• 15/2012 s y il ä p e n o ä t in e k r ä t om an lij jai kir on s yy yr nö stä ele mi n ise mm Ta tri Pe queer-porno s.7 joukkorahoitus s.8 in ais uu s s.10 digisodat s.12
  • pe 30.11. LIVE, 10 e / 8 e (Tiketti) eva & manu, demoiselle gosse la 1.12. LIVE, 14 e / 12 e (Tiketti) JÄtkÄJÄtkÄt, kÄRkÄs & vaiheiliJat pe 7.12. LIVE, 9 e / 7 e (8raita & Levykauppa Äx) Turku Music Awards: absoluuttinen nollapiste, tundRamatiks, kiveskives big band JÄtkÄJÄtkÄt absoluuttinen nollapiste la 8.12. ILTA, 8 e / 6 e (Tiketti, Asema) Mestarisoundi Live: kemmuRu 10 v. ke 12.12. LIVE, 8 e fRank zappa memoRial pancake bReakfast kemmuRu pe 14.12. LIVE, 25 e / 22 e (Tiketti) amoRphis lisÄksi kolossa Joka torstai: toto - touhutorstai Onnellinen Lapsus, Leffatrivia, Siviili Kuumaksi, Allsång i Kolo Joka perjantai: funked up friday Hosted by dj?s Double M & Resupekka Joka lauantai: kolo is ok! Presented by Carlings Koloon AINA ilmainen sisäänpääsy (sis. narikan)! humalistonk. 8 amoRphis Katso kaikki tapahtumat: www.klubi.net/tku » Ennakkomyynti: www.tiketti.fi Yli 180 olutta, reilut 20 siideriä, ja nyt myös edukasta ruokaa! Kauppiaskatu 4 Ma-To 15-02 Pe-La 15-03 Su 16-02
  • NUMERO 15/2012 30.11.2012 Turun yliopiston ylioppilaskunnan julkaisu. 82. vuosikerta. TOIMITUS Rehtorinpellonkatu 4 A 20500 TURKU tyl@utu.fi, www.tylkkari.fi PÄÄTOIMITTAJA LAURA MYLLYMÄKI puh. 045 3564517, (02) 276 9630 ILMOITUSMYYNTI RC kustannus Oy / Markku Räisänen puh. 044 500 0440 markku.raisanen@rckustannus.fi TOIMITTAJA SAMPO ROUHIAINEN PAINO I-Print Oy , Seinäjoki ISSN 1458-0209 VALOKUVAUS JA KANNEN KUVA KRISTIAN TERVO Naura samalla TÄSSÄ LEHDESSÄ: Syntymäpäiväkortissa oli orvokkeja ja fonttina comic sans. ?Kasvat aikuiseksi sinä päivänä, kun opit nauramaan itsellesi?, se toivotti. Jo edesmennyt mummini meni suoraan asiaan, kun hän reilu kymmenen vuotta sitten toivotti 15-vuotiaalle minälle onnea merkkipäivänä. Angstaavalle teinille oli väännettävä rautalangasta, miten elämästä tulisi helpompaa, jos vain sisäistäisi erään sen perusasioista. Viestissä ei ollut ironian häivääkään. Mummi oli tosissaan ja liikkeellä kasvattajana. ? Tavoittelimme tutkimuksessa voittoefektin ja peruspelaamisen aikaansaamia muutoksia. Tässä Tylkkärissä queer-feministisen pornolehden Ménage à Trois?n päätoimittajat Saija Nojonen ja Begemot pohtivat suomalaisten naistenlehtien ihmiskuvaa (s. 7). Usein lehdet kertovat, miten kuuluisi toimia, jotta elämästä tulisi nykyistä parempaa, onnellisempaa ja terveellisempää. Sen sijaan artikkelit eivät läheskään aina kehota toimimaan siten, miten itse haluaisi. Kulttuurimme kannustaa tutustumaan itsen uusiin puoliin verrattain laiskasti. Hyvän itsetuntemuksen sijaan haaveilemme menestyksestä. Suoritamme ensin opintopisteitä, sitten tutkinnon. Puhumme urakehityksestä ennen kuin tiedämme, mitä meistä tulee isoina. Pönötämme jo parikymppisinä. Pärjäämistä peräänkuuluttavassa kulttuurissa ironiasta on tullut sekä selviytymiskeino että yhteinen sukupolvikokemus. Nauramme vitsien vitseille, kikkailemme knoppitiedolla ja pukeudumme läpällä. Ironisesta tavasta kokea ja nähdä on muotoutunut keino viestiä älykkyydestä ja nokkeluudesta, paremmuudestakin. Harmillista tässä kaikessa on, että ironia myös hautaa alleen. Lopulta emme enää muista, mitä on olla aito. ? Se on kuulkaas kaikki meidän omaksi parhaaksemme vaan. Sampo Rouhiainen pohtii kolumnissaan sukupolvien välistä kuilua. s. 14. Kristian Tervo Tämä Tylkkäri on abinumero. Ensin pohdimme toimituksessa, mistä tekisimme sellaisia juttuja, joista voisi olla hyötyä tuleville ylioppilaille. Sitten tajusimme onneksi olla tekemättä niin. Päätimme vain tehdä mahdollisimman hyvän Turun ylioppilaslehden numeron. Hyödyllisiä neuvoja on vaikea antaa, sillä toiveemme ja halumme ovat vähintään yhtä pirstaloituneita kuin yhteiskuntamme itse. Dramaattisesti sanoen: kaikki on epävarmaa. Näissäkin olosuhteissa itseensä tutustuminen on kuitenkin yhden elämän mittainen matka. Siksi meidän ironian mestareiden kannattaisi välillä nauraa samalla. Mummini ohjein. Rahapelaaminen saa addiktin dopamiinituotannon kuhisemaan. s. 18. LAURA MYLLYMÄKI tyl-paatoimittaja@utu.fi OTA IISISTI, ILONA! SYL: ?Maksuton koulutus on suomalaisen korkeakoulutuksen kiistämätön kilpailuetu.?
  • Oikis kasvattaa pottiaan, kauppatieteilijät ja humanistit häviävät Turun yliopiston uusi sisäinen rahoitusmalli tuo samat rahanjakokriteerit kaikkiin tiedekuntiin. Turun yliopisto on muokannut opetus- ja kulttuuriministeriön yliopistojen uuden rahoitusmallin pohjalta yliopiston yksiköiden rahoittamiseen tarkoitetun sisäisen rahoitusmallin. Uusi rahanjakomalli perustuu tuloksellisuuteen. Ensi vuodesta alkaen tiedekunnat ikään kuin ansaitsevat rahansa erilaisilla tutkimuksen ja koulutuksen mittareilla mitattuna. Tähän saakka yliopisto on jakanut rahoitusta tiedekunnille niin sanotuin historiallisin jakoperustein. Mallissa tiedekuntien rahoituksen kriteereinä pidetään puoliksi tutkimusta ja puoliksi koulutusta. Koulutuksen mittarina pidetään muun muassa 55 opintopistettä suorittaneiden opiskelijoiden määrää suhteessa läsnäolevien opiskelijoiden määrään. Yliopiston ylläpitämän tilaston mukaan humanistisessa tiedekunnassa oli viime vuonna vähiten 55 opintopisteitä suorittaneita opiskelijoita (21,4 %). Eniten 55 opintopistettä suorittaneita oli lääketieteellisessä tiedekunnassa (60,2 %). Tutkimuksen mittarina pidetään muun muassa laskennallisten julkaisujen määrää. Turun ylioppilaslehden saamien tietojen mukaan Turun kauppakorkeakoulun rahoitus laskisi miltei 16 prosenttia ja humanistisen tiedekunnan lähes 15 prosenttia. Sen sijaan oikeustieteellinen tiedekunta kasvattaisi pottiaan miltei 60 prosentilla. Vuonna 2012 kauppakorkeakoulun budjetti on ollut noin 13 500 000 euroa, humanistiset tiedekunnan noin 15  400 000 euroa ja oikeustieteellisen tiedekunnan noin 3 600 000 euroa. Mallin käyttöönotossa sovelletaan kuitenkin kahden prosentin vuosirajoitinta, jolla kontrolloidaan, että tiedekuntien rahoitus ei kasva tai laske enempää tämän vuoden tasosta. Yliopiston hallituksen opiskelijajäsen Rauli Eleniuksen mielestä ongelmana ei ole ensi vuoden rahoitus vaan se, onko pitkällä aikavälillä mielekästä palkita keskenään erilaisia tiedekuntia täysin identtisillä mittareilla. ?Rahoitusmallissa olevat mittarit ovat hyvin geneerisiä koulutuksen ja tutkimuksen sekä määrää että jossakin määrin myös laatua mittaavia. Minun on vaikea nähdä, etteivätkö koulutus ja tutkimus olisi kaikkien tiedekuntien pääasiallinen tehtävä. Sen vuoksi en näe ongelmalliseksi niiden määrän ja laadun arviointia rahoituksen perustana. Lisäksi on huomattava, että budjetista ja sen perusteista päätetään erikseen joka vuosi ja ne on arvioitava joka tapauksessa vuosittain?, rehtori Kalervo Väänänen kommentoi. Opiskelijat tyrmäävät Uudesta rahoitusmallista päätti yliopiston hallitus marraskuun kokouksessaan. Turun yliopiston ylioppilaskunta on närkästynyt tapaan, jolla yliopiston hallinto on vienyt läpi sisäisen rahoitusmallin valmistelun, jonka aikana yliopisto ei pyytänyt ylioppilaskunnalta lausuntoa. Menettely on kirvoittanut TYYssä kriittisen keskustelun yliopistojen nykyisestä linjaorganisaatiomallista, jossa jokaisella yksiköllä on viime kädessä yksi johtaja. ?Sisäinen rahoitusmalli on sellaisen mittaluokan päätös, että valmistelu olisi pitänyt kierrättää myös opiskelijoilla. Päätös osoittaa, miten linjaorganisaatiomalli heikoimmillaan toimii?, TYYn hallituksen koulutuspoliittinen vastaava Heikki Isotalo sanoo. Ennen hallituksen kokousta sisäisen rahoitusmallin valmisteluun olivat osallistuneet yliopiston johtoryhmä sekä tiedekuntien dekaanit. Elenius olisi toivonut, että keskusteluun hallituksessa olisi ollut enemmän aikaa. ?Nyt päätös tehtiin kiireellä, jotta ensi vuoden talous voitiin suunnitella.? Rehtori Väänänen sanoo ymmärtävänsä opiskelijoiden närkästyksen mutta katsoo valmistelun edenneen avoimesti. ?Kyse on osittain uusien menettelytapojemme kypsymättömyydestä, jotka ovat yhteistyössä korjattavissa. Olen avoin ylioppilaskunnan ehdotukselle käydä läpi prosessia ja tehdä tarvittavia parannuksia. Kritiikkiä siitä, että rahoitusmallia ei olisi valmisteltu avoimesti, minun on kuitenkin vaikea hyväksyä. Asia oli esillä syksyn mittaan niin hallituksessa, johtoryhmässä kuin informaatiotilaisuuksissa, jotka ovat kaikille avoimia.? LAURA MYLLYMÄKI HYYn Marina Lampinen SYL:n hallituksen puheenjohtajaksi Suomen noin 135 000 yliopistoopiskelijaa edustava Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL valitsi liittokokouksessaan hallituksen ensi vuodelle. Puheenjohtajaksi valittiin kasvatustieteen ylioppilas Marina Lampinen, 25, Helsingin yliopiston ylioppilaskunnasta. Turun yliopiston ylioppilaskunnasta SYL:n hallitukseen valittiin tällä hetkellä TYYn hallituksen puheenjohtajana toimiva tekniikan ylioppilas Jukka Koivisto. Lampisen ja Koiviston lisäksi SYL:n hallitukseen valittiin Niina Jurva (Tamy), Joel Kuuva (LTKY), Noora Laak (AYY), Aino-Kaisa Manninen (OYY) ja Turkka Sinisalo (VYY). Lampinen tahtoo erityisesti panostaa liiton edunvalvontatyön tavoitteiden kirkastamiseen ja opiskelija- ja nuorisojärjestökentän vahvaan yhteistyöhön. Myös opiskelijoiden