• 4/2013 P a s s a m e s a a s s e s i l l e s k o i k ke u A k u L o u h im ie s t e k nettiseksi s. 10 ee katsoo n e in la a m o u s a it e lo k u v ia , jo EEPPINEN RETRONIC S. 14 s. 8 AVANTOUINTI S. 18
  • stEEn1 orkEstra humalistonkatu 8 a PE 1.3. Live, 10e / 8e (Tiketti) hEXVEssEl, sammal ILTA: stEEn1 orkEstra 10e / 8e (Tiketti) la 2.3. Live, 6e (Levykauppa Äx) I AM Prod. esittää: hatEForm, rEtaliatorY mEasurEs + 1 ILTA: Up?n?Live: VG, BlaCk BEar sounD 4e to 7.3. Live, 20e / 18e (Tiketti) ismo alanko PE 8.3. Live, 8e / 7e (Levykauppa Äx & 8raita) tEro-PEtri, lottas, hiljaisEt kallot ismo alanko tEro-PEtri la 9.3. Live, vapaa pÄÄsy tranCEntral ILTA: Asema esittää: ronskiBiitti, YhDEntEkEVää, DJ low DE rok, DJ murkkumisE 6e / 4e (asema) amaranthE to 14.3. Live, 17e / 15e (Tiketti) amaranthE, onE morninG lEFt PE 15.3. Live, 9 / 7e (Levykauppa Äx & 8raita) Kivestivaalit: PronssinEn Pokaali, jEss anD thE anCiEnt onEs www.facebook.com/turunklubi Ennakkomyynti: www.tiketti.fi THESE SHOES ARE MADE FOR WALKIN? me ho Kävele omaan kotiin. Meiltä saat sellaisen edullisesti, vieläpä laajakaistan, veden ja sähkön kera. Astu sisään: www.tys.fi TURUN YLIOPPILASKYLÄSÄÄTIÖ Asuntoja opiskelijoille.
  • NUMERO 4/2013 1.3.2013 Turun yliopiston ylioppilaskunnan julkaisu. 83. vuosikerta. TOIMITUS Rehtorinpellonkatu 4 A 20500 TURKU tyl@utu.fi, www.tylkkari.fi PÄÄTOIMITTAJA LAURA MYLLYMÄKI puh. 045 3564517, (02) 276 9630 TOIMITTAJA SAMPO ROUHIAINEN VALOKUVAUS JA KANNEN KUVA KRISTIAN TERVO ? Viime sunnuntaina Lily-verkkosivuston Kuplia-blogin Emilia Pyykkönen julkaisi palstallaan kuvan jääkiekko-ottelusta. Kuvassa tamperelaisen jääkiekkoseura Ilveksen logolla varustetuissa paidoissa komeilivat tekstit ?Lipunmyyjä? ja ?Pelimies?. Kiinnostavan kuvasta tekee se, että ?Lipunmyyjä?-teksti esiintyy vaaleanpunaisessa ja ?Pelimies?-teksti sinisessä paidassa. Ja tiedättehän te: kulttuurissamme vaaleanpunainen on tavattu ymmärtää tyttöjen ja sininen poikien värinä. Pop-pakinoitsija avautuu My Bloody Valentinesta. S.15 Toiset tekevät kellosepän työtä avannolla ja painavat hampaat irvessä ympäri järveä. Pilkkikonkari Pauli Ylhäinen etsii isot ahvenet mieluummin rennolla otteella. S.6 m po Ro uh ia in en LAURA MYLLYMÄKI ? ?Se kuulostaa siltä, miltä pilvessä nussiminen tuntuu.? Sa Merkitykset eivät kuitenkaan synny yksinään tai tyhjästä. Ne heijastelevat yhteiskuntamme arvoja, asenteita ja tiukassa istuvia rakenteita. ?Tuli poika eli pelimies eikä lipunmyyjä?, totesi Sami Hyypiä vastasyntyneestä pojastaan kesäkuussa 2004 Ilta-Sanomille. Samaa logiikkaa peilaili Ylen viime tiistain A2-teemaillassa käyty keskustelu. Paneelissa pohdittiin, pitäisikö isiä houkutella jäämään kotiin käyttämään vanhempainvapaita rakentamalla tietoisesti erityistä kotiisyyden sankarimyyttiä. Tietynlaisiin olettamuksiin liittyy aina tietynlaisia käsityksiä toimijuudesta. Lipunmyyjä?pelimies-asetelma on virheellinen, koska se sanelee ennalta vastakkaisten sukupuolten paikat. Mies toimii, nainen mahdollistaa. Ja se nyt vain on coolimpaa olla pelimies kuin lipunmyyjä. Onneksi niin monien asioiden, kuten värien, merkityksiä on mahdollista sopia uusiksi. PAINO I-Print Oy , Seinäjoki ISSN 1458-0209 TÄSSÄ LEHDESSÄ: Lipunmy yjät ja pelimiehet Osa tätä pääkirjoitusta lukevista ajattelee nyt, että siellä se nuori akateeminen nainen taas kitisee. Mitä pahaa siinä nyt on, jos tytöt puetaan vaaleanpunaiseen ja pojat siniseen? Osa ehkä kysyy, mikä muka tekee lipunmyyjien ammattikunnasta epäkunnioitettavan pelaajien ammattikuntaan nähden. No, ei kenties mikään. Lähtökohtaisesti värit eivät itsessään kanna merkityksiä. Fysikaalisesti ne ovat sähkömagneettisen säteilyn tiettyjä aallonpituuksia. Se, että sininen olisi poikien väri, on ihmisten keksintöä. Ja totta vie lipunmyyjiä tarvitaan. Jos jääkiekko-otteluita ei olisi lainkaan tuotteistettu ja joku ei lippuja myisi, pelaisivat pelimiehet halleissa ihan yksinään. Tällöin tuskin edes tuntisimme edes käsitettä pelimies. ILMOITUSMYYNTI Piia Aaltonen puh. 044 5400 200 piia.aaltonen@opiskelijamediat.fi www.opiskelijamediat.fi tyl-paatoimittaja@utu.fi OTA IISISTI, ILONA! TYYn blogissa: ?von Clausewitziä mukaillen; mielenosoittaminen on ylioppilaspolitiikan jatkamista toisin keinoin.?
  • yopala-kysely tehdään kevään aikana Ensimmäinen valtakunnallinen opiskelijapalautekysely toteutetaan tänä keväänä. YOPALAkysely on tarkoitus teettää yliopistoissa kahdesti vuodessa kandidaatin tutkinnon suorittaneille tai kolme vuotta opiskelleille opiskelijoille. Kysymyksissä tullaan keskittymään erityisesti alueisiin, joita yliopisto itse voi kyselyn perusteella parantaa. Vuodesta 2015 lähtien opetus- ja kulttuuriministeriö jakaa kolme prosenttia yliopistojen perusrahoituksesta opiskelijapalautteen perusteella. Palaute kerätään kaikista Suomen yliopistoista samalla kyselyllä. Opiskelijajärjestöt ovat toivoneet pitkään valtakunnallista palautekyselyä, jotta yliopistot voisivat keskittyä investoimaan koulutuksen laatuun. ?Olemme kaivanneet laadullisia kriteereitä, jotta yliopistolla tehtäisiin laatutyötä. Rahoitus on ollut tähän asti sidottu määrällisiin tavoitteisiin, mikä ei kerro koko totuutta siitä, mitä yliopistossa tapahtuu?, kommentoi ylioppilaskunnan hallituksen koulutuspoliittinen vastaava Tero Ahlgren. Kyselyn toteuttajaksi on valittu saksalainen CHE Consultant GmbH. Suomen yliopistot UNIFI ry:n verkkosivuilla toteuttamisen ulkoistamista ulkomaille perusteltiin muun muassa sillä, että se tarjoaa Suomen yliopistoille kansainvälisiä vertailukohtia ja on kotimaisten yliopistojen kannalta neutraali ratkaisu. SAMPO ROUHIAINEN Opiskelijat: ?Järki takaisin opintotukikeskusteluun!? Yhteensä 33 ylioppilas- ja opiskelijakuntaa allekirjoitti yhteisen opintotukikannanoton. Tiukentamalla opintotukea entisestään ja lisäämällä opiskeluaikaista taloudellista epävarmuutta ei saada opiskelijoita valmistumaan nopeammin, uskotaan opiskelijaliikkeessä. ?Opintoaikojen lyhentymiseen voidaan  vaikuttaa hyvällä koulutuspolitiikalla, ei tiukentamalla elämisen  perusedellytyksiä?, linjataan 33 ylioppilas- ja opiskelijakunnan allekirjoittamassa yhteiskannanotossa. Yhteisen kannanoton yhtenä aktiivisimpana puuharina on toiminut Turun yliopiston ylioppilaskunta. Opiskelijat kampanjoivat myös sosiaalisessa mediassa teemalla ?Näpit irti opintotuesta!? Helsingin Sanomat uutisoi 14.2., että hallituspuolueet kiistelevät nyt tavoista, joilla opiskelijoita tulisi kannustaa valmistumaan nopeasti. Vaihtoehtoisiksi uusiksi malleiksi on väläytelty 3+2 -mallia, jossa opiskelija saisi kolmen ensimmäisen opiskeluvuoden aikana opintorahaa ja kahden vuoden ajalta opintolainaa. Keskustelua on käyty myös 5+1 -mallista, jossa saatavan opintotuen määrä olisi rajattu tutkinnon suorittamisvuosiin aloitusvuodes- ta lukien. ?Molemmat esitetyt mallit kuulostavat TYYn mielestä huonoilta. Ne ovat syntyneen poliittisen paineen alla työurien pidentämiskeskustelusta eikä niillä olisi toivottuja vaikutuksia?, TYYn hallituksen puheenjohtaja Heikki Isotalo sanoo. TYY ei esitä uutta rakennemallia opintotuelle, mutta Isotalo huomauttaa, että ylioppilaskunta kannattaa perustuloa. ?Nämä kaikki muut esitetyt mallit vievät päinvastaiseen suuntaan?, Isotalo sanoo. Opintotuesta vastaava kulttuuriministeri Paavo Arhinmäki (vas) on linjannut, että hän ei halua kasvattaa lainan määrää opintotuessa. Opiskelijajärjestöt järjestävät suurmielenosoituksen maaliskuun 20. päivänä Senaatintorilla Helsingissä. LAURA MYLLYMÄKI TYY järjestää opintotukiuudistuskokoontumisen Tauno Nurmela -luentosalissa tiistaina 5.3. klo 17?19. Illan aikana keskustellaan esitetyistä uudistuksista liittyen muun muassa opintotuen lainapainotteisuuteen ja nostovuosien rajaukseen. Tenttiakvaarioon päästäkseen opiskelijan on aktivoitava Lyyra-korttinsa TYYn kansliassa. Matematiikan opiskelija Markus Harteela teki sähköisesti informaatioteknologian tenttiä. Opiskelijapainostus k tenttien tarjoajien m Tenttiakvaarioon pääsee nyt tekemään tenttejä omalla opiskelijako Sähköinen tenttiminen otti hiljattain askeleen eteenpäin, kun Lyyra-kortti saatiin toimimaan PharmaCityn tenttiakvaarion kulunvalvonnassa. TYYn kansliassa tehtävän kerta-aktivoinnin jälkeen kortti toimii jatkossa tilan avaimena. ?Opiskelijan kannalta tämä helpottaa tenttimistä olennaisesti?, suunnittelija Hely Lahtinen toteaa. Uudistuksen odotetaan kasvattavan sähköisen tenttimisen suosiota entisestään. Tentittävien opintojaksojen määrä nousi loppuvuodesta nopeasti ja on nyt kohonnut jo yli sadan. Tammikuussa 2013 suoritettiin 175 tenttiä, kun viime vuonna samaan aikaan luku oli vain 32. Tällä hetkellä sähköisenä tenttinä on mahdollista suorittaa 120 erilaista opintojaksoa. ?Käytän nyt tilaa ensimmäistä kertaa, koska tämän tentin pystyy nykyisin tekemään ainoastaan sähköisesti. Pääaineessani sähköisestä tenttimahdollisuudesta ei ole juurikaan hyötyä, mutta IT:n tenttejä voisin kuvitella suorittavani jatkossakin täällä?, tenttiakvaariossa informaatioteknologian tenttiä suorittanut matematiikan opiskelija Markus Harteela pohti. Universitas Turun hankehaku on käynnissä 25.2.?28.3. Alayhdistyksille jaetaan avustuksia opiskelua
