KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ MITSUBISHI OUTLANDER I ESITTELYSSÄ HIRVIVAROTUSJÄRJESTELMÄ Koeajossa SKODA KAMIQ MAXUS E-DELIVER 7 Koeajossa mm. Katso lähin autokorjaamo! fixus.fi Päijät-Hämeen painos Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 1/2025 Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Vanhanradankatu 4 • Puh. 010 7788 120 Avoinna arkisin 5.30-18, la 8-14 • Driver’s premium • Lounasaika klo 10-14 • AD-autohuolto SAKSALA SAKSALA 12€ 12€ Tarjous voimassa 6.2.2025 saakka. Norm. 18.00€ TEHOPESU TEHOPESU VARASTON TYHJENNYS! Värit: musta, valkoinen ja punainen Sis. alv 25,5% Keeway Keeway Monkey 50 efi Monkey 50 efi westmac.fi westmac.fi HEINOLA Mustanportinkatu 19 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 0400 474 407 UUSI OSOITE UUSI OSOITE 1590€ 1590€ NYT NYT VAIN VAIN LASIVAKUUTUS.FI LASIVAKUUTUS.FI LAHDEN HELPOIN TUULILASINVAIHTOPALVELU! LAHDEN HELPOIN TUULILASINVAIHTOPALVELU! Varaa autosi ilmainen nouto, sijaisauto ja palautus Varaa autosi ilmainen nouto, sijaisauto ja palautus 325 arvostelua 4,9 / 5 www.autolasikeskus.fi www.autolasikeskus.fi Vuodesta 1986 Tuulilasit, takalasit ja sivulasit kaikkiin merkkeihin! • Myynti ja asennus • Tuulilasikorjaus • Ilmastointihuollot • Sijaisauto Hirsimetsäntie 7, Lahti Puh. (03) 730 4124 info@autolasikeskus.fi Avoinna ark. 7.45-16.00 Vakuutusyhtiöiden hyväksymä autolasiliike Liimatut tuulilasit Liimatut tuulilasit jopa 4 tunnissa ajoon! jopa 4 tunnissa ajoon! Kameroiden kalibroinnit nyt myös kuorma-autoon!
2 KAASUJALKA 1/2025 Joku unohtanut pakoputken Vihditielle, tuskin ainakaan vahingossa, sillä sen verran äänekkääksi auto muuttuu ilman tuota osuutta. Kuvan otti Kristiina Simola Mäntsälästä KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Aloitat vuotesi takki auki, mutta liikaa ei kannata uhota. Vaihdat autoa tiheästi ja sinulle on ehkä tullut tavaksi piilottaa vanha velka uuteen velkaan. Pitkästä lainasta voi lopulta tulla suuri suru. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Toimi omien arvojesi mukaan, vaikka muut tekisivätkin toisin. Sähkö puskee voimalla markkinoille, mutta se ei tietenkään sovi kaikkien käyttöön, ei välttämättä sinunkaan. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Etsit elämääsi jotain uutta ja saatat nyt tehdä muutoshakuisuudessasi autokaupoilla jopa suurenkin virheen. RAPU 22.6 – 22.7. Talvi on nyt totta ja se tuo haasteita autoilijoille, Sinulla on taipumusta suhtautua hiukan yliolkaisesti erilaisiin autoilijan talviohjeisiin. Älä jätä lukkosulaa autoon, vaan ota se taskuun. LEIJONA 23.7 – 23.8. Nyt on hyvä hetki laatia suunnitelmia ja tavoitteita tulevalle. Jos autosi matkamittarilukema hipoo jo 200 000 kilometriä, on vaihto joka tapauksessa edessä ennen pitkää. NEITSYT 24.8 – 22.9. Jos sait joululahjaksi alkometrin ja sitä kannattaa myös käyttää. Laadukkaaseen alkometriin voi luottaa, mutta sekin vaatii säännöllisesti kalibrointia. VAAKA 23.9 – 22.10. Olet sitkeää laatua. Olet kunnioitettavasti jaksanut skrapata autosi ikkunoita pakkasilla jäästä. Jospa vihdoin säästäisit itseäsi ja hankkisit Webaston? Onhan talvikuukausia vielä jäljellä useita. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Jos ajat Fordin 1-litraisella Ecoboost-Fordilla, saatat kuulla moottoritilasta outoja ääniä. Vie ajoissa luotettavaan korjaamoon tarkastettavaksi. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Viime vuosi kasvatti itsetuntemustasi, ja aloitat uuden vuoden voimiesi tunnossa. Tekemisissäsi on uudenlaista potkua, myös autoasioitasi siivittää vankka myötätuuli. KAURIS 23.12 – 20.1. Aloitat vuotesi väkevästi. Sisälläsi voi nyt kuitenkin käydä melkoinen myllerrys, vaikka ulospäin käyttäytyisitkin varmanoloisesti. Paine vaihtaa edes osittain sähköllä käyvään autoon käy kovana. Muista kuitenkin, että paljon ajettu pistokehybridi, jos mikään, voi olla melkoinen riskiostos. VESIMIES 21.1.-18.2. Asioiden hoitoon on nyt hyvä keskittyä yksi kerrallaan: taloutesi ei nyt välttämättä kestä, jos pistät autostasi huollossa kerralla kaiken kuntoon. Kysy mekaanikolta, missä järjestyksessä asiat kannattaa hoitaa. KALAT 19.2.-20.3. Olet nyt tavallista kylmähermoisempi ja onnistut suhtautumaan maltillisesti autosi mittaritauluun mahdollisesti syttyvään moottorihäiriövaloon. Sillä lailla! AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI TAMMIKUULLE 2025 Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777 797 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN ELEKTRONISELLA PYSÄKÖINTIKIEKOLLA Leading supplier from Denmark ! U R M A S H U R M A LA IN EN Mitä helvettiä Helsingin keskusta-alueelle suunnitelulla bensaautokiellolla on tekemistä meidän mummolavierailujen kanssa? On sillä. Käyntimme mummin luona Töölössä venyvät lähes päivän mittaisiksi, jos oma bensaauto vaihtuu bussiin, lähijunaan ja ratikkaan. E n nyt halua julkistaa katuosoitteita myöten, minkälainen työläs show Vantaan Jokivarresta mummin luokse Helsingin Töölöön on, jos pitää ruveta käyttämään julkisia kulkuneuvoja. Ensin pitää kuitenkin kävellä kaksi kertaa tunnissa meiltä Korson asemalle vievään bussiin. Ja kun sitten päästään sinne Korson asemalle, pitää hypätä Helsingin keskustaan vievään lähijunaan. Ja kun päästään Helsingin rautatieasemalle, pitää jatkaa matkaa raitiovaunulla Töölöön ja palvelutaloon, jossa mummi asuu. Mummi on huonosti liikkuva 95-vuotias vanhus, joka ei enää juuri käy itse kaupassa. Pääosin kauppareissut hänen puolestaan hoitaa vaimon Helsingissä ja Espoossa asuvat vaimon siskot. Hekin liikkuvat omilla autoilla, tosin toisella siskolla on perheessä sähköauto, jollaisella ajamista Helsinki pyrkii nyt edistämään. Meillä on vanha bensa-Mersu, jolla ajetaan vuosittain sen verran vähän, etten nyt eläkevuosien lähestyessä viitsi ottaa isoa ”pätkärahoitusta” vaihtaakseni sitä uuteen sähköautoon. Helsinkiin meillä ei ole enää mitään muuta ajoa kuin käynnit keskimäärin kerran viikossa juuri 95 vuotta täyttävän anopin luona. Ja