Päijät-Hämeen painos 9/2022 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti HINTAVERTAILUSSA KÄYTETYT PERUSPERHEIDEN BENSA-AUTOT I ÄIJÄAUTONA CHRYSLER SEBRING Koeajossa mm. MERCEDES-EQ EQB350 ”TAPPAA JA SYÖ ÖISEEN AIKAAN” VOLKSWAGEN VOLKSWAGEN AMAROK AMAROK VM. 2014 VM. 2014 Kuukauden käytettynä Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi HYBRIDIJA SÄHKÖAUTOJEN HYBRIDIJA SÄHKÖAUTOJEN LATAUSASEMA LATAUSASEMA WEBASTO PURE WEBASTO PURE Kätevästi virtaa Kätevästi virtaa sähköautollesi sähköautollesi CTEK NJORD® GO CTEK NJORD® GO 795,795,( Svh. 999,00 ) ( Svh. 999,00 ) 650,650,( Svh. 699,00 ) ( Svh. 699,00 ) Vanhanradankatu 4 • Puh. 010 7788 120 Avoinna arkisin 5.30-18, la 8-14 • XMEAL -hampurilaiset • Lounasaika klo 10-14 • AD-autohuolto SAKSALA SAKSALA 10€ 10€ Tarjous voimassa 29.9.2022 saakka. Norm. 24.90€ KESÄPESU KESÄPESU Pohjanmäentie 7, HEINOLA I 0400 124 262 I Mestarinkatu 16, LAHTI I 045 258 7877 Hinnat sis. alv 24% Tuotteidemme päävarasto Heinolassa westmac.fi 1.490€ 1.490€ 1000W/20Ah/25kmh SÄHKÖSKOOTTERI Useita värejä. 4.490€ 4.490€ Alk. Markkinoiden paras takuu! TRAPPER 550 efi T3b EPS TEHOSTIN Traktorimalli 60kmh Ovh 8.890,TRAPPER 550 efi T3b Traktorimalli 60kmh Ovh 8.090,6.390€ 6.390€ NYT VAIN NYT VAIN 7.190€ 7.190€ TRAPPER KESÄALENNUS -1.700€ jopa ATLAS KB MONITOIMI TRAILERI Rampit, tukijalat, 4,0-5,0m SPACE EGG 1300 kg Tyylikäs traileri tyylikkään auton perään. Useita värejä saatavana. 5.490€ 5.490€ Alk. KOPPITRAILERIT Kaiken kokoisia ja myös omien mittojesi mukaan tehtynä. 3,0x2,0x1,9m/750 kg 4.690€ 4.690€ Alk. WIOLA KIPPI MALLI 4,5-6,5M PITKÄNÄ Ammattilaisen valinta 5.990€ 5.990€ Alk. Sis. alv Sis. alv Ovh. 1.790,Alennus -300€
2 KAASUJALKA 9/2022 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Liikennettä me tarvitsemme kaikki. Myös me autoilijat, vaikka elokapinalliset voivat olla toista mieltä. Olen aina inhonnut öykkäröiviä autoilijoita. Kesän kokemusten perusteella vahvistus kuitenkin käsitys, että tämän päivän röyhkeitä öykkäreitä ovat urheilushortseissaan ja ajolaseissaan kiitävät kiilusilmäiset fillaristit. O lin heinäkuisena iltana palailemassa rouvan kanssa fillareilla iltakaljoilta Tikkurilan keskustasta kotiin. Odotimme Valkoisenlähteentien ja Talvikkitien risteyksessä liikennevalojen vaihtumista punaiselta vihreälle. Takaa polki hullun lailla ajolaseissaan ja hienolla fillarillaan mulkero, joka näytti meille keskisormea ja torui meidän hienosti sotkevan koko liikenteen. Minulla ei ole tapana haastaa riitaa, enkä ole 50 vuoden takaisten peruskouluvuosien jälkeen joutunut myöskään tappeluun. En ole myöskään huomannut, että minun tekisi mieli ketään lyödä. En edes silloin, kun minua kohtaan käyttäydytään loukkaavasti. Tällä kerralla kuitenkin minussa jokin naksahti ja yritin huudella mulkeroa pysähtymään: kysyäkseni, mitä me olimme vaimon kanssa tehneet väärin ja miten me olimme liikennettä sotkeneet. No, hän meni menojaan. Ei pysähtynyt, mutta näytti kyllä keskisormea. Mulkero ei ollut mikään uhitteleva teini, vaan ihan aikuinen mies, arvioisin hänen olleen 35-50 -vuotias Key Account Manager. Tällä kerralla minun ihan oikeasti olisi melkeinpä tehnyt mieli vetäistä mulkeroa turpaan. Vaimo rauhoitteli ja sanoi, että enhän minä nyt voi mielenrauhaani yhden kusipäisen fillaristin takia menettää. No, illan mittaan rauhoituin ja totesin itselleni legendaarisen Hannu Karpon sanoin: ”Anteeksi. Itsehillinnän menettäminen ja huono käytös eivät ole milloinkaan puolusteltavissa. Mutta kun tätä työtä tekee täydellä sydämellään, kuppi joskus kaatuu.” Liittyminen oli lähellä Vastaavaa on sattunut kerran ennenkin. Liikennevalojen vaihduttua Helsingin Pitkänsillan jälkeen Liisankadunliikenneympyrässä punaiselta vihreälle lähdin lipumaan eteenpäin, kunnes jono yllättäen pysähtyi. Valitettavasti jäin kahden auton väliin jumiin suojatien kohdalla. Suojatietä pitkin hullun lailla urheilufillarillaan piukeissa pyöräilyshortseissa ja kiilusilmäisissä ajolaseissa autojen välissä pujotellut fillaristi pamautti silloisen Väyrys-Mersun konepeltiin nyrkillä ja näytti hänkin keskisormea. Tulee vähän sellainen olo, että pyöräilyä tosimielellä harrastavat fillaristit ovat omineet nyt jalkakäytävät ja pyörätiet, monesti myös autotiet. En Hauska pohja rekisterikilvessä. Kuvan nappasi Tuomo Keskinen. Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 040 6647 788 KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA KLICK” KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN GORILLA TUOTESETILLÄ KUSIPÄISTEN PYÖRÄILIJÖIDEN BONGAUSRYHMÄ viihdy somessa enkä ole tähän asti liittynyt mihinkään Facebook-ryhmään. Kuitenkin Kusipäisten pyöräilijöiden bongausryhmä Facebookissa herätti minussa poikkeuksellista kiinnostusta. Minulla ei ole polkupyöräilyä eikä sen vakaa harrastamista vastaan yhtään mitään. Pyöräilenhän itsekin ja 24-vaihteisella pyörälläni poljen joskus vauhdikkaastikin ja vieläpä pitkiä matkoja. Kesällä polkupyörä oli pääasiallisin liikkumisvälineeni melko pitkilläkin matkoilla, kiitos polttoaineiden hinnat pilviin nostaneen raakalaisen, Putinin. Olen kuitenkin saanut sellaisen kasvatuksen, että kanssaihmisiä kohtaan on ainakin yritettävä olla kohtelias. En tiedä, onnistunko siinä aina itsekään. Kun kello neljän iltapäiväruuhkissa joku antaa minulle tilaa liittyäkseni jononjatkeeksi, heilautan kättäni näkyvästi osoittaakseni kiitollisuuteni. Kyllä minun sappeni kiehahtaa myös huonosti käyttäytyvistä autoilijoista. Olen sellaisiinkin törmännyt, mutta siitä on jo todella kauan aikaa. Valitettavasti minulle vain on tullut sellainen mielikuva, että vakavalla mielellä pyöräilyä harrastavat pitävät itseään kevyen liikenteen hallitsijoina, joita eivät mitkään kohteliasuussäännöt koske liikenteessä. En minä jaksa postailla hölmöyksissään törttöileviä, sillä vahinkoja sattuu meille kaikille. Mutta röyhkeä kusipäisyys on ihan toinen juttu. Tosin, minusta tuntuu, että samat röyhkeät fillaristit ovat myös röyhkeitä autolla liikkuessaan. Seuraava Kaasujalk a ilmestyy 29.9.2022
Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. RENKAAT Barum Bravuris 5 HM VANTEET Dotz Tanaka Black & Dark RENKAAT JA VANTEET PAKETTIHINTAAN! 235/35-19 1495€ 225/45-18 1225€ 245/35-20 1895€ BRAVURIS 5 HM DOTZ TANAKA BLACK DARK Barum ja Dotz Tanaka – viiden tähden tanakkaa tahtia nyt reiluna pakettidiilinä! Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. RENKAAT Barum Bravuris 5 HM VANTEET Dotz Tanaka Black & Dark RENKAAT JA VANTEET PAKETTIHINTAAN! 235/35-19 1495€ 225/45-18 1225€ 245/35-20 1895€ BRAVURIS 5 HM DOTZ TANAKA BLACK DARK Barum ja Dotz Tanaka – viiden tähden tanakkaa tahtia nyt reiluna pakettidiilinä! Mui sta var mis taa aut oko hta ine n sop ivu us. Mei ltä saa tav iss a myö s ren kaa n ilm anp ain een val von nan ant urit . REN KA AT Bar um Bra vur is 5 HM VAN TEE T Dot z Tan aka Bla ck & Dar k RE NK AA T JA VA NTE ET PA KET TIH IN TA AN ! 235 /35 -19 14 95€ 225 /45 -18 122 5€ 24 5/3 5-2 189 5€ BR AV UR IS 5 HM DO TZ TA NA KA BLA CK DA RK Bar um ja Dot z Tan aka – viid en täh den tan akk aa tah tia nyt rei lun a pak ett idi ilin ä! Mui sta var mis taa aut oko hta ine n sop ivu us. Mei ltä saa tav iss a myö s ren kaa n ilm anp ain een val von nan ant urit . REN KA AT Bar um Bra vur is 5 HM VAN TEE T Dot z Tan aka Bla ck & Dar k RE NK AA T JA VA NTE ET PA KET TIH IN TA AN ! 235 /35 -19 14 95€ 225 /45 -18 122 5€ 24 5/3 5-2 189 5€ BR AV UR IS 5 HM DO TZ TA NA KA BLA CK DA RK Bar um ja Dot z Tan aka – viid en täh den tan akk aa tah tia nyt rei lun a pak ett idi ilin ä! Mui sta var mis taa aut oko hta ine n sop ivu us. Mei ltä saa tav iss a myö s ren kaa n ilm anp ain een val von nan ant urit . REN KA AT Bar um Bra vur is 5 HM VAN TEE T Dot z Tan aka Bla ck & Dar k RE NK AA T JA VA NTE ET PA KET TIH IN TA AN ! 235 /35 -19 14 95€ 225 /45 -18 122 5€ 24 5/3 5-2 189 5€ BR AV UR IS 5 HM DO TZ TA NA KA BLA CK DA RK Bar um ja Dot z Tan aka – viid en täh den tan akk aa tah tia nyt rei lun a pak ett idi ilin ä! Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. RENKAAT Barum Bravuris 5 HM VANTEET Dotz Tanaka Black & Dark RENKAAT JA VANTEET PAKETTIHINTAAN! 235/35-19 1495€ 225/45-18 1225€ 245/35-20 1895€ BRAVURIS 5 HM DOTZ TANAKA BLACK DARK Barum ja Dotz Tanaka – viiden tähden tanakkaa tahtia nyt reiluna pakettidiilinä! Kantolan Rengas Oy Juvantie 77 50170 MIKKELI 015 172 162 015 172 562 kantolanrengas.fi Kantolan Rengas Oy Teollisuuskatu 12 49400 HAMINA 05 344 8103 kantolanrengas.fi Kantolan Rengas Oy Asentajankatu 4 45130 KOUVOLA 05 312 2181 kantolanrengas.fi Kantolan Rengas Oy Radantaus 2 45910 VOIKKAA 05 388 2016 kantolanrengas.fi Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit.
