ESPOO Lehti ilmestyy kahdesti kuukaudessa OSTAMME KULTAA JA HOPEAA! Tilaa maksuton myyntipaketti: WWW.NETTIKULTA.FI Tule käymään NettiKullan ostopisteessä Lapinlahdenkatu 19! Arvioimme kultaja hopeaesineittesi arvon ILMAISEKSI! puh. 0449877049 HINTATAKUU PARAS HINTA Varasto, tuotanto, autopaikkatilat sekä henkilönostimien Vuokraus pääkaupunkiseudulla. www.tila1.fi puh. 0400 424 192. Nro 15 » 19.8. – 1.9.2021 Tarvitseeko esitteesi jakajaa? Toimitamme viestisi perille pääkaupunkiseudulla Kysy myös edullisia painohintojamme www.letterbox.fi p. 09-2600107 myynti@letterbox.fi Täyden palvelun digipaino Pyydä tarjous! paino@letterbox.? Puh. 09-2600107 Digitulostus Digipainatus Kopiointi Suunnittelu Jakelu Kuumat Puheenaiheet Speed dating sinkkuristeilyistäkö tämän kesän hitti Kierrätysaiheinen digipakopeli haastaa aivojasi Pysy uutisissa www.newsbox.fi Newsbox.fi saatavilla Google Play -kaupasta. Osa-aikatyö helpotti sairaanhoitaja Annen elämää ruuhkavuosina s.3 Puh. 020 1180 810 www.ravintolaperho.fi Mechelininkatu 7 Lounas tarjolla arkisin k lo 11-14.30 hinta 10.50 € , á la carte-lounas 13.50 € *pääruoka tarjoillaan pöytään lautasannoksena
2 | PUOLI KAUPUNKIA Sisällys Yhteystiedot Puoli Kaupunkia on riippumaton ilmaisjakelulehti. Lehti ilmestyy joka toinen torstai, force majeure -varauksin. Toimituksen vastuu virheellisistä tai julkaisematta jääneistä ilmoituksista rajoittuu enintään ilmoitushintaan. Huomautukset on tehtävä kahdeksan (8) päivän kuluessa lehden ilmestymisestä. Lehti ei ole velvollinen säilyttämään tai palauttamaan materiaalia ilman sopimusta. Puoli Kaupunkia OSOITE: Hämeentie 103 E, 00550 PUHELIN: 0400 408 199 INTERNET: www.puolikaupunkia.fi PÄÄTOIMITTAJA vt: Jukka Kuusanmäki Puh. 09-2600107 jukka.kuusanmaki@ letterbox.fi TAITTO: Petra Haukkala PAINOPAIKKA: BotniaPrint, Kokkola ILMOITUSHINNAT: Koko painoksen tekstissä 1,95 e/pmm, tekstin jälkeen 1,10 e/pmm. Hintoihin lisätään alv. +24 % ILMOITUSMYYNTI: Puh. 0400 408 199 ILMOITUSTRAFIIKKI: ilmoitukset@ puolikaupunkia.fi SEURAAVAT NUMEROT ILMESTYVÄT: Viikon Kuva Kauko Vanajas Polkupyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden lisääntyneet liikenneonnettomuudet ovat puhuttaneet viime viikkoina. Vielä 70-luvulla pyöräilijät ajoivat Kaisaniemenkadullakin kovin ruuhkaiselta vaikuttavan liikenteen seassa – ja ilman kypärää. Kuvaaja: Rista Eeva SER, Valokuvaaja 1970. Kuva Helsingin kaupunginmuseo Raide-Jokerin uudet ratkaisut ovat tulevaisuuden raitiotierakentamista 5 Ikäihmisten hyvinvointi on meidän kaikkien vastuulla, tule mukaan! 4 Showstopperiksi Aston Martin Valkyrie -hyperauto 8 Mika Nykäsen esikoisromaani on riemastuttava satiiri keskiluokkaisen elämäntavan ilmiöistä 9 Mainosmyynnin reilut pelisäännöt Taannoin eräällä radioasemalla pyöri radiomainonnan kaikenkattavuutta ylistävä mainos. Sketsityyppisessä mainoksessa mollattiin oikein urakalla lehti-ilmoituksia. Ilmoittaminen lehdissä oli mainoksen mukaan suurinpiirtein täysin turhaa puuhaa ja niin edelleen. Eettisesti oikein toimivan myyjän on suorastaan mahdotonta ajatella tilannetta, jossa myyntipuhe alkaisi tai siihen ”leivottaisiin” sisään runko-ajatuksena kilpailijoiden toiminnan arvosteleminen. On varmasti järkevämpää tuoda vain ja ainoastaan esiin oman tuotteen hyvät puolet faktisine totuuksineen ja mittareineen. Ilman minkäänlaista myyntikoulutustakin luulisi tämän olevan itsestäänselvää. Alussa mainitun radioaseman toimintatapa ei toivottavasti yleisty. Lopulta tällainen menettely sotkee lopulta sen tärkeimmän osapuolen, asiakkaan pään. Totuuksien ja puolitotuuksien vellovassa kentässä on vaikea tehdä päätöksiä. Ryhdikkäästi oman tuotteensa takana seisova lehti ei kauppaa ilmoitustilaa edes muita kilpailevia lehtiä ja niiden ilmoitusten tehoja aliarvostamalla. Perussääntö eettisesti oikein toimivalla lehdellä markkoinoinnissaan on se, että kilpailijan nimi lausutaan vain palvelevassa mielessä, informoiden siis asiakasta muistakin mahdollisista ilmoituskanavista oman lehden lisäksi. Pitkässä juoksussa analyyttiset asiakkaat, jotka hakevat laadulliset kriteerit täyttäviä lehtiä esiintymisfoorumeikseen, arvostavat ja muistavat ”hyvät käytöstavat”. Valitettavasti on niitäkin asiakkaita, jotka pitävät räyhämeiningistä ja uskovat suoraviivaisesti esitettyihin väittämiin. Predatory pricing Määräävän markkina-aseman väärinkäyttö, hintojen dumppaus, ”ilmaherruuteen” pyrkiminen toimialalla vankan taloudellisen selkänojan turvin ovat tietenkin pienemmille yrityksille tappava yhdistelmä. Hintojen dumppaus, kansanomaisemmin polkumyynnin harjoittaminen on raadollinen kilpailukeino. Se on toteuttajalleenkin pitkässä juoksussa vahingollista. Hintojen nostaminen takaisin järkevälle ja kannattavalle tasolle on tuskien taival. Koko alan arvostettavuus kärsii. Englannin kielessä on alihinnoittelua hyvin kuvaava termi predatory pricing, ryöstöhinnoittelu. (Predator tarkoittaa saalistajaa tai petoa). Olen tutustunut yli kolmenkymmenen vuoden aikana kunnioitettavalla tavalla, eettisesti oikein toimiviin ilmoitusmyyjiin. Odotusarvoihin perustuvan palvelun myynti ei ole helppoa. Esittäessään faktisesti oikeat argumentit nämä myyjät katsovat asiakasta suoraan silmiin. Sosiaalisesti taidokkaat small talkit ovat mukavan kaupantekotilanteen viitekehyksiä. Mitään pahaa ei ole siinä, että myynti tapahtuu hauskan mutta asiallisen ilmapiirin vallitessa. Älkäämme sortuko vyön alle lyömisiin. Kauko Vanajas 2.9 16.9 30.9 14.10
