1 suomalainen tee maistuu maailmalla s. 4 NOPEAA ENSIAPUA JA VARAUTUMISTA TULEVAAN s. 13 VAHVUUTENA KOTIMAISUUS JA VASTUULLISUUS s. 8 2/2020
2 yrittäjän sähköinen työkalupakki w w w. k e u k e . f i Maksuton palvelu sinulle. Aina ajantasaiset perustiedot yrityksen pyörittämiseen. Klikkaa yritystulkkiin osoitteessa keuke.fi Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus • Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus netissä itteessa keuke.fi v va a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a ah h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h hv v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v viiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s st t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t tu u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u us s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s
3 Koronaepidemian puhkeamisesta ja poikkeusajan alkamisesta on nyt noin kolme kuukautta. Tässä neljännesvuodessa olemme oppineet sopeutumaan, sietämään ja tyytymään. Mutta väittäisin, että olemme ennen kaikkea oppineet muuttumaan ja muuttamaan tapojamme toimia – yksilöinä ja yrityksinä. Gallupit kertovat, että korona on vienyt tuloja lähes 80 prosentilta yrityksistä. Kymmenesosalta liikevaihto on loppunut kokonaan. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki liikevaihtoa menettäneet yritykset olisivat jääneet tumput suorina odottamaan konkurssia. Päinvastoin, yritykset ovat reagoineet nopeasti, sopeuttaneet ja keksineet uusia tapoja tehdä bisnestä. Meillä Keukella on annettu koronasta aiheutuvaa kriisiapua lähes tuhannelle yritykselle. Nopea reagointi onkin ollut neuvonnan kärkenä. Kun turhat juoksevat kulut saadaan nopeasti leikattua tai siirrettyä ja rahoitus kriisin yli järjestettyä, on hetki aikaa miettiä seuraavaa siirtoa. Tulevaisuutta on aina vain vaikeampi ennustaa. Paluuta normaaliin ei ole, enkä ole lainkaan varma, onko olemassa sellaistakaan kuin uusi normaali. Erilaisia skenaarioita maalaamalla voi kuitenkin valmistautua tulevaan, oli se sitten millainen tahansa. Tärkeää onkin ymmärtää, että yrityksellä pitää olla erilaisia suunnitelmia. Yhdellä ja samalla liiketoimintamallilla ei enää pärjää. Me Keukessa olemme juuri tätä kaikkea varten. Me neuvomme ja sparraamme, me autamme uudelle polulle ja uuteen kasvuun. Ja nyt jos koskaan kannattaa olla aktiivinen yrityksen uudistamisessa, sillä pelikenttä on uusi ja ihmeellinen. Epänormaalin normaali. Aurinkoisia kesäpäiviä ja positiivista mieltä, Elina Pekkarinen toimitusjohtaja p ä ä k ir j o it u s keuke postia 2/2020 JULKAISIJA >> Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy PÄÄTOIMITTAJA >> Elina Pekkarinen, toimitusjohtaja TOIMITUS, KUVAT JA TAITTO >> Mainossatama Oy ILMESTYMINEN >> 3 numeroa vuodessa PAINOSMÄÄRÄ >> 8 000 kpl VARAA OMA AIKASI MA-PE 9.00-15.00 050 341 3210 ( soitamme tarvittaessa takaisin) Ajan voi varata myös sähköpostitse keuke@keuke.? 3 PALUU EPÄNORMAALIIN NORMAALIIN
4 Teetalo Nordqvistin kokoushuoneessa Nurmijärvellä vieraille tarjoillaan, mitä muutakaan kuin teetä. Pannussa on haudutettuna teelaatujen samppanjaksikin kutsuttua intialaista darjeelingteetä, jota tuotetaan Himajalan rinteillä. Mutta mikä tekee teestä suomalaisen ja vientikelpoisen? T t l N d i ti k k h N ijä llä i ill t j ill itä t k k i suomalaista eksotiikkaa maailman teekansoille Teetalo Nordqvist on vuonna 1979 perustettu perheyritys, jota johtaa nyt toisessa polvessa Riku Nordqvist yhdessä siskonsa kanssa. Yrityksen perustaneet vanhemmat ovat edelleen mukana hallitustyössä. Riku Nordqvist kertoo kasvaneensa yritykseen kesätöiden ja useiden eri tehtävien kautta – varastosta toimitusjohtajaksi. ”Perheyritys tarkoittaa meille pitkäjänteistä kehittämistä ja kasvua.”
