Päijät-Hämeen painos Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti 7-8/2021 ÄIJÄAUTONA SKODA OCTAVIA RS TDI VM. 2010 Koeajossa mm. CITROËN Ë-C4 SHINE MERCEDES-BENZ EQV 300E VOLVO VOLVO V70 V70 Kuukauden käytetty Kaasujalka 14 vuotta! Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Kaasujalka 14 vuotta! Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Teboil Saksala Vanhanradankatu 4 puh. 010 7788 120 Avoinna arkisin 5.30-18, la 8-14 € (norm. 24.90€) Voimassa 26.8.2021 asti Teboil Kaskentie Uudenmaantie 27, puh. (02) 236 1000 Ma-Pe 6-24, La 8-24 ja Su 9-24 59 € KESÄHUOLLOT TEBOIL KASKENTIELTÄ Sisältää suuren määrän tarkistus ja vaihtotöitä. Tarjous koskee 4-sylinterisiä henkilöautoja. Lisätyöt, öljyt ja tarvikkeet veloitetaan erikseen. 69€ OLLOT TEBOIL KASKENTIELTÄ! 59 € KESÄHUOLLOT TEBOIL KASKENTIELTÄ KAUSIHUOLTOPAKETTI Sisältää suuren määrän tarkistus ja vaihtotöitä. Kysy tarkemmin! Tarjous koskee 4-sylinterisiä henkilöautoja. Lisätyöt, öljyt ja tarvikkeet veloitetaan erikseen. Ma-Pe 6-24, La 8-24 ja Su 9-24 Uudenmaantie 27, puh. (02) 236 1000 huoltaa autoja ja ihmisiä Huolto palvelee Ma-pe 8-16.30 Lisätyöt, öljyt ja tarvikkeet veloitetaan erikseen. Lisätyöt, öljyt ja tarvikkeet veloitetaan erikseen. Uudenmaantie 27, puh. (02) 236 1000 Ma-Pe 6-23, La 8-23 ja Su 9-23 PERUSPESU LAHTI , Aukeankatu 6, Puh. 0207 689 820 HEINOLA , Vuohkalliontie 14, Puh. 0207 689 869 CTEK NJORD® GO CTEK NJORD® GO (EVSE) Type2 (3-vaihe, 11kW) (EVSE) Type2 (3-vaihe, 11kW) 779,779,Wallbox PURE II 11kW 4,5m Wallbox PURE II 11kW 4,5m 795,795,HYBRIDIJA SÄHKÖAUTOJEN LATAUSASEMAT HYBRIDIJA SÄHKÖAUTOJEN LATAUSASEMAT
2 KAASUJALKA 7-8/2021 ! U R M A S H U R M A LA IN EN AUTO SÄHKÖISTYY, MISTÄ VEROTULOJA? Nykykaavalla laskettuna autokannan sähköistyminen tietää myös melkoisia verotulojen menetyksiä, jos autovero jatkossakin perustuu Co2-päästöihin. Mistähän sekin raha revitään tilalle? N yt siellä joku tietysti älähtää, että pitäisikö autoverotulojen pitämiseksi edelleen suosia paljon hiilidioksidia ilmaan tupruttelevia nokivasaroita ja bensasyöppöjä. No ei pidä. Kyllä niitä päästöjä voidaan hillitä merkittävästi vaikkapa panostamalla uusiutuviin polttoaineisiin, kuten esimerkiksi biodieseliin ja biokaasuun. Niillä ei päästä nollapäästöihin, mutta vastaavasti ainakin tiedämme, että niillä kulkevat autot on jossain kaukana valmistettu ekologisemmin kuin pääosa sähköautojen sähköakuista. On ilmiselvää, ettei sähköautossa ole pakoputkea, josta ilmaan päätyisi terveydelle haitallisia päästöjä. Sähköauton valmistaminen ei kuitenkaan ole ainakaan vielä toistaiseksi erityisen ekologista, kuten ei sen lataaminenkaan, mikäli sähkö on tuotettu vähemmän kestävin menetelmin. Vaatimukset autoveron poistosta kuulostaa oikein hyvältä. Totuus kuitenkin lienee, että kansa on valmis nykyiseen tapaan maksamaan sitä autoveroa, jos tavallinen bensalla tai dieselillä käyvä polttomoottoriauto kuitenkin on autoveroineenkin tuntuvasti halvempi kuin sähköversio vastaavasta autosta. Hinta ratkaisee Kaasuautoissa edelleen on tuntuvasti autoveroa, vaikka niissä on päästy polttomoottoriautoja pienempiin Co2päästöihin. Otetaan tähän esimerkiksi kaasulla käyvä Volkswagen Golf Variant, joka käy sekä maakaasulla että hivenen kalliimmalla, mutta myös ekologisemmalla biokaasulla. Kaasu-Golf Variantin 30 419 euron lähtöhinnassa autoveroa on arviolta 2 289,73 €. Esimerkiksi täyssähköisen Peugeot e-208 Active Pack 50 kWh 136 Automaatin lähtöhinta on 32 160 euroa ja siitä autoveroa on arviolta vain 836,38 €. Ja kysymys on kuitenkin ihan eri kokoluokan autoista. Golf -farmari on tilava perheauto, sinänsä mainio täyssähköinen Peugeot e-208 on pikkuauto. Mistä paikataan valtion kassaan autoverokannan pieneneminen? En rakasta autoveroa, eivätkä rakasta juuri muutkaan suomalaiset. Totuus kuitenkin lienee, että se enemmistö edelleen ostaa mieluummin 30 000 euroa autoveroineenkin maksavan tilavan perheauton kuin joka tapauksessa ilman autoveroakin 40 000 euroa maksavan sähköauton. Eikö se näin pienessä maassa riitä, että auton Co2-päästöt saataisiin laskettua noin 100 grammaan kilometrillä? Toki uuden ja pienen sähköauton saa jo nyt noin 20 000 eurolla, mutta ihminen tarvitsee myös tilaa. 20 000 euron sähköautolla kyllä pärjää kauppa-ajot taajamamassa, mutta lasten kanssa sillä on paha lähteä reissuun kaukana asuvan mummon luokse. Täyssähköisestä ja riittävän tilavasta perheautosta saa ainakin nykyisellään maksaa noin 40 000 euroa. Kun biokaasukin kuitenkin säästää luontoa ja sähköautojen akkujen valmistuksen todellisesta ekologisuudesta liikkuu monenlaista tietoa, niin miksiköhän viherväen puheissa ei biokaasuhehkutusta juurikaan kuule. Helsingin katukuvaan on ilmestynyt pyöräilijöitä varten suunniteltuja roskiksia, jotta vauhdissa niihin olisi helppo heittää. Innokas lukijamme ihmetteleekin, että mitä roskia ajaessa syntyy? Eihän pyörällä ajaessa voi mussuttaa patonkia tai syödä mitään muutakaan. Kuvan nappasi Anu Simola Mäntsälästä. KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN SONAXIN TUOTESETILLÄ Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 040 6647 788
KAASUJALKA 7-8/2021 3 AUTO SÄHKÖISTYY, MISTÄ VEROTULOJA? Range Rover Evoque P300e -pistokehybridiä mainostetaan hiljaisena, mutta ei huomaamattomana. Hiljainen kyyti jatkuu bensalla ajaessakin, mikä ei kolmisylinteriselle bensaturbolle ole itsestäänselvyys. R ange Rover Evoque -pistokehybridi on ensimmäinen koeajamani auto, jonka bensaturbon käynnistä en olisi kolmisylinterisyyttä edes tunnistanut, jos en olisi asiaa etukäteen tiennyt. En tiedä mistä se johtuu, mutta jotenkin korvani on herkkä kolmipyttyisen pörinälle. Vaikka pikkuturbotkin tänä päivänä pintakaasulla ja matalilla kierroksilla kulkevat nätisti, niin kiihdyttäessä tuo pörinä lyö kuuluvasti läpi. Ladattava hybridi Range Rover Evoque P300e tarjoaa ylivoimaisen yhdistelmän sähköistä liikkumista ja nelivetoista suorituskykyä. Sillä voi ajaa jopa 55 kilometriä pelkällä sähköllä, ladata akun 80 % täyteen vain 30 minuuutissa (DC) ja nauttia Range Roverin brittiläisestä maasturieleganssista niin sileillä valtateillä kuin röpelöisemmillä sivuteilläkin. Sähköja bensamoottoreiden 309 hevosvoiman yhteisteho tekee etenemisestä pakotonta pitkässä matka-ajossa. Evoquella voi ajaa joko rinnakkaishybriditai täyssähkötilaa (EV) käyttäen. Ajotilan voi valita joko itse tai automaattisesti. Koska koeajoviikko osui hyville alkukesän säille, myös melko lailla luvatun 55 kilometrin matkan myös pääsin sähköllä. Parasta on äänettömyys, kuten lataushybrideissä ja varsinkin täyssähköautoissa yleensäkin. Ajettavuudeltaan Evoque on herkkä ja tunnokas. Itse en mennyt rymistelemään maastoon, mutta Evoque tunnetaan etevänä etenijänä sielläkin. Sileillä asfalttiteillä Evoque muuttuu tunnelmaltaan elegantiksi. Viimeksi olen ajanut Range Rover Evoqueta nelisylinterisenä itselataavana hybridinä. Tällä kerralla oli tosiaan aika yllättävää, että yhden pytyn pudottaminen pois ei tuntunut missään. 