ESPOO Lehti ilmestyy kahdesti kuukaudessa WWW.NETTIKULTA.FI Asiakkaiden suosittelema Tule ilman ajanvarausta tai varaa aika puh. 044 9877 049. Teemme myös kotikäyntejä. Lapinlahdenkatu 19, Helsinki ma-pe 10-16, la-su ja iltaisin sop. mukaan KULTAA & HOPEAA OSTAMME KATSASTUSHUOLLOT • PAKOKAASUMITTAUKSET • KÄYNTIVIAT Takkatie 11, PITÄJÄNMÄKI Puh. 09-3405497, 0400-699937 ? esa.harklin@elisanet.fi JARRUJEN KUNNOSTUS • ALUSTAT • LATURIT • STARTTIMOOTTORIT AUTOPALVELU HARKLIN OY Huoltaa ja korjaa autosi joustavasti ja ammattitaidolla. Yrityksemme sijaitsee hyvien liikenneyhteyksien ulottuvilla, Helsingin Pitäjänmäella aseman vieressä. 25 VUOTTA HUOLENPITOA AUTOSTASI Nro 04 » 17.2. – 3.3.2022 Diakonissalaitoksen Asunto ensin työ kiinnostaa maailmalla s.3 Puoli Kaupunkia Espoo K-Supermarket Ruokaniitty, Kauppakeskus Niitty K-Supermarket Tapiola, Kauppakeskus Ainoa S-Market Pohjois-Tapiola, Kalevalantie 3 K-Supermarket Seilori, Kauppakeskus Pikkulaiva, Ulappakatu 2 K-Supermarket Soukka, Soukantie 16 S-Market Olari, Kuunkatu 3 K-Market – Iivisniemi, Iivisniemenkatu 3 Alepa Kivenlahti, Merivirta 5 Alepa Joosepinkuja, Joosepinkuja 1 Hesburger – Espoonlahti, Soukanväylä 1 Voit noutaa painoksen seuraavista osoitteista Lue, tutustu ja ihastu! Käsissäsi on yli 30 vuotta ilmestyneen Puoli kaupunkia lehden uusin numero. Painettua, käsissä mukavasti rapisevaa lehteä ei monien mielestä voita mikään. Kaksi kertaa kuukaudessa ilmestyvän lehtemme löydät hyvin palvelevista kaupoista oman kulkureittisi varrelta Ole hyvä!
2 | PUOLI KAUPUNKIA Yhteystiedot Puoli Kaupunkia on riippumaton ilmaisjakelulehti. Lehti ilmestyy joka toinen torstai, force majeure -varauksin. Toimituksen vastuu virheellisistä tai julkaisematta jääneistä ilmoituksista rajoittuu enintään ilmoitushintaan. Huomautukset on tehtävä kahdeksan (8) päivän kuluessa lehden ilmestymisestä. Lehti ei ole velvollinen säilyttämään tai palauttamaan materiaalia ilman sopimusta. Puoli Kaupunkia OSOITE: Hämeentie 103 E, 00550 PUHELIN: 0400 408 199 INTERNET: www.puolikaupunkia.fi PÄÄTOIMITTAJA vt: Jukka Kuusanmäki Puh. 09-2600107 jukka.kuusanmaki@ letterbox.fi TAITTO: Petra Haukkala PAINOPAIKKA: BotniaPrint, Kokkola ILMOITUSHINNAT: Koko painoksen tekstissä 1,95 e/pmm, tekstin jälkeen 1,10 e/pmm. Hintoihin lisätään alv. +24 % ILMOITUSMYYNTI: Puh. 0400 408 199 ILMOITUSTRAFIIKKI: ilmoitukset@ puolikaupunkia.fi Viikon Kuva Kyllä Suomessa taistelutahtoa riittää Kauko Vanajas Aleksis Kivi tarvitsi teokseensa seitsemän veljestä. Kun oikein yritetään, tullaan toimeen vähemmälläkin. Mutta "Ei se sääreen tartu jos miehessä on menijää", tapasi jo Kekkonen sanoa. Tämä on ollut meidänkin keskeisiä opinkappaleitamme. Ei sellaista talvipuhuria tai hellepäivää, etteikö toimeen olisi tartuttu ja tien päälle lähdetty. Siinä on sitä oikeaa asennetta kahmalokaupalla. Talvisodan henki Suomalainen pellonraivaajakansa on nostattanut kansan yhtenäistävän hengen suuressa mittakaavassa ennenkin. Olisi löydettävä punainen lanka jolla positiivisesti latautunut talkoohenki puhaltaisi hengen kansaan, ennenkuin vaanivan apatian vaippa ottaa sen vaarallisen houkuttelevaan syleilyynsä. Seuraavassa esitetyn väitöskirjan toteamukset tuntuvat jotenkin tutuilta kun niitä vertaa nyt käytävään keskusteluun ja taloudellisen umpisolmun aukaisemiseen ehdotettuihin ratkaisumalleihin. Usein mainitun "talvisodan hengen" eras selitysmalli on esitetty muutaman vuoden takaisessa Juha Mälkin väitöskirjassa: Herrat, jätkät ja sotataito. Talvisodan henki nähdään tutkimuksessa ensisijaisesti seurauksena sotilaallisen ihmeen syntymisestä. Armeijan aineeton suorituskyky rakentui lopulta tekijöistä, joissa korostui ihminen, kansalainen, yhteisö sekä erityisesti joukko-osastohenki ja kansalaissotilaiden sekä ammattisotilaiden välisten jännitteiden suuntautuminen rakentavaksi. Sotilaallinen suorituskyky on ilmiönä ensisijaisesti ihmisten tuottama, eikä idealisaation heijastuma. Mikrotasolla vaikutti oleellisesti pienryhmäkiinteys mutta joukkoja piti koossa ammattisotilaiden sekä kansalaissotilaiden välinen kirjoittamaton sopimus. Talvisodan rintamamenestys tuotti onnistumisen elämyksellisyyttä, joka luonnollisella tavalla vaikutti kansalliseen itsetuntoon. Kansallinen eheytyminen tapahtui siis ensisijaisesti "kotirintamalla", eikä etulinjassa, jossa rehotti edelleen