  • UUTISET UUTISET 5 KRISTIAN TERVO KYSYY: oletko harrastanut nettiseksiä? KRISTIAN TERVO toimistaan kiitosta myös Lahtiselta. Kannanottoja aiheesta on tehty myös aine- ja tiedekuntajärjestöjen taholta. ?Paineet opiskelijoiden puolelta saavat tentaattorit näkemään, että kysyntää on?, Lahtinen sanoo. Pakolla uutta tenttimallia ei kuitenkaan olla ajamassa opetukseen. ?Mahdollisuus pyritään soveltuvin osin saamaan käyttöön kaikissa tiedekunnissa, mutta myös perinteisille massatenteille on oma kysyntänsä ja tarpeensa?, Isotalo muistuttaa. Lisää sähköisiä työkaluja kasvatti sähköisten määrää ortilla yhä useammasta oppiaineesta. Kesä- ja rästitentit sähköisiksi Sähköisen tenttimisen mahdollisuudet olisivat kuitenkin vielä nykyistä laajemmat. Esimerkiksi Tampereella tehdään kuukaudessa yli tuhat sähköistä tenttiä, ja tentittävänä on yli 200 opintojaksoa enemmän kuin Turussa. Tampereella erityisen aktiivisia tenttien tarjo- ajia ovat yhteiskuntatieteelliset oppiaineet, jotka Turussa loistavat poissaolollaan. ?Tampereella määriä on lisännyt erityisesti kesätenttien laajamittainen lanseeraus sähköisiksi?, Lahtinen kertoo. Myös Turussa opetushenkilökunnalle on suositeltu sähköisiä tenttejä varsinkin kesä- ja rästitentteihin sekä kypsyyskokeisiin. ?Tentittävänä olevien opintojaksojen vähyyden vuoksi syntyy harha siitä, etteivät opiskelijat haluaisi käyttää palvelua. Ja kun käyttäjiä on vähän, eivät hyvät kokemukset pääse leviämään?, TYYn hallituksen puheenjohtaja Heikki Isotalo huomauttaa. Ylioppilaskunta on ollut asiassa aktiivisesti yhteydessä yliopiston henkilökuntaan ja saa Tällä hetkellä kuusi tiedekuntaa on siirtänyt tietonsa yliopiston uuteen intranet-järjestelmään. Soihtu-nimeä kantavan intranetin uudistusta on tehty avoimien työryhmien ja pilottiyksiköiden avulla puolisentoista vuotta mutta kehitystyö jatkuu edelleen, yliopiston viestintäyksiköstä kerrotaan. ?Tämän vuoden aikana opintohallinnon tietojärjestelmistä pyritään tuomaan näkymiä intraan. Opiskelija voisi saada omaan intraansa tuoreeltaan esimerkiksi tiedot tenttituloksista,? paljastaa viestintäjohtaja viestintäpäällikkö Anne Paasi. Nykyisin Nettiopsun, Moodlen, sähköpostin ja muut tarvitsemansa toiminnot saa koottua linkeiksi intran työpöydälle, jossa näkyvät myös personoidut uutisvirrat ja suorat hakutoiminnot. Maaliskuussa aletaan suunnitella myös, miten TYY ja ainejärjestöt saadaan mukaan sisällöntuottajiksi. Opiskelijoiden aloitussivulla näkyy jo nyt TYYn oma uutissyöte. Kokonaan ylioppilaskunnan verkkosivut eivät kuitenkaan ole siirtymässä yliopiston sivujen yhteyteen. ?Pidämme tärkeänä, että sivuston tiedot näkyvät myös kokonaan ulkopuoliselle katsojalle?, Heikki Isotalo selittää. Yliopiston sivuilla tieto on jaettu julkisten sivujen ja intran välillä sen perusteella, mitä kunkin kohderyhmän katsotaan tarvitsevan. ?Kyseessä ei kuitenkaan ole millään tavalla tiedon pimittäminen tai liian siloitellun julkisuuskuvan luominen, vaan sisällön järjestäminen toimiviksi kokonaisuuksiksi?, Paasi sanoo. Oona Poukka, 5. vuoden espanjan kielen opiskelija Olen. Ja aina poikaystävän kanssa Skypen välityksellä. Merja Suhonen, 1. vuoden kauppatieteiden opiskelija En. Ei ole ollut ajankohtaista. En ole halunnutkaan. En edes ole ihan varma, mitä nettiseksin käsitteellä tarkoitetaan. Olli Kankaanranta, 3. vuoden laskentatoimen opiskelija En. Ei ole ollut tarvetta. RIINA LUMME tukevan tai yleisemmin akateemisen toiminnan järjestämiseen. Lisätietoja: tyy.fi/universitasturku.
  • Maailmanselityksiä Pakinoitsija ottaa käsittelyyn asian kerrallaan. Anja Karppinen Mehukatti Mehukatti on yleisnimitys niille räikeänvärisille tötsille, joita kaupitellaan supermarketeissa jossain elintarvikkeiden ja puhdistustarvikkeiden välimaastossa. Mehukattitölkki on modernistisen linjakas muovipuriste ja syystäkin suosittu verkon koho. Mehukatin sisältö sulautuu luontevasti ulkokuoreen. Esanssinen vadelma- tai päärynätiiviste on esikaupungin ihmiselle tarpeeksi lähellä luontoa, siis ihan helvetin kaukana siitä. Mehukatti on myös nykyisten kolmekymppisten sukupolvijuoma. Lama-ajan lapset eivät kurottaneet makumieltymyksissään luomusmoothiesta kohti kipakkaa saksalaisrieslingiä. Heille suotiin mehukatin koko elinkaari: mehusta mehujään kautta aina purnukkaan taiteiltuun kiljuun. Puntala-rockissa keesipään kädessä killuva kotihiivatäytteinen mehukattitölkki palautuukin illan hämärtyessä luonnon helmaan, josta se ei todellakaan ole kotoisin. Mehukatin tymäkämpi versio on urheilujuoma. Hulkinvihreä litku luo aistienvaraisen mielikuvan Olkiluodon lauhdevesistä ja sen rypälesokeripitoisuus lukitsee elimistön hedelmäpelin kaikki voittolinjat. Hartsporttia voikin suositella niille voittajapersoonille, joille holtiton kuusimetsään pamahtaminen on erikoiskokeen kuudetta sijaa hekumallisempi mielikuva. Kaapo Paatos Pauli Ylhäinen esittelee luottoviehettään. Huonolla syönnillä kala nappaa tasapainopilkin alla roikkuvaan värikouk Pyhäjärvellä metsästetään isoa ahventa Ajankohtaisin tieto kalapaikoista on puhelinsoiton päässä. Teksti ja kuvat: Sampo Rouhiainen KOKOELMA Kootut teokset STUDIO Adel Abidin & PIMIÖ Maha Maamoun -17.3. REIDAR SÄRESTÖNIEMI Harvoin lempeä tuuli puhaltaa arktisille jängille -28.4. TURUN TAIDEMUSEO Aurakatu 26 ? www.turuntaidemuseo.fi opiskelijat 5 ?, ilmaisilta perjantaisin klo 16?19 Pilkkijöiden kanssa päivittäin jutuissa olevat mökkiyrittäjät Eeva ja Matti Lähteenmäki tietävät, mistä päin Säkylän Pyhäjärveä milloinkin kalaa nousee. He suosittelevat, että lähden Kirsti ja Pauli Ylhäisen matkaan. He ovat pilkkineet Pyhäjärvellä 40 vuoden ajan. Tänne heitä vetää erityisesti mahdollisuus saada suuria ahvenia. Nokialta tullut pariskunta on kiskonut monta raitapaitaa Lähteenmäen rannassa olevalle tulostaululle, jossa mökeissä majoittuneet kisaavat suurimmasta ahvenesta. Kirsti johtaa tämän talven kilpailua 1325 grammaisella möllikällä. Paulin nimissä on kisan kaikkien aikojen suurin ahven, joka painoi yli puolitoista kiloa. Vertailun vuoksi: Sunnuntaipilkkijän koukkuun tarttuvat ahvenet ovat yleensä alle parinsadan gramman painoisia. Perskärpäset ilmaantuvat Taivaalta leijailee harvakseltaan isoja hiutaleita ja lämpötila on juuri nollan alapuolella. Sää on otollinen ahvenpilkille, joskin ilmanpaine on turhan korkea, Kirsti valistaa. Tapaan Ylhäiset rannassa, josta ajamme peräkanaa sankassa sumussa järven keskelle, vedenalaisen karin yläpuolelle. Kairaamme ensimmäiset reiät puolimetriseen jäähän. Paikalle, josta pariskunta seurueineen on eilen nostanut jäälle puolikiloisia kyrmyniskoja. Jonnekin jään alle on jäänyt myös siiman päässä käväissyt ?toistakiloinen?. Turun AMK:n Taideakatemian sävellyksen opiskelijat järjestävät kolme konserttia s
  • AJASSA ?Haluamme edistää harrastuskalastusta? OPISKELIJAT Sami Mustikkamaa, Jaakko Havia, Ilari Kolttola ja Heikki Vanhanen perustivat opiskelijoiden kalastuskerhon. ?Tämä vuodenaika on hyvä ajankohta aloittaa seuramme toiminta pilkkimisreissulla. Toimintamme perustuu matalan kynnyksen osallistumiseen, emmekä edellytä aikaisempaa kokemusta kalastamisesta?, Jaakko Havia kertoo. Kerhon suunnitelmissa on tehdä vuodessa noin 4?5 kalastusreissua. Kalastamisen lisäksi toimintaan kuuluu erilaisia ekskursioita, joista viimeisin tehtiin kalastusvälinekauppaan uusien tarvikkeiden hankkimista varten. ?Toimintaan voi tulla mukaan myös katsomaan. Emme edellytä kaikkien osallistuvan itse kalastukseen, vaikka se onkin toimintamme lähtökohta?, kertoo Havia. ?Kilpailu ei kuulu seuramme tavoitteisiin ja toimintamme on enemmänkin leikkimielistä ja vapaamuotoista. Ryhmässä on mukavampi kalastaa kuin yksin?, sanoo Ilari Kolttola. ?Haluamme edistää harrastuskalastusta?, kiteyttää Havia. ?Omien kalastustarvikkeiden puuttuminen ei ole este osallistumiselle, sillä seuralta saa tarpeen tullen lainaksi kalastustarvikkei- ta?, lupaa Sami Mustikkamaa. Havia ja Mustikkamaa lupaavat kouluttaa aloittelijat kalastuksen saloihin. ?Kahden viikon päästä on tulossa ensimmäinen pilkkimisreissumme Littoistenjärvelle. Toivomme, että mahdollisimman moni pääsisi osallistumaan?, Mustikkamaa sanoo. Lisäksi kevään ohjelmassa on mahdollisesti luvassa sekä pohjaongintaa että heittoja perhokalastusta. Kerhon suunnitelmissa on myös lähteä veneellä kalastamaan Saaristomerelle. ?Tulevaisuudessa voisimme mennä kenties kalastamaan myös ulkomaille?, Mustikkamaa visioi. ?Vaikka saaliin tappaminen kuuluu erottamattomasti kalastukseen, myös eettiset näkökohdat on otettu toiminnassa huomioon. Saaliskalojen kunnioittava kohtelu on itsestäänselvyys, ja esimerkiksi pilkkireissulle on tulossa ohjeistus kalojen käsittelystä, johon kuuluu nopea lopettaminen heti jäistä noston jälkeen?, sanoo Havia. Kalastuskerho toimii toistaiseksi nimellä Kompleksin kalastusseura. Jäseneksi kerhoon voi liittyä tykkäämällä kerhon Facebook-sivusta. MARII KOIKSON kkuun, joka jäljittelee mätipalloa. Jossakin sumun alla korkuttaa korppi, jota säestää jäälle jätetyillä kaloilla herkutteleva varisten hovi. Paksu jää kumahtelee satunnaisesti jalkojen alla. Kohta Paulin avannolla loiskahtaa ja ylös nousee ahven. Kynänmittainen pikkuahven saa kuitenkin jäädä jäälle merikotkien ruuaksi. Nyt etsitään isoa. ?Ison ahvenen painon tuntee ongessa. Silti ihmettelin, että onko tuo totta, kun se nousi jäälle?, muistelee Kirsti tammikuista ennätyskalaansa. Järvellä sana kiertää. Kun tieto Kirstin ahvenesta levisi, parin päivän päästä ottipaikalle oli parkkeerannut 18 autoa. ?Perskärpäset? ovat osa pilkkikulttuuria. Jäyhät suomalaiset eivät hyvällä katso lähelle tunkevia, mutta omalle tutulle kimpalle kyllä kerrotaan hyvät paikat, Pauli kertoo. Suurta ahventa suurpiirteisesti Vaikka kylkeen kiinni kairaavat saattavat saada osakseen tuimia katseita, Ylhäiset eivät salaile ottipelejään muilta piiloon. He esittelevät innolla luottovälinettään, kymmensenttistä käsityönä valmistettua Eepe-tasapainopilkkiä. Isot kalat saadaan isoilla pilkeillä. Ja rennolla otteella. ?Toiset tekevät kellosepän työtä avannolla ja painavat hampaat irvessä ympäri järveä?, Pauli naureskelee. ?Kerran isä tuli poikansa kanssa kyselemään vinkkejä. En ollut saanut mitään, joten ohjasin heidät Kipan (Kirstin) luokse, joka nosteli kalaa kintaat vinkuen. Pikkupoika totesi minulle, että eihän se voi saada kaloja, sehän on nainen?, jatkaa Pauli tarinointia. Hän kertoo, että ennakkoluuloista huolimatta viime aikoina naisia on näkynyt järvellä yhä enemmän. Vaikka moni ahven on päättänyt päivänsä huuli Eepen koukussa, tämän päivän saalilla ei saada kadehtijoita. Minun pilkkiäni ahvenet ovat käyneet ainoastaan ilkikurisesti tönimässä. Musta reikä tuijottaa tyhjänä edessä. On aika lähteä kohti rantaa. Kuuntele tunnelmia järveltä netissä osoitteessa tylkkari.fi/tyltv. ?Niin hyvää, että huuto pääsee? 