4 KAASUJALKA 9/2022 VINKKI Mukavaa autoilua Yhä useampi autoilija haluaa taltioida teiden ja parkkialueiden tapahtumat autokameralla – eikä ihme. Mahdollisissa onnettomuusja vaaratilanteissa autokamerat ovat suureksi avuksi tapauksen selvittämisessä. A utokamera on pieni, tuulilasin sisäpuolelle asennettava, kamera, jonka avulla voit tallentaa tien päällä sattuvat tapahtumat. –Kuvamateriaalia on näin ollen mahdollista hyödyntää poliisin tai vakuutusyhtiön kanssa todistusaineistona. Autokamera tunnetaan myös nimellä kojelautakamera eli ”dashcam”, sanoo Kaha Oy:n markkinointipäällikkö Jouni Vainikka. Suomessa liikenteen kuvaaminen autokameralla on laillista. On kuitenkin seikkoja, jotka on otettava huomioon: • Aseta kamera niin, että se ei estä näkymää tuulilasin läpi • Kuvaa vain yleisillä teillä • Jos julkaiset videoita, varmista, että henkilöitä ei voi tunnistaa kuvista • Muista myös sumentaa rekisterinumerot, mikäli julkaiset videoita • Jos lähdet autolla ulkomaille, tarkista, onko autokameran käyttö kohdemaassa sallittua. Erityisesti valaisutuotteistaan tunnettu OSRAM on tuonut valikoimaansa myös laadukkaita autokameroita. OSRAM RoadSight -kamerat tallentavat onnettomuudet automaattisesti. RoadSight -mallistossa on neljä autokameraa: kolme eteenpäin kuvaavaa ja yksi takakamera. RoadSight-kamerat tuottavat laadukasta Full HD -videokuvaa ja kameroiden linssit mahdollistavat laajan näkymän. Kaikissa etukameroissa on G-voimatunnistin, jonka avulla kamera tallentaa videokuvaa automaattisesti, jos auto joutuu onnettomuuteen. 30ja 50-malleissa on lisäksi pysäköintitoiminto, joka aloittaa videotallennuksen, mikäli ajoneuvoon törmätään sen ollessa pysäköitynä. Mallistoa täydentää OSRAM RoadSight Rear -takakamera, joka voidaan liittää RoadSight 50 -kameran yhteyteen. Tämä mahdollistaa videokuvan tallentamisen ajoneuvon edestä ja takaa samanaikaisesti. TEKSTI_ Timo Kiiski AUTOKAMERA TALLENTAA ONNETTOMUUSTILANTEEN Autokamera RoadSight 20 120° linssi Resoluutio: 1080p/30fps G-voimatunnistimella Tukee 32 GB microSD-muistikorttia (ei sisälly pakkaukseen) Autokamera RoadSight 30 130° linssi Resoluutio: 1080p/30fps G-voimatunnistimella Pysäköintitoiminto käynnistää tallennuksen, jos parkissa olevaan autoon törmätään Tukee 32 GB microSD-muistikorttia (ei sisälly pakkaukseen) WiFin ja OSRAMconnectin avulla videot ja kuvat helposti saatavilla Autokamera RoadSight 50 140° linssi Resoluutio: 1440p/30fps Mustavalkoinen kuva pimeällä Sisäänrakennettu GPS Tallentaa auton sijainnin ja nopeuden G-voimatunnistimella Pysäköintitoiminto käynnistää tallennuksen, jos parkissa olevaan autoon törmätään Tukee 128 GB microSD-muistikorttia (ei sisälly pakkaukseen) WiFin ja OSRAMconnectin avulla videot ja kuvat helposti saatavilla Mahdollista täydentää RoadSight Rear 20 -takakameralla Takakamera RoadSight Rear 10 Takalasiin kiinnitettävä kamera tallentaa, mitä tapahtuu auton takana Liitetään RoadSight 50 -kameran yhteyteen 140° linssi Resoluutio: 1080p/30fps OSRAM RoadSight-kamerat tuottavat laadukasta Full HD -videokuvaa ja kameroiden linssit mahdollistavat laajan näkymän. OSRAM RoadSight -mallistossa on neljä autokameraa: kolme eteenpäin kuvaavaa ja yksi takakamera » Huollot » Korjaukset » Ilmastointilaitehuollot » Pakokaasumittaukset – OBD + Diesel-savu » Ohjauskulmien suuntaukset » Ajovalojen myllytykset » Vikakoodin luku Bosch / Autocom LT-AUTOKORJAAMO KY Kärrytie 17, Orimattila, puh. (03) 777 4498, 044 700 4498 ltautokorjaamo@gmail.com | www.ltautokorjaamo. MONIMERKKIKORJAAMO TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !!