Henkilö PUOLI KAUPUNKIA | 3 Kehitysvammaisten Esperi hoitokoti Päivälehdossa työskentelevä Anne Vinnurva kertoo, kuinka hän onnistui järjestämään vuorotyönsä ja perhearkensa palaset yhteen päivähoitoikäisten sekä koululaisten kanssa. ”Lapsillamme ei ole ollut oloa, että he olisivat joutuneet olemaan yksin kotona.” Anne joutui ratkomaan sairaanhoitajan vuorotyön ja perheen tarpeiden yhteensovittamista ensimmäistä kertaa, kun Annen hoitovapaa kahden pienen lapsen kanssa oli päättymässä. Silloin Anne ja hänen linja-autoyrittäjänä toimiva puolisonsa ryhtyivät suunnittelemaan, kuinka pariskunta saisi arjen rattaat pyörimään Annen palatessa töihin. Kumpi veisi lapset päivähoitoon ja noutaisi heidät ennen kuin hoitopaikan ovet sulkeutuvat? Entäpä jos Annen puolisolle tulisi äkillisiä tilausajokeikkoja? Kuinka puolison yritystoiminta järjestyisi? Kumpi veisi lapset harrastuksiin ja pitäisikö jostakin harrastuksesta luopua vuorotyön vuoksi? Annen mielessä käväisi myös mahdollisuus siirtyä hoitoalan keikkatyöhön. Se olisi kuitenkin tarkoittanut suurehkoa tulonmenetystä ja epävarmuutta perheen aikatauluihin. Isovanhemmat asuivat toisella paikkakunnalla, eikä kotiäidiksi jääminen tuntunut Annesta mieluisalta ajatukselta, joten ratkaisua oli etsittävä järjestelyistä työnantajan kanssa. Pidennetty hoitovapaa ja osa-aikatyö saivat Annen perheen arjen sujumaan Anne soitti töihin ja otti perhetilanteensa puheeksi esihenkilönsä kanssa. Tämä suhtautui ymmärtävästi ja järjesti työt niin, että Anne pystyi vielä jatkamaan hoitovapaataan. ”Yksi ylimääräinen vapaapäivä viikossa helpotti perheen perusarjen asioiden hoitamista.” “Vaikka minulla ei ollut enää lakisääteistä oikeutta hoitovapaaseen, oli tosi hienoa, että työnantajani jousti silti. Olen viihtynyt ja pysynyt täällä, koska perheen ja työn sovittaminen yhteen on onnistunut niin hienosti”, Anne kertoo. Samalla Anne ja esihenkilö sopivat yhdessä, että hoitovapaan päätyttyä Anne voisi jatkaa sairaanhoitajan työtään 80-prosenttisella työajalla. “Yksi ylimääräinen vapaapäivä viikossa helpotti perheen perusarjen asioiden hoitamista. Minulla oli yksi stressitekijä vähemmän, kun minun ei tarvinnut haalia muita ihmisiä hoitamaan lapsiamme. Se helpotti myös puolisoni yritystoimintaa”, Anne kiittelee. Myöhemmin Annen perheeseen syntyi vielä kolmas lapsi, ja Anne jatkoi hyväksi havaittua osa-aikaista työtään Päivälehdossa kuopuksen hoitovapaan jälkeen. Kun lapset kasvoivat alakouluikään, lasten iltapäivähoidon järjestäminen nousi uudeksi haasteeksi, sillä kumpikaan vanhemmista ei toivonut lasten viettävän pitkiä aikoja yksin kotona. Osa-aikainen työ helpotti arkea tuolloinkin. ”Lapsillamme ei myöhemminkään ole ollut sellaista oloa, että he olisivat joutuneet olemaan yksin kotona tai jäämään paitsi jostakin harrastuksesta.” Tiiminvetäjämme Päivälehdossa otti jopa lasten harrastuksiin liittyvät työvuorotoiveeni huomioon hirveän hyvin ja merkitsi työvuorolistaan minulle vapaata lapseni ratsastustuntien aikaan. Lapsillamme ei myöhemminkään ole ollut sellaista oloa, että he olisivat joutuneet olemaan yksin kotona tai jäämään paitsi jostakin harrastuksesta”, Anne sanoo. Kokoaikatyö sairaanhoitajana sopi jälleen elämäntilanteeseen, kun lapset kasvoivat isommiksi koululaisiksi Nykyisin jo lasten kasvettua isommiksi Anne työskentelee Esperillä Päivälehdossa jälleen kokoaikatyössä aamuja iltavuoroissa. Hänen tehtäviinsä kuuluvat palvelukodin perusarjen ja ohjauksen ohella Päivälehdon 25:n kehitysvammaisen asukkaan lääkehuolto, terveydenja sairaanhoito vuosikontrolleineen sekä osallistuminen asiakkaiden lääkärikäynneille. Viime vuonna Anne innostui ottamaan lisävastuuta työssään ja eteni tiiminvetäjän rooliin. Tarvittaessa hän sijaistaa yksikönpäällikköä ja hoitaa esihenkilön juoksevia asioita, kuten työvuorosuunnittelua. Työvuorolistoja järjestellessään hänen muistiinsa palautuvat omat ilahduttavat kokemukset työvuorotoiveiden huomioinnista. Siksi hän haluaa kannustaa myös muita Päivälehdon hoitajia harkitsemaan osaaikatyötä, jos se sopii heidän elämäntilanteeseensa. “Omaan elämääni sopiva työvuorolista on ollut minulle hyvinvoinnin kannalta todella tärkeää. Koska työvuorotoiveeni on huomioitu niin hyvin, haluan joustaa itsekin toiseen suuntaan tarvittaessa”, Anne sanoo. Osa-aikatyö helpotti sairaanhoitaja Annen elämää ruuhkavuosina Kuinka onnistuu sairaanhoitajan vuorotyön yhdistäminen kolmen lapsen hoitoon, harrastuksiin ja yrittäjäpuolison epäsäännölliseen työhön? Unelmien koti Turkin Antaliassa Myydä än 140:n kilometrin päässä Antalyan kaupungista sijatseva Finike on valloittava pikkukaupunki. Kun saapuu vanhaan kaupunkiin avautuu siellä todella pitkä ja kaunis ranta, merivesi on kirkasta ja puhdasta. Tänne ei turismin turmeleva koura ole vielä ulottunut kuin hellällä hipaisulla. Pienen kanavan molemmilla rauhallisilla reunustoilla on ravintoloita, kahviloita ja baareja joissa nauttia elämästä. Satama on pieni ja siellä kelluvat huvijahdit ja kalastajaveneet sulassa sovussa. Illallisen jälkeen yhdessä sataman ravintoloista voi tehdä pienen kävelylenkin upeasti valaistulla kulkuväylällä. Historia syleilee myös kaupunkia jonka tarina ulottuu antiikin aikaan. Gol n harrastajia palvelevat Kemerin 70 kilometrin päässä sijaitsevat kentät. Belekin kentät ovat 150 kilometrin päässä. 8 kilometrin päähän Finikestä vuorille rakennetaan 7 korkealaatuista Villaa Phenicia Valley nimisen kohteen tonttiin. Tontti sijaitsee tasangolla jolta aukeavat huikeat näköalat Välimerelle ja taustalla vaikuttavaan vuoristoon. Kesäkuukausina kuumuutta helpottavat vuoriston viileästi hyväilevät tuulet jolloin ilmastoinnin tarve vähenee. Jokaiseen Villaan kuulu oma uima-allas. Kaikki rakennusja sisustusmateriaalit ovat korkealuokkaisia. Mikäli ostaja haluaa vaihtaa sisustusmateriaaleja vieläkin korkealuokkaisempiin voi hän halutessaan niin tehdä maksaen vain budjetoidun ja valitun kalliimman materiaalin välisen erotuksen. Kaikki ostajat pääsevät tutustumaan perussuunnittelussa valittuihin materiaaleihin Alanyassa sijatsevan myymälän vaikuttavassa showroomissa. Villa on valmis vuodessa rakennustöitä voi seurata web-kameran kautta Rakennusprojektin starttaus edellyttää sopimuksen tekemistä kolmen Villan rakentamisesta. Villat tulevat olemaan kooltaan ja hinnaltaan 150 neliötä 220.000 euroa, 160 neliötä 240.000 euroa ja 165 neliötä 250.000 euroa. Kussakin villassa on 2 makuuhuonetta, 1 kylpyhuone, 1 keittiö, 1 olohuone ja 1 oleskeluhuone. Rakennustyön edistymistä voi seurata web-kameran kautta. Maksusuunnitelma on seuraava. Sopimuksen tekohetkellä ostaja maksaa 30 % kauppahinnasta, projektin puolivälissä 20% ja Villan valmistuttua 50%. Ostajaehdokkaat saavat yöpyä Alanyassa Blue Heaven hotellissa 4 vuorokautta ja mikäli sopimus syntyy saa hän asua hotellissa koko viikon veloituksetta. Mikäli sopimukseen ei päästä maksetaan vain neljästä yöstä. Materiaalit voi vaihtaa Yhteydenotot englanniksi : Davut Giden, Blue Heaven Turizm Tlc. Ltd Sti. Sähköposti : davutboruosman@hotmail.com Puhelin +90 532 162 7252. Tilaa sähköpostilla esittelyvideo.