1. Pilkkiveteraani Pauli Ylhäinen epäili, osataanko yliopistolla fileoida kalaa. No, kohta osataan! Tylkkäri neuvoo. Mökkiyrittäjä Matti Lähteenmäki on lupautunut näyttämään mallia. Maanviljelijän suuret kourat vilkkaavat näppärästi leikkuulaudalla, sillä Lähteenmäen keittiön läpi kulkee joka talvi useampi kalakassi, joilla mökkivieraat muistavat isäntäpariskuntaa. Terävä veitsi on onnistumisen edellytys, lisäksi tarvitaan fileerauspiikki, jolla kala pidetään paikoillaan. Kalaa ei tarvitse perata etukäteen. Mädin voi ottaa talteen samalla, kun sisälmykset paljastuvat. 1. Tartu kalaa päästä kiinni. Työnnä veitsi vatsa- ja rintaevien takaa selkärankaan asti. 2. Käännä kala kyljelleen ja leikkaa selkärankaa myöten kohti pyrstöä. Käännä kala ja leikkaa toinen filee irti samalla tavalla. 3. Laita filee leikkuulaudalle nahkapuoli alaspäin ja irrota vatsaruodot fileestä leikaten keskeltä kohti alareunaa. 4. Irrota viimeiseksi nahka 2. 3. fileestä leikkaamalla veitsi nahan pinnassa kiinni. Aloita pyrstöstä ja leikkaa kohti päätä. Lähteenmäen mielestä ahvenfilee on parasta sellaisenaan voissa paistettuna. ?Tampereen miehet sanoo, että se on niin hyvää, että huuto pääsee, kun sitä syö?, hän myhäilee. sisältävän What ever Works! -nykymusiikkifestivaalin 1.?3.3. kaupunginkirjastossa. 4. 7
  • ?Elokuva on totuuden illuusio? Elokuvaohjaaja Aku Louhimies etsii tarinoista emotionaalista totuutta. Teksti: Jouko Luhtala Kuva: Kristian Tervo Aku Louhimies, milloin tiesit, että sinusta tulee ohjaaja? ?En ole ihan varma tiedänkö vieläkään. 8-Pallo on kahdeksas pitkä elokuvani, ja nyt alkaa tuntua, että ehkä tämä on työni. Ei se ole itsestäänselvyys. Olen tehnyt paljon töitä, ollut onnekas ja hyvien ihmisten ympäröimä?, Louhimies sanoo. Epävarmuudesta huolimatta Louhimies on Suomessa poikkeuksellisessa asemassa. Hän on kenties Aki Kaurismäen ja Aleksi Mäkelän ohella ainoita suomalaisia ohjaajia, jonka töistä suomalainen katsoja on lähtökohtaisesti kiinnostunut. Ura pitkien elokuvien parissa alkoi tuolloin vielä kohtalaisen tuoreen vuosituhannen alussa Levottomilla (2000), jossa porukalla pantiin pahaa oloa turraksi. Teinipojille Suomen eturivin naisnäyttelijöiden hipiän hikinen helmeily kelpasi, mutta kriitikot jakoivat lähinnä murskakritiikkiä tulevalle lemmikilleen. Vaikka Louhimies sittemmin on elokuvissaan pihdannut suihkunraikasta paljasta pintaa, pääsi Levottomat yllättävän lähelle hänen päätöidensä temaattista ydintä. Kaupunkiviidakossa vaeltavien x-sukupolven edustajien selviytymiskamppailu on sittemmin ollut niin Pahan Maan (2005), Valkoisen kaupungin (2006), Vuosaaren (2012) kuin vasta teattereihin saapuneen 8-Pallon (2013) keskeinen sisältö. Louhimies on noukkinut kotija opiskelukaupunkinsa Helsingin menoon perspektiiviä erito- ten Yhdysvalloista, jossa hän on viettänyt aikaansa sekä opiskelun että työn parissa. ?Amerikka-vastaisuus oli aika yleistä niissä piireissä, joissa elin nuorena. Näkökulma väistämättä muuttuu, kun tilannetta tarkastelee lähempää. Yhdysvallat on niin iso, että sieltä löytyy joka ikistä poliittista mielipidettä ja erilaisia kulttuureja.? Opintojen mielekkyyden suhteen ohjaajat jakaantuvat herkästi kuppikuntiin. Joillekin luentovuodet kristallisoivat tulevaisuuden ja päällystävät tien huipulle. Toiset taas väittävät käteen jääneen lähinnä todistuksen virkaa toimittaneen A4:n. ?Elokuvia voi hyvin ohjata ilman papereitakin ? ei niitä kukaan kysy. Taideteollisesta korkeakoulusta oli mulle paljon iloa ja hyötyä, tapasin paljon ihmisiä.? Elokuvien pariin Louhimiehen veti se perinteisin syy: niitä oli hauska katsoa. Lapsuudessa vhs-nauhurissa jumittivat Chaplinin klassikot ja Tarzanit. Nyttemmin Louhimies on nauttinut laaja-alaisesti kaikenlaisista elokuvista. ?Kokonaisvaltaisuus ja vaikuttavuus?, Louhimies summaa audiovisuaalisten teosten tärkeimmät nautintoaineet. Yksi totuus on kuollut Urbaanin suomalaisen sielunmaiseman tulkkina Louhimies on vaivihkaa vahvasti poliittinen elokuvantekijä. Hänen parituntisensa ovat täynnä rikkinäisiä, fyysisesti ja sosiaalisesti itsetuhoisia ihmisiä, joiden tilaa kuvatessa termi ?syrjäytynyt? haiskahtaa vetiseltä fraasilta. Hyvinvointiyhteiskunnan nurjan puolen ronski nylkeminen ei kuitenkaan tarkoita, että Louhimies haluaisi revitellä kärsimysnäytelmien parissa vuodesta toiseen. Teemat ovat tärkeä osa kokonaisuutta, mutta seuraavan projektin etsinnässä toissijainen tekijä. ?Ennen kaikkea minua kiinnostavat tarinat. Liian propagandistiset elokuvat ovat asia erikseen. Nykypäivänä ei ole valmiita ajatusmalleja.? Louhimiehen mielestä elokuvaa voi ajatella moraliteettina. Opettavainen liikkuva kuva on kuitenkin konseptina saneerauskelvoton. Vuonna 2013 ei ole tilaa yksiselitteisille näin elät hyvän elämän ja kuolet onnellisena -opasfilmeille. Maailmasta puuttuu rajusta yrityksestä huolimatta sekä yksi totuus että tiukka kaksijakoisuuskin. Sekä todellisuus että elokuva sen peilinä ovat auttamatta muuttuneet. Jean-Luc Godardin 1960-luvun lopussa langettama tuomio porvarillisille teoksille on tänä päivänä sekä ihastuttavan vanhentunut että akuutin ajankohtainen. Viime vuodet Louhimies on tehnyt tiiviisti töitä käsikirjoittajien Mikko Kouki ja Jari Rantala kanssa. Tuttuus luo turvallisuutta, ja veikoilta kumpuaa ehtymättömästi uusia ideoita. Nämä eivät kuitenkaan ole ainoat syyt pienen piirin pyörimiseen. ?Luen paljon jenkeistä lähetettyjä käsikirjoituksia ja ne ovat pääsääntöisesti aika huonoja. Paljon näkee sekavia, hahmottomia kasoja. Kun luettavaa tarjoaa, sen olisi syytä olla hiottua ja valmista.? Monta karmivaa kotimaista kohtaloa valkokankaalle saattanut ohjaaja ei halua profiloitua vain kivun ja tuskan kuvaajaksi. Viime vuosien synkeiden draamojen tullessa puheeksi Louhimies keskeyttää kysymyksen ja muistuttaa ohjanneensa myös litrakaupalla kepeämmän Kuutamolla (2002) ja turkulaisen komedian Riisuttu Mies (2006). ?Jos joku tuo luettavaksi hyvän komediakäsikirjoituksen, niin mieluusti vien sitä eteenpäin. En arvota lajityyppejä, sillä ne kaikki voi tehdä hyvin. Stanley Kubrick on tehnyt kaikissa genreissä jotain kiinnostavaa.? Liian raju dokumentiksi Kirjailijoita pyydetään usein antamaan aloitteleville kyvyille jokin neuvo. Yksi yleisimpiä ohjeita on kirjoittaa siitä, mistä jo jotain valmiiksi tietää. Louhimies ei pidä ajatuksen soveltamista elokuvantekoon mitenkään mahdottomana. Näin siitäkin huolimatta, että empiirinen todistusaineisto monen scifi-tarinan suhteen on hataralla pohjalla. ?Elokuva on totuuden illuusio. Yritetään olla emotionaalisesti tosia, ja kertoa jotain, jolla on kaikupohjaa realismissa.? Emotionaalisen totuuden etsintä on vienyt Louhimiehen niin dokumenttien kuin fiktion pariin. Kun tarinan sisältö ylittää tietyn rankkuusriman, ei tavallisten pulliaisten kuvaaminen ole enää vaihtoehto. Arki koskettaa, repii ja rankaisee niin säälimättömästi, että sen taltioiminen livenä ei ole mahdollista. ?Pidän paljon dokumenteista, mutta esimerkiksi paljastamatta 8-Pallon juonta sen enempää, tätä olisi ollut mahdoton tehdä dokumentin keinoin. Emme voi näyttää tällaisia asioita oikeista ihmisistä. Se tuhoaisi nämä ihmiset. Tämän tyyppiset tarinat vaativat näyttelijöitä.? Louhimies tosin myöntää, että osin retuperällä olevien kolmikymppisten ahkerassa kuvaamisessa on kyse rahasta. Modernia, nykypäivään sijoittuvaa stooria on halvempi filmata. Trendifarkut tuppaavat olemaan edullisempia kuin kokovartalohaarniskat. Ohjaaja on taiteellinen johtaja. Hän on se, jonka visiota filmille tai nykyään yhä useammin kovalevylle pyritään taltioimaan. Auteur-teorioista huolimatta Louhimies tähdentää, että kyse on taiteenalasta, jolla väistämättä tarvitaan myös muiden työpanosta. Kuvaustilanteessa Louhimies kokee paitsi olevansa vastuussa kokonaisuudessa, myös katsojan edustaja. ?Jos käytän kaksi tuntia teidän aikaanne, niin mun täytyy pitää huolta, että te myös saatte siitä jotain.?
