Varsinais-Suomen painos Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti 3/2020 Kaasujalka 13 vuotta! Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ NISSAN X-TRAIL LÄHIKUVASSA ARMAN ALIZAD: ”RAKASTAN LEFFA-AUTOJA” Koeajossa mm. MB GLC 300 D FORD PUMA Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi TARJOUS! VUOSIHUOLTO sisältää moottoriöljyn ja -suodattimen, 19 kohdan tarkastustyön ja koeajon. muhkurinautohuolto .fi p. 010 279 3900, Uhrilähteenkatu 8 149 ,DRIVE-IN RENKAANVAIHTO RENGASTURKU.FI PANSIONTIE 5, TURKU Puh. 02 510 5330, huolto 510 5331, avoinna ma-pe 8-17 LA UA NTA INA KIL P A A U T O S I M U LA AT TO RI AJ OA JA OS SA 200 KPL KA HV IJA PUL LATARJOIL UA G R I L L I M A K K A RA A Piirustuskilpailu lapsille ED UST AJA PAIKALL A REN G A S E S I T T E L Y J Ä RENGAS TURKU JA INCAR KESKUSTAN AVAJAISET PANSIONTIELLÄ PE 20.3.KLO 8-17 JA LA 21.3. KLO 9-14 Huoltotarjouksia Arvontoja H U I P P U P A L K I N T O JA Neste Vesilaitoksentie Raisio Kai Oksanen, puh. 010 321 6380 Ark. 6.30-20, la 8-18, su 10-18 nestevesilaitoksentie.? Varastossa olevat Boschpyyhkijänsulat -25 % Voimassa 31.3.2020 asti.
2 KAASUJALKA 3/2020 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Eihän sitä usko ”vanha Erkkikään”, että eduskunnan puhemiehen 3-litraisen kuutos-Bemarin Co2-päästöt edes lataushybridinä oikeasti arkiajossa ovat 5058 g/km. Tästä saa melkeinpä hauskan vitsin. M inistereitä kyyditsevälle valtioneuvoston kuljetusporukalle on tilattu yhdeksän uutta 5-sarjan töpseli-Bemaria. Eduskunnan puhemies Matti Vanhaselle tulee sitäkin hulppeampi 7-sarjan Bemari, sekin on ”töpseliladattava” plug-in -hybridi. Vanhas-Matin virkapirssin tarkempi mallikoodi on 745Le xDrive. Maailmahan toki tarvitsee edelläkävijöitä. Plug-in-Bemarit kulkevat akut täyteen ladattuina sähkön varassa noin 50 kilometriä, talvella puolet vähemmän. Co2-päästöt ovat virallisesti 50-58 g/km. Vaan entäs, kun sähköakku tyhjenee? Onko puhemiehen tai ministerin kuljettaja suunnitellut reitin niin, että latauspisteitä 25-50 kilometrin välein? No eipä tietenkään, vaan matka jatkuu bensan voimalla. Ja kun 2705 kiloa painavassa 4-vetoisessa ’autossa on 3-litrainen ja 394-hevosvoimainen polttomoottori, niin eiköhän sillä todellisuudessa tuprutella ilmakehään ainakin 200 gramman Co2-päästöt kilometrillä. Katselin Autotalli.comista isojen 7-sarjan bensa-Bemarien kulutusja Co2 -lukemia niiltä ajoilta, kun näissä autoissa ei vielä ollut hybriditekniikkaa. Nelivetoisen vuosimallin 2009 BMW 750 LI xDriven yhdistetty kulutus 100 kilometrillä oli 11,9 litraa ja C02-päästöt olivat 278 g/km. Miksi ei uusiutuvaa energiaa? Olin äskettäin velipojalla kylillä Hausjärven maaseudulla. Oli myrskyinen helmikuun viikonloppu ja vettä satoi taukoamatta taivaalta. Niin kuin on satanut marraskuusta lähtien melkein yhtäsoittoa. Velipoikakin on kova automies. Sitä helmikuun poikkeuksellista säätä autokatoksen alla ihmetellessä, tupakkia tuprutellessa ja olutta särpiessä totesi velipoikakiin minun laillani, että kyllä tämä ihan oikeasti taitaa sitä ilmastomuutosta olla. Eihän sitä nyt enää kiistä tyhmempikään. En kuitenkaan ymmärrä, miksi nyt melkeinpä pääasiallisena taistelukeinona tätä ilmastonmuutosta vastaan nähdään täyssähköja lataushybridiautot. En edes jaksa käydä läpi kaikkia niitä yksityiskohtia ja miinoja, joita tähän vouhotukseen liittyy. Jälleen kerran: Suomi on pieni ja pitkien etäisyyksien maa, jossa liikenteen päästöt pysyisivät uskoakseni parhaiten kurissa panostamalla uusiutuviin polttoaineisiin. Biokaasuun ja biodieseliin. Silloin autot käyttäisivät koko ajan ekologisia polttoaineita, riippumatta latausverkostosta ja kuljettajan viitseliäisyydestä pysähdellä lataamaan autoon sähköa 25-50 kilometrin välein. Uusiutuvista polttoaineista saataisiin maahan uutta bisnestäkin. Ongelma on tietysti, ettei Suomessa enää edes ole uusia isoja kaasuautoja. Takavuosina niitä oli. Suomessa oli vuonna 2017 3500 autoa, Ruotsissa 50 000. Ainoat Suomessa myytävät uudet kaasuautot ovat pienempiä Skodia ja Seateja. Takavuosina myytiin ainakin joitakin riittävän tilavia Volvoja, Volkswagen Passateja ja Mersujakin kaasuversioina. Varmasti sähkö on ekologisin vaihtoehto, jos sähkö tuotetaan puhtaasti, latausverkkoja on todella tiheässä ja latausajat saadaan kuristettua nykyistä paljon lyhyemmiksi. Mutta kun tämän kaiken kuntoon saattaminen on utopiaa, niin miksi iskeä päätä seinään? Oma kysymyksensä on tietysti sekin, miten ja missä sähköakut autoihin tuotetaan? Paljon on kirjoitettu siitä, että vaikka itse autot olisivat päästöttömiä, niiden sähköakkujen valmistaminen on kaikkea muuta. Moraaliposeerausta? Lataushybridi on hieno homma ja kun asuin omakotitalossa, pääsin koeajossa olleilla plugin -hybrideillä todella pienillä polttoainekuluilla ja varmasti siinä ympäristökin säästyi. Ajelin pääasiassa lyhyitä etäisyyksiä taajamissa ja pistin auton tolppaan aina, kun pysäköin sen omaan autokatokseen. Tähän motivoi se, että maksan nämä koeajoautojen ajot omasta kukkarostani. Vaan voisivathan tietysti puhemiehen ja ministerien kuljettajat näyttää oikeaa esimerkkiä. Matkalla Helsingin ydinkeskustasta Jyväskylään tai Tampereelle he voisivat pysähdellä lataamaan niitä limusiinejaan 25-50 kilometrin välein. Siitä hyötyisivät latauspisteiden läheisyydessä toimivat kahvilayrittäjätkin, kun ministerit kuljettajineen kahvittelisivat nisujen kera tuntikaupalla limusiinin sähköakkua ladatessa. 200 kilometrin matkalla siinä saa muuten pitää niitä puolen tunnin kahvitaukoja aika monta kertaa. Ladattava hybridi, siis Plug-In Hybrid , arjoaa useita erilaisia latausvaihtoehtoja latauspaikan mukaan. Esimerkiksi ministeri-Bemareita kevyemmän Hyundai IONIQ Plug-in -mallin sähköakun lataaminen tyhjästä täyteen kestää lataustavasta riippuen 24 tuntia. Siinä pitää ministerien ja puhemiehen aikataulujen joustaa melkoisesti, jos kalliit plug -in -hybridit on hankittu tosi mielessä, eikä vain moraaliposeerausta varten. Hintalappu näille limusiineille oli muuten lähes 700 000 euroa. Kehä III:n Nesteen pihasta rekka lähti tuhoten linja-autoa todella pahasti. Kaiken kukkuraksi rekan kuski ei jäänyt paikalle vaan lähti tiehensä. Ilmeisesti ei edes huomannut. Kuvan nappasi Joona Räsänen Su om en ai nu t ilm ai se ks i ja et ta va au to le ht i Peukuta Kaasujalkaa facebookissa! SEURAAVA KAASU JALKA ILMESTYY 2.4.2020 KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA ”VÄHÄPÄÄSTÖISET” MINISTERIAUTOT Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 040 6647 788 KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN LENOVON TABLETILLA (arvo 89,00 euroa)
Kysy huoltotarjous autollesi! Alueen Autofit-korjaamot löydät: www.autofit.fi Huollamme kaikki merkit! Tarjoamme monipuolista autojen huoltoa ja korjausta vankalla ammattitaidolla, kokemuksella ja joustavalla palvelulla. Kysy lisää omalta Autofit-korjaamoltasi. Maksa huolto joustavasti. Laskulla jopa 90 päivää maksuaikaa. Ajalla 15.1.-29.2.2020 tarjoamme erämaksun kampanjahintaan.
