KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ VUOSIMALLIN 2014 JEEP GRAND CHEROKEE I HURMALAINEN FIILISTELEE VM. 2004 TOYOTA COROLLALLA Vertailussa 15 000 – 30 000€ GOLF-LUOKAN TEHOTYKIT VUOTTA Katso lähin autokorjaamo! fixus.fi Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Pohjanmaan painos 11/2025 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 OSTA MAINOSTILA TÄSTÄ 0400 777797 mika.salomaa@wheelmedia.fi KASSA KILISEMÄÄN! v v v Ford Capri Esim. 48 890 € sis. toimituskulut tai esim. 419 €/kk Huippuedullinen rahoitustarjous uusiin Ford Puma Gen-E®, Explorer® ja Capri® -malleihin! Lisäksi 5 vuoden huoltosopimus kaupan päälle! PALVELEMME ma?–?pe 10?–?18 la 10?–??16 Autokauppa, jossa on jiitä. J. RINTA-JOUPPI OY Jouppilantie 18, Seinäjoki Uudet Fordit 06 420 1842 Kertaluoton rahoitusesimerkki: Ford Capri RWD Extended Range 77 kWh 286 hv Select, hinta 48 890 € (sis. toim. kulut), käsiraha 8 300 €, sopimusaika 60 kk, kuukausierä 419,05 €, luoton määrä 40 590 €, viimeinen suurempi erä 17 050 €. Kuukausierä sisältää koron %, perustamismaksun 299 € ja käsittelykulun 15 €/kk. Luottokustannukset yht. 1 199 €, luoton ja luottokustannusten yhteismäärä 41 789 €, todellinen luottohinta 50 089 € ja todellinen vuosikorko 0,83 %. Rahoitus edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Rahoitusyhtiöt Danske Finance, Danske Bank A/S, Suomen sivuliike, Televisiokatu 1, 00075 DANSKE BANK ja Nordea Rahoitus Suomi Oy, Aleksis Kiven katu 9, 00020 NORDEA. Rahoitettavan luoton määrä enintään 50 000 € / 60 kk. Laskelma on suuntaa-antava. Tarkat ehdot ja kuukausierät vahvistetaan rahoituspäätöksen yhteydessä. Rahoitustarjous koskee vain uusia yksityisasiakkaiden tilausja kauppasopimuksia 30.11.2025 asti. Rahoitustarjous ei ole yhdistettävissä muihin etuihin/tarjouksiin. Kuvan auto erikoisvarustein. Ford-myyjäsi: Sami Syväjärvi 040 486 3531 \ Aleksanteri Pakka 040 507 9800. Ford-huolto: Herralankatu 34, Seinäjoki \ 06 223 7420.
2 KAASUJALKA 11/2025 Ohessa osuva kilpi Hyvän Paimenen kirkon edessä Länsi-Pakila Helsinki. Kuvan lähetti Tapio Kurki. KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Keskity omiin asioihisi sen sijaan, että lähtisit mukaan turhiin kiistoihin. Auton käyttövoimakin on aina henkilökohtainen valinta. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Luotat liikaa syksyn jatkumiseen lämpimänä pitkälle marraskuuhun. Nyt olisi kuitenkin jo korkea aika miettiä lisälämmittimen hankintaa autoon. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Marraskuun ensimmäisillä viikoilla on riski, että autosi akku tekee tenän. Käy ihmeessä testauttamassa akun kunto ennen kuin on myöhäistä! RAPU 22.6 – 22.7. Vaikka taloutesi olisi nyt tiukoilla, kannattaa pistää pissapoikaan pakkaskestävää tuulilasinpesunestettä sen sijaan, että täyttäisit pissapojan edelleen pelkällä vedellä. LEIJONA 23.7 – 23.8. Mietit, missä kaikessa voisi säästää: myös autoasioissa. Taloudellinen ajotapa ja turhien jarrutusten välttäminen on parempi tapa säästää kuin laiminlyödä huoltoja. NEITSYT 24.8 – 22.9. Meno voi nyt olla melko yllätyksellistä. Autoasioissakin voi tulla vastoinkäymisiä. Muista kuitenkin, että ”ei ole vielä aamutonta yötä ollut”. VAAKA 23.9 – 22.10. Ehkä haluat vain ottaa rennosti ja nauttia asioiden rullaamisesta jouhevasti eteenpäin. Nyt on suuri riski, että suhtaudut liian rennosti myös autosi talvirenkaiden kuntoon. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Aidosti tärkeissä asioissa on syytä terästäytyä: ei niitä auton huoltovälejä ole tyhjän takia määritelty. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Saatat kokea olevasi kaaoksen keskellä. Jos olet tuore sähköauton omistaja, luet järkyttyneenä latureista alkunsa saaneista tulipaloista. Muista kuitenkin, että sähköautopalot ovat faktojen valossa erittäin harvinaisia. KAURIS 23.12 – 20.1. Jos kaipaat auton huoltoasioissa tukea ja neuvoja, sinun kannattaa kääntyä mieluummin autokorjaamon kuin luottoystäviesi puoleen. VESIMIES 21.1.-18.2. Mitä ikinä se onkaan, viesteihin kannattaa suhtautua vakavasti: myös auton mittariston eri varoitusvaloihin. KALAT 19.2.-20.3. Jakson edetessä olosi selkeytyy, ja osaat sanoa tarkemmin, mitä haluat myös uudelta autoltasi: taloudellisuutta vai tehoja? AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI MARRASKUULLE 2025 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Minua on jo vuosia kannustettu ostamaan merkkiliikkeestä uusi auto takuineen. Kuitenkin jopa 60 000 euron uusi sähköauto voi olla täysi pommi, jolle ”turvatakuita” ei saa kuluttajariitalautakunnaltakaan. 1 6–17 vuotta vanhalla C-Mersullani on ajettu jo 272 000 kilometriä, ostin sen aikoinaan 157 000 kilometriä ajettuna. Vikoja Mersussa on ollut ajoittain ja joskus niistä on saanut toistatuhattakin euroa. Osasin kuitenkin jo aikoinaan varautua siihen, että 157 000 km ajettu Mersu ei ole uusi. Ja viime kevään remonttien jälkeen Mersulla on taitettu jälleen joitakin tuhansia kilometrejä murheitta. Kiitos osaavan ”hovikorjaajani” Kentsun. Viimeistään keväällä, kun jarruputki meni puhki, uudella sähköautolla ajava tuttava totesi, että eiköhän minun nyt vihdoin olisi aika ostaa joku ihan uusi auto ja merkkiliikkeestä. ”Saat takuut ja voit ajaa huoletta useita vuosia”, tuttava neuvoi. Niin olen itsekin ajatellut tähän asti. Uutta halpaakaan autoa en ole tohtinut ostaa, kun juuri nyt en katso sitä järkeväksi ja menoja vasta UUDELLEKAAN AUTOLLE EI SAA ”TURVATAKUITA” pari vuotta sitten uuden pienen omakotitalon rakentajalla on ollut muitakin. Tähän saakka olen siis vältellyt uuden auton ostamista taloudellisista syistä. Olen ajatellut, että turvallista se varmasti olisi. Enää en niin ajattele. Kun luin espoolaismiehen epäonnisesta uuden sähköauton ostosta, ymmärsin päässeeni vanhan Mersun remonteissa suht vähällä. Jarrut lukkoon moottoritiellä Julkisuudessakin paljon esillä ollut espoolaisen Matin tapaus on paljon karumpaa luettavaa. Matti maksoi vain 18 000 kilometriä ajetusta sähköautostaan 60 000 euroa maaliskuussa 2022. Autossa oli takuu voimassa ja hän hankki lisäturvaksi myös huolenpitosopimuksen. Matti kävi takuukorjaamassa autonsa vikoja jatkuvasti, huhtikuun 2023 ja joulukuun 2024 välillä peräti 15 kertaa. Uusiksi autosta on mennyt kaksi akkumoduulia ja latausjohto, jonka vuoksi latauksen ajastus ei toiminut. Ilta-Sanomien jutun mukaan navigaatioja hätäpuhelujärjestelmässä on ollut häiriöitä. Ainakin yksi vika on vaarantanut turvallisuutta, kun auto on Lahden moottoritiellä tehnyt useamman kerran hätäjarrutuksen ja lyönyt jarrut lukkoon. Matti vaati kaupan purkua ensimmäisen Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777 797 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN ELEKTRONISELLA PYSÄKÖINTIKIEKOLLA Leading supplier from Denmark Seuraava Kaasujalka ilmestyy 27.11.2025 kerran syyskuussa 2023. Kun tämä ei onnistunut, hän vei asian kuluttajariitalautakuntaan ja vaati kaupanpurun lisäksi 500 euron palautusta huolenpitosopimuksen kuukausimaksuista. Vaatimustaan Matti perusteli tekemillään toistuvilla reklamaatioilla, mutta huolloista ja lupauksista huolimatta auto ei tullut kuntoon. Ainoa mitä Matti on saanut hyvitykseksi, on autoliikkeen ja automaahantuojan palauttama 500 euroa huolenpitosopimuksesta. Mihin voi enää luottaa? Kylmää kyytiä on tullut kuluttajariitalautakunnaltakin, koska sen mukaan autossa ilmenneet viat eivät ole vaikuttaneet merkittävästi auton pääasialliseen käyttötarkoitukseen, eli sillä ajamiseen. Auto on lautakunnan mukaan ollut myös pääasiassa kuluttajan käytettävissä hänen omistusaikanaan. Siis hei haloo!! Aiheeton hätäjarrutus moottoritiellä ei siis vaikuta merkittävästi autolla ajamiseen? Sen verran lautakuntakin Matin puolelle asettui, että suositteli 2 000 euron hinnanalennusta, jos ”auton elektronista käyttöjärjestelmää ei olla onnistuneilla päivityksillä – tai muulla tavoin – saatettu toimintakuntoiseksi”. Mihinköhän tässä maailmassa voi enää luottaa? ”Turvatakuut” tuntuvat olevan tiukassa Venäjän moukaroiman Ukrainan lisäksi myös uuden auton ostajalle.
