Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Lokomonkatu 25 D Possijärvenkatu 2 (03) 261 0920 Palvelemme ark. 8 16 www.tuulilasimyynti.fi TUNNEMME AUTOSI JA PALVELEMME SINUA NEKALASSA Hoidamme kaikki henkilöja pakettiautot Vihiojantie 12, 33800 Tampere (03) 3142 8200 | huolto.nekala@tammerdiesel.fi www.tammerdiesel.fi 9/2016 Kaasujalka 9 vuotta, ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Koeajossa mm. VolVo s90 Mercedes-Benz e220d AMG renAUlT TAlIsMAn RS NELIVETO FORD FOCUS Äijäauto: Mercedes-Benz 230 ce Kuukauden käytetty: Audi Q7 Vaihturivertailu: Hittiautot 5 vuoden jälkeen Mekonomen Autohuolto Lielahti Suonsivunkatu 10, Tampere 044 2391 359 Ark. 7:30 – 17:30 • Varaosilla aina vähintään 3 vuoden takuu. • Saat leiman huoltokirjaan, jolloin autosi arvo säilyy. • Uuden auton tehdastakuu säilyy. • Saat aina kirjallisen tarjouslaskelman. Pohjoismaiden suurin korjaamoketju Huollata NYT, maksa erissä Hae luottoa etukäteen netissä, mekonomen.fi, tai toimipisteessämme. mekonomen.fi Syyshuolto 149:Henkilöautoille • Öljynvaihto • Öljynsuodatin • Moottorin ilmansuodatin • OBD-luenta • Kattava kuntotarkastus Tarjoushinta voimassa 31.10. asti. Kaupan päälle 5 l lasinpesuneste mukaan!
Lokomonkatu 25 D Possijärvenkatu 2 (HUOM!! UUSI OSOITE) (03) 261 0920 www.tuulilasimyynti.fi Palvelemme ark. 8 16 tuulilasimyynti tuulilasiasennukset tuulilasikorjaukset GlassMedic järjestelmällä koulutetut asentajat kaikki merkit ja mallit vakuutusyhtiöiden hyväksymä asennusliike takuu kaikilla töillä 20 vuoden kokemus alalta TERVETULOA PALVELEVAAN AUTOLASILIIKKEESEEN! www.tammerdiesel.fi TUNNEMME AUTOSI JA PALVELEMME SINUA NEKALASSA Hoidamme kaikki henkilöja pakettiautot Vihiojantie 12, 33800 Tampere (03) 3142 8200 | huolto.nekala@tammerdiesel.fi KAIKKI PALVELUT MÄÄRÄAIKAISHUOLLOSTA MOOTTORIREMONT TIIN. ILMASTOINTIHUOLTO 45 € RENKAAT JA ALUVANTEET Ahertajankatu 5, 33720 Tampere puh. (03) 214 1911 www.mansenauto.fi Palvelemme arkisin 9-17 lauantaisin 9-13 MANSEN AUTO RENKAAT JA ALUVANTEET SUORAAN VARASTOSTA! PALVELUA YLI 40 VUODEN KOKEMUKSELLA JA AMMATTITAIDOLLA TULE TUTUSTUMAAN PAIKAN PÄÄLLE VANNETAIVAASEEN JOTA ET MUUALTA LÖYDÄ! RENGASRIKKOPÄIVYSTYS 24H 0400 550 119 HINAUKSET 24H! HENKILÖ-, PAKETTI, KUORMAJA LINJA-AUTOT AUTOHINAUKSET 24H YÖTÄ PÄIVÄÄ 0400 550 119
4 KAAsUJAlKA 9/2016 KLICK” kuukaudEN LukIjaN kuVa RöyhkEäkö maaNTIEN pERII? ! U R m a S h U R m a La In en autoliitto palkitsi kesäkuussa Vuoden tiepalvelumiehenä kempeleläisen marko Laineen, joka toivoi huomaavaisuutta liikenteeseen. Toive on vähintään kohtuullinen. Ohessa esimerkkejä käytännön röyhkeydestä maanteillä. S ehän tiedetään jo vanhastaan, että Hurmalainen inhoaa keltaista viivaa ylittäen ja ylämäkeen hengenvaarallisesti ohittelevia öykkäreitä. Eli jospa puututaan vähän pienempiin tekijöihin. Minusta huomaavaisuutta on heilauttaa kättä, kun joku tekee tilaa kaartaessani rampilta kehä I:lle tai kehä III:lle. Hurskastelematta voin kehua, että näin teen ainakin itse. Samoin annan tietä yleensä itsekin. Mutta harvemmin siitä kukaan kättään kiitokseksi heilauttaa. Kenenkään ei ole lain mukaan kai pakko toiselle tietä antaa. Eikä mikään laki määrää kiittämään kädenheilautuksella, jos joku niin ystävällinen sattuu olemaan. ”miks nyt kiittää pitäis?” Suurin osa tiellä liikkujista on mulkqvisteja, joita kiinnostaa vain oma eteneminen ja liikenteen yleinen soljuvuus on sivuseikka. Ja jos näille mulkeroille itselleen joku vastavuoroisesti sitä tilaa antaa, niin eivät ne siitä taatusti erikseen kiittele. En nyt viitsi erikseen mitään tiettyjä automerkkejä alkaa luettelemaan, mutta juuri noilla ”tietyillä automerkeillä” kiilailevilla tuntuu olevan se asenne, että ”vtuuks siihen tuut tulpaks, mul on kiire ja mä meen ensin! Ja jos nyt tietä annat, niin en mä siitä sua erikseen rupea kiittelemään”. Joka kerta, kun joku minulta tietä saanut kiittää kättään heilauttamalla, tulee kiitollinen tunne, ettei tämä maailma taida sittenkään olla niin itsekäs ja paska paikka. Yleensä nämä kiittelijät ovat naisia tai vanhempia herrasmiehiä. Kerran olin kyydissä kun eräs ahkerasti nenää kaivava työkaveri mateli autollaan Mechelininkadulta Länsiväylälle. Siitä jonosta yritti löytää sopivaa rakoa niin ikään Länsiväylälle suunnannut nuori herttainen tyttö, olisikohan tuo juuri ajokortti-ikään tullut. Yritin sitä nenää kaivavaa graafisen alan ammattilaista neuvoa, että anna nyt herranjestas tytölle tilaa, sehän on ihan hädissään! Graafisen alan ammattilainen ja työkaveri möhisi vastaukseksi jotain epämääräistä tyyliin ”no ei tässä nyt ole aikaa ruveta koko maailmalle tilaa antamaan…” Oi toistanne suvaitkaa Vuoden tiepalvelumies kertoi, kuinka hänen pysähtyessä viime syksynä moottoritien laitaan avustamaan hätään joutunutta autoilijaa. No, ohi ajaneen auton peili osui häntä käteen. Se kuulemma pisti miettimään. Ihan ymmärrettävää, vähempikin riittäisi. Kuulostaa jo varsinaiselta jeesustelulta, mutta kyllä minä yritän turvaväliäkin pitää. Mutta sekin on aika turhaa, kun aina siihen väliin kiilaa joku mulkero tunkeakseen taas heti seuraavaan rakoon. Ettei menisi pelkäksi omaksi kehuksi ja muiden haukkumiseksi, niin rehellisyyden nimissä tunnustan toisenkin heikkouteni ja sortumiseni vähintään älyvapaaseen käytökseen. Olen joskus tällaisen rakoon tunkeutujan vähän myöhemmin ohittaessani heilutellut kansainvälisiä käsimerkkejä sen verran raivokkaasti, ettei taatusti ole kanssaliikkujilta jäänyt huomaamatta. Pakko on tässä siteerata erästä Eino Leinon värssyä: ”Oi, ihmiset toisianne ymmärtäkää, niin ette niin kovat oisi”. Siihen ihminen-sanan paikalle voinee laittaa autoilijan, sillä ihminenhän se autoilijakin on. Sittenkin, vaikka usein meihin pieni piru sisään meneekin. KUUKaUDen KUVa paLKITaan LENOVO a7-10 -TABleTIllA Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777797 Lenovo A7-10 on 7-tuumainen Android 4.4 (KitKat) -tabletti 1024 x 600 -resoluutioisella IPSpaneelilla ja suorituskykyisellä 1,3 GHz MT8127 -neliydinsuorittimella. Laite on myös varustettu etukameralla sekä laadukkailla stereokaiuttimilla. Näppärän kokonsa ansiosta laite kulkee helposti mukanasi minne tahansa, sillä se painaa alle 270 g ja paksuus vaivaiset 8,9 mm. Tabletti sisältää tarpeelliset yhteydet päivittäiseen käyttöön: Wi-Fi 802.11b/g/n sekä Bluetooth 4.0. Arvo 89€ SEuRaaVa kaaSujaLka ILmESTyy 22.9.2016 peukuta kaasujalkaa facebookissa! (arvo 89 euroa) ONkO NyT se kuuluisa kettu käynyt kolossa? Kuvan otti Helsingin Lehtisaaressa Tuomo Räsänen Vantaalta