8-lovinen automaatti teki hienosti yhteistyötä moottorin kanssa. Vaihteita voi käyttää myös manuaalisesti ohjauspyörän ”läpysköillä”. Muhkea vääntö Sisustus on hillityn elegantti ja höystetty omaperäisillä hienouksilla. Esimerkiksi taustapeili antaa mahdollisuuden nähdä taaksepäin kameralla, mutta sen voi asentaa myös tavalliseksi peiliksi. Neliveto on toteutettu asentamalla sähkömoottori taka-akselille, siksi täyssähkötilassa auto ei myöskään ole nelivetoinen, vaan takavetoinen. Sähkömoottorin teho on 80 kilowattia eli 109 hevosvoimaa ja sähkötilassakin huippunopeus on jopa 135 kilometriä tunnissa. 1.5-litraisessa bensamoottorissa tehoa on 200 hevosvoimaa. Bensaja sähkömoottoreiden yhteisvääntö on muhkeat 540 newtonmetriä. Jalkoihinkaan Evoque -pistokehybridillä ei jää, se kiihtyy nollasta sataseen 6.4 sekunnissa ja huippunopeus on 213 km/h. Ja vääntöhän se tällaisessa autossa ratkaisee. Sitä on muhkeat 540 Nm. EV-sähkötilassakin huippunopeus on jopa 135 km/h. Sähkömoottori ottaa hidastuksissa syntyvää energiaa akustoon. Bensiinimoottorin yhteyteen integroitu 11 kW:n käynnistinmoottorilaturi tuottaa nopeasti sähkötehoa, vaikka ajoakku olisi tyhjäkin. Ladattavat hybridit eivät tingi Land Rover Evoquen kyvykkyydestä ja käytännöllisyydestä. Esimerkiksi kahluusyvyys ja sisätilat ovat vastaavat kuin perinteisissä polttomoottoriversioissa. Brittilehti WhatCar listasi viime keväänä automallien hintamuutoksen ensimmäisten kolmen vuoden aikana. Range Rover Evoque nousi sijalle 7. No onhan auto toki brittien oma merkki, mutta en minä asiaa koeajokokemuksen perusteella edes ihmettele. Onhan hintakin saatu laatuun ja hohdokkaaseen brändiin suhteutettuna kohtuulliseksi, kun autovero määräytyy Co2-päästöjen mukaan. Range Rover Evoque P300e Plug-in Hybrid hinnat alkavat 61 694 eurosta, siitä autoveroa on vain reilut 2000 euroa. Alhainen autovero selittyy sillä, että virallinen Co2-lukema on44 g/km. Eiladattavan LAND ROVER RANGE ROVER EVOQUE D165 MHEV AWD Auto S:n 61 401 euron hinnasta autoveroa on 14 051 euroa, kun virallinen Co2-lukema on 171 g/km. Ei öykkäröi Sinänsä tämä autoverokikkailu näiden pistokehybridien kohdalla on vähän huvittavaa, kun tietäähän sen, että kun tällaisella Evoque -pistokehybridilläkin nautiskellaan pitkistä ajomatkoista Suomen suvessa, vain todellinen egomies menee lataamaan siihen sähkö säännöllisesti. Tiheästi rakennetuissa kaupungeissa latauspisteellisiä kauppakeskuksia kuitenkin riittää ja niissä Evoquen lataaminen on helppoa ja nopeaa. Käyttämällä 32 kW:n DC-pikalaturia sähköakun lataa nollasta 80 prosenttiin vain puolessa tunnissa. 7 kW:n AC-laturilla lataaminen nollasta 80 prosenttiin vie 1 tuntia 24 minuuttia. Täysi lataus kotitalouspistokkeesta kestää 6 tuntia 42 minuuttia. Evoque tuntuu yleensä erittäin hienostuneelta, erityisesti sähkökäyttöisessä tilassa. Vähän vain mietityttää, kenelle tällainen kuitenkin parituhatta kiloa painava yli 60 000 euron ladattava maasturi on juuri oikea auto. Taloudelliseksi se tulee, jos ajelee lyhyiden etäisyyksien taajamissa ja on mahdollisuus ladata koko ajan. Eri asia, onko maasturi sellaiseen ajoon kaikkein järkevin valinta. Jos taas ajelet pitkiä maantiesuoria pääasiassa bensalla, ei meno ole kovin taloudellista, eivätkä päästötkään vastaa virallisesti annettuja lukemia. Luultavasti Evoque-pistokehybridin ostaa tyylitietoinen, mutta myös rahoistaan tarkkaa rivitalotai omakotitaloasukas. Hän ajaa Evoquellaan pääasiassa lyhyttä taajama-ajoa ja haluaa viestittää naapurustolleen varallisuuttaan elegantisti ja ilman öykkäröintiä. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski ! TEKNIIKKAA RANGE ROVER EVOQUE P300E PLUGIN HYBRID AWD AUTO R-DYNAMIC S POLTTOMOOTTORI: R3, 1497 cm3. 200 hv SÄHKÖMOOTTORI: 109 hv VETOTAPA: 4-veto VAIHTEISTO: 8-lovinen automaatti POLTTOAINE: lataussähkö + bensa BENSAJA SÄHKÖMOOTTORIEN YHTEISTEHO: 309 hv AJOAKKU 15 KWH (LITIUM-IONI) CO2-PÄÄSTÖT: 44 g/km (ilmoitettu) EU-KULUTUS YHDISTETTY WLTP: 2.0L / 100km (ilmoitettu) VÄÄNTÖ: 540Nm TOIMINTAMATKA SÄHKÖLLÄ WLTP: 55 km LATAUS: nopea ja helppo, 0–80% vain 30 minuutissa käyttämällä 32 kW:n DC-pikalaturia tai vain 1 tunti 24 minuuttia 7 kW:n AC-laturia SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 100 km/h: 6.4 s, huippunopeus 213 km/h MITAT: pituus 4371 mm, leveys 1996 mm (ulkopeilit taitettuina), korkeus 1649 mm, akseliväli 2681 mm, tavaratila 591 – 1383 l, maavara 212 mm KOEAJOAUTON AUTOVERON SISÄLTÄVÄ KOKONAISHINTA LISÄVARUSTEINEEN: 78 838,38 €, EVOQUE-PISTOKEHYBRIDIEN HINNAT: alk. :61 694 € Hienostunut brändi, josta moni on valmis maksamaan Mukava matka-ajossa, mutta myös pätevät maasto-ominaisuudet Lataushybridille tyypillisesti taloudellinen ajo vaatii jatkuvaa lataamista Hinta, edullisemminkin saa paljon hienoja lataushybridimaastureita JÄLKIMAKU Range Roverilla on hienostunut luonne ja sillä ajavat aristokraatit. Evoquepistokehybiridi jatkaa tätä perinnettä. Se ei kuitenkaan ole perinteisesti mikään lottovoittajan auto, vaikka moni äkkirikastunutkin sellaisen ehkä ostaa. Itse olen perusmies, jolle saattaisi riittää vaikkapa jopa 15 000 euroa halvempi, mutta monilta lukuarvoiltaan vastaava 300-hevosvoimainen ja nelivetoinen Peugeot 3008 -pistokehybridi. ? + – TYYLITIETOISEN PISTOKEMAASTURI Rover Range Rover Evoque KOEAJOSSA
