• AALLON AUTO OY 4/0 AUTOLASIEN VAIHDOT JA KORJAUKSET KAIKKIIN AUTOIHIN Helsinginkatu 42, 00530 Helsinki (09) 374 5741, 040 5064 641 Uudenmaan autokorjaamo HERTTONIEMI Mekaanikonkatu 25 010 423 9550 TAMMISTO Arinatie 4 (09) 755 5550 AutolasipojaT oy www.autolasipojat.fi KOEAJOSSA MitsubishiLancerRalliart OpelAstra.6Turbo Peugeot5008 RenaultMeganeBreak VolvoV70.6deDrive 4/200 ylivoimaisestiparasilmaiseksijaettavaautolehti VANHAKIN "TAVISAUTO" TAIPUU MAAKAASULLE ÖKYLUOKANBENSAVAIHDOKINSAANYTPILKKAHINTAAN LUOTA AMMATTILAISIIN! OHJAUSKULMIEN TARKASTUS 30 Säädöt veloitetaan erikseen. ÖLJYNVAIHTO Sisältää kylmäaineen, voiteluaineen. Sisältää 4 l 5W-40 täyssynteettistä öljyä ja vaihtotyön. Lisälitrat 7,50 eur/ l. 39 MOOTTORIPYÖRÄN RENKAAT Tule ja kysy tarjous! ILMASTOINNIN TÄYTTÖHUOLTO 99 TESTIVOITTAJA! TM 5/2010 TREND SILVER -vanne -merkkisen rengassarjan ostajalle YKSI RENGASHOTELLIKAUSI (Kesäkausi 2010, allelaitto veloitetaan erikseen. Vain yksityisasiakkaille.) alk. 59 14" VARASTOSSA OLEVAT TALVI- JA KESÄRENKAAT, SEKÄ ERIKOISVANTEET ULOSHEITTOHINNOIN! RAJOITETUT ERÄT! HUOLLETTU ILMAISEKSI SESONGIN AUKIOLOAJAT ma-pe 7-18 la 9-14 MUISTA PIKAHUOLTOPALVELUMME! www.vianor.fi Espoo, Juvanmalmi: p. 010 401 3960, Espoo, Olari: p. 010 401 3320, Herttoniemi: p. 010 401 3720, Hyrylä: p. 010 401 3280, Hyvinkää: p. 010 401 3070, Hämeenlinna: p. 010 401 3250, Järvenpää: p. 010 401 3870, Kallio: p. 010 401 3730, Konala: 010 401 3880, Lohja: p. 010 401 3390, Malmi: p. 010 401 3270, Mäntsälä: p. 010 401 3090, Porvoo: p. 010 401 3080, Riihimäki: p. 010 401 3330, Sörnäinen: p. 010 401 3950, Tammisto: p. 010 401 3750, Vantaa, Airport: p. 010 401 3300 Kaikissa myös rengashotellipalvelut. Matkapuhelimesta soitettaessa 0,0821 e/puh. + 0,169 e/min (alv. 22 %). Lankapuhelimesta soitettaessa 0,0821 e/puh. + 0,059 e/min (alv. 22 %).
  • 4/10 PILKETTÄ SILMÄKULMASSA RENGAS-SOPPI MUUTTI UUSIIN TILOIHIN Y U RIT USI YK A SIÄ KUUKAUDEN KUVA Helsingin Herttoniemessä toimiva Rengas-Soppi avasi uudet tilansa Sahajaankadulla. Näihin avariin tiloihin mahtuu nyt reilusti enemmän renkaita ja vanteita. -Mikä tärkeintä nyt saamme autoja kunnolla mahtumaan sisätiloihin ja myös korkeat pakettiautot mahtuvat sisään, kertoo Tomi Laukkanen. -Nyt saimme myös isommat varastointi sekä asiakastilat ja näin pystymme palvelemaan asiakkaitamme entistä paremmin. Myös sijainti parani merkittävästi. Pihalla on enemmän parkkipaikkoja ja tänne löytää helpommin, Laukkanen jatkaa. Kartanonkoskella lu autoa meni lunastu met tippuivat talojen katolta keskellä skuntoon! Kuvat lä hetti Janne Kukku yöllä ja kuusi la Vantaalta. Kun näet liikenteessä jotain erikoista tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Paras kuva julkaistaan lehdessä ja palkitaan yllätyspalkinnolla. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se edes jotenkin liittyy autoiluun. Lähetä kuva kamerakännyllä tai sähköpostitse osoitteeseen: info@kaasujalka.fi OTA KUVA JA LÄHETÄ SE MEILLE TAPAHTUMAKALENTERI 25.4.2010 VNB-AutoSprint Tammisaaressa järjestettävä vauhdikas rallisprint tarjoaa nähtävää. Kilpailuradan pituus on n. 2700 m ja se on pinnaltaan asfalttia ja on katurata. Lisätietoja: www.etmkua.fi/VNBAutoSprint. html 16.5.2010 GLi Rallispecial Vantaan Vauhtipuistossa järjestettävä rallispecial on nyt siirretty kevääseen. Ensimmäinen auto starttaa klo 11. Täällä on koko ajan nähtävää. Kilpailun kokonaispituus on n. 11,5 km sisältäen 5 erikoiskoetta, joiden yhteispituus on n. 11,5 km. Lisätietoja www.uau.fi 23.5.2010 Nurmijärven Asfalttisprint Lisätietoja: www. nurmijarvenua.com/rallisprint_2010.html AUTOVARUSTELUN ERIKOISLIIKE AVASI OVENSA ESPOOSSA Espoon Erikoisvarustelu on autojen lisävarusteisiin erikoistunut yritys. Palvelumme kattaa laajan valikoiman tunnettuja ja tarkoin valittuja turvallisia tuotteita ja tuotemerkkejä. Veneiden Webastolämmittimet sekä erilaisten lisävarusteiden asennus onnistuu toimipisteessämme tai tarvittaessa tulemme myös paikan päälle. Huollamme ja korjaamme myös kaikkien automerkkien ilmastointilaitteet. Tarjottavien tuotteiden ja palvelun laadun takeena on yli kymmenen vuoden kokemus alalta ja perehtyminen tarkoin valittuihin tuotteisiin. Viimeisimmän tekniikan kanssa ajan tasalla pysymisen takaa henkilökunnan jatkuva koulutus sekä yhteistyö maahantuojien kanssa. Löytyy tutut merkit; Webasto, BOTT, Defa, Clarion, Thule, Brink, Cobra ja Sun Tek. www.erikoisvarustelu.fi Tillinmäentie 3 0400 416 000 Lähetä tapahtumien tietoja Lähetä tietoa autoihin liittyvistä tapahtumista viimeistään 8.5.2010 mennessä osoitteeseen: info@kaasujalka.fi. Ne voivat olla autourheilua, messuja, liikkeiden avajaisia eli lähes mitä tahansa missä on autoja. KERRO YRITYKSESI UUTISISTA MEILLE, ME KERROMME LUKIJOILLE! Mikäli avaat uuden autoalan yrityksen, yrityksesi on muuttamassa tai jotain muuta merkittävää tapahtuu, kerro siitä meille. Me kerromme siitä lukijoille. Laita sähköpostia tulemaan. info@kaasujalka.fi.
  • 4/10 nossa, Huhtala jatkaa. ÄLÄ LAITA HUONOJA KESÄRENKAITA Urasyvyydellä vesiliirtoa vastaan Renkaiden kuntoa ja kulumista on tarkkailtava säännöllisesti. Vesiliirron vaara on sitä suurempi mitä pienempi on renkaan kulutuspinnan urasyvyys. Vesiliirron välttämiseksi renkaiden kulutuspinnan syvyyden on hyvä olla vähintään 4-5 mm. Lain mukaan kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään 1,6 mm, mikä ei kuitenkaan takaa turvallista ajoa sadesäällä. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria kulutuspinnan keskialueella noin 3/4 leveydellä kulutuspinnasta. Katsastus hylätään aina, jos yhdessäkin auton renkaassa kulutuspinta on alle 1,6 mm. Lain määrittelemät rajat ovat minimi, jolla välttyy sakoilta, mutta jos renkaissa on jäljellä vain minimin verran kulutuspintaa, niiden pito on märällä kelillä jo huomattavan heikko. jestä löytyy erilai- VIN KK sia merkintöjä I ja varoituksia. Tärkeimpiä merkintöjä ovat renkaan koko- ja nopeusluokkamerkintä, valmistusaika, kudosmateriaali ja -määrä sekä suurin sallittu kantavuus. Hyväksymistunnus eli ns. e- tai E-merkintä on oltava kaikissa Euroopassa asennettavissa renkaissa. Tarkista nopeusmittarin näyttämä Auto on muutoskatsastettava, jos vanteen nimellishalkaisija poikkeaa yli 26 mm tai renkaan leveys yli 30 mm alkuperäisestä. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm. Nopeusmittarin näyttämä on tarvittaessa korjattava, jos renkaan ulkohalkaisijaa muutetaan, koska nopeusmittari ei saa näyttää todellista alhaisempaa nopeutta. Esimerkiksi alkuperäisrenkaan 195/50/R16 korvaaminen renkaalla 215/55/ R16 voi johtaa siihen, että ilman asianmukaista nopeusmittarin kalibrointia nopeusmittari ei enää täytä vaatimuksia. Talvirenkaat on saanut vaihtaa kesärenkaisiin 1.maaliskuuta alkaen. Tänä vuonna nastarenkaita saa käyttää 12. huhtikuuta asti. Nastarenkaita saa tämän jälkeen kuitenkin käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää. Renkaiden kunto tarkastettava Renkaiden kunto tulee tarkastaa vaihdon yhteydes- sä. Vaihdettavat renkaat on hyvä tasapainottaa ennen asentamista ja samoin tulee tarkistaa niiden ilmanpaineet. Oikeat rengaspaineet eri kuormituksille on merkitty auton ohjekirjaan ja merkinnät löytyvät mahdollisesti myös autosta (esim. tarra ovipilarissa). Rengaspaine saa poiketa auton tai renkaan valmistajan suosituksesta enintään 20 prosenttia. Väärät rengaspaineet heikentävät ajoneuvon ajo-ominaisuuksia ja lisäävät polttoaineen kulutusta. Suositus on, että paineet tarkistetaan kuukausittain - myös vararenkaan! Renkaan pyörimissuunta tulee myös huomioida ennen asennusta. Pyörimissuunta on yleensä merkitty nuolella. -Kun renkaat vaihdattaa ammattitaitoisessa rengasliikkeessä varmistaa, että kaikki on asianmukaises- sa kunnossa. Renkaat ovat kuitenkin auton yksi tärkeimmistä osista ja ainut kosketuspinta tiehen, eikä sen kunnossa ja laadussa saa tinkiä, Huhtala Vantaan Renkaasta kertoo. -On hyvä muistaa, että kitkarenkailla ei todellakaan kannata ajaa kesällä. Ne kuluvat todella nopeasti eivätkä tarjoa läheskään kesärenkaan veroisia ominaisuuksia. Talven tullen ne ovatkin jo usein vaihtokun- Sallitut rengaskoot Ajoneuvon rekisteröintitodistukseen on merkitty alkuperäinen rengaskoko tai rengaskoot. Renkaan kyl- ALUVANNE / KESÄRENRENGASPAKETIT KOKO KELLY/ROCK 175/65R14 409 / K 185/60R15 195/65R15 476 / K 205/55R16 579 / K 205/60R16 225/55R16 606 / R 225/45R17 660 / R 225/50R17 225/40R18 834 / R 245/40R18 Alumiinivanteiden hankinta ei ole enää hinnasta kiinni! HINTA SIS. 4 KPL ALUVANTEITA + RENKAITA TÖINEEN MARANGONI HANKOOK GOODYEAR CONTINENTAL 446 461 476 508 521 564 638 645 515 580 584 600 641 667 704 728 680 795 796 841 717 762 964 977 753 884 906 951 890 935 1 062 985 1 096 1 156 1 200 1 118 1 257 1 390 1 489 398 Kuvan vanne 17" /sarja 498 Kuvan vanne 18" /sarja Nämä myydään pois nyt! Toimi nopeasti! MALMI Valuraudantie 2, P. 020 7558333 TIKKURILA PORTTIPUISTO(Ikea Vantaa) Porttisuontie 11, Tikkurikuja 1, P. 020 7558335 P. 020 7558334