KAASUJALKA 9/2022 5 AUTOKAMERA TALLENTAA ONNETTOMUUSTILANTEEN TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi M . B . A . AUTOKORJAAMO OY BMWja MB-autoihin määräaikaishuollot ja korjaukset Automaattivaihteistojen huollot Ilmastointihuollot/-korjaukset Nelipyöräsuuntaus Huollon yhteydessä katsastuspalvelu Sijaisauto Sahaajankatu 3 15100 Lahti P. 010 422 1212 Avoinna ma-to 8.00 16.30 pe 8.00 16.00 Varaosapartneri www.mbaautohuolto.? VIELÄ EHDIT SUOJATA AUTOSI ENNEN TALVEN SUOLAKYLPYJÄ! Tutustu autosi käsittelyihin tarkemmin osoitteessa www.finikor.fi , KOTKA: Uusi Autosuojaamo, Takojantie 16, (05) 228 6197, www.uusiautosuojaamo.fi LAHTI: Ruoste-Expertit, Tupalankatu 3, 050 4688 238, www.ruoste-expertit.fi Autohuollot Pikahuollot Öljynvaihdot NNO OPPEEAA JJAA LLUUO OTTEETTTTAAVVAA AAUUTTO OHHUUO OLLLLO ONN EERRIIKKO OIISSLLIIIIKKEE
6 KAASUJALKA 9/2022 alk. 74 100 € Tervetuloa kokemaan, miltä Mercedeksen täyssähköisten uutuuksien edelläkävijyys tuntuu käytännössä. Monipuolisesti muunneltava, jopa seitsemän hengen katumaasturi EQB sekä dynaaminen EQE tarjoavat ajokokemuksen, joka puhuttelee kaikkia aisteja. Tarjolla on yhtä aikaa äänetöntä mutta tinkimätöntä voimaa sekä innovatiivisia mukavuusja turvallisuusratkaisuja. EQB:n toimintamatka yhdellä latauksella on jopa 468 km ja EQE:n 639 km. L U E L I S Ä Ä M E R C E D E S B E N Z . F I / M E R C E D E S E Q UUDET TÄYSSÄHKÖISET EQB JA EQE. YLELLISYYTTÄ KAIKILLE AISTEILLE. alk. 59 100 € EQB 250 Business kokonaishinta alk. 59 100 € (sis. alv:n ja toim. kulut 600 €). Vapaa autoetu 750 €/kk, käyttöetu 705 €/kk. CO2-päästöt g/km (WLTP), EU-keskikulutus 16,5 kWh/100 km. Huolenpitosopimus 3 vuodeksi kiinteällä kkmaksulla alk. 20 €/kk. EQE 300 kokonaishinta alk. 74 100 € (sis. alv:n ja toim. kulut 600 €). Vapaa autoetu 960 €/kk, käyttöetu 915 €/kk. CO2-päästöt g/km (WLTP), EU-keskikulutus 16,5 kWh/100 km. Huolenpitosopimus 3 vuodeksi kiinteällä kk-maksulla alk. 26 €/kk. Lämpötila, ajo-olosuhteet, auton kuormaus sekä kuljettajan ajotapa voivat vaikuttaa auton toimintamatkaan, akun kapasiteettiin ja suorituskykyyn. Ajotietokoneen kieli: suomi. Kuvan autot lisävarustein. Alhonkatu 5, Lahti | puh. 0207 510 400 Automyynti | ma-pe 9-17.30 | la 10-14 Huolto/varaosat | ark. 8-17, la sulj. www.mega-auto.fi Kestotestissä olevaan Saabiin tehtiin varsin kattava ohjaamon kasvojen kohotus ja nyt käymme läpi tarkemmin mitä penkeille ja ratille tehtiin. H einäkuussa ilmestyneessä numerossa kerroimme Saabin ohjaamon face liftistä ja nyt tässä jutussa käymme läpi mitä penkeille ja ratille tehtiin. Ikäähän meidän Saabilla on jo 18 vuotta ja se kyllä näkyy monessakin asiassa. Auto on ollut vähän huonolla pidolla ja siksipä sisusta on päässyt vähän jo kulahtamaan. Ajatuksena oli alunperin, että kuljettajan istuin korjattaisiin vain saumoja kiristämällä eli mentäisiin sieltä mistä aita on matalin. Kuten uskolliset lukijat ovat varmaan huomanneetkin jo aiemmista kestotestiautoista niin moni meidän autoprojekti on usein lähtenyt lapasesta. Niin kävi tämänkin kohdalla. -Saumat olivat niin pahasti jo revenneet, että pelkkä kiristäminen ei auta. Saimme paremman lopputuloksen vaihtamalla uudet nahkapalat vasempaan reunaan ja istuimen etuosaan. Alkuperäiset olivat tekonahkaa ja nyt tilalla on aitoa nahkaa. Lisäksi vasempaan reunaan laitoimme lisää pehmustetta, sillä se oli jo painunut kasaan. Muut osat maalattiin, Mikk Smart Servicestä kertoo Apukuskin istuin oli yllättävän hyvässä kunnossa ollakseen 18 vuotta vanha. Sen kohdalla pelkkä maalaaminen auttoi ja lopputulos on kuin uudessa autossa, Mikk jatkaa. -Usein miten sivutoppaukset painuvat kasaan, kuluvat puhki ja tikkaukset antavat periksi. Monet autot käyttävät tekonahkaa ja se alkaa iän myötä halkeilemaan. Verhoilukustannus on alkaen TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa SAABIN PENKKIEN EHOSTAMINEN SAABIN FACELIFT 350 euroa / istuinosa ja sitten materiaalikulut ovat päälle ovat 50 euroa. Me pystymme korjaamaan kaikentyyppisiä verhoiluja olipa autossa nahka tai kangasverhoilu. Meiltä löytyy poikkeuksetta materiaalit kaikkiin automerkkeihin, Mikk jatkaa. Me teemme paljon myös pakettiautojen istuimien verhoiluja. Ne menevät helposti kasaan suuren käyttömäärän vuoksi. Kuljettaja liikkuu usein autosta ulos ja takaisin autoon. Se kuluttaa istuinta paljon. Näissä tapauksissa istuin kuluu vasemmasta reunasta. Siihen täytyy usein vaihtaa istuinpaloja ja laittaa lisää toppausta, Mikk kertoo. Aito nahka on kulutuskestävyydeltään paras meidän ilmastoon, tekonahka on arka lämpötilavaihteiluille, koska se ei jousta. -Siinä vaiheessa, kun nahka kiiltää niin se on likainen. Paitsi jotkut esim. vanhojen jenkkien keinonahat kiiltää uutena, mutta periaatteessa nahan kuuluu olla matta, Mikk kertoo. Kuva ennen Kuva jälkeen Apukuskin istuin oli paremmassa kunnossa Apukuskin penkki oli ikäisekseen todella hyvässä kunnossa. Tämä työ on meidän ehkäpä yksi tyypillisimmistä töistä. Siinä oli kulumaa ja naarmuja. Teimme siihen pesun, entisöinnin ja hoitoaineen. Tämmöisen hinta on 199 euroa. Hinta sisältää 30% koko penkin pinta-alan maalaamisesta, kuten lähes aina on, Mikk kertoo. Hoidon kannalta sekä aitoettä tekonahka ovat samanlaisia. Molemmissa on huokoset joiden pitää hengittää, jos ne tukkeutuvat nahka alkaa halkeamaan. -Suosittelen, että normaalikäytössä kerran vuodessa putsaa kunnolla ja laittaa hoitoaineen. Aine ei saa sisältää siilkonia, koska se sulkee nahan huokoset. Me teemme myös näitä töitä. Yhden istuimen hoitohinta on 79 euroa ja koko sisusta 199€. Ratti näytti olevan kunnossa Saabin ratti oli siistissä kunnossa, tosin vähän jo kiiltävä, mutta mielestäni ei ollut aihetta tehdä sille mitään. Smart Servicen Mikk oli kuitenkin sitä mieltä, että siitä saisi pienellä vaivalla ihan uudenveroisin. Näin siinä myös kävikin eli rattikin maalattiin. -Kädestä irtoaa likaa ja rasvaa niin se täyttää rattiin mahdollisesti tulleet uurteet ja vaot. Pesun jälkeen Saabin ratissa oli yleistä kulumaa ja nahan väri oli kulut pois, Mikk kertoo. Nyt ratti tuntuu mukavan uudenkarhealta ja siitä saa mainion otteen. En olisi uskonut, että tuntuma rattiin muuttui näin paljon paremmaksi. Ratin puhdistus ja huolto maksaa 75 euroa. 150 eurolla saa puhdistuksen ja entisöintihuollon. Ratin koko verhoilu maksaa alkaen 400 euroa, riippuen onko lämmitystä/puuosia jne. Samalla koko auton ohjaamon yleisilme muuttui lähes uuttavastaavaan kuntoon. Suosittelen ehdottomasti investoimaan auton penkkien fiksaamiseen. Se tuo autoon ihan uuden ilmeen. Jos olet myymässä autoa niin pienellä investoinnilla autosta saa paljon houkuttelevamman näköisen ja varmasti saa myyntihinnassa takaisin tai ainakin saa myytyä paljon helpommin. www.smartservice.fi
