• KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ MERCEDES-BENZ E220D COUPE I ÄIJÄAUTONA V8-MOOTTORILLA VARUSTETTU JAGUAR XJ8 Koeajossa SUBARU FORESTER Koeajossa mm. Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Katso lähin autokorjaamo! fixus.fi Keski-Suomen painos 6/2025 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 perämoottori moottorikelkka puutarhakone saha mopo moottoripyörä mopoauto mönkijä www.harrasteosa.? Varaosat vapaa-aikaan! – MARKKINOIDEN PARAS HINTA AUTOSTASI – muurame@vaihtoautomaa.com I 0207 890 686 I Ma-Pe 10-18, La 10-15 OSTAMME AUTOSI VAIHTOAUTOMAA Muurame | Punasillantie 4, 40950 Muurame
  • 2 KAASUJALKA 6/2025 Sähköpotkulautojen käyttäjät aiheuttavat ajotyylillään vaaratilanteita ja närää muissa ihmisissä. Myös niitä jätetään pitkin ja poikin minne sattuu häiritsemään muuta liikennettä. Tämän käyttäjä on sentään jättänyt kauas muusta liikenteenstä, mutta ei se mereen heittäminenkään kovin järkevää ole. Kuvan nappasi Anu Simola Mäntsälästä. KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Kun ennen kesälomaa viet autoasi huoltoon, muista, että sinulla itselläsikin on vastuusi. Jos autossasi on jo nyt jokin vika, älä enää omalla toiminnallasi aiheuta enempää vahinkoa jatkamalla ajoa ainakin kovin pitkään ennen korjaamolle menoa. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Jos autosi katsastus koittaa ennen kesälomamatkaa, valmistaudu siihen, että syystä tai toisesta voi tulla hylkäyspäätös. Ehkä kannattaisi teettää huoltamolla tarkastus etukäteen. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Vanhassa autossasi hihnapyörä vinkuu käynnistyksen jälkeen. Parempi viedä ammattilaisten katsottavaksi kuin lähteä itse suihkuttamaan voiteluainetta. RAPU 22.6 – 22.7. Aijaijai… nyt on päässyt autosi öljynvaihtoväli venähtämään turhan pitkäksi. Auto öljynvaihtohuoltoon ennen kesälomareissuja! LEIJONA 23.7 – 23.8. Kuukauden jälkipuoliskolla ole tarkkana pysäköinnin kanssa. Parempi, että auto varmuuden vuoksi on mahdollisimman keskellä ruutua sen sijaan, että renkaat toiselta sivustalta hipovat reunaviivaa ja sivupeili ylittää viivan jopa 10 sentillä. Parkkipirkot mieluummin ylikuin aliarvioivat pysäköintivirheitä. NEITSYT 24.8 – 22.9. Jos olet ostamassa nyt kesän kynnyksellä autoa ja olet saanut ostoa varten pankista lainan, älä kuvittele, että käteinen on ”kuningas”. Kun myyjä kuvittelee saavansa sinusta asiakkaan heidän rahoituspalveluunsa, hän todennäköisesti on valmiimpi joustamaan hinnasta. VAAKA 23.9 – 22.10. Eräs kesäkuun juonne on ystävän tukeminen pulmallisessa auto–asiassa. Älä tyrkytä liikaa omia näkemyksiä, vaan korostaa, että hän itse tietää parhaiten omat tarpeensa. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Nyt autosta voi paljastua eräs piilevä vika. Selvitä rauhassa, äläkä revi ns. pelihousujasi. Todennäköisesti vika on loppupelissä harmiton. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Saatat olla korjaamon kanssa eri mieltä autosi korjaustarpeista. Ammattilaista kannattaa kuitenkin kuunnella ensin ja tehdä johtopäätökset vasta sen jälkeen. KAURIS 23.12 – 20.1. Kärsivällisyydellä on nyt käyttöä. Kuukauden keskivaiheilla on riski joutua pieneen peltikolariin kauppakeskuksen pysäköintialueella. VESIMIES 21.1.-18.2. Tulee mitä tulee tai jää tulematta -asenne on nyt paikallaan myös autoasioissa. Vanha auto kun ei ole uusi. KALAT 19.2.-20.3. Kesäloma lähestyy ja kiirettä pukkaa vielä töissä. Nyt on riskinä, että laiminlyönyt kesäloman ajoreitin ja levähdyspaikkojen suunnittelun. Tee itsellesi jo etukäteen muistilista. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI KESÄKUULLE 2025 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Pirkanmaan Ruovedellä polttoaineen jakelu on vaarassa loppua, koska kaksi kolmesta asemasta sijaitsee pohjavesialueella. Kunnanjohtaja pitää vaihtoehtona kunnan omaa asemaa. Ehkä ajatusta voisi jalostaa pidemmällekin, ihan täyden palvelun liikenneasemaksi asti. R uoveteläiset voivat joutua tankkaamaan autonsa tulevaisuudessa kymmenien kilometrien päässä, kun Ruovedeltä on vaarassa loppua polttoaineen jakelu. Kunnan kaksi kolmesta polttoaineen jakeluasemasta sijaitsee pohjavesialueella, minkä vuoksi niiden ympäristölupia on vaikeaa uusia. Kunta voi myöntää ympäristöluvan, mutta elykeskus voi tarvittaessa valittaa siitä. Ruoveden kunnanjohtaja on heittänyt sellaisen vaihtoehdon, että kunta itse järjestäisi yrittäjien kanssa jonkinlaisen jakeluaseman. Tällaiseen ratkaisuun päätyi esimerkiksi Halsua Keski-Pohjanmaalla muutama vuosi sitten, kun kunta rakensi itse uuden jakeluaseman kuntalaisten kanssa. ”Valitettava tosiasia on, että jos pitää lähteä muualta hakemaan polttoainetta, niin otetaanko sieltä samalla sitten muitakin palveluja”, totesi Ruoveden kunnanjohtaja Ylen haastattelussa. Kuntatalous kuntoon… Kun kerran Suomessa ajetaan vielä pitkään polttomoottoriautoilla, mutta huoltoasemien lisäksi kartalta katoavat myös monet pienet autokorjaamot, kunnat voisivat kouluttaa myös teknisen viraston väkeä automekaanikoiksi. Kun kerran aika muutenkin ajaa nyrkkipajojen ohi ja vähävaraisimmat kuntalaiset kuitenkin ajavat ikääntyvillä polttomoottoriautoilla, heidän autojensa korjaukset ja huollot toisivat kuntien kassoihin kaivattua lisätuloa. Varsinkin kunnan teknisen toimen johtajalta voitaisiin jatkossa vaatia vähintään myös autoinsinöörin (AMK) pätevyys. Lisätulot ovat nyt kunnille tarpeen, kun heikkenevä talous pakottaa kunnat ja hyvinvointialueet säästämään henkilöstökuluista aiempaa enemmän. Yksi ongelma on tietysti pätevien osaajien löytäminen. Kun kerran nuorisoa ei tänä päivänä kiinnosta opiskella autoalaa ja työpaikka kuntia paremmin maksavissa yksityisissäkään yrityksissä, niin miksi ihmeessä he opiskelisivat automekaanikoiksi työllistyäkseen kunnan palvelukseen? KUNNAT PERUSTAMAAN Näin joskus naapurissa Yritin vähän googlata käännösohjelman avulla, minkälaista oli huoltoasematoiminta entisessä, kommunistisessa Neuvostoliitossa. Sielläkin oli huoltoasemia, mutta niiden löytäminen oli työlästä. Asemilla ei ollut pätevää henkilökuntaa, vaan usein sieltä saattoi tavata itseoppineen ja itselleen työpaikan luoneen ihmisen. Tällainen tuttava oli todellinen onni niille, jotka ylipäätään olivat onnistuneet auton vuosien odottelun jälkeen hankkimaan. Pääsääntöisesti autot korjattiin itse autotalliosuuskunnan hallinnoimassa autotallissa. Jokaisella autotalliosuuskunnalla oli oma käsityöläisensä. Joskus se oli paikallisen autotehtaan työntekijä tai insinööri, joka hoiti tätä hommaa kuutamourakkana epävirallisesti. Palvelujaan he myivät halvalla, koska rahat menivät suoraan ohi puolueen heidän omiin taskuihinsa. Normaaleja autokauppoja varaosamyynteineen ei ollut, vaan osia ostettiin autotehtaiden, autovarikoiden tai taksiparkkien työntekijöiltä, jotka varastivat ne työpaikaltaan. Lähempänä perestroikaa, kun yrittäjyys lakkasi olemasta rikos Neuvostoliitossa, alkoi ilmaantua spontaaneja automarkkinoita. Tiettyyn aikaan autoharrastajat kokoontuivat valitsemaansa paikkaan myymään tarpeettomia osia ja ostamaan sitä, mitä heiltä puuttui. Tietysti tällaisilla markkinoilla oli myös varastettuja osia. Vihreät voisivat innostua tällaisesta toiminnasta, koska varaosien niukkuus johti siihen, että auton omistajat eivät koskaan heittäneet mitään pois. Vaurioituneet osat kerättiin autotalliin ja keksittiin niille tarvittaessa uusi käyttötarkoitus. Siksi auton vieressä saattoi usein nähdä koko kasan erilaista romua. Sepä oli kierrätystä parhaimmillaan. Ennen kuin siellä nyt kuumaverisimmät virittelevät sormiaan näppäimistölle lähettämään ”v’’’un kommunisti”-viestejä tappouhkauksineen, niin kerrottakoon, että tämä kirjoitus on siis vitsi. Näin kuusikymppisenä vain surettaa, kun nuoruuden maisemakuviin erottamattomasti kuuluneet huoltoasemat häviävät yksi kerrallaan. R.I.P (rest in peace) Nurmijärven Lahnuksen Shell. Lahnuksessa sentään jatkaa kylmäasema, mutta ruoveteläisiltä on vaarassa loppua polttoaineen jakelukin. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777 797 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN ELEKTRONISELLA PYSÄKÖINTIKIEKOLLA Leading supplier from Denmark Seuraava Kaasujalka ilmestyy 3.7.2025 OMIA LIIKENNEASEMIA!