4 KAASUJALKA 7-8/2021 VINKKI Mukavaa autoilua Koira on monille perheenjäsen, joka matkustaa autossa mukana – minne ikinä mennäänkään. Lemmikin matkustusturvallisuuteen kannattaakin panostaa rajaamalla sille oma paikka Travall-koiraverkon avulla. A uton tavaratilaan asennettava Travall-koiraverkko on järkevä hankinta, sillä irrallaan autossa matkustava koira voi äkkijarrutustai onnettomuustilanteessa paitsi satuttaa itsensä, niin myös aiheuttaa vahinkoa muille matkustajille. Travall-koiraverkkoratkaisua on myös mahdollista täydentää kätevällä tilanjakajalla ja karkailun estävällä koiraveräjällä. Travallin valmistamat koiraverkot ovat automerkkija mallikohtaisia, joten ne istuvat täydellisesti paikoilleen. Verkon kiinnitys tapahtuu kekseliäästi kunkin automallin tavaratilan sopiviin kohtiin niin, ettei autoon tarvitse tehdä mitään muutoksia tai viritelmiä. Koiraverkon asentaminen ei vaadi erikoistyökaluja ja verkko istuu sille tarkoitettuihin kohtiin millimetrin tarkasti. Mallikohtaisen mittatarkkuuden vuoksi Travall-verkko pysyy vankasti paikoillaan – se ei irtoa eikä rämise. Ja koska laadukkaan koiraverkon täytyy myös kestää kulutusta, kuten raapimista ja puremista, Travall-tuotteet ovat vankkarakenteisia ja päällystetty kestävällä nylonpinnoitteella. LEMMIKKI TURVALLISESTI MATKAAN Koiraveräjän tehtävänä on estää koiran karkaaminen takaluukkua avattaessa. TEKSTI_ Timo Kiiski » Huollot » Korjaukset » Ilmastointilaitehuollot » Pakokaasumittaukset – OBD + Diesel-savu » Ohjauskulmien suuntaukset » Ajovalojen myllytykset » Vikakoodin luku Bosch / Autocom LT-AUTOKORJAAMO KY Kärrytie 17, Orimattila, puh. (03) 777 4498, 044 700 4498 ltautokorjaamo@gmail.com | www.ltautokorjaamo. MONIMERKKIKORJAAMO 15 Veräjä estää karkailun Koska auton tavaratilaa tarvitaan usein muuhunkin kuin koiran kuljettamiseen, on koiraverkkoratkaisua mahdollista täydentää erikseen myytävällä tilanjakajalla. Tilanjakajan avulla jaat tilan niin, ettei koira pääse käsiksi matkatavaroihin tai esimerkiksi ruokaostoksiin. Tilanjakaja on huippuhankinta myös silloin kun halutaan estää kahden koiran keskinäinen nahistelu. Huomaa, että myös tilanjakajat ovat automallikohtaisia ja sopivat yhteen vain tietyn koiraverkkomallin kanssa. Jakajia on saatavilla useisiin koiraverkkoihin. Uutuutena Travall-valikoimasta löytyy nyt myös koiraveräjiä, joiden tehtävänä on estää koiran karkaaminen takaluukkua avattaessa. Veräjä on kätevä hankinta myös koiraharrastajille, jotka viettävät lemmikkinsä kanssa aikaa näyttelyissä tai harrastuksissa, ja pitävät takaluukkua auki pidempiäkin aikoja. Koiraveräjä vaatii toimiakseen Travall-koiraverkon ja -tilanjakajan. Veräjä kiinnitetään tilanjakajaan, ja se on helppo kääntää sivuun silloin, kun sille ei ole tarvetta. Jos tavaratila on jaettu 5050, koiraveräjän voi hankkia molemmille puolille. Travall-tuotteita myyvät hyvin varustellut autotarvikeliikkeet ympäri Suomen.
KAASUJALKA 7-8/2021 5 ”Luottohäiriömerkintä ei ole osamaksukaupan este” kkautomyynti.fi suomalainen pienyritys Laaja valikoima vaihtoautoja n.100 kpl Meiltä helppo ja luotettava rahoitus! Kysy lisää rahoituksen ehdoista myyjiltämme kkautomyynti@outlook.com Pakettiauton vuokraus 60e/vuorokausi ilman kilometrirajoitusta Toimitamme auton tarvittaessa kotiovelle veloituksetta M . B . A . AUTOKORJAAMO OY BMWja MB-autoihin määräaikaishuollot ja korjaukset Automaattivaihteistojen huollot Ilmastointihuollot/-korjaukset Nelipyöräsuuntaus Huollon yhteydessä katsastuspalvelu Sijaisauto Sahaajankatu 3 15100 Lahti P. 010 422 1212 Avoinna ma-to 8.00 16.30 pe 8.00 16.00 Varaosapartneri www.mbaautohuolto.? Anna autollesi säihkyvin tulevaisuus suojaamalla maalipinta ajoissa, takuulla! Kysy lisää liikkeistämme tai katso www.kestopinnoite.fi LAHTI: Lahden Ruoste-Expertit Oy, Tupalankatu 3, 050 4688 238, ruoste-expertit.fi, avoinna arkisin 8-16 KOUVOLA: Car-Expert Oy, Alakyläntie 31, (05) 371 0590, avoinna arkisin 8-17 HINTA ALKAEN 450€
6 KAASUJALKA 7-8/2021 Premium-luokassa ei ole ollut aikaisemmin tarjolla täyssähköistä tila-autoa, mutta nyt Mercedes on tuonut markkinoille sellaisen ja auton mallimerkintä on EQV. A uton erottaa välittömästi Vitosta jyhkeämmän maskin ja tummien autoa kiertävien ikkunoiden ansiosta. Sisällä on kuusi erillistä nahalla verhoiltua istuinta ja koeajoyksilössä myös kaksi isoa lasikattoluukkua, joista toinen avautuu sähköllä. Etuvetoinen auto ladataan etupuskurin vasemmasta kulmasta löytyvän luukun alta. Ensimmäiset kilometrit sujuvat tilavan auton äänettömyyttä ihastellessa. Sähkömoottorin vääntö tekee vaikutuksen myös, ajaminen on äärimmäisen helppoa ja mukavaa. Auton reilun omamassan tuntee rauhallisuutena ja vakautena ajossa jo tyhjänä, mutta ohituskiihtyvyydeksi välillä 50-100 kilometriä tunnissa mittasin silti alle seitsemän sekuntia, nollasta sataan mennään siis reilussa kymmenessä sekunnissa. Kuusi matkustajaa matkustavat väljästi ja myös heidän matkatavarat mahtuvat hienosti kyytiin. Takamatkustajat voivat säätää ilmastointia mieleisekseen omasta säätimestä ja pienemmät tavarat voi laittaa kyytiin tyylikkäästi takaikkunan kautta, jollei halua koko sähkökäyttöista takaluukkua avata. Sivuovet toimivat myös nappia painamalla ja oikea sivuovi avautuu myös kaukosäätimellä VIP –tyyliin. Täydessä latingissa ajotietokone näyttää rangeksi 354 kilometriä. Aika hyvin se näyttää pitävän myös paikkansa rauhallisessa ajossa kesäkelillä. Ratin vasemmasta läpyskästä voi säätää energian talteenottoa tehokkaammaksi, joten jarrupoljinta tarvitsee painella aika harvoin. Toisaalta pitkissä alamäissä EQV rullaa hyvin kun säätää hidastuksen minimiin oikean puolen viiksestä. Mercedes-Benz EQV osoitti, että sähkötekniikan kehittymisen myötä tätä tila-autoa voi ajatella jopa ammattikäyttöön, esimerkiksi taksiksi. Äänettömän mukava kyyti maistuu matkustajille ja kuljettajakin viihtyy hienojen TEKSTI & KUVAT_ Petri Matikainen ! TEKNIIKKAA MERCEDES-BENZ EQV 300 E KOEAJOAUTON HINTA VAKIOVARUSTEIN: 96 718 € (lisävarusteet + 23 113 €) PÄÄSTÖT: g/km WLTP-SÄHKÖNKULUTUS: 27,0 kWh/100 km WLTP-TOIMINTAMATKA: 354 km AKUN ENERGIASISÄLTÖ: 90 kWh TEHO: 150 kW (204 hv) VÄÄNTÖ: 362 nm OMAMASSA: 2635 kg KOKONAISMASSA: 3500 kg HUIPPUNOPEUS: 160 km/h AUTON PITUUS: 5140 mm TAVARATILA MAX. 1030 L AKUSTON TAKUU: 8 vuotta/160 tkm KOEAJON KESKIKULUTUS: 26 kWh/100 km Tyylikäs ja tilava Mukavan pitkä toimintamatka VIP –mallin hinta varusteltuna Kuljettajan istuimen rajalliset säätövarat JÄLKIMAKU Perheautojen aatelia varsinkin kaupunkiseudulla. Pakettiauton koko yhdistettynä helpon henkilöauton ajettavuuteen tekee keskipitkästä EQV:stä miellyttävän matkakumppanin. Pitkän version saa myös 1+8 –paikkaisena versiona. ? + – SÄHKÖINEN VIP-TILA-AUTO Mercedes-Benz EQV 300 E KOEAJOSSA ajo-ominaisuuksien ansiosta, eikä tavaratilakaan hetkessä lopu kesken.
