• a j o t u A e n n e k i li Salkkari tuttu paikallinen lukupaketti kotiin kannettuna ja mukanasi minne ikinä menetkin. TeemAsivuT salon seudun sanomissa 28.2.2013 Parasta paikallista
  • SALON SEUDUN SANOMAT Tuttu paikallinen lukupaketti kotiin kannettuna. Salkkari kulkee mukanasi minne ikinä menetkin. SSS Paperilehti Paperilehden voit tilata joko seitsenpäiväisenä tai perjantai-sunnuntaitilauksena. SSS Plus (paperi+digi) Täydennä paperilehden tilauksesi Plus-ominaisuudella, joka sisältää lehden digiversion. Parasta paikallista SSS Digi Tuore lehti on luettavissasi ilmestymispäivinä jo aamukahdelta tietokoneella, iPadilla tai iPhonella.
  • SALON SEUDUN SANOMAT Auto Torstaina 28. helmikuuta 2013 SSS/Sami Kilpiö Maahantuojat kiistävät autojen kulutuslukemien vääristelyn & liikenne nt oimitus@sss.fi (02) 7702 314 15 Vinkkaa juttu! Autojen maahantuojat kiistävät autojen kulutuslukemien kaunistelun. Autotuojat ry:n mukaan valmistaja ilmoittaa minimikulutuksen, joka voidaan saavuttaa taloudellisella ajotavalla ja tietyissä olosuhteissa. Helsingin Sanomat kirjoitti äskettäin, että autojen päästöjä ja kulutusta kaunistellaan. Lehden mukaan esimerkiksi viime vuonna lehden testiajoissa olleiden automallien hiilidioksidipäästöt olivat keskimäärin kolmanneksen suurempia kuin valmistajat ilmoittivat. Lehden mukaan valmistajat tekevät testinsä olosuhteissa, jotka eivät vastaa riittävästi käytännön ajotilannetta. Autotuojien mukaan päästö- ja kulutustiedoista määräävät EU-direktiivit ja testi on kaikille autoille ja valmistajille sama. (STT) Kuvat: SSS/Kirsi -Maarit Venetpalo Hanna Fagerholm haluaa punaisen auton. Väri on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista. Loppukesästä ajokortin saava Fagerholm myöntää, että uuden auton ratissa iskee raju autokuume. Jonna Hällström löysi suosikikseen Audi A3:n. Musta väri on hyvä, ja lisäksi auton ominaisuudet olisivat passelit. Audin ratissa viihtyisi pitemmänkin matkan. Nuorten naisten autounelmat: Kavereille pitää olla omat takaovet Miiro Koivula Millaisista autoista nuoret ajokortti-ikään tulevat naiset unelmoivat? Uusi ja urheilullinen, vai tavallinen ja turvallinen? Otetaan selvää. Jonna Hällström, 17 ja Hanna Fagerholm, 17, ajavat ensi syksynä opinahjoonsa Salon lukioon autolla. Ajokortti alkaa polttaa taskussa kesäloman jälkeen. Kumpikin aikoo ajaa kortin niin pian kuin mahdollista. ? Itse asiassa minä olen jo autokoulussa, Jonna Hällström täsmentää. Hienoa. Ja millaista menopeliä saisi daameille sitten olla? ? Mikä on budjetti? Saako valita ihan minkä hintaisen vaan, Hällström utelee. Säädämme reunaehdot. Auton pitää löytyä salolaisesta autoliikkeestä, ja hinnan pitää olla ns. tolkullinen. Sadan tonnin ökypirssejä ei tässä tilanteessa kelpuuteta vaihtoehdoiksi. Tytöt tekevät läksynsä, eli pyörivät Internetin hakukoneella. Toinen löytää mielitiettynsä kohtuuhelposti. On aika lähteä potkimaan