silloin, kun ”nakki” napsahtaa kohdallemme, mekin vuorostamme käymme Mersulla mummin puolesta kaupassa. Ruokatarpeiden kiikuttaminen Vantaan Korsosta Helsingin Töölöön on hiton paljon joutuisampaa bensa-Mersulla kuin lähijunalla. Hyvästi autoilun tasa-arvo Mersulla matka mummin luokse kestää puolisen tuntia suuntaansa. Katsoin HSL:n reittioppaasta, kuinka paljon enemmän meiltä vaaditaan aikaa, jos pitää ruveta käyttämään julkisia kulkuvälineitä. Yleensä me vierailemme mummin luona lauantaisin. HSL:n reittioppaan mukaan matka-aika yhteen suuntaan kulkuvälineiden vaihtoineen olisi 1 h 11 min – 1 h 29 min. Eli matka-aika venyisi tunnilla yhteen suuntaan. Eihän tuo maailmoja kaada, mutta freelancer ja pienyrittäjä tuppaa tekemään töitä viikonloppuisinkin. No, polttomoottoriautojen kieltämisellä tietyillä alueilla on tarkoitus vauhdittaa sähköautoihin siirtymistä. Se taas liittyy päästöjen vähentämiseen. Näin sanoo kaupunkiympäristöstä vastaava apulaispormestari KOHTA EI MENNÄ MERSULLA MUMMOLAAN Anni Sinnemäki Ylen haastattelussa. Minä pitänyt autoa jonkinlaisen vapauden symbolina. Se on vapauttanut kaikki kansankerrokset liikkumaan vapaammin, niin rikkaat kuin köyhätkin. Tietysti köyhä ajaa huonommalla ja halvemmalla autolla kuin rikas, mutta jos auto on välttämättömyys, lähes aina se köyhäkin jostain kaivaa rahat pitääkseen ”ritsansa” tieliikennekelpoisena. Sähköautojen myötä tämä autoilun tasa-arvo on katoamassa. Käytetty sähköauto on vähävaraiselle ihan erilainen riskiostos kuin polttomoottoriauto. Monelle pienipalkkaiselle se ei ole ollenkaan realismia. Auton toki voi saada halvalla, mutta sitä ei korjata halvalla. Ei ainakaan toistaiseksi. Mitä taas tulee Helsingin keskustaalueeseen, niin uskaltaisin väittää, että siellä ajetaan vain silloin, kun siihen on todellinen tarve. Itsekin vältän ruuhka-aikoja ja katutöiden takia jatkuvasti muuttuvia järjestelyjä kuin ruttoa. Mummon luona käymme vain lauantaisin. ”Kuulehan mutterinpuristelija…” Näissä vihreissä on se ikävä puoli, että tuntuvat elävän täysin irti tavallisen suomalaisen arkitodellisuudesta, ainakin siinä suhteessa, mitä tulee autolla liikkumiseen ja tarpeeseen liikkua autolla. Tulee mieleen vanha tv-elokuva Kätkäläinen, joka vei vanhan Wartburginsa katsastettavaksi. Köyhä kansanmies Kätkäläinen parahtaa Wartburginsa ajokieltoon määräävälle katsastusmiehelle: ”Kuulehan mutterinpuristelija, mistä tehdään Kätkäläiselle uusi auto?”. Katsastusmies toteaa vain tekevänsä työtään, eikä hän asialle mitään voikaan. Mutta ehkä hieman kaukaa haettua, koska näkihän sen jo ”vanha Erkkikin”, että Kätkäläisten ”Warre” oli jo melkoinen liikenneriskikin. Väkisin tulee kuitenkin tunne, että nämä ”vihreää siirtymää” intohimoisesti ajavat ovat niitä tämän päivän ”mutterinpuristelijoita”, joita ei tavallisen Kätkäläisen arki liikuta. Tekisi mieleni sanoa näille viherintoilijoille: ”Sanohan sinä viherpipertäjä, mistä tehdään Hurmalaiselle sähköauto?”. Seuraava Kaasujalka ilmestyy 6.2.2025
KAASUJALKA 1/2025 3 Motomaatti-palvelupisteet toimivat Motonetin tavaratalojen yhteydessä. Ostaessasi Motonetista tuulilasinpyhkij ät, tuulilasinpesunestettä tai moottoriöljyä saat Motomaatissa veloituksetta näiden asennuksen, täytön tai lisäyksen. Motomaatissa voit mittauttaa edullisesti myös rengaspaineet ja renkaiden kulutuspinnan, moottorin öljymäärän sekä ajoneuvon akun kunnon ja latauksen. Voimme myös tarkistaa ja lisätä autoosi jäähdytinnestettä tai jarrunestettä. Näiden palveluiden lisäksi vaihdamme Motomaatissa autosi ajovalojen polttimot ja teemme järjestelmätestejä katso kaikki Motomaatin palvelut netistä. M . B . A . AUTOKORJAAMO OY BMWja MB-autoihin määräaikaishuollot ja korjaukset Automaattivaihteistojen huollot Ilmastointihuollot/-korjaukset Nelipyöräsuuntaus Huollon yhteydessä katsastuspalvelu Sijaisauto Sahaajankatu 3 15100 Lahti P. 010 422 1212 Avoinna ma-to 8.00 16.30 pe 8.00 16.00 Varaosapartneri www.mbaautohuolto.? PÄIVÄN PARAS HINTA +358 45 804 7300 Vapaudenkatu 2, 15110 Lahti info@taivaskulta.fi www.taivaskulta.fi taivaskulta taivaskulta_oy Voit tilata asiakkaiden suosiman kotikäynnin soittamalla meille ! Kultaa & Hopeaa kaikissa muodoissa: Tervetuloa Ma-Pe: Ajanvarauksella Kivijalka Myymälässämme Voit myydä tai ostaa: Löydät kauttamme Jalokivet & timantit sekä hippukultaa ! Sormukset, ketjut, korvakorut, lusikat, hammaskulta, hiput kalvosinnapit, kellot kynttilänjalat, pinssit hiekkakulta, neulat astiastot, aluset, vadit, aterimet, yms ! Päivän spottihinta kullassa on ylittänyt yli 80€ / g Kuolinpesät, militaria, taulut, kolikot, setelit, kysy tarjousta ! Auki: Seuraa meitä somessa !
4 KAASUJALKA 1/2025 Bosch Car Servise -autokorjaamo Renkomäen Autoexpert on Lahden alueen suurin ja tiettävästi monipuolisin autokorjaamo. Y hden pysähdyksen taktiikalla tulevaisuuteen -periaate tarkoittaa asioiden tekemistä mahdollisimman laajasti ja hyvin, sanoo toimitusjohtaja Pasi Kaukanen. Palvelujen kirjo ulottuu vuosihuolloista ja määräaikaishuolloista, lisävarusteiden, varaosien ja renkaiden asennuksiin sekä moottori-, vaihteistoja kolarieli vauriokorjauksiin. Valmistajien ohjeita noudattaen Renkomäen Autoexpert huoltaa ja korjaa kaikki ajoneuvot valmistajien huolto-ohjelmien mukaisesti. Tämä tarkoittaa myös alkuperäisten tai alkuperäislaatuisten osien käyttöä. –Kuuluminen Bosch Car Service -ketjuun tarjoaa mittakaavaedun, jonka turvin pystymme täyttämään asiakkaiden odotukset niin palvelujen laajuudesta kuin laadustakin, Kaukanen sanoo. Korjaamotoiminnan onnistumisen avaintekijä on kattavat varaosavarastot ja nopeat varaosien toimitukset. –Unohtamatta tietysti diagnostiikkaa ja huippuluokan korjaamolaitteita, Kaukanen lisää. Älytoimintojen lisääntymisen myötä akuilta vaaditaan yhä enemmän lataustehoa ja se taas lyhentää niiden käyttöikää. Koska tämän päivän polttomoottoriautoissakin on niin paljon akusta virtaa saavia sähköisiä toimintoja ja auton moottoria lämmitetään yhä vähemmän, akku joutuu erittäin koville: akkujen latausvirrat ovat lähes kymmenkertaisia verrattuna 20 vuoden takaisiin aikoihin, Kaukanen sanoo. Varaosahyllyistä löytyy myös laaja valikoima vaatimusten mukaisia akkuja. On äärimmäisen tärkeää, että Kaha Oy:n kaltainen tavarantoimittaja toimii joustavasti, Kaukanen korostaa. Auton varaosien maahantuontija tukkuliike Kaha Oy onkin Renkomäen Autoexpertin suurin tavarantoimittaja. Yritys kuuluu niin ikään Kahan omistamaan ja korjaamopalveluihin erikoistuneeseen KL Service Partner -ketjuun. –Kahalta meille tulevat pääsääntöisesti juuri varastoitavat huolto-osat: esimerkiksi suodattimet, jarrulevytja jarrupalat, suodattimet, lisälämmittimet ja sähkökomponentit, Kaukanen sanoo. TEKSTI_Timo Kiiski YHDEN PYSÄHDYKSEN TAKTIIKALLA TULEVAISUUTEEN 13 000 varaosanimikettä Korjaamopalveluiden sujuvuuden mahdollistaakin oma, poikkeuksellisen suuri varaosavarasta. –Hyllyistämme löytyy noin 13 000 yleisintä varaosanimikettä ja huolto-osaa saman tien. Tarvittaessa osaa etsitään Eurooppaa myöten, jos asiakkaan etu sitä edellyttää. Meille tuleekin päivittäin nopeita toimituksia muualta Euroopasta, Kaukanen sanoo. Vaikka perinteiset polttomoottoriautot ovatkin vielä pitkään valtavirtaa Lahdenkin alueella, on Renkomäen Autoexpertkin alkanut panostaa myös sähköja hybridiautojen voimalinjakorjauksiin. –Ajoakkujen kuntotestit ovat meille jo arkipäivää, mutta akkupaketteja olemme vaihtaneet toistaiseksi vain lataushybrideihin. Akun kesto on suurempi ongelma lataushybrideissä kuin täyssähköautoissa, koska latauskerrat ovat se ratkaiseva tekijä ja pistokehybridiä tietysti ladataan useampia kertoja kuin täyssähköautoa, Kaukanen sanoo. Yhä tiukempi tietoturva Omat haasteensa tuovat yhä tiukemmat tietoturvamääräykset, jotka ovat tulleet syvälle autoihinkin. –Ohjainlaitepäivityksetkin joudumme tekemään suoraan autotehtaiden tietokantoihin. Tämä taas vaatii meiltä sen, että lupien, yhteyksien ja sertifikaattien pitää olla kunnossa. Ison henkilökuntamme myötä pystymme investoimaan näiden yhteyksien ylläpitämiseen ja pystymme tekemään vastaavia töitä kuin valtuutetut merkkikorjaamotkin, Kaukanen sanoo. Huollattaminen kannattaa Kaukanen kannustaa asiakkaitaan huolehtimaan autojensa määräaikaishuolloista vähintään valmistajan ohjeiden mukaisesti. –Monissa autoissa valmistajankin määrittelemät öljynvaihtovälit ovat liian pitkiä. Vaikka autolla ajettaisiin vähän, ainakin öljynvaihto kannattaa tehdä viimeistään vuoden välein: moottoriin kondensoituva vesi, kun aiheuttaa esimerkiksi joissakin ladattavissa hybrideissä nokkaakselin ruostumista koska moottori ei pääse lämpenemään kunnolla, Kaukanen neuvoo. Tänä päivänä ratkaisevaa on myös autossa käytettävän öljyn laatu, ei pelkästään sen riittävän tiheä vaihtoväli. Esimerkiksi Fordin jakohihnoja on hajonnut jopa 80 000 kilometrin kohdalla, vaikka valmistajan ilmoittama huoltoväli 240 000 kilometriä. –Tämä on johtunut siitä, että ei ole noudatettu auton huoltoohjelmaa riittävän tarkasti ja tai moottorissa on käytettyä vääränlaisia öljyjä. Ilkeisiin sivuääniin kannattaa reagoida riittävän ajoissa. Kun kulku lakkaa, ei välttämättä enää ole mitään tehtävissä. Sinä! Juuri Sinä! AmmattilAinen! tule meille töihin! Toimitilat ovat modernit ja työhyvinvointiin panostetaan muutenkin suurella sydämellä mm. E-Passi, uudistetut sosiaalija taukotilat: Sauna, kuntosali…. laaja työterveyshuolto… työaikaliukuman käyttömahdollisuus… …ja tietysti ammattilaiselle arvoisensa palkka tehdystä työstä mukana toimiva kannustejärjestelmä. Liity reippaaseen joukkoomme: ” Who stops being better stops being good” Ota yhteyttä Huoltopäällikkö Juha Kauppinen 044 768 9869 tai juha.kauppinen@rexpert.fi Meitä Rexperttiläisiä on jo 30 joista 20 mekaanikkoja. Nosturikapasiteettimme kasvoi 30:een ja teemme kaikkia autonkorjaustöitä maalauksia lukuun ottamatta. Kuulumme Bosch Car Service-, AWUX-vauriokorjaukset sekä Firststop-rengasketjuun. Palveluita mm. Huollot, moottorikorjaukset, vaihteistokorjaukset, vauriokorjaukset, tuulilasikorjaukset ja vaihdot, rengasmyynti, -asennus ja kausisäilytys, ohjauskulmat, venttiilityöt ja tasohionnat, tutkakalibroinnit, automerkkitestereillä ohjelmoinnit, komponenttivaihdot ja päivitykset suorin tehdasyhteyksin: VOLVO, MB, AUDI, VW, SKODA, SEAT, BMW. Muiden merkkien kohdalla joustavasti etäyhteyksin. Käytössämme mm. VIDA, ODIS, Xentry, ISTA, Bosch-KTS, Launch, G-Scan, JiFe-online, Bosch-ReDi, Autorobot C2, Bosch-DAS3000, Mira Centronics jne. Toimitilalaajennuksemme valmistuu ja tarvitsemme lisää aktiivisia ammattiasentajia! A N S I O K A T U 4 L A H T I R E X P E R T . F I
KAASUJALKA 1/2025 5 Kompaktin kokoinen Peugeot Expert on saatavana sekä täyssähköisenä että dieselinä. Tämä on varmasti hyvä juttu ketterää kuusikuutioista pikkupakua etsivälle yrittäjälle tai tilaa tarvitsevalle harrastajalle. TEKSTI & KUVAT_ Petri Matikainen M etsäkoneyrittäjä ei välttämättä ole vielä valmis siirtymään sähköautoon, sillä siellä metsässä ei ole niitä latauspaikkoja yleensä ! TEKNIIKKAA PEUGEOT E-EXPERT HINTA ALKAEN: 59 240 € MOOTTORI: Sähköauto, etuveto, yksivaihteinen automaattivaihteisto TEHO: 100 kW (136 hv) VÄÄNTÖ: 260 nm AKUSTON ENERGIASISÄLTÖ: teoreettinen/käytössä oleva 75 / 67,5 kWh WLTP-TOIMINTAMATKA: 350 km KIIHTYVYYS 0–100 KM/H: 13,1 s HUIPPUNOPEUS: 130 km/h MITAT: pituus 5333 mm, leveys 2204 mm, korkeus 1940 mm, akseliväli 3275 mm TAVARATILA: 6100 l OMAMASSA: 2128 kg TAVARATILAN PITUUS/KORKEUS: 2862/1397 mm VETOKYKY: jarrullinen/ jarruton: 1000 / 750 kg MAAVARA: 150 mm TAKUU: 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km KETTERÄ JA TARJOILEE MIELLYTTÄVÄÄ KYYTIÄ Peugeot e-Expert KOEAJOSSA tarjolla. Kaupungissa liikkuva kukkakauppias taas ehkä voi pitää pakuaan latauksessa liikkeensä pihalla ja pääsee tarvittaessa liikkumaan äänettömästi ja imagon mukaisesti paikasta toiseen. Voimanlähteen valintaan vaikuttaa yleensä myös kuljetettavan kuorman paino ja tietysti päivittäiset ajomatkat. Sähköllä kulkevan Expertin toimintamatka on