KAASUJALKA 11/2025 3 Yrittäjäntie 2, 63700 Ähtäri Automyynti Avoinna ma-pe 9-17, la 10-14 puh. 0400 647 992 Huolto/varaosat Avoinna ma-pe 7.30-17 puh. 040 721 8244, 040 722 5131 Toimisto Avoinna ma-pe 9-17 puh. 040 721 4311 KORSUMÄEN AUTO 45 v. Yli 300 kpl henkilöja pakettiautoja. Ford S-Max 1,6 EcoBoost 160 hv Titanium M5 2012, 237tkm 15.900 7-henk. Ford Mondeo 2,0 145hv Flexifuel Titanium M5 2010, 220tkm 9.900 Ford Mondeo 2,0 TDCi 130hv Trend X M6 2007, 172tkm 7.500 Ford Ka 1,3 70 hv 3-ovi./V 2007, 64tkm 4.900 Aj. 64tkm Ford Focus 1,8 TDCi 115hv Sport WRC M5 2009, 326tkm 8.900 Ford Focus C-Max 1,8i 125 hv Trend 5d 2005, 436tkm 4.900 Fiat Ducato 2,3 Multijet 10 m3 (H1L2). pa 2011, 370tkm 11.900 Sis. Alv Fiat Ducato 11 2,0 JTD 2850 7,5 m3 van PA 2006, 278tkm 5.900 Sis. Alv Mercedes-Benz Vito 115CDI 4x42,7/32K normaali A1 Aut 2007, 358tkm 13.900 Sis. Alv 4WD Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 pitkä A3 A2017, 245 tkm 39.900 4WD Sis. Alv Hyundai H-1 VAN 2.5TCIWVH7HP/308 2005, 267tkm 7.900 Mercedes-Benz Sprinter 316CDI3,55/37K keskipitkä A2 2018, 276 tkm 39.900 Sis. Alv Mercedes-Benz ML 320 CDI 4Matic A 2006, 375tkm 12.900 4WD Mercedes-Benz GLK 350 CDI 4Matic A 2015, 312tkm 24.500 4WD Sis. Alv Mercedes-Benz CLS Coupe 350 Autom. CoupeA Avantgarde 2005, 272tkm 14.900 Mercedes-Benz C 200 CDI BE A Premium Business 2010, 402tkm 11.500 Lexus RX 300 4WD A 2003, 319tkm 14.900 4WD Mercedes-Benz 190 D 2,0d 4d 1990, 382tkm 5.900 Mini Cooper 1,6i 2002, 184tkm 6.900 Mercedes-Benz E 350 CDI 4Matic FarmarA, 2010, 398tkm 16.900 4WD Mercedes-Benz E EB 200 Kompressr 2004, 226tkm 8.500 Mercedes-Benz E 320T CDI 4MATIC Autom.7h Avantgarde 2006, 513tkm 11.900 4WD Mercedes-Benz E 320 CDI A 2008, 465tkm 12.900 Mercedes-Benz E 320 CDI 4MATIC A Avantg. 2007, 349tkm 13.900 4WD Lexus LS 600h L 4WD (Hybrid) President Package 2007, 243tkm 39.900 4WD Hybrid Kia Sportage 1,6 ISG Urban Active EcoDynamics 2016, 179tkm 17.900 2WD Kia Sorento 2,5 CRDi EX 2005, 308tkm 8.900 4WD Hyundai i40 Wagon 1,6 6MT ISG Classic 2017, 92tkm 15.900 Honda CR-V 2,0i ES 4x4 2000, 312tkm 8.900 4WD Kia Sportage 1,6 ISG Urban Active EcoDynamics 2016, 224tkm 18.900 Sis. Alv Honda Civic 1,4i S 3d 2004, 253tkm 5.500 Honda Accord 2,4i Executive X Tourer AT BUSINESS 2006 362tkm 6.900 Sis. Alv Kia cee´d 1,6 CRDi ISG EX 5D EcoDynamics 2012, 380tkm 7.700 Mazda 323 Sedan 1,5 GLX 1999, 57tkm 3.700 Aj. 57tkm Mercedes-Benz C 200 CDI A Classic 2004, 511tkm 5.900 Mercedes-Benz E 200 CDI BE A Business 2010, 317tkm 16.900 Nissan Juke 1,6L Pure Drive Acenta 2WD 5MT 17 Sport IMS 2012, 249tkm 7.900 2WD Nissan Almera 4D 1.6-BCAN15/ 254 1999, 314tkm 3.300 Nissan Almera 1,5 Luxury 5-ov. 2005, 292tkm 4.500 Mercedes-Benz E 270 CDI A 2002, 387tkm 12.900 Nissan Primera 1,8 116 hv (85 kW) Tekna 5-ov. 2007, 340tkm 4.900 Nissan Primera 4D WAGON 1.6-P12/268 2006, 277tkm 5.900 Opel Astra 5-ov Enjoy 1,6 Ecotec 85kW MT5 2010, 201tkm 9.900 Opel Astra Sport Tourer Sport 1,4 Tbo ecoFLEX 2012, 148tkm 10.900 Opel Astra Coupe Bertone 2,2 16V Edition 2000, 228tkm 2.500 Opel Astra 1,7 DT Club 5d 1999, 170tkm 2.900 Aj. 170tkm Porsche Cayenne Farmari (AC) 4ov A 2007, 298tkm 19.900 4WD Skoda Octavia Combi 2,0 TDI RS DSG Aut.2013, 296tkm 15.900 Skoda Octavia 1,2 TSI Ambiente 2012, 163tkm 7.900 Saab 9-5 Aero Sentronic 2,3 TS 2004, 307tkm 7.500 Opel Zafira 1,8 16V Comfort 5d Cool 7-heng. 2003,281tkm 3.500 Toyota C-HR 1,8 Hybrid Active Plus 2024, 200km 39.000 Sis. Alv Aj. 200km Toyota bZ4X Style AWD 2022, 19 tkm 45.900 Aj. 19tkm Toyota Prius Plug-in Hybrid Style 2023, 2tkm 47.200 Sis. Alv Aj. 2tkm Toyota Yaris 1,5 Hybrid Active 2022, 33tkm 23.900 Aj. 33tkm Toyota Yaris 1,5 Hybrid Launch Edition 5ov., 2018, 40tkm 18.500 Aj. 40tkm Honda Jazz 5D 1,4i LS VSA 2008, 105 tkm 7.900 Nissan Primera 1,6 Visia 5-ov. 2005, 279 000 km 3.900 Toyota Auris Touring Sports 1,4 D-4D DPF Active 2014, 211 000 km 14.900 Toyota Celica 2D CELICA 1.8 GSI 1996,364tkm 9.500
4 KAASUJALKA 11/2025 autoplaneetta.fi autoplaneetta.fi Tarjoa, soita! Tarjoa, soita! Petri Harinen Petri Harinen 0400 474 674 0400 474 674 Linnatie 7, Mäntsälä I Ma-Pe 10–18, La 11-15 Myös dieselit ja edullisemmat autot! HUUTAVA HUUTAVA PULA PULA VAIHTOAUTOISTA! VAIHTOAUTOISTA! Myy autosi meille – suomalaiselle perheyritykselle Noutopalvelu! Skoda Elroq RS on nopein tehdasvalmisteinen Skoda tähän mennessä. Nolla– sataan hoituu vain 5,4 sekunnissa, joten kyllä tässä alkaa jo sähköisen urheilumielen virta kulkea. TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa E lroq RS jakaa tekniikkansa tutun konserniporukan kanssa – ID.7 GTX, Enyaq RS ja muut samat pohjaratkaisut löytyvät taustalta. Tämä nelivetoinen versio tarjoaa 340 hevosvoimaa (250 kW). Akku mahdollistaa maksimissaan 185 kW lataustehon ja se on pieni parannus perusmallien 175 kilowattiin verrattuna. Käytännössä se tarkoittaa, että kahvitauko riittää – auto latautuu ennen kuin ehtii pullaa edes kunnolla kastaa. Ei ihan paha hinta Tämä RS on luonnollisesti malliston huipulla, ja hintalappu sen mukainen: 52 895 €. Ero nelivetoiseen Sportline-versioon on noin 4 000 €, jolla saa hieman tehokkaamman akun, paremmat latausarvot ja tietenkin sen maagisen RS-henkisyyden – visuaalisesti ja ajettavuudeltaan. Onko neljän tonnin ero perusteltu? No, se riippuu kukkarosta ja asenteesta. Jos ottaa auton työsuhdeetuna, ero ei tunnu enää missään – vapaana autoetuna RS kustantaa 735 €/kk, kun perusneliveto jää 675 euroon. Siinä kohtaa moni ottaa sen “parhaan” version ihan vain mielenrauhan vuoksi. Vertailussa Enyaq RS:ään Elroq jää noin 3,5 tonnia halvemmaksi, vaikka tekniikka on käytännössä sama. Tavaratilaa on toki hieman vähemmän, mutta ajoasento ja sisätilojen viimeistely ovat Skodalle tyypillisesti erinomaista tasoa. Mikään ei ärsytä Olen nyt ajanut Elroq RS:llä viikon verran – ja kuten lähes kaikissa uusissa Skodissa, mikään ei ärsytä. Kaikki toimii. Ajoasento on täydellinen, materiaalit laadukkaita ja ohjaus napakka ilman turhaa sporttisuutta. Tämä on niitä autoja, joissa ei tule mieleen säätää jatkuvasti mitään, koska kaikki on kohdallaan heti kättelyssä. Koeajon aikana tuli ajettua kaikkea mahdollista: moottoritietä, mutkatietä, hiekkatietä ja nyt viimeisenä kaatosateessa kaupunkiajoa. Kaikissa tilanteissa auto tuntui rauhalliselta, vakaalta ja mukavalta – eikä kulutuskaan huudellut taivaissa. Kolmensadan kilometrin moottoritietestissä auto kulutti maltillisesti, ja todellinen toimintasäde asettui noin 450–490 kilometrin väliin. Tehdas lupaa hieman yli 500 km, mutta harvoinpa kukaan niihin lukemiin yltää. Normiajossa kulutus pyöri 15–16 kWh/100 km välillä – oikein asiallista lukemaa tämän kokoluokan ja tehon sähköautolle. Pitkätkin matkat sujuvat ilman range-ahdistusta. Skoda Elroq RS on juuri sellainen auto, jota Skoda osaa tehdä parhaiten: riittävän nopea, todella mukava, järkevän hintainen ja viimeistelty. Se ei ehkä ole kylän nopein sähköohjus, mutta kokonaisuutena se on yksi luokkansa fiksuimmista vaihtoehdoista. Ainoa todellinen “ongelma” on se, että isoveli Enyaq on niin lähellä hinnassa, että moni saattaa päätyä siihen. Mutta jos kaipaat hieman kompaktimpaa ja ketterämpää sähköistä perheautoa, tämä Elroq RS on enemmän kuin varteenotettava valinta. ! TEKNIIKKAA SKODA ELROQ RS HINTA: 52 895€ AKKU: 84 kWh (Br) TEHO: 250 kW(340 hv) VÄÄNTÖ: 575 Nm LATAUSNOPEUS: 10-80 % 26 min LATAUSTEHO: 185 kW TOIMINTASÄDE: 547 km KULUTUS: 16.3 kWh / 100 km 0-100 KM/H: 5.4 sek HUIPPUNOPEUS: 180 km/h TAVARATILA: 470 l OMAMASSA: 2230-2340 kg VETOKYKY MAX: 1200 kg MITAT PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4488, 1884, 1645, 2773 SÄHKÖÄ JA JÄRKEÄ SAMASSA PAKETISSA Skoda Elroq RS KOEAJOSSA +Ajettavuus +Hinta +Materiaalivalinnat +Tilat JÄLKIMAKU Skoda Elroq RS on sähköautojen järkipommi – siinä on voimaa, tyyliä ja käytännöllisyyttä juuri sopivassa suhteessa. Koeaja se, ja huomaat miksi niin moni päätyy sanomaan: “Mikään ei ärsytä.” ? – + KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA PÄÄTOIMITTAJALTA KAASUJALKA 19 VUOTTA Lokakuussa 2006 ilmestyi historian ensimmäinen Kaasujalka ja ensi vuonna lehti täyttääkin sitten komeasti pyöreitä. Kaasujalka on koko ajan pysynyt