Suomalainen teetalo Nordqvist Oy on vienyt jo kymmenen vuoden ajan omia teetuotteitaan maailman johtaviin teemaihin Venäjälle, Japaniin, Britteihin, Etelä-Koreaan ja Kanadaan. Kuulostaa varsin luonnolliselta viedä teetä niihin maihin, jossa sitä kulutetaan, mutta millä eväillä suomalainen brändi pärjää kilpailussa? – Esimerkiksi Japanissa, joka on meille tällä hetkellä potentiaalisin vientimaa, ensimmäinen kiinnostus herätetään Suomieksotiikalla. Se on sitä matkailun avulla saavutettua mielikuvaa. Mutta toiseen ostokertaan tarvitaan, että tuote on oikeasti laadukas ja mielenkiintoinen, kertoo Nordqvistin toimitusjohtaja Riku Nordqvist. Viennin reilu kasvattaminen on osa Nordqvistin kasvustrategiaa. Tavoitteena on, että muutaman vuoden kuluttua viennin osuus on 50 prosenttia liikevaihdosta. Se tarkoittaa kokonaisliikevaihdon tuplausta seitsemästä miljoonasta 15 miljoonaan. Juuri vienti etunenässä Nordqvist osallistui tänä vuonna myös Kasvu Openin Uudenmaan kasvupolulle. – Lähdimme hakemaan uusia kontakteja ja näkökulmia vientiin. Olemme jo aikaisemmin huomanneet, että vientiä kannattaa tehdä yhdessä toisten yritysten ja brändien kanssa. Näyttää siltä, että Kasvu Openista löytyi uusi tällainen vientikumppani, jonka kanssa synergiat ovat kohdillaan. Tee jokaiseen hetkeen Suomalaiset ovat tunnetusti kahvikansaa, mutta tee kasvattaa suosiotaan koko ajan. Eikä vain perinteisenä mustana ja kuumana juomana maidolla tai ilman. – Me uskomme, että tee tulee yhä enemmän arkipäiväistymään, mikä tarkoittaa, että sitä nautitaan yhä useammalla tavalla. Siitä tulee osa ruoanlaittoa, kosmetiikkaa, erilaisia kylmiä ja kuumia drinkkejä, Riku Nordqvist kuvailee. Nordqvistilla syntyy innovaatioiden pohjalta uusia tuotteita muutama puolessa vuodessa. Tämä pitää sisällään uudet sekoitukset ja sarjauudistukset. Uutta ovat muun muassa hot&cold-sarja, jonka makuja voi hauduttaa ja nauttia kuumana tai kylmänä. Ulkomaan viennissä kärkeen nousevat suomalaisilla luonnon raaka-aineilla maustetut teet. – Esimerkiksi japanilaiset ovat hyvin tietoisia teen terveysvaikutuksista. Kun siihen yhdistetään puhtaasta suomalaisesta luonnosta poimitut marjat ja niiden terveysvaikutukset, niin meillä on varsin mielenkiintoinen tuote tarjolla. – Suomalaisten marjojen hyödyntäminen on vaatinut paljon osaamista, tuotekehitystä ja teknologiaa, että saamme oikeasti niistä irti muutakin kuin värin. Pakastekuivausmenetelmä mahdollistaa, että talteen saadaan myös aromit ja hivenaineet. Sopivasti vihreä paikka Nordqvist muutti Vantaalta Nurmijärven Ilvesvuoren yritysalueelle kaksi vuotta sitten. Vielä uutuuttaan hohtavat tilat sijaitsevat jylhän kallion laella. – Lähdimme hakemaan meidän brändille sopivaa paikkaa, sellaista, jossa on vihreyttä, aurinkoa ja ilmaa ympärillä. Valinta nivoutuu myös osaksi meidän vastuullisuutta ja ympäristöarvoja. Meille nämä asiat tarkoittavat yksinkertaisia ja luonnollisia valintoja, kuten pakkausmateriaalit tai alkutuotannon pieni hiilijalanjälki, jotka yhdessä tekevät suuren vaikutuksen, Riku Nordqvist kertoo. – Me teemme sitä, mitä asiakkaat arvostavat. Vuosittain teetettävässä kuluttajatutkimuksessa vastuullisuus on noussut vuosi vuodelta enemmän esille ja valintojen kriteeriksi. Näistä asioista me pyrimme myös viestimään entistä enemmän. Uudet modernit tilat mahdollistavat kasvun ja toiminnan laajentamisen. Nordqvistille on erittäin tärkeää, että tuotanto on pääosin suomalaista ja Suomessa tehtyä. – Heti kun muutimme tänne Nurmijärvelle, Keukelta tultiin esittäytymään meille. Olin todella positiivisesti yllättynyt, miten hienoja palveluja ja tukea yrityksille on täällä saatavilla. Siitä tuli heti sellainen tunne, että täällä on hyvä yrittää. Lue lisää tämän vuotisesta Kasvu Openin Uudenmaan Kasvupolusta ja Keski-Uudenmaan yritysten menestyksestä sivulta 10. ” Me uskomme, että tee tulee yhä enemmän arkipäiväistymään, mikä tarkoittaa, että sitä nautitaan yhä useammalla tavalla. ” 5