4 KAASUJALKA 3/2020 VINKKI Mukavaa autoilua Kevätauringon säteiden kosketus kuitenkin herättää monet autoilijat siihen, että oma ajokki näyttää suorastaan saastaiselta ja olisi todellakin korkea aika pestä auto. M ennyt talvi on ollut monella paikkakunnalla erityisen musta ja kurainen, joten moni on jättänyt autonpesukertoja välistä, ja lika on päässyt kunnolla pinttymään auton maalipintaan. Etenkin jos edellisestä pesukerrasta on vierähtänyt aikaa, asfalttipiki ja tiesuola eivät välttämättä irtoa tavallisella autoshampoolla ja lopputuloksena on edelleen likaisen näköinen auto. – Ongelma ei ole vain esteettinen, sillä pinttynyt lika voi pidemmän päälle jopa vahingoittaa auton maalipintaa. Hankalan talvilian, kuten tiesuolan, pien ja kuran sen irti saaminen vaatiikin omat täsmätuotteensa, muistuttaa markkinointipäällikkö Jouni Vainikka autotarvikkeita ja varaosia maahantuovasta Kaha Oy:stä. Piki irti liuotinpesuaineella Asfalttipien ja tiesuolan yhdistelmä on sellainen, jonka puhdistaminen on todella haastavaa. Sitkeä talvilika irtoaa varmimmin tehokkaalla liuotinpohjaisella pesuaineella, kuten SONAX Liuotinpesulla. Liuotinpesuainetta käytetään esipesuaineena ennen shampoopesua; suihkuta pesuainetta joko kuivalle tai kostealle maalipinnalle ja anna vaikuttaa. Kaikkein likaisimpia kohtien käsittelyyn voit ottaa avuksi sienen. Käsittelyn jälkeen pese auto tavallisella shampoolla ja huuhtele huolellisesti. –Liuotinpohjaista pesuainetta käytettäessä on tärkeää muistaa suojata maalipinta pesun jälkeen joko vahaamalla tai pinnoittamalla, Vainikka korostaa. Savikäsittelyllä sileä lopputulos Huolellisenkin pesun jälkeen auton pinnassa, etenkin helmoissa, voi tuntua vielä karheutta. Maalipinnan viimeistely onnistuu savikäsittelyllä, ja lopputulos on ihanan sileä. Auton maalipinta olisi hyvä käsitellä puhdistussavella muutaman kerran vuodessa. –Perinteiselle puhdistussavelle on nykyään olemassa myös helppokäyttöisempiä vaihtoehtoja. SONAX Clay-Ball Savisienen kädensija on pallonmuotoinen, joten siitä saa mukavan otteen ja maalipinnan työstäminen on vaivattomampaa, nopeampaa ja ergonomisempaa, Vainikka tietää. On tärkeä muistaa, että savikäsittelyä ei saa tehdä kuivalle pinnalle, vaan käsittely vaatii liukastetta! –Suihkuta siis esimerkiksi ikkunanpesuainetta maalipinnalle ennen käsittelyä ja lisää aina tarvittaessa, jotta savisieni liukuu maalipinnalla kitkattomasti. Suojaa auton maalipinta käsittelyn jälkeen. Raikasta myös sisätilat Talven jäljiltä myös auton sisätilat ovat yleensä kuraiset ja tunkkaiset. – SONAX XTREME Sisäpesu on näppärä tuote auton sisätilojen puhdistukseen ja epämiellyttävien hajujen poistoon, Vainikka vinkkaa. Sisäpuhdistusaineella irrotat pinttyneenkin lian hellävaraisesti, niin auton sisäpuolen muovipinnoista kuin istuinja katoverhoiluistakin. Tuote sisältää hajuntappajaa, joka ei ainoastaan peitä, vaan myös poistaa esimerkiksi lemmikkien tai eväiden aiheuttamat, epämiellyttävät hajut. Tuote jättää jälkeensä myös raikkaan tuoksun. Syy ummehtuneeseen hajuun saattaa olla myös likaisessa ilmastointijärjestelmässä. Helppo ja vaivaton tapa puhdistaa autosi ilmastointijärjestelmää ja höyrystintä on käsittely SONAX A/C -puhdistusaineella. Puhdistusaineen teho perustuu luonnollisiin mikrobeihin, jotka pitävät hajut loitolla, mutta ovat täysin vaarattomia ihmiselle. A/C -puhdistusaineen käyttö on todella helppoa; ilmastointi kylmälle, puhallus täysille, penkkien selkänojat eteen ja puhdistusainepurkki laukaistaan auton takajalkatilaan. Auton ovet kiinni ja annetaan aineen tehdä tehtävänsä. Purkin tyhjennyttyä avataan ovet ja annetaan tuulettua. Lopputuloksena raikkaat sisätilat pienellä vaivalla. TEKSTI _Timo Kiiski KUVAT_Kaha Oy TEE AUTOLLESI PERUSTEELLINEN KEVÄTPESU Sitkeä talvilika irtoaa varmimmin tehokkaalla liuotinpohjaisella pesuaineella, kuten SONAX Liuotinpesulla. SONAX Clay-Ball Savisienen pallonmuotoisesta kädensija saa miellyttävän otteen ja maalipinnan työstäminen on vaivatonta, nopeaa ja ergonomista. MITÄ 1-20m 2 VARASTOTILOJA MISSÄ LEAF CENTERIN PIHATIE MILLOIN AINA 24H KÄYTÖSSÄSI MITEN VARAA VARASTOSI NETISSÄ! Edullista lämmintä varastotilaa hEti käytössäsi! Nyt alk. 29,-/kk VARASTOKOPIT.FI Tavarasi Tallessa. MITÄ 1-20m 2 VARASTOTILOJA MISSÄ LEAF CENTERIN PIHATIE MILLOIN AINA 24H KÄYTÖSSÄSI MITEN VARAA VARASTOSI NETISSÄ! Edullista lämmintä varastotilaa hEti käytössäsi! Nyt alk. 29,-/kk VARASTOKOPIT.FI Tavarasi Tallessa. MITÄ 1-20m 2 VARASTOTILOJA MISSÄ LEAF CENTERIN PIHATIE MILLOIN AINA 24H KÄYTÖSSÄSI MITEN VARAA VARASTOSI NETISSÄ! Edullista lämmintä varastotilaa hEti käytössäsi! Nyt alk. 29,-/kk VARASTOKOPIT.FI Tavarasi Tallessa. MITÄ 1-20m 2 VARASTOTILOJA MISSÄ LEAF CENTERIN PIHATIE MILLOIN AINA 24H KÄYTÖSSÄSI MITEN VARAA VARASTOSI NETISSÄ! Edullista lämmintä varastotilaa hEti käytössäsi! Nyt alk. 29,-/kk VARASTOKOPIT.FI Tavarasi Tallessa.
KAASUJALKA 3/2020 5 Dacia-mallisto Koko Dacia-mallistoon nyt rahoituskorko Kampanja koskee 31.3.2020 mennessä tehtäviä uusia asiakastilauksia, eikä sitä voi yhdistää muihin etuihin. Maksimi rahoitusosuus 20.000€. % – ei kuluja! sisältää 24h tiepalvelun vuotta tai takuu dacia.fi *Kertaluoton rahoitusesimerkki: Dacia Duster TCe 100 4x2 Access 14 999 € Käsiraha €, velkaosuus 14 999 €, rahoitettava osuus yht. 14 999 €, sopimusaika 60 kk, kuukausierä 249,99 €, kuukausierä sisältää koron %. Luottokustannukset yht. €, luoton ja luottokustannusten yhteismäärä 14 999 €, luottohinta 14 999 € ja todellinen vuosikorko %. Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Palvelun tuottaa Op Rahoitus Oyj, Gebhardinaukio 1, 00510 Helsinki. asti erään autoja. Edistys kuuluu kaikille. Nyt automaattivaihteisto € Koko Hyundai-mallistoon rahoituskorko % -ei kuluja* Koko Hyundai-mallistoon ainutlaatuinen 7 vuoden takuu ilman kilometrirajaa. Kuvan auto erikoisvarustein. Hinnat sisältävät toimituskulut. i30 Hatchback 1.4 T-GDI 140 hv 7-DCT-aut. Comfort EU-yhd. kulutus 6,1 l/100 km, CO 2 140 g/km. i30 Wagon 1.4 T-GDI 140 hv 7-DCT-aut. Comfort EU-yhd. kulutus 6,1 l/100km, CO 2 138 g/km (WLTP). Tarjous voimassa määräerään autoja 31.3.2020 saakka, ei voi yhdistää muihin etuihin. Hyundai i30-mallisto tuo innovatiivisen ja älykkään teknologian kaikkien ulottuville. Teknologia on turvallisuutta, mutta se on myös mukavuutta. Saumattoman liitettävyyden takaa Apple CarPlay™ ja Android Auto™ -valmius. Kaiken kruunaa 7-DCT-kaksoiskytkinautomaatti. hyundai.fi Älykäs liitettävyys, turvallisuus ja automaatti vakiona. i30 Hatchback 1.4 T-GDI 140 hv Comfort 7-DCT-automaatti nyt 24 590 € | Etusi 1 000 € i30 Wagon 1.4 T-GDI 140 hv Comfort 7-DCT-automaatti nyt 25 990 € | Etusi 1 000 € Autotalo Pelttari Allastie 1, RAISIO www.autotalopelttari.fi ? puh. 044 560 1282 Automyynti ma–pe 9–18, la 10–14 puh. 044 560 1282 Huolto ja korikorjaamo ma–pe 8–16.30 puh. 02 560 1250 Varaosat ma–pe 8–16 puh. 044 560 1297 RAISIO ? PORI ? HUITTINEN KUVAILMOITUS 1 Hinta 70€ (hinta sis.alv). 2 ilmoituskertaa 120€ (hinta sis.alv) Toimi näin: Lähetä meille autosi kuva ja teksti (noin 220 merkkiä) sähköpostitse osoitteeseen: mika.salomaa@wheelmedia.fi Liitä mukaan kuva maksukuitista, sillä vain ajoissa maksetut ilmoitukset julkaistaan. Maksa tilille: FI41 1432 3000 2246 59. Viite: 1326 Mikäli olet maksanut kahdesta ilmoituksesta, mutta et tarvitsekaan toista ilmoitusta niin maksua ei palauteta. Maksaessasi muista käyttää viitenumeroa 1326. KUVAILMOITUS 2 Hinta 120€ (hinta sis.alv). 2 ilmoituskertaa 200€ (hinta sis.alv). Toimi näin: Lähetä meille autostasi kaksi kuvaa ja teksti (noin 440 merkkiä) sähköpostitse osoitteeseen: mika.salomaa@wheelmedia.fi Maksa tilille: FI41 1432 3000 2246 59. Viite: 1326 Liitä mukaan kuva maksukuitista, sillä vain ajoissa maksetut ilmoitukset julkaistaan. Mikäli olet maksanut kahdesta ilmoituksesta, mutta et tarvitsekaan toista ilmoitusta niin maksua ei palauteta. Maksaessasi muista käyttää viitenumeroa 1326. Saab 9-3 2.3T Aero vm. 2006 Hinta 0.00€ Tähän tulee auton tekstiä ja varusteita niin paljon kuin mahtuu. Tähän tulee auton tekstiä ja varusteita niin paljon kuin mahtuu. Tähän tulee auton tekstiä niin paljon... Auton kuva Saab 9-3 2.3T Aero vm. 2006 Hinta 0.00€ Tähän tulee auton tekstiä ja varusteita niin paljon kuin mahtuu. Tähän tulee auton tekstiä ja varusteita niin paljon kuin mahtuu. Tähän tulee auton tekstiä ja varusteita niin paljon kuin mahtuu. Tähän tulee auton tekstiä ja varusteita niin paljon kuin mahtuu. Tähän tulee auton tekstiä ja varusteita niin paljon kuin mahtuu. Tähän tulee auton tekstiä ja varusteita niin paljon kuin mahtuu. Tähän tulee auton tekstiä ja varusteita niin paljon... Auton kuva 1. Auton kuva 2. YKSITYISTEN AUTOILMOITUKSET SUOMEN VaihtoAutot Haluatko ilmoittaa autosi Suomen ainoassa automyyntilehdessä Suomen Vaihtoautot-lehdessä? Ilmoituksellasi tavoitat 80 000 ihmistä läpi koko Suomen! Ilmoittaminen on edullista ja helppoa. Maksa ilmoitus verkkopankissa ja lähetä auton tiedot sähköpostilla hetken päästä autosi on jo myyty! HELPPOA! NRO AINEISTOLEHDEN PÄIVÄ ILMESTYMISVIIMEISTÄÄN PÄIVÄ 4/20 26.3. 2.4. 5/20 29.4. 7.5. 6/20 28.5. 4.6. 7-8/20 25.6. 2.7. KUVAILMOITUS 1 KUVAILMOITUS 2 ILMESTYSMISAIKATAULU