renkaita. Mopoauto sytkyttää Traktoauton pihaan. ? Tykkään tämän ulkonäöstä. On näyttävä, mutta ei liian pramea. Tämä on aika vähän ajettu, ja lisäksi tällä on aiemmin vain yksi omistaja. Vaikuttaa hyvältä, Jonna Hällström esittelee unelmaansa. Vähän ajettu ekalta omistajalta Auto on musta Audi A3, ja vuosimallia 2011. Kilometrimittari näyttää 23 tuhatta, ja hintalapussa seisoo 24?900 euroa. Myyntiesite pursuaa autoteknistä dataa: Start-Stop, Business, Xenon, ESP, ikkunaturvaverhot, automaattisesti himmentyvä taustapeili jne. ? No, olisi tämä oikeaan budjettiin varmasti liian kallis, Hällström miettii. Ei anneta raha-asioiden häiritä. Ne ajatukset tuupataan syrjään. Nyt on lupa unelmoida. ? Ihan makee. Kelpaisi tällä ajella. En ole sillä lailla mikään autotyttö, mutta on se nyt tärkeää millaisella autolla ajaa. Auton ulkonäkö vaikuttaa. Neliovinen pitää myös olla, että mahtuu kaverit, hän sanoo. Hanna Fagerholmin valinta ei ole yhtä selkeä. Mitään ehdotonta suosikkia ei tahdo löytyä. Niin monet autot kelpaisivat. ? Olen aika vaatimaton autojen suhteen. On ollut vähän puhetta, että isoveljen nykyinen Corolla tulisi minulle, Fagerholm kertoo. Höpöhöpö. Nyt tuhlataan kuvitteellista rahaa. Kaksikymmentäviisi tonnia nyt ainakin pitäisi törsätä piiliin. Uutta autoa alle ja vapautta kohti. Mitä laitetaan? ? Punainen väri on ehdoton. Ja radion pitää olla hyvä, hän korostaa. Radiosta kuunneltaisiin Aaltoa tai NRJ:tä. Uusi on aina uusi Kaarramme letkassa Passeliautoon. Vaihtoautopuolella kiiltää oikean värinen Honda Civic Type-R. Erittäin katuuskottava vekotin ensimmäiseksi autoksi. Pojatkin tykkäisivät, eikä kuskeista olisi taatusti pulaa. ? Mutta onko vähän liian raju, Fagerholm puntaroi. Silmä vaeltaa seuraavaksi uusien autojen puolelle. Punainen iskemätön Toyota Auris alkaa selvästi vetää porukkaa. ? Olisi tosi siistiä ajaa tällaisella. Tässähän tulee ihan autokuume. Vähän se vanha Corolla nyt kyllä kalpenee, Fagerholm innostuu. Hän olisi siis kallistumassa sittenkin uuteen autoon. Neliovisuus on tässäkin tapauksessa pelkkää plussaa. Paljonkohan tämä kuluttaa, ja onko tämä turvallinen? Uusi on tietysti hyvä. Ja varmaan toi radiokin kuuluu, Fagerholm unelmoi. Millaisia autoja muuten teidän ikäiset pojat mahtaisivat haluta? ? No jotain niitä Bimmereitä (BMW). Semmoisilla madalletuilla amis-autoilla ne vetää, Jonna Hällström naulaa. Joo, ja sumuvalot on edessä päällä koko ajan, Jonna Fagerholm säestää. Entä jos oma budjetti olisi oikeasti rajaton? Millaiseen kärryyn valinta kohdistuisi? ? Audi Q7, Hällström sanoo. Siis sellainen valtava möhkö? ? Juu. Fagerholm panostaisi koon asemesta väriin. ? En minä merkeistä tiedä, mutta punainen se olisi. Ja valkoiset nahkapenkit ehdottomasti. Pari tärkeää pointtia vielä. Pakettiauto ei kiinnosta kumpaakaan, eikä auto saa olla liian pieni. Ne kaverit, ne kaverit? Passeliauton myyjä Jari Hyttinen esittelee uusia autoja hyvin