Turun Lähimmäispalveluyhdistys ry Kotikunnaan Sippe-projektissa on käytössä vapaaehtoistoiminnan malli, jossa seniorit kokoontuvat yhteen iloisten ja innostavien hyvinvointikutsujen merkeissä. Virkistävän yhdessäolon lisäksi osallistujat oppivat uutta hyvinvoinnin aiheista, kuten luonto, uni ja musiikki. – Meillä on valmis, hyväksi koettu ja joustava konsepti, jota levitämme valtakunnallisesti. Tarjoamme yrityksille ja järjestöille näkyvyyttä ja erilaisia yhteistyömahdollisuuksia, jotta he voivat olla kantamassa vastuuta sekä eläköityvien työntekijöidensä että muiden ikääntyneiden hyvinvoinnista, kertoo projektisuunnittelija Anni Suvitie. – Organisaation arvopohjan on tärkeää näkyä toiminnassa, mietiskelee Suvitie. Turun Lähimmäispalveluyhdistys ry Kotikunnas on yleishyödyllinen, voittoa tavoittelematon yhdistys, jonka perusarvoja ovat arvonanto, voimavaralähtöisyys, yhteisöllisyys, rohkea uudistaminen sekä turvallinen ja kodikas ympäristö. Olemalla mukana Sippe-toiminnassa yritykset vahvistavat vastuullisuuttaan vähentämällä ikääntyneiden yksinäisyyttä ja syrjäytymistä. Muun muassa koronan myötä digiloikan tehneet ikääntyneet pääsevät osallistumaan hyvinvointikutsuille nyt myös verkossa. – Yhteistyön myötä yritykset saavat näkyvyyttä Sippen laajassa verkostossa. Kannustan yrityksiä ja yhdistyksiä lähtemään mukaan Sippetoimintaan. Voimme esimerkiksi kouluttaa teille omia Sippe-vapaaehtoisia, Suvitie hehkuttaa. 4 | PUOLI KAUPUNKIA Unohtuneet suunnitelmat Olin takavuosina valtiovarainministeri Ahti Pekkalan johtamalla talouspolitiikan johtamiskurssilla. Siellä oli kymmenkunta poliitikkoa ja muutamia talouselämän sekä tiedemaailman edustajia. Ja yksi päätoimittaja. Viikon kurssi toimi Finlandia-talossa, mutta pääsimme pariksi vuorokaudeksi Haikon kartanoon. Siellä leikittiin vuoroin eri ministeriä. Vuoroni oli olla muutama tunti valtiovarainministerinä. Pääministerinä siinä jaksossa toimi Pohjois-Karjalan maaherraksi siirtynyt Esa Timonen, entinen ministeri. Hallitukselta vaadittiin toimenpiteitä valtakunnan vaikean taloustilanteen pelastamiseksi. Kuinkas muutenkaan. Kurssimme edelliset leikkiministerit olivat kosiskelleet kansaa ja alentaneet hiukan työn verotusta. Ja esimerkiksi perintövero oli heidän mielestään tarpeeton. Siitä oli tuossa hallituksessa salaisesti äänestetty. Suhtautuminen Euroopan Unioniin oli ollut myönteinen. Päästyämme kiinni vallankahvaan, kirjasin Esa Timosen painostamana kielteisen EU-julkilausuman. Myös EEC:ltä päätimme vaatia Suomen kannalta silloista parempia esityksiä. Ympäristökysymyksiin puutuimme vain siten, että esitimme uuden ydinvoimalan rakentamista kansainvälisiltä markkinoilta hankittavalla velkarahalla. Saimme materiaalia päätösten pohjaksi valtiovarainministeriön virkamiehiltä. Minua auttoi valtiosihteeri Eino Keinänen, aikaisempina vuosina valmentamani Helsingin NMKY:n SM-sarjajoukkueen ja kaksinkertaisen NMKY-liikkeen koripalloilun Euroopan mestari. Sain työrauhan ja pääsin pääministeriä näytelleen Pohjois-Karjalan läänin maaherra Esa Timosen kanssa viereiseen huoneeseen. Täyttelimme kaavakkeita ja pyrimme löytämään asiantuntijoiden täyttämistä paperinipuista ja arvioista punaisen langan. Kiristimme ympäristöveroja. Jäin hetkeksi yksin viimeistelemään talousarvioesitystä pian kokoontuvan ”hallituksenmme” päätöksen pohjaksi. Valtiovarainministeriön ammattilaiset tulivat hoputtelemaan. Kiire johtui siitä, että oikea ministeri Pekkala oli saapunut yllättäen kartanoon tutustumaan kurssimme toimintaan. Vierailu tietenkin virkisti, sillä olimmehan siellä kuin toista päivää BB-talossa. Kun ”pääministeri” Timosen avaussanojen jälkeen olin hetken aikaa esitellyt ”kehysriihen” suunnitelmaamme, Pekkala pyysi virkamiehiä koolle. Syntyi pieni hämmennys. Olinkin esittelemässä edellisenä päivänä samassa tilassa työskennelleen ja pöydälle unohtuneen oikean Koiviston hallituksen alustavaa talousarvioehdotusta. Tänään voi toivoa, että Säätytalon pöydälle unohtuisivat jotkut Juha Sipilän hallituksen toteutumatta jääneet suunnitelmat eivätkä sitä huomaisi kukaan. MARTTI HUHTAMÄKI M.H.HUHTAMAKI@GMAIL.COM Huhtamäki Seniorit Ikäihmisten hyvinvointi on meidän kaikkien vastuulla, tule mukaan! Sosiaalista ilottelua, porukalla positiivisuutta elämään! Sippe tarjoaa jokaiselle yhteiskunnallisen vastuunsa kantavalle yritykselle ja organisaatiolle mahdollisuuden edistää ikääntyneiden hyvinvointia ja työuran jälkeistä merkityksellistä elämää. V 1 Pu uste llintie Helsinki Viihtyisää senioriasumista lähellä luontoa ja palveluita Helsingin Malminkartanoon syksyllä 2021 valmistuvassa palveluja senioritalossa vuokrattavia senioriasuntoja: • 12 kpl yksiöitä 30–38 m 2 • 40 kpl kaksioita 31–72 m 2 • 1 kpl kolmio 63 m 2 Kysy lisää seniorivuokra-asunnoista Realia asuntovuokraus 010 228 5555 pks.management@realia.fi www.tyvene.fi Kysy lisää seniorivuokra-asunnoista Realia asuntovuokraus 010 228 5555 Ilona Lindström 040 525 4071 pks.management@realia.fi www.tyvene.fi Hirvensalmelainen etätyöpiste Löydä omasi: hirvensalmi.fi/asuminen
“Hanke toteutetaan allianssimallilla, jossa kaikki hankkeen osapuolet kantavat vastuun hankkeen onnistumisesta. Hyvä yhteistyö ja ennakkosuunnittelu, sisältäen riskienhallinnan, ovat olleet tämän projektin johtotähtiä”, NRC Groupin operatiivinen johtaja Jouni Kekäle toteaa. Raide-Jokerin arvioidaan valmistuvan viisi kuukautta suunniteltua aiemmin, tammikuussa 2024. ”Hyvä allianssipuolten välinen yhteistyö ja tavoitteellinen suunnittelu ovat kantaneet hedelmää. Uudet ratkaisut sähköjärjestelmissä, automaatiossa ja raiteiden rakentamisessa lisäsivät tehokkuutta, toivat säästöjä ja ovat vastuullisuusnäkökulmasta loistava esimerkki tulevaisuuden raiderakentamisesta”, iloitsee allianssin varaprojektipäällikkö, NRC Groupin projektipäällikkö Ahti Huhtaniska. Varikon automaatiosta ja liukkaammista ajolangoista tehoa toimintaan Raiteen varressa olevien sähkönsyöttöasemien kapasiteettia kasvatetaan Helsingin kaupungin vaatimuksesta. Radan sähköjärjestelmä on suunniteltu siten, että sähkö siirtyy uusista asemista aiempaa tehokkaammin käyttöön, mikä vähentää tarvittavan sähkövirran määrää. “Sähkön tehokkaampi käyttö on konkreettinen ekoteko. Toinen, pintapuolisesti pieneltä vaikuttava, mutta ajan kuluessa hyötyjä kerryttävä ratkaisu on ajolankojen materiaalin vaihto uuteen