  • /10 sen. Auton visuaalisuutta korostavat mattamusta korinväri ja siihen sopivat 19-tuumaiset kevytmetallivanteet. Ensiluokkaiset materiaalit, yhdistelmä vakiona olevia ylellisyysvarusteita ja erityiset RS500yksityiskohdat. Tuotanto käsittää 500 numeroitua autoa, jotka tulevat saataville 20 Euroopan maahan toukokuussa. Suomeen saadaan 10 autoa. Maailman ensi-ilta oli Leipzigin autonäyttelyssä 9.4.2010. Lisätietoja löytyy osoitteesta www. focusrs500.com t Uu a isi Goodyear on maailman ainoa Joutsenmerkin saanut rengas Goodyearin matalan vierintävastuksen EfficientGrip-renkaalle on vuonna 2010 myönnetty maailman ainoana renkaana arvostettu Joutsenmerkki. Joutsenmerkin uusien entistä vaativimpien ympäristökriteerien saavuttamisella EfficientGrip osoittaa, että alhainen vierintävastus voidaan yhdistää erinomaisesti turvallisuuteen ja korkeaan suorituskykyyn. Valitsemalla Goodyear EfficientGrip -kesärenkaan autoilija voi vähentää ympäristönkuormitusta ja samalla panostaa parempaan tieturvallisuuteen. Goodyear on kehittänyt uuden sukupolven matalan vierintävastuksen renkaan EfficientGripin, joka kuluttaa vähemmän polttoainetta säilyttäen samalla Goodyearin korkean tason jarrutus- ja ajo-ominaisuudet märillä teillä. Vuonna 2009, kun Goodyear EfficientGrip lanseerattiin, sille myönnettiin ensimmäisenä uutena kesärenkaana Joutsenmerkki. Tänä vuonna Joutsenmerkki uudisti ja tiukensi vaatimuksiaan tarkoin varjellun ympäristömerkin myöntämiselle renkaiden osalta. Muun muassa vierintävastuksen vaatimuksia on muutettu, jotta ne olisivat yhteensopivat uusien vuonna 2012(1) voimaantulevien rengasmerkintöjen kanssa. Goodyear on tänä päivänä ainoa rengasvalmistaja maailmassa, jonka rengas sekä täyttää uudet vaatimukset että on saanut Joutsenmerkin(2). Joutsenmerkin uusien tiukennettujen ympäristövaatimusten täyttäminen edellyttää renkaalta mm. seuraavaa: -Matala vierintävastus, joka vähentää polttoaineen kulutusta -Alhainen melutaso, joka vähentää terveydelle haitallista melua -Valmistus ympäristöä säästävistä raaka-aineista, tuotannon on oltava ympäristöä säästävää -Turvallisuus ja pitkä käyttöikä, renkaan on oltava kierrätyskelpoinen EfficientGrip voitti muun muassa Auto Motor & Sportin viime vuoden kesärengastestin tuloksella "Suositeltava" vihreiden renkaiden luokassa(3). Myöskin saksalaisessa AutoBild-lehden testissä vahvistettiin renkaan positiiviset vaikutukset auton polttoaineenkulutukseen suorituskyvyn kärsimättä yhtään. Polttoaineenkulutus väheni mittausten mukaan lähes litran 100 kilometrillä tai yli 11 prosentilla EfficientGrip-renkailla varustetussa autossa.(4) Ruotsalainen autolehti Motormagasinet toteaa EfficientGripin lyövän kilpailijat laudalta sivuttaispidossa ja käsittelyllä märällä, sekä kuivan pinnan hallinnassa. Rengas voittaa kilpailijat(5) myös matalassa vierintävastuksessa, jonka seurauksena polttoainetta säästyy. EfficientGripin ilmiömäinen suorituskyky on vahvistettu Euroopan johtaviin riippumattomiin tutkimuslaitoksiin kuuluvan, saksalaisen TÜV SÜD Automotiven testeissä. TÜV SÜD Automotiven kattavat ja pitkäkestoiset kestävyystestit osoittavat myös, että uusilla Goodyear EfficientGripeillä voi ajaa 49% enemmän kilometrejä, kun EfficientGrip on vapaasti vierivällä akselilla ja 8% pidempään, kun EfficientGrip on ajavalla akselilla. Säästö hyödyttää niin kuluttajia kuin ympäristöäkin.(4) TEHOKKAIN FORD IKINÄ-FOCUS RS500 Tehokas, rajoitettuun tuotantoon tuleva Ford Focus RS500 häikäisee suorituskyvyllään. Rajoitettu 500 auton tuotanto merkitsee nykyisen Focus RS: n tuotannon loppumista. Hienosäädetty 5-sylinterinen 2.5 litran moottori tuottaa 350 hevosvoimaa ja 460 Nm:n väännön. Tekniset muutokset parantavat moottorin hengittävyyttä ja palamisprosessia. Parannettu voimansiirto yhdistettynä luokkansa johtavaan alustaan tarjoaa täydellisen FocusRS -ajokokemuk- Hyvämäentie 83, Hyvinkää p. (019) 476 300 www.markset.fi SUOMEN PARHAAT PESULINJAT? UUDET PESUTUULET PUHALTAVAT NYT KONALASSA JA HERTTONIEMESSÄ. NOPEAT, HELPOT JA NYKYAIKAISET PALVELEVAT PESULINJAT NYT AVATTU! NYT MYÖS KONALASSA HUIPPUMODERNI WASHTEC SOFTWASH PESULINJA! Autopesu-Center on palvellut Konalassa asiakkaitaan jo vuodesta 1992. Syksyllä 2008 avasimme myös Herttoniemeen palvelevan pesulinjan. PALVELUIHIMME KUULUVAT MYÖS TI-PESUPAIKAT, IMURIT JA MATONPESUKONEET. TULE TUTUSTUMAAN! Autopesu-Center Herttoniemi Mekaanikonkatu 43 00880 Helsinki Puh. 09-7599150 Aukioloajat: Ma-Pe 7.30-20 La 9-16 Su 12-16 Autopesu-Center Konala Malminkartanonkuja 1-3 00390 Helsinki Puh. 09-547 1046 Aukioloajat: Ma-Pe 8-20 La 9-16 Su 12-16
  • ENPÄÄ VA · JÄRV Autolasi A · KERA · TUUSUL VANTAA Palvelua IAINEN · KIRKKONUMMI · O · KAUN 4/10 HELSIN KI · ESPO KONALA REIMARLA OP MÄKKYLÄ Henr ikin ti SESTO e nti ru Tu ST1 Alt-Lasi Oy Pitäjänm äen tie SERTIFIOITU AUTOLASILIIKE myynti@alt-lasi.fi Turuntie 2, Pitäjänmäki ALKUPERÄISLAATUA · AMMATTITAIDOLLA · ASENNETTUNA 560 7740 www.alt-lasi.fi KIRKKAASTI TURVALLINEN Alkuperäiset PILKINGTON tuulilasit Kaikki merkit ja mallit Koulutetut asentajat Kiveniskemien paikkaus Takuu lasille ja työlle Vakuutusyhtiöiden hyväksymä ie ant nal Ko MEILTÄ MYÖS TUULILASIT MEILTÄ SAAT - Renkaat - Vanteet - Tuulilasit TERVETULOA! LIMUSIINIKULJETUS.FI LUKSUSTASON IDEAA! Tarjoamme huipputyylikästä kuljetusta ja elämyksiä edustavalla Lincoln Town Car -limusiinilla! Upea Lincoln-limusiini kuljettajalla soveltuu monenlaisiin tilaisuuksiin: YKSITYISTILAISUUKSIIN: häät, hääpäivät syntymäpäivät äitienpäivät, isänpäivät wanhojen tanssit polttarit varpajaiset pikkujoulut, naamiaiset armeijan loppuminen ylioppilasjuhlat yllätykset YRITYSTILAISUUKSIIN: edustukset, vip-kuljetukset läksiäiset, eläkkeelle lähdöt palkitsemiset yritysjuhlat, pikkujoulujuhlat lanseeraukset e VANTAAN RENGAS OY Kiitoradantie 9, 01530 Vantaa, puh. (09) 821 271, avoinna ark. 8-17 Tyylikästä ammattipalvelua TIEDUSTELUT ja TILAUKSET, PALVELEMME MIELELLÄMME: 045 260 5339 | myynti@limusiinikuljetus.fi | www.limusiinikuljetus.fi AD-AUTOKORJAAMO KORJAUKSET NYT UUSITUT HUOLLOT PESULAITTEET ITSEPESUHALLI NOSTURIPAIKKA MAX 5000KG KAHVIO Nopeat ja tehokkaat muutto- ja kuljetuspalvelut Meiltä voit vuokrata auton, muuttolaatikoita tai pelkästään muuttomiehiä helpottamaan muuttoasi. Kysy tarjousta! TERVETULOA! P. (09) 321 7233, 040 721 1626 AVOINNA ARK. 7.30-19 MUSTALAHDENTIE 3, 00960 HELSINKI (VUOSAARI) LAATUA, LUOTETTAVUUTTA JA YKKÖSBONUSTA puh. 0400 670 266, info@cargorent.fi TESTOS OY
  • 4/10 e Ko ajo LINJAKAS TILA-AUTO Teksti ja kuvat Mika Salomaa Peugeot 5008 tulee hämmentämään tila-automarkkinoita linjakkaalla uutukaisellaan. Markkinoilla on useita hengen tila-autoja, jossa on seitsemän istumapaikkaa, mutta niihin ei sitten mahdukaan kaikkien matkatavaroita. Eikä seitsemää aikuista saa mahtumaan kuin Chrysler Grand Voyageriin, mutta se maksaakin jo hulppeasti enemmän. Sama tilanne on tässäkin uutukaisessa, sillä 7 ihmistä mahtuu kyytiin, mutta heidän tavaroita ei mahdu. Lisäksi isokokoisia aikuisia ei meinaa saada väljästi mahtumaan takapenkille. Saati sitten viimeiselle penkkiriville, joka on tarkoitettu vain lapsille. Takapenkile ei pitkä mies mahdu oman ajoasennon taakse ja pää osuu kattoon. Tämä tuntuu olevan ominaisuus kaikissa ranskalaisissa autoissa. Edes jonkinlainen sähköinen tasauspyörästönlukko auttaisi ja sellainen on esimerkiksi VW konsernin monessa mallissa. Rengasmelu nousee uraisella ja karkealla tienpinnalla vähän liian kovaksi. Pikainen tiedustelu markkinoille paljasti, että 3008 on pahin kilpailija. Monet asiakkaat kuulemma miettivät viisipaikkaisen 5008 ja 3008 välillä. Haluavat aina koeajaa molemmat... Suomen tiet myrkkyä Ohjaus on tunnoton ja vaivaa eirtyisesti huonolla tienpinnalla, liukkaalla yms. Lisäksi auto on yllättävän tuuli- ja uraherkkäEpätasaisen liukkaisissa olosuhteissa kun renkaat ovat erilaisen pidon omaavilla pinnoilla ilmenee ikävää vetelyä ja rytkyttämistä. RUUSUT Ulkonäkö Varusteet Monikäyttöisyys RISUT Kiva moottori Moottori on todella miellyttävä ja ruudikas, eikä kulutuskaan nouse pahaksi. Automaattivaihteisto sopisi tähän kuin nenä päähän. Ohjaus Melutaso varauksin Kenelle auto sopii? Tila-autoa etsivälle, joka haluaa hyvännäköisen kuljetuskapasiteetin omaavan auton. Ko o eaj Evon ja perus-Lancerin väliin tullut Ralliart on maukas ajettava. RUUSUT Neliveto Ajettavuus Vaihteisto RALLIPOLKUJEN SUKUA Tähän asti Mitsubishi Lancerin mallistosta on löytynyt tutut ja turvalliset perusmallit sekä raivopäinen ralliteiden hirmu Evo. Hintaeroakin näillä menopeleillä on lähes kolminkertainen. Nyt tähän suureen rakoon on ilmestynyt tuote; Lancer Ralliart. sa on totuttu näkemään isoja ajotietokoneen ja radion näyttöjä. Istuimet muistuttavat ihan perus-Lancereita ja Evossa olleista Recaroista saa vain haaveilla. Harmi sinänsä, sillä hyvät istuimet ovat sporttisen auton aa ja oo. Ajoasentoa ei pitkä mies saa hyväksi, sillä ratti jää liian kauaksi tai polvet on ratissa kiinni. Muutamalla tonnilla kaupasta saa ostaa kunnon Recaron jakkarat ja sitten tilanne onkin jo aivan toinen. Soitin ei pysy aux-asennossa virran poisoton jälkeen vaan soittimesta pitää tuo hakea uudestaan esiin. Vaihdekepin liikkeet ovat lyhyet ja keppi menee parkkiasennosta helposti vapaalle, kun yrittää saada perutusvaihdetta päälle. RISUT Peto lampaan vaatteissa Päällepäin tämä näyttää suhteellisen tavalliselta perhe-Lancerilta, johon on lisätty muutamia pikku juttuja, joiden ansiosta tämä helposti herättää kanssaliikkujien kiinnostuksen. Kabiinin muotoilu ei ole sitä Lancerin parasta puolta, sillä kojetaulu on vanhahtava. Monissa uusissa autois- Teksti ja kuvat Mika Salomaa Auton moottori jää käymään hetkeksi, vaikka sammuttaa virta-avaimesta ja ottaa avaimen pois. Se saattaa aluksi vähän hämmentää. Vaihteisto vaihtaa pehmeämmin kuin VW konsernin DSG ja juuri sitä sporttista nykäystä tässäkin kaipaisi. Pahimmat kilpailijat ovat etuvetoisia, koska nelikkoja ei saman hintaisia ja tehoisia ole. Pahimmat vaihtoehdot tulevatkin varmasti valitseekin Focus RS:n, Octavia RS:n, VW Golf Gti:n, Leon Cupra/FR:n nyt suunnalta. Tosin noita kaikkia ei saa samantyyppisellä kaksoiskytkinvaihteistolla. Ajoasento pitkälle miehelle Istuimet Kenelle auto sopii? Nopeaa perheautoa etsivälle, jonka ehdoton vaatimus on neliveto ja kaksoiskytkentävaihteisto.