  • 9
  • ?Temppuja, joita ei saa muuten tehä? Virtuaalinen erotiikka ravistelee vanhoja asetelmia: niin perinteisen pornon suosiota kuin yleisiä moraalisia sekä juridisia käsityksiä sallitun ja kielletyn rajoista seksuaalisessa kanssakäymisessä. Teksti: Henrik Lahtinen Kuvitus: Anja Karppinen Puhtaasti alan harrastajien näkemyksiin perustuvia tutkimuksia nettiseksin yksityiskohdista tai käyttäjämääristä ei juuri ole tehty, tietää mediatutkimuksen professori Susanna Paasonen kertoa. Jonkun on siis aloitettava. Pysäytän ihmisiä Yliopistonkadulla ja pyydän heitä kartoittamaan suhdettaan virtuaaliseen seksiin. Pitkän runnomisen jälkeen saan kerättyä kommentit kolmeltakymmeneltäkolmelta ihmiseltä. Kaikki haastatteluun suostuneet ovat 20?40-vuotiaita. Naiset ja miehet ovat otoksessa tasapuolisesti edustettuina. Perinteisesti nettiseksillä tarkoitetaan internetissä tapahtuvaa toimintaa, jossa vähintään kaksi ihmistä on reaaliaikaisessa seksuaalisessa kanssakäymisessä toistensa kanssa. Yli puolet vastaajista sanoi harrastaneensa nettiseksiä, joskin muutaman haastatellun kohdalla päädyttiin määrittelyongelmiin. Parissa tapauksessa aiheen arkaluontoisuus esti henkilökohtaisten yksityiskohtien avaamisen. Suurin osa nettilempeä harrastaneista oli kokeillut sitä kameran välityksellä Skypessä tai vastaavilla foorumeilla ? yhtä henkilöä lukuun ottamatta tutun kumppanin kanssa. Nettiseksiä tuntemattomien ihmisten kanssa oli harrastanut kolme miestä ja kolme naista. Sen sijaan kaikki naiset ja yksi mies olivat harrastaneet nettiseksiä sanallisin viestein julkisilla chat-foorumeilla. Yksi miehistä oli käyttänyt useasti maksullisia livekamerapalveluja ja sanoi käyttävänsä vastaisuudessakin. Lisäksi eräs mies oli pelehtinyt tuntemattomien kanssa seksipelihahmojen välityksellä. Motiivia kysellessäni hän myönsi, että pelien välityksellä saa tehdä sellaisia ?temppuja, joita ei saa muuten tehä.? Potentiaalista innostusta vastaajissa herättivät markkinoille ryntäävät virtuaaliset seksilelut, joista käytännössä kukaan ei ollut vielä kuullut. Seksin konstailemattomin muoto, sukupuoliyhdyntä, ei yhdenkään vastaajan mielestä ollut kriisissä ? kehittyi tekniikka sitten mihin sfääreihin tahansa. Sen sijaan monenlaiset muut käytänteet joutuvat lähitulevaisuudessa puolustusasemiin virtuaalierotiikan renessanssin seurauksena. Susanna Paasonen uskoo uhan koskevan ainakin perinteisesti tuotettuja pornoelokuvia. Ilmapalloerotiikkaa Lyhyt katsaus internetiin osoittaa, että kaupallisia seksipalvelusivustoja on nykyään pilvin pimein. Enää ei myöskään tarvitse tyytyä pelkkään sanalliseen vuorovaikutukseen tai vuosituhannen vaihteen huonos- ti toimiviin websivustonraakileisiin. Skypen kaltaisten palvelujen lisäksi maksutta pääsee tositoimiin esimerkiksi foorumeilla, joissa saa kuva- ja ääniyhteyden sattumalta valikoituviin ihmisiin. Monilla kaupallisillakin chatsivustoilla livesessioiden katsominen on muuten ilmaista, mutta henkilökohtainen private show kustantaa ainakin pari euroa minuutilta. Heteromiehille suunnatut palvelut ovat edelleen dominanttiasemassa, mutta naisille ja marginaaliryhmillekin on nykyään kosolti silmäniloa. Susanna Paasosen mukaan tarjonta on pirstaloitunut rajusti viime vuosien aikana. Esimerkiksi erilaiset fetissit on sujuvasti kategorisoitu omille foorumeilleen. Erikoisimpana esimerkkinään Paasonen kertoo eriväristen ilmapallojen varaan eroottiset esityksensä rakentavasta naisesta. Väestöliiton seksologi Osmo Kontula sen sijaan muistuttaa, että nettimaailma tarjoaa seksipalvelun tuottajille turvallisempia olosuhteita. Ainakaan sukupuolitaudit eivät verkossa leviä. Välistä vetäjien ikiaikainen ammattiryhmä ei kuitenkaan ole henkitoreissaan. Tarkkoja tilastoja ei ole, mutta
  • 11 Paasonen arvelee sivustojen ylläpitäjien rohmuavan suurimman osan tuotoista. Uusimmat tulokkaat Second Life ja muutamat muut seksuaalisenkin toiminnan mahdollistavat virtuaalimaailmat syntyivät jo useita vuosia sitten. Tuoreita tapauksia sen sijaan ovat netistä ladattavat interaktiiviset 3D-seksipelit. Niiden kuukausimaksu on keskimäärin noin 20 euroa. Peleissä aukeavat lähes rajattomat mahdollisuudet toteuttaa omaa seksuaalisuuttaan graafisesti korkeatasoisten ja muokattavissa olevien virtuaalihahmojen kautta. Tarjonta on sangen kirjavaa: keskiaikaisesta estetiikasta ja hienovaraisesta erotiikasta nauttiville on omat pelinsä, samoin rehellistä toiminnallisuutta arvostaville. Räikeimmät tuotokset tulevat suoraviivaisen lemmen pioneerimaasta, Japanista. Myös seksivälineteollisuus on siirtymässä virtuaaliai- kaan, tosin Suomessa ja muualla Euroopassa on vielä verrattain hiljaista. Interaktiiviseen nettiseksiin liittyviä tuotteita ei alan liikkeissämme ole, eikä aasialaisia tai amerikkalaisia leluja välttämättä saada nettikaupankaan kautta pohjolan perukoille asti. Yhdysvalloissa ja Itä-Aasian maissa virtuaalisia seksileluja on ollut markkinoilla jo jonkin aikaa, mutta lopullista läpimurtoa ei vielä ole tapahtunut. Kenties suosituin tulokas on HighJoy-tuotesarja, johon kuuluu elektronisia dildoja ja tekovaginoita. Välineet ovat interaktiivisesti yhteydessä toisiinsa tietokoneiden tai älypuhelimien välityksellä. Tuotteen hinta on noin sadasta dollarista ylöspäin ? riippuen lisälaitteiden tarpeesta. Touhuun tarvitaan ainakin langaton yhteys. Tuote on suunnattu etupäässä etäsuhteissa eläville pariskunnille, mutta sitä voi käyttää jäsenille tarkoitetulla sivustolla tuntemattomienkin ihmisten kanssa. Parhaillaan useat eri valmistajat kehittelevät mainospuheidensa mukaan vallankumouksellisia virtuaalisia seksileluja, joista eniten julkisuutta on saanut edellä mainitun Highjoyn kanssa hyvin samantyyppisesti toimiva Lovepalz. Se on nettisivujensa perusteella kuitenkin Highjoyta kehittyneempi ja yksinkertaisempi ? ylimääräistä teknistä tilpehööriä on karsittu pois. Tuoteperheestä löytyy niin perinteisiä dildoja ja tekovaginoita kuin kultaisia härveleitäkin, joista saa jo mak- saa pitkän pennin. Jos kyseinen tuote ei vielä onnistu mullistamaan seksilelubisnestä, vastaavantyyppinen virtuaalinen väline sen lähitulevaisuudessa todennäköisesti tekee. Kun tekninen hienosäätö ja hinnat saadaan kuntoon, on vaikea nähdä esteitä lelujen menekille. Rajattomat mahdollisuudet ja vastuu Virtuaalimaailman tuoreimmat lieveilmiöt herättävät addiktoitumisen ja lastensuojelun lisäksi muitakin monimutkaisia huolia. Saako reaaliaikaisissa seksipeleissä raiskata pelitovereitaan? Onko pieni vilauttelu vallan väärin? Uudenlaista moraalista sensitiivisyyttä ja henkilökohtaista vastuunkantoa tarvitaan, jotta eettisesti kestävän toiminnan tunnusmerkit täyttyisivät. Rikoslaki laahaa perässä. Turun yliopiston rikosoikeuden professori Jussi Tapanin mielestä olisi korkea aika laajentaa keskustelua nettiseksin ja juridiikan suhteesta. Tapanin mukaan Suomessa laki ei ole ottanut huomioon verkkomaailman tuoreimpia spesialiteetteja. Virtuaalitodellisuuden ja reaalielämän rikosepäilyjä tutkitaan samojen pykälien kautta ? ikään kuin näiden
  • kahden ulottuvuuden lainalaisuudet eivät sisältönsäkin puolesta eroaisi toisistaan. Virtuaalihahmot saavat siis mellastaa miten tahtovat, mutta omilla naamoilla operoiville tilanne on Tapanin mukaan monimutkaisempi. Itsensä paljastelu saattaa täyttää sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan toiminnan tunnusmerkit ? mikäli esimerkiksi Chatroulette-foorumi määritellään julkiseksi tilaksi. Kokeilunhalu, ikävä kaukana olevaa kumppania Kanapastakastikkeen häpäisy ja viriilit viisikymppiset Menen ysexchat.com-sivustolle. Muutama voipuneen oloinen nainen yrittää vietellä minua. Eräs merimiespukuun sonnustautunut mies pakkomyy itseään tupakka suussa ja ronkkii hädin tuskin puolikovaa elintään. Vihdoin tärppää. Saan privaattiyhteyden Aliceen, joka sanoo tykkäävänsä ruokaleikeistä. Hän kysyy, haluanko nähdä, miten ?kanapastakastike saa opetuksen.? Toki, vastaan. Alice äheltää hetken jonkin härvelin kanssa, kunnes kastikepoloinen velloo hänen peräreiässään. ?Tästä saatte, säälittävät runkkarit?, hän huutaa sekä minulle että kastikkeelle. Ei meistä ole kuulemma mihinkään. Ei ole väkipakosta ei teennäisyydestä tietoakaan, kun Alice valottaa minun ja kastikkeen osaa arvohierarkian alhaisimpina paskakasoina. Ilol- kohtaan ja reaalielämää paremmat fantasioidentoteuttamismahdollisuudet olivat tekemäni kyselyn perusteella motiivit nettiseksin harrastamiseen. Esimerkiksi seksipelejä pelaavalle miehelle virtuaalimaailma tarjosi mahdollisuuksia purkaa salatuimpiakin toiveitaan, joita ei voinut muualla toteuttaa lain, moraalin, häpeän tai jonkun muun syyn vuoksi. Osmo Kontula näkee tämän etupäässä positiivisena asiana. ?Fantasioihin paneutuminen lisää ihmisten itseymmärrystä ja auttaa löytämään asioita, jotka tuottavat itselle erityistä seksuaalista kiihotusta ja nautintoa?, hän tarkentaa. Ainakin kolmen haastateltavan kohdalla nettiseksistä oli jo muodostunut luonteva osa normaalia arkea. Suuri osa satunnaisemmista harrastajista taas arveli virtuaalierotiikan roolin kasvavan heidän elämässään, mikäli sopivia kanavia ja tuotteita sen toteuttamiseen löytyy. la maksan seitsemisen euroa ja kiitän. Jatkan matkaani kaikille avoimelle ja ilmaiselle Chatroulette-foorumille, missä nappia painamalla kuvaruutuun pamahtaa kirjavaa porukkaa. Täällä sukuvärkit vilkkuvat, kertovat huhupuheet. Viattoman oloisia teinejä valikoituu aluksi, yksikin utelee harrastuksiani. Annan ruletin pyöriä, kahlaan läpi kymmeniä kasvoja. Lopulta suoranaista erotiikkaakin alkaa tihkua ? kiitos useiden keski-ikäisten valkoihoisten miesten. Naamat peruslukemilla mutta elimet pontevina he kärkkyvät vastarakkautta. Minusta ei taida olla apua. Eräskin kuohkeilla silmäpusseilla varustettu alaston belgialainen herra pyörittää turhautuneena päätään ja lopettaa sangen tylysti kenties ainutkertaiseksi jäävän yhteisen hetkemme. Kolumni Ay-yhy y Minä olen sillä tavalla naiivi, että haluan uskoa ammattiyhdistysliikkeeseen. Työntekijäin solidaarisuus, yhdessä olemme voimakkaampia, tiettekö, semmoista kliseistä kuraa. Se liikuttaa minua, yhteisöllinen jyvä sisälläni suhisee säkkiä kohden. Aina kun joku sanoo kuuluvansa Loimaan kassaan, heitän hieman suolaa olkapääni yli ja ajattelen, että enpä olisi uskonut, tuokin on tuommoinen omaa etua tavoitteleva sika. Ollessani