6 KAASUJALKA 3/2020 ! TEKNIIKKAA KOEAJOSSA FORD Puma Ford on käyttänyt Puma mallinimeä aiemminkin, mutta nyt koeajetulla pienen kokoluokan crossoverilla ei ole historiaa. Kyseessä on aivan uusi automalli, jonka juuret juontavat Fiestaan. K orimalliltaan Puma on aina 5-ovinen. Fiestaan verrattuna Puma on kasvanut mitoiltaan joka suuntaan, pituutta on 146 milliä, leveyttä 70 milliä ja korkeutta 61 milliä enemmän. Myös akseliväliä ja raideleveyttä on kasvatettu. Tavaratila on peräti 145 litraa kookkaampi. Moottorivaihtoehtoja on näin alkuun kaksi, jotka molemmat ovat 3-sylinterisiä 1,0-litraisia bensiiniturboja. Uutta on 48-voltin järjestelmään perustuva kevythybriditekniikka. Sen tehtävänä on avustaa auton perinteistä polttomoottoria. Hybriditekniikan myötä maksimivääntö nousee hetkellisesti liki 25 prosenttia (40 Nm). Kevythybridiä ei ladata erikseen, 10 Ah Li-ion akku latautuu automaattisesti jarrutusenergian talteenoton kautta. Tehoversioita on tarjolla kaksi, 125ja 155-hevosvoimaiset, joiden saatavuus vaihtelee varustetasojen mukaisesti. Vaihteisto on aina 6-portainen manuaalivaihteisto ja vetotapa etuveto. Myöhemmin tänä vuonna moottorivalikoima laajenee. Myös automaattivaihteistoilla varustetut mallit tulevat valikoimaan. Varusteita riittää Pumaa tuodaan maahan neljänä eri varusteversiona. Jo lähtökohtana toimiva, nyt koeajettu Titanium on varusteltu kattavasti. Keskeltä kojelautaa löytyy 8-tuumainen kosketusnäyttö, jonka kautta hallitaan muun muassa vakiovarusteista navigointijärjestelmää. Muista vakiovarusteista mainittakoon automaattinen ilmastointi, sadetunnistin, kaistavahti, automaattitoimiset kaukovalot, langaton latausalusta matkapuhelimelle, 17-tuumaiset alumiinivanteet sekä vakionopeudensäädin. Titanium X tarjoaa lisäksi B&O -audiojärjestelmän 10-kaiuttimella (sis. subwoofer), 18-tuumaiset alumiinivanteet sekä tummennetut takasivuikkunat. Sporttisuutta hakevalle tarjolla on ST-Line, joka tarjoaa Titaniumin varusteiden lisäksi urheilullisen jousituksen, ajotilan valinnan ja avaimettoman käynnistyksen. Mittaristo on toteutettu 12,3-tuumaisella digitaalinäytöllä; Titanium-malleihin sen saa lisävarusteena. ST-Line X -mallin varustelistalta löytyy niin B&O -audiojärjestelmää, 18-tuumaisia alumiinivanteita kuin istuimien osanahkaverhoilua. Lisävarustelistalta voi kaikkiin malliversioihin ruksia erilaisia varustepaketteja. Koeajoautossa oleva Technology Pack (1 000 euroa) tuo mukanaan muun muassa digitaalisen mittariston ja LED-ajovalot. Winter Pack (250 euroa) puolestaan lämmitettävän tuulilasin ja lämmitettävän ohjauspyörän. Takaluukunkin saa halutessaan handsfreetoimisena. Launch Edition -malleissa, jollainen koeajoautokin on, vakiovarusteinen Driver Assistance Pack sisältää aktiivisen pysäköintiavustimen, peruutuskameran, kuolleen kulman varoitusjärjestelmän ja adaptiivisen vakionopeudensäätimen. 80 litraa lisätilaa Ajettavuudeltaan Puma edustaa Fordille tyypillistä hyvää laatutasoa. Ohjaustunto on hyvä ja ajettavuus kiitettävää. Kuoppaisella mökkitiellä, samoin kuin mukulakivikadulla, alustan napakkuus saa kuitenkin otsan kurtistumaan. Litrainen EcoBoost -moottori on jo lähtökohtaisesti erittäin toimiva kokonaisuus, eikä kevythybriditekniikka ole tilannetta ainakaan huonontanut. Sen myötä Start-Stop -automatiikka toimii varsin huomaamattomasti. Moottorin suorituskykykin riittää arjen useimmissa ajotilanteissa vallan mainiosti. Helmikuun puoliväliin ajoittuneella koeajorupeamalla keskikulutus asettui tasolle 5,8 litraa/100 km. Hyvän istuttavuuden ja sivutuen tarjoavista etuistuimista löytyy säädettävä ristiseläntuki ! TEKNIIKKAA FORD PUMA TITANIUM 1.0 ECOBOOST HYBRID LAUNCH EDITION HINTA: 23 440 € KOEAJETUN AUTON HINTA LISÄVARUSTEINEEN: 27 213,72 € ISKUTILAVUUS: 999 cm3 TEHO: 125 hv / 6000 kierr/min VÄÄNTÖ: 170 Nm / 1400 – 4500 kierr/min PAINO: 1280 kg VETOKYKY MAX: 1100 kg TAVARATILA: 401 l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4207, 1805, 1555, 2588 mm KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 9,8 s HUIPPUNOPEUS: 191 km/h KULUTUS (VALM.ILM): 5,5 l PÄÄSTÖT: 124 g/km KOEAJON KULUTUS: 5,8 l TEKSTI & KUVAT_Jari Sjöman Ajettavuus Moottori Varustelu Rengasmelu B&O äänentoisto JÄLKIMAKU Uusi Ford Puma tuo mukanaan uusia innovaatioita ja tarjoaa omassa kokoluokassaan mielenkiintoisen kokonaisuuden. Hinta vain karkaa hieman korkealle. ? + – EI UUDESTI SYNTYNYT VAAN TÄYSIN UUSI hierontatoiminnolla. Titanium X -malleissa istuinpäälliset ovat irrotettavat ja konepestävät, Titanium -malleihin ne saa lisävarusteena. Reippaan kokoista tavaratilaa saa kasvatettu takapenkkien selkänojat kaatamalla. Täysin uutta on tavaratilan pohjan alta paljastuva 80-litrainen Megabox, joka on vesipestävä; sen pohjasta löytyy vedenpoistotulppa. Fiestaan verrattuna Puman ohjaamo on hieman tilavampi, mutta meluisampi. Suomen karkeilla teillä rengasäänet, ja tietyissä ajotilanteissa myös 3-sylinterisen moottorin omanlainen käyntiääni kantautuvat ohjaamoon. Ja kun äänistä alettiin puhumaan, niin todettakoon, että koeajoautoon valittu B&O -audiojärjestelmä 10 kaiuttimella jätti suuhun varsin valjun maun. Jumputtava äänentoisto ei ylipäätään kuulosta kaksiselta, ja hieman tarkempi tutkiminen paljasti Puman takakaiuttimien olevan äänentoistoltaan ala-arvoiset. Herääkin kysymys, miksi Ford on pihistänyt tässä kohtaa? Uusi Ford Puma on mielenkiintoinen vaihtoehto B-segmentin crossoveria etsivälle. Kaupunkikäyttöä ajatellen kannattaa odottaa tovi, jotta kaksoiskytkinautomaatit ehtivät valikoimaan. Mikäli sellaista mielii, on rajatun ajan tarjolla olevan Launch Editionin kanssa turha hötkyillä, sillä sen poistumisen myötä Puma Titaniumin hinta laskee 22 775 euroon – ja Driver Assistance Packin voi tilata lisävarusteena.
KAASUJALKA 3/2020 7 Turun Ruoste-esto Kuninkojankaari 5, 20320 Turku 040 637 1007 www.turunruoste-esto.fi turku@finikor.fi avoinna arkisin 8.00 16.00 AUTOSI RUOSTUU NYT ENEMMÄN KUIN KOSKAAN Suomen teille kylvetään joka vuosi noin 120 000 000 kg ruostumista kiihdyttävää suolaa, jonka seurauksena autosi ruostuu nyt nopeammin kuin koskaan. SUOJAA AUTOSI AJOISSA www.ruostesuojaus.fi Autolasien ykkönen Puh. 02 432 9390 • Tuotekatu 6, Raisio www.raisionautolasi.fi Avoinna ma-pe 8 –17, nyt myös la 10 –15 Myös Liedossa Tuulissuolla. www.liedonautolasi.fi Vakuutusyhtiöiden sopimuskumppani TILAA KAIKELLE * Täysin uusi Ford Puma -mallisto alk. 23.374,97 € CO -päästöillä 125 g/km, sis. toimituskulut 600 €. Ford Puma -malliston CO -päästöt 125–131 g/km. EU-keskikulutus 5,5–5,6 l/100 km. Puma mHEV -mallin vetopaino 1100 kg. Hinnat, CO ja kulutustiedot 19.9.2019 hinnaston mukaan. * Ford Credit -esimerkkilaskelma / Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid (mHEV) 125 hv M6 Titanium 5-ovinen. Auton hinta toimituskuluineen yhteensä 23.374,97 €. Käsiraha 3.510 €, luoton perustamiskulu 190 €, luoton määrä 19.864,97 €. Laina-aika 61 kk, viimeinen suurempi erä 10.200 €, korko 0,99 %, käsittelymaksu 12 €/kk, kk-erä 189 €. Luottokustannus 1.675,03 €, luoton ja luottokustannusten yhteismäärä 21.540 €, tod. vuosikorko 2,19 %. Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Luoton myöntäjä Ford Credit, Äyritie 24, 01510 VANTAA. Ensiesittelyedun mukaisia varusteltuja Puma-malleja rajoitettu erä. Kuvan auto erikoisvarustein. Täysin uusi Ford Puma SUV-crossover on näyttävä ja täynnä älykästä teknologiaa, kuten ajotilavalinnat sekä törmäyksenestoja kaistanpitoavustin. Puman erikoisuutena on innovatiivinen Ford MegaBox, jonka ansiosta tavaratilaa on jopa 456 litraa. Edistyksellinen EcoBoost-kevythybridi (mHEV) on polttoainetaloudellinen, eikä Pumaa tarvitse kytkeä erilliseen latauspisteeseen, koska 48 V sähkömoottorin akku latautuu automaattisesti ajon aikana. Hyödynnä ensiesittelyetu ja valitse Launch Edition -malli. Driver Assistant Pack tuo autoon lisää turvallisuutta ja ajamiseen mukavuutta. Mukana varustepaketissa mm. aktiivinen vakionopeudensäädin, pysäköintiavustin, peruutuskamera ja paljon muuta. Tervetuloa koeajamaan! ford.laakkonen.fi Uusi Ford Puma EcoBoost Hybrid alk. 189 €/kk * FORD TAKUU vuotta tai 100 000 km Ford-myynti myös: FordStore Laakkonen Espoo FordStore Laakkonen Helsinki Laakkonen Porvoo Puheluhinnat 010-yritysnumeroon: 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/minuutti (sis. alv. 24 %) FordStore LAAKKONEN TURKU Mekaanikonkatu 12 Nikkarinkatu 1, 21280 Raisio Myynti 010 214 7850 Avoinna ma-pe 9-18, la 10-15