hyvissä olosuhteissa ajotietokoneen mukaan runsaat 350 kilometriä. Tyhjänä siihen on helppo päästä rauhallisella ajotyylillä, mutta mitenkäs sitten kun kyydissä on kantavuuskuorma ja pakkasta reilusti? Käytännössä range puolittuu yllättävän helposti lähes kaikissa sähköautoissa talvisissa olosuhteissa. Jos malttaa ajella moottoritiellä satasta maksimin sijaan, on sillä suotuisa vaikutus tämän kokoisen auton energian kulutukseen. Huippunopeus on rajoitettu lukemaan 130 km/h ja suorituskykyä 136-hevosvoimaisessa pakettiautossa on riittävästi muun liikenteen tahdissa pysymiseen ja se on käytössä äärimmäisen helposti kaasujalkaa ojentaessa välittömästi. Vajaan tonnin kantavuus tekee e-Expertistä kelpo tavarankuljettimen. Pituutta on hyvin, mutta seisomakorkeutta tavaratilassa ei ole. Muuttopuuhiin ei oikein kannata lähteä muuten kuin apuautoksi, tai sitten reissuja on ajettava useampi normaalin muuton yhteydessä. Crossipyörä kyllä mahtuu kyytiin, tai kuution IBC -kontti sekä työkalut ja alle kaksi metriä korkea auto mahtuu vielä parkkihalliin. Nykyään tavaratilat verhoillaan hyvin jo uutena ja kiinnityskoukut ynnä valaistus ovat valmiina hyötykuormia varten. Kuljettajan viereen mahtuu tässäkin Pösössä kaksi matkustajaa, mutta silloin heidän on syytä olla melko kapeaa mallia. Täyssähköinen e-Expert on parhaimmillaan kaupungissa tai taajamien väliä suhatessa. Sähköä kuluu keskimäärin 25 kilowattia satasella, joten kolmesataa kilometriä sillä saattaa päästä ilman välilataamista. Hintaa hankittaessa on noin 15 000 euroa enemmän kuin vastaavassa dieselmallissa, mutta ajaminen on huomattavasti edullisempaa. Imagosyistä näitä sähköpakuja myös usein hankitaan. + Miellyttävän äänetöntä kyytiä + Ketterä kokoisekseen Toimintamatka kuormattuna pakkasella Hinta verrattuna dieseliin – + LAHTI | Alhonkatu 5 | puh. 0207 510 400 | Automyynti | Huolto | Vauriokorjaamo | Varaosat | mega-auto.fi UUSI E-EXPERT MALLISTO ALKAEN 57 860 € UUSI E-EXPERT Erottuva muotoilu yrityksesi palveluksessa, uudet tietoviihdejärjestelmät ja 100 % sähkömoottori, joka tarjoaa jopa 350 km WLTP-toimintasäteen. Uusi E-EXPERT mukautuu jokaiseen työhösi. Uudistettu ulkopuolen muotoilu • Optimoitu jopa 6,6 m³ tavaratila mutta vain 1,9 m³ korkeus mahdollistaa pääsyn parkkihalleihin • 10” Kosketusnäyttö ja ohjaamon ergonomia tekevät työstä miellyttävää • Jopa 350 km toimintasäde • M tai XL -koripituus (4,98–5,33 m) EDISTÄÄ LIIKETOIMINTAASI VIEHÄTYSVOIMALLAAN
6 KAASUJALKA 1/2025 Täyssähköinen Maxus e-Deliver 7 on ladattu täyteen vakiovarusteita, ulkoväriksi voi sentään valita valkoisen tai hopean. T yylikäs keula, matala mutta pitkä kori ja pirteä suorituskyky, niistä on tämä Maxus tehty. Ohjaamoon mahtuu kolme kapeaharteista ja tavaratilaan lähes kolmemetristä lautaa. Vetokykyä on 1500 kiloa joten ei se vetokoukku turha varuste ole tässä pakussa. Ei muuta kuin auto lataukseen ja sitten tien päälle. Täydellä akulla muutaman asteen lämpötilassa toimintamatkaa näyttäisi olevan 430 kilometriä ajotietokoneen mu! TEKNIIKKAA MAXUS E-DELIVER 7 KOEAJOAUTON HINTA: 58 900€ TEHO: 204 hv VÄÄNTÖ: 330 Nm HYÖTYKUORMA: 1.055 kg VETOMASSA (JARRULLINEN): 1.500 kg AKKUKAPASITEETTI: 88 kWh KUORMATILAN TILAVUUS: 6,7 m3 ISTUINPAIKKOJEN LUKUMÄÄRÄ: 3 TOIMINTAMATKA: 362-524 km (WLTP yhdistetty/kaupunki) PITUUS: 5364 mm LEVEYS: 2030 mm KORKEUS: 1990 mm AKSELIVÄLI: 3366 mm TÄYTEEN LADATTU Maxus e-Deliver 7 KOEAJOSSA kaan. Moottoritiellä todellinen huippunopeus on 120 kilometriä tunnissa, mutta noin satasen matkavauhdilla 400 kilometriä saattaisi toteutuakin ilman välilatausta. Puhtia etuvetoisessa tuntuisi olevan ihan sopivasti tämänkaltaiseen hyötyajoneuvoon ja pian markkinoille tuleva nelivetoinen onkin sitten jo melkoinen raketti pakettiautoksi. Ajettavuus on muuten ihan mallillaan, mutta ohjaus on hiukan turhan hidas tehden autosta kankean käänneltävän ahtaissa paikoissa. Vireystilan valvonnan ja ylinopeusvaroittimen joutuu kytkemään aina liikkeelle lähtiessä pois ellei halua kuunnella jatkuvaa piipitystä ja huomauttelua. Esimerkiksi parkkipaikalla pään kääntely sopivaa paikkaa etsiessä saa auton huomauttamaan että liikennettä olisi tarkkailtava huolellisemmin. Näiden nykyään pakollisten turvavarusteiden kanssa on vain opittava elämään, sillä jo kahden kilometrin ylinopeus johtaa heti huomautukseen jollei toimintoa ole kytketty pois päältä. Tavaratilassa on sivuliukuovet molemmin puolin ja tietysti myös sivuille taittuvat pariovet takana. Oikean sivuoven alle laskeutuu automaattisesti astinlauta kun oven aukaisee ja tavaratila on siististi verhoiltu. Koeajoautoon oli asennettu tyylikkäästi vetolaatikkohyllyt ja vasemman puolen sivuoven avaamalla pääsee kätevästi tarvitsemiinsa työkaluihin tarvittaessa käsiksi, invertterillä virtaa saadaan myös autosta ulos helposti pistorasian kautta. Deliver 7 on suunniteltu työautoksi ja siinä on toteutettu monta fiksua oivallusta helpottamaan arkista aherrusta tai aktiivista harrastamista. Vakiovarusteista vielä sen verran, että 360 asteen kamera kuuluu varustukseen aivan kuin lämmitettävä rattikin. Lediajovalot ovat selkeästi paremmat kuin toisen ajamani Deliver 9:n halogeenivalot ja tuulilasikin on vastuslangoilla lämmitetty. Kokonaisuutena hintakin alkaa tuntua melko kohtuulliselta, sillä kilpailijoihin monet näistä varusteista joutuu ostamaan erikseen ja näin isolla akulla varustettuja pakettiautoja on aika vähän tarjolla muilla merkeillä. Yli 400 kilometrin toimintamatkalla varustettu täyssähköinen pakettiauto on ainakin kesällä ja kevyellä kuormalla ihan hyvä vaihtoehto perinteiselle dieselille. + Hiljainen ja tehokas hyötyajoneuvo + Kompaktin kokoinen moneen käyttöön Aika kankea kokoisekseen Melko hidas ottamaan virtaa vastaan – + TEKSTI & KUVAT_ Petri Matikainen Hyundai Tucson sai pienen kasvojen kohotuksen ja uudistusten myötä auto on varsin leppoisa matkakumppani. H yundai Tucson sai kasvojen kohotuksen ja tämä koeajettu versio on malliston yläpäästä eli ladattava hybridi, jossa