Uutiset Kristillisen TV-kanavan, Taivas TV7:n tiedotuslehti 5/2015 ISSN www.tv7.fi Pakolaiskriisi haastaa seurakunnan s. 13 Erityisherkkä kokee kaiken voimakkaammin s. 11 Sitkeä viha Juutalais vastaisuus omaksuu uusia muotoja Susanna Kokkonen, s. 9 Sanoiko joku, että olet riittämätön ja arvoton? Mikko Matikainen, s. 7 TV7 Suomessa, Virossa, Ruotsissa ja Israelissa toivottaa sinulle siunattua joulunaikaa ja rauhaa vuoteen 2016! Syöpäsairas ja silti siunattu Anneli Nurmela ei kaipaa elinaikaennusteita s. 16 Pakollinen pysähdys Maarit Auvinen löysi uskon jouduttuaan pois työelämästä, s. 3
Uutiset 2 Pääkirjoitus Toivoa toivo omalle Virsi koskettaa TV Uutiset | N:o / | Painos kpl | Lehti ilmestyy viisi kertaa vuodessa. Seuraava lehti painetaan . . . Keräyslupa: POL| Tilinumerot: Nordea FI , Aktia FI , Sampo FI , OP-yritystili FI , Nordea, PlusGiro, Ristin Tuki, kontonummer: – Julkaisija: Taivas TV / Lighthouse Network Ltd Oy, Ristin Tuki ry Vastaava päätoimi aja: Mar i Ojares, mar i.ojares@tv . Toimituspäällikkö: Anna Patronen, anna.patronen@tv . Toimitussihteeri: Susanna Suomi, susanna.suomi@tv . Toimituskunta ja avustajat: Mirja ja Mar i Ojares, Anna Patronen, Susanna Suomi, Mikko Matikainen ja Susanna Kokkonen Ilmoitusmyynti: Jaakob Happonen, p. , mainos@tv . Tai o: Taivas TV Kustannus | Painopaikka: Sanomapaino, Vantaa Yhteystiedot: Taivas TV ja Ristin Tuki ry Vilhonvuorenkatu A, . krs. Helsinki Puh. ( ) ark. klo – Joulun välipäivinä .– . . klo – Keskus on kiinni .– . ., . . ja . . Sähköpostit: etunimi.sukunimi@tv . Asiakaspalvelu: tv @tv . www.tv . U ut is et TV Uutiset -lehden osoi een muutokset ( ) (ark. – ) tai lehti@tv . Laulettu sana uppoaa syvälle sieluun. Juha Korkeamäki nauhoitti yhdessä yhtyeensä kanssa rakkaimpia virsiä TV7-kanavalle. Anna Patronen T V :llä virsi on ollut sivuosassa. Enemmän kanavalla on kuultu nykyaikaisempaa hengellistä musiikkia, ylistystä, joka tuntuu olevan monissa seurakunnissa virsiä suositumpaa ja vapaampaa. Virrelle on kuitenkin paikkansa suomalaisessa hengellisyydessä. Nyt kanavalla kuullaan virsiä Juha Korkeamäen johtamana. Virsissä kuuluvat hengelliset juuremme. Niissä on tie yä syvyy ä, historiaa ja koske avuu a. ”Virsikirjassa on yli vir ä. Oli tosi vaikea tehtävä valita niistä parikymmentä. Halusin o aa musiikillisesti kevyempiä sekä tutumpia virsiä. Sellainen stereotypia on, e ä kaikki virret ovat raskassoutuisia. Mu a jos ajatellaan vaikka Herra, kädelläsi -vir ä, niin onhan sen sanoma jotakin aivan muuta”, musiikinopettaja ja Veisaten Herralle -ohjelman luotsi Juha Korkeamäki sanoo. Virsiä ei kukaan varsinaisesti sävellä. Ne ovat hengellisiä lauluja, jotka si en vain päätyvät virsikirjaan. ”Tuskin esimerkiksi Pekka Simojoki aja eli säveltävänsä virttä, kun hän teki afrikkalaista gospel-messua, josta si en virsikirjaan päätyi se nimenomainen Herra, kädelläsi.” Ominaista virsille on, e ä niiden sanoma usein muistu aa psalmeja. ”Niissä usein tulee esiin ihmisen oma ahdistus, ja kuinka sen keskellä huudetaan Jumalaa. Si en lopussa kiitetään ja ylistetään Herraa. Eli vaikka niissä sanotaan, e ä tilanne on nyt tosi hankala, kumminkin Herra on hyvä ja kiitoksen arvoinen. Näinhän psalmien teologia usein menee”. Ei muuten ole itsestäänselvyys, e ä voimme laulaa hengellisiä lauluja, ylistystä ja virsiä omalla äidinkielellä. Se oli aikoinaan Lutherin oivallus. Aiemmin koulutetut kirkkomuusikot lauloivat latinaksi. Kansa oli ymmällään ja joutui vain katselemaan kirkon seiniin piirre yjä kuvia. ”Luther oivalsi, e ä ihmisen pitää saada laulaa kansankielellä. Lisäksi laule u teksti jää päähän, sanat rohkaisevat ja kantavat. Musiikki vie Jumalan sanan paljon syvemmälle”. ”Itse asiassa Luther halusi varastaa hyvät melodiat saatanalta. Hän o i kapakoiden juomalauluja, joihin hän teki hengelliset tekstit. Niin niistä tuli Jumalan valtakunnan lauluja”, Juha Korkeamäki kertoo. Käsitys hengellisestä musiikista ja virrestäkin on kiinni aina kussakin ajassa. ”Musiikkimaut ja käsitykset muu uvat. Nykyisinkin pohditaan, mitkä laulut mahtuvat virsikirjaan. Virren perimmäinen tarkoitus ei silti muutu. Virsilaulun keskeiset teemat ovat edelleen Vanhan testamentin ylistys, julistus ja rukous.” TV7, Veisaten Herralle, la klo 16.45 Luther otti kapakoiden juomalauluja, joihin hän teki hengelliset tekstit. ” Abraham toivoi, vaikka ei toivoa ollut. Hän uskoi tulevansa monen kansan isäksi tämän sanan mukaisesti: ’Niin paljon on sinun jälkeläisiäsi oleva.’ uskossaan hän ei heikentynyt, vaikka hän, miltein satavuotiaana, tiesi ruumiinsa kuihtuneen ja Saaran kohdun kuoleutuneen. Jumalan lupausta hän ei epäuskossa epäillyt vaan vahvistui uskossa antaen kunnian Jumalalle. Hän oli täysin varma, e ä Jumala voi tehdä sen, minkä on luvannut” (Room. : – ). Satavuotias Abraham tarvitsi yliluonnollista uskoa, jo a Abraham ja Saara voisivat saada vanhalla iällä vielä lapsen. Abraham oli jo oppinut kuuntelemaan Jumalan ääntä ja luo amaan, e ä se mitä Hän lupaa, tapahtuu. Kuinka usein epäusko alkaakaan saada sijaa meissä. Alamme epäillä ja sielunvihollisen tavoite on saada meissä aikaan epäuskoa. Juuri epäuskon seurauksena me toisinaan menetämme siunaukset, jotka Jumala on jo meille varannut. Meillä voi olla sairauksia, taloudellisia ongelmia tai huolta jälkipolvesta ja aja elemme, e ei meillä kuitenkaan ole toivoa, eikä Jumalakaan auta. Raama u vakuu aa, e ä Jumala rakastaa jokaista luotuaan. Sinä olet Jumalalle rakas. Näin sanoo Sana. ”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, e ä Hän antoi ainokaisen Poikansa, e ei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän” (Joh. : ). Ei siis yksikään. Jeesus kuoli ristillä sinunkin syntiesi puolesta ja Hän kantoi ristillä myös kaikki sinun sairautesi. Sinun syntisi on siis jo Golgatalla makse u. Mikä käsi ämätön Jumalan lahja! Meidän tulee ymmärtää, e ä tarvitsemme ristiä. Synti nimi äin tekee väliseinän meidän ja Jeesuksen välille. Siksi Hän odo aa, e ä tunnustamme Jeesukselle syntimme, kadumme niitä ja pyydämme Jeesukselta armoa. Sana lupaa, e ä Hän antaa kaikki sinun syntisi anteeksi ja vapauttaa sinut kaikista syntikahleistasi. Pääset pimeydestä valkeuteen. Epäiletkö e ei sinulla ole voimaa tulla uskoon? Tässä sinulle rohkaisun sana: ”Mu a kaikille, jotka o ivat hänet (Jeesuksen) vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä” (Joh. : ). Jeesus antaa sinulle voiman. Hän vapau aa sinut synnin kahleista, antaa sinulle elämän ja yltäkylläisyyden. Ja mikä tärkeintä, sinun ei tarvitse pelätä enää kuolemaa. Jeesukseen uskovat eivät koskaan kuole, vaan he saavat elää ikuisesti kuoleman jälkeenkin Kristuksen kanssa. Evankeliumi on siis ilosanoma ja kaikille ilmaiseksi tarjolla. TV on lähe änyt monipuolisia kristillisiä ohjelmia jo vuotta television ja internetin kau a. Paljon olemme saaneet hyvää palaute a. Monen elämä on muu unut, moni on vapautunut kahleistaan ja elämään on tullut toivo, vaikka toivoa ei enää ollut. Sinulle, lukijani, toivon hyviä hetkiä tämän lehden parissa ja siunauksen sateita ohjelmien kau a! Martti Ojares, TV7:n toimitusjohtaja Raamattu vakuuttaa, että Jumala rakastaa jokaista luotuaan. "Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeydessä, vaan hänellä on elämän valo." (Joh. 8:12)