8 KAASUJALKA 3/2020 Litrainen bensiinimoottori pakettiautossa? Transit Customissa EcoBoost –moottorin tehtävä on syöttää virtaa sähkömoottorille ja ajoakulle. Virta-avain on perinteistä mallia ja kun avainta kääntää, ääntä ei kuulu mutta mittaristoon syttyy teksti: ”Ajovalmis”. K aasun polkeminen ei nosta bensakoneen kierroksia paikallaan ja yhteys vetäviin etupyöriin hoidetaan siis 93 kilowattisen sähkömoottorin kautta. Portaattomasta automaattivaihteistosta D päälle ja Transit lipuu äänettömästi liikenteen vilinään. Kiihtyvyys tuntuu taajamanopeuksissa mukavan pirteältä 355:n newtonmetrin turvin ja CVT –vaihteisto työskentelee huomaamattomasti, eli sujuvasti. Moottoritien rampista kiihdytettäessä huomaa jo pirteyden kadonneen. Samoin sähkö hupenee vauhdilla ja hyvin pian ajetaankin jo pelkän bensiinin voimalla. Ensi kesänä tulevan uudistuksen jälkeen pakettiautoilla saa ajaa moottoritiellä suurinta sallittua ja se 120 kilometriä tunnissa on käytännössä myös Transitin huippunopeus kaasu pohjassa. Ohituskiihtyvyydeksi välillä 50-100 kilometriä tunnissa mittasin verkkaiset 11.2 sekuntia, eli nollasta sataan kestää noin 17 sekuntia. Ajoin Transitilla kolme päivää ja pienten järjestelyjen jälkeen onnistuin lataamaan sen kertaalleen joka päivä. Tavallisesta sukopistokkeesta lataaminen kesti noin seitsemän tuntia ja pikalatausasemalla akku oli täynnä kahdessa ja puolessa tunnissa. Parin asteen pikkupakkasessa ja ilman kuormaa sähköllä ajaa rauhallista vauhtia noin 25 kilometriä, eli noin puolet valmistajan lupaamasta matkasta. Jos kyytiin lastataan tonnin hyötykuorma ja pakkasta olisi 20 astetta, ei pelkällä sähköllä montaa kilometriä pääsisi. Neljästä eri ajomoodista voi valita myös itselataavan ajotilan. Jos risteystä lähestyttäessä siirtää automaattivaihteiston Ltilaan, niin jarrupolkimeen ei juuri tarvitse koskea. Silloin auto lataa akkujaan tehokkaimmin ja hidastuvuus on hyvä, jopa jarruvalot syttyvät automaattisesti. Tämä ennakoiva ajo toki vaatii harjoittelua, mutta harjoittelua vaatii moni muukin asia näiden nykyaikaisten ladattavien PHEV –hybridien kanssa, esimerkiksi sähkölaitteiden käytön minimoiminen. Päivittäisestä lataamisesta huolimatta koeajon keskikulutukseksi mittasin peräti 9.9 litraa bensiiniä satasella. Kerran päivässä lataaminen ei siis riitä, jos kilometrejä kertyy esimerkiksi noin 150 ja lämpötila on miinuksen puolella. Ford ehti ensimmäisenä esittelemään ladattavan hybridin tavara-autoon. Täysin sähköisiä pakuja on ollut jo vuosia tarjolla, mutta yleisin käyttövoima pakettiautoissa on ollut tietysti diesel. Jos päivittäiset ajomatkat jäävät muutamaan kymmeneen kilometriin, eikä nopeudetkaan nouse korkeiksi, voi Transit PHEV olla hyvinkin taloudellinen tavarankuljetin kuuden kuution tavaratiloineen. Se on ketterän tuntuinen, erittäin hiljainen ääniltään ja laadukkaan oloinen pakettiauto. Hankintahinta ei ole vähäinen ja lisäksi kannattaa miettiä omaa pikalatausasemaa päästäkseen tehokkaasti hyödyntämään uutta tekniikkaa. Kukkakauppiaan imagoon voisi hyvinkin osua tällainen hyötyauto, mutta koneyrittäjä ehkä kuskaa löpöpyttynsä mieluummin perinteisellä dieselpakulla vielä toistaiseksi. KOEAJOSSA TEKSTI & KUVAT_Petri Matikainen ENSIMMÄINEN HYBRIDI-PAKU FORD Transit ! TEKNIIKKAA FORD TRANSIT CUSTOM 1.0 PHEV KOEAJOAUTON HINTA: 48.759 €, dsl-mallisto alk. 33.196 € PÄÄSTÖT: 70 g/km WLTP-KULUTUS: 3.1 l/100 km TEHO: 126 hv VÄÄNTÖ: 355 nm OMAMASSA: 2289 kg KANTAVUUS: 1186 kg VETOKYKY: kg AKUSTON ENERGIASISÄLTÖ: 13.6 kWh TAVARATILA: 6 kuutiota TAKUU: 5 v/150 tkm AJOAKUN TAKUU: 8v/160 tkm Taajama-ajossa parhaimmillaan Hiljainen Järjestelmä ei vaikuta aivan valmiilta vielä Bensaa palaa ellei koko ajan lataa JÄLKIMAKU Ford Transit Custom PHEV on oman luokkansa tienraivaaja. Jos sillä ajaa ainoastaan taajamassa lyhyitä matkoja ja on mahdollisuus ladata pikalatauksella usein, saa siitä hiljaisen matkakumppanin. Mutta jos tavaraa täytyy kuljettaa ripeällä aikataululla, myös motarilla ja joskus peräkärry perässä, on ainoa oikea vaihtoehto perinteinen turbodiesel. ? + – Kestotesti-Saabilla on nyt takana kohta 5000 kilometriä, eikä huolet paina. T estimme alussa Saabin tekniset puutteet korjattiin ja sen jälkeen meno onkin sujunut yhtä yskäsyä lukuun ottamatta moitteetta. Huoltotoimenpiteenä teimme automaattivaihteiston puhdistuksen ja öljynvaihdon. Sitä ilmeisesti ei oltu koskaan tehty. Toimenpiteen jälkeen vaihteiston toiminta muuttui täsmällisemmäksi. Testin alkaessa saimme Saabiin Continentalin kumirunkoiset nastarenkaat ja harmiksemme on todettava, että lumisissa olosuhteissa ajaminen on jäänyt lähes olemattomiin. Onneksi reissumme Jyväskylän suunnalle paikkasi tämänkin puutteen ja pääsimme kokeilemaan näitä uutuusrenkaita myös lumisissa olosuhteissa, eikä Continentalin uutuusrenkaat pettäneet liukkailla teillä. Pito on erittäin hyvä ja sen suhteen perstuntumalta on lähes mahdoton sanoa eroa perinteiseen nastarenkaaseen. Koko talvi on jyristelty lähes kuivalla asfaltilla ja niissä olosuhteissa Continentalin kuminastat ovat merkittävästi etevämmät. Melutaso pysyy selkeästi alhaisemmalla tasolla ja myös pitoa löytyy enemmän. Tämän talven osalta näistä renkaista voi antaa vahvan ostosuosituksen. Vanteiksi valitut selkeät viisipuolaiset vanteet ovat olleet myös hyvä valinta puhtaanapidon kannalta, sillä sen suhteen ne ovat olleet todella huolettomat. Eikä suurehko tuumakokokaan ole tuonut mitään epämukavuuksia. Koeajon keskikulutus on sekalaisessa ajossa pyörinyt noin 10 litran tuntumassa, tosin viimeisen reilun viikon kylmät säät ja pelkkä kaupunkiajo on nostanut kulutuksen 11 litraan. Saabissa oleva vanhanaikainen vain viisivaihteinen automaattivaihteisto välityksineen korostuu juuri kaupunkiajossa, eikä hyötysuhde pärjää nykyaikaisille voimansiirroille kulutuksessa eikä suorituskyvyssä. Saabin ominaisuudet ovat parhaimmillaan maantieajossa sekä kylmissä olosuhteissa, sillä auton sisätilat lämpenevät ilahduttavan nopeasti ja penkinlämmitin on todellakin varsinainen ”persgrilli”, sillä ahterin saa tosi kuumaksi niin halutessaan. Tätä ei pysty uusilla autoilla tekemään. Penkinlämmittimet löytyvät myös takamatkustajilta ja se on harvinainen varuste myös nykyajan uusissa autoissakin. Saabistamme löytyy myös kosketusnäytöllinen navigaattori, joka todellakin oli suuren suuri harvinaisuus 14 vuotta sitten ja vasta viime vuosina se on yleistynyt. Navigaattorin grafiikan laatu on varsin hupaisan vanhanaikainen. Ruosteet pois Tämän numeron ilmestyessä auto on juuri Automaalaamo Antti Hämäläiselle, jossa takalokasuojissa ja konepellissä olevat ruostevauriot korjataan. Pieni videopätkä löytyy meidän Youtube-kanavalta ja seuraavaan Kaasujalan numeroon maalauksesta saadaan myös juttua. TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa MURHEETON MATKA JATKUU KESTOTESTI SAAB 9-5 AERO KATSO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA
KAASUJALKA 3/2020 9 Nuppulantie 26, 21280 Turku Ma-Pe 8.00-17.00 P. 0400 158 680 turku@123tuulilasi.fi TURKU Kaikki verkkokaupassamme näkyvät hinnat sisältävät alv:n ja toimituksen koko Suomeen! Ei piilokuluja! Hae oikeat tuotteet helposti autosi rekisterinumerolla. Vetokoukut, sähkösarjat ja kattotelineet edullisesti verkosta osoitteessa Kaikki verkkokaupassamme näkyvät hinnat sisältävät alv:n ja toimituksen Hae oikeat tuotteet helposti autosi rekisterinumerolla. Vetokoukut, sähkösarjat ja kattotelineet edullisesti verkosta osoitteessa Kaikki verkkokaupassamme näkyvät hinnat Hae oikeat tuotteet helposti autosi rekisterinumerolla. Vetokoukut, sähkösarjat ja kattotelineet edullisesti verkosta osoitteessa www.rameder.? www.rameder.? Tarvitsetko apua asennuksessa? Kysy lisää, meillä on yhteistyökumppaneita ympäri Suomea. FIN complete your car. yhteistyökumppaneita ympäri Suomea. Liity mukaan! Asiakkaat voivat tilata vetokoukun suoraan sinun pisteeseen asennettavaksi. Sähköpostitilaukset: info@rameder. • Puhelintilaukset numerosta: 020 743 2170 (avoinna arkisin 08.00 16.00) Euroopan suurin vetokoukkutukku takaa edulliset hinnat! Onko sinulla autokorjaamo tai varaosaliike? Rekisteröidy NYT ja saat tuotteet vielä edullisemmin! Suomenkielinen tuki ennen ostoa ja myös oston jälkeen! Koodilla KAASUJALKA12 saat edullisista hinnoista vielä 5 % lisäalennuksen! Koodi voimassa kaikkiin verkkokauppamme tuotteisiin 30.06.2019 saakka! Juha Korvenvalta Hyötyajoneuvot Puhelin 010 214 7808 Sähköposti juha.korvenvalta@laakkonen.? Nino Kangasmäki Hyötyajoneuvot Puhelin 010 214 7804 Sähköposti nino.kangasmaki@laakkonen.? Puheluhinnat 010 –yritysnumeroon: 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/minuutti (sis. alv. 24 %) Nikkarinkatu 1, 21280 Raisio Automyynti ma-pe 09-18, la 10-15 FordStore TRANSIT KESKUS Ford Transit Custom Ladattava Hybridi Ford Transit Custom Ford EcoBlue Hybridi Ford Ranger** Ford Transit Custom Ford Transit Custom Ford Ranger** INTERNATIONAL VAN OF THE YEAR 2020 INTERNATIONAL PICK-UP AWARD 2020 FORD TAKUU VUOTTA tai 150 000 km Luottamuksesi arvoiset. Ford oli Suomen ostetuin pakettiautomerkki vuonna 2019. Lämmin kiitos asiakkaillemme luottamuksesta! Tervetuloa Laakkoselle tutustumaan ja koeajamaan Ford Hyötyajoneuvot! Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto 2020 -kilpailun voiton ovat saaneet Ford Transit Custom -hybridimallit: ladattava hybridi (PHEV) ja Ford EcoBlue -dieselkevythybridi (mHEV). Fordin ylivoimaa täydentää toisen sijan saanut uusi Transit Ford EcoBlue -dieselkevythybridi (mHEV). Kansainvälinen Avolava-auto 2020 -kilpailun voiton ja tittelin on saanut uusi Ford Ranger. ford.laakkonen.? *Trafi pakettiautojen ensirekisteröinnit 1–12/2019. **Ford Ranger-malleissa takuu 5 vuotta/100 000 km. FORD – Suomen ostetuin pakettiautomerkki 2019 * Ford Hyötyajoneuvoille tuplavoitto. Ford Transit Custom mHEV ja Ford Ranger nyt nopeaan toimitukseen. Ford Transit Custom PHEV ladattava hybridi tulossa pian!