NOKIA puh. 03-730 3993 Pikkukorventie 2 37150 Nokia puh. (03) 733 3990 Seppä-Villenkatu 1 33580 Tampere ORIVESI puh. (03) 733 4990 Teollisuustie 23 35300 Orivesi TAMPERE ERITTÄIN JOUSTAVAT RAHOITUSEHDOT KYSY LISÄÄ MYYJÄLTÄ! www.YSITIEN AUTO.fi Ford Transit 350 TREND L4H3 2.2TDCI 155HP 2015 31800km, 3+4henk sis 24%alv. Opel Combo Van 1.3 CDTI Euro 5 Start/Stop 2013 122tkm, Suomi auto, huoltokirja, 2xrenk. 26990€ 39900€ 10990€ Kia SORENTO 2,2 CRDi AWD TX A 5P 2013 aj. 182tkm, 4x4, ilmastoitu, hieno! Mercedes-Benz E 250 CDI BLUE EFFICIENSY A STW 2010 aj. 186tkm, Siisti,Hyvillä varusteilla, Automaatti-ilmastointi, Vetokoukku Skoda OCTAVIA 2.0TDI 2008 AMBIENTE DSG STW aj. 243tkm Täyd.h-kirja. siisti, ilmastoitu 13500€ 26900€ 18900€ Honda CR-V 2.0 ELEGANCE AT 2009 aj. 136tkm, H-kirja, 2xrenkaat, Siisti, ilmastoitu 6950€ 14900€ 13800€ Ford FOCUS 1.6 TDCI 2009 aj. 227tkm, Näppärä viistoperä ja pieni kulutuksinen, ilmastoitu 5650€ 24800€ Toyota Avensis 2.0 D4D DPF SOL EDITION WAGON 2011 aj. 234tkm Täydellinen h-kirja, ilmastoitu Ford Transit 350L TREND 2012 3+3 henk., 260tkm, huoltokirja, ilmast. 18900€ 18800€ Mitsubishi Pajero 3.2 DID AUT. 2007 DAKAR COMPETITOR 7H:lön aj. 215tkm, H-kirja, Hyvillä varusteilla, ilmastoitu Peugeot Boxer 2.0HDI 2004 135tkm, huoltokirja, ilmast, 2xrenk. 5950€ Volvo V50 2.0 D STW 136HV 2008 aj. 135tkm, Vähän ajettu suomi-auto, täyd.h-kirja, ilmastoitu Skoda OCTAVIA 2.0 TDi Elegance Combi 2008 148 tkm, Täydellinen huoltokirja, Juuri huollettu, juuri vaihdettu jakoremmi ja vesipumppu. Ilmastoitu, 1-Om, Xenonvalot, Cruise, Sadetunnistin, suksiluukku, Irroitettava vetokoukku, lohkolämmitin+sisäpistoke, Hienosti huollettu ja hoidettu! Toyota RAV4 2.2 D-4D 136 2006 Clean Power 4WD Luxury, 310 tkm, H-kirja, Kats. 8/16, Siisti 4-Veto hyvillä varusteilla 9850€ 8450€ Opel Astra Enjoy 1.7 CDTI Ecotec 2010 91 tkm, H-kirja, Kats. 7/16, Ilmastoitu, Vähän ajettu ja todella taloudellinen 10450€ Nissan Almera Hatchback 1.8i 2003 149 tkm, H-kirja, Ilmastoitu, Kats. 7/16, Hyvin hoidettu ja huollettu edullinen automaatti! 3650€ Saab 2.0 Wagon Automatic 2006 167 tkm, H-kirja, Ilmastoitu, 2-Om, Hienosti hoidettu ja huollettu 7850€ ILMASTOITU 3850€ Kia PICANTO 1.0 LX 5D 2007 135 tkm h-kirja, kats. 6/16, juuri huollettu, hieno ilmastoitu pikkukuluinen Picanto! ILMASTOITU 9990€ Opel Movano L3H2 2.5 CDTI 2006 195tkm, Suomi auto, h-kirja, ilmast, 2xrenkaat, B-kortti ILMASTOITU 15900€ Volkswagen Crafter 2.0 TDI 100 kW 2010 156tkm, ilmast, huoltokirja, 2xrenk. 17940€ AUTOMAATTI ILMASTOITU 26900€ ILMASTOITU ILMASTOITU ILMASTOITU 4900€ Citroen C4 1.6i 16V Exclusive 2007 Berline, 169 tkm, h-kirja, ilmastoitu, kats. 12/15, 3-Om, hienokuntoinen C4! Skoda SUPERB 3.6 FSI V6 4x4 2009 Elegance DSG, 124 tkm, h-kirja, Tehokas 4-veto, Upea Skodan lippulaiva, Tämä pitää kokea! 19850€ 7-hlö 4X4 ILMASTOITU 26900€ BMW 525 2.5i TOURING 2008 Panorama katolla, aj. 166tkm Täyd. h-kirja,Hyvät varusteet, ilmastoitu ILMASTOITU 9950€ ILMASTOITU Peugeot 407 1.6 HDi Executive 2010 110 FAP Sedan, 125 tkm, H-kirja, Ilmastointi, Kauko-ohj. Webasto, Vähän ajettu ja talodellinen 5990€ Peugeot 307 2.0 HDI 136 SW 2005 116 tkm, huollettu, ilmastointi, lasikatto, 136 HV turbodiesel, ILMASTOITU Sis. Alv:n Sis. Alv:n Mercedes-Benz ML 350 2006 aj. 183tkm, h-kirja, suomiauto, Vetokoukku, Automaatti-ilmastointi, Nahkasisusta ym. 22500€ ILMASTOITU 21800€ Volvo XC60 2,4D 2009 Momentum Business Aut. aj. 187tkm Suomi auto, hyvällä huoltohistorialla, ilmastoitu Opel Zafira 1.7 CDTI EcoFLEX 2010 Enjoy, 156 tkm, h-kirja, ilmastoitu, Kats 03/16, Jakorem. vaihd. 155tkm, 2-om. 9990€ ILMASTOITU Volkswagen Caddy Maxi 1.6 TDI 2012 75kW BlueMotion Technology 104 tkm h-kirja, 1-Om, kats 03/16, h-kirja, 2xrenk. 19450€ 136tkm 3+4 hlö 122tkm 156tkm Sis. Alv:n B-kortti Volvo FL 6 FERRARI 560 2005 NOSTURI, 136tkm, Suomiauto, Ferrari 560 nosturilla varusteltu 135tkm 136tkm ILMASTOITU 4X4 AUTOMAATTI 4X4 BMW 318 2.0 D A BUSINESS 2009 Vähän ajettu Suomi-auto aj. 131tkm H-kirja, 2xrenkaat, ilmastoitu ILMASTOITU ILMASTOITU AUTOMAATTI ILMASTOITU ILMASTOITU 4X4 AUTOMAATTI ILMASTOITU 1+8 hlö Ford Transit 300L Trend 85kW Puolipitkä korkea 2011 112tkm, huoltokirja, 2xrenk, 20990€ 1+8 hlö 23950€ 13950€ Nissan MURANO 3.5 V6 X-Tronic Tekna 4WD 2009 214 tkm, h-kirja, ilmastoitu, Kats. 2/16, 4-Veto kaikilla varusteilla 4X4 ILMASTOITU ILMASTOITU 124tkm ILMASTOITU 186tkm 131tkm AUTOMAATTI AUTOMAATTI AUTOMAATTI 135tkm AUTOMAATTI Mercedes-Benz Sprinter 216 CDI Automatic Pegabus Suomiauto 2012 372tkm, h-kirja, ilmast, 2xrenk. AUTOMAATTI Volkswagen Transporter 2.0 TDI 103kW DSG *Pegabus, B-kortti* 2012 387tkm, h-kirja, Suomiauto, 2xrenk. Fiat Ducato3.0 Multijet 180 2012 17m3 H3L4, 106tkm, B-kortti, h-kirja, Suomi auto, ilmast. 106tkm 112tkm 104tkm 3+3 hlö B-kortti ILMASTOITU H3L4 Sis. Alv:n Sis. Alv:n Sis. Alv:n Sis. Alv:n Sis. Alv:n Sis. Alv:n Sis. Alv:n B-kortti B-kortti Sis. Alv:n 125tkm 116tkm
6 KAAsUJAlKA 9/2016 Lexus RC300h on todella maukkaan näköinen sportti, joka sopii paljon paremmin nautiskeluun kuin räväkkään räppäämiseen. R C300h:n tunnistaa jo kaukaa Lexukseksi. Auto kerää katseita ja persoonallinen ulkonäkö saa kehuja. Kabiinissakin kaikki on kunnossa, sillä ajoasennon saa oikein miellyttäväksi. Takapenkeillä ei hirveästi ole tilaa, mikäli edessä istuu pitkä mies. Lapset mahtuvat taakse, jos vähän tinkii ajoasennosta. Normaalimittaisen kuljettajan takana on luonnollisesti väljempää. Tästä on saatavana vain yksi moottoriversio, mikäli urheiluautomaista F-mallia ei lasketa mukaan. Varustetasoja on neljä ja mikä ilahduttavinta RC300h:n saa itselleen edullisimmillaan reilulla 52 000 eurolla. RC300h:n olisi oiva valinta pariskunnan työsuhdeautoksi. RC300h on hybridi, joka paljastuu jo mallimerkinnästäkin. Bensamoottorina on suhteellisen kookas 4-sylinterinen 2.4-litrainen vapaastihengittävä ja sen lisäksi sähkömoottori. Molempien voima välittyy takapyöriin mainiosti toimivan automaattivaihteiston kautta. Tehoa on yhteenlaskettuna suhteellisen asiallisesti, mutta suorituskyky on heikompi mitä ulkonäkö antaa olettaa. Ei tällä nyt jalkoihin jää, mutta arjen suorituskyky tuntuu ehkä vähän puhdittomalta nykyturbojen muhkeaan vääntöön verrattuna. hiljainen RC on äärettömän mukava ja auton alusta on fantastinen. Se toimii hyvin sekä arkissa ajossa että nopeassa kurvailussa. Auto ei kallistele tiukemmissakaan mutkissa ja nielee tien epätasaisuudet mallikkaasti. Maukkaan ajokokonaisuuden kruunaa eritTEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa pÄÄTOImITTaJaLTa Syksy taas täällä k esälomakausi on takana ja kädessäsi on syksyn ensimmäinen Kaasujalka. Olemme kasanneet tiiviin paketin tarinaa autoista. Koeajossa on monenlaisia uusia autoja laidasta laitaan. Mukana on esimerkiksi edustusluokan kaksi kuumaa uutuutta; Volvo S90 ja Mercedes-Benz E220d. Käytettynä maistelemme Audi Q7:aa ja Mercedes-Benz 230 CE:tä. Eikä tietenkään sovi unohtaa käytettyjen hintavertailuja ja Äijä Kurmeeta, jossa Hurmalaisen runosuoni synnytti myös runon konkurssiin menneelle Anttilalle. Kaasujalan yksi kantava voima on Urmas Hurmalainen ja tänä syksynä hän kirjoittaa toisen pokkarinsa. Se tulee myyntiin juuri sopivasti ennen isäinpäivää. Pokkari on jo ennakkomyynnissä verkkokaupassamme www. hurmis.fi. Joten hopi hopi tekemään ennakkotilaus. Kaasujalka täyttää 10 vuotta lokakuun lopussa ja sen kunniaksi kaikki, joilla on voimassaoleva maksettu lehden tilaus saavat tämän Urmaksen uuden pokkarin veloituksetta. Pokkarin nimi on: Automiehen elämäkerta. Kirja tulee myyntiin kaikkiin hyvin varustettuihin kirjakauppoihin ja myös kirjastoihinkin se tulee lainattavaksi. V arsinais-Suomen painoksen sisällä on historian ensimmäisen Kaasujalka Rallin lehti. Toivottavasti mahdollisimman moni osallistuu kilpailuun joko katsojana tai kilpailijana. Minun piti myös olla kilpailussa mukana ajamassa, mutta valitettavasti autoa ei saatu ajoissa valmiiksi. Kivoja lukuhetkiä mIKa SaLOmaa päätoimittaja Ajettavuus Hinta Suorituskyky (varauksin) Huippunopeus jäLkImaku Lexus RC 300h on auto nautiskelijalle. – ? + ! TeKnIIKKaa LExuS RC300h a ExECuTIVE hINTa: 56 684,06€ ISkuTILaVuuS: 2494cm3 TEhO: 181hv / 6000 kierr/min VääNTö: 221Nm / 2200-5400 kierr/min SähkömOOTTORI: TEhO: 38hv VääNTö: 79Nm pIT.LEV.kORk: 4695mm, 1840mm, 1395mm paINO: 1775kg TaVaRaTILa: 340kg kIIhTyVyyS 0-100km/h: 8.6s huIppuNOpEuS: 190km/h kuLuTuS (VaLm.ILm): 4.9l kOEajON kuLuTuS: 7.5l Koeajossa Lexus RC300h NauTISkELuuN täin tunnokas ohjaus. Melutaso on uskomattoman alhainen sekä moottorin että renkaiden suhteen. Koeajon kulutuskaan ei noussut mahdottoman kovaksi, vaikka kauas valmistajan lukemasta jäimmekin.
