LASIVAKUUTUS.FI LASIVAKUUTUS.FI HELPOIN JA VAIVATTOMIN TUULILASIN VAIHTO HELPOIN JA VAIVATTOMIN TUULILASIN VAIHTO Nouto, sijaisauto ja palautus VELOITUKSETTA! Nouto, sijaisauto ja palautus VELOITUKSETTA! UUSI PISTE UUSI PISTE AVATTU VANTAALLA! AVATTU VANTAALLA! KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ BMW 330E XDRIVE PEUGEOT e-3008 Koeajossa mm. Koeajossa Teboil Kaivoksela | Vanha Kaarelantie 35, 01610 Vantaa | Puh. 09 7515 4126 | Ma-Pe 6.00-22.00 | La 8.00-22.00 | Su 9.00-22.00 | LAADUKAS AAMIAISJA LOUNASBUFFET JOKA PÄIVÄ! KAIVOKSELA VANTAA • À LA CARTE • KAHVILAPALVELUT Tutut tapahtumat jatkuu Kaivokselassa! Tällä kupongilla Teboil Kaivoksela:lta 30.9.2024 saakka. 1 lounas/kuponki. Alennus myönnetään pesukuitilla + kupongilla. Ei voi yhdistää muihin etuihin. LOUNAS KAUPAN PÄÄLLE AUTON PESU Pesun ostajalle TUTTU KEHÄ III:N KEHÄKESSA SIIRTYY KAIVOKSELAAN! Bomber-ilta joka kuukauden viimeinen perjantai klo 17.00 Meillä kokoontuu myös Suomen MercedesBenz Club Saab-clubi ry Suomen kääpiöautoyhdistys Esillä Jarno Saarisen kuvia ja rekvisiittaa. Seuraa meitä: • AUTONPESUKONE • KOKOUSTARJOILUT TERVETULOA KAKKUKAHVILLE! KE 4.9. KLO 10-14 Aallon Auto Oy I www.aallonauto.com HERTTONIEMI Mekaanikonkatu 25, 00880 Helsinki 010 423 9550 I helsinki@aallonauto.com TAMMISTO Arinatie 4, 01520 Vantaa 09 755 5550 I vantaa@aallonauto.com Katso lähin autokorjaamo! stadinfixus.fi Pääkaupunkiseutu länsi Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 9/2024 Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Ted´s Garage / Suomalaistentie 5, 02270 Espoo Puh. 0400 467 676 / tedi@tgtuulilasit.fi Tuulilasien korjaukset ja vaihdot tgtuulilasit.fi
2 KAASUJALKA 9/2024 Lukija kovasti ihmettelee, että mitä tarkoittaa auton tyhjäkäyttö? Eikö autoa saa pitää tyhjänä hallissa eli jonkun pitää siis istua siellä koko ajan? Kuvan nappasi Tuomo Räsänen Vantaalta KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Intohimoinen ja itsenäinen Oinas ei koskaan tee mitään vain siksi, että kaikki muut tekevät niin. Siksi päätät, että seuraavakin autosi on diesel, eikä sähköauto. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Härkä on halukas näkemään muitakin näkökulmia kuin omansa. Hän ei kuitenkaan käännä mielipidettä vain tehdäkseen jonkun toisen tyytyväiseksi. Joudut väittelyyn tuttavan kanssa autoista ja pidät pääsi: bensamoottorin aika ei ole ohi. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Kaksosena näet aina lasin puoliksi täynnä, etkä puoliksi tyhjänä. Vanhan autosi huollon kalleus voi yllättää, mutta optimisena ihmisenä uskot, että se olisi voinut olla vieläkin kalliimpi. RAPU 22.6 – 22.7. Ravun suurin vahvuus on intuitio. Rapu tietää, mihin suuntaan tuuli puhaltaa. Jos olet seurannut uutisia sähköautojen maailmasta, päätät ehkä sittenkin vielä odottaa... LEIJONA 23.7 – 23.8. Töihin paluu on vienyt voimiasi ja jakson loppupuolella on riski, että lähdet liian väsyneenä ajamaan autolla pitkää matkaa.. Tarkkaile vointiasi! NEITSYT 24.8 – 22.9. Syksyn edetessä myös valo vähenee ja jakson loppupuolella ehkä huomaat eräänä iltana, että huono sää pienentää kantamaa merkittävästi. Jospa hankkisit lisävalot? Kaasujalan tästä numerosta löydät hyvät vinkit niiden hankkimiseen. VAAKA 23.9 – 22.10. Jakson puolivälissä sinua ärsyttävät monet asiat, myös toisten hidastelu liikenteessä. Kiukkua voi myös hallita. Keskity ärsyyntymistä aiheuttaneen asian sijasta syvään hengittämiseen. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Kiire on kova ja jakson loppupuolella on riski, että suhtaudut vähätellen 30 km/h nopeusrajoitukseen alueilla, joilla kaikenikäiset kulkevat paljon jalan ja pyörällä. Muista, että siinä kohtaa, kun 30 km/h ajava on pysähtynyt, 40 km/h ajavalla jarrutus on vasta alkanut ja nopeuttakin on jäljellä reilusti yli 30 km/h. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Jos sähkötai hybridiautosi hyytyy tämän jakson aikana, on riski, että saat omatoimisuudellasi akun rikki. Jos autossasi on vain yksi akku, sitä ei pidä koettaa ladata kaapeleilla. KAURIS 23.12 – 20.1. Vaikka vakionopeudensäätimen kyky reagoida edellä ajavan nopeudenmuutoksiin on pääsääntöisesti ihmistä nopeampi, on erityisesti liukkaalla kelillä peräänajon riski olemassa. Tämä sinun kannattaa muistaa jakson loppupuolella. VESIMIES 21.1.-18.2. Petyt ankarasti, jos autosi hylätään katsastuksessa. Muistä, että se voi myös auttaa tunnistamaan mahdollisia ongelmia autossasi: katsastusmiehet eivät anna hylsyjä ilkeyttään. Kuluneet jarrupalat ovat myös turvallisuusriski. KALAT 19.2.-20.3. Tuudittaudut uskomaan, että oma hyväkuntoinen autosi ei jätä tien päälle: onhan autosi melko uusi. anhemmissa autoissa ongelmia aiheuttavat usein mekaaniset viat, kun taas uudemmissa autoissa sähkölaiteviat. Omituinen ääni voi antaa merkkejä piilevästä viasta jo ennen kuin se aiheuttaa matkan keskeytymisen. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI ELO-SYYSKUULLE 2024 Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777 797 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN ELEKTRONISELLA PYSÄKÖINTIKIEKOLLA Leading supplier from Denmark Seuraava Kaasujalka ilmestyy 26.9.2024 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Pelti kolisee ja vähintään naarmuuntuu, kun autot kasvavat, mutta parkkiruudut eivät. Vanhan jäärän on pakko kysyä, pitääkö sen auton sitten olla niin järjettömän iso. K oeajoin tänä kesänä parikin pikkuautoa, Toyota Yarisin ja Mazda 2:n hybridit. Käytännössä ne ovat logoja ja muutamia pieniä muotoilun yksityiskohtia lukuun ottamatta sama auto. Ihastuin niiden ketteryyteen ja helppoon pysäköitävyyteen, kun autot ovat 1745 mm leveitä ja alle 4 metriä pitkiä. Vielä 1990-luvulla pikkuautot olivat äänekkäitä peltipurkkeja, joissa tieto matkustajien välillä kulki huutamalla, kun ajettiin moottoritienopeuksissa. Hyppääminen jo ihan tavallisesta perus-Mondeosta Volkswagen Polon tai Toyota Yariksen puikkoihin oli karvas kokemus. Nyt on toisin. Jos ei ole yli 40 000 kilometriä työkseen ajava myyntiedustaja, niin parinsadan kilometrin ajo pääkaupunkiseudulta Tampereelle tämän päivän pikkuautolla ei ole mikään kärsimys. Melutaso on siedettävä ja autoissa on vakioina automaattivaihteet. Eri asia, jos kuskilla pituutta yli 190 cm, jolloin tietysti rajallisten säätöjen ”kirpussa” ajo saattaa käydä niin jalkoihin kuin selän päälle. Tällainen 176 cm tumppi saa vedettyä Yariksessakin penkin riittävän taakse. Oma neljännen sukupolven C-Mersunikaan ei ole liian suuri. Se on vain 2,5 cm uutta Yarista leveämpi, pituutta toki on reilusti yli puoli metriä enemmän. Paljon kuulee nurinaa, että parkkiruudut ovat nykyautoille selvästi ”pienempiä” kuin aiempien vuosikymmenten automalleille. Ruudut eivät todellisuudessa ole pienentyneet, vaan henkilöautot suurentuneet. Keskimääräinen nykyauto täyttää parkkiruudusta 40 prosenttia enemmän kuin vaikkapa 1990-luvun auto. ”30 viime vuoden aikana henkilöautojen korin keskimääräinen pintaala on kasvanut yli neliömetrillä. Korin leveys on kasvanut keskimäärin noin 20 senttiä. 1990-luvun alussa henkilöautojen korin keskimääräinen pituus oli noin 4,3 metriä ja leveys noin 1,7 metriä. Nykyautojen vastaavat keskiarvot ovat noin 4,55 metriä ja noin 1,9 metriä. Lisäksi sivupeilit lisäävät leveyttä yhteensä noin 40 senttiä, EasyParkin pysäköintiasiantuntija Hanna Korpela kertoo Kuljettaja.fi -sivustolla. Suomessa liikenteeseen rekisteröitävistä henkilöautoista tällä hetkellä yli 40 % on katumaastureita, joiden korin leveys tapaa olla 2 metriä. Nämä isot crossover-katumaasturit ovat hienoja pelejä, mutta niiden PITÄÄKÖ AUTON OLLA NIIN ISO? jälkeen pysäköiminen parkkiruutuun vanhalla vanhalla C-Mersulla tuntuu helpottavalta. Varsinkin, kun en ole oppinut vuosien jälkeenkään täysin varauksettomasti luottamaan pelkästään katumaastureiden kameranäkymiin. Edelleen peruuttaessani kurkotan niska vääränä takapenkin yli. Esimerkiksi BMW X5 on 2015 mm, eli yli 2 metriä leveä leveä. Ei ihme, jos parkkiruutuun ajaessa kolisevat ja naarmuntuvat niin omat kuin naapuriruudunkin auton ovet. Jos ei tarvitse edes kuljettaa isoa kakaralaumaa ja suurta määrää tavaraa, niin miksi hitossa auton pitää tänä päivänä olla niin iso? 2000-luvun alkupuolen Volvo V70 -farmari oli 1804 mm leveä ja 4710 mm pitkä. Tavaratila oli takapenkit pystyssä 550 litaa ja kaadettuina 1641 litraa. Auton omapaino oli 1490 kg ja sallittu enimmäispaino kuorman kera 2150 kg. Kukaan silloinen Volvo V70 -farmarin omistaja ei valittanut, että auto oli liian pieni. Nyt esimerkiksi iso Tesla Model X -sähkömaasturi on 1999 mm leveä ja BMW X5 -bensamaasturi 2015 mm leveä. En suoraan sanottuna ymmärrä tätä tarvetta ajaa järjettömän isolla maasturilla. Iso kakaralaumakaan ei selitä ison auton tarvetta, kun Suomessa syntyy lapsiakin vähiten lähes 200 vuoteen. Lapsia suomalaisessa perheessä on keskimäärin 1,84. Perhe, jossa on vähintään neljä lasta, on harvinainen (5 %) lapsiperhetyyppi. Kun vuonna 1990 yleisin perhetyyppi oli aviopari ja lapsia, oli vuonna 2020 yleisin perhetyyppi aviopari ilman lapsia. Se, etten ymmärrä, ei tarkoita paheksumista tai tuomitsemista.
