Lähin mediasi kerran kuukaudessa kotikulmillasi www.nurmijarvi-lehti.net www.facebook.com/nurmijarvi-lehti 5 2019 urmijärvi KL AUKKAL A•LEPSÄMÄ KIRKONKYLÄ•RA JAMÄKI Nurmijärvi -lehden luet nyt kätevästi älypuhelimellasi Katso ja ihastu: www.nurmijarvilehti.net urmijärvi urmijärvi KL AUKKAL A•LEPSÄMÄ KIRKONKYLÄ•RA JAMÄKI KL AUKKAL A•LEPSÄMÄ KIRKONKYLÄ•RA JAMÄKI TALOUSJOHTAJA TEKI KIRJAN PARISUHTEESTA Sivu 4 KIERTOLIITTYMÄN RAKENTAMINEN RAJAMÄENTIELLE KÄYNNISTYY Sivu 8 NYT KESKITYTÄÄN OMAAN JOUKKOLIIKENTEESEEN Sivu 3
2 LÄHETÄ JUTTUVINKKI: toimitus@letterbox.fi 5 | 2019 HUHTAMÄKI LetterboxMediat Puhelin 09-260 0107 Sähköposti info@letterbox.fi Toimitus Puh. 045 164 6264 Sähköposti toimitus@letterbox.fi Toimitus ottaa mielellään vastaan juttuvinkkejä ja kirjoituksia Vastaavat toimittajat Hannu Huvinen, Iida Rekunen Ilmoitusmyynti Sähköposti myynti@letterbox.fi Kari J. Mattila 050 563 5462 Pekka Särkisilta 050 555 3252 Pentti Sirviö 045 261 0260 Olavi Suhonen 045 164 4314 Ari Suominen 045 261 0240 Heikki Knape 045 1654240 Riippumaton paikallislehti Ilmestyy painettuna kuukauden ensimmäisellä viikolla. Jaetaan kotitalouksiin, liiketiloihin ja konttoreihin Jakelu Puh. 0504-082 082 LetterboxMediat 2007-2019 EK M ar tt i H uh ta m äk i Osallistu lukijakilpailuun Osallistu lukijakilpailuun. Voita lukijakilpailussamme 40 euron lahjakortti Giganttiin. Osallistu nettisivuillamme. Osoitteen löydät lehden etukannesta Osallistu lehden tekemiseen: Lähetä kuva tai teksti WhatsApp viestinä numeroon 0451646264 tai sähköpostilla toimitus@letterbox.fi Kolumni Yritin päästä vierailemaan turkistarhalle, mutta se ei onnistu, ainakaan ennen vaaleja! Päätin siis lähteä katsomaan kuvaajan kanssa mikä on eläinten päivittäisen hyvinvoinnin tilanne. Soitin Suomen turkiskasvattajien puhelinvaihteeseen josta minut yhdistettiin useammallekin henkilölle ja lopulta ProFurin toiminnanjohtaja Marja Tiuralle. Esittelin itseni, totesin olevani ehdolla eduskuntaan ja sanoin että kun Hesarissakin mainostetaan tarhaeläinten hyvinvointia niin noudatan nyt kutsua ja olen tulossa tarhavierailulle. Arvelin ennakkoon ettei vierailu onnistu ja oikeassa olin. Tiura sanoi että juuri nyt se ei käy sillä eläimillä on paritusaika. Myöhemmin keväällä, kun vuosikierto on ohi, voidaan vierailu hänen mukaansa toki järjestää, mutta tällä hetkellä eläinten hyvinvointi on laitettava etusijalle. Ihmettelin ääneen sitä että he mainostavat ennen eduskuntavaaleja mutta ennen vaaleja ei kuitenkaan pääse tarhalle eläinten hyvinvointia todistamaan. He kutsuvat huomattavan kalliissa mainoskampanjassa ihmisiä käymään, mutta käynti on toteutettavissa vasta 2-3 kuukauden kuluttua. Mainoshan olisi pitänyt laittaa vasta silloin kun vierailu on mahdollinen. Tiura kysyi minkä puolueen ehdokas olen. Totesin että vihreiden. En tiedä olisiko vierailu jonkin toiseen puolueen ehdokkaana järjestynyt helpommin. Otin esille napakettujen uhanalaisuuden ja sen tosiasian että naaleja on luonnonvaraisena Suomessa ainoastaan 2-3 kappaletta ja tarhoilla yhteensä 2,4 miljoonaa. Tiuran mukaan tarhaajat ovat ainakin joskus aiemmin olleet halukkaita tekemään yhteistyötä luonnonvaraisten naalien kannan elvyttämiseksi. Keskustelu siirtyi susiin ja totesin kuinka sudet on hävitetty Suomen Lapista. Ilman susia naaleille ei riitä haaskoja. Tiura oli sitä mieltä että susia on aivan liikaa ja että lapset eivät Pohjanmaalla uskalla mennä enää kouluun. Keskustelu muuttui väittelyksi ja Tiura lopetti puhelun nopeasti. Hän ei maininnut enää mitään mahdollisuudestani vierailla tarhalla. En usko että pääsyä tarhalle tulee. Turkiskasvattajien mainos on kauttaaltaan valheellinen