  • KAASUJALKA 6/2025 3 18.9. alkaen uudessa osoitteessa Nuutinkatu 27 Jyväskylä / Palokka Jyväskylä / Palokka AUTOALAN KAIKKI UUTISET YLI 300 UUDEN AUTON KOEAJOA YLI 200 KÄYTETYN AUTON KOEAJOA YLI 200 HINTAVERTAILUA AUTOURHEILUA YMS... YMS... KAASUJALKA.FI KAASUJALKA.FI
  • 4 KAASUJALKA 6/2025 VARAA ILMOITUKSESI KESÄN TUPLANUMEROON! HEINÄKUU-ELOKUU Nro 7-8 Vuoden suurin numero, kesän jättituplanumero! Ilmestymispäivä 3.7. Voimassa 21.8. saakka! Mika Salomaa 0400 777 797 mika.salomaa@kaasujalka.fi SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! UUSI DIGIALUSTA VAUHDITTI AUTOKIERRÄTYSTÄ Suomen Autokierrätyksen vuosi julkaisema digitaalinen palvelualusta helpotti ja vauhditti tuntuvasti romuautojen kierrätystä. -On ihan kansantaloudellisestikin tärkeää, etteivät romuautot päädy mihinkään vääriin lähteisiin, sanoo toimitusjohtaja Juha Kenraali. A lkuvuonna 2024 autojen kierrätysmäärät olivat 12 prosenttia miinuksella edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. –Viime vuoden kesä-lokakuussa romutusmäärät kääntyivät suunnilleen saman verran plussalle sen jälkeen kun alusta otettiin käyttöön, Juha Kenraali iloitsee. Uuden alustan myötä kaikki romutettavat autot tulevat digitaaliseen rekisteriin, eikä autojen ohivirtaus ole enää jatkossa niin yleistä. –Aikaisemmin niin sanotut haamuautot ovat olleet iso ongelma. Osa niistä lojuu metsiin hylättynä, ja osa päätyy harmaan talouden kautta osina tai liikennekäyttöön ulkomaille, vaikka ajoneuvon tiedot jäävät Suomen rekisteriin. Tilanne parantui selvästi digialustan julkaisun jälkeen, Kenraali sanoo. Ensimmäisenä maailmassa Harmaan talouden torjunnan lisäksi Autokierrätyksen digitaalinen alusta mahdollistaa helpomman auton romuttamisen kuluttajille, parantaa autosta saatavien materiaalien kierrätystä ja uudelleenkäyttöä sekä tehostaa merkittävästi datankeräystä. DELV-lyhenne tulee englannin kielen sanoista Digital en of Life Vehicle, eli elinkaarensa lopussa olevat ajoneuvot. Suomessa toteutettu DELV-autonkierrätyspalvelu on ensimmäinen laatuaan maailmassa. Se kokoaa yhteen kuluttajat, tuottajayhteisön, kierrätysoperaattorit, vastaanottopisteet, autonvalmistajat, maahantuojat, realisoijat, vakuutusyhtiöt ja viranomaiset. Kenraalin mukaan Autokierrätys aikoo kehittää entisestään varsinkin kuluttajien ja purkuosien haltijoiden suoraa kontaktointia. –Kuluttajat kysyvät meiltä yksittäisiä purkuosia, mutta mehän emme itse välitä vaikkapa näinä autojen etuovia ja takaluukkuja. Nyt aikaa menee siihen, että opastamme kuluttajia olemaan suoraan purkamoon tai etsimään niitä varaosahaku.fi -palvelusta. Kenraali sanoo. Kierrätys kuluttajalle helpoksi Vaikka Autokierrätyksen digitaalinen alusta on suunnattu ensisijaisesti autoalan ammattilaisille, sen kautta myös kuluttajan on aiempaa helpompi laittaa oma autonsa kierrätykseen. –Hänen ei enää tarvitse välttämättä soitella mihinkään, vaan hän löytää lähimmän vastaanottopisteen menemällä palveluumme netin kautta omilla pankkitunnuksillaan ja jollain muulla vahvalla tunnistautumisella, Kenraali sanoo. Kun vastaanottopiste saa tiedon tulossa olevasta autosta, se voi sopia suoraan kuluttajan kanssa, tuoko hän autonsa itse vastaanottopisteeseen, vai noudetaanko auto. –Tämän voi tehdä netissä mihin vuorokauden aikaan tahansa. Uskon, että varsinkin nuoremmat polvet arvostavat yhä enemmän asioinnin helppoutta ilman tarvetta soitella eri paikkoihin asioiden selvittämiseksi. 70 834 ajoneuvoa romutukseen Vuonna 2024 Suomessa romutettiin yhteensä 70 834 ajoneuvoa, mikä on prosentin verran enemmän kuin edellisenä vuotena. Kaikista eniten romuttamolle vietiin Volkswageneita, Fordeja ja Opeleita. Vuosimalleista romuttamolle vietiin eniTEKSTI_ Timo Kiiski ten vuoden 2000, 2003 ja 2004 autoja. Viime vuonna kierrätykseen päätyi aiempaa enemmän sähköautoja. –Iäkkäämmät romutuksen tulevat autot ovat yleensä elinkaarensa päässä. Alle 10-vuotiaissa autoissa taas romutuksen syy on voittopuolisesti kolarointi ja auton päätyminen vakuutusyhtiön lunastukseen. Romutukseen päätyvistä sähköautoista valtaosa on vakuutusyhtiöiden lunastamia kolaroituja Tesloja. –Jos sähköauton akku vaurioituu ja tilalle pitää hommata uusi ja kallis akku, jolloin korjaamisessa ei ole enää mieltä. Toki tämäkin varmasti muuttuu ajan saatossa ja sähköautojen vaurioituneitakin akkuja pystytään korjaamaan yhä enemmän, Kenraali sanoo. Romutukseen päätyvissä autoissa on nähtävissä selvästi kunkin aikakauden suosikkiväri. –Ennen romutukseen tulevat autot olivat usein punaisia, Nyt autokannassa on enemmän harmaansävyisiä autoja ja se alkaa näkyä myös romutukseen tulevissa autoissa, Kenraali sanoo. Kierrätys tehostaa omavaraisuutta Valtion järjestämät romutuspalkkiokampanjat kannustivat takavuosina kansalaisia toimittamaan elinkaarensa päässä olevia autoja virallisiin vastaanottopisteisiin Romutuspalkkioita maksettiin viimeksi vuonna 2021, jolloin yli kymmenen vuotta vanhan auton romuttamisesta maksettiin 1 000–2 000 euroa. Uuden auton lisäksi palkkion sai käyttää sähköavusteisen polkupyörän tai joukkoliikennelippujen hankintaan. –Toiveitahan romutuspalkkion paluusta on ollut. Vaikka palkkiolla ei kaikkia ongelmia ratkaistakaan, niin aina se vauhdittaa kierrätystä, Kenraali sanoo. Kenraali muistuttaa romuauton asiallisen kierrätyksen tärkeyttä luonnon monimuotoisuuden kannalta. –Kun auto tulee kierrätettäväksi asianmukaiseen paikkaan, siitä otetaan talteen paitsi käyttökelpoisia varaosia, myös kaikki nesteet, jotka pihan perällä vuotaessaan vahingoittaisivat ympäristöä. Autojen kierrättäminen purkuosina tehostaa myös Euroopan omavaraisuutta: nykyisessä kilpailutilanteessa meillä ei ole varaa tinkiä mistään materiaalista, Kenraali korostaa. Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Juha Kenraali toivottaisi autojen romutuspalkkion tervetulleeksi takaisin. – Autojen tehokas kierrättäminen purkuosina tehostaa myös koko Euroopan omavaraisuutta, hän korostaa Nopeat toimitukset verkkokaupastamme www.alfamer.fi SÄHKÖPOSTI tilaus@alfamer.fi p. 09 774 2810 Suomalaisen Saabin jäljillä (S430) 34,90 € MercedesBenz C-sarja d 2007-2014 (S389) 33,50 € Auto 80-luvulla (S418) 34,90 € Volvo V70 2000-2007 & S80 1998-2006 (S196) 33,50 € Auto 70-luvulla (S160) 29,90 € VW Golf 2013-2016 (S426) 33,50 € AUTOKIRJAT JA KORJAUSOPPAAT ALFAMERILTA
  • KAASUJALKA 6/2025 5 Skoda Octavia on suomalaisille tuttu näky – ehkä jopa liiankin tuttu. Mutta voiko arkisuus olla juuri sen suurin vahvuus? TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa K oeajossa auto, joka on suomalaisille autoilijoille erittäin tuttu – Skoda Octavia. Monen mielestä kyseessä on tylsyyden huipentuma, mutta ehkä juuri siksi se toimii arjessa niin hyvin. Octaviassa kaikki oleellinen on kohdillaan. Tilat ovat erinomaiset, tavaratila hulppean iso ja ratkaisut käytännöllisiä. Kulutus on inhimillinen ja ulkonäkö varsin konservatiivinen. Tämä saattaa joidenkin mielestä tarkoittaa tylsyyttä, mutta samalla kyseessä voi olla juuri se turvallinen ja luotettava vaihtoehto, jota perheautoilija kaipaa. ! TEKNIIKKAA SKODA OCTAVIA COMBI 1.5 TSI STYLE HINTA: 40 611€ ISKUTILAVUUS: 1498 cm3 TEHO: 150hv VÄÄNTÖ: 250 Nm KULUTUS: 5.2 l (WLTP) CO2-PÄÄSTÖT: 119g /km OMA MASSA: 1591 kg VETOKYKY: 700/1500kg TAVARATILA: 640 l HUIPPUNOPEUS: 225 km/h 0-100 KM/H: 8.5 sek SKODA OCTAVIA – TYLSÄN TÄYDELLINEN VALINTA? Skoda Octavia KOEAJOSSA +Tilava +Taloudellinen +Laadukkaat sisätilat ja tyylikäs viimeistely +Luotettava ja huoleton ajettava