hallitusohjelmatavoitteiden turvaaminen hallituksen puolivälitarkastelussa on Lampisen mukaan keskeinen ensi vuoden haaste. TYYn Koiviston mukaan SYL:n hallituksessa on ensi vuonna kattava kokoonpano jäseniä eri puolilta Suomea erilaisista ylioppilaskunnista. Myös Koivisto pitää hallitusohjelman puolivälitarkastelua yhtenä keskeisimmistä ensi vuoden projekteista. Koivisto uskoo, että hänen SYL-työskentelyssään näkyy myös kasvattajaylioppilaskunta TYYn vaikutus. ?Aion viedä Lapinrinteelle tyyläistä huolellisuutta ja valveutuneisuutta?, Koivisto kommentoi Tylkkärille. Laura Myllymäki Näin myyjä toimii: Tutkija kiinnostuu mahdollisuudesta saada näkyvyyttä hankkeelleen. Korkea hinta epäilyttää tutkijaa ja hän pyytää lisätietoja. Niiden saaminen sähköpostitse osoittautuu vaikeaksi. ?Akateeminen nig yliopistojen pro Useat turkulaisten korkeakoulujen työntekijä käyneet etenkin EU-hankkeiden parissa työsk Turkulaisten korkeakoulujen hankkeiden parissa työskentelevät tutkijat ja projektivetäjät ovat saaneet viimeisen vuoden aikana useita soittoja brittijulkaisu Public Service Review?lta. Puhelinmyyjät ovat tarjonneet mahdollisuutta saada artikkelia julkaistua. Oudon tapauksesta tekee artikkelin julkaisemisen poikkeuksellisen korkea hinta ja aggressiivinen myyntitapa. Puhelinmyyjät ovat hoputtaneet artikkelin kirjoittajia tekemään ostopäätöksen hyvin lyhyessä ajassa, eikä julkaisusta ole saanut oleellisia lisätietoja. Lisäksi myyjät ovat esittäneet myös valheellisia myyntiväittämiä julkaisun yhteyksistä. Turun yliopiston viestintäyksikön mukaan joissakin markkinointipuheluissa on annettu ymmärtää, että julkaisu olisi yhteydessä EU-komissioon ja artikkelin julkaiseminen siinä saattaisi edistää EU-rahoituksen saamista. Public Servive Review?ta toimittaa kuitenkin yksityinen brittiyritys, jolla ei ole havaittu yhteyttä EU-elimiin. Lisätietoa nihkeästi tarjolla ?Akateemiseksi nigerialaiskirjeeksi? tapausta kuvaava Turun Kesäduuni-info tänä vuonna myös rakenteelliset Facebookissa! Maksuton palvelu aloitti 2. toukokuuta, ja sen SYL: ?Jatkuvat opintotukeen kohdistuvat muutokset eivät anna mahdollisuutta arvioida ja seurata jo
  • UUTISET UUTISET Myyntihenkilö soittaa tutkijalle ja kertoo Public Service Review?n haluavan julkaista hänen artikkelinsa. 5 KYSYY: Miten aiot viettää itsenäisy yspäivän? Kristian Tervo Myyjä pitää pitkän myyntipuheen artikkelin arvostetuista kirjoittajista, suuresta levikistä ja hyvistä kontakteista tärkeisiin elimiin. Artikkelin hinta on korkea. Myyjä hoputtaa nopeaan päätöksentekoon ja tarjoaa sopimusta pienemmällä hinnalla. Myyjä lähettää sopimusluonnoksen. Susanna Landström, 2. vuoden matematiikan opiskelija Vietän kotona. Tiedossa on ihan normaalia telkkarin katsomista. Lähde: Piia Nurmi ja Päivi Simi gerialaiskirje? vaivaa jektihenkilöitä Marcus Nordström 1. vuoden kauppatieteen opiskelija Menen KY-Gourmetin Sikabrunssille. Sen jälkeen Tuntematon sotilas ja Linnan juhlat kuuluvat itsenäisyyspäivään. ät ovat saaneet outoja myyntipuheluja brittijulkaisulta. Myyjät ovat kentelevien kimppuun. ammattikorkeakoulun projektipäällikkö Piia Nurmi kertoo, että tietää yhteensä reilut kymmenen ihmistä, jotka ovat saaneet myyntipuhelun Public Service Review?sta. Ainakaan hänen tiedossaan ei ole, että kukaan olisi lähtenyt mukaan. Sen verran innokkaasti Turkuun on silti soiteltu, ettei Nurmi ihmettele, vaikka joku olisi tarjoukseen tarttunutkin. ?Monilla hankkeilla on tarve saada näkyvyyttä hyvillä foorumeilla. Ja julkaistusta artikkelista aiheutuu kirjoittajalle tavallisestikin kustannuksia. Tässä tapauksessa hinta on vain ollut paljon korkeampi?, Nurmi perustelee. Nurmi itse sai puhelun muutama vuosi sitten työskennellessään Turun kauppakorkeakoulussa. Nurmen mukaan puhelinmyyjä oli kyllä kohtelias, mutta hänen epäilyksensä heräsivät, kun mitään tietoa ei saanut sähköpostilla. Kaikki olisi pitänyt hoitaa puhelimessa ja kiireellisesti. Tunnin myyntipuhe Nurmen kollega, projektipäällikkö Päivi Simi sai puhelun Public Service Review?sta viime elokuussa. Hän oli odottanut toista puhelua liittyen artikkeliinsa, kun Public Service Review?n myyjä kiilasi väliin. Kun myyntipuhe puhelimessa kesti noin tunnin, Simin epäilykset heräsivät. ?Päätin kuitenkin katsoa esityksen loppuun asti.? Hänelle tarjottiin mahdollisuutta julkaista artikkeli 4000 euron hintaan. Kun Simi ei tarttunut ensimmäiseen tarjoukseen, viimeisessä sopimusluonnoksessa hinta oli pudonnut jo 2800 euroon. Simin tapauksessa julkaisun referensseinä mainittiin muun muassa Jyrki Katainen ja Suomen ympäristökeskus, joiden joukkoon Simi olisi artikkelillaan päässyt. Missään vaiheessa Simi ei ollut luvannut lähteä mukaan. Kun hän ei lopultakaan suostunut tarjoukseen, myyjä haukkui hänet aikansa tuhlaamisesta ja löi luurin korvaan. Nopealla surffailulla selviää, että Public Service Review?n myyntapa on herättänyt närää muuallakin. Esimerkiksi Imperial College Londonin astrofyysikon blogissa käydään huijauksen kohteeksi joutuneiden tutkijoiden kesken värikästä keskustelua. Public Service Review?sta ei vastattu Tylkkärin yhteydenottopyyntöihin. SAMPO ROUHIAINEN Jenni Merta 2. vuoden kauppatieteen opiskelija En varmaan lähde sen takia kotiin käymään. Katsomme kavereiden kanssa Linnan juhlia telkkarista. n on auttaa nuoria kesätöihin liittyvissä kysymyksissä. Soitot numeroon 0800 179 279. o tarkoitus tehtyjen kehittämistoimenpiteiden vaikutuksia opiskelijoiden käyttäytymiseen ja toimeentuloon opiskeluaikana.?
  • Maailmanselityksiä Pakinoitsija ottaa käsittelyyn asian kerrallaan. totta tosiaan voida erota, sillä eihän ilman taalereita erottaisi mitään, kenkää kengäntekijästä tai businessluokan matkustajaa rahtibanaanista. Huominen valkenee, ja pukumiehet ovat tyytyväisiä: tämänkin aamun lehti on hinnalla kirjailtu. He ottavat mustan taksin, samuudessaan erityisen, ja matkaavat konserttitalon aitioon, joka on varattu juuri määrätyille pakaroille. Aasialainen pianisti nousee lavalle aplodimeressä kelluen. Valkoinen flyygeli saa napakat iskut vakuutetuilta sormenpäiltä. Kappale käynnistyy, kaikki pyörii taas. Vain koneistosta lattialle tihkuva tomaattimehu häiritsee joitakuita herkkäsieluja. Kaapo Paatos Kristian Tervo Keplerin liikelakeihin tehtiin vuonna 1630 lisäys, jonka mukaan raha se maailmaa pyörittää. Asialla olivat Johannes-vainaan velkojat imaginäärisine perillisineen. Maailmankaikkeuden ihmeiden raottuessa oli aiheellista muistuttaa taivaitakurottelevaa syntistä siitä, että perimmäisin kiilto löytyisi jatkossakin mesenaatin povarista. Nykyisin kaikilla on keskuslämmitys ja niistä muista emme ole ihan varmoja. Moni haluaisikin päästä rahasta lopullisesti eroon. Se kun on likaista, hankalaa ja putoaa aina juna-aseman eteisritilän väliin, kun pitäisi lähteä suoraan talonvaltaajien jatkoilta Thaimaaseen. Huolestuneet pukuherrat sanovat, ettei moinen vetelehdi. Rahasta ei Anja Karppinen Raha sesti myös opettajaopiskelijoiden bileissä. Jokaisella viiksenkasvattajalla on oma rekisteröity keräyssivunsa. Tuotto on kuitenkin tarkoitus lahjoittaa eteenpäin yhteisenä Turun opettajaopiskelijoiden ponnistuksena Movember-säätiölle. Rahaa miehet ovat keränneet yhteensä noin 400 euroa. ?Tämä on maailman helpoin tapa osallistua hyväntekeväisyyteen. Kyse on viitseliäisyydestä. Vaikka kaikille ei kasvakaan viikset samalla tavalla, kuka tahansa mies voi kuitenkin periaatteessa yrittää kasvattaa niitä?, Hiltunen pohtii. Elävät mainokset Opettajaopiskelijamiehet kasvattivat viikset porukalla. Viiksitalkoisiin käy! Movember sai opettajaopiskelijat pohtimaan, miten koululaisille voisi kertoa eturauhassyövästä. ?Idea lähti baarikeskustelusta. Juttelimme ainejärjestöjemme liikuntavastaavien kanssa, kuinka hienoa olisi saada kaikki OKL:n miehet mukaan. Visioimme, että kutsumme mukaan eri yrityksiä ja että tekisimme jopa elokuvan?, Lukas Priklopil sanoo. Priklopil on yksi opettajankoulutuslaitoksen Turun yksikön Movember-ponnistuksen puuhamiehistä. Lokakuun lopussa kutsu osallistua laitoksen miesten yhteiseen varainkeruuhankkeeseen lähti kaikille vuosikursseille. Movember tunnetaan maailmanlaajuisena varainkeruuliikkeenä, jonka tarkoitus on lisätä tietoisuutta miesten eturauhassyövästä. Miehet keräävät tempaukseen rahaa kasvattamalla viiksiä marraskuun ajaksi. Priklopilin, Juha Hiltusen ja Sakari Pelkosen arvion mukaan noin 35 opettajaksi opiskelevaa miestä lähti mukaan kasvattamaan viiksiä. Lopulta porukka sai sponsorikseen If-vakuutusyhtiön, ja keräyslipas on kiertänyt aktiivi- Hiltusen mielestä tärkeintä Movember-projektissa ei edes ole raha vaan tietoisuuden lisääminen. Pelkonen on samoilla linjoilla. Priklopilin mielestä tietoisuus ja rahan kerääminen sen sijaan ovat yhtä tärkeitä tavoitteita. Hänestä on hyvä, että jotain konkreettista myös tehdään asian parantamiseksi. ?Siisteintä Movember-projektissa on ollut se, että on saanut puhuttua mukaan kavereita ja tuttavia, minkä ansiosta voimme kerätä enemmän rahaa?, Priklopil sanoo. ?Olen aiemmin tukenut rahallisesti esimerkiksi Amnestya ja Greenpeacea. Aina ei kuitenkaan tiedä, mihin käyttöön tuo raha menee, ja kovin usein sellainen on myös pelkkää omantunnon puhdistusta. Movemberissa tulee oikeasti itsekin tehtyä jotain?, Pelkonen miettii. Kolmikon mielestä Turun opettajaopiskelijoiden keskuudessa on vallinnut tietynlainen ?Movember-henki?. ?Toista viiksienkasvattajaa tulee herkästi morjenstettua. Samalla vaihdetaan pari sanaa siitä, miten kasvatusprojekti sujuu?, Priklopil pohtii. Priklopil, Hiltunen ja Pelkonen ovat itse jo opettajaopintojen loppusuoralla. Erityisen ylpeitä he ovat laitoksen ensimmäisen vuoden opiskelijoista, jotka lähtivät mukaan opetusharjoittelunkin uhalla. ?Oppilaille voi olla hankala paikka selittää, mistä viiksissä oikein on kyse?, Hiltunen sanoo. He pohtivat olevansa tulevina opettajina ainutlaatuisessa asemassa lisäämässä tietoisuutta miesten terveydestä. ?Luokassa on tosi tärkeää pohtia, miten selittää eturauhassyövästä oikealla tavalla oppilaille. Jonkun isoisä saattaa esimerkiksi ollut sairastunut?, Hiltunen jatkaa. ?Kun oppilas kysyy, miksi sulla on viikset, se on upea kohta kertoa ja tiedottaa asiasta. Tietyllä tavalla olemme eläviä mainostauluja?, Priklopil lisää. LAURA MYLLYMÄKI Asumistietokurssi Vimmassa. Kurssin tavoitteena on evästää nuoria asumiseen ja raha-asio