ja ajoitettu sopivasti ennen vaaleja ja samalla niin, että paritusaikaan ja kiireeseen vedoten ihmisten vierailuyritykset torpataan. Tällaisia vastauksia ovat saaneet muutkin jotka tarhoille ovat nyt halunneet lähteä. Jos jonnekin joku pääsee niin vasta keväällä erityisille ”pesäkasvatustiloille” missä poikivat naaraat ovat poikkeuksellisesti joitakin viikkoja pesäkopeissa joissa on huomattavasti paremmat oltavat kuin häkeissä joihin niin pennut kuin emokin vieroituksen ja erotuksen jälkeen sijoitetaan. Läheskään kaikkien naaraiden poikiminen ei tapahdu pesäkopeissa. Itse olisin erityisesti halunnut nähdä ja kuvata eläinten tavanomaista häkkielämää keskivertotarhalla, en missään edustustarhalla tarhaajien valitsemana ajankohtana. Olisin halunnut juuri nyt paritusaikaan nähdä mm. keinosiemennyksen, jossa naaraat kiinnitetään siemennystelineeseen jossa ne stressaantuneina rimpuilevat. Myös uroksia käsitellään urospenkeissä, mitä ne lienevätkin. Niitä ei meille asiasta kiinnostuneille näytetä, siksi että ”eläinten hyvinvointi on etusijalla”. Meillä jotka tarhausta vastustamme ei ole laittaa kymmeniätai satojatuhansia euroja mainontaan eikä tarhausta vastustavia mainoksia luultavasti Hesarin etusivulla edes julkaistaisi. Ainakaan Oikeutta eläimille -yhdistyksen häkkikanaloita kritisoivaa kampanjaa ei Hesarissa suostuttu sellaisenaan ja ilman merkittäviä muutoksia julkaisemaan, se kun rikkoi heidän mukaansa hyvää markkinointitapaa. Ovatko Suomen turkiskasvattajat nyt toimineet hyvän markkinointitavan mukaan, kun he vertaavat häkeissä kasvatettujen turkiseläinten elinolosuhteita lemmikkimarsujen, -hamstereiden ja -kanien elämään, ja esittävät väitteensä tueksi katteettomia kutsuja tarhoille? Jokainen voi miettiä tätä tahollaan. Katariina Souri EI vaikka Suomen turkiskasvattajat ovat Helsingin Sanomien etusivun mainoksissaan kutsuneet ihmisiä tutustumaan eläinten hyvinvointiin. Mainoksessa sanotaan: “Meille jokaisen eläimen hyvinvointi on keskiössä joka päivä. Tervetuloa katsomaan itse. Me tarjoamme kahvit. Oikeilla raiteilla Helsinkiläinen diplomi-insinööri Antero Alku olisi hyvinkin merkittävä henkilö, jos hän olisi tehnyt elämäntyötään jonkun suuren helsinkiläispuolueen riveissä. Vihreistä Keskustaan tapahtunut loikkaus , ei johtanut edes kauunginvaltuustoon asti. Lautakunta kuitenkin hänelle löytyi. Antero on ollut pikaraitiotien suunnittelija Saksassa ja puolesta puhuja Suomessa.. Tuskin häntä kuitenkaan kutsutaan edes avajaisiin kun Raide-Jokeri valmistuu vuoden 2024 tietämillä. Helsinki hyväksyi 209 miljoonan euron kustannusarvion reitille, joka alkaa Espoon Keilaniemesstä pohjoiseen Leppävaaraan ja sieltä Oulunkylän ja Viikin tiedepuiston kautta Itäkeskukseen ja sieltä takaisin. Espoon veronmaksajat sijoittavat tähän 25 kilometrin mittaiseen hankkeeseen 177 miljoonaa. Roihupeltoon rakennettavan varikon hinnaksi on arvioitui miltei huvittavan tarkka summa, 69,45 miljoonaa, kun tiedetään ne valtavat ylitykset, joihin esimerkiksi metroradan rakentamisessa on jouduttu nielemään. Antero Alku opiskeli Tampereella ja jo silloin hän sai päähänsä pikaraitiotien tarjoamat mahdollisuudet joukkoliikenteessä.. Kauoungin asemakaava, tiivis keskusta ja siitä haarat Näsijärven länsirannalle Lentavanniemeen ja toisaalla Hervantaan antoi mahdollisuuden suunnitelmalle, josta Antero keskusteli muun muassa silloisen kaupunginjohtaja Jarmo Rantasen kanssa. Jos Antero Alku nostettaisiin tänään podiumille Keskustorilla, mätiä kananmunia lentelisi. Parin vuoden kuluttua kaupungin sekaisin mennyt liikenne palaa kuitenkin raiteilleen ja Anterolle ehdotetaan näköispatsasta. Jalustakin on