on 1.6-litrainen turboahdettu nelisylinterinen bensamoottori ja sähköjärjestelmä siihen päälle. Järjestelmän yhteisteho on varsin komeat 252 hevosvoimaa ja vääntöäkin löytyy 367 Nm, joten näiden teholukemien ansiosta legendaarinen tuttu nollasta sataseen menee noin kahdeksassa sekunnissa. Tucson ei tarjoile mitään järisyttävää suorituskykyä, mutta ! TEKNIIKKAA HYUNDAI TUCSON 1.6 T-GDI 252 HV PLUG-IN 4WD 6AT PREMIUM HINTA: alkaen 44 390 € KOEAJOAUTO: 57 782,55 € KÄYTTÖETU: 800€/kk VAPAA AUTOETU: 935€/kk MOOTTORI: 4-syl. bensiini/ dieselmoottori 1 598 cm 3 TEHO: 185 kW (252 hv) VÄÄNTÖ: 367 Nm AKUN KAPASITEETTI: 13,8kWh WLTP-KULUTUS: 1,2 l/100km CO 2 -PÄÄSTÖT: 29 g/km TOIMINTAMATKA SÄHKÖLLÄ: 66 km SUORITUSKYKY 0–100 KM/H: 8,1 s HUIPPUNOPEUS: 186 km/h MITAT: Pit 4 510, lev 1 865, kork 1 650, aks.liv.2 680 mm TAVARATILA: 558 l OMAMASSA: 1 814 kg VETOKYKY: 1 210 / 750 kg TILAVA JA LEPPOISA AJETTAVA Hyundai Tucson KOEAJOSSA ihan riittävää kuitenkin tämmöiseen arkikurvailuun. Tucsonissa on 13.8 kWh akku ja tehtaan ilmoituksen mukaan sähköinen toimintasäde on 66 kilometriä. Koeajo osui syksyisiin päiviin, jolloin lämpötila pyöri viiden lämpöasteen ympärillä ja tuolloin toimintasäde oli noin 50 kilometriä. Tucsonissa on sen verran heikko lämmityslaite, että melkeinpä aina kun lämpötila putosi alle 10 asteen niin polttomoottori hörähti käymään korotettua joutokäyntiä pelkästään ohjaamon lämmittämisen takia eli sillä moottorin hukkalämmöllä lämmitetään ohjaamoa, vaikka liikkuminen tapahtuikin sähkön voimalla. Tucsonin ladattavalla hybridillä on mahdollista ajaa nelivedolla riippumatta siitä, kuljetaanko polttomoottorivoimalla vai sitten sähköllä. Auto on lähtökohtaisesti kuitenkin aina etuvetoinen, mutta sitten tarpeen tullen järjestelmä aktivoi takarenkaat mukaan työntöhommiin, aivan kuten lähes kaikissa muissakin nelivetoisissa autoissa. Aidosti jatkuvia nelivetoja on enää erittäin vähän markkinoilla. Koeajon aikana ei talvesta ollut vielä tietoakaan, joten liukkaiden olosuhteiden ominaisuuksista ei voi sanoa mitään. Todella harmiton kokonaisuus Koeajoviikko sujui todella kivasti. Hyundai Tucson on oikein mukava ajella, hyvin harmiton ja perusasiat ovat ihan kunnossa. Kännykän langatonlatausasema toimii erittäin hyvin. Kännykälle on selkeä ja näkyvä paikka, johon se on helppo laittaa, eikä sen vuoksi unohdu autosta lähdettäessä. Lisäksi latausasemassa on vihreä latausmerkkivalo, joka kertoo että kännykkä on latauksessa. Toinen kiva ominaisuus on äänimerkki ja teksti mittaristossa, joka kertoo edellä ajavan auton liikahtaneen. Jos olet esimerkiksi liikennevaloissa ja etkä ole syystä tai toisesta huomannut muun liikenteen liikkeellelähtöä, järjestelmä ilmaisee pienellä äänimerkillä ja tekstillä: edellä oleva auto lähti liikkeelle. Hyundai Tucson tarjoaa kivat ja väljät tilat edessä ja takana matkustajille sekä 558 litran tavaratila on sopivan kokoinen. Yksi asia mikä vähän ärsyttää tavaran luukussa on sen sähkötoiminnan hitaus, sillä nnapin painamisen jälkeen tuntuu valovuodelta luukun sulkeutuminen. Perus-Tucsonin hinnathan lähtee reilusta 33 000 eurosta ja silloin on kyse ihan manuaalivaihteisesta ja etuvetoisesta bensaversiosta. Etuvetoiset ladattavat hybridit maksavat reilun kymppitonnin enemmän. Jos haluaa nelivetoisen ladattavan hybridin niin siihen tulee vielä 3 tonnia lisää. TEKSTI & KUVAT_ Petri Matikainen + Tilat + Varustetaso + Neliveto – Vetokyky Järjestelmän ”pimputukset” JÄLKIMAKU Hyundai Tucson on varsin leppoisa ja harmiton matkakumppani. Auto tarjoaa väljät tilat ja hyvät varusteet. Varsin asiallisen sähköisen toimintasäteen ansiosta bensan kulutuskin pysyy hyvin aisoissa. ? – +
KAASUJALKA 1/2025 7 LAHTI | Alhonkatu 5 | puh. 0207 510 400 PORVOO | Asentajantie 3 | puh. 0207 510 300 Automyynti | Huolto | Vauriokorjaamo | Varaosat | mega-auto.fi TUCSON 4WD Plug-in Hybrid. Viimeistelty muotoilu. Uusimman sukupolven digijärjestelmät. Korkotarjous Hyundai-mallistoon 0,99 %* + kulut Hyundain nelivetoisessa ladattavassa hybridissä on jo vakiona mm. navigointi, adaptiivinen vakionopeudensäädin, langaton Apple Car Play / Android Auto, peruutuskamera ja kaukovaloavustin. Toimintamatka sähköllä on 63 km (WLTP). Koe ja aja – hyundai.fi/tucson TUCSON Plug-in Hybrid 1.6 T-GDi 252 hv 4WD 6AT alk. 47 399 € * Ei koske Hyundai Inster, Business-malleja tai Hyundai Go! yksityisleasing -palvelua. LAHTI | Alhonkatu 5 | puh. 0207 510 400 | Automyynti | Huolto | Vauriokorjaamo | Varaosat | mega-auto.fi Maxus e-Deliver 7 autoveroton hinta alk. 47 500 € (alv %) / 59 613 € (alv 25,5 %), autovero €, toimituskulut 600 €, kokonaishinta 59 613 € (alv 25,5 %), CO2-päästöt g/km. Auton toimintamatkaan sähköllä vaikuttavat muun muassa kuljettajan ajotapa, ajonopeus, lämpötila, kelija ajo-olosuhteet sekä auton kuormaus. Maxus-takuu 5 vuotta tai 100 000 km, ajoakuston takuu 8 vuotta tai 250 000 km. Kuvan auto erikoisvarustein. Huom. sinulla tai yritykselläsi on mahdollisuus saada valtion 2000 – 6000 € hankintatuki uuden sähköisen Maxus-hyötyajoneuvon hankintaan. Lisätietoja valtion hankintatuesta: traficom.fi. MAXUS E-DELIVER SÄHKÖINEN LIIKEKUMPPANISI SAATAVANA MYÖS NELIVETO! TOIMINTAMATKA JOPA 524 KM VUODEN TAKUU 5 E-DELIVER 3 E-DELIVER 7 E-DELIVER 9