  • AJASSA AJASSA NAAMAKIRJA Kristian Tervo Tällä palstalla tavataan kampukselta tuttuja kasvoja. Begemotin (etualalla) ja Saija Nojosen mielestä pornon avulla voidaan kamppailla yksipuolista ihmiskuvaa vastaan. ?Seksi on inhimillinen asia, joka voidaan esittää monella tavalla?, Begemot sanoo. Monipuolisen ihmiskuvan puolesta Saija Nojonen ja Begemot tekevät queer-feminististä pornolehtä Ylioppilaskylästä käsin. Begemot ja Saija Nojonen, toimitatte uutta queer-feminististä Ménage à Trois -pornolehteä. Miten erotutte tarjolla olevasta pornolehtiskenestä? B: Erotumme varmaan kaikin mahdollisin tavoin. Suurin osa pornosta on suunnattu heteromiehille. Haluamme luoda moninaisempaa kuvaa pornosta. Siten lehtemme on myös poliittinen. S: Tarkoitus on tehdä lehteä, jossa on esillä erilaisia kehoja ja seksuaalisuuksia. Begemot on taiteilijanimesi. Etkö halua toimittaa omalla nimelläsi pornolehteä? B: Haluan erotella eri työroolit toisistaan. Eräät freelance-työt menivät minulta jo sivu suun, kun työnantaja sai kuulla, että teen pornolehteä. Asenne kertoo suomalaisesta työkulttuurista paljon. Seksiin liittyvä työ on edelleen aivan sairaan leimaavaa varsinkin, jos sitä tekee nainen. Saija, olet toiselta ammatiltasi puuseppä ja opiskelet parhaillaan matematiikkaa Turun yliopistossa. Begemot, sinulla on tutkinto poliittisesta historiasta. Mitä hyötyä opinnoistanne on ollut pornolehden tekemisessä? B: Olen opiskellut myös sukupuolentutkimusta. Teoreettiset opinnot ovat ainakin minulla herättäneet tarpeen tehdä jotain konkreettista. S: Matematiikan opintojen myötä olen oppinut ainakin pitämään kirjaa kaikesta. Miksi kamppailua yksipuolista ihmiskuvaa vastaan kannattaa käydä juuri pornon avulla? B: Seksi kiinnostaa. Se on inhimillinen asia, joka voidaan esittää monella tavalla. Seksin ei myöskään usein katsota kuuluvan kaikille ryhmille. Seksi on henkilökohtaisesti myös aina kiinnostanut minua. S: Usein porno on erotiikkaa, kun se on suunnattu naisille. Se kertoo siitä, että porno on edelleen miesten valtakuntaa. Naisten seksuaalisuuden ei kuitenkaan tarvitse olla vain pehmeää. Ensimmäisen lehtenne pääkirjoituksessa toteatte, että haluatte tehdä ?omaa vastavirtapornoa?. Mikä valtavirtapornossa mättää? B: Kyllä se on se yksipuolinen ihmiskuva. S: Ja jos joku joskus poikkeaa tästä kuvasta, hän ei ole vakavasti otettava. Lehteänne toimitetaan suomeksi, viroksi ja ruotsiksi. Missä tai kuka on kohdeyleisönne? B: Queer-ihmiset ovat kohderyhmäämme. Koska tämä vähemmistö on Suomessa melko pieni, halusimme, että lehti saadaan levitettyä mahdollisimman monelle. Lisäksi Virossa seksuaalivähemmistöjen tilanne on kammottava. S: Emme myöskään halunneet tehdä lehteä englanniksi, koska englanninkielisiä queer-julkaisuja on jo paljon. Ménage à trois tarkoittaa ranskaksi kolmen kimppaa. Miksi se on hyvä nimi pornolehdelle? B: Se tarkoittaa myös meidän kolmen kimppaa: queeriä, pornoa ja feminismiä. S: Samalla queer-painotuksella tarkoitetaan sitä, että seksi ei ole vain kahden eri sukupuolen välinen juttu eikä sen välttämättä myöskään tarvitse olla vain kahden ihmisen välistä. Taistelette julkaisullanne myös vallitsevia naistenlehtien seksuaalisuus- ja sukupuolikäsityksiä vastaan. Miten muuttaisitte suomalaisten naistenlehtien sisältöjä? B: Perinteiset naistenlehdet on tehty melko feminiiniselle oiden hoitoon liittyvissä asioissa. Ilmoittaudu sähköpostitse: info@turunnuorisoasunnot.fi. yleisölle. Sieltä on ainakin itseni vaikea löytää samaistuttavaa. Tietynlaiset piirteet ovat lehtien sisällöissä sisäänkirjoitettuja. Lehdet sisältävät paljon esimerkiksi terveysohjeita. Se, että jokin artikkeli kehottaa tekemään tietyllä tavalla, ei tarkoita samaa kuin se, että ?tee niin kuin itse parhaaksi tunnet?. S: Sen sijaa, että kirjoitettaisiin siitä, miten opit tuntemaan itsesi paremmin, kirjoitetaan ?näin kommunikoit miehellesi?. Itsen uusiin puoliin ei rohkaista kovin herkästi tutustumaan. Millaista on eettinen porno? B: Sellaista, jossa tekijöitä ei riistetä. Kaikki tekevät pornoa omasta tahdostaan. S: Eettisessä pornossa tekijät ovat vapaaehtoisia ja kertovat, mitä haluavat tehdä. En tuomitse, jos joku tekee pornolla rahaa, mutta Ménage à trois ei tavoittele voittoa. LAURA MYLLYMÄKI 7
  • Maksaisitko ideasta? Kickstarter on juuri nyt joukkorahoituksen eli crowdfundingin kuuma nimi. Kolme kesää sitten perustetun sivuston idea on simppeli: kerro, mitä haluat tehdä ja paljonko tarvitset siihen rahaa. Sivuston kautta on rahoitettu niin miljoonien dollarien videopelejä kuin muutamien satojen eurojen opintomatkoja. TEKSTI: JOUKO LUHTALA KUVitus: ANJA KARPPINEN Tiedonkeruun joukkoistamista ?Maailma on täynnä turhia kirjoja ? emme halunneet teh- dä yhtä uutta lisää?, sanoo Senja Larsen. Näin syntyi Kickstarterilla rahoitettu Senja opettaa ruotsia -opus, jonka rahoitusmekanismi herätti poliisin mielenkiinnon. Tapaus on edelleen kesken ja sen yksityiskohtiin voi tutustua esimerkiksi senjaopettaa.fi/mediassa -sivulta löytyvästä linkkilistasta. Vastoinkäymisistä johtuen Larsenin kirja lienee tärkein syy siihen, että maailmalla erittäin suosittu Kickstarter on Suomessa ylipäätään huomattu. ?Seuraavan projektimme toteutamme hyvin pienellä budjetilla, ennakkotapaustarkoituksessa. Suomessa Kickstarteria merkittävämpi tulee olemaan Mesenaatti.me, joka on tällä hetkellä pilottiasteella.? Vaikka joukkorahoittamisen alku on Suomessa ollut kliseetä mukaillen hankala, ei Larsen usko rahoitusmallin viet- tävän eläkepäiviään hylättynä tien poskessa. ?Tulevaisuuden maailmassa kuka tahansa voi tehdä mitä tahansa ? hyvät ideat on yhä helpompi löytää, kun ne pääsevät laajan yleisön vertaisarviointiin.? Pienille puljuille joukkorahoitus tarjoaa validin keinon kerätä pääomaa. Korporaatioille se ei Larsenin mielestä ole minkäänlainen uhka. ?Kustantajat ja kansallisteatterit ovat moottoriteitä, mutta myös polku- ja kävelyteitä tarvitaan.? Rahan liikkumisen lisäksi Larsen painottaa tiedonkeruun joukkoistamista, joka tarkoittaa yhden tehtävän jakamista suurelle tekijäryhmälle. ?Luottamus on äärimmäisen tärkeää joukkorahoituksessa. Nigerialaiskirjeiden kaltaisia ilmiöitä on netissä vaikeampi toistaa. Parviäly on narauttanut niin Wincapitan kuin Enkeli-Elisan.? Täsmätuotteiden markkinat Ultrakevyt vaeltaminen jos jokin kuulostaa niche-harrastukselta. Kuitenkin metsään sukeltava 26-osainen video-opas keräsi Kickstarterissa rapiat 10 000 dollaria. ?Olin yllättynyt! Alku oli hidas, mutta summat kasvoivat tasaisesti. Loppuvaiheessa jopa eräät pienet yritykset ryhtyivät jaksokohtaisiksi sponsoreiksi?, muistelee Hendrik Morkel. Suomessa kymmenen vuotta asunut, Saksassa syntynyt Morkel muutti Suomeen naisen perässä ja jäi tänne luonnon, kulttuurin ja ihmisten vuoksi. Kickstarterissa menestyy, jos on verkostoja eli toisin sanoen kavereita tai ainakin tuttuja, jotka ovat valmiita markkinoimaan ideaa. Projektin ympärille pitää saada pöhinää. ?Meillä oli sissimarkkinointikampanja, ja jo muutama päivä projektin käynnistämisen jälkeen ihmiset alkoivat kirjoitella videoista. Sosiaalinen media hallitsee näitä markkinoita.? Erityisen tärkeässä roolissa oli Morkelin ylläpitämä, Suomen suosituin retkeilyblogi hikinginfinland.fi. Se tarjosi tuotteelle valmiin kohdeyleisön ja markkinointikanavan. Kickstarter-junaan hyppääminen ei ole teknisesti juuri Huuto.netin käyttöä vaativampaa. Ammattilaiset kuitenkin erottuvat amatööreistä. ?Laadukas esittelyvideo on menestyksen perustyökalu. Nykyään on paljon videoita, jotka eivät näytä kovin hyviltä, eivätkä nämä projektit yleensä pärjääkään.? Joukkorahoituksen ihmeelliseen maailmaan hypätessään täytyy ymmärtää, mihin on ryhtymässä. Kun rahoittajina on rivikansalaisia, on mukana aina jokunen kärsimätön ja elämän realiteetit unohtanut. Meillä oli sissimarkkinointi?Yritysten kanssa on helpompi toikampanja, ja jo muutama päivä mia, sillä ne ymmärtävät, että vastoinkäymiset ovat arkea. Osa yksiprojektin käynnistämisen jälkeen tyishenkilöistä kysyy joka viikko, ihmiset alkoivat kirjoitella joko on valmista.? ? videoista.
