Verkkokauppa ja kivijalka tukevat toisiaan s.4 Kasvua askel kerrallaan s.12 Kestävä loikka kiertotalouteen s.8 YRITYSKUMPPANI
2 Joustavuus lisää mahdollisuuksia Kevätauringon paistaessa ja päivien pidentyessä ? ilis alkoi olla toiveikas – onko synkin aika kaikissa merkityksissä jo ohitettu? Vaikka maaliskuun alussa jouduimme ottamaan taas vähän takapakkia, niin syytä suureen murheeseen ei ole. Kyllä me tästäkin aallosta yhdessä selviämme. Muutokseen sopeutuminen on hyvässä käynnissä – muutosherkkyys ja joustavuus ovatkin olleet entistä suuremmassa arvossa. Niitä kannattaa siis vaalia jatkossakin. Digitalisaation etenemisestä on puhuttu kyllästymiseen asti, mutta sen hyödyt tehokkuuden ja ajansäästön kannalta ovat kiistattomat. Digitalisaation avulla voidaan kiihdyttää myös kestävää kehitystä. Vastuullisuus ei ole kadonnut mihinkään, päinvastoin se vain korostuu koko ajan. Me haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden hoitaa asioitaan missä ja milloin vain, juuri silloin kun siihen on tarvetta. Sen vuoksi OP:n digitaalisia palveluita kehitetään jatkuvasti. Olethan sinäkin jo ladannut OP-yritysmobiilin? Emme kuitenkaan unohda kasvollisten kohtaamisten tärkeyttä, vaan olemme Osuuspankissa sinua ja yritystäsi varten. Joskus livenä tapaaminen on paras tapa hoitaa haastavimpia asioita. Viime syksynä teettämämme asiakastutkimus ja laajempi valtakunnallinen tutkimus viime vuoden lopulta kertovatkin, että asiakkaamme arvostavat henkilösuhteita ja omaa yhteyshenkilöä. Nämä kaksi yhdessä – monipuoliset digitaaliset palvelut ja henkilökohtainen palvelu – täydentävät toisiaan ja yhdessä antavat sinulle mahdollisuuden valita ja asioida sujuvasti. Me haluamme jatkossakin olla luotettava ja asiantunteva kumppani juuri sinulle. Eeva Vainio Pankinjohtaja Yrityspankki Julkaisija: Lounaismaan Osuuspankki Turuntie 7 24100 Salo Puh. 0100 0500 www.op.? /lounaismaa www.facebook.com/OP.lounaismaa www.instagram.com/OPLounaismaa lounaismaan@op.? Toimitusneuvosto: Eeva Vainio Lauri Kaivonen Tarja Lahti Toimitus, kuvat ja taitto: Johanna Talikainen, Johanna Hento, Sarita Silvennoinen & Taija Piikkilä Mainossatama Oy Kannen kuvassa: Virtasenkaupan yrittäjä Mikko Virtanen
3 Tulot, menot ja tilien saldo nähtävissä yhdellä vilkaisulla. Joko sinun yrityksesi pankkiasiat sujuvat yhtä vaivattomasti? OP-yritysmobiili on mikroja pienyrityksille kehitetty mobiilisovellus, jolla yrityksen päivittäisten raha-asioiden hoitaminen sujuu vaivattomasti. Sovelluksen avulla sinulla on selkeä ja reaaliaikainen kuva yrityksesi kaikista raha-asioista. OP-yritysmobiilissa voit muun muassa maksaa yrityksesi laskut, tarkastaa tilien saldon, laskuttaa asiakkaita, seurata saatavia maksuja ja koostaa helposti aineistot kirjanpitoon. Pysyt helposti ajan tasalla yrityksesi menestymisestä kuukausija vuositasolla ja voit seurata erikseen asiakkaiden tuottavuutta ja tulossa olevia varoja. Palvelussa voi vaivattomasti seurata oman yrityksen laskutustietoja, pitää yllä asiakasrekisteriä ja toimittaa laskuja asiakkaille. Laskua luodessa kaikkia tietoja ei tarvitse naputella erikseen, vaan laskulle voi liittää tietoja asiakastai tuoterekisteristä. Näppärä laskutuskooste kertoo yrityksesi talouden tilan yhdessä näkymässä, paljonko yritykselläsi on avoimia saatavia tai paljonko asiakkaasi ovat maksaneet laskuja. Koosteen avulla pystyy myös vertailemaan eri kuukausien tuottoja asiakaskohtaisesti. Aina vaan parempi OP-yritysmobiilissa voit hoitaa kaikki verkkopankin kautta hoidettavat asiat vuorokauden ympäri. Sovellusta pääsevät käyttämään kaikki henkilöja yritysasiakkaat, joilla on OP Verkkopalvelusopimus sekä yksityiset elinkeinonharjoittajat, joilla on yritystili ja sopimus laskutuspalvelun käytöstä. Sovelluksen saa ladattua ilmaiseksi omasta