6 Miksi yritys tarvitsee brändin ja markkinointia? Yrityksillä on liiketoimintasuunnitelma, jossa on määritelty, mitä yritys tekee ja kenelle. Brändiä tarvitaan, jotta yritys erottuu muista vastaavista yrityksistä ja markkinointia tarvitaan, jotta asiakkaat tietävät yrityksen olemassaolosta. Painotamme aina, että markkinointi on investointi yrityksen menestykseen siinä missä tilat, laitteet ja koneetkin. Mutta se ei saa olla mikään kertainvestointi, vaan sitä pitää tehdä johdonmukaisesti vuodesta toiseen. Mistä brändin rakentaminen alkaa? Aluksi jutellaan yhdessä asiakkaan kanssa, tunnustellaan ja tullaan tutuksi. Me emme laskuta ensimmäisestä palaverista. Sen tarkoituksena on kysyä oikeita kysymyksiä ja päästä selville asiakkaan mielikuvista ja toiveista. Tärkeintä on, että asiakas on innostunut ja että me innostumme. Mitä ovat uuden yrityksen ”must have” markkinointijutut? Kaikki lähtee ilmeestä ja brändistä. Asiakaslupaus pitää tietenkin olla ja ymmärrys kohderyhmistä. Mutta jos mennään konkreettisiin asioihin, niin yritysilmeen jälkeen tulee käyntikortti, nettisivut, henkilökuvat, tarrat. Niillä pääsee hyvin liikkeelle ja ne on vähän pakkokin myös olla, jos aikoo erottua ja kuulua massasta. Onko mainostoimistoon helppo tulla asiakkaaksi? Mainostoimisto on joillekin tuntematonta aluetta ja siksi sitä ehkä vierastetaan. Me pyrimme pitämään kaiken hyvin läpinäkyvänä, työprosessit ja laskutuksen. Se auttaa ymmärtämään, mitä me teemme ja miksi vaikka nettisivut maksavat sen verran kuin maksavat. Meidän missiomme on, että asiakkaamme huomataan, ymmärretään ja muistetaan. Me teemme siis työtä vain ja ainoastaan asiakkaidemme puolesta. Me myös puhumme turvallisesti samaa kieltä asiakkaan kanssa. Missään nimessä ei ole tarkoitus harhauttaa ketään käyttämällä ammattislangia ja vaikeasti selitettäviä termejä. A s ia n t u n t ij a p ö r s s i mitä mielikuvaa haluat viestiä? Tä llä pa lst al la es ite llä än Ke uk en as ia nt un tij av er ko sto a, jok a ko os tu u lu ot et ta vi sta ja pa ik al lis ist a to im ijo ist a. Lö yd ät As ia nt un tij ap ör ss in to im ija t w w w .ke uk e.? /a sia nt un tij ap or ss i Mikä on brändi ja millainen on sinun brändisi? Markkinointiviestinnän suunnittelu lähtee yrityksen ilmeestä ja perusviesteistä. Mainostoimisto Ohoi Creative Oy:n Roope Lehtoranta, Tiia Lintula ja Kalle Särkkä auttavat yrityksiä rakentamaan brändiä ja muuttaman mielikuvat kuviksi ja sanoiksi.
7 HINTA A j a n k o h t a is t a y r it y k s is s ä Oman liiketoimintasuunnitelman jumppaaminen on helppoa Business Model Canvasin eli liiketoimintakartan avulla. Helppoa siitä tekee sen, että voit vaihtaa kohderyhmiä, avainkumppaneita, kriittisiä tehtäviä ja resursseja – ja löytää ehkä palveluillesi kokonaan uusia kohderyhmiä tai nykyiselle liiketoiminnalle kokonaan uusia palveluja uusien kumppaneiden kanssa. Liiketoimintakartta pistää sinut myös miettimään ja kirjaamaan ylös kaikki ne olennaiset asiat, joita tarvitset bisneksen pyörittämisessä. Mikä on yrityksesi tai tietyn palvelun kulurakenne ja millainen on kassavirta? Entä miten ja missä puhuttelet asiakkaitasi? Monilla on tällä hetkellä suuri tarve keksiä jotain uutta. Helpoin tapa on kuitenkin lähteä liikkeelle olemassa olevista resursseista ja osaamisesta. Mistä ja missä on nyt kysyntää ja miten minä voin siihen vastata? Löydät Business Model Canvasin Keuken verkkosivuilta (kirjoita sivuillamme olevaan hae palveluistamme -kenttään Business Model Canvas). Kannattaakin aloittaa kilpailuedun suunnittelu kysymällä, mitä sellaista voin antaa ja tuottaa asiakkaalle, että hän kokee saavansa enemmän? Tavoitteena on siis tehdä asiakkaasta niin tyytyväinen, että hän mielellään maksaa pyytämäsi hinnan. Jo pelkästään palvelutilanteen muotoileminen asiakasta kuuntelevaksi ja huomioivaksi voi olla peruste palata takaisin uudelleen. Tai asiantuntevat ja hyvät neuvot tuotteen kylkeen. Tai jos asiakas saa sinulta niin täydellisen palvelukokonaisuuden, että se säästää asiakkaan aikaa ja siten myös rahaa. Tule pohtimaan hinnoittelua Keuken asiantuntijan kanssa. Miten kasvatetaan tuotteiden lisäarvoa ja miten saat tuotteillesi ja palveluillesi paremman hinnan? liiketoimintasuunnitelman jumppausta hinnoittele oikein Uuden kehittäminen on nyt ajankohtaisempaa kuin koskaan. Tämä erikoinen tilanne on laittanut kiinni kauppoja ja ravintoloita, peruuttanut kaikki tapahtumat ja pistänyt stopin matkailulle – välillisistä vaikutuksista puhumattakaan. Mitä siis tilalle? Hinta on ehkä tunnetuimpia ja käytetyimpiä kilpailumetodeja. Se on kuitenkin hyvin lyhyt tie – hintaa kun ei voi puristaa loputtomiin. Siksi omissa tuotteissa ja palveluissa kannattaisikin keskittyä enemmän lisäarvon ja asiakashyödyn tuottamiseen.