RENGASRIKKOTURVA 24H / 09 374 77 550 VARAUDU SYKSYN SATEISIIN KESÄRENKAAT NYT POIS VARASTOSTA TALVIRENKAIDEN TIELTÄ. TULE KYSYMÄÄN LOPPUKESÄN TARJOUKSISTA! RENGASMARKET RAHOITUS Voit maksaa ostosi kätevästi osissa ja valita itse kuukausierän suuruuden. RENGASMARKET NEKALA Henkilöauton ohjauskulmien säädöt alk. 69 € Tuulilasipalvelut Henkilöja pakettiautojen pienhuollot Ilmastointilaitteen täyttöhuolto 50 € Kaksipyöräisten renkaat ja asennukset Öljynvaihdot RENGASMARKET TIIRIÖ Tuulilasipalvelut Henkilöja pakettiautojen pienhuollot Ilmastointilaitteen täyttöhuolto 50 € Kaksipyöräisten renkaat ja asennukset Öljynvaihdot Matador MP 47 Hectorra 4 kpl alleasennettuna 175/65R14 249 €/sarja 185/65R15 289 €/sarja 195/65R15 299 €/sarja 205/55R16 319 €/sarja 225/45R17 399 €/sarja Matador – Eurooppalaine n laaturengas made by Continental! TAMPERE Rengasmarket Nekala Kuoppamäentie 10, p. 09 3299 0348 HÄMEENLINNA Rengasmarket Tiiriö Sähkömestarintie 3, p. 09 3299 0336 WWW.RENGASMARKET.FI TEKNIIKAN MAAILMA 5/2016 www.tmnet.fi “Continentalin pito on tasaisen hyvä märällä kelillä. Kuivalla Continental on rauhallinen ajettava ja reagoi ohjaukseen tarkasti. Continental on hiljainen rengas ja sen vierinvastus on hyvällä tasolla.” Moninkertainen TM-testimenestyjä! ContiPremiumContact TM 5
8 KAAsUJAlKA 9/2016 Koeajossa Renault Talisman TyyLIkäS RaNSkaTaR Renault hylkäsi kaikkien tunteman Lagunan ja tilalle tuli linjakkaan tyylikäs Talisman. k ilpailu on todella kovaa automarkkinoilla ja Talisman tulee koko luokkaan, jossa ranskalaiset autot eivät ole Suomessa hätyytelleet myyntitilastojen kärkeä. Sitä ovat hallinneet Volkkarit, Skoda ja Toyota. Onnistunut ulkonäkö Talismaniin on saatavana kaksi korimallia; tämä koeajetun sedanin lisäksi monikäyttöinen farmari. Renault tarjoaa Talismaniinkin 4-pyöräohjausta ja tämän koeajetun moottorin kohdalla se tarkoittaa noin 3600 euron lisähintaa. Koeajoin vain tämän nelipyöräohjatun version, joten puhun vain mutufiiliksestä. Itse jättäisin kuitenkin tämän lisävarusteen ottamatta. Monet kanssaliikkujat kehuivat auton ulkonäköä vuolaasti. Talisman näyttääkin todella hyvältä ja arvokkaalta ja sitä se ikävä kyllä on oikeastikin, sillä koeajettu auto maksaa peräti 43 390 euroa. Malliston edullisin lähtee 28690 eurolla ja tuolloin on kyse manuaalivaihteisesta 110 heppaisesta dieselistä. Lisäksi löytyy sekä 150että 200 hevosvoimaiset bensaturbot. Farkku on sedania noin 1300 euroa kalliimpi varusteista ja moottorista riippuen. Esimerkiksi Passatiin nähden Talisman on usean version kohdalla selkeästi kalliimpi. Ajoasento jää ranskalaiselle autolle tyypillisesti vaillinaiseksi. Kuljettajalla jää jalat koukkuun ja kädet suoraan. Lisäksi kaasujalka jää liian koukkuun ilman reisitukea. Avaimeton järjestelmä toimii kiitettävästi. Ovien lukitus aukeaa itsestään lähelle tultaessa ja lähdettäessä autolta lukittuvat automaattisesti. Riittää, että avain on taskussa. Monien autojen kohdalla, jossa on avaimeton järjestelmä niin koeajon aikana jostain syystä ovet eivät heti aukea ja joutuu käyttämään manuaaliasetusta. Talismanin kohdalla järjestelmä toimi täysin moitteetta. urat kiusaavat Talisman on pääpiirteittäin mukava auto, mutta alusta vähän kompastelee Suomen teillä. Auton käyttäytymistä pystyy säätämään keskellä olevasta suuresta näytöstä poikkeuksellisen paljon, josta Talisman saa suurta kiitosta. Ne muutokset myös vaikuttavat todella merkittävästi auton käyttäytymiseen. Valitettavasti on todettava, että viikon koeajon jälkeen vieläkin hain sopivaa asetusta. Ohjauksen muuttaminen verkkaisemmaksi parantaa tilannetta jonkin verran, mutta tuolloin nelipyöräohjauksen tuoma nopea kääntyvyys kärsii. Alusta on mukava ja leppoisa, mutta kompastelee Suomen huonokuntoisilla ja kuoppaisilla teillä. Pehmeällä asetuksella renkaat pompahtelee ja sportilla alusta liian kova ja lyö jopa vähän läpi. Melutasokin saisi olla alhaisempi. Koeajon kulutus nousi yllättävän kovaksi, sillä dieseliä kului liki 8 litraa satasella. Näytössä oleva lukema kertoo sekunneissa välimatkan edellä ajavaan. Kiva lisätieto. Mikäli lukema muuttuu punaiseksi välimatka on liian lyhyt. Talismanissa on hurjasti hyviä ominaisuuksia, mutta myös puutteita, jotka ainakin minua haittaa. Ehkä ne ovat makuasioita. Jos olet hankkimassa tämän kokoista autoa niin älä silti unohda tätä, sillä Talisman on erittäin virkistävän erilainen auto kuin luokkansa muut. TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa ! TeKnIIKKaa RENauLT TaLISmaN hINTa aLk: 44690€ kOEajOauTON hINTa: 46 562,57€ ISkuTILaVuuS: 1598cm3 TEhO: 160hv / 4000 kierr/min VääNTö: 380Nm / 1750 kierr/min paINO: 1593kg TaVaRaTILa: 608l kIIhTyVyyS 0-100km/h: 9.4s huIppuNOpEuS: 215km/h kuLuTuS (VaLm.ILm): 4.4l kOEajON kuLuTuS: 7.8l Mukavuus Tilat Varustetaso Alusta Hinta Kulutus jäLkImaku Talisman on tilava ja hyvin varusteltu perheauto. Eikä komeasta ulkonäöstä ole todellakaan yhtään haittaa. Sporttinen kuski saattaa kääntyä toiseen merkkiin. – ? +
SUPERSYYSKUU Ohittamattomat Renault edut voimassa vain syyskuun! Varustetason korotus ja talvirenkaat veloituksetta! Etusi jopa yli 4 400 € Syyskuun mallikohtaiset edut. Nyt saat Suomen moderneimpaan ja kauneimpaan automallistoon varustetason korotuksen ja talvirenkaat veloituksetta. Etu lasketaan aina perustason korotuksesta seuraavaan varustetasoon. Tarjoamme samansuuruisen edun myös seuraaviin varustetasoihin korotettaessa. Etusi yhteensä jopa yli: Clio 1 800 €, Captur 2 500 €, Megane 3 500 €, Kadjar 3 500 €, Talisman 4 200 € ja Espace 4 400 €. Takuu 4 vuotta tai 100 000 ja 24 h tiepalvelu. Lue lisää www.renault.fi Edut koskevat määräerää Renault-henkilöautoja ja ovat voimassa uusiin, yksityishenkilöille tehtäviin asiakastilauksiin, jotka on tehty 30.9.2016 mennessä. Autot on rekisteröitävä 30.11.2016 mennessä. Tarjousta ei voi yhdistää muihin etuihin. Tarjous ei koske Renault Twingoa. Kuvan autot erikoisvarustein. Renault-kampanjamalliston hinta alkaen Clio 1,2 16v 75 Life 15 590 € sisältää toimituskulut 600 €, CO 2 127 g/km, yhdistetty kulutus 5,6 l /100 km. Renault-malliston yhdistetty kulutus 3,2 6,0 l /100 km, CO 2 päästöt 82 -135 g/km (Clio dCi 75 Talisman TCe 200 4Contol). Suuri viikonloppunäyttely 3.–4.9. 500 vaihtoauton valikoima – www.autosalpa.fi la klo 10-1 4, su klo 11-15 Sellukatu 5, 33400 tampere | www.autosalpa.fi Automyynti arkisin 9–17, puh. 020 7799 705 Huolto arkisin 7.30–17.00, puh. 020 7799 710 vauriokorjaamo arkisin 8–16, puh. 020 7799 735 puh. hinnat: 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min
10 KAAsUJAlKA 9/2016 Koeajossa Ford Focus RS kILpa-auTO myöS kaduLLE Focus RS on nyt ensimmäisen kerran nelivetoisena versiona ja auto on niin haluttu, että Suomen kiintiö myytiin heti. u usi Ford Focus RS saapui markkinoille suuren kohun saattelemana ja sitä odotettiin kuin kuuta nousevaa. Tästä autosta on julkaistu ylistäviä videoita ja juttuja hurjat määrät, ennen kuin me edes saimme koeajoon. Ennakko-odotukset ovat siis pilvissä, kun kaikki koeajaneet ovat suorastaan haltioituneet RS:stä. Siinä usein piilee suuri vaara, että odottaakin jo liikoja. Suurine spoilereineen, renkaine ja vanteineen RS kertoo kanssaliikkujille heti millainen auto on kyseessä. Tämä 1060 euron hintainen lisävarusteinen sininen väri entisestään korostaa sitä ja tekee tästä ehkä vähän mauttoman oloisen. Valkoisena tämä ei ole yhtään hassumman näköinen. Kabiini on melkein kuin mistä tahansa Focusesta ja RS paljastuu vain istuimista. Vahvat perinteet Aikoinaan Ford Sierra Cosworth ja myöhemmin Escort Cossu oli saatavana nelikkona, mutta niiden jälkeiset ripeät versiot Focuksesta olivat aina etuvetoisia. Nyt tämä uutukainen on nelivetoinen ja 2.3-litrainen turboahdettu moottori tarjoaa kunnioitettavat 350 hevosvoimaa ja kilpaautomaiset ominaisuudet. Vaihteisto on aina 6-vaihteinen manuaali. myös yllättävän mukava Auton ajoasetuksia pystyy nykytrendin mukaisesti säätämään eri asteikoiden mukaisesti. Normal-asetuksella RS on jopa hämmästyttävän mukava. Kytkin on yllättävän kevyt käyttää. Alusta on tietenkin todella jämäkkä, mutta ei kuitenkaan mikään kivikova. Asetusten muuttaminen sportille saa tilanteen muuttumaan täysin erilaiseksi, Race Track asetuksesta puhumattakaan. Nämä kaksi asetusta saa arkiajon tuntumaan erittäin epämukavalta, ainakin Suomen teillä. Nopeassa ajossa ne ovat tietenkin parhaimmillaan ja ymmärrettävästi sileällä tien pinnalla. Lisäksi RS:ssä on Drift Mode, jonka avulla driftaaminen sujuu kuin lapsen leikki. Se muuten auttaa sorallakin hyvin. Alustan ja ohjauksen tunnokkuudessa