metalliseokseen. Sähkönjohtavuus on sama kuin aiemmin käytetyissä ajolangoissa, mutta valittu uusi ajolankatyyppi on liukkaampi. Uusi ajolanka kuluu hitaammin ja on näin pitkäikäisempi”, Ahti Huhtaniska kertoo. Roihupellon raitiovaunuvarikolla Helsingissä otetaan ensimmäistä kertaa Helsingissä käyttöön automaattinen vaihteenohjausjärjestelmä, joka ohjaa sekä lähtevän että saapuvan liikenteen automaattisesti oikealle raiteelle. Järjestelmä säästää aikaa erityisesti ruuhkaisina aikoina ja tuo turvallisuutta sekä tehokkuutta varikkotoimintoihin. ”NRC Groupin taustalla on 150 vuotta historiaa ratainfran rakentamisesta. Tänä päivänä olemme erikoistuneet myös vaativaan raideliikenteen sähköistämiseen ja siihen liittyviin sähköisiin ohjausjärjestelmiin. Kun raiteiden sähköistys tehdään huolella, uusimpia alan innovaatioita hyödyntäen, voidaan samalla varmistaa, että se sähkö, joka tarvitaan junan liikkumiseen, tulee hyödynnettyä mahdollisimman tehokkaasti. Hyvin rakennettu sähköjärjestelmä parantaa myös radan turvallisuutta”, Ahti Huhtaniska sanoo. Ennakkosuunnittelu ja innovaatiot pitävät urakan budjetissa ja aikataulussa Merkittävä tekijä projektin onnistumisessa on ollut ennakkosuunnittelu. Hankkeen kehitysvaiheessa tehtyjen maaperätutkimusten ja olemassa olevien rakenteiden selvitys on mahdollistanut hyvin faktoihin perustuvan suunnittelun, tarkan rakennustöiden vaiheistuksen ja yhteensovittamisen. ”Olemme näin pystyneet minimoimaan rakennustöiden tuotantohäiriöt, kun isoja yllätyksiä ei ole maan alta paljastunut. Myös rakennustöiden aiheuttamat haitat alueen asukkaille ja tienkäyttäjille on pystytty minimoimaan”, Ahti Huhtaniska avaa ennakkosuunnittelun merkitystä. Kiintoraidelaatan osalta kokemuksia erilaisista teknisistä ratkaisuista haettiin syksyllä 2019, jolloin Espoon Ravitielle toteutettiin koerakennekohde, jossa testattiin erilaisia materiaaleja, teknisiä ratkaisuja ja työmenetelmiä. NRC Groupin ratatyötiimi innovoi myös muottielementin, joka on nopeuttanut kiintoraiteen edellyttämän betonilaatan valamista. Uutta innovaatiota testattiin erilaisilla työmenetelmillä, tavoitteena löytää kustannustehokkain toteutustapa. ”Uuden muottielementin taloudellista hyötyä ei ole vielä laskettu, mutta nyt jo tiedetään, että sillä saadaan aikaan merkittäviä aikataulusäästöjä, jotka vaikuttavat suoraan hankkeen kokonaiskustannuksiin ”, Ahti Huhtaniska laskeskelee. Ratarakentamisen aikatauluun vaikutti muottielementtien lisäksi toinen uusi ratkaisu liittyen kiskojen hitsaamiseen. Kiskojen hitsaaminen on tahdistava työvaihe, sillä muita työvaiheita ei voida edistää ennen kuin edelliset raiteet on hitsattu yhteen. “Nyt kun kisko asennetaan kiintolaatan päälle, teimme kiintoraidelaattaan kohdalle 10 senttimetrin kolon kiskon alle niin, että hitsauslaite mahtuu kiskon alle. Tämä pieni kolo mahdollistaa sen, että meidän ei tarvitse odottaa hitsauksen valmistumista, vaan voimme asentaa ennakkoon kiskoja ja hitsaajat voivat tehdä oman osuutensa asentamisen jälkeen. Asentaminen etenee huomattavasti nopeammin kuin aikaisemmissa projekteissa” myhäilee Ahti Huhtaniska tyytyväisenä. Muita kustannustehokkuutta parantavia ratkaisuja ovat mm. olleet paalulaattojen, eli raskaiden pohjavahvistukseen tarvittavien valurakenteiden, korvaaminen muilla rakenteilla siellä missä se on ollut mahdollista. Alkuperäisen aikataulun mukaan Raide-Jokeri valmistuu kesäkuussa 2024, mutta tällä hetkellä arvioitu valmistumisaika on jo tammikuussa 2024, liki puoli vuotta ennakoitua aiemmin. ”Yksi raitiovaunu vastaa 3 telibussia tai 170 henkilöautoa. Jokeri-bussien poisjääminen ja raideliikenteen käynnistyminen vähentää niin päästöjä kuin ruuhkia. On hienoa olla mukana projektissa, jolla rakennetaan pääkaupunkiseudulle ympäristöystävällistä, toimivaa ja kestävää joukkoliikenneinfraa”, Ahti Huhtaniska toteaa. PUOLI KAUPUNKIA | 5 ANTIIKKILIIKE R. MUURI ISO ERÄ -50% AUKI 11–18 . 11–15 LÖNNROTINKATU 3, HELSINKI PUH. 040 5531378 WWW.ANTIIKKI.FI TERVETULOA! Pojat laulamaan! Kuoron koulutusryhmään Espoossa otetaan 7–11-vuotiaita poikia pääsykokeissa ma 23.8. klo 18, Meritullintori 3, ja ti 24.8. klo 18, Lasten kappeli Arkki (Sello). Opetus alkaa elokuussa 2021. Ilmoittautuminen ja lisätiedot: CANTORESMINORES.FI / PAASYKOE CM-musiikkileikkikoulu 3–6-vuotiaille pojille suunnattu laulupainotteinen CM-musiikki leikkikoulu toimii Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla. Ilmoittautuminen 2021–22 ryhmiin ja lisätiedot: CANTORESMINORES.FI / MUSKARI Raide-Jokerin uudet ratkaisut ovat tulevaisuuden raitiotierakentamista Raide-Jokeri valmistuu etuajassa ja pysyy budjetissa hyvän yhteistyön, perusteellisen ennakkosuunnittelun ja rakennusaikana tehtyjen uusien ratkaisujen johdosta. Alkuperäisen aikataulun mukaan Raide-Jokeri valmistuu kesäkuussa 2024, mutta tällä hetkellä arvioitu valmistumisaika on jo tammikuussa 2024, liki puoli vuotta ennakoitua aiemmin. Kaupunki
Lisää infinity-allas, tequilabaari ulkona, samppanjanmaisteluhuone, lasihissi, Disneylandin kaltaisia vesiesityksiä, DJ-pöytä hydrauliikalla, koi-lampi ja Los Angelesin parhaat näkymät. Bel Airin kaupunginosassa sijaitseva Palazzo di Vista on myytävänä, ja sen ainutlaatuinen hinta on 87 777 777 dollaria. Numero seitsemän on sisällytetty kotiin useita kertoja hinnan lisäksi, mukaan lukien makuuhuoneet joita on seitsemän ja monet mitat. Kodin taustalta löytyy rikkaiden ja kuuluisien plastiikkakirurgi Alex Kadavi, joka teki omaisuutensa saamalla kauniit ihmiset näyttämään vieläkin kauniimmilta. Hänen menestyksensä kosmetiikka ja plastiikkakirurgian sektoreilla mahdollistivat hänen unelmansa toteutumisen, suunnitella ja rakentaa yhteistyössä Ali Rad Design Groupin kanssa koti ja niin syntyi Palazzo di Vista, nykyaikainen ja futuristinen koti jossa on myös laatuaan ensimmäinen kaikki aistit lumoava taidegalleria. Koti sijaitsee Bel Airissä niemekkeellä Los Angelesin parhaalla näköalapaikalla. Välittäjän mukaan NFT-taidegallerian taidetarjontaan kuuluu seitsemän jättiskreeniä sekä pyörivä 2-D laserprojektori joka heijastaa rombisen-muotoisen (rombinen = kidejärjestelmä jossa on kolme eripituista toisiaan vastaan kohtisuoraa akselia) aina 150 neliön alalle uima-altaan ylle joka jäljittelee Disneyn Kalifornian Adventure Parkin esitysten värimaailmaa. Moniin epätavallisiin suunnittelun kukkasiin kuuluu seinästä esiin