• KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ MERCEDES-BENZ E220D COUPE I ÄIJÄAUTONA V8-MOOTTORILLA VARUSTETTU JAGUAR XJ8 Koeajossa SUBARU FORESTER Koeajossa mm. Varsinais-Suomen painos Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 6/2025 Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Muhkurin Autohuolto Uhrilähteenkatu 4, 20250 Turku Puh. 010 279 3900 asiakaspalvelu@muhkurinautohuolto.fi Avoinna arkisin 8:00-16:00 MUHKURIN AUTOHUOLTO HUOLTAA AUTOSI MERKISTÄ JA MALLISTA RIIPPUMATTA muhkurinautohuolto.fi Katso lähin autokorjaamo! fixus.fi Tarjous voimassa 2.–22.6.2025 Neste Vesilaitoksentie Raisio Kai Oksanen, puh. 010 321 6380 Ma-Pe 6.30-19, La 9-16, Su suljettu nestevesilaitoksentie.?
  • 2 KAASUJALKA 6/2025 Sähköpotkulautojen käyttäjät aiheuttavat ajotyylillään vaaratilanteita ja närää muissa ihmisissä. Myös niitä jätetään pitkin ja poikin minne sattuu häiritsemään muuta liikennettä. Tämän käyttäjä on sentään jättänyt kauas muusta liikenteenstä, mutta ei se mereen heittäminenkään kovin järkevää ole. Kuvan nappasi Anu Simola Mäntsälästä. KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Kun ennen kesälomaa viet autoasi huoltoon, muista, että sinulla itselläsikin on vastuusi. Jos autossasi on jo nyt jokin vika, älä enää omalla toiminnallasi aiheuta enempää vahinkoa jatkamalla ajoa ainakin kovin pitkään ennen korjaamolle menoa. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Jos autosi katsastus koittaa ennen kesälomamatkaa, valmistaudu siihen, että syystä tai toisesta voi tulla hylkäyspäätös. Ehkä kannattaisi teettää huoltamolla tarkastus etukäteen. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Vanhassa autossasi hihnapyörä vinkuu käynnistyksen jälkeen. Parempi viedä ammattilaisten katsottavaksi kuin lähteä itse suihkuttamaan voiteluainetta. RAPU 22.6 – 22.7. Aijaijai… nyt on päässyt autosi öljynvaihtoväli venähtämään turhan pitkäksi. Auto öljynvaihtohuoltoon ennen kesälomareissuja! LEIJONA 23.7 – 23.8. Kuukauden jälkipuoliskolla ole tarkkana pysäköinnin kanssa. Parempi, että auto varmuuden vuoksi on mahdollisimman keskellä ruutua sen sijaan, että renkaat toiselta sivustalta hipovat reunaviivaa ja sivupeili ylittää viivan jopa 10 sentillä. Parkkipirkot mieluummin ylikuin aliarvioivat pysäköintivirheitä. NEITSYT 24.8 – 22.9. Jos olet ostamassa nyt kesän kynnyksellä autoa ja olet saanut ostoa varten pankista lainan, älä kuvittele, että käteinen on ”kuningas”. Kun myyjä kuvittelee saavansa sinusta asiakkaan heidän rahoituspalveluunsa, hän todennäköisesti on valmiimpi joustamaan hinnasta. VAAKA 23.9 – 22.10. Eräs kesäkuun juonne on ystävän tukeminen pulmallisessa auto–asiassa. Älä tyrkytä liikaa omia näkemyksiä, vaan korostaa, että hän itse tietää parhaiten omat tarpeensa. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Nyt autosta voi paljastua eräs piilevä vika. Selvitä rauhassa, äläkä revi ns. pelihousujasi. Todennäköisesti vika on loppupelissä harmiton. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Saatat olla korjaamon kanssa eri mieltä autosi korjaustarpeista. Ammattilaista kannattaa kuitenkin kuunnella ensin ja tehdä johtopäätökset vasta sen jälkeen. KAURIS 23.12 – 20.1. Kärsivällisyydellä on nyt käyttöä. Kuukauden keskivaiheilla on riski joutua pieneen peltikolariin kauppakeskuksen pysäköintialueella. VESIMIES 21.1.-18.2. Tulee mitä tulee tai jää tulematta -asenne on nyt paikallaan myös autoasioissa. Vanha auto kun ei ole uusi. KALAT 19.2.-20.3. Kesäloma lähestyy ja kiirettä pukkaa vielä töissä. Nyt on riskinä, että laiminlyönyt kesäloman ajoreitin ja levähdyspaikkojen suunnittelun. Tee itsellesi jo etukäteen muistilista. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI KESÄKUULLE 2025 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Pirkanmaan Ruovedellä polttoaineen jakelu on vaarassa loppua, koska kaksi kolmesta asemasta sijaitsee pohjavesialueella. Kunnanjohtaja pitää vaihtoehtona kunnan omaa asemaa. Ehkä ajatusta voisi jalostaa pidemmällekin, ihan täyden palvelun liikenneasemaksi asti. R uoveteläiset voivat joutua tankkaamaan autonsa tulevaisuudessa kymmenien kilometrien päässä, kun Ruovedeltä on vaarassa loppua polttoaineen jakelu. Kunnan kaksi kolmesta polttoaineen jakeluasemasta sijaitsee pohjavesialueella, minkä vuoksi niiden ympäristölupia on vaikeaa uusia. Kunta voi myöntää ympäristöluvan, mutta elykeskus voi tarvittaessa valittaa siitä. Ruoveden kunnanjohtaja on heittänyt sellaisen vaihtoehdon, että kunta itse järjestäisi yrittäjien kanssa jonkinlaisen jakeluaseman. Tällaiseen ratkaisuun päätyi esimerkiksi Halsua Keski-Pohjanmaalla muutama vuosi sitten, kun kunta rakensi itse uuden jakeluaseman kuntalaisten kanssa. ”Valitettava tosiasia on, että jos pitää lähteä muualta hakemaan polttoainetta, niin otetaanko sieltä samalla sitten muitakin palveluja”, totesi Ruoveden kunnanjohtaja Ylen haastattelussa. Kuntatalous kuntoon… Kun kerran Suomessa ajetaan vielä pitkään polttomoottoriautoilla, mutta huoltoasemien lisäksi kartalta katoavat myös monet pienet autokorjaamot, kunnat voisivat kouluttaa myös teknisen viraston väkeä automekaanikoiksi. Kun kerran aika muutenkin ajaa nyrkkipajojen ohi ja vähävaraisimmat kuntalaiset kuitenkin ajavat ikääntyvillä polttomoottoriautoilla, heidän autojensa korjaukset ja huollot toisivat kuntien kassoihin kaivattua lisätuloa. Varsinkin kunnan teknisen toimen johtajalta voitaisiin jatkossa vaatia vähintään myös autoinsinöörin (AMK) pätevyys. Lisätulot ovat nyt kunnille tarpeen, kun heikkenevä talous pakottaa kunnat ja hyvinvointialueet säästämään henkilöstökuluista aiempaa enemmän. Yksi ongelma on tietysti pätevien osaajien löytäminen. Kun kerran nuorisoa ei tänä päivänä kiinnosta opiskella autoalaa ja työpaikka kuntia paremmin maksavissa yksityisissäkään yrityksissä, niin miksi ihmeessä he opiskelisivat automekaanikoiksi työllistyäkseen kunnan