Uutiset 3 TV7 rohkaisee Sairastuminen viskasi Maarit Auvisen kokonaan pois työelämästä. Hänelle kehittyi vaivihkaa hajusteyliherkkyys, joka oli ajaa hänet erakoksi. Ensimmäistä kertaa hänellä oli aikaa ja vain aikaa. Anna Patronen ” Kun on koko ajan hirveä vauhti päällä, niin eihän sitä muuta ehdi ajatella kuin arjen pyöri ämistä”, Maarit Auvinen sanoo. Hänellä oli ollut perhe ja työ sosiaalialalla, joka oli vaatinut paljon. ”Sitähän on usein ihan väsynyt, kun tulee töistä”, hän summaa monen perheenäidin tuntoja. Vuonna Maarit Auvinen joutui kuitenkin pakkopysähdyksen eteen. Hänelle oli kehi ynyt varkain hajusteyliherkkyys, jonka oireet vain vahvistuivat päivä päivältä. ”Joka paikassa ihmiset tuoksuvat joltain. Hajusteyliherkkää tuoksut alkavat ärsy ää. Ne käyvät henkeen, silmiä kirveltää, rintakehää kiristää, tuntuu e ei saa happea ja siksi alkaa nuku aa ja närästää.” Metsässä helpotti Lopulta arki ei enää sujunut. Auvisen oli pakko jäädä pois työelämästä. Oireet olivat liian rajuja. Minne ikinä hän menikin, siellä oli ihmisiä, ja missä oli ihmisiä, siellä oli hajusteita. Joka paikassa tuoksuu kemikaaleille. Paitsi metsässä. Sinne Auvinen pystyi menemään. Hän osti järjestelmäkameran ja alkoi kuvata luontoa. ”Se on ihana harrastus, jonka löysin keskellä erakon elämää.” Ihminen voi kulkea samat polut kiireellä ristiin rastiin silmät ummessa, näkemä ä luonnon kauneu a ja sitä, mitä todella tapahtuu. Mu a kun alkaa o aa kuvia, täytyy pysähtyä. ”Kun kuvaa, näkee paljon enemmän luonnosta”, hän kertoo. Henkisyyttä ja hengellisyyttä Si en kävi niin, e ä Maarit löysi televisiostaan kristillisen televisiokanavan, TV :n. Ei hän ollut ennen ymmärtänyt yhtään, miksi kirkko puhui vuo a vanhoista asioista ja miten ne mitenkään voisivat lii yä tähän päivään. Hän oli aiemmin kiinnostunut pikemminkin new age -jutuista, sillä ne lupasivat hyvää ja kaunista vaaleanpunaisessa kääreessä. ”Olin haksahtanut energiahoitoihin. Olin käynyt kursseja ja perustanut ne iin sivuston, jonka kau a aloin tehdä etänä kaikenlaisia hoitoja ihmisille. Näissä new age -tyyppisissä jutuissa esitetään kauniita ju uja kauniilla tavalla. Monet seurasivat myös minun sivustoani, mu a pikku hiljaa TV :ää katsellessani aloin käsi ää, e eivät enkelikortit ynnä muut ehkä olleetkaan valon puolelta.” TV :ltä hän alkoi kuulla kristillistä opetusta Jumalasta ja todellisesta maailman valosta, Jeesuksesta. Lisäksi hän lähti kaupunginkirjastoon ja alkoi ahmia kristillisiä kirjoja, Seppo Jokista, Pirkko Jalovaaraa, Salme Blomsteria. ”Ymmärsin, e ä olin ollut tekemisissä väärien voimien kanssa. Keväällä lopetin ne isivuni ja kerroin kaikille, jotka suinkin tiesin, e ä olin levi änyt sivuillani hölynpölyä ja vaarallisiakin juttuja.” Vähitellen Maarit Auvinen uskaltautui jälleen ihmisten ilmoille. Eräässä hengellisessä kokouksessa hän vielä vastasi kutsuun tulla uskoon. ”Jotenkin halusin tehdä uskostani julkisen”, Maarit kertoo. Takaisin töihin Kaikeksi onneksi Maaritin sairaus, hajusteyliherkkyys, on kehi ynyt selkeästi parempaan suuntaan. Hän on etsinyt parantumista ja käynyt rukoiltavana asian puolesta yhteiskristillisissä rukousilloissa. Tilanne on parantunut niin, että tänä keväänä hän on päässyt jälleen työelämään, kahdeksan vuoden tauon jälkeen. ”Tuntuu ihanalta olla jälleen töissä. Oireet ovat alkaneet pikku hiljaa laimentua. Olen ymmärtänyt, e ä minun kohdallani paraneminen on prosessi.” Maarit Auvinen on uskon myötä oppinut tuntemaan muita kristi yjä. Heistä hän on löytänyt rinnallakulkijoita. ”On mahtavaa, että voi soi aa tai lähe ää viestiä jollekin ystävälle ja pyytää häntä rukoilemaan puolestani. On ihanaa, e ä on sellaista tukea elämässä. Olen saanut rukousvastauksia ja huomannut sen, e ä taivas kuulee ja vastaa”, hän iloitsee. Joskus koe elemukset kääntyvät siunaukseksi. ”Olen si enkin hirveän kiitollinen, e ä sain pysähtyä elämässäni, e ä löysin uskon. Kyllä se minun kohdallani vaati sellaisen arjen hiljentymisen”, hän pohtii. Sittenkin takaisin työelämään Sitten kävi niin, että Maarit löysi televisiostaan kristillisen televisiokanavan, TV7:n. Hajusteyliherkkyys oli tehdä Maarit Auvisesta erakon. Ainoa paikka, jossa hän kykeni kodin lisäksi olemaan, oli metsä. Hajusteyliherkkää tuoksut alkavat ärsyttää. Ne käyvät henkeen, silmiä kirveltää, rintakehää kiristää ja tuntuu ettei saa happea.
Uutiset 4 Ohjelmatiedot Joulun ajan musiikkia Messias-oratorio Upper Galilee -kuoro esiintyy yhdessä Ranaanan sinfoniaorkesterin kanssa. George Friedrich Händelin Messias-oratorio on taltioitu Tabghassa, Autuuksien vuorella. Paikka on tullut tunnetuksi Jeesuksen tekemän ruokkimisihmeen johdosta. Tämä mestariteos taltioitiin Kalan ja leivän kirkossa 2002. TV7, Messias-oratorio, to 24.12. klo 22 Mikaelinkirkon joulukonsertti Liikennelaitoksen mieskuoron konser i. Joululaulujen lisäksi kuullaan muitakin hartaita lauluja kuoronjohtaja Anita Lehtosen johdolla. Konsertissa joulutervehdyksensä tuo kirkkoherra Mar i Häkkänen. Kuoroa säestää Märt Ratasepp. Taltioitu 2011. TV7, Mikaelinkirkon joulukonsertti, su 27.12. klo 19.05 Rakkaimmat joululaulut Aa oillan joulukonsertissa kuullaan rakkaimpia joululauluja. Laulujen välissä luetaan Raamatun sanaa. Hannu Grönroosia säestävät Mikko Härkin, piano, Hanna Niemelä, viulu ja Elina Sivonen, sello. TV7, Kiitämme Vapahtajasta — joulukonsertti, to 24.12. klo 21.15 Arjen sankarit Moni on arkipäivän sankari tajuama a itse sitä. Joku vie ruokaa tai vaa eita köyhille, joku toinen kertoo evankeliumin ilosanomaa kotikaupunkinsa kaduilla. Sarja tapaa tavallisia ihmisiä, jotka ojentavat au avan kätensä lähimmäistä kohti. Se rohkaisee mie imään myös omaa kutsumusta. Mikä on minun paikkani, ja uskallanko o aa sen? TV7, Arjen sankarit, ke klo 19.30, alk. 25.11. Pohjoisesta puhaltaa Heinäkuussa järjeste iin pohjoisessa Norjassa, Lákšjohkassa, Arctic North -konferenssi. Sen tavoi eena oli varustaa lähetystyöntekijöitä saamelaisten sekä muiden alkuperäiskansojen pariin. Konferenssista vastasi Saamen alkuperäiskansan kristillinen keskus ja mukana olivat sen perustajapariskunta Arild ja Ragnhild Mås . He ovat matkustaneet eri kansojen parissa ympäri maailmaa ja alkuperäiskansat ovat heidän sydämellään. Lisäksi konferenssissa oli puhujia Norjasta, Grönlannista, Venäjältä, Suomesta, Keniasta, Australiasta ja Yhdysvalloista. Kokouksista nähdään nyt viisi, sunnuntaisin joka toinen viikko. TV7, Arctic North kesäkonferenssi 2015, su alk 8.11. klo 12.10 Suoria lähetyksiä TV7 Plussalla TV7 Plus vie sinut loppusyksystä ja alkutalvesta hengellisiin tapahtumiin ympäri Suomea. Vaikka et itse pääsisi paikalle, Plussan suorat lähetykset tuovat innostavat ylistyskokoukset ja raama uopetukset kotiisi. Rikkinäisen nuoruuden elänyt Isabel auttaa nyt muita. A 21 .o rg LIV E Äiti-Maria kertoo Messiaasta Uudessa elokuvassa Jeesuksen elämästä kertoo se ihminen, joka tunsi Hänet kaikkein parhaiten: Hänen äitinsä Maria. Jo lapsena Maria kuuli profetioita Messiaasta mutta ei tuolloin tiennyt, kuinka läheltä hän saisi nähdä profetioiden toteutumisen. TV7, Poikani, Pelastajani, la 26.12. klo 21.10. 2000-luvun Jeesus Miltä näy äisi 2000-luvulla syntynyt Jeesus? Vapahtaja on joulun tarina sovite una nykyajan Englantiin. Mary ja Joe ovat häitään suunni elevia kaksikymppisiä, joiden elämän muuttaa yliluonnollinen vierailija. TV7, Vapahtaja, su 27.12. klo 14.15 Elokuvia Seikkailujoulu CBN:n upea animoitu lastensarja on duba u suomeksi TV7:llä. Riku, Anu ja Ismo-robo i matkustavat keskelle Raamatun tapahtumia. Joulujaksossa lapset seuraavat Marian ja Joose n matkaa. TV7, Superkirja: Ensimmäinen joulu, to 24.12. klo 17.30, to 31.12. klo 18.15 Ihmiskaupan karut kasvot Kyproksella Kyprokselle tuodaan vuosi ain 5 000–6 000 naista ja tyttöä seksiperäiseen ihmiskauppaan. Samaan aikaan kun moni tulee lomailemaan paratiisisaarelle, saari kätkee sisälleen riistoa, seksuaalista hyväksikäy öä ja väkivaltaa. Mika ja Ruut Ahosen tekemässä ohjelmassa tutustutaan Pia Rendiciin ja hänen kollegoihinsa, jotka yri ävät au aa näitä ihmiskaupan uhreja. Samalla se antaa äänen kaikkein haavoi uvimmille, hyväksikäytetyille, huijatuille ja vangituille. TV7, Ruusu paratiisissa ma 16.11. klo 21.45 ja la 28.11. klo 21.10 Se p p o H aa vi st o D ia nt e d o Tr on o A ri ld jM ås ø Pi xa b ay "Meidän Jumalamme asuu kansansa ylistyksen keskellä. Kutsun teidät kaikki uudenvuoden tapahtumaan, korottamaan Jeesus kuninkaaksi Suomessa, omassa elämässämme, perheissämme ja kansakunnissa", Ana Paula kehottaa. Worship City, pe kerran kuussa klo 19 River Helsinki LIVE, ke klo 19.15 ja su klo 12.15 ESY live -lähetykset: Healing 4U — Claus Möller, la 28.11. klo 18 ja su 29.11. klo 16 Suomi nousee — Patrick Tiainen, pe 1.1.–su 3.1. klo 16 Uusi vuosi alkaa rukoillen Uutta Pawsonilta TV7, Pawson, Jeesus ja joulu, 3 osaa, su klo 15, alk. 13.12. Brasilialainen Ana Paula tulee Suomeen uudeksivuodeksi. Hän on järjestänyt kotimaassaan megaluokan ulkoilmaylistyskonsertteja, joihin yleisöä on tullut parhaimmillaan satojatuhansia. TV7 ja TV7 Plus, Nouse Suomi — uusivuosi, to 31.12. klo 16.15, 19 ja 22 TV7 Ohjelma-arkisto, Teehetki Ana Paulan kanssa, www.tv7. /vod
