Ahdistuksessani ei ollut kyse yleisestä mielenosoittamisen vierastamisesta, sillä kailottaminen ja saapastelu ovat toimintoja, joita suoritan ammattimaisesti päivittäin. Vaivaantumisen alkujuuri oli falskiudessa. ?Opintotuen mahdollinen heikentäminen? ei vaan tuntunut riittävältä syyltä rynnätä kadulle huutamaan. Nyt ei sovi ymmärtää väärin ? opintotuen opintorahapainotteisuus edistää mielestäni yhdenvertaisia koulutusmahdollisuuksia ja on siksi ensisijaisen tärkeää. Vaikka akateemisesti koulutettujen työllisyystilanne on vielä toistaiseksi erinomainen eikä lainanotossa ole sen suhteen millään alalla (KUULITTEKO, HUMANISTIT!) pelättävää, on ymmärrettävää, että taustaltaan taloudellisesti epävakaista perheistä ponnistavat kokevat lainan oton uhkana, eivätkä lähtisi lainapainotteisella tuella lainkaan opin tielle. Osittain kyse lienee juuri tästä: mielenosoitettavi- en asioiden tulisi intuitioni mukaan olla suoraviivaisia, yhteen lauseeseen mahtuvia, kuten vaikka ?lopettakaa sota? tai ?alas apartheid?. ?Vaadimme maltillisia kehittämistoimenpiteitä, mutta emme sellaisia jotka johtavat koulutuksen periytyvyyteen ja muihin mälsiin juttuihin? ei vaan ole iskevä repla väkijoukosta huudeltavaksi. Tuli surullinen ja samalla huvittunut olo. Kaipaanko todella enemmän selkeitä ja kestämättömiä epäkohtia yhteiskuntaamme, jotta olisi niinku hyvä fiilis mielenosoittaa? Omanlaisensa sukupolvikokemus sekin. Työkuvioideni vuoksi tiedän hyvin, millaista vaikutustyötä Suomen ylioppilaskuntien liitto tekee. SYL:n työntekijät ja hallitus ovat täynnä skarppia porukkaa, jotka vääntävät ammattimaisesti asiat kulisseissa kondikseen. Mietin, onko edunvalvontajärjestön mahdollista saada molempia: sekä vaikutusvaltaista lobbauskoneistoa että massoja kadulle. Yrittäkää miettiä nauramatta Elinkeinoelämän keskusliiton agitoimaa väkijoukkoa banderollit kourassa eduskuntatalon edustalla kultaiset solmiot ja poplaritakit maaliskuun viiltävässä tuulessa lepattaen. Ei onnistu. Jopa vappumarssit ovat vahvan ja institutionaalistuneen ay-liikkeen viimeinen vitsi. Kuka niillä enää edes käy? Lähdin mielenosoitukseen velvollisuudentunnosta ja koska minulle luvattiin, että saan auttaa tavaroiden purussa ja roudaamisessa, eikä minun tarvitse keskittyä vaivaantumiseen. Porukkaa oli tullut paikalle paljon, ympäri Suomea. Fiilis oli tarpeettoman kylmästä ilmasta huolimatta uskomaton. Mielenosoitus myös kantoi hedelmää: hallitus ei kehysriihessään heikentänyt opintotukea merkittävästi. Oma epäröinti mielenosoittamisen mielekkyydestä alkoi hävettää. Ehkä asia ja sen muotoilu ei aina ole tärkeintä. Ehkä tärkeintä on välillä näyttää, että olemme olemassa, meitä on paljon, meitä ei voi sivuuttaa. LOTTA AARIKKA Kirjoittaja lähti mielenosoitukseen niin kutsutuissa ulkoiluhousuissa, koska on näemmä muuttunut järkeväksi tai keski-ikäiseksi. Graduun etsitään haastateltavia! Ota yhteyttä, jos olet läsnäoleva perustutkinto-opiskelija ylio
  • MIELIPIDE Paluu professorivaltaan Vuoden 2010 yliopistouudistuksen yhteydessä tiedekuntien päätösvaltaa kavennettiin ja tehtäviä siirrettiin dekaaneille ja tie- dekuntien hallinnoille. Samalla laitosneuvostoista tuli päätösvallattomia keskustelukerhoja, jotka eivät kokoontuneet pakollisten kokousten lisäksi. Viime syksynä loputkin jäljellä olleista laitosneuvostoista lakkautettiin. Kolmikantainen päätöksente- Mielipide Haluatko mielipidekirjoituksesi Tylkkäriin? Ota yhteyttä: tyl-paatoimittaja@utu.fi ko vastaa vallan painotukseltaan enemmän 1700-luvun säätyvaltaa, kuin kansanvaltaista demokratiaa. Myös kolmikanta elää iltaruskon aikaa, sillä yliopistojen hallintokulttuuri loikannut aimo askeleen kohti yksinvaltiutta hyödyntäessään uuden julkishallinnon opin mukaista linjajohtamista. Humanistisen tiedekunnan johtokunnan toiminta on kehittynyt kuluneina vuosina samaan suuntaan. Nykyisten opiskelijaedustajien johtokuntakaudella tehdyistä päätöksistä on lähes kaikki tehty valmistellun pohjaesityksen mukaan. Entistä harvempi asia tuodaan johtokunnan päätettäväksi, ja silloin kun tuodaan, johtavat liian kireät aikataulut ?ota tai jätä?-päätöksentekokulttuuriin. Tilanne tiedekuntatason alapuolella on vielä huolestuttavampi. Laitosneuvostojen lakkauttamisen jälkeen ne tuli yliopiston johtosäännön kirjauksen mukaan korvata uusilla valmisteluryhmillä, joilla ei olisi suoraa päätöksentekovaltaa tai asemaa hallintoelimenä. Humanistisessa tiedekunnassa niiden korvaajaksi lanseerattiin tänä keväänä laitosfoorumi, joka on kahdesti vuodessa pidettävä tiedotustilaisuus, joka ei kykene valmistelutyöhön. Muutoksella on kolme seurausta: hallinnon virkamiesten val- misteluvalta kasvaa, yksiköiden johtajien päätösvalta korostuu ja professorien henkilökohtaisten verkostojen merkitys voimistuu. Kehityssuunta ei johdu toimijoiden pahantahtoisuudesta, vaan epädemokraattisten rakenteiden passiivisesta hyväksymisestä yliopistoyhteisön vallankäytön pohjaksi. Ylivertaisesti suurin päätöksenteon ulkopuolelle jäävä ryhmittymä on opiskelijat. Valtaa käyttävien tahojen muodolliset suhteet ja päätöksenteon portaat ovat hankalasti ennakoitavissa opiskelija-aktiivillekin, eikä oman asian edistäminen ilman luottamuksellista hyvä veli -verkostoa ole käytännössä enää mahdollista. Nykyjärjestelmässä hallintoon osallistuvien opiskelijoiden vaikutusmahdollisuudet rajoittuvat opiskelijanäkökulman tarjoamiseen ja pieniin päätöksiin vaikuttamiseen. Meidän johtopäätöksemme on kuitenkin toinen: nykyjärjestelmän legitimoimisen sijaan eroamme humanistisen tiedekunnan johtokunnan tehtävistä. Muutos ei aina ole mahdollista sisältäpäin. Tero Ahlgren Heikki Isotalo Taru Itälinna Enni Niemelä Juuso Suutari Kukka-Maaria Wessman Miksei lapsia saa tuoda liikuntatunneille? Haluaisin ilmaista mielipiteeni eräästä Turun yliopistoliikunnan ilmeisesti melko äskettäin luomasta säännöstä. Olen vienyt 6-vuotiasta poikaani mukanani yliopistoliikunnan vuoroille Educariumissa jo parin lukukauden ajan. Lapseni on aina käyttäytynyt hyvin ja leikkinyt rauhallisesti liikuntasalin nurkassa omilla le- luillaan. Tämä on sopinut vuorojen ohjaajille ja ovella päivystäville henkilöille; jotkut ovat jopa kehuneet lapseni käytöstä. Helmikuun loppupuolella eräänä lauantaina päivystäjä sanoi, että lapsia ei enää päästetä liikuntatiloihin. Vaikuttaisi siltä, että uusi sääntö saatettiin voimaan kesken lukukauden ilman selkeää syytä. Tämä sääntö näyttäisi vaikuttavan vain hyvin harvoihin ihmisiin, sillä tähän mennessä olen ollut ainoa lapsen kanssa liikuntatiloissa liikkunut. Ottaako tämä sääntö huomioon tasavertaisuuden? Olen ulkomailta tullut yksinhuoltajaäiti jonka on tuotava lapsensa mukaan liikuntatiloihin, koska minulla ei ole muita, jotka hä- nestä voisivat huolehtia. Muut käyttäjät ovatkin enimmäkseen nuoria ja lapsettomia, tai heillä on mahdollisuus viedä lapsensa jonnekin hoitoon. Miksi tehdä näin tiukka sääntö joka vaikuttaa vain harvoihin, pieneen vähemmistöön? Kun kysyin asiasta yliopistoliikunnan toimistosta, eivät he itse asiassa tienneet kuinka pal- jon tilojen käyttäjät todellisuudessa tuovat lapsia tiloihin. Eikö olisi reilumpaa että ehdottoman säännön sijasta esimerkiksi lapsen kanssa liikkuva voisi kysyä tunnin ohjaajalta ja muilta liikkujilta, sopiiko heille että lapsi on omissa oloissaan nurkassa, mutta kuitenkin aina vanhempansa vastuulla? Nelly Llerena opistossa, sinulla on alle 12-v. lapsi ja teet ansiotyötä min. 3 pv/vko. Lisätietoja: tuusah@utu.fi. 7