  • 4/10 Meistä jokainen osaa pestä ja vahata autonsa kyllä itsekin. Joka hommassa on omat ammattilaisensa, myös autopesussa. Ohessa muutama syy miksi kannattaa auto viedä ammattilaiselle. EN UD I KA K UUVINK K AUTO KANNATTAA PESETTÄÄ JA MYLLYTTÄÄ AMMATTILAISELLA heillä on käytössä oikeat kemikaalit vanteiden puhdistukseen pinttyneestä jarrupölystä ja talvella oikeat aineet tiesuolan puhdistukseen. Käsinpesu kustantaa yleisesti markkinoilla 20-30 euroa henkilöautolle. en autojen Ranskalaistorjaamo erikoisk PALVELEMME KAIKEN IKÄISIÄ JA KOKOISIA RANSKATTARIA Autonvalmistajan huolto-ohjelman mukaiset määräaikaishuollot Aurauskulmien säädöt Moottorien testaukset Sähkö- ja rengastyöt Maalaus- ja peltityöt Ilmastointihuollot Moottorien ja vaihteistojen korjaukset Sijaisautopalvelu Oikeat aineet ja välineet Auton käsinpesu kannattaa ehdottomasti teetättää ammattilaisella sen johdosta, että heidän käyttämät pesuaineet ovat oikeanlaisia maalipintoja vahingoittamattomia, ympäristöystävällisiä mutta tehokkaita eri likamateriaalien puhdistamisessa. Näin maalipinta ei vahingoitu, eikä mahdollinen vahakerros tai kestopinnoite kulu pois tavallista nopeammin. Lisäksi Myllytys saa auton hehkumaan Myllytyksen tarkoitus tietenkin on syväpuhdistaa maalipinta sekä poistaa lakkapintaan tulleet naarmut, jotta alkuperäinen väri pääsee taas kirkkaana esiin lakan alta. Joskus syvät naarmut, jotka ovat tulleet lakkapinnan läpi maalipintaan saakka, ovat todella vaikeita ja joskus jopa mahdottomia poistaa kiillottamalla. Pintanaarmut kyllä saadaan kaikki pois myllytyksellä. Auton pintaa voidaan myllyttää eli kiillottaa n. 10-20 kertaa käytettävistä aineista riippuen. Ammattilainen näkee myös sen, että kuinka kulunut maalipinta tai lakkapinta voi olla ja että mikä aine milloinkin sen kiillottamiseen soveltuu. Auto kannattaa myllyttää tai kiillotuttaa ammattilaisella aina, koska maalipinnat ovat hyvin erilaisia eri merkeissä ja myöls joskus aika yksilöllisiä erilaisista käytöistä ja hoitotavoista johtuen. Maalipinnan myllytys vaatii ammattilaisen osaamisen sekä jokaiselle pintatyypille on olemassa omat hionta-aineet, jotka vain ammattilainen osaa tietää. Lisäksi auringonvalossa autoa katsoessa pinnassa näkyy hyvin usein hologrammeja, joita ei synny ammattilaisen jäljestä eikä kokeneen myllyttäjän toimesta. Maalipinnan myllytys eli koneellinen kiillotus ja kovavahaus kustantaa autosta ja väristä riippuen markkinatasoisesti 150 - 350 euroa. VIIKIN AUTOHUOLTO Hernepellontie 15 D, 00560 Helsinki puh. (09) 599 199 Palvelemme ma-pe 7.30-17.00 CITROËN PEUGEOT RENAULT
  • Kuukauden ristikko 4/10 VOITA 2 AUTOPESUA AUTOPESU-CENTERISSÄ! Ratkaise numeroiduissa ruuduissa olevat kirjaimet ja lähetä vastaus meille. Voit lähettää vastauksesi allaolevalla vastauskupongilla ja sähköpostilla. Vastauksesi tulee perillä viimeistään 15.4.2010 mennessä. Voittaja julkaistaan toukokuussa ilmestyvässä Kaasujalka-lehdessä sekä nettisivuilla. Kaikkien ristikon oikein ratkoneiden ja kuukauden kysymyksen vastannneiden kesken suoritetaan arvonta, jossa palkintona kahdelle onnekkaalle kaksi autopesua AutopesuCenterissä. Lisätietoja yrityksestä www.autopesucenter.fi Sähköpostilla: lähetä vastauksesi yhteystietoineen osoitteeseen: info@kaasujalka.fi Helmikuun ristikon oikein ratkoneiden ja kuukauden kysymykseen oikein vastanneiden kesken arvoimme limuusinin käytöön kahdeksi tunniksi, www.limusiinikuljetus.fi Onnellinen voittaja on Kati Isokirmo-Hämäläinen Nummelasta ONNEKSI OLKOON VOITTAJALLE www.sanaris.fi / laadinta Erkki Vuokila, ulkoasu Heli Kärkkäinen Mikä on kesärenkaan ns. sakkoraja? a) 0.6 mm b) 1.6 mm c) 6 mm d) 10 mm Kaikkien kuukauden kysymykseen oikein vastannneiden kesken suoritetaan arvonta, jossa palkintona on kahdelle onnekkaalle kaksi autopesua Autopesu-Centerissä. Lisätietoja yrityksestä www.autopesucenter.fi Voit osallistua kilpailuun vastauskupongilla, sähköpostilla ja netissä. Vastausaikaa on 12.5.2010 asti. Sähköpostilla: lähetä vastauksesi yhteystietoineen VOITA 2 AUTOPESUA AUTOPESU-CENTERISSÄ! Kiitos palautteesta jo etukäteen ja onnea arvontaan! Helmikuun ristikon oikein ratkoneiden ja kuukauden kysymykseen oikein vastanneiden kesken arvoimme limuusinin käytöön kahdeksi tunniksi, www.limusiinikuljetus.fi Onnellinen voittaja on Kati Isokirmo-Hämäläinen Nummelasta Puzzle 1 (Medium, difficulty rating 0.48) SUDOKU 2 4 5 9 2 1 4 3 5 Puz osoitteeseen: info@kaasujalka.fi Voit osallistua myös netissä osoitteessa www.kaasujalka. fi Arvonta suoritetaan 20.5.2010 ja voittajalle ilmoitamme henkilökohtaisesti. Voittaja julkaistaan myös toukokuussa ilmestyvässä Kaasujalka-lehdessä. Lisää vastaukseesi kommenttisi lehdestä sekä lehden paras sivu. Haluamme näin kehittää lehteä entistä paremmaksi. 6 2 Keskitaso 3 3 8 4 1 2 9 2 4 7 5 9 6 8 Ristikon vastaus VASTAUSKUPONKI Paras sivu 7 4/10 1 5 8 6 2 6 9 1 Puzzle 1 (Medium, difficulty rating 0.48) Puzzle 2 (Medium, difficulty rating 0.50) Kuukauden kysymys Risuja, ruusuja 6 2 3 2 4 5 2 Postimerkki 5 3 8 4 1 2 1 4 6 5 1 1 6 4 6 2 3 7 3 1 3 9 2 4 Keskitaso 9 Wheelmedia PL 235 1 4 01301 Vantaa 6 8 9 4 8 9 7 6 2 1 4 5 9 3 Nimi Osoite Osoite Puh. 7 5 9 7 1 5 8 6 1 2 6 7
  • 4/10 40 VUODEN KOKEMUS AUTOJEN KORJAAMISESTA JA HUOLTAMISESTA! öljynvaihto aikaa varaamatta TÄYDEN PALVELUN AUTONHOITOA ESPOOSSA JO 20 VUODEN KOKEMUKSELLA KÄSINPESU MOOTTORIPESU KÄSIN VAHAUS HIONTA/KIILLOTUS SISÄPUHDISTUS VERHOILUPESU KESTOPINNOITE AUTOLASIPALVELU AUTOKALVOT NYT MYÖS RENGASPALVELUT Autonpesu + vahaus 50 Ikkunoiden tummennukset -15 % KAIKKIA MERKKEJÄ PALVELEVA TERVETULOA KAIKKI UUDET JA VANHAT ASIAKKAAT HUOLLOT KORJAUKSET KORIKORJAUKSET MAALAUKSET SIJAISAUTOT ÖLJYNVAIHDOT ODOTTAESSA puh. (09) 682 0079, Martinlaaksontie 1 WWW.AUTOAHONEN.FI AVOINNA MA-PE 7.30-17 WWW.AUTOASI.FI Palvelemme arkisin 8-17 la 10-14 puh. (09) 502 2124, 0400 842941 Tonttumuorinkuja 4 www.shiningcenter.fi SUDOKU Puzzle 1 (Hard, Vaikea rating 0.64) difficulty Puzzle 1 (Hard, difficulty rating 0.64) Puzzle 2 (Hard, difficulty rating 0.69) Puzzle 2 (Hard, difficulty rating 0.69) Vaikea 88 44 66 55 22 44 33 55 44 88 55 11 77 33 11 55 99 55 33 66 22 88 11 66 55 66 88 22 11 33 77 88 22 99 11 44 88 33 44 77 55 33 Yhteistyössä polttoaine.net -nettisivuston kanssa Kaasujalkalehti tarjoaa pääkaupunkiseudun polttoainehinnat TOP 20 -listan. Listastalöytyvätsenhetkenedullisimmat tankkauspaikat. Mikäli haluat olla mukana päivittämässä Kaupunki Vantaa Vantaa Tuusula Espoo Vantaa Espoo Helsinki Espoo Espoo Vantaa Helsinki Helsinki Espoo Vantaa Espoo Helsinki Helsinki Vantaa Vantaa Helsinki Kaupunki Espoo Espoo Tuusula Vantaa Helsinki Helsinki Tuusula Vantaa Vantaa Helsinki Vantaa Helsinki Helsinki Espoo Espoo Espoo Espoo Espoo Espoo Vantaa PÄÄKAUPUNKISEUDUN POLTTOAINEHINNAT TOP 20 tätä listaa tai tarkistamassa juuri tämänhetkentilanteensurffaaheti nettiosoitteeseen www.polttoaine.net. Oheisetlukematovatväliltä 10.-13.4. 55 77 44 88 11 88 33 88 66 44 22 66 11 88 55 44 66 11 Allaolevankehityskäyräntarjosimyöswww.polttoaine.net. Ylimpänä95E,sittendieseljaalimpanaraakaöljy. PÄÄKAUPUNKISEUDUN POLTTOAINEHINTOJEN KEHITYSKÄYRÄ Asema E95/ NesteOilExpress,MetsolaMurmelikuja3 1.404 ShellExpress,RekolaRekolantie60 1.409 NesteOilExpress,RiihikallioSiilintie2 1.409 ShellExpress,SepänkyläPalomiehentie2 1.412 NesteOilExpress,Kankikuja2 1.414 Ysi5,NihtisiltaKutojankulma2 1.419 NesteOilExpress,Kaivonkatsojantie1 1.419 NesteOilExpress,Lommilanrinne1 1.419 St1,Mankkaantie2 1.419 St1,Helsinki-Vantaalentoasema 1.419 Seo,MalminlentoasemaTattariharjuntie 1.424 TeboilExpress,KonalaPaperitie1 1.424 NesteOilExpress,FriisiläPiispanmäentie21.424 TeboilExpress,TuupakkaTuupakantie2 1.424 NesteOilExpress,Tornihaukantie1 1.424 St1,HerttoniemiSahaajankatu50 1.424 St1,HerttoniemiAbrahamWetterintie4 1.424 NesteOilExpress,Maitikkakuja2 1.424 NesteOilExpress,Raappavuorentie2 1.424 Shell,LauttasaariHeikkiläntie12 1.424 Asema diesel/ ShellExpress,SepänkyläPalomiehentie2 1.097 Ysi5,NihtisiltaKutojankulma2 1.104 NesteOilExpress,RiihikallioSiilintie2 1.109 ShellExpress,RekolaRekolantie60 1.109 NesteOilExpress,SörnäistenRantatie21 1.119 ShellExpress,MaijuLassilantie10 1.119 St1,RiihikallioHaukantie4,45-tie 1.119 NesteOilExpress,SiltamäkiKirkkotie2 1.119 NesteOilExpress,Raappavuorentie2 1.119 Seo,PukinmäkiPukinmäenkaari55,KehäI 1.119 St1,Helsinki-Vantaalentoasema 1.119 Seo,MalminlentoasemaTattariharjuntie 1.124 TeboilExpress,KonalaPaperitie1 1.124 NesteOilExpress,FriisiläPiispanmäentie21.124 TeboilExpress,FriisiläKuitinmäentie26 1.124 TeboilExpress,Hevosenkenkä2,KehäI 1.124 TeboilExpress,MäkkyläTuruntie14 1.124 NesteOilExpress,Tornihaukantie1 1.124 NesteOilExpress,Lommilanrinne1 1.124 TeboilExpress,KoivuhakaMyrttitie6 1.129