Uutiset 5 Suorissa rukousohjelmissa rukoillaan yhdessä katsojien esirukousaiheiden ja Suomen puolesta • Rukousaiheita voi lähettää ennen ohjelmaa sähköpostilla rukous@tv7. . • Ohjelman aikana rukouspyyntöjä voi lähettää myös tekstiviestillä tai soittamalla esirukousohjelman isännille suorassa lähetyksessä ruudussa näkyvään numeroon. • Voit lähettää ohjelmiin kaikentyyppisiä rukouspyyntöjä koskien esim. mahdollista omaa tai läheisesi sairautta, taloushuolia, ihmissuhdeongelmia tai muita elämän kipupisteitä. • Jokainen puhelu tai sähköposti käsitellään luottamuksellisesti eikä tietojasi tallenneta tai käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen. Voit jättää rukouspyyntösi anonyymisti. • Rukouksessa tuomme asioita Kaikkivaltiaan Jumalan eteen, kuten Raamattu meitä kehottaa. Me ihmiset emme pysty ihmeisiin mutta Jumalalle kaikki on mahdollista. Näin katsot Taivas TV7 -kanavaa TV7 näkyy kaapeliverkossa maksutta. Kanavapaikat kaapeliverkossa: Aina 23 Anvia 27 DNA Welho 65 Elisa 53 JNT 247 Lumotv 30 Maxivision 13 Sonera 23 Ålcom 247, 248 Antenniverkon asiakas, ota yhteys operaattoriisi: Anvia Watson www.anvia.?/watson, puh. (06) 411 3300 Elisa Viihde www.elisa.?/viihde/, puh. 0102 6000 Maxivision www.maxivision.?, puh. (09) 3508 2670 Sonera Viihde (toimii vain Soneran laajakaistalla) www.sonera.?/viihde/, puh. 0800 133 133 Ålcom www.alcom.ax, tel. (018) 222 22 Jos taloutesi kuuluu antenniverkkoon, voit katsoa kanavaa tv:stä ainoastaan hankkimalla itsellesi laajakaista-tv:n. TV7 näkyy maksutta myös internetissä osoitteessa www.tv7.fi. Voit katsoa kanavaa tietokoneella, mobiililaitteella tai älypuhelimella. Nettisivujemme ohjelma-arkistossa on laaja valikoima kanavan ohjelmia, joita voit katsoa silloin kuin sinulle parhaiten sopii. www.tv7.?/vod www. q a m z w m s x e d c r f v t g b y h n u j m i k o l p ö å ä 7.12.2015 klo 18.00 Mäntän seurakuntakodilla, Kirkkokatu 6 Martti Ojares, Lauri Holopainen, Arvo Silventoinen, Juhani Jämsen, Toivo Nikoskinen, Matti Salo, Mervi Suominen Järj.: Evankelistakotiyhdistys ry, Mäntän helluntaisrk, Mänttä-Vilppulan srk, Mänttä-Vilppulan vapaasrk, Tampereen ortodoksinen srk 10.2.2016 klo 18.00 Keski-Lahden Ristinkirkossa Tilaisuuksissa rukouspalvelua ja iltakahvit. Lisätietoja: Arvo Silventoinen, puh. 0400 838 626 TALOUSHALLINTO HALLINTAAN. TV7 on tehokas tapa tavoittaa kohderyhmäsi! VOIT MAINOSTAA MONIPUOLISESTI 1. Televisiossa 2. TV7 Uutiset -lehdessä 3. Nettisivuilla LISÄTIETOJA: www.tv7.fi/mainos mainos@tv7.fi 050 537 5065 To 19.11. klo 19.00?20.30 Kun Herra vastaa Ralf ja Maarit Lindström To 14.1. klo 19.00?20.30 Isä meidän Håkan ja Pia Westergård To 26.11. klo 19.00?20.30 Jumala vastaa Tomi Vartiainen ja Arild Måsø To 3.12. klo 19.00?20.30 Taivas kuulee Riku Rinne ja ystävät Ma 11.1. klo 19.00?20.30 Apu tulee ylhäältä Rauno ja Salme Helppi Ma 4.1. klo 19.00?20.30 Taivas kuulee Riku Rinne ja ystävät Su 29.11. klo 18.30?20.30 Isä meidän Håkan ja Pia Westergård To 7.1. klo 19.00?20.30 Käsi kohoaa Ari-Pekka ja Erika Niemelä Su 20.12. klo 18.30?20.00 Suomi, nouse rukoilemaan Martti Falck ja ystävät To 10.12. klo 18.30?21.35 Paastoa ja rukousta Suomen puolesta Teemu ja Minna Tapio Heimo ja Sirkku Tiihonen Musiikki: Anne Huhtala & Tuomas Laatu To 17.12. klo 19.00?20.30 Rakkauden kosketus Veijo ja Aulikki Piipponen To 21.1. klo 19.00?20.30 Anokaa uskossa Paavo ja Sari Järvinen Ma 1.2. klo 19.00?20.30 Suomi, nouse rukoilemaan Martti Falck ja ystävät Ma 18.1. klo 19.00?20.30 Voittava rukous Heimo ja Sirkku Tiihonen To 4.2. klo 19.00?20.30 Ilpoisten piiri Lassi Erpiö ja Tuula Ekbom To 28.1. klo 19.00?20.30 Rakkauden kosketus Veijo ja Aulikki Piipponen Ma 25.1. klo 19.00?20.30 Jumala vastaa Tomi Vartiainen ja ystävät
6 M A A N A n T A I T I I S T A I K E S K I V I I K K O T O R S T A I P E R J A N T A I L A U A N T A I 17 .0 Je ru sa le m st ud io (U )* ** * A ja nk oh ta in en ke sk us te lu oh je lm a Is ra el is ta . To im itt aj an a Jo na th an H es se n. 18 .0 La ste no hj el m as ike rm ä ** ** 18 .3 Tu lim um m ot * 18 .4 Ku lm ak ivi * 22 .0 Pa ss io n fo r Je su s ** ** Al k. 4.1 . Kä än ne ko ht a (U )* ** * M ar tty yr ie n ää ni (U )* * Al k. 11 .1. 20 00 vu od en ai ka m at ka (U )* * Al k. 18 .1. 19 .3 On e W ay ** ** 20 .3 Pe la st uk se n so fa r ** Ja co b D am ka ni n sa rja Is ra el is ta . 21 .1 5 Pa ss io n fo r Je su s ** ** Co m e Ho m e ** Al k. 4.1 . He rä ty ks en lä pi m ur to * Al k. 25 .1. 19 .0 Ju m al a pu hu u ** ** 21 .4 5 Si gn aa li sy dä m iin ** ** Al k. 4.1 . Co m e Ho m e ** He rä ty ks en lä pi m ur to * 22 .4 5 Yl ilu on no lli st a (U )* ** * Si d Ro th in ha as ta tt el uo hj el m a. 23 .1 5 Ro hk ai su a Ra am at us ta ** ** 23 .3 Ilo a ar ke en — Jo yc e M ey er (U )* ** * Su os itt u ki rja ili ja ja pu hu ja op et ta a. 00 .0 La ps en sy dä n (U )* ** * Al k. 11 .1. 17 .0 Ra am at tu , ev ol uu tio ja ar ke ol og ia ** ** He pr ea la isi a nä kö ku lm ia ** Al k. 20 .12 . M ah do lli su us m uu to ks ee n -ja tk ot ** Al k. 3.1 . 20 .0 He rra kä yt tä ä lä äk är iä ** Aj an ko ht ai st a ta iva as ta ** 20 .3 Va nh a te st am en tti av au tu u ** ** D av id Pa w so ni n ra am at un op et us ta . 21 .4 5 Ra am at tu ra kk aa ks i ** ** Ro hk ai su a Ra am at us ta ** ** Al k. 20 .12 . 22 .0 An ne M ie tti ne n ** M ar tty yr ie n ää ni ** Kä än ne ko ht a ** ** Al k. 3.1 . 17–19 19–21 21–24 00–01 T V 7: n p äi vi tt äi ne n o hj el m is to (n .8 tu nt ia ) es ite tä än ko lm e ke rt aa vu o ro ka ud es sa : ill al la , yö llä ja se ur aa va na p äi vä nä . M er ki nn ät o hj el m ie n p er äs sä : (U ) = uu si nt a, ** ** = ne ljä o hj el m aa ku uk au d es sa , ** * = ko lm e o hj el m aa ku uk au d es sa , jn e. P is te o hj el m ia = yk si tt äi si ä ha as ta tt el uj a, d ok um en tt ej a ja as ia o hj el m ia . Y ö uu si nn as ta o n p o is te tt u yk si o hj el m a. S eu ra av an a p äi vä nä nä yt et tä vä to in en uu si nt ak ie rr o s al ka a 8. 30 -9 .0 0. S un nu nt ai n p äi vä o hj el m at ei vä t o le su o ria uu si nt oj a la ua nt ai -i lla lta . Ta rk at o hj el m at ie d ot w w w .t v7 .? ja d ig is ov itt im en o hj el m ao p as (E P G ). 17 .0 Ku ni ng as ku nn an tu ul i (U )* * Pa ris uh de tta (U )* * Us ko st a to tta (U )* ** * Al k. 12 .1. 17 .3 Eli in an ev ää t ** ** Va nh at ja ks ot . 18 .0 Ra am at un ke rto m uk sia ** ** Su om ek si pu hu tt u an im aa tio sa rja . 18 .3 Er m ot ** ** Er äja m on ito im ik er ho la is et m aa lla , m er el lä ja ilm as sa . 19 .0 An dr ew W om m ac k ev an ke liu m in ää re llä ** ** 19 .3 Ko pu tu s ** Uu si el äm ä ** He rra op et a m in ua ** Al k. 5.1 . 20 .0 Ju m al a pu hu u ** ** Al k. 5.1 . He rra op et a m in ua ** Lö yt ör et ki Ju m al an Sa na an ** 20 .3 Je ru sa le m in m uu re ill a ** ** La rs En ar so ni n op et us oh je lm a. 21 .1 5 Tie on va lm is! ** 22 .0 5 Ra am at tu pu hu u sin ul le ** ** 23 .3 Kä än ne ko ht a (U )* ** * Al k. 12 .1. Pa sto ri To m m y Lil ja n se ur as sa (U )* * M ar tty yr ie n ää ni (U )* * 20 .1 5 Sa na a na isi lta ** ** 20 .0 Sa na n ja ru no n tu ok su a ** ** 17 .3 La ste no hj el m as ike rm ä (U )* ** * 18 .0 Kl ub i 70 ** ** M ak as iin io hj el m a kä si tt el ee aj an ko ht ai si a ai he ita kr is til lis es tä nä kö ku lm as ta . 19 .0 La ps en sy dä n ** ** Al k. 9.1 . Os at 1– 9. 