KAASUJALKA 9/2022 7 Duster Extreme TCe 150 4x4 tai Blue dCi 115 4x4 alk. 26 499 €. Duster Extremen CO2-päästöt 140-154 g/km, WLTP-yhd. 5,3-6,8 l/100 km. Kuvan auto erikoisvarustein. Hinta sis. toimituskulut 600 €. NELIVETOINEN DUSTER EXTREME AUTOJA MYYNNISSÄ RAJATTU ERÄ – TOIMI NOPEASTI! DACIA.FI Vakiona mm. automaatti-ilmastointi, MultiView-kamera, älyavainkortti ja Media Nav -multimediajärjestelmä 8” näytöllä (sis. Android Auto ja Apple Carplay -tuki). Moottorivaihtoehtoina 150 hv bensaturbo tai 115 turbodiesel, molemmissa vetokykyä 1500 kg. Saatavilla kiinteä tai irrotettava vetokoukku – järkihintaan tietenkin! KAIKILLA HERKUILLA VARUSTETTU NELIVETOINEN ERIKOISMALLI SKANNAA JA KATSO LÄHIN JÄLLEENMYYJÄSI! DACIA DUSTER EXTREME 4X4 ALK. 26 499 € Mercedes-EQ EQB on siitä harvinainen sähköauto, että se tarjoaa istumapaikat jopa 7:lle henkilölle. E QB on tehty polttomoottorisen GLB:n pohjalle ihan kuin pienemmät EQA ja GLA. Nämä kaikki ovat hyviä esimerkkejä siitä, että toimivan ja laadukkaan sähköauton voi tehdä myös polttomoottoriautoon suunnitellulle perusrakenteelle. On sanomattakin selvää, että tuo tapa ei ole ehkä se ideaalisin, mutta lopputulos voi silti olla kerrassaan mainio. Ymmärrettävää, että perinteiset autonvalmistajat näin tekevät. Polttomoottorisen GLB:n tapaan tässä on väljät tilat, joten matkustajilla on hyvät oltavat. Autoon on helppo tulla ja näkyvyys on hyvä. Näitä on näkynyt pääkaupunkiseudun taksiliikenteessä yllättävän monta. Kaksi lisäpaikkaa ovat lisävarusteiset ja niistä saa pulittaa reilut 1500 euroa. Mercedes ei suosittele kolmatta riviä aikuiselle, mutta lapsiperheille ne sopivat mainiosti. Meillä se toimi mökkireissullakin loistavasti, kun lapset voi laittaa omille penkkiriveille istumaan nahistelun estämiseksi. 7-paikkaisuuden kääntöpuolena on 100 litraa pienempi tavaratila ja takapenkin pitkittäissäätö ei ole mahdollista. EQB:ssä vakiona on kolmivaihelataus 11 kilowatin suuruisella teholla ja pikalataus on maksimissaan 100kw. Latauspaikka kannattaa aina asettaa navigaattoriin, koska tuolloin auto osaa lämmittää akun automaattisesti valmiiksi sopivaan lämpötilaan. Näin ollen latausteho on maksimaalisen suuri. Auton ohjaamon viimeistely, materiaalivalinnat ja ajotuntuma mersumaisen laadukasta ja tyylikästä. Kiihtyvyys varsin hyvää tasoa, eikä tällä jää jalkoihin liikenteessä, vaikka ei omaakaan rajuja suorituskykylukemia. Tämänkin sähköauton kohdalla huippunopeus on ”vain” 160km/ h:ssa. Suomessa huippunopeudella ei ole merkitystä, mutta Saksassa tilanne on eri. Vitsinä kaverini tokaisi, että kohta Saksassa varmaan poistetaan lopullisesti kaikki nopeusrajoitukset, koska yksikään auto ei kulje kuin tuon 160 km/h. Autossa ei ole juurikaan huonoa sanottavaa, paitsi aavistuksen korkeahkosta kulutuksesta, joka vaihteli 21 kWh:n paikkeilla ja sen vuoksi arjen toimintasäde ei meinaa edes kesällä yltää 350 kilometriin. Akkukapasiteetti saisi olla korkeampi etenkin TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa ! TEKNIIKKAA MERCEDES-EQ EQB 350 4MATIC BUSINESS HINTA ALK: 63 850,00 € KOEAJOAUTON HINTA VARUSTEINEEN: 81 040,00 € TEHO: 292hv AKUN KOKO: 66.5kWh (netto) PAINO: 2175kg PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4684, 2020,1691, 2890 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 6.2s HUIPPUNOPEUS: 160km/h KULUTUS (VALM.ILM): 19.1kwh/100km TOIMINTASÄDE (VALM.ILM): 402km (WLTP) Laatuvaikutelma Nopea lataus 7-paikkaisuus Sähkön kulutus (varauksin) JÄLKIMAKU Mercedes-EQ EQB350 on mainio sähköauto, kun tarvii väljää tilaa ja enemmän istumapaikkoja. Auton kulutus ei yllä ilmanvastuksen vuoksi samalle tasolle kuin esimerksi EQE, mutta on laadultaan ehta Mercedes ja muotoilultaan miellyttää varmasti konservatiivisempia autoilijoita. ? + – TYYLIKÄS JA TILAVA Mercedes-EQ EQB 350 KOEAJOSSA tässä tehokkaimmassa nelivetoisessa mallissa, sillä kulutuskin korkeampi. EQB:n mallistossa on tarjolla kolme erilaista vaihtoehtoa. Hinnat alkavat 58 500 euroa maksavasta takavetoisesta EQB 250 -mallista. Nelivetoinen 300 maksaa 62 250 ja tämä koeajettu 350 on malliston kallein. Tämä malli on ehdottomasti meidän valinta näistä kolmesta.
8 KAASUJALKA 9/2022 Vaikka valtiovalta painostaa perusperheitä sähköautoihin ja vähintään hybrideihin, suomalainen perusperhe ostaa vaihtoautoliikkeestä yhä puhtaasti bensalla kulkevan perusauton. 20 000 euron bensa–auto kun on yleensä jopa tuhansia euroja vastaavaa hybridiä halvempi. 1 8 000-20 000 euron hintaluokka on vaihtoautomarkkinassa mielenkiintoinen. Varsinkin ns. Golfkokoluokassa kun on jo dieselja bensamoottoristen vaihtoehtojen rinnalla tarjolla samojen automallien hybridiversioitakin, niin itselataavia perushybridejä kuin ladattavia plug-in -hybridejäkin. Hinnoissa on kuitenkin eroja. Saman verran ajettu hybridi maksaa yleensä selkeästi enemmän kuin vastaava bensamalli, varsinkin latausmahdollisuus nostaa hintaa useita tuhansia euroja. Jos taas ostopäätös on rajattu tarkasti 18 000–20 000 euron autoon, on hybridin matkamittarilukema usein 150 000 kilometriä tai enemmän, kun taas saman auton saman ikäisen bensaversion mittarilukema voi olla vain 30 000-50 000 kilometriä. Dieselmallit ovat oma lukunsa: niitä joudutaan nyt myymään selkeästi hinnalla. 7. elokuuta 2022 Nettiautossa oi hintaluokassa 18 000–20 000 tarjolla 85 bensa & sähkö –hybridiä, 18 diesel & sähkö -hybridiä, 2 bensa & kaasu -hybridiä. Latauspistoke löytyi 36 hybridimallista. Puhtaasti bensalla käyviä autoja oli myynnissä 1609 kappaletta ja dieselautoja 1553 kappaletta. – Onhan se hybridi teemana pinnalla 20 000 euron vaihtoautomarkkinassa. Se perustuu vahvasti myös yleiseen hypettämiseen. Valitettavasti vain varsinkin lataushybridi saattaa tuottaa kuluttajalle pettymyksen. Jos myyjä ei aktiivisesti auta kuluttajaa etsimään juuri hänen ajoonsa sopivaa autoa, lataushybridi ostetaan valitettavan usein epärealistisin odotuksin, sanoo paikallisjohtaja Miikka Lännistö raisiolaisesta Visa-Autosta. Taskulaskin ei petä Epärealistisilla odotuksilla Lännistö tarkoittaa vaikkapa tehtaan plug-in -hybridille ilmoittamaa mitättömän pientä, esimerkiksi 1,5 litran keskikulutusta. Lukema perustuu siihen, että ajo tapahtuu pääasiassa sähköllä. plug–in–hybridin toimintamatka puhtaasti sähköllä on akku täyteen ladattuna kuitenkin vain 40–50 kilometriä, talvipakkasilla ei usein sitäkään. Kun lataussähkö loppuu, ajo jatkuu perinteisesti bensalla tai dieselillä ja kulutuslukemat ovat samat kuin perinteisellä polttomoottoriautolla. TEKSTI _Timo Kiiski VAIHTURI VERTAILU Kun lähdetään ajamaan yön aikana täyteen ladatulla plug-in-hybridillä aamulla kotoa Turusta vaikkapa työpaikalle Saloon, noin 120 kilometrin edestakaisesta matkasta pääosa ajetaan siis perinteisellä polttoaineella, ellei ole mahdollista ladata autoon sähköä työpäivän aikana. Lännistö ottaa esimerkiksi vuosimallin 2016 Volkswagen Passat -farmarin, jossa on dieselmoottori. Autolla on ajettu ehkä 150 000 kilometriä ja hintapyyntö 16 000– 17 000 euroa. –Vastaavasta lataushybridi-Passatista samoilla kilometreillä joudut maksamaan hyvinkin jopa 10 000 euroa enemmän. 