valmiina Pirkkalassa, sillä tämä Mannerheimin patsaalle valettu paasi Koskipuistossa on osoittautunut turhaksi. Mannerheim kiikaroi valloittamaansa Tamperetta Vehmaisten kalliolta, kun vasemmisto on halunnut pitää Vapaussodan aikaisen vastustajansa metsän pimennossa kivikkoisen kävelypolun päässä. * * * Jaoin muutama vuosi sitten luvan perästä Antero Alkun aihetta käsittelevää kirjasta Kiinassa, Shenyangin 9 miljoonan asukkaan kaupungissa. Suunnittelimme sinne Vuosaaren golf-kentän rakentajan Risto Salmion ja Arrows-teamin kanssa Grand Prix -kilparataa. Tämä F1-rata siirtyi Shanghaihin pormestari Mun jouduttua käpälälautaan lahjonnasta. Kaupunki suunnitteli metron jatkamista. Kiinan nykyinen johto oli vierailulla Shenyangissa ja pikaraitiotien esittelyni jälkeen herrat vetäytyivät kaupungintalon uumeniin ja palasivat puolentoista tunnin kuluttua huikeaan illallispöytään. He olivat luopuneet metron jatkamisesta ja päättivät juuri silloin rakentaa Liaoningin maakuntaan 160 kilometrin pikaraitiotien verkoston. Minä sain ilmaisen matkan ja majoituksen, Antero lämpimät terveiset. En tiedä, kenelle hänen pitäisi lähettää lasku. m.h.huhtamaki@gmail.com
NURMJÄRVI 3 www.nurmijarvi-lehti.net www.nurmijarvensahko. Mannilantie 51, Järvenpää. ma-pe 10–17, ke 10–18, la 10-14 puh. 040 576 2010 www.fysiotuki.fi info@fysiotuki.fi AKTIIVISEEN ELÄMÄÄN JA LIIKKUMISEEN: Lattiasta kattoon kiristettävä Nousutanko apukahvalla mahdollistaa turvallisen nousemisen ja siirtymisen, kaikkiin kodin tiloihin myös kylpyhuoneeseen 295,00€ Xclip apu kaatuilevien kyynärsauvojen hallintaan 25,00€ Tarttumapihdit roskien keräämiseen ja tavaroiden noukkimiseen alk. 20,00€ Up-Lift sopii moniin tuoleihin tukemaan ylösnousua ja alas laskeutumista 199,00€ Aluetoimitsija, JHL Uudenmaan vaalipiiri 354 LAURI VIHERVÄ EDUNVALVOJASI MYÖS EDUSKUNNASSA EI ENÄÄ KIKYJÄ! Nurmijärvi ei liity HSL-kuntayhtymään 10 vuoteen – uudisti nyt omaa joukkoliikennettään NURMIJÄRVEN kunta ei liity Helsingin seudun yhteiseen joukkoliikennejärjestelmään (HSL) ainakaan seuraavaan kymmeneen vuoteen. Sen sijaan Nurmijärvellä on tämän vuoden alussa astunut voimaan oma joukkoliikenneuudistus. Nurmijärven kunta, Hyvinkään kaupunki ja Uudenmaan ELY-keskus ovat solmineet alueellisen käyttöoikeussopimuksen kaudelle 1.1.2019 – 31.12.2028. Sopimuskumppaniksi on valittu Nurmijärven Linja Oy. HSL:n ulkopuolelle jättäytyneellä Nurmijärvellä mennään kehityksessä toiseen suuntaan kuin naapurikunnassa Tuusulassa, joka liittyi HSL-kuntayhtymään vuoden 2018 alussa. Tuusulassa karsitaan vaihdottomia bussilinjoja Helsingin keskustaan. Sen sijaan Nurmijärvelta suorat linjat Helsingin keskustaan säilyvät, ja vuoroja on jopa lisätty. Vuoroja on esimerkiksi Klaukkalan ja Helsingin välillä ensi vuonna (2019) nykyistä enemmän ja tasaisemmin, kun Nurmijärven Linja Oy:n vuorot täyttävät palvelutasovaatimukset yksinään. Röykän palvelutaso paranee nykyisestä ja Nurmijärven Linjan vuorot ajavat siellä nykyistä paremmin, tiedotti Nurmijärven kunta viime vuoden lopulla. Röykän palvelutaso paranee myös iltaliikenteen laajentuessa. Lisäksi Nurmijärvi-Helsinki väliset matkaliput ovat huomattavasti edullisempia kuin Tuusula-Helsinki väliset matkat. Nurmijärvi-lippu Helsinkiin maksaa kuukaudessa 100 euroa, kun Tuusulan asukkaiden on ostettava HSL:n lähiseutu 3 -lippu, joka maksaa 158,40 euroa kuussa. HSL:n lähiseutu 3 -lippu tosin kelpaa kaikissa HSL-kunnissa. Nurmijärveläiset joutuvat ostamaan esimerkiksi Helsingin sisäisille matkoille erikseen HSLlipun. Nurmijärven kunnanvaltuusto päätti vuonna 2017 olla liittymättä HSL:ään. Päätöstä perusteltiin esimerkiksi sillä, että