19 .3 Ca fé Ra am at tu ** ** A ja nk oh ta in en ke sk us te lu oh je lm a, Le if N um m el a. 20 .0 Py hä n He ng en ilt a ** TV 7 st ud io lla va ih tu vi a vi er ai ta ja yl ei sö ä. Ko sk et us ta iva as ta * Ko ko us ta lti oi nt ej a, pu hu ja na Pa av o Jä rv in en . He rä ty s! * Pi rk ko Ve sa va ar a. 21 .1 Elo ku va ta i ko ns er tti ** ** 23 .0 Pi ste oh je lm ia ** ** 00 .0 Hi lls on g TV (U )* ** * Au st ra lia , Br ia n H ou st on . 00 .3 Tie on va lm is! (U )* * Va ru st am o (U )* * Ja rm o So rm us en op et us oh je lm a. He rra n kä si ** Ja ck m in Ta la . 8. 30 Ru ut up yh äk ou lu ** ** 8. 50 Pa nj o ja ka ve rit ** ** 9. 00 Ra am at un ke rto m uk sia (U )* ** * 9. 30 An dr ew W om m ac k ev an ke liu m in ää re llä (U )* ** * 10 .0 Py hä n He ng en ilt a (U )* * Ko sk et us ta iva as ta (U )* Ko ko us ta lti oi nt ej a, pu hu ja na Pa av o Jä rv in en . He rä ty s! (U )* Pu hu ja na Pi rk ko Ve sa va ar a. 11 .4 Ca fé Ra am at tu (U )* ** * 14 .0 Pa w so n ** ** D av id Pa w so ni n sy vä lli st ä ra am at un op et us ta te em oi tt ai n. 18 .3 Bi lly Gr ah am Ol ym pi as ta di oni lla 19 87 ** Pi ste oh je lm ia ** 23 .3 Je ru sa le m in m uu re ill a ** ** 00 .0 Ko pu tu s (U )* * Uu si el äm ä (U )* * Ju m al an ju ok su ty tö t Vi ro ss a (U )* Al k. 10 .1. S u n n u n t a i 00 .3 Ju ur et lä ht ee llä (U )* ** * Jo sh ua ja Ca le b Isr ae lin sy dä nm ai lla (U )* ** * Al k. 11 .1. 17 .0 M ar tin ja M irj an m at ka ss a (U )* Ilp oi ste n pi iri (U )* Gl or yli ne (U )* ** * Ke sk ip ist ee ss ä Je es us (U )* 17 .3 Ca fé Ra am at tu (U )* ** * Ke sk us te lu ss a aj an ko ht ai ne n ai he . To im itt aj a Le if N um m el a. 18 .0 Co m e Ho m e Ki ds ** (U )* * O hj el m a la ps ill e ja la ps en m ie lis ill e. 18 .3 Ilo n ja ro hk eu de n He nk i ** * Lä hi ku va ss a ** Al k. 26 .11 . Bi rg er Sk og lu nd — Pr of ee ta lli se ss a va ak ak up iss a ** Al k. 21 .1. 20 .3 Aj an ko ht ai st a Lä hi -id äs tä * Ku ni ng as ku nn an tu ul i ** 21 .1 5 Us ko st a to tta ** ** Pa ris uh de tta ** 22 .4 5 On e W ay (U )* ** * Ev an ke lis ta ja ra am at un op et ta ja Ta pa ni Su on to op et ta a. 23 .1 5 Sa na a na isi lta (U )* ** * 23 .3 Yl ilu on no lli st a ** ** Si d Ro th in vi er ai na ta va lli si a ih m is iä , jo tk a ov at ko ke ne et jo ta in yl ilu on no lli st a. Va nh at ja ks ot . 00 .3 Ju m al a pu hu u ** ** Va nh at ja ks ot . 19 .0 0– 20 .3 Su or a es iru ko us oh je lm a ** ** 17 .0 Isä nn än pö yd äs sä (U )* ** To im itt aj a M ar tt i O ja re s. Isr ae l-r ap or tti EU -p ar la m en tis ta (U )* 17 .3 La ste n Ta iva s ** ** Va nh at ja ks ot . 18 .0 Ja ak ko -u kin ta rin oit a ** ** 18 .3 Pa sto ri To m m y Lil ja n se ur as sa ** Te rv et ul oa ko tii n * Ra am at tu -T V * 19 .3 Ar je n sa nk ar it ** ** Al k. 25 .11 . Ru ko us ko ul u ** ** Al k. 6.1 . 20 .0 Po lvi jä rv en pa sto ri ** ** Ve ijo Pi ip po ne n ja Au lik ki H ar tik ai ne nPi ip po ne n. 20 .3 Ju ur et lä ht ee llä ** ** Jo sh ua ja Ca le b Isr ae lin sy dä nm ai lla ** ** Al k. 6.1 . 21 .1 5 Es y Flo w ** O hj el m a El äv ä Sa na -s eu ra ku nna st a. Vi ro n pa sto rit ar ee na lla ** 00 .0 Tu lim um m ot (U )* He rra n kä si — Ja ck m in Ta la (U )* * Ku lm ak ivi (U )* 00 .3 De re k Pr in ce (U )* ** * 19 .0 Ilo a ar ke en — Jo yc e M ey er ** ** Su os itt u ki rja ili ja ja pu hu ja op et ta a. 18 .1 La ste n ko tip uu ** ** M um m ol a ** ** Os at 15. 23 .4 5 Sa na n ja ru no n tu ok su a ** ** Au li ja Ja ak ob H ap po ne n. 20 .3 Je ru sa le m st ud io ** ** A ja nk oh ta in en ke sk us te lu oh je lm a Is ra el is ta . To im itt aj an a Jo na th an H es se n. 18 .3 M es ila ** ** H ep re an aa kk os et . 18 .4 5 Uu si te st am en tti av au tu u ** ** D av id Pa w so ni n ra am at un op et us ta . 19 .3 Yl ilu on no lli st a ** ** Vi er ai na ta va lli si a ih m is iä , jo tk a ov at ko ke ne et jo ta in yl ilu on no llis ta . To im itt aj a Si d Ro th . 20 .0 Isä nn än pö yd äs sä ** * Isr ae l-r ap or tti Eu ro op an pa rla m en tis ta * 21 .1 5 Ch ris tia n W or ld Ne w s ** ** M ar tty yr ie n ää ni ** Al k. 8.1 . 20 00 vu od en ai ka m at ka ** Al k. 15 .1. 00 .0 Co m e Ho m e (U )* * He rä ty ks en lä pi m ur to (U )* 00 .0 Ri ve r He lsi nk i (U )* ** * To m i ja Re et ta Le hd on hy vä nt uu lin en ra am at un op et us oh je lm a. 17 .0 Pa ss io n fo r Je su s (U )* ** * Sy ty tt äv ä oh je lm a IH O P: is ta Ka ns as Ci ty st a. O pe tt aj an a M ik e Bi ck le , er i yl is tä jiä . 17 .3 Je es us — Ku ni ng as ku nt a ilm an ra jo ja (U ) ** ** 18 .3 Ri ve r He lsi nk i ** ** To m i ja Re et ta Le hd on hy vä ntu ul in en ra am at un op et us oh je lm a. 00 .0 Pa sto ri To m m y Lil ja n se ur as sa (U )* * Al k. 19 .1. Bi rg er Sk og lu nd — Pr of ee ta lli se ss a va ak ak up iss a (U )* * Al k. 26 .1. 17–19 19–21 21–24 00–01 TV 7 Je ru sa le m U ut ise t ** ** 22 .4 5 He rra kä yt tä ä lä äk är iä (U )* * 00 .3 Ar jen sa nk ar it (U )* ** * Al k. 29 .11 . Ko sk et us (U )* ** 00 .4 Ar m on ka lli ol la (U )* ** * Al k. 10 .1. 22 .1 5 Py hä n He ng en ilt a (U )* * TV 7 st ud io lla va ih tu vi a vi er ai ta ja yl ei sö ä. Ko sk et us ta iva as ta (U )* Ko ko us ta lti oi nt ej a, pu hu ja na Pa av o Jä rv in en . He rä ty s! (U )* Pi rk ko Ve sa va ar a. 00 .3 Ju m al a pu hu u (U )* ** * O pe tu ss ar ja n oh ja ks is sa Ja n ja Jo y Ce de rc re ut z. 18 .0 Le nt äv ä ta lo ** ** Ra am at un ta pa ht um is ta ke rt ov a an im aa tio sa rja . 17 .3 Je es us — Ku ni ng as ku nt a ilm an ra jo ja ** ** La st en an im aa tio sa rja . Va ru st am o ** Pa st or i Ja rm o So rm un en . 21 .4 5 Si nu a va rte n * Ju m al an ju ok su ty tö t Vi ro ss a * 15 .5 De re k Pr in ce ** ** Va nh at ja ks ot . 16 .2 Er m ot (U )* ** * 22 .3 He rra op et a m in ua (U )* * Si nu a va rte n (U )* Te rv et ul oa ko tii n (U )* Al k. 17 .1. Aj an ko ht ai st a Lä hi -id äs tä (U )* Al k. 31 .1. 21 .4 5 Ko sk et us ** ** Av ai nv ar tti * 22 .0 Hi lls on g TV ** ** Br ia n H ou st on , Au st ra lia . 16 .4 5 Ve isa te n He rra lle ** ** 17 .0 Po lvi jä rv en pa sto ri (U )* ** * Ve ijo Pi ip po ne n ja Au lik ki H ar tika in en -P iip po ne n. 22 .1 5 Us ko st a to tta (U )* * Ku ni ng as ku nn an tu ul i (U )* * Al k. 12 .1. Lif e in Hi m ** Vi ro n pa sto rit ar ee na lla (U )* * 11 .0 TV 7 Je ru sa le m uu tis et (U )* ** * V u o d en va ih d e 20 16 Elä vä yh te ys * Tu lta Je ru sa le m ist a* 23 .1 5 Ju lis ta ka a ** ** 23 .1 5 Pe la st uk se n so fa r (U )* * Ja co b D am ka ni n sa rja Is ra el is ta . Elä vä yh te ys (U )* Tu lta Je ru sa le m ista (U )* 18 .3 0– 20 .0 Su or a es iru ko us oh je lm a ** TV 7 Is ra el N ew s ** ** TV 7 Is ra el N ew s ** ** TV 7 Is ra el N ew s ** ** TV 7 Is ra el N ew s ** ** TV 7 Is ra el N ew s ** ** 22 .3 Ra am at tu ra kk aa ks i (U )* ** * Ro hk ais ua Ra am at us ta (U )* ** * Al k. 7.1 . 12 .1 Pi ste oh je lm ia ** ** Ar tic No rth ke sä ko nf er en ss i ** 19 .5 Ra am at tu pu hu u sin ul le (U ) 11 .1 Isr ae l pu hu u ** ** Va nh at ja ks ot . 18 .0 Ju en ni ne Fo x — Pa ra nt um in en ku ul uu sin ul le ** ** Al k. 29 .11 . Pi ste oh je lm ia Al k. 3.1 . 22 .1 5 M ar s Hi ll Ch ur ch ** ** M ar k D ris co ll M ar s H ill se ur ak un na st a op et ta a. 23 .0 Pi ste oh je lm ia ** ** 21 .4 5 Kä än ne ko ht a ** ** Ch ris tia n W or ld Ne w s ** ** Al k. 8.1 . 00 .3 Ju en ni ne Fo x — Pa ra nt um in en ku ul uu sin ul le ** ** Al k. 1.1 2. Tu tk im us m at ka yli st yk se en ** Al k. 12 .1. 15 .2 M es ila 2 ** ** H ep re an al ke is ku rs si . su 08.30–12.10 su 14.00–19.30 su 20.00–23.30 00.00– 19 .0 0– 20 .3 Su or a es iru ko us oh je lm a ** ** Al k. 4.1 . 21 .4 5 Ar m on ka lli ol la ** ** Pe tr i Vä lim äe n si el un ho id ol lin en oh je lm a. 19 .1 5 Sa na n ja ru no n tu ok su a ** ** 19 .3 On e W ay ** ** Al k. 3.1 . 23 .0 Lö yt ör et ki Ju m al an Sa na an (U )* * Ru ko us ko ul u ** ** Al k. 10 .1. Ra am at tu pu hu u sin ul le 19 .0 Sa na a na isi lta ** ** Al k. 3.1 . 21 .1 5 M ar tin ja M irj an m at ka ss a * Ilp oi ste n pi iri * Ke sk ip ist ee ss ä Je es us * Gl or yli ne ** ** Al k. 27 .12 .