8 KAASUJALKA 1/2025 KUUKAUDEN KÄYTETTY VANHAHTAVA, MUTTA JÄRKEVÄ Käytettyä pistokehybridimaasturia etsivälle ei oikein edes ole muita vaihtoehtoja kuin Mitsubishi Outlander PHEV. Eikä se huono valinta olekaan, vaikka vuosimalli 2019 huokuukin jo vahvasti retroa. TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT _ Mika Salomaa M itsubishi Outlander mielletään katumaasturiksi, vaikka vaihtoautoliikkeet sitä toisinaan mainostavatkin farmarina. Vuosina 2001-2006 tuotannossa ollut Outlander olikin enemmän farmari kuin katumaasturi. Vuonna 2012 markkinoille tullut kolmannen sukupolven Outlander on jo selkeästi katumaasturi. Outlander PHEV -pistokehybridi saapui Suomeen syksyllä 2013 ja oli Mitsun ensimmäinen ladattava hybridimalli, jossa yhdistyvät sähköauton ja polttomoottoriauton ominaisuudet. Vuonna Outlander PHEV sai konepellin alle uuden moottorin ja autolle oli tehty muitakin päivityksiä. Silloin sähköiseksi kantamaksi valmistajan ilmoittamaa 45 kilometriä pidettiin hyvänä. Tosin pikkupakkasessa ilman esilämmitystä toimintamatka tuppasi usein lyhentymään 35 kilometriin. Haastajia ei ole Tänä päivänä nelivetoista pistokehybridiä etsivälle Mitsubishi Outlander 2.4-litraisella bensamoottorilla on alle 25 000 euron vaihtoautomarkkinassa ainoa järkevä vaihtoehto. Sähkömoottoreita on kaksi: edessä ja takana omansa. Koko hybridijärjestelmä yhteisteho on 224 hevosvoimaa ja vääntö 332 Newtonia. Sille ei mitään voi, että tietyllä tavalla jo nyt Outlander vuosimallia 2019 henkii hiukan retroa. Se näyttää enemmän isolta ja korkealta farmarilta kuin crossoverilta. Sisätiloissa huomio kiinnittyy kiiltävän mustaan muoviin kojelaudassa ja keskikonsolissa. Harmaalla muovilla päällystetty automaattilaatikon vaihteenvalitsinkin näyttää hiukan lelulta. Mutta sitten on vaakakupissa paljon hyvääkin. Lasse Mårtensonin säveltämää ja Junnu Vainion sanoittamaa laulua ”Kaikki paitsi purjehdus on turhaa” mukaillen voisin itse todeta, että kaikki paitsi ajettavuus on turhaa. 130 000 kilometrin mittarilukema ei toki ole vielä Outlanderin 2.4-litraiselle bensamyllylle lukema, eikä mikään. Kun patteri on ladattu täyteen sähköä, tuntuu Outlander-pistokehybridillä liikkeelle lähtö kuin sähköautolla ajaisi. Ajotilaksi voi valita nappia painamalla chargetai save -asetuksen. Charge-tilassa polttomoottori lataa ajon aikana ajoakustoa. Save-asetus taas säästää akun pyörittelyyn ja pysäköinteihin kauppakeskusten parkkihalleissa. Bensaja sähkömoottorit tekevät saumatonta yhteistyötä ja se tekee kiihdyttämisestä jouhevaa viisi vuotta vanhallakin pistokehybridi-crossoverilla. Hybriditilassa meno on vaivatonta, mutta rakettihan jo pelkästään omamassaltaankin 1900-kiloinen auto ei ole: kiihdytys nollasta sataseen vie 10,5 sekuntia. Mutta kun vääntöä on riittävät 332 Newtonia, niin ajaminen on eritoten leppoisaa ja vaivatonta. Uskoisin, että tällaiselta autolta haetaankin enemmän lupsakkuutta kuin räjähtävää voimaa. Äänetöntä menoa Perinteistä vaihteistoa Outlander PHEV:ssä ei ole. Perinteisen monilovisen tai portaattoman vaihteiston poisjättämisellä Mitsubishi pyrkii minimoimaan kitkahäviöt. Keskikulutukseksi luvataan 2 l/100 km. No sehän nyt ei tietenkään normaaliajossa toteudu, kun auton omamassakin on lähes 2000 kg ja kokonaismassa 2390 kg. Sehän on selväsi, että pitkässä moottoritieajossa kulutus nousee 8 litraan 100 kilometrillä. Hyvää on myös polttomoottorin äänettömyys: polttomoottorin käyntiin hörähtämistä sähköisen kantaman ehdyttyä en kunnolla edes kuullut. Toki sen sitten kuulee, kun polkaisee reilusti kaasua. Mielikuva Outlanderista on kookkaampi kuin todellisuus, onhan se kuitenkin reilusti alle 5 metriä pitkä. Sen sijaan korkeutta on 1700 mm ja leveyttä 1800 mm. Bensaa polttavaksi katumaasturiksi Outlander PHEV eteneekin taloudellisesti vielä 100 kilometrin tuntivauhtiin rajoitetuilla moottoriteilläkin. Sitten kun ajetaan pidempään moottoritieajoa, kulutus nousee 8 litraan 100 km:llä. Ei sitä voi pahana lukuna pitää näin isolle maasturille. Uskoisin, että lempeämmillä keleillä 45 km sähköinen toimintamatka on ihan realismia. Vähänhän Outlander vuosiMitsubishi Outlander ! MITSUBISHI OUTLANDER PHEV, VM. 2019 ENSIMMÄINEN KÄYTTÖÖNOTTOPÄIVÄ: 16.11.2018 MITTARILUKEMA: 130 000 km MOOTTORI: R4, 2360 cm3 POLTTOAINE: bensa & sähkö, lataushybridi VETOTAPA: neliveto (4WD) VAIHTEISTO: automaatti HYBRIDIJÄRJESTELMÄN YHTEISTEHO: 224 hv HYBRIDIJÄRJESTELMÄN YHTEISVÄÄNTÖ: 332 Nm TOIMINTASÄDE SÄHKÖLLÄ: 45 km (auto-data.net) KESKIKULUTUS: 2 l/100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 46 g/km (lmoitettu) KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 10.5 s HUIPPUNOPEUS: 170 km/h MITAT: pituus 4700 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1700 mm, akseliväli 2670 mm TAVARATILA: 463– 1602 l MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 21 400 € TEKNIIKKAA mallia 2019 ulospäin näyttää lähihistorian museolta, mutta edelleen 5 vuoden iässäkin tätä voi pitää ihan kelpo autona. Ajettavuus ja mukavuus on ihan kohdallaan. Uskoisin, että 22 000 eurolla ostaja ihan täyden vastineen rahalle ja autoa pitkäksi vielä aikaa. Suosittu tuontiauto En minä ihmettele, että vuonna 2019 suomalaisten Ruotsista tuomien käytettyjen autojen listalla Outlander PHEV -lataushybridi nousi kolmannelle sijalle. Parhaiten Outlanderin vahvuudet ja heikkoudet tietävät tietysti sellaisen omistajat. Nettiauto.comista eri sukupolvien Outlandereista löytyy kaikkiaan 57 arvostelua, tosin vain muutamissa on tähtien lisäksi annettu myös sanallisia arvioita. Juha Tampereelta ajaa Outlander PHEV;llä vuosimallia 2019. Siis samanikäisellä Mitsulla kuin nyt koeajamamme auto. Kesäkuussa 2024 jättämässään kirjoituksessa hän kehuu tehoja ja ajamisen vaivattomuutta, mutta kritisoi bensatankin pienuutta. Myös sisätilat ja varustelu saivat Juhalta plussaa. A-katsastuksen tilastojen mukaan vuonna 2023 katsastettiin 1346 Mitsubishi Outlanderia vuosimallia 2018. Niillä oli ajettu siihen mennessä keskimääri 72 000 kilometriä ja hylkäysprosentti oli todella pieni, vain 4.01 %. Yleisin hylkäyssyy liittyi käyttöjarruihin. ”Järkevä tuote” J. Rinta-Jouppi Oy:n Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen kehuu Outlander PHEVpistokehybridiä kautta linjan ”järkeväksi tuotteeksi”. –Jos mittarilukema on 130 000 kilometriä, Outlander PHGEV ei kauan hallissa happane. Eihän samalla rahalla saa isoa maasturia nelivetoisena pistokehybridinä. Ainahan kaikista automalleista jotain sanomista asiakkailta tulee, mutta käytettyä Outlanderia en näe mitenkään haastavana myytävänä. Akut ovat kestäneet yllättävän hyvin ja olleet toimivia tuotteita, Hiltunen sanoo. Hiltunen korostaa, että pääsääntöisesti J. Ronta-Joupille myyntiin tulevat sähköautot ja pistokehybridit käyvät läpi ajoakun tarkastuksen. –Kyllä niiden ajoakustojen kapasiteeteista viiden vuoden ja 70 000-80 000 kilometrin jälkeenkin on pääsääntöisesti ollut jäljellä vähintään 70 %, minkä valmistajat ovat määritelleet kriittiseksi rajaksi. Aika usein tämänkin ikäisissä autoissa jäljellä oleva kapasiteetti on ollut jopa 8090 %. Toinen hyvä myytävä on käytetty Kia Optima -pistokehybridi, joka isona farmarina tarjoaa perheellisille paljon kuljetuskapasiteettia, Hiltunen sanoo. KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA
KAASUJALKA 1/2025 9 Katso lähin korjaamosi: www.kl-servicepartner.fi Ei virratonta, vaan verratonta menoa Älä jähmety pakkasessa parkkipaikalle. Tuo autosi meille akkutestaukseen. Olemme erikoistuneet Mercedes-Benz-, BMW-, Volvoja Audiajoneuvojen huoltoon, mutta palvelemme ammattitaitoisesti kaikki merkit. Korjaamot lehden jakelualueella: Autokorjaamo T ja P Lahti KY Visankuja 2, 19600 Hartola 044 532 7014 BMW | MB | Volvo | Monimerkki | Jvo Konehuolto Oy Teollisuustie 7, 16300 Orimattila 040 525 7335 MB | BMW | Volvo | Audi | Monimerkki Lahden Autotekniikka Oy Aukeankatu 8, 15610 Lahti 045 647 3337 MB | BMW | Volvo | Audi | Monimerkki MBA-Autokorjaamo Oy Sahaajankatu 3, 15520 Lahti 010 422 1212 BMW | MB PM Autohuolto Oy Vasaratie 2, 19650 Joutsa 040 088 3377 Monimerkki Renkomäen Autoexpert Ansiokatu 4, 15610 Lahti 044 768 9860 Monimerkki Auto korjaa moiden aatelia Osallistu arvontaan netissä & voita 500€ lahjakortti Skoda Kamiq Monte Carlo 1.5-litraisella ja turboahdetulla bensamoottorilla on ulkomitoiltaan pieni crossover, mutta kätkee sisälleen yllättävän isot tilat. Ajomukavuuden osaltakin se kelpaa vaikka perheen ykkösautoksi. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski K amiqin suosio ei ole ihme, kun Skoda-malliston pienintä katumaasturia voi pitää jopa tilaihmeenä. Tosin samassa kokoluokassa myös kilpailu on kovaa: samalle tontille Kamiqin kanssa pyrkivät myös esimerkiksi Ford Puma ja Renault Captur. Teknisesti Kamiq on sama auto kuin saman VAG-konsernin Seat Arona ja Volkswagen TCross. Monte Carlo -varustetaso käsittää mm. Matrix Led -ajovalot vakiovarusteina, myös takavalot ovat täys-ledit. Monte Carlo -varustetason hienouksia ovat myös lämmitettävä nahkainen sport-monitoimiohjauspyörä, panoraamalasikatto, Sport-etuistuimet ja Driving Mode Selection ajoasetuksen valinta. Mustilla yksityiskohdilla ja runsaalla varustelulla kunnioitetaan Škodan menestyksellistä rallihistoriaa. Monte Carlo -varustelu on Kamiqin ”parasta A-ryhmää” ja se nostaa myös hintaa. Kamiq 1.5 TSI Monte Carlo DSG-automaatin lähtöhinta on 33 838 euroa, samat tilat ja ajomukavuuden saa vaatimattomammin varustellusta Kamiq 1.5 TSI Selection DSG-automaatista 30 965 eurolla. Uskoisin, että Skoda Kamiq on niitä autoja, jotka ostetaan enemmän tarpeet kuin näyttävyys ja ”tilpehöörit” edellä. Jo perusvarustelu on runsas. Esimerkiksi uusi 8-tuumainen näyttö löytyy vakiona kaikissa varustetasoissa. Nimi juontaa historiasta Monte Carlo -mallinimi juontaa juurensa Škodan menestyksestä ikonisessa Monte Carlon rallissa. Nyt mallinimeä kantaa tämä urheilullisesti varusteltu malli. Muistan jo pikkupoikana selailleeni ahkerasti isoveljen joululahjaksi saamaa kirjaa Monte Carlo -rallien historiasta. Suomalainen Esko Keinänen sijoittui kokonaiskilpailun kuudenneksi vuonna 1961 ja se oli siihenastisista sijoituksista paras. Ja sattumoisin Keinänen ajoi Skoda Octavialla. Vaikka varustetasolla luodaan dynaamista rallifiilistä, Škoda Kamiqin vahvuuksia ovat sen tilat ja vaivaton ajettavuus. Niiden osalta kokonaisuutta voi kuvailla tasapainoiseksi. Sisällä matkustetaan yllättävän väljästi, myös takana istuvilla on hyvin niin jalkatilaa kuin pääntilaakin. 400 litran tavaratila ei numeroiden valossa häikäise suuruudellaan, mutta riittää perustarpeisiin ja takapenkit kaatamalla tavaratila kasvaa 1395 litraan. Ei juuri heikkouksia Kamiq tuli markkinoille vuonna 2019. Nyt tehdyssä päivityksessä etupään ilmettä on pistetty uusiksi. Myös moottorivalikoimaa päivitetty, Kamiqia saa nyt kolmella moottorivaihtoehdolla: 1-litraisilla TSI-bensiinimoottoreilla ja 1,5-litraisilla TSI-bensamoottoreilla. TSI-kirjainyhdistelmä tarkoittaa, että moottorit ovat turboahdettuja. Kamiq 1.5 TSI:n 150-hevosvoimainen ja nelisylinterinen bensaturbo liikuttaa autoa siististi ja pakottomasti. Kokemuksesta voin kuitenkin sanoa, ! TEKNIIKKAA ŠKODA KAMIQ MONTE CARLO 1,5 TSI 110 KW DSG -AUTOMAATTI MOOTTORI: R4, 1490 cm3 VETOVAPA: etuveto POLTTOAINE: bensa + hybridi VAIHTEISTO: 7-lovinen DSGautomaatti TEHOT: 150 hv VÄÄNTÖ: 250 Nm WLTP-KULUTUS: 5,8 l/100km CO 2 -PÄÄSTÖT: 130 g/km KIIHTYVYYS: 0–100 km/h: 8,3 s HUIPPUNOPEUS: 213 km/h MITAT: pituus 4 241 mm,, leveys 1 793 mm, korkeus 1 531 mm, akseliväli 2 651 mm TAVARATILA: 400 – 1395 l HINTA: koeajoauto lisävarusteineen: 39 248 €, malliston hinnat alkaen 28 172 € PIENI, MUTTA TILAVA JA MUKAVA Škoda Kamiq KOEAJOSSA + Tilava + Runsas varustelu + Hyvä ajettavuus – Rengasmelu karkeilla pinnoilla JÄLKIMAKU Tasapainoinen kokonaisuus ja varustelu on jo perusmallissa hyvä. Sen verran vanhoillinen 1960-luvulla syntyneenä olen, että en olisi valmis maksamaan lähes 40 000 euroa pienestä Skodan katumaasturista, mutta sama auto edullisemmalla hinnalla ja vaatimattomammalla varustelulla voisi jo kiinnostaakin. ? – + että monista kilpailijoista poiketen myös Skodan 1-litraiset ja 3-sylinteriset bensaturbot käyvät nätisti ja äänettömästi. Myös 7-portainen DSG-automaattivaihteisto tekee nätisti yhteistyötä moottorin kanssa. Kamiqin 1,5-litrainen moottori käy nyt entistäkin pehmeämmin ja tämä selittyy käsittääkseni sylinterien ACT+ -lepuutustoiminnolla. Valmistaja ilmoittaa keskikulutukseksi 5.8 l/100 km, itse pääsin jopa 5.4 l/100 km kulutukseen koeajoviikolla. Heikkouksia Kamiqista on työlästä etsiä. Alusta on erinomainen: samanaikaisesti riittävän pehmeää ja kuitenkin myös jämäkkä. Vain rengasmelua voisi olla ajoittain hiukan vähemmän.