65-70 km 21-24 g/km Esimerkiksi Mercedes-Benz CLA 250 e A Shooting Brake Business kokonaishinta alk. 44 016,26 € (sis. alv:n, arvioidun autoveron ja toim.kulut 600 €). Vapaa autoetu 830 €/kk, käyttöetu 665 €/kk. CO2-päästöt WLTP 24 g/km, EU-keskikulutus 1,1 l/100 km. Rahoitusesimerkki: Mercedes-Benz CLA 250 e A Shooting Brake Business hinta toim.kuluineen alk. 45 566,26 €, käsiraha €, Sopimusaika 36 kk/30 000 km, perustamismaksu 195 €, kuukausierä 498,28 €/kk (kk-erä sisältää taatun auton arvon sopimuksen päättyessä, määräaikaishuollot, korjaukset sekä talvirenkaat), käsittelykulut 9,95 €/kk. Taattu arvo sopimuksen päättyessä 26 978,86 €. Luoton määrä 41 351,26 €. Viimeinen suurempi erä 27 448,14 €. Kuukausierä sisältää koron 1,9 % sekä käsittelykulut. Luottokustannus yhteensä 2 521,85 €, todellinen vuosikorko 2,5 %. Luottohinta 43 873,11 €. Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Rahoitusyhtiö: Santander Consumer Finance Oy, Risto Rytin tie 33, 00570 Helsinki. Kuvan autot lisävarustein. Tarjous koskee uusia tilauksia ajalla 11.6.-30.9.2021, eikä sitä voi yhdistää muihin tarjouksiin tai etuihin. Lämpötila, ajo-olosuhteet, auton kuormaus sekä kuljettajan ajotapa voivat vaikuttaa auton toimintamatkaan, akun kapasiteettiin ja suorituskykyyn. Ajotietokoneen kieli: suomi. Kesäbenz tarjoaa taas upeita etuja. Voit valita suosituista, entistä vahvemmin varustelluista ladattavista hybrideistä mieleisesi edullisella Kesäbenz tarjoaa taas upeita etuja. Voit valita suosituista, entistä vahvemmin varustelluista ladattavista hybrideistä mieleisesi edullisella kuukausihinnalla (36kk/30 tkm), joka sisältää kaiken olennaisen. Vaihtoehtoina ovat kompakti A-sarjan viisiovinen, tyylikäs A-sarjan Sedan, kuukausihinnalla (36kk/30 tkm), joka sisältää kaiken olennaisen. Vaihtoehtoina ovat kompakti A-sarjan viisiovinen, tyylikäs A-sarjan Sedan, tilava B-sarja, urheilullinen CLA Coupé ja dynaaminen CLA Shooting Brake. Toimintamatka pelkällä sähköllä on mallista riippuen jopa 70 km, tilava B-sarja, urheilullinen CLA Coupé ja dynaaminen CLA Shooting Brake. Toimintamatka pelkällä sähköllä on mallista riippuen jopa 70 km, mikä riittää useimpien päivittäiseen arkiajoon. Lue lisää mikä riittää useimpien päivittäiseen arkiajoon. Lue lisää mercedes-benz.fi/kesäbenz mercedes-benz.fi/kesäbenz Toteuta unelmasi. Valitse sinulle sopivin ladattava Toteuta unelmasi. Valitse sinulle sopivin ladattava hybridi huoltoineen 499 €/kk ilman käsirahaa. hybridi huoltoineen 499 €/kk ilman käsirahaa. Kuukausihinta sisältää mm. • Määräaikaishuollot ja korjaukset • Auton taattu arvo sopimuksen päättyessä • Talvirengassarja • Medianäyttö 10,25” • Oppiva, puheohjattava MBUX-käyttöliittymä • 8G-TRONIC-automaattivaihteisto • LED High Performance -ajovalot • Pysäköintipaketti, sis. peruutuskameran ja pysäköintiavustimen • Progressive-ulkonäköpaketti Alhonkatu 5, Lahti | puh. 0207 510 400 | Automyynti, ma-pe 9-17.30, la 10-14 | Huolto/varaosat, ark. 8-17, la sulj. Asentajantie 3, Porvoo | Automyynti (Citroen ja Peugeot), puh. 0207 510 323 | ark. 9-17, la 10-14 | Huolto/varaosat, puh. 0207 510 300 | ark. 8-17, la sulj.
8 KAASUJALKA 7-8/2021 Kun ajoin ë-C4:n lataukseen Tammiston Lidlissä, vieressä oli latautumassa Tesla Model 3. Vilkaisin sen kojelautaa vaivihkaa ja vertasin sitä sähköSitikkaan eli ë-C4:ään. Totesin vaimolle saman, minkä olen sähköautoja koeajaessani todennut ennenkin. –On se vaan mukavampi ajaa autoa kuin taulutietokonetta, minä sanoin. O len nimittäin sen polven miehiä, että haluan autojen olevan edelleen autoja. Nuorempi sukupolvi voi ajatella toisin. Citroën ë-C4:n vahvuus on siinä, että se on edelleen MUKAVA AUTO, paino molemmilla sanoilla. Entisinä aikoina riitti, kun ranskalaisen Citroënin painotti sanaa ”mukava”. Koska autot uhkaavat muuttua IT-pilvessä ohjailtaviksi liikkumisvälineiksi, pitää Citroën ë-C4:n kohdalla korostaa tuon ”mukavan” ohella sitä, että se on myös ”auto”. Citroën ë-C4 osuu samaan kokoluokkaan mm. Volkswagen ID3:n ja Nissan Leafin kanssa. Eli perinteisellä automitoituksella se on C-segmentin eli alemman ns. Golf-keskikokoluokan auto. C-segmentti tai alempi keskiluokka tai keskiluokka on siis eurooppalaisen kokoluokituksen keskimmäinen luokka. Alempi keskiluokka tässä yhteydessä tarkoittaa siis auton kokoluokitusta. Ei sitä, että näillä autoilla ajaisi jokin vähäarvoisempi keskiluokka. C-segmenttiin kuuluvan auton keskimääräiset mitat ovat: pituus 4110 mm, konepellin pituus 1260 mm, leveys 1650 mm ja oven syvyys 140 mm. C-segmenttiin kuuluvia autoja ovat esimerkiksi Citroën C4, Ford Focus ja Nissan Qashqai. Ja siihenhän tietysti bensiinimoottorisen Citroën C4:n sähköinen sisko tai veli osuu. Paljon autoa Sähköautojen tapaan ë-C4:n valtti on tietysti sähkömoottorin äänettömyys. Vaan saa siinä 40 000 euron hintaluokassa rahalle vastineeksi paljon muutakin. Toisin kuin muutama vain vähän halvempi, mutta selkeästi pienempi sähköauto, ë-C4 ei tunnu pelkästään kivalta ja eritoten kaupunkiajoon sopivalta sähköautolta. Sillä ajaa mukavasti pidemmänkin matkan. Ihan ensimmäiseksi huomio kiinnittyy sen ulkonäköön. ë-C4 on muhkean kokoinen ja erittäin hyvänäköinen auto: ei mikään ”sähkötötterö”. Vaikka siinä on crossover-henkeä, minulle se tuo mieleen hieman korkeamman hatchback-mallisen, mutta voimakkaasti viistoperäisen coupen. Ihan kuten aikoinaan nuorena miehenä 1990-luvun alussa tykästyin enemmän Toyota Corollan 5-oviseen Liftback-malliin kuin niinikään Corollan 5-oviseen, mutta pystyperäiseen hatchback-malliin. 