on se huono puoli, että ne haistavat kaikki epätasaisuudet ja niitähän meillä Suomessa riittää. Ohjauksen vetely kiihdytyksessä uraisilla teillä on aivan järkyttävää. Liekö osittain syynä olevan aika reippaasti kuluneet renkaat. Sileällä tiellä menee suoraan. Kävimme kokeilemassa tätä myös soratiellä, mutta leveät ja matalat renkaat tekivät irtosoralla ajamisen todella liukkaaksi, joten käännyimme takaisin mustille tienpinnoille. Kuopissa ja töyssyissä matalat renkaat välittävät iskut ikävästi läpi rattiin asti. Tätä ei todellakaan ole tehty ralliautoksi. kilpailijat vähissä Focus RS:n pahimpia kilpailijoita on hieman hankala luetella, sillä täysin vastaavaa ei muilta merkeiltä löydy. Hondan TypeR on etuvetoinen ja myös etuvetoinen Leon Cupra vähän mieto tämän rinnalla. Jossain Focus RS:ää verrattiin 20-30 000 euroa kalliimpiin Audi RS3:een, BMW M2:een ja MB A45 AMG:hen. Sekään ei ole ihan reilua, sillä Focus on näitä kolmea niin paljon edullisempi. Volkswagen Golf R on ainut, joka on suurinpiirtein samanhintainen ja nelivetoinen. Golf R tarjoaa yhtä hyvän suorituskyvyn, mutta ei ole läheskään näin kilpa-automainen. Sen voi laskea eduksi tai haitaksi. Mountune on erikoistunut Fordin viritysosiin ja heiltä on ilmeisesti jo saatavana tähän virityspaketti. TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa ! TeKnIIKKaa FORd FOCuS RS hINTa aLk: kOEajOauTON hINTa: 57 888,29€ ISkuTILaVuuS: 2261cm3 TEhO: 350hv / 6000 kierr/min VääNTö: 440Nm / 2000-5000 kierr/min paINO: 1599kg kIIhTyVyyS 0-100km/h: 4,7s huIppuNOpEuS: 266km/h kuLuTuS (VaLm.ILm): 7.7l kOEajON kuLuTuS: 11,6l Suorituskyky Hinta Kilpa-automaisuus Vaatimaton kabiini Kilpa-automaisuus Saatavuus jäLkImaku Focus RS on varmasti tämän hetken hot hatch. Hinta on hyvin houkutteleva, tehoa riittävästi ja lisäksi löytyy neliveto. Tästä tulee varmasti suosittu virityskohde, sillä moottorista saa hyvin helposti vahvoja nelosella alkavia teholukemia. – ? +
KAAsUJAlKA 9/2016 11 Uusi Volvo S90 on edustusluokan tuorein tulokas ja laittaa saksalaiset kilpakumppanit oikeasti ahtaalle. V iime vuonna esitellyn Volvon ison katumaasturin XC90:n uusin painos antoi viitteitä merkin uudesta ilmeestä, joka tulee kaikkiin malleihin. S90 näyttää todella komealta sumuisena päivänä parkkipaikalla. Auto keräsi ihmisten katseita ja kiinnostusta merkittävästi missä ikinä liikkuikaan. Tämän uutukaisen tunnistaa heti uudeksi Volvoksi eikä ole epäilystäkään siitä, että sotkisi tämän jonkin merkittävästi edullisempaan malliin. Joillekin se kuulemma on tärkeää. Toivottavasti sama linja jatkuu uusien mallien saapuessa markkinoille. Valttikorttina hinta S90:een on tarjolla kolme eri tehoista dieseliä (150, 190 ja 235hv) ja kaksi bensakonetta tehoiltaan 254 ja 320 hevosvoimaa. Edullisimman S90:n saa itselleen jo 44 380 eurolla ja se on todella kova kilpailuvaltti kilpailijoihin nähden. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että edullisin BMW 5-sarja on hinnaltaan 46 634 euroa. A6 Audin hinnat alkaa 47 105 eurosta ja MB E200 d porukan kallein 49168 euron lähtöhinnallaan. Me saimme koeajoon nelivetoisen D5:n, johon oli ladattu erittäin hyvän vakiovarustetason lisäksi kutakuinkin kaikki varusteet mitä listalta löytyy, mutta hintaa tuli silti "vain" 81 078,64 euroa. ylellinen Jo heti istuttuaan kuljettajan paikalle aistii hienon viimeistelyn ja ylellisyyden. Puusomisteet ovat nykyään harvinaisia, sillä poikkeuksetta kaikista muista autoista löytyy kromia, harmaata tai pianolakattua pintaa. S90:n ohjaamossa on rauhallinen ja erittäin miellyttävä tunnelma. Hienoja yksityiskohtia. Koeajettu S90 oli varustettu D5 moottorilla joka nykyään on 4-sylinterinen. Samainen moottori oli myös viime syksynä koeajetun XC90 :n keulalla. Isossa maasturissa D5:n tuntui aavistuksen ohuelta ja puhdittomalta, mutta tähän S90:een moottori sopii kerrassaan fantastisesti. kulkee kuin sukkasillaan Koeajomme piti kaikkea mahdollista tienpintaa mitä Suomessa tarjolla on, paitsi talviolosuhteita emme löytäneet, edes Suomesta. Uusi S90 selvisi kaikilla tienpinnoilla kiitettävin arvosanoin. Ainut pieni särö tuli näiden leveiden renkaiden pidosta irtosoralla. Kuopat ja töyssyt Volvo nielee eleettömästi, eikä sorateiltä tutut nimismiehen kiharatkaan munaskuita ravistele. Autossa on lisävarusteiset peräti 20-tuumaiset vanteet, eivätkä ne tehneet oloa yhtään epämukavaksi. Todella hyvältä ne kyllä näyttävät. Farmarimallinen V90 saapunee maahamme vielä tämän vuoden aikana. S90:n ainut miinus on sen heikko saatavuus, sillä kysyntää on hurjasti enemmän mitä autoja tehdas pystyy toimittamaan. Volvomyyjän mukaan kauppoja tehdään jopa niin, että asiakkaalle myydään sijaisauto, kunnes oma S90 saapuu. Uusi Volvo S90 kilpailee saksalaisten kilpakumppaniensa kanssa ominaisuuksiensa puoTEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa Ylellisyys Hinta Muotoilu Ajettavuus Saatavuus jäLkImaku Uusi Volvo S90 kuuluu siihen harvaan joukkoon autoja, joiden palauttaminen takaisin maahantuojalle oli harmillista. Tämän kanssa olisi todellakin viihtynyt pidempäänkin. – ? + ! TeKnIIKKaa VOLVO S90 d5 aWd INSCRIpTION auT hINTa aLk: 58 244,20€ kOEajOauTON hINTa: 81 078,64€ ISkuTILaVuuS: 1969cm3 TEhO: 235hv/4000 kierr/min VääNTö: 480Nm / 1750-2250 kierr/min pIT.LEV.kORk: 4963mm, 1890mm, 1443mm paINO: 1800-2075kg TaVaRaTILa: 500l kIIhTyVyyS 0-100km/h: 7.0s huIppuNOpEuS: 240km/h kuLuTuS (VaLm.ILm): 4.8l kOEajON kuLuTuS: 6,8l Koeajossa Volvo S90 D5 EduSTuSLuOkaN käRkEEN lesta aivan tasaväkisesti. Volvo erottuu edukseen virkistävän erilaisella muotoilullaan, laadukkuudellaan ja erittäin kilpailukykyisellä hinnallaan. Kun siihen päälle laitetaan vielä suhteellisen neutraali imago, joka ei ärsytä ketään niin menestys on taattu.
12 KAAsUJAlKA 9/2016 Koeajossa MB E220D TaRkkaaN hIOTTu TImaNTTI Uusi e-sarjan mercedes-Benz on kuin tarkkaan hiottu timantti; mitään säröä ei löydy, vaikka minkälaisella skoopilla katsoisi. u uden E-sarjan sukunäkö C-sarjalaiseen on ilmeinen ja kaukaa katsottuna nämä kaksi kaunotarta saattavat mennä jopa sekaisin. Istuttuaan uuden E sarjan ohjaamoon välittyy laadukas ja ylellinen tunnelma. Näkymää hallitsee S-sarjasta tuttu lisävarusteinen todella leveä näyttö hinnaltaan 1120 euroa. Se saattaa näyttää aluksi varsin oudolta ja futuristiselta, mutta ei ole sen vaikeampi käyttää kuin mikään muukaan. Uuden E-sarjalaisen vakiovarustetaso on ihan riittävä ja lisävarustelistan pituus myös ihan riittävä. Auto on aina automaattivaihteinen. Koeajoautossa on lisävarusteena lämmitettävä lasinpesujärjestelmä, joka on aivan mielettömän järkevä varuste ainakin meille suomalaisille. Hintaa sillä on vain 220 euroa. Nyt kerrankin olisin toivonut pakkasta nähdäkseni tuon toimivuuden. Kaikki Mercedekset ovat tarjonneet kuljettajalle ideaalin paikan ohjastaa ajoneuvoa, eikä tämä uuden sukupolven E-sarjalainenkaan ole pekkaa pahempi. Itse asiassa kuljettajan ajoasennolta ei enempää voi toivoa. Tässä istuu todella mielellään. Vaihteenvalitsin sijaitsee tuttuun tapaan ratin oikealla puolella ja vanhan liiton miehen sydäntä lämmittää E-sarjalaisen pitäytyminen takatyöntöisenä. Nämä vanhan liiton miehet myös osaavat kaikki mallikoodit ulkoa ja tämän kohdalla se on W213. Mersun vahvuus on aina ollut laaja moottorivalikoima ja niin on myös tämä uutuuden kohdalla. Hinnastosta löytyy niin monta erilaista vaihtoehtoa, että heikompaa alkaa hirvittämään. Hintahaitari on 49168-120816 euroa. Farmarimalli saapunee maahamme vielä tämän syksyn aikana. komea lisävarustelista Koeajetussa autossa oli komeasti lisävarusteita ja yksi niistä on automaattinen ohjaus nivottuna adaptiiviseen vakionopeudensäätimeen. Automaattinen ohjaus toimii loistavasti suoralla ja sileällä tiellä. Pahaksi harmiksi on todettava, että sellaisia teitä ei Suomesta paljoa löydy. Mutkainen ja urainen moottoritie on järjestelmälle myrkkyä. Olipa tämä automaattinen ohjaus minkä merkkisessä autossa tahansa, sen toteutus on käytännössä vielä ontuva. Myös siinä monen palvomassa jenkissä. Sen sijaan tämä adaptiivinen vakionopeudensäädin toimii täydellisesti ja on kyllä mielestäni aivan ehdoton varuste. Kuuluu niihin varusteisiin, joista ei takuulla luovu, kun kerran on saanut käyttää. personointi päivä sana Auton käyttäytymistä pystyy personoimaan kiitettävän monipuolisesti ja E-sarjalainen on siitäkin harvinainen auto, että muutokset todella tuntuvat kuljettajalle. Eikä vain teksti muutu näytöllä, kuten niin useasti olen saanut huomata. Ingressissä väitin, että mitään säröä ei löydy, mutta pakkohan se jotain purnattavaa on löytyä. Ja löytyihän se. Nimittäin alla olevat runflat-renkaat ovat kovat ja tekevät hyvin pienen miinuksen auton likipitäen täydellisen mukavuuden. Tämä maininta on ehkä jo hiustenhalkomista, sillä melutaso kuitenkin pysyi kiitettävän alhaisena jokaisella tien pinnalla. Koeajon kulutus jäi miellyttävän alhaiselle tasolle, sillä menovettä kului vain 6.4 litraa satasella. Kevyemmällä kaasujalalla varustettu kuski pääsee helposti vitosella alkaviin lukemiin. E-sarjalainen jo vuosia ollut taksitolppien kiistaton kunkku ja oletettavaa on tämän tuoreimmankin painoksen saavuttavan saman aseman. TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa ! TeKnIIKKaa mERCEdES-BENz E220d pREmIum BuSINESS amG a hINTa aLk: 61 060,34€ kOEajOauTON hINTa: 81226,38€ ISkuTILaVuuS: 1950cm3 TEhO: 190hv/ 3800 kierr/min VääNTö: 400Nm / 1600-2800 kierr/min paINO: 1680kg VETOkyky max: 2100kg TaVaRaTILa: 540l kIIhTyVyyS 0-100km/h: 7.3 huIppuNOpEuS: 240km/h kuLuTuS (VaLm.ILm): 4.3l kOEajON kuLuTuS: 6.4l Ylellisyys Ajettavuus Kuljettajan ajoasento jäLkImaku Uusi E-sarjalainen on todella hieno ja ylellinen auto, kuten tämän tasoisen kuuluukin olla. Harmikseen vain on todettava, että nämä innovatiiviset varusteet ovat toistaiseksi vain lisävarusteena. – ? +