alkuperäiselle idealleen uskollisena eli tarjoten autojuttuja maanläheisellä otteella tarjottuna. Käytetyt autot ovat olleet yhtenä perusrunkona alusta alkaen, koska niitähän eniten ostetaankin. Uusien autojen myynti on laahannut pohjamudissa jo useita vuosia ja tästä kuluvasta vuodesta tuleekin varmasti historian surkein. Nyt aikalisä tässä päästöhimmelissä Nyt pitäisi tässä päästöhimmelissä ottaa selkeästi hurja aikalisä. Jatkaa polttomoottoriautojen kehitystä ja myyntiä. Höllentää päästönormeja, jotta näitä rajusti päästökuritettuja moottoreita saataisiin paremmin kestämään vähän pidempään. Annetaan aikaa koko Euroopalle rakentaa infraa rauhassa ja ihmisten sopeutua muutokseen. Nyt ollaan ajamassa ihmisiä puolipakolla sähköautoihin, johon niin harva on halukas. Kyllä ihmiset valitsevat sähköauton siinä vaiheessa, kun se on kokonaisuudessaan selkeästi parempi ja edullisempi vaihtoehto. Nyt tilanne on kuin yrittäisi käärmettä pyssyyn. Yhdessäkään maassa sähköautoilu ei ole ottanut tuulta purjeisiin, ellei sitä ole tuettu aivan poskettomalla summalla rahaa. Norjassakin sähköautoilua on vuosien saatossa tuettu yli miljardilla eurolla. Sen jo pitäisi kertoa jotakin päättäjille, suurin osa autoilijoista ei vielä halua siirtyä sähköön. Ne ketkä haluavat hankkia sähköauton, niin sen hankkivat, mutta ei pakoteta ihmisiä siihen. Siitä ei synny mitään hyvää. Nyt yritetään liian nopeasti pelastaa maailma ja lopputuloksena ei saada aikaan kuin kamala kaaos. Surkeaa päätöksentekoa sekä EU:ssa, että meidän Eduskunnassa. Suomessakin tämä romutuskampanja pitäisi ulottaa myös käytettyihin autoihin, jos oikeasti haluttaisiin päästöjä vähentää. Ei se 6000 euron hintaisella Yariksella ajava Maire osta uutta yli 30 000 euron hintaista sähköautoa, mutta jos hän saisi hankintatuen kolme vuotta vanhaan Leafiin, joka maksaa 14000 euroa niin kaupat varmasti syntyisi. Onneksi sentään polttoaineen hinnat Suomessa ovat laskeneet inhimilliselle tasolle. Myös sähkönhinta saisi pysyä nykyisellä tasolla, jotta ne jotka ovat jo vaihtaneet sähköautoon saavat ladattua järkevään hintaan autoaan. Oikein rattoisaa ja sopuisaa autoilusyksyä MIKA SALOMAA päätoimittaja
KAASUJALKA 11/2025 5 Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Käytössäsi kahden purkamon suuret varastot 24/7. Auto-Lehtinen Fusti Oy AUTOPURKAMOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi • Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. • Huolehtimalla käytöstä poistetut autot asianmukaiseen kierrätykseen tai ostamalla meiltä purkuosia olet mukana edistämässä kiertotaloutta. Käytetyt varaosat takuulla! Varastossamme yli 200 000 varaosaa! /motonet /motonet? motonet.? Hae varaosia rekisterinumerolla Varaosat yli 700 erilaiseen ajoneuvoon ESIM. ABC – 123 FIN ...ja paljon muuta Kalastus Vene Moottoripyörä Varaosat Auto Pihanhoito Juuri oikeat varaosat erilaisiin ajoneuvoihin Oli alla sitten auto, mopo, moottoripyörä, vene, mopoauto tai vaikka mönkij ä, Motonetin laajasta varaosavalikoimasta löydät osat yli 700 erilaiseen ajoneuvoon. Tarjolla on alkuperäisten varaosien lisäksi myös edullisempia vaihtoehtoja. Varaosahakumme kautta löydät sopivat osat autoosi kätevästi rekisterinumerolla. Muihin menopeleihin sopivia osia voit etsiä ajoneuvon merkin tai mallin avulla. Kun kaipaat uusia osia, piipahda lähimmässä Motonet-tavaratalossa tai tilaa varaosat helposti verkkokaupastamme.
6 KAASUJALKA 11/2025 Uusi Citroën C3 Aircross yllättää ennen kaikkea tilavuudellaan. Vaikka mallimerkintä viittaisi kompaktiin crossoveriin, sisätilat ovat huomattavasti suuremmat kuin moni osaisi odottaa. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa C itroen C3 Aircross itse asiassa taitaa olla ainoa (Fronteran lisäksi) tämän kokoluokan auto, jossa pitkähkö kuljettaja mahtuu istumaan mukavasti myös oman ajoasentonsa taakse. Tämä auto jakaa perusrakenteen täysin Opel Fronteran kanssa. Molemmathan ovat saman konsernin tuotteita. C3 Aircrossin hinnat alkavat 23 320 eurosta ja tuolloin saa itselleen 100 heppaisen version. Automaattivaihteisesta 145-heppaisesta versiosta saa maksaa ! TEKNIIKKAA CITROEN C3 AIRCROSS HYBRID 136 MAX HINTA: 32 798 € (hinta sis erikoisvärin) TEHO: 100 kW (136 hv) / 5 500 kierr/ min VÄÄNTÖ: 230 Nm / 1750 kierr/min HUIPPUNOPEUS: (km/h): 190 KIIHTYVYYS: 0-100 km/h (s) 8,3 KULUTUS YHDISTETTY: 5,3 l WLTP VETOKYKY JARRULLINEN/ JARRUTON: 1 250/750 kg OMAMASSA: 1 423 kg CO2 YHDISTETTY: 120 g/km PIT.LEV.KORK: 4 395x1795x1640 mm TAVARATILA: 460 l JÄRKEVYYTTÄ JA YLLÄTTÄVÄÄ TILAA Citroen C3 KOEAJOSSA yli 7000 euroa enemmän. Lisäksi hinnastoon on saapunut myös täyssähköiset versiot, joiden hinnat alkavat 27 900 eurosta. Sähköinen toimintasäde on vain 302 kilometriä, sillä auto omaa 44 kWh akun. Aircross on tyypillinen Citroën: leppoisa, harmiton ja arkea helpottava. Tärkeimpänä ominaisuutena ovat tilat, jotka ovat luokkansa parhaimmistoa. Lisäksi mallin saa lisähintaan myös seitsemänpaikkaisena, mikä tekee siitä houkuttelevan vaihtoehdon lapsiperheille tai niille, jotka tarvitsevat joustavuutta matkustajien ja tavaroiden suhteen. Itselataava hybridi Voimalinjana on itselataava hybridi, joka toimii pääosin bensiinimoottorin voimin, mutta liikkeellelähtö tapahtuu aina sähköllä. Sähkömoottori avustaa kiihdytyksissä ja tekee etenemisestä pehmeää. Pitkiä matkoja sähköllä ei kuitenkaan ajeta, mutta arkiajossa hybridi tuo mukavuutta ja pienempää kulutusta. Nollasta sataan -kiihtyvyys vie noin kahdeksan sekuntia, mikä on täysin riittävä perheautolle. Kaksoiskytkinvaihteisto toimii yleensä siististi, vaikka toisinaan se saattaa hetken miettiä vaihteenvalintaa. Toiminta ei ole yhtä hienostunutta kuin Toyotan hybridimalleissa, mutta arjessa järjestelmä toimii luotettavasti ja pehmeästi. Tunnottomuutta havaittavissa Citroen Aircross ei ole urheilullisen kuljettajan unelma, mutta se ei ole tarkoituskaan. Tämä on auto, jolla liikutaan mukavasti ja vaivattomasti pisteestä A pisteeseen B. Ohjaus on erittäin kevyt, jopa yllättävänkin herkkä matalissa nopeuksissa, mikä saattaa vaatia hetken totuttelua. Nopeu+Tilat +Kiihtyy pirteästi +Kulutus – Tunnoton ajettavuus -Hinta (koeajettu hybrid) JÄLKIMAKU Citroën C3 Aircross on ennen kaikkea järkevä perheauto. Se ei herätä suuria tunteita, mutta täyttää tehtävänsä erinomaisesti: tarjoaa tilavat sisätilat, mukavan ajettavuuden ja rennon tunnelman. Hinta vaan kohoaa tämänkin auton kohdalla hyvän matkaa yli 30 000 euron. ? – + den kasvaessa ohjaus rauhoittuu, ja kokonaisuutena ajettavuus on miellyttävä. Jousitus on pääosin mukava, vaikka terävät epätasaisuudet saattavat joskus tuntua hieman pintakovilta. Silti kokonaisuus on tasapainossa – Citroënin perinteinen mukavuuspainotus yhdistyy hienoisella saksalaisella jämäkkyydellä. Ajoasento on korkeahko ja “sohvamainen”. Pitkille kuljettajille sopiva asento voi vaatia hieman säätämistä: jos jalat ovat mukavasti, ohjauspyörä voi tuntua etäiseltä ja päinvastoin. Silti C3 Aircross tarjoaa kohtuullisen hyvän kompromissin, etenkin autoluokka huomioiden. Hiljaisuus on tämän auton vahvuus. Moottorin äänet pysyvät maltillisina kaikissa nopeuksissa, ja myös rengasmelu on hyvin vaimennettu. Arkiajossa Aircross on rauhallinen ja mukava matkakumppani, joka ei väsyttävä pitkälläkään ajolla. Malliston perusversio on hinnoiteltu asiallisesti, mutta mielestäni tämä automaattivaihteinen hybridi on kyllä aavistuksen kalliinpuoleinen. Uudistuneen Kia EV6:n takavetoisella versiolla 84 kWh:n akulla voi ajaa yhdellä latauksella melkein Helsingistä Ouluun. Ajossa EV6 tuntuu enemmän leppoisalta ja isolta hatchbackilta kuin korkealta SUVilta. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski U udistuneen Kia EV6:n suurimmat uudistukset liittyvätkin eritoten kasvaneisiin akkukokoihin, vaikka ulkonäköäkin on piristetty. Kyseessä ei olekaan uusi mallisukupolvi, vaan facelift. Edelleen EV6 kuitenkin näyttää tuoreelta. Edestä EV6 näyttää sporttisen matalalta, mutta niin näyttää moni kilpailijakin. Sen sijaan takapäästä sitä ei juuri mihinkään kilpailijaan tule helposti sekoitettua. Itse asiassa on vain hyvä, että ulkonäköä on uudistettu kohtuul! TEKNIIKKAA KIA EV6 LONG RANGE GT-LINE AWD 84 KWH MOOTTORI: 2 synkronoitua sähkömoottoria TEHO: 326 hv/239 kW VÄÄNTÖ: 605 Nm AKUN BRUTTOKAPASIT.: 84 kWh WLTP-KULUTUS: 17,7 kWh, ilmoitettu LATAUSPISTOKE: CCS LATAUSNOPEUS: 10–80 % DC: 18 min LATAUSTEHO DC (MAX): 258 kW TOIMINTASÄDE: 546 km KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 5.3 s HUIPPUNOPEUS: 188 km/h MITAT: pit. 4695 mm, lev.1890 mm, kork. 1550 mm, akseliväli: 2900 mm TAVARATILA: 490 litraa KOEAJOAUTON HINTA: varusteineen 57 130 €, mallistot alk. 45 790€ LEPPOISA ISO HATCHBACK Kia EV6 KOEAJOSSA lisen säästeliäästi. Mistä sen tietää, vaikka EV6:sta ajansaatossa tulisi jopa sähköautoklassikko? Ultranopea lataus Ulkonäköä merkittävämpi uudistus on kuitenkin Kia EV6:N akkukokojen kasvattaminen. Kia toi ensimmäisten sähköautovalmistajien joukossa toi markkinoille 800-volttisen sähköjärjestelmän. Ultranopea 10–80 % lataus onnistuu vain 18 minuutissa. Pienempi akku kasvoi 58 kWh:sta 63 kWh:iin, isompi akku kasvoi aiemmasta 77,4 kWh:sta 84 kWh:iin. Toimintamatka 84 kWh:n akulla on nyt jopa 582 km, koeajoon saadulla nelivetoisella versiolla se on 546 km. Pienemmälläkin 63 kWh:n akulla toimintamatkaksi yhdellä latauksella kerrotaan 428 km. Sisätilat ovat jokseenkin entiset, samoin ohjelmisto. Kiiltävän muovin hylkääminen kojelaudassa ja keskikonsolissa tekee vaikutelmasta kuitenkin aiempaa premium-henkisen. Tilaa pituussuunnassa on hurjasti: 2,9 metrin akselivälin ansiosta pitkäjalkainenkin istuu takana kuin ministeri. Tosin pitkää autoa oli vähän ahdistavaakin sompailla ruutuun Keravan Prismassa ruuhkaaikana. Myös kääntösäde on melko suuri ja paksu A-pilari rajoittaa näkyvyyttä. Matalassa autossa koripalloilijan mitat täyttävän hujopin pää hipoo kattoa. Tällainen 176 senttimetriä pitkä keskivertomies istui EV6:ssa oikein mukavasti. Tilavuus teki ajamisesta rentoa ja mukava asento penkistä löytyi helposti. Yhden sormen taktiikalla Keskikonsoliin sijoitetun Kian biometrisen tunnistuksen avulla kuljettaja voi muodostaa yhteyden käyttäjäprofiiliinsa, käynnistää auton ja poistaa pysäköintipalvelutilan käytöstä. Tämän ansiosta auto on kirjaimellisesti yhdellä sormella hallittavissa. Nykyään sähköautojen koeajoartikkeleissa melkein unoh+Tyylikäs ja persoonallinen ulkonäkö +Hiljainen +Pitkä toimintasäde +Nopea lataus – Suurehko kääntösäde -Näkyvyyttä rajoittava A-pilari JÄLKIMAKU Koeajettu nelivetoinen Kia EV6 GT-line AWD 84 kWh asettuu Kia EV6malliston huipulle, jonka hinta nousee 57 000 euroon. Itselleni riittäisi takavetoinen versio pienemmällä 63 kWh:n akulla, kun silläkin taittaa matkaa yhdellä latauksella 428 kilometrin verran ja lähtöhinta asettuu 45 000 euroon. ? – + tuu sellainen seikka kuin ajotuntuma: pääpaino tuntuu olevan toimintamatkoissa, ladattavuudessa ja monitoiminäyttöjen erilaisissa digihienouksissa. EV6:ssa ajotuntuma on kuitenkin hyvä. Matalalle korin alle sijoitettu painava ajoakku tekee painopisteestä alhaisen ja se taas parantaa ajettavuutta. Suomen markkinoiden tiedotteessa mainitut selektiiviset iskunvaimentimet ja aiempaa parempi äänieristys ovat osa uudistusta. Pitkä akseliväli tekee ajamisesta leppoisan rauhallista, vaikka alustan perussäätö onkin enemmän jämäkkä kuin mukava. Urheilullisuutta painottava alusta tekee ajosta sporttista, omasta mielestäni mukavuuden siitä kärsimättä. Pitkän akselivälin ansiosta ajaminen on leppoisan rauhallista. EV6:n luonnettahan saa säädettyä ajotiloista ja itse ajoin suurimman osan ajasta Eco-asetuksella. Omimmillaan EV6 on pitkillä matkoilla: isokokoinen, tilava, hiljainen ja pitkän toimintasäteensä sekä nopean ladattavuutensa ansiosta stressitön sähköauto.
KAASUJALKA 11/2025 7 Kia-myyjäsi: Taina Sikanen 040 342 6245 \ Arja Huumarkangas 040 342 6244. Kia-huolto: Herralankatu 34, Seinäjoki \ 06 223 7420. Koko Kia-mallistoon korko 1,49 %* + kulut *Tarjous ei koske Kia EV4 -mallia. **Kertaluoton rahoitusesimerkki: Kia EV6 RWD 63kWh 170hv , hinta 46 390€ (sis. toim. kulut), käsiraha 6 500 €, sopimusaika 72 kk, kuukausierä 389 €, luoton määrä 39 890 €, viimeinen suurempi erä 16 159,01 €. Kuukausierä sisältää koron 1,49 %, perustamismaksun 290 € ja käsittelykulun 15 €/kk. Luottokustannukset yht. 3 903,01 €, luoton ja luottokustannusten yhteismäärä 43 793,01 €, todellinen luottohinta 50 293,01 € ja todellinen vuosikorko 2,32 %. Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Palvelun tuottaa Santander Consumer Finance Oy, Risto Rytin tie 33, 00570 Helsinki. Rahoitettavan luoton määrä enintään 60 000 € / 72kk. Rahoitustarjous ei koske Kia EV4 -mallia. Tarjous voimassa 30.11.2025 asti. Auto rekisteröitävä 31.12.2025 mennessä. Ei yhdistettävissä muihin etuihin. Kuvan auto erikoisvarustein. Uusi Kia EV6 Toimintamatka jopa 582 km. Ultranopea lataus. Rohkea crossover-muotoilu. €/kk** 389 Esim. tai esim. sis. toimituskulut € 46 390 PALVELEMME ma?–?pe 10?–?18 la 10?–??16 Autokauppa, jossa on jiitä. J. RINTA-JOUPPI OY Jouppilantie 18, Seinäjoki Uudet Kiat 06 420 1843
8 KAASUJALKA 11/2025 Golf-kokoluokan yli 200-hevosvoimaiset GT-autot eivät ole vaihtoautoliikkeiden volyymitavaraa. Vaikka mittarilukema olisi yli 200 000 km ja vuosiakin takana jo toistakymmentä, siisti ulkoasu kielii edellisen omistajansa silmäterästä. C -segmentillä tarkoitetaan ”alempaa keskiluokkaa”. Toisin sanoan ns. Golf-kokoluokan autoja. Kyseessä on Euroopan myydyin autoluokka. Ja kun keskiluokalla ei yleensä ole varaa ”oikeisiin” urheiluautoihin, kelpaa ”köyhän miehen” Porscheksi vaikkapa yli 200-hevosvoimainen Ford Focus ST, Volkswagen Golf GTI, Skoda Octavia RS tai Honda Civic Type-R. Perusmalleista nämä alemman keskiluokan ”tehotykit” eroavat paitsi suuremmilla tehoillaan, myös ulkonäöllään. Niissä on madallettu alusta, järeämmät ja näyttävämmät vanteet sekä spoilerit edessä ja takana. Esimerkiksi Ford Focus ST:n ST:n suunnitteluja kehitystyöstä on vastannut Fordin kilpailuja erikoisajoneuvotoiminnasta vastannut yksikkö. Idea Volkswagen Golf GTI:n takanakin on ollut yksinkertainen: otetaan halpa perheauton peruskori ja asennetaan sen konehuoneeseen tehokkain moottori, joka konsernilta löytyy. Myös Skoda Octavia RS:n syntymiseen johti Skodan rallitoiminta ja halu ottaa rallisatsauksista irti kaikki hyöty myös kuluttajamarkkinoilla. ”Soratieohjuksia” Niin ikään Honda Civic Type R:n erottaa Civicin vakiomalleista urheilullisen sisustan lisäksi jäykennetty korirakenne, korkeaviritteisemmät moottorit, tehokkaammat jarrut sekä tiukemmaksi säädetty alusta. 2010-luvulla korealaisetkin toivat tähän alemman keskiluokan tehotykkien markkinaan omat vastineensa: 270-hevosvoimaisen Hyundai i30 N 2,0 T-GDI:n ja 204-hevosvoimaisen Kia Ceed 1,6 T-GDI GT:n. Edelleen näille autoille riittää vaihtoautohalleissa omat ostajansa, sillä nämä tehotykit eivät ole hätyytelleet ensirekisteröintitilastojen piikkipaikkoja. Edelleen riittää autoihmisiä, jotka haluavat sorateillä olla ainakin ohikiitävän oman elämänsä ”rovanperiä”. Päinvastoin kuin luulisi, nämä alemman keskiluokan GT:t löytyvät vaihtoautohalleista pääsääntöisesti siististi pidettyinä, vaikka kilometrimäärät olisivat suuriakin. Eivätkä ne kilometrimäärät ikään suhteutettuna edes ole järjettömän suuria. Tiheämpi öljynvaihtoväli Yrittäjä Jan Reijon Huoltis-korjaamoilla näitä tehotykkejä käy huollossa suhteellisen harvoin. –Tällaisen auton ostaja on yleensä harrastaja, joka pitää autostaan keskimääräistä parempaa huolta: teettää huollot säntillisesti. Tiettyyn rajaan asti tällainen auto tykkää siitä, että sitä kengittää: kun karstat palaa, moottori pysyy puhtaana. Jos haluaa moottorin kestävän pitkään, pitää kuitenkin ajaa hyvänlaatuisilla öljyillä ja vaihtaa öljyt mieluummin jopa suositeltua huoltoväliä tiheämmin. Vaikka öljynvaihtoväli olisi 30 000 kilometriä, kannattaa mieluummin vaihtaa öljyt 10 000 kilometrin välein. Näillä autoilla 30 000 kilometriä voi tulla mittariin 2–3 vuodessa, mutta ajomäärästä riippumatta öljyt olisi perusmallissakin hyvä vaihtaa kerran vuodessa. Nämä autot ovat kalliimpia korjata, jos ne menevät rikki, Reijo sanoo. Oikein pidettynä ja säännöllisesti huollettuna ison kuutiotilavuuden moottori voi olla hyvinkin kestävä. –Joskus Ford Focus ST:ssäkin oli 5-sylinterin Volvon moottori, joka on todella