8 hyvin suunniteltu on puoliksi myyty Tavaton innostus, suunnitelmallinen ote ja vahva usko omaan tekemiseen. Siinä kolme asiaa, jotka siivittivät tuusulalaisen Miiko Design Oy:n ensiaskeleita. Niiden avulla yritys aikoo viedä suomalaista muotoilua myös maailmalle. Ensin on kuitenkin kehitettävä omia myyntiprosesseja sekä selvittävä koronaviruksen aiheuttamasta poikkeuksellisesta ajasta.
9 Hirvennahasta valmistettu laukku tuntuu kädessä ihanan pehmeältä sekä laadukkaalta. Olalle aseteltuna ja peilistä katsottuna on helppo kuvitella, että tyylikäs design ihastuttaisi vielä vuosienkin jälkeen. – Ihmiset haluavat nykypäivänä ostaa laatua. Huolellisesti suunniteltu ja valmistettu tuote kestää aikaa ja käyttöä. Aivan kuten hyvien perustusten varaan rakennettu yrityskin, Miiko Design Oy:n pääosakas Sanna Paakki sanoo. Paakki tietää mistä puhuu, sillä poikkeukselliset ajat ovat iskeneet myös hänen luontoaiheisia sisustusja lahjatuotteita sekä asusteita suunnittelevaan ja myyvään yritykseensä. – Meillä on jälleenmyyjiä ympäri Suomen ja muutamia myös ulkomailla. Tuotteitamme ostetaan paljon myös liikeja yrityslahjoiksi, mutta nyt myynti on peruuntuneiden tapahtumien vuoksi hiljentynyt. Onneksi yksityiset ihmiset sisustavat nyt innolla kotejaan ja ostavat tuotteitamme verkkokaupasta. – Tämän kevään aikana on korostunut se, miten tärkeää on, että emme ole rakentaneet liiketoimintaamme vain yhden asiakassegmentin varaan. Siitä suuri kiitos Keuken yrityskehittäjille, inspiroiville koulutuksille sekä Tutka-palvelulle, jonka avulla olemme päässeet kehittämään omaa toimintaamme, osakas Hilla Liukko kertoo. Myyntiä muotoilemassa Hiljentyneestä myynnistä huolimatta Miiko Designin yrittäjillä on kädet täynnä töitä ja päät pullollaan ideoita. – Viimeiset kolme vuotta ovat olleet yrityksessämme kovan kasvun aikaa. Nyt meillä on kerrankin tilaisuus kehittää esimerkiksi verkkokauppaamme ja miettiä, miten aiomme tulevaisuudessa tehdä suomalaista designia tunnetuksi myös maailmalla. Yhteiskuntamme on ottanut nyt melkoisen digiloikan, joka luo meidän kaltaisillemme yrityksille myös uusia mahdollisuuksia, Liukko sanoo. – Jalostamme myös myyntiprosessiamme niin, että saamme tavoitettua yritysasiakkaat entistä paremmin sähköisesti. Keuke oli tässäkin asiassa tukenamme ja he auttoivat meitä liiketoiminnan häiriötilanteisiin myönnettävän kehitysrahoituksen hakemisessa, Paakki kertoo. Vaikka ostaminen on siirtynyt toistaiseksi vahvasti verkkoon, sekä Paakki että Liukko arvelevat, että tulevaisuudessa myös perinteisestä kivijalkaliikkeestä voi muodostua monille yrityksille myyntivaltti. – Kun elämä pikkuhiljaa normalisoituu, ihmiset kaipaavat varmasti yhä enemmän aitoja kokemuksia ja ihmisläheistä palvelua. Yksi haaveistamme on vielä joskus perustaa isompi showroom, jossa luonto herää henkiin ja ostokokemuksesta tulee oikea elämys, Paakki sanoo. Kotimaisuudelle rakennettu Miiko Designin ja sen yrittäjien tarinaa kuunnellessa käy selväksi, että yrityksen liiketoiminta rakentuu pitkälti vastuullisuuden ja kotimaisuuden varaan. – Sanna suunnittelee kaikki tuotteemme itse ja ne valmistetaan suomalaisten osaajien käsissä. Kotimainen työ ei ole aina se kaikista edullisin vaihtoehto, mutta se on brändimme kulmakivi ja tärkeä erottautumistekijä yrityksellemme, Liukko sanoo. – Otamme tuotteiden kustannukset ja kannattavuuden kuitenkin huomioon jo niiden suunnitteluvaiheessa. Vaikka työmme on luoda taidetta ja designia, pyöritämme ensisijaisesti tuottavaa liiketoimintaa, Paakki sanoo. Kuluneet pari kuukautta ovat olleet Miiko Designin kuusivuotisen historian poikkeuksellisimmat, mutta yrittäjillä riittää kuitenkin uskoa tulevaan. – Tämän kriisin myötä monet ihmiset ovat löytäneet uudelleen yhteyden luontoon ja miettivät enemmän omia arvojaan. Uskomme, että kun pahin hämmennys hälvenee, yhä useammat haluavat panostaa vastuullisuuteen, laatuun ja kotimaisuuteen. Silloin meidän tuotteillamme tulee olemaan kysyntää, Liukko sanoo. ”Tämän kevään aikana on korostunut se, miten tärkeää on, että emme ole rakentaneet liiketoimintaamme vain yhden asiakassegmentin varaan.”
