Esikatselu

07-08/2018

AutoSound Technical Magazine

07-08/2018

Huom! Valittuna on arkistonumero. Uusin ilmestynyt numero on 05/2019
  •  
    Irtonumero 11,50 5,90 €
Tilaus alkaa uusimmasta julkaistusta numerosta 05/2019.
  • Tässä numerossa
  • Tietoa lehdestä
Sisällysluettelo
AutoSound 7-8/2018

AutoSound-lehti täyttää 20 vuotta! Syksyllä 1998 aloiteltiin ja tänne saakka on päästy. Merkkipäivien kunniaksi julkaisemme peräti 124-sivuisen meganumeron, joka on lastattu täyteen tämän syksyn kovimpia hifiautoja ja muuta mielenkiintoista.

RAPORTIT

EMMA Finland finaalit 2018
Tämän vuoden finaalikilpailu oli siinä mielessä poikkeuksellinen, että se järjestettiin kokonaan omana tapahtumanaan. Lähes jokaisena aikaisempana vuotena EMMA:n - ja jo sitä edeltäneen FASCA:n - finaalitapahtuma on aina ollut ympättynä jonkun toisen tapahtuman yhteyteen. Tällä kertaa haluttiin näyttää että autohifiväki pärjää myös omillaan. Ja hyvin pärjäsikin!

Esittelyssä kaikki EMMA-finaalivoittajat!
Otimme jättimäiseen esittelyyn jokaisen tämän vuoden EMMA Finlandin finaalivoittajan. Tästä artikkelista selviää mm. millaisilla laitteistoilla kisoissa menestytään ja minkä näköistä porukkaa nimien takaa löytyy.

LBC Finaalit
AudioImportin järjestämän Lisää Bassoa Challengen finaalit pidettiin Oulussa 7-9.9.2018 HTS-näyttelyn yhteydessä. Finaaleissa voitot ratkaistiin ensimmäistä kertaa soittamalla sekä pudotuskaaviot että finaali kilpailija kilpailijaa vastaan. Viikonloppu tarjosi jännityksen lisäksi monia hienoja tuloksia.

AUTOESITTELYT

Tonnin Sorsa Season 2.
Esittelyssä: Ville Santikon Opel Corsa 1.0 '99.
Esittelimme ja kuuntelimme tasan vuosi sitten Ville Santikon YouTubesta tutun Opel Corsan hifisetin. Poikkeuksellisen tuosta videosarjaksi päätyneestä projektista teki se, että koko auto hifeineen oli maksanut vain tuhat euroa. Budjetti oli tuolloin jaettu jotakuinkin "fifty - fifty", eli setti maksoi 550 euroa ja itse auto 450 euroa. Nyt tälle uudelle kaudelle hifien hintaa on nostettu roimasti. Parantuiko soundi samassa suhteessa? Soiko setti nyt monin kerroin kovempaa? Joko asennuksiinkin on panostettu vähän enemmän? Tämä kaikki selviää tästä perusteellisesta "sorsanteurastuksesta", jossa asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä ja kehitysehdotukset kerrotaan kaunistelematta!

Iso Paha Mopoauto!
Esittelyssä: Ali Akbulutin Chatenet CH26 Spring '17
Ali Akbulutin kovaa soiva mopoauto nostatti alkukaudesta melkoisia myrskyjä somemaailmassa. Huhuja ja höpöjuttuja kovempaa soivista mautoista riitti. Mittaustulosten valossa Alin mauto on kuitenkin todistetusti yksi kovimmista, jos ei peräti tämän maan kovin lajityyppinsä edustaja! Otimme tämän nuoren mutta poikkeuksellisen osaavan autohifiharrastajan haastatteluun ja selvitämme tarinan taustat.