5-ovinen ja coupemaisen loivasti laskeva viistoperä oli joskus aikoinaan jopa oma suosikkini korimalliksi. Kun 2000-luvun alussa kaikki halusivat farmariMondeon, minä valitsin työsuhdeautoksi viistoperäisen hatchback-Mondeon. Tämä siis pienenä johdantona, miksi ihastuin ë-C4:n muotoiluun: se näyttää kaikin puolin tyylikkäältä. Tilantuntua riittää myös auton sisällä. ë-C4 tuntuu ihan oikeasti perheautolta. Pituudeltaan Citroën ë-C4 tarjoaa hyvät jalkatilat nelihenkiselle perheelle, vaikka lapset olisivat jo isojakin. Sähkö-Sitikan pohjana on sama sähkövoimalinja kuin konsernin muissakin täyssähköautoissa, Peugeot e-208 ja e2008:ssa. Syksyllä ajoin e-208:n ja kehuin sen silloin vallan mainioksi täyssähköautoksi. Sen tuntui tähän ë-C4:ään verrattuna kuitenkin pikkuautolta. Satas ë-C4:ssäkin on 50 kWh:n ajoakusto ja sähkömoottori tuottaa 100 kW:n huipputehon sekä 260 Nm:n väännön. Sähköiseksi WLTP-toimintamatkaksi ë-C4:lle luvataan 350 kilometriä ja uskoisin sen myös toteutuvan tuulettomilla säillä ja kesäisillä teillä. Itse opin jo e-208:lla pelaamaan aika hyvin nappulalla, jota painamalla saa moottorin jarruttamaan tehokkaammin. Kun lähdin ë-C4:llä autoliikkeen pihasta Vantaan Petikosta, mittari osoitti rangeksi eli toimintamatkaksi 318 kilometriä. Kotiin Tikkurilan kupeseen Vantaan Hiekkaharjuun tuli n. 17 kilometriä ja valtaosa matkasta on 80 km/h -nopeudella ajettavaa Kehä III -tietä. Range näytti kotipihaan kaartaessa toimintamatkaksi edelleen 314 kilometriä. Hidastamalla range pitenee En tiedä, miten paikkansapitävä tuo range-lukema on, mutta voi se pitää paikkansakin. Aina kun vauhtia piti pudottaa esimerkiksi edessä ajavan rekan takia, painoin vaihteenvalitsimen vieressä olevaa B-nappulaa, joka voimistaa moottorijarrutusta. Saman tein aina myös silloin, kun kaarre esimerkiksi rampilla vietti jyrkästi alaspäin. Moottoritienopeuksissa sähköä kuluu todella reippaasti. Kalenteriin osui työmatka Hämeenlinnaan, ja meidän pihasta määränpäähän oli kutakuinkin tasan 100 kilometriä. Lähtiessä mittari osoitti toimintasäteeksi vielä 266 kilometriä, mutta perille tullessa jäljellä oli ”rangea” enää vähän yli 80 kilometriä. Matkasta n. 85 kilometriä ajoin moottoritietä 120 kilometrin tuntinopeutta. Ladattuani taas Tiiriön Lidlin pihassa sähköakkuun 240 kilometrin toimintamatkan päätin kokeilla, miten sähkö riittää ajamalla kotimatkalla vain 100 kilometrin tuntinopeutta koko n. 85 kilometrin moottoritieosuus. Perille päästyä samalla latauksella olisi taittanut vielä noin 105 kilometrin matkan. Pudottamalla 120 km/h -nopeusrajoituksilla vauhtia sataseen sähköauton toimintasädettä saa näköjään totisesti pidennettyä ihan kunnolla. Se on näiden sähköautojen ikävä puoli, että koeajoissa pitkälti keskitytään vain näihin latausaikoihin ja toimintamatkoihin. Helposti unohtuu, että TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski ! TEKNIIKKAA CITROËN Ë-C4 SHINE 50 KWH 136HV EV MOOTTORI: täyssähköauto TEHO: 100 kW / 136 hv VAIHTEISTO: alennusvaihde, yksivaihteinen VÄÄNTÖ: 260 Nm CO2-PÄÄSTÖT: g /km TOIMINTAMATKA: 350 km (ilmoitettu) LATAUSAJAT: 100% suko pistoke (8 A): 24 h, 100 %Wallbox 3 x 16 A kolmivaihe: 5 h, 80% pikalatausasema (100 kW): 30 min (toimintamatkaa saadaan 10 km/ min) SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.4 s (Sport-ajotila), huippunopeus 150 km/h (Sportajotila) MITAT: Mitat: pituus 4355 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1515 mm, akseliväli 2670 mm, tavaratila 380 1250 l TEHDASLISÄVARUSTEET: metalliväri, älypuhelimen langaton lataus, Connected Cam Citroën -tuulilasikamera, lämmitettävät ohjauspyörä sekä tuulilasin alaja vasen reuna KOKONAISHINTA: 41 349,85 € (ë-C4 -malliston hinnat alk. 35 000 €) Ison auton tuntua Äänetön Tilasta ei tarvitse tinkiä sähkön takia Moottoritienopeuksissa toimintamatka lyhenee nopeasti JÄLKIMAKU Tämä voi mennä vähän mainostamisen puolelle, mutta jos minun pitäisi pistää noin 40 000 euroa täyssähköautoon, niin hyvin todennäköisesti valintani olisi tämä ë-C4. Se on muhkean näköinen, riittävän tilava ja vielä erittäin mukava ajaa. Tarjoaa kovan vastuksen saman hintaluokan polttomoottoriautolle. ? + – HUIPPUMUKAVA SÄHKÖ-SITIKKA Citroën ë-C4 KOEAJOSSA sähköautossa on yhä paljon samoja ominaisuuksia, joilla mitataan myös perinteisiä polttomoottoriautoja. Sähkö-Sitikka ë-C4 nimittäin on kaikin puolin Citroenin perinteille uskollisesti kokoluokassaan erittäin mukava auto, muutenkin kuin sähkömoottorin mukanaan tuoman äänettömyyden ansiosta. Koeajetun auton vakiovarusteinen Advanced Comfort -jousitus suodattaa tienpinnan töyssyt ja nimismiehenkiharat tämän hintaluokan autoksi mallikkaasti. Erittäin mukavat ovat myös ë-C4:n istuimet. 177 cm pitkälle miehelle istuinosakin oli ihan riittävän pitkä, mutta moni pitkäjalkaisempi on kaivannut siihen lisää pituutta. Istuimet ovat sopivasti ranskalaisen pehmeät. Ne on onnistuttu istuttamaan perusrakenteeltaan jämäkkään runkoon. Kun hinnat vaihtelevat 35 000 eurosta 40 000 euroon, niin kyllä tämä sähkö-Sitikka on sähköautomarkkinoilla aika kova haastaja.
KAASUJALKA 7-8/2021 9 EUROMASTERIN KAUTTA KESÄÄN Matkaja lankapuhelimesta soitettaessa 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min (alv 24%). ILMASTOINTILAITTEEN TÄYTTÖHUOLTO 79 € henkilöja pakettiautot (ei hybridit), hinta sis. 500 g täyttöainetta R-134a ja työt Kysy meiltä lisää! Katso lähin Euromaster-palvelupisteesi verkkosivuiltamme tai soita 0207 700 800* Sis. öljyn ja öljynsuodattimen vaihdon (max. 5 l Total-öljyä 5W40, suodatin ja vaihtotyö), nesteiden tarkistukset (jarru, kytkin, jäähdytys ja pesu), renkaiden kunnon ja ilmanpaineiden tarkastuksen, alustan kunnon tarkastuksen. KESÄHUOLTO alk. VETOKOUKUT ASENNETTUNA alk. 99 € 649 € ÄLÄ HUOLEHDI, ME HUOLLAMME sis. koukun, asennuksen ja johtosarjan Michelin Primacy 4 (TM 6B/2021) ”Tasapainoinen rengas vailla heikkouksia” TEKNIIKAN MAAILMAN TESTIVOITTAJA! HYVISSÄ KÄSISSÄ euromaster.fi MIETITKÖ KANNATTAAKO AUTON KORJAUS? MYY AUTOSI MEILLE! PYYDÄ TARJOUS copart.fi/myyajoneuvosi ? Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 020 728 8650 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 020 728 8651