  • Kulttuuritäti Kulttuuritädin tunnistaa värikkäistä vaatteista ja niiden päälle kiinnitetyistä huovutetuista asusteista. Kulttuuritädit varmistavat, että heidän kotikaupunkinsa, tarkemmin määriteltynä heidän idyllinen kotikorttelinsa, pysyy puhtaana kaikesta inhottavasta: rumista parkkitaloista, alkoholisteista ja sen sellaisesta. Lasten etu on kulttuuritädeille pyhä asia. Nuori vihainen nainen Hän kulkee verkkosukkahousuissaan joukon edellä megafoni huulillaan. Nuori vihainen nainen nauttii esiintymisestä, johtamisesta ja pahisten vihaamisesta. Hän on huolissaan etenkin eläinoikeuksista, tasa-arvosta ja Palestiinan tilanteesta. Tämä Voima-lehteä lukeva huumorintajuton aktivisti on vähintään henkisesti lesbo. Paheksuja Paheksujan mielestä hipit, työttömät ja laiskimukset ovat pilanneet rehellisen veronmaksajan elämän. Hän haluaa halpaa maitoa ja jauhelihaa automarketista, ilman syyllisyyttä. Siksi hän tuijottaa katkeruuden kovettamin sydämin ohikulkevia maailmanpelastajia. Antakaa äänen k Opiskelijat osoittivat kehysriihen aatt nykymuotoisen opintotuen puolesta. T poikkeuksellisen homogeeninen joukko mielenosoittajat? Tylkkäri keräsi koko Teksti: Sampo Rouhiainen Kuvitus: Anja Karppinen Kylähullu Tämä mielenosoittajatyyppi on valjastanut koko elämänsä katkeruuden jonkin asian vastustamiselle. Vaikka hänellä on työttömänä ollut paljon aikaa käytettäväksi projektiin, toiminta ei ole vastapuolta pahemmin pelottanut. Paikallislehti on jättänyt julkaisematta sekavat mielipidekirjoitukset, ja tien laidalle pystytetyt kyltit eivät ole osuneet autoilijoiden silmiin. Kylähullua ei tule sekoittaa toiseen ulkoisesti samalta vaikuttavaan mielenosoituksissa viihtyvään henkilöön, pultsariin. Tavis Hän näkee yhteiskunnassa virheen ja haluaa tehdä asialle jotakin, vaikkei tiedäkään oikein, mitä se olisi. Tavis kirjoittaa nimensä netissä kiertäviin adresseihin, muttei jaksa lähetellä niitä eteenpäin. Hän hengailee yleensä joukon hännillä ja kuljettaa mukanaan polkupyörää tai lastenvaunuja, joiden avulla hän koettaa naamioitua viattomaksi ohikulkijaksi. Haluatko tulla mukaan rakentamaan TYYn kehitysyhteistyöviikkoa? Kehitysyhteistyöviikon
  • AJASSA TaustatyöTaneli Hippityttö Tämä mies on teoreettisesti suuntautunut siistin sisätyön tekijä, joka arvostaa myös virallisia vaikutusmuotoja. Hän pysyttelee asiantuntijuusaiheestaan kärryillä ja julkaisee mielipiteensä mieluummin blogitekstinä kuin iskulauseena. Lajin vihreä alatyyppi on retkeilyvaatteisiin ja villapipoon pukeutunut vanhan koulun luontomies. Hippityttö on löytänyt todellisen minänsä muutettuaan maalta kaupunkiin. Hän maalailee mielellään banderolleja ja keittää teetä mielenosoitusväelle. Hippityttö uskoo pienten tekojen voimaan ja siihen, että paatuneinkin rötösherra on pohjimmiltaan hyvä ihminen. aa mun kuulua! Bongojengi tona onnistuneesti mieltään Tällöin eduskuntatalon edessä oli o. Minkälaisia ovat muut suomalaiset oon joukon tunnistettavia tyyppejä. Tällä porukalla ei ole mitään käryä mielenosoituksen aiheesta, mutta makea vihdan haju joukosta kyllä nousee. Pääasia, että rummut raikaavat ja meininki on hyvä. Aina äänestäminen ei riitä Maantieteen laitoksella tutkijana työskentelevä Niko Humalisto on ollut mukana kansalaisjärjestötoiminnassa 2000-luvun alusta alkaen. Hän laskee osallistuneensa kymmeniin erilaisiin suoran toiminnan muotoihin kadunvaltauksista ydinvoimaloihin tunkeutumisiin. Vaikka suuri osa toiminnasta on rauhallista, Humalisto on esimerkiksi pidätetty kansainvälisestä terrorismista epäiltynä, kun hän pyrki liikkuvaan hiilitankkeriin vesitykkien ja laivaväen ohi. Humalisto sanoo ryhtyneensä kansalaisjärjestötoimintaan opiskelujen synnyttämän ympäristöangstin ajamana. Mukana hän on jaksanut, koska kokee samalla kehittyvänsä itse. ?Toiminnassa oppii hirveästi ja pysyy ajan hermolla ympäristöpolitiikasta.? Humalistoa on kansalaisjärjestötoiminnassa kiehtonut se, että sitä kautta voi vaikuttaa esimerkiksi puoluepolitiikkaa nopeammin ja suoremmin. Mikä sitten on yksittäisen aktivistin merkitys kokonaisuuden kannalta? ?Olen saanut ihmisiä mukaan toimintaan ja tarjonnut kampanjoiden käyttöön akateemista osaamista ja järjestelykykyä. Toisaalta näissä hommissa huomaa hyvin myös yhden ihmisen rajallisuuden,? Humalisto miettii omaa osuuttaan maailman pelastamisessa. Humalisto muistuttaa, että ?actionit? ovat vain jäävuoren huippu. Suurin osa järjestöjen toiminnasta on tiedonkeruuta, varainhankinnan suunnittelemista ja vuorovaikutusta yritysten sekä poliitikkojen kanssa. Suora toiminta on monesti se viimeinen oljenkorsi. Suomalaisten kaksinaamainen suhtautuminen gandhilaiseen vaikuttamiskeinoon harmittaa Humalistoa. ?Harva kiistää toiminnan oikeutusta, mutta viesti häviää aina jäätävän pöyristelyn alle. Väkivallatonta suoraa toimintaa tarvitaan. En näe, että äänestämällä voi vaikuttaa kaikkeen.? Sampo Rouhiainen ?Actionit? ovat vain jäävuoren huippu, toteaa kansalaisjärjestöaktiivi Niko Humalisto. n ensimmäinen kokous on tiistaina 9.4. klo 16.00 Turku-salissa. Lisätietoja: roovas@utu.fi. 9
  • Taiteilijat poissa kotoa He hakeutuvat residensseihin voidakseen työskennellä rauhassa tai löytääkseen inspiraatiota luomistyöhönsä. Kolme taiteilijaa kertoi Tylkkärille residenssikokemuksistaan. Teksti: Aura Nikkilä Kuvat: Kristian Tervo FAKTA Taiteilijaresidenssejä on ympäri maailmaa. Niitä voivat ylläpitää useat eri tahot, esimerkiksi museot, säätiöt, taidetoimikunnat ja galleriat. Yleensä taiteilijat valitaan residensseihin hakemusten perusteella. Residenssijaksojen pituus vaihtelee viikosta jopa vuoteen. Residenssit voidaan jakaa karkeasti kahteen tyyppiin: residensseihin, joihin vetäydytään työskentelemään rauhassa, ja residensseihin, joissa korostuu taiteilijan vuorovaikutus paikallisen yleisön ja yhteisön kanssa. Taiteilijaresidenssien tarkoituksena on mahdollistaa taiteilijoille oleskeluaika ja -paikka poissa totutusta ympäristöstään. Residenssi tarjoaa yleensä rauhallisen ympäristön mietiskelylle, tutkimukselle ja luomistyölle. Residenssi voi olla myös ainutlaatuinen mahdollisuus tutustua paikalliseen taidekenttään. Useissa taiteilijaresidensseissä korostetaan kulttuurivaihdon ajatusta, uusien ihmisten kohtaamista ja verkostojen luomista. ? Käytin käytännössä kaiken ajan kaupungin valtavasta jazz-tarjonnasta nauttien. Matkan aikana kävin kuuntelemassa reilut 20 keikkaa tai konserttia ja soitin itsekin useissa jameissa. Kommunikaatiota uudessa ympäristössä Taiwanilainen mediataiteilija I-Yeh Wu on onnellinen, että tuli valituksi Titanikgallerian residenssiohjelmaan. ?Turku on juuri sopivan kokoinen kaupunki, kaikkialle voi kävellä ja siellä on helppo tavata avarakatseisia ihmisiä?, kehuu tämän vuoden tammi- ja helmikuun residenssissä viettänyt Wu. Visiitti oli Wun ensimmäinen Suomeen. ?Minulla oli perusajatus projektistani jo ennen residenssiin tuloa, joten pystyin aluksi rauhassa tutkailemaan uutta ympäristöä ottamatta turhia paineita työn edistymisestä.? Wu asui Åbo Akademin Domus-asuntolassa ja työskenteli gallerian yhteydessä olevassa studiotilassa. ?Välillä tein töitä yöaikaan