kestävä kone. Myös esimerkiksi Hondan moottorit tunnetaan teknisesti tosi hyvinä ja laadukkaina. En kuitenkaan halua nostaa mitään tiettä merkkiä muita paremmaksi. Enemmän tällaisen auton moottorin kestävyys on kiinni hyvästä huollosta ja siitä, että kun sitä kengitetään, sitä kengitetään myös oikein. Öljy on moottorin tekniikan kannalta se ykkösasia, mutta myös suodattimen pitää olla hyvänlaatuinen. Jäähdytinjärjestelmäkin täytyy pitää kunnossa, ettei moottori pääse keittämään. Reijo muistuttaa myös siitä, että moottoriin tulee kuitenkin aina mekaanisia kulumia. –Harva moottori kestää puolta miljoonaa kilometriä, vaikka öljynvaihdotkin olisi tehty säännöllisesti ja riittävän laadukkailla öljyillä. Pääsääntöisesti nämä alemman keskiluokan GT-mallit ovat myös manuaalivaihteisia. –Vaihteistoöljytkin suosittelen vaihtamaan 100 000 kilometrin välein. Se ei ole iso toimenpide, mutta sitäkin tärkeämpi: vaihdelaatikkoon kondensoituu aina kosteutta Suomen vaihtelevissa säissä ja lämpötilan vaihdellessa 30 pakkasasteesta 30 lämpöasteeseen. TEKSTI_Timo Kiiski VAIHTOAUTOVERTAILU 15 000 – 30 000 € GOLF-LUOKAN TEHOTYKIT 204-hevosvoimainen Kia Ceed 1.6 T–GDI GT vuosimallia 2013 oli myynnissä J. Rinta-Jouppi Oy:n Hyvinkään myymälässä. Mittarilukema oli 77 000 km ja hintapyyntö 14 780 €. Ford Focus 2.3 EcoBoost M6 RS vuosimallia 2016 tarjoaa huikeat, peräti 350 hevosvoiman tehot. Kuvan Focus on nelivetoinen ja vaihteisto 6-lovinen manuaali. Hedin Automotive BMW:n hintapyyntö tälle 202 000 km ajetulle Focukselle oli 23 800 €. Volkswagen Golf GTI R 2.0 vuosimallia 2015 menohaluiselle 301 hevosvoiman tehot. Sutimaankaan nelivetoiselle GTI Golfilla ei jää. Ajamisen nautinnollisuutta lisää ilma-alusta. Kuvan Golfin mittarilukema on kuitenkin jo 220 000 km, joten ostajan kannattaa käydä huoltokirja läpi huolella. Toisin kuin muut tämän jutun verrokit, kuvan Golf on automaattivaihteinen. Waliauto Airport Vantaalla pyytää tästä R-Golfista 19 990 € . Tällä Honda Civic 2,0 Type-R GT:llä vuosimallia 2016 on ollut aiemmin vain yksi omistaja, joka on ajanut matkamittaritauluun 200 000 kilometrin lukemat. Kuvan runsaasti varusteltu Type-R on etuvetoinen ja manuaalivaihteinen. Espoossa Autoliike Kiesin hintapyyntö on 25 490 €. BMW M135i vuosimallia 2013 ei välttämättä ulkoisesti eroa tavallisesta 1-sarjan BMW:stä, mutta todellisuus on ihan muuta. Pienet kuoret kätkevät konepellin alle 3-litraisen ja 320-hevosvoimaisen sek kuusisylinterisen bensamoottorin. Takavetoisena kuvan manuaalivaihteinen tehomylly varmasti tehoaa menohaluisiin nuorempiin ostajiin, kun mittarilukemain on vasta 125 000 km. J. Rinta-Joupin Hyvinkään myymälän hintapyyntö tästä BMW:stä on 25 980 €. Kuvan Hyundai i30 N 2.0 T-GDI tarjoaa toisen korealaisen Kia Ceed GT:n tavoin eurooppalaisia kilpailijoitaan vaatimattomammat tehot, mutta ei 275-hevosvoimaisellakaan jalkoihin jää. Kuvan etuvetoinen ja manuaalivaihteinen i30 N 2.0 T-GDI on vuosimallia 2018 ja mittarilukema on vasta 84 000 km. Auto on myynnissä 26 900 eurolla Hämeen Autovaruste Oy:ssä Jyväskylässä. Vaikka kuvan Opel Astra 1.6 Turbossa vuosimallia 2017 on tehoa vain 200 hevosvoiman verran, niin Opel on aina tarjonnut vaihtoautomarkkinassa paljon vastinetta rahalle. Kuvan Astran mittarilukema on vain 49 000 km ja K-Auton hintapyyntö Kuopiossa on 16 650 €.
KAASUJALKA 11/2025 9 Talvirengasmarkkinat! PIRELLI WINTER ICE ZERO 2 PIRELLI ICE FRICTION NEXEN WINSPIKE 3 NEXEN WINGUARD ICE 3 RENGASRIKKOTURVA 24 kk. UUTUUS! UUTUUS! FALKEN F-ICE 1 FALKEN F-SNOW 1 Moottori-lehden testimenestyjä! LEAO WINTER DEFENDER GRIP 2 HYVÄ • HELPPO • HALPA Saatavuus: Renkaatalle.fi ja rengasliikkeet sekä korjaamot Testivoittaja 2024 Testin 2. sija 2025 Made by Linglong! 256 nastaa! MADE IN FINLAND Kotimaisen verkkokaupan tunnistaa avainlipusta! www.renkaatalle.fi Laaja valikoima talvirenkaita nyt edullisesti ja nopeasti verkosta Jouni Lappalainen teki syksyllä 2024 elämänsä autokaupat. Peugeot 508 GT Hybrid vuosimallia 2020, ajettu vain 60000 km kiveniskemätön tuontiauto Saksasta. Vastaavaa ajonautintoa ja varustelua alle puolella hinnalla verrattuna uuden auton hintaan, ei vastaavista Suomiautoista helposti löydy. TEKSTI_ Timo Kiiski KUVAT_ Timo Kiiski ja Jouni Lappalainen L appalaisen metallinhohtoinen Peugeot 508 GT Hybrid on kiistatta kaunis auto. Vantaanportin Ikean parkkipaikalla elokuun auringossa hohtavaa ”Pesosta” ei hevin uskoisi viisi vuotta vanhaksi. Takaluukku aukeaa kattoon asti jalkaa puskuria kohti heilauttamalla, varustelu on kattava. –Saksalaisella täsmällisyydellä täytetty huoltokirja kertoo auton ostaneen Von Martinin valinneen “All Incl.-varustelun”, mutta jostain syystä oli tilannut auton ilman hierovia nahkaistuimia. Ehkäpä Von piti enemmän puolinahoista, samalta alkaa tuntua jo minustakin. Turkulainen autoliike hoiti kaupat esimerkillisesti. Ilometrejä onkin kertynyt autoon alle vuodessa jo yli 20000, Lappalainen kuittaa. Lappalaisen Peugeotin 1,6-litraisen 180 hv bensamoottorin parina on 110-hevosvoimainen sähkömoottori. Käytännössä yhdistelmä tuottaa 225 hv ja 360 Nm vääntöä. Voima etupyörille välittyy 8-portaisen automaattilaatikon kautta. Kun Moottori-lehti koeajoi samanlaisen Peugeot 508 GT Hybridin kesällä 2020, hinta lisävarusteineen kohosi varusteineen 52 730 euroon. Lappalaisen auto nykyisessä varustuksessaan ja muine varusteineen olisi maksanut Saksassakin vähintään saman verran. Ei enää pompota Kun Lappalainen meni ostamaan Peugeotiaan Bilar 99 -liikkeestä Kupittaalta, hänellä oli Peugeotille kaksi vaatimusta: Koska sporttinen auto oli mustakattoinen ja matala muutenkin, siinä piti olla avaruutta tuova lasikattoluukku ja adaptiivinen nopeussäädin. Moottori-lehti kutsui vakiojousilla varustettua Peugeot 508 GT:tä Hybridihyppykepiksi. Koeajossa ajohidasteissa takaakselisto pompautti auton perää rajusti. –Säädettävän iskunvaimennuksen ansiosta omassa autossani ei onneksi tätä ongelmaa ”TÄMÄ PEUGEOT 508 GT ON ELÄMÄNI AUTO” ole, Lappalainen tehoaa. AV-median varustus on kattava. -Parkkipaikalla voin katsoa Youtubesta vaikkapa KaasujalkaTV:tä auton suuremmasta keskinäytöstä kätevästi SIM-kortilla varustetun Android 13 AI-boxin kautta koskematta puhelimeen”, kaikki Android-Appsit on ladattavissa, Lappalainen sanoo. ”Pösö-mies” jo 27 vuotta Vaikka Lappalaisella oli ollut isoja Peugeot-malleja jo vuodesta 1998 lähtien, hän oli alun perin lähdössä ostamaan Lempäälästä uutta Tesla Model 3:sta. –Olin jo tilannut Teslan, mutta kauppa peruuntuikin pari päivää ennen luovutusta. Sen jälkeen ostohousut suuntautuivat uuteen Volvo S60:een, mutta moni autokaverini totesi autovaihtokuumeeseeni, ”Jone, sä oot Pösö-mies” niin, sitten päädyinkin jälleen Peugeotiin. Täysin sähköisen electricajotilan turvin autolla voi ajaa polttomoottorin puuttumatta peliin. –Auton tarjoama 48 kilometrin sähköinen toimintamatka ja sen tuoma bensiinin kustannussäästö ei kuitenkaan ole kovin kummoinen etu. Tämä ei ole sähköauto, vaan hybridi mukavilla ominaisuuksilla, Lappalainen toteaa. Lappalaisen päähuomion kiinnittyykin Peugeotin hiljaiseen kyytiin ja ajamisen nautittavuuteen sekä 8-lovisen automaattilaatikon sulavaan toimintaan. Puhumattakaan auton kiistatta hyvännäköisestä muotokielestä. Odotukset ylittyivät Peugeot 508 GT Hybrid on Lappalaiselle kahden aikuisen ihmisen auto. Perhesedaniksi auto on ahdas, vaikka ulkoisesti näyttää sedanilta, rakenne on käytännöllisempi fastback isolla takaluukulla –Tämä sopii juuri minun ja vaimon tarpeisiin. Edellinen autoni oli Peugeot 407, hienosti muriseva kolmelitrainen V6bensasyöppö päätyi jatkamaan taivaltaan Kuopioon, hienosti Peugeot-harrastajalle, Lappalainen kertoo. Lappalainen luultavasti pitää nykyistä Peugeotiaan seuraavat yli 10 vuotta eläkekärrynä, jos ei auto ala liiaksi temppuilemaan. -Hybridiautojen vioistahan on YouTubessa paljon juttua. Tämä on ehdottomasti paras auto, mitä minulla on ollut. Tosin heikkoselkäisen auto tämä ei ole, vaan ketterän äijän. Voi olla, että vuosien vieriessä minunkin voi olla pakko vaihtaa tämä sulavalinjainen 508 korkeampaan crossover-katumaasturiin. Olemassa on sanonta, että “hienoon autoon laskeudutaan” toivotaan sen jatkuvan kauan.