sovelluskaupasta ja se toimii kaikilla mobiililaitteilla. Uudistamme sovellusta jatkuvasti ja tuomme sinne palveluita ja toimintoja, jotka helpottavat ja tukevat yritystoimintaasi. Esimerkiksi vuoden 2021 alusta OP-yritysmobiilin asiakkaille on tullut käyttöön myös Intrumin perintäpalvelu. Kiinnostuitko? Voit ladata OP-yritysmobiilin omalle mobiililaitteellesi sovelluskaupasta veloituksetta. Sovellus on tällä hetkellä ladattavissa iOSja Androidkäyttöjärjestelmille. Haluatko pitää yrityksen talouden paremmin ja helpommin hallinnassa? OP-yritysmobiilissa tärkeimmät palvelut kulkevat mukanasi koko ajan ja talousasiat tulevat ajallaan hoidetuiksi. Teksti Sarita Silvennoinen Yrittäjän pankki on aina auki
5 Kun Mikko Virtanen ryhtyi vuonna 2005 koodaamaan yritykselle ensimmäistä verkkokauppaa, ei hän osannut aavistaa, miten paljon se tulisi muuttamaan vuodesta 1947 toimineen perheyrityksen toimintaa. – Verkkokauppa on laajentanut toimialueemme koko Suomeen ja tuonut valtavasti lisää myyntipotentiaalia. Seuraavana tavoitteenamme on laajentaa myyntiä Eurooppaan, Virtanen sanoo. Verkkokauppa toimii myös työkaluna ja hakukoneena verkkokaupan työntekijöille ja asiakkaille. – Verkkokaupan valikoimassa on nykyään yli 60 000 erilaista tuotetta, joista 27 000 löytyy kivijalkaliikkeemme yhteydessä toimivasta varastosta. Niin ison tuotevalikoiman esittely myymälässä olisi käytännössä mahdotonta, Virtasenkaupan toimitusjohtaja Mikko Wikman kertoo. – Monet tutkivat valikoimaamme ensin verkossa ja tulevat sitten liikkeeseen ostoksille. Verkkokauppa on lisännyt näkyvyyttämme ja kasvattanut myös kivijalkaliikkeen myyntiä. Ne siis tukevat toinen toisiaan, Virtanen sanoo. Omannäköistä bisnestä Investoiminen verkkokauppaan on kannattanut, sillä Virtasten perheyrityksen liikevaihto on kasvanut 16 vuoden aikana kahdesta miljoonasta eurosta yli 10 miljoonaan. – Tänä vuonna tavoitteemme on rikkoa 15 miljoonan euron liikevaihto. Tammikuun myynti on noin kolminkertainen verrattuna viime vuoteen, joten tällä hetkellä tavoite näyttää hyvinkin realistiselta, Wikman sanoo. Miesten puheista voisi helposti päätellä, että liiketoiminnan kasvattaminen verkossa on käynyt vaivattomasti. Erottuvan ja asiakaslähtöisen verkkokaupan kehittämiseen on kuitenkin käytetty tuhansia tunteja. – Käytämme edelleen verkkokaupparatkaisua, jonka olemme koodanneet täysin itse. Sen ansiosta pystymme kehittämään kauppaa juuri sellaiseksi kuin haluamme. Pyrimme jatkuvasti ylittämään asiakkaidemme odotukset ja olemme luoneet verkkokauppaamme ominaisuuksia, joita kilpailijoiltamme ei löydy, Virtanen kertoo. Yritys on panostanut viime vuosina merkittävästi myös markkinointiin sekä optimoinut toimintojaan. – Toimin aiemmin itse toimitusjohtajana, mutta liiketoiminnan kasvaessa minun aikani ei enää riittänyt verkkokaupan kehitystyöhön, jossa omat vahvuuteni ovat. Kaimani aloitti Virtasenkaupan toimitusjohtajana viime helmikuussa ja moni asia on ottanut sen jälkeen aimo harppauksia eteenpäin, Virtanen sanoo. Monipuolisesti monessa kanavassa Vaikka Virtasenkaupan suurin myynti tapahtuu nykyään verkossa, halutaan yrityksessä panostaa myös kivijalkaliikkeeseen. – Kilpailukykymme perustuu luotettavaan ja loistavaan asiakaspalveluun. Meille on tärkeää, että ihmiset voivat asioida myös paikan päällä. Nykypäivänä on mahdotonta kilpailla pelkällä hinnalla tai saatavuudella, vaan yhä useammin asiakaskokemus ratkaisee, Wikman sanoo. Ylittääkseen asiakkaidensa odotukset jälleen kerran, Virtasenkauppa remontoi parhaillaan myymäläänsä, josta on tarkoitus tulla toimialan hienoin ja viihtyisin liike Euroopassa. – Uudistetussa myymälässä yhdistyvät henkilökohtainen palvelu ja verkosta ostamisen helppous. Asiakkaat voivat tutkia valikoimaa kosketusnäyttöjen avulla verkkokaupasta