myös asunnolla.? ?Minulla oli residenssiaikana työn alla kaksi teosta, omatekoinen sähköpostiohjelma sekä videoteos. Niissä tarkastelen nykyteknologian mahdollistamaa huippunopeaa kommunikaatiota inhimillisestä näkökulmasta.? Taitelijan kehittämän sähköpostiohjelman juju on, että lähettäjä voi valita siinä ei- sähköisen kuljetusvälineen, jonka mukaan viestin toimitusaika määräytyy. Videoteoksessa visioidaan tulevaisuuden kommunikaatioteknologiaa, joka ei aina toimi moitteettomasti. Teos käsittelee ihmisten välistä kommunikaatiota humoristisella otteella. ?Gallerian henkilökunta auttoi minua paljon varsinkin videon toteuttamisessa.? Residenssiaikana tuntemukset vaihtelivat laidasta laitaan. ?Välillä on koti-ikävää ja välillä taas menee täysillä mukaan uuden ympäristön elämään, seuraa vain sydäntään ja elää siinä hetkessä?, Wu miettii ja toteaa, että silloin tällöin tekee hyvää paeta tuttua ympäristöä ja saada uusia vaikutteita. Titanikin residenssikoordinaattori Valtteri Virtanen toteaakin, että useimmat heidän residenssitaiteilijansa tulevat Turkuun hakemaan uusia kokemuksia, tutustumaan kaupunkiin ja kohtaamaan ihmisiä. Mediataiteilija Wu on vakuuttunut, että Turussa vietetty aika tulee vaikuttamaan hänen työskentelyynsä tulevaisuudessakin. Dollar-Post 2.0 -sähköpostiohjelma: http://dollar-post.com
  • 11 Pyhiinvaellus jazzin mekkaan Jazzpianisti Lassi Kouvo vietti viime syksynä kaksi viikkoa Varsinais-Suomen taidetoimikunnan (nykyinen Taiteen edistämiskeskuksen Lounais-Suomen toimipiste) ja Läntisen tanssin aluekeskuksen pyörittämässä taiteilijaresidenssissä New Yorkissa. Residenssiaika typistyi viikolla Sandymyrskyn vuoksi, mutta Kouvo otti lyhentyneestä reissusta kaiken irti. ?Käytin käytännössä kaiken ajan kaupungin valtavasta jazz-tarjonnasta nauttien. Matkan aikana kävin kuuntelemassa reilut 20 keikkaa tai konserttia ja soitin itsekin useissa jameissa.? Vehmaalta kotoisin oleva muusikko olisi muutenkin matkustanut New Yorkiin ?jazz-pyhiinvaellukselle?, joten residenssi sopi kuvioihin mainiosti. Kouvo oli käynyt kaupungissa aiemmin, ja tiesi mitä odottaa. ?Kaupunki todella sykkii elämää ympäri vuorokauden ja jazztarjonta on aivan uskomaton.? Residenssiasunto oli vaatimaton huone kerrostalossa Harlemissa. Kouvo sanoo alueen olevan Manhattanin pahamaineisimpia, mutta mitään ongelmia ei matkan Talvi viiden tähden residenssissä aikana tullut. Kouvo tunsi ennestään joitakin paikallisia muusikoita ja tutustui residenssiaikana muutamaan uuteen. ?Amerikkalaiset ovat tuttavallisia muukalaisiakin kohtaan. Myös suomalaisia jazzmuusikoita tuntui tulevan vähän joka kulman takaa vastaan.? Residenssimatka toimi Kouvolle valtavana inspiraation lähteenä. ?Missään muualla ei voi päästä tekemisiin jazztradition kanssa yhtä hyvin kuin New Yorkissa.? Kouvo huomasi ilokseen, että rapakon takana soitetaan samoja jazzstandardeja kuin koto-Suomessakin. ?Jameissa lavalle hypätessä ei pahemmin tarvinnut miettiä yhteisiä biisejä.? Tämäntyyppisessä residenssissä on eristäytymisen sijaan kyse pikemminkin hakeutumisesta taiteenalan ytimeen ja inspiraation etsimisestä. ?New Yorkissa kuulemillani keikoilla ja jamikokemuksilla on ehdottomasti ollut vaikutusta taiteelliseen toimintaani. Samoin tapaamillani muusikoilla ja heidän uratarinoillaan.? Kuvataiteilija Heli Konttinen haki Koneen Säätiön ylläpitämään Saaren kartanon residenssiin valmistuttuaan Taideteollisesta korkeakoulusta vuonna 2009. ?Minulla oli ajatus elokuvasta ja halusin päästä ideoimaan sitä rauhassa. Mieli tarvitsee tilaa ison urakan alussa.? Konttinen vietti kolme kuukautta Mietoisissa sydäntalvella 2010. Samaan aikaan residenssissä olleelle kahdeksan hengen taiteilijajoukolle syntyi yhteisiä rituaaleja kokkaamisesta elokuvailtoihin. ?Meistä muodostui väliaikainen, muusta maailmasta eristyksissä oleva sosiaalinen yhteisö.? Myös työskentely luisti maaseudun hiljaisuudessa. ?Menin sinne käsikirjoittamaan heteronormatiivisen maailman suvaitsemattomuutta käsittelevää 20 minuutin fiktiivistä dokumenttia. Residenssistä palatessani olin tekemässä kokoillan elokuvaa.? Seesteinen tunnelma vapautti taiteilijan mielikuvituksen valloilleen. ?Talvi eristää ihan omalla tavallaan. En varmaan olisi saanut niin paljon aikaiseksi jos olisin ollut siellä kesällä.? Saaren kartanossa Konttinen teki pohjatyötä ja opiskeli elokuvanteon perusteita. Samaan aikaan residenssissä ollut muusikko perehdytti häntä elokuvien äänimaailmaan. ?Siellä oli aikaa katsoa elokuvia analyyttisemmin kuin arkielämässä.? Konttinen kertoo ympäristöllä olleen myös suora vaikutus elokuvaan. ?Siinä tulee näkymään kuusimetsää ja punainen mökki.? Ajoittaisen eristäytymisen ja arjesta irrottautumisen Konttinen näkee hyödyllisenä taiteilijan työskentelylle. ?Ainoa, mikä estää taiteen tekemistä, on elämä.? ?Näin me yhdessä muiden residenssitaiteilijoiden kanssa totesimme. Tosin ilman elämää ei olisi mitään, mistä tehdä taidetta.? Konttinen on myöhemmin viettänyt residenssikausia ulkomailla ja sanoo, ettei Saaren kartano vertailussa kalpene. ?Monessa paikassa annetaan tilat ja rahoitus, mutta muuten taiteilija jää aika yksin. Saaren kartano on viiden tähden residenssi, jossa taiteilijoista pidetään todella hyvää huolta.?
  • Tuomiopäivän kätilö Kyynisellä maailmankuvalla on paikkansa Riina Palmqvistin taiteessa. Hän yrittää olla uskollinen itselleen miellyttämättä muita. TEKSTI: LAURA MYLLYMÄKI KUVA: KRISTIAN TERVO Riina Palmqvist käyskentelee Turun taidemuseon Studiossa, vastaa toisella kädellä puhelimeen ja keräilee tavaroitaan toisella. Hän on saanut valmiiksi näyttelynsä Tuomiopäivän, joka on 28-vuotiaan Palmqvistin taiteellinen opinnäytetyö Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemiasta. Ikkunalaudalla on pullo kuohuviiniä ja hedelmiä, ikään kuin odottamassa avajaisten juhlallisuuksia. Ne luovat kontrastia näyttelyn teemoille: masennukselle, ahdistukselle ja epävarmuudelle. Kuudesta videoteoksesta sekä vanerista, hiekasta, oksista ja täytetyistä marsuista rakennetun installaation jokainen hiekanjyvä on nyt löytänyt Studiosta paikkansa. Valo tulvii ikkunoista sisään. ?On iso juttu, että saan pitää opinnäytetyönäyttelyni Taidemuseossa. Se on osoitus siitä, että omalla tekemiselläni on muidenkin mielestä merkitystä. Taiteellinen itsetuntoni on kohonnut?, Palmqvist sanoo. Taidemuseo valitsee vuosittain yhden Taideakatemiasta valmistuvan opiskelijan järjestämään näyttelynsä museon tiloissa. Kilpailu paikasta on kovaa. Vaikka lähimmät ystävät ovat olleet Palmqvistin puolesta iloisia, kateuttakin hän on saanut osakseen. Näyttelypaikkaa haettiin näyttelysuunnitelmalla ja taiteellisella portfoliolla. Museonjohtaja ja amanuenssi kävivät myös tutustumassa opiskelijoihin ja opiskelijoiden työhuoneisiin. Lopuksi museon johto teki valintansa. Palmqvistille valinta tuli yllä- tyksenä. Jopa siinä määrin, että häntä aidosti ihmetyttää, kun muut ovat kiinnostuneita hänen työstään ja taiteestaan. ?En todellakaan olettanut, että saisin paikan. Mutta on se siistiä.? Tuomiopäivä pitää sisällään sen, minkä lupaileekin. Palmqvistin teokset kuvailevat yksilön kokemaa masennusta, ahdistusta, pelkoa ja häpeää. Videoissa esiintyy Palmqvist itse. Se on hänelle luonteva tapa tehdä taidetta. Yhdessä videossa hän kyyhöttää peiton