töissä maksoin uskollisesti jäsenmaksua, prosenttia palkastani. Vaikka palkkani oli kusinen, syydin ammattiliitolleni kuukaudessa enemmän rahaa kuin mitä kulutin elämälle välttämättömimpiin, puhelinliittymään tai nettiin. Ei se sillä tavalla haitannut. Mitäpä en maksaisi siitä turvallisuuden tunteesta, että voin joskus tulevaisuudessa palkkatoivetta itsensä vähättelyn ja törkeän yliarvioinnin rajamailla sorvatessa kysyä asiantuntijalta, mitä minun oikeasti kuuluu vaatia. Ja ansiosidonnaisesta ja oikeusavusta. Ja ennen kaikkea siitä, että näinä aikoina, kun suomalainen työelämä sanoo hyrskynmyrskyn ja akateeminen työttömyys suihsuih, joku siellä lehtipihvin ja ahtaajan hajuisessa kabinetissa ymmärtää, mitä on olla nuori korkeasti koulutettu nainen 2010-luvun työmarkkinoilla. Havahduin, kun Sture Fjäder, liittoni liiton Akavan ja meidän kaikkien akateemisten puheenjohtaja sanoi Suomen Kuvalehdessä, että sosiaaliturva shmosiaaliturva. Sielussani välkähti epäilys, mutta ajattelin, että totta kai kokoomuslaisessa arvomaailmassa ryyditetty keski-ikäinen ekonomi on tuota mieltä. Ei se vielä mihinkään oikeaan vaikuta, on vain hyvää viihdettä, kun ay-pomo vähän läpällä kyykyttää heikkoa. Sitten tuli se opintotuen rakenteelliseen uudistamiseen liittyvä kannanotto. Korkeasti koulutettujen ammattiliitto juhlavasti julisti, että valtiovallan on pitävä poistaman tulorajat täysipäiväisen opiskelun mahdollistamiseksi. Samalla liitto toivoi, että opiskelijoita palkittaisiin tavoiteaikaa nopeammasta valmistumisesta. Tässä kohtaa on hyvä kerrata, että yliopistokoulutuksen tavoiteaika on viisi vuotta (3+2). Akava joko vaati nuorilta jäseniltään pokalla naamaa epäinhimillistä ylisuorittamista, tai ei tiedä mitä ?tavoiteaika? yliopistotutkintojen tapauksessa tarkoittaa. En tiedä kumpi on pahempi. Kävelin ympäri asuntoani ja huusin. Teki mieli kirjoittaa omalla verellä joku ponnekas manifesti, mutta tyydyin avautumaan Akavan FB-sivulla. Joitain viikkoja sitten Akava julkaisi laaja-alaisen dokumentin nimeltä ?Suomen työn linja 2019?. Opintotukikannanoton kanssa samalla polulla seikkaileva parru mossahtaa tukevasti sukupolveni auringonpaisteelta välttyvään soppeen tutulla tavalla: Opintotukea pitäisi Akavan mukaan rukata lainapainotteisemmaksi kohden opintojen loppuvaihetta ja se tulisi sitoa lukuvuosien määrään. Liitto, joka itse raportoi akateemisen työttömyyden kasvusta ja tietää tulevaisuuden olevan epävakaa, haluaa siis ykskantaan sälyttää meille ? minulle ja sinulle ? suuremman velkataakan epävarman tulevaisuuden kylkeen. Kiitoksia vaan. Kun Fjäder 17.2. kirjoitti Hesarin mielipidepalstalle sympaattisen sukupolvien välisen tasa-arvokirjoituksen, ei sen sanomaa voi kukaan täysijärkinen enää uskoa. Jos murskasit aamupalapuuroomme lasia, ei me kyl lähdetä sun kanssa lounaalle. Sukupolvesi kasvatti meidät fiksummiksi. Lotta Aarikka Kirjoittaja olisi halunnut lisätä tähän loppuun jonkun lohdullisen kappaleen, jossa tarjotaan vastauksia, mutta ei vielä tiedä niitä ja kuuluu siksi edelleen akavalaiseen liittoon.
  • www.facebook.com/liedonsp ASP-tili on fiksu tapa hankkia Lue Tylkkäriä Lue Tylkkäriä näköislehtenä netissä osoitteessa osoitteessa lehtiluukku.fi/lehdet/tyl lehtiluukku.fi/lehdet/tyl ensimmäinen koti * tarkoitettu 18 - 30 -vuotiaille * ensimmäisen omistusasunnon hankintaan * lainan korko tavallista asuntolainakorkoa edullisempi * laina-aika enintään 25 vuotta Varaa aika, niin kerromme lisää! www.saastopankki.fi/liedonsp OPINTOIHIN VAUHTIA KESÄYLIOPISTOSTA Innostu kielistä! TY:n Kielikeskuksen opintopisteyttämiä mm. ? Englannin suullinen taito 2 op, ryhmät 6.5./27.5. alkaen ? Ruotsin suullinen ja kirjallinen viestintä 5 op, toukokuu/elokuu Myös arabiaa, katalaania, kiinaa, koreaa, puolaa ja paljon muuta! Opiskelija-alennus 10 %. Perusopinnot haltuun! Kaarina | Lieto | Loimaa | Naantali | Paimio | Raisio | Turku Keväällä mm. Kasvatustiede 25 op, Erityispedagogiikka 25 op, Lasten ja nuorten psyykkinen hyvinvointi 25 op, Esiintymisvarmuuden kehittäminen 2 op, Improvisaatio 2 op Syksyllä esim. Alkukasvatus 25 op, Farmasia 25 op, Tilastotiede 8 op Katso lisää netistä! vähintään 5 euron arvoisista kertaostoista kesayliopisto@turunkesayliopisto.fi Ma-Pe 9-18, La 10-15. Ilmoittautumiset ja lisätiedot kursseista www.turunkesayliopisto.fi ? ILMOITUS ? Maatalous- ja eläintieteen tohtori Lennart Saari Älyn ja uskonnon yhteentörmäys Lue 15 kiehtovaa muutostarinaa Tohtori Saari päätyi katsomaan taivaan lintuja hengellisenä työnä ja omistautui lintutieteilijän työhön, jonka puitteissa on kiertänyt yhteenlaskettuna 3,5 kertaa maailman ympäri. M aatalous- ja eläintieteen tohtori Lennart V. Saari on tutkijaluonteensa mukaisesti pitkään ja vakavasti pohtinut uskon ja luonnontieteiden suhdetta. Rymättyläläiseen maanviljelijäperheeseen sodan jälkeen syntyneenä hän sai perinteiset arvot ja luontoon juurtuneisuuden. Kouluaika Turussa sekä maailman tapahtumat sekoittivat turvallisuuden tunteen. ? Sisimmässäni tiesin, että minulla oli selvittämättömiä asioita Jumalan kanssa. ? Oppilaskodin uskovat kaverit houkuttelivat hengelliseen iltaan, jossa kuulin evankeliumin selkokielellä. Halusin tehdä ?empiirisen? kokeen ja tulin vakuuttuneeksi tuloksesta. Kuolemanpelko hävisi ? se tapahtui huhtikuussa 1964. Myöhemmin luin Raamatusta, että Jeesus vapauttaa kuoleman pelosta. ? Helsingissä opiskellessa ymmärsin hyvin linkolalaisuutta, vaikka lähtökohdat olivatkin erilaiset. Edelleen etsin vastausta kysymykseen, onko usko Jeesukseen älyllisesti rehellistä. Vakuutuin henkilökohtaisesti siitä, että ylösnousemus on historiallinen fakta ja että Raamatun sanoma kestää kovimmankin kritiikin. ? Pohdin myös hengelliseen työhön lähtöä. Päädyin katsomaan taivaan lintuja yhtä hengellisenä työnä ja jatkoin tutkimusalueellani, jonka puitteissa olen kiertänyt 3,5 kertaa maailman ympäri. Tiede ja teknologia löytävät erilaisia ratkaisuja tulevaisuuteen, mutta se ei riitä, koska kaiken takana on ihmisen itsekkyys. Psalmi 24 sanoo, että ?Herran on maa ja kaikki mitä siinä on?. ? Tämän mahdol- lisuuden muutokseen Jeesus tarjoaa. Voimaa tarjotaan kaikille, jotka tahtovat ottaa vastaan. Katso muutostarinat tv-kanavalla 15 klo 19.30 ja tilaa kirja. www.muutokseen.fi Tilaa kirja+DVD ilmaiseksi 0800 135 135 Tekstaa Kirja16 numeroon 18230 (maksuton) Katso TV-kanava 15 klo 19.30 muutokseen.fi ? ILMOITUS ?
  • Ville Kaisla (vas.) ja Mikko Harju jalostavat ideoita, joista viimeisin on Retronic 9000. Se on sovellus, jolla voi säätää sitä, kuinka vanhalta musiikki kuulostaa. HETKESSÄ KULLATUT MUISTOT Retronic tuo vinyylimuistot niillekin, joilla ei niitä ole. Teksti: Anni Kemppainen Kuva: Kristian Tervo ?Vinyylilevy on suurimpia saavutuksia musiikin tuotannossa?, sanoo suunnittelutoimisto Taisteen luova johtaja Ville Kaisla. Siispä Taiste kehitti jotain, joka tekee kunniaa kiekoista kauneimmalle. Retronic 9000 näyttää vinyylisoittimelta. Siinä on levy, joka pyörii, äänirasiaan kiinnitetty neula, joka lukee levyä, ja äänivarsi, joka kannattelee äänirasiaa. Levyn voi pysäyttää tökkäämällä sormen kiinni siihen. Skrätsääminenkin onnistuu, ihan kuten tavallisessa suoravetoisessa levysoittimessa. Tähän levariin ei tarvitse vaihtaa neulaa, sillä se toimii iPadissä. Fyysisten vinyylilevyjen sijaan kappaleet tulevat iTuneskirjastosta. Soittimessa on säädin, jossa lukee retro. Tällä sovelluksella voi todella säätää sitä, kuinka ?vanhalta? musiikki kuulostaa. ?Retro-säädin tekee biisiin putkisäröltä kuulostavan efektin. Kun säädintä nostetaan enemmän, se alkaa leikata taajuuksia, ja lisätä lämpöä sekä rätinää?, selittää Taisteen tekninen johtaja Mikko Harju. Ääriasennossaan säädin ikään kuin huonontaa levysoittimen moottoria. Levy alkaa ?vouvata?. Mutta miksi musiikista pitää tehdä kehnomman kuuloista tieten tahtoen? Ideoiden jalostajat ?Kuuntelin musiikkia Spotifysta ja mietin, miksei tässä ole filttereitä. Amélie-soundtrackillä on yksi vanha biisi. Ajattelin, että olisi hauskaa, jos uusista biiseistä saisi saman kuuloisia?, kertaa Harju idean syntyä. ?Nykyään musiikki on niin puhdasta ja tasalaatuista. Ei ole enää tiettyä luonnetta, joka levyissä on ollut.? Harju ja Kaisla eivät ole nostalgian kaipuunsa kanssa yksin. Esimerkiksi Instagram-sovellus, jossa valokuvia voi muokata vanhan ja kuluneen näköisiksi erilaisilla filttereillä, on todella suosittu ? tuoreen arvion mukaan palvelulla on noin 90 miljoonaa käyttäjää. Retronicilla siihen on vielä matkaa, vaikka se nousikin parin viikon sisällä julkaisustaan Suomen ladatuimpien iPad-sovellusten top 5:een. Tulossa on myös iPhone-versio. Retronic 9000 ei suinkaan ole ensimmäinen vinyylisoitin-applikaatio. ?Me tiedettiin, ettei tää idea ollut uusi. Retronicin kehitysprojektin aikanakin ilmestyi pari vastaavaa juttua. Mutta niissä ei ollut läheskään yhtä hyvä soundi ja käytettävyys kuin tässä. Mä näkisin, että devil is in the details?, Kaisla täsmentää. Taiste ideoi, suunnittelee ja toteuttaa erilaisia mobiilipalveluita. Täysin uusien juttujen keksiminen on kuitenkin harvinaista. ?Usein kuvittelee saaneensa uniikin idean, menee Googleen ja huomaa, että joku on jo keksinyt sen.? Työ onkin usein kehittelyä ja jalostamista. Tuotteita kehitetään käyttäjäpalautteen perusteella. Retronicin kaltaiset projektit, joita ei tehdä tilaajalle, ovat myös tärkeitä. Niiden avulla kehitetään omia taitoja ja kokeillaan uusia teknologioita. Eeppistä sisältöä Taistelaisilla on paljon ideoita siitä, miten Retronicia voi lähteä viemään eteenpäin. Tulevaisuudessa käyttäjät voisivat osallistua kehittelyyn. ?Jokainen voisi itse visioida oman lempparisoundinsa ja jakaa sen muiden kanssa; ilmaista itseään sen soundin kautta. Tällaisia sosiaalisia aspekteja ollaan mietitty?, Kaisla suunnittelee. Sosiaaliset aspektit ovatkin tärkeässä osassa monissa teknologiasovelluksissa. Harju uumoilee, että esimerkiksi Instagram on suosittu, koska se mahdollistaa ?eeppisen sisällön luomisen?. ?Netissä halutaan esittää oma elämä mahdollisimman eeppisenä. Mitä eeppisempää sun tuottama sisältö on, sen parempi.? Sielukkaat vinyylilevyt ovat kieltämättä eeppisempiä kuin kliiniset mp3-tiedostot. Kaikki eivät ole niiden yhdistämisestä mielissään. ?Mun silmin ? Suomessa asuvien somalinuorten kuvakulmia maailmaan? -näyttely Siirt