harvoin nuorille ensi auton ostajille. Yleensä nuoremmat asiakkaat kiertävät takapihalla vaihtoautojen parissa. Hanna Fagerholm oli erityisen kiinnostunut auton käyttökuluista. TAPSALTA Kilpailuta autorahoituksesi. Dräger Interlock XT on helposti asennettava ja laadukas alkolukko, joka estää alkoholin vaikutuksenalaista kuljettajaa ajamasta ajoneuvoa. Jos kuljettajan uloshengitysilman alkoholipitoisuus ylittää lainsäädännön salliman rajan, alkolukko estää moottorin käynnistymisen. Alkolukko on valmistettu ajoneuvokäyttöön ja täyttää autoteollisuuden ja ammattiliikenteenvaatimukset. MYYNTI & ASENNUS Turuntie 1, Salo, puh. 010 444 3490 www.handelsbanken.fi ? ? ? ? NYT RAHOITUS ILMAN KÄSIRAHAA!! TOIMI HETI!! Turvallista matkaa alkolukon kanssa www.salonmoottorihuolto.fi Ratakatu 3-5, Salo p. (02) 727 7100 ark. 7.30-16.30 ME PALVELEMME HUOLTO: M. GO Initial Progress hopea ja valkoinen Tervetuloa pankkiin, josta saat myös kaikki rahoituspalvelut. Tervetuloa! US!! JO SUPERTAR Initial on Microcar malliston perusmalli. Initial on tehty mahdollisimman edulliseksi minimoimalla varusteista, kuitenkin tinkimättä ajo-ominaisuuksista tai turvallisuudesta. Runko, kori, jousitus ja jarrut ovat samat kuin kalleimmissakin M.Go malleissa. Moottorina markkinoiden modernein, hiljainen ja värinätön Lombardini DCI Commonrail diesel. *toimituskulut 150?, sisältyvät nyt hintaan rajoitetun ajan 9970,- P. 010 569 8228 Mercedes Benz kuorma- ja pakettiautot Sisu ? Mitsubishi Canter Myös muut merkit Perävaunut VARAOSAT: MYYNTI: P. 010 569 8229 Öhman p. 040 543 4884 sis. toimituskulut* YLIVOIMAINEN TESTIVOITTAJA!! Tuulilasi 2/13 Parhaat pisteet!! Avoinna: MA-PE 7.30-18.00 Myllyojankatu 5 Vilhonkatu 22, SALO | Puh: 0201 222 600 24100 SALO
  • 16 SALON SEUDUN SANOMAT Torstaina 28. helmikuuta 2013 auto & liikenne Kuvat: Miiro Koivula Sähköautojen tulevaisuus riippuu akuista Perniöläisvoimin maailmanennätyksen kimppuun. Miiro Koivula Sähköautojen buumia on odotettu jo vuosia. Läpimurto on vielä tekemättä. Suomalaisen ERA-sähköautoprojektin parissa työskennellyt Sami Ruotsalainen näkee, että tulevaisuus lepää ehdottomasti akkutekniikan päällä. ? Akku on ainoa ongelmakomponentti. Sähkö on siitä kelju, että sitä on vaikea varastoida. Kaikki muut osat sähköautoissa ovat samanlaisia tai jopa parempia kuin tavallisissa autoissa. Lisäksi tietysti sähköauto on kustannuksiltaan hyvin etupainotteinen, ja se näkyy hankintahinnassa, Ruotsalainen sanoo. Perniöläislähtöinen Ruotsalainen on autotekniikan diplomi-insinööri. Hän on tehnyt vuosia töitä Keski-Euroopassa suurille alan toimijoille. Hänen ideansa ja käsialansa näkyvät muun muassa Opeleiden moottorinohjauksessa sekä Mercedeksen sytytysjärjestelmissä. Innostus elektroniikkaan ja autoihin tuli jo teininä Perniössä. ? RC-autoja harrastettiin ja olin mukana Jorma Ponkalan elektroniikkakerhossa. Sieltä se kiinnostus kumpuaa. Tekemällä oppii