Koeajossa SKODA ENYAQ Koeajossa mm. HAASTATTELUSSA "KORJAAMOJULKKIS" JESSE HAAPALA SÄHKÖAUTOJEN JA HYBRIDIEN KORJAUKSEN URANUURTAJA SUOMESSA Katso lähin autokorjaamo! fixus.fi Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Pohjanmaan painos 7-8/2025 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 KESÄN TUPLANUMERO SVH AUTOHUOLTO SVH OY TARJOAA VARAOSAT MONEEN ERI LAITTEESEEN! SVH PIENKONEHUOLTO SVH Autohuolto on osa Suupohjan Varaosa ja Huolto Oy:tä, joka toimii Bosch Car Service -korjaamona Kauhajoella. Tarjoamme huoltoja korjauspalveluita kaikille automerkeille ja malleille, käyttäen ensiluokkaisia Bosch-varaosia sekä muita alkuperäislaatua vastaavia osia. Puhelin: 010 470 9870 Sähköposti: autohuolto@svh.fi Aukioloajat: Maanantai–perjantai: 8.00–16.30 Suupohjan varaosa ja huolto Oy tarjoaa laajan valikoiman varaosia ja tarvikkeita erilaisiin ajoneuvoihin, kuten autoihin, moottorikelkkoihin, mönkijöihin, moottoripyöriin, mopoihin, metsäja puutarhalaitteisiin sekä maatalouskoneisiin. Varaosien lisäksi valikoimassa laadukkaat työkalut. Puhelin: 010 470 9860 Sähköposti: varaosat@svh.fi Aukioloajat: Maanantai–perjantai: 8.30–17.00 Lauantai: 09.00-13.00 SVH Pienkonehuolto tarjoaa monipuolisia huoltoja korjauspalveluita erilaisille pienkoneille Kauhajoella. Ammattitaitoiset asentajamme huoltavat muun muassa moottoripyörät, moottorikelkat mopot, skootterit, ruohonleikkurit, moottorisahat, raivaussahat, trimmerit, mönkijät, painepesurit, perämoottorit, lumilingot, puhaltimet ja puutarhajyrsimet. Puhelin: 010 470 9862 Sähköposti: huolto@svh.fi Aukioloajat: Maanantai–perjantai: 8.00–16.00 JBM TYÖKALULAATIKKO TYÖKALUILLA 143 OSAA 249,00 € WAMETA HITSAUSKONEET NYT MEILTÄ! KYSY LISÄÄ MYYNNISTÄ TUTUSTU MYÖS VERKKOKAUPPAAMME! SVH.FI RUOHONLEIKKURIEN OSAT MEILTÄ! MYÖS ROBOTTILEIKKURIN OSAT! OVH 425,00 € AIRLIQUIDE KAASUPULLOT NYT VALIKOIMASSA! KAASURATKAISUT ERI HITSAUSPROSESSEIHIN: MIG, MAG, TIG, PLASMA& LASERHITSAUS westmac.fi/nettivuokraus westmac.fi/nettivuokraus HEINOLA Mustanportinkatu 19 LAHTI Mestarinkatu 16 KOUVOLA Kaupinkatu 12 HENKILÖAUTOT alk. 30€/vrk PAKETTIAUTOT alk. 40€/vrk TILA-AUTOT alk. 60€/vrk KOPPIAUTOT alk. 100€/vrk KUORMA-AUTOT alk. 150€/vrk HINAUSAUTOT alk. 150€/vrk PERÄVAUNUT alk. 20€/vrk AUTOTRAILERIT alk. 50€/vrk 0400 124 262 0400 124 262
2 KAASUJALKA 7-8/2025 Lohjan ABC:llä on myynnissä pirullisen hintaista bensiiniä. Kuvan lähetti Sami Silander. KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Olet pannut alulle muutoksia, jotka alkavat nyt toteutua. Hintavien yllätysremonttien jälkeen tähdet suosivat nyt auton vaihtamista tuoreempaan. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Kenties innostut kokeilemaan jotain uutta tai opettelemaan jonkin uuden taidon. Ilmansuodattimen voi vaihtaa itsekin. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Keskeneräiset asiat alkavat kilpailla huomiostasi. Olisi varmasti aika käydä säädättämässä aurauskulmat. RAPU 22.6 – 22.7. Kevät on heti syksyn jälkeen vilkkainta hirvieläinten liikkumisaikaa, mutta paljon tapahtuu hirvionnettomuuksia kesälläkin. Lataa riistasta varoittava ilmainen sovellus puhelimeesi. LEIJONA 23.7 – 23.8. Heinäkuussakin jatkat ajamista, vaikka autosi ilmastointi toimii yhä tehottomammin. Muista, että toimiva ilmastointi on paitsi mukavuutta, myös osa liikenneturvallisuutta: hikoileva kuski keskittyy huonommin muun liikenteen tarkkailuun. NEITSYT 24.8 – 22.9. Toinen autosi ajovalojen polttimoista saattaa pimetä jakson puolivälissä. Ajovalopolttimoiden vaihto omatoimisesti on automallissasi tehty kuitenkin vaikeaksi. Vaikka se maksaa, niin vaihdata polttimot pareittain, sillä toisenkin polttimon käyttöikä tulee todennäköisesti pian täyteen. VAAKA 23.9 – 22.10. Keskity omaan autoosi, äläkä lähde arvostelemaan toisten valintoja. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Siedät tavallista paremmin epävarmuutta. Et pelkää lähteä ajamaan pitkää matkaa, vaikka kesärenkaasi lähentelevät jakson puolivälissä jo sakkorajaa. Tämä saattaa kuitenkin kostautua sadesäällä. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. On tärkeää, että maltat huollattaa autostasi riskialtteimmat asiat. Kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla, Pienet ruostetäplät ehdit hoitaa kesän jälkeenkin, tärkeintä on huollattaa jarrut. KAURIS 23.12 – 20.1. Olet valmis tekemään autoiluasi koskevia muutoksia. Rauhallisempi ajotahti moottoriteillä säästää myös polttoainetta. VESIMIES 21.1.-18.2. Tarvitset riittävästi rauhaa ja hiljaisuutta kuullaksesi, mitä sisimpäsi sinulle nyt viestittää: onko juuri nyt oikea aika vaihtaa autoa? KALAT 19.2.-20.3. Mielialasi heilahtelee, ja olet tavallista päättämättömämpi. Pistokehybridiin vaihtamisessa kyllä säästyisi polttoainetta, mutta kahden käyttövoiman autossa pitäisi ajaa sähkön lisäksi myös bensalla. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI HEINÄ-ELOKUULLE 2025 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Auto on omistajalleen usein herkkä asia. Siksi ystävän tai työkaverin autolle naureskelu vaatii tyylitajua. Jos ei ole varma vitsin kohteen vastaanottokyvystä, on parempi olla ilkkumatta. Havahduin asiaan riipaisevasta kirjoituksesta Vauva.fi -sivustolla. K averin autosta naljailemisella on tietysti ikiaikaiset perinteet. Kyllähän päätoimittajakin naureskelee joskus minun jo 16 vuotta vanhalle Mersulle ja kyllähän me joskus hekottelemme vähän muidenkin autoille. Koskaan emme kuitenkaan tee sitä ilkeyttämme. Päätoimittaja voi hekotella minun Mersulleni, koska lyön siihen löylyä itsekin. Ja ajaahan päätoimittaja itsekin yli 20 vuotta vanhalla, mutta hienolla Saabilla. Mersu ei ole minulle herkkä paikka. Ja jos yhdessä virnistelemme yhdessä jonkun ulkopuolisen autolle, tämä ulkopuolinen ei ole sitä kuulemassa. Ilkkuminen on taitolaji Toisen autolle naureskeleminen, kuten pahan puhuminen selän takana yleensäkin, on taitolaji. Itsekin tykkään paskan puhumisesta selän takana, mutta en halua nähdä kenenTYHMÄÄ NAURAA KAVERIN AUTOLLE kään pahoittavan siitä mieltään. Mennään sitten siihen Vauva.fi -sivuston kirjoitukseen. Kirjoittaja kertoi ajavansa 20 vuotta vanhalla ja 150 000 kilometriä ajetulla Toyota Corollalla, jolle hienommilla Audeilla ja Mersuilla ajavat työkaverit sitten naureskelevat. Vanhalla Corollalla ajava tuntuu suoraan sanottuna fiksummalta kuin työkaverinsa. Hän on ostanut sen 10 vuotta sitten 3000 eurolla mummolta joka oli pitänyt sitä tallissa. Tällä ”Mielensä pahoittajalla” ei ole koskaan ollut autolainaa. Koskaan Corolla ei ole jäänyt katsastuksessa kiinni mistään, sillä kirjoittaja osaa korjata autoja hiukan itsekin ja hänen veljensä osaa tehdä isompiakin remontteja, kun vaihtaa jakopään hihnan autoon. Kerran kuulemma ystävä pyysi apua lapsena kuljettamisessa, mutta pohti ääneen, uskaltaako antaa lasLähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777 797 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN ELEKTRONISELLA PYSÄKÖINTIKIEKOLLA Leading supplier from Denmark Seuraava Kaasujalka ilmestyy 21.8.2025 taan niin vanhan auton kyytiin. Kirjoittaja ei kuitenkaan ollut koskaan ajanut kolaria. ”Minusta vanha, toimiva ja hyväkuntoinen auto on fiksu valinta tänä päivänä. Mieluusti ilman velkaa, enkä oikein ymmärrä, mitä naurettavaa vanhalla autolla ajamisessa on”, kirjoittaja pohtii. Vanhassa vara parempi? Tämä kirjoitus vei aseet naureskelevilta työkavereilta kertaheitolla pois. Minullakaan ei ole autosta velkaa ja ajan edelleen kohta jo 10 vuotta sitten ostamallani 16 vuotta vanhalla Mersulla. Tosin minulla on Mersun kanssa ollut paljon murheitakin. Päätoimittajan kanssa usein myös äimistelemme, miten hyvää kyytiä voivat tarjota joskus ihan tavallisetkin vanhat perheautot: muutkin kuin vanhat S-sarjan Mersut ja 7-sarjan Bemarit. Viimeksi hiljaisella kyydillään meidät löi ällikällä 21 vuotta vanha tavallinen Renault Megane, jolla oli ajettu 177 000 km. Ja paljon tiedän lapsiperheitä, joiden olisi paljon taloutensa kannalta järkevämpää ostaa vaikka uusi Dacia sillä kuukausierällä, jonka he käyttävät vuosia vanhaan ja toistasataatuhatta kilometriä ajettuun maasturiMersuun. Toki jonkun pitää ostaa niitä uusiakin autoja, että meillä muilla on mahdollisuus ostaa niitä sitten käytettyinä. Niin hieno asia kuin auto onkin, on kuitenkin paljon fiksumpaa ajaa hyväkuntoisella vanhalla autolla kuin tinkiä jotain elämisen kannalta oikeasti tärkeämmästä uuden ja pramean pirssin takia.
KAASUJALKA 7-8/2025 3 TYHMÄÄ NAURAA KAVERIN AUTOLLE Yrittäjäntie 2, 63700 Ähtäri Automyynti Avoinna ma-pe 9-17, la 10-14 puh. 0400 647 992 Huolto/varaosat Avoinna ma-pe 7.30-17 puh. 040 721 8244, 040 722 5131 Toimisto Avoinna ma-pe 9-17 puh. 040 721 4311 KORSUMÄEN AUTO 45 v. Yli 300 kpl henkilöja pakettiautoja. Toyota Prius Plug-in Hybrid Style 2023, 2tkm 47.200 Sis. Alv Esittelyauto Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid 2022, 21tkm 30.900 Toyota C-HR 1,8 Hybrid Active Plus 2024, 500 km 39.000 Sis. Alv Ajamaton Toyota bZ4X Style AWD 2022, 19 tkm 45.900 Esittelyauto Toyota Yaris 1,5 Hybrid Active 2022, 33tkm 23.900 Volkswagen Caddy Maxi Comfortline 2,0 TDI 103 kW DSG 2011, 274tkm 14.900 Volkswagen Caddy umpipakettiauto 2,0 TDI 75kW 2501kg PRO 2019, 35 tkm 22.500 Aj. 35tkm Volkswagen Touran Highline 2,0 TDI 103 kW 2004, 423tkm 6.700 Triumph Trophy 1200-T300-TC342H/118 2003, 5450km 4.900 Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 pitkä A3 A2017, 245 tkm 39.900 4WD Sis. Alv Toyota Proace 2.0D L2 145 Comfort automaatti 5-ovinen 2024 52.600 Sis. Alv Esittelyauto Fiat Ducato 2,3 Multijet 10 m3 (H1L2). pa 2011, 356tkm 11.900 Sis. Alv Toyota Proace L2 Navi Edition 2,0 D 145 Automaatti 2024 49.900 Sis. Alv Esittelyauto Toyota Proace L2 Navi Edition 2,0 D 145 4x4 5-ovinen 2023 64.450 Sis. Alv Esittelyauto 4WD Mercedes-Benz Sprinter 316CDI3,55/37K keskipitkä A2 2018, 276 tkm 39.900 Sis. Alv Toyota Verso 2,0 D-4D 126 DPF Linea Sol Plus 7p 2010, 508tkm 5.900 7-henk. Toyota Yaris 1,4 D-4D DPF Life 5ov 2014, 228tkm 12.900 Toyota Yaris 1,5 Dual VVT-i Active 5ov Multidrive S 2018, 112tkm 15.900 Toyota Yaris 1,5 Hybrid Launch Edition 5ov 2018, 40tkm 18.500 Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i Active Edition 5ov 2017, 98tkm 15.900 Sis. Alv Nissan X-Trail dCi 130 Business 360 2WD 2016, 85tkm 22.900 Toyota Land Cruiser 5D STW 3.0 D4D A. 4X4 2006, 597tkm 23.900 4WD Mercedes-Benz GLK 350 CDI 4Matic A 2015, 312tkm 24.500 4WD Sis. Alv Mercedes-Benz ML 320 CDI 4Matic A m2006, 375tkm 12.900 4WD Porsche Cayenne Farmari (AC) 4ov A 2007, 298tkm 19.900 4WD Lexus RX 300 4WD A 2003, 319tkm 14.900 4WD Skoda Octavia Combi 2,0 TDI RS DSG Aut.2013, 296tkm 15.900 Toyota Avensis 2,0 D-4D Active Tour. Sports 2016, 448tkm 17.500 Sis. Alv Toyota Avensis 2,2 D150 A Linea Sol Wag. 2009, 282tkm 11.900 Seat Exeo ST 2,0 TDI 143 Sport 2011, 253tkm 8.900 Mercedes-Benz E 350 CDI 4Matic FarmarA, 2010, 398tkm 16.900 4WD Opel Astra Sport Tourer Sport 1,4 Tbo ecoFLEX 2012, 