alla, toisessa hänen naamaltaan valuu kermavaahtoa. Vain hän itse sanoo tietävänsä, minkä tunnetilan hän kulloinkin haluaa esittää ja tuoda julki. Palmqvist kuitenkin painottaa, että teos ei ole omakuva. ?Esiinnyn videoissani erilaisissa rooleissa, joilla kuvaan psyykkisiä tuntemuksia.? Kolmiulotteinen kokonaisuus Turkuun Palmqvistin tie on käynyt Helsingin, Anjalankosken, Kuopion ja Tampereen kautta. Ylioppilaaksi hän kirjoitti Kallion ilmaisutaidon lukiosta, minkä jälkeen hän opiskeli vuoden kuvallista ilmaisua Kymenlaakson opistossa. Opistovuoden jälkeen hän hakeutui opiskelemaan keramiikka- ja lasimuotoilua Kuopion Muotoiluakatemiaan. Kahden opiskeluvuoden jälkeen hän kuitenkin huomasi, ettei muotoilu ollutkaan hänen intohimonsa. Hän päätti hakea opiskelemaan Turun taideakatemiaan. ?Olin kuullut, että Taideakatemiassa painottuisi myös tekninen osaaminen. Siihen aikaan minusta tuntui, että halusin niin sanotusti oppia tekemään kunnolla.? Siksi on verrattain paradoksaalista, että video on valikoitunut Palmqvistin opinnäytetyönäyttelyn keskeiseksi tekniikaksi. ?Koulussa oli mahdollisuus käydä vain yksi videokurssi opintojen aikana. Tekniikan olen lopulta oppinut itsenäisesti kokeilemalla ja muilta kyselemällä.? Historia muotoilun opiskelijana kuitenkin näkyy Palmqvistin jäljessä nykyäänkin. Tuomiopäivä ei ole pelkkää videota vaan kolmiulotteinen kokonaisuus marsuineen ja vanerilevyineen. ?Videoteokseni ovat performatiivisia. En kuitenkaan ajattele itseäni performanssitaiteilijana, koska en oikein tiedä, mitä yleisön edessä tekisin. Pystyn videoiden kautta ilmaisemaan paremmin näkemykseni ja ajatukseni?, hän selvittää videoiden olemassaolon tarkoitusta. Palmqvist myöntää, että hänen maailmankuvansa on synkkä. Siksi Tuomiopäivä ei voisi olla mitään muuta, kuin mitä se nyt on. Sateenkaaret ja perhoset hän jättää suosiolla muille. ?Elämä on kyynistänyt minua, ja minulla on oma näkemykseni asioista. Aistin maailman tietyllä tavalla, ehkä vähän epäillen.? Vaikka Palmqvistin valitsemat teemat ovat henkilökohtaisia, ovat ne samalla myös yleismaailmallisia. Ärsyttävää hänen mielestään on, että häpeää ja masennusta ei saisi näyttää ulospäin. ?Mutta näissäkin teemoissa on huumoria. Näen huumoria monesti kaikessa, mitä teen. Editoidessani videoita saatoin välillä oikein purskahtaa nauruun.? Kun synkkyys ja huumori paiskaavat kättä, lopputuloksena on, ettei Palmqvistin teoksesta huou toivottomuus. ?En kulkenut missään pohjamudissa, kun tein tätä näyttelyä. Taiteen tekeminen voi olla myös terapeuttista.? Kohti taiteilijuutta Tuomiopäivä on Palmqvistin ensimmäinen yksityisnäyttely. Taiteilijan arjen eläminen on ollut hänestä mahtavaa. Rutiineja ei ole ollut, ja aikataulut ovat joustaneet. Taidemuseon näyttely on toiminut Palmqvistille kiintopisteenä, jota kohti hän on kulkenut. Hän on nauttinut vapaudestaan ja harjoitellut luonteenlujuutta. ?En ole sairaalloinen perfektionisti. Itselleen kuitenkin asettaa riman korkealle, ja epävarmuuden hetkiä on ollut.? Palmqvistin työtapana on miettiä hyvin pitkälle ennen hihojen ylös käärimistä. Hän punnitsee, arvottaa, pohtii, sulattelee ja kyseenalaistaa ennen kuin ryhtyy toteuttamaan. ?Tuomiopäivä kypsyi hitaasti muotoonsa puolen vuoden aikana. En kokenut mitään yhtä valaistumisen hetkeä.? Palmqvist sanoo jo odottavansa valmistumista. Hän haluaisi oman työhuoneen. Taiteiljan elämänrytmistä hänelle on muodostunut jo jonkinlainen näkemys: se on tasapainottelua näyttelyaikojen ja apurahojen hakemisen välillä. ?Ihanteellista olisi elättää itsensä taiteilijana.? Ja kukapa taiteilija ei näin ajattelisi. Mutta Palmqvist tietää, että ajat ovat kovat. Hän voisi tehdä myös koulutustaan vastaamatonta palkkatyötä, mutta silloin taiteen tekemisen aika olisi kortilla. Kokemusta hänellä on postinkantajan ja puistotyöntekijän töistä. ?Ulkomaille lähtö tuntuu luontevalta vaihtoehdolta jossain vaiheessa. Tai maisteriopinnot. Koetan elää päivän kerrallaan. Turkuun en ajatellut jäädä loppuelämäkseni.? Yhdestä asiasta Palmqvist on varma: hän haluaa tehdä juuri sitä, mitä nyt tekeekin. ?Se vain on tosi kivaa. Elän mieluummin niukasti ja teen sitä, mitä haluan. Plussaa on, jos joku muukin voi saada jotain taiteestani.? Aina Palmqvist ei suinkaan tiennyt päätyvänsä taiteilijaksi. Alavalinta selkeni vasta lukion jälkeen. Hänen vanhempansa eivät ole taiteilijoita, ja hänellä saattaa olla kausia, jolloin hän ei edes itse seuraa, mitä taiteessa tapahtuu. ?Koetan myös tietoisesti välttää seuraamasta trendejä. Haluan pysyä uskollisena itselleni ja välttää miellyttämästä muita.? Palmqvistia kiehtoo taidemaailmassa sen alati muuttuva luonne. Edes hän itse ei voi tietää, minkälaista taidetta hän kymmenen vuoden päästä tekee. Tekniikat voivat muuttua, ihmisiä tulla ja mennä. ?Se pitää mielenkiinnon yllä.?
  • 13
  • tää uraauurtavuus ja yllättävän moderni tyyli. ?Nämä kirjat loivat perustaa romaanitaiteelle, ne ovat pohja ja alkusoitto niille kirjallisuustyypeille, joita nykyään luemme. Espanjankieliset kirjailijat puhuvat aina Lazarillosta vaikutteinaan, juurinaan. Näiden kirjojen on yksinkertaisesti oltava olemassa suomeksi?, Rintala hehkuttaa. Vanha espanjankielinen kirjallisuus on jäänyt Suomessa väliinputoajan asemaan. Aikanaan ei löytynyt espanjantaitoisia kääntäjiä, ja myöhemmin lattaribuumin aikaan taas keskityttiin suomentamaan nykykirjallisuutta. Edelleen alan kääntäjä tekee Suomessa työtään melko yksin. Läpänheittoa renessanssityyliin Arto Rintala on erikoistunut Suomessa unohdetun vanhan espanjalaisen kirjallisuuden suomentamiseen. Suomentaja on aikamatkailija Kirjallisuuden kääntäminen on lopulta enemmän taidetta kuin tekniikkaa, toteaa Arto Rintala. TEKSTI JA KUVA: VERA SAARIVUORI Kun kääntäjä Arto Rintala kahlaa läpi kasan kirjoja selvittääkseen renessanssiaikaisen suurprämmipurjeen tarkan merkityksen, on kyse intohimosta ? halusta välittää muinaisen romaaniveijarin elämä yksityiskohtineen suomalaisille. Siis niin hyvin kuin kääntäminen 500 vuoden jälkeen, vieraasta kielestä ja kulttuurista, on mahdollista. Vanhan kirjallisuuden kääntäminen on Rintalalle kutsumustyö, vaikka harvinaisella alalla saa usein olla selvittelemässä muinaisten purjeiden saloja varsin yksin. Rintalan tuore käännös Lazarillo De Tormes on veijariromaanin pioneeri: satiirinen, rakastettu, monesti kielletty ja sensuroitu kirja uuden ajan alusta. Mystisen tuntemattoman kirjoittajan kulkuritarina on syntynyt historian hetkellä, jolloin nykyinen aikakautemme moderneine mentaliteetteineen oli nupullaan. Siksi puoli vuosituhatta vanha tarina pystyy puhuttelemaan lukijaa vielä nykyäänkin. Rintala on erikoistunut merkittävän mutta Suomessa unohdetun vanhan espanjalaisen kirjallisuuden suomentajaksi. Espanja oli tuolloin sekä ensimmäinen suurvalta että johtava kirjallisuusmaa. Lazarilloa ja Rintalan aiempia Cervanteskäännöksiä Opettavaisia kertomuksia sekä Välinäytöksiä yhdis- Espanjankielinen kirjallisuus ja uuden ajan alku ovat kiehtoneet Rintalaa nuoruudesta asti. Kirjallisuuden jatko-opiskelijana ja tutkijana Rintala uskoo tekevänsä parasta kirjallisuustiedettä nimenomaan kääntäjänä. ?Tämä jos jokin on kirjallisuuden tutkimusta kaikkein luovimmalla tavalla ? tuotetaan uusia kirjoja lukijoille!? Nykyisen uran kannalta vuosi vaihto-opiskelijana Granadassa Espanjassa oli ratkaiseva eikä vain kielen kannalta. ?Kun vanhassa kaupungissa seinänaapurina on yhdistetty kirkko ja 1400-luvun ruttosairaala ? se vaikuttaa vähän eri tavalla kuin asuminen betonikuutiossa Turussa.? Ruttosairaalan katveesta ja Granadan ikivanhoilta kujilta lähti Rintalan mukaan Espanjan värikästä ja vanhakantaista katukieltä. Juuri sellaiseen hulluttelevaan kieleen Rintala on hurmaantunut myös kääntämissään kirjoissa. ?Espanjankielisen kirjallisuuden sosiaalisuus on mahtavaa. Jengi vouhottaa ja möykkää koko ajan kauheasti. Välinäytöksien kieli oli niin kirjavaa, että oli pakko suomentajana päästä yrittämään sitä läpänheittoa.? Samalla tavalla katupoika Lazarillon viittauksia ja vivahteita vilisevä slangi on hurja haaste kääntäjälle. Kun suomennettavana ei olekaan vain kieli vaan kokonainen mennyt kulttuuri ja elämäntapa, vaaditaan laajaalaista asiantuntemusta ja kulttuurihistoriallisia tiedonetsintätaitoja. Karaokekisa Neuroviisut tulee! Tapahtuma järjestetään 18.4. Night Club Marilynissa klo 22. Kisan voittaja