10 KAASUJALKA 3/2020 Venemarket on veneilijän uusi lehti, joka ilmestyy Suomen Vaihtoautot-kääntölehtenä. Venemarket on suunnattu tavalliselle mökkiveneilijälle ja satunnaisemmalle harrastajalle, jota ei alan lehdet tavoita. Venemarket -lehden saa hakea 500 telineestä ILMAISEKSI ympäri Suomea. Lehti pitää sisällään veneilyvinkkejä ja mukana tietenkin kaikki merkittävät venealan kauppiaat! -Suomen suurin venelehti! Venemarket Uusi lehti! IL M ES TY SM IS -A IK ATA UL U NRO AINEISTOILMESTYMISPÄIVÄ PÄIVÄ 3/20 28.5. 4.6. 4/20 6.8. 13.8. SOITA! Ilmoitusmyynti Olavi Mäkinen 044 333 5717 olavi.makinen@wheelmedia.fi Mika Salomaa 0400 777 797 mika.salomaa@wheelmedia.fi Veneliikkeiden kauppapaikka! www.venemarket.fi Ensimmäinen numero jo jakelussa! Mercedes-Benz GLC Coupe 300d on tasaisen vahva jokaisella osaalueella olematta kuitenkaan missään vaiheessa tylsä ja mitäänsanomaton. T ammikuun numerossa meillä oli koeajossa kasvojenkohotuksen saaneen GLC Coupen tehokkain diesel-malli 400d ja nyt pääsimme maistelemaan reilut 13000 euroa edullisempaa 300d-mallia. GLC Coupen mallistossa on neljä dieseliä ja lukuun ottamatta 400dmallia kaikki on varustettu 2-litraisella moottorilla. Malliston edullisimman 200d:n saa itselleen reilulla 62 000 eurolla. Koeajoautomme oli varustettu lähes pelkästään vakiovarusteilla eli mitään hurjaa lisävarusteiden ilotulitusta ei koettu, mutta silti auton olemus vakuutti positiivisesti. Ohjaamon viimeistely ja design edustaa markkinoiden terävintä kärkeä. Moni ei olisi uskonut vielä 10 vuotta sitten, että Mercedeksen muotoilu ja design on ehkäpä markkinoiden yksi trendikkäimmistä ja nuorekkaimmista. Koeajetun 300d:n moottorista irtoaa komeat teholukemat; 245 hevosvoimaa ja vääntöä hurjan muhkeat 500 Nm:iä. Nämä olivat kovia lukemia vielä kymmenisen vuotta sitten 6-sylinterisille moottoreillekin. GLC:n mallistosta löytyy myös bensahybridi eikä tarvitse olla kovin suuri selvännäkijä veikatakseen, että siitä tulee malliston myyntihitti Suomessa. Paljon ajava valitsee kuitenkin edelleen dieselin ja etenkin näissä kookkaammissa autoissa dieselin hyötysuhde on vertaansa vailla. Koeajomme painottui tällä kertaa hyvin kaupunki painotteiseksi ja oli ilahduttavaa huomata, että kulutus ei silti noussut kovin suureksi, vaikka ei liikuttukaan autolle otollisimmilla teillä. Koeajomme keskikulutus jäi kuitenkin karvan alle 8 litraan ja se on tämmöiselle tehokkaalle möhkäleelle hyvä suoritus. Mikäli ajaisi aina näin lyhyitä ajosuoritteita olisi taloudellisuuden kannalta ladattava hybridi paras vaihtoehto. KOEAJOSSA TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa TYYLIKKÄÄN VARMAA SUORITTAMISTA Mercedes-Benz GLC ! TEKNIIKKAA MERCEDES-BENZ GLC COUPE HINTA ALK: 70 794€ ISKUTILAVUUS: 1950cm3 TEHO: 245hv/ 4200 kierr/min VÄÄNTÖ: 500Nm / 1600-2400 kierr/ min PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4658, 1890,1644, 2873 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 6.5s HUIPPUNOPEUS: 240km/h KULUTUS (VALM.ILM): 6.5l PÄÄSTÖT: 169g/km KOEAJON KULUTUS: 7.8 l Ajettavuus Suorituskyky Laatuvaikutelma JÄLKIMAKU Mercedes-Benz GLC Coupe on laadukas ja maino katumaasturi ajaa. Kuuluu myös tällä pienemmälläkin moottorilla varustettuna meidän suosikkeihin tässä kategoriassa. ? + –
KAASUJALKA 3/2020 11 Nyt erä autoja nopeaan toimitukseen – etusi jopa 4.000 €. Toimi heti! Mercedes-Benz A 220 4Matic A sedan Business AMG 43 402,98 €. CO2-päästöt uusi mittaustapa – WLTP 165 g/km. Hinta sis. alv:n, arvioidun autoveron sekä toim.kulut 600 €. Mercedes-Benz A 180 A sedan Business Style 38.865,40 €. CO2-päästöt uusi mittaustapa – WLTP 139 g/km. Hinta sis. alv:n, arvioidun autoveron sekä toim.kulut 600 €. Mercedes-Benz A 180 A sedan Business Style 41.924,28 €. CO2-päästöt uusi mittaustapa – WLTP 141 g/km. Hinta sis. alv:n, arvioidun autoveron sekä toim.kulut 600 €. Mercedes-Benz A 180 A sedan Business AMG 42.502,48 €. CO2-päästöt uusi mittaustapa – WLTP 141 g/km. Hinta sis. alv:n, arvioidun autoveron sekä toim.kulut 600 €. Mercedes-Benz 200 4Matic T A Business Avantgarde 51.316,16 €. CO2päästöt uusi mittaustapa – WLTP 170 g/km. Hinta sis. alv:n, arvioidun autoveron sekä toim.kulut 600 €. Mercedes-Benz 200 4Matic A Business AMG 50.023,17 €. CO2-päästöt uusi mittaustapa – WLTP 161 g/km. Hinta sis. alv:n, arvioidun autoveron sekä toim.kulut 600 €. C 200 4matic A Business AMG (50 623 €) A 180 A sedan Business Style (39 465 €) 36 500 € A 180 A sedan Business AMG (42 524 €) 39 900 € A 180 A sedan Business AMG (43 102 €) 39 900 € C 200 4matic T A Business Avantgarde (51 916 €) 47 900 € 46 900 € Uusi Mercedes-Benz GLC. Made in Uusikaupunki. Uusi Suomessa valmistettu GLC SUV 4MATIC on valmiina, mihin ikinä päivä viekin. Tekoälyyn perustuva MBUX-käyttöliittymä tottelee puhetta, kosketusta ja eleitä. Uusi moottorivalikoima tarjoaa vahvaa suorituskykyä aiempaa pienemmillä päästöillä. Mallissa vakiovarusteena mm. • 4MATIC-neliveto • 9G-TRONIC-automaattivaihteisto • Oppiva, puheohjattava MBUX-käyttöliittymä • LED High Performance -ajovalot Mercedes-Benz GLC 200 d 4MATIC A Business kokonaishinta alk. 57 813,23 € (sis. alv:n, arvioidun autoveron ja toim.kulut 600 €). Vapaa autoetu 1 020 €/kk, käyttöetu 855 €/kk. CO?-päästöt uusi mittaustapa – WLTP 156 g/km, EU-keskikulutus 5,9 l/100 km. Ajotietokoneen kieli: suomi. Huolenpitosopimus 3 vuodeksi kiinteällä kk-maksulla alk. 35 €/kk. Kuvan auto lisävarustein. alk. 57 814 € GLC EQ Power ladattava hybridi nyt myynnissä! Joensuunkatu 15, Salo Myynti 02 777 3950 astrum.fi Palvelemme ma-pe 9-18, la 10-14 Ota yhteyttä, Kai Packalen p. 044 777 3918 Leevi Laaksonen p. 044 777 3920 Sami Rahkonen p. 044 777 3915 Jaana Reimari p. 044 777 3913
DRIVE-IN RENKAANVAIHTO RENGAS TURKU JA INCAR TERVETULOA KESKUSTAN AVAJAISIIN PANSIONTIELLE PE 20.3.KLO 8-17 JA LA 21.3. KLO 9-14 RENGASTURKU.FI LA UA NTA INA KIL P A A U T O S I M U LA AT TO RI AJ OA PANSIONTIE 5, TURKU Puh. 02 510 5330, huolto 510 5331, avoinna ma-pe 8-17 JA OS SA 200 KPL KA HV IJA PUL LATARJOIL UA G R I L L I M A K K A RA A Avajaistarjoukset Rengas Turussa ILMASTOINTIHUOLTO, R134A sis. kylmäaine + työ PYÖRÄNSUUNTAUS sis. 1h työtä Rengassarjan ostajalle ALLELAITOT RENKAIDEN ALLELAITTO kun jätät renkaat rengashotelliin. 59 € 69 € € € Norm. 95 € Norm. 89 € Avajaistarjoukset InCarissa TUULILASIN KORJAUKSET AVAJAISISSA VARATUT UUDET TUULILASIT 20 € -25 % Norm. 50 € RENGAS TURUN LAHJAKORTTEJA 3 KPL 100 € MICHELIN-RENGASSARJA max 17” INCAR-ETULAHJAKORTTI KILPA-AUTOAJELU ALASTAROLLA erikseen sovittuna aikana Arvonnoissa huippupalkintoja Piirustuskilpailu lapsille PII RRÄ UNELMA-A UTO ED UST AJA PAIKALL A REN G A S E S I T T E L Y J Ä
DRIVE-IN RENKAANVAIHTO RENGAS TURKU JA INCAR TERVETULOA KESKUSTAN AVAJAISIIN PANSIONTIELLE PE 20.3.KLO 8-17 JA LA 21.3. KLO 9-14 RENGASTURKU.FI LA UA NTA INA KIL P A A U T O S I M U LA AT TO RI AJ OA PANSIONTIE 5, TURKU Puh. 02 510 5330, huolto 510 5331, avoinna ma-pe 8-17 JA OS SA 200 KPL KA HV IJA PUL LATARJOIL UA G R I L L I M A K K A RA A Avajaistarjoukset Rengas Turussa ILMASTOINTIHUOLTO, R134A sis. kylmäaine + työ PYÖRÄNSUUNTAUS sis. 1h työtä Rengassarjan ostajalle ALLELAITOT RENKAIDEN ALLELAITTO kun jätät renkaat rengashotelliin. 59 € 69 € € € Norm. 95 € Norm. 89 € Avajaistarjoukset InCarissa TUULILASIN KORJAUKSET AVAJAISISSA VARATUT UUDET TUULILASIT 20 € -25 % Norm. 50 € RENGAS TURUN LAHJAKORTTEJA 3 KPL 100 € MICHELIN-RENGASSARJA max 17” INCAR-ETULAHJAKORTTI KILPA-AUTOAJELU ALASTAROLLA erikseen sovittuna aikana Arvonnoissa huippupalkintoja Piirustuskilpailu lapsille PII RRÄ UNELMA-A UTO ED UST AJA PAIKALL A REN G A S E S I T T E L Y J Ä