148tkm 10.900 Toyota Corolla Verso 1,8 VVT-i Linea Sol 7p 2005, 410tkm 4.900 7-henk. Toyota Corolla Verso 2,2 D-4D 136 Clean Power Linea Sol 7p 2005, 396tkm 5.900 Saab 9-5 Aero Sentronic 2,3 TS 2004, 307tkm 7.500 Opel Astra 5-ov Enjoy 1,6 Ecotec 85kW MT5 2010, 201tkm 9.900 Nissan Juke 1,6L Pure Drive Acenta 2WD 5MT 17 Sport IMS 2012, 249tkm 7.900 Lexus LS 600h L 4WD (Hybrid) President Package 2007, 243tkm 39.900 4WD Hybrid Mercedes-Benz C 200 CDI BE A Premium Business 2010, 402tkm 11.500 Mercedes-Benz CLS Coupe 350 Autom. CoupeA Avantgarde 2005, 272tkm 14.900 Mercedes-Benz E 300 CDI BE T A Avantgarde 2010, 349tkm 14.900 Hyundai i40 Wagon 1,6 6MT ISG Classic 2017, 92tkm 15.900 Mercedes-Benz 190 D 2,0d 4d 1990, 382tkm 5.900 Audi Q5 Offroad TDI Edition 2,0 TDI quattro, 2015, 376tkm 24.900 4WD BMW 520d F10 Sedan A xDrive Bus. Excl.2014, 313tkm 19.900 4WD BMW Z4 2,5i A 2003, 211tkm 14.500 BMW F 800 S-0216A/798 2007, 78tkm 4.900 Kia Sportage 1,6 ISG Urban Active EcoDynamics 2016, 224tkm 18.900 Sis. Alv Carthago Maliby 640 Retkeilyauto (SA) 4ov 2287cm3 A 2014, 156tkm 49.900 Toyota Prius HSD Executive 2 5ov 2008, 288tkm 8.900 Toyota Yaris Verso STW 1,4D4D 2003, 613tkm 2.500 Volkswagen Taigo Style Business 1,0 TSI 81 kW DSG-automaatti 2022, 29tkm 25.500 Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 116 Intense Plus 2025 34.300 Toyota Corolla Verso 1,6 VVT-i Linea Sol, 2005 470tkm 4.500 Toyota Corolla 1,6 VVT-i Linea Terra 4ov 2002, 261tkm 4.500 Toyota Corolla 1,4 VVT-i Linea Terra 4ov 2002, 390tkm 3.900 Toyota Corolla 1,6 16V XLi 4d 1995, 360tkm 3.500 Toyota Avensis 1,6 VVT-i Linea Terra Liftback 5d 2001, 347tkm 4.900 Toyota Avensis 1,6 VVT-i Linea Terra Liftback 2004, 431tkm 4.500 Skoda Octavia 1,2 TSI Ambiente 2012, 163tkm 7.900
4 KAASUJALKA 7-8/2025 Nopeat toimitukset verkkokaupastamme www.alfamer.fi SÄHKÖPOSTI tilaus@alfamer.fi p. 09 774 2810 Suomalaisen Saabin jäljillä (S430) 34,90 € MercedesBenz C-sarja d 2007-2014 (S389) 33,50 € Auto 80-luvulla (S418) 34,90 € Volvo V70 2000-2007 & S80 1998-2006 (S196) 33,50 € Auto 70-luvulla (S160) 29,90 € VW Golf 2013-2016 (S426) 33,50 € AUTOKIRJAT JA KORJAUSOPPAAT ALFAMERILTA Yrittäjä ja diplomiinsinööri Jesse Haapala Kokkolan Autohuolto Oy:stä tietää kokemuksesta, että ajoakuston korjaaminen on huomattavasti haasteellisempaa ja samalla kalliimpaa pistokehybridissä kuin täyssähköautossa. H aapala on toisen sukupolven autokorjaamoyrittäjä. Tänä päivänä Kokkolan Autohuolto on paitsi suuri monimerkkikorjaamo, myös Suomen kuuluisin sähköja hybridiautojen korjaamo. 19 asentajasta käytännössä neljä käyttää työaikansa 100-prosenttisesti sähköja hybridiautojen akkuja moottorikorjauksiin ja korkeajännitetöihin. Haapala itse keskittyy sähköja hybridiautojen akkujen ja moottorien diagnostiikkaan. –Polttomoottoriautoistakin kuitenkin valtaosa on erilaisia hybridejä, joko itselataavia tai pistokkeesta ladattavia, Haapala kertoo. Haapalan oma kiinnostus sähköja hybridiautojen akkuja moottoritekniikkaan heräsi, kun hän vuonna 2016 osti Kokkolan Autohuoltoon asiakkaiden sijaisautoksi pienen Volkswagen Up! -sähköauton. Asiakkaita ympäri Suomen Alkukesästä Suomen Autotuojatja teollisuus uutisoi selvittäneensä, missä on vähiten vikoja: polttomoottori-, lataushybridivai sähköautossa? Samalla Autotuojatja teollisuus kertoi selvittäneensä, miten helposti lataushybridit todellisuudessa vikaantuvat ja miten kalliiksi niiden korjaaminen tulee. Median uutisoidessa selvityksestä mainittiin myös Haapala ja Kokkolan Autohuolto: Haapala kun on haastatteluissa ja sosiaalisen median kanavillaan varoitellut seuraajia lataushybridien vikaherkkyydestä. Autotuojatja teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto tekivät selvityksensä lähettämällä kaikille jäsenyrityksille huhtitoukokuussa kyselyn aiheesta. Kyselyn perusteella vähiten vikaantuvia ovat polttomoottoriautot, mutta lataushybridien ja täyssähköautojen vikaantumisen nähtiin olevan keskenään samalla tasolla. Haapala vastasi selvityksen viestintään omalla Youtube-kanavallaan. Hän ei purematta niele selvityksen johtopäätöksiä. –Kyselyyn vastanneiden kokemukset ovat 0-5 vuotta vanhoista autoista, mutta meille nämä autot tulevat korjattaviksi 5-10 vuoden iässä, kun akkutakuut ovat jo umpeutuneet. Olen vain puhunut asioista omien kokemusteni pohjalta: en kuulopuheiden perusteella, Haapala sanoo. Ahdasta konepellin alla Pistokehybridin ajovoima-akun ja sähkömoottorin korjaaminen tulee Haapalan mukaan täyssähköautoa työläämmäksi ja samalla myös kalliimmaksi jo sillä perusteella, että hybridiautossa sähköisiä komponentteja on JESSE HAAPALA TUNTEE LATAUSHYBRIDIEN MIINAT TEKSTI_ Timo Kiiski KUVAT_ Kokkolan Autohuolto Oy Jesse Haapala. jouduttu laittamaan ahtaisiin ja älyttömiinkin paikkoihin: plug-in-hybridissä kun on kahden eri käyttövoiman tekniikat ja valtaosan tilasta konepellin alla vie perinteinen polttomoottori lukuisine eri osineen. Autotuojien ja AKL:n tiedotteessa muistutetaan, että pistokehybridissä molempien voimalinjojen kulumista ja vikaantumista hidastaa se, että molempia voimanlinjoja käytetään vähemmän. Haapalan mielestä johtopäätös on epälooginen. – Erityisesti plugin-hybridin polttomoottori tykkää, että sillä ajetaan paljon. Polttomoottori ei tykkää kylmäkäynnistyksistä ja pätkäajosta. Ja niitä on plug-inhybrideissä tarjolla todella paljon. Lyhyessä pätkäajossa kaupungissa käynnistyksiä tulee helposti 10-20. Toki jotkut autot voivat selvitä pelkällä sähköllä ja