10 KAASUJALKA 1/2025 OSTETAAN AUTOJA TARVIKKEITA YMS. KATSASTUSASEMIA PALVELEVAT KATSASTUSASEMAT Liedossa ja Koskella Palvelemme: Koskella ma-pe klo 9.00-16.15 Liedossa ma-pe klo 8.00-17.00 Tervetuloa paikallisille konttoreille! Kosken Katsastuspalvelu Koskentie 372, Koski Tl 02 720 010 www.koskenkatsastuspalvelu.fi Liedon Katsastuspalvelu Tuulissuontie 34, Lieto 02 436 4300 www.wp-katsastus.fi TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! OSTETAAN TURBOT HEINOLA Mustanportinkatu 19 I 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 I 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 I 0400 474 407 westmac.fi 4 KPL 4 KPL LISÄERÄ! LISÄERÄ! Sis. alv 25,5% Sis. alv 25,5% Ajovalmiina Ajovalmiina 13.990€ 13.990€ TRAPPER TRAPPER 550 UTV 550 UTV Traktorimalli Traktorimalli 60kmh 60kmh Lämpöohjaamolla Lämpöohjaamolla MYÖS SINISENÄ Päivitä nykypäivään. Nopea ja varma netti, joka on aina vapaasti kilpailutettavissa. Tarkista saatavuus valokuitunen.? VALITSE VAPAAMPI KAISTA Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti MAINOKSESI TÄHÄN? OTA HETI YHTEYTTÄ! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi SEURAAVA LEHTI ILMESTYY 6.2.2025
KAASUJALKA 1/2025 11 19. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä, Itä-Suomessa, Pohjanmaalla ja Kymeenlaaksossa. KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki Puhelin: 09-2600107 (jakeluhäiriöt ja lehtitilaukset) PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Timo Kiiski, Urmas Hurmalainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi DIGI & SOMEKANAVAT kaasujalka.fi facebook.com/kaasujalka Instagram.com/kaasujalka PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere NÄKÖISLEHDET lehtiluukku.fi JAKELUALUEET Pk-seutu itä 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän itäpuoli) Helsinki, Vantaa, Tuusula, Järvenpää, Kerava, Sipoo, Porvoo, Mäntsälä Pk-seutu länsi 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän länsipuoli) Helsinki, Espoo, Vantaa, Nurmijärvi kk, Klaukkala, Kirkkonummi, Kauniainen, Veikkola, Lohja, Nummela, Vihti kk, Karjaa, Karkkila, Inkoo, Siuntio Varsinais-Suomi 65 telinettä Turku, Raisio, Kaarina, Naantali, Paimio, Masku, Lieto, Aura, Salo, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Raasepori, Loimaa, Huittinen, Perniö, Pori, Rauma Kanta-Häme 65 telinettä Hämeenlinna, Hyvinkää, Riihimäki, Forssa, Iittala, Tuulos, Lammi, Tervakoski, Janakkala, Humppila, Oitti, Loppi Pirkanmaa 79 telinettä Tampere, Pirkkala, Nokia, Ylöjärvi, Sastamala, Orivesi, Lempäälä, Valkeakoski, Akaa, Pälkäne, Kangasala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Urjala, Mänttä, Virrat, Ruovesi (lisäksi Pohjanmaalla Seinäjoki, Vaasa, Kokkola) Päijät-Häme & Kymenlaakso 63 telinettä Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Vierumäki, Kouvola, Kausala, Elimäki, Anjalankoski, Utti, Kotka, Hamina Itä-Suomi eteläinen 45 telinettä Mikkeli, Juva, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra, Joutseno, Särkisalmi Itä-Suomi pohjoinen 48 telinettä Joensuu, Outokumpu, Liperi, Kuopio, Joroinen, Pieksämäki, Suonenjoki, Varkaus, Kitee Pohjanmaa 50 telinettä Seinäjoki, Kauhajoki, Ilmajoki, Kurikka, Vaasa, Jalasjärvi, Ähtäri, Kauhava, Alajärvi, Alavus, Tuuri, Kankaanpää, Jämijärvi Kymenlaakso 39 telinettä Kotka, Kouvola, Hamina Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti VASTAUSKUPONKI PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINRO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 1/2025 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Pakollinen tieto pakettien postitusta varten. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com A) SAAB B) MERCEDES-BENZ C) MITSUBISHI D) KIA Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvotaan Needit elektroninen pysäköintikiekko. Vastausaikaa on 14.2.2025 saakka ja vastata voi myös sähköpostilla: kisa@wheelmedia.fi LOKAKUUN kisaan oikein vastanneiden kesken arvoimme Needit elektronisen pysäköintikiekon ja 5 Wunder-Baum/ Gorilla/Turtle Wax -tuotepakettia. Onnelliset voittajat ovat: Needit pysäköintikiekon voitti Martti Jäppinen Espoosta. Tuotepaketit: Teppo Monto Nastolasta Urpo Hartikainen Heinolasta Risto Valta Läyliäisistä Marita Untovuori Raisiosta Heikki Kolehmainen Tampereelta Onnea voittajille! MIKÄ AUTO ON TÄSSÄ NUMEROSSA KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ? VASTAA, VASTAA, RATKO RATKO JA VOITA JA VOITA ELEKTRONINEN ELEKTRONINEN PYSÄKÖINTIKIEKKO PYSÄKÖINTIKIEKKO Leading supplier from Denmark MAINOKSESI TÄHÄN? OTA HETI YHTEYTTÄ! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi
12 KAASUJALKA 1/2025 Talvirenkaat 299 € Metalliväri € Rahoituskorko 2,99 % +kulut Kia Ceed 1,0 T-GDI 100hv LX alk. autoveroton hinta 20 298,57 € + arvioitu autovero 2 103,55 € + toimituskulut 600 € = kokonaishinta 23 002,12 €. CO2-päästöt 123 g/km. Kiatakuu 7 vuotta tai 150 000 km, kolme ensimmäistä vuotta ilman kilometrirajaa, sisältäen myös ajoakuston. Kuvan auto erikoisvarustein. Kertaluoton rahoitusesimerkki: Auton hinta 23 002,12 € (sis. toim. kulut), käsiraha 4600 €, sopimusaika 60 kk, kuukausierä 283,93 €, luoton määrä yht. 18 701,12 € (sis. perustamismaksun 399 €), viimeinen suurempi erä 4600,12 €. Kuukausierä sisältää koron 2,99 %, perustamismaksun 399 € ja käsittelykulun 15 €/kk. Luottokustannukset yht. 2965,32 €, luoton ja luottokustannusten yhteismäärä 21 666,44€, todellinen luottohinta 25 967,44 € ja todellinen vuosikorko 5,14 %. Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Luoton myöntäjä Nordea Rahoitus Suomi Oy, Aleksis Kiven katu 9, 00020 NORDEA. Tarjoukset koskee uusia asiakastilauksia Kia Ceed, Niro, Stonic ja Picanto -malleihin, pl. Edition-mallit. Ei yhdistettävissä muihin tarjouksiin. Tarjous voimassa 31.1.2025 asti ja autot rekisteröitävä 28.2.2025 mennessä. Nelipyörän pakkaskampanja! Kia Ceed, Niro, Stonic ja Picanto -mallistoon: Talvirenkaat 299€ Metalliväri 0€ Rahoituskorko 2,99%+kulut Vain Nelipyörästä! Tarjouksia myös muihin malleihin. Kysy lisää! Nelipyörä Kouvola Kaitilankatu 3, Kouvola Nelipyörä Hyvinkää Helletorpankatu 18-20, Hyvinkää Talvirenkaat + Škoda Huolenpitosopimus Etusi jopa 2200 € Škoda Kamiq -mallisto alkaen 26 424,23 €, CO?-päästöllä 122 g/km ja yhdistetyllä WLTP kulutuksella 5,4 l/100 km. *Alkaen etu laskettu Škoda Kamiq 1.0 TSI Style DSG Autom. 33 756,34 €, CO?-päästöllä (WLTP) 128 g/km ja yhdistetyllä WLTPkulutuksella 5,6 l/100 km. Škoda Kamiq -malliston CO?-päästöt (WLTP) 122–130 g/km ja yhdistetty WLTPkulutus 5,4–5,8 l/100 km. Edussa huomioitu talvirenkaiden vannekoko varustelutasoa vastaavan mukaan, kuitenkin maksimissaan 17”, Škoda Huolenpitosopimus (36 kk/ajosuorite vuodessa 10 000 km). Etu on voimassa 28.2.2025 asti ja hyödynnettävissä ainoastaan uusiin kauppasopimuksiin. Etu koskee ainoastaan Fabia-, Kamiq-, Scalasekä Octavia -malleja. Katso tarkemmat tiedot https://www.skoda.fi/edut/etu/vaihda-huolettomuuteen. Kuvan auto erikoisvarustein. Hinnat sisältävät toimituskulut 600 €. Kysy Škoda Huolenpitosopimuksesta Škoda-jälleenmyyjältäsi tai lue lisää www.skoda.fi/palvelut-omistajalle/skoda-huolenpitosopimus 690 € nelipyora.skoda.fi Nelipyörä Hyvinkää Helletorpankatu 18-20 05840 Hyvinkää Nelipyörä Hämeenlinna Paroistentie 2 13600 Hämeenlinna Nelipyörä Lahti Myyntimiehenkatu 4 15700 Lahti Automyynti ma–pe 9–17 la 10–15 Škoda Kamiq. Valloittaa mukavuudellaan.