kuntalaisten näkökulmasta pääosalle nykyinen hinnoittelu on edullisempi kuin HSL:n lippujen hinnoittelu. Lisäksi osana HSL:ää Nurmijärven kunta ei enää päättäisi omista joukkoliikenneasioistaan. Esimerkiksi lipunhintoihin olisi runkomatkojen osalta tullut selkeä korotus, jolloin nykyisen 100 euron sijaan lipunhinta olisi paljon korkeampi. Lippuhintoihin yksittäisen HSL-kunnan vaikutusmahdollisuudet ovat erittäin rajalliset. Linjastorakenne on nykyisessä muodossaan suorien linjojen osalta paremmin kuntalaisten tarpeet huomioiva. Helsingin seudun kehyskunnista myöskään Järvenpää ei kuulu HSL:ään. Helsingin seudun kunnista mm. Nurmijärvi ja Järvenpää eivät kuulu Helsingin seudun liikenne HSL-kuntayhtymään. HSL Klaukkalantie 69, 01800 Klaukkala, puh. (09) 276 6710 Ma Pe 7.00-18.00, La 8.00-15.00
4 LÄHETÄ JUTTUVINKKI: toimitus@letterbox.fi 5 | 2019 MERVI SYVÄRANTA EDUSKUNTAAN kasvatustieteen maisteri, kansanedustajan avustaja Opetusja kasvatusalalla 10 vuotta Eduskunnassa 6 vuotta Sitoudun edistämään turvallista arkea, suomalaisten hyvinvointia, laadukasta koulutusta ja sujuvaa liikennettä. www.mervisyvaranta.fi mervi@mervisyvaranta.fi 74 PÄÄTÄ PIDEMPI. KAI-ARI LUNDELL luokanopettaja kaupunginvaltuutettu 62 ÄÄNESTÄ KOTIINPÄIN. kaiarilundel.blogspot.com SÄILYTETÄÄN SUOMI SUOMENA PERUSSUOMALAISET UUSIMAA Nyk k r r k v v k k v k y v py ke o k e ii i SIMO GRÖNROOS K nv P F eri 47 M A IN O K S E N M A K S A JA : S IM O G R Ö N R O O S Kaikkien kannattaisi suhtautua eroon positiivisen sallivasti ja erityisesti nimenomaan silloin, kun haluaa onnellisen parisuhteen Art House Oy:n kustantama kirjani keskittyy parisuhteessa elävien miesten ja naisten usein edestakaisin poukkoileviin pohdintoihin siitä, kannattaako heikoissa kantimissa olevaan suhteeseen panostaa vielä kerran kunnolla vai olisiko molempien osapuolten kannalta sittenkin parempi erota onnellisesti ja onnistuneesti, Kati Niemi kertoo. Kirja käsittelee parisuhteen parannuskeinoja, mutta lisäksi se tuo esille uusia ajatusmalleja vanhoihin tabuihin ja uskomuksiin. Kaikkien kannattaisi suhtautua eroon positiivisen sallivasti ja erityisesti nimenomaan silloin, kun haluaa onnellisen parisuhteen. Moni voisi saada hyvänkin parisuhteensa vahvemmalle pohjalle sallimalla itselleen ajatuksen mahdollisesta erosta, koska tällöin riidat ja ajoittain tylsä arki eivät olisikaan enää uhka perusturvallisuuden tunteelle, Kati Niemi valottaa. Jos pelkää liikaa tulevansa hylätyksi, on vaikeaa rohjeta avautuakaan omana itsenään puolisolleen juuri sellaisena kuin kuitenkin on. Jos siis haluaa tulla puolisonsa kohtaamaksi ja hyväksymäksi, on avattava itsensä alttiiksi myös mahdolliselle hylkäämiselle, Niemi jatkaa. Niemen kirja kannustaa ihmisiä ensisijaisesti tekemään päätöksen siitä, mitä haluaa elämäänsä, olipa se sitten selkeä päätös panostaa parisuhteeseen taikka päätös erota. Kirjassa ei anneta valmiita vastauksia, vaan pikemminkin sadoilla kysymyksillä ja uudenlaisilla parisuhdeja eropositiivisilla ajatuksilla möyhitään lukijan ehkä pinttyneitäkin ajatusmalleja, jotta lukija itse saa kaipaamiaan oivalluksia ja löytää omanlaisensa ratkaisunsa,Niemi kertoo. Kirjassa on tositarinoiden lisäksi reilut 50 erilaista mentaaliharjoitusta, joiden avulla lukija voi jäsennellä ajatuksiaan, toiveitaan, uskomuksiaan ja pelkojaan. Idea kirjan kirjoittamiseen syntyi Niemen opiskellessaan talousjohtajan ammattinsa ohessa sertifikoiduksi NLP-kouluttajaksi. Hän on itsekin käynyt läpi eroprosessin pitkästä parisuhteesta. Kun itse olen erittäin kiinnostunut ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta ja parisuhteiden parantamisesta ja kun olin juuri