KAASUJALKA 9/2024 3 Tarjoamme monipuoliset autohuoltoja autokorjaamopalvelut aina ammattimaisella otteella. Meiltä saat mm. • Määräaikaishuollot • Öljynvaihdot • Ilmastointihuollot ja korjaukset • Vianetsintä ja diagnostiikka • Moottorija sisälämmittimet • Tuulilasin vaihdot • Alusta, jarru ja pakoputkikorjaukset • Alustageometria ja nelipyöräsuuntaukset • Vetokoulut, akut ja sulat • Katsastuspalvelut • Renkaiden vaihto, tasapainotus ja asentaminen Meillä on erittäin helppo hintalaskuri, josta selviää määräisaikahuollon hinta! Laske vaikka heti: www.mwauto.fi Saat hinnan heti ja voit halutessasi varata huollon. Nopeaa ja helppoa! Autohuoltopalvelut – Kattavaa autohuoltoa ja korjausta Espoossa www.mwauto.fi MW Auto Oy Avoinna ark. 8.00 16.00 huolto@mwauto.fi Puh. 010 581 3800 Puh. 050 344 0104 Sillankorva 15 02300 Espoo Motor Center Espoo alakerta MW Auto Espoo Parasta palvelua sinulle ja autollesi OLEMME ERIKOISTUNEET V.A.G MERKKEIHIN! Audi, Volkswagen, Seat, Skoda HUOM! OLEMME MUUTTANEET! Tuulilasit Takaja sivulasit Kiveniskemien korjaus ADAS tuulilasikameran kalibrointi Teemme yhteistyötä kaikkien vakuutusyhtiöiden kanssa. NUMMELA Tervasuontie 2. I 010 319 2931 KARKKILA Lepolantie 4. I 010 319 2930 Meiltä myös rengastyöt autoosi. www.jmautolasi.fi TUULILASIN VAIHDOT Kaikkiin henkilöja pakettiautoihin info@jmautolasi.fi 3D NELIPYÖRÄSUUNTAUKSET AMMATTITAIDOLLA JA NYKYAIKAISILLA LAITTEILLA BUTLER SPEEDLINER 3D HP B 040 8408693 / info@rengasandrom.fi Kuormaajankatu 10, 08200 Lohja
4 KAASUJALKA 9/2024 VINKKI Mukavaa autoilua VARAUDU SYKSYN PIMEYTEEN LISÄVALOILLA Kesä on kääntymässä pian syksyyn ja illat pimenevät nopeasti. Riittävä valaistus on erittäin oleellinen osa liikenneturvallisuutta, joten talvikauteen kannattaa varautua ajoissa ja pohtia, hyötyisikö oma auto lisävaloista. S uomessa etäisyydet ovat pitkiä ja vain pieni osa tieosuuksista on valaistuja, mikä selittää autojen erilaisten lisävalojen suurta suosiota. Moni onnettomuus olisikin ollut vältettävissä, jos kuljettaja olisi nähnyt tiellä olevan esteen hieman aikaisemmin ja ehtinyt reagoimaan. – Turvallisuusnäkökulman lisäksi lisävalojen yleistymiseen on vaikuttanut tuotteiden laskenut hintataso sekä helpotukset valoja koskevaan lainsäädäntöön, kertoo markkinointipäällikkö Jouni Vainikka autotarvikkeiden ja maahantuontija tukkuliike Kaha Oy:stä. Näin valitset oikein Auton omat kaukovalot valaisevat keskimäärin noin 200 metrin päähän, ja huono sää pienentää kantamaa merkittävästi. –Lisäkaukovalo tarjoaa valoa sinne, minne ajoneuvon omat valot eivät riitä – eli kauas eteen, tienpientareille tai sekä että. Laadukkaalla lisävalolla näkyvyyttä saa helposti kasvatettua 400–500 metriin, Vainikka painottaa.l Tärkein lisävalon valintaan vaikuttava tekijä on, tarvitaanko lisätehoa ensisijaisesti pitkälle eteen vai leveälle tien sivuille. Nykyään suurin osa valitsee TEKSTI_ Timo Kiiski KUVAT_ Kaha yhdistelmäkuvioisen lisävalon, jossa kauas kantava spottivalo ja leveälle valaiseva hajavalo yhdistyvät. Myös yhdistelmäkuvioita on erilaisia, joten lisävaloa valittaessa kannattaa kiinnittää huomiota kunkin tuotteen kantamaan ja valokuvioon. Jos lisävaloja asennetaan kolme kappaletta, voidaan valokuvioita myös yhdistellä esimerkiksi siten, että kaksi valoista on yhdistelmäkuviollisia ja yksi pitkälle valaiseva spottivalo. –Toinen oleellinen lisävalojen valintaan vaikuttava seikka on auton omien valojen yhteenlaskettu referenssiluku. Tämä tieto löytyy joko ajovaloumpion lasista tai tarrasta ajovaloumpion rungossa. Koska valojen referenssiluku saa yhteenlaskettuna olla enintään 100, kannattaa aloittaa vähentämällä tästä auton omien valojen referenssilukujen summa. Eli jos auton ajovalon referenssiluku on 17,5, niin tämä kerrotaan kahdella (vasen ja oikea puoli) ja saadaan arvoksi 35. Näin ollen lisävalolle tai -valoille Erityisesti paneelimallisten, huomaamattomien LED-lisävalojen suosio on kasvanut valtavasti viime vuosina. on käytettävissä 65 referenssilukua. Tämä luku voidaan nykyään jakaa yhdelle, kahdelle tai kolmelle lisävalolle, Vainikka opastaa. Paneelimalliset suosituimpia Kuten sanottu, lisävaloja löytyy lukuisilla erilaisilla valokuvioilla. Lisäksi myös valojen ulkonäössä on varaa, mistä valita. Markkinoilla on niin pyöreitä, ovaaleja, suorakulmaisia kuin paneelimallisiakin valoja. Erityisesti paneelimallisten, huomaamattomien LED-lisävalojen suosio on kasvanut valtavasti viime vuosina. –Matalat ja sirot LED-valopaneelit eivät hypi silmille ja valaisevat tehokkaasti. Kaha maahantuo lisävalopaneeleita lukuisilta valmistajilta (esimerkiksi Osram ja Hella) ja niiden referenssiluvut vaihtelevat kymmenestä viiteenkymmeneen. Paneeleita on saatavilla myös kätevillä lisäominaisuuksilla, kuten integroiduilla Pitkien etäisyyksien Suomessa vain pieni osa tieosuuksista on valaistuja, mikä selittää autojen erilaisten lisävalojen suurta suosiota. Yhdistelmäkuvioisessa lisävalossa yhdistyvät kauas kantava spottivalo ja leveälle valaiseva hajavalo varoitusvaloilla tai lämmitettävällä linssillä. Lämmitettävä linssi on erityisen kätevä lumisella kelillä, sillä se estää jään muodostumisen valon eteen. Osassa paneeleista on kehyksetön linssi, joka vähentää lumen ja lian kertymistä valon pinnalle, Vainikka kertoo. Lisävalon asentaminen sujuu näppärältä auton omistajalta itse, mutta mikäli valojen kytkeminen arveluttaa, Vainikka neuvoo kääntymään ammattilaisen puoleen. Moni korjaamo myy lisävalopaketteja, joihin kuuluu myös asennustyö. Norm. hinta 20,90€ 10 € Pehmoharjapesu Hinta voimassa 26.9.2024 asti, vain Neste K Kivenlahdentiellä tällä kupongilla. Ei voida yhdistää muihin tarjouksiin. Norm. hinta 27,90€ 15 € Tehopesu Hinta voimassa 26.9.2024 asti, vain Neste K Kivenlahdentiellä tällä kupongilla. Ei voida yhdistää muihin tarjouksiin. Norm. hinta 35,90€ 25 € Hinta voimassa 26.9.2024 asti, vain Neste K Kivenlahdentiellä tällä kupongilla. Ei voida yhdistää muihin tarjouksiin. AUTON ILTAPESUT Kivenlahdentie 5, Espoo Puh. (09) 809 1811 Palvelemme ma-pe 6.00-22.00 la 8.00-22.00 su 9.00-22.00 Kivenlahdentie Kivenlahdentie KLO 20-22 VÄLISENÄ AIKANA -40% Kivenlahdentie Kivenlahdentie Saksimalla säästät! Loistopesu
KAASUJALKA 9/2024 5 12 vuoden kokemus! 12 vuoden kokemus! joka kattaa lasin vaihdon ohella joka kattaa lasin vaihdon ohella LASIVAKUUTUS.FI LASIVAKUUTUS.FI Voit varata lasin vaihdon myös verkosta www.lasivakuutus.fi tai QR-koodilla ASENNUSPISTEET: ASENNUSPISTEET: HELSINKI Heikinlaakso, Korvasienentie 6 HELSINKI Heikinlaakso, Korvasienentie 6 ESPOO Hirvisuo, Hirvisuontie 32 (halli 10) ESPOO Hirvisuo, Hirvisuontie 32 (halli 10) VANTAA Nuolitie 2 VANTAA Nuolitie 2 290 arvostelua 4,8 / 5 Lue sivuiltamme mitä asiakkaat meistä tykkää. VUOKRAA MEIDÄN MAINOSPERÄKÄRRY ILMAISEKSI VUOKRAA MEIDÄN MAINOSPERÄKÄRRY ILMAISEKSI HELPOIN JA VAIVATTOMIN HELPOIN JA VAIVATTOMIN TUULILASIN VAIHTOPALVELU TUULILASIN VAIHTOPALVELU VELOITUKSETTA! VELOITUKSETTA! AUTOSI NOUDON AUTOSI NOUDON AUTOSI PALAUTUKSEN AUTOSI PALAUTUKSEN SIJAISAUTON KÄYTTÖÖSI SIJAISAUTON KÄYTTÖÖSI VAKUUTUKSEN OMAAVILLE ASIAKKAILLE LOISTAVAT EDUT MEILTÄ! VAKUUTUKSEN OMAAVILLE ASIAKKAILLE LOISTAVAT EDUT MEILTÄ! Saat 5kpl 10% alennuskuponkia K-Market Nöykkiöön tai K-Market Latokaskeen Noutopisteet Helsinki Espoo Vantaa Pyydä meiltä tarjous Olemme vakuutusyhtiöiden hyväksymä kumppani. Meillä ja yhteistyökumppaneilla on kaikkien vakuutusyhtiöiden kanssa laskutussopimus. Voit huoletta varata ajan. Maksat vain omavastuun 100€ 200€. EI LASIVAKUUTUSTA? Vuokraa peräkärry verkosta www.lasivakuutus.fi tai QR-koodilla SOITA JA VARAA SOITA JA VARAA 0400 700 557 0400 700 557 Saat 100€ lahjakortin rengasvertailu.fi verkkokauppaan! Hyödynnä lasinvaihdon 100€:n lahjakortti! Palvelemme myös WhatsApp:ssa 0400 700 557 Osta renkaat meidän rengasvertailu.fi verkkokaupasta. Helppo rekkarihaku rengaskauppaan! Löytää parhaat renkaat! Kesärenkaat edullisesti. UUSI PISTE UUSI PISTE AVATTU AVATTU VANTAALLA! VANTAALLA!