  • 11 4/10 Kiveniskukorjaus ruiskutustekniikalla Korjaustekniikkamme perustuu puhtaasti mekaaniseen prosessiin sekä käsityöllä tapahtuvaan osaamiseen ja korkeatasoiseen ammattitaitoon. Kolhun tai painauman korjauksen onnistumisen edellytys on, että maalipinta ei ole vahingoittunut. Autossa oleva kolhu palautuu siihen kuntoon, kuin se oli ennen vahingoittumistaan, ilman minkäänlaista maalaustoimenpidettä ja vieläpä kaikenlisäksi edullisesti. Varaosia ei tarvita, eikä korjattu kohta kaipaa uutta maalausta. Kiillotuksen jälkeen maalipinta on täysin alkuperäisen veroinen. Painaumien oikaisu sujuu nopeasti vaurion koosta riippuen. Työvälineet ovat eri pituisia ja muotoisia koukkupäisiä puikkoja, jotka ujutetaan auton korin sisärakenteiden kautta painauman taakse. Esimerkkinä, jos ovesta poistetaan kolhu, verhoiluja ei tarvitse lainkaan purkaa. Yli 95% pienehköistä peltivaurioista voidaan korjata. Loput viisi prosenttia ovat niin hankalissa paikoissa, etttei niiden taakse pääse millään keinolla, Tuomas Paukkunen kertoo. Maalipinnan korjaustekniikka Suoritamme maalipintojen täsmäkorjauksia paikkamaalaamalla oikeaksi sävytetyllä maalilla vauriot joko kynäruiskua käyttäen tai käsityönä paikkakynällä. Usein pintanaarmut ja joskus jopa syvemmätkin naarmut voidaan saada häivytettyä pois maalipinnasta kiillotuskoneen avulla maalipintaa kiillottamalla. Maalipintaan tulleet kiveniskut korjaamme uudella PCRT menetelmällä jolla kiveniskut täytetään oikean sävyisellä maalilla kynäruiskua käyttäen. Parhaimmillaan korjattu pinta voi olla maalaamon jälkeä vastaava. Suoritamme kiveniskujen korjaukset omissa toimipisteissämme Tuusulassa tai Helsingin Herttoniemessä. Tilauksesta liikkuva kiveniskukorjaajamme tulee myös paikanpäälle asiakkaan tiloihin korjaamaan maalipinnan kiveniskut. Työ vaatii kuivan tilan, sähköä sekä hyvän valaistuksen Lasinvaihto Tuulilasinvaihto koostuu hyvin monesta osatekijästä. Aluksi irrotetaan kaikki listat ja mahdolliset muovisuojukset sekä lasinpyyhkijöiden varret. Tämän jälkeen pääsemme vasta käsiksi itse liimasaumaan joka leikataan manuaalisesti irti lasista erikoistyökaluilla. Sen jälkeen lasi poistetaan ja liima joka on jäänyt korilaippaan, leikataan oikean paksuiseksi. Korilaippa suojataan asianmukaisilla ruosteen esto aineilla ennen uuden lasin asentamista jotta se ei lähde ruostumaan. Tuulilasi pestään hyvin ja siihen levitetään primer aine, joka levitetään myös korin pintaan. Primerin annetaan kuivua hetken jonka jälkeen levitetään uusi liima vanhan liimapalon päälle. Sen jälkeen asennamme lasin paikoilleen sekä mahdolliset listat. Lasinvaihtaja saa meiltä V1 Diamond lasipinnan käsittelyn puoleen hintaan. Suoritamme tuulilasien vaihdot 12 kk takuulla sekä lasin että asennuksen osalta, Paukkunen, jatkaa. TKP Palvelut Oy Sulantie 14, Tuusula 0400 242 331 ja Mekaanikonkatu 25, Helsinki, 045 275 2747 www.tkpp.fi TÄYDEN PALVELUN AUTONHOITOKESKUS TKPP laajensi toimintaansa Herttoniemeen. Nyt saman katon alta saa lähes kaiken mitä autoon tarvitsee. -Meiltä saat lähes kaikki autonhoitoon mitä tarvitaan. Autopesut, ikkunoiden kalvotukset, kiveniskukorjaukset, lommonkorjaukset, ikkunankorjaukset, ikkunoidenvaihdot, kestopinnoitteet, otsonointi yms. Taantumasta huolimatta meidän viime vuosi oli entistä parempi. Espooseenkin meillä on tarkoitus laajentua, mikäli sopiva paikka löytyy. Sen täytyy löytyä autokaupan alueiden läheisyydestä. Olemme markkinoineet tätä täyden palvelun autonhoitokeskuksena. Auton korjausta ja rengaskauppaa lukuunottamatta. Tämän vuoden alusta avasimme tämä Herttoniemen pisteen. Tällä alueella ei ollut kunnollista pesulaa ja siksi avasimme tämän. Me olemme kehittäneet autonhoitosopimuksen uuden auton ostajalle. Määritellään tiettyautonhoitorytmi kuuden kuukauden välein. Kestopinnotteita ja pesuja säännölliseti kolmen vuoden ajan. Näin ollen auto pysyy hyvässä kunnossa. Se voidaan räätälöidä asiakkaan haluamalla tavalla ja asiakas maksaa siitä kiinteän kuukausihinnan. Se voidaan räätälöidä tietenkin myös käytetylle autolle. Kaikki kestopinnoitteet ovat vakuutusyhtiön hyväk- symä eli kolarin sattuessa vakuutusyhtiö on velvoitettu korvaamaan maalatulle pinnalle kestopinnoitteen. Välipesut ovat sitten sellaisia, joista asikas joutuu maksamaan erikseen. Monet leasingautojen käyttäjät eivät tiedä, että he saavat käyttää autonsa käsipesussa aika rajattoman määrän sekä sisäpuhdistuksen kerran kuukaudessa ja vahaus kerran kuukaudessa. Meillä on laskutussopimukset kaikkien suurten leasingyhtiöiden kanssa ja riittää, että tuo auton meille niin me hoidamma laskutukset, Jarno Kasper kertoo NYT KANNATTAA LAITTAA AUTO KESÄKUNTOON! KATSO NÄITÄ TARJOUKSIA! Ikkunan tummennukset ­ 15% ovh. hinnoista Henkilöauton käsinpesu+vahaus! Vetokoukut asennettuna 60 Henkilöauton kevätsiivous Nyt vain Mukavaa matkailla navigaattorin kanssa! Meiltä myös pesut sekä vahaukset! ASUNTOAUTO KESÄKUNTOON!!! ­ 15% ovh. hinnoista Sonax autonhoito tarvikkeet ­ 20% joka purkista! Kenwood DNX-5260 dvd:llä, navigaattorilla sekä peruutuskameralla! svh. 1295, Kenwood peruutuskamera svh. 249 Tämän paketin saat myös asennettuna! Pyydä tarjous! 100 sisältää: Käsinpesun, moottorinpesun, maalipinnan puhdistavan vahauksen, sisäpuhdistuksen (ei sisällä verhoilujenpesua / koirankarvojen poistoa) (ovh. 150) Nyt järkyttävään paketti hintaan: 1250 !!! TUULILASIT VAIHDETTUNA ÄLYTTÖMÄÄN KEVÄT HINTAAN! NYT LAADUKKAAT PILKINGTON TUULILASIT ­ 25% (ha ja pa) AUTOSTEREOIDEN ASENNUKSET JA MYYNTI! MEILTÄ MYÖS KATTAVA VALIKOIMA AUTOSTEREOIDEN ASENNUSTARVIKKEITA EDULLISESTI! Avoinna ma-pe 8-17 la 10-15 Vetokuja 1, Vantaa. Pesupalvelut: 0440 732 732 Lisävarusteet / stereomyynti: 0400 522 866
  • ÖKYLUOKAN BENSAVAIHDOKIN SAA NYT PILKKAHINTAAN 12 4/10 Tämä Audi A6 2.4 V6 4d MultiTronic maksoi uutena 5 vuotta sitten 49 900 euroa, nyt sen saa 117 000 kilometriä ajettuna 23 800 eurolla. Kun autoverouudistus vuoden 2008 alussa alkoi suosia ympäristöystävällisiä bensamalleja, jämähtivät ökyluokan bensarosvot varastoihin. Hintojen pudottua reilusti niiden kauppa alkoi taas käydä. Edelleenkään autokauppiaat eivät isokokoisia bensarosvoja halleihinsa hingu. ­ Mutta kyllähän niitä otetaan tietysti vastaan vaihdossa. Kun hinta painetaan riittävän alas, niin mikä tahansa auto tekee kauppansa, sanoo automyyjä Petri Immonen järvenpääläisestä Mäkelän Autotalosta. ­ Isoilla bensa-autoilla on kuitenkin omat faninsa, jotka ostavat autonsa riippu- matta polttoaineen hinnasta ja ympärillä käytävästä ympäristökeskustelusta, hän toteaa. Tilanne on nyt kuitenkin selkeästi parempi kuin vuoden 2008 alussa. ­ Silloin kuluttajat säikähtivät, eikä uudessa tilanteessa alallakaan osattu vielä hinnoitella isokoneisia bensa-autoja. Siksi niiden myyntiajat kin tietysti venyivät. "Pata-Kraisu" kiinnostaa bensanakin Tänä päivänä autovalmistajat osaavat repiä pienistäkin kuutiotilavuuksista hurjia tehoja: tämän päivän 1.4- litrainen on usein tehokkaampi kuin takavuosien 2-litrainen. ­ Ja tämän viestin perille viemisessä meillä automyyjillä riittää vielä työsarkaa, jotkut vanhemman polven ihmiset kun kuitenkin ajattelevat, että autossa on oltava vähintään se 2-litrainen moottori, Immonen sanoo. Immonen on pistänyt merkille, että vain muutama isolla bensamoottorilla varustettu vaihtoauto kiinnostaa ehkä himpun verran muita "bensahirmuja" enemmän. Sellainen on kuulemma Chrysler 300 C HEMI V8-koneella, eli massiivisen keulansa takia "pataKraisuksikin"nimetty dol- larihymy. ­ Tosin senkin hinta bensiinimoottorisena on käytettynä pudonnut rajusti alkuperäisestä hankintahinnasta. Myös isokoneiset citymaasturit, kuten esimerkiksi Volvo XC90 ja BMW X5 tekevät kyllä kauppansa, kun hinta vain painetaan riittävän alas. Nyt voi tehdä löytöjä! Jos vuosittain ajettavat kilometrit jäävät vähäisiksi ja auto on muutakin kuin siirtymistä paikasta toiseen, niin nyt voi nautiskelija tehdä todellisia löytöjä. Vai mitä sanoisitte vain 70 000 ajetusta, vuosimallin 2005 Mercedes-Benz ML 350 A Special editionmaasturista hintaan 29 900 euroa? Tämä 7 hengelle rekisteröity maasturi on sentään maksanut uutena 72 000 euroa. Ja uuden vastaavan hinta tänä päivänä on peräti 84 833,70 euroa! 29 900 euroa ei ole pikkuraha, mutta 70 000 kilometriä ajetusta maasturi-Mersusta se ei ole paljon. Ainakin tavallisella rivitaloalueella sillä tekee naapurin Mondeo-miehen kateelliseksi... Entäpä miltä maistuisi iso sedanmallin Audi A6 2.4 V6 4d MultiTronic vuosimallia 2005 ja 117 000 ki- lometriä ajettuna, ja 23 800 eurolla? Siis uuden Volkswagen Golfin hinnalla! Uutena tämä auto on maksanut 49 900 euroa ja tänä päivänä tätä mallia vastaava 2,8 V6 FSI multitronic maksaa 52 588,42 euroa. Teksti Timo Kiiski Mersun ökymaasturilla naapurin Mondeo-miehen tekee kateelliseksi. Tämä ML 350 A Special edition-maasturi maksoi uutena 5 vuotta sitten 72 00 euroa, nyt siitä pyydetään 70 000 kilometriä ajettuna 29 900 euroa. Ministeritason BMW 745 iA on vuosimallia 2005 ja 82 000 kilometriä ajettu. Tällä Suomi-autolla on historiassaan vain 1 omistaja. Toki 42 500 euroa on paljon rahaa, mutta uutena tämä auto maksoi 134 000 euroa, tänä päivänä uusi BMW 740Li A maksaa 132.097,71 euroa.