10 KAASUJALKA 7-8/2021 Vähemmän trendeistä piittaava, mutta luotettavaa isoa vaihtofarmaria kohtuuhintaan etsivä perusperheellinen ei voi sivuuttaa viimeisiä Volvo V70 -dieseleitä. Syitä siihen löytyy vaikka kuinka. S tatuksen nostattamiseksi käytetyn ja suhteellisen tuoreenkin Volvo V70:n ostaminen olisi ehkä vähän naurettavaa. Perheen jääkiekkoilevan juniorin joukkueessa kun monen pojan vanhemmalla on jo uuden ajan mahtikeulainen Volvo V90 -farmari. V70-malli kun poistui Volvon tuotannosta vuonna 2016 ja saman vuoden alkusyksystä V90:n polttomoottoriversiot tulivat myyntiin Euroopassa. Nettiauto.comissa oli tarjolla kesäkuun alussa vain yksi vuonna 2017 ensirekisteröity V70. Koeajoon saatu Volvo V70 vuosimallia 2014 edustaa V70mallisarjan kolmatta sukupolvea, joka tuli markkinoille vuonna 2007. Tarkkasilmäinen erottaa sen kuitenkin mallisarjan ensimmäisistä autoista vuonna 2013 tehdystä faceliftistä: maskin ristikkorakenne vaihtui neljään kromattuun, vaakatasoiseen lamelliin ja maskin keskelle tuli aiempaa suurikokoisempi Volvon logo. Etupuskuri sai uuden muodon, jossa ilmanottoaukko oli laidasta laitaan ulottuva yhtenäinen komponentti. Myös takapuskuri oli muotoiltu uudelleen, kromisomisteita oli lisätty ja pakoputkien ulostulot ja takavalot oli muotoiltu uudelleen. Suuria muutoksia tapahtui myös tekniikassa. V70:n nokalle saatu D4 -moottori edusti Volvon uusinta moottorifilosofiaa. Viisija kuusisylinterisistä moottoreista luovuttiin kokonaan ja koko moottoripaletti nojasi myös dieseleissä 4-sylinterisiin ja kaksilitraisiin ratkaisuihin. Nyt näitä viimeisiäkin V70 -dieselfarmareita saa vaihtoautoina kohtuuhintaan. Sellaisen sain koeajoon itsekin lentokentän kupeesta Kamux Airporista Vantaalla. D4 osoittautui vankaksi, vääntäväksi ja tehokkaaksi dieselmoottoriksi, jonka kulutus on tietämäni mukaan saatu puristettua jopa neljällä alkaviin lukemiin. Lyhyessä koeajossa kulutusta ei pääse mittaamaan, mutta käsittääkseni nämä viimeisten Volvo V70 -mallien rivinelosdieselit ovat oikeasti taloudellisia. Ja se on varmasti yksi syy, miksi perusperheelliset yhä näitä Volvon farmaridieseleitä ostavat. Tietysti itselleni tuli 2-litraisella rivinelosdieselillä ajaessa vähän haikea olo, kun olen elämässäni niillä Volvon aiemmilla kuutosja viitosdieseleillä niin paljon ajanut. Kun sain ajokortin kesällä 1981, isä oli edellisenä talvena ostanut vähän ajetun kuusisylinterisen Volvon 244 D6-mallin. Myöhemmin oma vaimoni osti Volvo S40 D5:n, jossa oli 5-sylinterinen dieselpannu. Niiden hörinää jäi kyllä kaipaamaan, kun nämä viimeiset 2-litraisen R4-dieselit eivät samalla tavalla ”hörise”. Kylmänä käynnistäessä 2-ltiraisen ja nelisylinterisen dieselmoottorin käynti oli hiukan rouheaa, mutta kesähelteillä ei kauan tarvinnut ajaa, kun käynti jo vaimeni. Digimittarit Vuonna 2013 näihin V70-malleihin tuli myös digimittarit. Niiden luettavuus jakaa mielipiteet: nuoremmat niitä ”diggaavat” ja tällaiset kuuttakymppiä lähestyvät seniorit vähän vierastavat. Perinteinen virta-avainkin oli korvattu virtalukon paikkaa toimittavaan koloon työnnettävällä kapulalla. D4-dieselmoottori yhdistettynä 8-portaiseen automaattivaihteistoon tarjosi vahvaa suorituskykyä ja pakottoman leppoisaa menoa. Vaihteisto teki yhteistyötä vääntävän moottorin kanssa vaivattomasti ja lähes huomaamatta. Tuoreimmatkaan V70 -mallit eivät enää herätä intohimoja, enkä usko, että lätkäjoukkueen vanhempainkokouksessa lätkämutsikaan enää mainostaa V70mallia ”meidän Volvona”. Vaihtoautohalleissa tuoreimmat V70-dieselit tekevät tänä päivänä kuitenkin liukkaasti kauppansa. Hallituksen hysteria poistaa maasta dieselit ei ole saavuttanut lapsiperheitä, jotka tarvitsevat luotettavaa ja taloudellista farmaria arjen ajoon kohtuuhinnalla. –Volvo V70 -diesel kohtuullisella kilometrilukemalla menee todella hyvin kaupaksi. Se on kivassa hintaluokassa ja turvallinen, järkevä sekä reilunkokoinen perheauto. Sellainen ostetaan enemmän järki-kuin tunnesyistä. Pääasiassa käytetyn Volvo V70:n ostajat ovat etsineet alun perinkin juuri Volvoa, ei mitään muuta merkkiä. Myöskään turvallisuutta Volvo-ihmiset eivät unohda painottaa. Viimeiset ja vähän ajetut V70-mallit menevät senkin takia hyvin kaupaksi, että yhtä vähän ajetut, mutta kutakuinkin samanikäiset Volvon V90-mallit ovat jo useita tuhansia euroja kalliimpia. TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski KUUKAUDEN KÄYTETTY Volvo V70 PERUSPERHEEN VANKKA FARMARI ! TEKNIIKKAA VOLVO V70 D4 SUMMUM AUTOMAATTI, VM. 2014 MITTARILUKEMA: 104 000 km MOOTTORI: R4, 1969 cm3 POLTTOAINE: diesel VAIHTEISTO: 8-lovinen automaatti VETOTAPA: etuveto TEHOT: 181 hv VÄÄNTÖ: 400 Nm YHDISTETTY KULUTUS: 4.3 l/100 km (tehtaan ilmoittama) CO2-PÄÄSTÖT: 113 g/km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.6 s, huippunopeus 220 km/h MITAT: pituus 4814 mm, leveys 1907 mm, korkeus 1547 mm, akseliväli 2816 mm, tavaratila 555 1580 l MYYJÄ: Kamux Airport, Vantaa HINTA: 19 890 €
KAASUJALKA 7-8/2021 11 www.motonet.? Tuotteita rajoitetusti. Tarjoukset voimassa 11.7.2021 saakka. Ei ennakkovarauksia. Osta 15.8. mennessä neljän tai viiden litran Mobil 1 -moottoriöljykannu ja voit voittaa 10 000 euron Motonet-lahjakortin! ljä t i iid lit VÄLKKYTARJOUS 5,98/L 23 90 Teammate MÖKKIPELI Kahden tai useamman hengen heittopeli kaikenikäisille 80-00749 Bestway Bestway PVCPVC-VENEPAKETTI VENEPAKETTI 223 cm x 110 cm 223 cm x 110 cm + airot ja pumppu + airot ja pumppu Pakkaus sisältää veneen, airoparin, Pakkaus sisältää veneen, airoparin, käsipumpun sekä korjauspaikan käsipumpun sekä korjauspaikan 54-2452 54-2452 Mobil 1 FS Rally Formula/Peak Life 5W-50 ”3+1” Mobil 1 FS Rally Formula/Peak Life 5W-50 ”3+1” MOOTTORIÖLJY MOOTTORIÖLJY kampanjapakkaus kampanjapakkaus Neljä litraa kolmen hinnalla! Neljä litraa kolmen hinnalla! 59-5055 59-5055 Norm. 31,90 Norm. 31,90 Bestway Bestway UIMA-ALLAS UIMA-ALLAS 427 x 84 cm 427 x 84 cm Vetoisuus 10220 litraa Vetoisuus 10220 litraa 80-00442 80-00442 Fiskars Fiskars Automaattinen Automaattinen KASTELUKELA XL KASTELUKELA XL Vallankumouksellinen kastelukela XL Vallankumouksellinen kastelukela XL käynnistää puutarhan kastelun käynnistää puutarhan kastelun uuden aikakauden! uuden aikakauden! 85-00799 85-00799 39 90 199 00 Fiskarsin seinäkiinnike XL-kastelukelalle kaupan päälle! (85-00800, arvo 24,90) VÄLKKYTARJOUS KANTA-ASIAKKAILLE 169 00 99 90 Airam Cool 25 ECO 12 V/230 V Airam Cool 25 ECO 12 V/230 V KYLMÄLAUKKU KYLMÄLAUKKU 25 L 25 L Taloudellinen mutta tehokas Taloudellinen mutta tehokas kylmälaukku 12 V tai kylmälaukku 12 V tai 230 V -järjestelmiin 230 V -järjestelmiin 86-02219 86-02219 Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7.