Uutiset 7 moin olevani joku toinen. Onnekseni tajusin, e ä tuo toinen oli jo vara u ja ainoa todellinen vaihtoehtoni oli ja on olla minä. Oli riemullista ymmärtää, e ä tällaisenani olen ihan hyvä. Muut saavat ajatella minusta mitä haluavat. Mitä vanhemmaksi olen tullut sitä vahvemmin olen itseeni oloutunut. Kaupassa näin vaaleahiuksisten etsivän tummia hiusvärejä ja tummahiuksisten hypistelevän vaaleita värejä. Suorahiuksiset etsivät kähertimiä ja kiharahiuksiset hakevat suoristimia. Ymmärrän vaihtelun halun, mu a oliko kyse jostain syvemmästä? Ehkä halusta olla joku muu. Kauneusalalla toimivat yritykset taitavat menestyä siksi, e ä purkissa myydään unelmaa olla joku toinen tai paremman näköinen minä. Sama ilmiö näkyy saleilla, kun lihasmassaa nopeasti haluavat turvautuvat erilaisiin purkkivalmisteisiin. On surullista, jos koemme itte a. Latistava palaute on siis paljon kehuja vaarallisempaa. Valitettavasti tässä yhteiskunnassa tuntuu olevan vallalla latistamisen ja pessimismin kul uuri. Näin yhdessä estämme toisiamme ”ylpistymästä” ja kukoistamasta. Luomme kilpailun kul uuria, joka rikkoo meitä. Nuorempana olisin halunnut olla nopeampi, ulo ua korkeammalle, olla voimakkaampi ja rohkeampi. Olin joukkuepelaajana ihan ok, mu ei minusta tähteä tullut. Ei ollut lopulta luontaista paloa, lahjakkuu a eikä valtavaa intoa harjoitella. Joskus unelL innanmäellä katselin vääristäviä peilejä. Ne näyttivät peilikuvani milloin liian pienenä ja leveänä, venähtäneenä oljenkortena tai muuten vaan omituisena. Joillekin niistä hymähdin mu a toiset eivät saaneet minussa aikaan mitään erityistä. Jokaisen vääristymäni äärellä näin jotakin tunniste avaa mu a samalla jotakin vierasta. Vääristynyt peilikuvani ei oikeasti näy änyt sitä, millainen olen ulkoisesti eikä se kertonut mitään siitä, millainen persoonani on. Ollessamme vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa olemme kuin peilin edessä. Se, miten meitä katsotaan, vaiku aa minäkuvaamme. Jotkut katseet ja sanat saavat meidät tuntemaan itsemme omituisiksi ja arvo omiksi, toiset taas au avat meitä tuntemaan itUskallanko olla minä? Kirjoittaja on pastori ja Kansan Raamattuseuran koulutuspalveluiden johtaja. semme hyväksytyiksi ja arvostetuiksi. Isän ja äidin katse on lapselle äärimmäisen tärkeä. Nähtyämme läheisemme hymyn tajuamme olevamme aika hyviä tyyppejä. Isän tai äidin katse vahvistaa ja rohkaisut kannustavat. Heidän katseensa saa aa olla myös etäinen, puhe karua tai sitä ei ole ollut ollenkaan. Päällemme on tuolloin melkein huomaama a aseteltu epävarmuuden tunne ja olemme katselleet vääristyny ä peilikuvaa. Valite avan monet joutuvat elämään epävarmuuden ja rii ämä ömyyden pilven alla kotona, koulussa tai työpaikolla. He katselevat vääristäviä peilejä niin kauan, e eivät enää näe itseään arvokkaina ja ainutlaatuisina. Jostain syystä meillä Suomessa on välte y kehumasta ”lapsia pilalle”. Tämä on surullista. Muistan jostain lukeneeni, e ä yhtä negatiivista viestiä korjaamaan tarvitaan seitsemän positiivista palausemme ulkopuoliseksi omassa kropassamme tai elämässämme. Paavali rohkaisee meitä katsomaan Herramme kirkkau a kuin kuvastinta ( . Kor. : ). Hänen rakkautensa hoitaa ja vahvistaa meitä. Tulemme vähitellen omaksi itseksemme, koska Jumalan rakkaus ja kirkkaus au avat meitä tässä. Hän on meille oikea peili, joka ei vääristele. Uskalla katsoa ja olla oma itsesi. Mikko Matikainen On surullista, jos koemme itsemme ulkopuoliseksi omassa kropassamme tai elämässämme. Kolumni Tulemme vähitellen omaksi itseksemme, koska Jumalan rakkaus ja kirkkaus auttavat meitä tässä. O P E R A A T I O J O U L U N L A P S I Viel ehdit utt ! VAROJA UUPUU, LAHJOITA NYT 6 00-16 100 tai www.joulunlapsi.fi Puhelun hinta 21,28e + pvm | Patmos Lähetyssäätiö (09) 856 74 988 Joululahjojen jakamisen jälkeen kutsumme lapsia Suuri Seikkailu -raamattukurssille. Kaikki toimitukset nyt rahtivapaasti tällä koodilla: TELKKUL KRISTILLINEN VERKKOK AUPPA .fi Uudistunut Aikashop.fi Lähes 3000 kirjaa ja äänitettä Nopeat toimitukset Turvallinen Palveleva Helppokäyttöinen
Uutiset 8 SHALOM-lehti 49 /10no/vuodessa LIITY JÄSENEKSI SUOMEN SUURIMPAAN ISRAEL-JÄRJESTÖÖN! IS R A E LI N YSTÄV Ä T R Y PERUSTETTU 1908 shalom@iy.? tai 03 314 25 100 www.iy.? LIITTYMINEN TAI TILAUS Radio DEI: joka torstai klo 17.45 www.youtube.com > Israelin Ystävät Jäsenmaksu 27 /v. Tilaa huonekalut netistä Kaikenlaista kivaa kotiisi KULJETTIMET MITTATILAUSTYÖNÄ www.ma-tech.fi
Uutiset 9 Tulossa kanavalle keväällä 2016 Juutalaisvastaisuudessa yhdistyvät monet eri elementit. Se ei ole vain muukalaisvihaa tai rotuajattelua, kirjoittaa Susanna Kokkonen. Susanna Kokkonen J uutalaisten hajaannuksesta alkaen noin vuonna jKr. perinteinen juutalaisvastaisuus on ollut nimenomaan kristillisestä perinteestä kumpuavaa juutalaisvihaa. Mistä juontuu kristillinen juutalaisvastaisuus? Se ilmeni alun pitäen syytöksenä, jonka mukaan juutalaiset olivat murhanneet Jeesuksen eikä tälle valtavalle rikokselle ole olemassa kyllin mi avaa rangaistusta. Tämä siitä huolima a, e ä Jeesus kuitenkin totesi antavansa henkensä eikä kukaan voinut sitä riistää. Toisekseen sano iin juutalaisten toimineen niin huonosti Jumalan vali una kansana, e ä kristityt ovat syrjäy äneet heidät. Tämäkin siitä huolima a, e ä Raamatun mukaan Jumalan valinnat ovat ikuisia. Viha sopeutui uusiin oloihin Juutalaisia vastaan kirjoi aneita kirkkoisiä jo ensimmäisellä vuosisadalla seurasivat lukuisat muut. -luvulta saavumme vuoteen . Martin Luther ehdo i turhautuneena juutalaisten itsepäisyyteen, kun he jatkoivat isiensä uskossa kääntymä ä protestan ikristillisyyteen, toimenpiteitä, joiden mukaan juutalaisia tulisi kohdella: ”Ensinnäkin, heidän synagogansa tulisi syty ää tuleen... Toiseksi, heidän kotinsa pitäisi samalla tavalla rikkoa ja tuhota... Kolmanneksi, heiltä pitäisi viedä heidän rukouskirjansa ja Talmudinsa...” Kristinuskon aseman muu uessa valistuksen ajalla -luvulta eteenpäin juutalaisvastaisuuskin sai uusia piirteitä. Viruksen lailla se sopeutui uusiin olosuhteisiin. Valistuksen aika avasi ghe ojen portit Länsi-Euroopassa ja juutalaiset ryhtyivät luomaan tieteen, taiteen ja kirjallisuuden kau a sitä kulttuuria, jonka me tunnemme eurooppalaisena kul uuriperintönä. Juutalaisvastaisuudesta tuli nyt taloudellis-sosiaalista kateu a. Syytökset lii yivät juutalaisten oletettuun valtaan ja epäluote avuuteen juuri sellaisina kuin ne yhä esiintyvät. Rotuopit yhdistyivät näihin aiempiin juutalaisvastaisuuden muotoihin jo viime vuosisadan vaihteessa; juutalaisistahan tuli ali-ihmisiä. Natsien tullessa valtaan heillä oli käytössään propagandan aseina useita eri antisemitismin muotoja. Juutalaisvastaisuudessa yhdistyvätkin monet eri elementit, se ei ole vain muukalaisvihaa tai rotuaja elua. Hitlerin valtaannousun jälkeen tammikuusta Saksan kansa salli yhä järky ävämpien asioiden tapahtuvan sen keskuudessa. Keskitysleirit peruste iin, juutalaisia liikkeitä boikotoitiin ja kirjoja polte iin ikään kuin alkusoi ona. Historialliset lähteet osoi avat monella tapaa, e ä vielä -luvulla tehokas vastarinta olisi ollut mahdollista. Mu a jotenkin kokonainen kansakunta tyytyi katselemaan sivusta. Muutos yhteiskunnassa tapahtui nopeasti, mu a silti se tapahtui astei ain. Mitä enemmän pahuus muu i yhteiskuntaa, sitä vaikeammaksi reagoiminen siihen kävi. Ja tämä on se vaara, johon jokainen sukupolvi joutuu vastaamaan omassa ajassaan. Myös tänään Euroopassa Jos aja elemme juutalaisvastaisuu a toisen maailmansodan jälkeen, tulemme myös uuteen aikakauteen. Vuoteen saakka juutalaisen elämän keskus oli Itä-Euroopassa. Merki ävät rabbit, suuret juutalaisyhteisöt olivat Itä-Euroopassa ja jiddishin kieltä pide iin yleisesti juutalaisena kielenä. Vuoden jälkeen tilanne muuttui täysin. Harvat eloonjääneet saa oivat tai halusivatkaan jäädä entisille asuinpaikoilleen, joista oli nyt tullut suuria hautausmaita. Vuodesta saakka juutalaisen elämän keskus on ollut Israelin valtio. Kysymys kuuluukin, mitä on tapahtunut juutalaisvastaisuudelle vuoden jälkeen? Onko mahdollista, e ä kaikki juutalaisvastaisuuden muodot elävät edelleen keskuudessamme? Onko juutalaisvastaisuus omaksunut uusia muotoja? Aikaa on kulunut nyt seitsemänkymmentä vuo a toisen maailmansodan päättymisestä, mutta juutalaisvaltio on vihamielisen propagandakampanjan kohteena nimenomaan Euroopassa. Vaikka Israel-vastaisuu a on yrite y pitää erillään juutalaisvastaisuudesta, ero elu ei toimi käytännössä. Monet juutalaisiin kohdistuvat väkivallan teot esimerkiksi Ranskassa ja si emmin Tanskassa ovat toki herä äneet huomiota, mu a vielä useammat jäävät kokonaan raportoima a. Vaikka maailmassa on käynnissä useampia vakavia sisällissotia ja uhreja vaativia konikteja, pakkomielteinen kiinnostus kohdistuu vain Israelin oletettuihin tekemisiin. Vanhan juutalaisvastaisen perinteen mukaisesti myös Israelin vastainen boikottikampanja on aluillaan. Israelilta siis odotetaan valtiona enemmän kuin muilta valtioilta samalla kun siihen kohdistuu koko maailman huomio muiden suurten ja veristen sotien kustannuksella. Tämän pitäisi herä ää meitä näkemään, mitä juutalaisvastaisuus on tänään. Me emme ole suoranaisesti vastuussa holokaustista, joka tapahtui ennen aikaamme. Mu a olemme vastuussa siitä, kuuluuko äänemme tänä päivänä. Seitsemänkymmentä vuo a toisen maailmansodan pää ymisen jälkeen väkivaltaa esiintyy jälleen Euroopan kaduilla. Se tarkoi aa sitä, e ä meillä on vastuu ope aa, puhua ja toimia. Juutalaisvastaisuus on valite avasti ajankohtaista. Juutalaisvastaisuuden uudet muodot Filoso an tohtori Susanna Kokkonen toimii Jerusalemissa Holokaust-museo Yad Vashemin Kristittyjen Ystävien kansainvälisen osaston johtajana. Vaikka Israel-vastaisuutta on yritetty pitää erillään juutalaisvastaisuudesta, erottelu ei toimi käytännössä. Tz ah i V. iS to ck Ph ot o Ko ti ar ki st o Esimerkiksi Ranskassa ja Tanskassa juutalaisvastaisuus nostaa päätään.