ja pyytää myyjää esittelemään haluamaansa tuotetta tarkemmin, Virtanen kertoo. – Tuotevalikoimamme ja asiakaskuntamme ovat todella laajoja. Siksi meidän on tarjottava mahdollisimman monipuolisia ostokokemuksia. Meillä on erillinen Korjaamokauppa.? -verkkokauppa myös yritysasiakkaille, Wikman vinkkaa. Verkkokauppa moninkertaisti perheyrityksen liikevaihdon Vuosi 2020 oli verkkokauppojen kulta-aikaa koronarajoitusten siirtäessä ostamisen verkkoon. Verkosta ostaminen on kuitenkin lisääntynyt vuosi vuodelta jo ennen koronaa, eikä tahti näytä hidastuvan. Tämä on ymmärretty myös salolaisessa autoja traktorivaraosia sekä työkaluja myyvässä Virtasenkaupassa, jossa liiketoiminta keskittyy yhä enemmän verkkoon. Teksti Johanna Hento Kuva Taija Piikkilä
6 Taloudessa on eletty poikkeuksellisia ja epävarmoja aikoja. Koronapandemia ei ole hellittänyt vieläkään, ja seuraukset kurittavat yhä monia yrityksiä ja kotitalouksia. Nyt seuraaville 12 kuukaudelle on kuitenkin valmiina varsin selkeä käsikirjoitus. Rokotukset etenevät, ehkä hitaasti mutta silti varmasti, ja koronapandemia alkaa väistyä loppuvuonna taka-alalle. Lähiaikoina talous junnaa vielä vaisusti, mutta loppuvuoden aikana se jo toipuu vauhdilla. Tällä erää taloustilanne on toki yhä ristiriitainen. Osalla aloista yrittäjät ovat suurissa vaikeuksissa. Toista ääripäätä edustavat markkinat, jotka katsovat jo loppuvuoteen. Useimmissa maissa talouden kulku on noudattanut samaa kaavaa. Koronasokin seurauksena talous supistui jyrkästi viime vuoden keväällä. Tartuntatilanteen kohennuttua, ja alkujärkytyksen väistyttyä taloudet ponnahtivat syvimmästä montusta, mutta reunalle jäi yhä matkaa. Ensimmäisenä koronamontusta on palautunut teollisuus ja maailmankauppa. Koronapandemian toisesta aallosta huolimatta kehitys on säilynyt verrattain myönteisenä. Palveluilla on sen sijaan vielä paljon matkaa kriisiä edeltäneeseen aikaan. Eniten kärsineillä aloilla, kuten matkailussa, ollaan vielä syvässä kuopassa. Suomalaisittain keväinen talouden sukellus jäi useimpia maita maltillisemmaksi. Viime vuoden lopulla kansantuote oli kaksi prosenttia alle edellisvuoden tason. Suomenkin talous seuraa yleistä käsikirjoitusta. Talouden toipuminen vahvistuu jälleen loppuvuonna. Valitettavasti tilanne osin pahenee edelleen ennen kuin paranee esimerkiksi lisääntyvien konkurssien myötä. Talouden pomppu koronamontusta on jo nostanut raaka-aineiden hintoja, mikä tulee vauhdittamaan in? aatiota tänä vuonna. Tämä on kuitenkin tilapäistä, ja pidemmän ajan in? aationäkymä on yhä maltillinen. Euroopan keskuspankki tuleekin pitämään korkonsa nykytasolla lähivuosina. Jos näkymä näyttääkin pohjimmiltaan selkeältä, niin riskitön se ei ole. Pandemian talttumiseen ja rokotteisiin liittyy epävarmuutta. Nyt näkyvä selkeä käsikirjoitus seuraaville 12 kuukaudelle onkin enemmänkin yksi luku koronapandemian aiheuttamassa kriisissä. Kasvuspurtti laantuu nopeasti vuoden 2022 loppua kohti mentäessä, ja tässä vaiheessa voi taloudesta paljastua uusia ongelmia. Toki voimme myös toivoa, että kriisi sysää talouden vahvemmalle uralle pidemmäksi aikaa. Todennäköistä kuitenkin on, että kaiken tämän kriisin keskellä elämä jatkuu verkkaisella kasvu-uralla, ja yhä matalien korkojen maailmassa. Kulman takana myötätuuli Reijo Heiskanen on OP:n pääekonomisti, joka tarjoaa havaintoja ja kommentteja taloudesta aktiivisesti muun muassa Twitterissä. Vieraileva kolumnisti