Kunnostetut ja kuntotarkistetut purkuosat Mercedes-Benzja Sisu-hyötyajoneuvoihin. Hyväkuntoiset ja laadukkaat purkuja vaihto-osat ovat erinomainen ja taloudellinen vaihtoehto uusille alkuperäisille osille, erityisesti vanhempien pakettija kuorma-autojen kohdalla. Tutustu tarjontaan: Purkuosakeskus Keuruu Sepäntie 2, 42800 Haapamäki p. 010 569 8350 Vihreiden arvojen varaosakauppaa! Laatusertifikaatit ISO 9001, 14001, OHSAS 18001 Purkuja vaihto-osat www.vehotrucks.fi/purkuosat Nyt helposti nettikaupasta! Varastostamme hyväkuntoisia purkuosia MB Vito ja MB Sprinter Esim. Vaihteistot, perät, startit, laturit. Peruskorjatut kardaanit 1v takuulla. Purkuosakeskus Keuruu Sepäntie 2, 42800 Haapamäki p. 010 569 8350 Varastoiduista purkuosista alennus nyt -20% FIAT FIORINO. A NEW GENERATION AT WORK. www.? atprofessional.? TÄYDELLINEN VARUSTELU: RADIO-BLUETOOTH 5” KOSKETUSNÄYTTÖ • ILMASTOINTI • SÄHKÖSÄÄTÖISET JA LÄMMITETTÄVÄT ULKOPEILIT • SÄHKÖTOIMISET IKKUNAT • ISTUINLÄMMITTIMET • TAVARATILA 2,5 M 3 • PARIOVET TAKANA • LIUKUOVI • TAKUU 3 VUOTTA / 100 000 KM. VÄHENNETTÄVÄÄ ARVONLISÄVEROA 2464 €! 14 990 € (+TOIMITUSKULUT 600 €, YHTEENSÄ 15 590 €) Autoveroton hinta 12 730 € + arvioitu autovero 2260,33 € + toimituskulut 600 €. Kuvan auto erikoisvarustein. SAATAVANA MYÖS AUTOMAATTIVAIHTEISTOLLA! FIAT FIORINO. SUOMEN HALVIN OIKEA DIESEL PAKETTIAUTO ESPOO: ARITA ESPOO · NIITTYMAANTIE 8 · 0300 472 218 · WWW.ARITAESPOO.FI · HELSINKI: ARITA · MEKAANIKONKATU 31 · 0300 472 212 · WWW.ARITAESPOO.FI · HUITTINEN: AUTOTALO PELTTARI LOIMIJOENTIE 55 · 02 560 5300 · WWW.AUTOTALOPELTTARI.FI · KOKKOLA: MB-MOBILE · HEINOLANKAARI 1 · 020 7571 250 · WWW.MB-MOBILE.FI · JYVÄSKYLÄ: JYVÄS-CARAVAN · SORASTAJANTIE 6 0400 214 400 · WWW.JYVASCARAVAN.FI · LAHTI: MEGA-AUTO · ALHONKATU 5 · 0207 510 400 · WWW.MEGA-AUTO.FI · LOHJA: PP-AUTO MAKSJOENTIE 8 · 075 3040 5200 · WWW.PPAUTO.FI · PORI: AUTOTALO PELTTARI · KORJUUNTIE 17-19 · 044 560 1278 · WWW.AUTOTALOPELTTARI.FI · SAVONLINNA: TT-AUTO AINONKATU 11 · 015 515 250 · WWW.TT-AUTO.FI · SEINÄJOKI: ESS AUTOTALO · LATVALANTIE 5 · 010 764 9000 WWW.ESSAUTOTALO.FI · TAMPERE: LEVORANNAN AUTOLIIKE NUUTISARANKATU 35 · 03 512 7750 · WWW.LEVORANTA.FI · TURKU: METROAUTO · TAMMIMÄENKATU 2 · 010 651 5591 · WWW.METROAUTO.FI
14 KAAsUJAlKA 9/2016 ensimmäisiä audi Q7:ja saa nyt jo alle 20 000 eurolla. Järkäle tarjoaa ajamisen nautintoa vielä 10 vuotta vanhana ja 276 000 kilometriä ajettunakin. a utokauppias Jami Multisillan arvio käytettyjen Audi Q7:n vahvimmasta markkina-alueesta ei yllätä. –Kyllä paljon ajetut Q7:t menevät enemmän maakuntiin ja pohjoiseen. Pääkaupunkilaiset eivät niitä näillä kilometreillä ja vuosilla juuri kysele, Multisilta sanoo. Ei olekaan vaikea kuvitella sukupolvenvaihdoksen juuri läpikäyneen eteläpohjalaisen maatilan nuorelle isännälle käytettyä Audi Q7:ää. Sillä ajellaan röykkyisillä teillä mukulakivien munaskuita erityisemmin ravistelematta ja syksyn hirvijahteihin sillä matkaa porukan mukana isossa tavaratilassa vaivattomasti niin pyssyt kuin eväätkin. Yli viisi metriä pitkässä ja kaksi metriä leveässä autossa kun tilaa riittää joka suuntaan. Enimmillään tähän Q7:ään saa tavaratilaa jopa 2035 litraa. Se on hurjasti enemmän kuin vaikkapa Nissan Qashqain, jonka tavaratila enimmillään venyy 1598 litraan. helppo pysäköidäkin Siinäpä sitten nuorelle isännälle mietittävää, ostaako uuden Nissan Qashqain vai vanhan Q7:n. No juu, riskit ja mahdolliset korjauskulut sitten ovat asia erikseen: auton pitää joskus olla tunteen, eikä järjen asia… 3-litraiselle V6 –turbodieselille sen enempää kuin auton alustallekaan lähes 300 000 ajettua kilometriä eivät tunnu tehneen juuri mitään. Moottori käy edelleen muhkeasti ja korkeasta maavarasta huolimatta massiivisen maasturin kyyti ei ole jenkkimäisen lelluvaa edes maantienopeuksissa. Kiihdyttäessä Q7 hyrisee pehmeästi, moottorin ääniä ei tasaisessa ajossa matkustamoon juuri kantaudu. Rengasmelua sen sijaan kantautuu korviin jonkun verran. Jopa pysäköinti on yllättävän vaivatonta. Tosin siitä pitää kiittää monipuolista tutkaa ja peruutuskameraa. huollot viimeisen päälle Uutena tämä auto on vuonna 2006 maksanut vakiovarustein 77 500 euroa. Valmistuspaikka ei kuitenkaan ole Saksa, vaan Bratislavassa Slovakiassa. Ulkonäkö on tosiaan vakuuttava. Itse en kuitenkaan pidä Q7:ää yhtä kauniina kuin esimerkiksi samanikäistä, vuosina 2006-2011 valmistettua toisen polven ML-Mersua. Jotain norsumaista tässä Q7:ssä on, pikkuveli Q5 on mielestäni nätimpi. Huoltokirjan viimeisin merkintä löytyy 242 000 kilometrin kohdalla. Mitään huoltoja ei ole jätetty väliin ja huoltokirjan mukaan ne on tehty Audin valtuutetussa merkkikorjaamossa. Sehän on selvä, että kun mittarilukema lähenee 300 000 kilometriä, ei tämän auton ostaja loputtomiin pärjää pelkillä määräaikaishuolloilla. –Juuri sen takia Audi Q7 näillä metreillä menee helpommin maakuntiin, missä pikkupajatkin pystyvät vaihtamaan edullisesti jarrupalojen ja vesipumppujen kaltaisia kuluvia osia. Muuten Audi Q7 on kestävä auto ja kestää satojatuhansia kilometrejä siinä missä taksi-Mersukin, Multisilta sanoo. TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski KUUKaUDeN Käytetty Audi Q7 mukaVaN NOTkEa jäRkäLE VaNhaNakIN ! TeKnIIKKaa audI Q7 3.0 V6 TdI QuaTTRO TIpTRONIC VuOSImaLLI: 2006 SuOmI-auTO mITTaRILukEma: 276 000 km mOOTTORI: 3000 cm3 käyTTöVOIma: diesel TEhO: 233 hv VääNTö: 500 Nm huIppuNOpEuS: 216 km/h kIIhTyVyyS 0-100 km/h: 9.1 s yhdISTETTy kuLuTuS: 10.5 l /100 km VaIhTEISTO: automaatti VETOTapa: neliveto hENkILöLuku: 7 hINTa: 19 900 € myyjä: Suomen Autokauppa, Vantaa. Yli 5 metriä pitkä Audi Q7 näyttää melkoiselta järkäleeltä. Tavaratila on julmetun iso, sinne mahtuvat ongelmitta nuoren maatalon isännän tai kaivinkoneurakoitsijan hirviporukan eväät ja pyssytkin. Ohjaamo on10 vuotta vanhanakin vakuuttava.
KANGASALA, Artturintie 4 Puh. 0400 882 786 RENKAIDEN POISTOMYYNTI Myymme varastostamme kaikki ennen vuotta 2016 saapuneet henkilö-, pakettija maastoautojen talvirenkaat poistohintaan 16.9. mennessä. Tule ja tee todella edullisia löytöjä! Poistettavia renkaita varastossa n. 350 kpl. Nyt kannattaa toimia nopeasti! Myös kesärenkaat varastosta edulliseen syyshintaan. Tarjoamme laajan valikoiman renkaita. Jokaiselle jotakin! Premiumluokan renkaat: Keskihintaluokan renkaat: Edulliset vaihtoehdot: Palvelemme norm. ma-pe klo 8-17 la sopimuksen mukaan complete your car. KAIKKI HINNAT SISÄLTÄVÄT ALV:N JA TOIMITUKSEN KOKO SUOMEEN! Euroopan suurin vetokoukkutukku, myymme yli 250.000 vetokoukkua joka vuosi! Onko sinulla autokorjaamo tai varaosaliike? Rekisteröidy NYT ja saat tuotteet vielä edullisemmin! Suomenkielinen tuki ennen ostoa ja myös oston jälkeen! HAE OIKEA VETOKOUKKU JA SÄHKÖSARJA HELPOSTI AUTOOSI REKISTERINUMEROLLA! Löydä omaan autoosi oikea vetokoukku osoitteessa KIINTEÄ VETOKOUKKU IRROTETTAVA VETOKOUKKU 7-NAPAINEN MALLIKOHTAINEN SÄHKÖSARJA 13-NAPAINEN MALLIKOHTAINEN SÄHKÖSARJA alk. 54,00 € (109511) alk. 114,00 € (100813) alk. 21,95 € (109883) alk. 40,95 € (110696) Sähköpostitilaukset: info@rameder.fi • Puhelintilaukset numerosta: 020 743 2170 (avoinna arkisin 08.00 16.00) www.rameder.? www.rameder.? ETSIMME JATKUVASTI UUSIA ASENNUSPISTEITÄ YMPÄRI SUOMEA! Liity mukaan! Asiakkaat voivat tilata vetokoukun suoraan sinun pisteeseen asennettavaksi. FIN www.vetokoukku24.?