14 KAASUJALKA 3/2020 Palkittu toimittaja Arman Alizad tunnetaan muun muassa seuraavista tv-ohjelmista: Arman Pohjantähden alla, Kill Arman sekä Arman ja viimeinen ristiretki. Arman ja rikosmysteerit -sarja pyörii parhaillaan Nelosella. Arman Alizad on palkittu tv-toimittaja, suomalainen superjulkkis ja innokas automies. A rman on suuri elokuvaautojen ystävä. -James Bond -leffojen eri autot ovat aina olleet suosikkejani. Muistan hyvin sukellusvene-Lotuksen ja erilaiset Aston Martin -mallit. Kaikki ne makeat autojen erikoistehosteet. Konekiväärit ja heittoistuimet, Arman Alizad sanoo. Ehdoton ykkönen on tietysti se yksi ja ainoa, legendaarinen Batman-auto. -Wau. Ottaisin Lepakko-auton, jos saisin valita ihan minkä tahansa laitteen maailmassa. Siinä on vielä vähän enemmän herkkuja kuin Bond-autoissa. Isän ja tädin kyydissä Tämä sympaattinen herrasmies syntyi Iranissa 49 vuotta sitten ja muutti perheineen Suomeen vuonna 1979. Ensikosketukseen autoihin hän sai pikkupoikana Iranissa. -Muistan, kun olin takapenkillä isäni kyydissä. Ihailin valtavasti, miten hän ajoi ja osasi ohjata turvallisesti isoa konetta. Taitava kuljettaja. Se oli pienelle pojalle jännä juttu, Arman naurahtaa. Rakkaita muistoja on myös yhteisiltä automatkoilta tädin kanssa. -Hänellä oli villi tyyli ajaa. Ikkunat olivat aina auki. Sieltä huudeltiin kaikenlaista liikenteen sekaan ja näyteltiin käsimerkkejä. Asiaa oli kaikille muille autoilijoille, jotka ajoivat hänen mielestään huonosti. Mekkala oli valtava. Ihania muistoja. Armanin ensimmäinen oma kärry oli mustanpuhuva avoauto. -Vuonna 2005 hankin BMW 325 -mallin. Se oli silloin jo 13-vuotias vanhus, mutta mikä staili Bemarissa oli. Siinä oli upeat ruskeat nahkapenkit. Lisäksi rättija kovakatto. Aika myöhään sain ostettua ensimmäisen autoni, 34-vuotiaana. Tyyli puhuttelee Tällä hetkellä Arman kurvailee Mercedes-Benzin upealla E-sarjan dA 220 -coupélla. Nelivetoinen auto on runsaasti varusteltu. -Mersun coupé-malleissa puhuttelee tyyli, muotoilu ja virtaviivaisuus. Vanhan räätälin esteettinen silmä lepää. Tämä E-sarjalainen on kaunis auto. Aistikas ja selkeä. Taitaa olla jo kolmas tähtimerkki putkeen, Arman todistaa. -Kun ajan tällä kaunottarella, kuvittelen olevani James Bond yllään harmaa flanellipuku. Toimittaja arvostaa luonnollisesti myös saksalaismerkin tekniikkaa. -Auto on turvallinen ja vähäruokainen. Kulutus on reilut viisi litraa. Liikun paljon ympäri valtakuntaa vaativissa olosuhteissa. Puhujakeikkoja ja muuta duunia. Mersu on täydellinen matkakumppani ja yllättävän tilava peli. -Minulla on kolme lasta ja he kulkevat mukavasti mukana, vaikka auto on periaatteessa kaksiovinen. Leveät ovet helpottavat lastaamista. Takaa löytyy hyvät tilat turvaistuimille ja tavaratila riittää. Sikajanoinen Escalade Uusioperheen myötä Arman Alizad on hankkinut myös tila-auton. Kaikkiaan perheeseen kuuluu avovaimo, meikkitaiteilija Senay Coco ja yhteensä viisi lasta. Välillä tila loppuu kesken, joten hankin vanhan Cadillac Escaladen. Vuosimallia 2006, mutta pienillä kilometreillä. Ajettu vain 75000 kilsaa, Japanista tuotu Suomeen, Alizad toteaa. -Caddy on mahtava auto, siistissä kunnossa ja upeat tilat, mutta vie ihan sikana polttoaineitta. Käytän sitä vaan lasten kuskaamiseen kouluun. Ei sillä muuten raaski ajaa. Tv-sarjoissa Arman on useasti vaaratilanteissa. Oletko joutunut auton ratissa vaaran paikkaan? -Maailmalla olen nähnyt monenlaisia liikennekaaosta, mutta itse olen välttynyt pahimmalta. Kerran on osuttu perään. Pelottavin hetki autossa oli Länsiväylällä, kun auto lähti vesiliirtoon. Menetin auton hallinnan täydellisesti ja säikähdin todella lujaa. TEKSTI & KUVAT_ Mauri Nurmi ARMAN ALIZAD RAKASTAA LEFFA-AUTOJA ”SUOSIKKINI ON BATMAN-AUTO” Kaasujalan haastattelussa Arman Alizad
KAASUJALKA 3/2020 15 Auki joka päivä klo 21 asti. Kyllä, ihan totta. Oho, näiltä saa edullisesti myös autojen apurungot! Niin saa ja tuhottomasti muitakin osia, kuten taka-akselipalkit , kardaanit ja vaihtomoottorit. Kaupan päälle ilmainen ja nopea toimitus. Soita heti tai surffaa nettiin! 010 209 0660 & myynti@budjettiosa.? AUTOVAHINKOKESKUS ON NYT COPART! Löydä unelmiesi remonttikohde ja säästä selvää rahaa! Copart.fi Rekisteröidy, huuda ja voita! Katso kaikki kohteet ja huutokauppojen ajankohdat osoitteesta Satoja lunastettuja ajoneuvoja huutokaupoissa joka viikko! Me myös ostamme vaurioituneita sekä paljon ajettuja ajoneuvoja! Kysy lisää tai lähetä ajoneuvosi tiedot osoitteeseen myynti@copart.fi HOX! Autokorjaamo Motorfix Oy Putkikatu 31, 21110 NAANTALI 0400-942888 | BMW Autopalvelu M. Heikkilä Oy Kiipunmäentie 60, 31600 JOKIOINEN 050-5950648 | MB Loimaan Autokunnostus Ky Leppäkuljunkatu 5, 32200 LOIMAA 02-7632175 | MB MK Star Service Oy Haatintie 20, 21270 NOUSIAINEN 040-5223366 | MB/BMW/Volvo/Audi Moottorikoneistus Ojala Oy Hallimestarinkatu 9, 20780 KAARINA 010-6662440 | MB/Volvo Turun Tehoauto Oy Telekatu 1, 20360 TURKU 040-1340007 | MB/BMW/Volvo/Audi TL-Motors Vehnätie 17, 21200 RAISIO 044-7770571 | MB/BMW/Volvo/Audi Koneasennus Hannula Oy Pajakatu 1, 20320 TURKU 044-5166226 | MB OSAAJA PALVELUKSESSASI Nykyaikaisen ajoneuvokaluston huoltoihin ja korjauksiin tarvitaan erikoisosaamista. KL-ServicePartner -korjaamot tarjoavat Mercedes-Benz, BMW, Volvo ja Audi -asiantuntemusta ja heillä on asianmukaiset välineet vianetsintään ja korjaustyöhön. MIKSI VALITA KL-SERVICEPARTNER? 1. Autosi huolletaan alkuperäislaatuisilla varaosilla autonvalmistajien ohjeiden mukaisesti. 2. Autosi huoltotiedot päivitetään autonvalmistajan sähköiseen huoltokirjaan 3. Näin uudenkin autosi takuu, sekä arvo säilyy 4. Kaikilla KL-Varaosien tuotteilla on korjaamon asentamana 2 vuoden takuu Katso lähin korjaamosi: www.kl-servicepartner.fi
16 KAASUJALKA 3/2020 ÄIJÄ AUTO Ford GALAXY Isojen tila-autojen aika on kaiketi auttamatta ohi. Siksi suurperheellinen voi nyt tehdä pienellä rahalla elämänsä autokaupat. 351 000 km ajettu ja yli 10 vuotta vanha Ford Galaxy tarjoaa yllättävän leppoisaa menoa. K iittelin päätoimittajaa hyvästä huumorintajusta, kun keksi ottaa kuukauden ”äijäauto” -testattavaksi 351 000 km ajetun ja vuosimallin 2008 Ford Galaxy 2.0 TDCi:n, 7-paikkaisen tila-auton! Galaxyn koeajoon antanut Autoplaneetta mainostaa sitä nettisivuillaan sanoin ”Suomiauto yhdestä perheestä”. No, sehän on selvä, että vain perhehän tällaisen koslan hankkii. Ja yleensä vielä monilapsinen perhe. Päätoimittaja keksikin heittää ilmaan kuvauksen ”lestadiolaisbussista”. Tällainen Galaxy totisesti ei kutkuta trendisettereiden autoiluhermoja: iso ja kantikas rohjo. No, kun sitten lähdimme losottelemaan Galaxyllä pitkin kehä kolmosta ja sen jälkeen Tuusulan moottoritietä, niin jälleen kerran vitsit vähenivät sitä mukaa kun matka eteni. Olen käsittänyt, että Fordin dieselmoottorit ovat kestäviä ja 351 000 km:n mittarilukema ei tehnyt Galaxyn menosta ryskivää tai rykivää. ”Perhana, pitäisiköhän myydä Saab ja ostaa tällainen tilalle?”, innostui päätoimittajakin. Hyvä vääntö Automaattilaatikko toimi edelleen mukavasti ja moottori väänsi vanhaksi dieseliksi poikkeuksellisen hyvin aivan alhaalta alkaen. Valmistaja on aikoinaan luvannut kiihtyvyydeksi 0-100 km/h 10,5 sekuntia ja huippunopeudeksi 193 km/h. Isolle ja julmetun tilavalla autolle ne ovat oikein hyviä lukuja. Isolla ja korkealla 2-litraisella diesel-autolla ohitukset kannattaa suunnitella tarkasti, tyhjälläkään kuormalla ei kannata lähteä kannata lähteä tunkemaan pikkurakohin. Meitä istui koeajolenkillä kyydissä vain kaksi aikuista ukkoa ja siksi Galaxy eteni ihan riittävän rivakasti. Varsinkin kaupunkiajossa moottorin hyvä vääntö takasi menoon riittävän puhdin. Maantiellä parhaimmillaan Muuten Galaxy sopii hyvin matka-ajoon: jousitus on jämäkkä, mutta silti myös melko mukava. Kaupunkikruisailussa iso ja korkea tila-auto tietysti on hankala, kun kääntöympyrä on suuri ja kulmien arviointi vaikeaa. Voi kuitenkin käydä, että suuremmalla kuormalla teho maantiellä loppuu kesken, kun Galaxy ei tyhjänäkään ole kevyt. Kesälomareissuilla Galaxyllä on kiva matkustaa isommallakin perheellä, kun tavaraaa mahtuu hulppeasti kyytiin. Kaikkiaan Galaxyn ajettavuus ja mukavuus ovat kuitenkin kohdallaan. Maantieajoa tosin häiritsi uraherkkyys, joten ratista sai kyllä pitää koko ajan kiinni. Positiivisin yllätys näin vanhaksi ja paljon ajetuksi tila-autoksi oli kohtuullisen hiljainen melutaso. Ei muuta kuin radion kanavavalitsin Radio Dein kohdalle ja keula ensi kesänä kohti Reisjärveä ja Suviseuroja. VANHA FORD GALAXY LEPPOISA PERHEBUSSI TEKSTI_Urmas Hurmalainen KUVAT_Mika Salomaa ! TEKNIIKKAA FORD GALAXY 2.0 TDCI GHIA BUSINESS A 7 H VM. 2008 MITTARILUKEMA: 351 000 km MOOTTORI: R4, 1997 cm3, turbo POLTTOAINE: diesel TEHOT: 131 hv VÄÄNTÖ: 320 Nm SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 11.2 s, huippunopeus 188 km/h. MITAT: pituus 4820 mm, leveys 1854 mm, korkeus 1723 mm, akseliväli 2850 mm, tavaratila 308-2325 l. KULUTUS: 8.2 l/100 km (kaupunki), 5.5 l/100 km (maantie) CO2-PÄÄSTÖT: 196 g/km MYYJÄ: Autoplaneetta, Espoo HINTA: 4490 + rahoituskulut 190 €