Muhkeaa soundia Möhköstä!
Esittelyssä: Antero Köllin Nissan Murano ”Möhkö” '07
Imatralainen Antero Kölli on pitkänlinjan hifisti, joka on aina harrastuksessaan keskittynyt hyvän soundin tavoitteluun. Tämän artikkelin tarinan keskiössä on Suomessa hieman harvinaisempi automalli, eli Nissan Murano. Millaisia asennuksia ja soundia kisaorganisaatio EMMA:n päätuomarinakin toimiva Antero on tähän 2018 finaalien kovimmat kuuntelupisteet metsästäneeseen autoonsa loihtinut, se selviää tästä artikkelista.

KYMPPIPLUS!
Esittelyssä: Benjamin Myllyluoman Ground Zero Mini '75
Länsirannikolla Kristiinankaupungissa asustava Benjamin Myllyluoma on puuhannut autonsa Austin Minin parissa jo kymmenen vuoden ajan. Kaikkiaan autosta on menossa Benjaminin laskujen mukaan kymmenes versio asennuksissa. Myös taitavan rakentajan työnjälki on priimaa, ihan sitä kympin luokkaa. Tässä siis lähtökohdat tälle esittelylle, joka on Minios -hahmoja vilisevä ja projektinimeä Ground Zero Mini kantava auto.

YsäriBoi!
Esittelyssä: Pasi Myllysen Audi A4 1.8T '03.
Myllysen Pasi on tarkka kaveri. Tästä kertoo miehen Audiprojektin kesto, sillä esittelimme ensimmäisen kehitysasteen samasta autosta jo kesällä 2015. Tuon lehtijutun jälkeen hommaa on jalostettu huomattavasti eteenpäin ja tänä kesänä Pasi rohkaisi mielensä ja uskaltautui mukaan myös EMMA Finlandin autohifikilpailuihin. Auton huipputasoinen hifilaitteisto sisältää sen kaliiberin old school -helmiä, että harvoin tulee vastaan!

Debyyttikausi EMMA Finlandissa.
Esittelyssä: Miko Mustosen Volvo V50 '09 ja Tuomas Väänäsen Toyota Yaris Hybrid '13.
Miko Mustonen ja Tuomas Väänänen laajensivat kaudella 2018 autohifiharrastustaan kilpailemisen suuntaan. Kaverusten debyyttikausi EMMA Finlandin SQ-skaboissa oli kuuleman mukaan erittäin opettavainen. Tässä esittelyssä tutustumme Mikon ja Tuomaksen laitteistoihin ja kerromme miten jokainen asiasta kiinnostunut pääsee mukaan kisatouhuihin.

KOKEILUSSA

Laatuwatteja näljään kanavaan!
Kokeilussa: Alpine X-A70F vahvistin.
Alpine uudisti taannoin Type-X lippulaivamallistonsa. Nykyään kun F1-sarjan highend-mallistoa ei enää ole saatavana, ovat odotukset uusien huippumallien osalta varsin korkealla. Otin kokeiluun 549 euron hintaisen nelikanavaisen Alpine X-A70F vahvistimen.

Samettisia sulosäveliä!
Kokeilussa: Sinfoni Ingot 2 Limited Edition vahvistin.
On olemassa hifilaitteita joiden hankinnassa painavat järkisyyt. Vaikka laite ei itsessään olisikaan mitenkään erityisen omistushalua herättävä, se ostetaan koska siinä on monipuoliset ominaisuudet ja hinta/laatusuhdekin on kohdallaan. Ja sitten on laitteita, kuten Sinfoni Ingot 2.

Vaivattoman musikaalinen!
Kuuntelussa: Massive Audio FZ6 erillissarja.
Massive Audio on saattanut profiloitua kovaa soittavien "demomiesten" merkiksi, mutta mallistosta löytyy myös täysin tyylipuhdasta SQ-hifiä. Malliesimerkkinä tästä toimii kokeiluun saamani tuore FZ6 erillissarja. Aivan varmasti Massive Audion hifistynein kaiutinsarja tähän mennessä!