10 KAASUJALKA 11/2025 ”Jos jokin on varma, niin se on aivan varma”, sanoi mäkihyppylegenda Matti Nykänen eläessään. Sitaatti sopii vanhaan Toyota Corollaan kuin sakset valtiovarainministeri Riikka Purran käteen. TEKSTI _ Urmas Hurmalainen KUVAT _ Mika Salomaa Y li 20 vuotta vanhaan Corollaan istahtaminen on kuin tulisi kotiin. Ei niinkään sellaiseen pullantuoksuiseen pirttiin, jonka kahvipöytään lempeä äitimuori on kattanut vastaleivottua mansikkakakkua. Enemmän tulee mieleen kodin tarkoituksenmukainen arki, jossa pistäydytään lounastunnilla syömässä asiansa ajavaa ja takuuvarmaa perusruokaa: vaikkapa makaronilaatikkoa. Tunnetta voi myös verrata teollisuusalueen lounasruokalaan: ei suurta herkkua, mutta ajaa asiansa. Hyvin huolletussa Corollassa kaikki tuntuu toimivan ja siitä löytyy kaikki välttämätön, vaikka autolla olisi ikää jo 21 vuotta. Velipoika osti perintörahoillaan uuden ja ensimmäisen sukupolven Corolla Verson vuonna 2002. Ensimmäisen polven Corolla oli tuotannossa vain kolme vuotta. Ei ihme, että toisen polven Corolla Verso tuli markkinoille Euroopassa jo keväällä 2004. Se ensimmäisen polven Corolla Verso oli luvalla sanoen peräpäästä vähemmän sulavan näköinen. Monipuolisesti muunneltava Koeajoon saatu Toyota Corolla Linea SOL vuosimallia 2004 1.8-litraisella bensamoottorilla olikin selkeästi paremman näköinen kuin edeltäjänsä. Se perustui samalle pohjalevylle kuin edeltäjänsä. Toisen sukupolven Corolla Versoa sai viisitai seitsenpaikkaisena. Kaasujalka sai Vaihtoautomaan Vantaan Petikon myymälästä koeajoon seitsenpaikkaisen version. Edessä katto on korkealla. Istuimen säätövara riittää niin 180-senttiselle hujopille kuin150 senttimetriä pitkälle lyhyemmällekin kuljettajalle. Takimmaisessa asennossa pitkä kuljettaja ei enää yllä polkimille ja vastaavasti istuimen saa säädettyä myös niin eteen, että pienikin kuljettaja ylettyy kaikkiin hallintalaitteisiin. Jokaista istuimen etäisyyttä voi säätää erikseen. Kolmannellakin istuinrivillä jopa kaksi aikuista matkustaa kohtuullisen mukavasti. Tosin tavaratila kolmannen penkkirivin takana on sitten olematon, vain 60 litraa. Mutta kun kaataa kolmannen rivin eteen ja alas, tavaratila kasvaakin jo 423 litraan ja kaikki takapenkit kaadettuina tavaratila vetää jopa 1563 litraa. ÄIJÄ AUTO ”AIVAN VARMASTI VARMA” Toyota Corolla Asiallinen ja intohimoton Ajettavuus on voittopuolisesti kunnossa, eikä suuntavakavuuttakaan voi moittia, vaikka pientä liikettä on havaittavissa suorillakin teillä. Vaikka vanha Corolla ei tarjoakaan varsinaisesti ajamisen suurta riemua, niin ajettavuus on kuitenkin ongelmatonta. Kori on vankkaa tekoa, eikä matkustamoon tule juurikaan tuulensuhinoita tai korin nitinöitä ja natinoita, mutta moottorin ja renkaiden ääniä Toyota ei tuohon aikaan onnistunut kokonaan karkottamaan. Erityisesti vanhemmat Suomessa käytössä olevat Corolla Versot ovat menestyneet katsastustilastoissa hyvin ja sitä pidetään poikkeuksellisen luotettavana verrattuna moniin muihin samanikäisiin autoihin. Heikkouksiakin on. Kuten monissa muissakin autoissa, myös VVT-i -versiossa on esiintynyt sähköja anturiongelmia. Corolla Verso -arvioissa käyttäjät mainitsevat myös takajarrujen ja polttoainesäiliön suojiin sekä helmoihin liittyvästä ruosteesta. 1.8 VVT-i:n moottori ei myöskään tarjoa samanlaisia vääntöjä kuin suuremmat moottorit. Suomessa Toyota teki myös tarkastusja takaisinkutsun koskien airbagien toimivuutta valmistusvuosina 2002–2007. TOYOTA COROLLA VERSO 1,8 VVT-I LINEA SOL VM. 2004 MITTARILUKEMA: 248 000 km MOOTTORI: R4, 1790 cm3 POLTTOAINE: bensa VAIHTEISTO: 5-lovinen manuaali VETOTAPA: etuveto TEHOT: 129 hv/ 95 kW VÄÄNTÖ: 170 Nm KESKIKULUTUS: 7.7 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 184 g/km ISTUINTEN MÄÄRÄ: 7-paikkainen KIIHTYVYYS 0–100 KM/H: 10.8 s HUIPPUNOPEUS: 195 km/h MITAT: pituus 4360 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1620 mm, akseliväli 2750 mm TAVARATILA 422 –1563 L MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 4890 € ! TEKNIIKKAA Jos olisin kolmen pienen lapsen isä ja autoa tarvittaisiin tiukassa taloustilanteessa, niin en minä vanhalle ja merkkihuolletulle Corolla Versolle oikein löydä vaihtoehtoja. Kaikesta huokuu, että 248 000 kilometrin mittarilukemasta huolimatta ei tarvitse pelätä matkan katkeamista pidemmälläkään mummolareissulla. Varsinkin kun koeajoauto oli vielä merkkihuolletukin.
