Julkaisija

1/2009

Huom! Valittuna on arkistonumero. Uusin ilmestynyt numero on 02/2018
  •  
    Irtonumero 11,00 6,00 €
  •  
    Aktivoi tilaajatunnus
Tilaus alkaa uusimmasta julkaistusta numerosta 02/2018.
  • Tässä numerossa
  • Tietoa lehdestä
Rapisevaa vai repeilevää? UPM:n Tutkimuskeskus pureutuu paperin syihin

Mihin suuntaan kuidut paperissa asettuvat? Millainen kuituseos olisi optimaalinen? Kuinka painopaperi ottaa vastaan painovärin? Onko paperi rapisevaa, helposti repeilevää vai ehkä liian haurasta? Mikä silloin neuvoksi? UPM:n Tutkimuskeskus Lappeenrannassa selvittää salapoliisin tavoin mahdollisia ongelmia.
Inspiroi! Älä säästä yritystäsi hengiltä!

Ylenpalttinen säästäminen on lopun alkua, jos TBWA/Helsingin toimitusjohtajaa Petteri Kilpistä on uskominen. Säästää varmaan täytyy, mutta luovuudelle ja innovaatioille täytyy jättää elintilaa. Jos yritys laman aikana pelkästään säästää tuottamatta mitään uutta, talouden noustessa jälleen kasvuun se on jäänyt auttamatta jälkeen, koska maailma menee koko ajan eteenpäin.
Graafisen alan tiekarttoja tulevaisuuteen

Viime kesän Drupa antoi hyviä suuntaviivoja graafisen alan lähivuosien kehityksestä. Tutkija Hannele Antikainen VTT:stä piirteli Graali-seminaarissa käyriä eri suuntiin. Hän kiteytti odotukset viiteen pääkohtaan: Tarpeen mukaan painaminen yleistyy, sähköisiä medioita täydennetään painetuilla medioilla, personointi ja julkaisujen räätälöinti yleistyy, tietoa säilytetään jatkossa vain sähköisessä muodossa, ja ympäristökysymykset nousevat yhä keskeisemmiksi.
Liikettä painettuihin kuviin

Painotuotteisiin voidaan saada huomioarvoa myös kuvilla, jotka antavat vaikutelman liikkeestä, vaikka ovatkin todellisuudessa staattisia. Tämän alan tunnetuin tutkija on japanilainen psykologian professori Akiyoshi Kitaoka Kiotosta, jonka vuonna 2003 luomat "käärme"kuviot näyttävät liikkuvan, vaikka katsoja hyvin tietää, että kyse on still-kuvista. Siggraph 2008 -tapahtumassa taiwanilaiset Cheng-Kung Yliopiston tutkijat Ming-Te Chi ja Tong-Yee Lee sekä Hongkongin kiinalaisen yliopiston tutkijat Yingge Que ja Tien-Tsin Wong kertoivat tutkimuksistaan eri tyyppisten, optisesti liikkuvien kuvien toteuttamiseksi. He ovat todenneet, että liikkeen illuusiota voidaan vahvistaa mm. sopivilla värivalinnoilla.
Ympäristöystävällinen teknologia valtaa painolevytuotantoa

Graafinen ala on ottamassa mullistavaa kehitysaskelta kohti kemiattomia painolevyjä. Kilpajuoksussa ovat mukana kaikki merkittävimmät painolevyvalmistajat. Vallalla on kaksi pääsuuntausta: Agfan menetelmä, jossa levy tulostamisen jälkeen kumitetaan erillisessä kumituslaitteessa sekä Fujin ja Kodakin ratkaisut, jossa tulostettu levy laitetaan suoraan painokoneeseen. Kostutusveden pehmittämä kalvo tarttuu silloin painoväriin ja poistuu ensimmäisten arkkien mukana. Muitakin menetelmiä on olemassa ja tulossa. Artikkelissa käydään läpi kaikki tällä hetkellä tarjolla olevat vaihtoehdot ja kuullaan käyttäjien kokemuksia.
Suuret lupaukset, pienet erot. Photoshopin apuohjelmat kuvien suurennukseen vertailussa

Genuine Fractals on jo pitkään markkinoilla ollut kuvasuurennustyökalu, joka käyttää interpolointiin ns. fraktaalilaskentaa. Näin suurennetuista kuvista häviää Photoshopin suurennuksiin verrattuna vähemmän yksityiskohtia ja terävyyttä. Samoilla markkinoilla on ollut aiemmin muitakin yrittäjiä, mutta nyt Fractals näyttäisi saaneen vakavasti otettavan kilpailijan, Alien Skinin Blow Up 2.0:n. Vertailtaessa kumpikaan ohjelma ei kykene maagisiin suorituksiin, eikä testaaja Harri Heikkilä voi varauksetta suositella kummankaan hankintaa, mutta jos tarvetta tällaiselle työkalulle on, Blow Up näyttäisi olevan hintansa, helpon käyttönsä ja himpun verran paremman lopputuloksensa takia "se fiksumpi valinta".
Uutiset
Buumit poikivat uusia lehtiä
Tee toisin, löydä oma paikkasi!
Tuoteuutuudet
Värit sen tekevät!
Auraprint painaa älyä tuotteisiin
DAM avuksi pursuilevaan mediaan
Kirjat

— Uusi digifotokoulu
— Työelämän asiakirjat, Asettelu, tyylit & typografia
Graafisen ilmeen uudistuksia ja uusia ilmeitä
Verkkotypografia: Tietoaineiston typografia verkkosivuilla
Julkaisija-lehti on Suomen vanhin, johtava ja arvostettu alan lehti.

Julkaisija-lehti on painotuotteiden, mainonnan tai verkkoviestinnän parissa työskenteleville
suunnattu ammattilehti. Se kattaa julkaisuprosessin eri vaiheet ideasta ja sisällön tuottamisesta
valmiiksi painotuotteeksi tai verkkojulkaisuksi.

Julkaisija kertoo graafisen alan ja painotekniikan uusimmista ilmiöistä, verkko- ja
mobiilijulkaisemisesta, graafisesta suunnittelusta, typografiasta, jne. Lehti sisältää lisäksi uutisia
alan tapahtumista, tuoteuutuuksista ja kaupoista sekä ohjelma- ja kirja-arvosteluja.

Julkaisija-lehti on ilmestynyt vuodesta 1993.

Julkaisija

Arkistonumerot

  • 02/2018
  • 01/2018
  • 06/2017
  • 05/2017
  • 04/2017
  • 03/2017
  • 02/2017
  • 01/2017
  • 06/2016
  • 05/2016
  • 4/2016
  • 3/2016
  • 2/2016
  • 1/2016
  • 6/2015
  • 5/2015
  • 4/2015
  • 3/2015
  • 2/2015
  • 1/2015
  • 6/2014
  • 5/2014
  • 4/2014
  • 3/2014
  • 2/2014
  • 1/2014
  • 6/2013
  • 5/2013
  • 4/2013
  • 3/2013
  • 2/2013
  • 1/2013
  • 6/2012
  • 5/2012
  • 4/2012
  • 3/2012
  • 2/2012
  • 1/2012
  • 6/2011
  • 5/2011
  • 4/2011
  • 3/2011
  • 2/2011
  • 1/2011
  • 6/2010
  • 5/2010
  • 4/2010
  • 3/2010
  • 2/2010
  • 1/2010
  • 6/2009
  • 5/2009
  • 4/2009
  • 3/2009
  • 2/2009
  • 1/2009
  • 6/2008
  • 5/2008
  • 4/2008
  • 3/2008
  • 2/2008
  • 1/2008