10 000 euron hankintahintaerolla ajat sillä diesel-Passatilla vähintään 80 000 kilometriä. On hyvä myös muistaa, että sähkön hintakin nousee koko ajan. Ammattitaitoinen myyjä osaa käyttää laskinta ja esittää asiakkaalle eri käyttövoimien kulurakenteiden erot. Pitää muista, että juurikin autoilun peruskulut ovat puhdasta matematiikka, jossa mielipiteillä ei ole juurikaan sijaa. 18 000 –20 000 euron hintaluokassa perinteinen ja vähän ajettu C-segmentin eli Golf -kokoluokan pelkällä bensalla käyvä perheauto on edelleen hyvää myytävää, samoin vaikkapa Toyota Auris itseään ajon aikana lataavana perushybridinä. –Edelleen on paljon sellaista koulukuntaa, joka ei ole vielä valmis siirtymään edes itseään ajon aikana lataavaan perushybridiin. Hankintahintaero on niin merkittävä, etteivät kaikki ole valmiita maksamaan enempää edes kevythybridistä, saati sitten lataushybridistä. Suomi on kuitenkin pitkien välimatkojen maa. Kevythybridikin on vahvimmillaan kaupungissa, jossa iso osa autoilevista kuluttajista ei kuitenkaan aja suurinta osaa ajoistaan. Ostopäätös omista tarpeista Vaikka plug–in–-hybridit ovatkin trendikkäitä, niin paljon ajettuna niitäkin on Lännistön mukaan todella hankala myydä: vaihtoautomarkkinassa kun niidenkin viisinumeroiset hinnat alkavat edelleen pääasiassa kakkosella. –Sen sijaan esimerkiksi vähän ajettuihin ja itseään ajon aikana lataaviin Toyotan hybridimalleihin kuluttajilla on vahva luottamus. Niissä on ei tarvitse temppuilla latausjohtojen kanssa. Plug–in -hybridissä on hyvä muistaa sekin, että jos oikeasti mielii ajaa pääosan kilometreistä sähköllä, autoa pitää 1000 kilometrin aikana ladata jopa 30 kertaa, Lännistö sanoo. Lännistö myy mielellään lataushybridejäkin. Visa-Autonkin vaihtoautovalikoimassa on tällä kuusi vaihtohybridiä, ja niistäkin ainakin yksi on pistokehybridi. Luonnollisesti nämäkin hybridit halutaan myydä eteenpäin. –Toivon vain, että kuluttaja miettii ostopäätöksensä omien tarpeittensa kuin vaikkapa sukulaisten tai ystävien paineiden sanelemana. Vaikka täyssähköautot ja lataushybridit ovat nyt muodissa, niin monelle edullinen ja vähän ajettu diesel tai bensa-auto on järkevämpi hankinta. 18 000 €20 000 € Vain 46 000 kilometriä Ford Focus 1,0 EcoBoost vuosimallia 2020 oli myynnissä Pörhön Autoliikkeessä Kajaanissa 19 950 eurolla. Perinteisestä 1-litraisesta bensaturbosta irtoaa tehoa 101 hevosvoimaa. Forssassa 31 000 kilometriä ajettu ja vuotta tuoreempi 1-litrainen ja 125 -hevosvoimainen itseään ajon aikana lataava Focus -hybridi oli myynnissä 23 490 euron hintapyynnöllä. 36 000 km ajettu ja bensalla sekä kaasulla käyvä Volkswagen Golf Comfortli-ne 1,4 TGI 81 kW -perushybridi vuosimallia 2017 oli myynnissä Raision Kymp-piPlus -liikkeessä hintapyynnöllä 19 780 €. Samana päivänä hintahaarukkaan 18 000-20 000 euroa osuvia vuosimallien 2015-2016 lataushybridi-Golfeja oli tarjolla viisi kappaletta Nettiauto.comissa Niillä kaikilla oli ajettu vähintään 150 000 kilometriä ja hintapyynnöt olivat 19 450 eurosta ylöspäin. Kuvan Nissan Qashqai DIG-T 115 N-Connecta vuosimallia 2018 on varustettu perinteisellä 1.2-litraisella bensamoottorilla. Qashqai maustettiin kevythybridillä vasta vuonna 2021. Hämeenlinnan Autosalpa pyytää tästä 42 000 km ajetusta myyntitilastojen kestohitistä 19 800 €. PERUSPERHEIDEN BENSA-AUTOT
KAASUJALKA 9/2022 9 18 000 €20 000 € 5-ovinen Opel Astra ei ole intohimojen auto, mutta tasaisen varma suorittaja vaihtoautomarkkinassa. Kuvan 5-ovinen Opel Astra Innovation Plus 150 Turbo automaattivaihteistolla oli varustettu perinteisellä 1.4-litraisella bensamoottorilla. Jyväskylän Kamuxin hintapyyntö tästä vain 29 400 km ajetusta ja vuosimallin 2019 viistoperä-Astrasta oli 18 270 €. Pistokehybridi tuli Astran valikoimaan vasta tänä vuonna ja kevythybridinä Astraa ei ole valmistettu ollenkaan. Varkautelainen Autokari Oy myi vuosimallin 2017 kansansuosikki Skoda Octaviaa 1.4-litraisella bensamoottorilla 18 900 euron hintapyynnöllä. Autolla oli ajettu vasta 51 000 km. Halvinkin hybridi–Octavia oli 57 000 km ajettu ja vuosimallin 2017 bensa & kaasu -hybridi, jonka hintapyyntö oli 21 990 euroa. Toyota Auriksista valtaosa myydään itselataavina perushybrideinä. Pelkällä bensaturbolla ja ilman hybriditekniikan tuomaa sähköapua käyvän 1.2-litraisen perus-Auriksen voikin saada lyömättömään hintaan vähän ajettuna. 1.2-litraisia bensaturbo-Auriksia ilman hybriditekniikkaa on markkinoilla kuitenkin vähän. Kuvan Toyota Auris 1,2 T Comfortin vuosimallia 2016 mittarilukema oli vain 16 000 kilometriä ja hintapyyntö 18 200 €. Nettiauto.comissa 6. elokuuta halvinkin Auris-hybridi vuosimallia 2016 oli 117 000 km ajettu 1,8 Hybrid Premium Business, josta hintapyyntö oli 19 900 €. Vuosimallia 2016 olevien ja 52 000–56 000 km ajettujen hybridiAuristen hinnat nousivat jo lähes 22 000 euroon. OSAAJAT PALVELUKSESSASI AUTOKORJAAMO T & P LAHTI KY Audi, Volvo, BMW, MB Visankuja 2, 19600 Hartola Puh. 044 532 7014 MBA AUTOKORJAAMO Audi, BMW, MB Sahaajankatu 3, 15520 Lahti Puh. 010 422 1212 JVO KONEHUOLTO OY Audi, Volvo, BMW, MB Teollisuustie 7, 16300 Orimattila Puh. 040 525 7335 VÄÄKSYN VARAOSA JA TARVIKE OY Audi, Volvo, BMW, MB Vääksyntie 2, 17200 Vääksy Puh. 03 766 0075 MIKSI VALITA KL-SERVICEPARTNER? 1. Autosi huolletaan alkuperäislaatuisilla varaosilla autonvalmistajien ohjeiden mukaisesti. 2. Autosi huoltotiedot päivitetään autonvalmistajan sähköiseen huoltokirjaan 3. Näin uudenkin autosi takuu, sekä arvo säilyy 4. Kaikilla KL-Varaosien tuotteilla on korjaamon asentamana 2 vuoden takuu Nykyaikaisen ajoneuvokaluston huoltoihin ja korjauksiin tarvitaan erikoisosaamista. KL-ServicePartner -korjaamot tarjoavat Mercedes-Benz, BMW, Volvo ja Audi asiantuntemusta ja heillä on asianmukaiset välineet vianetsintään ja korjaustyöhön. KATSO LÄHIN KORJAAMOSI: WWW.KL-SERVICEPARTNER.FI
10 KAASUJALKA 9/2022 VOLKSWAGEN AMAROK DC HIGHLINE 2,0 TDI 4MOTION A, VM. 2014 MITTARILUKEMA: 182 000 km MOOTTORI: R4, 1968 cm3, turbo ISTUMAPAIKAT: 2 POLTTOAINE: diesel VETOTAPA: 4-vetoinen VÄÄNTÖ: 420 Nm KESKIKULUTUS: 8.3 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 219 g/km SUORITUSKYKY: Kiihtyvyys 100 km/h: 10.9 s HUIPPUNOPEUS: 179 km/h MITAT: pituus 5180 mm, leveys 1950 mm, korkeus 1834 mm, akseliväli 3095 mm LAVA: pituus 1550 mm, leveys 1620 mm MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 21 800 € Volkswagen Amarok eroaa saman kokoluokan avolavaautoista henkilöautomaisuudellaan. Se on herrasmiehen lupsakka pick-up vielä vanhana ja paljon ajettunakin. Wikipedian mukaan Amarok on inuitien jumalhahmo, jonka kerrotaan tappavan ja syövän jokaisen, joka lähtee metsästämään öiseen aikaan. TEKSTI JA KUVAT_Timo Kiiski K un en ole maanrakennusurakoitsija, niin avolava-autot eivät sanottavammin kiinnosta. Sen sijaan olen koko aikuisikäni seurannut mielenkiinnolla, minkälaisilla autoilla popparit ja rokkarit ajelevat. Se taas johtuu siitä, että aina täysi-ikäiseksi asti haaveilin urasta menestyvän rock-bändin kitaristina. Elokuussa 1983 olin katsomassa Popedan Tuuliajolla -kiertueen keikkaa Mikkelissä. Silloin varmaan haaveilin samanlaisesta kitarasta