  • 9 Mitä pienet edellä ? Myös isot tekijät ovat löytäneet jalansijansa Kickstarterista. Aivan Oy on suunnitellut muun muassa Ramirentin brändiuudistuksen ja Suomen Pankin palvelumuotoilun. ?Se on meille hyvä sekä rahoituksen että idean testaamisen kannalta?, sanoo Aivan Oy:n design partner Jarkko Jämsén. Ajatus johdottomasta kaiutinjärjestelmä syntyi, kun muotoilutoimiston väki ei löytänyt markkinoilta sopivia purkkeja kotikäyttöön. ?Ideoitiin, otettiin selville perusasiat ja keskusteltiin parin suomalaisen kaiutinvalmistajan kanssa. Eivät innostuneet, joten päätettiin perustaa Unmonday-kaiutinfirma.? Kickstarteriin suhtaudutaan ison rahan markkinoilla hieman varauksellisesti. ?Kun aloitimme projektin, kaikki ystävät tulivat sanomaan, että se on Suomessa laitonta. En uskonut siihen. Soitin poliiseille ja heidän mukaansa homman pitäisi olla ok.? Projektin tavoite oli 200 000 dollaria. Kaiutin luvattiin jokaiselle 499 dollaria sijoittavalle. ?Kerätyt summat ovat tyypillisesti niin pieniä, että ei niillä oikeasti toteuteta tämänkaltaisia projekteja. Minkäänlaista teknologialaitetta on todella vaikea rakentaa edes 100 000 dollarilla.? Jämsén ei pidä Kickstarteria jokaisen kituvan taiteilijan pelastuksena. Kapitalismi on uinut joukkorahoitukseenkin. Maailmalla on jo runsaasti yrityksiä, jotka tarjoavat ammattimaista Kickstarter-markkinointia. Jämsén ei ollut täysin tyytyväinen ensimmäiseen joukkorahoitusseikkailuunsa. Kokenut yritysmies tekisi tänään useamman asian toisin. ?Tuotteen pitäisi olla yksinkertainen, hauska ja helposti lähestyttävä. Muutamien taalojen sijoittamisella pitäisi jo saada jotain ja projektin epäonnistumisen riskin tulisi olla olematon.?
  • Pehmeän tiedon kirjailija Kirjailija Petri Tamminen on 15 vuoden ajan pohtinut työskentelytapojaan ja ammattiaan. Hän on ymmärtänyt olevansa tietokirjailija. Teksti: Marissa Mehr, KUVA: KRISTIAN TERVO Petri Tammisen kanssa on vaikea saada sovituksi tapaamista. Hänen aikataulunsa on ?nolon tiukka?, kuten hän itse määrittelee. Kiireen ymmärtää. Tuorein teos Rikosromaani (Otava 2012) ilmestyi elokuussa ja sitä seurannut mediapöly ei ole vielä laskeutunut. Kirjamessut ovat takanapäin ja paluu hiljaiseen kirjoittajan arkeen vasta alkanut. Vuonna 1997 vapaaksi kirjailijaksi jättäytynyt Tamminen opettaa luovaa kirjoittamista oman kirjoittamisen ohella. Hänelle on ilo tunnistaa tuleva kirjailija oppilaiden joukosta, vaikka hän onkin sitä mieltä, ettei kirjoittajakurssien penkeiltä valmistu kirjailijaksi sen enempää kuin muualta. Mentorittomasta mentoriksi Omissa oloissaan viihtyvä kirjailija näkee kirjoittamisen opettamisen ennen kaikkea mahdollisuutena ulkoiluun. ?Tässä verkostoitumisen ajassa ja seminaarien Suomessa olen ollut kotona 15 vuotta kehittämässä sivulauseen rytmiä. Se on traagista.? Tamminen on opettanut muun muassa Oriveden opistossa, Nuoren Voiman Liiton kursseilla sekä Lahden kansalaisopistolla. Nyt hän on yksi Turun yliopiston luovan kirjoittamisen järjestämän Mestarikurssin kirjailijamentoreista. Henkilökohtaista mentoria kirjailijalla itsellään ei ollut. ?Asuin vuonna 1992 Kööpenhaminassa. Sen syksyn vietin pitkälti yliopiston kirjastossa, jossa oli hyvä valikoima suomalaista kirjallisuutta. Sitä sitten luin koti-ikävääni. Esimerkiksi Veijo Meri tuli tutuksi.? Tamminen mainitsee myös ? tehneet minulle ja kirjoittamiselleni hyvää. En haluaisi nähdä vanhoja tekstejäni. Ne ovat täynnä patterin naksuntaa ja jääkaapin hurinaa?, hän nauraa. Tamminen on yksi esimerkki siitä, kuinka oman tien löytäminen on joskus mutkan takana. Armeijasta kirjailijan tie vei Tärkein opetus Tässä verkostoitumisen ajassa ja seminaarien Suomessa olen ollut kotona 15 vuotta kehittämässä sivulauseen rytmiä.Se on traagista. kirjoituskilpailusijoitukset tärkeänä itsetunnonkohottajana uransa alkuvaiheessa. ?Olen saanut kaksi kertaa kunniamaininnan. Tuntui hyvältä, kun joku oli oikeasti sitä mieltä, että teksteistäni oli johonkin.? Kirjoittamisen kursseilla kirjailija ei ole koskaan käynyt. Hän kertoo siihen olleen kaksi syytä. ?Olin todella epävarma ja arka. Lisäksi suhtauduin kirjoittamiseen niin vakavasti. Siihen aikaan kursseja kutsuttiin ?harrastelijakirjoittajien kursseiksi?. En minä halunnut harrastaa kirjoittamista.? Nykyisin hänen mielipiteensä on muuttunut. ?Myönnän, että kurssit olisivat paaksi kirjailijaksi. Hän katsoo, että journalistin työ on muokannut hänen kirjoittamistaan paljon. Vaikka nuorena tuli seikkailtua yliopistosta toiseen, Tamminen ei koe oppivuosiaan turhiksi. Hän jopa kadehtii oppilaitaan. ?Nuorilla on mahdollisuudet mihin vain, kun he eivät ole vielä lähteneet omille raiteilleen.? Turun yliopistoon matematiikan laitokselle. ?Jäin kotiin kahden viikon opiskelun jälkeen, kun en ymmärtänyt ensimmäistäkään lukua, jonka luennoitsija oli taululle kirjoittanut. Jälkeenpäin ajattelin, että ehkä olikin tarkoitus savustaa pois heti ensi alkuun minunlaiseni väärät opiskelijat.? Turusta Tammisen matka jatkui Tampereelle. ?Menin yliopistoon lukemaan tiedotusoppia. Luulin, että sillä olisi jotakin tekemistä kirjoittamisen kanssa. Sekin oli väärinkäsitys.? Valmistuttuaan Tamminen teki toimittajan töitä vuoden verran ennen jättäytymistään va- Moni haaveilee kirjailijan ammatista, mutta Tammiselle koko sana tuottaa päänvaivaa. ?Olen vasta nyt ymmärtänyt jotakin työn tekotavasta. Valitsemaansa aiheeseen tulee suhtautua kuin tietokirjailija. Täytyy uskoa, että aihe on tärkeä ja siihen täytyy paneutua huolella.? Yhdeksi tällaiseksi aiheeksi kirjailija mainitsee piiloutumisen halun. ?Minulla on pehmeää tietoa, eli olen pehmeän tiedon tietokirjailija. Tämän ymmärtäminen on tuonut mukanaan sen ongelman, ettei kovin monesta eri asiasta voi tietää kirjan verran?, mies toteaa. ?Täytyy etsiä uusia aiheita tai sitten kirjoittaa tutuista asioista. Ensimmäisestä ei ole takeita, toinen taas johtaa helposti siihen, että toistaa itseään.? Oman ammatti-identiteetin lisäksi Tammisella oli vuosia kadoksissa opettamisensa päätavoite. ?Mitä kirjoittamisesta voi opettaa?? hän pohtii. Hän kertoo, ettei varmuus omasta osaamisesta kasva kokemuksen myötä opettamisen kuin kirjoittamisenkaan osalta. ?Tämän ammatin joutuu aina aloittamaan alusta. Vasta viime aikoina olen ymmärtänyt, että riittää kun voin opettaa omaa estetiikkaani. Ja sitä vastaan saa sitten kapinoida.? Joitakin perustyökaluja kirjoittamiseen voi toki antaa. Tammisen mielestä epäilys on kirjoittamisen tärkein työkalu, jota ei sovi unohtaa, oli jo julkaissut kirjoittaja tai harrastelija. ?Kun ei usko itsestään liikoja, voi vielä saavuttaakin jotain. Se on perin suomalaista ajattelua.? Hän myös korostaa tekstin editoimisen merkitystä. ?Täydellinen lause ei tipahda taivaasta. Lauseiden hiomisen merkitys täytyy sisäistää, se on tie kohti julkaisukelpoista tekstiä.? Tärkeää on myös ymmärtää, ettei teos ole kirjoittajaa vaan lukijaa varten. Kaikenlaista kiertelyä ja temppuilua Tamminen kehottaa varomaan. ?Älkää pyrkikö kirjailijoiksi, älkääkä pyrkikö kirjoittamaan kirjaa. Kertokaa vain asianne, ilman että pohditte mitä genreä se on tai haluatte sen kansien väliin. Se on tärkein opetukseni.? Intensiivisten opetuspäivien jälkeen Tamminen ei koskaan kirjoita. ?Menee muutama päivä siihen, että yritän unohtaa kaiken mitä olen juuri muille opettanut. Kaavojen mukaan ei voi eikä pidä kirjoittaa?, hän summaa.