10 HELSINKI FORUM p. 010 76 66620 ITÄKESKUS p. 010 76 66590 KALLIO p. 010 76 66500 MALMI p. 010 76 66630 TÖÖLÖ p. 010 76 66530 ESPOO ESPOONLAHTI p. 010 76 66640 LEPPÄVAARA p. 010 76 66610 TAPIOLA p. 010 76 66570 VANTAA MYYRMÄKI p. 010 76 66600 TIKKURILA p. 010 76 66560 KERAVA p. 010 76 66550 HYVINKÄÄ p. 010 76 66580 Surun kohdatessa ojennamme auttavan kätemme. Puhelut: 0,0835 €/puhelu +0,1209 €/min hok-elannonhautauspalvelu.fi hok-elannonlakipalvelu.fi 24 h PÄIVYSTYS 050 347 1555 Leikkaa ja sijoita –työskentelyyn tottuneen nykyihmisen on vaikea hahmottaa, miten säveltäjä kokoaa päässään soivat äänet melodioiksi, melodiat harmonioiksi ja kokonaisiksi sinfonioiksi. Aikaa kestäviksi mestariteoksiksi, joiden osia ja yksityiskohtia sukupolvi toisensa jälkeen ihastelee. Kun painotyön tilaaja näkee edessään orkesterin, jolle yleisö osoittaa suosiotaan, Sanomapainon ammattilainen näkee valmistumaisillaan olevan partituurin jossa jokaisella soittimella on paikkansa ja merkityksensä. Ja kun viimeinenkin nuotti on kohdillaan, on aika nauttia. KULLERVO, OPUS 7 myynti: Johanna Lähteenmäki,040-7659991, johanna.lahteenmaki@sanoma.? Säästetään kaukolämpöä, käyttövettä, maakaasua, nestekaasua ja öljyä kiinteistöissä. Globaalisti ainutlaatuiset ja varmat järjestelmät toteuttavat n. 10-30 % säästöjä nopeassa takaisinmaksuajassa. HALUATKO SÄÄSTÄÄ RAHAA? Ota yhteys teemme tarjouksen! petri.aalto@aida-energy.com www.aida-energy.com Patentoitu OPTIMI -kaukolämpökeskus Patentoitu AIDABLOW -oviverhopuhallin Patentoitu paineenleikkausventtiilitekniikka, jolla säästetään kaukolämpöä, käyttövettä, maakaasua, nestekaasua ja öljyä kiinteistöissä. Lämmöntalteenottoprojektit (LTO) IVja jäähdytyspuolella sekä lämpöpumpputekniikka asuin-liike/ logistiikkaja teollisuuskohteisiin.
Uutiset 11 Hyvä arki Talven uutuuskirja käsittelee erityisherkkyyttä ja taakankantamista. Erityisherkkyydestä puhutaan juuri nyt paljon. Carol A. Brown tarttuu tähän teemaan kristityn näkökulmasta. Anna Patronen E rityisherkkyys on ihmisen luontainen ominaisuus eikä sairaus. Arviolta joka viides ihminen on erityisherkkä eli reagoi ympäristöönsä voimakkaammin kuin muut. Neurologinen, hengellinen ja tunne-elämään lii yvä herkkyys tuo aa monesti ihmiselle itselleen kipua, varsinkin jos ei ole käsitteitä, joilla ymmärtää itseään ja reagointitapojaan. ”Erityisherkkyys on Jumalan lahja. Erityisherkkä kristi y -kirjani auttaa erityisherkkiä ja heidän läheisiään ymmärtämään paremmin tätä lahjaa”, Carol A. Brown sanoo. Brown on koulu aja, kirjailija ja esirukoilija, joka on työskennellyt maineikkaassa kristillisessä terapiaorganisaatiossa, Elijah Housessa. Hänellä on omakohtainen ymmärrys kirjansa teemaan. Hän on aina ollut erityisherkkä ja taakankantaja. Toisten tunteiden imurina ”Imaisetko toisten tunnetiloja, sanovatko ihmiset sinua yliherkäksi ja käskevät sinua ryhdistäytymään? Saatat olla erityisherkkä ja taakankantaja”, hän sanoo. Hän lii ää erityisherkkyyteen taakankantamisen käsi een. Herkät ihmiset nimi äin alkavat usein kantaa tietämä äänkin toisten ihmisten taakkoja. Moni pitää taakankantamisen ominaisuu aan enemmänkin kirouksena kuin siunauksena. Brown pitää tähdellisenä, e ä kristi ynä ymmärtäisimme kantaa taakkoja Jumalan tarkoi amalla tavalla emmekä omilla harteillamme, e eivät ne murskaa meitä. Kun annamme taakat, toisten murheet, käsi elemä ömät tunteet, huolet ja hädät Kristuksen käsiin, toisten taakkojen kantamisesta tulee esirukousta. ”Erityisherkän ihmisen hermojärjestelmä on erilainen kuin muilla. Jumala on suunnitellut toiset herkiksi, jo a he voisivat tehdä työtä yhdessä Jeesuksen kanssa. Heidän joukossaan on henkilöitä, joilla on kyky saa aa ihmisiä sovintoon Jumalan ja itsensä kanssa sekä korjata rikkoutuneita ihmissuhteita. Tähän tarvitaan eläytyvää taakankantamista”, hän kirjoi aa. Toimii kaikissa ihmissuhteissa Taakankantamisen dynamiikka toimii kaikissa ihmissuhteissa. Brown keski yy kirjassaan avioparin keskinäiseen suhteeseen sekä vanhemman ja lapsen suhteeseen. ”Se, e ä tunnistamme lapsen poikkeuksellisen herkkyyden ja taakankantamistaipumuksen, voi olla suurin lahja, minkä koskaan voimme hänelle antaa. Niiden tunnistaminen on nimi äin ensimmäinen askel sillä tiellä, jolla kasvatamme hänestä henkisesti ja tunne-elämältään terveen ihmisen”, hän kirjoi aa ja antaa kirjassaan välineitä, joilla tukea erityisherkkää lasta. Hän listaa myös piirteitä, jotka lii yvät erityisherkkään lapseen. Mitä useampi kohta näyttää sinusta tutulta, sitä todennäköisemmin lapsesi on poikkeuksellisen herkkä. Tilaa Carol A. Brownin Erityisherkkä kristitty — Taakankantajan opas esirukoukseen, TV7 Kaupasta (26 €). Ks. sivu 16. Erityisherkkyys on lahja Poikkeuksellisen herkkä lapsi • Alkaa itkeä, yrittää puuttua tilanteeseen tai lohduttaa, kun toista lasta loukataan tai kiusataan. • Tarvitsee yksinoloaikaa, vapautta ärsykkeistä, melusta ja puuhaamisesta. • Kysyy joskus teräviä kysymyksiä, jotka saavat aikuiset hermostumaan. • Kuvittelee paljon ja tarvitsee joskus apua fyysisen ja henkisen todellisuuden erottamisessa toisistaan. • Näkee näkyjä ja enkeleitä. • Tuntee perheenjäsenten tarpeet ja auttaa osallistumalla kotiaskareisiin tai auttaa passiivisella tavalla ja jättää ilmaisematta omat tarpeensa. • Virittyy helposti toisten mielialaan ja altistuu sen vaikutukselle. • Rasittuu suurista ihmisjoukoista, valoista ja melusta. • Joutuu joskus täysin tunteiden valtaan, jolloin reagoi poikkeuksellisen voimakkaasti suremalla, suuttumalla tai murjottamalla, tai itkemällä fyysisen kivun vuoksi. • Käyttäytyy joskus normaalista tavoistaan poikkeavalla tavalla. • On myös tunneherkkä ja loukkaantuu helposti. • Vaikuttaa ujolta ja hiljaiselta. • On synkkyyteen ja masennukseen taipuvainen. • Tuntee vetoa voimakkaisiin tai heikkoihin persoonallisuuksiin. • Haluaa auttaa tilanteissa, joissa on voimakasta sisäistä hätää tai sekasortoa. • Vaihtaa roolia kuin kameleontti väriä; saattaa kotiin tultuaan käyttäytyä samalla tavalla kuin se lapsi, jonka kanssa viimeksi leikki, esim. kapinoida, kiukutella, kiroilla, potkia ja lyödä, vaikkei sellainen kuulu hänen normaaliin käyttäytymiseensä. • On välillä keskittymiskyvytön ja muissa maailmoissa; ei kuule, kun hänelle puhutaan, unohtelee asioita, kulkee muusta maailmasta tietämättömänä, vaikuttaa ajatuksiinsa vaipuneelta. • Joutuu usein syntipukiksi. Imaisetko toisten tunnetiloja, sanovatko ihmiset sinua yliherkäksi ja käskevät sinua ryhdistäytymään? Pi xa b ay
12 Raamattuopisto, PL 200, 00121 Helsinki www.media7.?, raamattuopisto@media7.? Puh. 0400 200 770 Voit ilmoittautua myös puhelimitse, sähköpostitse tai internetissä. Kirjekursseja jo yli 65 vuoden ajan Valoa ja voimaa elämääsi _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ Nimi Osoite K Maailman Valo 25 opintovihkoa Jeesuksen elämästä ja opetuksista K Löytöjä Raamatusta 26 opintovihkoa. Raamatun vastauksia uskon ja elämän tärkeimpiin kysymyksiin. K Ilmestyskirja avautuu 16 opintovihkoa. Raamatun viimeisen kirjan näyt avattuna. Ilmainen kirjekurssi ihmiselämän tärkeimmistä kysymyksistä. Postita kuponki! Ensimmäiset opintokirjeet saat paluupostissa. Kurssi tarjotaan maksuttomasti ja ilman sitoumuksia. Valitse aluksi yksi seuraavista kursseista: Aten Marja-Aitan täysmehut parhaista luonnonmarjoista ja maukkaimmista puutarhamarjoista! Aten Marja-Aitta www.marja-aitta.? ROVANIEMI RUOKASENKATU 15 KEMIJÄRVI KIRKKOKATU 3 ULKOILU-, SISÄJA ALUSVAATTEET, SUKAT VAATTEET KOKO PERHEELLE TEHTAIDEN POISTOERIÄ -50% HUONEISTOT, KIINTEISTÖT MYYNTI JA VUOKRAUS Hämeentie 23, Helsinki, 09 773 2600, 0500 313 838 Eeva-Liisa Moilanen, varatuomari kiinteistönvälittäjä (LKV) Laki ja Kiinteistö Moilanen Oy LKV
Uutiset 13 Muayad Namrood tietää, miltä turvapaikanhakijasta tuntuu juuri nyt. Hän lähti itse Irakista vuonna 1992 pakoon Persianlahden sotaa. Namrood oli vain 16-vuotias ja tuli maahan yksin ymmärtämättä, ettei hän koskaan enää palaisi Irakiin. ” En olisi halunnut lähteä kotoa, mu a isäni pyysi, e ä lähtisin. Vanhemmat veljeni olivat joutuneet sotaan ja kohta olisi ollut minun vuoroni mennä armeijaan. Perheeni jäi silloin sinne, ja minä lähdin kohti Suomea erään joukon mukana. Jälkeenpäin aja elen, e ä se oli kuitenkin viisas ratkaisu”, Namrood kertoo. ”Menimme ensin autolla Jordaniaan Ammaniin, sieltä Venäjälle Moskovaan ja junalla Moskovasta Helsinkiin. Se, e ä olin vain -vuotias, au oi sopeutumisessa. Yritin monta kertaa perheen yhdistämistä eli saada perhe äni tänne, mu a se ei koskaan onnistunut. Perheeni pääsi kuitenkin muualle Eurooppaan myöhemmin”, Namrood kertoo. Namroodin perhe on kristitty, joten hänelle oli luontevaa hakeutua seurakuntaan Suomessa. ”Kun tulin vieraaseen maahan, seurakunnan merkitys oli todella iso. Sain sieltä voimaa arkeen sekä tutustuin ihmisiin ja lopulta tutustuin myös nykyiseen vaimooni Tanjaan. Siitä huolimatta koti-ikävä on aina vaivannut”, hän kertoo. Tänne tulevilla turvapaikanhakijoilla on monta huolenaihetta. ”Tuntematon pelo aa ja he mie ivät, miten heidän oikein käy. Toisaalta he joutuvat mie imään, mikä on heidän kotimaansa tilanne. Jos he joutuvat palaamaan, miten heidän si en käy”, Namrood tiivistää monen turvapaikanhakijan tunteet. Tänään Namrood on -vuotias kolmen lapsen