7 OP Yritystalous on Osuuspankin uusi yrityksille suunnattu digitaalinen palvelu, joka tarjoaa näkymän yrityksen rahavirtojen kokonaistilanteesta ja ohjaa tehokkaampaan kassanhallintaan. – OP Yritystalous yhdistää ja korvaa vanhat OP Konsernitilija OP Kassanhallinta -palvelut. Kyseessä on maksullinen lisäpalvelu, joka on osa yritysasiakkaan verkkopalveluja. OP Yritystalous ei siis ole erillinen sovellus, vaan se toimii osana op.? -palvelua, OP Lounaismaan maksuliikepäällikkö Teuvo Rantanen kertoo. OP Yritystalous mukautuu sujuvasti erikokoisten yritysten ja eri käyttäjien tarpeisiin. Rantasen mukaan siitä hyötyvät kuitenkin eniten konsernit, kansainväliset tuontija vientiyritykset sekä julkisen sektorin toimijat. – Palvelu tarjoaa kattavan kokonaisnäkymän konsernitileihin sekä helpottaa niiden hallintaa ja konsernin varojen tehokasta hyödyntämistä. OP Yritystaloudessa on myös vaivatonta siirtää rahaa konsernin omien tilien välillä. Säästä aikaa ja vaivaa Maksupalveludirektiivin uudistuttua OP Yritystaloudessa on mahdollista seurata myös yrityksen muissa rahalaitoksissa olevia tilejä. – Jos yrityksellä on tili esimerkiksi Saksassa, se saadaan liitettyä mukaan OP Yritystalouteen. Palvelussa on helppo myös maksaa maksuja kaikkialle maailmaan, Rantanen kertoo. OP Lounaismaalla ollaan innoissaan uudesta yrityksille suunnatusta digipalvelusta ja myös useat konserniasiakkaat ovat Rantasen mukaan osoittaneet kiinnostusta OP Yritystaloutta kohtaan. – Palvelu kokoaa yrityksen taloustiedot helposti ymmärrettävään muotoon ja yksien tunnusten taakse. OP Yritystaloudesta on mahdollista saada dataa myös suoraan kirjanpitäjien hyödynnettäväksi. Palvelu tulee siis säästämään paljon aikaa yritysten talouden hallinnassa. Haluatko ottaa yrityksellesi käyttöön uuden OP Yritystalous -palvelun? Ota yhteyttä yrityksesi omaan pankkiyhteyshenkilöön ja perehdytään yhdessä taloudenhallinnan tarpeisiinne! OP Yritystalous – helppoutta ja nopeutta konserneille ja kansainvälisille yrityksille Onko yritykselläsi tarve ammattimaiselle kassanja likvideetinhallintapalveluille? OP Yritystalous on uusi digitaalinen palvelu, joka auttaa yrityksen kassanhallinnassa ja talouden kokonaisvaltaisessa seurannassa. Löydät yhdestä palvelusta kattavan kokonaiskuvan yrityksesi talouteen, seuraat tilitapahtumia sekä teet maksuja kaikkialle maailmaan. Teksti Johanna Hento Kuva Taija Piikkilä
8 Tulevaisuus on kiertotaloudessa – myös maanrakentamisessa Forssan Kiimasssuolla on kiertotalouden keskittymä, jossa on pitkään toiminut useita kierrättämisen ja materiaalikäsittelyn uranuurtajia. Viimeisen vuoden aikana alueelle on tullut uusia nimiä: Reuser ja Rebitumen. Reuser on Forssan Ympäristöurakoinnin aputoiminimi. Yritys vastaanottaa ja jalostaa puhdistamolietteitä, sadevesikaivolietteitä, betonilietteitä ja maanrakennuksessa hyödyntämiskelpoista betonijätettä. Käsittelyn lopputuotteena syntyy seulottua multaa viherrakentamiseen ja maanparannuskompostia sekä kalkkia maanparannusaineeksi. Jätebetoni murskataan betonimurskeeksi korvaamaan neitseellistä kiviaineista maanrakentamisessa. – Reuserin tuotantotilat saivat alkunsa voimaantulleesta kaavamääräyksestä, jonka mukaan puhdistamolietteitä ei saa enää käsitellä avokentällä. Käsittelimme aikaisemmin jo Forssan jätevesipuhdistamon lietteet, mutta nyt oli mahdollisuus laajentaa isompiin tonnimääriin, Forssan Ympäristöurakoinnin toimitusjohtaja Petteri Mikkola kertoo. Ensimmäisenä toimintavuotenaan Reuser käsitteli 14 000 tonnia lietettä, mikä on kolminkertainen määrä yrityksen aikaisemmin käsittelemiin määriin. – Meidän on mahdollista nostaa käsittelymääriä vielä paljon ja myös ottaa uusia materiaaleja käsittelyyn. Parhaillaan teemme kuuden hehtaarin suoalueesta tuhkien käsittelykenttää. Kierrättäminen kunniassa Kiertotalousbisnes on Forssan Ympäristöurakoinnille liiketoimintojen hajauttamista ja tulevaisuuden vaatimuksiin varautumista. – Materiaalien kierrättäminen tulee näkymään yhä enemmän maanrakentamisessa ja myös vaatimuksena julkisissa kilpailutuksissa. Forssan uusi koulukeskus Monikylä oli Forssassa ensimmäinen julkinen hankinta, jossa