yhteiskunnan luokka-asetelmat sekä herran ja jätkän välinen jännite armeijassa. Talvisodassa oli kysymys maan puolustamisesta, mutta maahan sodan jälkeen luotujen hyvinvoinnin mekanismien säilyttäminen on tämän hetken taistelutanner. Nykypäivän suomalaisissa on varmasti kytevänä ominaisuutena kyky nostaa johtotähdeksi murskaava motivaatio ja siihen liittyvä ylpeyden tunne. Yrittäjät ovat siinä mielessä oma ryhmänsä että luovuttaminen ei ensisijaisesti tule kysymykseenkään. Sillä rintamasuunnalla uskon asenteiden olevan ainakin kunnossa. Kauko Vanajas Helsinki on aina ollut myös talviurheilukaupunki. Tiesitkö että Helsingin ensimmäinen hyppyrimäki rakennettiin 1900-luvun alkuvuosina Alppilaan tai että Stadionilla on luisteltu pikaluistelun MM-kisat? Liikuntakipinää puretaan kuitenkin useimmin oman lähialueen urheilukentillä ja puistoissa. Kuvassa reippailta luistelijoita Vuorimiehenpuistikon kentällä 1950-luvulla. Kuva: H. Sundström, Helsingin kaupunginmuseo SEURAAVAT NUMEROT ILMESTYVÄT: Sisällys Pahamaineisten galleria Osa I 6 Bing Crosbyn kartano John F. Kennedy-siivellä 7 Mercedes-EQ EQS läpäisi vaativan ympäristöauditoinnin 4 3.3. 17.3 31.3 14.4
PUOLI KAUPUNKIA | 3 Koti & Asuminen Asunto ensin -malli on osoittanut toimivuutensa, minkä totesi tänään myös Diakonissalaitoksella vieraillut Ranskan asuntoministeri Emmanuelle Wargon. Ranskan asuntoministeri Emmanuelle Wargon vieraili Diakonissalaitoksella tutustumassa Diakonissalaitoksen Hoivan Asunto ensin -työhön. Vierailu tapahtui ministeri Wargonin aloitteesta. Olemme erittäin ilahtuneita, että saimme esitellä asunnottomuuden poistamiseksi tekemäämme työtä ministeri Wargonille. Vierailu on jälleen osoitus siitä, että suomalainen Asunto ensin -työ nähdään merkittävänä myös maailmalla ja siitä halutaan ottaa mallia, huomauttaa Diakonissalaitoksen toimitusjohtaja Olli Holmström. Suomessa oli vuonna 2021 ARAn tilastojen mukaan noin 4 340 asunnotonta. Tällä hetkellä Suomi on ainoa EU-maa, jossa asunnottomien määrä laskee, eikä tämä hyvä kehitys ole tapahtunut sattumalta, vaan monet tahot ovat tehneet jo vuosia järjestelmällisesti työtä asunnottomuuden poistamiseksi, Holmström jatkaa. Hätämajoituksesta pysyvään asumiseen Asunto ensin -malli lähtee ajatuksesta, että oma koti on perusoikeus, jota ei tarvitse ansaita. Asunto on myös perusta kuntoutumiselle ja esimerkiksi päihteettömyyttä ei voi asettaa asunnon saamisen ehdoksi. Toisaalta pelkkä asunto ei riitä, vaan asumiseen tarvitaan myös eriasteista tukea. Siksi Suomessa on kehitetty asunnottomuustyön mallia, johon kuuluu olennaisesti henkilöstön vahva, moniammatillinen osaaminen sekä asiakkaiden osallisuuden vahvistaminen, sanoo asumisen palveluista vastaava johtaja Minna Kiviaho Diakonissalaitoksen Hoivalta. Ministeri Emmanuelle Wargon seurueineen vieraili vaativaa tehostettua palveluasumista tarjoavassa Hiaasumisyksikössä. Ministeri oli vaikuttunut näkemästään. Meillä on samat ongelmat asunnottomuuden poistamisessa, mutta Suomessa aloitettiin aiemmin ja täällä on siksi tästä työstä vähän enemmän kokemusta, ministeri Wargon totesi tilaisuudessa. Kiviaho ja Holmström korostavat, että väliaikainen hätämajoitus ei ole kestävä ratkaisu asunnottomuuden poistamiseen, vaan tarvitaan pysyviä, kohtuuhintaisia asumisratkaisuja. Tämä on myös yhteiskunnan näkökulmasta edullisinta. Tutkimusten mukaan yhden pitkäaikaisasunnottoman asuttaminen säästää vuositasolla noin 15 000 euroa yhteiskunnan varoja muun muassa vähentyneinä terveydenhuollon kustannuksina. Puhumattakaan asunnottomuuden poistamisen inhimillisistä vaikutuksista, Holmström toteaa. Autoliiton mielestä monimutkaisten ja epätasaisesti jakautuvien tukimekanismien sijaan on yksinkertaisesti alennettava polttoaineiden hintoja verotusta keventämällä. Liikennepolttoaineiden hintojen raju nousu on puhuttanut jo kuukausien ajan eikä turhaan. Öljyn maailmanmarkkinahinnan kaksinkertaistuminen on yhtenä isona tekijänä ollut nostamassa polttoaineiden hintoja kansalaisten kipurajan yläpuolelle. Vaikka öljy onkin kallistunut roimasti, silti polttoaineiden hinnoista suurin osa muodostuu veroista, joiden taso päätetään käytännössä eduskunnassa. EU:n tilastojen mukaan (EU Weekly Oil Bulletin 7.2.2022) 95-oktaanisen bensiinin hinta oli helmikuun alussa Suomessa keskimäärin 1,906 euroa ja dieselin 1,829 