liukuva DJ:n pöytä aulassa, uima-altaan kokoinen koi-kalojen lampi jota voi ihailla sisätiloista lasiseinän kautta, lasinen hissi sekä useat seitsemällä hevosvoimalla toimivat vesijetit jotka on koordinoitu välittämään musiikki siten että uimarit voivat kirjaimellisesti tuntea musiikin rytmin kehoissaan. Talossa on seitsemän makuuhuonetta ja yksitoista kylpyhuonetta, joihin kuuluu päämakuuhuonesiipi jonka yhteydessä on siis seitsemän tähden kylpyhuone. Viinihuone on lasiseinäinen ja illallista voi nauttia monessa sopessa ja tilassa niin sisällä kuin ulkona, kotiteatteri isolla katsomolla, loungetiloja ja lasisella lattialla katettu kulkuväylä jossa naisten on oltava tarkkaavaisia hameittensa kanssa. Keittiö on mittava ja minimalistinen ja sieltä aukeavat näkymät ulkotiloihin kahden lasiseinän kautta. Kiinteistöön kuuluu myös erillinen vierastalo. DFT-galleria ja taideteokset eivät kuulu myyntihintaan. Lisää luksuskohteita välittää TopTenRealEstateDeals 6 | PUOLI KAUPUNKIA Amerikan arvoasunnot Los Angelesin parhaat näköalat hintaan 87.7 miljoonaa dollaria Supernykyaikainen koti, josta on näkymät San Gabriel-vuorilta Kanaalisaarille, ja päämakuuhuoneen kylpyhuone, joka välittäjän mukaan ”kilpailee seitsemän tähden lomakeskuksen kanssa”? ruostuneen saksan aktivointi stressilääketiede 3 op taideterapia suomi etänä circuit training reggaetón kulttuurikävelyjä helsingissä hengityksen voima kasvivärien maailma HELSINGIN AIKUISOPISTO OPPIMISEN JA HYVINVOINNIN KESKUS 1000+ kurssia helao.fi Runeberginkatu 22–24 itsellesi ota aikaa musiikki-impro
Jääkärikenraali Antero Svensson on itsenäisen Suomen menestyneimpiä rintamakomentajia. Hänen monipuolinen sotilaallinen koulutuksensa, sosiaaliset taitonsa ja johtajaominaisuutensa tekivät hänestä poikkeuksellisen kyvykkään komentajan. Antero Svenssonin sotilasura alkoi jääkärikoulutuksella Saksassa vuonna 1915. Hän osallistui ensimmäisen maailmansodan taisteluihin sekä sen jälkeen vapaussotaan. Nuoren luutnantin tie vei Sotakorkeakouluun, josta valmistuttuaan hänet määrättiin yleisesikuntaan tiedusteluosastolle. Svensson toimi sotilasasiamiehenä Puolassa, Romaniassa ja Tšekkoslovakiassa. Uran näkyvimmän vaiheen muodostivat sotavuodet. Svensson oli Päämajan luottokenraali ja häntä käytettiin komentajana taistelupaikoilla, joissa paine oli kovin. Hän menestyi jatkosodan hyökkäysvaiheessa mutta erityisesti Syvärinniskan ja Viipurinlahden sitkeänä puolustajana. Parkanol ainen Ju k ka Kyösti (s.1967) on aiemmin kirjoittanut kirjan Tykistökomentaja eversti Bror Kraemer sekä yhdessä Synnöve Fromin kanssa teoksen Suomalaisena SS-miehenä itärintamalla. Somerolaistaustainen laulaja muutti pian uransa alkuvaiheessa Helsinkiin. Hän asui useissa osoitteissa pääkaupungissa. Somerjoen keskeiseksi kotikaupunginosaksi muodostui kuitenkin Alppiharju, jossa hän asui neljässä eri osoitteessa vuosien 1972 ja 1987 välisenä aikana. Myös Baddingin ensimmäiset levytykset nauhoitettiin Kulttuuritalolla Alppiharjussa. Rauli Badding Somerjokea pidetään ensimmäisenä suomalaisena rock-artistina sekä yhtenä suomenkielisen rockmusiikin uranuurtajista. Hänen tunnetuimpia kappaleitaan ovat muun muassa ”Fiilaten ja höyläten”, ”Paratiisi”, ”Bensaa suonissa”, ”Ikkunaprinsessa”, ”Tähdet, tähdet”, ”Valot” ja ”Laivat”. Muistolaatan ovat toteuttaneet perinteisen tanssimusiikin vaalimiseen keskittynyt Virtapiiri ry, Kallion kävelyfestivaali, Asunto Oy Harjusivu sekä taiteilija Tiina Eräpuu. Muistolaatta paljastetaan syyskuussa. Kulttuuri PUOLI KAUPUNKIA | 7 PUOLI KAUPUNKIA | 7 ISO UUTUUS! 2021 Täysautomaatti, pakki Autoissakin käytetyt HUIPPULithium LiFePO 100 Ah AKUT, teho 6,4 Kw, 64 V Max. ajomatka jopa 150 km latauksella! Pikalataus 2,5 h 16 A sulake Lataus 10 A sulake (norm. pistorasia) Max. nopeus: 45 km/h Rekisteröity 2 hengelle Kantavuus: 190 kg Paino: 320 kg Värit: Metalli punainen ja sininen 9990 ? +tk Rahoituksella alk. 179?/kk. Lisävarusteena nastarenkaat alumiinivanteilla. Tehokas 3 Kw moottorl! Takuu 2 v. (2490?) ETUSI NYT 300? Rahoituksella alk. 75?/kk. Ei ajokorttia, 15 km/h, Max. ajomatka 50 km, Pakki, Automaattijarrut, E500 Suomen suosituin sähköskootteri! Takuu 2 v. 2190 ? 3-pyörä sähköskootteri PYRKIJÄ E400 tai 30 Ah Lithium akulla jonka voi ladata kotona tai paikallaan niin kuin sähköpyörissä on. Ajomatka 70-80 km. Värit: Punainen tai Hopea. Takuu 2 v. Rahoituksella alk. 99?/kk. Lyijygeeliakut. Ajomatka 50-60 km. Värit: Punainen tai Pronssi. 2350 ? 1850 ? Ei ajokorttia. Tehokas 60 V 1000 W moottori. KAKSI VERSIOTA: Rahoituksella alk. 75?/kk. Tilausnro 16103 2 1 KAUPANPÄÄLLE! (arvo 340?) NOPEILLE molempiin: TakaBoxi, takateline ja suojapeite Toimii kaasukahvasta vääntämällä tai polkimista polkemalla sähköavustuksella tai ilman. 3 vaihdetta, Shimano Nexus vaihteet. 36 V 10Ah Lithium akku. Moottori 250 W. Ajomatka n. 60 km, max. nopeus 25 km/h. Alumiinirunko. 24" renkaat. Mitat: pituus 157 cm, leveys 76 cm. Paino 33 kg. E470 SÄHKÖPYÖRÄ/SÄHKÖMOPO Takuu 2 v. 2490 ? Rahoituksella alk. 75?/kk. 3-pyörä 3 Nopeusaluetta 10km-17km-25km/h. Pakki. NYT LED valot! PYRKIJÄ PYRKIJÄ Isoin kauppakassi jolla saa ajaa ilman ajokorttia! (ennen 1985 syntyneet!) SÄHKÖMOPOJEN MERCEDES! Rally USA 3000 sähkömopossa on markkinoiden isoimmat sisätilat kuskille ja matkustajalle sekä laajin toimintasäde 150km / latauksella. Kattava vakiovarustelista nahkaverhoilun lisäksi kattoluukku, radio, lämmityslaite, keskuslukko, sähköikkunat, peruutuskamera, automaattisesti syttyvät LED ajovalot edessä ja takana. Jousitus on pehmeä ja antaa mukavat kyydit myös päällystämättömillä teillä. Kaasukahva oikealla kädellä ja jarrut sarvien kahvoissa. Jaloilla ei ole mitään toimintoa! Otamme vaihdossa autoja. UUTUUS! UUTUUS! UUTUUS! TGB Vertaa: Hinta/laatusuhde, vetokyky, maavara, renkaat, ajettavuus ym. MODULARBOX OY LAATUKONEITA JO 20 VUOTTA! MODULARBOX OY LAATUKONEITA JO 20 VUOTTA! MODULARBOX OY LAATUKONEITA JO 20 VUOTTA! UUTUUS! UUTUUS! UUTUUS! Finman V-aura 990? EU ja USA Patentti! 9-ERI ASENTOA Tilausnro 15110 NYT TGB ostajalle 800? TRAKTORIMÖNKIJÄ 6990 6990 6990 ??? +tk Otamme vaihdossa mönkijät, mp:t ym. ERIKOISERIKOISERIKOISERÄ! ERÄ! ERÄ! ETUSI ETUSI ETUSI ARVO ARVO ARVO 4x4 Isoin maavara 30,5 cm Vetokyky yli 920 kg 26" MAXXIS BIG HORN Testivoittajarenkaat. KATSO KOKO VALIKOIMA www.rally.fi Alumiinivanteet! MADE IN TAIWAN VUODEN TAKUU! 