edellytettiin kierrätysmateriaalin käyttöä maanrakentamisessa, Petteri Mikkola toteaa. – Se, että pystyy tarjoamaan vaihtoehdon neitseelliselle materiaalille, on tulevaisuudessa iso kilpailuvaltti. Siksi meidän kannattaa olla mukana myös kiertotalousbisneksessä ja myös käsitellä esimerkiksi purkubetonista maanrakennusainetta. Mikkola näkee myös, että kiertotaloudessa on maanrakentamiseen verrattuna enemmän pelivaraa. Maanrakentaminen ja asfalttityöt kun ovat perinteisesti hyvin kilpailtuja. Vanhat huopakatot asfaltiksi Asfaltointiyhtiö Asfaltti Alfa Oy perustettiin sekin aikanaan tukemaan maanrakentamista. Nyt Kiimassuolla sijaitsevalla asfalttiasemalla voidaan tehdä asfalttimassaa osittain kierrätetystä bitumista. – Rebitumen jalostaa kattohuopajätettä tuotteeksi, jolla voidaan korvata asfalttimassassa käytettävää neitseellistä bitumia. Kierrätettävä materiaali tulee teollisuudesta ja purkukohteista, Mikkola kuvailee. Käsittelymenetelmään on vireillä patenttihakemus, joka liittyy käsiteltävän bitumin kuivattamiseen. Jos bitumista saadaan kaikki kosteus pois, se tekee massan tekemisestä huomattavasti energiaa säästävämpää ja siten myös edullisempaa ja ympäristöystävällisempää. Mikkola ei pidä uusia aluevaltauksia ja uusien tekniikoiden käyttöönottamista mitenkään erityisen haasteellisena. Sen sijaan kiertotalousbisnekseen liittyvät lupaprosessit työllistävät melkoisesti. – Paperityöt ovat lisääntyneet. Osa lupahakemuksista osataan tehdä itse ja joita ei osata, niin niihinkin on apu lähellä. Forssalainen ympäristökonsultointiyritys Watrec Oy teki muun muassa uuden lietekompostilaitoksen ympäristölupahakemukset. – Kaiken kaikkiaan Forssassa ja täällä Kiimassuolla on ympäristöja kiertotalouden kovin sakki. On monta hyvää syytä olla juuri Kiimassuolla, tunnettuus ja logistiikka niistä tärkeimpinä. Mitä yhteistä on infran rakentamisella ja puhdistamolietteen käsittelyllä? Ei mitään ja paljon. Vuodesta 1999 lähtien maanrakentamista tehnyt Forssan Ympäristöurakointi Oy lähti vuosi sitten laajentamaan rohkeasti kiertotalousbisnekseen. Uudet toiminnot tukevat vanhoja, mutta tärkein syy on muuttuvassa maailmassa. Teksti Johanna Talikainen Kuva Taija Piikkilä
Petteri Mikkola ei osannut heti kertoa, mistä asti hän on ollut yrittäjä. Hän on kasvanut yrittäjyyteen, koneyrittäminen vei mennessään jo nuorena. Forssan Ympäristöurakointi Oy on perustettu 1999 ja Asfaltti Alfa Oy vuonna 2013. Viimeisen vuoden sisällä on syntynyt aputoiminimi Reuser. Taustalla näkyvälle suolle rakennetaan parhaillaan kenttää tuhkien käsittelylle.
11 Viimeisen vuoden aikana Finnveran rahoitukselle on ollut valtava kysyntä. Vuoden 2020 kevättä Finnveran Länsi-Suomen aluejohtaja Seija Pelkonen kuvailee paniikiksi. – Yritykset reagoivat nopeasti ja hakivat rahoitusta mahdolliseen edessä odottavaan kassakriisiin. Ja olemassa oleviin lainoihin haettiin lyhennysvapaata. Rahoituksen hakijoissa oli niitä, jotka tarvitsivat rahoitusta kipeästi liiketoiminnan pysähtyessä kokonaan ja sitten oli myös niitä, joiden ei peloista huolimatta tarvinnutkaan nostaa lainaa. – Nopeiden ja hyvin hiottujen rahoitustuotteiden ansiosta pystyimme hoitamaan kevään ruuhkan kunnialla. Pankit ovat meille tässä tärkein kumppani ja yhteistyön saumattomuus tuotti tulosta myös tällaisessa kriisitilanteessa, Seija Pelkonen toteaa. Normaalitilanteessa Finnveralla on vakioidut rahoitustuotteet pienempiin rahoitustarpeisiin alle ja yli kolmevuotiaille yrityksille – eli yrityksen alkuun ja kasvuun. Alkaville yrityksille on alkutakaus ja jo toimiville yrityksille pk-takaus. Rahoitusta haetaan pankista ja Finnvera toimii takaajana 80 prosentin osuudella. Rahoituksen maksimimäärä on aloittavilla yrityksillä 100 000 euroa ja yli kolmevuotiailla yrityksillä 150 000 euroa. Jos