isä, ammatiltaan automekaanikko sekä pastori. Namroodin entisestä kotimaasta tulee nyt virtana porukkaa Suomeenkin. Kuka tarvitsee todella turvapaikkaa, kuka ei, sitä ei tällä hetkellä vielä kukaan osaa sanoa. ”Monet pelkäävät, mitä tästä seuraa. Seurakuntien tulisi lähestyä näitä ihmisiä ja au aa heitä integroitumaan, toivo aa tervetulleeksi omaan elinpiiriinsä. Vaaroja voi väl ää, jos me lähestymme heitä ja tutustumme. Nyt on paljon meistä itsestämme kiinni. Voimme joko pahentaa tai au aa tilanne a”, hän sanoo. Muayad Namrood on vaimonsa Tanjan kanssa käynyt kohtaamassa pakolaisia ympäri Suomea, seurakunnan kau a. ”En jaksaisi enää kuulla sitä lause a maahanmuu ajan suusta, e ä missä minä voisin tutustua suomalaiseen”, Tanja Namrood sanoo. ”Olen nähnyt vuosien saatossa, e ei yhteiskunta pysty tarjoamaan maahanmuu ajalle suomalaisia verkostoja. Kotoutumisprosessi on hidas. Seurakunnan täytyy o aa tässä paikkansa.” Hän kertoo, e ä Helsingin Saalem-seurakunnassa järjestetään nyt ensimmäinen ystäväilta, johon kutsutaan sekä seurakuntalaisia e ä ihmisiä vastaano okeskuksesta. ”Juodaan teetä, syödään voileipää, jutellaan, tutustutaan.” Ajankohtaista Kuka kotouttaa? Apua pakolaisleireihin Sotaa ja sortoa pakenevia siirtolaisia Keletin rautatieasemalla Unkarin Budapestissa syyskuussa 2015. Monien pakolaisten ensisijainen toive on päästä Saksaan. Hirmuvaltaa paossa. Turkin rajalla on paljon pakolaisleirejä, esim. Surucissa. Nyt on paljon meistä itsestämme kiinni. Voimme joko pahentaa tai auttaa tilannetta. Eurooppaa kohtaa nyt suurin pakolaiskriisi sitten toisen maailmansodan. Kuka tarvitsee turvaa ja kuka tulee paremman elämän perässä, sitä ei tiedä vielä kukaan. Varmaa kuitenkin on, että seurakunnan on otettava paikkansa maahanmuuttajien kotoutumisessa. "En olisi halunnut jättää kotia" ” Kyllähän parasta olisi au aa ihmisiä paikan päällä, mahdollisimman lähellä kriisiä”, Fidan Lähi-idän ja Keski-Aasian aluepäällikkö Juha Lehto sanoo. ”Silloin ihmisten ei tarvitsisi lähteä kauemmaksi ja he pystyisivät jatkossa normaaliin elämään naapurimaissa”, hän jatkaa. Lehdolle pakolaisleirit ovat tuttuja paikkoja. Fida International nimi äin väli ää apua Lähi-idän pakolaisille kristittyjen yhteistyökumppaniensa kanssa. Apua on lähete y Irakin Kurdistanissa oleville pakolaisille sekä Turkin Sirnakiin. ”Jos aika pakolaisleirillä venyy vuosikausiksi, se tietää ongelmia. Esimerkiksi Koillis-Irakin Arbatin leirissä prosen ia lapsista käy koulua. Jos ei pääse kouluun, eikä ole minkäänlaisia normaalin elämän mahdollisuuksia eikä merkitystä elämälle, on vaarana, e ä lapset ja nuoret ajautuvat ääriliikkeisiin”, hän sanoo. Helsingin Sanomien mukaan aivan Syyrian rajalla Turkin puolella on pakolaisleiriä, joissa on hirveä määrä ihmisiä, enemmän kuin suomalaisi ain suuressa kaupungissa, . Lehto kävi Sirnakin leirillä kesällä. ”Ihmiset asuvat teltoissa. Teltat ovat paksua materiaalia, mu a sääolosuhteet ovat todella haastavat. Kesällä saa aa olla jopa – aste a ja talvella taas kylmä, jolloin tel aa lämmitetään kerosiinilämmittimellä. Ruoka-avun ja muun materiaalisen avun lisäksi psykososiaalinen apu on todella tärkeää.” Yhden ihmisen pienikin apu auttaa. ”Esimerkiksi euron lahjoituksella maksetaan pakolaisleirille ope aja kymmenelle lapselle päiväksi. Lasten toimintanurkkaus on paikka, jossa lapset saavat leikkiä, piirtää, pelata ja heille opetetaan aakkosia ja laskutaitoa. Lapset ovat haavoi uvimpia ja heikoimmassa asemassa tällaisissa inhimillisissä katastrofeissa.” Juha Lehto sanoo olevansa optimistinen luonne. ”Ei me voida siitä lähteä, e ä maailma tässä kaatuu eikä siksi kannata tehdä mitään. Kun meillä on mahdollisuuksia, niin käytetään niitä. Rukoillaan rauhaa. Kriisit usein kestävät tietyn aikaa, ja jossakin vaiheessa ratkaisu ja tasapaino löytyy. Turkin rooli on tässä tilanteessa keskeinen”, hän sanoo. Juha Lehto muu aa Fidan lähe ämänä pian itsekin Lähi-itään. Meille tänne jäävillä hänellä on näiden kansanvaelluksien keskellä yksi viesti: ”Paikalliselle seurakunnalle tilanne on iso mahdollisuus. Ne voisivat esimerkiksi perustaa suomen kielen keskustelukerhoja ja synny ää luo amussuhteita turvapaikanhakijoihin. Jos osa tänne tulijoista olisikin ns. elintasopakolaisia, he ovat todennäköisesti kyllästyneitä islamiin ja valmiita harkitsemaan arvojaan uudelleen.” iS to ck Ph ot o iS to ck Ph ot o
Uutiset 14 Taivas TV7:n jäsenlehti tilaajille ja Ristin Tuki ry:n tukijoille 5/2015 ISSN www.tv7.fi Antti Hämäläinen avaa Israelin roolia Jumalan suunnitelmissa s. 8–9 Ytimessä Turvapaikkana meidän koti Natalia Krizhanovski majoittaa sodasta pakenevia s. 20–21 Lars Enarson tutkii Messiaan syntymänaikaista tähtikarttaa s. 12–13 Poika tuli Työmäärä ei ollutkaan uupumuksen syy s. 24 Syyllisyys vei voimat Miltä tuntuisi elämä ilman pelkoa, kysyy Joyce Meyer kolumnissaan s. 15 Älä pelkää Elisabet Saranpää iloitsee työnsä merkityksestä s. 17 TV7 kustantaa myös kirjoja A nn ik a Vi lja ka in en Voitto Niskanen luuli stressinsä ainoaksi syyksi työtaakkaa, kunnes hän ymmärsi kantavansa syyllisyyttä. Kosketuksessa hän kertoo, miten vapautui taakastaan ja löysi jälleen ilon ja voiman. VAIN 22 € vuosikerta TILAA NYT TV7 Ystäväehti Joka lehdessä 24 sivua täyttä tavaraa lehden tilaajille & kanavan tukijoille — TV7:n ystäville Tilaa TV7 Ystävälehti! Soita TV7 Keskukseen p. 09 756 2510 (ark. 9–16), lähetä sähköpostia lehti@tv7.fi tai täytä tilauslomake osoitteessa www.tv7.fi. Tilaus on kestotilaus. Voit tilata lehden myös lahjaksi ystävälle. Ilmoita tilatessasi, että kyse on ystävätilauksesta, ja tällöin lasku tulee sinulle ja lehti saatekirjeellä ystävällesi. Ystävätilaus on voimassa vuoden kerrallaan. Kun maailmaa evankelioidaan ja lähetyskäsky toteutuu, toteutuu itse asiassa Jumalan lupaus Abrahamille. Kaikki maailman kansat tulevat siunatuksi, muistuttaa Antti Hämäläinen Israelin roolista maailman historiassa ja tulevaisuudessa. Älä pelkää Mitä jos uskaltaisit seurata jokaista unelmaa, jonka olet saanut Jumalalta, haastaa Joyce Meyer. Sotaa pakoon meidän kotiin Jumalan ja Abrahamin välinen juttu Raamatusta löydät rakastavan Jumalan Syyllisyys vei motivaation Pa ul a Ku lt al ah ti Re ijo Te la ra nt a Poika tuli Mikä oli se tähti, joka johdatti itämaan tietäjät Jeesuksen luo? Jerusalemissa asuva rukousjohtaja ja raamatunopettaja Lars Enarson on tutkinut Messiaan syntymänaikaista tähtikarttaa. ”Missään muualla kirjallisuudessa tai uskonnossa ei puhuta Jumalasta joka rakastaa, paitsi Raamatussa”, kertovat raamatunkäännöstyön pioneerit Mirja ja Halvor Rönning. Natalia Krizhanovskin kodista tuli tukikohta Itä-Ukrainasta paenneille juutalaisille. Pa ul a Ku lt al ah ti Pi xa b ay Pi xa b ay NIEMI PALVELUT OY 020 554 554 • niemi. ELÄMÄSI helpoin MUUTTO
Uutiset 15 1. Ristin Tuki ry:n tukijaksi voi ilmoittautua puhelimitse, sähköpostilla tai kirjeellä. Puhelinnumero: 09 756 2510, arkisin klo 9–16 (TV7 Keskus) Postiosoite: Vilhonvuorenkatu 11 A, 3. krs. 00500 Helsinki Sähköposti: tv7@tv7. 2. Toimintaa voi tukea soittamalla numeroon 0600 10077 (10,01 € + pvm). 3. Ristin Tuki ry ottaa vastaan myös lahjoituksia ja testamentteja. 4. Laita taloudellinen tukesi tilille Suomessa: Sampo FI69 8000 1271 2456 32 OP-yritystili FI75 5780 4120 0163 54 Aktia FI27 4055 4920 1079 82 Nordea FI40 1112 3000 3427 89 5. Viitenumero on 101268. Tätä samaa viitenumeroa voi käyttää kaikkiin TV7:n työn tukemiseen tarkoitettuihin tilisiirtoihin yllämainittujen tilinumeroiden yhteydessä. 6. Laita taloudellinen tukesi tilille Ruotsissa: Ruotsi/Sverige Nordea, PlusGiro, Ristin Tuki ry, kontonummer: 69156-8 7. Laita taloudellinen tukesi tilille Virossa: SwedBank 221048388411 SEB 10220109461019 Taevas TV7:n tukinumero on 600 1777 (7 €, puhelut vain Virosta). 8. Viitenumeroa vaihtamalla voit keskittää tukesi tietyille ohjelmille tai ohjelmaryhmille. Katso tarkemmat viitenumerot internetistä: www.tv7. /tuki Ulkomailta maksettaessa Swift-tunnus on NDEAFIHH. Ristin Tuki ry tuottaa kristillisiä televisio-ohjelmia Ristin Tuki ry on rekisteröity yhdistys ja sillä on Poliisihallituksen myöntämä rahankeräyslupa Suomessa, Ahvenanmaata lukuun ottamatta, ajalle 1.1.2015–31.12.2016, numerolla POL–2014–6162. • Yhdistyksen tarkoitus on evankeliumin levittäminen kaikkialle maailmaan, erikoisesti sähköisen median keinoin. • Yhdistyksellä on ohjelmien tuottamiseen ja tekemiseen tarvittava henkilöstö ja tilat. • Tarkoituksensa toteuttamiseksi yhdistys järjestää hengellisiä kokouksia ja tapahtumia, harjoittaa julkaisutoimintaa esim. television, radion ja lehtien välityksellä sekä järjestää rahankeräystä. • Yhdistys voi järjestää kursseja, koulutusta, yleisötilaisuuksia ja matkoja jäsenilleen. • Yhdistys voi omistaa toimintaansa ja tarkoitustaan varten tarpeellisia kiinteistöjä ja muuta omaisuutta. • Yhdistys voi ottaa vastaan lahjoituksia ja testamentteja. • Yhdistys voi tukea ja harjoittaa lähetystyötä kristinuskon levittämiseksi maailmaan. Mikä on Ristin Tuki ry Liity Ristin Tuki ry:n tukijaksi ja tue kristillistä televisio-ohjelmatuotantoa taloudellisesti itsellesi sopivalla summalla. Tukijäsenet saavat maksutta viisi kertaa vuodessa ilmestyvän TV7 Ystävälehden. Tämän mainospaikan hinta on lahjoitettu TV7-työn tukemiseen.