euroa litralta, kun hinnat olivat vuosi sitten 1,521 ja 1,411 euroa litralta. Yksi 50 litran tankillinen bensiiniä maksaa siis 19 ja dieseliä 21 euroa enemmän kuin helmikuussa 2021. Bensiinin veroton hinta oli helmikuun alussa 2022 Suomessa 0,815 ja dieselin 0,964 euroa litralta. ”Hintojen nousu on ollut niin rajua, että se vaikuttaa jo merkittävästi ihmisten toimeentuloon ja työssäkäyntiin sekä elinkeinoelämään, joka sekin on pitkälti tieliikenteestä riippuvaista”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa. "Monilla ei ole omassa arjessaan vaihtoehtoa auton käytölle, joten liikkumiskustannusten nousu on pois muusta kulutuksesta ja kustannusten noustessa riittävän korkeiksi työssäkäynti tulee kannattamattomaksi. Nyt poliitikoilta tarvitaan nopeita toimia tilanteen helpottamiseksi.” Veroja on nyt alennettava Ainoa oikea tapa korkeista polttoainehinnoista aiheutuneiden haittojen kompensoimiseksi on alentaa liikennepolttoaineiden hintaa verotusta alentamalla. Muita veroja, kuten ajoneuvoveroa, alentamalla kohdentuminen heikkenee heti merkittävästi. Siinä tilanteessa vähiten polttoainetta ostavat autonomistajat saisivat suhteellisesti suurimman kompensaation. Sekoitevelvoitteen alentaminen taas kohdentuu eri tavalla eri polttoainelaatujen hintoihin. Sen seurauksena kompensaatio on erilainen riippuen siitä, mitä käyttövoimaa käytetään. Nyt pitää pyrkiä teknologianeutraaleihin toimiin. Tuloveropohjaiset verovähennysmallit eivät puolestaan tarjoa nopeaa oikea-aikaista helpotusta siihen akuuttiin toimeentulohaasteeseen, mihin moni omaa autoa päivittäin tarvitseva on joutunut. Ihmisten liikkumistarpeet ovat yksilöllisiä, joten kompensaation myöntäminen esimerkiksi vain haja-asutusalueilla asuville olisi myös epätasa-arvoista. Moni kaupungeissa autoa arjen hallinnassa joukkoliikenteen riittämättömän palvelun takia tarvitseva jäisi kompensaation ulkopuolella. Samoin tapahtuisi niille, jotka käyvät työssä kaupungeista haja-asutusalueilla. Jako autonomistajan kotipaikan mukaan ei kohtelisi ihmisiä tasavertaisesti eikä huomioi ajamisen määrää tai tarvetta. Mikäli kompensaatio tehtäisiin työmatkakuluvähennyksen kautta, niin hyötyjistä jäisivät ulos opiskelijat, pienituloisimmat osa-aikatyöntekijät sekä monet muusta syystä arjen liikkumisessa autoa tarvitsevat. Etuus ei hyödyttäisi myöskään niitä, joilla ei ole vähennysoikeutta, vaikka oman auton käyttö työmatkoilla on esimerkiksi henkilökohtaisista ajankäytöllisistä syistä välttämätöntä. Valmisteilla olevat toimet nostavat hintoja entisestään Valmisteilla olevissa päästövähennyssuunnitelmissa on useita toimenpiteitä, jotka korottaisivat polttoaineiden hintoja entisestään. Nyt nähtävillä olevat negatiiviset vaikutukset osoittavat, ettei päästöjä voida Suomessa alentaa vain liikkumisen kustannuksia korottamalla. Tilanteen ratkaisemiseksi valtion tulee olla valmis luopumaan liikenteen verotuksessa ensisijaisesta tuotontavoittelusta ja olla itse valmis panostamaan varoja ilmastonmuutoksen torjumiseen ja liikkumisen käyttövoimamuutoksen edistämiseen. ”Suomessa on suhteellisesti tasoltaan Euroopan kireimpiin kuuluva liikenteen veromalli, eikä sen päälle tuleva uusi lasku voi jäädä yksin henkilöautoa arjen liikkumisessa tarvitsevien maksettavaksi. Liikenteen verotuksen kehittäminen edellyttäisi kattaviin ja laadukkaisiin vaikutustenarvioihin perustuvaa kokonaisuudistusta, jossa huomioitaisiin ilmastonmuutoksen mukanaan tuoma toimintaympäristön muutos”, Nieminen huomauttaa. ”Muussa tapauksessa seurauksena Suomen kaltaisessa maassa on liikkumisen vapauden vaarantuminen perusoikeutena ja epätoivottavaa kehitystä monella elämänalueella. Henkilöauto ei ole Suomessa luksustuote, vaan arjen mahdollistaja.” Diakonissalaitoksen Asunto ensin -työ kiinnostaa maailmalla Poliitikoilla on avaimet polttoaineiden hintojen alentamiseen Suomi on ainoa EU-maa, jossa asunnottomien määrä on laskussa. Polttoaineiden hintojen raju nousu vaikuttaa jo kansalaisten toimeentuloon ja työssäkäyntiin niin paljon, että poliitikkojen pitää toimia tilanteen helpottamiseksi. TIETOKONEHUOLTOA Windows päivitykset uusimpaan versioon säilyttäen tiedostot, vaihdamme hitaat levyt uusiin SSDlevyihin. Korjaamme saranat, näytöt, näppäimistöt, virtalähteet ym Palvelemme Suomeksi, på Svenska, in English Håt Data Huolto Oy Vaasankatu 15 00500 Hki hotdata@saunalahti.fi www.hatdata.net Autot