  • 13 BMW X5 3.0iA vuosimallia 2005. Upea Suomiauto huippu varusteilla panoraama lasikatolla. Kilometrejä lasissa 85 000 ja hintapyynti 38 900 euroa. Uutena tämä auto maksoi 75 380 euroa, eli hinnasta on vähistä kilometreistä huolimatta reilusti yli puolet pois. Uusi vastaava maksaa tänään 86.591,15 euroa. 4/10 Volkswagen Touareg 4,2 V8 310hv Tiptronic-autom ei paljon jätä toivomisen varaa sen enempää valtateillä kuin mökkipoluillakaan. 5 vuotta vanha ja 185 000 kilometriä ajettuna siitä pyydetään 34 800 euroa, uutena sen hinta vuonna 2005 oli 94 510 euroa. AUTOKORJAAMOON KAIKKI MERKIT MÄÄRÄAIKAISHUOLLOT KORJAUKSET DIAGNOSTIIKKA TERVETULOA MODERNIIN TAMMISTOSSA Fiat Stilo 1.2 vm -01-04 Fiat Brava, Bravo 1.2 vm 98-02. Sisältää tarvittavat työt ja osat TUULILASIT VARAOSAT PELTIKORJAAMO 4-PYÖRÄSUUNTAUS ILMASTOINNIN HUOLTO Chrysler 300C tekee ainakin automyyjä Petri Immosen mukaan kauppansa himpun verran paremmin kuin moni muu isomoottorinen bensa-auto. Tällä 5 vuotta vanhalla Chrysler 300C 2.7 V6:lla on matkamittarissa vasta 85 000 kilometriä ja siitä pyydetään 19 500 euroa. Uutena sama auto on maksanut 51 900 euroa. Tänä päivänä samaa 'Kraisua' saa vain dieselinä, edullisimmillaan hintaan 49 987,52 euroa. HAMMASHIHNAN VAIHTOTARJOUS Fiat Stilo 1.6 vm -01-08 Fiat Brava, Bravo 1.6 vm 96-02. Sisältää tarvittavat työt ja osat 330 320 Fiat Stilo 1.8 vm 2001Fiat Brava, Bravo 1.8 vm 95-01. Sisältää tarvittavat työt ja osat 300 Renault Laguna, Megane 1,4-2,0 Tarjoukset sisältävät hihnan, rullat, kiristimen ja vesipumpun, pakkasnesteen sekä vaihtotyön HAMMASHIHNAN VAIHTOTARJOUS 475 Opel Astra ja Vectra vm. 96-05 1,6-2,0-litraiset. Sis. hihnan, rullan,kiristäjän, pakkasnesteen, vesipumpun ja työn RENAULT MEGANE BENSA 1,4 - 2.0 RENAULT lAGUNA BENSA 1,6 - 2.0 SIS. TARVITTAVAT OSAT JA TYÖT 60tkm HUOLTO 198 330 Avoinna ark. 7 - 17 Muuntotie 1, Vantaa, Tammisto p. 040 3562150, 040 3562151
  • 14 4/10 Mikäpä se viittäkymmentä lähentelevän äijän pään pistää enemmän sekaisin kuin kevät ja minihameiset naiset? Silloin pönäkkä ja kaljuuntuva ukko helposti luulee, että vanha urheilu-Bemari on halpa lääke keski-iän kevätkriisiin. Jo pidemmän aikaa eräs ikätoveri on potenut jonkunlaista kriisiä. Mikään ei oikein maistu miltään: muija nalkuttaa, teini-ikäiset kakarat vaativat kaikenlaista ja rahan pitäisi riittää kaikkien muiden kivaan, mutta ei omiin mielihaluihin. ­ Sitä tulee helposti mieleen, että perkele jos jättäisi kaiken ja iskisi nuoremman naisen, kaveri pohti tässä taannoin. keski-ikäisen miehen karderoobia. Ne on ostettu Prismasta, riehakkaalle päälle sattuessa Dressmannista. Mutta sitten hän sen keksi. Hulppeat autothan ne ovat aina tehonneet naisiin, varsinkin nuorempiin. - Mitäs luulet, millä rahalla urheiluauton ostat? minä kysyin mielestäni ihan asiallisesti. Kaverin mielestä kysymys oli tyhmä. ­ Eihän mimmit, varsinkaan Vantaalla ja Helsingin halvemmissa lähiöissä, mitään ymmärrä uutuusmallien päälle. Niihin tehoaa ihan samalla tavalla 15 vuotta vanha kuin uusikin öky-Bemari, mieluiten vielä urheilumalli. Pääasia, että pakoputkesta ja konepellin alta lähtee muhkeat soundit, pelti kiiltää ja alla on melkein traktorinpyörän kokoiset kevytmetallit läskeillä, hän pärmensi. Eipä muuta kuin tuumasta toimeen. Ja kaverihan sen tietysti keksi, että kasisatasarjan Bemari 90-luvulta olisi oiva valinta juuri tähän tarpeeseen. ­ Sellaisella ajoi lehtikeisari Urpo Lahtinenkin, rekisterinumero taisi olla UL-10, kaveri oli muistelevinaan. KESKI-IÄN KEVÄTKRIISI Varustelua riittää Urpolla tosiaan kuulemma oli tapana rekisteröidä autot nimikirjaintensa mukaan. ­ Urpon ympärillähän riitti kauniita naisia, vaikka ukko oli tosissaan kuin kirveellä veistetty. Haettiin sitten koeajoon 840 CiA 4.0 V8 Coupe 2d. Ja jumantsuke: kyllä sen ratissa taisi Hurmalainenkin kasvaa pituutta vähän 'molemmista päistä...' Auto on ollut alun perin Saksan tuontipelejä ja sisältä ihan pirun siisti. 15 vuoden iästä huolimatta tästä pelistä löytyivät kaikki mahdolliset herkut: automaatti-ilmastoinnin lisäksi muun muassa nahkasisusta, 6 CD boxin stereot, vakionopeudensäädin, sähköinen kaukolukitus, sähkösäätöiset istuimet, ajotietokone, penkinlämmittimet, sähköpeilit... Kyyti oli vakaata ja väkisinkin oli liikennevaloihin pysähtyessä pakko tiirailla, katselevatko ne naiset. Kaverin mielestä katselivat ja vieläpä ihaillen, mutta minusta se oli hyvin tulkinnanvaraista. Kai nyt nuori nainen vilkaisee epäluuloisena, kun kaksi keskiikäistä ukkoa pällistelevät viereisestä autosta estottomasti... Sivuteillä Bemari takavetoisena asfaltinrypistäjänä oli elementissään. Ja moottoritiellä selkä melkein nauliintui nahkapenkkiin. Jestas, miten hyvältä se voikaan tuntua munaskuissa, kun painaa kaasua ja 4-litrainen kasikone reagoi siihen nöyrästi. Hittolainen, eihän tähän mene kuin yksi jääkiekkokassi, mutta eihän minua voi velvoittaa kuskaamaan pojan kavereita pelimatkoille... sen takiahan on niitä muita faijoja citymaastureineen ja farmari-Volvoineen, Hurmalainenkin pähkäili. Urpokin ajoi samanlaisella Hurmalaisellakin on huolensa: valmistalon pitäisi valmistua ja mikään ei tunnu riittävän. Ei vaikka miten päin laskisi. Vaikka tässä ei aviokriisiä pukkaakaan, niin välillä sitä tulee mieleen, että missä hitossa on se elämän nautinto. Kaverikin mietti, että millä rahkeilla sitä keski-ikäinen kalju-ukko nyt yhtäkkiä edes lähtisi kokeilemaan kannatustaan naismarkkinoilla. Ulkonäöllä kun ei voi kehua. Vaatetuskin myötäilee ihan tavallisen Tunne vai järki? 16 900 euroa 15 vuotta vanhasta autosta ei ole ihan vähän. Mutta auto tuntui olevan loistokunnossa niin sisältä, ulkoa kuin tekniikaltaankin. Ja 199 000 kilometriähän ei ainakaan 4-litraiselle V8-moottorille ole muuta kuin sisäänajoa... Mitähän sitä omasta Vectrasta saisi? kaveri räknäili ja päätyi laskelmaan, että aika päittäin sen pitäisi mennä, jos myisi Vectran jollekin suoralla kaupalla ja ostaisi kasi-Bemarin käteisellä ilman vaihtoautoa. Minä rohkaisin kaveria toteamalla, että autohan ei koskaan ole järkiostos. ­ Ja sen takia sitä ei pidä liikaa laskeskella, ostat sen, mikä hyvältä tuntuu. Kaverikin kuitenkin jänisti. ­ Kai siinä kävisi vähän kuin Kalle Tappiselle siinä laulussa... että Säkkijärven polkka oman kullan kanssa olis tullut halvemmaks... Mikäli tämä auto alkaa polttelemaan se kannattaa käydä hankkimassa itselleen Tattarisuolta sijaitsevasta AA Autokulmasta, www.aaautokulma.net Teksti Urmas Hurmalainen, kuvat Mika Salomaa
  • 15 4/10 TUULILASIT ASENNETTUNA KAIKKIIN MERKKEIHIN! Tuliko kiveniskemä tuulilasiin? Ei haittaa, sillä me teemme myös kiveniskemän paikkauksia. Onko autosi muoviosissa vaurio? Niiden korjaaminen on paljon halvempaa kuin uuden osan ostaminen. Soita ja kysy p. 020 7120 510, 020 7120 507 MUOVIKORJAUS JA MAALAUS -ERIKOISALAAMME OPEL alkuperäisiä ja tarvikevaraosia. Puh. 020 712 0500, Hankasuontie 7, Helsinki www.automuovikem.fi Avoinna ark.8-17, la suljettu AUTO-MUOVI OY 15.5.2010 11.3.2010 asti TÄYDEN PALVELUN AUTOHUOLTOKESKUS HENKILÖ-, PAKETTIJA MATKAILUAUTOJEN korjaukset huollot asennukset autonvuokraus WWW.AUTOMAX.FI Tule palvelevaan rengasliikkeeseen. Yksityinen ammattilainen lähellä Sinua. Moninkertainen testimenestyjä Continental PremiumContact2: TM 5/10 , TM 5/09 195/65-15 205/55-16 370,450,237,269,- Audi, VW, Skoda ja Seat -korjaukset Kysy edulliset huoltotarjouksemme! TIKKURILASSA puh. (09) 3465 1810 Aamuruskontie 6, 2krs autopalatsi, Kehä III Eurooppalaista laatua järkevään hintaan: Barum Brillantis /2 175/65-14 185/65-15 Kevään tyylikkäät vanneuutuudet! Hinnat sisältävät vannetyön, tasapainotuksen sekä kierrätysmaksut. Alle asennus 20,-. TUUSULASSA puh. (09) 271 5644 Hiekkamäentie 9 Sahaajankatu 13-15, Helsinki Puh. (09) 5844 8400 HUOM! OLEMME MUUTTANEET! RENGAS-SOPPI OY WWW.AUTOMAX.FI