arjessa –Ulkonäkö ja ajotuntuma voivat tuntua tylsiltä JÄLKIMAKU Yhteenvetona Skoda Octavia tarjoaa juuri sitä, mitä suurin osa autoilijoista tarvitsee: tilaa, käytännöllisyyttä, taloudellisuutta ja luotettavuutta. Se ei ehkä herätä suuria tunteita, mutta tekee kaiken, mitä sen odotetaan tekevän – ja tekee sen hyvin. Octavia ei yritä olla enempää kuin on, ja juuri siksi se onnistuu olemaan erinomainen perheauto. Jos kaipaat huolettomia kilometrejä ilman yllätyksiä, Octavia on harkitsemisen arvoinen vaihtoehto. ? – + Nelisylinterisiä moottoreita Koeajon aikana ajoin Octavialla noin 500 kilometriä. Kertaakaan auto ei ärsyttänyt tai aiheuttanut moitteita. Kaikki toimi kuten perhekuljettimessa pitääkin – paikasta A paikkaan B ilman draamaa. Se on erinomainen valinta niille, jotka eivät halua tai voi siirtyä sähköautoon. Uudessa mallistossa kaikki moottorit ovat nelisylinterisiä, ja tarjolla on sekä bensaettä dieselvaihtoehtoja. Bensapuolella valittavana 1.5-litraiset turbomoottorit sekä 2-litrainen RS Hinnat alkavat noin 30 000 eurosta, ja varustetasoista riippuen nousevat lähemmäs 40 000 euroon. Testissä ollut Style-varusteinen automaatti maksoi noin 39 000 euroa. Hinta-laatusuhde on kohdallaan, ja myös varustelu on arkeen sopivan kattava: vakionopeudensäädin, pysäköintitutkat, peruutuskamera sekä digitaalinen mittaristo sisältyvät kokonaisuuteen. Sisätiloissa Octavia tekee vaikutuksen: pehmustettua alcantaraa, tikattua kangasta ja laadukkaita materiaaleja. Kokonaisuus on tyylikäs ja viimeistelty. Auto on hiljainen hyvällä tiellä, mutta uraisilla suomalaisteillä rengasmelu pääsee esiin. Myös alusta voi olla ajoittain kova, erityisesti terävissä iskuissa, mutta muuten mukavuus on hyvällä tasolla. Ajettavuus on neutraali, hallintalaitteet toimivat loogisesti ja kuljettajan ergonomia on hyvin suunniteltu. Koeajon keskikulutus oli noin 6 litraa sadalla, mikä on erinomainen tulos. Vertailun vuoksi noin 20 vuotta vanha Saab 9-5 kulutti samanlaisessa ajossa jopa 10-11 litraa. Tässä näkyy tekniikan kehitys selvästi – polttoainetehokkuus, päästöjen hallinta ja ajomukavuus ovat menneet harppauksin eteenpäin. Skoda Octavia on tuttu näky suomalaisilla pihoilla ja ollut vuosikaudet myyntitilastojen kärjessä. Se tarjoaa rahalle vastinetta, on miellyttävä käyttää ja varustettu toimivilla ratkaisuilla, kuten sateenvarjoteline ovessa ja jääraappa tankin luukussa. Käytettynäkin tämä auto pitää hyvin arvonsa ja löytää helposti uuden omistajan. Jos et ole vielä valmis sähköautoon, Octavia on turvallinen, käytännöllinen ja tyylikäs valinta. Se ei ehkä herätä intohimoja, mutta toisaalta – tarvitseeko kaiken aina? Arjessa arvostetaan toimivuutta, mukavuutta ja luotettavuutta. Näissä asioissa Skoda Octavia on vaikea voittaa. Suosittelen lämpimästi. KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBEKANAVALTA Vuoden Auto Suomessa -kisan 2024 voittaneen Hyundai Konan täyssähköversio on saanut kattavan varustepäivityksen ja sporttisen faceliftin. Malliston huipulla on nyt N-Line -versio, jonka toimintamatka yhdellä latauksella voi olla jopa 514 kilometriä. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski T oimintamatka riippuu tietysti paljon säästä ja ajotavasta, mutta eiköhän N Linella todellisessakin ajossa pääse kevätkeleilläkin 400 kilometriä, kesäkeleillä ajotavasta riippuen ehkä enemmänkin. Keskikulutukseksi ilmoitetaan 14,9 kWh/100 km. Isommalla 65 kWh akulla varustetun Hyundai Kona Electricin toimintakyky on tässä kokoluokassa kilpailukykyinen. DC-pikalatauksen huipputeho on 102 kW, jolla 10–80 % lataus onnistuu noin 43 minuutissa. Vaikka 102 kW latausteho on nyt parempi kuin aiemmin, se jää kuitenkin jälkeen esimerkiksi Hyundai Ioniq 5:stä, jonka latausteho on jopa 220 kW. Jos malttaa lomamatkalla pääkaupunkiseudulta pohjoi! TEKNIIKKAA HYUNDAI KONA ELECTRIC 65 KWH 217 HV N LINE MOOTTORI: sähkömoottori TEHO: 160 kW/217 hv VETOTAPA: etuveto VÄÄNTÖ: 255 Nm AKUN NETTOKAPASITEETTI: 65,4 kWh LATAUSTYPE 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 102 kW WLTP-KULUTUS: 14,9 kWh/100 km (ilmoitettu) TOIMINTAMATKA: 514 km (ilmoitettu) KIIHTYVYYS 0–100 KM/H: 7.8 s HUIPPUNOPEUS: 172 km/h MITAT: pituus 4355 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1575 mm, akseliväli 2 660 mm TAVARATILA: 466 l TAKUUT: normaali takuu 5 v, ajoakku 8 v/160 000km HINTA: alk. 47 990 € (Kona Electricmalliston hinnat alk. 37 999 € ENTISTÄ SPORTTISEMPI SÄHKÖ-KONA Hyundai Kona KOEAJOSSA +Kuljettajan hyvä ergonomia +Miellyttävä ajotuntuma +Laaja valikoima varusteita +Pitkä toimintamatka –Ajomelu moottoritienopeuksissa -Takaistuimen polvitilan ja reisituen rajallisuus JÄLKIMAKU Kona Electric N Line jätti vähän ristiriitaisen maun. Se on kaikin puolin laadukkaan tuntuinen auto ja mukava ajaa, mutta tuskin maksaisin lähes 50 000 euroa Kona Electricistä edes N Line– varustetasolla. Itse luultavasti ostaisin mieluummin Hyundai Ioniq 5:n halvimman mallin, jonka lähtöhinta on vain pari tonnia enemmän kuin nyt koeajamani Kona-malliston huipulle asemoidun Kona Electric N Linen, Kysymys on puhtaasti makuasioista: Hyundai Ioniq 5 näyttää paremmalta ja senkin toimintamatkaksi ilmoitetaan 507–710 km. ? – + seen pysähdellä vähän useammin, Kona Electric N-Lineen saa pikalaturissa ladattua kuitenkin enintään 102 kW:n teholla 165 kilometriä lisää toimintamatkaa 15 minuutissa. Kattava varustelu Hyundai Konan kaikissa sähkömalleissa on nyt vakiona lämpöpumppu, akun esilämmitys ja takaistuinten reunojen lämmitys. Koeajetun Konan uusi N-line– versio tarjoa urheilullisemman ulkonäön ja kattavamman varustelun. Urheilullista ulkonäköä korostavat mm. suuremmat 19-tuumaiset vanteen ja uudenlaiset puskurit. Useissa muissakin varustetasoissa vakiona on nyt esimerkiksi sähkölaitteiden latauksen auton akusta mahdollistava v2L-toiminto, kaksi 12,3 tuuman näyttöä sekä langaton Apple CarPlay ja Android Auto. Kaksi 12.3 tuuman panoraamanäyttöä yhdistävät digitaalisen mittariston ja infotainmentjärjestelmän. Connected Car Navigation Cockpit (ccNC) mahdollistaa auton ohjelmiston ominaisuuksien päivitykset ilman huoltokäyntejä. Bluelink-sovellus mahdollistaa Konan latauksen hallinnan, esilämmityksen ja ovien avaamisen etänä. Hyundai Digitatl Key 2 Touch mahdollistaa auton ovien avaamisen, lukitsemisen ja käynnistämisen yhteensopivalla älypuhelimella tai -kellolla. Ei mikään tykki N Line on malliston tehokkaampi versio, mutta 217 hevosvoimaine tehoilla ja 255 Nm:n väännöllä sekään ei ole varsinaisesti mikään ohjus. Voimat riittävät kuitenkin lapsiperhein arkiajoon ja sellaiseenhan varmasti Kona Electric pääsääntöisesti ostetaankin. Vaikka kiihtyminen nollasta sataseen vie 7.8 sekuntia, Kona Electricillä ei kuitenkaan jää toisten tulpaksi. Etupenkkien ergonomia ja ajomukavuus ovat kohdallaan. Ohjaus on tunnokas. Ajomelu erityisesti moottoritienopeuksissa on kuitenkin korkeampi kuin joissakin kilpailijoissa. Lisäksi jousitus voi toisinaan tuntua liian jäykältä epätasaisilla teillä. Voittopuolisesti alusta on kuitenkin sopiva kompromissi jäykkyyttä ja mukavuutta. Kuljettajan vireystilaa valvova järjestelmäkin voisi olla hiukan vähemmän herkkä. Kona Electricin hinnoittelu houkuttelee nyt varmasti laajempaa ostajakuntaa: halvimman Kona Electricin lähtöhinta on 37 999 €. Normaalin toimintamatkan mallissa on 48,4 kWh:n akku ja toimintamatka 377 km (WLTP). Kona-malliston huipulle osuvan N Linen hinta on 10 000 euroa enemmän ja siellä kilpailu on kuitenkin jo selvästi kovempaa.