Eri mallisarjat ovat vuodesta 2005 alkaen arvioitu "360 Environmental Check" -tarkistuksissa. Ne tarjoavat yksityiskohtaista tietoa kunkin mallin kulutuksesta ja päästöistä auton elinkaaritasolla, tuotannon ympäristövaikutuksista, uudistuvien raaka-aineiden hyödyntämisestä sekä auton ja materiaalien loppukierrätyksestä ISO/TR 14062 -standardin mukaisesti. Valmistajan tuottaman raportin ja dokumentoinnin varmistavat vielä yhtiön ulkopuoliset ja riippumattomat TÜV SÜD -organisaation asiantuntijat. Uusiutuvan energian käyttö sähköautossa pudottaa elinkaaripäästöt alle puoleen Tuorein koko auton elinkaaren sisältäneen auditoinnin läpikäynyt malli on uusi EQS 450+. Täyssähkömallin arviointiprosessi kattaa edellä mainittujen ominaisuuksien lisäksi korkeajänniteakun tuotantoprosessin sekä lataukset käytön aikana. Mallinnukset tehtiin kahdella perusolettamuksella: niin sanotulla keskimääräisellä EU-sähköntuotantojakaumalla (käytönaikaiset lataukset) sekä hyödyntämällä uusiutuvaa energiaa sekä akkujen tuotannossa että niiden lataamisessa. Molemmat skenaariot perustuivat EQS:n 300000 kilometrin ajosuoritteeseen. Tulosten perusteella keskimääräisen EU-jakauman mukaisesti eri energiamuodoilla tuotettu lataussähkö (Malli A) tarkoittaa EQS:n osalta 853 gigajoulen energian kulutusta em. 300 000 kilometrin ajosuoritteen aikana. Auton kuluttaman energiamäärän tuotanto aiheuttaa 37,2 tonnin CO2-päästöt. Lisäksi syntyy 56,8 kiloa typpioksideja (NOx), 89,5 kiloa rikkidioksidia (SO2) ja 7,9 kiloa muita orgaanisia yhdisteitä. Jos vastaavasti sekä akkutuotannossa että auton lataamisessa hyödynnetään uusiutuvaa energiaa, pääosin vesivoimaa (Malli B), vastaavat luvut ovat: 555 gigajoulea energiaa, 17,6 tonnia CO2:a, 31,9 kiloa typpioksideja, 70,2 kiloa rikkidioksidia ja 5,9 kiloa muita orgaanisia yhdisteitä. Mallit A ja B eroavat myös sen suhteen, missä elinkaaren vaiheessa sähköauton käyttämä energia kuluu. A-vaihtoehdossa auton tuotanto ja valmistus aiheuttavat 19,3:n ja käyttö 17,4 tonnia CO2-kokonaispäästöistä. Uusiutuvan energian hyödyntämien pienentää valmistuksen aikaisia päästöjä, jolloin ne ovat 16,9 tonnia. Sen sijaan vesivoimalla tuotettu lataussähkö rasittaa ilmakehää enää 0,3 tonnin CO2-kertymällä. Kummassakin mallissa auton loppukierrätyksen osuus CO2-kokonaispäästöistä on 0,4 tonnia. EQS:n ja Mercedes-Benz Group AG:n keskeisiä ympäristölukuja 10 prosenttia: EQS:n akkukemiassa koboltin osuus on 10 prosenttia. 60 auditointia: MercedesBenz on vuodesta 2018 alkaen edellyttänyt läpinäkyvyyttä käyttämänsä koboltin koko toimitusketjuissa. Tätä tarkoitusta varten on tunnistettu 183 koboltin tuotantolaitosta ja suoritettu 60 auditointia, joissa on noudatettu OECD:n (Organisation for Economic Co-operation and Development) määrittelemiä kestävyyskriteerejä. 2022: Litiumioniakkujen tuotanto Mercedes-Benzin Hedelfingenin tehtaalla, joka on osa Stuttgart-Untertürkheimin tuotantolaitoksia, on CO2-neutraalia vuodesta 2022 lähtien. EQS:sta alkaen myös Mercedes-Benzin ulkopuolisilta tuottajilta ostamat akkukennot on valmistettu CO2neutraalisti. 80 kiloa: EQS:ssä käytettävien kierrätettävistä ja uusiutuvista materiaaleista valmistettavien komponenttien lukumäärä on 186 ja niiden yhteispaino on yhteensä 80 kiloa. 0.201: EQS:n ilmanvastuskertoimen Cd-arvo on ainoastaan 0.20. Tällä luvulla malli on tällä hetkellä koko maailman aerodynaamisin tuotantoauto. Verrattuna esimerkiksi ilmanvastustasoon (0.23) saavutus pidentää EQS:n toimintamatkaa 4–5 prosenttia pitkän matkan ajossa. 1EQS 450+ 19 tuuman renkailla, AMG Line -varusteilla ja SPORT-ajo-ohjelmalla. 1000 kiloa: Lattiapäällysteissä hyödynnetään kierrätetystä nylonista valmistettua lankaa. Tonni tätä ECONYL-lankaa säästää yli 6,5 tonnia CO2päästöissä verrattuna täysin uuden lankamateriaalin käyttöön. 90 prosenttia: Alihakkijat ja osavalmistajat, jotka edustavat 90 % vuotuisesta hankintavoluumista, ovat sitoutuneet jatkossa tuottamaan vain CO2-neutraaleja komponentteja. Viimeistään vuonna 2039 Mercedes-Benzin tehtaiden porttien läpi saavat kulkea ainoastaan sellaiset autontuotannon osat ja hyödykkeet, jotka ovat CO2-neutraaleja kaikilla tuotantoketjun tasoilla arvioituina. 