Julkaisija

3/2009

Huom! Valittuna on arkistonumero. Uusin ilmestynyt numero on 02/2018
  •  
    Irtonumero 11,00 6,00 €
  •  
    Aktivoi tilaajatunnus
Tilaus alkaa uusimmasta julkaistusta numerosta 02/2018.
  • Tässä numerossa
  • Tietoa lehdestä
Monikanavajulkaiseminen tehostaa viestin läpimenoa

Monikanavajulkaiseminen, (cross-media publishing) alkaa asiakasviestinnässä olla jo arkipäivää viestintätoimistoissa, mutta ei vielä yritysten puolella. Kun tekstin raakamateriaalista muokataan erilaisia versioita moniin kanaviin, hyötyinä tulevat viestintäresurssien järkevämpi käyttö, kustannustehokkuus ja viestien parempi läpimeno. Toimittaja Markku Niiniluoto kävi tutustumassa monikanavajulkaisemisen mahdollisuuksiin Hill and Knowlton Finland Oy:ssä, missä monikanavaisuus on jo pari vuotta ollut kaiken suunnittelun lähtökohta. Professori Göte Nyman: Yhteinen tutkimus olisi yhteinen intressi

Miten painetut lehdet valmistautuvat edessään olevaan ympäristöön 10 ja 15 vuoden kuluttua? Mitä pitäisi tehdä? Mitä ylipäätään olisi tehtävissä?
— Siihen tarvitaan tutkimusta, mutta yksi professori ei tähän riitä, pohtii professori Göte Nyman Helsingin yliopiston Psykologian laitokselta. Hänestä on suorastaan yllättävää, kuinka näinkin etabloituneella ja vakiintuneella alueella tutkimukselle riittäisi uusia näkökulmia ja tehtävää! Nyman myöntää, että ammattilaiset tekevät lehtiään vahvalla ammattitaidolla ja syvällisellä intuitiolla, mutta tutkimus voisi hänen mielestään tuoda tähän lisää syvyyttä ja kattavuutta — auttaa ymmärtämään paremmin muita lehtien lukemisen takana piileviä ilmiöitä.

3D muuttaa maailman pannukakusta palloksi

Kolmiulotteisuus, nykytermein 3D, ei ole mitään uutta. Vasta aivan viime aikoina tietotekniikan kehityksen myötä kiinnostus 3D:n mahdollisuuksiin on kuitenkin herännyt uudestaan. Teknologia ei enää kahlitse suunnittelijoiden mielikuvituksen lentoa. Vakavampi este on osaaminen. Tämä koskee erityisesti 3D:n hyödyntämistä markkinoinnissa ja mainonnassa.
Painotuotteiden ostaminen siirtyy voimakkaasti verkkoon

Kirjapainoalalla tapahtuu samaa kuin monilla muillakin aloilla: ostaminen siirtyy verkkoon. Monet graafisen alan yritykset ovatkin hankkineet itselleen ainakin jonkinlaisen verkkokaupan ja tarjoavat asiakkailleen mahdollisuutta tehdä tilauksia verkon kautta. Verkkokaupan aloittaminen on helppoa, toteaa graafisen alan MIS-järjestelmiin ja järjestelmäintegraatioon erikoistuneen saksalaisen Hiflexin tuotekehityksestä vastaava johtaja Thomas Reichhart. Tarjolla on monia erinomaisia ohjelmistoja. Yhtä lailla helppoa asiakkaan on sitä käyttää, mutta kun verkon kautta painoon alkaa tulla enemmän töitä, tarvitaan sujuvia taustajärjestelmiä. Muuten kate jää kaikista lipuista ja lapuista olemattomaksi tai menee suorastaan miinukselle. Reichhart muistuttaa myös, että verkkokauppa menestyy vain, jos se houkuttelee asiakkaita. Avainsana on markkinointi!

Nettivideot ovat kuvakerrontaa

Kännykän näytöllä tai lehden nettisivulla oleva liikkuva kuva on arkipäivää. Siihen pätevät paljolti samat säännöt, joilla opastetaan tv-kuvaajia, kirjoittaa toimittaja Kari Leponiemi. Nettivideoita kuvaavilla on usein aikaisempi kuvauskokemus valokuvauksesta. Tämä on hänen mielestään hyvä pohja, mutta liikkuva kuva tuo kuvaamiseen monta uuttaa asiaa. — Ainakin osa niistä on hyvä tietää, ettei tee ainakaan niitä perusvirheitä!

Uutiset

3D: Kannattava markkinarako
Ympäristökyselyt työllistävät, yhteistä viestintästrategiaa kaivataan
Palvelua pienille ja isommillekin kustantajille
Matkailuesitteitä Porvoon mitalla
3D: Todentuntuisia kuvia epätodellisesta
"Vankka ja rehti" antiikvaperhe
3D: Syvyyttä ja liikettä painettuun kuvaan
Automaattiset tekstimuuttujat InDesignissa

Kirjat

— Kortit, kirja & lehdet: Tee julkaisuja Wordilla
— Web-to-Print Primer
— Käytännön markkinointi

Graafisen ilmeen uudistuksia ja uusia ilmeitä
Verkkotypografia 7: Verkkotekstien tehosteet
Julkaisija-lehti on Suomen vanhin, johtava ja arvostettu alan lehti.

Julkaisija-lehti on painotuotteiden, mainonnan tai verkkoviestinnän parissa työskenteleville
suunnattu ammattilehti. Se kattaa julkaisuprosessin eri vaiheet ideasta ja sisällön tuottamisesta
valmiiksi painotuotteeksi tai verkkojulkaisuksi.

Julkaisija kertoo graafisen alan ja painotekniikan uusimmista ilmiöistä, verkko- ja
mobiilijulkaisemisesta, graafisesta suunnittelusta, typografiasta, jne. Lehti sisältää lisäksi uutisia
alan tapahtumista, tuoteuutuuksista ja kaupoista sekä ohjelma- ja kirja-arvosteluja.

Julkaisija-lehti on ilmestynyt vuodesta 1993.

Julkaisija

Arkistonumerot

  • 02/2018
  • 01/2018
  • 06/2017
  • 05/2017
  • 04/2017
  • 03/2017
  • 02/2017
  • 01/2017
  • 06/2016
  • 05/2016
  • 4/2016
  • 3/2016
  • 2/2016
  • 1/2016
  • 6/2015
  • 5/2015
  • 4/2015
  • 3/2015
  • 2/2015
  • 1/2015
  • 6/2014
  • 5/2014
  • 4/2014
  • 3/2014
  • 2/2014
  • 1/2014
  • 6/2013
  • 5/2013
  • 4/2013
  • 3/2013
  • 2/2013
  • 1/2013
  • 6/2012
  • 5/2012
  • 4/2012
  • 3/2012
  • 2/2012
  • 1/2012
  • 6/2011
  • 5/2011
  • 4/2011
  • 3/2011
  • 2/2011
  • 1/2011
  • 6/2010
  • 5/2010
  • 4/2010
  • 3/2010
  • 2/2010
  • 1/2010
  • 6/2009
  • 5/2009
  • 4/2009
  • 3/2009
  • 2/2009
  • 1/2009
  • 6/2008
  • 5/2008
  • 4/2008
  • 3/2008
  • 2/2008
  • 1/2008