palvelukseen? KUNNAT PERUSTAMAAN Näin joskus naapurissa Yritin vähän googlata käännösohjelman avulla, minkälaista oli huoltoasematoiminta entisessä, kommunistisessa Neuvostoliitossa. Sielläkin oli huoltoasemia, mutta niiden löytäminen oli työlästä. Asemilla ei ollut pätevää henkilökuntaa, vaan usein sieltä saattoi tavata itseoppineen ja itselleen työpaikan luoneen ihmisen. Tällainen tuttava oli todellinen onni niille, jotka ylipäätään olivat onnistuneet auton vuosien odottelun jälkeen hankkimaan. Pääsääntöisesti autot korjattiin itse autotalliosuuskunnan hallinnoimassa autotallissa. Jokaisella autotalliosuuskunnalla oli oma käsityöläisensä. Joskus se oli paikallisen autotehtaan työntekijä tai insinööri, joka hoiti tätä hommaa kuutamourakkana epävirallisesti. Palvelujaan he myivät halvalla, koska rahat menivät suoraan ohi puolueen heidän omiin taskuihinsa. Normaaleja autokauppoja varaosamyynteineen ei ollut, vaan osia ostettiin autotehtaiden, autovarikoiden tai taksiparkkien työntekijöiltä, jotka varastivat ne työpaikaltaan. Lähempänä perestroikaa, kun yrittäjyys lakkasi olemasta rikos Neuvostoliitossa, alkoi ilmaantua spontaaneja automarkkinoita. Tiettyyn aikaan autoharrastajat kokoontuivat valitsemaansa paikkaan myymään tarpeettomia osia ja ostamaan sitä, mitä heiltä puuttui. Tietysti tällaisilla markkinoilla oli myös varastettuja osia. Vihreät voisivat innostua tällaisesta toiminnasta, koska varaosien niukkuus johti siihen, että auton omistajat eivät koskaan heittäneet mitään pois. Vaurioituneet osat kerättiin autotalliin ja keksittiin niille tarvittaessa uusi käyttötarkoitus. Siksi auton vieressä saattoi usein nähdä koko kasan erilaista romua. Sepä oli kierrätystä parhaimmillaan. Ennen kuin siellä nyt kuumaverisimmät virittelevät sormiaan näppäimistölle lähettämään ”v’’’un kommunisti”-viestejä tappouhkauksineen, niin kerrottakoon, että tämä kirjoitus on siis vitsi. Näin kuusikymppisenä vain surettaa, kun nuoruuden maisemakuviin erottamattomasti kuuluneet huoltoasemat häviävät yksi kerrallaan. R.I.P (rest in peace) Nurmijärven Lahnuksen Shell. Lahnuksessa sentään jatkaa kylmäasema, mutta ruoveteläisiltä on vaarassa loppua polttoaineen jakelukin. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777 797 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN ELEKTRONISELLA PYSÄKÖINTIKIEKOLLA Leading supplier from Denmark Seuraava Kaasujalka ilmestyy 3.7.2025 OMIA LIIKENNEASEMIA!
  • KAASUJALKA 6/2025 3
  • 4 KAASUJALKA 6/2025 UUSI DIGIALUSTA VAUHDITTI AUTOKIERRÄTYSTÄ Suomen Autokierrätyksen vuosi julkaisema digitaalinen palvelualusta helpotti ja vauhditti tuntuvasti romuautojen kierrätystä. -On ihan kansantaloudellisestikin tärkeää, etteivät romuautot päädy mihinkään vääriin lähteisiin, sanoo toimitusjohtaja Juha Kenraali. A lkuvuonna 2024 autojen kierrätysmäärät olivat 12 prosenttia miinuksella edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. –Viime vuoden kesä-lokakuussa romutusmäärät kääntyivät suunnilleen saman verran plussalle sen jälkeen kun alusta otettiin käyttöön, Juha Kenraali iloitsee. Uuden alustan myötä kaikki romutettavat autot tulevat digitaaliseen rekisteriin, eikä autojen ohivirtaus ole enää jatkossa niin yleistä. –Aikaisemmin niin sanotut haamuautot ovat olleet iso ongelma. Osa niistä lojuu metsiin hylättynä, ja osa päätyy harmaan talouden kautta osina tai liikennekäyttöön ulkomaille, vaikka ajoneuvon tiedot jäävät Suomen rekisteriin. Tilanne parantui selvästi digialustan julkaisun jälkeen, Kenraali sanoo. Ensimmäisenä maailmassa Harmaan talouden torjunnan lisäksi Autokierrätyksen digitaalinen alusta mahdollistaa helpomman auton romuttamisen kuluttajille, parantaa autosta saatavien materiaalien kierrätystä ja uudelleenkäyttöä sekä tehostaa merkittävästi datankeräystä. DELV-lyhenne tulee englannin kielen sanoista Digital en of Life Vehicle, eli elinkaarensa lopussa olevat ajoneuvot. Suomessa toteutettu DELV-autonkierrätyspalvelu on ensimmäinen laatuaan maailmassa. Se kokoaa yhteen kuluttajat, tuottajayhteisön, kierrätysoperaattorit, vastaanottopisteet, autonvalmistajat, maahantuojat, realisoijat, vakuutusyhtiöt ja viranomaiset. Kenraalin mukaan Autokierrätys aikoo kehittää entisestään varsinkin kuluttajien ja purkuosien haltijoiden suoraa kontaktointia. –Kuluttajat kysyvät meiltä yksittäisiä purkuosia, mutta mehän emme itse välitä vaikkapa näinä autojen etuovia ja takaluukkuja. Nyt aikaa menee siihen, että opastamme kuluttajia olemaan suoraan purkamoon tai etsimään niitä varaosahaku.fi -palvelusta. Kenraali sanoo. Kierrätys kuluttajalle helpoksi Vaikka Autokierrätyksen digitaalinen alusta on suunnattu ensisijaisesti autoalan ammattilaisille, sen kautta myös kuluttajan on aiempaa helpompi laittaa oma autonsa kierrätykseen. –Hänen ei enää tarvitse välttämättä soitella mihinkään, vaan hän löytää lähimmän vastaanottopisteen menemällä palveluumme netin kautta omilla pankkitunnuksillaan ja jollain muulla vahvalla tunnistautumisella, Kenraali sanoo. Kun vastaanottopiste saa tiedon tulossa olevasta autosta, se voi sopia suoraan kuluttajan kanssa, tuoko hän autonsa itse vastaanottopisteeseen, vai noudetaanko auto. –Tämän voi tehdä netissä mihin vuorokauden aikaan tahansa. Uskon, että varsinkin nuoremmat polvet arvostavat yhä enemmän asioinnin helppoutta ilman tarvetta soitella eri paikkoihin asioiden selvittämiseksi. 