  • 6 KAASUJALKA 6/2025 Audi RS3 tarjoilee täydellistä ajonautintoa. Tässä löytyy fiilistä, voimaa ja nopeutta. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa K oeajossa oleva Audi RS3 on hieman päivitetty. Vuonna 2022 ajettu edellinen malli tarjosi jo vaikuttavan kokonaisuuden, ja nyt mukana on hienosäädettyjä yksityiskohtia. Moottorin teho on ennallaan: 400 hevosvoimaa ja 500 Nm vääntöä. Vaikka lisähevosvoimia ei tullut, RS3 tarjoaa silti suorituskykyä, joka asettaa sen aivan omalle tasolleen. Auton perusrakenne on säilynyt uskollisena alkuperäiselle idealle: se yhdistää nelivedon, turboahdetun moottorin ja urheilullisen alustan saumattomaksi kokonaisuudeksi. Auto kiihtyy nollasta sataan ajotietokoneen mukaan jopa 3,6 sekunnissa, jopa kitkarenkailla suoritettuna, ja se on todella vaikuttava tulos. Tehtaan ilmoittama lukema on 3.8 sekuntia. Monet modernit sähköautotkaan eivät pääse vastaaviin tu! TEKNIIKKAA AUDI RS3 HINTA ALKAEN: 72 187,75€ KOEAJOAUTON HINTA VARUSTEINEEN: 98 976,52 € ISKUTILAVUUS: 2480 cm3 TEHO: 294 kW (400 hv) /5600 7000 kierr/min VÄÄNTÖ: 500 Nm / 2250 5600 Nm kierr/min HUIPPUNOPEUS: 250 km/h 0-100 KM/H: 3.8 sek OMA MASSA: 1640 kg TAVARATILA: 321 l TÄYDELLINEN KULJETTAJAN AUTO Audi RS3 KOEAJOSSA +Moottori ja ainutlaatuinen ääni. +Erittäin tasapainoinen ja tarkka ajettavuus. +Monipuolisuus +Hyvä jälleenmyyntiarvo ja haluttavuus käytettynä. –Korkea hinta (Suomessa) JÄLKIMAKU RS3 ei ole vain auto – se on kokemus, joka herättää tunteita kierros kierrokselta. Sen viehätys perustuu yksinkertaisesti siihen, kuinka täydellisesti se yhdistää tehon, äänen ja ajettavuuden. Tällaisia autoja tehdään enää harvoin – ja siksi niistä kannattaa nauttia nyt. ? – + loksiin samoilla tehoilla. RS3 ei kuitenkaan ole pelkkä suoraviivainen ohjus – se hallitsee myös kaarteet. Se tarjoaa kuljettajalleen luottamusta herättävän ohjauksen, jonka kautta auton rajat ovat helposti hallittavissa. Audi RS3:n suurin vahvuus ei ole pelkkä kiihtyvyys. Sen ajettavuus on uskomattoman tasapainoinen. Se kääntyy tarkasti, jousitus reagoi hienostuneesti ja auto pysyy hallinnassa olosuhteista riippumatta. Audi on todella onnistunut luomaan auton, joka toimii sekä arjessa että radalla. Säädettävät ajoasetukset mahdollistavat mieltymyksiin sopivan ajokokemuksen aina mukavasta comfort-tilasta dynaamiseen RS performance -moodiin. Kuljettaja voi säätää jousituksen, kaasuvasteen ja äänimaailman juuri omien mieltymystensä mukaan. Se vitosmoottorin kurnutus Moottorin ääni on mielestäni parhaimmillaan keskikierroksilla, jossa se murisee syvällä ja tunnistettavalla tavalla. Korkeammilla kierroksilla ääni muuttuu ehkä vain meteliksi, mutta tunnelma on silti vahvasti läsnä. Tätä autoa ei ainoastaan ajeta, vaan se myös koetaan. Jokainen ajokerta muistuttaa, miksi tietyissä polttomoottoreissa on vielä oma erityinen vetovoimansa. Se herättää tunteita, joita hiljainen sähkömoottori ei yksinkertaisesti kykene toistamaan. Auton keveys myös tuntuu jokaisessa kiidytyksessä, jarrutuksessa ja kaarteessa. RS3:n arjen helppous on sekin yllättävää. Auto rullaa kevyesti, on näppärä liikenteessä ja tarjoaa mukavuutta pitkillä matkoilla. Keskikulutus saattaa nousta, mutta kyseessä on silti ennen kaikkea fiilistelyyn tehty auto, ei kulutustalouden mestari. Tämä yhdistelmä tekee RS3:sta aidosti monipuolisen ajoneuvon, joka ei jää ainoastaan sunnuntaiajoihin, vaan on valmis myös arkisiin haasteisiin. Kuljettaja tuntee olevansa osa koneistoa, ei vain matkustaja ratin takana. Hintalappu on korkea: koeajettu yksilö lähenteli 98 000 euroa, josta 30 000 euroa oli pelkkää autoveroa. Saksassa sama auto irtoaa noin 64 000 eurolla. Siitä huolimatta RS3 on haluttu auto myös käytettynä ja pitää arvonsa hyvin. Tämä tekee siitä houkuttelevan vaihtoehdon harrasteautoksi, vaikka ensisijaisesti etsisi arkikulkinetta. RS3 on investointi nautintoon ja elämykseen. Silti RS3 ei ole ihan täydellinen: vaihdeläpsyttimet ovat liian pienet ja vaihteenvalitsin tuntuu pelkältä "nysältä". Tässä kohtaa oltaisiin voitu panostaa enemmän ajonautintoa tukeviin yksityiskohtiin. Ajamisen fiiliksessä pienillä asioilla on merkitystä, ja RS3 ansaitsisi hiotummat hallintalaitteet. Kaiken kaikkiaan Audi RS3 on yksi markkinoiden hauskimmista autoista. Se tarjoaa aitoa ajamisen iloa, persoonallista moottoriääntä ja vaikuttavaa suorituskykyä, kuitenkaan unohtamatta arjen mukavuutta. Se ei ole halpa, mutta jokainen ajokerta muistuttaa miksi se kannattaa. KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA Uusi Subaru Forersterin 2-litrainen e-Boxer –moottori tarjoaa aika vaatimattoman suorituskyvyn, eikä se hybridijärjestelmästä huolimatta ole talousihmekään. Maastoominaisuuksiensa ja turvallisuutensa ansiosta on kuitenkin oikea auto aktiivisen elämäntavan konservatiiville mökkireissuille ja hirvijahtiin. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski U usi Subaru Forester 2.0 e-Bokser Hybrid Touring voisi olla vaikkapa maaseutulukion rehtorille, joka kuuluu niin paikalliseen Rotary-kerhoon kuin metsästysseuraankin. Mökkija hiihtolomareissuilla kulkee mukana myös vaimo ja kolme kouluikäistä lasta. Ehkä hän soittelee harrastuksekseen paikallisia kissanristiäisiä kiertävässä tanssiorkesterissakin kosketinsoittimia, jotka hän pakkaa kätevästi Foresterin isoon tavaratilaan. Sillä uusi Subaru Foresterbokserihybridi on suunniteltu tarjoamaan eritoten käytännöllisyyttä, turvallisuutta ja maastoominaisuuksia. Vaikka se ei ole markkinoiden tehokkain ja tek! TEKNIIKKAA SUBARU FORESTER 2.0I E-BOXER TOURING MOOTTORI: R4, 1995 cm3 + vaihteistoon intergroitu sähkömoottori 16,7 hv TEHO: 136 hv VÄÄNTÖ: 182 Nm VETOTAPA: jatkuva neliveto VAIHTEISTO: portaaton CVT-aut. POLTTOAINE: bensa + sähkö (itselataava kevythybridi) KESKIKULUTUS (WLTP): 8.1 l/100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 183 g/km KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 12,2 s HUIPPUNOPEUS: 188 km/h MITAT: p 4 670 mm, l 1830 mm, k 1 730 mm, akseliväli 2670 mm TAVARATILA: 508–1 731 litraa KOEAJOAUTON HINTA LISÄVARUSTEIN: 53 809 €, alk. 53 025 €, malliston hinnat alk. 45 906 € LUOTETTAVASTI MÖKKIREISSUILLE JA HIRVIJAHTIIN Subaru Forester KOEAJOSSA +Mukava ja leppoisa ajaa +Laadukkaasti tehty +Maasto-ominaisuudet –Suorituskyky -Kulutus -Kilpailijoita pienempi tavaratila JÄLKIMAKU Vaikka Subaru Forester bokserihybridi on laiska ja hiukan epätaloudellinenkin, niin siinä on paljon sellaista, mitä itseni kaltainen vantaalaien omakotitaloasuja ja seniorikansalainen arvostaa. Ja pärjäsinhän 10 vuotta yhtä verkkaisesti kiihtyvällä Avensiksellakin. Subaru on kautta aikojen ollut luotettava auto ja se sopii erittäin hyvin leppoisaan ajeluun. Maasto-ominaisuuksia kaipaavalle se on reilun 50 000 euron hintaluokassaan lyömätön. ? – + niikkansa puolesta edistynein auto, siinä on paljon erityisesti aktiivisen elämäntavan keskiluokkaa houkuttelevia vahvuuksia. Erityisen hyvin se sopii aktiiviselle maaseutuihmiselle, vaikkapa hevostilalliselle. Lisäksi Subarun luotettavuus puhuttelee monia. Suuri, mutta pieni tavaratila Foresterissa istutaan korkealla ja siinä on suuret ikkunat sekä ohuet pilarit A-pilarit, joiden ansioista näkyvyys on jopa poikkeuksellisen hyvä. Ja tavaratila on suuri takapenkkien selkänojat kaadettuina. Ristiriitaista taas on se, että selkänojat pystyssä tavaratila on pienempi kuin joillakin kilpailijoilla. Uuden Foresterin alusta on hyvä. Se vaimentaa hyvin tien epätasaisuudet. Ajaminen on miellyttävää myös alhaisen melutason ansiosta. Kaikissa Forester—malleissa on vakiona neliveto ja yhdessä 22 senttimetrin maavaran kanssa se mahdollistaa ajamisen haastavissakin olosuhteissa. Myös X-Mode-järjestelmä ja alamäkihidastin tukevat ajamista maastossa. Turvallisuusvaruste on laaja: Subarun EyeSight-järjestelmään sisältyy mm. mukautuva vakionopeudensäädin, kaistavahti ja automaattinen hätäjarrutus. Nämä turvavarusteet löytyvät vakiona Foresterin kaikissa varustetasoissa. EyeSight-järjestelmän varoitusäänet voivat kuitenkin olla ärsyttäviä ja Infotainment -järjestelmä 11.6 tuuman kosketusnäyttöineen tuntuu vanhahtavalta. Se toisaalta erityisesti miellyttää tämmöistä varttuneempaa autoilijaa. Kiihtyy kuin vanha Avensis Sporttiselle kuskille136-hevosvoimainen Forester-hybrid ei ole oikea valinta: 2-litraisen eBoxer-moottorin suosituskyky on vaatimaton. Kiihtyvyys 0-100 km/h vie 12 sekuntia. Yhtä hitaasti kiihtyi vuosimallin 2005 Toyota Avensis-farmari 1.6-litraisella vapaasti hengittävällä bensamoottorilla. Eikä hybridijärjestelmä hirveästi auta polttoainetalouteenkaan: Forester-hybridibokserin keskikulutus on maahantuojan ilmoituksen mukaan 8.1 l/100 km. Suurehkon kulutuksen ja verkkaisen suorituskyvyn vastapainoksi maasto-ominaisuuksia, turvallisuutta ja mukavan ajokokemuksen. Subaru tiedetään myös luotettavaksi käytännön valinnaksi. Vaikka hybridijärjestelmä ei merkittävästi pienennäkään bensankulutusta, pienen12,3 kilowatin sähkömoottorin 66 Newtonmetrin vääntö tuo merkittävän avun etenkin hitaaseen ryömimisajoon ja tukee nelivetojärjestelmää maasto-olosuhteissa. Sähkömoottori mahdollistaa myös hyvin lyhyet matkat pelkällä sähköllä.