12 KAASUJALKA 7-8/2021 ÄIJÄ AUTO Skoda Octavia RAKSAKUNDIN RÄHISEVÄ PERUSSPORTTI ! TEKNIIKKAA Voi hellanlettas miten se aika rientääkään. Muistelisin nykyisen puolustusministerin, tanssitähti ”Kanki Kaikkosen” aikoinaan kruisailleen tällaisella toisen sukupolven Skoda Octavia RS:llä. Nyt ei 11 vuotta vanhasta RS:stä enää ole ministeritason privaattiautoksikaan, mutta juuri leivän syrjään päässeelle raksakundille vanha diesel-RS istuu kuin nenä päähän. TEKSTI_Urmas Hurmalainen KUVAT_Mika Salomaa SKODA OCTAVIA SEDAN 2.0 TDI RS DSG VM.2010 MITTARILUKEMA: 302 000 km MOOTTORI: R4, 1968 cm3, turbo POLTTOAINE: diesel VETOTAPA: etuveto VAIHTEISTO: 6-lovinen DSGautomaatti TEHO: 170 hv VÄÄNTÖ: 350 Nm YHDISTETTY KULUTUS: 6.8 l/100 km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 8,3 s, huippunopeus 224 km/h, MITAT: pituus 4572 mm, leveys 1769 mm, korkeus 1462 mm, akseliväli 2578 mm, tavaratila 560 1420 l CO2-PÄÄSTÖT: 159 g/km MYYJÄ: Auto-Planeetta, Espoo HINTA: 6 980 € V almistuuhan niitä raksakundeja amiksesta Espoossa ja Helsingissäkin, mutta jotenkin tällainen vanha ja 300 000 kilometriä ajettu Skoda RS TDI tuntuu enemmän kotikaupunkini Vantaan raksakundin menopeliltä. Tämän sitten kirjoitan vain ja ainoastaan myönteisessä hengessä. Vantaalainen nuori raksakundi on rehti ja konstailematon, ihan kuten tämä vuosimallin 2010 Skoda RS TDI DSG-aujtomaattilvaihdelaatikolla. Vaikka mittarilukema on jo huikeat yli 300 000 km, äänekkäästi jyrisevä diesel-RS tuntuu olevan tekniikkansa puolesta iskussa. Aikoinaan juuri tämä toisen polven Octavia RS-käsittääkseni niin sanotusti räjäytti pankin. Varsinkin dieselinä se tarjosi pikkuisen näyttämishaluiselle perheelliselle turvallisen ja taloudellisen vaihtoehdon. RS oli 12 milliä perus-Octaviaa matalampi. Varsinkin mustassa värissä ja näyttävien pyöriensä sekä kromisten pakoputkenpäittensä ansiosta se erottui uhmakkaasti perus-Octaviasta. Römisevät soundit, leveät mustat pyörät ja peräti 350 newtonin vääntö istuttaa 11 vuotta vanhan Octavia RS:n Simonkylän R-kioskin eteen jotenkin luontevasti. Vielä kun vähän yli parikymppinen kuski nousisi autosta baseball-lippis väärinpäin taitettuna, niin äijäidylli olisi täydellinen. Tuo lippis väärinpäin tuntuu edelleen olevan paikallista muotia varsinkin Ajuniori-ikäisillä vantaalaisilla jääkiekkokundeilla. Ehkä se on sitä Helsingissä ja Espoossakin, mutta pojan kasvettua ulos kiekkojunioriajoista en ole enää Espoon ja Helsingin jäähalleilla aikaani viettänyt. Tämä toisen polven Octavia on oikea monikulttuuriauto, sitähän on tehty Wikipedian mukaan Tsekin lisäksi Kiinassa, Intiassa, Ukrainassa ja Venäjäjällä. Vantaalla tällainen vanha RS ei kuitenkaan ole monikulttuuri-, vaan monokulttuuriauto. Jos sillä joku kruisailee, niin kyllä se on virolainen tai suomalainen raksakundi, lähi-idän heput suosivat enemmän vanhoja Bemareita. Vaivaton ajettava Ratti on tällaiselle yksinkertaiselle Vantaan ukolle sopivan riisuttu, siinä ole juuri mitään ylimääräisyksiä. Ei mitään äänenvoimakkuuden säätimiä tai kanavanvaihdinta. Sähköikkunatja peilit kuitenkin oli. Tämän aikakauden DSG-laatikosta on paljon naristu ja kirjoiteltu. Koeajetussa RS:ssä se toimi kuitenkin kuin ”hirvi” teki ajamisesta vaivatonta. Kun tämä toisen polven diesel-RS aikoinaan tuli markkinoille, sen meluisuus pistettiin lähes kaikissa koejojutuissa merkille. Ja melkoiset jyrinät sisälle kantautuvatkin. Uskoisin kuitenkin että nuoremmalle väelle tällainen jyrinä voi olla jopa plussaa. Ulkonäkö antaa tästä vanhasta RS:stä todellisuutta kiukkuisemman mielikuvan. Turbo tulee mukaan vasta, kun tallaa painaa kunnolla ja ajan kanssa. Liikkeelle pienillä kierroksilla lähtiessä moottori on aika hengetön. Kaarteissa sillä on myös taipumus aliohjautua vähän liiankin nopeasti. Itse ajaminen on metelistä huolimatta laadukasta. Ikkunoista ja peileistä näkee hyvin joka puolelle, eikä Octavia huonommillakaan teillä hae häiritsevästi uria. Octavia menee sinne, minne käsketään. Persaus ei edelleenkään ota kipeää töyssyissä. Vanhanakin RS on sopivan jämäkkä ja silti pehmeä. Moottoritiellä liikenteen mukana pysyäkseen joutuu kuitenkin pintakaasulla hörlöttelyn sijasta painamaan tallaan ajoittain kunnolla: alavääntöä pitäisi saada lisää. Yli 300 000 kilometriä ajettunakin 11 vuotta vanha RS-diesel tuntuu ihan toimivalta. Tavallista Octaviaa kehutaan kansan rakastamaksi perusautoksi, R:ssä on ainesta nuorison sportiksi. Dieselinä 170-hevoscvoimainen RS ei ole tykki, mutta liikahtaa ihan riittävästi. Ulospäin sitä voisi kuvata neutraalin ärhäkäksi. Se on visuaalisesti tyylikäs, mutta silti huomaamaton Jos ei ihan ehdoin tahdoin halua mölypesää, suosittelen investoimaan äänieristykseen vaikkapa jossain Finikor-liikkeessä. Octavia RS TDI tarjoaa lähes yhtä paljon ajamisen iloa kuin 30 hv tehokkaampi bensiinimoottorinen RS. Ja kaikki tämä tulee kohtuullisella 7,4 litran kulutuksella satasella.
KAASUJALKA 7-8/2021 13 SAMANLAISET VAIHTOAUTOT, KAKSI HINTAA Tällä palstalla tarkastellaan myyntitietojen valossa hyvin samanlaisten vaihtoehtojen hintojen vaihtelua. Myyntiilmoitukset eivät kuitenkaan kerro kaikkea esimerkiksi varusteista, renkaiden kunnosta ja huoltojen täsmällisyydestä! Kuukauden halvin-kallein – vaihtoautovertailussa vertaillaan lähes identtisen vaihtoautojen hintoja. TEKSTI_Timo Kiiski HINTAHAITARISSA YHTEISTYÖSSÄ HALVEMPI. Toyota Avensis 1,8 Valvematic Active Edition Sedan, vm. 2018, aj. 48 000 km, etuveto, 147 hv, bensa, automaatti, myyjä Vihdin Autotalo Oy, h. 23 900 €. 23 900 € HALVEMPI. .Skoda Octavia Combi 1,4 TSI Style DSG automaatti, vm. 2017, aj. 98 000 km, bensa, automaatti, etuveto, 150 hv, myyjä Ajanvaunu, Savonlinna, h. 20 900 €. 20 900 € HALVEMPI. Mercedes-Benz E 280 CDI 4Matic A Business Avantgarde, vm. 2008, aj. 173 000 km, diesel, neliveto, 190 hv, automaatti, myyjä AKR Autoja koneliike Oy, Loimaa, h. 11 900 €. 11 900 € 12 900 € KALLIIMPI. Mercedes-Benz E 280 CDI 4Matic A Avantgarde, vm. 2008, aj. 170 000 km, diesel, neliveto, 190 hv, automaatti, myyjä Nelipyörä, Kotka, h. 12 900 €. KALLIIMPI. Toyota Avensis 1,8 Valvematic Active Edition Sedan, vm. 2018, aj. 46 000 km, etuveto, 147 hv, automaatti, myyjä Maakunnan Auto, Seinäjoki, h. 25 900 €. 22 900 € KALLIIMPI. Skoda Octavia Combi 1,4 TSI Style DSG automaatti, vm. 2017, aj. 99 000 km, bensa, automaatti, etuveto, 150 hv, myyjä Rinta-Joupin Autoliike, Lahti, h. 22 900 €. 25 900 € OSAAJA PALVELUKSESSASI Nykyaikaisen ajoneuvokaluston huoltoihin ja korjauksiin tarvitaan erikoisosaamista. KL-ServicePartner -korjaamot tarjoavat Mercedes-Benz, BMW, Volvo ja Audi -asiantuntemusta ja heillä on asianmukaiset välineet vianetsintään ja korjaustyöhön. MIKSI VALITA KL-SERVICEPARTNER? 1. Autosi huolletaan alkuperäislaatuisilla varaosilla autonvalmistajien ohjeiden mukaisesti. 2. Autosi huoltotiedot päivitetään autonvalmistajan sähköiseen huoltokirjaan 3. Näin uudenkin autosi takuu, sekä arvo säilyy 4. Kaikilla KL-Varaosien tuotteilla on korjaamon asentamana 2 vuoden takuu Autokorjaamo T ja P Lahti KY Visankuja 2, 19600 HARTOLA 044-5327014 | MB/BMW/Volvo/Audi JVO Konehuolto Oy Teollisuustie 7, 16300 ORIMATTILA 040-5257335 | MB/BMW/Volvo/Audi MBA-Autokorjaamo Oy Sahaajankatu 3, 15520 LAHTI 010-4221212 | MB/BMW Vääksyn Varaosa ja Tarvike Oy Vääksyntie 2, 17200 VÄÄKSY 03-7660075 | MB/BMW/Volvo/Audi Katso lähin korjaamosi: www.kl-servicepartner.fi ÖLJYNVAIHTO ILMAN AJANVARAUSTA M Meeiillllää ppooiikkkkeeaatt öölljjyynnvvaaiihhddoossssaa vvaaiivvaattttoom maassttii jjaa nnooppeeaassttii!! Aja auto sisään ja juo kahvit odotellessa, jos ehdit.