  • 11
  • Anja Karppinen #Some sodassa Konfliktit ovat verkottuneet vauhdilla sosiaaliseen mediaan. TEKSTI: JOUKO LUHTALA KUVITUS: ANJA KARPPINEN ?Minutes ago, we surgically targeted a Hamas intelligence operations center on 7th floor of media building in #Gaza. Direct hit confirmed?. Tämä viesti ilmestyi Israelin puolustusvoimien viralliselle Twitter-kanavalle 20.11. kelllo 14.30. Se oli yksi IDF:n reilusta neljästäkymmenestä twiitista tuona päivänä. Kanavalla on 207 028 seuraajaa. ?Israel on jo pidemmän aikaa käyttänyt sosiaalisen median eri muotoja sotapropagandassaan. Tässä hyödynnetään ennen muuta Israelille myötämielisiä järjestöjä?, Lähi-idän mediasodasta väitöskirjan tehnyt tutkija Tapio Kujala sanoo. Palestiinalaiset ovat vastanneet haasteeseen, vaikka toiminta ei Israeliin verrattuna ole samalla tavalla järjestelmällisen ammattimaista. Erityisesti avustusjärjestöt ovat tuoneet esiin pa- lestiinalaisten asiaa. Viimeisenä esimerkkinä Suomen lipun alla purjehtineen Estellen merikarhujen Twitter-aktivismi kuurasi otsikoita. Someryöpyt suunnataan konfliktin varsinaisten osapuolten lisäksi ennen muuta tapahtumien kehitystä seuraavalle maailmalle. ?Käytän koko virtuaalisesta maailmasta nimitystä globaali mieliavaruus. Siellä lopulta ratkaistaan sanojen ja tekojen hyväksyttävyys. Taistelut voitetaan taisteluilla, sodat globaalissa mieliavaruudessa?, maanpuolustuskorkeakoulun strategian laitoksen johtaja, everstiluutnantti Torsti Sirén sanoo. Kuuluisa esimerkki piippujen heiluttelun merkityksettömyy- destä on Vietnamin sota. Yhdysvallat ei sodan aikana hävinnyt yhtä ainoaa merkittävää strategisen mittakaavan taistelua. Vastavirtaan uineiden hippien marssit vesittivät aseiden menestyksen. ?Mielestä on tullut ase ja kohde?, Sirén sanoo. Sosiaalinen media on uusi, tehokas alusta mielikuvakamppailuun. Syykin on yksinkertainen. Pelkästään Facebookilla on miljardi käyttäjää. Hypeä vai tekoja? Lievä someväsymys työnnettiin syrjään Arabikevään karjuessa otsikoissa. Lähi-idän asiantuntija toisensa perään joutui muis- tuttamaan Tunisiasta alkaneen hiekkamyrskyn historiallisista syistä eli köyhyydestä, apaattisista tulevaisuuden näkymistä ja korruptiosta. Facebook ja Twitter eivät olleet poikkeuksellisen tapahtumavyöryn syy. Mutta mikä oli niiden välinearvo? ?Arabikevään tulkinnassa tapahtui näköalavirhe. Unohdettiin, että esimerkiksi Egyptissä on 80 miljoonaa asukasta, joista hyvin harvalla on pääsy nettiin. Kansannousu mobilisoitiin pitkälti kännyköiden kautta?, Kujala toteaa. Digitaalisen kulttuurin oppiaineen yliopistonlehtori Petri Saarikoski ei halua väheksyä sosiaalisen median roolia, mutta
  • 13 keskinäistä luottamusta.? Torsti Sirén jatkaa samoilla linjoilla. ?Sosiaalinen media on aidosti demokraattinen toimintaympäristö, johon pääsyä autoritääriset hallinnot mielellään rajoittavat. ? Subjektiivisuuden sulot nyökkää Kujalan ajatuksille. ?Arabikevään tapahtumat katsottiin länsimaisen suurennuslasin läpi. Sosiaalisen median merkitys oli marginaalinen. Se oli lähinnä koulutetun väestön työväline. Länsimaissa tartuttiin sosiaaliseen mediaan, koska se miellettiin uudeksi ja erikoiseksi. Vapauden korostaminen on meillä muodikasta.? Sotilasjohtamisen professori Aki-Mauri Huhtinen maanpuolustuskorkeakoulusta on eri mieltä. ?Somesta tuli osa nuorten identiteettiä. Se antoi heille oman tilan, jossa vanhemmat ihmiset eivät toimineet yhtä ketterästi. Jo pelkkä kommunikointikanavan vaihdos elävöitti tunnelmaa ja loi Nettikeskustelu on leimattu myös huutomerkkien myllerryskentäksi. Sirén pitää yleistystä vanhentuneena. ?Sosiaalinen media mahdollistaa laajan yhteiskunnallisen keskustelun, ja mukaan pääsevät kaikki maailmankatsomukset. Arabikeväästä ei seurannut länsimaiden toiveista huolimatta arvoliberaalia demokratiaa.? Sosiaalisen median vaikutuksesta perinteiseen joukkoviestintään keskustellaan kiivaasti. Sosiaaliselle medialle leimallista on esitettyjen näkemysten subjektiivisuus. Yhä pienemmillä toimijoilla on mahdollisuus ohjata massoja. ?Toimittajien suhtautuminen sosiaaliseen mediaan on ollut ansiokkaan kyynistä. Somessa esitettyjä näkökulmia voitaisiin kuitenkin useammin välittää muissakin medioissa. Siellä on välillä äärimmäisen asiantuntevia puheenvuoroja, jotka tasoltaan ylittävät perinteisen median.? Huhtinen kritisoi perinteistä mediaa sodan konservatiivisesta esittämistä. ?Uusista ilmaisukeinoista huolimatta sodan merkitykset ovat muuttuneet hyvin vähän. Harva toimittaja pystyy ajan puutteen vuoksi tekemään hyvää tutkivaa journalismia. Sota on osa ihmiskulttuuria, ja se tulisi häpeilemättä esittää sellaisena. Lisää suoria lähetyksiä, annettaisiin reaalimaailman puhua.? Myös Kujala ihmettelee joukkotiedotusvälineiden nyrpeää suhtautumista sosiaaliseen mediaan konfliktitilanteissa. ?Tragikoomisesti tiedotusvälineissä jatkuvasti uutisoidaan Israelin armeijan mukaan, Hamasin mukaan. Ovatko nämä lausunnot todella luotettavia? Nämäkin tahot ajavat syvästi omaa asiaansa. Tästä ei hirveästi edes keskustella. Ainoastaan pakon edessä, kuten vuoden 2004 tsunamin aikaan, etsitään vaihtoehtoja niin sanotuille virallisille kanaville.? Ole kunnolla nuori Elämä on liian arvokasta tuhlattavaksi turhaan murehtimiseen ja ainaiseen rahan venyttämiseen. Tule käymään lähipankissasi, niin saat enemmän aikaa olennaiseen: elämiseen. www.säästöpankki.fi/liedonsp Kaarina | Lieto | Loimaa | Naantali | Paimio | Raisio | Turku Monta tapaa parantaa maailmaa TULKKI YHDISTÄÄ MAAILMOJA VIITTOMAKIELENTULKIN KOULUTUSOHJELMA Viittomakielentulkki (AMK), Turku Voit valita opintojen kuluessa, haluatko syventää osaamistasi: Kielten välisessä tulkkauksessa (viittomakielen tulkkaus) Kielensisäisessä tulkkauksessa (tulkkaus puhevammaisille, tukiviittomapedagogiikka) HAKEMINEN Hakuaika 4.3.?3.4.2013 osoitteessa www.amkhaku.fi. Tutustu hakuohjeisiin ja etukäteistehtävään osoitteessa www.diak.fi. TÄYDENNYSKOULUTUS JA AVOIN AMK Tutustu viittomakieli- ja tulkkausalan muuhun opetustarjontaamme osoitteessa www.diak.fi/tyoelama/ koulutukset. DIAKONIA-AMMATTIKORKEAKOULU
  • Maailmanlopun moniosaajat MIELIPIDE T yöhakemusten loputtomille listoille eri taitojen vaatimuksista on jo naureskeltu pitkään. Se, että opettelemme työelämän vaatimusten mukaisiksi superihmisiksi, on vain yksi askel elinikäisellä oppimisen polulla. Vanhana sitä vasta tarvitseekin osata soveltaa. Oppia ikä kaikki. Se on hyvä, että mattiapuset ja muut yläluokan patriarkat patistavat nuoria innovatiivisiksi moniosaajiksi. Joillain erikoistaidoilla meidän on korvattava suurten ikäluokkien eläköitymisestä syntyvä työvoimatyhjiö ja heidän jälkeensä jättämä jättivelka. Sekä se ympäristöettä valtion velka. Meidän ei kuitenkaan kannata marista setien neuvoista kehittää osaamistamme. Kannustaminen on kaikki omaksi parhaaksemme. Totta kai he hyötyvät siitä, että olemme uutteria ja taitavia työntekijöitä ja kartutamme isänmaamme verokirstua raatamalla voimiemme rajoilla. Innovatiivinen ajattelu ja yrittäjähenki tulevat takuulla tarpeeseen työnantajiemme kannalta. P yyteettömään ahkeroimiseen ja joustamiseen totuttautuminen työuran aikana palvelee kuitenkin eniten meitä itseämme. Kun joskus 80-vuotiaina pääsemme lepäämään oravanpyörästä, meidän on pärjättävä omillamme. Silloin on turha enää odottaa valtiota apuun. Hyvinvointiyhteiskunta on silloin vain muisto kaukaa lapsuudesta. Nykyisenlaisen taloudellisen ja poliittisen kehityksen jatkuessa emme voi olettaa saavamme valtiolta sinne maksamiamme veroja takaisin. Silloin innovatiivisen moniosaajan taidot tulevat tarpeeseen. Myös presidentti haluaa opettaa kansalaisilleen ihan tavallisia asioita. Sen sijaan, että hän opettaisi meidät heräämään ajoissa ja nostelemaan kadulle heitettyjä roskia, hänen kannattaisi perehdyttää alamaisiaan hoitamaan läheistensä sydänleikkaukset ja laatimaan naapuriemme tuotantolaitosten ympäristöselvitykset. Nämä taidot ovat paljon hyödyllisempiä siinä tulevaisuudessa, jossa köyhyys on poistettu opettamalla köyhät toimimaan keskiluokan tehokkuudella. On keksittävä keinot omin neuvoin liikkumiseen, vaikka titaaniniveliä kolottaa. On järkeiltävä, miten lapsenlapsenlapset saatetaan maailmaan kotioloissa. Innovoitava keittiön tulipalo sammuksiin ja tiimityöskennellä vähäinen omaisuus suojaan vandaaleilta. T ämä kaikki on ollut luonnollinen osa arkipäivää lapsena susia koulumatkoillaan väistelleille keskiikäisille. He ovat tottuneet pärjäämään omillaan. Eivät he kiusallaan meitä patista menestymään ja kasvuyrittämään. Se on kuulkaas kaikki meidän omaksi parhaaksemme vaan. He vilpittömästi haluavat, että kerrankin olisimme aiempaa sukupolvea parempi sukupolvi. Sehän on heidän, eläkeläisten, etu. SAMPO ROUHIAINEN Kirjoittaja on Tylkkärin toimittaja. Haluatko mielipiteesi Tylkkäriin? Ota yhteyttä tyl-paatoimittaja@utu.fi. Pahuuden paluu Henrik Lahtinen oli kirjoittanut