16 KAAsUJAlKA 9/2016 Finikorin Brilliant+ -kestopinnoitekäsittely suojaa auton maalipintaa jopa kolme vuotta. Se säästää pitkässä juoksussa rahaa ja vaivaa, kun ei enää erikseen tarvitse vahauttaa autoa kahdesti vuodessa. m uutamat autonvalmistajat suosittelevat jo huoltokirjassa auton vahaamista kahdesti vuodessa: keväällä kesää ja syksyllä talvea vasten. Finikorin Brilliant+ -kestopinnoite kuitenkin suojaa maalipintaa kolme vuotta ja sen myötä autoilija säästää ennen kaikkea aikaa, mutta pitkässä juoksussa myös rahaa: tavallinen vahaus automeikkaamossa maksaa keskimäärin 100 euroa. –Brilliant+ -käsittelyn hinta on aina autokohtainen, mutta keskimäärin se maksaa 490 euroa. Ja tämä tarvitsee tehdä vain kerran kolmessa vuodessa. Kun asiakas erikseen ottaa autolleen automeikkaamon perinteisen vahauksen, kustannus nousee noin keskimäärin 600 euroon pelkkien vahauksien osalta. Ja tarvittaessa vielä maalipinnan myllytys tuo kustannuksia tämänkin päälle, sanoo Finikorin toimitusjohtaja Teemu Suovesi. poistaa hiusnaarmut Brilliant+ -käsittelyn tärkein merkitys on kuitenkin esityöt, eli auton kiillottaminen ja naarmujen poistaminen sekä lakkapinnan tasoittaminen koneellisesti läpikäymällä. – Kestopinnoite itsessään on kokonaisuudessa vain pieni osa: kestävän kiillon antava loppusilaus. Uusiksi luokiteltavien, alle 2-vuotiaiden autojen Brilliant+ -käsittelylle luvataan peräti 3 vuoden takuu. Sitä vanhemmat autot saavat 2 vuoden takuun. –Kestopinnoituksella saadaan vuosiakin vanhaan auton palautettua uskomaton kESTOpINNOITE SuOjaa maaLIpINTaa jOpa 3 VuOTTa määrä kiiltoa. Usein asiakas ihmettelee käsittelyn jälkeen, onko edes kysymys hänen autostaan. Kestopinnoitteella saadaan pois niitä pieniä hiusnaarmuja, joita auton maalipintaan tulee esimerkiksi pesuista ja lumiharjoista. Varsinkin metallivärissä kestopinnoite palauttaa hohdon viimeisen päälle. kattava verkosto osaajia Käsittelyn etuja on myös se, ettei lika sen jälkeen tartu maalipintaan yhtä helposti, ja silloin auto tarvitsee myös vähemmän pesua. – Vahahan kuluu ajan kanssa pois, jonka takia auto tulisi vahata vähintään kahden vuoden välein jos sitä ei ole kestopinnoitettu, Suovesi sanoo. Finikorilla on asiansa osaavia jälleenmyyjiä ja kestopinnoitteen tekijöitä kattavasti ympäri Suomen, Kemistä Helsinkiin. – Jäsenyrityksiä on yli 50. Jokseenkin jokaisessa kaupungissa meillä on edustus, samoin joillakin pienemmilläkin paikkakunnilla. Olemme hyvin tarkkoja, kenelle annamme edustuksen: asiakkaan auto ei joudu harjoituskappaleeksi, Suovesi lupaa. Erityisesti nyt syksyllä on taas oikea aika kestopinnoitukselle. Amerikasta tuleva Brilliant+ suojaa auringon uv-säteilyn lisäksi auton maalipintaa pohjolan vaihtelevissa säissä myös pakkaselta ja suolalta. VINKKI Kestopinnoitekäsittely TEKSTI_Timo Kiiski 170 000 km ajettu ja neljä vuotta vanha Mersu kiiltää Brilliant+ -kestopinnoituskäsittelyn jälkeen kuin uusi. BRILLIaNT+ -käsittelyn tärkein merkitys on esitöillä, eli auton kiillottamisella ja naarmujen poistamisella sekä lakkapinnan tasoittamisella koneellisesti läpikäymällä.
Hanki itsellesi silkkaa mukavuutta tarjoushintaan. Sisältää täydellisen lämmitinpaketin (4kW lämmitin + asennussarja + ajastin). Kampanja on voimassa 9/2016 4/2017 kampanjaan osallistuvissa Webasto-pisteissä kampanjaan kuuluviin automalleihin. Katso kampanjaan osallistuvat asennuspisteet: www.kaha.fi/pikkuauto 1260 € Asennettuna Mukavuutta autoiluun! Webastolämmitinpaketti pieneen autoon
18 KAAsUJAlKA 9/2016 hITTIauTOT VIIdEN VuOdEN jäLkEEN TEKSTI_Timo Kiiski Skoda Octavia, Volkswagen Golf, Toyota avensis, Volkswagen passat ja Ford Focus olivat vuoden 2011 myydyimmät uudet autot. hittejä samat autot ovat tänään myös vaihtoautomarkkinoilla. vuonna 2011 kolmanneksi eniten rekisteröity Toyota Avensis oli vuonna 2015 pudonnut sijalle 6. Ja Ford Focus peräti sijalle 8. Viiden kärjessä niiden paikat olivat napanneet toiseksi eniten myyty Nissan Qashqai ja Toyota Auris. Ja kakkosena ollut Golf oli pudonnut kolmanneksi. Mutta kaksi oli säilyttänyt täsmälleen viiden vuoden takaiset sijalukunsa: Octavia oli edelleen ykkönen ja Passat nelonen. Mielenkiintoisinta onkin, että Nissan Qashqai nousi hitiksi kuin varkain: vaikka se oli tullut markVaIhtUrI VertaIlU T op 5:n kärki näytti ensirekisteröintitilastossa pitkään lähes samalta. Mutta SkOda OCTaVIa oli myyntitilastojen ykkönen vuonna 2011 ja sitä se oli myös vuonna 2015. Ykkösmyytävää se on viisi vuotta vanhanakin, varsinkin farmarina. Ja koska se on hittiauto uutena, on sitä runsaasti tarjolla vaihtoautoinakin. Octavia on helppoa myytävää millä koneella ja vaihteistolla tahansa ja sitä sanoo moni autokauppis. Kuvan manuaalivaihteinen Combi 1.2 TSI-bensaturbolla ja Ambientevarustuksella on vuosimallia 2011 ja vain 80 000 km ajettu. Autokuume.com Helsingissä pyytää siitä 12 900 €. auTOkauppIaaN mukaan erilaiset päästökohut ja kirjoittelut DSGautomaattilaatikoiden ongelmista ovat jonkun verran heilutelleet Volkswagenin suosiota vaihtoautomarkkinoilla, mutta eivät merkittävästi. Edelleen se halutaan myös vaihtoautona pääsääntöisesti automaattina. Vielä 100 000 km ajettunakin Golf pitää hyvin arvonsa. Autokeskus Tampereella pyytää tästä 103 000 kilometriä ajetusta vuosimallin 2011 Golffarmarista 1.4 TSI –bensaturbolla ja DSGautomaattilaatikolla 13 850 €.
KAASUJALKA 9/2016 19 TOT VIIdEN jäLkEEN kinoille jo vuonna 2008, niin vei pari vuotta ennen kuin sen myynti alkoi niin sanotusti pelittää ihan tosissaan. Vuonna 2010 sen myynti lisääntyi 79,6 % edellisestä vuodesta. Mutta vuonna 2011 se oli vasta yhdeksänneksi myydyin auto, tosin taas vuonna 2012 se oli jälleen neljänneksi suosituin uusi auto. Myös vaihtoautomarkkinoilla näiden vuoden 2011 viiden eniten myyneen auton tarjonta tuntuu noudattelevan tällä hetkellä samaa järjestystä kuin kuuden vuoden takainen ensirekisteröintitilasto. Vertailun vuoksi katsotaanpa vuoden 2011 ensirekisteröintitilastoa ja Nettiauto.comin tarjontaa 9.8.2016. –Ehkä aluksi pikkuisen VV-konsernin Volkkareiden ja Skodien kysyntää on rokottanut öljynsyöntiongelmat ja DSG-automaattilaatikoiden viat, mutta aika vähän kuitenkin. Ford ja Toyota ovat edelleen myös hyviä myytäviä, varsinkin Focus menee hyvin kaupaksi, sanoo autokauppias Jami Multisilta espoolaisesta autosillasta. Yleensä vielä viisivuotiaalta perusautolta odotetaan vielä kohtuullista, enintään 100 000 kilometrin mittarilukemaa. Pääsääntöisesti näillä kilometreillä ne ovat vielä siisteydeltään lähestulkoon uudenveroisia. Näin niitä oli tarjolla! VAIHTOAUTOT VM.2011 (Nettiauto.com, 9.8.2016) 1. Skoda Octavia 179 kpl 2. VV Golf 161 kpl 3. Toyota Avensis 167 kpl 4. VV Passat 152 kpl 5. Ford Focus 108 kpl (AUTOTALLI.COM 13.8.2016) Skoda Octavia 131 kpl VV Golf 127 kpl Toyota Avensis 130 kpl Volkswagen Passat 97 kpl Ford Focus 78 kpl ENSIREKISTERÖINNIT 2011 Skoda Octavia 5937 kpl Volkswagen Golf 5627 kpl Toyota Avensis 4,586 kpl Volkswagen Passat/Passat CC 3 952 kpl Ford Focus 3 877 kpl kONSTaILEmaTON Ford Focus on autokauppias Jami Multisillan mukaan vaihtoautona helppoa myytävää. Vuonna 2011 se ei ihan terävimpään kärkeen ensirekisteröinneissä yltänyt, mutta mahtui kuitenkin top 5:een. Toisin kuin DSG-automaatteina suositut Octavia ja Golf, ostetaan Focus pääsääntöisesti manuaalivaihteisena ja bensamoottorilla, niin kuin kuvan Focus 1.6 Trend Design 100 vuosimallia 2011.. Veho Turku Raisiossa myi sitä 1 800 eurolla. Mittarilukema oli 100 000 km. HIEmaN yLLäTTäVää, että kalliimpi Toyota Avensis kiilasi vuonna 2011 ensirekisteröinneissä top 5:een ohi edullisemman ja Corollan perillisenä pidetyn Toyota Auriksen. Luotettavana japanilaisena pidetty tilava Avensis kelpaa myös taksi-isännille. Arvonsa Avensis pitää hyvin. Lähes 100 000 km ajettuna ja viisi vuotta vanhanakin siitä pitää yleensä maksaa yli puolet sen uusihankintahinnasta. Levorannan Autoliike Oy Sastamalassa pyytää tästä 96 000 km ajetusta Toyota Avensis 1.6 Valvematic Terrasta 16 890 euroa, autossa on bensamoottori ja manuaalivaihteet. Sille ei mitään voi, että Avensiksen ohjaamo näyttää saksalaisiin verrattuna vanhahtavan muoviselta. SEkIN ON hieman yllättävää, että selvästi C-segmentin hittejä Golfia, Octaviaa ja Focusta kalliimpi ja premiumhenkisempi Volkswagen Passat nousi vuonna 2011 ensirekisteröinneissä top 5:een. Passat on paljon ajavan auto, joten melko harvalla viisivuotiaalla Passatilla on ajettu alle 100 000 km. Tätä vuosimallin 2011 Variant 1.4 TSI Comfortlinea automaattilaatikolla voikin pitää mahdollisesti löytönä, sillä mittarilukema on vain 83 000 km. Automyynti Laurika Oy Espoossa pyytää siitä 15 400 €. Passat on selvästi ylellisemmän oloinen kuin saman kokoluokan työjuhtamaisempi Avensis. 