  • KAASUJALKA 6/2025 7
  • 8 KAASUJALKA 6/2025 KUUKAUDEN KÄYTETTY PK-YRITTÄJÄN MENESTYKSEN ENSIHEDELMIÄ Mercedes-Benz E 220 Aika usein varsinkin nuorempi pk-yrittäjä nauttii menestyksensä ensihedelmistä ostamalla käytetyn E-sarjan MercedesBenz Coupen. Ja mikäpä siinä, kun Coupessa yhdistyvät tyyli, taloudellisuus ja ainakin monen omistajan kestäväksi kehuma dieselmoottori. K okemus osoitti, että Tikkurilan Ruskeasannan ST1:n pihaan kaartaessa huomasin 10 vuotta vanhankin Coupe-Mersun keräävän jonkin verran katseita. E-sarjan Coupe-Mersun linjat ovat pyöreän pehmeät vailla teräviä pokkauksia. Tasapainoinen ja mittasuhteiltaan sulava auto ei tarvitse kikkailua. Coupe-Mersun piirteet ovat he tunnistettavissa: pitkä keula ja pehmeästi peräpäätä kohti laskeva kattolinja. Edestä ja takaa katsoen Esarjan Coupe-Mersu vuosimallia 2015 näyttää kuitenkin samanlaiselta kuin saman ikäinen, 4. sukupolven E-sarjan taksi-Mersu. Koeajoauto kuuluu vuosina 2009–2016 valmistettuun W212-mallisarjaan, josta Detroitin autonäyttelyssä tammikuussa 2013 esiteltiin kasvojenkohotuksen kokenut malli. Terävöitetty muotoilu toimii erityisen hyvin kaksiovisen E-sarjan AMG Sport -korisarjan kanssa. Vuoden 2015 malli oli käytännössä W212-malliston viimeisiä ennen faceliftin jälkeistä uudistusta vuonna 2016. Huikea vääntö Konepellin alla W212-mallisarjan E220 CDI käytti samaa 2,1-litraista nelisylinteristä ! MERCEDES-BENZ E 220 CDI AMG BE COUPE, VM. 2015 MITTARILUKEMA: 224000 km MOOTTORI: R4, 2143 cm3 POLTTOAINE: diesel VETOTAPA: takaveto VAIHTEISTO: 7-lovinen automaatti TEHOT: 170 hv VÄÄNTÖ: 400 Nm KESKIKULUTUS: 4.9 l/100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 129 g/km KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 8.3 s. HUIPPUNOPEUS: 234 km/h MITAT: pituus 4830 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1400 mm, akseliväli 2760 mm TAVARATILA: 450 l MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Vantaa, Petikko HINTA: 16 900 € TEKNIIKKAA TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT _ Mika Salomaa dieselmoottoria kuin ennenkin. 170 hevosvoimaa ja varsinkin 400 Newtonmetrin vääntö antavat sille riittävän suorituskyvyn. Tänäkin päivänä moottori kävi käynnistäessä vähän karkeasti, mutta lämmetessä käynti muuttui suloisen pehmeäksi. E-sarjan taksi-Mersun tapaan nelipaikkainen coupekin on hyvin äänieristetty: matkustamo on erittäin hiljainen. Jämäkkä, mutta mukava jousitus sopii varsinkin pitkille matkoille. Itseni ikäiselle mukavaa matkantekoa arvostavalle riittää, että auton sporttisuus jää pitkälti ulkomuotoihin, mutta ratissa tavoittaa klassisen E-Mersun fiiliksen. Pitkillä matkoilla ja kesäaikaan E 220 CDI:llä voi hyvinkin päästä jopa alle 5 litran kulutukseen 100 kilometrillä. Koeajoon Vantaan Petikon Vaihtoautomaasta saatu E-sarjan coupe ei ollut ulkoasunsa puolesta täysin ”kuin pakasta otettu”: Kokonaisuutensa auton siisteydestä voisi antaa arvosanan 8. Onhan se selvä, ettei yli 200 000 ajettua kilometriä voi olla jättämättä ainakin pieniä jälkiä esimerkiksi metallivanteisiin. Teknisesti koeajettu E 220 CDI Copue vuosimallia 2015 vaikutti edelleen olevan iskussa. Mitään ylimääräisiä korkeasta iästä kieliviä kolinoita ja nitinöitä ei päivän aikana kuulunut. Täytyy muistaa, että tämä nyt 16 900 euroa maksava coupe-Mersu on markkinoille tullessaan ollut jo lähtöhinnaltaan 61 073 euroa. Vuosittaiset käyttökulut 3400-5100 € Ihan piruuttani kyselin tekoälyltä ja selailin ulkomaisia autosivustoja, mitkä voisivat olla tällaisen vuosimallin 2015 Mercedes-Benz E 220 CDI Coupen arvioidut vuosittaiset käyttökulut, jos autolla ajetaan noin 15 000 km vuodessa. Selvityksen perusteella ne voisivat olla keskimäärin 3400–5100 euroa, riippuen korjausten tarpeesta. Kustannuksiin on sisällytetty 600–1200 euron huoltoja korjauskulut ja yllättäviin korjauksiin on varattu 300-700 €/vuosi. Polttoainekuluiksi on arvioitu 1300 €/vuosi, vakuutuskuluiksi 800– 1200 €/vuosi ja ajoneuvoveron määräksi 530 € /vuosi. Kestää kuten muutkin dieselit Kokeneen autokorjaamoyrittäjän Jan Reijon mukaan vuosimallin 2015 diesel-Mersussa on jo niin paljon päästöjä vähentävää tekniikkaa, että enää siitä ei voi ylivertaisena ikiliikkujana. Pääkaupunkiseudulla sekä Lohjalla ja Nummelassa toimivasta Huoltis-korjaamoketjusta Jan Reijo muistuttaa, että pääsääntöisesti Mersujen isot matkamittarilukemat selittyvät säännöllisellä huollolla. Tämän päivän Mersujen dieselmoottorit itsessään, eivät hänen mukaan ole sen kestävämpiä tai heikompia kuin muidenkaan automerkkien dieselit. –Säännöllisellä öljynvaihdoilla saavutetaan paljon. Mutta kyllä noita 2.1-litraisia dieselmoottoreitakin on mennyt rikki, esimerkiksi kiertokangen laakerit ovat niissä heikko kohta. Jakoketjuvikojakin niissä on ollut, Reijo sanoo. Reijon mukaan samaa yhteispaineruiskutusjärjestelmää eli Commonrail -teknnologiaa käytetään kaikissa muissakin dieselmoottoreissa, esimerkiksi Volkswagen-konsernin autoissa. – Nykydieseleihin on jouduttu laittamaan päästörajoitusten takia niin paljon erilaista saasteenestotekniikkaa, jolloin on selvää, että moottorit ovat myös haasteellisempia ja haavoittuvampia kuin ennen. Itse suosittelen mieluummin ostamaan käytetyn bensa-auton pienellä kuutiotilavuudella tai täyssähköauton. Reijo painottaa kuitenkin, että vaikka diesel-Mersun moottorinkorjaaminen voi tulla kalliiksi, se ei ole sen kalliimpaa kuin muidenkaan automerkkien. –Samoja Boschin suuttimia ja korkeapainepumppuja käytetään Volkswageneissakin. E-sarjan Mersua on saanut niin rautajousilla kuin ilmajousillakin. Koeajoajetussa Mersussa oli teräsjouset. –Ilmajousitus on erittäin mukava varuste, mutta hajoavien komponenttien hajoaminen se ei ole ihan halpaa lystiä, Reijo muistuttaa.