10 Yksinyrittäjätukea vielä saatavilla Valtio on vastannut yritysten hätään tarjoamalla erilaisia tukia. Yksinyrittäjät voivat hakea 2000 euron toimintatukea epidemian aiheuttaman taloudellisen tilanteen saamiseksi kestävämmälle pohjalle. Järvenpään, Keravan, Karkkilan, Tuusulan, Pornaisten, Nurmijärven ja Sipoon yksinyrittäjät voivat tehdä tukihakemuksen Keuken verkkosivuilla. Varsinainen tukipäätös ja mahdollinen maksu tehdään kunnassa. Yksinyrittäjätukea voi hakea edelleen ja tukea on myös reilusti jäljellä. Tukea haettaessa kannattaa käyttää aikaa tarvittavien liitteiden kasaamiseen. Tukea voi käyttää ja hakea yritystoimintaa varten hankittujen tilojen ja laitteiden kustannukset sekä kirjanpitoja toimistomenoihin. Linkki yksinyrittäjätuen hakuun: www.keuke.? /ajankohtaista/yksinyrittajatuki/ u u t is e t Uudenmaan Kasvupolun potentiaalisimmiksi kasvuyrityksiksi on valittu nurmijärveläinen Nordqvist Oy, porvoolainen Dream Factory Oy sekä raaseporilainen Mustion Linna / Oy Svartå Gård Ab. Tuomariston arviointija valintakriteerit potentiaalisimpien yritysten valintaan olivat: markkinapotentiaali, tiimi, kasvukyky ja näytöt. Kriteerit ovat samat kaikilla Kasvu Openin Kasvupoluilla. Nordqvist Oy on suomalainen teetalo, joka on toiminut jo neljänkymmenen vuoden ajan. Tuomaristo arvosti Nordqvistin vahvaa näyttöä kasvusta. Tuomaristo uskoo, että liikevaihdon triplaus 2020-luvulla on täysin mahdollista. Nyt valitut potentiaalisimmat yritykset etenevät automaattisesti Kasvu Open kauden 2020 TOP 60 -? nalistijoukkoon. Keski-Uudenmaan kasvajat Perinteiseen Kasvu Open -kilpailun Uudenmaan Kasvupolulle haki mukaan 92 uusimaalaista yritystä, joista mukaan valittiin 35. Keski-Uudeltamaalta mukana kilpailemassa olivat Fysiotuki Oy (Järvenpää), Into Health & Care Oy (Järvenpää), JTKSähkö Oy (Kerava), Lemigo Oy (Tuusula), Marrow Oy (Kerava), MTJ-Sportmaalarit Oy (Kerava), Nordqvist Oy (Nurmijärvi), Nurmijärven Muurarit Oy (Nurmijärvi), Onnenkeksi Oy (Järvenpää), Smart Advice Oy (Järvenpää) ja Tuusulan Autohuolto Oy (Tuusula). Kaikki mukana olleet yritykset saivat kaksi päivää sparrausta monipuoliselta joukolta kasvun asiantuntijoita. Sparrausohjelma toteutettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa täysin digitaalisesti. Nordqvist Keski-Uudenmaan potentiaalisin kasvaja
11 u u t is e t Uusi Yritysapu-palvelu tarjoaa yrityksille apua koronaepidemiasta aiheutuvien akuuttien haasteiden hallintaan ja niistä selviytymiseen. Palvelu toteutetaan Uudellamaalla toimivien kolmen kehitysyhtiön Keuken, Posintran ja Novagon, sekä Uudenmaan TEtoimiston yhteistyönä. Yritysapu keskittyy alussa erityisesti ravintolaja palvelualan yrityksiin, joiden työllistämisvaikutus on merkittävä ja jotka ovat toimialoina olleet koronakriisin suurimpien kärsijöiden joukossa. – Seuraamme jatkuvasti yrityskentän kuulumisia ja suuntaamme palvelua sen mukaan, millä toimialoilla ja missä asioissa apua tarvitaan, kertoo Keuken toimitusjohtaja Elina Pekkarinen. – Aloitimme yritysten kriisineuvonnan koronapandemiaan liittyen