kuin Costello Hautamäellä. Lähes 30 vuotta myöhemmin auto-ohjelmia seuraavana miehenä noteerasin Teknaviohjelman jakson, jossa sama Costello Hautamäki esitteli autonsa, Volkswagen Amarokin. En varmaan olisi edes kiinnostunut koko avolava-Volkkarista, jos esittelijänä olisi ollut joku sliipattu urheilija tai muu julkkis. Olen sitä ikäpolvea, että kalliilla autolla ajavassa pitkätukkarokkarissa on yhä mukavasti yleisiä mielikuvia rikkovaa särmää. Vastaavasti yhtä kiinnostava on rämällä ”prutkulla” ajava miljonääri. ”Amarok on rock… se on kaukana herrasmiesmaasturista. Työkalu, joka kulkee junamaisen vakaasti”, Costello kuvasi. Se oli aika hyvin tiivistetty. Tosin Amarok ei ole maasturi, vaan avolava-auto. Ja avolava-autojen sarjassa se kyllä on jonkun sortin herrasmies -pick-up. Ihan toista kuin karkeasti jyrisevät Nissan Navaro tai Toyota Hilux. Etenee kuin juna Costello kertoi Teknavissa nykyisin ajavansa mieluummin keikalta yöksi kotiin Amarokilla kuin keikkabussin kyydissä. Sitä en kyllä ihmettele. Amarok etenee tosiaan kuin juna ja siinä tuntee, että nyt ollaan liikenteessä raskaalla ja isolla autolla. Pituutta on 5,2 metriä ja akseliväli yli 3 metriä. Samalla olo on kuitenkin huoleton, kun tietää lukkoperien ja off road -asetusten turvin pääsevänsä takaisin tielle, jos Amarok sattuu luiskahtamaan ohjaan. Saksalainen suunnittelu tuntuu eniten matkustusmukavuudessa ja ajo-ominaisuuksissa, joita voisi kuvailla sivistyneiksi. Kun Amarok vuonna 2011 tuli markkinoille, sitä sai 4-sylinterisenä ja 2-litraisena turbodieselinä, tuplaturbolla tai yhdellä turbolla. Yhdellä turbolla ahdetussa dieselissä oli tehoa 122 hevosvoimaa ja tuplasti ahdetussa 163 hevosvoimaa. Vaihtoautomaasta koeajoon saadussa 2-litraisessa ja nelivetoisessa turbodiesel-Amarokissa vuosimallia 2014 oli tehoa 180 hevosvoimaa. Mittarilukema oli 182 000 km. Vääntöäkään ei myynti-ilmoituksessa kerrota, mutta Autodata -sivustolla väännöksi kerrotaan työajoon riittävät 420 Newtonia. Ei ihme, että Amarok 8-lovisella automaattilaatikolla tuntuu varsinkin maantieajossa varsin pakottomalta menijältä. Hiljainen ja mukava Keskikulutus on ainakin ilmoituksen mukaan 8.3 l / 100 km ja maantieajossakin 7,3 l /km, joten eihän se nyt edes näillä vähän laskeneillakaan nakun hinnoilla nyt mitään säästöajoa ole. 8-lovinen automaatti tekee sen Volkkarille tyypillisesti täsmällisen sulavasti. Korimallien puolellakin on kaksi vaihtoehtoa. Lyhyt ohjaamo pitkällä lavalla tai sitten tällainen neliovinen Double Cab -ohjaamo, josta voi tarpeen mukaan valita kaksitai viisipaikkaisen version. Koeajoon saatu Amarok oli -2-paikkainen Double Cab, joka oli rekisteröity pakettiautoksi ja siksi takapenkin paikalla oli vanerinen laatikkorakennelma. Viisipaikkaisessa versiossa on kaikille matkustajille hienot tilat. Ensimetreillä Amarok tuntui sillä tavalla negatiivisessa mielessä täysiveriseltä avolava-autolta, että ohjaus tuntui keskialueella hitaalta. Nopeuksien ja etenkin kaarrenopeuksien kasvaessa auto kuitenkin alkoi tuntua aina vain paremmalta. Tällaisessa Kaasujalan pikatestissä vanhakin Amarok on oman lajinsa hieno edustaja. Hiljainen ja mukava iso auto perusajossa. Päivittäiskäytössä Amarok on tietysti ehkä hankalankin suuri: onhan siinä pituutta 5,2 metriä. Muista lähteistä olen lukenut, että ääritilanteissa ohjaustehostimen kapasiteetti voi loppua kesken ja lukkiutumattomat jarrutkin saattavat toimia vähän arvaamattomasti. Lähes 22 000 euroa 182 000 km ajetusta autosta on paljon rahaa, mutta kyllä siinä tietysti autoakin tulee rahalle vastineeksi. Olihan koeajoauton hinta uutena kuitenkin lähemmäs 50 000 euroa. Kelpaa yksityisajoonkin Käytetty Amarok on juuri henkilöautomaisuutensa takia hyvää myytävää yksityishenkilöillekin, sanoo raisiolaisen Visa-Auton paikallisjohtaja Miikka Lännistö. Noin puolet myynnissä olevista Amarokeista on arvonlisäverollisia ne päätyvät pääosin yrityksille. Yksityiset taas löytävät suuresta marginaaliverollisten tarjonnasta itselleen sopivan yksilön ja säästävät näin turhassa arvonlisäverollisessa osuudessa. –Aika usein tällainen Amarok toimii omistajansa ainoana autona niin työmailla kuin yksityisajoissakin. Yksityisajot tietysti erotellaan tarkalla ajopäiväkirjan pitämisellä, Lännistö sanoo. Lännistön mukaan Suomen vaihtoautomarkkinaan tuodaan paljon 5-paikkaisia ja pitkähyttisiä avolava-autoja Ruotsista. –Suomessa siitä sitten otetaan se takapenkki pois, jolloin auton voi rekisteröidä edullisemmin verotetuksi kaksipaikkaiseksi pakettiautoksi. Tosin hyviä myytäviä nämä Double Cab -avolava-autot ovat 5-paikkaisinakin, vaikka ne silloin ovat selkeästi kalliimpia. Kun avolava-autoa myydään vaikkapa 25 000 euron hintaluokassa, on 5-paikkaisessa hinta ainakin 20 % kaksipaikkaista korkeampi. 5-paikkaisina avolava-autoja onkin myynnissä melko vähän, hän sanoo. ! TEKNIIKKAA Amarokin vahvuus on Lännistön mukaan siitä puuttuva työkonemaisuus. –Siksi se kiinnostaa yksityisostajiakin. Siinä on räyhäkäs ulkonäkö ja avolavaksi hyvät ajo-ominaisuudet. Nelivetoisuudestakin on tukalilla keleillä iloa maaseudulla. Avolava-autojen myynti on muutenkin ajan saatossa muuttunut. Esimerkiksi Mersun X-malli menee avolavasta huolimatta myös premium-autona. Avolava-autoja tyylikkäämmiksi mm. hienoilla vanteilla ja lisävaloilla. Volkswagen Amarokin tavoin myös Ford Ranger -avolava-auto menee juuri henkilöautomaisuutensa ja tyylikkyytensä takia helposti kaupaksi myös yksityisasiakkaille siviiliajoon. Volkswagen Amarok KUUKAUDEN KÄYTETTY ”TAPPAA JA SYÖ ÖISEEN AIKAAN”
KAASUJALKA 9/2022 11 Tarjoukset voimassa 24.8.–4.9.2022 tai niin kauan kuin tuotteita tarjousaikana riittää. Ei ennakkovarauksia. 229 00 32 90 AutoGlym Headlight Restoration Complete Kit AJOVALOJEN KIRKASTAJA Himmentyneet ajovalot kirkkaiksi ennen syksyä. 60-00722 W-Light Impulse II LED-KAUKOVALO 18 x 5 W Soveltuu täydellisesti ahtaisiin asennuspaikkoihin ja huomaamattomiin asennuksiin. 48-3842 Norm. 119,00 Kärcher SC 2 EasyFIX HÖYRYPUHDISTIN Tehokasta puhdistamista ilman kemikaaleja. Poistaa kovilta pinnoilta jopa 99,9 % kotiolojen tavanomaisista bakteereista. Messinkiharjasetin avulla puhdistat mm. uunin sekä grillin vaivattomasti. 86-00640 Deltaco e-Charge HYBRIDIAUTON LATAUSLAITE Schuko Type 2 -liittimellä, 5 metriä Matkalaturi, jolla voit ladata autoasi normaalista maadoitetusta pistorasiasta jopa 3,6 kW latausteholla. 45-02431 Royal Camping LÄMPÖPUHALLIN 1000/2000 W Tyylikäs lämpöpuhallin, joka toimii myös viihtyisyyttä lisäävänä koristetakkatulena. 45-3264 Kanta-asiakkaille Kärcher SC 2 -höyrypuhdistimen messinkiharjasetti kaupan päälle! (86-01038, arvo 11,90) 119 00 meen 59 90 Berg TEHO LED-OTSAVALO 800 lm 10 W Työskentele molemmat kädet vapaina Toimii 3 x AAA-paristolla tai ladattavalla 18650-akulla (ei sis.) 90-01202 (17,90) VÄLKKYTARJOUS KANTA ASIAKKAILLE 9 99 Kanta-asiakkaille 99,90 Seuraa meitä somessa: facebook.com/motonet instagram.com/motonet? Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7.