30,2 kiloa: EQS 450+ -mallin kokonaispainosta 30,2 prosenttia on kevytmetalleja, 25 prosenttia teräsja kovametalliseoksia, 17,6 prosenttia polymeerejä (muoveja), 8,4 prosenttia grafiittia ja lasia, 6,7 prosenttia erikoismetalleja, 5 prosenttia muita kuin rautametalleja, 4,8 prosenttia auton käyttämiä nesteitä ja loput 2,3 prosenttia muun muassa elektroniikkaa. 4 | PUOLI KAUPUNKIA Mercedes-EQ EQS läpäisi vaativan ympäristöauditoinnin Mercedes-Benz Group AG varmistaa tarkalla kammalla sen, että sen valmistamista autoista annetut ympäristöja kestävyyslupaukset myös toteutuvat käytännössä. PÖNTTÖPULINAT Autot Käärmettä pyssyyn Paljon käytetään ilmaisua, jossa verrataan erilaisia toimenpiteitä siihen, minkälaista on ajaa käärmettä pyssyyn. Tuorein esimerkki on se kun ajetaan Suomea Natoon kuin käärmettä pyssyyn. On tutkittu, että Suomen kansa voisi suostua liittymään Pohjois-Atlantin puolustusliittoon, jos valtiomme johto eli tasavallan presidentti, eduskunta ja hallitus näyttäisivät vihreää valoa. Näin siitä huolimatta, että emme sijaitsee Atlantin pohjoisosan rannoilla. Toisaalta useimmat muutkaan 30 Naton jäsenmaista eivät sijaitse tuon vesialueen rantaviivalla. Hämäystä on sekin, että Naton päätökset tehdään Brysselin Leopoldin kadun varrella. Todellinen valta piilee Shape-nimisen organisaation peräkamarissa Belgian Monsissa. Suomen Nato-lähettiläs tosin sukkuloinee Euroopan Unionin, Naton ja Shapen konttoreissa kertomassa Taloustutkimuksen ja Helsingin Sanomien natomyönteisistä tutkimustuloksista. Helsingin Sanomat on hiukan peitellen ja varovaisesti Natoon liittymisen kannalla. Samaa yhteisymmärrystä kuin EU-äänestyksen alla ei kuitenkaan vielä ole löytynyt Turun Sanomien kanssa. Aamulehti on jo hoidettu sen siirryttyä Erkon ja Herlinin sukujen omistukseen. Sanomien uljas, tilavuudeltaan Eduskuntataloakin suurempi lasiseinäinen Sanomatalo siirtyi saksalaisen Deka Immobilienin sijoitusrahaston omistukseen jo kahdeksan vuotta sitten 176 miljoonalla eurolla. Kun tärkeä toimipiste on jo valmiiksi Natossa, helppo on viedä toimittajat ja lukijat perässä. * * * Tuoreimpaan tutkimustulokseen on kuitenkin aihetta palata. On vaikea kuvitella, että Suomen kansan enemmistö liittyisi Natoon vastoin valtion johdon kantaa. Jos niin olisi, kuka ja ketkä tätä maata äänestyksen jälkeen johtaisivat? Tuloshan haiskahtaisi vallankumoukselta. Sen tapaistahan 104 vuotta sitten yritettiin. Sen kansaa jakaneita mielipiteitä leijailee vieläkin ilmassa. Nyt sentään vietetään yhteisiäkin juhlia, kuten Talvisodan päättymisen vuosijuhla maaliskuun 13. päivänä kello 13 Isovanhempien yhdistyksen ideanikkarin, opetusneuvos Pekka Leinosen rakentamassa tapahtumassa Temppeliaukion kirkossa. Oven suussa voi nauttia Santahaminan sotilaskotisisarten tuottamat munkkikahvit ja sisällä kuulla muun muassa oopperatähti Valtteri Torikkaa. Arkkiatri Risto Pelkonen tuo tuossa ainutlaatuisessa pyhätössä oman ikäpolvensa tervehdyksen. Tuntuu, että ainakin toistaiseksi meillä on hyvä olla hinkua Natoon vähemmän kuin Ukrainalla. Sen verran aihe on kuitenkin kuuma, että Eduskunnan ulkoasiain valiokunnan puheenjohtaja meni vaihtoon. Saarijärven Paavo -runon viimeistä värssyä ei kuitenkaan tarvitse inflaation uhassakaan pelätä. Sehän kuuluu: "Pane leipään puolet petäjäistä. Veihän naapurimme touon halla". MARTTI HUHTAMÄKI M.H.HUHTAMAKI@GMAIL.COM Huhtamäki Tarvitseeko esitteesi jakajaa? Toimitamme viestisi perille pääkaupunkiseudulla Kysy myös edullisia painohintojamme www.letterbox.fi p. 09-2600107 myynti@letterbox.fi
Reissaava kirjailija VilleJuhani Sutinen vie meidät matkalle Suomeen ja retkelle mielikuvien historiaan. Kirjassa selvitetään, mitä Suomen eri alueet ja heimot ovat vuosisatojen aikana merkinneet, ja mitä niistä on nykyisin jäljellä. Sutinen tutkailee, mikä on tarua ja mikä totta Suomen alueellisissa myyteissä ja miten tämä on vaikuttanut meidän kansalliseen identiteettiimme. Tämän päivän Maamme kirja kertoo myös paikallisuuden merkityksestä globalisaatiossa Moni asia on muuttunut, ja kansallismaisemien keskellä kohoaa nykyään supermarketteja ja ketjuhotelleja. Samalla maakunnalliset ihanteet ovat tulossa jälleen muotiin, tai niin alueelliset imagokampanjat ja paikalliset yritykset ainakin väittävät. Kieliikö viime aikoina uudelleen virinnyt heimoinnostus aidosta maakunnallisesta renessanssista vai onko se vain markkinoinnin luomaa? Säilyttääkö Bomban kylpylä palan