6 KAASUJALKA 9/2024 Ford Mustang Mach-E Premium AWD:tä arvioidessa “arkisuudesta” puhuminen on tietysti sarkasmia. Kyllä 351-hevosvoimaisellakin Mach-E:llä HUS:n lääkäri hyvin ehtii perille, vaikka suurempi mielenkiinto kohdistuukin Mach-E:n 487-hevosvoimaiseen versioon. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski S arkasmia on tietysti myös tuo puhuminen HUS:n lääkäristä. Voihan olla, että HUS-yhtymä haki kohun saattamana tehokasta Mustang Mach-E:tä työsuhdeautoksi jonkun muunkin hallinnonalan työntekijälleen, vaikkapa jollekin hallintopuolen ”numeroniilolle”. Haussa oli viisiovinen Ford Mustang Mach-E 98 tai 91 kWh 487hv AWD GT, suositushinnaltaan noin 70 000 €. Kun asiasta heräsi julkinen kohu, Hus-yhtymä veti pois huomiota herättäneen ilmoituksen, Lähes kympin suoritus Vanha Mustang kuuluu päivänselvänä asiana ainakin USA:ssa jokaisen superjulkkiksen auto! TEKNIIKKAA FORD MUSTANG MACH-E PREMIUM AWD MOOTTORI: 2 sähkömoottoria LATAUSTYYPPI: CCS, Type 2 VETOTAPA: neliveto AKKUKAPASITEETTI: 91 kWh TEHO: 351 hv/258 kW VÄÄNTÖ: 580 Nm VETOTAPA: neliveto TOIMINTAMATKA: 550 km (ilmoitettu) SÄHKÖNKULUTUS: 17.8 kWh / 100 km (ilmoitettu) LATAUSAIKA: julkisessa 150 kW:n DC-latauspisteessä 10–80 % parhaimmillaan 33 minuuttia HUIPPUNOPEUS: 180 km/h KIIHTYVYYS: 0–100 km/h: 5,10 s MITAT: pituus 4713 mm, leveys 1881 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2984 mm TAVARATILA: 402 1420 l KOEAJOAUTON KOKONAISHINTA: (ilman toimituskuluja): 62 840 €, Ford Mustang Mach-E -malliston hinnat alk. SÄHKÖ-MUSTANGIN “ARKISEMPI” PAINOS Ford Mustang KOEAJOSSA + Äänetön + Tyylikäs ulkonäkö + Taloudellinen Hiukan pintakova Digitaaliset ratkaisut vaativat pientä opettelua JÄLKIMAKU Kova vastus 60 000 euron sähköautojen markkinassa. Lisäarvona Mustangin legendaarinen maine. Olisiko tässä tulevaisuuden sähköautoklassikko, kuten nyt on V8-Mustang? ? – + kokoelmiin. Suomessa tunnetuin Mustang-julkkis oli jo 1960-luvulla viihdemoguli ja Turhapuroelokuvien isä Pertti ”Spede” Jossain vaiheessa Mustang on kuulunut myös Teemu Selänteen autokokoelmaan. Siksi tällaisen ensikertalaisen olo sähkö–Mustangin puikoissa oli varsin ristiriitainen. Nostalgia-Mustang on sporttinen coupe, jossa on pitkä konepelti ja lyhyt perä. Sähkö-Mustang on muodikkaasti katumaasturi. ”Vanhan liiton” automiehen fiilikset sanelee pitkälti myös auton sisustus ja etenkin kojelauta. Kun ilmastoinnin kolmen pyöreän suuttimen paikalla kojelaudassa on julmetun suuri monitoiminäyttö, tunnelmasta putoaa helposti puolet pois. Runsas varustelu Kahdeksaan suuntaan sähkösäätyvien etuistuimien sivuttaistuki on hyvä ja takapenkkiläisille jää runsaasti polvitilaa, vaikka kuski säätäisi penkkinsä takimmaiseen asentoon. Digimittaristo ohjauspyörän takana on todelle selkeä. Mach-E on 351-hevosvoimaisenakin riittävän nopea, tehokas, hyvännäköinen perheauto, jota on upea ajaa. Useimmat E-Mach-versiot kulkevat täydellä latauksella yli 400 kilometriä, testiautoksi saamani nelivetoisen 91 kWh 351 hv:n toimintasäteeksi ilmoitetaan 550 km. 487-hevosvoimainen GT kiihtyy nollasta sataseen 3,7 sekunnissa, mutta uskoakseni riittävän ripeästi HUS:n lääkäri ehtisi perille myös koeajoon saamallani 351-hevosvoimaisella Premiumilla, joka kiihtyy nollasta sataseen 5.1 sekunnissa. Koska itse en ole urheiluautomiehiä, arvostan eritoten EMachin tasaista ajettavuutta ja äänettömyyttä. Tosin varsinkin huonommilla tienpinnoilla alusta tuntui hiukan liian pintakovalta. Ohjauskin kaipaisi hivenen lisää tunnokkuutta. Tasaista satasta moottoriteitä Jos Toyota Corolla vielä tuo jollekin mieleen tuulipukumiehen, niin uusi C–HR– pistokehybridi sopii hyvin jonkin verran myös tyyliin panostavalle upslaakihousumiehelle. Plug in Hybrid nostaa uudistuneen C–HR:n ihan ”nextille levelille”. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski T uo ”netxtille levelille” on siis nuorisokieltä ja suomennettuna se tarkoittaa ”seuraavaa tasoa”. Ja totisesti ”nextille levelille” Toyotan vie Corollaa sporttisempi uudistunut C–HR. Tuo ”nextille levelille” on typerä ilmaus, kun asian voisi ilmaista ihan suomeksikin ”seuraavalle tasolle”. Esimerkiksi Tuulilasi-lehti yltyi uuden CH-R:n muotokieltä kehuessaan kuvailemaan edellisen sukupolven C–HR:ää rumaksi ankanpoikaseksi. No, itse en ole pitänyt edellistäkään Toyota V–HR -mallia rumana, mutta aasialaiselle autodesignille vain on tyypillistä, että uuden mallin tullessa markkinoille vanha malli vanhenee silmissä. Toistaiseksi kuitenkin näyttää siltä, että Toyotojen muotoilua ei voi enää haukkua tylsäksi. Nykyisen Corolla-mallin muoto! TEKNIIKKAA TOYOTA C-HR PLUG -IN HYBRID PREMIERE EDITION MOOTTORIT: bensamoottori R4, 1987 cm3 ja 152 hv + 2 sähkömoottoria 163 hv HYBRIDIJÄRJESTELMÄN YHTEISTEHO: 223 hv VÄÄNTÖ: 190 Nm TOIMINTASÄDE SÄHKÖLLÄ: 66 km VETOTAPA: etuveto VAIHTEISTO: portaaton CVTautomaatti SÄHKÖAKUN BRUTTOKAPASITEETTI: 13,8 kWh LATAUS: Type 2: 3,3 kW (1 x 16 A) WLTP-KULUTUS: 0,9 l/100 km (ilmoitettu) KOEAJOLLA KESKIKULUTUS: 4,1 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 19–20 g/km (autodata.net) SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7,3 s HUIPPUNOPEUS 180 KM/H MITAT: pituus 4360 mm, leveys 1830 mm, korkeus 1570 mm, akseliväli 2640 mm TAVARATILA: 310 l KOEAJOAUTONHINTA VARUSTEINEEN: 52 050 €, (Toyota C–HR Plug-in maliiston hinnat alk. 44 990 €) PLUG-IN-HYBRID VIE C–HR:N ”NEXTILLE LEVELILLE” Toyota C-HR KOEAJOSSA + Persoonallinen ja trendikäs ulkonäkö + Hyvä ja vaivaton perusajettava + Taloudellinen Kuskilla huono näkyvyys taakse JÄLKIMAKU C-HR -pistokehybridi on hyvä kompromissi täyssähkösähköauton ja täyshybridin välillä. Ainakin kesäolosuhteissa lupaus 66 kilometrin sähköisestä toimintamatkasta toteutui taajama-ajossa ja auto latasi sähköä itseensä myös jarrutusenergiasta sen jälkeen, kun lataussähkö loppui. ? – + kieli ei juuri säväytä ja sitä voikin pitää edelleen tuulipukuväen autona. Ainakin Ylen juttu vuodelta 2020 väittää tyylittömän tuulipuvun olevan taas supertrendikäs. Jos Corolla vielä onkin vähän tylsän näköinen, niin samaan kokoluokkaan osuva C–HR Plug in Hybrid on ainakin upslaakihousuja käyttävälle ”virkapentille” suorastaan rohkea valinta. 66 km sähköistä ajoa 2,0-litraisesta C–HR –hybridistä on tehty kaksi versiota. Molempien teho on 145 kW (198 hv), mutta etuvedon lisäksi tarjolla on myös AWD-i-neliveto, jonka kulkua auttaa taka-akselille tuotu 30 kilowatin (41 hv) sähkömoottori. Koeajoautoksi sain etuvetoisen ja 2-litraisen pistokehybridin. Sähköja bensamoottorin 233 hevosvoiman yhteisteho liikauttaa auton nollasta sataseen 7,3 sekunnissa ja se nyt varmasti on riittävästi perusajossa. 13,8 kilowattitunnin akku antaa täyteen ladattuna 66 kilometriä sähköistä toimintamatkaa ja auto latautuu 7 kilowatin teholla. Ja kun lataussähkö loppuu, CH-R jatkaa matkaa täyshybridin tavoin. Nappiviidakkoon tottuminen kestää hetken, mutta sen jälkeen ne ovat ylivertaisia hipaisupainikkeisiin verrattuna. Huono näkyvyys takaviistoon Coupemainen kattolinja ja pienet takasivuikkunat näyttävät hyvältä, mutta miinuspuolena tämä tuo kuskille huonon näkyvyyden takaviistoon. Kuskin olosuhteissa ei ole valittamista, istuinkorkeutta on melkein kuin katumaasturissa. Takapenkilläkin vielä kaksi aikuista istuu ihan mukavasti, mutta kolmannella tulisi jo tukalampaa. Tavaratilaakin lataushybridissä on vähemmän kuin CHR:n täyshybridissä. C-HR:n alustassa mukavuus on onnistuneesti yhdistetty ajettavuuteen. Jousitus on jämäkkä, mutta ei liian kova. Ohjauskin on tunnokas ja tarkka. Ajoa C– HR:llä leimaa eritoten vaivattomuus. Moottorin äänet pysyvät loitolla hyvin silloinkin, kun sähköllä ajo loppuu ja bensamoottori hörähtää käyntiin. Itse en tuota vaihtoa ensin edes huomannut. Koeajoviikon jälkeen olin ällistynyt 4.1 litran kulutuksesta satasella, vaikka viikon aikana heitin moottoritietänopeuksia ajaen keikan myös Vantaalta Tampereelle. Laskelmieni mukaan ajotietokoneen näyttämä luku myös piti paikkansa. Toki latasin autoa yön yli aina kotipistokkeesta. Toyota on taas osoittanut, että hybridipioneeri on edelläkävijä myös pistokehybrideissä. körötellessäni pääsin runsaan kaupunkiajon kera itse jopa kulutukseen 17 kWh/100 km. Se on näinkin isolle ja tehokkaalle autolle mielestäni hyvä lukema. Vaikka varusteineen 62 000 € maksava koeajoauto ei lopulta ehkä olisikaan sen kummempi kuin monet saman hintaja kokoluokan sähköiset katumaasturit, jo pelkällä Mustangin logossa laukkaavalla ponilla on tärkeä imagoarvo. Mustang herättää voimakkaampia tunteita kuin sinänsä pätevät kiinalaiset kilpailijat, jotka eivät herätä rivitalonaapureissa välttämättä minkäänlaisia tunteita. Vaikea kuvitella, että MachE:stä joskus tulisi Hollywoodtähtien autotallien klassikko, mutta perhekäyttöön se on hienosti soveltuva menopeli.