70 834 ajoneuvoa romutukseen Vuonna 2024 Suomessa romutettiin yhteensä 70 834 ajoneuvoa, mikä on prosentin verran enemmän kuin edellisenä vuotena. Kaikista eniten romuttamolle vietiin Volkswageneita, Fordeja ja Opeleita. Vuosimalleista romuttamolle vietiin eniTEKSTI_ Timo Kiiski ten vuoden 2000, 2003 ja 2004 autoja. Viime vuonna kierrätykseen päätyi aiempaa enemmän sähköautoja. –Iäkkäämmät romutuksen tulevat autot ovat yleensä elinkaarensa päässä. Alle 10-vuotiaissa autoissa taas romutuksen syy on voittopuolisesti kolarointi ja auton päätyminen vakuutusyhtiön lunastukseen. Romutukseen päätyvistä sähköautoista valtaosa on vakuutusyhtiöiden lunastamia kolaroituja Tesloja. –Jos sähköauton akku vaurioituu ja tilalle pitää hommata uusi ja kallis akku, jolloin korjaamisessa ei ole enää mieltä. Toki tämäkin varmasti muuttuu ajan saatossa ja sähköautojen vaurioituneitakin akkuja pystytään korjaamaan yhä enemmän, Kenraali sanoo. Romutukseen päätyvissä autoissa on nähtävissä selvästi kunkin aikakauden suosikkiväri. –Ennen romutukseen tulevat autot olivat usein punaisia, Nyt autokannassa on enemmän harmaansävyisiä autoja ja se alkaa näkyä myös romutukseen tulevissa autoissa, Kenraali sanoo. Kierrätys tehostaa omavaraisuutta Valtion järjestämät romutuspalkkiokampanjat kannustivat takavuosina kansalaisia toimittamaan elinkaarensa päässä olevia autoja virallisiin vastaanottopisteisiin Romutuspalkkioita maksettiin viimeksi vuonna 2021, jolloin yli kymmenen vuotta vanhan auton romuttamisesta maksettiin 1 000–2 000 euroa. Uuden auton lisäksi palkkion sai käyttää sähköavusteisen polkupyörän tai joukkoliikennelippujen hankintaan. –Toiveitahan romutuspalkkion paluusta on ollut. Vaikka palkkiolla ei kaikkia ongelmia ratkaistakaan, niin aina se vauhdittaa kierrätystä, Kenraali sanoo. Kenraali muistuttaa romuauton asiallisen kierrätyksen tärkeyttä luonnon monimuotoisuuden kannalta. –Kun auto tulee kierrätettäväksi asianmukaiseen paikkaan, siitä otetaan talteen paitsi käyttökelpoisia varaosia, myös kaikki nesteet, jotka pihan perällä vuotaessaan vahingoittaisivat ympäristöä. Autojen kierrättäminen purkuosina tehostaa myös Euroopan omavaraisuutta: nykyisessä kilpailutilanteessa meillä ei ole varaa tinkiä mistään materiaalista, Kenraali korostaa. Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Juha Kenraali toivottaisi autojen romutuspalkkion tervetulleeksi takaisin. – Autojen tehokas kierrättäminen purkuosina tehostaa myös koko Euroopan omavaraisuutta, hän korostaa VARAA ILMOITUKSESI KESÄN TUPLANUMEROON! HEINÄKUU-ELOKUU Nro 7-8 Vuoden suurin numero, kesän jättituplanumero! Ilmestymispäivä 3.7. Voimassa 21.8. saakka! Mika Salomaa 0400 777 797 mika.salomaa@kaasujalka.fi SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Nopeat toimitukset verkkokaupastamme www.alfamer.fi SÄHKÖPOSTI tilaus@alfamer.fi p. 09 774 2810 Suomalaisen Saabin jäljillä (S430) 34,90 € MercedesBenz C-sarja d 2007-2014 (S389) 33,50 € Auto 80-luvulla (S418) 34,90 € Volvo V70 2000-2007 & S80 1998-2006 (S196) 33,50 € Auto 70-luvulla (S160) 29,90 € VW Golf 2013-2016 (S426) 33,50 € AUTOKIRJAT JA KORJAUSOPPAAT ALFAMERILTA
  • KAASUJALKA 6/2025 5
  • 6 KAASUJALKA 6/2025 Audi RS3 tarjoilee täydellistä ajonautintoa. Tässä löytyy fiilistä, voimaa ja nopeutta. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa K oeajossa oleva Audi RS3 on hieman päivitetty. Vuonna 2022 ajettu edellinen malli tarjosi jo vaikuttavan kokonaisuuden, ja nyt mukana on hienosäädettyjä yksityiskohtia. Moottorin teho on ennallaan: 400 hevosvoimaa ja 500 Nm vääntöä. Vaikka lisähevosvoimia ei tullut, RS3 tarjoaa silti suorituskykyä, joka asettaa sen aivan omalle tasolleen. Auton perusrakenne on säilynyt uskollisena alkuperäiselle idealle: se yhdistää nelivedon, turboahdetun moottorin ja urheilullisen alustan saumattomaksi kokonaisuudeksi. Auto kiihtyy nollasta sataan ajotietokoneen mukaan jopa 3,6 sekunnissa, jopa kitkarenkailla suoritettuna, ja se on todella vaikuttava tulos. Tehtaan ilmoittama lukema on 3.8 sekuntia. Monet modernit sähköautotkaan eivät pääse vastaaviin tu! TEKNIIKKAA AUDI RS3 HINTA ALKAEN: 72 187,75€ KOEAJOAUTON HINTA VARUSTEINEEN: 98 976,52 € ISKUTILAVUUS: 2480 cm3 TEHO: 294 kW (400 hv) /5600 7000 kierr/min VÄÄNTÖ: 500 Nm / 2250 5600 Nm kierr/min HUIPPUNOPEUS: 250 km/h 0-100 KM/H: 3.8 sek OMA MASSA: 1640 kg TAVARATILA: 321 l TÄYDELLINEN KULJETTAJAN AUTO Audi RS3 KOEAJOSSA +Moottori ja ainutlaatuinen ääni. +Erittäin tasapainoinen ja tarkka ajettavuus. +Monipuolisuus +Hyvä jälleenmyyntiarvo ja haluttavuus käytettynä. –Korkea hinta (Suomessa) JÄLKIMAKU RS3 ei ole vain auto – se on kokemus, joka herättää tunteita kierros kierrokselta. Sen viehätys perustuu yksinkertaisesti siihen, kuinka täydellisesti se yhdistää tehon, äänen ja ajettavuuden. Tällaisia autoja tehdään enää harvoin – ja siksi niistä kannattaa nauttia nyt. ? – + loksiin samoilla tehoilla. RS3 ei kuitenkaan ole pelkkä suoraviivainen ohjus – se hallitsee myös kaarteet. Se tarjoaa kuljettajalleen luottamusta herättävän ohjauksen, jonka kautta auton rajat ovat helposti hallittavissa. Audi RS3:n suurin vahvuus ei ole pelkkä kiihtyvyys. Sen ajettavuus on uskomattoman tasapainoinen. Se kääntyy tarkasti, jousitus reagoi hienostuneesti ja auto pysyy hallinnassa olosuhteista riippumatta. Audi on todella onnistunut luomaan auton, joka toimii sekä arjessa että radalla. Säädettävät ajoasetukset mahdollistavat mieltymyksiin sopivan ajokokemuksen aina mukavasta comfort-tilasta dynaamiseen RS performance -moodiin. Kuljettaja voi säätää jousituksen, kaasuvasteen ja äänimaailman juuri omien mieltymystensä mukaan. Se vitosmoottorin kurnutus Moottorin ääni on mielestäni parhaimmillaan keskikierroksilla, jossa se murisee syvällä ja tunnistettavalla tavalla. Korkeammilla kierroksilla ääni muuttuu ehkä vain meteliksi, mutta tunnelma on silti vahvasti läsnä. Tätä autoa ei ainoastaan ajeta, vaan se myös koetaan. Jokainen ajokerta muistuttaa, miksi tietyissä polttomoottoreissa on vielä oma erityinen vetovoimansa. Se herättää tunteita, joita hiljainen sähkömoottori ei yksinkertaisesti kykene toistamaan. Auton keveys myös tuntuu jokaisessa kiidytyksessä, jarrutuksessa ja kaarteessa. RS3:n arjen helppous on sekin yllättävää. Auto rullaa kevyesti, on näppärä liikenteessä ja tarjoaa mukavuutta pitkillä matkoilla. Keskikulutus saattaa nousta, mutta kyseessä on silti ennen kaikkea fiilistelyyn tehty auto, ei