  • KAASUJALKA 6/2025 9 Uusi Subaru Forester Adventure-varustetasolla alk. 46 506,55 € (sis. toimituskulut 600 €). Kulutus 8,1 l/100 km (Eu-yhd.) CO 2 -päästöt 183 g/km (WLTP). Kuvan auto erikoisvarustein. Subaru tehdastakuu: 3 vuotta/100.000 km. Subaru lisäpalvelut: Subaru Vakuutus ja Subaru Assistance. RAKAS KLASSIKKO Uusi Subaru Forester on paljon enemmän kuin pelkkä päivitys. Se on katumaasturi, jossa turvallisuus, muotoilu ja ajomukavuus yhdistyvät vaikuttavalla tavalla. Koe maksimaalista turvallisuutta joka tilanteessa – ajotietä ja kuljettajan vireystilaa seuraavat kamerat, Subarun legendaarinen neliveto. Kaikki kuuluvat hintaan. TÄYSIN UUSI SUBARU FORESTER
  • 10 KAASUJALKA 6/2025 Otsikon julistus kävi mielessä jo 1980luvulla, kun eräässä pikkukaupungissa kaupungininsinööri ajoi sulavalinjaisella Jaguarin XJ-mallilla Hankkijan lippalakki päässä ja veti perässä Muuli-peräkärryä. 25-vuotiaan ja hienostuneen Jaguar XJ8klassikon kynnyksen yli astutaan vain kalliissa tweed-pukineissa! TEKSTI _ Urmas Hurmalainen KUVAT _ Mika Salomaa J aguar XJ8 suunniteltiin aikoinaan autoksi, jota ajaa virka-asuinen kuljettaja. Vieläkin arvokkaammasta Rolls Roycesta Jaguarklassikko erosi kuitenkin siinä, että sillä halusi ajaa paljon omistaja itsekin. Iso, yli viisimetrinen Jaguar tarjoaa ajamisen iloa 25 vuotta vanhanakin. Kun pituutta on yli viisi metriä, myös takamatkustajilla on hulppeasti tilaa. Mutta tuon ajan auton suunnittelusta ja ajatusmaailmasta kielii se, että tavaratila on vain 470 litraa. Ei ole todellakaan mikään monikäyttömalli. Kun pääsee tällaisen vain 137 000 kilometriä ajetun ja hyvin huolletun V8-moottorisen klassikon rattiin, on vitsien hakeminen melko työlästä. Pehmeästi etenevä kissapeto vain kertakaikkisesti hurmaa kyydillään: 157 000 kilometrin mittarilukemasta ja 25 vuoden iästä huolimatta. Tässä autossa on vielä tunnetta! Neljännesvuosisadan ikäinen Jaguar XJ8 on tehty klassisen auton ystävälle, joka arvostaa ”vanhan liiton” ylellisyyttä. Tämä auto on tehty hitaaseen nautiskeluun, ei arkiautoksi tai ratapäiville. Puudeli sylissä takapenkillä Polttoaineenkulutus tietysti on korkea: normaalikäytössä 11-14 l/100 km. Vaan eivätkä tällaiseen aikoinaan yli 600 000 silloista markkaa maksaneeseen autoon yltäneiden tarvinnut vuonna 2000 välittääkään polttoainekustannuksista. Eräs vuorineuvos aikoinaan kuulemma istui XJ8:n takapenkillä puudeli sylissään, kun lipui XJ8:lla Eteläranta 10:stä kuljettajan kyyditsemänä liikenteeseen. Jos joku ei tiedä, niin Helsingin Eteläranta 10:ssä on Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) eli sikariportaan vaikuttajien palatsi. Kun koeajettu XJ8 oli uusi, EK oli vielä TT eli Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliitto. Nyt kun tuokin vuorineuvos on tiettävästi eläkkeellä, niin onneksi hänellä on varaa ostaa Jaggeensa bensaa Orpon verohelpotuksilla. Vuorineuvostason herroja on yksinkertaisesti vaikea kuvitella minkään sähkömoottorisen Jaguar iPace -mallin takapenkille. Hänen arvolleen sopii vain XJ:n kaltainen luksussedan. Vuonna 2003 Jaguar XJ8:n halvin malli on maksanut 130 000 euroa. V8-bensamoottori käy sileästi ja hienostuneesti. Silti pedaalia painaessa voi aistia, että se on myös riittävän voimakas. Tosin koeajettu XJ8:ssa oli ”vain” 3.2 -litrainen V8-bensamoottori, XJ8:aa sai myös 4-litraisena versiona. ÄIJÄ AUTO TÄLLÄ AUTOLLA EI VEDETÄ MUULI-PERÄKÄRRYÄ! Jaguar XJ8 Vaikka klassikko-Jaguar erottuu liikenteessä massasta ja kerää katseita, se kertoi aikoinaan omistajansa herrasmiestaustasta: klassinen sedan ei ollut räikeä eikä pröystäilevä. Vuonna 2000 luksus-Jaguarilla lipuessa ei vielä tarvinnut olla tietokonenörtti, mutta silti jo koeajo-Jaggessakin oli paljon hienoa ja edistyksellistä tekniikkaa: ohjaamo hallintalaitteineen on modernin sovinnainen. Ylellisessä ja miellyttävässä nahkasisustuksessa tuoksuu ”vanha raha”. Luksusauto lipuu tukevasti, mutta silti kissamaisen pehmeästi kaikenlaisilla tienpinnoilla. Kyyti on tämän päivän mittapuullakin hiljaista: ei tuulensuhinoita ja moottorin äänenkin kuulee vain vaimeasti kaasua polkaistessa. Rengasmelukin on onnistuttu jo 25 vuotta tukahduttamaan lähes kokonaan. Tätä voi pitää Kehä III:n karkealla ja uraisella asfaltilla tänäkin päivänä melkoisena suorituksena. Äänetöntä ja pehmeää menoa saa käsittääkseni kiittää ilmajousituksesta, jonka kustannus rikkoontuessa tietysti nostaa perusjampan hiukset pystyyn. Kaikkiaan hyvin huollettu vanhakin XJ8 on loistava maantieristeilijä. Puhumattakaan nahkaverhoilun, puupaneeleiden tuomasta brittiläisestä eleganssista. Autoja ei enää muotoilla yhtä ajattoman kauniisti, sanoo perinnesedanien ystävä. Varhaisemmissa, ennen vuotta 2001, valmistetuissa XJ8-malleissa on tiettävästi ollut jakoketjukiristimien ongelmia: muoviset kirisJAGUAR XJ8 3,2 EXECUTIVE A VM. 2000 MITTARILUKEMA: 157 000 km MOOTTORI: V8, 3248 cm3 TEHOT 174 KW (236 HV) VETOTAPA: takaveto VAIHTEISTO: 5-lovinen automaatti VÄÄNTÖ: 310 Nm KESKIKULUTUS: 12 l /100 km CO2-PÄÄSTÖT: 290 g/km MITAT: pituus 5020 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1320 mm, akseliväli 2870 mm TAVARATILA: 430 l KIIHTYVYYS: 0-100 km/h: 8.5 s HUIPPUNOPEUS: 225 km/h, MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Vantaa, Petikko HINTA: 8900 € ! TEKNIIKKAA timet voivat aiheuttaa moottorivaurioita. Varaosatkaan eivät ole halpoja, vaikka auto itsessään on edullinen ostaa. Kuten tuttu autokauppias sanoo: melkein joka jamppa ostaa osamaksulla uuden luksusauton, mutta vanhan luksusauton ostavat vain ”massimiehet”. Jos saisin eurojackpotista kymmeniä miljoonia euroja, eikä tarvitsisi miettiä korjauskustannuksia, ostaisin tämän XJ8:n.
  • KAASUJALKA 6/2025 11 /motonet /motonet? motonet.? ...ja paljon muuta Kalastus Vene Moottoripyörä Varaosat Auto Pihanhoito Nyt on mitä täydellisin aika lähteä nauttimaan kotimaan kohteista autolla huristellen. Kun on itse ratin takana, saa matkustaa juuri siihen tahtiin kuin haluaa ja pysähtyä koska vain nauttimaan Suomen kauniista kesämaisemista. Oli suuntanasi sitten etelä tai pohjoinen, kesäreissun lähtöruutuna toimii Motonet. Halusitpa sitten viihdykettä takapenkkiläisille, varmistaa sujuvamman ajon tai varustautua vahingon varalle, autoilevan ihmisen tavaratalosta saat kaiken tarvitsemasi helposti ja nopeasti. Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Käytössäsi kahden purkamon suuret varastot 24/7. Auto-Lehtinen Fusti Oy AUTOPURKAMOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi • Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. • Huolehtimalla käytöstä poistetut autot asianmukaiseen kierrätykseen tai ostamalla meiltä purkuosia olet mukana edistämässä kiertotaloutta. Käytetyt varaosat takuulla! Varastossamme yli 200 000 varaosaa!