KAASUJALKA 9/2024 7 Kolmannen sukupolven Peugeot 3008 on tehnyt 15 vuodessa huikean matkan pyöreästä tilaautosta tyylikkääksi SUV-Fastbackiksi. Uskaltaisin väittää, että uusi E-3008 on kokoja hintaluokkansa tyylikkäin täyssähköauto. Ja hyvä auto se on muutenkin. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski P eugeotin valmistaja ei tykkää siitä, että uutta C-segmentissä eli autojen keskimmäisessä luokassa kilpailevaa 3008–mallia kutsutaan crossoveriksi, eli citytai katumaasturiksi. Itsellänikin tuo crossover-ilmaisu alkaa jo työntyä korvista. Oi miten oli, mutta ihan ”helevatan” hyvän näköinen on koeajoon saamani E-3008 SUV-Fastback. Tällä valmistaja viittaa siihen, että kattolinja lähtee laskemaan vasta takamatkustajien päiden takaa, eikä siis syö takapenkkiläisten pääntilaa. Sähkö on nyt ”in” ja ensimmäinen uudistunut 3008 on täyssähköinen. Peugeoteja saa edelleen polttomoottorisina, mutta ne ovat vain sivutuotteita: Stellantis-konsernissa tuotannon ja suunnittelun pääpaino on nyt sähköautoissa. ! TEKNIIKKAA PEUGEOT E-3008 GT 73 KWH 210 AUTOMAATTI MOOTTORI: sähkömoottori TEHOT: 210 hv/155 kW VÄÄNTÖ 345 NM VETOTAPA: etuveto VAIHTEISTO: automaatti AKUN NETTOKAPASITEETTI: 73 kWh LATAUS: Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 160 kW WLTP-KULUTUS: 17,0 kWh / 100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: g/km TOIMINTAMATKA: 524 km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.7 s HUIPPUNOPEUS: 170 km/h MITAT: pituus 4542 mm, leveys 1865 mm, korkeus 2740 mm, akseliväli 2 740 mm TAVARATILA: 520-1480 l KOKONAISHINTA: 53 490 € (E–3008 –malliston hinnat alk. 48 390 €) TILA-AUTOSTA TYYLIKKÄÄKSI SUV-FASTBACKIKSI Peugeot 3008 KOEAJOSSA + Tyylikäs ulkonäkö + Taloudellinen + Mukava perusajossa hyvillä teillä + Ketterä myös taajamaajossa Pitkälle ihmiselle rajallinen pääntila takana Istuimiin kaipaisi lisää reisitukea JÄLKIMAKU Vietävän hyvännäköinen ja muutenkin päteväntuntuinen sähköauto. Jos pelkkä tyyli ratkaisisi, niin E-3008 olisi ehdoton valintani. E-3008 -täyssähköauto vie jo vuodesta 2009 lähtien tuotannossa olleen 3008-mallin ihan uudelle tasolle eli ”nextille levelille”. ? – + Uuden sukupolven Peugeot i-Cockpit pitää sisällään vaikuttavan 21-tuumaisen, teräväpiirtoisen ja kaarevan panoraamanäytön, joka kelluu kojelaudan yläpuolella. Erityisen jännän tunnelman se luo illan hämärtyessä. i-Cockpit-ohjaamo sisältää jo polttomoottori-Pesosista tutun ja tavallista hiukan pienemmän ohjauspyörän ja sen yli katseltavan mittariston. Tuulilasinäytön ja ison keskinäytön yhdistävä kokonaisuus yltää kojetaulun vasemmasta reunasta aina auton keskikonsoliin saakka. Ainakin kesällä pihi Koeajoon saamallani 73 kWhakustolla varustetulla e-e3008:lla taittaa valmistajan mukaan yhdellä latauksessa jopa 524 km matkan. Ja voihan se kesäaikaan onnistuakin. Varsinkin jos ajaa paljon kaupunkiajoa ja pitää moottoritielläkin vauhdin satasessa. Itse en kuitenkaan koskaan pitkillä matkoilla uskalla päästää ”rangea” tippumaan alle 60–70 kilometrin, joten tarkalleen en sitä pysty sanomaan. Nyt kesähelteillä E-3008 kulutti energiaa sekalaisessa ajossa jopa vähemmän kuin valmistajan lupaamat 17 kWh/100 km. Itse pääsin ajotietokoneen mukaan lukemaan 15,7 kWh/100 km. Matkan varrella liikenneaseman suurtehoalatauksessa virtaa voi saada lisää 100 kilometrin matkalle jopa 10 minuutissa. Pikalatauksen (DC) huipputehoksi valmistaja ilmoittaa 160 kW ja tässä Peugeot kyllä jää jälkeen kilpailijoista. Riittävän hyvä tämäkin lukema on kuitenkin perusautoilijalle. Yllättävän ketterä Peugeot E-3008 kisaa hankalassa raossa. Se on kiistatta hyvänäköinen ja hyvä sähköauto 73 kWh -akkukoolla. Tulossa on nelivetoinen versio samalla akkukoolla sekä etuvetoinen malli suuremmalla 98 kW-akkukoolla. Jälkimmäiselle on lupailtu jopa 700 kilometrin toimintamatkaa yhdellä latauksella. Ainoita miinuksia on annettava GT-mallin istuimien heikosta reisituesta, tämä pätee niin etukuin takaistuimiinkin. Ajoasennosta muuten saa kyllä kelvollisen. Ja vaikka kattolinja lähteekin laskemaan vasta takamatkustajien päiden takaa, niin reilusti yli 180-senttiselle pääntilaa ei ole enää ruhtinaallisesti. Peugeot E-3008 pm napakka ajettava ja ainakin kesäisellä ja hyvällä asfaltilla erittäin äänetön ja mukava. Tietenkin suuret vanteet tuovat varsinkin karkeilla pinnoilla sisään jonkin verran rengasmelua. Alusta toimii kuitenkin erinomaisesti vauhdikkaammassakin menossa, eikä E-3008 kallistele kuten tekee moni suuri katumaasturi. Ohjaus on tarkka ja melko nopeakin. E-3008 on myös yllättävän ketterä pyöriteltävä ahtaissakin paikoissa. Legendaarista Kehäkessa -liikenneasemaa Kehä III:n varrella Vantaalla 16 vuotta johtaneesta Kimmo Malmgrenistä tulee syyskuussa Teboilkauppias Vantaan Kaivokselaan. Mukaansa Kehäkessalta Malmgren ottaa muun muassa osaavan henkilökunnan ja kehuja niittäneen noutopöytälounaan. TEKSTI_ Timo Kiiski KUVAT_ Mika Salomaa K aivokselan Teboilin avaimet Malmgrenilla oli taskussaan jo elokuussa. Kehäkessan K-kauppiassopimus päättyi heinäkuun lopussa ja yrittäjälle jäi aikaa suunnitella tulevaisuutta Teboil-kauppiaana Vantaan Kaivokselassa. Malmgrenin kauppiassopimuksen lopettaminen oli osa Kesko suunnittelemaa vetäytymistä Neste K -liikenneasemien operoinnista vuoden 2024 aikana. Malmgren avaa Kaivokselassa ovet asiakkaille 4. syyskuuta, samana päivänä koko Teboil-ketju viettää 90-vuotissyntymäpäiviä. Kaivokselan Teboilin omia avajaisia vietetään 16. syyskuuta. Kumpanakin juhlapäivänä asiakkaille on tarjolla kakkukahvit. Uutuutena aamiaisbuffet Malmgren ehti olla yrittäjänä Kehäkessalla vajaat 16 vuotta. Hänen aikanaan Kehäkessa uudistui monipuoliseksi liikenneasemaksi. Samasta kompleksista sai paitsi palveluja autolle, myös lounasta noutopöydästä, Kotipizzan pizzoja ja Subwayn täytettyjä patonkeja. Neste K Kehä III eli tuttavallisemmin Kehäkessa vakiintui monen motoristiporukan keitaaksi heti alusta, eli vuodesta 1983 asti. Siellä kokoontuivat niin klassikkoautoilijat, kääpiöautoharrastajat kuin moottoripyöräporukatkin. Malmgren loi sisustuksestakin vahvasti motoristihenkisen. Salista yksi nurkka moottoripyörineen ja valokuvineen oli omistettu ratamoottoripyöräilijä Jarno Saarisen muistolle. Lopetus Kehäkessalla ei ollut helppoa. Kesko tammikuussa ilmoitti irtoavansa ketjusta ja että heillä on vuokravelvollisuutta vajaa vuosi enää jäljellä. Jatkoajasta neuvoteltiin, mutta en päässyt sopimukseen, Malmgren sanoo. Malmgrenin mukaan Kehäkessalla aiemmin kokoontuneet harrastekerhot ovat kuitenkin luvanneet seurata hänen mukanaan myös Kaivokselaan. Siksi mieli on luottavainen. –Kaivokselan Teboililla Hämeenlinnantien varrella on myös legendaarinen maine ja uskon vahvasti sen uuteen tulevaisuuteen. Meiltä tulee Kehäkessalta tänne kokenut ryhmä henkilökuntaa, pelkkiä vahvoja osaajia. Aion nostaa tämän samalla tavalla kukoistukseen kuin nostin Kehäkessankin. Nyt pitää vielä katsoa, mitä Kehäkessan motoristija autoiluhenkisestä rekvisiitasta otetaan mukaan Kaivokselaan, Malmgren juttelee. Malmgrenin siirtymisessä Kehäkessalta Kaivokselaan Teboilkauppiaaksi on hiukan kuin kohtalon sanelemaa. –Kaivokselan Teboilin ensimmäinen yrittäjä oli myös ensin Kehäkessa-yrittäjä, Malmgren naurahtaa. Kehäkessalta Kaivokselaan tulee runsas ja monipuolinen lounastarjonta. –Panostamme omaan ja itse tekemäämme tarjontaan, lounaspöytään ja ala carte -listaan. Kotipizzan ja Subway-pikaruokaketjun kaltaisia ulkopuolisia konseptituotteita Kaivokselaan ei nyt ainakaan aluksi tule. Hyvän kotiruokalounaan ja ala carte -listan lisäksi tuomme Kaivokselaan uutuustuotteena aamiaisbuffetin, noutopöytäaamiaista täällä ei ole aiemmin ollut. Alueen perinteitä kunnioittaen Vaikka Malgmren tuokin Kaivokselaan Kehäkessan henkeä, hän aikoo sisustuksessa tuoda esille myös alueen omaa historiaa ja teemoja. Formulatähdet Mika Häkkinen ja Mika Salo viettivät lapsuutensa ja nuoruutensa Kaivokselan naapurilähiössä, Martinlaaksossa. He molemmat nousivat karting-junioreista F1kuljettajiksi. Malmgren aloitusta helpottaa edellisen yrittäjän tekemä remontti. –Aseman pihalla on luonnollisesti polttoainemyynti, mutta se on ketjun business. Minulla ainoastaan oma kahvio, myymälä ja ravintola. Huolehdin ainoastaan siitä, että mittarikentät pysyvät siistinä. Kaivoksela on paitsi vahvaa työpaikka-aluetta, siellä on paljon myös asutusta. Malmgren aikookin kuunnella herkällä korvalla myös Myyrmäen, Martinlaakson ja Malminkartanon lähialueiden asukkaiden toiveita. –Juuri lähialueen asutus erottaa Kaivokselan Teboilin vahvasti Kehäkessasta. Koivuhaassahan ei ollut lähellä asutusta. Toivonkin, lähistön työpaikkaruokailijoiden lisäksi myös alueen asukkaat ottaisivat kahviomme ja sen viihtyisän ison ravintolan sekä kotiruokalounaamme omakseen. KEHÄKESSALTA KAIVOKSELAN TEBOILILLE