kulutustalouden mestari. Tämä yhdistelmä tekee RS3:sta aidosti monipuolisen ajoneuvon, joka ei jää ainoastaan sunnuntaiajoihin, vaan on valmis myös arkisiin haasteisiin. Kuljettaja tuntee olevansa osa koneistoa, ei vain matkustaja ratin takana. Hintalappu on korkea: koeajettu yksilö lähenteli 98 000 euroa, josta 30 000 euroa oli pelkkää autoveroa. Saksassa sama auto irtoaa noin 64 000 eurolla. Siitä huolimatta RS3 on haluttu auto myös käytettynä ja pitää arvonsa hyvin. Tämä tekee siitä houkuttelevan vaihtoehdon harrasteautoksi, vaikka ensisijaisesti etsisi arkikulkinetta. RS3 on investointi nautintoon ja elämykseen. Silti RS3 ei ole ihan täydellinen: vaihdeläpsyttimet ovat liian pienet ja vaihteenvalitsin tuntuu pelkältä "nysältä". Tässä kohtaa oltaisiin voitu panostaa enemmän ajonautintoa tukeviin yksityiskohtiin. Ajamisen fiiliksessä pienillä asioilla on merkitystä, ja RS3 ansaitsisi hiotummat hallintalaitteet. Kaiken kaikkiaan Audi RS3 on yksi markkinoiden hauskimmista autoista. Se tarjoaa aitoa ajamisen iloa, persoonallista moottoriääntä ja vaikuttavaa suorituskykyä, kuitenkaan unohtamatta arjen mukavuutta. Se ei ole halpa, mutta jokainen ajokerta muistuttaa miksi se kannattaa. KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA Uusi Subaru Forersterin 2-litrainen e-Boxer –moottori tarjoaa aika vaatimattoman suorituskyvyn, eikä se hybridijärjestelmästä huolimatta ole talousihmekään. Maastoominaisuuksiensa ja turvallisuutensa ansiosta on kuitenkin oikea auto aktiivisen elämäntavan konservatiiville mökkireissuille ja hirvijahtiin. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski U usi Subaru Forester 2.0 e-Bokser Hybrid Touring voisi olla vaikkapa maaseutulukion rehtorille, joka kuuluu niin paikalliseen Rotary-kerhoon kuin metsästysseuraankin. Mökkija hiihtolomareissuilla kulkee mukana myös vaimo ja kolme kouluikäistä lasta. Ehkä hän soittelee harrastuksekseen paikallisia kissanristiäisiä kiertävässä tanssiorkesterissakin kosketinsoittimia, jotka hän pakkaa kätevästi Foresterin isoon tavaratilaan. Sillä uusi Subaru Foresterbokserihybridi on suunniteltu tarjoamaan eritoten käytännöllisyyttä, turvallisuutta ja maastoominaisuuksia. Vaikka se ei ole markkinoiden tehokkain ja tek! TEKNIIKKAA SUBARU FORESTER 2.0I E-BOXER TOURING MOOTTORI: R4, 1995 cm3 + vaihteistoon intergroitu sähkömoottori 16,7 hv TEHO: 136 hv VÄÄNTÖ: 182 Nm VETOTAPA: jatkuva neliveto VAIHTEISTO: portaaton CVT-aut. POLTTOAINE: bensa + sähkö (itselataava kevythybridi) KESKIKULUTUS (WLTP): 8.1 l/100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 183 g/km KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 12,2 s HUIPPUNOPEUS: 188 km/h MITAT: p 4 670 mm, l 1830 mm, k 1 730 mm, akseliväli 2670 mm TAVARATILA: 508–1 731 litraa KOEAJOAUTON HINTA LISÄVARUSTEIN: 53 809 €, alk. 53 025 €, malliston hinnat alk. 45 906 € LUOTETTAVASTI MÖKKIREISSUILLE JA HIRVIJAHTIIN Subaru Forester KOEAJOSSA +Mukava ja leppoisa ajaa +Laadukkaasti tehty +Maasto-ominaisuudet –Suorituskyky -Kulutus -Kilpailijoita pienempi tavaratila JÄLKIMAKU Vaikka Subaru Forester bokserihybridi on laiska ja hiukan epätaloudellinenkin, niin siinä on paljon sellaista, mitä itseni kaltainen vantaalaien omakotitaloasuja ja seniorikansalainen arvostaa. Ja pärjäsinhän 10 vuotta yhtä verkkaisesti kiihtyvällä Avensiksellakin. Subaru on kautta aikojen ollut luotettava auto ja se sopii erittäin hyvin leppoisaan ajeluun. Maasto-ominaisuuksia kaipaavalle se on reilun 50 000 euron hintaluokassaan lyömätön. ? – + niikkansa puolesta edistynein auto, siinä on paljon erityisesti aktiivisen elämäntavan keskiluokkaa houkuttelevia vahvuuksia. Erityisen hyvin se sopii aktiiviselle maaseutuihmiselle, vaikkapa hevostilalliselle. Lisäksi Subarun luotettavuus puhuttelee monia. Suuri, mutta pieni tavaratila Foresterissa istutaan korkealla ja siinä on suuret ikkunat sekä ohuet pilarit A-pilarit, joiden ansioista näkyvyys on jopa poikkeuksellisen hyvä. Ja tavaratila on suuri takapenkkien selkänojat kaadettuina. Ristiriitaista taas on se, että selkänojat pystyssä tavaratila on pienempi kuin joillakin kilpailijoilla. Uuden Foresterin alusta on hyvä. Se vaimentaa hyvin tien epätasaisuudet. Ajaminen on miellyttävää myös alhaisen melutason ansiosta. Kaikissa Forester—malleissa on vakiona neliveto ja yhdessä 22 senttimetrin maavaran kanssa se mahdollistaa ajamisen haastavissakin olosuhteissa. Myös X-Mode-järjestelmä ja alamäkihidastin tukevat ajamista maastossa. Turvallisuusvaruste on laaja: Subarun EyeSight-järjestelmään sisältyy mm. mukautuva vakionopeudensäädin, kaistavahti ja automaattinen hätäjarrutus. Nämä turvavarusteet löytyvät vakiona Foresterin kaikissa varustetasoissa. EyeSight-järjestelmän varoitusäänet voivat kuitenkin olla ärsyttäviä ja Infotainment -järjestelmä 11.6 tuuman kosketusnäyttöineen tuntuu vanhahtavalta. Se toisaalta erityisesti miellyttää tämmöistä varttuneempaa autoilijaa. Kiihtyy kuin vanha Avensis Sporttiselle kuskille136-hevosvoimainen Forester-hybrid ei ole oikea valinta: 2-litraisen eBoxer-moottorin suosituskyky on vaatimaton. Kiihtyvyys 0-100 km/h vie 12 sekuntia. Yhtä hitaasti kiihtyi vuosimallin 2005 Toyota Avensis-farmari 1.6-litraisella vapaasti hengittävällä bensamoottorilla. Eikä hybridijärjestelmä hirveästi auta polttoainetalouteenkaan: Forester-hybridibokserin keskikulutus on maahantuojan ilmoituksen mukaan 8.1 l/100 km. Suurehkon kulutuksen ja verkkaisen suorituskyvyn vastapainoksi maasto-ominaisuuksia, turvallisuutta ja mukavan ajokokemuksen. Subaru tiedetään myös luotettavaksi käytännön valinnaksi. Vaikka hybridijärjestelmä ei merkittävästi pienennäkään bensankulutusta, pienen12,3 kilowatin sähkömoottorin 66 Newtonmetrin vääntö tuo merkittävän avun etenkin hitaaseen ryömimisajoon ja tukee nelivetojärjestelmää maasto-olosuhteissa. Sähkömoottori mahdollistaa myös hyvin lyhyet matkat pelkällä sähköllä.