rahoitustarpeet ylittävät 100 000 tai 150 000 euroa, niin silloin yrityksen ja pankin kanssa neuvotellaan räätälöity rahoitusratkaisu. Terve liiketoiminta saa aina rahoitusta Rahoituksen kysyntä indikoi Seija Pelkosen mukaan aina muutosta – suuntaan tai toiseen. Finnverassa uskotaan rahoituksen kysynnän kasvavan lähiaikoina, ja nyt siis terveestä syystä. – Markkinat ovat jo osittain normalisoituneet, muun muassa yrityskauppoja tehdään taas. Yrityskaupat ovatkin Finnveralle merkittävä rahoituskohde. Ei kauppojen itsensä takia, vaan sen takia, mitä yrityksessä odotetaan tapahtuvan kauppojen jälkeen. Pelkonen kehuukin erityisesti nuoren polven nuoria yrittäjiä rohkeudesta, suunnitelmallisuudesta ja strategisesta ajattelusta. – Yritykset, joissa on hyvä johto sekä strategista ja suunnitelmallista ajattelua pärjäävät. Järkevää on käyttää investointeihin myös ulkopuolista rahoitusta. Jos rahoituksen ottamista pelätään liikaa, on vaarana, että kasvu ei pääse vauhtiin. Osaamista vaaditaan myös kansainvälistymisessä ja viennin aloittamisessa. Myös Finnvera sparraa kansainvälistymisessä – vientikauppojen rahoitukseen ja luottoriskien hallintaan liittyvissä asioissa – sekä on mukana omilla rahoitusinstrumenteillaan. Eikä vienti ole enää pelkkää rautaa, vaan palveluvienti lisääntyy koko ajan. – Me pyrimme olemaan kilpailukykyinen rahoittaja myös kansainvälisessä markkinassa. On yleistä, että kansainvälisen ostajan ehtona on myös rahoituksen järjestäminen. Vähän kuin autokaupassa, myyjä tarjoaa myös rahoitusta hankintaan, samalla periaatteella Finnvera on rahoittamassa vientikauppoja. Kasvun vaatimien hiukan suurempien investointien ja yrityskauppojen rahoitukseen Finnveralla on oma täsmätuote, Kasvulaina. Se on ns. kärsivällistä rahoitusta, joka erääntyy sen jälkeen, kun hankkeen normaalit lainat on maksettu takaisin. Tämän takia pankki voi joissain tapauksissa katsoa sen omanpääoman ehtoiseksi rahoitukseksi. Ja se helpottaa rahoituksen saatavuutta. Rahoitusta alkuun, kasvuun ja vientiin Korona näkyi rahoitusmarkkinoilla pyörremyrskynä, joka on nyt rauhoittunut vakaaksi. Seuraavaksi Finnveralla varaudutaan kasvun rahoittamiseen. ”Meidän tehtävänämme on varmistaa, että rahoitusta on tarjolla, kun talous tästä lähtee kasvuun.” Teksti & kuva Johanna Talikainen
12
13 Yrityskaupalla kasvun pyörät pyörimään Kun Huolto-osa Somero Oy:n yrittäjät kuulivat Someron Renkaan liiketoiminnan olevan myytävänä, ostopäätös syntyi käytännössä heti. – Olimme miettineet rengaspuolen laajentamista jo aiemmin. Kun meille tuli mahdollisuus ostaa valmis liiketoiminta ja tuotevarasto, päätimme tarttua siihen, Heli Mäki kertoo. Uudistuksen myötä yrityksen pitkäaikainen työntekijä Santeri Ruponen ryhtyi yrittäjäksi Helin ja Markuksen rinnalle. Heli uskoo, että uuden osakkaan myötä yrityksen liiketoiminta tulee kasvamaan entisestään. – Santeri on työskennellyt alusta asti yrittäjälähtöisellä asenteella ja hän täydentää hyvin meidän osaamistamme. Santerilla on valtava palo kehittää toimintaamme ja innovoida koko ajan uutta. Yhä nopeammin muuttuvassa maailmassa se on todella tärkeää. Kasvollisen palvelun merkitys kasvaa Autoja teknologia-alan uudet suuntaukset saapuvat Suomeen perinteisesti hieman viiveellä, mutta Helin mukaan viitteitä murroksesta on jo havaittavissa. – Täysin sähköllä kulkevia autoja korjaamollamme ei vielä juuri näy, mutta erilaiset hybridit ovat lisääntyneet viime vuosina. Autojen sähköistyminen tulee vaikuttamaan myös huoltoja korjaamotoimintaan merkittävästi, Heli sanoo. Vaikka autoala tulee muuttumaan seuraavan vuosikymmenen aikana todennäköisesti nopeammin kuin koskaan, ei Heli silti ole huolissaan. – Kulkevat autot sitten sähköllä, biokaasulla tai vedyllä, ne tulevat aina tarvitsemaan huoltoa. Kun pidämme