polttomoottoria käynnistelemättä, mutta silloin taas polttomoottorissa öljyyn kondensoituu vettä ja se ei todellakaan tee moottorille hyvää. Kondensiokosteus on pistokehybridien polttomoottoreissa hirveän iso ongelma. Pieni sähköakku joutuu koville Haapala ei suosittele pistokehybridin ostamista kenellekään. –Toki plug-in-hybridin sähkömoottorin ja ajovoima-akun elinkaarta voi pidetään ajamalla auton polttomoottoria riittävän usein lämpimäksi, mutta joskus stoppi tulee kuitenkin vääjäämättä vastaan. Pelkällä Sähköauton akusto. sähköllä ajaminen on pienelle sähköakulle hirvittävän raskasta, mutta silti hirveän moni ajaa lähes kaikki ajonsa sähköllä, Haapala sanoo. Tänä päivänä tiedetään, että täyssähköauton ajovoima-akkua ei suinkaan tarvitse vaihtaa saman tien, kun sen toimintakyky alkaa heikkenemään: akun takuuajan umpeutuminen ei tarkoita sitä, että akusta tulisi käyttökelvoton. Parhaimmillaan akku kestää käytössä jopa yli 500 000 kilometriä ja akkumoduulien vaihdolla voidaan välttää kallis koko akuston uusiminen. –Yksi haaste on kuitenkin se, että kun ikääntyneeseen akkuun vaihdetaan moduuleita, moduulien pitäisi olla mahdollisimman tasalaatuisia. Paketista tulee hyvä vain, jos vikaantuneen moduulin tilalle löytyy mahdollisimman samanlainen moduuli kuin auton kunnossa olevatkin moduulit. Kaasujalka toivottaa kaikille lukijoille oikein hyvää kesää! oikein hyvää kesää! SEURAAVA LEHTI ILMESTYY 21.8.
KAASUJALKA 7-8/2025 5 Aiemmin valtuutettuna Toyota-myyjänä ja Toyotan merkkikorjaamona toiminut ähtäriläinen Korsumäen Auto Ky on nyt kaikkia automerkkejäja malleja palveleva vaihtoautoliike ja Bosch Car Service -autokorjaamo. Toyota-asiakkailleenkin se tarjoaa jatkossakin samaa vankkaa osaamistaan kuin tähänkin asti. K orsumäen Auton Toyotaedustus loppui 31. maaliskuuta 2025. –Sitä edelsi jo kolmen vuoden sopimukseton tila. Tämä ratkaisu piti tehdä, koska Toyota-edustuksen jatkaminen olisi vaatinut liian kalliita kiinteistöremontteja Ähtärin asukaslukuun nähden, sanoo yrittäjä ja Korsumäen Auton toimitusjohtaja Martti Korsumäki. Korsumäki näkee muutoksen Bosch Car Service -monimerkkikorjaamoksi kuitenkin vain positiivisena. – Tähän asti muilla automerkeillä ajavat ulkopaikkakuntalaiset ovat voineet luulla, että meillä korjataan vain Toyotoja. Se, että emme ole enää valtuutettu Toyotan edustaja ja merkkikorjaamo, ei tuo radikaalia muutosta myöskään Toyota-asiakkaiden arkeen. Edelleen voimme huoltaa ja korjata myös Toyotat entiseen malliin, Korsumäki sanoo. Vankka Toyota-osaaja Toyotojen korjaamisessa ja huoltamisessa sekä uusien Toyotojen myyjänä Korsumäen Autolla onkin pitkät perinteet. – Yrityksen perustin vuonna 1980 ja vuosina 1982–1983 aloin myydä alihankkijana Toyotaa. Toyotan suora edustus meille tuli vuonna 1986. Asentajillamme on vankka Toyota-osaaminen ja heitä on koulutettu koko ajan lisää. Tämä onkin tärkeää, koska asukaslukuun suhteutettuna Toyotan markkinaosuus Ähtärissä on Suomen suurimpia. Valtuutettuna merkkikorjaamona jatkaminen olisi kuitenkin vaatinut liian suuria investointeja paikkakunnan kokoon nähden, Korsumäki sanoo. Nyt Korsumäen Auto on paitsi Bosch Car Service -monimerkkikorjaamo, myös First Stop -rengasliike ja vaihtoautoliike. Myynnissä on kolmisen sataa vaihtoautoa. Puolet liikevaihdosta tulee korjaamotoiminnasta ja toinen puoli automyynnistä. Asentajilla on myös kaikki tarvittava osaaminen ja koulutus sähköautoihin. –Muutos Bosc Car Service -monimerkkikorjaamoksi on tuonut lisää paukkuja asentajien koulutukseen. Myös ketjun neuvontapalvelu toimii tehokkaasti. Jos kaipaamme apua johonkin ongelmaan, saamme välittömästi apua sähköpostilla tai puhelimella eri puolilta Eurooppaa. First Stop -rengasketju tarjoaa Korsumäen mukaan tiiviin ja toimivan yhteistyöverkoston yrittäjilleen. –First Stopin rengasvalikoima on yksi alan parhaista ja kaikki First Stop-liikkeet ovat yhteydessä toisiinsa. Jos meiltä puuttuu jokin erikoisrengas, niin saamme sen nopeasti toisesta First Stop -liikkeestä, Korsumäki kehuu. Korsumäki näkee yrityksensä tärkeänä vahvuutena sen, että halvatkin vaihtoautot myydään takuun kera. –Me tarkastamme nämä iäkkäätkin autot ennen myyntiin laittamista. Vaikka halvankin auton hinta olisi hiukan korkeampi kuin samanlaisen auton jossain muussa liikkeessä, niin meiltä se lähtee ulos paremmassa kunnossa, Korsumäki sanoo. Yrittäminen elämäntapana Korsumäen Auto työllistää kaikkiaan 11 ihmistä, melkein kaikki heistä työskentelevät korjaamon puolella. Martti Korsumäki itse hoitaa melkein kaiken myynnin. –45 toimintavuoden aikana ei ole tullut yhtään sellaista reklamaatiota, josta olisi pitänyt lähteä käräjöimään. Jos jotain on ollut rikki, niin se on korjattu, Korsumäki sanoo. Elämästään jo 55 vuotta autokauppaa myyneelle Martti Korsumäelle yrittäminen on elämäntapa, josta hän ei ainakaan toistaiseksi suunnittele luopuvansa. –Kaikilla kolmella lapsellamme on omat uransa ja elämänsä toisaalla. Olen sanonut, että tänne voi tulla koska vain töihin ja annan avaimet, jos tätä vain itse haluaa. Tähän työhön ei ketään kannata käskeä tai pyytää: tätä hommaa voi pyörittää vain, jos siihen löytyy omaa halua. KORSUMÄEN AUTO ON NYT MONIMERKKIKORJAAMO TEKSTI_ Timo Kiiski KUVAT_ Korsumäen Auto Ky Su om en ai nu t ilm ai se ks i ja et ta va au to le ht i Mika Salomaa 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi Seuraava lehti ilmestyy 21.8. SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 TÄHÄN SINUN MAINOS? Martti Korsumäki.