itse eronnut ex-puolisostani erittäin hyvissä väleissä, niin päätin mallittaa hyvän eroamisen taitoa syvähaastattelemalla lukuisia muita eronneita. Kirjassa näkyy toki myös pitkä johtajanurani, josta ammennan muun muassa energiaa antavaan päätöksentekoon, arvojen mukaisten tavoitteiden saavuttamiseen ja itsensäjohtamiseen liittyvissä teemoissa. Sinkkuna elelevä Niemi viihtyy Tapiolassa hyvin. Hän pitää Tapiolan siisteydestä, luonnonläheisyydestä, kävelyreiteistä ja palveluista. -Olen ystävillenikin kehunut myös Sandro`s -kantaravintolaani, jonka mainiot tarjoilijat tervehtivät minua aina halaillen, Kati Niemi naurahtaa. Talousjohtaja teki kirjan: Parempi parisuhde vai erinomainen ero? TAPIOLASSA asuva Kati Niemi on kuunnellut lukuisat määrät miesten ja naisten tositarinoita heidän parisuhdeongelmistaan. Tositarinat onnettomista, ja myös onnellisista, parisuhteista ja eroista ovat pääosassa Niemen kirjoittamassa kirjassa Rakkauden (r)evoluutio: parempi parisuhde vai erinomainen ero. Kati Niemi on perehtynyt miesten ja naisten parisuhdeongelmiin. SARA HUHTINEN MARJA KARVINEN ? Laitosvanhuksille ihmisoikeudet! ? Sähköyliherkkyys hyväksytyksi sairaudeksi! ? Pienten yritysten kannustaminen: Ne työllistävät! M ak sa ja : M ar ja Ka rv in en 187
LÄHETÄ JUTTUVINKKI: toimitus@letterbox.fi 5 5 | 2019 Keravan ja Nikkilän välinen junaliikenne halutaan aloittaa 2020-luvulla Kerava-Nikkilä -radan avaaminen henkilöliikenteelle on ottanut askeleen eteenpäin kun HSL:n hallitus päätti merkitä hankkeen yhdeksi ensi vuosikymmenellä toteutettavaksi hankkeeksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-ohjelmassa. MAL 2019 -suunnitelmassa kuvataan, miten Helsingin seutua kokonaisuutena pitäisi kehittää vuosina 2019-2050. Suunnitelmassa tavoitellaan vähäpäästöistä, houkuttelevaa, elinvoimaista ja hyvinvoivaa seutua. KeravaNikkilä -radan avaaminen henkilöliikenteelle kirjattiin yhdeksi konkreettisista toimista, joilla tavoitteisiin päästään jo vuoteen 2030 mennessä. Keravan ja Nikkilän välisellä radalla kulkee nykyisin tavarajunia Kilpilahteen sekä joskus museojunia. Radan muuttamisen säännölliseen matkustajaliikenteeseen on arvioitu maksavan noin 31 miljoonaa euroa. Investointi jakautuisi kuntien ja valtion kesken. Asemakaavoitus ja kaikki tarvittavat päätökset pyritään saamaan läpi niin, että liikenne alkaa 2020-luvulla. Henkilöjuna on vähäpäästöinen ja ilmastoystävällinen liikkumismuoto, joka yhdistää aiempaa tiiviimmin Ahjon, Nikkilän ja Talman osaksi Helsingin seutua ja metropolialuetta. Samalla henkilöjunayhteys mahdollistaa Ahjon, Nikkilän ja Talman kehittämisen ja rakentamisen raideliikenteeseen tukeutuen, kertoi Keravan kaupunginjohtaja Kirsi Rontu Keravan verkkosivuilla. KERAVALTA saattaa pyrhältää lähijuna Sipoon Nikkilään kymmenen vuoden päästä. Kerava-Nikkilä -radan kunnostaminen henkilöjunaliikenteeseen parantaisi myös Järvenpään ja Nikkilän sekä Tuusulan Jokelan ja Nikkilän välisiä yhteyksiä. R-junasta voisi nimittäin vaihtaa Keravan rautatieasemalla Nikkilän junaan. patinen.fi Kokoomuksen Lohjan kunnallisjärjestö, Jussi Patisen tukiryhmä HYVÄ, PAREMPI, PATINEN Koulutuksen ja kunta-alan osaaja Äänestä Jussi Patista! 161 Lue lisää Jussin ajatuksia: patinen.fi MIIKKA SOIVIO YMPÄRISTÖ JA LIIKENNE INHIMILLISYYS HYVINVOINTI KOULUTUS EHDOLLA EDUSKUNTAAN KANDIDAT TILL RIKSDAGEN 171 M ak sa ja : Pr o M iik ka So iv io ry . Kirsi MÄKILAINE Niilo KÄRKI Sairaanhoitaja Kaupunginvaltuutettu Everstiluutnantti evp. Kriisinhallintaveteraani Valtuustoryhmän pj. 65 55 Luonnollisesti Perussuomalainen Sisulla ja sitkeydellä Uusimaa Eh d o kk ai d en m ak sa m a Keravan rautatieasema.