  • Haasteena on luoda kieltä, joka säilyttää vanhan ajan hengen ja tietynlaisen vierauden mutta ei ole liian hankalaa lukijalle. ?Vanhan kirjallisuuden kääntäjän työ on paljon vaikeampaa kuin nykykirjallisuuden. Työstä on yksi neljäsosa kieltä, kaksi neljännestä kulttuuri- ja kirjallisuustiedettä ja loppu silkkaa luovaa työtä. Käännösprosessi etenee standardiedition lisäksi 4?5 muun edition, uusimman tutkimuksen, muiden käännösten sekä historiakirjojen avulla.? 15 Kansallinen audiovisuaalinen arkisto KULTTUURI Tinkimätön asenne Rintala ei ole opiskellut espanjan kääntämistä, mutta on saanut asiantuntijoiltakin erinomaista palautetta työstään. Hän ei koe filologian opintoja edes tarpeellisiksi. ?Sen sijaan, että toimisi kielen pohjalta liukuhihna-ammattilaisena, kirjallisuuden kääntäminen on lopulta enemmän taidetta kuin tekniikkaa.? Työtä tehdään apurahoilla. Rintalan käännösten julkaisun on toistaiseksi mahdollistanut onnekas yhteistyösuhde kulttuurihistorian professori Hannu Salmen kanssa. Salmen Faroskustantamo julkaisee vanhaa, aiemmin suomentamatonta mutta kulttuurihistoriallisesti merkittävää kirjallisuutta. Salmea ja Rintalaa yhdistää kiinnostus julkaista sitä, mikä on tärkeää ? ei vain sitä, mikä myy. Rintala on huomannut, kuinka vanhan kirjallisuuden suomentamisessa ovat ajat ja arvostukset muuttuneet. Kaukana on aika, jolloin Otto Manninen lennätettiin Kreikkaan saakka kielenopiskeluun Odysseuksen kääntämistä varten. ?Pelkään, että sivistysyliopisto katoaa ja haluan toimia itse vastavirtaan, siitäkin huolimatta, etteivät apurahat käytännössä työhön riitä?, Rintala julistaa. Rintala ihailee Lähi-idän kirjallisuuden käännöksiin erikoistuneen Jaakko Hämeen-Anttilan työtä ja asennetta. ?Tyyppi tekee aivan omiin nimiinsä projektia, koska haluaa olla tietyn kulttuurialan tuntija. Tyyliin ?vaikkei kukaan lukisi eikä rahoiksi löisi, niin minähän väännän tätä silti!? Tällaisia, oman kulttuurialansa asiantuntijoiksi tähtääviä kääntäjiä saisi olla paljon enemmän.? Speedy Gonzales (Spede Pasanen) ja kapakoitsija (Olavi Ahonen) tunsivat sekä länkkärien perinteet että katsojien toiveet. Villi pohjola Suomalainen lännenelokuva ratsastaa huhtikuussa Logomoon. Länkkäri on amerikkalaisen elokuvan symboli. Clint Eastwoodin ja John Waynen sänkisiltä kasvoilta burgerinpurija on drive in:ssä kököttäen etsinyt identiteettiään. Intiaanien demonisointi ja myöhemmin asteittainen inhimillistäminen ovat peilanneet kansakunnan tilaa. Kun Turussa 10.?14.4. järjestettävä Suomalaisen elokuvan festivaalin julkaisi vuoden 2013 ohjelmistonsa, herätti lännenelokuviin keskittyvä sarja hilpeyttä. Lännenelokuvia? Suomessa? ?Lännenelokuvia on tehty niin Italiassa, Ranskassa, Intiassa, Neuvostoliitossa kuin Japanissa, miksei siis myös Suomessa?? sarjan koonnut SEF:n toimikunnan jäsen Juri Nummelin kysyy. Festivaalijohtaja, professori Hannu Salmi on samoilla linjoilla. Lännenelokuva toki sijoittuu klassisimmillaan Yhdysvaltoihin vuosien 1865?1890 välille, mutta Sergio Leonen klassikoiden johtamat eurowesternit eivät ole ajallisesti tai paikallisesti samalla tavalla täsmällisiä. ?Western edellyttää tiettyä ikonografiaa saluunoineen, hattuineen ja revolvereineen?, Salmi sanoo. Vaikka länkkärit ovat kirjallisen perinnön kautta vanhan mantereen innovaatio, inspiroituivat korpimetsien elokuvantekijät nimenomaan Hollywoodista. Kehitys on osa toisen maailmansodan jälkeistä yleiseurooppalaista kulttuurin amerikanisaatiota. Suomalainen länkkäri on kuitenkin omaleimaista. Sankarin ponchoa kantavat cowboyn ja tukkijätkän välimallit vaeltavat amerikkalaisen ja suomalaisen kulttuurin välimaastossa kuulumatta Salmen mielestä oikeastaan kumpaankaan. Lajityyppitietoista parodiaa Mikään loputon aarreaitta suomalaiset lännenelokuvat eivät ole. Täyspitkiä villin lännen tarinoita on Suomessa filmattu puolentusinaa. Mikä tekee suomalaisesta lännenelokuvasta Sisu-pastillin makuisen kokemuksen? ?Se, että niissä puhutaan suomea! Parodisuus on myös yhdistävä piirre. Parodia on merkki rakkaudesta ja Suomessa on aina rakastettu länkkäreitä?, Nummelin sanoo. Villi Pohjola -trilogiasta vastannut edesmennyt ohjaajakäsikirjoittaja Aarne Tarkas on tosin huomauttanut, että hänen elokuviinsa moista pohjavirettä ei tarkoituksenmukaisesti haettu. Salmen mukaan Tarkasin Villin Pohjolan kulta (1955) on ainoa suomilänkkäri, jossa parodiaelementti ei ole hallitseva. ?Se on puhdas genre-elokuva, aika lähellä amerikkalaista b-westerniä. Suomalaiset westernit ovat yleensä hyvin lajityyppitietoisia, ja niissä on taajaan viittauksia muihin lännenelokuviin?, Salmi sanoo. Suomi ei tokikaan ollut ainoa maailman kolkka, jossa lierihatuille naureskeltiin. Hollywoodissa lännenkomediat yleistyivät 1950-luvun lopulta lähtien. Näin kävi myös esimerkiksi Italiassa, jossa huumori on kuitenkin jäänyt Leonen ja Sergio Corbuccin töiden jalkoihin. Viime vuosikymmeninä puhtaita suomalaisia lännenelokuvia ei ole tehty, vaikka esimerkiksi Jukka-Pekka Siilin Härmä (2012) onkin läheistä sukua westerneille. Genren alamäki alkoi Suomessa jonkin verran myöhemmin kuin rapakon takana. Ere Kokkosen Speedy Gonzales (1970) ja Spede Pasasen sekä Vesa-Matti Loirin Hirttämättömät (1971) menestyivät mukavasti, mutta jäivät lajinsa toistaiseksi viimeisiksi teatterivisiiteiksi. Auringonlaskun metsästäjät löysivät Suomessa kotinsa televisiosta. Pitkin 1970-luvun saattoi kannuksien kilinän kuulla niin sketseissä kuin mainoksissa. Myös Turun ylioppilaskylän asukit saivat aikanaan oman länkkärinsä. ?Rauno Halmeen ja Veijo O. T. Järvisen ohjaama Kultajuna Fort Montanaan on tehty TYY:n Kylä-TV -kaapelikanavalle vuonna 1985. Sitä ei ole koskaan nähty valkokankaalla, eikä 1980-luvun jälkeen myöskään esitetty julkisesti?, Nummelin sanoo. Jouko Luhtala Suomalaisen elokuvan festivaali 10.­­­?14.4.2013, näytökset Logomossa (Köydenputojankatu 14) Ohjelmistossa 26 täyspitkää elokuvaa. Liput 5?, festivaalikortti 20? (oikeuttaa pääsyn kaikkiin näytöksiin, mikäli paikkoja riittää) Länkkäriseminaari perjantaina 12.4. klo 12­ ?15 (vapaa pääsy) www.suomalaisenelokuvanfestivaali.fi n ainejärjestö saa kunnian järjestää seuraavan vuoden kisailut. Tänä vuonna tapahtuman järjestää Fobia.