  • 12 KAASUJALKA 6/2025 Uuden bensamoottorisen Skoda Octavian tai Volkswagen Golfin hinnalla saa jo melkoisen ”päheitä” käytettyjä sähköautojakin vähillä kilometreillä. Ovatko ne kuitenkaan 30–35 000 euron hintaluokassa edes vaihtoehtoja toisilleen? S ehän on selvä, että valinta käytetyn sähköauton tai uuden polttomoottoriauton välillä tapahtuu edelleen pitkälti käytön mukaan. –Sähköauton suosio nostaa taas päätään. Kun autojen hinnat ovat tulleet tavallisen palkansaajan saavuttamalle tasolle, moni aiemmin polttomoottoriautoaan uuteen päivittänyt näkee vaihtoehtona myös uudehkon, mutta vähän käytetyn sähköauton. Sen sijaan harvempi sähköautoon päätynyt vaihtaa takaisin polttomoottoriautoon, sanoo J. RintaJoupin Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen. Akun kesto mietityttää Kun vielä vuosia taaksepäin 30–35 000 euron hintaluokassa tarjolla oli vain uusia ja pieniä Nissan Leafeja ja Renault Zoeta, nyt vaihtoautomarkkinassa jo runsaasti tarjontaa tilavammistakin sähköautoista. –Kyllä vielä yli 200 000 kilometriä ajetun premiumluokan sähköautonkin myytyä saa, mutta sen pitää näkyä selkeästi hinnassa. Suurin osa käytetyn sähköauton ostajista miettii, kuinka pitkä se akuston kestoikä oikeasti on, Hiltunen sanoo. Kun Tesla Model 3 vielä jokin aika sitten oli vaihtoautomarkkinassa sähköautojen hitti, ovat sen edelle kiilanneet nyt Volkswagen ID4, Polestar 2 ja Skoda Enyaq. –Teslan suosion lasku näkyy Suomessakin. 30 000 euron nurkilla, kun rupeaa saamaan oikeasti hyviä ja kiinnostavia eurooppalaisiakin sähköautoja. Volkswagen ID4, Polestar 2 ja Skoda Enyaq menevät Teslaa nopeammin kaupaksi. Musk varjostaa Teslaa Monipuolistuneen tarjonnan lisäksi Teslan suosion laskua selittää Suomessakin Teslan toimitusjohtajan Elon Muskin kannanotot ja käytös. –On tämä tullut vastaan joidenkin asiakkaiden kommenteissakin. Lisäksi Teslan suosiota rokottavat edelleen myös jatkuvat ja eläväiset hintamuutokset. Ilman muuta se näkyy ostohalukkuudessa ja hinnassa meilläkin. Ennen käytettyä Teslaa oli helpompi myydä, Hiltunen myöntää. Yksi halutuimpia polttomoottorisia vaihtoautoja 30 000–35 000 euron hintaluokan on Toyota RAV4-hybrid. –Tosin tässä hintaluokassa on niin paljon tarjontaa, että yhtä ylivoimaisesti suosituinta vaihtoautomallia on lähes mahdoton nimetä. Toyota kuitenkin miellettään luotettavaksi merkiksi. Nelivetoinen RAV4 -hybridinä hankitaan usein TEKSTI_Timo Kiiski VAIHTOAUTOVERTAILU UUSI BENSA-SKODA VAI KÄYTETTY SÄHKÖAUTO? vetoautoksi trailerille tai asuntovaunulle ja se on perusvarma valinta, mutta hyviä vaihtoehtoja on paljon muitakin tässä hintaluokassa. Paljon menee myös Volvon XC60– ja V60 -malleja. Hiltunen kertoo. Vaikka vaihtoautojen keskihinnat ovatkin pudonneet jonkun verran, työssäkäyvällä keskimääräisellä perheellisellä on edelleen varaa ostaa noin 30 000 euron auto. –Tämän hintaluokan autossa saa valkoisen karvalakkimallin sijasta olla mukana vähän jotain lisämukavuutta ja spesiaaliakin, Hiltunen sanoo. Runsaasti valinnanvaraa Nelipyörällä Lahdessa on uusien Skodien edustus ja tämä tietysti heijastuu myös vaihtoautotarjontaan. Kumpi menee 30 000–35 000 euron hintaluokassa paremmin kaupaksi: uusi Skoda Octavia polttomoottorilla vai käytetty ja vähän ajettu täyssähköinen Skoda Enyaq? –Toki uusien autojen ensirekisteröintitilastoissa sähköautot nostavat päätään, mutta edelleen valintaa riippuu hirveän paljon asiakkaan käyttötarpeesta. Jos tänä päivänä myyntiin tulee vähän käytetty sähkö-Skoda, niin kyllä sillä kysyntää on, sanoo Nelipyörän Lahden liikkeen automyynnin päällikkö Petri Lankinen. Myös Lankinen vahvistaa, että Teslan haluttavuus on laskenut: osittain mainesyistä, osin muiden sähköautomallien runsaamman tarjonnan takia. –Tilannehan on se, että markkinoille on tullut paljon eurooppalaisia ja erittäinkin kilpailukykyisiä vaihtoehtoja. Selvää on kuitenkin, että Teslan maine on aika lailla ryvettynyt ja nousu kuopasta on kysymysmerkki. Tesla rikkoo ennätyksiä niin myyntilukujen kuin osakkeidenkin laskussa, Lankinen veistelee. Tarjonnan monipuolisuudesta tänä päivänä kertoo paljon se, että hintaluokassa 30 000–35 000 euroa Nettiauto.comissa oli myynnissä 1292 käytettyä sähköautoa toukokuun puolivälissä: kirjo ulottuu 40 000 kilometriä ajetusta Hyundai Kona Electricistä useampaan yli 200 000 kilometriä ajettuun Tesla Model S:ään. Teslan ylellisemmän Model S-mallinkin saa nykyään käytettynä 31 000 eurolla, jos uskaltaa ottaa riskin ja ostaa autonsa 199 000 kilometriä ajettuna. Akkutakuuta on aikoinaan myönnetty 8 vuotta tai 240 000 kilometriä, riippuen siitä, kumpi umpeutuu ensin. Kuvan Model S on vuosimallia 2017. Liikennevaloissa jalkoihin tällä Teslalla ei jää, sillä 525 hevosvoiman tehot kiidättävät auton nollasta sataseen 3,8 sekunnissa ja huippunopeus on 250 km/h. Vääntöäkin on muhkeat 660 Nm. 100 kWh:n akkukapasiteetin auton toimintamatkaksi myyjä ilmoittaa 500 km. Kuvan Teslaa myy Cartimo Oy Tampereella. Jaguar I-Pace 31 290 € HSE on täynnä hienouksia: ilma-alustaa, panoraamakattoa ja Performancepenkkejä myöten. Kuvan sähkö-Jaguarilla vuosimallia 2019 on ajettu vasta 45 000 kilometriä. 400-hevosvoimaisen ja nelivetoisen sähkö-crossoverin akkukapasiteetti on 90 kilowattituntia, jonka turvin toimintamatkaksi on ilmoitettu 480 km. Vääntöä on huikeat 696 Newtonia. Takuu on sähköautolle tyypillisesti rajattu 8 vuoteen tai 160 000 kilometriin, ensiksi täyttyvän lukeman mukaisesti. Tämä sähkö-Jagge on myynnissä Vantaan Vaihtoplussassa hintapyynnöllä 31 290 €. Polestar on yksi sähköautojen suomalaisista kansansuosikeista, ja tämä epäilemättä johtuu sukulaissuhteesta Volvon kanssa. Kuvan Polestar 2 vuosimallia 2022 on vasta 22 000 kilometriä ajettu, joten 8 vuoden tai 160 000 kilometrin akkutakuuta on vielä reippaasti jäljellä, täyttyipä kumpi lukema tahansa ensin. Akkukapasiteetti on 64 kWh ja sähköiseksi kantamaksi ilmoitetaan 474 kilometriä. 232 hv:n tehot ja 330 Nm:n vääntö riittänevät arjen tarpeisiin, vaikka eivät päätä huimaakaan. Kuvan Polestar 2 on myynnissä J. RintaJoupilla Seinäjoella ja hintapyyntö on 30 300 €. Vähän ajettu sähkö-Audi quattro kuulostaa tavallisen peruspalkansaajan korvissa autolta, josta saa käytettynäkin maksaa vähintään 50 000 €. Kuvan Audi e-tron 50 quattro lähtee kuitenkin Tuusulan MPS Motorsin myyntirivistä 30 790 eu4olla, vaikka auto on vain 58 000 km ajettu ja vuosimallia 2021. Akkukapasiteetti on 71 kWh ja tehot 313 hv. Selittyisikö 540 Newtonia vääntävän sähkö-Audin edulliselta vaikuttava hinta lyhyellä, vain 299 km:n sähköisellä kantamalla? Vain 22 000 kilometriä ajettu takavetoinen Hyundai Ioniq 6 vuosimallia 2023 oli myynnissä Auto 365:ssä Tampereella, hintalapuksi oli laitettu 31 490 €. Ison auton akkukapasiteetti on 53 kWh. Yleistakuuta on luvattu 5 vuotta ja akkutakuuta 8 vuotta tai 160 000 km. 151-hevosvoimaisen ja 350 Newtonia vääntävän takavetoisen auton sähköiseksi kantamaksi on ilmoitettu 429 km. Kuvan Volvo XC40 P6 Recharge Plus vuosimallia 2022 oli kaupan 30 050 eurolla Lahden Bilar99:ssä. Kuvan Polestarin mittarilukema on vasta 47 000 km ja 231-hevosvoimaisen sähköauton akkukapasiteetti on 69 kWh. Vääntöä on 330 Newtonin verran ja sähköiseksi kantamaksi on ilmoitettu 422 km. VW ID.4 on sähköautojen hitti uutena, joten sitä on tarjolla runsaasti myös vaihtoautoina: Nettiauto. comissa niitä oli toukokuun puolivälissä tarjolla peräti 151 kappaletta pelkästään hintaluokassa 30 000–35 000 euroa. Kuvan ID.4 Perfomance 77 kWh:n akulla ja hevosvoiman tehoilla on vuosimallia 2022. Myynti-ilmoituksessa ei kerrottu sähköistä kantamaa, mutta samanlaisen 77 kWh:n ID.4:n toimintamatkaksi on kerrottu peräti 524 km. Kuvan ID.4:llä on ajettu vasta 32 000 km ja hintapyyntö Lohjanportin Autossa oli 30 900 €.
  • KAASUJALKA 6/2025 13 S U O M A L A I S E N V I I H D E K U LT T U U R I N E R I K O I S L E H T I V E R K O S S A Viihde SUOMI www.suomiviihde.fi ® Huikea 94-sivuinen lukupaketti, joka sisältää 22-sivuisen viihdeliitteen! www.suomiviihde.fi • Viihdealan viimeisimmät tiedotteet • Osallistu kesän kilpailuun • Viihdepaikat -karttasovellus Kotimaisen viihteen puolesta! LUE ILMAISEKSI UUSIN KESÄN SuomiViihde -verkkolehti suomiviihde.fi -osoitteessa jmsm2025.? Päijät-Hämeen UA Katso lähin korjaamosi: www.kl-servicepartner.fi Korjaamot lehden jakelualueella: Autokorjaamo J Ala-Könni Mestarintie 10, 41310 Leppävesi 050 555 5661 BMW | MB | Volvo | Monimerkki AX-Autohuolto Ahjokatu 26, 40320 Jyväskylä 040 480 7112 MB BCARE AUTOKORJAAMO OY Kauhatie 6, 40320 Jyväskylä 010 337 0777 Audi | BMW | MB | Volvo | Monimerkki Jkl Car Service / FixLin Oy Vasarakatu 3, 40320 Jyväskylä 040 060 1636 Audi | BMW | MB | Monimerkki Jyväsauto Oy Säkkitie 9, 40320 Jyväskylä 014 283 873 Audi | BMW | MB | Volvo | Monimerkki StarCruise Oy Valotie 3, 43100 Saarijärvi 040 150 2010 Volvo Tammer Diesel Oy Jämsä Kauhkialantie 4C, 42100 Jämsä 044 776 9884 Audi | BMW | MB | Volvo TKR-Autokorjaamo Oy Kunniavuorentie 5, 43100 Saarijärvi 040 064 9292 Monimerkki TM-Autopalvelu Oy Säkkitie 4, 40320 Jyväskylä 040 064 7459 Volvo Auto korjaa moiden aatelia Muistatko, milloin autollesi on viimeksi tehty jarruhuolto? Panosta turvallisuuteen ja varmista jarrujen kunto ennen kesäreissuja KL-ServicePartnerkorjaamolla. Olemme erikoistuneet Audi-, BMW-, Mercedes-Benzja Volvo-merkkeihin, mutta huollamme ammattitaidolla kaikki autot. Jarrut kesäkunnossa?