  • KAASUJALKA 6/2025 7 KESTÄVINKIN KAIPAA HUOLTOA MAAHANTUOJAN VALTUUTTAMA KORJAAMOMME PALVELEE SINUA KAARINASSA. • Kaikki korjauspalvelut • Määräaikaishuollot • Katsastustarkastukset ja katsastuspalvelut • Tuulilasin kiveniskemäkorjaukset • Ilmastointilaitteen huolto • Rengasmyynti • Kaikki rengastyöt • Varusteasennukset • Alkuperäiset Toyota-varaosat • Sijaisautopalvelu Varaa autollesi huoltotai korjausaika numerosta (02) 243 5585 tai osoitteessa www.testipiste.fi Hallimestarinkatu 22, 20780 Kaarina Avoinna ark. 7.30-16.30, puhelin (02) 243 5585, www.testipiste.fi Autolasien ykkönen Puh. 02 432 9390 • Tuotekatu 6, Raisio www.raisionautolasi.fi Avoinna ma-pe 8 –17, nyt myös la 10 –15 Myös Liedossa Tuulissuolla. www.liedonautolasi.fi Vakuutusyhtiöiden sopimuskumppani Örninkatu 8, 24100 Salo Puh. 02 731 3362 salonautosahko@netti.fi Hae rahoitusta lähettämällä tekstiviesti MEKONOMEN numeroon 18311, korjaamolla tai osoitteessa mekonomen.fi *Esimerkkilaskelma; Ostot 1000€, 12kk maksuaika, vuosikorko: 0%, käsittelymaksu/kk: 3,90€, todellinen vuosikorko: 8,16%, osamaksuerä/kk: 87,24€, 12 erää, maksettava yhteensä: 1047 €. Hakijan tulee saada hakemukseen myönteinen päätös. Luotonantaja: Resurs Bank AB Suomen sivuliike. Autohuollot ja varaosat luotettavasti saman katon alta! Nyt kaikkiin ostoksiin ja huoltoihin 12kk korotonta maksuaikaa.
  • 8 KAASUJALKA 6/2025 KUUKAUDEN KÄYTETTY PK-YRITTÄJÄN MENESTYKSEN ENSIHEDELMIÄ Mercedes-Benz E 220 Aika usein varsinkin nuorempi pk-yrittäjä nauttii menestyksensä ensihedelmistä ostamalla käytetyn E-sarjan MercedesBenz Coupen. Ja mikäpä siinä, kun Coupessa yhdistyvät tyyli, taloudellisuus ja ainakin monen omistajan kestäväksi kehuma dieselmoottori. K okemus osoitti, että Tikkurilan Ruskeasannan ST1:n pihaan kaartaessa huomasin 10 vuotta vanhankin Coupe-Mersun keräävän jonkin verran katseita. E-sarjan Coupe-Mersun linjat ovat pyöreän pehmeät vailla teräviä pokkauksia. Tasapainoinen ja mittasuhteiltaan sulava auto ei tarvitse kikkailua. Coupe-Mersun piirteet ovat he tunnistettavissa: pitkä keula ja pehmeästi peräpäätä kohti laskeva kattolinja. Edestä ja takaa katsoen Esarjan Coupe-Mersu vuosimallia 2015 näyttää kuitenkin samanlaiselta kuin saman ikäinen, 4. sukupolven E-sarjan taksi-Mersu. Koeajoauto kuuluu vuosina 2009–2016 valmistettuun W212-mallisarjaan, josta Detroitin autonäyttelyssä tammikuussa 2013 esiteltiin kasvojenkohotuksen kokenut malli. Terävöitetty muotoilu toimii erityisen hyvin kaksiovisen E-sarjan AMG Sport -korisarjan kanssa. Vuoden 2015 malli oli käytännössä W212-malliston viimeisiä ennen faceliftin jälkeistä uudistusta vuonna 2016. Huikea vääntö Konepellin alla W212-mallisarjan E220 CDI käytti samaa 2,1-litraista nelisylinteristä ! MERCEDES-BENZ E 220 CDI AMG BE COUPE, VM. 2015 MITTARILUKEMA: 224000 km MOOTTORI: R4, 2143 cm3 POLTTOAINE: diesel VETOTAPA: takaveto VAIHTEISTO: 7-lovinen automaatti TEHOT: 170 hv VÄÄNTÖ: 400 Nm KESKIKULUTUS: 4.9 l/100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 129 g/km KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 8.3 s. HUIPPUNOPEUS: 234 km/h MITAT: pituus 4830 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1400 mm, akseliväli 2760 mm TAVARATILA: 450 l MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Vantaa, Petikko HINTA: 16 900 € TEKNIIKKAA TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT _ Mika Salomaa dieselmoottoria kuin ennenkin. 170 hevosvoimaa ja varsinkin 400 Newtonmetrin vääntö antavat sille riittävän suorituskyvyn. Tänäkin päivänä moottori kävi käynnistäessä vähän karkeasti, mutta lämmetessä käynti muuttui suloisen pehmeäksi. E-sarjan taksi-Mersun tapaan nelipaikkainen coupekin on hyvin äänieristetty: matkustamo on erittäin hiljainen. Jämäkkä, mutta mukava jousitus sopii varsinkin pitkille matkoille. Itseni ikäiselle mukavaa matkantekoa arvostavalle riittää, että auton sporttisuus jää pitkälti ulkomuotoihin, mutta ratissa tavoittaa klassisen E-Mersun fiiliksen. Pitkillä matkoilla ja kesäaikaan E 220 CDI:llä voi hyvinkin päästä jopa alle 5 litran kulutukseen 100 kilometrillä. Koeajoon Vantaan Petikon Vaihtoautomaasta saatu E-sarjan coupe ei ollut ulkoasunsa puolesta täysin ”kuin pakasta otettu”: Kokonaisuutensa auton siisteydestä voisi antaa arvosanan 8. Onhan se selvä, ettei yli 200 000 ajettua kilometriä voi olla jättämättä ainakin pieniä jälkiä esimerkiksi metallivanteisiin. Teknisesti koeajettu E 220 CDI Copue vuosimallia 2015 vaikutti edelleen olevan iskussa. Mitään ylimääräisiä korkeasta iästä kieliviä kolinoita ja nitinöitä ei päivän aikana kuulunut. Täytyy muistaa, että tämä nyt 16 900 euroa maksava coupe-Mersu on markkinoille tullessaan ollut jo lähtöhinnaltaan 61 073 euroa. Vuosittaiset käyttökulut 3400-5100 € Ihan piruuttani kyselin tekoälyltä ja selailin ulkomaisia autosivustoja, mitkä voisivat olla tällaisen vuosimallin 2015 Mercedes-Benz E 220 CDI Coupen arvioidut vuosittaiset käyttökulut, jos autolla ajetaan noin 15 000 km vuodessa. Selvityksen perusteella ne voisivat olla keskimäärin 3400–5100 euroa, riippuen korjausten tarpeesta. Kustannuksiin on sisällytetty 600–1200 euron huoltoja korjauskulut ja yllättäviin korjauksiin on varattu 300-700 €/vuosi. Polttoainekuluiksi on arvioitu 1300 €/vuosi, vakuutuskuluiksi 800– 1200 €/vuosi ja ajoneuvoveron määräksi 530 € /vuosi. Kestää kuten muutkin dieselit Kokeneen autokorjaamoyrittäjän Jan Reijon mukaan vuosimallin 2015 diesel-Mersussa on jo niin paljon päästöjä vähentävää tekniikkaa, että enää siitä ei voi ylivertaisena ikiliikkujana. Pääkaupunkiseudulla sekä Lohjalla ja Nummelassa toimivasta Huoltis-korjaamoketjusta Jan Reijo muistuttaa, että pääsääntöisesti Mersujen isot matkamittarilukemat selittyvät säännöllisellä huollolla. Tämän päivän Mersujen dieselmoottorit itsessään, eivät hänen mukaan ole sen kestävämpiä tai heikompia kuin muidenkaan automerkkien dieselit. –Säännöllisellä öljynvaihdoilla saavutetaan paljon. Mutta kyllä noita 2.1-litraisia dieselmoottoreitakin on mennyt rikki, esimerkiksi kiertokangen laakerit ovat niissä heikko kohta. Jakoketjuvikojakin niissä on ollut, Reijo sanoo. Reijon mukaan samaa yhteispaineruiskutusjärjestelmää eli Commonrail -teknnologiaa käytetään kaikissa muissakin dieselmoottoreissa, esimerkiksi Volkswagen-konsernin autoissa. – Nykydieseleihin on jouduttu laittamaan päästörajoitusten takia niin paljon erilaista saasteenestotekniikkaa, jolloin on selvää, että moottorit ovat myös haasteellisempia ja haavoittuvampia kuin ennen. Itse suosittelen mieluummin ostamaan käytetyn bensa-auton pienellä kuutiotilavuudella tai täyssähköauton. Reijo painottaa kuitenkin, että vaikka diesel-Mersun moottorinkorjaaminen voi tulla kalliiksi, se ei ole sen kalliimpaa kuin muidenkaan automerkkien. –Samoja Boschin suuttimia ja korkeapainepumppuja käytetään Volkswageneissakin. E-sarjan Mersua on saanut niin rautajousilla kuin ilmajousillakin. Koeajoajetussa Mersussa oli teräsjouset. –Ilmajousitus on erittäin mukava varuste, mutta hajoavien komponenttien hajoaminen se ei ole ihan halpaa lystiä, Reijo muistuttaa.