maaliskuun puolivälissä ja lähes tuhat yritystä on jo hyödyntänyt palveluitamme. APUA TARPEEN MUKAAN Yritykselle tarjottava apu määräytyy yrityskohtaisesti tarpeen mukaan. Apu voi olla esimerkiksi tukea kehitysmahdollisuuksien kartoittamiseen, sopivan kriisirahoituksen hakemiseen tai uusien liiketoimintaratkaisujen löytämiseen. – Käymme läpi, onko yritys jo saanut koronasta aiheutuviin liiketoiminnan häiriöihin saatavia tukia ja autamme niiden hakemisessa. Tärkeää on myös ajatusten selkiyttäminen ulkopuolisen asiantuntijan kanssa keskustellen. – Ottakaa rohkeasti yhteyttä niin lähdetään yhdessä kartoittamaan tilannetta ja suunnittelemaan tulevaa eteen päin katsoen, kannustaa yrityskehittäjä Heini Kettunen. Yritysavusta apua koronakriisistä selviytymiseen varaa aika palveluun: heini.kettunen@keuke.? | 050 549 5654 sari.virta@keuke.? | 050 379 0449
12 O iv a l l u s Aj at uk sia yr ity ks en ke hi ttä m ise stä yrittäjä Santeri Suomela Sallakeittiö Oy, Kerava Tuotannonohjausjärjestelmä on kallis investointi, jonka käyttöönotto vie myös paljon resursseja. Mutta käyttöönoton jälkeen se säästää reilusti työntunteja, vähentää virheitä ja reklamaatioita. ”Yksi pieni näppäilyvirhe keittiön mitoissa voi aiheuttaa todella paljon vahinkoa. Tällaiset investoinnit kirpaisevat ehkä aluksi, mutta ne maksavat itsensä moninkertaisesti takaisin työssä ja asiakastyytyväisyydessä. ”
13 nopeaa ensiapua ja varautumista tulevaan Klinikalla Keuken asiantuntijat vastaavat yrittäjien perusarjessa askarruttaviin kysymyksiin. Yrityskehittäjä Tomi Paakkunainen kertoo, mitä apua yrityksille on tarjolla koronakriisissä ja miten vastaaviin ennalta arvaamattomiin ilmiöihin voi varautua. K l in ik k a Koronaepidemia vei minulta asiakkaat. Miten voin nopeasti reagoida muutokseen? Hyväksi todettu toimintatapa on aloittaa tutkimalla yrityksen kassavirta ja listaamalla kaikki kiinteät kustannukset. Kannattaa käydä tarkkaan rivi riviltä läpi, mitkä kustannukset voi laittaa jäähylle tai siirtää myöhemmäksi. Näin yritys voi ostaa aikaa reagoimiseen. Monet yritykset ovat pystyneet muuttamaan toimintaansa koronatilanteessa, josta hyvänä esimerkkinä ravintoloiden ulosmyynti. Koronatilanteesta erityisen haastavan tekee se, että yritystoiminta muuttui samanaikaisesti niin monesta näkökulmasta – asiakkaat ja toimintamallit globaalisti – joten yrityksiltä vaaditaan ennennäkemätöntä ponnistusta ja mukautumiskykyä. Vielä korona ei ole vaikuttanut yritykseni toimintaan, mutta pitäisikö minulla olla silti varautumissuunnitelma ja miten se tehdään? Varautuminen on tärkeää. Normaalissa tilanteessa yrityksen on kaukonäköistä kerätä kassapuskuria pahan päivän varalle. Tässä tilanteessa pelkkä säästäväisyys ei välttämättä riitä. Hyvä tapa varautua on miettiä erilaisia tulevaisuusskenaarioita ja laatia kutakin skenaariota varten vähintään muutaman kohdan varautumissuunnitelma. Mitä jos kriisi pitkittyy ja syksyllä tulee toinen virusaalto? Miten se tulee vaikuttamaan asiakkaittesi toimintaan ja ostopäätöksiin? Muun muassa tällaista sparrailua me Keuken yrityskehittäjät teemme yrittäjien kanssa. Pitäisikö minulla olla suunnitelma myös mahdollisten tulevien epidemioiden ja vastaavien kriisien varalle? Mikäli nykyinen tilanne jatkaa suotuisaa kehitystä, yhä useampi yritys alkaa siirtymään tulipalojen sammuttamisesta proaktiiviseen kehittämistyöhön ja niin kutsuttuun uuteen normaaliin mukautumiseen. Koronan kaltaista kriisiä ei toivottavasti enää koskaan tarvitse kokea, mutta siitä saatavat opit ovat varmasti täällä jäädäkseen. Arvoketjujen rakentamisessa otetaan