Viimeiset kuusi vuotta Ruotsalainen on työskennellyt Metropolian ammattikorkeakoulussa autoelektroniikan lehtorina. Yksi projekteista on maailmallakin mainetta niittänyt ERA-sähköauto. Hän on tiimin vetäjä ja pääinsinööri. ? Olen päässyt tekemään kivoja juttuja. Saa leikkiä töikseen, hän hymyilee. ERA-projekti alkoi vuonna 2007. Ensimmäinen versio sähköautosta rullasi päivänvaloon 2010. Sen jälkeen ERA on kiertänyt maailmaa ja niittänyt erilaisia palkintoja. Autolla myös ajetaan aktiivisesti kilpaa. ? En ole teoreetikko. Olen enemmän insinööri, joka saa asiat toimimaan. Tekemällä voi oppia paremmin ja enemmän. Viihdyn täällä paremmin kuin luokkahuoneessa, Ruotsalainen sanoo helsinkiläisen teollisuushallin uumenissa, joka on täynnä KESÄRENKAITA ja ERIKOISVANTEITA edullisesti HINNAT: www.rengasketola.fi tai SOITA JA KYSY PUH. 02 734 6450 Kaukolankuja 1, PERTTELI ma-pe 9-17 Sami Ruotsalainen esittelee ylpeänä ERA-sähköautoa. Ennen Audin rikkomaa ennätystä ERA oli maailman nopein tieliikennekäyttöön hyväksytty sähköauto. Auton moottorinohjausjärjestelmä on Ruotsalaisen tekemä ja ohjelmoima. koulun erilaisia sähköautoprojekteja. Kierrosajat uusiksi Vuosien varrella mainetta ovat saaneet Formula Student -autot, RaceAbout2000 ja kaupunkitaksiksi suunniteltu CityCab. Niitä ei ole unohdettu, vaan oppilaat painivat edelleen myös niiden parissa. Kaupallista potentiaalia Ruotsalainen näkee työn alla olevassa uudessa sähköbussissa. ? Teemme sitä yhteistyössä VTT:n kanssa. Tarkoitus on, että bussi lähtee koeliikenteeseen Espoossa. Sähköpuoli on 95-prosenttisesti suomalainen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiinnostava juttu. Tekes on tässä mukana ja tavoitteena on, että tämän ympäriltä syntyisi liiketoimintaa Suomeen, Ruotsalainen kertoo. ERA-sähköauto on kuitenkin tämän hetken seksikkäin tuote. Se on aito kilpa-auto. Aiemmin ERA piti hallussaan nopeimman tieliikenteeseen hyväksytyn sähköauton titteliä Nürburgringin tarunhohtoisella radalla. Sittemmin maailmanennätys on siirtynyt Audin nimiin, joka löi R8 E-tron -mallillaan Ruotsalaisen vetämän kouluprojektin. ERA onnistui kiertämään 23-kilometrisen radan ajassa 8.42,72. Autojätti Audi nappasi ajasta pois puolisen minuuttia. ? Otamme maailmanennätyksen tänä vuonna takaisin. Nyt meillä uusi takaspoileri, ja jos saamme uudet kevyemmät akut, niin uskon uuteen ennätykseen. Pystymme vastaamaan, Ruotsalainen innostuu. Viiden tunnin kiuas ERA ei ole kaupallinen eikä tuotannollinen projekti. Se on pikemminkin tutkimusprojekti, joka samalla kou- luttaa opiskelijoita, mutta tuo myös vastauksia sähköautoilun tulevaisuuteen. ? Sähköautohan on juuri niin ekologinen kuin millä se sähkö tuotetaan. Paikallisia päästöjä ei sähköautosta enää tule, Ruotsalainen korostaa. ERAssa on neljä sähkömoottoria, jokaiselle pyörälle omansa. Auton maksimiteho on hevosvoimiksi muutettuna 383. Akkujen kapasiteetti on 33 kWh. ? Verrataan