huolta osaamisemme kehittämisestä ja henkilökunnan kouluttamisesta, palveluillemme riittää varmasti kysyntää. Helin mukaan Huolto-osa Someron vahvuuksia ovat myös paikallisuus ja hyvä asiakaspalvelu. – Uskon, että maailman globalisoituessa ja lokalisoituessa luotettavuuden ja kasvollisuuden merkitys korostuvat entisestään. Askel kerrallaan Kuluvan kevään aikana Huolto-osa Somerossa aiotaan kuitenkin keskittyä enemmän nykyhetkeen kuin tulevaisuuteen. – On tärkeää seurata ja ymmärtää yhteiskunnassamme tapahtuvia muutoksia. Yrityskaupan ja uuden osakkaan myötä liiketoiminnassamme on kuitenkin tapahtunut niin isoja muutoksia, että meidän pitää ensin totutella tämänhetkiseen tilanteeseen ja saada arki rullaamaan. Vasta sitten voimme alkaa toteuttaa pitkän tähtäimen tavoitteitamme, Heli sanoo. Huolto-osa Someron liiketoiminta pyörii tällä hetkellä kolmessa eri toimipisteessä, mikä tuo omat haasteensa yhtiön johtamiseen. – Suunnitelmanamme on rakentaa lähivuosina Somerolle uusi yhtenäinen toimitila. Kun saamme kaikki toimintomme saman katon alle, voimme palvella myös asiakkaitamme entistä paremmin ja kokonaisvaltaisemmin. – Olemme miettineet myös verkkokaupan avaamista rengasmyyntiä vauhdittamaan. Haluamme kuitenkin edetä maltillisesti yksi asia kerrallaan. Autokorjaamopalveluita tarjoava Huolto-osa Somero Oy laajensi helmikuussa palvelutarjontaansa ostamalla Someron Rengas Ky:n liiketoiminnan. Samalla yritys sai lisää resursseja kasvusuunnitelmiensa tueksi, kun Santeri Ruponen aloitti Heli ja Markus Mäen yhtiökumppanina. Teksti Johanna Hento Kuva Taija Piikkilä
Arkea helpottavaa palvelua pienyrittäjälle Tiesitkö, että toiminimija yhdistysasiakkaille on nyt pankissamme oma yhteyshenkilö? Asiakkuusneuvoja Saara Smolander on työskennellyt Osuuspankilla toukokuusta 2018 asti henkilöasiakkaiden päivittäispalveluissa rahoituksen parissa. Nyt vuoden 2021 alusta hän on työskennellyt pääasiassa toiminimija yhdistysasiakkaiden yhteyshenkilönä. – Palvelen alueen toiminimiyrittäjiä ja yhdistysasiakkaita kaikissa heidän yritystoimintansa raha-asioissa, kuten rahoitusneuvotteluissa ja palveluiden avaamisessa, Saara Smolander kertoo. Monipuolisen osaamisensa johdosta Smolander voi hoitaa tarvittaessa myös yrittäjän henkilökohtaisia pankkiasioita. – Vaikka toiminkin pääasiassa toiminimija yhdistysasiakkaiden parissa, autan tarvittaessa myös heidän omissa pankkiasioissaan. Mikäli oma osaamiseni ei riitä, ohjaan asiakkaan tarvittaessa eteenpäin ammattitaitoiselle kollegalleni. Yrittäjäperheestä yrittäjien neuvojaksi – Olen ollut kiinnostunut pankkimaailmasta jo pienestä lähtien. Päätin opiskellessani hakea Lounaismaan Osuuspankkiin kesätöihin, ja siitä alkoi urani pankissa. Työn ohessa minulle tuli vahva ajatus siitä, että haluan palvella pankissa yrittäjiä. Opiskelin tradenomiksi kokopäiväisen työskentelyn ohella ja valmistuin viime keväänä, Smolander kertoo. Smolander odottaa innolla, että hän pääsee tutustumaan toimialueen yrittäjiin ja luomaan pitkiä asiakassuhteita. Hänen työnkuvansa on tällä hetkellä vielä muo vaantumisvaiheessa, mutta työn tavoite on selvä. – Kasvoin Salossa, toisen polven yrittäjäperheessä ja olen nähnyt kuinka hektistä arki voi olla. Haluan omalta osaltani helpottaa yrittäjien elämää. Tunnollinen ja tarkka Smolander ei halua jättää asioita puolitiehen. – Tykkään hoitaa asiat alusta loppuun. Ja varmistaa, että kaikki tulee kuntoon. Itse palvelemalla voin varmistaa, että asiakas saa parhaan mahdollisen palvelun ja pääsee mahdollisimman helposti toivomaansa lopputulokseen. Voit olla Saaraan yhteydessä joko puhelimitse tai sähköpostilla: 010 256 1205 saara.smolander@op.? Toiminimiyrittäjän päivät ovat hektisiä, ja niihin kuuluu rahaliikenteen hoidon lisäksi paljon muitakin toistuvia asioita. Pankkimme haluaa palvella toiminimiasiakkaita entistäkin paremmin ja helpottaa pienyrittäjien arkea. Teksti Sarita Silvennoinen Kuva Taija Piikkilä