1 3 2 4 5 6 7 8 RE ITT IM ER KI T mi n km Ai ka Ma tka Os a ma tka AJ OOH JE Ko ko ma tka Hu olt ok iel to EK 4 9,4 2 Pir ttik ylä Lä htö Ma ali AT 4 B Mu tki a ma ali n jäl ke en ! 0,0 0,0 1,7 9 1,7 9 3,2 3 1,4 4 5,8 1 2,5 8 8,7 8 2,9 7 9,4 2 0,6 4 0,4 9,4 2 7,6 3 6,1 9 3,6 1 0,6 4 0,0 Kä rki ko lm io va se mm all a pu ole n tie tä. Ep äs elv ä ris tey s ! 1 2 1 2 Aj oa ika ma x. 16 mi n Tervetuloa Kaasujalka Ralliin! Kaasujalka Ralli ajetaan pienoisrallina ja AKK:n alue 7. aluemestaruusosakilpailuna. Kilpailun kokonaispituus n.155km sisältäen 6 erikoiskoetta, joiden yhteispituus n.76km. Mukana myös nuorten luokka sekä ennakkoon tutustuttavia luokkia Katso lisää www.raisionua.fi sekä Järjestäjä: Raision Urheiluautoilijat ry
20 KAAsUJAlKA 9/2016 Olen aina intoillut, kuinka vanhassakin mersussa meno on muhkean makoisaa ja päihittää tämän päivän rimpulat mennen tullen. 27 vuotta vanhassa 230 Ce:ssä on oma hohtonsa, mutta kyllä ajan hammas puree mersuunkin. m uistelen, kuinka fiiliksissä olinkaan joitain vuosia sitten, kun pääsin koeajamaan 1990-luvun alun Ssarjan Mersun. Oma auto oli silloin vuosimallin 2005 Toyota Avensis ihan 1.6-litraisella bensamoottorilla ja Linea Terra-perusvarustelulla. Silloin hehkutin, että kyllähän tällä mennentullen heittäisi keikan Keski-Suomeen mieluummin kuin Avensiksella. No, en tiedä, onko vuosimallin 2009 Opel Insignia niin paljon Avensista modernimpi ja mukavampi, vai tekikö Mersu kehitystyössä 1990-luvun taitteessa ison harppauksen, mutta ihan vastaavaan hehkutukseen en päässyt enää hypätessäni nyt koeajoon otetun 1989 vuosimallin Mercedes-Benz 230 CE –coupen rattiin. Rengasäänet aisoissa Nyt tietysti puhutaan jo lähes museoikäisestä autosta, jonka mittarilukemakin oli 328 000 kilometriä. Ehkä myytti vanhastakin Mersusta edelleen verrattomana matka-autona elää liian voimakkaana. Mutta kyllä me Kaasujalassa ajamme autoja, jotka palvelevat arkiajossa, museoautolehdet ovat ihan erikseen. Tämäkin Mersu palvelee ihan arkiajossa, eikä sitä ole puunattu missään antiikkihengessä. Ohutja suurikehäinen puuratti tuntui vanhassakin Mersussa vähän kohlolta. Sinänsä Mersussa pitää olla suurikehäinen ratti, mutta sen on oltava paksu. Ohjatakin autoa piti jonkun verran kehä III:n nopeuksilla. Hurja muuten on ajatella, että tällaisesta 2,3-litraisesta bensamoottorista siihen maailmanaikaan on saatu revittyä vain vähän suuremmat tehot kuin tämän päivän litraisista pikkuturboista. Kyllä siinä tallaa raskaassa autossa sai painaa. Vääntöä se kuitenkin tarjoaa riittävästi, 192 Nm. Ja laiskalta tuntuvasta kiihtyvyydestä huolimatta sen pitäisi taittaa matka nollasta sataseen 10,6 sekunnissa. Mutta varusteet eivät jätä 1980-luvun lopun mittapuulla juuri toivomisen varaa, listalta löytyy niin ABS-jarrut, sähköpeilit, sähköikkunat kuin Radio CD/AUX-liitäntäkin. Siinä Mersu on laatuauto näillä kilometreillä ja vanhanakin, että rengasäänet pysyvät kohtuullisesti aisoissa. Sen sijaan moottori käy jo karkeammin. klassikko Juuri tämä 124-mallisarjaan perustuva Mersu on kuitenkin ulkonäöltään ehkä se tyylipuhtaimpana pitämäni Mercedes. Tosin nämä coupémallit olivat 8,5 cm sedaneita lyhyempiä, eikä niissä ollut oikeastaan sedanin kanssa muuta yhteistä muotoa kuin keula ja takavalot. Mutta niistähän se ehta Mersu-henki lähteekin. Tätä coupea on arvosteltu sen ohjaamon taksihenkisyydestä. Hetkinen: juuri se saa minulta ison peukun! Korea ja klassinen ulkokuori kätkee sisälleen raavaan fiiliksen. Asiaa! Meidän kulmilla yksi ukko ajelee arkiajotkin tällaisella 124-korisarjaan kuuluvalla CE:llä. Ja se jos mikä on miehekästä. Sisusta ja kojelaudan designikin tällaista vanhan liiton miestä sykähdyttävät edelleen. En malta olla muistuttamatta, että ”oikeassa” Mersussa ratin ja penkin pitää jäädä riittävästi väljää isollekin vatsalle. No, meikäläiseltä sitä karisi vähän reilussa vuodessa parikymmentä kiloa, mutta kesänkorvilla takaisin on tullut ainakin viisi: elopaino on nyt 87 kiloa. Rakastajatar kyydissä hankoon Oikein liikutuin kun selailin Suomi24-sivuston keskusteluja vuodelta 2005. Silloin nimimerkki ”Mersu mielessä kyseli kanssaveljiltään mielipiteitä ja kokemuksia. ”Olen katsellut Mersua hintaluokassa 6000-10000 euroa. Mitä mieltä ootte otsikossa mainitusta mallista? Kaikki kokemukset otetaan mielenkiinnolla vastaan! Mersu mielessä –heppu halusi tietää ao. mallin ajoominaisuuksista, tyypillisimmistä vioista, varaosien saatavuudesta ja polttoaineen kulutuksesta. ”Eli kaikkee ihan mitä tulee mieleen”. Vastauksia kaveri sai neljä. Ne olivat kaikki vieläpä ihan asiallisia. Ei mitään älämölöä tyyliin ”V-ttuuks täällä kyselet? Mercedes-Benz perseelleen lens jne”. Hese tiivisti hyvin, hän antoi taustatukea kuin dekkarikirjailija Mauri Sariola muinoin Chilen diktaattorille Augusto Pinochetille, hengessä ”tuen teitä”, eli sanatarkasti näin : ”Jos ostat, niin hanki räpeltämätön ja tuunamaton yksilö. Näin varmistut kunnosta ja saat tehtyä siitä mieleisesi. Ja tietysti automaattina ja ilmastoituna. Jos ei muuten niin naapurin takia”. Lopputulema: tosimies ajaa rämisevälläkin Mersulla mieluummin kuin “jollain nykyrimpulalla”. Automaatti nykäisee kaasua polkiessa selvästi ja niin sen kuuluu tosimiehen autossa tehdäkin. Tällä autolla ei ajella urheiluhenkisesti, vaan herrasmiesmäisesti kruisaillen. Tavaratila on valtava ja takapenkillä aikuisilla tulee ahdasta. Siksi tämä olisikin oiva kesäpeli eläköityvälle herrasmiehelle, joka nuoren rakastajattaren kanssa haluaa ajaa auringonlaskussa kohti Hankoa. Taitaa olla meikäläisellekin pieni kurinpalautuksen paikka. Eihän vanhan nahkasohvan ostajaakaan mennä neuvomaan tyyliin ”miksi et osta ”uutta ja modernia Ikeasta?”. TEKSTI_Urmas Hurmalainen KUVAT_Mika Salomaa äIjä aUto MB 230 puREE SE ajaN hammaS mERSuuNkIN ! TeKnIIKKaa mERCEdES-BENz 230 CE, VuOSImaLLI: 1989 mITTaRILukEma: 328 000 km mOOTTORI: 2,3-litrainen käyTTöVOIma: bensa TEhO: 132 hv VääNTö: 192 Nm huIppuNOpEuS: 200 km/h kIIhTyVyyS 0-100 km/h: 10.6 s yhdISTETTy kuLuTuS: 9 l/100 km VaIhTEISTO: automaatti hINTa: 2 799 € myyjä: Autosilta Jagro, Espoo
22 KAAsUJAlKA 9/2016 paRaS SIVu kuukaudEN kySymyS RISTIkON SaNaT RISuja ja RuuSuja NImI OSOITE pOSTINumERO ja pOSTITOImIpaIkka puh. EN haLua, ETTä kOmmENTTEjaNI juLkaISTaaN LEhdESSä VaSTaUSKUpOnKI Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 espoo postimerkki 10.vuosikerta. pirkanmaan painos Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa ja Keski-Suomessa ja Päijät-Hämeessä KUSTANTAJA Wheelmedia Oy OSOITE Olarinluoma 13, O2200 Espoo PääTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Arttu Kauranne AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Arttu Kauranne, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jorma Mikkola, Jari Sjöman ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Sanomala Oy, Vantaa JAKELUALUEET Pirkanmaan telineet: 74 kpl (Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Iittala, Hämeenlinna, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Janakkala) Pääkaupunkiseudun telineet: 255 kpl (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Riihimäki, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Hyvinkää, Vihti) Varsinais-Suomen telineet: 79 kpl (Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki) Keski-Suomen telineet 46 kpl: (Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Sysmä, Hartola, Petäjävesi) Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: (Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala) Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti 9/16 Vielä kesää jäljellä VaSTaa, RaTKO Ja VOITa KORReK-aUTOnhOITOSeTTI RISTIKKO KUKa VOITTI neSTe RaLLIn 2016? a) JaRI-maTTI LaTVaLa B) SeBaSTIen OGIeR C) KRIS meeKe d) TOmmI mÄKInen Kaikkien ristikon oikein ratkoneiden ja/tai kuukauden kysymykseen oikein vastanneiden kesken arvomme 2 Korrekin autonhoitosettiä (arvo 49€) sekä ari paulowin Kultainen Kotka -kirjaa.Vastausaikaa on 30.9. saakka. Vastauksien suuren määrän vuoksi joudumme huomioimaan vain yhden vastauksen taloutta kohti kESäkuuN kILpaILuuN tuli 1002 vastausta ja kaikkien oikein vastanneiden kesken arvoimme Korrekin autonhoitosetin ja 10 kpl Urmas Hurmalaisen Äijäpokkaria. kORREkIN auTONhOITOTuOTTEEN VOITTI: Kari Susila Littoisista. pOkkaRIT mENIVäT SEuRaaVILLE: Merja Aaltonen Porista, Jukka Ohra-Aho Petäjävedeltä, Markku Nyman Ypäjältä, Jarmo Virta Paimiosta, Ilkka Vähätalo Turusta, Seppo Puolakka Lahdesta, Ray Lindholm Orimattilasta, Ensio Lehisto Oulunsalosta, Veikko Värri Metsäkorvesta ja Henri Salonen Raisiosta. Kiitos palautteesta jo etukäteen ja onnea arvontaan! uudET Korrek PRO TFC Kestopinnoite ja Viimeistelyaine ovat hybridipolymeeriteknologiaan pohjautuvia ohutkalvopinnoitteita, joilla suojaat hyväkuntoisen maalipinnan käden käänteessä. Niillä voi käsitellä auton metallipintojen lisäksi myös kumi-, muovi-, alumiinija kromipinnat. Pinnoitteita ei tarvitse työstää mekaanisesti, eikä niiden kuivumista tarvitse odotella, vaan valmista tulee vartissa. (arvo n.49€)
OSTeTaan aUTOJa RenKaITa KaTSaSTUSaSemIa Suomen katsastusmies Oy Sellukatu 1, Lielahti puh. (03) 3454 4200, ma-pe 8-20, la 9-14 www.katsastusmies.fi MUTKATONTA SUOMALAISTA YKSITYISTÄ KATSASTUSTA LIELAHDESSA! KATSASTUS 38€ KYÄ NÄI O! alk. aUTOn hUOLTO LehTIÄ aUTOKIeRRÄTYS aUTOn aKKUJa Palvelu sisältää: Arvion autostasi • Ilmoitukset valtakunnallisissa internetmedioissa, paikallislehdeissä Kuvaus ja ilmoitusten laadinta • Asiakirja-laadinnan Rekisteröinti ja ilmoitukset vakuutusyhtiölle • Autonpesu ja kiillotus myyntikuntoon Henkilökohtaisen palvelun Vaihtoautomaa Vaihtoautomaa T U U S U L A • J Ä R V E N P Ä Ä • J Y V Ä S K Y L Ä Palveluhinnasto Perustamismaksu 295,Välityspalkkio 10% velattomasta myyntihinnasta kaupanteonyhteydessä. Kysy lisää myynnistämme! MYYNTITIL I Haluatko myydä autosi, saada parhaan mahdollis en rahan, mutta ei huvittaisi hoitaa varsinaista myyntiä. VASTAUS ON MYYNTITIL I. MYYNTITIL I Muuta auto rahaksi! Muuta auto rahaksi! Haluatko myydä autosi, saada parhaan mahdollis en rahan, mutta ei huvittaisi hoitaa varsinaista myyntiä. VASTAUS ON MYYNTITIL I. MYYNTITIL I Muuta auto rahaksi! Pa lv el u si sä ltä ä: A rv io n au to st as i • Ilm oi tu ks et va lta ku nn al lis is sa in te rn et m ed io is sa , pa ik al lis le hd ei ss ä K uv au s ja ilm oi tu st en la ad in ta • A si ak irj ala ad in na n Re ki st er öi nt i ja ilm oi tu ks et va ku ut us yh tiö lle • A ut on pe su ja ki ill ot us m yy nt ik un to on H en ki lö ko ht ai se n pa lv el un Va ih to au to m aa Va ih to au to m aa T U U S U L A • J Ä R V E N P Ä Ä • J Y V Ä S K Y L Ä Pa lv el uh in na st o Pe ru st am is m ak su 29 5, Vä lit ys pa lk ki o 10 % ve la tto m as ta m yy nt ih in na st a ka up an te on yh te yd es sä . K ys y lis ää m yy nn is tä m m e! M YY N TI TI LI H al ua tk o m yy dä au to si , sa ad a pa rh aa n m ah do lli se n ra ha n, m ut ta ei hu vi tt ai si ho ita a va rs in ai st a m yy nt iä . VA ST A U S O N M YY N TI TI LI . M YY N TI TI LI M uu ta au to ra ha ks i! M uu ta au to ra ha ks i! H al ua tk o m yy dä au to si , sa ad a pa rh aa n m ah do lli se n ra ha n, m ut ta ei hu vi tt ai si ho ita a va rs in ai st a m yy nt iä . VA ST A U S O N M YY N TI TI LI . M YY N TI TI LI M uu ta au to ra ha ks i! S O IT A H E T I 4 1 9 4 9 8 4 TILAA NYT KOTIMAINEN AUTOURHEILUN ERIKOISLEHTI tilaa nyt www.hanaa.fi Hanaa kärjessä jo lähes 25 vuotta! kaaSujaLka mEdIamyyNTI: puh. 0400 777797 email: mika.salomaa@wheelmedia.fi www.osamyyntimattila.fi Luotettavaa varaosakauppaa. Ostamme kolarija epäkuntoiset autot. Romuautojen virallinen vastaanottopiste. Puh. 03-3433 837 Puh. 03-3433 837 Lehtikatu 10, 33340 Tampere Lehtikatu 10, 33340 Tampere Nyt on Ylöjärvellä kunnon rengasliike! Renkaat, vanteet, vaihto ja säilytys. UUSI LIIKE AVATTU! KUORMAJA HENKILÖAUTOT TERVETULOA!
Vetokoukkuun kiinnitettävä polkupyörän kuljetusteline •Kokoontaitettava •Kotimainen LADATTAVA •Metallirunko •Letkun pituus 15m •Letku 9,5mm (3/8”) •Sisältää pikaliittimen 1/4” •Seinäkiinnitys •Led Energie LED-Plafondi •1200lm •3000k •Kuvun halkaisija Ø290mm 19 90 20W 30W 24 90 29 90 LIIKETUNNI SITN VARAA KÄRRY NETISTÄ! (Ostaessasi lisäturvan varauksen yhteydessä, vahinkotapauksessa vuokrattavan peräkärryn omavastuu on 0€) MUISTA MYÖS LISÄTURVA 5 00 /vrk Umpikumipyörällä 49 90 Jatkonokalla 69 00 PYÖRÄN KULJETUSTELINE KAARITALLI 200G/M² ERIKOISLIIMA KUMILLE LED-TYÖKONEVALO 15W KAARITALLI 500G/M² KÖYSITIKKAAT 5M •Liimalla korjaat mm. kuluneet kengät, suojapeitteet, markiisit, kumiveneet, teltat, venepressut ja sadeasut. LED-työko nevalot laajasta valkoimas ta! •Erittäin kätevä pressutalli väliaikaissuojaukseen •PE-PEITE 200g/m2 •Mitat: 6x3x2,7m BURREL RIISTAKAMERA BURREL RIISTAKAMERA HALLITUNKKI 2250KG TOMBER HYLSYSARJA VARAOSALAATIKKO VARASTOHYLLY VARASTOHYLLY MUUTTOLAATIKKO 5KPL EPÄKESKOHIOMAKONE SIIRTOALUSTA MUTTERINVÄÄNNIN MUTTERINVÄÄNNIN MP3 AUTORADIO GM MOOTTORIÖLJY PAINEILMALETKUKELA LED-VALONHEITTIMET LED-VALONHEITIN 6,5W LED-VALONHEITTIMET LED-VALONHEITIN 200W LED-PLAFONDI 15W RESPO PERÄKÄRRYT KUOMULLA VUOKRAA PERÄKÄRRY LED-TAKAVALOSARJA 12V AUTON AKUT NOKKAKÄRRYT DIGITAALI AGGREGAATTI 2000W BURREL S12 HD +SMS lähettävä riistakamera •24h etäohjaus kuvapyynnöllä •MMS/GPRS kuvien lähetystoiminto •Matalaprofiilinen Hallitunkki •80-365mm nostoalue •Nostokyky 2250 kg •Jokaisen korjaamon perussetti peltisalkussa •65-osainen 79 90 Minden autoradio ks305 mp3 •Herkkä FM Radio •USB ja SD etupanelissa •Askelman paksuus: 3,5cm, leveys: 40cm ja väli: 40cm BURREL S10 H •FullHD (1080p) -videokuvaus •2.0” LCD-värinäyttö •Tehokkaat infrapunaledit •Tehokas liiketunnistin jopa 15-20m asti •Finman varaosalaatikko •Koko: 350x125x80mm Peltinen varastohylly autotalliin tai vaikka mökille •Koko: 150x75x30 cm •Kantavuus:50 kg/hylly •Kestävä metallinen varastohylly puisilla hyllylevyillä • Kestää jopa 400kg kuorman •Koko: 1800 x 900 x 425mm Pahvinen muutto-/varastolaatikko kantoaukoilla •Mitat: 580 x 380 x 380 mm. •Max. kuorma: 50 kg. •Sähkökäyttöinen 1010W mutteriväännin 1/2" karalla •Erinomainen pulttipyssy avuksi renkaanvaihtoon •Moottoriöljy GM Longlife 5W30 •Synteettinen moottoriöljy erityisesti GM:n autoihin 19 90 10W 20W •Energiaa säästävä hyvin valaiseva ladattava 6,5W valonheitin •Valoteho 390lm •Käyttöaika noin 25 000 tuntia. 19 90 (1,59€/kg) (1,73€/kg) •Erikoisvahvalla rungolla ja pressulla varustettu autotalli •PVC-PEITE 500g/m2 •Mitat: 6x3x2,7m •Poltin: 5 x 3W LED-lamppua •Värilämpötila: 6000-6500 K •Valoteho: 1100 Lm •Paloaika: 30 000 h •Vahva moottoripyörän siirtoalusta tekee moottoripyörän liikuttamisen ja varastoinnin helpommaksi kuin koskaan! 99 00 69 00 •Paineilmamutterinväännnin 1/2 komposiitti •2-iskuinen 299 00 •Premium-sarjan LED-valonheitin 200W •Valoteho 25400lm •Värilämpötila 5000K •Valaisukulma 120º •320x381x202mm Esim. 3,25 x 1,25m Katso kaikki mallit www.puuilo.fi! 1790 00 Auton akut meiltä laajasta valikoimasta! 169 00 79 00 49 90 60Ah 80Ah 180Ah 499 00 •Salkkumallin aggregaatti 2000W •Kevyt ja helppo liikutella Ehkä hieman erilainen kauppa... Tarjoukset voimassa 28.9.2016 saakka 7 90 299 00 (650,91€/l) 17 90 39 90 1 99 10 00 29 90 49 90 279 00 450 00 34 90 7 90 159 00 49 90 19 90 69 00 5 KPL 79 90 12 90 39 90 •Peräkärryn LED-valosarja magneettikiinnityksellä •Kaapelin pituus pistokkeeseen 7,5 m •Valojen välinen kaapeli 2,5 m •Valmis kytkentä 59 00 •6" paineilma epäkeskohiomakone 150mm •Ilmankulutus 280 l/min •Nopeus 10.000rpm 20 00 /vrk Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä NESTEKAA SUN VAIHTO Meiltä teräsja komposii ttipulloje n vaihdot edullisest i! Tutustu lisää tuotteisiim me www.puu ilo.fi