KAASUJALKA 3/2020 17 15 www.fusti.fi www.auto-lehtinen.fi Henkilöautot Hautalantie 16, TAMPERE Puh. 010 2390 200 Helsingintie 595, Salo (Muurla) Puh. (02) 721 7700 Henkilö-, pakettija maastoautot Käytössäsi kahden purkamon suuret varastot 24/7. YLI 60 VUOTTA KIERRÄTYSTÄ TAKUULLA! AUTOPURKAMOT
18 KAASUJALKA 3/2020 Crossovereiden suosiosta huolimatta moni paljon ajava maksaa yhä 25 000 euroa mieluummin muutaman vuoden ikäisestä premiumtason tilavasta diesel-farmarista. 2 5 000 euron hintaluokassa on nyt paljon tarjolla muutaman vuoden ikäisiä ja nippanappa alle 100 000 kilometriä ajettuja isoja premium-farmareita. – Nyt kisaa käydään kuitenkin enemmän hybridien ja dieseleiden välillä, kun taas ennen vertailtiin keskenään enemmän tavallisia bensa-autoja ja dieseleitä. Tämä suurempi murros on ollut käynnissä jo pitkään, sanoo myyntipäällikkö Antti Peltola Vaihtoautomaasta. ’ Vaihtoautomaalla on useita toimipisteitä Etelä-Suomessa, kaksi Keski-Suomessa ja yksi Lahdessa. Kuukauden sisään Lempäälään Ideaparkin viereen aukeaa uusi toimipiste, joka on ketjun kahdeksas toimipiste Suomessa. VAIHTURI VERTAILU VÄHÄN AJETTU PREMIUMFARKKU TEKSTI _Timo Kiiski Mercedes-Benz E 300 Bluetec Hybrid AMG Styling -farmari vuosimallia 2012 oli myynnissä Kamuxilla Espoon Olarissa hintapyynnöllä 24 900 €. Runsaasti varustellun ja 204-hevosvoimaisen dieselhybridin mittarilukema oli vain 83 000 km. Audi A6 Avant Business Sport 2,0 TDI S Tronic vuosimallia 2015 menee luultavasti hieman konservatiisemmalle ostajalle ja varsin nopeasti, kun autolla on ajettu vasta 99 530 kilometriä. Hintapyyntö Helsingin Biliassa on 24 780 €. BMW 518d A Business Exclusive -farmari vuosimallia 2015 saattaa tehdä tämän valikoiman autoista nopeimmin kauppansa, kun mittarilukema on vain 85 000 km. Etelä-Suomen Autotalo Lahdessa pyytää kuvan Bemarista 24 990 €. Kuitenkin bensa-hybridejä alkaa tämän sarjan vaihtoautoissa olla tarjolla enemmän vasta 30 000 euron hintaluokassa. – Jos haluaa tällaisen ison ja tilavan premium-luokan farmarin, niin vaihtoehdoksi jää pääasiassa diesel, niitähän ei juuri ole tarjolla bensa-hybrideinä ja diesel-hybrideinäkin todella niukasti. Jos haluaa bensa-hybridin, niin Mersulla ajavankin pitää tähyillä pykälää pienempää C-sarjaa. Dieseleinäkin BMW X5:n ja Mercedeksen isommat maasturit menevät paremmin kaupaksi kuin niitä vastaavat sedanit ja farmarit, Peltola sanoo. Peltolan mukaan iso bensahybridi ja maasturi Mitsubishi Outlander PHEV onkin tullut yhä merkittävämmäksi haastajaksi, kun mietitään vaihtoehtoja 25 000 euron hintaluokassa. – Sitä on tuotu paljon käytettynä ulkomailta Suomeen ja kohtuuhinnalla ja siedettävillä kilometreillä saa ison ladattavan plug-in -bensahybridin, Peltola sanoo. Volvo V90 uusi haastaja P re m i u m f a r -mareiden 25 000 euron hinta-luokassa kovimmat kilpaili-jat keskenään ovat vaihtoau-tomarkkinoilla 5-sarjan BWW, E-sarjan Mercedes-Benz ja Audi A6. Näitä on tarjolla melko mukavasti alle 100 000 kilo-metrin mittarilukemilla, kun autolla saa olla ikää 4-5 vuotta. Nyt 25 000 eurolla alkaa saada myös Volvon lippulaiva-farmaria V90-mallia, mutta ne ovat iäkkäimmilläänkin vuosimallia 2017 ja mittarilukemat pyörivät jopa 300 000 kilometrissä. Volvon aiempaa lippulaivafarmaria, V70 -mallia on tarjolla jonkun verran alle 100 000 kilometriä ajettuinakin ja vain 4-5 vuoden ikäisinä. Volvo V90 ja V70 kilpailevat vaihtoautomarkkinoilla kuitenkin eri sarjoissa, eikä V70 ole ennenkään varsinaisesti asettunut kilpailemaan 5-sarjan BMW:n, E-Mersun tai Audi A6:n kanssa. Silloin käytetty V90 ja V70 eivät myöskään ole vaihtoauton ostajalle keskenään vertailukelpoiset vaihtoehdot. –V90 on selkeästi tehty enemmän kilpailjaksi E-Mersulle, 5-sarjan BMW:lle ja Audi A6:lle. Onhan se jo ulkonäöltäänkin niin paljon edustavampi. V70 oli myös niin kauan markkinoilla kutakuinkin samannäköisenä, ettei se enää kilpaile tässä sarjassa, eikä tuoreimpia V70 -malleja enää edes ole kovin paljon tarjolla. Vaihtoautomaa tekee autokauppaa pääkaupunkiseudulla ja Keski-Suomessa. Silloin myös autojen käyttötarpeet ovat erilaiset. Jos asiakas Keski-Suomessa tarvitsee 25 000 eurolla nelivetoisen ja tilavan farmariauton, ei häHuippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 020 728 8650 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 020 728 8651
KAASUJALKA 3/2020 19 VÄHÄN AJETTU PREMIUMFARKKU Nyt alkaa 25 000 euron hintaluokassa saada jo Volvo V90 -farmareitakin, tosin mittarilukemat ovat yli 200 000 km. Kuvan Volvo V90 D3 Momentum -automaatti on vuosimallia 2017 ja sillä on ajettu 235 000 km. Järvenpään Autokulma Oy Järvenpäässä on laittanut tuulilasiin hintalapun 24 980 €. Jaguar XF Sportbrake 2,2 i4 Td 200 ei kilpaile suurten massojen suosiosta, mutta löytänee ostajansa brittieleganssin vannoutuneiden ystävien joukosta. Kuvan Jaguar on vuosimallia 2013 ja mittarilukema on vain 84 000 km. Hintapyyntö Malmin Kamuxissa on 24 800 €. UUDEN PIKKUAUTON HINNALLA Volvo V70 D3 Classic Business A vuosimallia 2015 ei imagoltaan varsinaisesti yllä tämän valikoiman muiden autojen tasolle, kuten Volvo V90. Jos on valmis tinkimään hieman luksusimagosta, tästä autosta saa vain 48 000 km ajetun hienon auton 24 950 eurolla oululaisesta Juhan Auto Oy:stä. 92 000 km ajettu musta BMW 518d -automaatti panoramakatolla vuosimallia 2014 oli myynnissä Tampereen Autokeskuksessa hintapyynnöllä 24 390 €. nelle jää muuta vaihtoehtoa kuin dieselauto. Keski-Suomessa BMW X5 -maasturi liikkuu Peltolan mukaan 25 000 euron hintaluokassa vähän enemmän ajettunakin paremmin kuin BMW:n 5-sarjan sedan tai farmari. –Selkeimmin tässä 25 000 euron hintaluokassa ovat pidentyneet E-mallin farmari-Mercedesten keskimääräiset myyntiajat. Jonkin verran ovat pidentyneet myös tämän hintaluokan farmariBemareiden myyntiajat. Ehkä vähiten ovat pidentyneet Audi A6:n myyntiajat. E-Mersun myyntiajat pidentyneet Vielä jokin aika sitten Ruotsin tuontiautojen ja Suomi-autojen hinnoissa oli selvä ero: Ruotsista tuodut vaihtoautot olivat selkeästi halvempia. –Nyt hinnat ovat tasapäistyneet. Meidän tavoin muutkin autoliikkeet seuraavat varaston kiertoa. Jos auto, jolla on takanaan vähän vuosia eikä mitään vikaa, ei tahdo mennä kaupaksi, kuluttaja tehdä yhtäkkiä todella edulliset kaupat, Peltola sanoo. Vetotavallakin on väliä: Mersu menee kaupaksi vielä kohtuullisesti takapyörävetoisenakin, mutta Audi halutaan lähes aina nelivetoisena. – Etuvetoiset Audit menevät hinnalla, Peltola sanoo. Crossoveria mukavampi valtateillä Isojen diesel-farmareiden aika ei kuitenkaan ole ohi. – Se on edelleen mieluisa vaihtoehto paljon maanteitä ajavalle perheelliselle, joka tarvitsee tilaa, mutta ei vetoautoa veneelle tai asuntovaunulle. Itsekin, kun ajan paljon maantiellä, mutta en omista venettä tai asuntovaunua, ottaisin mieluummin esimerkiksi 5-sarjan farmari BMW:n kuin BMW X5 -maasturin. Ja kuluttavathan Mersun ja BMW:n isot maasturit polttoainettakin ihan eri tavalla kuin niiden vastaavat sedantai farmarimallit. Suosion jakolinjat kulkevat enemmän auton imagon kuin valmistusmaan mukaan. Jos menevät farmarimalliset saksalaiset Audi A6 ja 5-sarjan BMW melko samantyyppisille asiakkaille, niin usein samalla tavalla asiakas voi miettiä myös valintaa saksalaisen E-sarjan Mersun ja ison ruotsalaisen farmari-Volvon välillä. –Audi ja BMW menevät pikkuisen nuoremmalle kuluttajakunnalle, Volvoa ja E-Mersua taas etsii vähän varttuneempi väki. Toki merkkiuskollisuus on vahvaa tämän sarjan autoissa. Jos liikkeeseen tulee Volvo-autoilija, niin melko todennäköisesti hän sen myös vaihtaa Volvoon. 25 000 euron hintaluokassa tarjolla on myös melko tuoreita Jaguar XF -farmareita. – Niillä on ihan oma ostajakuntansa ja heille nämä muut merkit eivät juurikaan ole vaihtoehtoja, Peltola toteaa. * Matkaja lankapuhelimesta soitettaessa 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min (alv 24%). EUROMASTERIN KAUTTA KEVÄÄSEEN Katso lähin Euromaster-palvelupisteesi verkkosivuiltamme tai soita 0207 700 800* 175/65 R 14 169 € / sarja 195/65 R 15 189 € / sarja 205/55 R 16 199 € / sarja Cordiant Sport 2 (14”) Sport 3 (15” ja 16”) Tarjoukset voimassa 22.3.2020 asti. Hinnat sarja (4 kpl) alleasennettuna kampanja-aikana. Jos alleasennus tehdään myöhemmin, se veloitetaan voimassa olevan hinnaston mukaisesti. BFG Advantage -kesärengas Rajoitettu erä kesärenkaita shokkihintaan! Älä huolehdi, me huollamme Uutuus! KEVÄTHUOLTO alk. ILMASTOINTILAITTEEN TÄYTTÖHUOLTO 99 € 79 € Tule tutustumaan! Sis. mm. öljyn ja öljynsuodattimen vaihdon (5 l Total-öljyä 5W40, suodatin ja vaihtotyö), nesteiden tarkistukset (jarru, kytkin, jäähdytys ja pesu), renkaiden kunnon ja ilmanpaineiden tarkastuksen, alustan kunnon tarkastuksen. Henkilöja pakettiautot, sis. täyttöaineen R-134a ja työt. Katso kampanjassa mukana olevat palvelupisteet netistä, euromaster.fi HYVISSÄ KÄSISSÄ euromaster.fi