  • 14 KAASUJALKA 6/2025 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 020 728 8650 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 020 728 8651 OSTETAAN AUTOJA TARVIKKEITA YMS. KATSASTUSASEMIA PALVELEVAT KATSASTUSASEMAT Liedossa ja Koskella Palvelemme: Koskella ma-pe klo 9.00-16.15 Liedossa ma-pe klo 8.00-17.00 Tervetuloa paikallisille konttoreille! Kosken Katsastuspalvelu Koskentie 372, Koski Tl 02 720 010 www.koskenkatsastuspalvelu.fi Liedon Katsastuspalvelu Tuulissuontie 34, Lieto 02 436 4300 www.wp-katsastus.fi TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! OSTETAAN TURBOT Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti HEINOLA Mustanportinkatu 19 I 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 I 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 I 0400 474 407 westmac.fi Katurenkailla Sis. alv 25,5% NYT NYT VAIN VAIN 1590€ 1590€ Aito Keeway Aito Keeway Monkey 50 efi Monkey 50 efi Värit: musta, Värit: musta, valkoinen ja valkoinen ja punainen punainen SUOMEN AUTOKIERRÄTYS / ILMOITUS LAYOUT 82 x 88 mm V1 V2 Auton kierrättäminen ympäristöystävällisesti on helppoa eikä maksa mitään. Kierrätä autosi ilmaiseksi Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Auton kierrättäminen on helppoa ja ilmaista. Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Ympäristö kiittää auton kierrättäjää Noin 95 % auton painosta pystytään hyödyntämään. AUTOKIERRÄTYS MAINOKSESI TÄHÄN? OTA HETI YHTEYTTÄ! 0400 777797 mika.salomaa@wheelmedia.fi
  • KAASUJALKA 6/2025 15 19. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä, Itä-Suomessa, Pohjanmaalla ja Kymeenlaaksossa. KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki Puhelin: 09-2600107 (jakeluhäiriöt ja lehtitilaukset) PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Timo Kiiski, Urmas Hurmalainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi DIGI & SOMEKANAVAT kaasujalka.fi facebook.com/kaasujalka Instagram.com/kaasujalka PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere NÄKÖISLEHDET lehtiluukku.fi JAKELUALUEET Pk-seutu itä 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän itäpuoli) Helsinki, Vantaa, Tuusula, Järvenpää, Kerava, Sipoo, Porvoo, Mäntsälä Pk-seutu länsi 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän länsipuoli) Helsinki, Espoo, Vantaa, Nurmijärvi kk, Klaukkala, Kirkkonummi, Kauniainen, Veikkola, Lohja, Nummela, Vihti kk, Karjaa, Karkkila, Inkoo, Siuntio Varsinais-Suomi 65 telinettä Turku, Raisio, Kaarina, Naantali, Paimio, Masku, Lieto, Aura, Salo, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Raasepori, Loimaa, Huittinen, Perniö, Pori, Rauma Kanta-Häme 65 telinettä Hämeenlinna, Hyvinkää, Riihimäki, Forssa, Iittala, Tuulos, Lammi, Tervakoski, Janakkala, Humppila, Oitti, Loppi Pirkanmaa 79 telinettä Tampere, Pirkkala, Nokia, Ylöjärvi, Sastamala, Orivesi, Lempäälä, Valkeakoski, Akaa, Pälkäne, Kangasala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Urjala, Mänttä, Virrat, Ruovesi (lisäksi Pohjanmaalla Seinäjoki, Vaasa, Kokkola) Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Häme & Kymenlaakso 63 telinettä Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Vierumäki, Kouvola, Kausala, Elimäki, Anjalankoski, Utti, Kotka, Hamina Itä-Suomi eteläinen 45 telinettä Mikkeli, Juva, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra, Joutseno, Särkisalmi Itä-Suomi pohjoinen 48 telinettä Joensuu, Outokumpu, Liperi, Kuopio, Joroinen, Pieksämäki, Suonenjoki, Varkaus, Kitee Pohjanmaa 50 telinettä Seinäjoki, Kauhajoki, Ilmajoki, Kurikka, Vaasa, Jalasjärvi, Ähtäri, Kauhava, Alajärvi, Alavus, Tuuri, Kankaanpää, Jämijärvi Kymenlaakso 39 telinettä Kotka, Kouvola, Hamina VASTAUSKUPONKI PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINRO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Pakollinen tieto pakettien postitusta varten. RISTIKKO Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme Gorilla & Wunder-Baum tuotesetin. Vastausaikaa on 14.7.2025 saakka ja vastata voi myös sähköpostilla: kisa@wheelmedia.fi Huhtikuun kisaan oikein vastanneiden kesken arvoimme Nexen -mainostuotesetin ja onnellinen voittaja on Perttu Utriainen Pieksämäeltä Onneksi olkoon! 6/2025 A) SAAB B) AUDI C) BMW D) NISSAN MIKÄ AUTO ON TÄMÄN NUMERON NS.KANSIAUTO? Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.fi
  • 16 KAASUJALKA 6/2025 Katso lisää autoja: VARKAUS Käpykankaantie 6 Puh. 020 747 9920 AUDI A3 Sedan Pro Business 19.900€ 19.900€ Sport Edition 1,5 TFSI COD 110kW S tronic 2018, 86tkm Pieksämäki BMW 420 F36 Gran Coupe 18.900€ 18.900€ 420d A xDrive Business M Sport 2015, 235tkm Varkaus SKODA ENYAQ 38.900€ 38.900€ Coupe 60 SportLine iV 2023, 3tkm Varkaus SKODA KAROQ 23.900€ 23.900€ 1,5 TSI Style 2020, 79tkm Pieksämäki SKODA OCTAVIA 20.900€ 20.900€ 1,0 TSI Ambition 2021, 29tkm Pieksämäki TOYOTA AVENSIS 19.900€ 19.900€ 1,8 Valvematic Active Edition Sedan 2017, 73tkm Pieksämäki MERCEDES-BENZ C 200 28.900€ 28.900€ 4MATIC T A Business 2020, 102tkm Varkaus MERCEDES-BENZ E 220 18.900€ 18.900€ BlueTec T A Business Avantgarde 2015, 183tkm Pieksämäki SKODA SUPERB 22.900€ 22.900€ Combi 1,4 TSI ACT DSG Autom. 2017, 75tkm Pieksämäki TOYOTA RAV4 32.900€ 32.900€ 2,0 VVT-iE AWD Active Multidrive S 2019, 71tkm Varkaus VOLKSWAGEN GOLF 18.800€ 18.800€ Highline 1,5 TSI EVO Bluemotion DSG-autom. 2019, 94tkm Pieksämäki VOLKSWAGEN TIGUAN 26.900€ 26.900€ 1,5 TSI EVO 110 kW DSG-aut. 2020, 65tkm Pieksämäki FORD TRANSIT Van 350 33.900€ 33.900€ Sis. Alv Sis. Alv 2,0 TDCi 130 hv mHEV M6 Etuveto Trend L3H2 4,43 2021, 69tkm Pieksämäki VOLKSWAGEN PASSAT Sedan 17.800€ 17.800€ Comfortline 1,4 TSI ACT BlueMotion Technology 2015,105tkm Varkaus MERCEDES-BENZ SPRINTER 26.900€ 26.900€ Sis. Alv Sis. Alv 314CDI FWD -3,5/39K keskipitkä A2 ONE 2019, 128tkm Pieksämäki TOYOTA PROACE L1 17.900€ 17.900€ Sis. Alv Sis. Alv 2,0 D 120 2017, 95tkm Pieksämäki TARKISTA AUTON SIJAINTI MYYJÄLTÄ. MEILTÄ MYÖS KOTIINTOIMITUS. PIEKSÄMÄKI Karintie 6 Puh. 020 747 9930 Ostetaan uudehkoja henkilösekä pakettiautoja! 0400 177 500 jori.tarvonen@autokari.fi MEILTÄ MYÖS UUDET AUTOT MEILTÄ MYÖS UUDET AUTOT MITSUBISHI, KIA JA HONDA MITSUBISHI, KIA JA HONDA KYSY TARJOUS! KYSY TARJOUS! Seuraa meitä: TOYOTA YARIS 18.800€ 18.800€ 1,5 VVT-iW Active 2022,34tkm Varkaus LEXUS IS 26.900€ 26.900€ 300h Hybrid A Comfort 2019, 64tkm Varkaus MERCEDES-BENZ C 180 18.900€ 18.900€ A Premium Business Avantgarde 2014, 132tkm Pieksämäki SKODA OCTAVIA 23.800€ 23.800€ Combi 2,0 TSI RS DSG Autom. 2018, 140tkm Varkaus MITSUBISHI OUTLANDER 17.900€ 17.900€ 2,0 Mivec Intense CVT AT 4WD 5P Business 2014, 112tkm Pieksämäki HONDA CIVIC HB 16.900€ 16.900€ 129 hv Business 2019, 66tkm Varkaus MERCEDES-BENZ A 180 BE 16.900€ 16.900€ Premium Business AMG-Line 2014, 104tkm Pieksämäki KIA XCEED 17.900€ 17.900€ 1,0 T-GDI ISG 120hv EX 2020,58tkm Varkaus HONDA CR-V 32.900€ 32.900€ Elegance AWD AT 193 hv 2019, 57tkm Varkaus KIA NIRO 27.400€ 27.400€ 1,6 GDI Hybrid EX DCT MY23 2023, 35tkm Varkaus KIA STONIC 22.900€ 22.900€ 1,0 T-GDI MildHybrid 120hv GT-Line DCT 2022, 29tkm Pieksämäki KIA PROCEED 18.800€ 18.800€ 1,4 T-GDI ISG GT-Line SB DCT EcoDynamics 2019, 89tkm Pieksämäki VOLKSWAGEN CADDY 20.900€ 20.900€ Sis. Alv Sis. Alv umpip-auto Cargo Pro 2,0 TDI 55kW 2022, 57tkm Varkaus MERCEDES-BENZ VITO 19.900€ 19.900€ Sis. Alv Sis. Alv 116CDI -3,05/32Kkeskipitkä A2 2017, 161tkm Pieksämäki