myyttistä Karjalaa, ja onko kyläkauppias Vesa Keskinen tämän päivän Jaakko Ilkka? Ville-Juhani Sutinen on Jyväskylässä asuva kirjailija, kääntäjä ja valokuvaaja. Tietokirjoissaan Sutinen on käsitellyt lukuisia aiheita, esimerkiksi siirtolaisuutta, Arktista aluetta, Venäjää ja Yhdysvaltoja. Hän oli tietokirjallisuuden Finlandia-ehdokkaana vuonna 2019 yhdessä Ville Ropposen kanssa kirjoittamallaan teoksella Luiden tie (Like) ja voitti vuonna 2020 Vuoden matkakirja -palkinnon teoksellaan Arktis -likaista lunta. PUOLI KAUPUNKIA | 5 Ristikko Osallistu arvontaan Vapaa-aika Ihmeellistä kyllä, jopa maakaasunaamari esiintyy tässä Karin militaristisessa piirroksessa! Miksiköhän? Kyseessä on paljon muisteltu värikäs poliitikko Väinö Leskinen. Hän ehdotti maanpuolustuksen ratkaisuksi palkkasotureita. Hän oli myös kirjoittanut kuvassa esiintyvän nimisen teoksen: Asevelisosialismista kansanrintamaan. Hän toimi aktiivisesti myös ydinvoimalahankkeessa. Kokonaisuudessaan tämä pilakuva on sävyltään melkeinpä rienaava. Leskistä vedetään kölin alta oikein kunnolla. Silti pääseminen Karin pilakuviin oli tuon ajan poliitikoille enemmänkin ansio kuin taakka – ellei kyseessä sitten ollut koko poliittista uraa horjuttava skandaali. Kari: Monenkirjava Leskinen TEKSTI PEKKA TUOMIKOSKI • 3.9. 1969 KUVA KARI SUOMALAISEN PERIKUNTA Palauta kuva ristikosta nimesi ja yhteystietojesi kera 28.02.2022 mennessä sähköpostilla osoitteeseen: ristikko@letterbox.fi Ristikon lähettäneet osallistuvat arvontaan. Puoli Kaupunkia lahjoittaa pienen yllätyspalkinnion. Postitamme palkinnon voittajalle. Viime kuukauden ristikkokisan voittaja: Juhani Komulainen, Kirkkonummi Kirjat Onko suomalainen identiteettimme pelkkä myytti vai vaikuttaako kotipaikka aidosti luonteeseen? Mistä meidän identiteettimme tulee? Ovatko hämäläiset oikeasti hitaita, pohjalaiset ylpeitä tai savolaiset lupsakoita? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin Matkalla Suomeen etsii vastausta. Yrittäjä? Varaa osoitteesta: kauko.vanajas@puolikaupunkia.? Onko tässä paikka sinulle?
6 | PUOLI KAUPUNKIA Yhden viisauden muistan – toivottavasti ikäni: "Sinä itse päätät, millainen päivä sinulla on. Onko se hyvä päivä, vai onko se paska päivä? Jos päätät, että se on paska päivä, useimmiten se on paska päivä. Mutta jos päätät, että tästä tulee hyvä päivä, useimmiten se on hyvä päivä." Lienet huomannut blogini otsikon. "Onnellisen miehen tarinoita." Enhän minä aina ole onnellinen, mutta pääasiassa kyllä. Miksiköhän minä kertoisin Sinulle tarinoita, jotka ovat negatiivisia? Mieluummin positiivisia, kun niitä kerran on tullut nautittua. Se on sitä aktiivista unohtamista, joka pitää ihmisen mielen virkeänä ja kropan kunnossa. Tämä negatiivisuus/positiivisuus tuli taasen mieleeni, kun kuuntelin uutisissa rokotenegatiivisuudesta. Päiviteltiin näitä ihmisiä. Eiköhän olisi parempi, että kertoisimme senkin aatteen toisella tavalla? He eivät ole rokotusnegatiivisia. He ovat KULKUTAUTIPOSITIIVISIA!!! Ennen vanhaan keitetty kala oli perusruokaa. Tässä yksiyksinkertainen keittokalan ohje: 4:lle 500-600 g kokonaisia perattuja silakoita suolaa voita 3 rkl jauhoja raastettua piparjuurta silputtua persiljaa Suolaa silakat sisältä ja päältä. Anna suolaantua 10 minuuttia. Huuhdo kalat. Keitä vähäisessä vedessä kypsiksi. Tee kastike keitinliemestä. Lisää voi sekoita hyvin jauhotLisää silputtu persilja. Ruskista voissa piparjuuriraaste ja lisää kastikkeeseen. Tarjotaan keitettyjen kuoriperunoiden kanssa. Nosta lautaselle perunoiden kera ja kaada päälle kastike. Villin lännen tarinoita TEKSTI KAUKO VANAJAS kääntänyt kirjasta STORY OF THE GREAT AMERICAN WEST. Perjantairesepti TEKSTI PENTTI-OSKARI KANGAS KIIREAPULAINEN herrankukkaro.fi Daltonin veljekset Daltonin veljekset toimivat lyhyehkön ajan jopa lain oikeallakin puolella, mutta James Youngerkoplan ihailu ja houkutus hankkia rahaa helpolla tavalla johti myös Daltonin veljekset ryöstöretkien teille. Bob johtajanaaan, he alkoivat ryöstää junia vuonna 1890. Ei kulunut aikaakaan, kun pienen luokan menestykset eivät enää riittäneetkään ja veljekset halusivat teoilleen myös kunnon julkisuutta he ryöstäisivät kaksi pankkia samanaikaisesti. Tämä mahtava spektaakkeli oli tapahtuva veljesten kotikaupungissa Coffeyvillessä, Kansasissa. Daltonit ja kaksi muuta koplan jäsentä ratsasti nerokkaasti