Premium Klassikot

3/2012

Huom! Valittuna on arkistonumero. Uusin ilmestynyt numero on 3/2013
  •  
    Irtonumero 9,50 3,00 €
Tilaus alkaa uusimmasta julkaistusta numerosta 3/2013.
  • Tässä numerossa
  • Tietoa lehdestä
AUTOT

DeLorean DMC-12 ’81
John DeLoreanin unelma uraauurtavasta urheiluautosta ei koskaan noussut tähdenlentoa komeampaan liitoon. Eksoottisesta DMC-12:sta tuli kuitenkin kulttiauto.

Ghia L6.4 ’61
Amerikkalainen tekniikka yhdistettynä italialaiseen muotoiluun ja korityöhön ei ole mitenkään uniikkia. Samalla reseptillä tehty Ghia L6.4 on kuitenkin harvinaisimpia esimerkkejä - vain 25 valmistui.

Bentley Turbo R ’90
1980-luvun turbohuumassa Bentley oli jäädä kilpailijoiden jalkoihin suorituskyvyssä. Mahtava 6,75-litrainen V8 varustettiin turboahtimella, jolloin monumentaalinen loistoristeilijäkin alkoi liikkumaan vaivattomasti.

Ferrari 328 ’86
Ferrarin viimeinen poikittaisella V8:lla varustettu malli oli samalla yksi sen pisimpään tuotannossa olleita autoja. Tutustuimme suomalaisen harrastajan hienoon yksilöön.

MGA Roadster ’57
Brittiläisen urheiluauton arkkityyppi avasi toimituspäällikkömme silmät.

Porsche 911 Carrera RS Clubsport ’95
Kun Porsche 911:stä karsitaan kaikki tarpeeton, ja loppukin säädetään äärimmäistä vauhtia silmälläpitäen, on lopputuloksena jotain ainutlaatuista.

Lotus Europe ’69
Lotus oli ensimmäinen merkki, joka toi sarjavalmistetun keskimoottoriauton markkinoille. Suomeen autoja tuli uutena aikanaan tiettävästi vain yksi – tämä.

TAPAHTUMAT

Rallylegend 2012
San Marinon klassikkoautorallissa nähtiin suomalaisväriä, myös palkintokorokkeella.

ARTIKKELIT

Premium-luokan turboautot
Kiihkeä 1980-luku toi turboahtimet myös ylemmän luokan kulkupeleihin. Porsche Turbo tiedetään – mutta entäs TVR, Bentley tai Ferrari?

Ferrari Museo Maranello
Italovalmistajan tehtaan vierestä löytyy tietysti tulipunaisiin urheiluautoihin keskittyvä museo, tottakai vahvoilla F1-mausteilla.

Taiteilija Reijo Viljanen
Ylöjärveläinen taidemaalari tekee valokuvantarkkoja maalauksia, myös klassikkoautoista.

Grips Garage
Kotoa saadut vaikutteet innostivat nuoren Oskari Åvallin klassikkoautojen pariin. Vasta 25-vuotias Oskari on jo yksi tunnetuimpia tekijöitä alallaan.

Legendamoottorit: Ferrari V8
Ferrarin kompaktit, poikittaiset V8-koneet löysivät tiensä emomerkin autojen lisäksi myös perheautojen konepellin alle.

VAKIOPALSTAT

Ylivaihde
Colin Chapmanin kuolemasta tuli 30 vuotta, ja uusimmassa James Bondissa ei tuhottu oikeasti Aston Martin DB5:sta.
Premium Klassikot esittelee automaailman todelliset helmet: vanhat urheiluautot, autotehtaiden erikoismallit ja huutokauppojen kalliit keräilyharvinaisuudet. Vaikka ajoneuvot ovat äärimmäisiä, lähestymme aihepiiriä jalat maassa tavallisen suomalaisen autoharrastajan näkökulmasta.

http://www.premiumklassikot.fi

Arkistonumerot

  • 3/2013
  • 2/2013
  • 3/2012
  • 2/2012
  • 1/2012