6 KAASUJALKA 7-8/2025 Skoda Enyaq on vakiinnuttanut asemansa suomalaisten sähköautoilijoiden suosikkina. Uudistunut malli, eli ns. facelift-versio, on nyt saapunut Suomeen ja se on saanut kevyen kasvojenkohotuksen. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa V aikka muutokset ovat lähinnä kosmisia ja maltillisia Skoda Enyaq on yhä yksi segmenttinsä vahvimmista vaihtoehdoista. Pienen kasvojen kohotuksen myötä keula sai uutta ilmettä ja varusteita hiottu entistä houkuttelevammaksi. Mitään hyviä ominaisuuksia ei kadotettu lainkaan, joten on odotettavaa, että Enyaq jatkanee yhtenä haluttavimpana sähköautona. Koeajossa oli nelivetoinen Skoda Enyaq 85x Sportline, eli ! TEKNIIKKAA SKODA ENYAQ 85X SPORTLINE KOEAJOAUTON HINTA: 56 260 € MALLISTON HINTA: alkaen: 45 750 € VAPAA AUTOETU: 785 € KÄYTTÖETU: 725 € TOIMINTASÄDE: 536 km LATAUS 10-80%: 28 min LATAUS CCS: 175 kW TEHO: 210 kW(286hv) VÄÄNTÖ: 545 Nm 0-100 KM/H: 6.7 sek HUIPPUNOPEUS: 180 km/h TAVARATILA: 5700 l VETOKYKY MAX: 750/1200 kg OMAMASSA: 2222 kg PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4658, 1879, 1622,2773 SUOSIKKI HIOTTIIN PAREMMAKSI Skoda Enyaq KOEAJOSSA +Tilat +Järkevyys +Muotoilu +Tasapainoinen kokonaisuus – JÄLKIMAKU Skoda Enyaq on syystäkin yksi Suomen suosituimmista sähköautoista. Se yhdistää tilavuuden, suorituskyvyn ja maltillisen kulutuksen houkuttelevaan pakettiin. Valittavana on useita korimalleja, akkuvaihtoehtoja ja varustetasoja – jokaiselle jotakin. ? – + malli isommalla akulla (77 kWh netto) ja 286 hevosvoiman teholla. Tämä on tuttu voimayksikkö Volkswagen-konsernin muistakin sähköautoista. RSmalli, joka tuo mukanaan lisää tehoa (340 hv) ja hieman isomman akun, ei ollut vielä koeajossa saatavilla, mutta tulee varmasti kiinnostamaan samoilla spekseillä varustettuna – etenkin kun hintaero Sportlineen on vain noin sata euroa. Edullisimmillaan Enyaq maksaa noin 45 000 euroa, jolloin kyseessä on takavetoinen versio pienemmällä akulla. Koeajettu nelivetoinen Sportline-malli maksaa noin 56 000 euroa. RSmalli tulee asettumaan samoihin hintoihin, tarjoten enemmän tehoa ja hieman nopeamman pikalatausnopeuden (185 kW vs. 170 kW Sportlinessa). Hyvä toimintasäde Tehtaan ilmoittama toimintamatka Sportline-mallille on 536 kilometriä. Omat ajokilometrit koeajon aikana olivat 571 km, joista suurin osa moottoritiellä. Keskikulutus oli tästä huolimatta maltillinen, tasan 20 kWh / 100 km. Kevyemmässä ajossa, kuten kaupunkipyörähtelyssä, kulutus laski reiluun 16 kWh / 100 km – varsin hyvä lukema isokokoiselle nelivetoiselle sähköautolle. Moottoritieajon yhteydessä testasin pikalatausta Ionity-asemalla. Lataus 15 prosentista 80 prosenttiin vei 26 minuuttia ja huipputeho kävi 178 kW:ssa. Tämä tarkoittaa, että nopealla kahvitauolla ehtii saada akkuun reilusti lisää toimintamatkaa. Skoda Enyaqin vahvuudet ovat ennallaan: erinomainen ajettavuus, suuret sisätilat ja käytännöllinen muotoilu. Tavaratilaa on hulppeat noin 600 litraa. Sisätiloissa on panostettu viimeistelyyn ja uusittu infotainment-järjestelmä toimii loistavasti. Uudistetussa keulassa on hienovaraisia muotoilupäivityksiä, jotka antavat autolle modernimman ilmeen. Jos jotakin haluaa moittia, niin Suomen karkea tiepinta tuo rengasmelua sisälle etenkin isommilla vanteilla. Muuten auto on erittäin miellyttävä ajettava. Kääntösäde on edelleen ilahduttavan pieni. Itse henkilökohtaisesti suosin matalampia automalleja, ja ID.7 on oma suosikkini tässä hintaluokassa, mutta ymmärrän hyvin, miksi Enyaq vetoaa niin moneen: se on turvallinen, järkevä ja laadukas valinta. Ei siis ihme, että epävarmoina aikoina suomalaiset turvautuvat tuttuihin ja hyväksi havaittuihin merkkeihin – Skoda on selvästi yksi niistä. Uusi BMW X3 tottelee mallikoodia G45. Tämä ei ehkä mullista maailmaa, mutta tekee paljon asioita juuri oikein. Ladattavana hybridinä se kulkee yllättävän pitkälle sähköllä, tarjoaa hienostuneen sisustan ja säilyttää ajamisen ilon. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa J os toivoit uutta BMW X3:sta dieseliä tai muuta vaihtoehtoa, unohda se heti, sillä Suomeen tuodaan X3 vain hybrideinä. Tarjolla on bensakäyttöinen kevythybridi tai tämä ladattava hybridiversio, joka kulkee mallimerkinnällä xDrive30e – 299 heppaa yhdistelmätehoa ja sähköistä ajomatkaa noin 80 kilometriä. Kesäkelissä 80 km sähköllä ei ole temppu eikä mikään. Itse sain parhaimmillaan melkein 90 km, kun ajelin rauhassa taajamissa ja kevyellä kaasulla. Moottoritiellä akku kyllä hupenee no! TEKNIIKKAA BMW X3 30E XDRIVE KOEAJOAUTON HINTA: 97 371,98 € MALLISTON HINTA: alkaen: 72 000 € ISKUTILAVUUS: 1998 cm3 TEHO: 220 kW(299hv) VÄÄNTÖ: 450 Nm 0-100 KM/H: 6.2 sek HUIPPUNOPEUS: 215 km/h SÄHKÖINEN TOIMINTASÄDE: 86 km TAVARATILA: 460 l VETOKYKY MAX: 2000 kg PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4755, 1920, 1660,2865 TUTTU NIMI, TUORE MAKU BMW X3 KOEAJOSSA +Ajettavuus +Sähköinen toimintamatka +Käytettävyys –Suomen tuontiohjelma vähän suppea JÄLKIMAKU BMW X3 G45 on sähköistyvä katumaasturi järkevällä hybriditekniikalla, upealla sisustuksella ja mainiolla ajotuntumalla. Hinta kirpaisee, mutta niin kirpaisee nykyään melkein kaikki autot. Jos haluat premium-SUVin ilman täyttä sähköriippuvuutta, tämä on erinomainen valinta. ? – + peammin, mutta arjen ajoihin tämä toimii yllättävän hyvin pelkällä sähköllä. Viikon aikana mittariin kertyi 700 kilometriä, joista 446 meni sähköllä. Keskikulutus oli 4 l/100 km. Akkujen loputtua pelkällä bensalla, matka-ajossa päästiin noin 7,5 litraan. Ei paha, kun ottaa huomioon, että tämä on lähes kaksi tonnia painava katumaasturi. Ei siis kannata odottaa Yarislukemia, mutta toisaalta tässä on aika paljon enemmän autoa alla. Kohti pienempiä munuaisia Iso plussa: isojen munuaisten aika alkaa olla ohi! Ei enää valtavia, silmille pomppaavia grilli-viritelmiä. G45 näyttää klassisemmalta BMW:ltä, eikä karikatyyritaiteilijan painajaiselta. Ainoa ulkonäkömiinus itselle tuli etulokasuojien muodosta, se on vähän kummallinen kantikkaanpyöreä. Ehkä siihen tottuu. Muuten ulkonäkö on siisti, ja etenkin sisusta hivelee silmää: hieno nahkaverhoilu, kangasta kojelaudassa ja oviin asti, tyylikäs viimeistely ja yksityiskohtia, jotka tuntuvat harkituilta. Kankainen Luxury-kojetaulu on lisävarusteinen ja maksaa 546. Se investointi kannattaa tehdä. BMW:n leveä näyttö, joka istuu nyt paremmin paikalleen kuin monessa muussa baijerilaisen mallissa. Se ei pomppaa tässä esiin kuin "hei kattokaa, mä oon näyttö", vaan sulautuu kojelautaan mukavammin. Sen käyttölogiikka tuntuu välillä vähän sekavalta, enkä sen kanssa edelleenkään pääse sinuksi. Mutta plussaa siitä, että auton sisällä on paljon kivoja yksityiskohtia: ovien kahvojen muotoilu, puhaltimien säätimet, langattomat laturit ja useampi USB-portti. Mukitelinettä unohtamatta. Perushinta on reilu 72 000 euroa ja M Sport -paketilla 75 000 euroa. Koeajoauton varusteilla hinta kipusi lähes 97 000 euroon. Tilaa on riittävästi, kontti on vähän vajaa 500 litraa, ja matkustamon koko vastaa hyvin X5:tä. Jopa takana istuminen omalla pitkän miehen ajoasennolla on vaivatonta. Eikä ajettavuus ole kärsinyt: auto kääntyy ketterästi, ja tuntuma tiehen on erinomainen. X5 vai X3? Jos mietit, pitäisikö ottaa X5 vai tämä uusi X3, niin kannattaa miettiä, mitä arvostat enemmän: tilaa vai ajettavuutta. X5 tuntuu isolta laivalta, mutta tarjoaa myös kuusisylinterisen moottorin. X3 taas on kevyempi, näppärämpi ja silti erittäin pätevä. Eikä tällä jää jalkoihin – tehoa on tarpeeksi. Pientä napinaa Rengasmelu kuuluu varsinkin 21-tuumaisilla vanteilla, mutta uudella sileällä asfaltilla meno on lähes äänetöntä. Ja vaikka ulkonäkö on linjakas, niin pieni tuulilasi ja korkea kojelauta tekevät näkymästä hieman ahtaamman. Toisaalta takaluukun sähkömoottori on niin hiljainen, ettei siitä kuulu ääntäkään – harvinaista herkkua! Iso plussa: voimalinja on edelleen aina nelivetoinen, ajettiinpa bensalla tai sähköllä. Ei siis mitään Volvon tapaisia vaihtoja voimalinjojen mukaan. Tämä pelaa kuin junan vessa. Sähköllä voi ajaa jopa 140 km/h, eli teoriassa pärjää moottoritielläkin ilman bensaa. Suomessa rajoitukset toki tulevat ensin vastaan, mutta kaupunkiajossa sähköinen meno on hiljaista ja ripeää. Ja hei – jos olet ajanut vanhalla X3:lla tai jopa X5:llä, käy ihmeessä koeajamassa. Et pety. KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA
KAASUJALKA 7-8/2025 7 Škoda Elroq 85x 4x4 RS alk. 53 495 €, CO? päästöllä (WLTP) g/km ja yhdistetyllä WLTP kulutuksella 16,3 kWh/100 km. Škoda Elroq -mallisto alk. 37 190 €, CO? päästöllä (WLTP) g/km ja yhdistetyllä WLTP kulutuksella 15,8 kWh/100 km. Škoda Elroq -malliston CO? päästöt (WLTP) g/km ja yhdistetty WLTP kulutus 15,3–16,3 kWh/100 km. Kulutukset ja päästöt määritelty WLTP testimenetelmän mukaisesti. Kulutukseen ja toimintamatkaan vaikuttavat muun muassa kuljettajan ajotapa, ajonopeus, lämpötila, kelija ajo-olosuhteet sekä auton kuormaus. Ajoneuvon käyttöön liittyvät suositukset, ominaisuudet ja rajoitteet on eritelty tarkemmin käyttöohjekirjassa. Kuvan auto erikoisvarustein. Hinnat sisältävät toimituskulut 600 €. Tarkempia tietoja osoitteesta skoda.fi. OLE KUIN GEPARDI. OLE KUIN ELROQ RS. Kohtaa ketterä ja salamannopea peto. Koe täysin uusi täyssähköinen ja nelivetoinen Škoda Elroq RS. skoda.fi
8 KAASUJALKA 7-8/2025 /motonet /motonet? motonet.? Hae varaosia rekisterinumerolla Varaosat yli 700 erilaiseen ajoneuvoon ESIM. ABC – 123 FIN ...ja paljon muuta Kalastus Vene Moottoripyörä Varaosat Auto Pihanhoito Juuri oikeat varaosat erilaisiin ajoneuvoihin Oli alla sitten auto, mopo, moottoripyörä, vene, mopoauto tai vaikka mönkij ä, Motonetin laajasta varaosavalikoimasta löydät osat yli 700 erilaiseen ajoneuvoon. Tarjolla on alkuperäisten varaosien lisäksi myös edullisempia vaihtoehtoja. Varaosahakumme kautta löydät sopivat osat autoosi kätevästi rekisterinumerolla. Muihin menopeleihin sopivia osia voit etsiä ajoneuvon merkin tai mallin avulla. Kun kaipaat uusia osia, piipahda lähimmässä Motonet-tavaratalossa tai tilaa varaosat helposti verkkokaupastamme. Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 020 728 8650 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 020 728 8651
KAASUJALKA 7-8/2025 9 100% Kotimainen, Paikallinen katsastuskonttorisi lähellä sinua! Katsastus Yli 50 asemaa ympäri Suomen Haapavesi, Harjavalta, Helsinki, Hyvinkää, Hämeenlinna, Jyväskylä, Kajaani, Kalajoki, Kangasala, Kankaanpää, Kannus, Kauhajoki, Kokkola, Kuopio, Lahti, Laitila, Lempäälä, Loimaa, Mäntsälä, Nivala, Nokia, Orimattila, Pietarsaari, Pihtipudas, Pirkkala, Pori, Porvoo, Pukkila, Raisio, Rauma, Riihimäki, Salo, Sievi, Tampere, Turku, Tuusula, Vaasa, Ylivieska www.plus.? HYVINKÄÄ: Autosuojaamo Herranen, Kehäkuja 10, (019) 433 242 www.autonruosteenesto.fi HÄMEENLINNA: Ruoste-Expertit, Siirintie 18, (03) 682 1972 www.ruoste-expertit.fi AUTOSI RUOSTUU NYT ENEMMÄN KUIN KOSKAAN. Suomen teille kylvetään joka vuosi noin 120 000 000 kg ruostumista kiihdyttävää suolaa, jonka seurauksena autosi ruostuu nyt nopeammin kuin koskaan. KATSO LISÄÄ OSOITTEESTA www.finikor.fi Katso lähin korjaamosi: www.kl-servicepartner.fi Korjaamot lehden jakelualueella: Auto korjaa moiden aatelia Alajärven Autohuolto Alajärventie 111, 62900 Alajärvi 040 778 2370 Audi | BMW | MB | Monimerkki Autoja kolarikorjaamo M. Putz Oy Trikookuja 5, 61600 Jalasjärvi 06 456 8100 BMW | MB | Monimerkki Hetemark Oy Rahvontie 2, 85100 Kalajoki 0400 397 786 Audi | Volvo | MB | Monimerkki Hotmotor huolto Oy Asulansuora 5 B, 61400 Ylistaro 050 300 7656 MB | BMW | Volvo | Audi | Monimerkki Huoltokeskus Lintonen Ky Joutsentie 5, 84100 Ylivieska 08 420 834 BMW | MB | Monimerkki Hägglunds Verkstad & Reservdelsaffär Ab Korsmosståget 12, 68600 Pietarsaari 06 788 7256 BMW | MB | Monimerkki | Volvo Kokkolan Autohuolto Oy Mestarintie 10, 67600 Kokkola 020 779 1315 Audi | BMW | MB | Monimerkki | Volvo MM ProLab Larvanevantie 25, 61600 Jalasjärvi 050 581 8105 MB | BMW | Audi | Volvo | Monimerkki Nurmon Autopiste Oy Tekijäntie 3, 60100 Seinäjoki 040 504 3180 MB | BMW | Volvo | Audi | Monimerkki Pohjanmaan Autohuolto Oy Nokitie 4, 84100 Ylivieska 040 183 1024 Volvo Suupohjan Varaosa ja Huolto Oy Topeeka 71, 61800 Kauhajoki 010 470 9870 MB | BMW | Volvo | Audi | Monimerkki Takalan Konepaja Oy / MD Huolto Tehtaantie 28, 60100 Seinäjoki 0400 983 744 MB | BMW | Volvo | Audi | Monimerkki Tmi Iisakki Sippola Pernaantie 94, 62220 Kauhava 043 211 3266 MB | BMW | Volvo | Audi | Monimerkki Muistatko, milloin autollesi on viimeksi tehty jarruhuolto? Panosta turvallisuuteen ja varmista jarrujen kunto ennen kesäreissuja KL-ServicePartnerkorjaamolla. Olemme erikoistuneet Audi-, BMW-, Mercedes-Benzja Volvo-merkkeihin, mutta huollamme ammattitaidolla kaikki autot. Jarrut kesäkunnossa?