  • KAASUJALKA 6/2025 9
  • 10 KAASUJALKA 6/2025 Otsikon julistus kävi mielessä jo 1980luvulla, kun eräässä pikkukaupungissa kaupungininsinööri ajoi sulavalinjaisella Jaguarin XJ-mallilla Hankkijan lippalakki päässä ja veti perässä Muuli-peräkärryä. 25-vuotiaan ja hienostuneen Jaguar XJ8klassikon kynnyksen yli astutaan vain kalliissa tweed-pukineissa! TEKSTI _ Urmas Hurmalainen KUVAT _ Mika Salomaa J aguar XJ8 suunniteltiin aikoinaan autoksi, jota ajaa virka-asuinen kuljettaja. Vieläkin arvokkaammasta Rolls Roycesta Jaguarklassikko erosi kuitenkin siinä, että sillä halusi ajaa paljon omistaja itsekin. Iso, yli viisimetrinen Jaguar tarjoaa ajamisen iloa 25 vuotta vanhanakin. Kun pituutta on yli viisi metriä, myös takamatkustajilla on hulppeasti tilaa. Mutta tuon ajan auton suunnittelusta ja ajatusmaailmasta kielii se, että tavaratila on vain 470 litraa. Ei ole todellakaan mikään monikäyttömalli. Kun pääsee tällaisen vain 137 000 kilometriä ajetun ja hyvin huolletun V8-moottorisen klassikon rattiin, on vitsien hakeminen melko työlästä. Pehmeästi etenevä kissapeto vain kertakaikkisesti hurmaa kyydillään: 157 000 kilometrin mittarilukemasta ja 25 vuoden iästä huolimatta. Tässä autossa on vielä tunnetta! Neljännesvuosisadan ikäinen Jaguar XJ8 on tehty klassisen auton ystävälle, joka arvostaa ”vanhan liiton” ylellisyyttä. Tämä auto on tehty hitaaseen nautiskeluun, ei arkiautoksi tai ratapäiville. Puudeli sylissä takapenkillä Polttoaineenkulutus tietysti on korkea: normaalikäytössä 11-14 l/100 km. Vaan eivätkä tällaiseen aikoinaan yli 600 000 silloista markkaa maksaneeseen autoon yltäneiden tarvinnut vuonna 2000 välittääkään polttoainekustannuksista. Eräs vuorineuvos aikoinaan kuulemma istui XJ8:n takapenkillä puudeli sylissään, kun lipui XJ8:lla Eteläranta 10:stä kuljettajan kyyditsemänä liikenteeseen. Jos joku ei tiedä, niin Helsingin Eteläranta 10:ssä on Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) eli sikariportaan vaikuttajien palatsi. Kun koeajettu XJ8 oli uusi, EK oli vielä TT eli Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliitto. Nyt kun tuokin vuorineuvos on tiettävästi eläkkeellä, niin onneksi hänellä on varaa ostaa Jaggeensa bensaa Orpon verohelpotuksilla. Vuorineuvostason herroja on yksinkertaisesti vaikea kuvitella minkään sähkömoottorisen Jaguar iPace -mallin takapenkille. Hänen arvolleen sopii vain XJ:n kaltainen luksussedan. Vuonna 2003 Jaguar XJ8:n halvin malli on maksanut 130 000 euroa. V8-bensamoottori käy sileästi ja hienostuneesti. Silti pedaalia painaessa voi aistia, että se on myös riittävän voimakas. Tosin koeajettu XJ8:ssa oli ”vain” 3.2 -litrainen V8-bensamoottori, XJ8:aa sai myös 4-litraisena versiona. ÄIJÄ AUTO TÄLLÄ AUTOLLA EI VEDETÄ MUULI-PERÄKÄRRYÄ! Jaguar XJ8 Vaikka klassikko-Jaguar erottuu liikenteessä massasta ja kerää katseita, se kertoi aikoinaan omistajansa herrasmiestaustasta: klassinen sedan ei ollut räikeä eikä pröystäilevä. Vuonna 2000 luksus-Jaguarilla lipuessa ei vielä tarvinnut olla tietokonenörtti, mutta silti jo koeajo-Jaggessakin oli paljon hienoa ja edistyksellistä tekniikkaa: ohjaamo hallintalaitteineen on modernin sovinnainen. Ylellisessä ja miellyttävässä nahkasisustuksessa tuoksuu ”vanha raha”. Luksusauto lipuu tukevasti, mutta silti kissamaisen pehmeästi kaikenlaisilla tienpinnoilla. Kyyti on tämän päivän mittapuullakin hiljaista: ei tuulensuhinoita ja moottorin äänenkin kuulee vain vaimeasti kaasua polkaistessa. Rengasmelukin on onnistuttu jo 25 vuotta tukahduttamaan lähes kokonaan. Tätä voi pitää Kehä III:n karkealla ja uraisella asfaltilla tänäkin päivänä melkoisena suorituksena. Äänetöntä ja pehmeää menoa saa käsittääkseni kiittää ilmajousituksesta, jonka kustannus rikkoontuessa tietysti nostaa perusjampan hiukset pystyyn. Kaikkiaan hyvin huollettu vanhakin XJ8 on loistava maantieristeilijä. Puhumattakaan nahkaverhoilun, puupaneeleiden tuomasta brittiläisestä eleganssista. Autoja ei enää muotoilla yhtä ajattoman kauniisti, sanoo perinnesedanien ystävä. Varhaisemmissa, ennen vuotta 2001, valmistetuissa XJ8-malleissa on tiettävästi ollut jakoketjukiristimien ongelmia: muoviset kirisJAGUAR XJ8 3,2 EXECUTIVE A VM. 2000 MITTARILUKEMA: 157 000 km MOOTTORI: V8, 3248 cm3 TEHOT 174 KW (236 HV) VETOTAPA: takaveto VAIHTEISTO: 5-lovinen automaatti VÄÄNTÖ: 310 Nm KESKIKULUTUS: 12 l /100 km CO2-PÄÄSTÖT: 290 g/km MITAT: pituus 5020 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1320 mm, akseliväli 2870 mm TAVARATILA: 430 l KIIHTYVYYS: 0-100 km/h: 8.5 s HUIPPUNOPEUS: 225 km/h, MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Vantaa, Petikko HINTA: 8900 € ! TEKNIIKKAA timet voivat aiheuttaa moottorivaurioita. Varaosatkaan eivät ole halpoja, vaikka auto itsessään on edullinen ostaa. Kuten tuttu autokauppias sanoo: melkein joka jamppa ostaa osamaksulla uuden luksusauton, mutta vanhan luksusauton ostavat vain ”massimiehet”. Jos saisin eurojackpotista kymmeniä miljoonia euroja, eikä tarvitsisi miettiä korjauskustannuksia, ostaisin tämän XJ8:n.