550 550 550 EFI EFI EFI BLADE BLADE BLADE SH. 8490 SH. 8490 SH. 8490 ? + tk ? + tk ? + tk Tilausnro 11010 KAUPANPÄÄLLE: VINSSI + VINSSI + VINSSI + PERÄVAUNUPERÄVAUNUPERÄVAUNUPISTOKE PISTOKE PISTOKE KAIKKI IN! 550 EFI 550 EFI 550 EFI SPECIAL SPECIAL SPECIAL EDITION EDITION EDITION FULL LED FULL LED FULL LED Rahoituksella alk. 139?/kk. Rahoituksella alk. 159?/kk. 4x4 Rahoituksella alk. 159?/kk. 7790 ? +tk SH.9490?+tk Tilausnro 11009 OHJAUSTEHOSTIMELLA 550 EPS 550 EPS 550 EPS 7490 7490 7490 ??? +tk Tilausnro 11007 Kaikki mallit 2-paikkaisia. Toimi heti! ??? 2990 2990 2990 ETUSI ETUSI ETUSI ARVO ARVO ARVO 2990 2990 2990 ??? 8290 ? +tk Tilausnro 11006 SH.9990?+tk OHJAUSTEHOSTIMELLA 550 EFI+EPS 550 EFI+EPS 550 EFI+EPS Rahoituksella alk. 169?/kk. MODULARBOX OY MODULARBOX OY MODULARBOX OY Kartanonherrantie 9, 02920 ESPOO kehä III M Ö N K I JÄ C E N T E R M Ö N K I JÄ C E N T E R M Ö N K I JÄ C E N T E R Avoinna: Ark.10-17 MEILLÄ TAKUU, VARAOSAT JA HUOLTO PELAA VARMASTI! SUOMESSA YLI 150 HUOLTOPISTETTÄ. Tilaukset ja tiedustelut puh. tai s-postilla: myynti@rally.fi 09 595 510 040 553 2428 tai netistä www.rally.fi sivuilta TILAA HETI OMASI! TOIMITUKSET TURVALLISESTI RAHDILLA KOTIIN ASTI! Kattava elämäkertateos viidennestä Mannerheimristin ritarista Rauli Badding Somerjoelle muistomerkki Alppiharjuun Jukka Kyösti JÄÄKÄRIKENRAALI ANTERO SVENSSON 1892–1946 Mannerheim-ristin ritari 5 Laulaja ja lauluntekijä Rauli Badding Somerjoki (1947-1987) saa muistolaatan Aleksis Kiven katu 12:sta seinään, jossa hän asui vuosina 1986-1987. Kirjat
Syyskuun loppuun saakka auki olevassa Tullimuseossa esitellään Tullin toimintaa monesta eri näkökulmasta. Perusnäyttelystä saa kattavan yleiskäsityksen tullilaitoksen kehitysvaiheista ja työtehtävistä. Kesäkuussa avautuneessa erikoisnäyttelyssä puolestaan syvennytään Tullin ja tupakan yhteiseen historiaan. Suomenlinnassa sijaitseva Tullimuseo on hyvä päiväretkikohde kaikille historiasta kiinnostuneille. Museon keskiössä on tullilaitoksen kehityksen ja yhteiskunnallisen merkityksen esittely. Museo sijaitsee kauniissa HamiltonPolheim –kurtiinissa, jota ympäröi sekä linnoitusrauniot että merellinen luonto. Museovierailu onkin helppo yhdistää muihin Suomenlinnan nähtävyyksiin tutustumiseen. Salakuljetusta ja virkamerkkejä Tullimuseossa pääsee tutustumaan Tullin toimintaan monipuolisesti. Uusi erikoisnäyttely Himoitut lehdet –Tullin ja tupakan historia kertoo tupakan historiasta Suomessa sekä Tullin tekemästä työstä tupakkaan liittyvien rikosten selvittämisessä. Näyttelyssä on esillä esimerkiksi salakuljetusvälineistöä sekä tupakkatuotteita ja -mainoksia eri aikakausilta. Vaihtuvan teemanäyttelyn lisäksi museossa on esillä perusnäyttely, jossa kerrotaan Tullin toiminnasta yleisemmällä tasolla. Näytillä on esimerkiksi Tullin virkapukuja ja työvälineitä sekä kieltolain aikaan liittyvää esineistöä. Lisäksi esillä on Tullin takavarikoimia tavaroita, joita ei ole nähtävillä missään muualla. Ilmainen sisäänpääsy Tullimuseoon on ilmainen sisäänpääsy ja se sopii kaikenikäisille kävijöille. Näyttelyiden tekstit ovat suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Museo on avoinna tiistaista sunnuntaihin klo. 12.30 17.30. Koronatilanteen vuoksi museon kävijämäärää voidaan tarvittaessa rajoittaa. Lisäksi kaikilta yli 12-vuotiailta museokävijöiltä edellytetään kasvomaskin käyttöä. Huolehdithan myös käsihygieniasta ja noudata turvaväliohjeistuksia saapuessasi paikalle. 8 | PUOLI KAUPUNKIA Autot KATSASTUSHUOLLOT • PAKOKAASUMITTAUKSET • KÄYNTIVIAT Takkatie 11, PITÄJÄNMÄKI Puh. 09-3405497, 0400-699937 ? esa.harklin@elisanet.fi JARRUJEN KUNNOSTUS • ALUSTAT • LATURIT • STARTTIMOOTTORIT AUTOPALVELU HARKLIN OY Huoltaa ja korjaa autosi joustavasti ja ammattitaidolla. Yrityksemme sijaitsee hyvien liikenneyhteyksien ulottuvilla, Helsingin Pitäjänmäella aseman vieressä. 25 VUOTTA HUOLENPITOA AUTOSTASI Nopea ja ystävällinen palvelu, tervetuloa! Autojen korjauksia ja määräaikaishuoltoja LAAKSTEN Oy Lönnrotinkatu 14 (sisäpiha) 00120 HKI • Puh. 09 6926994 / 040 7573725 Ilmastointihuollot ja sijaisautopalvelu Ydinkeskustassa Tuomarit, jotka nostavat ennenkaikkea muodon kaiken yläpuolella, olivat vaikuttuneita hyperauton moitteettomasta soveltuvuudesta tieliikenteeseen sekä sen silmiinpistävästä aerodynaamisesta suunnittelusta ja hämmästyttävästä suorituskyvystä. Aston Martin Valkyrie teki maailmanlaajuisen dynaamisen debyyttinsä Goodwood Festival of Speed -tapahtumassa ja se on ensimmäinen hyperauto, jonka legendaarinen brittiläinen merkki on koskaan tuottanut. Auton nimi herättää tarkoituksellisesti kuvia tuonpuoleisesta voimasta, ja sen suorituskyky vastaa tätä mielikuvaa. Siinä on valtava 6,5 litran V12 -hybridimoottori, joka pystyy tuottamaan 1160 hevosvoimaa poikkeuksellisen kevyessä autossa sen 100% hiilikuitualusta ja runko painavat vain hieman yli 1000 kiloa mikä auttaa sitä saavuttamaan paremman tehon suhteessa painoon kuin 1: 1. Hyperauto ottaa suunnittelussa ja teknisissä ratkaisuissa vihjeet Formula 1 -kilpailusta yhteistyössä Red Bull Racingin legendaarisen suunnittelugurun Adrian Neweyn kanssa. Aerodynamiikka auton ympärillä on suunniteltu antamaan F1 -tason suorituskyky, downforce ja käsiteltävyys. Valkyrie pystyy saavuttamaan nopeuden 0-100 km/h 2,5 sekunnissa, ja sen huippunopeus on hämmästyttävä yli 402 km/h. Showstopperiksi Aston Martin Valkyrie -hyperauto Tullin historiaa Suomenlinnassa Aston Martin Valkyrie -hyperauto on julistettu Michelin Supercar Paddock -festivaalin Showstopperiksi tämän vuoden Goodwood Festival of Speed -tapahtumassa Länsi Sussexissa, Englannissa. Michelin Supercar Paddock Showstopper -palkinto annettiin Darren Turnerille, Marek Reichmanille ja Aston Martin Valkyrie -tiimille. Tuomareina toimivat Jodie Kidd, legendaarinen suunnittelija Frank Stephenson, Mr. JWW ja DriveTriben Mike Fernie. – Tullimuseo avoinna syyskuun loppuun saakka OSTETAAN AUTOJA Kaikenkuntoiset käy. Myös nouto. p. +358 403 648 477 liusjo808@gmail.com ? Tullimuseo on avoinna tiistaista sunnuntaihin klo. 12.30 17.30. ? Näytillä on esimerkiksi Tullin virkapukuja ja työvälineitä sekä kieltolain aikaan liittyvää esineistöä