10 KAASUJALKA 7-8/2025 Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Käytössäsi kahden purkamon suuret varastot 24/7. Auto-Lehtinen Fusti Oy AUTOPURKAMOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi • Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. • Huolehtimalla käytöstä poistetut autot asianmukaiseen kierrätykseen tai ostamalla meiltä purkuosia olet mukana edistämässä kiertotaloutta. Käytetyt varaosat takuulla! Varastossamme yli 200 000 varaosaa! OSTETAAN AUTOJA TARVIKKEITA YMS. KATSASTUSASEMIA PALVELEVAT KATSASTUSASEMAT Liedossa ja Koskella Palvelemme: Koskella ma-pe klo 9.00-16.15 Liedossa ma-pe klo 8.00-17.00 Tervetuloa paikallisille konttoreille! Kosken Katsastuspalvelu Koskentie 372, Koski Tl 02 720 010 www.koskenkatsastuspalvelu.fi Liedon Katsastuspalvelu Tuulissuontie 34, Lieto 02 436 4300 www.wp-katsastus.fi TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! OSTETAAN TURBOT Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti HEINOLA Mustanportinkatu 19 • 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 • 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 • 0400 474 407 westmac.fi Yli 50€:n vuokrauksesta 10€ 10€ :n :n alennus! alennus! Tällä kupongilla, leikkaa talteen. Voimassa 24.7.2025 saakka. SUOMEN AUTOKIERRÄTYS / ILMOITUS LAYOUT 82 x 88 mm V1 V2 Auton kierrättäminen ympäristöystävällisesti on helppoa eikä maksa mitään. Kierrätä autosi ilmaiseksi Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Auton kierrättäminen on helppoa ja ilmaista. Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Ympäristö kiittää auton kierrättäjää Noin 95 % auton painosta pystytään hyödyntämään. AUTOKIERRÄTYS MAINOKSESI TÄHÄN? OTA HETI YHTEYTTÄ! 0400 777797 mika.salomaa@wheelmedia.fi
KAASUJALKA 7-8/2025 11 19. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä, Itä-Suomessa, Pohjanmaalla ja Kymeenlaaksossa. KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki Puhelin: 09-2600107 (jakeluhäiriöt ja lehtitilaukset) PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Timo Kiiski, Urmas Hurmalainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi DIGI & SOMEKANAVAT kaasujalka.fi facebook.com/kaasujalka Instagram.com/kaasujalka PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere NÄKÖISLEHDET lehtiluukku.fi JAKELUALUEET Pk-seutu itä 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän itäpuoli) Helsinki, Vantaa, Tuusula, Järvenpää, Kerava, Sipoo, Porvoo, Mäntsälä Pk-seutu länsi 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän länsipuoli) Helsinki, Espoo, Vantaa, Nurmijärvi kk, Klaukkala, Kirkkonummi, Kauniainen, Veikkola, Lohja, Nummela, Vihti kk, Karjaa, Karkkila, Inkoo, Siuntio Varsinais-Suomi 65 telinettä Turku, Raisio, Kaarina, Naantali, Paimio, Masku, Lieto, Aura, Salo, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Raasepori, Loimaa, Huittinen, Perniö, Pori, Rauma Kanta-Häme 65 telinettä Hämeenlinna, Hyvinkää, Riihimäki, Forssa, Iittala, Tuulos, Lammi, Tervakoski, Janakkala, Humppila, Oitti, Loppi Pirkanmaa 79 telinettä Tampere, Pirkkala, Nokia, Ylöjärvi, Sastamala, Orivesi, Lempäälä, Valkeakoski, Akaa, Pälkäne, Kangasala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Urjala, Mänttä, Virrat, Ruovesi (lisäksi Pohjanmaalla Seinäjoki, Vaasa, Kokkola) Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Häme & Kymenlaakso 63 telinettä Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Vierumäki, Kouvola, Kausala, Elimäki, Anjalankoski, Utti, Kotka, Hamina Itä-Suomi eteläinen 45 telinettä Mikkeli, Juva, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra, Joutseno, Särkisalmi Itä-Suomi pohjoinen 48 telinettä Joensuu, Outokumpu, Liperi, Kuopio, Joroinen, Pieksämäki, Suonenjoki, Varkaus, Kitee Pohjanmaa 50 telinettä Seinäjoki, Kauhajoki, Ilmajoki, Kurikka, Vaasa, Jalasjärvi, Ähtäri, Kauhava, Alajärvi, Alavus, Tuuri, Kankaanpää, Jämijärvi Kymenlaakso 39 telinettä Kotka, Kouvola, Hamina VASTAUSKUPONKI PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINRO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Pakollinen tieto pakettien postitusta varten. RISTIKKO Kaikkien oikein vastanneiden ja/tai ristikon oikein ratkoneden kesken arvomme Needit elektroninen pysäköintikiekon. Vastausaikaa on 31.8.2025 saakka ja vastata voi myös sähköpostilla osoitteeseen: kisa@wheelmedia.fi Toukokuun kilpailuun kaikkien oikein vastanneiden kesken arvoimme Needit elektronisen pysäköintikiekon ja onnellinen voittaja on Esko Viherlaiho Espoosta Onneksi olkoon! 7-8/2025 A) SAAB 9-5 B) BMW X3 C) JAC E30X D) NISSAN PRESIDENT MIKÄ ON TÄMÄN NUMERON KANSIAUTO? VASTAA, VASTAA, RATKO RATKO JA VOITA JA VOITA ELEKTRONINEN ELEKTRONINEN PYSÄKÖINTIKIEKKO PYSÄKÖINTIKIEKKO Leading supplier from Denmark Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.fi
AUTOMYYNTI | MONIMERKKIHUOLTO | KATSASTUS | RENGASHOTELLI eepeeautotalo.fi Latvalantie 5, Seinäjoki (Hyllykallio) Automyynti ma–pe 9–17, la 10–14 010 76 49000 Monimerkkihuolto ma–pe 8–17, la 9–14 010 76 49040 Katsastus ma–pe 9–17, la 9–14 010 76 49100 (pvm/mpm) PEUGEOTIN KESÄETU JOPA 5 050 € UUSI E-3008 Vaivatonta sähköautoilua • Kattava varustelu ja vaikuttava viimeistely • Mökkitiellekin sopiva 20 cm maavara • Toimintamatka yhdellä latauksella jopa 698 km (WLTP) • Saatavana 325 hv nelivetoinen E-3008 Dual Motor Alkaen 46 990 € tai 483 €/kk Peugeot E-3008 -mallisto alkaen: autoveroton hinta 46 390 €, toimituskulut 600 €, kokonaishinta 46 990 €. CO2-päästöt g/km, EU-yhd. kulutus 16,8 kWh (WLTP). Kuvan auto lisävarustein. Toimintamatkaja kulutusarvot on tarkoitettu ensisijaisesti automallien väliseen vertailuun. Auton kulutukseen ja toimintamatkaan vaikuttavat muun muassa kuljettajan ajotapa, ajonopeus, lämpötila, kelija ajo-olosuhteet sekä auton kuormaus. Rahoitusesimerkki: Peugeot E-3008 Allure 73 kWh 210 Automaatti hinta toimituskuluineen 46 990 €, vaihtoauto/käsiraha 7 048 €, rahoitettava osuus 40 287 €, perustamiskulu 345 €, Rahoitusaika 72 kk, korko 2,99 %, poikkeava viimeinen erä 11 748 €= kk-erä yhteensä 482,71 €/kk (sis. käsittelymaksu 14 €/erä). Todellinen vuosikorko 3,92 %. Korko sopimusajalta 4 739,24 €. Luoton ja luottokustannusten yhteissumma 46 034,24 €. Auton todellinen luottohinta yhteensä 53 082,24 €. Rahoitus edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Palvelun tuottaa DNB Auto Finance Oy, Urho Kekkosen katu 7B, 00100 Helsinki. HENKILÖAUTON KATSASTUS 55 € SIS. PÄÄSTÖMITTAUKSEN VARAA KATSASTUS: EEPEEAUTOTALO.FI/KATSASTUS ILMASTOINNIN TÄYTTÖHUOLTO EEPEEAUTOTALO.FI/HUOLTO R1234yf 99 € sis. 100 g kylmäainetta, ylimenevä 20 €/ 100 g R134a 79 € sis. 100 g kylmäainetta, ylimenevä 10 €/ 100 g