  • 16 4/10 Ko o eaj SUOSIKKILUOKAN UUSI HAASTAJA Suosituin koko luokka sai vahvan haastajan ranskasta, kun Megane Break saapui Suomeen. RUUSUT Moottori Varusteet RISUT Tunnoton ohjaus Lämpeneminen Teksti ja kuvat Mika Salomaa Uuden Mégane Sport Tourerin 6,2cm pitempi akseliväli verrattuna Mégane Hatchbackiin. Näin ollen polvitilaa on saatu 6,2 cm enemmän kuin Mégane Hatchbackissa. Kolmea aikuista ei tähänkään silti takapenkille saa kunnolla mahtumaan. Lastaamisen ja purkamisen helpottamiseksi uuden Mégane Sport Tourerin tavaratila voidaan jakaa kahteen osastoon, puolijäykkä välipohja nousee lattiasta ja lukittuu hetkessä paikalleen. Näin tavaratilan sisään saadaan kätevä osasto esimerkiksi pieniä tavaroita varten. Alapuolella on kaksi lisälokeroa, kokonaistilaltaan viisi litraa, ja niissä voidaan säilyttää esimerkiksi varoituskolmiota ja turvaliiviä. Bensiinimoottoreissa on yksi turboahdettu malli, ja kolme vapaastihengittävää moottoria sekä yksi diesel. Malliston edullisimman 1.6litraisen Authentique-varusteisen saa 19 860,82 eurolla, kun malliston kallein 1.9 dCi FAP 131 man 6-v Dynamique maksaa 25 517,58 euroa. yhteistyömoottori, TCe 130 edustaa Renaultin osaamista turboahdettujen moottorien rintamalla. Tämä 1397 kuutioinen moottori on polttoainetehokas, herkästi kaasupolkimeen reagoiva ja huoltotaloudellinen. 1,4 litraisena se vastaa teholtaan tavanomaista 1,8 litraista (130 hv/ 96 kW) ja väännöltään kaksilitraista (190 Nm), kuitenkin sen yhdistetty kulutus on vain 6,6 litraa / 100 km, CO2-päästöt 153 g/km. Moottori on värinätön ja hiljainen. Vaihteistona on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Pienen moottorin vuoksi sisätilojen lämpeneminen ei päätä huimaa. Kenelle auto sopii? Perhefarmaria etsivälle. Mukava turbokone Koejoon saimme uudella TCe 130 moottorilla varustetun version, jonka hinta on 23 729,05. Tämä tulee aina Dynamique varusteilla. Renault-Nissan Allianssin Jostain syystä vitoselta kutoselle vaihtaminen ei mene kuin itsestään vaan keppiä pitää oikein laittaa kutoselle. Suosikkiluokka on niin rajusti kilpailtu, että Megane Breakilla tulee olemaan kovat ajat edessä. Listan kärjessä olevilla on niin vahva kannatus Suomessa, että niitä on hankala horjuttaa edes edullisella hinnoittelulla. Ko o eaj PIENI ON PAREMPI? Volvo osoitti, että isokokoiseenkin autoon voi laittaa pienen kuutiotilavuuden omaavan moottorin. RUUSUT Mukavuus Moottori RISUT Takatilat Hinta varauksin Teksti ja kuvat Mika Salomaa Volvo V70:n keulalla on ennen kirjaimellisesti ruksuttanut äänekkäitä dieseleitä, joiden taloudellisuus on ollut vähän niin ja näin. Nyt kuutiotilavuutta pudotettiin ja miten kävikään; kulutus tippui, melutaso laski eikä kulkupuolikaan pahasti hyytynyt. aerodynamiikkaa, moottorinohjaussoftaa sekä vaihteiston välityksiä. Hiljainen ja miellyttävämoottori. Kaukana on se traktorimainen ruksutus, jota on aina Volvojen keulalla totuttu kuuntelemaan. Suorituskyky on arkiajoon aivan riittävä, eikä malliston isompia koneita tule yhtään ikävä. Ainoana miinuksena mainittakoon ihan alakierroksilla oleva heikohko vääntö. Autossa on mukavan pehmeäksi viritetty alusta, josta paljon saa kiittää tämän ekomallin korkeampiprofiilisia renkaita. Silti se ei ole mikään yli pehmeän löllyvä. Ohjauksessa hyvää ja huonoa. Tunnokas ja näppärä, mutta kiihdytyksissä ilmenee uraherkkyyttä ikävästi. Edelleenkään V70 ei ole mikään näppärin käännellä ahtaissa paikossa, sillä kääntösäde on suuri ja kulmat hankalia arvioida. Takatilat ovat tämän kokoiseksi autoksi onnettoman pienet. Pitkän miehen taakse ei meinaa mahtua istumaan ja kolmea aikuista miestä joutuu istumaan pahasti hartiat lomittain. Kenelle auto sopii? Taloudellista ja isoa autoa etsivälle. Pikkudieselillä varustettu V70 loi todella positiivisen kuvan autosta ja tämä onkin eittämättä yksi parhaimmista Volvoista millä olen ikinä ajanut. Kun kerran merkiltä ei mitään isoa "möhködieseliä" löydy niin mielummin otan sitten tämän pihin version. Tosin hinta on aika kova kun vertaa esimerkiksi samat tilat omaavaan Skoda Suberbiin. Sen koeajo on seuraavassa numerossa. Todella mukavaa ja äänetöntä menoa Tässä on käytetty samoja "ekokikkoja" kuin muissakin automerkeissä. Käytännössä kulutus on saatu kuriin sorvaamalla auton
  • 29 900 27 900 12 900 14 400 BMW 325iA Touring A 77tkm. Huoltokirja, ilmastointi, automaattivaihteet, kahdet renkaat, ESP, 1 omistaja, parkkitutka 2006 Citroen C4 1,6i 16v VTR Coupe AT 61tkm. Huoltokirja, ilmastointi, automaattivaihteet, kahdet renkaat, ESP 2005 14 800 17 900 19 900 21 900 Ford Focus C-Max 1.6 TDCI 109hv 86tkm. Huoltokirja, ilmastointi, kahdet renkaat, Sadetunnistin, Vetokoukku 2007 Volkswagen Passat 2.0 FSI A 71tkm. Huoltokirja, ilmastointi, automaattivaihteet, Huoltokirja, Erikoisvanteet, Kahdet renkaat, 1-Omistaja. 2006 Audi A3 CC Attraction 1,6 75 kW A Automaatti 22tkm. Huoltokirja, ilmastointi, automaattivaihteet, kahdet renkaat, ESP, 1 omistaja 21 900 2006 Audi A4 2.0 A Automaatti 47tkm. Huoltokirja, ilmastointi, automaattivaihteet, kahdet renkaat, ESP, 1 omistaja 24 900 2005 Audi A3 1,8T 193hv 3d TURBO 47tkm. Ilmastointi Automaattinen, Huoltokirja 1998 6 900 BMW 316 i 1,8 121tkm. Ilmastointilaite, Täydellinen huoltokirja, 17tuumaiset erikoisvanteet, Kahdet renkaat 14 900 2005 Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi 4wd A Automaatti 118tkm. 7-HENGEN, lmastointi,Täydellinen huoltokirja, Automaattivaihteisto, Neliveto 28 900 2007 Ford Focus 1,6 TDCi 109hv Diesel 45tkm. Huoltokirja, ilmastointi, kahdet renkaat, ESP 2008 17 900 Ford C-Max 1,8 125hv Titanium X 1 omistaja 2008 49tkm. Huoltokirja, ilmastointi, automaattivaihteet, kahdet renkaat, ESP, 1 omistaja 19 900 MB CLK 200 Kompressor A Avantgarde 2006 60tkm. Huoltokirja, ilmastointi, automaattivaihteet, kahdet renkaat, nahkaverhoilu, pys.tutka 29 900 Automaatti Mitsubishi Grandis 2,0 Invite DI-D Diesel 34tkm. Huoltokirja, ilmastointi, automaattivaihteet, kahdet renkaat, ESP, parkkitutka 27 900 2008 Volvo S40 1,6D Kinetic 70tkm. Merkkiliikkeen huoltokirja, ABS-jarrut, Airbag, Käynnistyksenesto, Ajotietokone 19 400 2006 Volvo XC70 2,5T AWD Geartronic 4 wd 131tkm.automaattinen ilmastointilaite, Huoltokirja, Vakionopeudensäädin, Vetokoukku 23 900 2005 VW Polo Trendline 1,4 59 kW 4d 1 omistaja 44tkm. Huoltokirja, ilmastointi, kahdet renkaat 2008 13 850
  • 18 KATKERIEN MIESTEN RENAULT 4/10 Tipparellusta ei tullut Citroen 2CV:n veroista kulttiautoa ehkä siksi, että siinä oli liian paljon hienouksia, esimerkiksi sähkökäyttöiset tuulilasinpyyhkimet. Hurmalainen & Renault ­muistot Hurmalaisen tähän mennessä muistelemiin automerkkeihin on aina liittynyt tahatonta komiikkaa ja huumoria. Mutta jostain syystä Hurmalaisen Renaultmuistoihin liittyy poikkeuksellisen paljon elämäänsä kyrsiintyneitä ihmisiä. Tietysti sattumaa, mutta niin vain on. Kuin sokerina pohjalla katsoin tässä hiljattain kotimaisen elokuvan Takiaispallo. Siinä kuvataan valkeakoskelaisen paperitehtaan ihmisiä työssä ja yksityiselämässä 1960luvun lopulla. Ja pääosassa on paperintehtaan työnjohtaja Aaro Saarinen, ihan hemmetin katkera mies: sodan käynyt körmy, jota hiostetaan töissä niin ylhäältä kuin alhaalta. Saarisen pojasta on tulossa hyvää vauhtia pitkätukkamuusikko ja siitäkin ukkoSaarinen on katkera, hän kuin toivoisi mokomasta retkusta insinööriä. Ja teini-ikäinen tytär se vasta mahdoton on: karkaa paikkakunnalle saapuvan, edesmenneen Kirka Babitzinin esittämän pitkätukkalaulajan kanssa ja vieläpä antaa hänelle 'kalleimpansa'. läisen naama on jatkuvasti viturallaan, ja kun Tippaa näytetään edestä, silläkin on ihan kuin Saarisen ilme. Jo lapsena Hurmalainen näki tuon leffan perheen kanssa, silloin oli tapana maaseudulla, että television katsominen oli perheen yhteinen pyhä hetki, tuli sieltä mitä tahansa. Ja Takiaispallo nyt ei epäilemättä ollut oikeaa katseltavaa 10-vuotiaalle koltiaiselle. Silloin mukulana en tietysti löytänyt noita katkeria Renault-yhteyksiä kuin nyt jälkeenpäin. Mutta Takiaispallossa on toinenkin elämäänsä ihan hemmetin katkeroitunut mies, näyttelijä Gustav Wiklundin esittämä myyntitykki. Myyntitykin muijalla tietysti on salasuhde tämän Saarisen kanssa. Lopuksi myyntitykki soraa ruovittaen lähtee varmaan ainakin promillen humalassa Saaristen mökiltä tien päälle ja karauttaa kärrynsä kohtalokkain seurauksin kallioon. Ja kappas vain, milläs muullakaan se myyntitykki kohtalosta mittaa otti kuin Rellulla, hänellä oli selkeästi urheilullisempi Renault 8, joka Tippa-Rellusta poiketen oli 1960-luvulla rallipoluillakin suosittu takatuuppari. 