Nauruhermoja hivelevä yhdenpäivän romaani toilailuista Jyväskylässä. Mika on keskiikäinen, keskiluokkainen ja kaikin tavoin keskiverto keskiasteen opettaja, joka saa ennakkoaavistuksia tulevasta kohtalostaan päivää ennen elämänsä päättymistä. Kun jalka tulevaisuudesta potkaisee Mikaa päähän, entisen elämän rakenteet murtuvat pala palalta. Kummalliset tuntemukset tulvivat Mikan sieluun ja saavat hänet innostumaan aiemmin vastenmielisistä asioista kuten kehittämishankkeista, naapurin vieraista, moposkoottereista ja uusnatsien ajatuksista. Yhtäkkiä hän ei enää ole se sama estynyt ja vaivautunut surkimus, joka hän kokee olleensa koko elämänsä. Mutta mikä hinta Mikan on maksettava valaistumisesta ja itsensä löytämisestä? FM Mika Nykänen (s. 1972) on vaajakoskelainen taidekasvattaja ja valokuvaaja. Hän toimii Jyväskylän Gradiassa valokuvauksen ja taidehistorian opettajana. Kirjoittamista hän on harrastanut koko aikuisikänsä. Potku on hänen esikoisromaaninsa. PUOLI KAUPUNKIA | 9 Ristikko Tässäkin tapauksessa kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa! Professori Kari Suomalainen ei nimittäin ole sanoittanut tätä pilakuvaa millään lailla. Me aikuiset olisimme niin helposti ja usein moralisoimassa pienten lasten käyttäytymistä. Monet opitut käyttäytymismallit periytyvät silti aikuisten maailmasta. Liian usein lankeamme perinteiseen viisasteluun ja sormen heilutteluun. Sorrumme liian usein tokaisemaan: ”Älkää tehkö niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä sanon.” Lapset kuitenkin tuppaavat olemaan liiankin tarkkanäköisiä – he lävistävät röntgen-katseellaan aikuisten tekopyhän ulkokuoren ja näkevät suoraan sydämeen. Kari: Jäävi moraalinvartija TEKSTI PEKKA TUOMIKOSKI • 21.8. 1964 KUVA KARI SUOMALAISEN PERIKUNTA Osallistu arvontaan Vapaa-aika Kirjat Palauta kuva ristikosta nimesi ja yhteystietojesi kera 23.8.2021 mennessä sähköpostilla osoitteeseen: ristikko@letterbox.fi Ristikon lähettäneet osallistuvat arvontaan. Puoli Kaupunkia lahjoittaa pienen yllätyspalkinnion. Postitamme palkinnon voittajalle. Viime kuukauden ristikkokisan voittaja: Aune Heinonen, Espoo Mika Nykäsen esikoisromaani on riemastuttava satiiri keskiluokkaisen elämäntavan ilmiöistä Mika Nykänen POTKU TIETOKONEHUOLTOA Windows 7 tuki loppuu, päivitämme Win 7 -koneesi Win 10:een säilyttäen tietosi ja ohjelmat alk 65 € Samalla voimme nopeuttaa koneesi SSD-levyllä 240 Gb alk 50 € tai 480 Gb alk 70 € Palvelemme Suomeksi, På Svenska and in English Håt Data Huolto Oy p 010 387 8860 Vaasankatu 15 00500 Hki www.hatdata.net Tuetaan yhdessä lähikauppiaita Käytetään ostoseurot lähikulmilla
Sodan aikaan saaristossa syntyneenä olin niitä etuoikeutettuja, joilla oli meren viljaa nautittavana. Kerrotaan, että silakka pelasti monet saariston ja rannikon ihmiset. Kerrotaan myös, että nykyaikana silakan arvostuksen heikkous johtuu tästä ruokahistorian osasta. Lyökin Mamman mukaan ”saisivat hävetä silmät päästään”. Silakka on loistava ruoka-aine. Nykyaikana hyvää silakkalaatikkoa ei tahdo saada enää kovinkaan usein. Se on muka vaikeatekoista. Ei ole. Kokeile vaikka. Ihastu ja nosta silakka arvoasteikossa sille kuuluvaan asemaan. 300 g valmiiksi suolattuja silakkafileitä. 1 kg perunoita 1 sipuli 1 rkl merisuolaa ½ tl valkopippurirouhetta 100 g voita 2 munaa 4 dl maitoa 1 rkl vehnäjauhoja Kuoritaan perunat ja siivutetaan ne. Voilla voidellun vuoan pohjalle kerros perunoita. Suolatut silakkafileet kerroksittain vuorotelle perunoiden kanssa. Pilkotut sipulit ja mausteet sekoitetaan ja lisätään väleihin. Samoin voinokareita. Päällimmäiseksi perunaviipaleet. Maito ja jauhot vatkataan ja kaadetaan seos vuokaan. Lopuksi päälle voinokareita. 200 astetta ja noin tunti uunissa. Jos sattuu olemaan anjovislientä, sitä kannattaa kaataa joukkoon maun vahvistamiseksi. Silloisen kestävä kehityksen ja hiilijalanjäljen minimoimisen toteutuksena kiljupannu porisi monen saaristolaistilan nurkissa. Aiheesta on kirjoitettu oikein kirjakin, jota Naantalin Merisalin ravintoloitsija Routamaan Hessu usein siteeraa. Tämän lähikulttuurillisen teoksen nimi taisi olla ”Kiljukannuamme ette ota” tai ainakin jotain sinne päin. Tämä tarina on totta, koska sen minulle kertonut mies on vielä elossa: Rymättylässä oli muinoin oma poliisi. Siihen aikaan kun lankapuhelimet olivat tulleet muotiin, poliisi soitti Naantalin poliisipäällikölle, joka hallitsi myös Naantalin noin tuhatta lähisaarta. Myös Otava -nimistä saarta, josta poliisimies ilmoituksen teki. ”Löysin täältä syrjäisen kalastajatilan rantasaunasta padallisen kiljua.” Päällikkö oli muutoinkin ylityöllistetty pirtun salakuljettajien tekosista. Niinpä hän ajatteli hieman helpottaa työtaakkaa: ”Kuule! Kaadas sen kiljun joukkoon riittävästi vettä niin että se laimenee kaljaksi. Ei tarvitse käynnistää käräjäjuttua. On muutakin hommaa” 10 | PUOLI KAUPUNKIA Villin lännen tarinoita TEKSTI KAUKO VANAJAS kääntänyt kirjasta THE GUNFIGHTERS Perjantairesepti TEKSTI PENTTI-OSKARI KANGAS KIIREAPULAINEN herrankukkaro.fi Vaikka kotosaaremme Rymättylä onkin kuuluisa 20ja 30 –luvun import toiminnan tuomasta ”saaristolaispörssin” likviditeetin huimasta noususta, osattiin sitä kuperkeikkajuomaa tehdä kotikutoisemminkin. PONTIKAN PLANTRAUS Niin kuin se ennen vanhaan tehtiin saaristossa. OIKEA SILAKKALAATIKKO Eräs keltanokka lausui kerran Wyatt Earpille mielipiteenään että tämän päivät rajaseudun lainvartijana sisälsivät vain ihmisiä menossa saluunaan, viettämässä siellä aikaansa tai tulossa ulos saluunasta, johon Earp vastasi purevaan tyyliinsä: ”Meillä ei ollut NMKY:n tiloja”. Lainvartijan tarkkaa silmää tarvittiinkin Lännen saluunoissa monestakin vahvasta syystä. Perustoimintansa, juomien tarjoilun lisäksi tarjosivat monet niistä tiloja uhkapeliä varten ja nopeiden naisten kanssa tapahtuvaa ”seurustelua” ajatellen: Nämä olivat huvituksia, jotka hyvin usein johtivat syystä tai toisesta aseellisiin välienselvittelyihin. Mutta saluuna oli myös sosiaalinen kerho, todellinen erilaisten ihmistyyppien galleria ja rentoutumisen ja huulenheiton satama. Tarvitsetko pyyhkeen? Buffalo Billin ”Kiviaita” Yksi perusvitseistä kumpusi tilanteesta, jossa asiakkaat saivat itse kaataa pullosta mittalasiin juomansa. Mikäli asiakas läikytti yli yhdenkin tipan kuului baarimikon kommentti mitä todennäköisimmin seuraavasti: ”Tarvitsetko pyyhettä”? jolla viitattiin lähinnä siihen. että asiakas oli tuhlannut tarpeeksi viskiä ottaakseen siinä peräti kylvyn. Joissakin saluunoissa myytiin huonoa viskiä, kun taas toisissa, varsinkin rikkaissa kaivoskaupungeissa sijaitsevissa, oli yllin kyllin myynnissä vain parhaita laatuja aina viinejä myöten. Niissä pystyttiin myös valmistamaan miltei mikä tahansa ihmiskunnan tuntema juomasekoitus. Paremmissa paikoissa Buffalo Bill Codylla ei ollut vaikeuksia saada lempijuomaansa, ”Kiviaitaa”: tuikku viskiä ja sitruunaviipale lasilliseen siideriä. Baarimikko: ”Älä unohda kirjoittaa äidille” Baarimikkoja ei palkattu ainoastaan heidän juomien sekoittamiseen perustuvien taitojensa tähden, ratkaisevaa oli myös kyky käsitellä ”häirikköjä”. Silti monella heistä sykki tunteellinen sydän kovan ulkokuoren alla. ”Älä unohda kirjoittaa äidille,” luki saluunan seinällä roikkuvassa kyltissä Montanassa. ”Hän ajattelee sinua. Me tarjoamme ilmaisen paperin ja kirjekuoren, ja meillä on kaupungin parasta viskiä.” Nautinnon keitaat ja paheiden pesät Wyatt Earp:”Meillä ei ollutkaan NMKY:tä” ? Wyatt Earp ? Faron peluuta Tombstonessa, Arizonassa