15 Yrityksen varat kasvamaan kassan ehdoilla Yksinkertaista ja tehokasta valuuttakauppaa yritysasiakkaille Sijoituspohjaisella kassanhallinnalla laitat yrityksesi rahat töihin helposti ja nopeasti. Tarjoamme laajan valikoiman yrityksen kassanhallintaan sopivia maltillisen riskin korkorahastoja sekä riskipitoisempia, osakemarkkinoille sijoittavia indeksirahastoja. Sijoitukset hajautetaan järkevästi ja ylimääräiset kassavarat siirtyvät automaattisesti paremmin tuottaviin kohteisiin. Älykkäällä kassanhallinnalla voit vaivattomasti sijoittaa kassassa olevat rahat tuottamaan maksuvalmiudesta tinkimättä. Automatiikan ansiosta yrityksesi tilillä on aina riittävästi rahaa juoksevien menojen kattamiseen. Jos tilin saldo alittaa määritetyn rajan, palvelu luo automaattisia lunastustoimeksiantoja rahastoihin ja siirtää tarvittavan määrän varoja takaisin tilille. Voit itse päättää, millaista tuottoa tavoittelet yrityksesi varoille. Haluatko turvata varat korkosijoituksilla vai kiinnostaako sinua parempaa tuottoa tuovat korkeamman riskin osakemarkkinat? Haluatko tehdä tehokasta valuuttakauppaa ja suojautua ennakoimattomilta riskeiltä ? ksusti? OP FX Manager on yritysasiakkaille tarkoitettu valuuttakaupankäyntiä helpottava palvelu, jolla voit parantaa yrityksesi valuuttakaupankäyntiprosesseja. Palvelua käyttämällä kokonaisuus pysyy hallussa, suojaukset on mitoitettu oikein ja tehokkuus on huippuluokkaa. Lisäksi valuuttakaupankäyntiin liittyvää manuaalista työtä tulee vähemmän ja säästyy niin aikaa kuin rahaakin. Ja sinulle jää aikaa keskittyä siihen tärkeimpään, eli omaan liiketoimintaasi. OP eFX tuo reaaliaikaisuutta Nyt voit tehostaa yrityksesi valuuttojen hallintaa ja tehdä valuuttakauppaa muutamalla klikkauksella. OP eFX on monipuolinen verkossa toimiva valuuttakaupankäyntisovellus, jonka avulla teet kaupat reaaliajassa kaikilla keskeisillä valuutoilla ajasta ja paikasta riippumatta. OP eFX on helppokäyttöinen ja joustava sovellus, joka on räätälöitävissä juuri sinun yrityksesi tarpeiden mukaan. Sovelluksessa seuraat markkinoiden valuuttakursseja aina ajantasaisesti. Kaupankäynnin takana on automaattinen prosessi, jonka ansiosta kaikki kaupat ovat vahvistusprosessissa muutamissa sekunneissa.
Timo Lahti Asiakkuusjohtaja, Forssa 010 256 1363 050 364 2580 Eero Kaskela Asiakkuusjohtaja, Salo 010 256 1014 0400 299 147 Juho Pettersson Asiakkuusjohtaja, Somero 010 256 1279 050 593 9120 Jaana Sava Asiakkuusjohtaja, Forssa 010 256 1326 050 343 4761 Tuija Björkqvist Asiakkuusneuvoja, Salo 010 256 1117 Olli Saaristo Asiakkuusjohtaja, Salo & Forssa 010 256 1020, 050 521 0148 Heli Hyväkkä-Virtanen Asiakkuuspäällikkö, Salo 010 256 1126 Oona Paavilainen Asiakkuusneuvoja, Salo 010 256 1330 Siiri Erjala Vanhempainvapaalla Marko Hotokka Asiakkuuspäällikkö, Salo 010 256 1025 050 594 4405 Jens Hildén Talousja luottopäällikkö, Salo 010 256 1018 040 648 7015 Martti Kuusvuori Asiakkuuspäällikkö, Salo 010 256 1024 044 501 0432 Saara Smolander Asiakkuusneuvoja, Salo 010 256 1205 Kirsi Vuorinen Asiakkuusneuvoja, Salo & Somero 010 256 1095 Jouni Nurmiluoto Luottojohtaja 010 256 1015 040 560 8782 Heli Toivonen Asiakkuusneuvoja, Salo 010 256 1055 Teuvo Rantanen Maksuliikepäällikkö, Salo 010 256 1017 044 770 1217 Jaakko Junnila Asiakkuusjohtaja, Perniö 010 256 1078 044 770 1478 Heli Seppälä Asiakkuusneuvoja, Forssa 010 256 1338 Risto Simso Asiakkuusneuvoja, Forssa & Somero 010 256 1045 Riitta Raivo Asiakkuusneuvoja, Somero 010 256 1274 Jaana Kesäniemi Asiakkuusneuvoja, Salo 010 256 1242 Eeva Vainio Pankinjohtaja 044 731 7284 Lauri Kaivonen Myyntijohtaja 010 256 1120 040 350 9420 Yrityspankki