'Vain tippa bensaa' Juurikaan muihin Renaultin malleihin Hurmalaisella ei omakohtaisia muistoja hirveästi liitykään, mutta juuri Tippa-Relluun ja Renault 8:aan liittyy. Ja niilläkin autoilla oli ihan hiton katkerat omistajat. Sillä Tipparellulla ajoi tädin mies, sodan käynyt maanviljelijä Varsinais-Suomesta. Hän se vasta katkera mies olikin: Kekkonen oli myymässä hänen sodassa puolustamaansa maata 'ryssille' ja maanviljelijää potkittiin Takiaispallon kyrsiintyneet Rellu-miehet No, edellä kerrottu liittyy sillä tavalla aiheeseen, että Saarinen ajaa tuossa leffassa Tipparellulla, eli Renault R4:llä. Ja kamera näyttää pitkiä pätkiä elämäänsä poikkeuksellisen kyrsiintyneen näköistä Saarista ajamassa Tipparellullaan halki ankean pikkukaupungin . Näyttelijä Tapio Hämä- aina päähän. Mutta meille pikkupojille Tipassa riitti ihmettelemistä. Ennen kaikkea siksi, että toisin kuin oman isäukon Taunuksessa, siinä vaihdekepin virkaa toimitti lattiatangon sijasta kojetaulusta ulos työntyvä kahva, joka muistutti sateenvarjoa. Penkit olivat köykäiset. Joku serkuista leukaili, että tädin miehen autossa oli telttatuolit ja huumorintajuton äijä ei tykännyt sellaisesta leikinlaskusta yhtään. Tuntui väliin, että ainoa hyvä, mitä se ukko elämästä löysi, oli Tippa-Rellun pieni bensankulutus. Tippahan sai suomalaisen lempinimensä mainoslauseesta "Ei rasvaa, ei vettä, vain tippa bensaa." Renault R4:stä tuli maailmanlaajuinen menestys. Mallia valmistettiin 33 vuoden ajan yhteensä yli kahdeksan miljoonaa kappaletta. Se on edelleen ranskalaisten autojen ennätys. Suomessa Tipparellun suosio oli suurimmillaan 1970luvun puolivälissä. Rekisterissä oli parhaimmillaan yli 8 000 R4:sta. Tuonti Suomeen päättyi 1980-luvun taitteessa. Mutta olihan se Tippa joka suhteessa vallankumouksellinen, niihin maailmanaikoihin autoja oli yleensä farmareina, 4-ovisina ja 2-ovisina. Mutta Tippapa olikin 5-ovinen, oikea monikäyttömallien esi-isä. Moottorin kuutiotilavuus oli 744 cm3 tai 845 cm3 mallista riippuen. Vaihteita oli kolme. Maajussisukulainen ei myöskään unohtanut kehua Tipan erinomaisuutta hankalissa säissä, olihan se Renaultin ensimmäinen etuvetoinen malli. Tippaa pidettiin Citroen 2CV:n eli 'rättisitikan' hengenheimolaisena. Eikä katkera sukulainen tykännyt siitäkään. ­ Rättisitikalla ajaa hippiäiset. Tässä on sentään sähkökäyttöiset tuulilasinpyyhkimetkin ja hyvä lämmityslaite, se murahti. Sorateiden takatuuppari Sitten se toinen Rellu, eli Renault 8. Sellaisen osti velipoika opiskeluaikoinaan. Hän tykkäsi toisaalta rallista ja revitti mielellään takatuupparia sorateillä. Mutta samanaikaisesti hänellä oli menossa omassa elämässään vähän paska vaihe. Opinnot eivät sujuneet, eivätkä oikein maittaneetkaan, lisätienestiä hän hankki kaikenlaisilla lisähommilla. Yhden niistä hanttihommista hän löysi kotikylän huoltoasemalta ja muutti yhdeksi kokonaiseksi kevääksi takaisin lapsuudenkotiin. Isäukon autotallissa hän kuhki vapaa-aikansa kasiRellua rassaten. Ja haukkui vallanpitäjiä ja porvareita sen minkä ehti, ilkkui kokoomuslaisiakin, että 'ei ne muuta haluu kuin leikkiä parempaa se helevatan ruiskukka rintapielessä...' Ajanhenkeen hänellä oli vähän pidempi tukka, pu- lisongit ja leveälahkeiset vakosamettihousut. Kavereitten kanssa me pidimme velipoikaa sympaattisena hahmona ja hakeuduimme kernaasti seuraamaan hän puuhiaan kasi-Rellun parissa. Sitten velipoika ryhdistäytyi ja päätti hoitaa opintonsa kunnolla loppuun. Siitä muuten itsestään myöhemmässä elämässä kehkeytyi sellainen Bemari-porvari että alta pois! Äiti ja isä ostivat kasi-Rellun Hurmalaiselle ensiautoksi, mutta Hurmalainen oli tykästynyt enemmän kupla-Volkkariin. Päätettiin myydä kasi-Rellu pois ja ostajakandidaatiksi paikallislehden ilmoituksen perusteella ilmestyi ajokortti-ikään tullut maatalon poika naapuripitäjästä. Tarjosi vaihdossa rahan lisäksi kuulemma uudenveroista 10-vaihteista polkupyörää. olikin sillä tavalla jännästi muotoiltu, että se tosiaan vähän näytti keskeltä katkeavalta. Ja se viesti meni umpirakastuneelle tollolle perille. Jälkeenpäin ajateltuna se oli virhe. Tyttö karkasi naapuripitäjän pankinjohtajan bodari-pojan matkaan ja Rellun ostanut naapuripitäjän poika niitti sillä pienimuotoista mainetta paikallisissa jäärataajoissa. Ei kelvannut tyttöystävälle Kiinni veti heti puhelimessa. Mutta pyörähän oli ihan paska, likainenkin. Mutta virkamiesperheessä kun elettiin, niin ei siitä viitsitty ruveta enää perillä kauppaa hieroessa kinaamaan. Rellu lähti ja pyörä jäi. Miksi kasi-Rellu sitten ei kelvannut Hurmalaiselle ensiautoksi? No niinkin pölhöstä syystä, että ensimmäinen pidempiaikainen tyttöystävä, johon Hurmalainen abiturienttikeväänään oli toivottomasti rakastunut, sanoi, että 'toi on naurettavan näköinen, edestä katsottuna näyttää siltä kuin se katkeaisi keskeltä'. Kasi-Rellun konepelti Takatuuppari Renault 8 oli 1960-luvulla suosittu ralliautokin. Mutta Hurmalaiselle se ei ensiautoksi kelvannut, kun ensirakkaus haukkui sen ulkonäköä: 'sehän näyttää siltä kuin katkeaisi keskeltä...'
  • Asiakkaiden pyynnöstä suosittu megakampanja jatkuu! Luoton perustamiskulut 250 ja käsittelykulut 9/erä, max. luottoaika 24kk ja max 6000 rahoitettavalle määrälle, muuten korko 5,95% 0% KORKO PÄÄTTÖMÄT HYVITYSHINNAT VAIHTOAUTOISTA Katsastetusta autosta kuin autosta vähintään IEN TUHANSEN EUROJ EN HINTOJ SET! K TIPUTU KAUPAN PÄÄLLE! TANKKI TÄ Y POLTTOAIN TEEN ETTA! AUTOKOMEETTA osallistuu vuonna 2010 Saimaannorpan suojeluun lahjoittamalla Suomen luonnonsuojeluliitolle 2 jokaista myymäänsä ajoneuvoa kohden! FANITA FACEBOOKISSA! KAIKKIEN FACEBOOKISSA AUTOKOMEETAN FANIKSI LIITTYNEIDEN KESKEN ARVOMME FORMULAMATKAN, JOSSA PÄÄSEE ITSE AJAMAAN F1:STÄ!!! KAUPAN PÄÄLLE AUTO NAVIGAAT TORI! Nissan Murano 3.5i V6 Tekna CVT-A RIITTÄÄ KÄSIRAHAKSI (vaatii hyväksytyn luottopäätöksen) 2000 29990 (yli 4990 autoihin) 2007 Hyundai Santa Fe 2.2CRDi 4wd A 2007 Ford Transit Tourneo 280S 2.2TDCi 2007 Porsche 911 Carrera4-Neliveto Coupe 1999 33990 84tkm. 27 990 117tkm. 49 990 130tkm. 69tkm. ALV. VÄH. KELPOINEN Audi Allroad 2.5TDi Quattro A 2001 Audi A6 2.7i V6 Bi-Turbo Quattro 1999 MB C 220T CDi Elegance A 2004 Volvo V70 2.4i-20V TURBO A 2001 Opel Vectra 2.2i-16V Direct Wagon 2004 Volvo V70 2.4i-20V Business A 2002 17990 277tkm. 14990 159tkm. 23 990 105tkm. 11990 210tkm. 11 990 135tkm. 11 990 234tkm. Citroen Jumpy 1.9Diesel 2001 Toyota Celica 2.0i-16V GTi 1991 Chrysler Stratus 2.5i V6 Convertible A 1998 Ford Focus 1.6i-16V Trend Wagon 2005 Opel Omega 2.6i-24V V6 Eleg Wagon A -01 Opel Zafira 1.8i-16V Elegance 2001 8 990 195tkm. 5 390 365tkm. 10 990 147tkm. 10 990 107tkm. 10 990 145tkm. 10 990 95tkm. Citroen C4 1.6i-16V Coupé 2005 Hyundai Trajet 2.7i V6 GLS A 2003 MB E 290TD Avantgarde Kombi A 1997 Nissan Primera 1.8i-16V Traveller 2003 Opel Meriva 1.7DTi 2004 Peugeot 306 1.6i Open 1997 10 590 89tkm. 9 990 129tkm. 9 990 335tkm. 9 990 155tkm. 7 990 219tkm 2 590 163tkm. Renault Laguna 1.8i RT Break 1996 Alfa Romeo 166 3.0i V6 2001 Ford Mondeo 1.6i-16V CLX Wagon 1994 Chrysler Sebring 2.7i-24V V6 LE A 2001 Renault Laguna 1.6i-16V Break 2002 Honda Accord 2.0i-16V 1990 2 990 262tkm. 9 990 210tkm. 1 990 217tkm. 8 790 120tkm. 7 990 158tkm. 1 790 179tkm. Mazda 626 1.6LX 1985 BMW 523 2.5i-24V A 1996 Citroen C5 2.0i-16V SX Berline A 2002 Mazda 626 2.2i-12V 7hengelle! 1993 Opel Frontera 2.0i 4wd 1995 Peugeot 206 1.6i-16V Sport Edition 2001 1 590 105tkm. 7 590 257tkm. 6990 171tkm. 2 590 368tkm. 6 990 305tkm 6 990 115tkm Mercedes-Benz 190 2.0 Classic 1988 Renault Laguna 1.8i-16V Confort 2002 Opel Corsa 1.0i-12v 2002 Opel Omega 2.5TD Elegance Voyage 1997 Seat Cordoba 1.6i SE Vario 1999 Toyota Avensis 1.6i-16V Linea Terra 1998 2 590 199tkm. 6 590 193tkm. 6 590 145tkm. 5 990 239tkm. 5 990 141tkm. 5 990 309tkm. Audi A4 1.6i 1995 Toyota Camry 2.2i-16V GL 1992 Peugeot 306 1.8i-16V XT 1998 Renault Clio 1.2i RN 1998 VW Vento 1.9TDi TurboDiesel 1996 Renault Twingo 1.2i (60hv) 1998 4 990 265tkm. 2 990 452tkm. 2 990 199tkm. 2 990 2 990 262tkm. 2 990 139tkm. Kaskitie 3-5, 04400 Järvenpää OSTAMME 0400-528210 2000-LUVUN AUTOJA! 040-5155 714 TARJOA! ark. 11-18 la 12-14 129tkm. KAIKISTA AUTOISTA TARKEMMAT TIEDOT ESITTELYVIDEOINEEN WWW.AUTOKOMEETTA.FI