8 KAASUJALKA 9/2024 KUUKAUDEN KÄYTETTY ”AMIS-BMW” PÄIVITTYI PISTOKEHYBRIDIKSI 3-sarjan BMW muuttuu vanhetessaan ”amiskundien” rassailuautoksi. Näin uskottiin ennen. Koeajoon saatu BMW 330e xDrive -M Sport vuosimallia 2020 sellaiseksi kääntyy huonosti vuosien ikääntyessäänkään: eihän oikea ”ramirassi” ole nelivetoinen pistokehybridi, eikä varsinkaan farmari. TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT _ Mika Salomaa V aihtoautomaan Vantaan Petikon myymälästä saimme koeajoon BMW 330e xDrive M Sportin vuosimallia 2020. Varttuneemmalle perusjampalle se on mahtava auto ajaa ja M Sport -varusteillä kera sitä esittelee mieluusti naapureillekin. M Sport varustepaketti vakuutti heti myös ulkoisesti. M Sport -varustepaketti jyhkeine vanteineen ja korisarjoineen sai koeajoauton näyttämään perusmallia räyhäkkäämmältä niin sisältä kuin ulkoakin. Monissa muissa automerkeissä vaihtoauton ostaja saa uutena tuhansia euroja maksaneet lisävarusteet käytännössä lähes kaupanpäällisinä. M-Sport -paketti sen sijaan nostaa jopa tuhansilla euroilla BMW:n hintaa. Sporttipaketti saa naapurin kuitenkin luulemaan, että kyseessä on oikea BMW:n M-sarjalainen, vaikka auto oikeasti on oikeaa M-sarjan Bemaria paljon hitaampi. Toki M Sportinkin tehot riittävät vallan hyvin arkiajoon. Nelivetoisen 330e M-Sportkin kiihtyy nollasta sataseen 6.1 sekunnissa. Kukapa ihan oikeasti tarvitsee arkeensa M3:n räjähtävää suorituskykyä, joka kiidättää vauhdin nollasta sataseen kaksi sekuntia ripeämmin? Sähköllä 55 km BMW 330e xDrive M Sport -lataushybridin toimintamatka pelkällä sähköllä toimintamatka on noin 55 kilometriä ja sähköajon huippunopeus on 140 km/h. BMW 330e xDrive on nelivetoinen myös pelkän sähkömoottorin voimalla ajettaessa, esimerkiksi nelivetoinen Volvo V60 -pistokehybridi vetää vain takapyörillä sähköllä ajaessa. Sehän on selvä, että nelivetoinen 3-sarjan Bemari 2-litraisella bensamoottorilla on takavetosisariaan järkevämpi valinta Suomen oloihin.. Voimaa riittää, kun polttoja sähkömoottorin yhteisteho on parhaimmillaan jopa 292 hv.. Ilahduttavaa oli, ettei 330e tehoihinsa nähden ole syöppö pelkällä bensalla ajaessakaan. Ajoimme valtaosan koeajolenkistä bensalla ja maantienopeuksia isoilla teillä, mutta silti keskikulutus mittarin mukaan oli 6.2 l/100 km. Se on tehokkaalle 2-litraiselle perhefarmarille riittävän hyvä luku. Ohjaustunto on kohtuullinen, mutta ei se ihan yhtä napakka ole kuin joskus takavuosien kolmos-Bemareissa. Suoralla tiellä ohjaus on hiukan tunnoton, eikä keskitä täysin moitteetta. Tämän takia piti välillä hiukan korjata kulkusuuntaa pienillä ratin liikkeillä. Jousitusmukavuusdessakin on pientä sanomista. Alusta on lievästi pintakova, mutta ei se näin nyt kesällä häiritse. Pihi ja äänetön 113-hevosvoimainen ja 265 Newtonmetrin väännön tarjoava sähkömoottori liikuttaa autoa taajamanopeuksissa vaivattomaan tahtiin, mutta toki melkein 1 900 kg:n omamassa alkaa tuntua maantienopeuksissa. 330e -pistokehybridi kyllä liikahtaa ripeästi, mutta ei ehkä ihan niin rivakasti kuin melkein 300 hevosvoiman tehoilla luulisi. Tämä on kuitenkin hiuksienhalkomista. Jo kotona opetettiin, että liiassa kehumisessa piilee aina ylpistymisen riski. Hybridijärjestelmän 420 Newtonin yhteisvääntö tekee menosta kaikkiaan leppoisaa ja äänetöntä. Kiitosta pitää antaa myös 8-portaiselle automaattivaihteistolle, joka hoitaa hommansa huomaamattomasti. Sporttipaketti nostaa arvoa Ihan hyvää myytävää, kehuu tuusulalaisen YR-auton Anssi Jaakonsaari. BMW:n 2-litrainen 530e-pistokehybridi oli Jaakonsaaren mukaan viime vuonna YR-auton eniten myymä automalli. Hyvin myy Jaakonsaaren mukaan kuitenkin myös 330epistokehybridi. Molemmissa malleissa on paljolti sama tekniikka, mutta 530e on tietysti isompi. –Meille tuli viime vuonna 2-litraisia BMW:n pistokehybridejä iso setti. Ainoastaan se jäi vähän kaihertamaan, että maahantuoja tuli huonosti vastaan joidenkin vasta 20 000–30 000 kilometriä ajettujenkin autojen ongelmissa. Se on vähän käsittämätöntä, kun kyseessä oli merkkihuollettuja autoja erilaisilla huolenpitosopimuksilla. Voimansiirtoon liittyvä ongelma taisi jossakin niistä ainakin olla. Yleisesti ottaen asiakkaat ovat kuitenkin olleet todella tyytyväisiä. Jaakonsaaren mukaan BMW:n 3-sarjan pistokehybridien hintapyynnöt ovat myös hieman yllättävästikin lähellä 530e:n hintaBMW 330e ! BMW 330E XDRIVE M SPORT VM.2020 MITTARILUKEMA: 88 000 km POLTTOMOOTTORI: R4, 1 998 cm3, R4 turbo, SÄHKÖMOOTTORI: 83 kW/113 hv POLTTOAINE: bensa + sähkö (lataushybridi) VETOTAPA: neliveto VAIHTEISTO: 8-portainen automaatti. BENSAMOOTTORIN VÄÄNTÖ: 300 Nm SÄHKÖOOTTORIN VÄÄNTÖ: 265 Nm JÄRJESTELMÄN YHTEISVÄÄNTÖ: 420 Nm SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 5.8 s HUIPPUNOPEUS: 230 km/h (Auto.data.net) MITAT: pituus 4709 mm, leveys 1827 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2851 mm TAVARATILA: 410 1420 l MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 32 390 € TEKNIIKKAA pyyntöjä. –3-sarjan BMW-lataushybridiä on myynnissä vähemmän. Yleensä nelivetoista BMW:tä etsivä ei katsokaan takavetoisiin päin, mutta takavetoiseen tottuneelle saattaa hyvinkin kelvata nelivetoinen, jos hyvä yksilö sattuu kohdalle. Jaakonsaari vahvistaa MSport -varustepaketin imun. – M-Sport -paketilla varustellun takavetoisen BMW:n hinta voi nousta korkeammalle kuin vastaavan nelivetoisen BMW:n hinta ilman M-Sport -varustelua, Yleensäkin tällaisia M-Sport– , R-line ja GT-line -varustepaketteja arvostetaan joissakin käytetyissä autoissa jopa enemmän kuin mitä kyseessä oleva varustepaketti on saattanut uutena maksaa. Jaakonsaari sanoo. Kaikkiin lataushybridikään ei kuitenkaan tee vaikutusta. –Ladattava hybridi on monelle suomalaiselle oiva valinta, mutta ei pistoke automaattisesti tuo autolle etua. Jonkun silmissä se on ainoa vaihtoehto, mutta edelleen esimerkiksi BMW:llä ajavissa on paljon niitä, jotka haluavat ajaa raa’alla bensalla tai dieselissä. Jos ajat vaikkapa pohjoisessa koko ajan maanteitä tai sellaisia 100 kilometrin siirtymiä, alat helposti miettiä, kannattaako sitä lataustekniikkaa kantaa mukanaan? Onko siitä käytännön hyötyä minulle, vai olisiko diesel maltillisella kulutuksella järkevämpi vaihtoehto, Jaakonsaari painottaa. Sekä lataushybridille että pelkällä polttomoottorilla käyvälle autolle on ottajansa, mutta Jaakonsaaren mukaan myyjän näkökulmasta perinteinen bensatai dieselauto ilman hybriditekniikkaa on jossain määrin jopa varmempi hankinta myyntiriviin. – Tämä johtuu tietysti uusien autojen myyntitrendeistä. Puhtaasti bensalla tai dieselillä käyviä autoja on kokoajan yhä vähemmän tarjolla. Sellaisen myymiseksi ei tarvita kuin yksi, joka tällaisen auton haluaa. KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA
KAASUJALKA 9/2024 9 ”AMIS-BMW” PÄIVITTYI PISTOKEHYBRIDIKSI Matinkylä I Hermanni I Sörnäinen I Malmi Neste Hermanni Hermannin rantatie 18 Helsinki P. 09-47801880 Neste Sörnäinen Sörnäisten rantatie 21 Helsinki P. 09-3255800 Neste Malmi Pihlajamäentie 37 Helsinki p. 09 387 2377 Neste Matinkylä Gräsanlaakso 2 Espoo P. 09-348 76080 LOISTOPESU VAHALLA 25 25 € € (Norm. 37,90) Tarjous voimassa 26.9.2023 asti, vain Neste Malmi, Neste Hermanni, Neste Sörnäinen ja Neste Matinkylä pesukaduilla. TEHOPESU VAHALLA 20 20 € € (Norm. 27,90-31,40) Tarjous voimassa 26.9.2023 asti, vain Neste Malmi, Neste Hermanni, Neste Sörnäinen ja Neste Matinkylä pesukaduilla. PEHMOHARJAPESU VAHALLA 15 15 € € (Norm. 18,90-22,90) Tarjous voimassa 26.9.2023 asti, vain Neste Malmi, Neste Hermanni, Neste Sörnäinen ja Neste Matinkylä pesukaduilla. PESUKATU NYT ON HYVÄ HETKI PESTÄ AUTO!