  • KULTTIKAMAA Palstalla vuorottelevat populaarikulttuuriin erikoistuneet toimittajat. Hölmönnäköistä hommaa N etissä levisi uuden paavin valinnan jälkeen NBC:n kuvakollaasi, jossa oli kaksi uutiskuvaa Vatikaanin Pietarinaukiolta vuosilta 2005 ja 2013. Välissä oli kahdeksan vaivaista vuotta, mutta kaikki tuntui muuttuneen. Vanhemmassa kuvassa oli ihmisiä, uudempi täyttyi kummallisista kyborgeista ? siis kosketusnäyttöjä kannattelevista käsipareista. Vuotta 2013 ei muisteta ensimmäisestä latinalaisamerikkalaisesta paavista vaan siitä, miten häntä kuvattiin. Olen jokseenkin varma että vanhemmassakin kuvassa on kameroita. Ne eivät vain näy ? erästä yksinäisen sympaattista simpukkapuhelinta lukuun ottamatta. Tähän armon vuoteen mennessä älypuhelimien LED-matto on räjähtänyt kaikkialle, eikä loppua näy. Kaikkein hätkähdyttävintä on kuitenkin tabletilla valokuvaaminen: se muistuttaa hieman sitä, että käyttäisi kanoottia kumisaappaana. K oomiseltahan se näyttää. Mutta entä jos valolautasiaan heilutteleviin ihmismassoihin pitäisikin suhtautua vähemmällä penseydellä? Voi nimittäin olla, että näppärät tablettitietokoneet ovat uusi totuus kuvaamisesta. Esimerkiksi iPadin kamera on aika vaatimaton mutta näyttö iso ja terävä. Laitteella ei vangita vuosikymmeniä ihailtuja klassikoita, vaan sillä katsotaan tätä hetkeä ruudun lävitse ? ja samalla näytetään se kaikille muille. Olemmekin vaivihkaa siirtyneet hetkien ikuistamisesta jatkuvan monitoroinnin aikaan. Kuva katsellaan sillä, millä se otettiinkin, ja tämä mullistaa asioiden mittasuhteet. Lätkävalmentajan termein: peli tapahtuu nykyhetkessä, näytöt ovat olennaisia ja iso kaunista. Raakuutta ja hekumaa ? elämää ja kuolemaa KIRJA. Naiset ovat himokkaita huoria ja miehet kiimaisia pervoja. Ihminen muuttuu hetkessä raa?aksi murhaajaksi, jolle mikään ei ole pyhää. Katja Kettu sanoo jälleen suoraan ja häpeilemättä. Hänen uusin novellikokoelmansa Piippuhylly jatkaa vahvasti Runeberg-palkitun teoksen Kätilön jäljissä. Jokainen novelli on Kätilön isän Pietari Kutilan kertomus tyttärelleen, kertomus piipun aikaisemmasta omistajasta. Piippukokoelman aarteet kutovat tarinoista taidokkaan verkon, joka Lauri Hannus Kirjoittaja on kulttuurihistorian opiskelija ja valokuvaaja, jonka kameran strategiset mitat ovat aika maltilliset. va. Ja rajuihin tarinoihin mahtuu rakkautta, kaiken kirjavaa ja kaiken antavaa. Rakkautta, jossa mies tekee mitä vain rakastettunsa vuoksi. ?Kävi Ruotsissa Taalainmaalla, sitten Lyypekissä ja Riossa ja sen luultiin jo seilanneen sen seitsemän merta ja tipahtaneen maailman laidalta menemään.? Kiehtovinta on kuitenkin taito, jolla Kettu huomaamatta rakentaa elämäntarinoita novelliensa taakse. Sivulauseissa esiin nousevat Kätilöstä tutut hahmot punovat omaa kerrontaansa piipputarinoiden rinnalle. Jokainen henkilöhahmo saa kokonaisen elämäntarinan pienistä tiedon muruista, joita lukija jäljittää ahnaasti. Tätä teosta ei malta jättää, se on luettava heti uudelleen. Noora Lehtimäki Katja Kettu: Piippuhylly. WSOY 2013. 236 s. Homonormatiivisuuden kitkerä ylistys V etoan silti teihin, ettette tässä uudessa uljaassa maailmassakaan tekisi itsestänne täysiä lurjuksia. Ai miten? Raahaamalla sitä tablettia häihin tai hautajaisiin. kietoo tarun ja toden elementit hämmentävän pirstaleiseksi kokonaisuudeksi, todelliseksi elämäksi. Kettu vie lukijansa takaisin Kuolleen miehen vuonon salaisuuksille kiidättäen samalla maailmojen halki. Ketun tyylille tuttu rietas, mutta rehellinen kieli pääsee oikeuksiinsa vuonoilla elävän yksinäisen miehen tarinoissa. Omaperäiset sanat maistuvat eksoottisilta herkuilta ja kielen rakenne kutkuttaa ainutlaatuisuudessaan. Ajoittain kieli kuitenkin sortuu liiallisen hekumalla ja väkivallalla mässäilyyn hävittäen herkkyytensä. Novellien henkilöhahmoja yhdistää erilaisuus, normaalista poikkeaminen. Transsukupuoliset, hiekkanaiset, Rasputinin rakastajattaret, jokainen on väärinymmärretty ja väärin kohdattu, mutta siitä huolimatta vahva ihminen ? rakkauden ansaitse- ?Silloin keksin mielessäni, että tähän yhteiskuntasopeutujalesbojen ylivaltaan kyllästyneillä kapinhenkisillä homoilla pitäisi olla tarjottavana tällaisen ilmihelpon ja valheellisen kulttuurisen kategoriatiedon kyseenalaistava vasta-argumentti, siinä että lesbojen mukahomopuheet ja homokuva olivat oikeasti ihraisesta rekkalesboperseestä.? Kirja. Harald Birger Olausenin Egyptin prinssi ja muita homonovelleja ei nimestään huolimatta ole novellikokoelma. Se on pikemminkin joukko esseitä, joissa kirjailija purkaa turhautumistaan vallitsevaan homokulttuuriin ja sen eri muo- toihin. Olausen tekee hyvin pian äärettömän selväksi, että hänelle on olemassa vain gay shame -henkinen Tosihomous, josta tinkiminen tai siitä poikkeavien näkemysten esittäminen on Väärin. Olausen kuvaa itsensä eräänlaisena Prometheus-hahmona, joka kantaa sivistyksen tulta siitä tietämättömille. Vihollisinaan hänellä ovat niin yhteiskunnan konservatiivit kuin pahat Setalesbot, jotka ovat määritelleet homouden joksikin mitä se ei Olausenin mukaan ole: yhteiskuntakelpoiseksi sopeutumiseksi. Aseinaan tätä vastaan kirjoittajalla on äärettömän vieraannuttava, kappalejaoton teksti, joka toistaa itseään kauas kyllästymispisteen ohi. Olausen namedroppaa sarjalla filosofeja ja taiteilijoita ? joista osan nimet kirjoittaa säännöllisesti väärin. Tyylillä on ilmeisesti haettu voimakasta toiseutta, mutta se ei toteudu. Vaikutelmaksi jää lähes skitsofreenisen tuntuinen heilunta teemasta ja sävystä toiseen, kekseliäästä tympeään. Tämä on sääli, sillä mukana on monta terävääkin pointtia vallitsevien normien ongelmista. Samoin Olausenin kirjalliset lahjat, jotka loistivat Homorunoissa (2011), antavat pieniä välähdyksiä itsestään kaaoksen seassakin. Jos lukija sinnittelee läpi alun lähes 70 sivua, joilla lähinnä vain keskitytään todella rumasti haukkumaan ?Kyltymättömyyden abbedissaa? (joka ilmiselvästi osoitetaan Pirkko Saisioksi), tai on tarpeeksi fiksu ohittaakseen koko roskan, voi myöhemmiltä sivuilta löytää myös helmiä: pieniä, todella kauniita, pikemminkin proosarunoa kuin novellia muistuttavia välähdyksiä ihmiskohtaloista homoeroottisten tunteiden kourissa. Ne osoittavat, että Olausenilla on paljon taiteellista annettavaa, mutta ei vihaisen homonormatiivisena tilittäjänä, vaan omaa tietään seuraavana taiteilijana. J. Tuomas Harviainen Harald Birger Olausen: Egyptin prinssi ja muita homonovelleja, eli kertomus siitä miksi rannetta vispaavat sutturat eivät nappaa Kulttuuriklubi 2012 Matkakirjallisuuspiiri aloittaa Kirjakahvilassa! Ensimmäinen tapaaminen on tiistaina 2.4. klo 1
  • 17 Universal Pictures KULTTUURI Megan Charpentier näyttelee Victoriaa elokuvassa Mama. Elokuvaa ei suositella hankalaa äitisuhdetta poteville. Kasvatusoppia kummitukselta Äitiydestä kauhua juottava Mama tarjoaa mukiinmenevät vilunväreet. ELOKUVA. Modernin talouskurimuksen luulisi olevan aika kaukana 1800-lukulaisesta mielisairaalasta, mutta fantasiassa mikään ei ole mahdotonta. Vuoden 2008 finanssikriisistä seonnut liikemies Jeffrey tappaa yhtiökumppaninsa ja vaimonsa ja kaappaa pienet tyttärensä mukaan epätoivoiselle pakomatkalle. Jeffreyn kaksoisveli Lucas (Nikolaj Coster-Waldau) löytää kadonneet veljentyttärensä viisi vuotta myöhemmin, mutta metsämökissä asuneet siskot kärsivät kehityshäiriöistä: murisevat kuin eläimet ja puhuvat seinille ? tai siltä ainakin aluksi vaikuttaa. Guillermo del Toron tuottama Mama kietoutuu särmäkkäiden naishahmojensa ympärille. Päätähti Jessica Chastainin Blue Valentine -ohjaajan pitkä ja surumielinen rikosdraama The Place Beyond the Pines palkitsee väkevällä tunnelmallaan. Elokuva. Luke (Ryan Gosling) on kasvoja myöten tatuoitu stunttiajaja, joka kaahaa prätkällään karnevaalin kuolemanpyörässä. Schenectadyn pikkukaupungissa kiertolainen kohtaa vanhan heilansa Rominan (Eva Mendes) ja saa tietää tulleensa isäksi. Luke päättää yrittää tavallista työntekoa voittaakseen perheen itselleen, mutta vaihtaa nopeasti pankkiryös- töihin ja saa vastaansa Avery Cross ?nimisen poliisin (Bradley Cooper). Kunnianhimoisen lainvalvojan ja myyttisen hurjapään kohtalot kietoutuvat yhteen seuraavan viidentoista vuoden ajaksi. The Place Beyond the Pines käynnistyy melko lailla Drivea muistuttavista asetelmista, mutta siitä sukeutuu lopulta melko toisenlainen tarina. Kyse ei ole niinkään nurkkaan ajetun yksilön ratkaisuista vaan moraalisesta jatkuvuudesta, kohtalonyhteydestä ja perheestä. Elokuva leikittelee nimeään myöten sovituksen kaksinaisuudella: se tarjoaa väkivallan syöksykierteen mutta myös sen loppumisen mahdollisuuden. Tarina petaa asetelmansa huolella, ja leffan suurin heikkous onkin ajoittainen hajanaisuus väkevän alun ja lopun välissä. Tunnelmaltaan elokuva kuitenkin palkitsee. Hyviä roolisuorituksia on useita: sinällään särmikästä Goslingia enemmän pääsevät loistamaan nuoret Dane DeHaan ja Emory Cohen. Elokuvan alkupuoli huokuu ilmiselvää kasarinostalgiaa, mutta Mike Pattonin musiikki irrottautuu helpoimmista klassikois- melko yksiulotteisiksi, hönttejä ratkaisuja tekeviksi juonenkuljettajaksi. Mama tarjoaa säikyttelykauhun ystäville laadukasta perustavaraa. Visuaalisesti pramea elokuva osaa rakentaa jännitystä, tosin loppupuolella näytetään sitten jo vähän liikaakin. Pieni miinus myös musiikista: loputtomiin keinuva ja kelloja kilkut- televa ääniraita olisi kaivannut hieman potkua. Ei suositella hankalaa äitisuhdetta poteville. *** Lauri Hannus Mama (Espanja/Kanada, 2013) O: Andrés Muschietti N: Jessica Chastain, Nikolaj Coster-Waldau, Megan Charpentier, Isabelle Nélisse Scanbox Öljyinen alamäki esittämä Annabel on rock-basisti ja Lucaksen tyttöystävä, joka ajautuu hankalien siskosten kasvatusäidiksi tahtomattaan. Elokuvassa keskeistä onkin äitiyden tunteiden käsittely niin riipivän menetyksen kuin hieman vastentahtoisen vastuunotonkin kautta. Chastain on hyvä ja asetelma toimii, mutta tätä kehystä vaalien mieshahmot on uhrattu Ryan Gosling!!11 <3333333 ta. Sopivan rakeinen kuva ottaa paljon irti metsäisistä maisemista ja luonnonvalosta. *** ½ Lauri Hannus The Place Beyond the Pines (USA, 2012) O: Derek Cianfrance N: Ryan Gosling, Bradley Cooper, Eva Mendes 18 Kirjakahvilassa, mutta mitä luetaan? Käy Kirjiksen verkkosivuilla äänestämässä ehdokkaita.