Tylkkärin numeroon 14/2012 vastineen mielipidekirjoitukseeni ?Tuntuuko pahalta? (nro. 13/2012). Tajusin, että minun täytyy hieman täsmentää ajatteluani. En missään nimessä idealistisesti kiellä pahuuden olemassaoloa tai käännä siltä päätäni. Pahat ihmiset tai pahuus eivät ole meidän kulttuurimme erityispiirre. Ajatus ihmisestä jollain tavalla viallisena ja sisimmältään pahana olentona sen sijaan on. Selitän vielä, miksi tuo ajatus on mielestäni niin kestämätön ja valheellinen. Emme voi enää jatkaa elämäämme maapallolla uskoen, että emme pysty parempaan ja tuhoamme planeettaa ja sen ekosysteemejä ikään kuin se olisi meidän luontainen taipumuksemme ihmisen ollessa sisimmältään ahne ja paha eläin. Tämä on väärin. Ihminen ei ole viallinen olento tai luonteeltaan ahne ja paha. Viallinen on vain tämä yksi kulttuuri, jonka sisään me olemme sattuneet kasvamaan. Tämä yksi kulttuuri kasvattaa meidät myös luulemaan, että edustamme koko ihmiskuntaa. Yksi kulttuuri, joka ajattelee, että ihmisen tehtä- vä on maapallon valloittaminen ja alistaminen tarpeisiinsa. Yksi kulttuuri, joka uskoo kykenevänsä elämän ja kuoleman hallitsemiseen. Yksi kulttuuri, joka tuhoaa järjestelmällisesti muiden lajien ja kulttuurien elinehtoja laajentumisensa tieltä. Yksi kulttuuri, joka tekee tarpeettoman paljon ja tarpeettoman monimutkaista työtä ruokansa eteen. Yksi kulttuuri, joka ei tiedä, miten maapallolla voi elää kestävästi. Jäljellä on kuitenkin vielä rippeet niistä kulttuureista, jotka eivät em. raameihin mahdu. Nimittäin monet alkuperäiskulttuurit, jotka ovat eläneet kestävällä tavalla planeetallamme ihmisen kehityksen alkuajoista saakka. Eihän sellaisia kulttuureja täällä enää miljoonien vuosien jälkeen olisi, jos heidän elintapansa olisi osoittautunut vialliseksi ja kestämättömäksi. Emme siis voi sanoa, että ihminen on olentona viallinen, sillä voimme todeta, että on olemassa kokonaisia kulttuureja, joihin tuo viallisuus tai sisäsyntyinen pahuus eivät sovi. Tästä johtuen emme voi paeta vastuutamme elämäntapamme seurauksista selitellen, ettemme mahda itsellemme mitään, sillä olemme ihmisiä ja satumme olemaan pahoja ja onnettomia olentoja. On nähtävä, että voimme elää kestävästi, jos me niin haluamme. Sen tiellä ei ole minkäänlaista ihmisen sisäsyntyistä viallisuutta tai vaillinaisuutta, mutta sitä hidastavat meidän kulttuuriimme rakennetut myytit ihmisestä viallisena tai vaillinaisena olentona. Kehotan siis kaikkia laajentamaan mieltään ja katsomaan maailmaa avoimin silmin ilman kulttuurimme meille valmiiksi värittämiä linssejä. vähintään 5 euron arvoisista kertaostoista Ma-Pe 9-18, La 10-15. IIRO NAUKKARINEN
  • FS Film Oy KULTTUURI Mika Kaurismäen ohjaus Tie pohjoiseen (2012) avaa suomalaisen tie-elokuvan genren perinteitä noudattaen päähenkilöidensä henkisiä lukkoja. Moottoritie on kuuma Nuori suomalainen ottaa auton alle. Minne matka? kysyvät rakkaat. Kauas. Koska lähdet? Välittömästi. Miksi ihmeessä? Koska sydän sanoi niin. Suomalainen tie-elokuvia on tehty 1950-luvun lopusta alkaen. Lasisydämessä (1959) elämänsä harmauteen kyllästynyt taitelija (Jussi Jurkka) otti auton alle ja lähti etsimään reippaampaa huomista. ?Liikkeelle lähtö on aina juhlava tai vähintään toivoa täynnä oleva hetki?, sanoo tutkija Tommi Römpötti. Römpötiltä ilmestyi syksyllä väitöskirja Vieraana omassa maassa, joka avaa suomalaisen tie-elokuvan sisältöjä 1950-luvun lopusta nykypäivään. Kytkimen nostajat ovat tyypillisesti nuoria. Välipysäkeillä ei juuri rötöstellä, eikä matkaan useinkaan lähdetä minkään selvärajaisen ulkoisen tekijän pakottamana. Pakko tulee sisältä. Pihasta ei peruuteta hienovaraisesti, vaan talla painetaan pohjaan. Reissuun lähdetään yleensä ilman suunnitelmaa. ?Lähdön ja pakon suhde voi tietenkin matkan aikana muuttua, mikä on ainakin draamallisista syistä myös oletettavaa. ? Vapaus on suuri vankila Suomessa jossain määrin vierastetaan amerikkalaisesta kulttuurista tuttua individualismin eetosta. ?Meidän tie-elokuvissamme vapaus on tavallisimmin snellmanilais-hegeliläistä eli positiivista vapautta. Yksilön vapaus on vapautta suhteessa yhteisöön, Suomessa lopulta valtioon?, Römpötti toteaa. Liikkumiseen kuitenkin liittyy aina myyttinen vapauden ulottuvuus, tunne irti pääsemisestä. Ahkerinkin työn orja haaveilee parista viikosta Mallorcan Suomi-baarissa. Matkalle lähdön äänenlausutut syyt vaihtelevat, mutta lopulta kyse on vanhempien vastustamisesta tai oravanpyörän hylkäämisestä. ?Kapina on kirjaimellista eikä vertauskuvallista. Kyse ei ole kuitenkaan ainoastaan vastaelokuvasta, sillä kapinallisessakin tie-elokuvassa voi olla tulkinnallisesti ristiriitaisia aineksia.? Montaasi, ääniraidan täyttävä populaarimusiikki ja rohkeasti liikkuva kamera ovat niitä elokuvakielen keinoja, joilla ilmennetään vapautta. Reitillä tavattavat ihmiset muovaavat tahtomattaankin tarinasta episodimaisen. Niin kansainvälisessä kuin suomalaisessa elokuvassa paloiteltu juoni on 1960-luvulta lähtien ollut yksi yhteiskuntakriittisen elokuvan tavaramerkki. Mitä tänään koulussa opit Klisee matka on tärkeämpi kuin päämäärä kruunataan tie-elokuvissa totuudeksi. Päähenkilön kannalta reissu ja liikkeelle lähtö ovat palkkio, vaikka odotettu Edenin puutarha osoittautuisikin lähikylän kukkakaupaksi. Amerikkalainen muukalainen kyseenalaistaa yhteisön järjestyksen. Suomessa pyhitetyn konsensuksen mukaan tasapäisyys on pienen kansakunnan voima. Valkokankaallakin yhteiskuntajärjestys näyttää voimansa. ?Se kykenee eliminoimaan vallitsevan järjestyksen kyseenalaistavan uhan?, Römpötti sanoo. Suomalainen tie-elokuva ei kuitenkaan ole vanhempien parituntinen saarna kotoa karkaavalle teinille. Kapinallinen löytää usein jotain henkilökohtaista, joka validoi matkan. ?Kerronnan tasolla korostetaan irtaantumisen tärkeyttä. Vaikka juonessa status quo palautetaan, sitä ei näytetä.? Vaikka ovi lukitaan, jättävät elokuvantekijät avaimen katsojalle. He eivät rankaise päähenkilöään, vaikka hän sen periaatteessa ansaitsisikin. Esimerkki yhteiskuntajärjestys haastamisesta on annettu. Päätös jatkosta jää katsojalle. Jouko Luhtala Tommi Römpötti: Vieraana omassa maassa ? suomalaiset road-elokuvat vapauden ja vastustuksen kertomuksina 1950-luvun lopusta 2000-luvulle. Turun yliopisto 2012, 517 s. Jean Sibeliukselle omistetun kuorokilpailun avajaiset Mikaelinkirkossa 7.12. klo 9.30. 15
  • KULTTIKAMAA Palstalla vuorottelevat populaarikulttuuriin erikoistuneet toimittajat. Ihan jo periaatteesta M etro-lehti uutisoi vastikään tv-lupatarkastusten päättymisestä ensi vuoden alusta maksettavan Yle-veron alta. Viestintäviraston edustaja Anssi Laakson mukaan ilmassa on muutoksen myötä tiettyä haikeutta. Tämä pitää varmasti paikkansa puolin ja toisin: lupamaksun maksamisessa tai maksamatta jättämisessä ei koskaan ollut kyse rahasummasta itsestään, vaan keskenään taistelevista periaatteista. M aksamatta jättäminen vaikutti olevan monelle protesti holhoavana koettua lupajärjestelmää vastaan. Kyse oli lähestulkoon kansallisesta projektista. Tarkastajien vierailuista kerrottiin hurjia taistelutarinoita ja työpaikkojen kahvitauoilla jaettiin vinkkejä siitä, miten noita rappukäytävissä vaanivia sortajia oli parhaiten mahdollista vältellä. Viestintävirasto taas piti kiinni omista arvoistaan, ja esiintyi eräänlaisena yhteiskunnan moraalisena selkärankana, joka teki vapaamatkustavista luopioista Varoittavia Esimerkkejä, ja vetosi mainoskampanjoillaan siihen, miten jatkuvasta pelossa elämisestä on mahdollista päästä eroon leikkimällä Yhteisten Pelisääntöjen mukaisesti. Tosin näidenkin painopiste siirtyi maksun viimeisinä vuosina korostamaan hieman surumielisesti sitä, että Televisiostahan Tulee Hei Vaikka Mitä, minkä vuoksi Olet Ihan Epäreilu Paska Jos Et Maksa. L Omaehtoista popestetiikkaa LEVY. Heti alkuun lienee syytä mainita, että tämä albumi on alun perin julkaistu jo kuluvan vuoden kesäkuussa ja on saatavilla ainoastaan digitaalisessa muodossa. Aivan liian vähälle huomiolle jäänyt albumi ansaitsee kuitenkin palstatilansa julkaisuajankohdasta tai -formaatista riippumatta. Laran debyyttialbumin tarina on mielenkiintoinen. 