12 KAASUJALKA 9/2022 ÄIJÄ AUTO ”SE ON RUMAA, KUN AUTO ON KOREE” 15 vuotta vanha ja 195 000 kilometriä Chrysler Sebring yllätti mukavuudellaan. Senkin ratissa syntyy suuria ajatuksia kuten jenkkiautoissa yleensä. TEKSTI JA KUVAT_ Urmas Hurmalainen T uo vertaus suurten ajatusten syntymisestä suuressa amerikkalaisessa autossa on peräisin Heikki Hietamiehen romaanista ”Paha sauma”. Kirjassa salkkuherra ja johtaja Muhonen perustaa kehitysaluerahaston tuella farkkutehtaita työttömyyden riivaamiin pikkukuntiin eri puolille Suomea. Chrysler New Yorkerilla kruisaileva Muhonen on tietysti huijari, joka vain käyttää hyväkseen hyväuskoisia kunnanjohtajia. Chrysler New Yorker oli komea ja maantielaiva, jota valmistettiin 14 sukupolvessa vuodet 1938–1996. Esimerkiksi vuosina 1974–1978 valmistetulla mallilla oli pituutta lähes 6 metriä. Viimeisinkin New Yorker oli 5,3 metriä pitkä. Vuosina 1995-2010 valmistettu Sebring oli vain kalpea varjo New Yorkerista, reilusti alle viisi metriä pitkäkin. Mutta eipä kilpaillut Sebring myöskään Mersujen ja muiden varsinaisten premiumautojen kanssa. Samaan hintaluokkaan osuivat Ford Mondeo, Volkswagen Passat ja Toyota Avensis. Koeajoon saatua vuosimallin 2007 Sebringiä liikutti kuitenkin 2,4-litrainen vapaasti hengittävä ja nelisylinterinen bensamoottori. Eurooppalaisissa ja aasialaisissa kilpailijoissa bensamoottorit olivat 2000-lubulla pääasiassa enintään 2.0-litraisia. Hurja ajatella, että tuosta 2,4-litraisesta moottorista tehoa irtosi vain 170 hevosvoimaa, kun nyt 1-litraisistakin bensaturboista tehoa löytyy 125 hevosvoimaa. Mondeon haastaja Erityisesti aloin hihkua innosta, kun Petikon Vaihtoautomaan hintapyyntö Sebringistä oli vain 3400 euroa. Samanikäisistä eurooppalaisista ja japanilaisista kilpailijoista samoilla kilometreillä saa maksaa usein ainakin puolet enemmän. Tätä kolmannen sukupolven Sebrginiä kehuttiin amerikkalaiseksi haastajaksi, joka tarjoaa yksilöllisyyttä. Onhan sen patakeula aika jyhkeä ilmestys, vaikka Sebringiä ei oikein voi sopusuhtaisen näköiseksi kehua. Jos muotimaailmasta haetaan vertauskuvaa, niin sitä voisi kuvata keski-iän ylittäneeksi mieheksi, jolla on Dressmanin pikkutakki, Gantin housut ja Pomarfinnin läskipohjakengät. Mielestäni toisen sukupolven Sebring oli sopusuhtaisempi ja ehdottomasti haastaja Mondeoille ja Passateille. Mielikuva jenkkiautoista on aina ollut Suomessa kallis. Uutena koeajetun Sebringin lähtöhinta on vuonna 2007 ollut kuitenkin samaa tasoa kuin uusien Mondeoiden ja Passatien perusmallien, noin 30 000 euroa. Sebring on kuitenkin ehdottomasti persoonallisempi ja ylellisemmän oloinen. Kun päätoimittaja kruisaili sillä taloyhtiömme pihaan, olin aistivinani naapureiden tuijottavan sitä kuin kalliimpaakin dollarihymyä. ”Uuden Sebringin rattiin osaisi helpommin kuvitella arvokkaasti harmaantuneen herrasmiehen kashmirhuivi kaulassaan kuin kuluneeseen nahkatakkiin ja farkkuihin pukeutuneen kaverin”, kehui IltaSanomat vuonna 2007. CHRYSLER SEBRING 4D 2.4 L, VM. 2007 MITTARILUKEMA: 195 000 km MOOTTORI: R4, 2360 cm3 POLTTOAINE: bensa VETOTAPA: etuvetoinen TEHOT: 170 hv VÄÄNTÖ 222 NM VAIHTEISTO: 4-lovinen automaatti KESKIKULUTUS: 8.9 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 211 g/km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 10, 3 s HUIPPUNOPEUS 200 KM/H MITAT: pituus 4850 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1500 mm, akseliväli 2766 mm MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 3400 € ! TEKNIIKKAA Muhkean mukava Sisustuksessa on käytetty paljon kovaa muovia ja se kyllä teki vaikutelmasta enemmän korealaisen kuin amerikkalaisen. Vaalea sisustus peltipaneeleineen ja valkopohjaisine mittareineen on kuitenkin ihan tyylikäs muovisuudestaan huolimatta. Viisarinäyttöinen kello antaa mukavan nostalgisen tuulahduksen. Pyöreän kattolinjan vuoksi pitkän kuskin pää osuu helposti ovenyläkarmiin. Itseni kaltaiselle 176-senttiselle persjalalle sitä riskiä ei kuitenkaan ole. Yleinen ja perinteinen mielikuva amerikkalaisesta autosta on mukava, pehmeäjousinen ja kookas auto, jonka voimanlähteenä on suuri 6tai 8-sylinterinen bensiinimoottori automaattivaihteistolla. Vantaan Petikon Vaihtoautomaasta koeajoon saatu Sebring oli kyllä automaattivaihteinen, mutta sylinterejä oli vain neljä. 2000-luvulla jenkkiautoja uudistettiin ja sopeutettiin eri markkina-alueiden toiveiden mukaisiksi. Sebring ei kokoja ikäluokassaan ole ihan kaikkein hiljaisimpia, mutta eivät ne moottorin ja renkaiden äänet haitaksikaan asti yllä. Se yllätti eurooppalaisella napakkuudelleen. Siinä on kuitenkin oman aikansa Passateihin ja Mondeoihin verrattuna ison auton tuntua. Kaikkiaan lähes 200 000 kilometriä ajettu Sebring on muhkean mukava matkavaunu. Ohjaus keskittää hyvin ja suuntavakavuuskin on hyvä. Sebringillä on helppo ajaa valtatiesuorilla, mutta eipä se hirveästi kallistele kaarteissakaan. Kaikkiaan ohjautuvuus on tarkka, eivätkä tuulenpuuskat Sebringiä pahemmin heiluttele. 2.4littrainen bensamoottori ei tietysti ole ainakaan tämän päivän mittapuulla taloudellinen. Keskikulutukseksi kerrotaan kunniakkaat 8,9 litraa 100 kilometrillä. Ajotietokone näytti kuitenkin lukemaa 11.7 litraa. Automaattivaihteistossa pykäliä on vain neljä, joten kierroksia kone kerää melkoisesti ennen kuin loota vaihtaa isompaa silmään. Silti meno on leppoisaa ja vaivatonta. Alusta on sopivan pehmeä. Ohjaus toimii moitteitta ja palauttaa hyvin. Miehekäs valinta Nettiautossa omistajat kehuvat vuolaasti tätä kolmannen sukupolven Sebringiä amerikkalaisen mukavaksi ja helpoksi autoksi, jonka varaosatkin on edullisia. Tosin niitä varaosia ei välttämättä kuulemma ole sitten ihan helposti saatavilla, ei ainakaan nopealla aikataululla. On siellä kyllä aika rumaakin palautetta, jossa sanotaan, että halpa osaa, mutta kallis ylläpitää. Kaiken kaikkiaan se, mitä nyt itse päättelin, niin Sebringiä voidaan muiden Chryslereiden tavoin pitää luotettavuudeltaan keskinkertaisena mallina ja merkkinä. Se tarjoaa 3400 eurolla paljon muhkeaa ja näyttävää autoa. Näyttävä ei välttämättä tarkoita aina kaunista, eikä edes tyylikästä. ”Pohoojaalainen” sanonta kuuluu, että se on rumaa, kun mies on ”koree”. Korealla kai tarkoitetaan hienoa, kaunista tai värikästä. Minusta Sebringiä voisi kehua enemmänkin rumankomeaksi kuin koreaksi autoksi. Tämän päivän mittapuulla se on myös sangen miehekäs valinta, ei missään nimessä naisellinen tai muunsukupuolinen auto. Chrysler Sebring
KAASUJALKA 9/2022 13 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 0400 422 582 / 0400 856 310 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 20.00 OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 040 351 0247 RICEN Autotalo Kampanja voimassa 30.9.2022 saakka. NYT ON NYT ON OSTON OSTON PAIKKA! PAIKKA! Autot alk. 13.0O0€ ERÄ DIESELAUTOJA ERIKOISEHDOIN! Reilua kauppaa jo vuodesta 1989! www.ricen.fi 1000 1000 € KAUPAN PÄÄLLE LAHJAKORTTI RUOKAKAUPPAAN!