10 KAASUJALKA 9/2024 ÄIJÄ AUTO REISITASKUHOUSUT JALKAAN JA MENOKSI! Kolmannen sukupolven Honda CR-V vuosimallia 2007 tarjosi paluukyydin aikaan, jolloin pikkupäällikkökin kesälomallaan rentoutui remmisandaaleissa ja reisitaskushortseissa. Tällainen mielikuva palautui ihan oikeasti mieleen vuosikymmenten takaa. TEKSTI _ Urmas Hurmalainen KUVAT _ Mika Salomaa I lta-Sanomissa julkaistiin pari vuotta sitten juttu, jossa muisteltiin 2000-luvun muotia. Muoti on tietysti enemmän naisten juttu, joten miesten muodista uuden vuosituhannen ensimmäiseltä vuosikymmeneltä löytyi vain kaksi esimerkkiä: Antti Tuiskun likaiselta näyttävät farkut ja Jone Nikulan reisitaskushortsit. Sehän on selvä, että keskitason pomomiehet ja pikkupäälliköt eivät pukeutuneet likaiselta näyttäviin farkkuihin. Sen sijaan reisitaskushortsit eivät katsoneet ammatillista asemaa ja titteleitä. En muista tarkkaa vuotta, mutta 3. sukupolven Honda CR-V -maasturista mieleen tuli heti eräs entinen päällikkökollegani, joka oli saanut sen hetken ”kuumimman” katumaasturin alleen. Elettiin 2000-luvun jälkipuoliskoa ja oma mononkuva persauksissani oli jo ehtinyt haalistua. Kun sitten kesäisen Helsingin kadulla näin entisen kollegani laskeutuvan reisitaskushortseissa uudesta CR-V:stä alas. Silloin mietin varmaan vähän kateellisenakin maailman epäoikeudenmukaisuutta. Mielestäni silloin uusi 3. sukupolven CR-V näytti pyöreydessään ja coupémaisen virtaviivaisten sivuikkunoiden kera hyvältä. Eikä se mauttomalta näytä nyt 17 vuotta myöhemminkään. 3. sukupolven CR–V ihan syystäkin oli pitkään Suomen suosituin katumaasturi. Kohun saattelemana 3. sukupolven CR– V:n halusi Helsingin liikuntajohtajakin. Järeän auton tarvetta liikuntapomo perusteli sillä, että hänen autoaan käytetään tarvittaessa öljyntorjuntaan. Aikana ekomaasturi 17 vuotta vanhalla nelivetoisella diesel-CR-V:llä koeajoon lähtiessäni mieleen palautui sekin, että Luonnonsuojeluliitto oli 2005 valinnut katumaasturin vuoden turhakkeeksi. Uudesta Honda CR-V:stä kirjoitetut jutut tekivät kuitenkin selväksi, että varsinkin dieselinä se oli varsinainen ekoauto: 2.2 -litraisen CR-V:n hiilipäästöt olivat tavallisen 2-litraisen bensa-farmarin luokkaa. 3. sukupolven CR–V -dieselissä oli hydraulinen ohjaustehostin, kun se bensamallissa oli sähkötoiminen. Ilmeisesti sen takia ainakin koeajetun CR-V -dieselin ohjaus keskitti kunnolla. Vanha CR–V kulku vakaasti isolla tiellä. Jousitus tuntui napakalta ja piti korin liikkeet hyvin hallinnassa kaarteissakin. Ajotuntuma isoilla teillä oli kiinteä sekä mukavasti henkilöautomainen. Vain rengasmelua oli jonkun verran, vaikka ajettiin pitkä koeajolenkki suvikumeilla ja kesäisillä asfalttiteillä. Eniten hämmästyin 17 vuotta vanhan CR–V:n dieselmoottorin tasaisesta ja melko äänettömästäkin käynnistä. Mittarilukema kun oli sentään 385 000 km. Liikkeelle lähtiessä olisin voinut kuvitella, että konepellin alla on bensamoottori. ”Hondan dieselmoottori käy yli puolen miljoonan kilometrin lukemasta edelleen hienosti kuin sveitsiläinen kello”, kehui tuttu autokauppias takavuosina. Rengasmelua tietysti jonkun verran on, vaikka mennään suvikumeillakin. Rengasmelu pysyy kuitenkin siedettävänä, mutta tuulensuhinat alkavat jo vähän häiritäkin moottoritienopeuksissa. Mikään tosimaasturi 3. sukupolven CR-V ei ole, kun siinä Honda CR-V HONDA CR-V 2.2 CTDI 4WD, VM. 2007 MITTARILUKEMA: 385 000 km MOOTTORI: R4, 2204 cm3, turbo POLTTOAINE: diesel VÄÄNTÖ: 340 Nm VETOTAPA: neliveto MITAT: akseliväli 2620 mm, pituus 4530 mm, leveys1820 mm, korkeus 1675 mm, maavara 175 mm, akseliväli mm, akseliväli 2630 mm TAVARATILA 556 – 1532 L, SUORITUSKYKY: kiihtyvyys: 0–100 km/h 10,3 sekuntia HUIPPUNOPEUS: 187 km/h. KESKIKULUTUS: 6,5 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 173 g/km MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTAPYYNTÖ: 4 490 € ! TEKNIIKKAA ei ole hitaan ajon alennusvaihdetta ja akselistojen tasauspyörästöjen lukkoja. Nelivedon rinnalla kuitenkin ajonvakautukseen liittyvä vetoluistonesto kaiketi helpottaa liikkeelle lähtöjä talvella. Polttomoottori liikuttaa pysyvästi etupyöriä, ja tarvittaessa takapyörät liikkuvat sähköisesti tai mekaanisesti ohjattavan liittimen avulla. Ei vielä tiensä päässä Vielä 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä diesel-CRV:tä ei saanut automaattilaatikolla, kuten ei muuten tainnut saada Toyota Avensistakaan. Siksi CR–V:tä ei ollut takseissakaan. 6-lovinen manuaalivaihteisto toimi napakasti, liikkeet olivat lyhyt ja täsmällisiä. Dieseliksi vanha CR-V ottaa herkästi kierroksia, kolmosja nelosvaihteilla saadaan lisäpuhtia ohituksiin. Meidän kulmilla vantaalaisessa pientalolähiössä on parin omakotitalon pihassa edelleen tällainen 3. sukupolven Honda CR–V. Koiraa kusettaessani olen pistänyt merkille, että näistä autoista on pidetty hyvää huolta. Aika ei ole pahemmin syönyt iäkkäänkään CR–V:n muotoja, ei ainakaan kohtuuttomasti. Sivuikkunoiden coupémaisen virtaviivainen linja näyttää kohtuullisen modernilta edelleen. Ihan mukavakin 2.2-litrainen diesel-CR–V on omalla tavallaan vielä tänäkin päivänä. Lähes 400 000 kilometrin mittarilukemakaan ei vielä antanut merkkejä siitä, että koeajettu CR–V olisi tullut tiensä päähän. Dieselmoottori kävi siististi, eikä mistään kuulunut ylimääräisiä kitinöitä ja kolinoita Huikeasta mittarilukemasta huolimatta uskoisin, että koeajoautosta peräkärryn vetämiseenkin saa ihan soivan pelin ainakin muutamaksi vuodeksi.
KAASUJALKA 9/2024 11 Vetokoukku tarpeesi mukaan. Lisätietoja: www.kahaviesti.fi Testattu todellista käyttöä varten. Kaikki Brinkvetokoukkuratkaisut ovat turvallisia ja helppokäyttöisiä – löydät varmasti ratkaisun, joka sopii sinun tyyliisi ja tarpeisiisi. Kiinteä vetokoukku sopii ahkeraan käyttöön, irrotettava vetokoukku tyyliä arvostaville ja kääntyvä vetokoukku helppokäyttöisyyttä haluaville. ka ha .fi KONALA Ristipellontie 25 00390 Helsinki P. 040 414 0123 helsinki@123tuulilasi.fi HERTTONIEMI Sahaajankatu 33 00880 Helsinki P. 040 123 9990 herttoniemi@123tuulilasi.fi VANTAA Kuriiritie 19 01510 Vantaa P. 0400 258 161 info@123tuulilasi.fi
12 KAASUJALKA 9/2024 HJ-Autohuolto Oy Valimontie 12, 04300 TUUSULA 0440 350 553 – Huollon ajanvaraus 0440 688 535 – Toni Lehtonen 0440 420 702 – Jukka Hirvonen huolto @hj-autohuolto.com Avoinna: Ma Pe 8 17 La 9 15 • NYT HUOLTOIHIN 60 VRK KOROTON MAKSUAIKA AD-ERÄMAKSULLA. • Asiantuntevaa palvelua tuhansien käytettyjen autojen myynnin tuoman kokemuksen kautta. • Nopea huoltoon pääsy,emme päästä silti huoltoa ruuhkautumaan. • Saat pitävän huoltolaskelman ja korjauskustannukset ennen huoltoa. • Saat nopeasti ja helposti rahoituspäätöksen auton huollollesi tai renkaillesi. • Ilmastointihuolto • Katsastustarkastukset henkilöautoille • Renkaiden kausisäilytys sisältää allelaiton • Tuulilasien vaihdot HJ-Autohuolto Huoltotarjoukset Ilmastointihuolto Miksi huoltaa autosi meillä? 59 € Katsastustarkastus 30 € Longlife huolto 189 € Autonhoidon ja varustelun osaava ammattilainen. Teemme vanhoista autoista lähes uusia ja uusista vieläkin parempia. Käsinpe su + Korrek Polymat rix pesupin noite (henk. autot 65 € / maastur it ja tila-auto t 75 € / Pakettia utot 75 €) Käsinpe su sisältää • Esipesu ja painehu uhtelu • Maantie pien, suolan sekä muun pinttyne en lian poisto liuotinain een avulla • Korrek Polymat rix pesupinn oite levitys • Painehu uhtelu ja kuivaus Alkaen 65,Autonhoito Jamine Oy – Helsinki Akseli 1 00750 Helsinki (Biltema 150 m) 010 235 0550 Avoinna ark. 9-17 Toimipisteet Autonhoito Jamine Oy – Vantaa Lummekuja 4, 01300 Vantaa (Tikkuparkki) 010 235 0555 Avoinna ark. 9-17 Asennamme myös lisävarusteet: Lisälämmittimet Turvakamerat ja hälyttimet Vetokoukut Ota yhteyttä: info@jamine.fi Tutustu tarkemmin palveluihimme: www.autopesukeskus.fi Ruostesuojaus Ruostekorjaukset Äänieristyskäsittelyt Ruostesuojaus Ruostekorjaukset Äänieristyskäsittelyt Muut autokorjaukset asiakaspalvelu@ruostesohlberg.fi www.ruostesohlberg.fi 040 508 3506 Viilarintie 5, 00880 Helsinki Ruostesuojaus Ruostekorjaukset Äänieristyskäsittelyt Ruostesuojaus Ruostesuojaus Ruostekorjaukset Äänieristyskäsittelyt Muut autokorjaukset Ruostesuojaus Ruostekorjaukset Äänieristyskäsittelyt Muut autokorjaukset asiakaspalvelu@ruostesohlberg.fi www.ruostesohlberg.fi 040 508 3506 Tuulilasintie 13, 00770 Helsinki +358 45 804 7300 www.taivaskulta.fi info@taivaskulta.fi Jalokivilaboratorio: Ajanvarauksella Koulukatu 2C A10, Heinola Liiketila: Ajanvarauksella Vapaudenkatu 2, Lahti OSTAMME KULTAA OSTAMME KULTAA KUOLINPESÄT + ARVOTAVARAT + HOPEAT Huom! Soita ja sovi aika! Autoja, metallia, rautaa romurekka noutaa Noutotilaukset: 0400-322 922 VuokrAAmme myös VAihtolAVojA tilaa nouto nyt! Noudamme ilmaiseksi romut pois pihaltasi (min 500kg). Autoista romutustodistukset ja ilmainen rekisteristä poisto. ThermoConnect Mahdollistaa auton lämmityksen ohjaamisen älypuhellinsovelluksella. Uudenmaan Autovarustelu • P. (09) 541 6245 Mahdollistaa auton lämmityksen ohjaamisen älypuhelinsovelluksella.