20 KAASUJALKA 3/2020
KAASUJALKA 3/2020 21 Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Jos olet vaihtanut juuri autoa, niin kannattaa lukea Kaasujalan tästä numerosta pissapojan säiliön täyttöohjeet. Varsinkin välttääksesi lorauttamasta pesunestettä öljysäiliön täyttöaukosta. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Asfalttipien ja tiesuolan yhdistelmä on sellainen, jonka puhdistaminen on todella haastavaa ja mietit maaliskuussa pääsi puhki, miten teet sen oikein. Tästä lehdestä löydät täsmälliset ohjeet. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Nyt ei kannata ostaa tai myydä mitään arvokasta, jos ei ole aivan pakko, ei varsinkaan autoa! Tilanne selkiytyy maaliskuussa. RAPU 22.6 – 22.7. Suora puhe puhdistaa ilmaa. Jos huoltolaskun suuruus askarruttaa, kysy sen perusteita huoltoneuvojalta. Yksin ei kannata jäädä murheita hautomaan. LEIJONA 23.7 – 23.8. Ainoa Leijonan ylle lankeava varjo liittyy auton pieniin käyntiongelmiin. Huoli osoittautuu luulemaasi pienemmäksi. NEITSYT 24.8 – 22.9. Ilmassa on koskettavia hetkiä arjen tasolla. Varsinkin jääradan SM Kuusamossa voi tarjota kutkuttavia yllätyksiä. VAAKA 23.9 – 22.10. Jakson ensimmäinen viikko on vilkas ja sopii autokauppojen tekoon. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Tuttu automyyjä lähestyy yllättävällä ja houkuttelevalla ehdotuksella. Jos asia vaikuttaa vilpittömältä, sitä kannattaa harkita. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Suuria valintoja tai päätöksiä tarvitse tehdä. Isot kaupat kannattaa siirtää huhtikuuhun, pieniä lisävarusteostoja voit tehdä maaliskuussakin. KAURIS 23.12 – 20.1. Tunteet ja äly kättelevät toisiaan. Parhaassa tapauksessa teet elämäsi autokaupat, pahimmassa tapauksessa syntyy arvaamaton soppa. VESIMIES 21.1.-18.2. Jakso ei tarjoa nyt kovinkaan ihmeellisiä tapahtumia. Ajelet korealaisvalmisteisella autollasi pää tyhjänä suurista ajatuksista. KALAT 19.2.-20.3. Jaksolla kannattaa seurata vaihtuvia nopeusrajoituksia tarkasti. Jos ajelet Pirkanmaan suunnalla, herpaantuminen voi kostautua tolppakameran välähdyksenä ja rikesakkona, joka hädin tuskin enää mahtuu rikesakon rajoihin. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI MAALISKUULLE 2020! Anssems PSX 2000 178X405 LAADUKKAAT TRAILERIT KILPAILUKYKYISEEN HINTAAN VARASTOSSA HETI TOIMITETTAVISSA 70 KÄRRYÄ! WWW.TRAILERTUKKU.FI 2914€ 5828€ Hulco HULCO TERRAX 394X180CM 3500KG Puh. 040 510 8331 hinta sis alv. hinta sis alv. Truck Service Lohja Oy Lohjanharjuntie 1109 08500 Lohja Puh 019 2266 066 Raskaan sarjan osaamista Lohjalla! Olemme osa kansainvälistä Top Truck -huoltoja korjausketjua. Korjaamo on varustettu Volvon merkkitesterillä, sekä Bosch diagnoosilaitteella. Säädämme myös ohjauskulmat ja katsastamme tarvittaessa sekä autot että peräkärryt. Huollamme ja korjaamme kaikki raskaan kaluston merkit. Meiltä saat myös raskaan kaluston varaosapalvelut. Tervetuloa Lohjalle!
22 KAASUJALKA 3/2020 OSTETAAN AUTOJA MYY AUTOSI MEILLE! Huutava pula 1000-30000€ autoista, myös pakut ja mp:t Olarinluoma 13, Espoo Soita Petri Harinen puh. 0400 474 674 www.autoplaneetta.fi autoplaneetta@gmail.com www.vaihtoautomaa.com HELSINKI VANTAA TUUSULA JÄRVENPÄÄ JYVÄSKYLÄ MUURAME MÖNKIJÄT Pohjanmäentie 7, Heinola p. 0400 124 262 Mestarinkatu 16, Lahti p. 045 2587877 www.westmac.fi 2990 € ERIKOISTARJOUS! ADAM autotraileri 4x2 Nyt kaikkista pihassa olevista huippu netto tarjous, kysy ja säästä KATSASTUSASEMIA Haluaisitko Kaasujalan jakelutelineen johonkin tiettyyn kauppaan, huoltoasemalle, ravintolaan, kauppakeskukseen tai minne tahansa? Kaasujalalla on yli 700 telinepaikkaa ympäri Suomea, mutta haluamme vieläkin kasvattaa jakeluverkostoa. Kaikkein parhaiten se onnistuu, kun esitätte toiveen kyseiseen kauppaan. Teimme valmiiksi kupongin, jolla voitte esittää helposti toiveen. Haluan, että teidän kaupassa on Kaasujalka-lehden jakeluteline Saatte sen tilaamalla numerosta: 0400 777797 tai sähköpostilla: mika.salomaa@kaasujalka.fi PUUTTUUKO KAASUJALAN JAKELUPISTE? Tämän jälkeen toivottavasti käy näin: 3. Kauppa ottaa meihin yhteyttä 4. Toimitamme telineen ja lehdet ko. kauppaan. Tämä palvelu ei maksa mitään. Toimi näin: 1. Leikkaa alla oleva kuponki 2. Vie se haluamasi kauppaan tai liiketilaan TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !
KAASUJALKA 3/2020 23 13. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA Wheelmedia Oy, Olarinluoma 13, O2200 Espoo PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jorma Mikkola, Jari Sjöman, Petri Matikainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Alma Manu Oy, Tampere JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet 255 kpl: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Vihti, Porvoo, Mäntsälä ja Askola Pirkanmaan telineet 89kpl: Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Sastamala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Seinäjoki, Vaasa, Kokkola Varsinais-Suomen telineet 90 kpl: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Kouvola, Kausala Kanta-Hämeen telineet 44 kpl: Hämeenlinna, Iittala, Tervakoski, Janakkala, Tuulos, Lammi. Riihimäki, Oitti, Loppi, Hyvinkää, Forssa Itä-Suomen telineet 66 kpl: Mikkeli, Varkaus, Juva, Pieksämäki, Suonenjoki, Joroinen, Heinävesi, Lieksa, Kitee, Tohmajärvi, Outokumpu, Vihanti, Vuokatti, Kuhmo, Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu, Nurmes, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO Kuka tekis mun vannetyöt? PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. EN HALUA, ETTÄ KOMMENTTEJANI JULKAISTAAN LEHDESSÄ VASTAUSKUPONKI Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki 3/20 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com KUKA JULKKIS ON TÄSSÄ NUMEROSSA HAASTATTELUSSA? A) SAMI HEDBERG B) MIKA HÄKKINEN C) ARMAN ALIZAD D) KIMI RÄIKKÖNEN TAMMIKUUN KISAAN oikein vastanneiden kesken arvoimme kaksi Saphe –liikennehälytintä ja onnelliset voittajat ovat: Vesa Mäki Iittalasta ja Esko Laaksonen Letkusta Onneksi olkoon! Kaikkien oikein vastanneiden ja ristikon ratkoneiden kesken arvomme Lenovon 7” tabletin. Vastausaikaa on 9.4.2020 saakka. Vastata voi myös sähköpostilla: kisa@wheelmedia.fi VASTAA, RATKO JA VOITA LENOVON TABLETTI Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi
rengascenter.? Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. Tie vie elämyksiin nauti matkasta! BARUM-KESÄRENKAAT & DOTZ-VANTEET PAKETTIHINTAAN Tie vie elämyksiin nauti matkasta! Tie vie elämyksiin nauti matkasta! Tie vie elämyksiin nauti matkasta! BARUM-KESÄRENKAAT & DOTZ-VANTEET PAKETTIHINTAAN Tie vie elämyksiin nauti matkasta! Tie vie elämyksiin nauti matkasta! Tie vie elämyksiin nauti matkasta! BARUM-KESÄRENKAAT & BARUM-KESÄRENKAAT & SUZUKA BRAVURIS 5 VANTEET Dotz Suzuka RENKAAT Barum Bravuris 5 (made by Continental) www.alcar.fi Rengascenter Raisio RengasTek Oy Voudinkatu 11, 21200 RAISIO puh. 020 763 9970* ma-pe 8-17 Rengascenter Turku KA-Rengas Oy Kuormakatu 2, 20380 TURKU puh. 040 9010 965 ma-pe 8-17 *Puheluhinnat 020-alkuisiin numeroihin ovat; Kiinteästä verkosta: 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min, Matkapuhelimesta: 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min (sisältäen alv). Rengascenter Salo KA-Rengas Oy Raitalankatu 5, 24260 SALO puh. 040 9010 969 ma-pe 8-17 SUORITUSKYKYÄ JÄRKIHINTAAN KESTÄVÄ RENGAS KESÄN VAIHTELEVIIN KELEIHIN 315 € 325 € 365 € 405 € 185/65-15 195/65-15 205/55-16 205/60-16 525 € 695 € 575 € 765 € 225/45-17 225/55-17 225/40-18 245/45-18 Hinnat alle asennettuna / 4 rengasta. Sis alv 24% sekä rengaskierrätysmaksun. Hinnat alle asennettuna / 4 rengasta. Sis alv 24% sekä rengaskierrätysmaksun. Hinnat alle asennettuna / 4 rengasta. Sis alv 24% sekä rengaskierrätysmaksun. 225 € 255 € 275 € 285 € 175/65-14 185/65-15 195/65-15 205/55-16 € € € € ENNENKOKEMATONTA AJOMUKAVUUTTA