  • Kristian Tervo Aikamatka-messinkilaatat kampusalueen ympäristössä kuvaavat maailmankaikkeuden syntyä ja kehitystä. Matkalla yksi kilometri vastaa miljardia ja yksi metri miljoonaa vuotta. Astrobiologi Kirsi Lehto kertoo, että ilman matelijoiden valtakauden päättänyttä meteoriitin törmäystä ei lajistossamme olisi fiksuja yliopistoopiskelijoita ollenkaan. Vain fysiikan lait pysyvät Maailman ilmasto ja lajisto ovat kokeneet monta mullistusta. Astrobiologi Kirsi Lehdon mukaan pallomme tulevaisuuteen vaikuttaisi ilmaston lämpenemistä enemmän ihmislajin katoaminen. Tuorlan observatoriolla on räjähtänyt. Eikä mikä tahansa pikkupaukku vaan alkuräjähdys, maailmankaikkeuden synnyttäjä. Räjähdyksestä kertovassa messinkilaatassa todetaan ?aineen aikakauden alkavan?. Kun lähtee astelemaan kohti Turkua, laattoja on lisää. Muutaman sadan metrin päässä oleva laatta kuvaa hetkeä, jolloin tuli valkeus ? ensimmäiset tähdet syntyivät. Kiviin kiinnitetyt laatat ovat osa 13,7 kilometrin mittaista ulkoilureittiä, Aikavaellusta, joka valottaa historiaa maailmankaikkeuden synnystä tähän päivään. Matkalla yksi kilometri vastaa miljardia ja yksi metri miljoonaa vuotta maailmankaikkeuden historiassa. Reitti kiertää Tuorlasta Kaarinan kautta yliopistonmäelle. Polku päättyy sopivasti Tiedon portaiden yläpäässä alkuräjähdyksen kaikua toistavan taideteoksen luokse. Yksi reittiä toteuttamassa olleista henkilöistä on astrobiologi Kirsi Lehto. Hän työskentelee molekulaarisen kasvibiologian osastolla Turun yliopiston biokemian ja elintarvikekemian laitoksella. Astrobiologina hän on perehtynyt siihen, miten elämä on maapallolle kehittynyt. ?Jatkumo tulee sieltä alkuräjähdyksestä. Yksi iso kysymys on, mitkä asiat ovat olleet kriittisiä elämän syntymisen kannalta. Olisiko elämä voinut syntyä muita reittejä pitkin ? ja onko elämän oltava juuri tällaista?? Mullistuksesta toiseen Aivan reitin viimeisen kilo- metrin matkalle mahtuu nykyperspektiivistä katsottuna maapallollemme mullistavia tapahtumia. ?Maan keskiläpötila on vaihdellut noin kymmenen asteen verran ja totaalijääkauden aikaan vielä enemmän, merenpinta on noussut ja laskenut jopa kahden sadan metrin vaihteluvälillä. Mantereet ovat seilanneeet pitkin maapallon pintaa.? Hitaasti tapahtuvien muutosten lisäksi maailmaa ovat muokanneet äkilliset katastrofit, jotka ovat kertaheitolla kiepauttaneet olosuhteet toisenlaiseksi. Esimerkkeinä Lehto mainitsee matelijoiden valtakauden päättäneen meteoriitin törmäyksen noin 65 miljoonaa vuotta sitten. ?Ilman sitä lajistossa ei nyt olisi fiksuja yliopisto-opiskelijoita. Vallalla olisi joitain krokotiilejä?, hän lohkaisee. Sitä ennen, noin 250 miljoonaa vuotta sitten, tapahtui vielä suurempi kaksois-massasukupuutto. Silloin 90 prosenttia maailman lajistosta hävisi. Mikään ei ole ikuista Lehdon mukaan maailmankaikkeuden tapahtumaketjua seuratessa syntyy jännä flow, kun tajuaa, ettei mikään ole pysyvää. Hän muistuttaa, ettei maapallolla ole esimerkiksi pysyvää lajistoa. Vain fysiikan ja kemian peruslait pysyvät. Mutta miltä näyttää tulevaisuus, johon vaikuttaa muun muassa ihmisen toiminnan seurauksena lämpenevä ilmasto? Lehto viittaa taaemmas polulle: ?Tuossa meillä on sapelihammastiikerit ja mammutit. Ne eivät ole kaukana. Lajisto on muuttunut paljon viimeisen metrin (miljoonan vuoden) aikana, ihminen ilmestyi vasta viimeisen 20 senttimetrin matkalla. Ihminen voi kyllä nyt vaikuttaa ilmastoon käytöksellään, mutta toisaalta nämä aiemmat syklit ovat olleet hirveän paljon isompia.? Ilmastonmuutoksen aiheuttama 2?6 celsiusasteen lämpötilan nousu ei Lehdon mukaan pomppaisi mitenkään esille Aikavaelluksen mittakaavassa. ?Paitsi, jos ihminen häviää, se kyllä näkyy. Ihminen tässä on se herkkähipiäinen olento, joka jättää tänne paljon jälkiä. Ilmaston vaikutukset heijastuvat ihmisen toimintaan ja vaikuttavat siksi paljon enemmän.? SAMPO ROUHIAINEN University Advisory Board, University Communications, Discipline ja Life Philosophy. Yliopiston terminologiatyöryh
  • Tiede 19 Kolumni Himanen on iso kakkara J uha Sipilä olisi voinut rankan syksyn jälkeen mennä kotiin, istua joulupöytään, viettää laatuaikaa vaimon ja lasten kanssa, katsoa televisiota ja ladata akkuja. Sen sijaan hän meni joulupyhiksi autotalliin ja alkoi vuolla puista kakkaraa. Sipilä halusi havainnollistaa insinöörityöllään kansalle, kuinka yhden sektorin suurentaminen pienentää väistämättä toista. Sipilä olisi toki voinut tehdä saman vartissa tietokoneellakin, 2000-luvulla kun ollaan. Tai yksinkertaisesti mennä yleisön eteen ja sanoa: ?Kaikki vaikuttaa kaikkeen.? Mutta olihan se näin paljon hauskempaa. Suomen taloutta Kakkara ei ole vielä ehtinyt pelastaa, mutta se sai jo aikaan jotain vielä epätodellisempaa. Timo Soini meni tv-väittelyssä hiljaiseksi. N o niin, nyt ollaan naurettu Keskustalle. Samaan aikaan toisaalla Jyrki Katainen on pistänyt 700 000 euroa haisemaan filosofi Pekka Himasen sanataideteokseen Sininen kirja, jonka pitäisi päivittää Suomi ?reaktiivisesta proaktiiviseen? versioon. Päättömien lauseiden listaamisen tahdon tässä yhteydessä jättää sikseen. Minua kiinnostaa enemmän, saammeko kansakuntana Sinisen kirjan sisällöstä irti mitään. Olen täysin valmis uskomaan, että teoksessa on myös hyviä ajatuksia. En ole kuitenkaan löytänyt kovin montaa, sillä Sinisen kirjan kieleen on äärimmäisen vaikea tarttua. Rohkenen uskoa, että kyse on muustakin kuin omasta tyhmyydestäni. Himasen sietäisi ottaa oppia konkreettisesta Juha Sipilästä. Voisiko osan hänen palkkiostaan korvamerkitä vaikka höyläpenkkiin ja työkalupakkiin? Himaselle tekisi hyvää veistellä kovasta suomalaisesta kuusesta vaikka ?hyvän kehä vs. noidankehä? -hyrrä. Lopulta Sipilän ja Himasen iltapuhteissa on nimittäin kyse pitkälti samasta asiasta. Aluksi en nähnyt yhteyttä, mutta nyt se tuntuu jopa ilmeiseltä. Pekka Himanen on Kokoomuksen kakkara. Pojat yrittävät havainnollistaa meille pitkälti samoja talouden ja hyvinvoinnin suhteita. Heillä vain on omat tyylinsä tehdä asiat. Jyrki Katainen tahtoo sähköpostiinsa suomi2.0_elämäntaito-opas.pdf:n, jossa käytetään suomen kielen hahmottomimpia ilmaisuja. Sen pitää maksaa paljon koska hei, älä ruoki lamaa. Samaan aikaan tosikepulainen tekee graafin puusta. V oisimme laskea Himasen villin raportin ansioksi ainakin sen, että se on herättänyt keskustelua. Ellei sitä tekisi maassamme myös housuihin paskominen. Mutta sen sijaan, että olisimme vihaisia näistä kakkaroista, Suomi 2.0:ssa pitäisi mielestäni keskittyä kannustamaan. Poliitikot voisivatkin esitellä kakkaroitaan nykyistä useammin. Esimerkiksi Carl Haglund voisi vääntää puolustusbudjettia kuvaavan selvityksen rautalangasta. Soininvaara voisi ottaa kantaa matalapalkkatöihin vaikkapa hauskan makaronipelin avulla. Eduskuntaan voisikin Sipilän johdolla perustaa kokonaisen askarteluvaliokunnan. Mikä parasta: ei tarvitsisi pistää puolta miljoonaa euroa palamaan. Jantso Jokelin www.latokartanonyokyla.fi OPISKELIJA, vieLä ehtii huokeaan hintaan! ISYYSPAKKAUS ti 16.4.?ke 8.5. REMPALLAAN La 25.5. aSti PEEP SHOW enSi-iLta ke 17.7. Liput (02) 232 1215 info@linnateatteri.fi www.linnateatteri.fi L I N N AT E AT T E R I FAC E B O O K I S S A ! hmä on saanut työnsä päätökseen yliopistossa käytettävistä englanninkielisistä termeistä. Lisätietoja intranetissä.