KAASUJALKA 9/2024 13 18. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki Puhelin: 09-2600107 (jakeluhäiriöt ja lehtitilaukset) PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Timo Kiiski, Urmas Hurmalainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi DIGI & SOMEKANAVAT kaasujalka.fi facebook.com/kaasujalka Instagram.com/kaasujalka PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere NÄKÖISLEHDET lehtiluukku.fi JAKELUALUEET Pk-seutu itä 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän itäpuoli) Helsinki, Vantaa, Tuusula, Järvenpää, Kerava, Sipoo, Porvoo, Mäntsälä Pk-seutu länsi 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän länsipuoli) Helsinki, Espoo, Vantaa, Nurmijärvi kk, Klaukkala, Kirkkonummi, Kauniainen, Veikkola, Lohja, Nummela, Vihti kk, Karjaa, Karkkila, Inkoo, Siuntio Varsinais-Suomi 65 telinettä Turku, Raisio, Kaarina, Naantali, Paimio, Masku, Lieto, Aura, Salo, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Raasepori, Loimaa, Huittinen, Perniö, Pori, Rauma Kanta-Häme 65 telinettä Hämeenlinna, Hyvinkää, Riihimäki, Forssa, Iittala, Tuulos, Lammi, Tervakoski, Janakkala, Humppila, Oitti, Loppi Pirkanmaa 79 telinettä Tampere, Pirkkala, Nokia, Ylöjärvi, Sastamala, Orivesi, Lempäälä, Valkeakoski, Akaa, Pälkäne, Kangasala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Urjala, Mänttä, Virrat, Ruovesi (lisäksi Pohjanmaalla Seinäjoki, Vaasa, Kokkola) Päijät-Häme & Kymenlaakso 63 telinettä Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Vierumäki, Kouvola, Kausala, Elimäki, Anjalankoski, Utti, Kotka, Hamina Itä-Suomi eteläinen 45 telinettä Mikkeli, Juva, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra, Joutseno, Särkisalmi Itä-Suomi pohjoinen 48 telinettä Joensuu, Outokumpu, Liperi, Kuopio, Joroinen, Pieksämäki, Suonenjoki, Varkaus, Kitee Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti VASTAUSKUPONKI PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINRO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 9/2024 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Pakollinen tieto pakettien postitusta varten. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com A) SAAB 9-5 B) TOYOTA CH-R C) BMW 330E D) TOYOTA AVENSIS KESÄKUUN kisaan vastanneiden kesken arvoimme Turtle Wax tuotesetin ja onnellinen voittaja on Heikki Lehtonen Riihimäeltä. Onneksi olkoon! Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme Gorilla tuotesetin. Vastausaikaa on 30.9.2024 saakka ja vastauksen voi lähettää myös sähköpostilla: kisa@wheelmedia.fi MIKÄ ON TÄMÄN NUMERON NS. KANSIAUTO? VASTAA, VASTAA, RATKO RATKO JA VOITA JA VOITA GORILLA GORILLA TUOTESETTI TUOTESETTI
14 KAASUJALKA 9/2024 Jakos Pizzeria, Jakomäenkuja 2, Helsinki ÄIJÄ SAFKAA AIKAISEMMAT ARVIOINNIT: Grilli Safkis 18p Keravan Pihvitupa 18p Balkan Grilli 18p Auralounas 18p Box Café & Grill 18p Tuusulan Pihvitupa 17p Katamaran Grilli 17p Picantina 17p Herkkules 17p Pietolan Grilli 17p Teboil Tikkurila 17p Lounasbreikki 17p Machii/Fuudii 17p Helsingin Lihaexpertit 17p Rodeos Cafe 17p Star 17p Neste Kehä III 17p Papan lounas & pizza 17p Nuuksion Katukeittiö 17p Mike´s Diner 17p Zetor 17p Eltsun Neste 17p Road Star 17p Teboil Itäväylä 16p Teboil / Snacky, Ruskeasuo 16p Neste K Helsinki Malmi 16p Pinkan lounas 16p Pihvipaikka Karhunpesä 16p Ravintola Ani 16p Shell Konala 16p Neste Mankki 16p Chili's 16p Bistro Cafe Viikki 16p Lepsämän Grillikioski 15p Teboil Tammisto 15p X-burger 15p Snacky 15p Bembölen Burger Grill 15p Kaisan Grilli 15p Herkkuparila 15p Ahjon Grilli 15p Kelantien ruokala 15p Lehtimäen Grilli 15p KuumaKauha 15p Food Chef 15p Keimola Itä Neste K 15p Konstan Möljä 15p Vanha Unkka 15p Lounas Tarantupa 15p 99 Burgers 15p Teboil Pakila 15p Dixieland Deli 14p TAUKO.Nukari 14p Kanniston Teboil 14p Saslik Kebab 14p Pohjanmaan Grilli 14p Thai Burpha 14p Kalliotien lounas 14p Ravintola Souvlaki 14p Salpaparkki 14p Juvanhovi 14p Hao King 14p Siilinpesä 14p Lounas-Matti 14p Kuparipata 14p Nelosetappi 14p Neste K Martinlaakso 14p Palema 14p The Grill 13p Shoku Burger 13p Jackson’s Restaurant 13p Ph7 Bakery 13p Ananas Pizzeria 13p Omeletti 13p Lunch Factory 13p Grilli El Toro 13p Koseli 13p Burger King 13p Jakos Pizzeria 12p Grilli Ribis 12p Ylästön Pizza 12p Shell Espoo Lahnus 12p Treffi Pub & Bistro 12p OK Grili 12p Korson Aada 12p Ravintola Scirocco 12p Kings Corner 12p Lounasravintola Parkki 12p Motorest Variston Neste 12p San Luca 12p Ravintola Kerho 12p Check-in 11p Maustehärkä 11p Shell Ruskeasanta 11p Pizza Service Pähkinärinne 11p Capperi 11p SHG Lakisto 11p Pihvimylläri 11p Kuusijärven kahvio 11p Ravintola Fregatti 11p LaLocanda 10p Mama’s Pizza & Grill House 10p Käpygrilli 9p Mc Donalds 9p Saarnipuu 8p Ravintola Jyvänen 8p Vantaan Ikea 8p Cafe Picnic 7p Hurmalainen rohkaisi mielensä ja söi pizzalounaan aikoinaan pahamaineisessa Jakomäessä eli ”Jakiksessa”. Ei ole enää Jakis vanhan maineensa veroinen, mutta mukavalla tavalla ostari ja siellä toimiva Jakos Pizzeriakin ovat yhä kaukana eliitistä. J akomäellä oli tällaisen maalta pääkaupunkiseudulle jo neljäkymmentä vuotta sitten muuttaneen korvissa huono kaiku. Jakomäki Koillis-Helsingissä oli yksi Suomen pahamaineisimmista lähiöistä, Nuoren toimittajan oli siellä joskus kuitenkin käytävä. Haastateltavat olivatkin yleensä jonkun sortin ongelmaisia. Kai niitä juttuja voisi sosiaalipornoksikin kutsua. Nyt ei päätoimittajan kanssa epäröity lähteä Jakikseen, kun Kaasujalan lukija suositteli vierailua Jakos Pizzeriassa. Annokset ovat kuulemma isoja ja meininki rentoa. Sehän on selvä, että myös ravintolaa ympäröivä miljöö kuuluu erottamattomasti Kaasujalan ”Äijäkurmee” -palstan arviointikohteisiin. Jakis ”akateemistui” Ylen juttu elokuulta 2023 kertoo vanhan Jakomäen kadonneen kymmenen vuoden aikana täysin. Ylen jutun mukaan Jakomäessä asuu nyt enemmän korkeakoulutettuja kuin koskaan ennen. Ylen juttu herätti heti vastalauseitakin: ”Aika lailla elitististä ajattelua, että korkeakoulututkinnon suorittaneilla ei esiintyisi alkoholismia ja työttömyyttä, mutta tottakai seutu rauhoittuu, kun puretaan pois halvat vuokra-asunnot ja rakennetaan tilalle kalliita TEKSTI_Urmas Hurmalainen KUVAT_Mika Salomaa Jos tiedossasi on hyvä ruokapaikka, jonne Hurmalaisen pitää ehdottomasti mennä niin laita siitä sähköpostia perusteluineen: info@kaasujalka.fi Valitut vinkit palkitaan yllätyspalkinnolla. Vinkkaa meille hyvä ruokapaikka! Ruoan riittävyys: Palvelu: Ruoan äijämäisyys: Paikan äijämäisyys: ÄIJÄPISTEET 4 2 3 3 12 omistusasuntoja.” No ei se akateemisuus nyt varsinaisesti silmään pistä ainakaan Jakomäen ostarilla, missä iskukohteemme Jakos Pizzeriakin sijaitsee. Ihan tavallisen näköistä porukkaa salihousuineen ja kirjavine Tokmannin shortseineen remmisandaaleissa ja lenkkitossuissa raitilla näkyi tallustelevan. Aika monella äijänrutjakkeella oli hyvin kehittyneen vatsan suojana hihaton t-paita. Vaan eipä ostarin liepeillä lounasaikaan näkynyt myöskään juoppoja ja narkkareita. Niitä näkee enemmän meillä päin aseman tuntumassa Vantaan Korsossa. Itse asiassa minä syön pizzani mieluummin rehtien perusihmisten kuin fiinien eliittihifistelijöiden kanssa. Mekään emme päätoimittajan kanssa ole akateemisia, vaan pelkkiä ylioppilaita. Päätoimittaja kai on sentään jotain kaupallista koulutusta siihen päälle saanut. ”Onhan tuolla ostarilla kuppilaa kantaremmeineen, mutta meininki on tosi rauhallista. Ei minua ole koskaan pelottanut siellä