sitä niin, että kuuden kilowatin kiuasta voisi lämmittää näillä akuilla viisi tuntia. Ajaa tällä voi noin 200 kilometriä. Kun ajetaan täysillä, matka on pienenee 25 kilometriin, Ruotsalainen laskee. Öljyä ei autossa ole missään. Ainoat nesteet ovat jarruneste ja jäähdytysneste. ERA on erittäin sinivalkoinen auto ERA-hankkeessa on mukana 60 suomalaista toimijaa oppilaitoksia myöten. Moottorit on kehittänyt Lappeenrannan teknillinen yliopisto. Kori on puolestaan Lahden muotoiluinstituutin tekosia. ERA on rekisteröity ja sillä voi ajaa normaalisti siviililiikenteen seassa. Akkujen kapasiteetti riittää normaaliolosuhteissa 200 kilometrin ajoon. Akut ovat toistaiseksi jenkkivalmisteisia. Salon Lasikorjaus 0400 240 269 Tuulilasin korjaukset takuulla. Kotikäynnit www.salonlasikorjaus.fi RENGASPALVELUT, MYYNTI, ASENNUKSET ? Pakettiauto- ja peräkärryvuokraus ? Määräaikaishuollot ja korjaukset ? Castrol öljynvaihdot www.adhalikko.? VILLE NIKKANEN Oy Mustamäentie 84 Halikko, p. 02-737 1566 AVOINNA ma - pe 8.00 - 17.00 AUTOMAALAAMO KETOLA Myös muovi- metalli- ja puupintojen maalausta. p. 040-742 5673 Pertteli www.maalaamoketola.fi Autokorjaamo P. Niini Nuohoojankuja 3, Vaskio, p. 0400 783 047 en Autoj ja ot huoll tuss a kats ntit remo . ym ? RENKAAT ? RUOSTESUOJAUS ? HUOLLOT ET-AUTO.fi www. KORJAAMO ?MAALAAMO Piisitie 5 24290 Halikko p. 0440 780017 info@et-auto.fi KESÄRENKAAT SAAPUNEET!! AP PU UN NEET!! i s i las i l u u tut a a d h Vai nyt Edustuksessa uusi halpamerkki IMPERIAL. Tule ja osta omasi! VANNEMALLISTOSSA LLI IS STOSSA A mm. Örum, Rautamo, DRW. SAATAVILLA MYÖS ?ERIKOISIA? RENGASKOKOJA!! Esim. 165-40-16, 185-35-17, 215-35-18 Salon Renkaita kottikärryistä maansiirtokoneisiin. Perämiehenkatu 20, Salo 040 732 0967 ? 040 706 2369 www.salontuulilasimyynti.fi /Vianor Partner Tuulilasimyynti Salitunkatu 5, puh. 731 1705
  • SALON SEUDUN SANOMAT Torstaina 28. helmikuuta 2013 auto & liikenne 17 Varaosakauppa muuttuu autotekniikan mukana Kuvat: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo Netti on tärkeä myyntikanava. Miiro Koivula Virtasen Moottorissa ja Motonetissa tuskaillaan positiivisen ongelman kanssa. Huolimatta internetin kasvavasta roolista autojen varaosakaupassa, olisivat mo- esimerkiksi miten työkalut sopivat käteen. Laajentumispaineita on, ja kyllä me aktiivisesti katselemme isompia tiloja, kertoo Virtasen Moottorin toimitusjohtaja Mikko Virtanen. Motonetin tavaratalopäällikkö Ritva Lehtola on sa- lemmat yritykset valmiita kasvattamaan myös fyysistä myymäläpinta-alaa. ? Nettikaupat tuovat asiakkaita myös tiskille. Suuremmissa tuotteissa ihmiset haluavat nähdä tuotteet ennen ostopäätöstä, ja koittaa moilla linjoilla. ? Tilamme alkavat olla ahtaat. Netin rinnalla haluamme panostaa esillepanoon ja palveluun kaupassa, Lehtola korostaa. Virtasen Moottorilla on jo peräti viisi erilaista netti- kauppapaikkaa, jotka ovat profiloituneet eri