valeviiksien taakse kätkeytyneinä Coffeyvilleen lokakuussa 1892. Mutta heidät tunnistettiin oitis ja kun he astuivat ulos kyseisistä pankeista kohtasivat he valtaisan luotien tulimyrskyn. Neljä kaupungin asukasta ja neljä koplan jäsentä menetti henkensä. Emmett Dalton selvisi hengissä ja hän ehti istua vankilassa 15 vuotta ennen kuin hänet lopulta armahdettiin. Bill Doolin Tämä hilpeä mutta armottoman laskelmoiva maatyöläinen Arkansasista oli myös Daltonin koplan jäsen, mutta hän ei ratsastanut heidän kanssaan Coffeyvilleen, missä kaksi Daltonia ammuttiin seulaksi pankkiryöstön yhteydessä. Coffeyvillen romahduksen jälkeen Doolin kokosi oman koplan Oklahomassa, jonka kanssa hän ryösteli junia useissa osavaltioissa. Doolinin koplaan liittyi näillä ryöstöretkillä myös Bill Dalton, joka oli aikanaan lähtemässä auttelemaan veljiään heidän rosvouksissaan, mutta joka lykkäsi lainsuojattoman uransa alkua silloin tuonnemmas. Pian DoolinDalton kopla oli ahtaalla kun kolme maineikasta liittovaltion apulaissheriffiä Bill Tilghman, Heck Thomas ja Chris Madsen pääsi joukkion jäljille. Dalton kuoli etsintäpartion toimesta lähellä Ardmorea, Oklahomassa 1894. Vuotta myöhemmin, Bill Tilghman sai Doolinin kiinni, mutta tämä pakeni vankilasta heinäkuussa 1896. Kuukauden sisällä Heck Thomas etsintäpartioineen sai Doolinin loukkuun; hänen tehdessään vastarintaa, lopetti haulikon jykevä laukaus roiston uran. John Wesley Hardin mestariampuja joka tappoi miehiä ihonvärin tai rodun vuoksi. Hän aloitti uransa jo 15-vuotiaana tappamalla mustan miehen 1868. Kun liittovaltion joukot, jotka silloin olivat valtaamassa Teksasia, tulivat pidättämään Hardinia, murhasi hän 3 sotilasta (joista yksi oli musta) ja pakeni. Hardinin täyttäessä kahdeksantoista oli hän surmannut jo 8 miestä ja hänet tunnettiin mestarillisena aseenkäsittelijänä. Kun uhrilista oli kasvanut jo 40:n suuruiseksi jäljittivät Teksasin Rangerit hänet ja matka vankilaan alkoi. Hardin tappoi uhrejaan usein vain sen vuoksi että he olivat mustia, meksikolaisia tai intiaaneja. Istuessaan vankilassa 15 vuotta Hardin luki lakia. Kun Hardin armahdettiin asettui hän El Pasoon hoitamaan lakimiehen tehtäviä. Elokuun 15. vuonna 1895 eräs poliisi ampui Hardinin, jonka kanssa tämä oli riidellyt. Pahamaineisten galleria Osa I Konnagalleria esittelee legendaarisia villin lännen hahmoja, jotka eivät todellakaan olleet puhtaita pulmusia. KEITETYT SILAKAT ROKOTENEGATIIVISUUS ? John Wesley Hardin. ? Bill Doolin ? Vuoden 1892 Coffeyvillen verilöylyksi päättyneen pankkiryöstön tekijöiden ruumiit. Vasemmalta Bill Powers, Bob Dalton, Gratton Dalton ja Dick Broadwell. Kun Positiivareiden Töytärin Jussi aamiaisblogissaan kertoo viisauksia, tahtovat ne hetken päästä unohtua. On ihme ja kumma, että ruoanlaitossa keitetyn kalan käyttö on melkein kokonaan jäänyt syrjään.
Hän vietti niin paljon aikaa golfin pelaamiseen ja pelinsä kehittämiseen, että hänet valittiin World Golf Hall of Fameen. Kun hänen ikätoverinsa ostivat loma-asuntojaan Palm Springsistä, Crosby valitsi läheisen Thunderbird Heightsin jossa oli peräti 10 golfkenttää. Jos hän olisi edelleen kanssamme tänään, hän olisi innoissaan siitä, että kenttiä on nyt 17! Sopivan tasoituksen omaavan Presidentti John F. Kennedylle pelaaminen Bingin kanssa oli luontevaa. Itse asiassa Crosby omisti talonsa yhden siiven Kennedylle ja molemmat nauttivat golfista Kalifornian lämpimässä ilmastossa. Crosbyn vuosisadan puolivälin moderni koti, joka sijaitsee yli puolen hehtaarin tontilla, on nyt myynnissä 4,5 miljoonalla dollarilla. Bingin ranch-tyylinen koti sijaitsee aidatulla alueella, ja sitä täydentävät upeat näkymät vuorille ja kaupungin valoihin. Vuonna 1957 sisäja ulkokäyttöön ja viihdytykseen rakennetussa 620 neliön kodissa on yhteensä kuusi makuuhuonetta ja kuusi kylpyhuonetta. Tiloihin kuuluu presidentti Kennedyn mukaan nimetty Casita, jossa on kaksi makuuhuonetta, kaksi kylpyhuonetta, olohuone ja täydellinen keittiö, jossa on oma sisäänkäynti. Casita on täysin yksityinen ja nimettiin presidentin mukaan sen jälkeen, kun hän viihtyi siellä hyvin ja kuten legenda kuuluu, Marilyn Monroen kanssa. Sisustusta koristavat käsityönä tehdyt marokkolaiset puiset sisäänkäynnin ovet, avoimet ja ilmavat olohuoneet ja ruokailutilat, mediahuone ja kokin keittiö graniittista ja ruostumattomasta