  • KULTTUURI POP- ?Se kuulostaa siltä, miltä pilvessä nussiminen tuntuu.? Olin junassa matkalla Helsingistä Turkuun peruskoulun ja lukion erottavana kesänä, kun parin penkkirivin päässä istuvien nuorten miesten kiivas keskustelu kiinnitti huomioni. Miekkoset debatoivat My Bloody Valentinesta, yhtyeestä, josta olin vielä tuolloin autuaan tietämätön. Yhtyeestä, jonka olin kai aikaisemmin sekoittanut joko My Chemical Romanceen tai Bullet For My Valentineen. Toinen heistä oli hullaantunut My Bloody Valentinesta totaalisesti ja antoi sen kuulua: muistan hänen runoilleen muun muassa siitä, miten ei enää ikinä tuhlai- si aikaansa tyttöihin, jotka eivät dublinilaisnelikon nerokkuutta ymmärtäneet. Vaikka fanaatikko ei onnistunut vakuuttamaan vieruskaveriaan alkuunkaan, minuun hän teki lähtemättömän vaikutuksen. Erityisesti yhtyeen merkkiteoksen Lovelessin vertaaminen aineissa suoritettuun aktiin iski 15-vuotiaaseen miehenalkuun, ja niinpä kyseinen albumi oli hankittava käsiin mitä pikimmiten. Se oli rakkautta ensikuulemalta. Ihmisten suhtautuminen My Bloody Valentineen on jakautunut samalla tapaa kuin tuon junamatkan parivaljakolla. Kyseessä on bändi, jota joko rakastetaan tai vihataan. Bändi, josta kellään ei ole kädenlämpöisen neutraalia mielipidettä. Mutta mistä tämä kahtiajako johtuu? Kuten The Needle Drop -sivuston ylläpitäjä, suosittu musiikkikriitikko Anthony Fantano osuvasti tiivisti: jos yrität lähestyä My Bloody Valentinea samalla tavalla kuin muita bändejä, teet sen väärin. Yhtyeen musiikki onkin paikoitellen lähempänä kokonaisvaltaisia ääni-installaatioita kuin ikiaikaista pop rock -protokollaa noudattavia säkeistökertsi-säkeistö-rallatuksia. Se on musiikkia, jota on tarkoitus paitsi kuunnella, myös kokea. My Bloody Valentinen toismaailmallisesta shoegaze-soundista on kiittäminen nokkamies Kevin Shieldsin neuroottista studiouurastusta. Shieldsin kehittämä sähkökitaran vibrakammen ja tremolo-ääniefektin kombinaatio loi sen myrskyävän meren lailla pauhaavan, aaltoihinsa hukuttavan äänimaailman, jonka syntymätodistuksena Loveless toimii. Musertavat kitaravallit vyöryvät samanaikaisesti sekasortoisessa kakofoniassa ja täysin loogisessa järjestyksessä. Ne ovat kuin Jackson Pollockin maalauksia, joissa jokaisella siveltimen vedolla ? tai tässä tapauksessa kitaran synnyttämällä äänellä ? on tarkoituksensa. My Bloody Valentinen distinktiivisestä soundista ovat ammentaneet inspiraatiota lukuisat vaihtoehtomusiikin suuruudet. ?On tullut paljon kommentteja kovan luokan musiikkipuristeilta, että tää on pyhäinhäväistys?, Kaisla myöntää. ?Mutta iPad voi olla esimerkiksi lapsille ensimmäinen ikkuna musiikkiin. Retronic tarjoaa heille mahdollisuuden muistella aikoja, joita heillä ei ole koskaan ollutkaan. Tää on hatunnosto vinyylilevyjen ajalle, mutta modernissa kontekstissa.? le. Jos otan arkisesta tilanteesta Instagram-kuvan, se tuntuu jo vähän nostalgisemmalta. Harmaan arjen keskellä se on pieni väripilkahdus. Mutta kun kaikki tekee niin, ei se enää ole sitä. Kun Instagram on standardi, palataan normivalokuvaan, että wau, miten yksinkertaista?, Kaisla pohtii. Niin. Asiat menevät pois muodista vain palatakseen uudelleen muotiin. Esimerkiksi vaatteissa 90-luku on jo hyvän tovin ollut iso juttu. Valokuvissa taas suorasalamatyyli on alkanut hiipiä takaisin muotikuviin. Kaikki kiertää sykleissä. Onko 10 vuo- Niin Radioheadin Thom Yorke, Smashing Pumpkinsin Billy Corgan, The Curen Robert Smith kuin Nine Inch Nailsin Trent Reznorkin ovat ilmoittautuneet yhtyeen faneiksi. Esikoisalbuminsa Isn?t Anything vuonna 1988 ja virstanpylväänsä Lovelessin 1991 julkaissut yhtye vietti hiljaiseloa yli viisitoista vuotta kunnes palasi keikkailemaan kesällä 2008. Samalla yhtye heitti litrakaupalla vettä uudesta julkaisusta pyörivään huhumyllyyn. Shields oli kiusannut fanejaan vuosikausia epämääräisillä lausunnoillaan ja lupauksillaan tuoreesta albumista. Ei siis ihme, että kun hän tammikuun lopulla ilmoitti sen ilmestyvän in two or three days, heittoa pidettiin lähinnä itseironisena vitsinä. Shields oli kuitenkin tällä kertaa tosissaan. Helmikuun toinen päivä My Bloody Valentine julkaisi verkkosivuillaan kolmannen studioalbuminsa m b v ja palasi näin lähes 22 vuotta kestäneeltä levytystauolta. den kuluttua siis odotettavissa cd-soitinta imitoiva sovellus? ?Se oli yksi mitä harkittiin. Muistan, miten levyt ihan ekoissa cd-soittimissa jäi jumiin, ja kuului sitä nykivää ääntä. Se herättää muistoja, vaikka silloin se vain ärsytti?, Kaisla muistelee. Harju teki vanhojen hevikasettien inspiroimana itselleen kasetti-Retronicin iPhoneen. Sekin saattaa tulla yleisön saataville. Vinyyli on kuitenkin musiikkiformaateista legendaarisin. Siksi Taiste on panostanut siihen. ?Vinyylissä on eniten kyse soundista.? Pa k i n a Metelimessiaiden toinen tuleminen Onko 22 vuoden levytystauolta palannut My Bloody Valentine silkkaa äänisaastetta vai vaihtoehtorockin merkittävin yhtye? Muistojen pikakultaus Kun nostalgiaa aletaan luoda keinotekoisesti, siitä tulee helposti latteaa. Siitä seuraa vastareaktio. ?Jos aika kultaa muistot, niin tässä ne kullataan tosi nopeasti ja sitten tarjoillaan kaveril- ? Kuten odotettujen comebackalbumien kohdalla aina, myös My Bloody Valentinen paluuseen liittyvästä jännityksestä puolet oli lapsenomaista innostusta ja puolet silkkaa pelkoa. Miten yhtye voisi ikinä kuulostaa yhtä vallankumoukselliselta ja omaleimaiselta kuin aikaisemmin? Kärsiikö bändin kiehtovuuteen keskeisesti liittyvä mystiikka uuden julkaisun myötä? Mitä jos albumi on yksinkertaisesti kehno? Pelot osoittautuivat turhiksi. On tullut paljon kommentteja kovan luokan musiikkipuristeilta, että tää on pyhäinhäväistys. olaisinstituutissa 7.3. klo 14 alkaen. Näyttelyssä esillä on valokuvia ja videoteoksia. My Bloody Valentine on päivittänyt soundinsa uudelle vuosituhannelle kadottamatta itseään. Sekä albumin aloittava she found now että sitä seuraavat only tomorrow ja who sees you ovat kuin Lovelessin vasta löydettyjä piiloraitoja. Tavaramerkeiksi vakiintuneet kitarahyökyaallot ovat paikallaan ja kitaristi-solisti Bilinda Butcherin hauraan kauniit vokaaliosuudet kuulostavat yhtä eteerisiltä kuin aina ennenkin. Jos kolme ensimmäistä kappaletta tarjoavat pehmeän laskun päivitettyyn My Bloody Valentineen, osoittaa albumin loppu mistä päivityksessä on kyse. M b v tarjoilee sekä minimalistista ambient-maalailua (is this and yes) että yhtyeen suoraviivaisimman pop-kappaleen koskaan (new you). Kerrassaan hengästyttävän intensiivinen loppuhuipennus ? kappalepari nothing is ja wonder 2 ? on puolestaan äärimmäisen kokeellista musiikkia jopa My Bloody Valentinen mittapuulla. Vaikka tyylilajien kirjossa on huomattavasti enemmän varianssia, kuin aikaisemmilla My Bloody Valentine -albumeilla, pysyy punainen lanka alusta loppuun Shieldsin virtuoosimaisessa otteessa. Tällä kertaa tärkeimpien nyanssien löytäminen vaatii vain mahdollisesti useampia kuuntelukertoja kuin yhtyeen aikaisemmat albumit. M b v on rakkautta, muttei ihan ensi kuulemalta. JOEL HAAPAMÄKI 15
  • KULTTIKAMAA Palstalla vuorottelevat populaarikulttuuriin erikoistuneet toimittajat. Turkulaisyhtye haastaa ja palkitsee Elokuvissa vanhus istuu katsomossa I äkäs viskikurkku kähisee viimeisiä sanojaan. Tarinan sankari, 25-vuotias mies, tirauttaa kyyneleen. Ohjaaja huutaa ?poikki? ja kiittää veteraaninäyttelijää. Hänen roolityönsä on valmis, vaikka kuvaukset ovat hädin tuskin alkaneet. Kun kakussa on 60 kynttilää, uroksen näyttelijänura on lopussa. Naiset eivät Meryl Streepiä lukuun ottamatta voi edes haaveilla tuosta. Mentorin rooleista kamppaillaan kävelykepit kolisten, ja niistäkin suurin osa menee muutamalle örisijälle. Ikäihmiset ovat sanattomia uhreja, jotka sankari voi montaasissa pelastaa. Viisaita laukovat ukot tarjoavat hekin vain inspiraatiota, eivät ratkaisuja. N O malla tavallaan ilahduttava trendi on Gran Torinon (2009) ja Harry Brownin (2008) kaltaisten tarinoiden virkoaminen. Vihainen mies pistää naapuruston jööhön ja murisee vastaväitteille. Tähän on tultu: kärttyinen, aseella ongelmia ratkova sotaveteraani on positiivinen kuva seniorista. Väitetään, että vanhukset ovat naapureita kaihtimien välistä mulkoilevia tylsimyksiä, joiden elämässä ei ole tapahtunut mitään viimeiseen vuosikymmeneen. Elokuva on toiminnan kieli! Väärin. Vaikka ei pyrkisikään Das Bootin (1981) tapaan kuvaamaan tylsyyden syövyttävyyttä, on harhapoluilla, jos kuvittelee liikkeen olevan oikotie draamaan. Hidas, aikansa ottava ja jopa pysähtynyt asetelma oli jo Alfred Hitchcockin tehokkaimpia aseita. Jouko Luhtala Kirjoittaja on historian opiskelija ja vapaa toimittaja, jolla lienee ikäkriisi. entisestään jättämällä albumille vielä enemmän pelkkää musiikkia ilman laulua, vaikka Perttulan sinänsä hieno ja heittäytyvä ääni onkin ehdottomasti tärkeä osa Sans Paraden viehätystä. Muutamilla albumin kappaleilla hieman päämäärättömästi harhailevat ja toisiaan muistuttavat vokaalit jopa latistavat kokonaisuudessaan hyvin hallittua tunnelmaa. Toisaalta, esimerkiksi A Ballet in the Sea -kappaleessa juuri Perttulan ääni tuo mukaan poikkeuksellista syvyyttä. Kahdentoista kappaleen albumi on lievästä tasaisuudestaan ja massiivisuudestaan huolimatta virkistävä ja kaikin puolin tervetullut avaus. Se haastaa mutta myös palkitsee. TUOMO YRTTIAHO Sans Parade ? s/t. Solina Records, 2013. Meri valtaa alaa Kaupunginteatterin uuden draamakomedian aiheena on ilmastonmuutos. TEATTERI. Pipsa Longan käsikirjoitus Lauluja harmaan meren laidalta ? These little town blues are melting away voitti kulttuuripääkaupunkivuonna 2011 järjestetyn New Baltic Drama -näytelmäkirjoituskilpailun Suomen sarjan. Voittoteos saa nyt kantaesityksensä Turun kaupunginteatterissa. Näytelmä kertoo Itämeren rannalla sijaitsevan pikkukylän asukkaista. Meri nousee nopeasti tehden taloista asuinkelvottomia. Ihmiset elävät tragikoomisia elämiään alati kapenevaan elintilaansa mukautuen mutta harvemmin varsinaisesti muuttuen. Jumala (Jukka Soila) harhailee eksyneenä metsässä ja kaikkea kommentoi sivusta seuraten nimettömäksi jäävä Vierailija (Hanna Raiskinmäki). Näytelmän tempo on hidas ja pohdiskeleva, mutta samalla sen huumori on hienovaraista ja toimivaa, välillä suorastaan loistavaa. On helppo todeta tekstin ansainneen voittonsa kirjoituskilpailussa. Ongelmiakin tosin