  • KAASUJALKA 6/2025 11 /motonet /motonet? motonet.? ...ja paljon muuta Kalastus Vene Moottoripyörä Varaosat Auto Pihanhoito Nyt on mitä täydellisin aika lähteä nauttimaan kotimaan kohteista autolla huristellen. Kun on itse ratin takana, saa matkustaa juuri siihen tahtiin kuin haluaa ja pysähtyä koska vain nauttimaan Suomen kauniista kesämaisemista. Oli suuntanasi sitten etelä tai pohjoinen, kesäreissun lähtöruutuna toimii Motonet. Halusitpa sitten viihdykettä takapenkkiläisille, varmistaa sujuvamman ajon tai varustautua vahingon varalle, autoilevan ihmisen tavaratalosta saat kaiken tarvitsemasi helposti ja nopeasti. Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Käytössäsi kahden purkamon suuret varastot 24/7. Auto-Lehtinen Fusti Oy AUTOPURKAMOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi • Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. • Huolehtimalla käytöstä poistetut autot asianmukaiseen kierrätykseen tai ostamalla meiltä purkuosia olet mukana edistämässä kiertotaloutta. Käytetyt varaosat takuulla! Varastossamme yli 200 000 varaosaa!
  • 12 KAASUJALKA 6/2025 Uusi Subaru Forester Adventure-varustetasolla alk. 46 506,55 € (sis. toimituskulut 600 €). Kulutus 8,1 l/100 km (Eu-yhd.) CO 2 -päästöt 183 g/km (WLTP). Kuvan auto erikoisvarustein. Subaru tehdastakuu: 3 vuotta/100.000 km. Subaru lisäpalvelut: Subaru Vakuutus ja Subaru Assistance. RAKAS KLASSIKKO Uusi Subaru Forester on paljon enemmän kuin pelkkä päivitys. Se on katumaasturi, jossa turvallisuus, muotoilu ja ajomukavuus yhdistyvät vaikuttavalla tavalla. Koe maksimaalista turvallisuutta joka tilanteessa – ajotietä ja kuljettajan vireystilaa seuraavat kamerat, Subarun legendaarinen neliveto. Kaikki kuuluvat hintaan. TÄYSIN UUSI SUBARU FORESTER
  • KAASUJALKA 6/2025 13 S U O M A L A I S E N V I I H D E K U LT T U U R I N E R I K O I S L E H T I V E R K O S S A Viihde SUOMI www.suomiviihde.fi ® Huikea 94-sivuinen lukupaketti, joka sisältää 22-sivuisen viihdeliitteen! www.suomiviihde.fi • Viihdealan viimeisimmät tiedotteet • Osallistu kesän kilpailuun • Viihdepaikat -karttasovellus Kotimaisen viihteen puolesta! LUE ILMAISEKSI UUSIN KESÄN SuomiViihde -verkkolehti suomiviihde.fi -osoitteessa Katso lähin korjaamosi: www.kl-servicepartner.fi Autokorjaamo Motorfix Oy Putkikatu 23, 21110 Naantali 02 536 9502 BMW | Monimerkki Avantin Auto Oy Pääskykalliontie 6, 21420 Lieto 040 738 9188 Audi | MB J. Johansson Service Ky Pikkukuusentie 1, 28200 Pori 040 059 0481 BMW | MB | Monimerkki JEE Works Oy / Poikon Autopalvelu Kalamäentie 7, 21130 Poikko 044 080 0138 Audi | BMW | MB | Volvo Koneasennus Hannula Oy Tuotekatu 13b, 21200 Raisio 040 012 8600 MB | Monimerkki | Volvo Kone-Kauppi Oy Monnankatu 1A, 26660 Rauma 02 822 5200 MB | BMW | Volvo | Audi | Monimerkki KP Auto Oy Puinnintie 12, 28360 Pori 020 730 8630 Monimerkki | Muu Loimaan Autokunnostus Ky Leppäkuljunkatu 5, 32200 Loimaa 02 763 2175 MB MK Star Service Oy Haatintie 20, 21270 Nousiainen 040 522 3366 MB Moottorikoneistus Ojala Oy Hallimestarinkatu 9, 20780 Kaarina 010 666 2440 Audi | BMW | MB | Monimerkki Muhkurin Autohuolto Uhrilähteenkatu 4, 20250 Turku 010 279 3900 Audi | BMW | MB | Volvo Optiwide Oy Vuoritie 6, 21600 Parainen 0400 533 757 Audi | BMW | MB | Volvo | Monimerkki Orikedon Autokorjaamo Oy Kytkinkatu 1, 20380 Turku 02 2388 323 BMW | MB | Monimerkki Raptec Oy Karsolantie 11, 32210 Loimaa 044 347 4732 MB Salon Moottorihuolto Oy Ratakatu 3-5, 24100, Salo 02 727 7100 Audi | BMW | MB | Volvo | Monimerkki Suhe on Oy Karttakuja 6, 21250 Masku 040 052 6754 MB | BMW | Volvo | Audi Säkylän Huoltopiste Kiertotie 13, 27800 Säkylä 040 022 2023 MB | BMW | Volvo | Audi | Monimerkki Teijon Korjaamo Ky Karjassilta 21, 27320 Ihode 02 823 6196 MB | BMW | Volvo | Audi | Monimerkki Korjaamot lehden jakelualueella: Auto korjaa moiden aatelia Jarrut kesäkunnossa? Muistatko, milloin autollesi on viimeksi tehty jarruhuolto? Panosta turvallisuuteen ja varmista jarrujen kunto ennen kesäreissuja KL-ServicePartnerkorjaamolla. Olemme erikoistuneet Audi-, BMW-, Mercedes-Benzja Volvo-merkkeihin, mutta huollamme ammattitaidolla kaikki autot. MEILLE VAI TEILLE? -RETU RENGASREKKA ON SIELLÄ MISSÄ SINÄKIN Raskaat koneet, raskaat haasteet. Kun leipä tulee pelloilta, metsästä, maansiirtotöistä tai tavarankuljetuksesta, on työkoneet sen kokoisia, että niiden rengastyöt ei ole joka pojan hanskassa. R engas Turku on raskaiden työkoneiden rengasasiantuntija. Rengasja tarvikevalikoima kattaa kuorma-autojen, työkoneiden, maatalouden, teollisuuden ja maanrakennuksen kaluston tarpeet. Palveluun kuuluu uusien renkaiden ja vanteiden myynti sekä monipuoliset huolto-, asennusja säilöpalvelut. Mitäs tehdään kun…? Kaikkien koneiden renkaat kuluvat jossain vaiheessa loppuun tai rengasrikko yllättää kesken maatöiden. Voit lähteä siirtämään laitetta raskaan kaluston rengashuoltoa tarjoavan yrityksen toimipisteelle, mutta se on harvoin nopein ja käytännöllisin tapa toimia. Tätä tilannetta varten on olemassa Retu Rengasrekka, Rengas Turun liikkuva rengashuolto, jonka saat heti tilatuksi paikalle. Renkaanvaihto sujuu omalla tilallasi ja sillä aikaa voit jatkaa muita hommiasi. Kallista työaikaa ei kulu kuljetuksiin, ja kone on pian taas tuottavassa työssä. Tiäräks sen Retun? Työ puhuu puolestaan. Henri Uotila Rengas Turun raskaan kaluston puolelta kertoo, että onnistuneet