  • TYY Alayhdistysten infopalsta Academic Nintendo Club Keskustaopiskelijat Tule hyistä alkukevättä pakoon Academic Nintendo Clubi peli-iltaan! Seuraava peli-ilta on 2.4. klo 18 - 22 Turku-salissa (Ylioppilastalo A, 2. krs). Peli-illassa mukana myös upouusi Wii U -konsoli sekä muita Nintendon konsoleita ja Xbox 360. Tapahtuma on maksuton ja avoinna kaikille. Tervetuloa! Mikä kehityspolitiikka? -seminaari 13.4 Turussa. Turun Keskustanopiskelijat ja Keskustan Opiskelijaliitto järjestää lauantaina 13.4 kehityspoliittisen seminaarin, jossa keskustellaan, mitä talous-, ympäristö-, maahanmuutto- ja turvallisuuspoliittisia valintoja teemme, jotka vaikuttavat suoraan kehitysmaihin. Seminaari on Turun Keskustaopiskelijoiden juhlaseminaari, sillä samana iltana juhlitaan osaston 55-vuotis juhlia Kupittaan Paviljongissa. AIKA: Lauantai 13.4. PAIKKA: Turun yliopiston kasvatustieteellinen tiedekunnan luentosali EDU 1 (Assistentinkatu 5, 20500 Turku) Seminaari on maksuton ja kaikille avoin. OHJELMA: 10.45 Kahvi 11.00 Seminaarin avaus TuKon puheenjohtaja Riikka Laaninen KOL:n puheenjohtaja Jirka Hakala 11.15 Kehityspolitiikka on politiikkaa! Kepan kehityspoliitinen asiantuntija Niklas Kaskeala 12.00 Panelistien puheenvuorot Keskustan kunniapuheenjohtaja Paavo Väyrynen Vasemmistoliiton kansanedustaja ja eduskuntaryhmän pj Annika Lapintie Kokoomuksen kansanedustaja Ilkka Kanerva Kepan kehityspoliittinen asiantuntija Nilkas Kaskeala. Paneelin Germanica ry Hei taas kaikki germit! Hyinen maaliskuu on vihdoin takana, ja nyt on aika suunnata katseet kohti huhtikuuta! * 12.?14.4. Germanica lähtee mökkeilemään Aurinkolahteen eli siis vuorossa on perinteinen Mökkiwochenende! Tänä vuonna Germanica saa seurakseen myös Kääntöpiirin, joten hauskuudelta ei voi välttyä! * 16.4. järjestetään sivuaineiltamat. Opiskeluissaan pidemmälle ehtineet germanistit kertovat omista sivuaineistaan ja tulevaisuuden urasuunnitelmistaan. Tilaisuus on kaikille kiinnostuneille avoin ja etenkin te, jotka vielä etsitte sopivaa sivuainetta, hyödytte varmasti vanhempien opiske-lijoiden vinkeistä ja ideoista. Tarkempaa lisäinfoa tapahtumista saat sähköpostitse ja facebookissa. vetää Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Annika Saarikko 13.00 Keskustelu panelistien alustuksen pohjalta 13.45 Tilaisuus päättyy Lisätietoja: Keskustan Opiskelijaliiton pääsihteeri Elina Helmanen 0456569264 elina.helmanen(at)keskustaopiskelijat.fi. Tilaisuus järjestetään yhteistyössä MSL:n kanssa Oikeusaputoimikunta Jos sinulla on kysyttävää esimerkiksi vuokrasopimukseen, työsuhteeseen, perintöön, avo- tai avioliittoon liittyvissä oikeudellisissa asioissa, käänny rohkeasti oikeusaputoimikunnan puoleen. TYYn oikeusaputoimikunta tarjoaa ilmaista oikeudellista neuvontaa sähköpostitse (oikeusapu@lex. fi) sekä puhelimitse (02 2769 614) tai henkilökohtaisesti TYYn toimistolla päivystysaikoina keskiviikkoisin kello 18-20 (sosiaalipoliittisen asiantuntijan huone, Yo-talo A, 1. krs). LEAGAL AID COMMITTEE: The Law students association Lex provides a cost-free legal aid service for the members of the Student Union of The University of Turku (TYY). If you have questions about legal matters concerning for example your lease, employment, or inheritance you can visit the legal aid committee. Available Wednesdays from 18.00 to 20.00. On duty in the TYY Secretary for Social Affairs office, Student House A, 1st floor (TYY Office). Tel. (02) 2769 614, E-mail: oikeusapu@lex.fi. Turun ev.lut. opiskelija- ja koululaislähetys Tule mukaan kristilliseen opiskelijatoimintaan! Opiskelijaillat tiistaisin klo 18, Sirkkalankatu 4. Ti 2.4. Jumalan käytössä lähellä ja kaukana, Anna. Ti 9.4. Resurrection, Timo Nisula. Luvassa mm. laadukasta raamattuopetusta, mukavaa yhdessäoloa, laulua ja iltapalaa. Olet lämpimästi tervetullut mukaan toimintaamme! Lisätietoja www.opko.fi/turku Turku Swing Society Järjestämme upat kevättanssiaiset 18. huhtikuuta DanceClubilla! Tanssiaisissa on mahdollisuus oppia tanssimaan West Coast Swingiä ja tanssia live-bändin tahtiin. Lisätietoja Facebook-ryhmästämme:  https://www. facebook.com/turkuswingsociety TVO Mikäli olet kiinnostunut kurinpidosta, TVO ja Kirjakahvila ovat järjestämässä järjestyksenvalvojakurssin, kurssi toteutuu touko-kesäkuussa. Kysy lisää, tvo@utu.fi. Kerhokeskiviikko osakuntatilassa keskiviikkoisin kello 18.Tervetuloa lautapelaamaan, flipperöimään ja pelaamaan pöytäjalkapalloa! TVO:n hulppeat, keskustassa sijaitsevat tilat ovat käytettävissä sitsejä, valmistujaisia, syntymäpäiviä, musiikillisia iltamia ja muita yksityisluontoisia tapahtumia varten. Tervetuloa tutustumaan tiloihin. Osoite on Ursininkatu 8. Lisätiedot ja varaukset, ohjelmapaallikko@gmail.com Tyrmä Tyrmä järjestää ylimääräisen yhdistyksen kokouksen 11.4. klo 18:00 luolalla. Käsiteltävänä tilinpäätös sekä tili- ja vastuuvapauden myöntäminen vuoden 2012 hallitukselle, kokouksessa tiedotetaan myös yhdistyksen uusista tiloista. Skandica Skandican kevään tapahtumat: Träffetid 9.4 Fennicumin opiskelijatilassa, Myyjäiset 10.4 Fennicumin aulassa, Skandican 45. vuosijuhla 13.4 Aula Cafessa, Perinteinen vappubooli 30.4, Vappupiknik 1.5 Vartiovuorenmäellä, AATUa lähdetään kiertämään yhdessä 16.5, KAKS-turnaus keväällä (ajankohta ilmoitetaan myöhemmin). Lisäinfoa luvassa myöhemmin! TYYpillistä Palstalla kerrotaan ylioppilaskunnan toiminnasta. Bringing together Finns and foreigners I am an international master?s degree student from India studying information technology at the University of Turku. It is an honor for me to represent the Committee on International Affairs, TYY, as its chair for the year 2013. I joined as a member in 2012 from August until December. My motivation to join the committee came from the fact that I always marveled at the number and diversity of international students in our university but not much was being done to bring them a bit closer and give them a chance to show their cultural vibrancy. Through this committee I wanted to provide a platform where everyone could come and participate to enhance their sense of belonging with other students as well as to the university. This is the first time that an international student is the chair of this committee and I hope I will be able to encourage more foreign students to participate in various committees of the Student Union. The TYY staff is extremely helpful and gives me a lot of support and guidance. The former chair has also been very helpful in getting me started. Here I would like to tell briefly about the Committee, its activities and my experience so far. The Committee on International Affairs is one of the seven major committees of TYY. Its responsibility covers the promotion of multiculturalism on campus, helping Finnish students going for exchange, distri- bution of information in English and bridging the gap between foreign and domestic students. This year we are concentrating on bringing together international and Finnish students with a two prong strategy. One, we will organize events which attracts both Finnish and international students, such as the ice skating event held on 13th February and peace symbol on 19th March. Upcoming events will include traditional Finnish sports, cultural festival, etc. Two, collaborate with Finnish as well as international student organizations. For instance, we are in touch with sub-organizations, mostly dominated by Finns, to make them more international. In this regard, we will organize a competition for the most inter- nationally focused action by the sub-organizations. The Committee has learned an important lesson ? to always advertize any event both in Finnish and English so that no student feels alienated and unwelcome. The most valuable experience of leading the Committee is that I get to work with ten members who are all Finns. I have to say they are very reliable, sharp and ?get things done?. Although I wish they tend to be a little more expressive but now I am getting used to asking for their opinion instead of waiting to hear one. Sometimes I feel that flexibility is frowned upon in Finland while rules are followed with near religious commitment, which in my opinion hampers creativity to some extent. As the chair, I have come to realize that listening to team members is very important; it makes them more involved and work coherently. I welcome everyone to our meetings and events. Find us on: www.facebook.com/groups/ tyykvvk/ Zaki Khan TYYn toimisto ja kirjasto viettävät pääsiäistä 29.3.?1.4. Kanslia on suljettuna jo torstaina 28.3. 20