on. Esitys nojaa hyvin vahvasti kertojaan, jonka kommenttiraita ei aina tuo näytelmään mitään lisäarvoa. Pette Rissanen uori, nuorempi, paras. Sikariporras kirnuaa teinien euroja, joten kumaraselille ei ole tilaa. Another Year (2010) ja Straight Story (1999) ovat poikkeuksia. Amour (2012), Cannesin Palme d?Or -palkinnon voittaja ja viisinkertainen Oscar-ehdokas, ei varmasti saa kilpailijoita. Twilight-teiniromanssille niitä ilmestyy tusina vuodessa. Vanhusten kategorisesta marginalisoinnista kertoo jotain se, että ongelmaan tartutaan tavalla tai toisella aina, kun Amourin kaltainen elokuva saapuu teattereihin. Niin kauan, kuin vaarit ja muorit suljetaan omiin yhden genren elokuviinsa, ei ongelmaa edes ymmärretä. LEVY. Viimeistään 2000-luvun mittaan on käynyt yhä selvemmäksi, ettei rock tarkoita ainoastaan kitaran, basson ja rumpujen varaan rakentuvaa roiskintaa, vaan se voi syntyä myös entistä monipuolisemmista aineksista. Toki esimerkiksi puhaltimia ja jousia on käytetty rockin historiassa jo vuosikymmeniä, mutta vuosituhannen vaihteen jäljiltä esimerkiksi niin kutsutut kamaripop-sävyt ovat tuntuneet olevan kovassa huudossa myös kitaravetoisemman musiikin piirissä. Mitä tulee turkulaiseen Sans Paradeen, ainakin yhtyeen debyytin perusteella nuo sävyt vaikuttavat olevan sen musiikissa keskeisessä roolissa ? suorastaan pääväreinä. Albumin avaava The Last Song is a Love Song sekä sitä seuraava The End of the World 1964 ovat kenties onnistuneimmat kiteytykset Jani Lehdon, Markus Perttulan ja Pekka Tuppuraisen muodostaman yhtyeen barokkisesta laajakangassoundista, josta ei tarvittaessa mahtipontisuutta puutu. Rikkaista instrumentaatioistaan huolimatta albumia ei ole sävelletty ja sovitettu täyteen, vaan myös hienovaraiselle kehittymiselle on jätetty tilaa ja aikaa. Yhtyeeltä olisi silti toivonut rohkeutta rikkoa rockin kaavoja Tragikoomisen Lauluja harmaan meren laidalta -näytelmän huumori toimii erinomaisesti. Kokonaisuus on komea ja hyvin toteutettu. Itämeren rannalla videoidut ja näyttämölle heijastetut kohtaukset toimivat mainiosti osana näytelmää. Näyttelijäntyö kantaa hyvin. Erityisesti Riitta Selin avantouinnista nauttivana Ailana ja Kirsi Tarvainen Katri Helenaa palvovana Tyttinä tekevät mainiota työtä. Jo käsiohjelmasta selviää, että näytelmä kommentoi muun muassa ilmastonmuutosta. Esityksen alkupuolella sanoma tuodaan esiin miellyttävän hienovaraisesti. Sävy kuitenkin muuttuu näytelmän edetessä. Lopun sinänsä visuaalisesti komeat tuomiopäivän profetiat olisi saanut jättää pois, sillä näytelmä toimii huomattavasti paremmin ihmiskohtaloiden kuvauksena. Lauri Miikkulainen Turun kaupunginteatteri. Pipsa Lonka: Lauluja harmaan meren laidalta. Ohjaus Maarit Ruikka, lavastus Jani Uljas, kuvaus ja videosuunnittelu Timo Teräväinen, animaatiot Sanna Malkavaara. YK-yhdistyksen naistenpäivän varaslähdön elokuvaillassa Mika Kaurismäen Mama Africa torstaina 7.
  • Scanbox Finland KULTTUURI Parker (Jason Statham) tylyttää ja Leslie (Jennifer Lopez) ihailee elokuvassa Parker. Superäijä rymistelee menemään Jason Stathamin tähdittämä kostotrilleri Parker etenee kaavamaisesti pitkin lama-Amerikkaa. ELOKUVA. Parker (Jason Statham) on omaa kunniakoodistoaan vaaliva rosmo, joka tahtoo rahat ilman viattomien vahingoittamista. Mies ryöstää possensa kanssa maatalousmessut onnistuneesti, mutta keikan jälkeen rikostoverit kieltäytyvät antamasta Parkerille tämän osuutta. Kapinoiva Parker teilataan tienpos- keen ? tai näin lurjukset luulevat. Maalaisten pelastama mies nuolee haavansa ja lähtee Palm Beachiin hakemaan oikeutta vihulaistensa mafiayhteyksistä hetkahtamatta. Samassa metakassa vaarantuvat niin omat läheiset kuin Jennifer Lopezin esittämä kiinteistövälittäjä Leslie. Alun perin film noiriksi kaa- vailtu Parker etenee ilman suuria kömmähdyksiä mutta hyvin ennalta-arvattavasti. Parkerin hahmoa ei pohjusteta juuri mitenkään, vaan rehti rikollinen -sapluunan oletetaan istuvan katsojan takaraivossa ilman taustatietojakin. Mies menee ja lahtaa naisten ihastellessa vierestä. Hahmonmuodostus on muutenkin kömpelöä, pahimmillaan sketsitasoista pipo päähän ja menoksi -meininkiä. Humisevien palmujen etelässä kuvattu Parker on yllättävän ankea myös kuvallisesti. Otot ovat kliseisiä eikä moneen otteeseen käytetty sukkahousufiltteri paranna lopputulosta. Parkerissa onkin hulppeista miljöistä huolimatta ehtaa lama-ajan tunnelmaa. Statham tylyttää ihan kelvollisesti, mutta Bruce Willis -henkinen nasevuus ei oikein lähde. *½ Lauri Hannus Parker (USA, 2013) O: Taylor Hackford N: Jason Statham, Jennifer Lopez, Michael Chiklis Todellista fantasiaa Kadonneen artistin metsästyksestä kehkeytyy yksi viime vuosien liikuttavimmista dokumenttielokuvista. Elokuva. Jotkut tositarinat ovat uskomattomia, ja Sixto Rodriguezilla faneineen on sellainen. Meksikolaistaustainen folkmuusikko ponnistaa riutuvan Detroitin sumuisilta kujilta ja julkaisee 70-luvun alussa pari puhuttelevan kaunista albumia. Levyt eivät juuri myy, ja mies vajoaa kotimantereellaan unohduksiin. Apartheidin ikeen alla elävässä Etelä-Afrikassa on kuitenkin toisin, ja maahan päätynyt Cold Fact -albumi leviää lukemattomina kopioina sukupolvikokemuksen muodostaen. Paikalliset etsivät turhaan tietoja supertähdestään, ja niiden puutteessa kaduilla leviävät villit huhut miehen teatraalisesta itsemurhasta. Searching for Sugar Man kie- toutuu Rodriguezin etsimisen ja löytämisen sinällään fantastisen tositarinan ympärille, mutta elokuvan ydin on juonipaljastuksia syvemmällä. Rodriguezin lannistumaton elämänasenne ja kaukaisten fanien väsymätön innostuminen yhden äänilevyn sanomasta ovat puhuttelevaa inhimillisyyttä parhaimmillaan. Rodriguezin menestyksestä hä- keltymätön persoona välkehtii aitoa taiteilijuutta. Miehen elämä tekee vaikutuksen nöyrän sinnikkyyden ja mystisen karisman erikoislaatuisella yhtälöllä. Malik Bendjelloulin ohjaustyö on sangen idealistista muttei naiivia. Audiovisuaalisesti dokumentti on paikoin huikaiseva Rodriguezin heleiden laulujen soljuessa sisään näkemyksellä kuvattuihin kaupunkimaisemiin. Innostava ja hyvällä tavalla sentimentaalinen elokuva osaa myös välttää kerronnan liiallisen venyttämisen. Tarina on hieno, ja se kantaa. ***** Lauri Hannus Searching for Sugar Man (Ruotsi, Iso-Britannia, 2012) O: Malik Bendjelloul .3. klo 18.00 Publicumin luentosalissa Pub4. Elokuva kertoo eteläafrikkalaisesta Miriam Makebasta. 17
  • O VID TS t yl EO KA Tiede k k a ri.f i Noriko Hatano (vas.) ja Mika Tsurutani ilmeet ennen avantoon menoa olivat pelokkaat. Ensikertalaiset innostuivat kuitenkin pulahtamaan avantoon useamman kerran. Psyykkisen sopeutumisen ansiosta kylmä vesi ei aiheuta myöhemmin niin voimakasta fyysistä reaktiota. Avannosta ammennetaan vaivaan kuin vaivaan Jatkuva, säännöllinen karaisu kylmässä nostaa elimistön vastustuskykyä. Mitä muita vaikutuksia avannosta nousee? Teksti: Sampo Rouhiainen Kuva: Kristian Tervo Saaronniemen Saukkojen saunalta Ruissalosta löytyy monta avantouinnin puolestapuhujaa. Irja Jokinen on tullut hiihtolenkin päätteeksi uimaan ja saunomaan. ?Teen päätetyötä ja minulla on ongelmia niskassa ja hartioissa. (Avantouinnin) ensimmäinen vaikutus on se, että pystyn nukkumaan yöni hyvin?, kertoo Jokinen, joka hoitaa terveyttään avannon ja liikunnan lisäksi käymällä lymfahoidossa. Mauri Kärki puolestaan kertoo, että avannosta noustessa koko kehossa tuntuu hyvältä. Sen lisäksi, että veri lähtee kiertämään kunnolla, Kärki sanoo avannon auttavan myös hermosto- ja iskiasvaivoihin. ?Vasen jalka on leikattu useamman kerran polvesta ja lonkasta. Ongelmia on ollut hermojen kanssa jo 40 vuotta. Avannon jälkeen menee aina pari kolme päivää mukavasti.? Valtakunnallisen PET-keskuksen erikoistutkija Juho Raiko on tutkinut kylmälle altistumisen reaktioita. Hän kuuntelee kiinnostuneena uimareiden näkemyksiä, mutta ei löydä kylmästä selitystä oireiden lievittymiselle. ?Voihan kylmä vesi toimia puudutteena. Luulen, että kyse on enemmän endorfiinin vaikutuksesta.? Hormonihommia Avantouinnin ja kylmän fysiologisia vaikutuksia tutkineen termobiologi Pirkko Huttusen tutkimusten mukaan stressihormonien vapautuminen kiihtyy avannossa. Henkisen stressin vapauttamat hormonit jäävät elimistöltä käyttämättä, mutta kylmässä avannossa elimistö käyttää vastaavat hormonit pitääkseen kehon lämpimänä. Kun stressihormonitaso ensin nousee ja sitten laskee, ihminen kokee rentoutuvansa. Huttusen mukaan avantopulahdus nostaa matalalla olevaa ja laskee korkealla olevaa adrenaliinitasoa. Puheet siitä, että avanto sekä virkistää että rentouttaa, pitävät siis paikkansa. Vaikka avantouinnin ihanuus perustuu pitkälti kehon tuottamiin hyvänolon hormoneihin, kylmä vesi voi vaikuttaa myös kehon koostumukseen. Pitkän aikavälin kylmäaltistuksen on todettu lisäävän ruskeaa rasvaa eläimillä. Ihmisillä tutkimusta ei ole tehty, mutta Raiko uskoo riittävän usein toistuvan avantouinnin lisäävän ruskeaa rasvaa myös ihmisillä. Siinä missä ?tavallinen? valkoinen rasvakudos toimii lämmöneristeenä ja energiavarastona, ruskea rasva toimii lämmön tuottajana. Se sisältää paljon mitokondrioita, jotka kylmälle altistuttaessa tuottavat lämpöä. Ruskea rasvakudos muuttaa energian suoraan lämmöksi, kun taas lihakset tuottavat lämpöä värisemällä. Kankeutta viltin alle Saukkojen saunassa puheenaiheet harhailevat vähän väliä kauemmas laiturilta ja saunalta. Keskusteluissa on tullut esille, että avannosta voi ammentaa myös seksielämään. Talviuimarit väittävät kylmän veden vaikuttavan sekä suorituskykyyn että tunnepuoleen. Sitä, onko taika avannon tuomassa rentoudessa vai laittaako kylmyys myös sukupuolihormonit hyrräämään, ei ole saunassa saatu pääteltyä. Mitä mieltä väitteestä on Juho Raiko? ?Seksuaaliseen halukkuuteen ja suorituskykyyn liittyvät vaikutukset liittynevät avantouinnin stressiä lievittävään vaikutukseen ja avantouinnista saatavaan mielihyvään. Voihan tähän liittyä myös hyvänlaatuinen plasebovaikutuskin.? Huttunen vahvistaa Hyinen hurmio -kirjassaan avantouinnin kasvattavan psyykkisiä voimavaroja. Saukkojen puuhamies Teuvo Tikkanen tietää tunteen: ?Katson vettä, että hui, mää oon taas täällä. Voitan itseni joka kerta. Se tekee siitä mielenkiintoisen.? Altti Kuusamon yleisöluento 4.3.:Muistin taide (ars memoriae) ja taiteen pitkä muisti klo 16.00 Janus-salissa.