keikat esimerkiksi asiakkaiden maatiloille saavat sen kuuluisan viidakkorummun soimaan. Retu Rengasrekan olemassaolo onkin jo yhä useamman tiedossa, ja tyytyväisiä asiakkaita on saatu Retun ansiosta lisää. -Palvelu on ollut olemassa jo pitemmän aikaa, mutta viime vuosina olemme siitä enemmän myös tiedottaneet esimerkiksi uutiskirjeissä ja rengasturku.fi sivustolla, jonne olemme avanneet erillisen osion B2B-asiakkaille. Yrittäjille suunnatut sivut sisältävät tietysti myös raskaan kaluston kaikki palvelut. Kun hätä on suurin Karu tilanne. Raskaan ajoneuvon rengasrikko pimeällä maantiellä. Retu on kuitenkin valmiina. Rengas Turun hälypalvelu toimii 24/7 vuoden jokaisena päivänä. Rengasrekan toimintasäde on noin 150 km Kaarinan Krossista. Soitto numeroon 02 – 5105390 kytkeytyy hälypalveluun ja apu on pian paikalla. Numero löytyy totta kai Rengas Turun sivustolta, mutta se kannattaa tallentaa myös omaan puhelimeen. Pidetään isot autot turvallisesti tiellä ja traktorit tuottavasti pelloilla.
  • 14 KAASUJALKA 6/2025 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 020 728 8650 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 020 728 8651 OSTETAAN AUTOJA TARVIKKEITA YMS. KATSASTUSASEMIA PALVELEVAT KATSASTUSASEMAT Liedossa ja Koskella Palvelemme: Koskella ma-pe klo 9.00-16.15 Liedossa ma-pe klo 8.00-17.00 Tervetuloa paikallisille konttoreille! Kosken Katsastuspalvelu Koskentie 372, Koski Tl 02 720 010 www.koskenkatsastuspalvelu.fi Liedon Katsastuspalvelu Tuulissuontie 34, Lieto 02 436 4300 www.wp-katsastus.fi TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! OSTETAAN TURBOT Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti HEINOLA Mustanportinkatu 19 I 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 I 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 I 0400 474 407 westmac.fi Katurenkailla Sis. alv 25,5% NYT NYT VAIN VAIN 1590€ 1590€ Aito Keeway Aito Keeway Monkey 50 efi Monkey 50 efi Värit: musta, Värit: musta, valkoinen ja valkoinen ja punainen punainen SUOMEN AUTOKIERRÄTYS / ILMOITUS LAYOUT 82 x 88 mm V1 V2 Auton kierrättäminen ympäristöystävällisesti on helppoa eikä maksa mitään. Kierrätä autosi ilmaiseksi Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Auton kierrättäminen on helppoa ja ilmaista. Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Ympäristö kiittää auton kierrättäjää Noin 95 % auton painosta pystytään hyödyntämään. AUTOKIERRÄTYS MAINOKSESI TÄHÄN? OTA HETI YHTEYTTÄ! 0400 777797 mika.salomaa@wheelmedia.fi
  • KAASUJALKA 6/2025 15 19. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä, Itä-Suomessa, Pohjanmaalla ja Kymeenlaaksossa. KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki Puhelin: 09-2600107 (jakeluhäiriöt ja lehtitilaukset) PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Timo Kiiski, Urmas Hurmalainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi DIGI & SOMEKANAVAT kaasujalka.fi facebook.com/kaasujalka Instagram.com/kaasujalka PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere NÄKÖISLEHDET lehtiluukku.fi JAKELUALUEET Pk-seutu itä 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän itäpuoli) Helsinki, Vantaa, Tuusula, Järvenpää, Kerava, Sipoo, Porvoo, Mäntsälä Pk-seutu länsi 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän länsipuoli) Helsinki, Espoo, Vantaa, Nurmijärvi kk, Klaukkala, Kirkkonummi, Kauniainen, Veikkola, Lohja, Nummela, Vihti kk, Karjaa, Karkkila, Inkoo, Siuntio Varsinais-Suomi 65 telinettä Turku, Raisio, Kaarina, Naantali, Paimio, Masku, Lieto, Aura, Salo, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Raasepori, Loimaa, Huittinen, Perniö, Pori, Rauma Kanta-Häme 65 telinettä Hämeenlinna, Hyvinkää, Riihimäki, Forssa, Iittala, Tuulos, Lammi, Tervakoski, Janakkala, Humppila, Oitti, Loppi Pirkanmaa 79 telinettä Tampere, Pirkkala, Nokia, Ylöjärvi, Sastamala, Orivesi, Lempäälä, Valkeakoski, Akaa, Pälkäne, Kangasala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Urjala, Mänttä, Virrat, Ruovesi (lisäksi Pohjanmaalla Seinäjoki, Vaasa, Kokkola) Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Häme & Kymenlaakso 63 telinettä Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Vierumäki, Kouvola, Kausala, Elimäki, Anjalankoski, Utti, Kotka, Hamina Itä-Suomi eteläinen 45 telinettä Mikkeli, Juva, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra, Joutseno, Särkisalmi Itä-Suomi pohjoinen 48 telinettä Joensuu, Outokumpu, Liperi, Kuopio, Joroinen, Pieksämäki, Suonenjoki, Varkaus, Kitee Pohjanmaa 50 telinettä Seinäjoki, Kauhajoki, Ilmajoki, Kurikka, Vaasa, Jalasjärvi, Ähtäri, Kauhava, Alajärvi, Alavus, Tuuri, Kankaanpää, Jämijärvi Kymenlaakso 39 telinettä Kotka, Kouvola, Hamina VASTAUSKUPONKI PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINRO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Pakollinen tieto pakettien postitusta varten. RISTIKKO Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme Gorilla & Wunder-Baum tuotesetin. Vastausaikaa on 14.7.2025 saakka ja vastata voi myös sähköpostilla: kisa@wheelmedia.fi Huhtikuun kisaan oikein vastanneiden kesken arvoimme Nexen -mainostuotesetin ja onnellinen voittaja on Perttu Utriainen Pieksämäeltä Onneksi olkoon! 6/2025 A) SAAB B) AUDI C) BMW D) NISSAN MIKÄ AUTO ON TÄMÄN NUMERON NS.KANSIAUTO? Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.fi
  • 16 KAASUJALKA 6/2025