TIETOA

Kohti autohifin EM-kilpailuja! Osa 6.
Projektisarja kisa-setin rakentamisesta vuoden 2018 EM-kilpailuihin.
Osakilpailut ovat nyt käyty ja tuloksena runkosarjan ”voitto” eli minulle kertyi eniten osakilpailupisteitä omassa luokassani aktiivisen kilpailuosallistumisen ansiosta. Tämä oli tarkoituskin. Jälkeenpäin on helppo viisastella, että vähempi kisoja ja enemmän tallia olisi tuottanut enemmän valmista autoa ja silti paikan finaalissa. Tavoitteena on vähintään oman luokan toinen sija. Vielä olisi kuitenkin hommia…

KOLUMNI
Autohifistin päättymätön tarina - Joutsenlaulu.
Kun opitaan oikosulusta, opitaan samalla tärkeää läksyä myös siitä, miksi jopa 12 voltin järjestelmässä aiheutuu mittavia tuhoja, kun jotain kytkee väärin. Se ei välttämättä ole yhtä kivulias vahinko fyysiselle olemukselle, kuten on tapana käydä parisataa volttia korkeammilla kytkennöillä, mutta se tuska asettuukin sinne perskannikan lähimaastoon. Tarkemmin sen päällä sijaitsevaan kukkaroon.

VAKIOPALSTAT

- Pääkirjoitus
- EMMA Finland tiedottaa
- Tuoteuutiset
- Kuukauden kuunneltavimmat
- Tulossa seuraavassa numerossa
AutoSound Technical Magazine eli tuttavallisemmin ASTM on Suomen ainoa autoäänentoiston erikoislehti. Kerromme kaiken autohifistä! AutoSoundista löydät kattavat vertailutestit, laitekokeilut, tuoteuutiset, autoesittelyt, kuunteluarviot, testilevyesittelyt, alan tiukimmat teoriajutut, monipuoliset rakennusartikkelit sekä raportit autohifialan tapahtumista ja kilpailuista. Teemme yhteistyötä autohifikilpailujärjestö EMMA Finlandin sekä MaxBOOM Ry:n kanssa. AutoSound-lehti on lisäksi arvostetun European Image and Sound Association (EISA) -järjestön jäsen.
Lehdessä on paljon asiaa myös tuningista kiinnostuneille, sillä ovathan hyvät äänentoistolaitteet ja asennustekniikoiden hallitseminen oleellinen osa autonrakentelua.

Uudistunut ja entistä tuhdimpi (myös sivumäärältään) lehti ilmestyy 6 kertaa vuodessa.

Lisätietoja lehdestä: www.autosound.fi

Arkistonumerot

  • 05/2019
  • 04/2019
  • 03/2019
  • 02/2019
  • 01/2019
  • 07-08/2018
  • 06/2018
  • 04-05/2018
  • 03/2018
  • 02/2018
  • 01/2018
  • 7-8/2017
  • 06/2017
  • 04-05/2017
  • 03/2017
  • 02/2017
  • 01/2017
  • 06/2016
  • 05/2016
  • 03-04/2016
  • 02/2016
  • 1/2016
  • 7-8/2015
  • 6/2015
  • 4-5/2015
  • 3/2015
  • 2/2015
  • 1/2015
  • 7-8/2014
  • 6/2014
  • 4-5/2014
  • 3/2014
  • 2/2014
  • 1/2014
  • 7/2013
  • 6/2013
  • 4-5/2013
  • 3/2013
  • 2/2013
  • 1/2013
  • 7-8/2012
  • 6/2012
  • 4-5/2012
  • 3/2012
  • 2/2012
  • 1/2012
  • 6/2009
  • 7-8/2011
  • 6/2011
  • 4-5/2011
  • 3/2011
  • 2/2011
  • 1/2011
  • 6/2010
  • 4/2010
  • 3/2010
  • 2/2010
  • 1/2010
  • 5/2009
  • 3/2009
  • 2/2009
  • 1/2009