Uutiset 16 Kosketus Anna Patronen ” Pahalta näy ää, sanoi lääkäri. Makasin tutki avana toimenpidevuoteella ultraäänitutkimuksessa. Ensimmäinen ajatukseni oli, e ä ei voi olla to a. Olisin vain halunnut nukkua kaksi vuorokau a putkeen, herätä ja todeta, e ä tämä olikin ollut pelkkää pahaa unta. Eihän syöpä voisi tulla samaan perheeseen kaksi kertaa? Siskoni oli kuollut vuonna sairaste uaan neljä vuo a. Se oli ollut niin vaikea ju u. Meillä oli läheinen suhde. Kun minä olin syntynyt, sisko oli sanonut, e ä hän pitäisi minusta aina huolta. Hän oli saanut kaksi tytärtä ja oli sellainen äidillinen nainen. Nyt sisko pyysi, e ä jos hän tähän kuolee, minä katsoisin hänen ty äriensä perään. Hala iin ja sanoin sairaalassa käydessäni hänelle, e ä nähdään, ensi kertaan. En voinut kuvitellakaan, e ä se jäisi viimeiseksi tapaamiseksi. Nyt yhdeksän vuo a myöhemmin tunsin kyhmyn rinnassa. Ei se varmaan ollut mitään, aja elin, laajentunut rintarauhanen ehkä. Eihän siitä ollut kuin vuosi ja neljä kuukau a, kun olin ollut ikäseulannassa. Parin viikon päästä kyhmy oli edelleen kuitenkin paikallaan. Syöpädiagnoosini oli gradus III, se huonoennusteisin. Rintasyöpä oli levinnyt imusolmukkeisiin ja tehnyt myös maksaan etäispesäkkeitä. Parin viikon päästä löydöksestä toinen rintani poiste iin leikkauksessa. Tehtiin myös kainalotyhjennys. Lääkäri teki lopullisen diagnoosin ja luoki eli minut parantuma omasti sairaaksi. Tietenkin minä kapinoin. Miksi minä, miksi minulle? Miksi näin? Hirveän paljon koin sitä, e en edes löytänyt sanoja. Olin nujerre u, alavireinen, masentunut. Ty äreni, joka on perheemme kuopus mu a jo parikymppinen hänkin, asui vielä kotona. Kun olin peloissani, hän tuli nukkumaan viereeni ja o i kädestä kiinni. Aamuyön tunnit olivat pahimpia, sillä silloin kuolemanpelko tuli voimakkaana vyörynä. Miten tässä käy? Jos kuolen, miten lapset jaksavat ja selviävät siitä? Onko kuolema kivulias? Kirurgisessa sairaalassa oli tukihenkilöitä. Kerran aloin jutella yhden kanssa. Hän oli sairastunut syöpään -vuotiaana, aivan kuten minäkin. Kun hän sairastui, häneltä oli alkanut lähteä hiukset päästä. Hänen miehensä oli ajanut päänsä kaljuksi osoituksena vaimolleen, e ä hän oli tässä prosessissa myös mukana. Silloin aja elin, e ä kuka minun tukenani si en olisi. Olin eronnut, ei minulla ollut ketään. Jostain minulle tuli ajatus, e ä lue, Anneli, Raama ua. Minulle suhde Jumalaan ei ole aina ollut kivuton. Osasyy avioerooni oli se, e ä mieheni oli lähtenyt mukaan erääseen hengelliseen työmuotoon, jonka johtajilla oli minusta kyseenalaiset motiivit, sillä ”Jumalan tahto” tuntui olevan yhtenä päivänä yhtä ja toisella kerralla päinvastaista. Meillä ei mennyt muutenkaan loppuvaiheessa kauhean hyvin, mu a minuun sa ui valtavasti, kun mieheni eron hetkellä sanoi, e ei Jumala voinut siunata meidän perhe ä, koska minä en uskonut ”oikein ja rii ävästi”. Ne sanat painuivat kipeästi mieleeni ja saivat aikaan moneksi vuodeksi syyllisyy ä ja pelkoa. Kenellä on oikeus määri ää toisen uskoa? Eihän kukaan näe toisen sydämeen. Vain Jumala pystyy siihen. Kuka si en on se, joka uskoo oikein? Olen saanut valtavasti lohtua Raamatusta. Silloin kun en ole jaksanut lukea sitä, olen puristanut sitä rintaani vasten, se on ollut minua lähellä. Haluan sen mukaan jokaiseen tutkimukseen, leikkaussaliin ja heräämöön. Olen monet kerrat nukkunut se kainalossani. Kun ei ole sanoja, olen kokenut, e ei minun tarvitsekaan sanoa mitään. Jumala tasan tietää, missä Hän menee kanssani, missä kohtaa minä olen elämän taivaltani. Raama u on lohdu anut minua aivan suunnattomasti. Olen ymmärtänyt, e ei kukaan voi riistää minua Jumalan kämmeneltä. Minä olen turvassa. Tapahtui mitä tahansa, Jumala on kanssani. Yksikään hius ei päästäni putoa ilman, e eikö Jumala sitä tietäisi. Ne entisen mieheni varoma omat sanat, ne ovat menettäneet voimansa. Jokaiseen päivään olen saanut ihmeellisesti voiman nousta. En enää pelkää kuolemaa. Minulle se on siirtyminen ajasta ikuisuuteen ja silloin kaikki maalliset murheet lakkaavat. Enemmänkin pelo aa kipu, sillä olen kipuherkkä ihminen. Tunnenko kipua ennen kuolemaa? Koen niin vahvasti, e ä olen turvassa ja Jumalan lapsi. Kuolema merkitsee myös jälleennäkemistä. Rakkaat läheiset ovat siellä, se tuo lohtua. Joka aamu ristin käteni. Jospa osaisin elää niin, e ä voisin olla tukena ja lohdutuksena muille kärsiville, e en löisi ketään Raamatulla päähän. Sairastuminen on ollut uusi mahdollisuus. Se on au anut näkemään elämän uudessa valossa. Olen päässyt vähillä sivuoireilla, joten minulla olisi voimia tehdä vapaaehtoistyötä. Olen menossa sielunhoitajakoulutukseen Suomen Raama uopistolle. Olen myös löytänyt kirjoi amisen ja taiteen. Kävin voimaannu avan kirjoi amisen kurssin, jossa olen voinut käydä läpi ele yä elämää. Askartelen kor eja, pidän blogia. Kaiken kaikkiaan elämä on ollut siuna ua. Syön sytostaa eja kolmen viikon sykleissä. Sen lisäksi syön jatkuvasti täsmälääkettä. En halua mitään elinaikaennusteita, koska nopeasti ne ennusteet lähtisivät määri ämään arkea. Aja elen niin, e ä Anneli sairastaa, lääkäri hoitaa ja Jumala parantaa. Jumalalle kaikki on mahdollista. Minun pitää kulkea tämännäköinen tie.” TV7, Kosketus, to klo 21.45 Olen ymmärtänyt, ettei kukaan voi riistää minua Jumalan kämmeneltä. Anneli Nurmelalle sairastuminen syöpään on ollut sittenkin mahdollisuus nähdä elämä uudessa valossa. John Fenn: Alkuseurakunnan paluu — Avaa ovi Jumalan kirkkaudelle Jumalan nälkä ajaa monet kristityt ulos seurakunnasta. Carol A. Brown: Erityisherkkä kristitty — Taakankantajan opas esirukoukseen Opi luovuttamaan toisten ihmisten vaikeat tunteet Jeesuksen ristin juurelle. 24€ RAAMATUN JUHLAT KUULUVAT MYÖS SINULLE! Batya Wootten: Kevään juhlat ja sapatti sekä Syksyn juhlat Mikä on juhlien profeetallinen merkitys? Opi viettämään raamatullisia juhlia. yht. 50€ 26€ UU TUU S Tilaa TV7 Kaupasta: www.tv7.?/kauppa | Sähköposti: kauppa@tv7.? | Puhelinnumero: 0400 721 599 | TV7 Kaupan puhelinpalvelu on avoinna ma–to klo 10–13, muuten jätä viesti vastaajaan. | Toimituskulut lisätään hintaan. Pidätämme oikeudet toimittaa kirjat postiennakolla, hinnanmuutokset mahdollisia. Tarkemmat toimitusja käyttöehdot sekä hintatiedot TV7 Kaupan verkkosivuilta osoitteessa www.tv7.?/kauppa. turvassa Syöpäsairas mutta