  • TYY Alayhdistysten infopalsta ANC ANC:n seuraava peli-ilta järjestetään 5.3. klo 18 - 22 Turku-salissa (Ylioppilastalo A, 2. krs). Illassa pelataan eri Nintendo-konsolien videopelejä, tällä kertaa mukana myös PS3. Tapahtuma on maksuton ja avoin kaikille. EVVK Ylioppilaskunnan edunvalvontavaliokunta järjestää 11.3. klo 18.00 alkaen alkoholittoman hengailuillan, joka on kaikille avoin, ilmainen ja hauska. Tapahtumapaikkana toimii Mannerheim-Sali. EVVK presents ? Bingo & Waffles. On the 11th of March from 6 pm onwards, The TYY Committee on Student Affairs (aka EVVK) organizes an alcohol-free hangout event, which is open for all, free and fun. The venue will be the Mannerheim-hall. GERMANICA Heippa jäsenistö! Tässä hieman tietoa Germanican maaliskuun tapahtumista: * Germanican kevätkokous järjestetään 14.3. Proffan kellarin isossa kabinetissa klo 18.15. Tämän vuoden kevätkokouksessa valitaan ensi syksyksi mm. uusi puheenjohtaja sekä tiedotus- ja wwwvastaava (yhdistetty toimi), joten kaikki kiinnostuneet tulkaahan rohkeasti paikalle! Ja vaikkei hallitustoiminta kiinnostaisikaan, niin kaikki jäsenet ovat lämpimästi tervetulleita kuuntelemaan, mitä ainejärjestöllemme kuuluu! * Torstaina 7.3. on vuorossa kevään hypetetyin tapahtuma, U-Boot sitsit! Germanica ja KY-Hansa sitsaavat Parkin alakerrassa klo 18.30 alkaen. Jäsenille sitsit kustantavat 10e ja muille 12e. Nettilipunmyynti on jo sulkeutunut, mutta lippuja myydään vielä maanantaina 4.3. kauppiksen aulassa klo 11.45. * Tiistaina 21.3. Germanican myyjäiset Fennicumin aulassa. * Torstaina 27.3. Germanica viettää karnevaaleja Vegasissa. he järjestävät ke 6.3. klo 22 Snow White -bileet Vegasissa. Luvassa on kisailuja ja paras puku palkitaan! Sisäänpääsy 3 euroa, nopeimmille haalarimerkki! Kanta and Opex are arranging Snow white -parties at Nightclub Vegas on the 6.3. at 22. Entrance fee is 3 euros and 100 first will get patches. SHO Yhdistyksen sääntömääräinen kevätkokous pidetään tiistaina 19.3. Turkusalissa. Kokous alkaa klo 18.00. Kokouksessa vahvistetaan tilinpäätös ja päätetään tili- ja vastuuvapauden myöntämisestä edellisen toimikauden hallitukselle. Tämän lisäksi päätetään Kannan yhteydessä toimivan alumniyhdistyksen taloudellisesta tukemisesta. Hei sinä tuleva yliopisto-opiskelija!  Kaipaatko poikkitieteellistä seuraa ja mukavaa toimintaa opiskelijoiden ylläpitämissä tiloissa? Jos niin olet sydämellisesti tervetullut OSAKUNTATALO UUSI-S:n tiloihin Kirkkotie 6:een, ihan YTHS:iötä vastapäätä olevaan keltaiseen omakotitaloon. Olit sitten yksinäinen, seurallinen, leikkisä tai muuten vain outo, olet aina tervetullut Osakuntien hellään huomaan!  Uusiksella paikalla SHO:n päivystys aina maanantaisin kello 12.00-18.00! -> uusi-s.utu.fi OPEX SKO Opexin ylimääräinen kevätkokous pidetään tiistaina 19.3. klo 16.00 Mannerheim-salissa. Kokouksessa päätetään Opexin hallituksen 2012 vastuunvapauden myöntämisestä. Koko jäsenistö on tervetullut ja äänivaltainen. Tarjolla on kahvia ja pullaa. Olipa kerran kaksi ainejärjestöä, Kanta ja Opex. Yhdessä Osakunnat kutsuvat sinut mukaan poikkitieteelliseen toimintaansa. Tuutorisi tutustuttavat sinut toivottavasti tiloihimme Uusiksella (Kirkkotie 6). Päivystämme maanantaisin klo 15-17. Tule osaksi elävää perinnettä ja löydä sisäinen osakuntalaisesi! KANTA TYYn kulttuurivaliokunta järjestää 18.4. Turun Klubilla jokakeväisen bändikilpailunsa. Jos sinulla tai yhtyeelläsi on omia biisejä ja hinku estradille, hae rohkeasti mukaan. Tyyli on vapaa. Aiempaa esiintymiskokemusta ei edellytetä, pääasia on, että soitto kulkee! Klubin lavalle nousee 5-6 esiraadin valitsemaa esiintyjää. Valitut soittavat noin puolituntisen keikan ja saavat näkyvyyttä tapahtuman tiedotuksessa. Asiantunteva tuomaristo valitsee kilpailun voittajan, joka pääsee esiintymään sadoille kuulijoille Vappupiknikillä 1.5. Lisäksi yleisö äänestää suosikkinsa, jolle on luvassa yllätyspalkinto! TURUN EV.LUT. OPISKELIJA- JA KOULULAISLÄHETYS Tule mukaan kristilliseen opiskelijatoimintaan! Opiskelijaillat tiistaisin klo 18, Sirkkalankatu 4. Ti 5.3. The Lord?s Prayer, Pauli Huhtinen. Ti 12.3. Risti, Jarmo Mäki-Mikola. Luvassa mm. laadukasta raamattuopetusta, mukavaa yhdessäoloa, laulua ja iltapalaa.   Olet lämpimästi tervetullut mukaan toimintaamme! Lisätietoja www.opko.fi/turkuIn English: Glad Tidings Bible Studies on Tuesdays at 16.15 in Sirkkalankatu 4. Student Evening on Tue 5.3. at 6 pm, The Lord?s Prayer, Pauli Huhtinen.  You are warmly welcome! Read more: www.opko.fi/turku/english TURUN YK-YHDISTYS Leffailta to 7.3. klo 18 salissa PUB3. Elokuvana Mika Kaurismäen dokumentti Mama Africa. Tilaisuus on kaikille avoin ja maksuton. Tervetuloa! Movie night on 7th of March at 6pm in PUB3. We?ll be watching Mika Kaurismäki?s documentary film Mama Africa. The film is in English. The event is free of charge and open to everyone. Welcome! TVO TVO:lla on tekeillä suurprojekti Turun kulttuuritarjonnan elävöittämiseksi, ja klubihuoneiston avaamisen aatto lähestyy Köydenpunojankatu 14:ssa. Sitä ennen, nyt ja osin samanaikaisesti TVO toimii Ursininkatu 8 E:ssä, jossa osakuntatila on avoin akateemisille kinkereille ja hippasille. Hyvä tapa tutustua Tevikseen on esimerkiksi Kerhoiltamat keskiviikkoisin tai torstaisin klo 18 alkaen. Ahkeralle nuorelle jännittävä tilaisuus perehtyä yhteistoiminnan saloihin ja poikkitieteelliseen käytäntöön on osakuntaelämän jälkien siivous- ja somistustalkoissa ke 6.3. klo 18 - pe 8.3. 9.3. pippaloidaan TVO:n 85. vuosijuhlaa. Teräksisten kuulien melojat puolestaan kohtaavat TVO:lla pe 15.3. järjestettävässä Turun yliopiston avoin flipperimestaruus 2013 -turnauksessa. Katso lisätiedot Tevis-Palstalta: http:// tyyala.utu.fi/tvo/board/ Tervetuloa! TYRMY TYRMY ry järjestää kevään ensimmäisen keikkaillan 23.3. Streetbar 95:ssä. Tällä kertaa lavalle astuvat seuraavat bändit (esiintymisjärjestyksessä): Arathor - http://www.arathor.fi/. Devastracktor - http://www.reverbnation.com/ devastracktor. Cumbeast - http://www. myspace.com/cumbeast. Keikkaillan hinta on 4? TYRMYn jäseniltä, ja 6? muilta (hinta sisältää pakollisen narikkamaksun). Ovet aukeavat klo 21. Aika: 23.3. klo 21,Paikka: Streetbar 95 (Satakunnantie 95), Mitä maksaa: 4 / 6 ?. Osallistumisen edellytyksenä on, että artisti tai yksi bändin jäsenistä on Turun yliopiston ylioppilaskunnan jäsen. Ilmoittaudu lähettämällä seuraavat tiedot osoitteeseen aprillirockhaku@gmail.com: s artistin/orkesterin nimi s orkesterin jäsenet ja instrumentit s musiikkilaji s artistin/orkesterin kotisivu, jossa esiraati voi tutustua hengentuotoksiinne ja johon voidaan viitata tapahtuman tiedotuksessa s yhteyshenkilön nimi, puhelinnumero ja sähköpostiosoite Edunvalvontavaliokunnan Bingoa ja vohveleita -teemailta 11.3. klo 18 Mannerheim-salissa. 19
  • a t n o M tapaa parantaa . maailmaa .?3.4.2013 Yhteishaku 4.3 TULKKAUS TOMAKIELEN T II V S, U A K LK SIAALIALA, TU HOITOTYÖ, SO sa 24/7 is k o o b e c a F ä t Kysy meil ! e m m a a t s a ? me v UUDET ISET KELPOIS MYÖS KIRKOLL Lähimmäisenrakkaudesta voi tehdä ammatin. Diakin opiskelijat ja jo valmistuneet kertovat kuinka. Kysy mitä haluat, me vastaamme. Kokeile myös ammatinvalintakonettamme! facebook.com/diakamk Angry Birds is a trademark of Rovio Entertainment Ltd. Copyright 2009-2013 Rovio Entertainment Ltd. All rights reserved. Diakonia-ammattikorkeakoulu Bongaa Osuuspankin uudet maksukortit. Angry Birds -linnut nyt Osuuspankin maksukorteissa. Tilaa omasi. op.fi/angrybirds