teräksestä. Kaikki viihdetarkoitukseen tarkoitetut ulkoalueet ovat lasiseinien ympäröimät ja ovien kautta on saumaton pääsy uima-altaalle, terassille, ulkokeittiöön ja baariin, josta avautuvat näkymät vuorille ja Coachella-laaksoon. Nykyään erittäin eksklusiivinen Thunderbird Heights oli alunperin sipulipelto, kunnes vuonna 1950 joukko sijoittajia, mukaan lukien Bob Hope ja Desi Arnaz, etsivät paikkaa country clubille. He kiinnostuivat eniten sipulipellon alueesta ja niinpä alueen kehitystyö alkoi elää omaa elämäänsä. Siitä on tullut yhdeksi Etelä-Kalifornian halutuimmista julkkislomaasuntojen paikoista, jossa järjestetään nykyään suuria golfturnauksia ja festivaaleja, jotka tunnetaan ympäri maailmaa. Lisää luksuskohteita välittää TopTenRealEstateDeals PUOLI KAUPUNKIA | 7 PUOLI KAUPUNKIA | 7 ? Kuva: Marc Angeles, Joe Bryant ja Douglas Friedman Liikeja palveluhakemisto Tämä ilmoitustila kolmessa 3.3, 17.3 ja 31.3 ilmestyvissä numeroissa hintaan lev. 82mm x kork. 50mm 3 x 99,00€ + alv. 24% hintaan 3 x 49,50€ + alv. 24% Varaus: kauko.vanajas@puolikaupunkia.fi -50% MYYMME MYÖS HAUTAKIVIÄ Bing Crosbyn kartano John F. Kennedy-siivellä Ei ole mikään salaisuus, että White Christmas-kappaleen esittäjän Bing Crosbyn suosikkipaikka oli golfkenttä. Amerikan arvoasunnot Täyden palvelun digipaino Pyydä tarjous! paino@letterbox.? Puh. 09-2600107 Digitulostus Digipainatus Kopiointi Suunnittelu Jakelu Hae mukaan Senioripysäkin terapeuttiseen keskusteluryhmään. Saat vertaistukea ja uusia näkökulmia elämään. Voit osallistua myös etänä. Apu on maksutonta. Hae mukaan: helsinkimissio.fi/senioripysakki tai p. 09 2312 0260 Tuntuuko arki yksinäiseltä?
8 | PUOLI KAUPUNKIA Puh. 0400 408 199 Kauko Vanajas Kysy myös muita kokoja! Varaa paikkasi nyt! kauko.vanajas@gmail.com Puh. 046 657 9871 Olli Wasenius olli.wasenius@puolikaupunkia.? 255 x 360 mm 126 x 178 mm 255 x 178 mm 82 x 120 mm 1/1 1/2 1/4 1/9 82 x 50 mm 1/15 Eversti Ruben Laguksen vahvennettu 1. jääkäriprikaati valtasi Stalinin kanavalla sijaitsevan vahvasti linnoitetun Poventsan kaupungin itsenäisyyspäivänä 1941. Puna-armeijan 313. jalkaväkidivisioona yritti valloittaa sotilaallisesti tärkeän Poventsan takaisin useaan otteeseen vuosina 1942–1944 siinä onnistumatta. Suomalaiset joutuivat vetäytymään asemistaan vasta kesän1944 suurhyökkäyksen jälkeen. Ari Rautala kuvaa kirjassaan Stalinin kanavan ankaria taisteluja sekä venäläisten että suomalaisten näkökulmasta. Ainutlaatuisina lähteinä ovat Maaselän kannaksen venäläisdivisioonien arkistot, jotka avautuivat hetkeksi 1990-luvulla Neuvostoliiton romahdettua. Lisäksi runsaaseen lähdeaineistoon kuuluu sotapäiväkirjoja, Kansallisarkiston asiakirjoja, virallisia historioita, muistelmia ja joukko-osastohistorioita. Eversti evp Ari Rautala (s. 1954) on julkaissut useita sotahistoriaa käsitteleviä teoksia. Helsinkiläinen Rautala toimi sotilasurallaan mm. Helsingin Ilmatorjuntarykmentin komentajana. Ennen siirtymistään reserviin hän työskenteli puolustusasiamiehenä Suomen Moskovan-suurlähetystössä. Alkuperäisen ruotsalaisen 1700-luvulta olevan reseptin mukaan laskiaispullassa (semla) ei ollut mitään täytettä, ja se tarjottiin lämpimässä maidossa syvällä lautasella. Näin se syötiin usein Suomessakin maaseudulla vielä 1900-luvulla. Mantelimassaa lisättiin 1800-luvun lopussa ja konditoriat lisäsivät kermavaahdon 1900-luvulla. Laskiaispullat levisivät Suomeen 1900-luvun alkupuoliskolla ja alun perin vain ruotsinkielisten rannikkoseuduille. Pulavuosina mantelimassa on korvattu usein hillolla mantelimassan vaikean saatavuuden ja korkean hinnan vuoksi. Alkuperämaassa Ruotsissa täytteenä on aina mantelimassaa, mutta hilloversioita löydetään Suomen lisäksi usein myös Norjasta ja Tanskasta. Virossa pulla tunnetaan nimellä vastlakukkel. Tänä vuonna laskiaissunnuntaita vietetään 27.2. ja laskiaistiistaita 1.3. Jatkosota Stalinin kanavalla Taistelut suomalaisin ja venäläisin silmin Mikä ihmeen laskiaispulla? Eversti evp Ari Rautala kuvaa ainutlaatuisiin lähteisiin nojaten sotahistoriaa rintamalinjojen molemmilta puolilta. Laskiaispulla on pulla, joka on nykyään täytetty kermavaahdolla ja joko mantelimassalla tai hillolla. Kirjat Juhlat ? Mantelilla vai hillolla, lienee ikuinen makuväittelyn aihe. Ainakin Fazerin laskiaispullat saa nykyisin myös gluteenittomana. Kuva Fazer.