tarkemmin huomioon erilaisia toimitusja muita riskejä, ja liiketoimintamallit rakennetaan entistä joustavimmiksi. Yrityksen kyky selvitä vastoinkäymisistä on hyvää varautumista ja myös vahva kilpailuvaltti alalla kuin alalla. Olen saanut jo kehittämisrahaa ELYkeskukselta. Voinko saada myös kustannustukea? Erilaisia yritystukia, kehittämisrahaa ja kustannustukia on siis tarjolla, mutta mistä tiedän mitä kaikkea on mahdollista hakea ja sulkevatko ne toisiaan pois? Tämän lehden mennessä painoon (2.6.) yleistuesta ei ole tullut virallista päätöstä. Valtionhallinto on kevään aikana onnistunut nopeasti luomaan erilaisia koronatukiväyliä yrityksille, aina yksinyrittäjistä isompiin yrityksiin, mukaan lukien myös maatalousyrittäjät. Nopeudesta johtuen tukien kriteereitä ja tukia on jouduttu tarkentamaan lennossa, ja siksi ajantasaisin tieto kannattaa tarkistaa Keuken verkkosivuilta tai soittamalla meille. Yritystoiminnan rahoituksessa kassavirran ehtyessä ensisijainen taho on kuitenkin aina yrittäjän oma pankki. Mitä muuta rahoitusta on tarjolla ja mitä kaikkea rahoitusta voi hakea yrityksen kehittämiseen? Koronatukien lisäksi yrityksillä on haettavissa ns. normaalit yritystuet, kuten esimerkiksi Business Finlandin Tempo-rahoitus sekä ELY:n kehittämisavustus. Iso osa Keuken toimintaalueesta on myös EU:n maaseuturahaston yritystukien piirissä. Investointeja, kansainvälistymistä ja kasvua suunnitellessa kannattaa aina tarkistaa sen hetkiset olemassa olevat tuki-instrumentit. Me autamme näidenkin selvittelyssä mielellämme. Tarvitsetko apua ja neuvoja? Lue lisää osoitteesta keuke.fi ja ota yhteyttä tomi.paakkunainen@keuke.? | 050 476 4147 K l in ik k a
Kulunut alkuvuosi on ollut verkkokaupalle kulta-aikaa, sillä koronaviruksen aiheuttamat rajoitukset ovat siirtäneet ostamisen verkkoon. Sekä verkkokaupan kävijämäärät että myynti ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti ja monissa tapauksissa ne ovat kannatelleet myös kivijalkakauppoja. Koronaviruksellakin on oma roolinsa verkkokaupan suosion kasvussa, mutta todellisuudessa verkosta ostaminen on lisääntynyt huomattavasti jo useiden vuosien ajan. Nopean digiloikan ansiosta nyt vain yhä useampi kuluttaja on huomannut, miten helppoa ja vaivatonta omalla kotisohvalla shoppailu on. Sitä, miten kauan vallitseva poikkeustilanne kestää, on vaikea ennustaa. Mutta se on erittäin todennäköistä, että ihmisten ostokäyttäytyminen tulee muuttumaan pysyvästi. Nyt jos koskaan on hyvä hetki miettiä, olisiko yrityksesi mahdollista myydä tarjoamianne tuotteita ja palveluita myös verkossa? Muista käyttäjäystävällisyys Samalla kun verkosta ostaminen on lisääntynyt, myös erilaiset verkkokaupparatkaisut ovat kehittyneet aimo harppauksin eteenpäin. Tarvitset sitten kaupan, jossa voit myydä muutamaa tuotetta tai kokonaisvaltaisemman ratkaisun, verkkokauppaalustoja on nykyään tarjolla moniin eri tarpeisiin ja budjetteihin. Se, millainen ratkaisu juuri sinun yrityksellesi sopii, on hyvä miettiä yhdessä asiantuntijan kanssa. Näin voidaan varmistaa, että verkkokaupastasi tulee käyttäjäystävällinen, toimintavarma sekä ennen kaikkea tuottava. Poikkeuksellisen kevään takia monilla yrittäjillä on kiire saada verkkokauppa pystyyn ja myynti rullaamaan. Verkkokauppa kuitenkin myy ja edustaa yritystä vuorokauden ympäri jokaisena päivänä vuodessa, joten sen suunnittelemiseen ja rakentamiseen kannattaa panostaa. Ja vaikka Business Finlandin myöntämää liiketoiminnan häiriötilanteisiin tarkoitettua kehitysrahaa ei ole tarkoitettu verkkokaupan perustamiseen, rahoitusta voi hyödyntää esimerkiksi