OSTETAAN AUTOJA MYY AUTOSI MEILLE! Huutava pula 1000-30000€ autoista, myös pakut ja mp:t Olarinluoma 13, Espoo Soita Petri Harinen puh. 0400 474 674 www.autoplaneetta.fi autoplaneetta@gmail.com MÖNKIJÄT Pohjanmäentie 7, HEINOLA I 0400 124 262 Mestarinkatu 16, LAHTI I 045 258 7877 1000W/20Ah/25kmh Sis. alv 24% NYT NYT VAIN VAIN 1490€ 1490€ westmac.fi Sähköskootteri Sähköskootteri Tuotteidemme päävarasto Heinolassa Vihreään siirtymiseen. Useita värejä saatavana heti varastosta. Palvelemme kesäajalla 17.6. 11.8. ma-pe klo 9-17 Palvelemme kesäajalla 17.6. 11.8. ma-pe klo 9-17 Meillä myös maahantuontija erikoiskatsastukset kilpailukykyisin hinnoin. Katso nettisivultamme tai soita. Tuulissuontie 34, Lieto • puh. (02) 436 4300 www.wp-katsastus.fi Tervetuloa! KATSASTUSASEMIA VARAOSIA • varaosakauppa • vaihteistokorjaamo • vikadiagnostiikka • autosähkötyöt • määräaikaishuollot • katsastuskorjaukset • ilmastointihuollot • jakohihnan vaihdot (03) 5356 100 | Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen AUTOKIERRÄTYS Auton kierrättäminen on helppoa ja ilmaista. Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Ympäristö kiittää auton kierrättäjää Noin 95 % auton painosta pystytään hyödyntämään. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti
KAASUJALKA 7-8/2021 15 15. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA Wheelmedia Oy, Olarinluoma 13, O2200 Espoo PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jorma Mikkola, Jari Sjöman, Petri Matikainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet 255 kpl: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Vihti, Porvoo, Mäntsälä ja Askola Pirkanmaan telineet 89kpl: Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Sastamala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Seinäjoki, Vaasa, Kokkola Varsinais-Suomen telineet 90 kpl: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Kouvola, Kausala Kanta-Hämeen telineet 44 kpl: Hämeenlinna, Iittala, Tervakoski, Janakkala, Tuulos, Lammi. Riihimäki, Oitti, Loppi, Hyvinkää, Forssa Itä-Suomen telineet 66 kpl: Mikkeli, Varkaus, Juva, Pieksämäki, Suonenjoki, Joroinen, Heinävesi, Lieksa, Kitee, Tohmajärvi, Outokumpu, Vihanti, Vuokatti, Kuhmo, Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu, Nurmes, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO Kesälomareissut mukava tehdä huolletulla autolla. PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. VASTAUSKUPONKI Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki 7-8/2021 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com A) CITROEN C4 B) VOLVO V70 C) MB V300 D) AUDI Q5 TOUKOKUUN kilpailuun vastanneiden kesken arvoimme Sonaxin autonhoitopaketin ja onnellinen voittaja on Paavo Karvonen Oulusta. Onneksi olkoon! Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme Sonax autonhoito setin. Vastausaikaa on 9.9.2021 saakka. MIKÄ AUTO ON KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ TÄSSÄ NUMEROSSA? VASTAA, RATKO JA VOITA SONAX TUOTESETTI
16 KAASUJALKA 7-8/2021 Merkillisen luotettavaa autokauppaa Lahti Myyntimiehenkatu 4 15700 Lahti p. 03 8235 141 Hämeenlinna Paroistentie 2 13600 Hämeenlinna p. 03 6563 390 Veikkari Hyvinkää Veikkarinkatu 1 05840 Hyvinkää p. 019 347 9712 Kotka Haminantie 1 48810 Kotka p. 010 762 5210 Kouvola Kaitilankatu 3 45130 Kouvola p. 010 762 5228 Automyynti avoinna ma–pe klo 9-17 ja la klo 10–15, tervetuloa! Autokauppaa myös verkossa – Nelipyörä.fi NYT VUODEKSI VAIN 309€/KK TOYOTA COROLLA TOURING SPORTS HYBRID COROLLA HYBRID ACTIVE EDITION /kk ILMAN KÄSIRAHAA 309 € TÄYSIN UUSI COROLLA HYBRID VUODEKSI: • Ilman käsirahaa uusi auto kiinteään kuukausihintaan • Auto sisältää Hybridipaketin ja metallivärin • Kesäja talvirenkaat kevytmetallivanteilla • Palauta auto vuoden päästä tai jatka sopimusta • Ostamme tarvittaessa nykyisen autosi COROLLA TOURING SPORTS 1.8 HYBRID ACTIVE EDITION kokonaishinta 28.356,02 € (sis. toimituskulut 600 € ja Hybridipaketin 590 € sekä metallivärin 520 €), WLTP CO2-päästöt 103 g/ km, WLTP EU-yhd.kulutus 4,0 l/100 km. Takuu 3 vuotta/100 000 km, korin puhkiruostumattomuustakuu 12 vuotta, hybridijärjestelmän takuu 5 vuotta/100 000 km. Toyota Hybridiakkuturva 10 vuotta/350 000 km. Hybrid Pack -tarjous koskee uusia asiakastilauksia (vain yksityistilauksia) ja on voimassa toistaiseksi. Kuvan auto erikoisvarustein. ESIMERKKILASKELMA: Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Active Edition 28.356,02 € (sis. toimituskulut 600 € + Hybridipaketti ja metalliväri 1 110 €). kk-erä 309,52 €. Rahoitusaika 12 kk. Kilometrit 10 tkm. Käsiraha €. Suurempi viimeinen osamaksuerä/taattu hyvityshinta 24 749,78 €. Korko 1,99 %. Käsittelymaksu 9 €/kk. Perustamiskustannus 180 €. Todellinen vuosaikorko 2,72 %. Luoton määrä 28 356,02 €. Luoton ja kustannusten yhteismäärä 31 147,75 €. Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Luoton myöntäjä Toyota Finance Finland Oy, Korpivaarantie 1, Vantaa. Autokauppaa myös verkossa nelipyörä.fi Lahti Myyntimiehenkatu 4 15700 Lahti p. 03 8715 118 Kotka Haminantie 1 48810 Kotka p. 010 763 5700 Automyynti avoinna ma–pe klo 9-17 ja la klo 10–15, tervetuloa! FORD TAKUU vuotta tai 100 000 km FORD HYBRID PUMA ECOBOOST KEVYTHYBRIDI Ford Puma on täynnä älykästä teknologiaa. Sen erikoisuus on 456 litran tavaratila Ford MegaBoxilla, joka sopii tyhjennystulpan ansiosta myös märkien varusteiden säilyttämiseen. EcoBoost-kevythybridin 48 V sähkömoottorin akku latautuu ajon aikana. Saatavilla sekä manuaalina että ajomukavuuden varmistavalla automaattivaihteistolla. Nyt Ford Pumaan 95-vuotisjuhlaedut: %:n korko* ilman kuluja Ford Takuu 5 v/100 000 km* 3 Ford Puma EcoBoost Hybrid suositushinta alk. 24.084 € tai 199 €/kk* ford.fi Ford Puma Titanium 1.0 EcoBoost Hybrid -kevythybridimallisto (mHEV) suositushinta alk. 24.084,15 € CO 2 -päästöillä 122 g/km. Hinta sis. toimituskulut 600 €. Ford Puma -malliston CO 2 -päästöt 121–155 g/km. EU-keskikulutus 5,4–6,8 l/100 km. Puma mHEV -mallin vetopaino 1100 kg. Hinnat, CO 2 ja kulutustiedot 1.4.2021 hinnaston mukaan. *Kertaluoton rahoitusesimerkki: Ford Puma EcoBoost Hybrid suositushinta 24.084,15 € (sis. toim. kulut), käsiraha 2.900 €, sopimusaika 60 kk, kuukausierä 199 €, viimeinen suurempi erä 9.443,15 €. Todellinen vuosikorko %. Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Ford Credit palvelun tuottaa Santander Consumer Finance Oy, Risto Rytin tie 33, 00570 Helsinki. Rahoitusetu ei ole yhdistettävissä muihin etuihin/tarjouksiin. Etu koskee yksityisasiakkaiden uusia tilausja kauppasopimuksia ajalla 1.–30.6.2021. *³Ford-takuu 5 vuotta / 100 000 km (2 vuotta ilman kilometrirajoitusta). Kuvan auto erikoisvarustein. PUMA, KUGA ja MONDEO RAHOITUSKORKO % % Rahoituskorko ilman kuluja*