kulkea. Paljon turvallisempi olo täällä on kuin Kalliossa”, kehui Ylen jutussa Kalliosta Jakomäkeen muuttanut mies. Paikallisten suosikki Jakomäen ostoskeskuksen julkisivu on pysynyt tunnistettavana, vaikka liiketiloja on remontoitu. Jakos Pizzerian paikalliset tuntuvat ottaneen melkeinpä olohuoneekseen. ”Ystävällinen palvelu. Kebabannokset todella isoja ja liha on maukasta, plussaa gluteenittomuudesta! Burgerit todella hyviä. Lasten suusta: "Täällä on koko maailman parhaat pizzat!", kehuu Sivi Jakos Pizzerian Facebook -sivuilla. Yleisilme oli karuhkon asiallinen. Tosin me söimme helteisenä päivänä pizzamme ulkoterassilla. Vieressä istui päiväkaljalla oman pizzansa kanssa moottoripyöräjengiläisen näköinen mies. Jos suomalaiset ajavat keskimäärin 12 vuotta vanhalla perusautolla, niin Jakomäessä autokannan keski-ikä on uskoakseni 20–25 vuotta. Aika paljon katunäkymässä oli vanhoja ja uskoakseni katsastuksen vasta toisella näytöllä läpäisseitä perusautoja. Silmään osui mm. toisen polven Astra G-malli, Peugeot 307 ja 9. sukupolven Toyota Corolla. Yhtään Teslaa tai muutakaan sähköautoa ei silmään sattunut. Otin listalta Chicken Barbeque -pizzan, täytteinä oli kana, pekoni, sipuli ja barbeque-kastike. Lounashinta oli 9,50 €, normaali hinta kello 15:n jälkeen on 11 €. Päätoimittaja otti Oscarinleikkeen kermaperunoilla ja Bearnaise-kastikkeella ja maksoi siitä lounashinnan 11 €, normaaliaikana hinta on 13,50 €. Jos joku ei tiedä, niin Oscarin leikkeen sisältö on paneroitu porsaan ulkofile, katkarapu, bearnaisekastike ja lisuke. Näinä aikoina Jakos Pizzerian hintoja voi pitää suorastaan halpoina. Meillä Vantaan Korsossakin pizza maksaa lounasaikaankin 13.90 €. Jakos Pizzeriasta saa ostoksista vielä 10 % bonuksenkin. Salaatit ja kahvit kuuluivat hintaan, mutta ne jätimme nyt väliin. Jakos Pizzerian palvelu oli ystävällistä, mutta ei maailman nopeinta. Vaikka muita asiakkaita oli testimaanantaina niukasti, kesti pizzan tulo lähes 25 minuuttia. Pizzoja vegaaneillekin Ihmeelliseksi makuelämystä ei voi ylistää, mutta asiansa niin päätoimittajan Oscarinleike kuin oma kana-pekoni -pizzakin toimittivat. –Ihan hyvä, nää kermaperunatkin on ihan jees, päätoimittaja kehui. Jos joku ei tiedå, niin Oscarin leikkeen sisältö on paneroitu porsaan ulkofile, katkarapu, bearnaisekastike ja lisuke. Jakos Pizzeria PIZZALOUNAS HIHATTOMIEN T-PAITOJEN ”JAKIKSESSA” Itse söin ensimmäistä kertaa pizzan Barbeque -kastikkeella. Uskon, että se oli valmistettu ihan kaikkien niiden taiteen sääntöjen mukaisesti, mitä muissakin vastaavissa paikoissa. Omaan makuuni makeaa Barbeque-kastiketta oli kuitenkin liikaa, kanat ja pekonit melkein uivat liemessä. Onneksi pekonit oli paistettu riittävän rapeiksi. Mikään ei ole iljettävämpää kuin puolilöysät läskimäiset pekoniviipaleet. Jakos Pizzerian Facebook-sivuilla kuitenkin Emma on suorastaan haltioitunut samasta pizzasta, jonka itse tilasin. ”Erittäin maittava kana pekoni bbq pitsa! Lempparini kaikista pizzerioista. Kuljetus tosi nopea ja hymyilevä henkilökunta. Hyvä ruoka” Cosy atmosphere Suosittelen!”, kielitaitoinen Emma ylistää. Omalla kohdallani Jakos Pizzeriaan pätee sama totuus kuin moneen muuhunkin Kaasujalan testaamaan ”äijäruokalaan”. Jos tulee asiaa Jakomäkeen, niin saatanpa poiketa Jakos Pizzeriassa uudestaankin. Varta vastan en sinne kuitenkaan lähde. Jakomäen koulutustason noususta kertonee sekin, että Jakos Pizzeriassa on ihan kattava valikoima vegaanipizzojakin.
O Palvelemme teitä kaikissa katsastukseen liittyvissä asioissa. www.citykatsastus.fi VANTAA, Koivuhaka Tikkurilantie 98 01510 VANTAA Puh. 020 707 1270 RIIHIMÄKI Kumerankatu 5-11 11100 RIIHIMÄKI Puh. 020 707 1220 HYVINKÄÄ (Raskas kalusto) Arolamminkatu 2 05880 HYVINKÄÄ P. 020 707 1231 HELSINKI, KEHÄ 1 Isonpellontie 7-9 00720 HELSINKI Puh. 020 707 1260 ESPOO, Kauklahti Myntinsyrjä 3 02780 ESPOO Puh. 020 707 1240 HYVINKÄÄ Kehäkuja 5 05460 HYVINKÄÄ Puh. 020 707 1230 Uusi toimipisteemme nyt Vantaalla! Huom! KATSASTUSASEMIA OSTETAAN AUTOJA AUTOKIERRÄTYS TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! TURBOAHTIMET www.hellas-lehti.net www.facebook.com/hellas-lehti 13 2019 JOULURADION RIITTA KALLIORINNE: JOULU ON MIELENTILA Sivu 4 puh. 09 698 7654 / Sarvastonkaari 23, 00840 Helsinki laajasalontennishallit.? LAAJASALON TENNISHALLIT Kah vila ! UUSI KUNTOSALI • kertakäynti alkaen 4 € • edulliset 10-kortit ja kuukausikortit • ei liittymismaksua tai sitoutumispakkoa Hyödynnä vanhenevat liikuntasetelisi! Nyt myös vuoden salikortti, vain 300 € Terveydenhoidollinen jalkahoito Palvelupiste Rudolfissa Perusjalkahoito n. 60min 55 € Lahjakortit ja ajanvaraus p. 0400 551 473 Virkkuvarvas minna.mbianda@gmail.com | www.virkkuvarvas.fi Palvelupiste Rudolf (kampaamo), Rudolfintie 17-19 B Kotikäyntinä 65€ ANNA LAHJAKSI HYVINVOINTIA! Hyvä asiakkaamme, PE 13.12. klo 9-17 Glögitarjoilu! Yliskylän puistokatu 4 puh. 09 686 0030 laajasalonapteekki.fi Autamme lähelläsi vuoden jokaisena päivänä, myös joulukiireiden keskellä! Palvelemme: ma-pe 8.30-21, la 9-18, su 10-18 klo 8.30-15 klo 12-18 klo 10-18 24.12. 25.12. 26.12. Joulun aukioloajat: klo 8.30-18 klo 12-18 31.12.2019 1.1.2020 Vuodenvaihteen aukioloajat: LOUNAS 7 90 ma-pe 11-15 (myös mukaan) MA-TO: 11-21, PE 11-22, LA 12-22, SU 12-21 Runsas salaattipöytä Siilitie 4, 00800 Helsinki, Lähellä Siilitien metroasemaa, 24 h parkkipaikka, puh. 044 2360 581, www.sunkosi.fi TAKEAWAY-10% alk. Kotiin KuljetuKset Lounas 10 90 alk. ma-pe 11-15 (myös mukaan) MA-TO 11-21, PE 11-22, LA 12-22, SU 12-21 Lähellä Siilitien metroasemaa Siilitie 4, 00800 Helsinki puh. 044 2360 581, www.sunkosi.fi infosunkosi@gmail.com MEiLTä LAkTOOSiTTOMAT, GLUTEEniTTOMAT jA VEGAAniSET rUOkAVAihTOEhdOT SISÄLTÄÄ RUNSAAN SALAATTI PÖYDÄN TAKE AWAY -10 % À la carte -listalta Su om en ai nu t ilm ai se ks i ja et ta va au to le ht i 99 90 (129,00)
16 KAASUJALKA 9/2024 KATSASTUSPALVELU RASKAAN KALUSTON HUOLLOT JA KORJAUKSET TRUCK SERVICE LOHJA Lohjanharjuntie 1109, Lohja. Puh. 019 2266 066 PAKETTIIN SISÄLTYY • Nopeudenrajoittimen tarkastus • Pakokaasumittaus • Katsastustarkistus • Jarrujen sovitusajo • Hintaan lisätään katsastusmaksu 101€ alv 0% • Korjaus • Huolto KATSASTUSPAKETTI alv 0% www.tslohja.fi KUORMA-, LINJAJA PAKETTIAUTON SEKÄ PERÄVAUNUN Tervetuloa! • Ilmastointityöt • Hydrauliikkatyöt • Päälirakennetyöt ja paljon muuta! 179€ Huoltohinnat www.huoltis.fi sivuilta Tarvitset vain rekisterinumeron ja km-lukeman • Huollon yhteydessä • Sisältää päästömittauksen ja viranomaismaksut Katsastuspalvelu 69 € Tuulilasin vaihdosta saat 150 € arvoisen lahjakortin käytettäväksi korjaamon laskun maksuun. Voimassa 31.12.2024 asti. Ristipellontie 14, Helsinki Puh. 09 591 5630 konala@huoltis.fI ma–pe klo. 7.30–17 K O N A L A Hiidenportti 10, Helsinki puh. 09 350 6070 tapanila@huoltis.fi ma–pe: 8–16.30 T A P A N I L A Takkatie 20, Helsinki puh. 040 506 5405 pitsku@huoltis.fi ma-pe 8:00-17:00 P I T S K U Suomalaistentie 5, Espoo Puh. 02 9370 0280 suomenoja@huoltis.fi ma–pe: 7.30–17 S U O M E N O J A toimipisteet Tervetuloa Huoltikselle! Lohjanharjuntie 1109, Lohja Puh. 010 739 1260 Lohja@huoltis.fi ma–pe: 8–16.30 L O H J A Sisältää 200g kylmäainetta Kylmäainetta haihtuu laitteistosta, minkä takia säännöllinen huolto ja kylmäaineen täyttö on tärkeää. Ilman riittävää kylmäainetta ilmastointi ei toimi normaalisti ja voi rikkoontua. Ilmastointihuolto 89 € R1234yf 25 €/100g Lisäkylmäaineet: R134a 10 €/100g Tuo autosi ilmastointihuoltoon!