  • 20 e Ko ajo HARMAAVARPUNEN? 4/10 Uusi Opel Astra yrittää lyödä kampoihin Golfille, Aurikselle ja monelle muulle pahalle kilpailijalle. Opelille Astra on merkittävin malli ja sillä pitäisi päästä kolkuttelemaan myyntilistojen kärkipaikkoja. Insignian myynti ei ainakaan Suomessa yltänyt kilpailijoidensa tasolle, joten Astralla riittää paikattavaa vähän isoveljensäkin puolesta. Eikä Opelia ole listojen kärjessä näkynytkään aikoihin. Ulkomuotoilu on samaa tuulitunnelisukua, kun monet muut kilpailijatkin. Rohkea muotoilu olisi varmasti ollut paikallaan, sillä merkin suosio on ollut alamaissa jo jonkin aikaa. Nyt tämä uutukainen katoaa massaan, sillä niin monelta muultakin merkiltä tulee koko ajan uutuuksia. Me saimme koeajettavaksi 1.6-litraisella turbokoneella varustetun version, joka kehittää komeat lukemat; 132kW:ia. Varustetasoja on kolme: Essentia, Enjoy ja Sport. Mallistossa on 6 erilaista moottoria, joista neljä on bensaversioita ja 2 dieseliä. Halvin malli on 1.4ecoFlex Essentia, joka lähtee 18986,21 eurolla ja malliston huipulla on 1.6-litrainen automaattivaihteinen Turbo Sport 27477,33 euron hinnalla. Dieseleiden hinnat alkavat 21849,91 eurosta 25898,75 euroo Kuljettajan paikalla kaiken kokoiset löytävät heti mukavan ajoasennon ja ainut sen paikan miinus on vasemman jalan lepuutuspaikka, joka on liian ahdas isojalkaiselle. Pitkän kuljettajan takana ei ole hääppöisesti tilaa. Miellyttävä matkakumppani Ohjaamon materiaalivalinnat ovat onnistuneet ja tunnelma on jopa ylellinen, mutta kojetaulun nappulaviidakko on edelleen todella suuri ja sitä olisi voinut Teksti ja kuvat Mika Salomaa yksinkertaistaa. Astra on todella miellyttävä matkakumppani, etenkin tällä koeajetulla ruudikkaalla turbokoneella. Alusta on viritetty saksalaisesti sporttisen jämäkäksi, mutta ei kuitenkaan liian kova, että se häiritsisi tavallista arkiajoa. Auton melutasoon on panostettu ja siinä myös tehdas on onnistunut, sillä Astra on mukavan hiljainen ajaa jopa näillä maamme uraisilla ja karkeilla teillä. Ei kuulu häiritsevästi rengasmelua, suhinoita tai moottorin ääniä. Insigniasta toivottiin Suomessakin myyntimenestystä, mutta Vuoden Auton tittelikään ei saanut myyntiä luokan kärjen ta- solle. Pahoin pelkään ettei tämäkään saavuta myyntimäärissä Corolla/Aurista tai Golfia, vaikka onkin molempien kanssa täysin kilpailukykyinen. Monilla osa-alueilla jopa merkittävästi parempi. Nykymaailman aikana autojen ominaisuuksien asemesta myydään ja ostetaan paljon mielikuvia ja Opelin kohdalla ne eivät ole kovin vahvat. Myöhemmässä vaihees- sa tulee vielä farmarimalli sekä rivakka GSI. TEKNISET TIEDOT Iskutilavuus 1598cm3 Teho 132kW / 5500r/min Vääntö 230Nm / 2200-5400 r/min Kiihtyvyys 0-100km/h 8,5s Huippunopeus 221km/h Yhd. kulutus 6,8 litraa/ 100km Koeajon kulutus 9,5litraa CO2-päästöt 159g/km Hinta 25 391 euroa Autonhoitoa ammattitaidolla Kevätkauden huipputarjoukset! Lasien tummennukset: -30% Silver Seal One -kestopinnoite uuteen tai uudehkoon henkilöautoon VAIN 150 ! Silver Seal Nano 2K -kestopinnoite käytettyyn henkilöautoon VAIN 250 ! Henkilöauton myyntikunnostus 200 ! Kolhujen korjaus maalaamatta alk. 99 ! Tuulilasien vaihdot alk. 199 ! Tuulilasien kiveniskujen korjaukset alk. 40 ! PALVELUPISTEEMME: HELSINKI | HERTTONIEMI TUUSULA | SULA Mekaanikonkatu 25 00880 HELSINKI P. 045-275 2747 herttoniemi@tkpp.fi Sulantie 14 04300 TUUSULA P. 0400-242 331 tuusula@tkpp.fi Tervetuloa!
  • AUTOILIJAN PALVELUHAKEMISTO AUTOKATSASTUSTA AUTOLASEJA TUULILASIT TAKALASIT SIVULASIT AUTOLASIEN KORJAUKSET AUTOLASIEN URITUKSET MUUT AUTOLASITPALVELUT JA KORJAUKSET 22 4/10 MOOTTORIN SUOJA-AINEET HELSINGINKATU 42 00530 HELSINKI p. (09) 374 5741 040 5064 641 Saatavana hyvin varustetuista autotarvikeliikkeistä kautta maan www.startron.fi Uudenmaan AutolasipojaT oy www.autolasipojat.fi AUTOLASIEN TUMMENNUKSIA RUOSTEENESTOA TUO TÄMÄ MAINOS MUKANASI MEILLE KATSASTUKSEEN! SAAT Kääpätie 6 A, Helsinki p. (09) 247 12 600 WWW.HELPPOKATSASTUS.COM ALENNUKSEN PÄÄSTÖMITTAUKSESTA! 5 AUTOMAALAAMOJA AUTOKORJAAMOT Pakoputkien pika-asennus aikaa varaamatta Palvelemme ma-to 8-18 pe 8-16.15 la 9-13 Oy Euro Stainless Ab Tikkurikuja 3, Kehä III, puh. (09) 388 1155 www.eurostainless.fi Tervetuloa! Ruostumattomat pakoputket - elinikäinen takuu Tehoputkistot Bosal -pakoputkistot 2v.takuu Katalysaattorit Bosal -vetokoukut RUOSTEENESTO AUTOLLESI Hannuksenpelto 2, Espoo Puh. (09) 855 7540 Teemme myös auton maalipinnan vahaukset ja kestokäsittelyt! Katsastushuollot, pakokaasumittaukset, käyntiviat AUTOPALVELU HARKLIN OY KORJAUKSET HUOLLOT ÖLJYNVAIHDOT VARAOSAT Puh. (09) 3405 497, Takkatie 11, 00370 Helsinki PARVIAINEN OY - Maalaukset - Muovikorjaus - Kolarivauriot - Laina-autot Autopeltikorjaamo VUOKRATAAN AUTOVUOKRAAMO Nopeasti, luotettavasti ja ammattitaidolla Ammattitaidolla AAMURUSKONTIE 6, 00750 HELSINKI PUH. (09) 345 5501, 0500 945 961 jarrujen kunnostus, alustat, laturit, starttimoottorit Finn-Rent Oy Henkilöautot Muuttoautot Kuorma-autot Pakettiautot Pikkubussit Maasturit Tila-autot PAKOPUTKI-CENTER Tehdasvalmiiden pakoputkien ja katalysaattoreiden todella edullinen myynti- ja asennuspiste www.pakoputkicenter.fi Herttoniemi, Sahaajankatu 26 Maurinkatu 16, 00170 Helsinki (09) 135 2604 Lauttasaarentie 52, 00200 Helsinki (09) 135 2604 (09) 759 2802
  • TULE HYVILLE AUTOKAUPOILLE RIIHIKALLION AUTOON! 14900 4900 14900 15900 aj. 38tkm. Ford Focus 1,8TDCI Wagon 106tkm.1 omistaja, Huoltokirja, Ilmastointi, webasto ajastimella, aluvanteet, kahdet renkaat 2006 Ford Focus 1,4i Ambiente 5d 161tkm. Huoltokirja 1999 Ilmastointi, Huoltokirja, Vähän ajettu!, Kahdet renkaat Kia ceed 1,4 LX HB 5D 2007 Audi A4 1,8 turbo 4d 148tkm. Huoltokirja, ESP, ilmastointi 2002 7900 8500 22850 9900 Ford Mondeo 1,8i Ghia Wagon 179tkm. Huoltokirja, Automaattinen ilmastointi 2003 Chrysler Sebring 2,4 A4 Luxury 151tkm. Automaattivaihteisto, 1 omistaja, Huoltokirja, Nahkaverhoilu 2005 175tkm. Huoltokirja, ESP, kahdet renkaat, ilmastointi MB E 200 Kompressor A Classic -05 Nissan Almera 1,8 Visia+ 111tkm. huoltokirja, ilmastointi, kahdet renkaat 2005 10800 14900 10500 16750 aj. 38tkm. Ford Mondeo 1,8i Trend Wagon 2003 113tkm. Huoltokirja, Ilmastointi, Sävylasit, Kahdet renkaat aj. 44tkm. 2007 Opel Zafira 1,6 16V Comfort 5d 149tkm. Huoltokirja, Ilmastointi, kahdet renkaat Kia ceed 1,4 LX HB 5D Huoltokirja, Vähän ajettu!, Kahdet renkaat 2002 Toyota Auris 1,4 D-4D Linea Sol . -08 ilmastointi, huoltokirja, kahdet renkaat´, webasto 10850 9500 18900 10850 aj. 64tkm. Toyota Corolla 1,6 VVT-i Wagon 128tkm. Täydellinen huoltokirja, Huoltokirja, Vetokoukku, Kahdet renkaat 2002 Volvo S40 2,0Turbo A 167tkm. suomi huoltokirja , puolinahka verhoilu Ilmastointi 2002 Volvo S40 1,8 Ilmastointi, huoltokirja, kahdet renkaat -07 VW Passat 1,6 75kW Firstline 105tkm. Ilmastointi, huoltokirja, kahdet renkaa 2004 12900 17800 5500 18800 aj. 91tkm. Toyota Yaris 1,0 VVT-i Linea 5ov Täydellinen huoltokirja, Ilmastointi 2006 Volvo S40 1,8 (125 hv) 149tkm. Ilmastointi, huoltokirja, kahdet renkaat, 2007 Volvo V70 Sportswagon 2,5 20V 270tkm. Ilmastointi, kahdet renkaat 1998 Volvo V70 2,5T Titanium A 121tkm. huoltokirja, nahkaverhoilu, ilmastointi, vak. nop.sääd, automaattivaihteisto 2003 16900 27850 9850 14900 aj. 69tkm. Ford Transit Van etuveto 2,0TDCi 125 FT300M ALV VÄH 2006 Webasto, ilmastointi, huoltokirja aj. 30tkm. Ford Transit 300 M 2,2TDCi 130 30tkm. Huoltokirja, Vetokoukku, Kahdet renkaat, Sivuikkunat, Seinien ja lattian vanerointi, ILMASTOINTI aj.54tkm. 2008 Ford Ranger Pick-Up 2,5TD 4x4 168tkm. Neliveto, Metalliväri, Aluvanteet, Kahdet renkaat,teknisesti hyväkuntoinen auto 2000 Ford Fiesta Sport Van 1,6TDCi Alv-vähennyskelp.1 omistaja, Huoltokirja, Vähän ajettu!, Webasto/Eber ajastimella, Ilmastointi 2007 6850 21850 23900 7800 aj. 56tkm. Fiat Ducato 10 Van 230 1,9 TD 139tkm. 2renkaat, Soitin, juuri katsastettu, Webasto, aj.57tkm. Opel Vivaro Van L2H1 2,0 CDTI Huoltokirja, Vähän ajettu!, Webasto/Eber ajastimella, Pysäköintitutka, Ilmastointi 2002 Peugeot Boxer 330 L1H1 3.0HDi 157 -07 Huoltokirja, Hurja tehopaketti pienillä kilometreillä!!!! Ilmastointi, cruise 2007 Toyota Hiace 2,4 Dsl 4ov 280tkm.Huoltokirja, Vähäkulutuksinen, Istuimet 3 :lle, Kahdet renkaat, Airbag, 2001 Sulantie 10, 04300 Tuusula, puh. (09) 2753 678 AUTOMYYNTI, arkisin klo 9-18, la klo 10-16