6 LÄHETÄ JUTTUVINKKI: toimitus@letterbox.fi 5 | 2019 Järjestelmä vaikuttaa toistaiseksi kunnalle arvokkaalta Tuusula ei ole saamassa kaupunkipyöriä vielä vuosiin Kunta on hakenut vuoden 2019 alussa Traficom:sta liikkumisen ohjauksen valtionapua projektille, jossa olisi muun muassa suunniteltu ja pilotoitu kaupunkipyörän kaltaista, Tuusulaan soveltuvaa ratkaisua. Se olisi voinut olla landepyörä-järjestelmä. Valtionapua haettiin 50 000 euroa, mutta Tuusulan kunnalle ei tukea myönnetty. Tuusulan alueella kiinteisiin pyöräasemiin perustuva järjestelmä vaikuttaa toistaiseksi kunnalle arvokkaalta, jos se toteutetaan sellaisessa laajuudessa joka palvelee merkittävää osaa kunnan taajamien alueesta. Asemattomien kaupunkipyörien järjestelmän toimivuuden kannalta kunnan pyöräpysäköinti-infra vaatii vielä selvää kehittämistä ennen kuin asemattoman järjestelmän toimintaedellytykset voisivat olla olemassa, kerrotaan Tuusulan teknisen lautakunnan lausunnossa kunnanhallitukselle. Tuusulassa on laadittu kunnan oma pyöräilyn edistämissuunnitelma, joka on käsitelty kunnanvaltuustossa 12. marraskuuta 2018. Pyöräilyn edistämisen toimenpidesuunnitelmassa on priorisoitu kolmisenkymmentä toimenpidettä. Kaupunkipyöräjärjestelmän tarkempi selvittäminen on mukana toimenpidelistassa, mutta sitä ei ajallisesti tai tärkeytensä puolesta ole nostettu ensimmäisiin toteutettaviin toimenpiteisiin. Ajallisesti asian on nähty olevan ajankohtainen vasta 2030-luvulla. Taustalla on oletukset muun muassa Tuusulan taajamien maankäytön kehittymisestä seuraavan vuosikymmenen aikana. TUUSULAAN ei näillä näkymin perusteta kaupunkipyöräjärjestelmää vielä pitkään aikaan. LIITY KESKUSTELUUN WWW.LEENAMERI.FI LEENA MERI EDUSKUNTAAN UUSIMAA 64 ? kansanedustaja ? varatuomari ? eduskuntaryhmän puheenjohtaja UUDENMAAN OMA ARJA JATKAMAAN EDUSKUNNASSA! Olen kansanedustaja Arja Juvonen, mutta olen myös hoitaja. Suomea ja sen kansaa on hoidettava hyvin MINÄ HOIDAN. ARJA JUVONEN Kansanedustaja, geronomi(AMK), perushoitaja, vanhustyön erikoisammattitutkinto www.ar a v nen.fi Puh. 050-5311108 Arja Juvonen tukiyhdistys 49 Ilmari Kekkonen Metallialan yrittäjä, Vantaa 120 Uusimaa Satu Lampi .com 58 vanhempi rikoskonstaapeli kunnanvaltuutettu kunnanhallituksen jäsen Turvallinen Suomi Vaikka aamuisin on vielä koviakin pakkasia, niin lämpötilat kipuavat päivisin isossa osassa maata plussan puolelle. Ilmojen lauhtumisen myötä tiet ovat täynnä teräväreunaisia routakuoppia ja halkeamia, jotka aiheuttavat helposti rengasja rannevaurioita sekä hajottavat iskunvaimentimia ja tukivarsia. Vaikka voisi kuvitella tienpitäjän eli pääsääntöisesti valtion tai kunnan vastaavan auton korjauskustannuksista, ei asia ole niin yksiselitteinen. Mahdolliseen vahingonkorvausvelvollisuutee vaikuttaa tapauskohtaisesti se, voidaanko vahingon katsoa aiheutuneen tien virheellisestä hoidosta, puutteellisesta kunnossapidosta tai muista laiminlyönneistä. Tienpitäjä saattaa välttyä korvausvelvollisuudesta esimerkiksi kertomalla routavaurioista liikennemerkillä, kertoo Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen tiedotteessa. Usein huonokuntoisen tien ongelmia hoidetaan myös alentamalla nopeusrajoitusta. Se on helppoa ja tienpitäjälle halpaa, mutta tienkäyttäjien kannalta täysin väärä tapa. Kyllä meidän pitää huolehtia, että tiet pysyvät niille suunnitellulla nopeudella ajettavassa kunnossa. Jos auto rikkoutuu routakuoppaan ajon seurauksena, on vahingosta syytä ilmoittaa heti eteenpäin, Autoliitto neuvoo. Mikäli tienpinnan vaurio on maantiellä, jossa Ely-keskukset vastaavat tien kunnosta, autoilijan kannattaa olla heti yhteydessä Tienkäyttäjän linjaan, puhelinnumero: 0200-2100. Jos vaurio on kunnan tai kaupungin katuverkolla, korvausvaatimus esitetään kunnalle tai kaupungille. Jos vauriot ovat suuria tai vahingosta aiheutuu henkilövahinkoja, pitää siitä ilmoittaa myös poliisille. Routakuopista, tien puutteellisesta kunnossapidosta ja muista liikennettä vaarantavista ongelmista tiestöllä voi ilmoittaa Tienkäyttäjän linjaan, vaikka auto ei olisikaan vaurioitunut. Autoliitto: Routakuopat voivat rikkoa autoja SUOMEN tiestöllä on nyt valtavasti routavaurioita, jotka voivat vahingoittaa autoa. Tieston kunnossapitoon tarvitaan Autoliiton mielestä rahaa.