KAASUJALKA 11/2025 11 MÖNKIJÄN NIITTY/ RUOHONLEIKKURIT Vertaa: Hinta/laatusuhde, vetokyky, maavara, renkaat, ajettavuus ym. Vertaa: Hinta/laatusuhde, vetokyky, maavara, renkaat, ajettavuus ym. Vertaa: Hinta/laatusuhde, vetokyky, maavara, renkaat, ajettavuus ym. Markkinoiden hienoin UUTUUS! +tk Isoin maavara 30,5 cm Vetokyky yli 920 kg 26"Testivoittaja renkaat ym. 550 OHJAUSTEHOSTIMELLA 4x4 T1b. T-kortti tai B-kortti 60 km/h. Rek. 3 hlö. Katto, takalasi, tuulilasi, pyyhin, verkko-ovet. PRO ABS LED 12990 ? +tk TASAUSPYÖRÄSTÖ! 4x4 Rahoituksella alk. 199?/kk. Pikasäädettävät iskuvaimentimet. Markkinoiden hienoin 1000cc traktori työhön ja vapaa aikaan! ABS LTX EPS LED 83 Hv. Vetokyky yli 1200 kg. ? +tk 8490 Rahoituksella alk.169?/kk. 60 km/h 12990 ? 1000cc Kaikki mallit 2-paikkaisia. SAA AJAA TIELLÄ! Vasaraterät: Todella hieno leikkausjälki nurmikolle. LEIKKAUSNOPEUS JOPA 15000 m2/h. Paino 320 kg ja 350 kg 2790 ? Kotimainen tuotemerkki B&S 420 cc moottori, sähköstartti LAATUKONEET KOKO MAAHAN MÖNKIJÄCENTERISTÄ! ? +tk 6890 (19900?) Lämpöhytillä 4x4 1000 LANDMAX KOPPIMÖNKIJÄT! +tk ? 22900 (23900?) Rahoituksella alk. 315?/kk. +tk ? 16800 Rahoituksella alk. 275?/kk. MARKKINOIDEN PARAS Finman V-AURA, 9 eri asentoa, PALKKIRUNKO VETOKOUKKUUN ASTI! TAKUU 10 Vuotta. USA JA EU PATENTTI, MYYTY JO 10000 kpl. Rahoituksella alk. 100?/kk. Sopivuus TGB ja Loncin mönkijät + POLARIS 570 EFI ja EPS mallit. 1290 ? FINMAN V-Aura TGB 1000 LANDMAX 1890 ? Täysautomaatti, pakki. Max.nopeus 45 km/h Rekisteröity 2 hengelle Kantavuus 190 kg. Paino 320 kg. Värit: Metallipunainen ja -sininen. Markkinoiden tehokkain 500 luokan mönkijä. Teho 32 Kw/ 44 Hv Tehokas 3Kw moottori TILAA ESITE! Lisävarusteena nastarenkaat alumiinivanteilla. NYT kaksi versiota! SÄHKÖMOPO SÄHKÖMOPO 7990 ? +tk Rahoituksella alk. 169?/kk. 9990 ? +tk Rahoituksella alk. 179?/kk. LITIUM-AKUILLA Max. ajomatka jopa 150 km latauksella. Takuu 2 v. LYIJYGEELI-AKUILLA Max. ajomatka jopa 95 km latauksella. Takuu 2 v. Tehokas 1000 W moottori. Pakki. LED-valot. Nopeus 10-25 km/h. Nopeille näihin: E400 ja E1000 KAUPANPÄÄLLE! (arvo 340?) TakaBoxi, takateline ja suojapeite GEELI-akut. Ajomatka 50-60km. 1690 ? Rahoituksella alk. 75?/kk. 1 Irrotettava 30 Ah LITIUM-akku jonka voi ladata paikoillaan tai sisällä kotona. Ajomatka 70-80 km. 2190 ? 2 Värit: MetalliPunainen ja Hopea. KÄÄNTYVÄLLÄ KUSKIN ISTUIMELLA! Ohjaustehostimella T3b 550 XWOLF TOURING Rahoituksella alk. 99?/kk. 2/4-veto + lukko edessä. Värit: Sininen ja musta. Markkinoiden tehokkain 500 luokan mönkijä. Teho 32 Kw / 44 Hv ja vääntö 53 N-m/ 5200 rmp TAKUU VUOTTA 3 ? +tk 6990 Rahoituksella alk.149?/kk. 700 XWOLF SÄHKÖMOPOJEN MERCEDES! kaksi versiota: (ennen 1985 syntyneet) Isoin kauppakassi jolla saa ajaa ilman ajokorttia! Ohjaustehostin T3b, 2 hlö Full LED valot Alumiinivanteet EFI BOSCH RUISKU ? +tk 5980 Rahoituksella alk. 119?/kk. ja vääntö 53 N-m/ 5200 rmp. SAA AJAA TIELLÄ! huippumoottori VÄÄNTÖ 66N-m / 4500rpm Yhteistyössä bmw kanssa suunniteltu ALK. SÄHKÖSKOOTTERI 1 2 PYRKIJÄ E400 2/4-veto + lukko edessä. Rek. 2 hlö, LED valot ym. Ajomatka n. 60 km. Nopeus 25 km/h. PYRKIJÄ E470 Takuu 2 v. SÄHKÖPYÖRÄ (2490?) 1990 ? SÄHKÖSKOOTTERI PYRKIJÄ E1000 jotka voi LADATA KOTONA TAI SIINÄ PAIKOILLAAN. Isot 40 cm ilmakumirenkaat. 2690 ? 2x20Ah LITIUM AKKUA Ajomatka 90 km. 3 eri ajonopeutta: 10km/17km/25km/h. Pakki. LED-valot. UUTUUS! Takuu 2 v. Rahoituksella alk. 80?/kk. Nelipyöräinen Mitat: pit.157 cm, lev. 76 cm. 24?renkaat. Shimano 3-vaihteinen, iso alumiinirunko jolla vakaa ajaa. Komipyöräinen. Rahoituksella alk. 75?/kk. NYT NYT NYT TRAKTORI TOURING MODULARBOX OY MODULARBOX OY MODULARBOX OY Kartanonherrantie 9, 02920 ESPOO kehä III MÖNKIJÄ CENTER MÖNKIJÄ CENTER MÖNKIJÄ CENTER Avoinna: Arkisin 10-17, LA 10-13 Tilaukset ja tiedustelut puh. s-postilla: myynti@rally.fi 09 595 510 040 553 2428 netistä: monkijacenter.fi Meillä takuu, varaosat ja huolto pelaa varmasti! TILAA HETI OMASI! NOPEAT TOIMITUKSET RAHDILLA KOTIIN ASTI! KATSO KOKO VALIKOIMA www.rally.fi SUOMESSA YLI 150 HUOLTOPISTETTÄ. Finman 120 Finman 150 KAIKILLA Finman TYÖKONEILLA 5 VUODEN RUNKOTAKUU! MOOTTORILLA 2 VUOTTA! B&S 420 cc moottori 37T 1050 mm 37T 1050 PYSTYVAAKA MALLI 3390 ? HYDRAULINOSTOLLA 2890 ? Halkaisukone ilman HYDRAULINOSTINTA Paino 400 kg ja 330 kg Sopii myös kesantojen ja tienreunojen leikkuuseen. Rahoituksella alk.139?/kk. MADE IN TAIWAN EFI LIMITED EDITION 550 Rahoituksella alk.125?/kk. Rahoituksella alk. 99?/kk. HALKAISUKONE VARUSTEPAKETTI KAUPANPÄÄLLE! ETUSI ARVO 1620 ? Kaikkiin T3-luokan 4x4 mönkijöihin! LUMILEVY SÄHKÖVINSSI TUULILASI SÄHKÖPISTOKE YLLÄPITOLATURI TRAKTORIMÖNKIJÄ 2 hlö. Värit: Hopea ja Musta. Takuu 2 v. KAUPANPÄÄLLE Vinssi ja tuulilasi! 300 EFI T3b 3990 ? +tk (4990?) Saa ajaa tiellä. Rahoituksella alk. 98?/kk.
12 KAASUJALKA 11/2025 KUUKAUDEN KÄYTETTY MAAJUSSILLE GRAND CHEROKEE Jeep Grand Cherokee Maajussi-Antti hurmasi morsiankokelaat viemällä heidät ajelulle vanhalla jenkkiraudalla. Jos sama pitäisi tehdä nykyautolla, niin siihen sopisi erinomaisesti jyhkeä Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD vuosimallia 2014. J uicen biisissä Hauho jenkit ihastuivat kylän komeimpaan kirkkoon, koska ”on siinä sentään Amerikkaa ja kaikki sitä diggaa”. Aitoa Amerikkaa on paitsi Hauhon korkeassa kirkossa, myös Jeep Grand Cherokeemaasturissa vuosimallia 2014. Se on uljaan näköinen ja runsaasti varusteltu. Kun Grand Cherokee uudistui vuonna 2014, uudenlaiset valaisimmet ja tyylikkäät kromilistat harkituissa paikoissa korostivat sen entistä arvokkaampaa ja modernimpaa ilmettä. Jos on Land Roverin Range Rover brittihenkisen ja vähän akateemisenkin eliitin suosikki, niin Jeep Grand Cherokeen valitsevat perinteisillä duunarialoilla menestyvät pkyrittäjät. Ja osaisin minä kuvitella, että vanhemman Grand Cherokeen 3-litraisella V6-dieselmoottorilla ostaisi menestyvää sukutilaa jatkava nuori maajussikin. Huikea vääntö Koeajoon saadussa Grand Cherokeessa oli jo tiheästi välitetty kahdeksanlovinen automaattilaatikko, joka korvasi aiemman viisipykäläisen. Mehevän lupsakasta oli meno, kun satasen nopeutta päästellessä kierroksia oli vain noin 1700 r/minuutti. Vääntöä piisaa huikeat 570 Newtonia. Isohkosta mittarilukemasta huolimatta meno oli tanakkaa, kiitos ilmajousitetun ! JEEP GRAND CHEROKEE 3,0 CRD LIMITED, VM. 2014 MITTARILUKEMA: 212 000 km MOOTTORI: V6, 2987 cm3 POLTTOAINE: diesel VETOTAPA: neliveto VAIHTEISTO: 8-lovinen automaatti VÄÄNTÖ: 570 Nm KESKIKULUTUS: 7.5 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 198 g/km KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 8,2 s HUIPPUNOPEUS 190 KM/H MITAT: pituus 4828 mm, leveys 1943 mm, korkeus 1802 mm, akseliväli 2915 mm, maavara 218 mm, Tavaratila 457–1554 l MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 23 900 € TEKNIIKKAA TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT _ Mika Salomaa alustan. Sen sijaan ohjaus tuntui vanhalle jenkille tyypilliseen tapaan edelleen vähän liian ylimalkaiselta. Tämä tuntuu kuitenkin kuuluvan vähän asiaankin ja matkustusmukavuus on yhä huippuluokkaa sähkösäätöisten etuistuimien ansiosta. Lyhyellä koeajolenkillä ei tietysti pääse mittailemaan kulutusta, mutta uskon, että rauhallisessa matka-ajossa Grand Cherokeella voi hyvinkin päästä alle 8 l/100 km lukemiin: sitä ei voi pitää pahana, kun auto kuitenkin painaa 2,4 tonnia ja alla on 20-tuumaiset renkaat. Sähköisiä riskejä Lopputulemana on arvokkaan ja kuitenkin yhä modernin näköinen jenkkimaasturi, joka kuitenkin ei iskenyt suomalaisten massojen makuun. Ja onhan siihen omat syynsä. Yli 200 000 kilometriä ajettu Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD -diesel vuosimallia 2014 on tämän päivän mittareilla katsottuna kaikkea muuta kuin järkiostos. Suomen olosuhteissa haasteita tuovat pitkät talvet, lumi, maantiesuolta ja suuret lämpötilavaihtelut. Ilma-alustalla on etunsa sorateillä ja maastossa, mutta se vaatii myös huolellista huoltoa: tiivisteet, kompressorit ja venttiilit voivat olla alttiimpia vaurioille syksyn ja kylmien talvien kosteudessa ja maanteiden suolakylvyssä. Sähköikkunoiden, lukkojen ja peilien jäätymiseen liittyvät ongelmat yleistyvät, ellei autoa ole hyvin suojattu ja lämmitetty. -Verrattuna eurooppalaisiin kilpailijoihin iso jenkkimaasturi dieselinä on marginaaliporukan auto, jollaisella on aina ollut oma ostajakuntansa. Sehän on iso ja väkivahva auto, joka sopii hienosti vetohommiin. Käytetyn Grand Cherokeen ostajat tiedostavat sen riskikohdat, sanoo J. Rinta-Joupin Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen. Vahva perustekniikka Hiltusen mukaan Grand Cherokeen 3-litrainen dieselmoottori ja vaihteisto ovat vahvaa tekniikkaa, mutta esimerkiksi sähköisiä pikkuvikoja siinä on jonkun verran. –Grand Cherokeeta voisi verrata Alfa Romeoon. Joka sellaisen haluaa, ostaa sen joka tapauksessa riskitkin tiedostaen. Meilläkään Grand Cherokeet eivät ole kauan varastossa pysyneet, vaikka suomalainen suosii enemmän esimerkiksi eurooppalaisia BMW X5:tä ja Audi Q7:ää. Jos vannoutuneen Grand Cherokee -ihmisen ihan välttämättä pitäisi valita tilalle joku muu maasturi, niin se olisi Hiltusen mukaan todennäköisemmin brittiläinen Land Rover Range Rover kuin BMW X5 tai Audi Q7. –Molemmat ovat autoja ihmisille, jotka eivät hae volyymituotetta, Hiltunen sanoo.