Linnoituskaupunki kertoo Helsingin tarinan pikkukaupungista Ruotsin puolustuksen tärkeäksi osaksi. Kertomus alkaa raunioituneesta Helsingistä 1721 ja päättyy lopulliseen venäläisvalloitukseen 1808. Varautuakseen laajennutta suurvalta Venäjää vastaan Ruotsi aloittaa historiansa suurimman linnoitushankkeen. Rakennetaan nykyään Suomenlinnana tunnettu Viapori, joka on myös eurooppalaisittain aikansa mittavin rakennushanke. Samalla Helsingistä kasvaa yksi tärkeimmistä sotaja merenkulkukaupungeista Ruotsin valtakunnassa 1700-luvulla. Monipuolinen teos käsittelee Helsinkiä osana jännittynyttä suurvalta politiikkaa, Euroopan sotia, kansainvälistä kauppaa ja kulttuurivirtauksia – unohtamatta värikkäitä yksityiskohtia. Linnoituskaupunki jatkaa aiemmin julkaistuja Helsingin historioita Sotakaupunki: Helsingin Vanhankaupungin historia 1550–1639 (2012) ja Kruununkaupunki: Vironniemen Helsinki 1640–1721 (2015). PUOLI KAUPUNKIA | 11 Liikeja palveluhakemisto Suomenlinnan rakentaminen teki pienestä Helsingistä merkittävän merenkulkukaupungin Seppo Aalto, Sofia Gustafsson ja Juha-Matti Granqvist LINNOITUSKAUPUNKI Helsinki ja Viapori 1721–1808 Kirjat Hammaslääkärit Suomen hammaslääkäriliiton jäsen Hammaslääketieteen lisensiaa?i Master of Oral Surgery and Implantology (M.Sc.) JORMA LUKKARINIEMI Hammaslääkärikeskus Dentarium Oy Mikonkatu 8 A, 7. krs., Hki Puh. 09 622 15 33 GSM 050 552 7295 jorma.lukkariniemi@?mnet.? Suukirurgiaan ja implantologiaan erikoistunut hammaslääkäri (Donau University, Itävalta) Tilaa meiltä työelämän päihdekoulutus Kirjamme Viimeinen pisara -toipumisen avaimet NYT MYÖS ÄÄNIKIRJANA! AVOMINNE KLINIKAT www.avominne.? HOITOA PÄIHDEJA PELIRIIPPUVUUTEEN SEKÄ LÄHEISILLE (Avohoito iltaisin) HELSINKI RIIHIMÄKI LAHTI TAMPERE KOKKOLA OULU Tämä ilmoitustila kolmessa 2.9, 16.9 ja 30.9 ilmestyvissä numeroissa hintaan lev. 82mm x kork. 50mm 3 x 99,00€ + alv. 24% hintaan 3 x 49,50€ + alv. 24% Varaus: kauko.vanajas@puolikaupunkia.fi -50% Vuonna 1943 Franklin D. Roosevelt, Winston Churchill ja Josif Stalin pitivät huippusalaisen kokouksen Teheranissa. Natsit olivat kuitenkin saaneet vihiä kokouksesta, ja Hitler uskoi sen tarjoavan tilaisuuden kääntää tilanne edukseen hetkellä, jolloin Saksan sotatappio on jo vääjäämätön. Liittoutuneiden johtohahmojen eliminointi saattaisi parantaa Saksan asemaa rauhanneuvotteluissa. Teheraniin lähetetään useita erikoiskoulutettuja natsikommandoryhmiä johtajanaan Euroopan vaarallisimpana miehenä tunnettu Otto Skorzeny. Heillä on kuusi päivää aikaa surmata kolme maailman tiukimmin suojeltua valtionpäämiestä. Seuraa hiuksia nostattava kissa ja hiiri -leikki, jonka osapuolina ovat Rooseveltin salaisen palvelun päällikkö Mike Reilly ja natsien tiedustelupäällikkö Walter Schellenberg. Kirja perustuu laajaan arkistolähteiden tutkimukseen. Howard Blum on amerikkalainen journalisti ja kirjailija, joka aiemmin New York Times -lehdessä työskennellessään oli kaksi kertaa ehdolla Pulitzer-palkinnon saajaksi. Blum on julkaissut useita USA:n bestseller-listoille nousseita sotaja lähihistoriaa käsitteleviä teoksia. Trillerimäinen tositarina suunnitelmasta, joka toteutuessaan olisi muuttanut historian kulun Howard Blum SALAMURHAAJIEN YÖ Hitlerin suunnitelma surmata Roosevelt, Churchill ja Stalin verkossa Lue puolikaupunkia.fi
12 | PUOLI KAUPUNKIA Vanha Kaarelantie 31, Vantaa p. 010 851 8310 www.toyotakaivoksela.fi TOYOTA TSUSHO NORDIC OY TOYOTA KAIVOKSELA COROLLA Touring Sports 1.8 Hybrid Active Edition kokonaishinta 30 099,12 €* (sis. toim.kulut 600 €), WLTP CO2-päästöt 103 g/km, WLTP EU-yhd.kulutus 4,6 l/100 km. COROLLA Touring Sports 2.0 Hybrid Active Edition kokonaishinta 33 098,30 €* (sis. toim.kulut 600 €), WLTP CO2-päästöt 112 g/km, WLTP EU-yhd.kulutus 4,9 l/100 km. Corolla Hybrid -malliston CO2-päästöt 101-121 g/km ja yhdistetty kulutus 4,5-5,3 l/100 km. C-HR 1.8 Hybrid Active Edition kokonaishinta 31 130,51 €* (sis. toim.kulut 600 €), WLTP CO2-päästöt 110 g/km, WLTP EU-yhd.kulutus 4,9 l/100 km. C-HR 2.0 Hybrid Intense Edition kokonaishinta 35 291,11 €* (sis. toim.kulut 600 €), WLTP CO2-päästöt 119 g/km, WLTP EU-yhd.kulutus 5,3 l/100 km. C-HR Hybrid -malliston WLTP CO2-päästöt 110-120 g/km ja yhdistetty kulutus 4,9-5,3 l/100 km. TAKUU 3 vuotta/100 000 km, korin puhkiruostumattomuustakuu 12 vuotta, hybridijärjestelmän takuu 5 vuotta/100 000 km. Toyota Hybridiakkuturva 10 vuotta/350 000 km. Tarjous koskee kaikkia C-HRja Corolla -malleja, uusia asiakastilauksia (vain yksityistilauksia) ja on voimassa toistaiseksi. *Kampanjahinta, voimassa toistaiseksi. Kuvien autot erikoisvarustein. HYPPÄÄ HYBRIDIEN KANSSA ROAD TRIPILLE Tänä kesänä matka on yhtä tärkeä kuin määränpää. Hyppää huolettomaan kesäseikkailuun Toyotan hybridien kanssa. Nauti tehokkaasta ja hiljaisesta hybridivoimasta ajat jopa puolet ajasta sähköllä. Tutustu hyvin varusteltuihin Corolla ja C-HR Hybrid Edition -kampanjamalleihin ja tarjouksiin osoitteessa toyota.fi. Hybridipaketti sis. talvirenkaat, tavaratilan suojapohjan ja kumimattosarjan. € Hybridipaketti nyt COROLLA HYBRID -MALLISTOON 990 € C-HR HYBRID -MALLISTOON Hybridipaketti nyt TOYOTA C-HR HYBRID & COROLLA HYBRID Puh. 0400 408 199 Kauko Vanajas Kysy myös muita kokoja! Varaa paikkasi nyt! kauko.vanajas@puolikaupunkia.? Puh. 046 657 9871 Olli Wasenius olli.wasenius@puolikaupunkia.? 255 x 360 mm 126 x 178 mm 255 x 178 mm 82 x 120 mm 1/1 1/2 1/4 1/9 82 x 50 mm 1/15