tuote- ja kohderyhmien mukaan. Netti alkoi vetää vimmalla yrityksen sukupolvenvaihdoksen myötä. ? Kun tulin toimitusjohtajaksi, ei meillä ollut yhtään nettikauppaa. Nyt on viisi. Netti on kasvanut rajusti. Viime vuonna myimme netin kautta 1,6 miljoonalla eurolla. Meillä on sillä puolella edelleen erittäin kovat kasvutavoitteet. Satsaamme myös markkinointiin eri alojen messuilla, Mikko Virtanen sanoo. Netin ansiosta henkilökunnankin määrää on lisätty. ? Tällä hetkellä kaksi työntekijää toimii täysipäiväisesti vain nettikaupan parissa. Hiilet vaihtuvat latureihin Joonas Hänninen haki Motonetista akunkenkiä ja sinkkimaalia ?mönkijän vinssiprojektia? varten. Hän pitää liikkeen valikoimaa hyvänä. Samika?x.? Kaakelitehtaankatu 5 24260 Salo Va r a o s a k a u p a n artikkelit muuttuvat käsi kädessä autotekniikan kanssa. Aiemmin asiakas lähti kaupasta pakoputki kainalossa ja laturinhiilet taskussa. Nyt hiilet ovat vaihtuneet kokonaisiin latureihin. ? Autoista on tullut kertakäyttöisempiä. Ne kestävät aikansa, ja kun ne alkavat hajota, ne viedään paaliin. Moottoritkin kestävät 500 tuhatta tai jopa miljoona kilometriä. Ei niitä juurikaan korjata. Yleensä vaihdetaan sitten jo koko moottori, Mikko Virtanen arvioi. Varaosapuolella yksityisasiakkaat ostavat sellaisia osia, joita pystyy vielä kotona vaihtamaan. ? Jarruosia, alustaosia, öljyjä, suodattimia, pyyhkijänsulkia. Niitä menee. Ja aika usein käy myös niin, että asiakas tulee katsastuksesta saatu vikalista kädessään sisään, ja sitten ryhdytään yhdessä tulkitsemaan mitä osia tarvitaan, varaosamyyjä Eemeli Rokka sanoo. Vuodenaikojen vaihtelut näkyvät myös tiskillä. ? Hiihtolomien aikaan suksibokseista myydään mallikappaleetkin. Ensimmäisten pakkasten aikana myydään akkuja ja lohkolämmittimiä, Mikko Virtanen tietää. Kevät herättää kuplavolkkarit Sesongit vaikuttavat kassavirtaan myös Motonetissa. ? Kevään tullen panostetaan pintapuoliseen huoltoon. Vahaa alkaa mennä selvästi enemmän. Lisäksi haetaan osia kesäautoihin. Ihan selvästi esimerkiksi kuplavolkkareiden osia aletaan myymään aina keväisin. Kyllä sen huomaa, että jaahas, kuplia laitetaan taas kuntoon, Ritva Lehtola tietää. Lehtola arvioi, että heillä on varastossa noin 70?000 eri tuotenimikettä. Hän korostaa Virtasen tavoin netin merkitystä. Jorma Autio päätti vaihtaa autoonsa termostaatin, sillä auto ei ole tahtonut enää lämmetä riittävästi. Varaosan alle kympin hinta miellytti. ? Ensin mietitään kotona mitä tarvitaan, ja sitten katsotaan netistä mitä se maksaa ja onko sitä saatavilla. Kun tullaan tiskille, niin tiedetään jo mitä ollaan hakemassa. Samalla näkee netistä tuotteiden varastoarvon, Lehtola sanoo. Yksityisasiakkaiden lisäksi varaosia hakevat korjaamoyrittäjät. Varaosapuolella myynti jakaantuu suurin piirtein puoliksi yksityisten ja yrittäjien kesken. Sekä Virtasen Moottorissa että Motonetissa on niin valtava varasto, että yleisimmät osat ja