2000-luvun puolivälistä asti tekeillä ollut End of Part One on toteutettu kokonaan vapaaehtoisvoimin, ja singer-songwriter-pohjalta operoivan Laran sovituskumppanina albumilla on puuhaillut Rubikista tuttu Artturi Taira. Pitkäjänteinen työ myös kannatti. Kun albumi vihdoin alkukesästä 2012 saatiin julki, päätyi siltä irroitettu Teeth To Match Our Wounds -kappale välittömästi YleX:n voimasoittoon. Hartaudella kasattu End of Part One on pohjimmiltaan puh- dasverinen pop-albumi, mutta sen soundia on vaikea kuvailla. Sympaattisen omaleimainen äänimaailma on jonkinlainen sekoitus kevyttä melodista rockia, epäkonventionaalisia sovitusratkaisuja ja lievää ylivilkkaushäiriötä. Kokonaisuutta on myös sävytetty enemmän tai vähemmän omituisilla soundivalinnoilla, joista erinomaisena esimerkkinä toimikoot Our Goal -kappaleen mainiot torvisovitukset. Albumille mahtuu luonnollisesti myös ohilaukauksia, mutta liian omaperäisyyden tavoittelun painolastina valitettavan usein seuraava introvertti kikkailu on onnistuttu välttämään. Omituisin piirre Laran debyytissä on se, että se on julkaistu omakustanteena. Musiikkiteollisuus on tunnetusti kriisissä, ja itse albumejaan julkaisevien artistien joukko kasvaa jatkuvasti. En silti jaksa uskoa, että yhdenkään levy-yhtiön edustajat ovat niin pihalla, että olisivat nukkuneet näin potentiaalisen radiohitin ohi. Laran tapauksessa lienee siis kyse aidosta halusta tehdä itse, mutta olen kohtuullisen yllättynyt, jollei artistin seuraavaa albumia korista levy-yhtiön logo. Harva pop-artisti löytää heti debyytillään näin harvinaislaatuisen hyvän tasapainon persoonallisuuden ja pop-sensibiliteetin välillä. End Of Part One esittelee kadehdittavan eheän kokonaispaketin, jonka soisi varmistavan Laralle valoisan tulevaisuuden musiikkialalla. Rosoisen mutta äärimmäisen kiehtovan debyyttialbumin perusteella kaikki edellytykset huomattavasti nykyistä suurempaan menestykseen ovat olemassa. VILLE YLI-KNUUTILA Lara End of Part One 2012 upatarkastusten kuollessa näiden samojen periaatteiden taistelu on siirtynyt kyberavaruuteen. Tekijänoikeuksien tiedotus- ja valvontakeskus TTVK on saanut julkisuutta kampanjalla, jossa BitTorrent-tekniikalla musiikkia ilmaiseksi ladanneille ja jakaneille yksityishenkilöille on lähetetty suoraan laskuja kotiin. Koomisin käänne jutussa on ollut toistaiseksi vastikään esille tullut tapaus, jossa poliisit takavarikoivat 9-vuotiaan tytön tietokoneen. TTVK:n luulisi tietävän, että sen toiminta ei ratkaise itse ongelmaa millään tavalla. Sen ei voi myöskään katsoa olevan ?artistien asialla?, sillä yksikään muusikko tuskin kokee pikkulapsien sakottamisen olevan hyväksi julkisuuskuvalleen, saatikka sitten levymyynnilleen. M utta kyse onkin jälleen Periaatteista isolla P:llä. Sellaisista, joista ei voida tinkiä, mutta jotka todellisuudessa luovat ainoastaan itseään vastaan kääntyviä rakenteita. Periaatteita, jotka korostavat luovien, osallistavien ja ajanmukaistettujen markkinointimallien sijaan sokeasti rankaisemista, yksityisyyden rikkomista ja uhkailua. TUOMAS JALAMO Kirjoittaja on viestinnän opiskelija ja vapaa toimittaja. Kaksijakoinen sovitus klassikosta TEATTERI. Nikolai Gogolin vuonna 1836 kirjoittama satiiri Reviisori on aina ajankohtainen satiiri korruptoituneen hallinnon pakkomielteisestä tarpeesta pitää yllä kauniita kulisseja viimeiseen asti. Turun ylioppilasteatterin versio on aavistuksen hapuileva, mutta monin paikoin myös hillitön tulkinta aiheesta. Näytelmä sijoittuu venäläiseen pikkukaupunkiin, jonka johto valmistautuu pelonsekaisin tuntein valtiollisen tarkastajan vierailuun. Väärinkäsityksen seurauksena paikallisessa majatalossa pummilla elävää tyhjäntoimittajaa erehdytään luulemaan täksi korkea-arvoiseksi virkamieheksi. Kaupunginjohtajan vieraanvaraisuudesta aluksi hämmentynyt keinottelija ymmärtää pian ottaa tilanteesta kaiken irti. Jaakko Lenni-Taattolan ohjaus on käyntiin lähtiessään aivan mainio. Reviisorin ensimmäinen kohtaaminen virkamiesten kanssa, herkullinen kanssakäyminen kaupunginjohtajan vaimon ja tämän tyttären kanssa, sekä ääneen naurattavan räikeäksi äityvä loppunäytös ovat oivaltavaa farssia parhaimmillaan. Ongelmaksi muodostuu näiden huippukohtien väliin jäävä hienoinen tyhjäkäynti. Yskähtelevää rytmitystä korostaa entisestään päätös vaihtaa reviisorin roolia lennosta näyttelijöiden välillä. Ratkaisun lienee tarkoituskin esitellä hahmosta erilaisia tulkintoja, mutta johtaa käytännössä liian usein siihen, että pakka jaetaan uudelleen juuri sillä hetkellä, kun näyttelijät ovat päässeet parhaaseen vauhtiin. Tämä jättää katsojalle ristiriitaisen jälkimaun. Parhaimmillaan teos on kuitenkin mainio osoitus siitä, miten rajallisella budjetilla ja näyttelijämäärällä on mahdollista tehdä teatteria nokkelasti ja luovasti. Lenni-Taattolalla on erinomaista silmää yksityiskohdille: Gogol kuvailee tekstissään virkamiesveljesten Bobchinskyn ja Dobchinskyn hahmot keskenään lähes samannäköisiksi, joten näyttämöllä Jukka Kittilä hoitaa molemmat roolit yhtäaikaisesti. Virneen kasvoille nostaa myös kaupungin perinteinen, pahalta maistuva mutta nopeasti humalluttava juoma, jota esittää pullollinen Lasolia. TUOMAS JALAMO Käsikirjoitus: Nikolai Gogol Sovitus ja ohjaus: Jaakko Lenni-Taattola Esitykset 1.12., 5.12. ja 6.12. klo 16; 8.12., 9.12., 12.12., 13.12. ja 15.12. klo 19.00 Turun ylioppilasteatterissa Kirjakahvilan Megamusaperjantai kulutuskriittisenä Älä osta mitään -päivänä 30.11. tarjoilee kello 11 alkaen
  • 17 KULTTUURI Mikael Marcimain/Nordisk Film Syntien slussen Laadukas ruotsalaistrilleri Call Girl sukeltaa ABBA-ajan likaisiin pohjamutiin. ELOKUVA. Vuonna 1976 disko nytkii ja Ruotsi on hyvinvoinnin ja tasa-arvon ihmemaa. Pinnan alla kuitenkin kuohuu. Tukholmalaisen poliisin tutkimuksissa paljastuu paritusrinki, jonka asiakaskontaktit viittaavat moniin johtaviin valtaapitäviin. Kun ilmenee, että mukana on ollut alaikäisiä tyttöjä, on skandaali valmis. Näistä lähtökohdista käynnistyy paljastuksien ja salailun piirileikki, jonka rinnalla kuljetetaan tarinaa nuorisokotiin sijoitettujen Iriksen ja Sonjan eksymisestä valtapiirien likaiselle puolelle. Todelliseen Bordellhärvanprosituutioskandaaliin perustu- va elokuva on ehtinyt jo nostattaa Ruotsissa kohun Olof Palme ?viittausten takia. Call Girlin voi kuitenkin katsoa ilman poliittista painolastiaan 70-luvun lopun ajankuvana, joka viittaa korruption, lasten hyväksikäytön ja siirtolaisuuden teemojensa kautta vahvasti nykyhetkeen. Aavistuksen ylipitkä elokuva viehättää kauniilla visuaalisella tyylillään, joka maalaa sateisesta Tukholmasta paheellisen suurkaupungin. Pernilla August loistaa viskiinmenevänä parittajamammana ja Simon J. Berger tekee vahvan, joskin aavistuksen kaavamaisesti kirjoitetun suori- Pernilla Augustin loistavan roolisuorituksen lisäksi Sofia Karemyr vakuuttaa Call Girlissa Iriksenä, jonka varassa tarinan olennaisin osa lepää. tuksen mädännäistä systeemiä vastaan nousevana sankaripoliisina. Tarinan olennaisin osa lepää lopulta Sofia Karemyrin Iriksen harteilla. Kapinoivan tytön luottamus etsii vikasuun- tia tavalla, joka luotaa koko yhteiskunnan peruseetosta. Teema on modernin skandinaavisen draaman ystäville tuttu, mutta Call Girl kertoo sen katsomisen arvoisesti. ***1/2 Lauri Hannus Call Girl (Ruotsi, 2012) O: Mikael Marcimain N: Sofia Karemyr, Simon J. Berger, Pernilla August, Josefin Asplund Alkoeläimeksi taantumisesta Juha Vuorisen räävitön dokaussaaga Juoppohullun päiväkirja taipuu ugrilaiseksi viemärihumpaksi. ELOKUVA. Kolmekymppinen Juha Berg (Joonas Saartamo) elämöi toimettomana Kalliossa ja dokaa, koska miksi ei. Erään vähän rankemman reissun jälkeen mies päätyy virkavallan käsiin ja välttää syytteet lupautumalla AA:n asiakkaaksi. Auvoisa ryhmänvetäjä Tiina (Krista Kosonen) saa Juhan pyristelemään raitistumisen polulle, mutta ryyppykaverit eivät tietenkään moisesta innostu. Eikä kauan kekkuloineen antisankarin omakaan pinna tunnu kestävän ilman putelia. Juoppohullun päiväkirja on samanaikaisesti räkäistä farssia että alakuloinen tosikuva viinaanmenevästä Suomesta. Maasta, jossa yleisin perustelu dokaamiselle on se, että muutkin juovat ja jossa Juha Bergin vakiohokema ?Mulle ei vittuilla? kajahtaa monen ihmisyyden perälautasta. Elokuvassa tämä tarkoittaa väkivaltaista ja irvokasta todellisuutta, jota käsitellään Vuorisen maneerein ? raaoin ottein, mutta kuitenkin kumman kepeästi. Iskut näyttävät pahalta, mutta ne eivät tunnu. Esikoisohjaaja Lauri Maijala ei päästä katsojaansa visuaalisesti helpolla, vaan kierroksia väännetään kuin varastetusta pappamoposta. Kakkavitsientäyteisen elokuvan rytmitys toimii, ja Kerkko Koskisen Balkan-heijaus on oivaltava valinta jätkärokin uuvuttamassa genressä. Rujon remuamisen vastakuviksi asetellaan välähdyksiä puhtaudesta, taivasta maalliselle. Samalla kaikki synnit tuntuvat peseytyvän pois kuin suuren kosmisen deliriumin anteeksiantamina. ** ½ Lauri Hannus Juoppohullun päiväkirja (Suomi, 2012) O: Lauri Maijala N: Joonas Saartamo, Krista Kosonen, Santtu Karvonen. KTM-tutkinto pääaineena kansantaloustiede Tule opiskelemaan Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluun KTM-tutkinto pääaineena kansantaloustiede. Tarjoamme sinulle laadukasta kansantaloustieteen opetusta kauppakorkeakouluympäristössä monipuolisessa Jyväskylän yliopistossa. https://www.jyu.fi/jsbe/ JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON KAUPPAKORKEAKOULU JYVÄSKYLÄ UNIVERSITY SCHOOL OF BUSINESS AND ECONOMICS n tasatunnein kirjakahvilalaisten ja heidän bändiensä musiikkiesityksiä iltakahdeksaan saakka. Vapaa pääsy.