KAASUJALKA 11/2025 13 S U O M A L A I S E N V I I H D E K U LT T U U R I N E R I K O I S L E H T I V E R K O S S A Viihde SUOMI www.suomiviihde.fi ® Huikea 62-sivuinen lukupaketti, kotimaista viihdekulttuuria! www.suomiviihde.fi • Viihdealan viimeisimmät tiedotteet • Osallistu syystalven kilpailuun • Viihdepaikat -karttasovellus Kotimaisen viihteen puolesta! LUE ILMAISEKSI UUSIN SYYSTALVEN SuomiViihde -verkkolehti suomiviihde.fi -osoitteessa HYVINKÄÄ: Autosuojaamo Herranen, Kehäkuja 10, (019) 433 242 www.autonruosteenesto.fi HÄMEENLINNA: Ruoste-Expertit, Siirintie 18, (03) 682 1972 www.ruoste-expertit.fi AUTOSI RUOSTUU NYT ENEMMÄN KUIN KOSKAAN. Suomen teille kylvetään joka vuosi noin 120 000 000 kg ruostumista kiihdyttävää suolaa, jonka seurauksena autosi ruostuu nyt nopeammin kuin koskaan. KATSO LISÄÄ OSOITTEESTA www.finikor.fi Katso lähin korjaamosi: www.kl-servicepartner.fi Korjaamot lehden jakelualueella: Auto korjaa moiden aatelia Alajärven Autohuolto Alajärventie 111, 62900 Alajärvi 040 778 2370 Audi | BMW | MB | Monimerkki Autoja kolarikorjaamo M. Putz Oy Trikookuja 5, 61600 Jalasjärvi 06 456 8100 BMW | MB | Monimerkki Hetemark Oy Rahvontie 2, 85100 Kalajoki 0400 397 786 Audi | Volvo | MB | Monimerkki Hotmotor huolto Oy Asulansuora 5 B, 61400 Ylistaro 050 300 7656 MB | BMW | Volvo | Audi | Monimerkki Huoltokeskus Lintonen Ky Joutsentie 5, 84100 Ylivieska 08 420 834 BMW | MB | Monimerkki Hägglunds Verkstad & Reservdelsaffär Ab Korsmosståget 12, 68600 Pietarsaari 06 788 7256 BMW | MB | Monimerkki | Volvo Kokkolan Autohuolto Oy Mestarintie 10, 67600 Kokkola 020 779 1315 Audi | BMW | MB | Monimerkki | Volvo KustCar Kokkola Oy Ab Indolantie 12, 67600 Kokkola 06 830 2470 MB | BMW | Volvo MM ProLab Larvanevantie 25, 61600 Jalasjärvi 050 581 8105 MB | BMW | Audi | Volvo | Monimerkki Nurmon Autopiste Oy Tekijäntie 3, 60100 Seinäjoki 040 504 3180 MB | BMW | Volvo | Audi | Monimerkki Pohjanmaan Autohuolto Oy Nokitie 4, 84100 Ylivieska 040 183 1024 Volvo Suupohjan Varaosa ja Huolto Oy Topeeka 71, 61800 Kauhajoki 010 470 9870 MB | BMW | Volvo | Audi | Monimerkki Takalan Konepaja Oy / MD Huolto Tehtaantie 28, 60100 Seinäjoki 0400 983 744 MB | BMW | Volvo | Audi | Monimerkki Tmi Iisakki Sippola Pernaantie 94, 62220 Kauhava 043 211 3266 MB | BMW | Volvo | Audi | Monimerkki Olisiko aika vaihtaa öljyt? Matkanteko luistaa, kun moottori käy tuoreilla öljyillä. Kurvaa siis öljynvaihtoon KL-ServicePartner-korjaamolle. Olemme erikoistuneet Audi-, BMW-, MercedesBenzja Volvo-ajoneuvoihin, mutta huollamme ammattitaidolla kaikki merkit.
14 KAASUJALKA 11/2025 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 020 728 8650 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 020 728 8651 Mika Salomaa 0400 777 797 mika.salomaa@kaasujalka.fi Seuraava lehti ilmestyy 27.11. SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! TÄHÄN SINUN MAINOS? OSTETAAN AUTOJA KATSASTUSASEMIA PALVELEVAT KATSASTUSASEMAT Liedossa ja Koskella Palvelemme: Koskella ma-pe klo 9.00-16.15 Liedossa ma-pe klo 8.00-17.00 Tervetuloa paikallisille konttoreille! Kosken Katsastuspalvelu Koskentie 372, Koski Tl 02 720 010 www.koskenkatsastuspalvelu.fi Liedon Katsastuspalvelu Tuulissuontie 34, Lieto 02 436 4300 www.wp-katsastus.fi TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! OSTETAAN TURBOT Nopeat toimitukset verkkokaupastamme www.alfamer.fi SÄHKÖPOSTI tilaus@alfamer.fi p. 09 774 2810 AUTOKIRJAT JA KORJAUS OPPAAT ALFAMERILTA Volkswagen Golf 2013-2016 VW Passat Diesel 2011-2014 Nissan Qashqai 2007-2014 MB C-sarja 2007-2014 diesel 33,50 € AUTOKIRJAT
KAASUJALKA 11/2025 15 19. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä, Itä-Suomessa, Pohjanmaalla ja Kymeenlaaksossa. KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki Puhelin: 09-2600107 (jakeluhäiriöt ja lehtitilaukset) PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Timo Kiiski, Urmas Hurmalainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi DIGI & SOMEKANAVAT kaasujalka.fi facebook.com/kaasujalka Instagram.com/kaasujalka PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere NÄKÖISLEHDET lehtiluukku.fi JAKELUALUEET Pk-seutu itä 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän itäpuoli) Helsinki, Vantaa, Tuusula, Järvenpää, Kerava, Sipoo, Porvoo, Mäntsälä Pk-seutu länsi 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän länsipuoli) Helsinki, Espoo, Vantaa, Nurmijärvi kk, Klaukkala, Kirkkonummi, Kauniainen, Veikkola, Lohja, Nummela, Vihti kk, Karjaa, Karkkila, Inkoo, Siuntio Varsinais-Suomi 65 telinettä Turku, Raisio, Kaarina, Naantali, Paimio, Masku, Lieto, Aura, Salo, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Raasepori, Loimaa, Huittinen, Perniö, Pori, Rauma Kanta-Häme 65 telinettä Hämeenlinna, Hyvinkää, Riihimäki, Forssa, Iittala, Tuulos, Lammi, Tervakoski, Janakkala, Humppila, Oitti, Loppi Pirkanmaa 79 telinettä Tampere, Pirkkala, Nokia, Ylöjärvi, Sastamala, Orivesi, Lempäälä, Valkeakoski, Akaa, Pälkäne, Kangasala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Urjala, Mänttä, Virrat, Ruovesi (lisäksi Pohjanmaalla Seinäjoki, Vaasa, Kokkola) Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Häme & Kymenlaakso 63 telinettä Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Vierumäki, Kouvola, Kausala, Elimäki, Anjalankoski, Utti, Kotka, Hamina Itä-Suomi eteläinen 45 telinettä Mikkeli, Juva, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra, Joutseno, Särkisalmi Itä-Suomi pohjoinen 48 telinettä Joensuu, Outokumpu, Liperi, Kuopio, Joroinen, Pieksämäki, Suonenjoki, Varkaus, Kitee Pohjanmaa 50 telinettä Seinäjoki, Kauhajoki, Ilmajoki, Kurikka, Vaasa, Jalasjärvi, Ähtäri, Kauhava, Alajärvi, Alavus, Tuuri, Kankaanpää, Jämijärvi Kymenlaakso 39 telinettä Kotka, Kouvola, Hamina VASTAUSKUPONKI PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINRO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Pakollinen tieto pakettien postitusta varten. RISTIKKO Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme Needit elektronisen pysäköintikiekon Vastausaikaa on 10.12.2025 saakka ja vastata voi myös sähköpostilla: kisa@wheelmedia.fi Syyskuun kilpailuun kaikkien oikein vastanneiden kesken arvoimme Needit elektronisen pysäköintikiekon ja onnellinen voittaja on Matti Mikkola Pietilästä. Onneksi olkoon. 11/2025 A) 10 B) 15 C) 19 D) 20 KUINKA MONTA VUOTTA KAASUJALKA TÄYTTÄÄ? VASTAA, VASTAA, RATKO RATKO JA VOITA JA VOITA ELEKTRONINEN ELEKTRONINEN PYSÄKÖINTIKIEKKO PYSÄKÖINTIKIEKKO Leading supplier from Denmark Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.fi
16 KAASUJALKA 11/2025 Merkillisen luotettavaa autokauppaa Nelipyora.fi Huomio Seinäjoki! Nelipyörä on avattu. Nelipyörän Merkilliset Markkinat: Kaikkiin uusiin autoihin rahoituskorko 0,4 % + kulut – ja paljon muita merkillisiä tarjouksia! Uudistunut suosikki, KONA Electric MY26 on täynnä älykkäitä varusteita. Vakiona mm. lämpöpumppu, akuston esilämmitys, katvealueen törmäyksen välttämisavustin, Smart Key -älyavain, kaistallapysymisavustin, peruutuskamera ja V2L -virran ulosotto. KONA Electric 65 kWh 217 hv Style 43 999 € – 4 000 € hankintatuki = 39 999 € Hinta sisältää toimituskulut. Rahoitusesimerkki: auton hinta 39 999 €, käsiraha 3 350 €, rahoitettava osuus 40 494 € (sisältää perustamiskulun 499 €), sopimus aika 72 kk, käsittelymaksut 17 €/erä, korko 0,4 %, kuukausi erä 419,49 €, viimeinen suurempi erä 9 128 €. Todellinen vuosikorko 1,65 %, luotto ja luottokustannukset yhteensä 39 427,58 €. Edellyttää myönteisen luottopäätöksen sekä rahoitusja kasko vakuutuksen. Palvelun tuottaa OP Yrityspankki Oyj, Gebhardinaukio 1 00510 HELSINKI. Rahoitustarjous on voimassa 30.11.2025 asti. Auto rekisteröitävä 31.12.2025 mennessä. Ei yhdistettävissä muihin etuihin. Kuvan auto erikoisvarustein. Hyundain sähköauton hankintatuki 4 000 € Nelipyörän Merkilliset Markkinat Hyundai KONA Electric. Rahoituskorko koko Hyundai-mallistoon 0,4 % + kulut Seinäjoki Latvalantie 5 60510 Seinäjoki p. 029 1235 200 Automyynti avoinna ma–pe klo 9-17 ja la klo 10–15, tervetuloa! Autokauppaa myös verkossa nelipyörä.fi NY T BONUSTA m yös autokaupo ist a Hyundai-automyyjäsi Harri Huhtala puh. 050 306 4343