LÄHETÄ JUTTUVINKKI: toimitus@letterbox.fi 7 5 | 2019 LÄHETÄ JUTTUVINKKI: toimitus@letterbox.fi 15 4 | 2019 Kodin Hankinnat | 7 Maaliässien tarina alkoi Kuusamosta Kuusamolaiset Määtän veljekset Kalervo ja Markku varttuivat rakennusalan yrittäjäperheessä ja tästä syntyi heidän suuri kiinnostuksensa rakennusalaa kohtaan. Rakennusalan kokemusta kertyi muun muassa talonrakentamisesta, putkitöistä ja parvekelasituksista. Veljekset olivat erityisen kiinnostuneita yrittäjyyttä kohtaan. Näin he alkoivatkin opiskelemaan kauppatieteitä Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa. Kesätöitä opiskelujen aikana oli tehtävä ja ulkomaalauksien sesonkiluonteisuus sopi täydellisesti veljeksille. Kun kokemusta maalaustöistä ja muista rakennusalan töistä oli tarpeeksi ja opiskelujen tuomat valmiudet yrittämistä kohtaan, veljekset perustivat vuonna 2016 perheyrityksen Maaliässät Oy. YRITYKSEN TAVOITTEENA ON TYYTYVÄISET ASIAKKAAT ”Meille tärkeää on asiakkaiden tyytyväisyys. Nimenomaan asiakkaidemme tyytyväisyyden kautta tunnemme työmme tärkeäksi. Tästä syystä yrityksemme keskittyy vahvasti asiakaspalvelun ja työn laatuun.” ”Työntekijöiden tyytyväisyys on toinen yrityksen tärkeimmistä tavoitteista. Haluamme olla sellainen työpaikka missä olisi itsellä ja muilla mukava olla töissä.” ”Huomiomme aina asiakkaamme ja heidän erikoisvaatimuksensa. Jätämme aina työmaan puhtaaksi ja teemme lopputarkastuksen yhdessä asiakkaan kanssa.” ”Useiden vuosien kokemuksemme maalaustöistä ja hyvä tukiverkko maalinvalmistajien kanssa takaavat onnistuneen lopputuloksen..” MAALIÄSSÄT tekee talojen ulkoverhouksien ja kattojen maalauksia pääkaupunkiseudulla. MITEN MEILTÄ TILATAAN: Jos olet talon maalauksen tarpeessa tai tarvitset lisätietoa: Soita meille tai lähetä nettisivuilla yhteydenottopyyntö, niin sovitaan aika arviokäynnille. Laskemme tarjouksen maalauksesta arviokäynnin perusteella. Tarjouksen laskeminen on täysin ilmainen eikä sido mihinkään. Maaliässät puh. 044 373 7337 kalervo.maatta@maaliassat.fi www.maaliassat.fi Yrityksemme keskittyy vahvasti asiakaspalvelun ja työn laatuun ? Markku Määtän mukaan yritystoiminnassa tärkeintä on asiakkaiden ja työntekijöiden tyytyväisyys.