  • Tiede Kristian Tervo Aiemmin on oletettu, että peliriippuvainen pelaa lisää ja lisää, koska aivojen palkkiojärjestelmä toimii vajaateholla. Todellisuudessa palkkiojärjestelmä käykin ylikierroksilla, eikä siihen vaikuta edes pelin lopputulos. Peliriippuvaisen dopamiinipajatso kilisee yliaktiivisena Tutkimus paljasti, että peliriippuvuus eroaa päihderiippuvuudesta. Mutta mitä aivoissa tapahtuu, kun peliriippuvainen näppää pelikonetta? Alkusyksystä pelihimon neurobiologiasta lääketieteen tohtoriksi väitellyt Juho Joutsa totesi tutkimuksessaan, että peliriippuvuus ei johdu aivojen palkkiojärjestelmän vajaatoiminnasta. Päinvastoin, pelaamisen aikana dopamiinitoiminta oli kaikkein voimakkainta vaikeimmin riippuvaisilla henkilöillä. Tutkimuksessa seurattiin PET-menetelmällä peliriippuvaisten henkilöiden aivojen dopamiinivälitteisen palkkiojärjestelmän toimintaa. Dopamiini on aivojen välittäjäaine, jolla on tärkeä rooli oppimisessa ja palkitsemistoiminnoissa. ?Kun huumeiden käyttäjä näkee vaikkapa ruiskun, välittyy hänen aivoissaan dopamiinia, joka puolestaan saa hänet haluamaan ainetta. Samalla tavalla pelikoneen näkeminen ja pelaamiseen liittyvä ympäristö herättävät himon peliriippuvaisella?, tähdentää Joutsa. Pelin tuloksella ei merkitystä Aiemmin on oletettu, että peliriippuvaisia vaivaa sama dopamiinivälitteisen järjestelmän vajaatoiminta, joka on todettu päihderiippuvaisilla. Kun päihteet eivät enää nosta dopamiinitasoja samalla tavalla kuin ennen, niitä on saatava useammin ja enemmän. Nyt tutkimuksessa todettiin, että dopamiintoiminta on peliriippuvaisilla voimakasta. ?Ainakin peliriippuvuuden osalta teoria palkkiojärjestelmän vajaatoiminnasta osoittautui vääräksi?, Joutsa toteaa. Tämä herättää myös kysymyksen. Onko vajaa dopamiinitoiminta syypää päihderiippuvuuteen vai seurausta päihteiden käytöstä? Tutkimuksessa havaittiin myös, että dopamiinia vapautui aivojen palkkiojärjestelmään huolimatta siitä, voittiko pelaaja vai ei. Tämä saattaa osaltaan selittää, miksi uhkapelit kiehtovat ihmisiä, vaikka päätyyn tuplatessa jää aina lopulta seiska käteen. Lääkkeillä päinvastainen vaikutus Vaikka dopamiinin osalta peliriippuvuus eroaa muista riippuvuuksista, niillä on myös yhteistä. Joutsa havaitsi tutkimuksessaan myös peliriippuvaisilla aivojen valkean aineen, eli tietoa välittävien hermoratojen, rappeutumista. Samaa rappeutumista esiintyy myös päihderiippuvaisilla. Havainto oli ensimmäisiä maailmassa, joten sen merkitys on vielä avoin. ?Tämä on vähän ?Kumpi oli ensin, muna vai kana? -ongelma. Rappeuttaako riippuvuus aivoja vai aiheutuuko riippuvuus tiettyjen radastojen rappeumista?? Joutsa pohtii. Tällä hetkellä käytössä ei ole peliriippuvuuteen kehitettyä lääkettä. Peliriippuvuuteen käytetyt lääkkeet olivat alun perin muihin tarkoituksiin tarkoitettuja. Tutkimusnäyttöä lääkehoitojen tehosta on toistaiseksi niukasti. Selvää kuitenkin on, että dopamiinitoimintaa lisäävillä lääkkeillä on täysin päinvastainen vaikutus. Esimerkiksi Parkinsonin tautia hoidetaan dopamiinitoimintaa lisäävillä lääkkeillä. Joutsa osoitti tutkimuksessaan, että peliriippuvaisuus on Parkinsonin tautia sairastavilla seitsemän kertaa yleisempää kuin muilla suomalaisilla. Fakta: Tutkimusta ei voitu toteuttaa marketin tuulikaapissa, sillä tutkittavan oli maattava PET-kuvantamislaitteessa liikkumatta. Ratkaisu tähän oli valkokankaalle heijastettu Raha-automaattiyhdistyksen verkkopeli, jota tutkittava pelasi hiirellä. Pelin alkuperäiset äänet ja muut efektit olivat mukana. Tutkittavat henkilöt saivat käyttöönsä pelikassan, jonne mahdollisesti voittamansa rahan he saivat pitää tutkimuksen päätyttyä. ?Tavoittelimme tutkimuksessa voittoefektin ja peruspelaamisen aikaansaamia muutoksia. Häviämisen negatiivisten vaikutusten tutkiminen olisi ollut liian monitahoista tässä asetelmassa?, Joutsa kertoo. SAMPO ROUHIAINEN Eduskuntatutkimuksen keskuksen 10-vuotisseminaari Demokratia nyt Arcanumissa 3.12. klo 14.00 alkaen.
  • TYY Alayhdistysten infopalsta Akateeminen partiokilta Yhdistyksen ylimääräinen jäsenkokous järjestetään 17.12 klo 17 Turku-salissa. Kokouksessa käsitellään yhdistyksen sääntömuutokset. Kokousmateriaali tulee nähtäville APK:n nettisivuille. Hallitus toivottaa kaikki jäsenet lämpimästi tervetulleiksi! ANC Vielä ehdit tänä vuonna mukaan peli-iltaan, jos edelliset ovat jääneet väliin! Academic Nintendo Club ry järjestää joulukuun peli-illan Turku-salissa 4.12. klo 18 - 22. Turku-sali löytyy tuttuun tapaan Ylioppilastalo A:sta osoitteesta Rehtorinpellonkatu 4 A. Kaikki ovat tervetulleita! Delta Päivystykset la tiistaisin, toimistolkeskiviikkoi- sin ja torstaisin 12.00-13.15 Urheiluvuoro perjantaisin Iskerissä klo 14.00-15.00. Savo-Karjalainen osakunta Päivystykset Uusiksella maanantaisin klo 15 - 17. Naistenkerho kokoontuu kuun ensimmäinen maanantai, Miestenkerho joka kuun viimeinen ja Väliin Putoajien Kerho joskus siinä välissä. Magic: The Gathering -peli-illat tiistaisin klo 17. Koirakerho kokoontuu keskiviikkoisin yhteislenkille klo 17. Viinikerho ChTR keskiviikkoisin klo 19. Osakuntain ja Sohon Torwien pikkujoulut 7.12. Säännölliset tapahtumat, ilmoittautumiset ja muut lisätiedot odoitteessa sko.utu.fi. TVO Onko taustasi liian puhtoinen? Tule TVO:lle, tutummin Tevikselle, on sitten jo- tain, millä voi vanhempana lapsenlapsilleen kehuskella. Osakunnassa tapahtuu monenmoista: tänään 30.11. Teviksen lavalla jammaillaan, ota oma soitin mukaan tai tule soimaan muuten vaan tai lainapelein. Tapahtuma on kaikille avoin ja ilmainen, eli se on oiva tilaisuus tutustua akateemiseen musiikkimakuun ja vieläpä jalostaa sitä edelleen. Keskiviikkona 5.12. juhlitaan TVO:n perinteistä Pikkujoulua. Paikalle odotetaan saapuvaksi itse Joulupukkia, joka kuulemma on pyytänyt varmuuden vuoksi kilttejä aikuisia ottamaan mukaansa pientä lahjoitettavaa (arvo n. 5?), sillä lahjalogistiikan tulosvastuuyksikkö ei välttämättä saa kaikkea lastattua rekeen ennen jouluaattoa. Ilman lahjaakin voi toki tulla, tällöin tontut saattavat muistaa. Lisäksi Pikkujouluissa esitettäneen perinteinen joulunäytelmä ja kuunneltaneen taidemusiikkia, jouluruokaa on tarjolla taatusti. Lysti kustantaa vain 5? sisältäen ruuan, viihteen ja juhlahumun. Hiippapipo päähän ja hippaamaan! Maanantaina 10.12. klo 19 on ylimääräinen osakuntakokous, joka päättää vuoden 2013 talousarviosta, valitsee varatoiminnantarkastajat ja käsitellee sääntömuutosehdotusten ensimmäisen kierroksen. Joulukuun alusta jouluaattoon auotaan TVO:n joulukalenterin luukkuja. Perinteikäs avausarvonta tapahtuu päivittäin kello 19.00 paitsi jouluaattona klo 23.59. Joka päivä mahdollisuus voittaa vinkeitä palkintoja, kannattaa kokeilla onneaan, onpahan ainakin yritetty sitten. Lisäksi osakunnalla kokoontuu POLYTEKNIKKOJEN KUORON PERINTEINEN JOULUKONSERTTI TURUN TUOMIOKIRKKO LA 15.12. KLO 19 LIPUT 21/13 ? Vihreä vasemmisto Vihreän Vasemmiston syyskokous Proffan kellarissa keskiviikkona 5.12. klo 17.00. Valitaan ensi vuoden hallitus ja suunnitellaan tulevaa toimintaa. Tervetuloa niin vanhat kuin uudet jäsenet! 6.12. Itsenäisyyspäivän soihtukulkue Turkulaisten ylioppilaiden yhteinen soihtukulkue sankarihaudoille järjestetään jälleen itsenäisyyspäivänä 6. joulukuuta. Mukana Turun yliopiston ylioppilaskunta, Åbo Akademis Studentkår, Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta ja Studerandekåren vid Yrkeshögskolan Novia. Kaikki opiskelijat ovat tervetulleita mukaan! JOULUKONSERTTI.FI FACEBOOK SPOTIFY POLYTEKNIKKOJEN KUORO Kulkue lähtee klo 17.45 Yo-talo A:n edestä (Rehtorinpellonkatu 4 A). Åbo Akademis Studentkårin ja Studerandekåren vid Yrkeshögskolan Novian opiskelijat liittyvät kulkueeseen Hämeenkadun ja Uudenmaankadun risteyksessä. Kävely sankarihaudoille kestää noin kolme varttia. Reitti: Rehtorinpellonkatu - Hämeenkatu - Uudenmaankatu - Uudenmaantie - Turun hautausmaa. HIUSMUOTOILUA Paluukuljetus takaisin Yo-talolle linja-autolla. SUUNNITTELU + LEIKKAUS + MONISÄVYVÄRJÄYS OHJELMA SANKARIHAUDOILLA: = Lopputyötyöstämö opinnäytetyön tai vastaavan urakan kanssa painiskeleville. Metodeina vertaistuki ja alumniyhteistyö. Aikataulu keskustelupalstalla, mukaan mahtuu hyvin. Kaikki tämä nykyisissä tiloissamme Ursininkatu 8 E:ssä (erillinen matala valkoinen rakennus). Ajantasaisin tieto Teviksestä ja muustakin osakunnan keskustelupalstalta  http:// org.utu.fi/tyyala/tvo/board  Tervetuloa käymään! Päivystys ti&to klo 18 eteenpäin. 85? TARJOUS VOIMASSA VAIN TÄLLÄ KUPONGILLA Yliopistonkatu 28, TURKU ark. 8-20, la 8-17 puh. (02) 250 0246 www.avantgarde.fi ? seppeleen lasku haudoille ? TYYn edustajiston puheenjohtaja Ville Valkosen puhe ? ÅAS:n hallituksen puheenjohtaja Raine Katajamäen puhe ? Sohon Torwet, TYYn kuoro ja Cantus Mercurialis esiintyvät ? Maamme - Vårt land TERVETULOA MUKAAN! 19
  • Danske Bank Oyj, www.danskebank.fi Nuorille 18?30-vuotiaille ensiasunnon säästäjille ASP-laina Miksi kannattaa ryhtyä ASP-säästäjäksi? Helpot ASP-säästäjänä saat: ensias a unnon ? hyvän verottoman talletuskoron h ankinta omasäästöosuudellesi a! ? edullisemman ensiasuntolainan ? valtion korkotuen lainalle ? asuntosi riittää yleensä lainan vakuudeksi yhdessä valtion asuntolainatakauksen kanssa Kysy lisää konttoreistamme! Kaarina, Pyhän Katariinan tie 7, p. 010 546 0350 Raisio, Tasalanaukio 3, p. 010 546 0750 Turku?Keskusta, Yliopistonkatu 18, p. 010 546 0800 Turku?Länsikeskus, Markulantie 150, p. 010 546 0980 Turku?Hämeenkatu, Hämeenkatu 3 A, p. 010 546 0990 Humanistinen Matemaattis-luonnontieteellinen Lääketieteellinen Oikeustieteellinen Yhteiskuntatieteellinen Kasvatustieteiden Turun kauppakorkeakoulu