14 KAASUJALKA 9/2022 Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Taidat olla niitä ihmisiä, jotka luulevat, ettei automaattilaatikkoa tarvitse ollenkaan huoltaa? Eihän se kuulu autosi huolto-ohjelmaankaan. Jos matkamittarilukema lähentelee jo 200 000 kilometriä, niin viimeistään nyt laatikon öljyt on syytä vaihtaa. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Syyskuun alkupuolella voi tulla tilanne, jolloin autokamera saattaisi olla autossasi tarpeen. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Kun menet vaihtoautokauppaan, niin ota tällä kertaa taskulaskin mukaan. Painetta on kovasti pistokehybridiin. Laske kuitenkin, kuinka paljon ajat itse ja minkä verran tankkaat rahalla, jonka joutuisit maksamaan lisää, jos ostaisit pistoke-Passatin bensa-Passatin sijasta? RAPU 22.6 – 22.7. Autoasioissa riittää jakson puolivälissä pähkäiltävää. LEIJONA 23.7 – 23.8. .Jos olet myymässä purkuautoasi varaosiksi, älä myy katalysaattoria siitä muutaman kympin tarjoaville huijari-jobbareille. Katalysaattori on arvotavaraa, jonka he myyvät itse eteenpäin jopa useilla satasilla. NEITSYT 24.8 – 22.9. Viimeistään nyt on luotettava oman ajattelun mahdollisuuksiin ja voimaan. Vaikka maailma dieseleitä hylkii, niin sinun ajoosi se voi olla juuri nyt oikea vaihtoehto: vaikka litrahinta on edelleen kova, dieselmoottori kuluttaa vähemmän ja on myös pitkäikäinen. VAAKA 23.9 – 22.10. Nyt tärkeintä on asettaa itselleen vaikeita kysymyksiä ja vastata niihin rehellisesti. Jos olet autonvaihtoaikeissa, kuuntele omaa sisintäsi, äläkä työkavereiden puheita. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Ei maailma ole sinua vastaan, se vaan se vain opettaa paineensietoa ja kestävyyttä. Autosi korjauslasku voi yllättää, mutta todennäköisesti vähään aikaan ei tarvitse korjaamolla asioita. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Kaikki etenee oikein mallikkaasti, kun vain luotat siihen, että maailma alkaa taipua tahtoosi. Jos olet ostamassa autoa yksityiseltä myyjältä, älä maksa heti, mitä pyydetään. Saatat tehdä elämäsi autokaupat! KAURIS 23.12 – 20.1. Siirrä höttöiset unelmat suoraan mappiin ööhön. Reilu kymppitonni on paljon rahaa lähes 200 000 km ajetusta sähköautosta, vaikka siinä ei bensamoottorin kuluvia osia olekaan. VESIMIES 21.1.-18.2. Jos jokin sinulle tärkeä asia vain pölyttyy sielusi hyllyllä, se syö intoa ja luovuutta. Etköhän ole jo tarpeeksi maksanut korjauslaskuja vanhasta Opel Vectrastasi? KALAT 19.2.-20.3. Jos olet muuttamassa uuteen taloyhtiöön syksyllä, varmista autopaikkasi: ne ovat uudessa osoitteessasi kortilla. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI ELO-SYYSKUULLE 2022! OSTETAAN AUTOJA MÖNKIJÄT Pohjanmäentie 7, HEINOLA I 0400 124 262 Mestarinkatu 16, LAHTI I 045 258 7877 westmac.fi Trailereiden päävarasto Heinolassa Sis. alv 24% alk. alk. 5.990€ 5.990€ HEVOSHEVOSTRAILERIT TRAILERIT Varastossa Varastossa useampaa useampaa mallia! mallia! KATSASTUSASEMIA VARAOSIA • varaosakauppa • vaihteistokorjaamo • vikadiagnostiikka • autosähkötyöt • määräaikaishuollot • katsastuskorjaukset • ilmastointihuollot • jakohihnan vaihdot (03) 5356 100 | Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen MYY AUTOSI MEILLE! Huutava pula 1000-30000€ autoista, myös pakut ja mp:t Linnatie 7, Mäntsälä Soita Petri Harinen puh. 0400 474 674 www.autoplaneetta.? autoplaneetta@gmail.com SUOMEN AUTOKIERRÄTYS / ILMOITUS LAYOUT 82 x 88 mm V1 V2 Auton kierrättäminen ympäristöystävällisesti on helppoa eikä maksa mitään. Kierrätä autosi ilmaiseksi Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Auton kierrättäminen on helppoa ja ilmaista. Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Ympäristö kiittää auton kierrättäjää Noin 95 % auton painosta pystytään hyödyntämään. AUTOKIERRÄTYS
KAASUJALKA 9/2022 15 15. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jari Sjöman, Petri Matikainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet 255 kpl: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Vihti, Porvoo, Mäntsälä, Askola, Karjaa, Inkoo Pirkanmaan telineet 89kpl: Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Sastamala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Seinäjoki, Vaasa, Kokkola Varsinais-Suomen telineet 90 kpl: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Tammisaari Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Kouvola, Kausala Kanta-Hämeen telineet 44 kpl: Hämeenlinna, Iittala, Tervakoski, Janakkala, Tuulos, Lammi. Riihimäki, Oitti, Loppi, Hyvinkää, Forssa Itä-Suomen telineet 66 kpl: Mikkeli, Varkaus, Juva, Pieksämäki, Suonenjoki, Joroinen, Heinävesi, Lieksa, Kitee, Tohmajärvi, Outokumpu, Vihanti, Vuokatti, Kuhmo, Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu, Nurmes, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com A) SAAB 9-3 B) NISSAN NOTE C) MERCEDES-EQ EQB D) VOLKSWAGEN AMAROK PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. EN HALUA, ETTÄ KOMMENTTEJANI JULKAISTAAN LEHDESSÄ VASTAUSKUPONKI LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 9/2022 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme 2 Gorilla-tuotesettiä. Vastausaikaa on 5.10.2022 saakka. Kesäkuun kisaan oikein vastanneiden kesken arvoimme 2 Gorilla Tuotesettiä ja 5 Hurmalaisen pokkaria. Gorilla tuotesetti: Toni Tamminen Jyväskylästä ja Matti Övermark Nurmosta. Pokkarit: Anitta Paalanko Helsingistä, Kari Nurmi Lappeenrannasta, Terttu Koivunen Helsingistä, Jaana Sylgren Hirvensalmesta ja Tellervo Koljonen Launosista. Paljon onnea voittajille! MIKÄ AUTO ON TÄSSÄ NUMEROSSA KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ? VASTAA, RATKO JA VOITA GORILLA TUOTETUOTESETTI! SETTI! Muista teettää talvihuolto ajoissa
16 KAASUJALKA 9/2022 Merkillisen luotettavaa autokauppaa Lahti Myyntimiehenkatu 4 15700 Lahti p. 03 8235 141 Hämeenlinna Paroistentie 2 13600 Hämeenlinna p. 03 6563 390 Hyvinkää Helletorpankatu 18-20 05840 Hyvinkää p. 019 347 9712 Kotka Haminantie 1 48810 Kotka p. 010 762 5203 Kouvola Kaitilankatu 3 45130 Kouvola p. 010 7625 202 Automyynti avoinna ma–pe klo 9-17 ja la klo 10–15, tervetuloa! Autokauppaa myös verkossa – Nelipyörä.fi Nelipyörä Hyvinkää Helletorpankatu 18-20, Hyvinkää Puh. 019 347 9711 I nelipyora.fi Nelipyörä Kouvola Kaitilankatu 3, Kouvola Puh. 010 7625 253 I nelipyora.fi FORD TAKUU VUOTTA tai 100 000 km *4 Täysin uusi Kia Niro toivottaa autoilun sähköisen aikakauden tervetulleeksi. Uusi Niro tarjoaa sykähdyttävän muotoilun ja yhden markkinoiden monipuolisimmista sähköistetyistä mallistoista, johon kuuluvat täyshybridi, ladattava hybridi sekä jopa 460 kilometrin* toimintamatkaan kykenevä sähkömalli. Suuret sisätilat ja nykyaikaiset teknologiat, kuten Kia Connect -palvelut, etäpysäköinti ja Vehicle-to-Device-lataus viimeistelevät autoiluelämyksen uuden Niron kanssa. Ladattavien Niro-mallien yhteydessä saat käyttöösi myös Kia Charge -latauskortin, joka avaa käyttöösi yhden Suomen laajimmista latauspiste verkostoista. Anna uuden Kia Niron johdattaa sinut mukavasti elämäsi suuriin sähköisiin hetkiin. Kia Niro alk. autoveroton hinta 29 878,76 € + arvioitu autovero 2 041,82 € + toimituskulut 600 € = kokonaishinta 32 520,58 €. Vapaa autoetu 660 €/kk, käyttöetu 495 €/kk. CO2-päästöt 0-105 g/km. *Auton toimintamatkaan sähköllä vaikuttavat muun muassa sähköajon osuus, kuljettajan ajotapa, ajonopeus, lämpötila, kelija ajo-olosuhteet sekä auton kuormaus. Kiatakuu 7 vuotta tai 150 000 km, kolme ensimmäistä vuotta ilman kilometrirajaa, sisältäen myös ajoakuston. Kia 24h tiepalvelu vuodeksi veloituksetta. Kia-huolenpito sopimus 3 vuodeksi kiinteällä kuukausimaksulla alk. 26 €/kk. Kuvan auto erikois varustein. Autoetu alk. 495 €/kk Niro alk. 32 521 € Täysin uusi Kia Niro Ladattuna elämäsi hetkiin. ford.fi FORD TAKUU vuotta tai 100 000 km 3 FORD KUGA LADATTAVA HYBRIDI Aja puhtaasti sähköllä jopa 64 km1. KOTILATAUSASEMA kaupan päälle! Vain Nelipyörästä3 Ford Kuga Titanium X Ladattava Hybridi (PHEV) 225 hv A7, alk. 46.355 € CO2 22 g/km. Vapaa autoetu alk. 715 €; käyttöetu alk. 610 €. Kuga-malliston yhdistetyt CO2-päästöt 22–149 g/km ja yhdistetty kulutus 1,0–7,1 l/100 km. Hinnat, CO2ja kulutustiedot 1.6.2022 hinnaston mukaan ja sis. toimituskulut 600 €. 1Akun ollessa täyteen ladattu. Auton kulutukseen ja toimintamatkaan sähköllä voivat vaikuttaa mm. sääja ajo-olosuhteet, akkukapasiteetti, kuljettajan ajotapa, ajonopeus ja auton kuormaus. 2Osta uusi Kuga Ladattava Hybridi (PHEV) -malli ja voit kesäetuna valita siihen minkä tahansa metallitai normaalivärin veloituksetta (0 €). Etusi arvo on jopa noin 1.000 €. Kesäetu ei koske Titanium-mallia. Saatavilla olevat värit näet hinnastosta. 3 Nelipyörä tarjoaa uuden Kuga ladattavan hybridin ostaajalle Ford Connected Wallbox -latausaseman kaupan päälle. Arvo yli 700 €. Kampanjat koskee vain yksityisasiakkaiden uusia Kuga ladattava hybridi -mallin (pl. Titanium) tilausja kauppasopimuksia ajalla 1.–31.8.2022. Eivätkä ole yhdistettävissä muihin etuihin. Lisätietoja saat Nelipyörästä. 4Ford tarjoaa liikenneja kaskovakuutuksen veloituksetta yksityisasiakkaille ensimmäiseksi kuukaudeksi Ford-liikkeestä. Ford-liike toimii Ifin asiamiehenä. Ford Vakuutuksen myöntää If Vahinkovakuutus Oyj, Suomen sivuliike. 5Ford-takuu 5 vuotta / 100 000 km (tai 2 vuotta ilman km-rajaa), korkeajänniteakun takuu 8 vuotta / 160 000 km. Kuvan auto erikoisvarustein. KUGA LADATTAVA HYBRIDI (PHEV) -MALLIN OSTAJALLE: Ford Vakuutuksen maksuton startti4 Väri kuin väri! € 2