8 NURMJÄRVI 4 | 2019 Seuraava Nurmijärvi-lehti ilmestyy 2.5. Kävijähuippu oli joulukuussa, jolloin luistelijoita oli reilut 27 000. Kävijämäärät olivat korkeimmillaan alkukaudesta ja laskivat kohti kevättalvea. Helmikuussa kävijöitä oli enää 7 700 ja maaliskuussa muutama tuhat. Kirkonkylän tekojääradalla kävi luistelijoita ympäri Suomen. Kauden aikana myös useiden kuntien ja kaupunkien päättäjiä kävi tutustumassa tekojäärataan. Suomen pikaluistelun maajoukkue treenasi joulukuussa Nurmijärven tekojääradalla. Kirkonkylän tekojäärata houkutteli yli 60 000 kävijää NURMIJÄRVEN Kirkonkylän tekojääradan talvikausi päättyi 17. maaliskuuta. Nurmijärven kunnan tiedotteen mukaan tekojääradalla kävi kauden aikana noin 62 000 luistelijaa. Suuri itsepalvelukirpputori Kuva Renja Nurmi 09-290 3830 Yrittäjäntie 9 Klaukkala Varaa myyntipaikaksi kirppispöytä tai huonekaluneliö. Onnistuu paikanpäällä, soittamalla tai netissä! www.viirinkirppis.fi VUOKRAA ASTIAT JUHLIISI Astiat pieniin sekä isompiin tilaisuuksiin, vuokraat vain ne mitä tarvitset ja palauttaa voit likaisena PESE ITSE!! VUOKRAA PAINEHUUHTELULAITE Sohvat, patjat, autonpenkit, matot ym. kangaspinnat. Yhtä helppoa kuin imurointi ! HELPOTA MUUTTOASI! Vuokraa puhtaat muoviset muuttolaatikot. Meiltä myös nokkakärryt, jätesäkit, kiristekalvot ym. POPNET OY ASTIA-, MUUTTOLAATIKKOJA SIIVOUSKONEVUOKRAUS Puh. 0400 472 993, Nahkelantie 99, Tuusula. Mediatiedot 2019 Pentti Sirviö Puhelin: 045-2610260 Sähköposti: pentti.sirvio@letterbox.fi www.nurmijarvi-lehti.net Varaa oma näkyvyytesi Tammi Helmi Maalis Huhti Touko Kesä Heinä Elo Syys Loka Marras Joulu 14 4 11 8 5 10 8 5 9 7 4 2 8 29.1 5 2 30.4 4 2 30.7 3 1 29.10 26.11 Kuukausi Päivä Aineistopäivä ILMESTYMISJA AINEISTOPÄIVÄT ILMOITUSKOOT JA ILMOITUSHINNAT Koko Hinta Mitat (leveys x korkeus) 280€ 1/4 126 x 178 mm 500€ 1/2 255 x 178 mm 1/1 255 x 360 mm 140€ 1/8 126 x 88 mm 900€ Hintoihin lisätään alv 24% Alennukset olemme porrastaneet Ilmoituskertojen/vuosisopimuksen mukaan. Etusivu +50% Takasivu + 25% Kysy lisää! AINEISTOT Valmisaineistot pdf-muodossa sanomalehtiasetuksin viimeistään Ilmestymistä edeltävänä tiistaina klo 12.00 osoitteella: taitto@letterbox.fi Vaaka Sivupalkki Karuselli Teksti-ilmoitus 980x120px 300x250px 300x250px 80 Merkkiä 500€ 280€ 140€ 60€ Nimitys Koko Hinta MOBIILI JA VERKKOILMOITUKSET Sisältää näkyvyyden 30 päivän ajan. Jakelua kotitalouksiin ja kivijalka-yrityksiin Klaukkalan keskuksen, sekä Lepsämän alueella. Lisäksi hyvin kattava telinejakeluverkko talousalueella. Kysy painoja jakelutarjousta omalle esitteellesi. Kiertoliittymän rakentaminen Rajamäentielle käynnistyy Rajamäentien ja Kiljavantien risteykseen rakennetaan kiertoliittymä. Lisäksi toteutetaan Kiljavantien suojatiesaarekkeet järjestelyineen. Työt ovat alkaneet maaliskuussa. Hankkeen arvioidaan valmistuvan lokakuun 2019 loppuun mennessä. Rakennusurakka aiheuttaa työnaikaisia liikennejärjestelyjä, jotka haittaavat jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja autoilijoiden liikkumista alueella. Urakassa uusitaan myös Rajamäentien alittava kävelyn ja pyöräilyn alikulkutunneli. Lisäksi parannetaan kaukolämpöja vesihuoltoverkostoa. Yrittäjä! Tässä on paikka sinun ilmoituksellesi. Kysy lisää myynti@letterbox.fi Leikkaa tästä mukaasi tai kuvaa kännykkääsi pääkaupunkiseudun radioasemien taajuudet ja nauti suosikkiohjelmistasi! Taajuus Radiokanava 87,9 Radio 1 88,6 Helmiradio 89 Radio Dei 89,7 Business FM 90 Radio Aalto 91,1 Loop 91,9 Yle X 92,5 Radio Aalto 92,9 Classic 94 Radio Suomi 94,9 Radio Rock 95,2 HitMix 96,2 Iskelmä Helsinki 96,8 NRJ 97,5 Mondo 98,1 Radio Suomipop 98,5 Radio Helsinki 98,9 Radio Extrem 99,4 Radio City Helsinki 100 Nostalgia 100,3 Lähiradio 101,1 Radio Vega 101,4 Spirit FM 101,8 Radio Aalto 102,4 Bassoradio 102,8 SuomiRock 103,1 Järviradio 103,7 Yle Puhe 104,6 KISS 105,5 Nostalgia 106,2 Radio Nova 106,9 Radio Sputnik