tarvikkeet löytyvät suoraan liikkeiden hyllystä. Ja mikä tärkeintä autonsa korjausta odottavan kuluttajan kannalta, nopeammin kuin automerkkien suurista ympäri Eurooppaa levittyneistä keskusvarastoista. Edullisesti KUMHO TALVIRENKAAT Myös asennuspalvelu! Rauno Nikander 0440 12 17 15 Auto- ja konekauppaa p.0400-795 445 T:mi Niini 0500 533 849 - Vaskio www.salonvaihtoautot.net/niini 33.990 Toyota Hilux Extra Cab 2,5 D-4D 4WD 144 SR alv-väh. ml. 58 tkm -11 Fiat Ducato 11 2,2 Multijet (H1L1) 8 m³ , pakettiauto alv-väh. ml. 121 tkm -08 15.990 Volkswagen Transporter umpipak. pitkä 2,5 TDI 96 kW , ESP, webasto, ilmastointi, alv-väh. ml. 134 tkm -07 22.990 vuoden talviauto. Täysin uusi Volvo V40 on voittanut Tekniikan Maailman talviautotestin, saanut historian parhaat pisteet Euro NCAP ?turvallisuustestissä ja on myös ehdolla Vuoden auto 2013 ?voittajaksi. Volvo V40 on auto, jonka menestys on suunniteltu sinua varten. OSTAMME henkilö- ja pakettiautoja Tammimäenkatu 2, Turku. P. 0207 810 719 www.vaihtoautocenter.? Puh.hinnat: 8,28 snt/puhelu + kiinteästä verkosta 7 snt/min tai matkapuhelimesta 17 snt/min. Skoda Fabia 1.2TSi Classic HB 2010 ml: 28 tkm 13.700 ? Hyundai i30 1.4 CVVT ISG Classic 5d 2010 ml: 23 tkm 13.500 ? Toyota Corolla 1,6 VVT-i Sol Wagon 2005 ml: 115 tkm ? 12.500 Hyundai i30 1.6CRDi 66kw Classic 5d 2008 ml: 58 tkm ? 11.900 Toyota Yaris 1,0 VVT-i Linea Terra 3D 2004 ml: 106 tkm ? 7.500 Nissan Micra 1.2 3d 2007 ml: 93 tkm 6.900 ? SALON AUTOTALO Perniön Auto Smolander Oy Meriniitynkatu 8, p. 721 2100 www.salonautotalo.fi
  • TÄYSIN UUSI VOLVO V40. MOOTTORIPYÖRIEN JA MOPOJEN HUOLLOT, KORJAUKSET JA VARAOSAT RENKAITA EDULLISESTI! SALON MOPO JA PYÖRÄ Ruoksmäki, p. 0400 534 613 TUTKITUSTI ALUEEN EDULLISIMMAT -10 Audi A6 2.0 Tfsi S-Line 1-om. 100 tkm. Hieno -08 Ford Ranger 2.5 Tdci 4WD 1-om. 85 tkm. Sis. alv Extra Cap -10 Mazda 5 2.0 Aut. Eleg. 7p. 1-om. 125 tkm. Hieno -10 VW Golf 1.6 Tdi Variant 1-om. 115 tkm. Bluemotion 28.950? 20.950? 18.950? 17.450? -08 Volvo S40 2.0 Momentum 1-om. 147 tkm. Tyyliä -09 Peugeot 207 SW 1.6 Hdi 1-om. 40 tkm. Nätti -09 Seat Ibiza 1.9 Tdi Sport 1-om. 69 tkm. Näyttävä -01 Volvo S 60 2.4 Kinetic 145 tkm. Huippuhyvä + 40 muuta 14.950? 12.950? 12.950? 7.450? VERTAILU ww w.t m n e t .f i Talviauto 2013 ?voittaja Volvo V40 D2 Momentum (TM 4/2013) Vuoden auto 2013 ?finalisti Ennätyspisteet Euro NCAP ?turvallisuustestissä Täysin uusi Volvo V40 ?mallisto alkaen: autoveroton hinta 23 350 ?, autovero 4 001,56 ?, toimituskulut 600 ?, kokonaishinta 27 951,56 ?. Autoetu alkaen: vapaa 615 ?/kk, käyttöetu 420 ?/kk. EU-yhd. 3,6?7,9 l/100 km, CO 2 94?185 g/km. Volvo Sopimus alkaen: n. 43 ?/kk (3 vuoden sopimus, 20 000 km/vuosi). Kuvan auto erikoisvarustein. volvocars.fi Varaa koeajo osoitteesssa volvocars.fi/koeajo www.keskusautohalli.fi Paimiontie 408, 21530 Paimio P. (02) 470 2406, gsm 050 516 7010 Örninkatu 13, SALO puh. 0207 218 320