verkkokaupan tuotenavigaation tai markkinoinnin kehittämiseen ja suunnitteluun. Panosta näkyvyyteen Hyvä verkkokaupparatkaisu ei kuitenkaan auta, jos asiakkaat eivät löydä kauppaasi netin syövereistä. Siksi on tärkeää huolehtia myös hakukonenäkyvyydestä ja markkinoinnista. Verkkokaupan markkinointi on pitkäjänteistä ja suunnitelmallista tekemistä. Tehokas ja tuottava digimarkkinointi edellyttää jatkuvaa kokeilua, seurantaa ja uuden opettelua. Monilla aloilla hakukoneja somenäkyvyydestä on kova kilpailu ja siksi oman verkkokaupan näkyvyyttä on hyvä lisätä myös maksullisella markkinoinnilla. Mitä enemmän verkkokauppaan saa kävijöitä, sitä useampi heistä todennäköisesti myös ostaa ja tuottaa rahaa yrityksen kanssaan. Parhaimmassa tapauksessa verkkokauppa lisää kivijalkaliikkeen näkyvyyttä tuoden myös sinne lisää asiakkaita. Kannattaa kuitenkin muistaa, että mikään verkkokauppa ei ole koskaan täysin valmis. Maailma ympärillämme muuttuu vauhdilla ja myös verkkokauppaa on syytä kehittää tasaisin väliajoin. Mikään hetken huuma ja pelastus verkkokauppa ei siis ole, mutta johdonmukaisella tekemisellä siitä voi tulla tärkeä ja kannattava osa yrityksesi toimintaa. myynti meni verkkoon Juoksukengät, täytekakku ja viikon ruokaostokset. Monet asiakkaasi ovat kuluneen kevään aikana varmasti huomanneet, että verkosta voi ostaa nykyään lähes mitä vain. Oletko ajatellut, että tulevaisuudessa sieltä voisi ostaa myös sinun yrityksesi tarjoamia tuotteita ja palveluita? 14
TOP 5 – nämä kannattaa huomioida verkkokauppaa perustettaessa: 15 1. Sopivan verkkokauppaalustan valinta. Halutaanko kauppaa ylläpitää itse vai luotetaanko valmiiksi ylläpidettyyn palveluun? Tarvitaanko toiminnanohjausjärjestelmä? 2. Tuotepuun rakentaminen. Miten kaupasta saadaan selkeä ja asiakasystävällinen? 3. Näkyvyys. Löytävätkö asiakkaat verkkokauppaasi? Nouseeko kauppasi esimerkiksi Googlen orgaanisissa hauissa? Pitäisikö tehdä maksullista markkinointia? 4. Miten erotut kilpailijoistasi? Jääkö brändisi ja mainoskampanjasi asiakkaiden mieleen? Antavatko tuotekuvatja kuvaukset tarpeeksi tietoa? 5. Seuranta ja kehittäminen. Saatko kaupastasi tarpeeksi analytiikkaa ja dataa kehittämisen tueksi?
16 16 16 Ylimääräisiä kuluja ja tappioita pandemiasta Kaikkiin kriiseihin on vaikea varautua ennalta. Koronaviruksen aiheuttamalla pandemialla on ollut monenlaisia vaikutuksia yritysten toimintaan ja kannattavuuteen. Isojen tapahtumien järjestäjät, matkailubisnes, kivijalkakaupat, ravintolat ja moni muu ala on kärsinyt valtavia taloudellisia tappioita. Keuke tarjoaa kriisija talousneuvontaa pandemian seurauksista kärsiville yrityksille. Kriisin keskellä yrittäjän ei tarvitse itse ottaa selvää, minkälaisia taloudellisia helpotuksia voi hakea ja mitä kaikkea on mahdollista saada ja tehdä. Siinä me keukelaiset voimme olla apuna. Onko sinulla ongelmia yrityksen kassan ja lainojen maksun kanssa? Pitäisikö aloittaa nopeat lomautukset? Miten selvitä kriisistä mahdollisimman joustavasti? Mistä voin hakea avustusta kriisin aiheuttamiin menetyksiin? Tarjoamme nopeaa apuamme talous-, rahoitusja henkilöstökysymyksissä. Olemme avanneet erityisen kriisipuhelinnumeron, joka päivystää joka arkipäivä klo 9–16. Lisäksi olemme varanneet yrityskehittäjien kalentereista puolen tunnin aikoja kriisineuvonnalle. Voit itse varata sopivan ajan verkkokalenteristamme. Neuvontaa tehdään puhelimessa ja verkkoneuvotteluna. Älä jää ongelmien ja kysymysten kanssa yksin vaan ota rohkeasti yhteyttä! Ajankohtaista tietoa www.keuke.? /kriisineuvonta PÄIVYSTÄVÄ KRIISIPUHELIN KLO 9-15 050 523 8897