Esikatselu

4-5/2015

AutoSound Technical Magazine

4-5/2015

Huom! Valittuna on arkistonumero. Uusin ilmestynyt numero on Arkisto/2022
  •  
    140 kpl määräaikainen digitilaus + arkisto 9,90 €
  •  
    Irtonumero 9,90 2,90 €
  •  
    Aktivoi tilaajatunnus
Tilaus alkaa uusimmasta julkaistusta numerosta Arkisto/2022.
  • Tässä numerossa
  • Tietoa lehdestä
AutoSoundin kesäkuun tuplanumero pullistelee perinteen mukaisesti erilaisia rakennusohjeita. Keskitymme bassotoistoon, sekä äänenpaineeseen että äänenlaatuhifiin. Mukana on läjäpäin tietoa ja teoriaa, sekä mm. yksityiskohtainen resepti, jota noudattamalla rakennat kilpailukykyisen kotelon MaxBOOM-kisoihin. Myös vakiokuuntelijamme Mika Koponen kohtaa parhaan omassa autossaan ikinä testaamansa subbarikotelon!



RAPORTTI

- Week-Before Wörthersee Treffen 2015! Vuosittain Itävallan Reifnitzissä järjestettävä VAG- autojen harrastetapahtuma pidetään aina keväisin. Tänä vuonna lähdimme matkaan viikkoa ennen varsinaisen päätapahtuman alkua, koska kaikki itseään vakavampana autoharrastajana pitävät tahot olisivat silloin paikalla. Tämä jo 34. kertaa peräkkäin järjestettävä, maailman suurimpiin kuuluva jättikokoontuminen esittelee autoharrastusmaailman uusimmat ja kuumimmat trendit, joten jatka lukemista ja ihmettele!



AUTOESITTELYT

- Juho Jyrkän Mitsubishi Space Wagon '96. Juho Jyrkkä on noussut nopeasti sosiaalisessa mediassa tunnetuksi bassoharrastajaksi. Vasta reilut pari vuotta sitten autohifistelyn tosissaan aloittanut kaveri tuottaa mahdottomalla tahdilla videoita YouTubeen ja subbarien lisäksi soittaa myös kitaraa. AutoSound kävi tutustumassa Juhon todella lujaa soivaan "Turtles Wagoniin" ja sen täysiveriseen kirvesmiesasennukseen!

- Sami Mäkelän ”Tukankuivain” Ford Mondeo 1.8 '00. YouTubesta tuttu videotaituri Sami Mäkelä kuuluu bassopiirien eliittiin erottuvalla ja viimeistelyllä bassoautollaan. BassMondeon takakonttiin ahdetut DD:n 8 x 15” ei todellakaan jätä ketään kylmäksi! Mukana myös kuuntelumaistiaiset...

- Antti Siirilän Mercedes Benz Sprinter 319 '10. Antin musta Mersun Sprintteri pitää sisällään todella massiivisen kattauksen Ground Zeron hifilaitteita. Lukematon määrä kaiuttimia, lähes satatuhatta wattia vahvistintehoa, kilometrikaupalla kaapelia ja monta tusinaa sulaketta. Niistä on tämän uskomattoman auton hifiasennukset tehty. Autonsa Antti on rakentanut yhdessä ystäviensä kanssa show-käyttöön tuomaan iloa ja hyvää mieltä siitä kiinnostuneille katsojille. Onpa autolla kilpailtu hyvällä menestyksellä myös EM-tasolla. Luokaamme siis katsaus tähän massasta poikkeavaan ja todella tyylikkääseen show-kärryyn!

- Tony Niirasen Audi A4 Avant S-line '08. Kotimaassamme on autohifikilpaluissa äärimmäisen kova taso. Suomenmestaruuden voittaminen on aina hieno saavutus, mutta poikkeuksellisen hienon siitä tekee se, että voittaa finaaleissa oman luokkansa heti ensimmäisellä kilpailukaudellaan. Mäntsälässä asuva Tony Niiranen on hionut Audistaan todellisen hifitimantin, jolla lähdetään puolustamaan EMMA:n soundiluokan mestaruutta myös tällä kaudella.

- Pasi Myllysen Audi A4 '03 Orion Concept vahvistimilla. Tämänkertaisessa klassikkohifien juttusarjan osassa esittelemme poikkeuksellisesti kokonaisen auton, josta löytyy koko maailman mittasuhteissa äärimmäisen harvinaiset Orionin vahvistimet, sekä muutenkin aivan loistavasti soiva hifilaitteisto! Lue mittava esittely ja historiikki High Current -laitteiden synnystä ja vaikutuksesta autohifialaan. Mukana myös kommentteja auton säätämisestä sekä kuunteluarvio.



KOKEILUSSA

- Testissä: DLS:n uudet Compact Competition vahvistimet. DLS teki radikaalin ratkaisun ja laittoi suositun autohifimallistonsa lähes kokonaan uusiksi kertarysäyksellä. Uutuusmalleja on odoteltu malttamattomina ja varsinkin CC-sarjan vahvistimet ovat jo keränneet maailmalla kovaa suitsutusta. Otimme kokeiluun CC-44 ja CC-1000 mallit, jotka käytiin kaikin puolin perusteellisesti läpi - myös tehomittausten osalta.

- Kuuntelussa: Hertz Mille MLK1650.3 2-tie-erillissarja. Kolmas kerta toden sanoo. Olemme AutoSoundissa kuunnelleet viimeisten reilun kolmen vuoden aikana yhdessä ja erikseen Hertzin ML1600.2 midbassoja ja ML280.2 diskantteja. Nyt molemmat elementit on päivitetty kolmosversioon, ja passiivierillissarjaksi pakattuna ne kantavat nimeä Mille MLK1650.3. Onko tämä paras Hertzin kaiutinsarja ikinä?!?!

- Kuuntelussa: Danley Sound Labs TH-Mini subwooferi. Välillä kun tuntuu että kaikki on jo kuultu ja nähty, kannattaa uusia tuttavuuksia alkaa etsiä sen tutun laatikon ulkopuolelta ja esimerkiksi ammattiäänentoiston suunnalta. Siellä voi törmätä vaikka Danley Sound Labsin valmistamaan tappedhorn-koteloon, joka muutti raatimme näkemystä siitä, miten laadukkaasti ja voimallisesti basso voi autossa toistua.



TIETOA

- Yleisiä ohjeita subbarikotelon rakentamiseen: Tee itse subwooferkotelo, jota ei kaupasta löydy! Itse tekeminen on hauskaa ja tarjoaa onnistuessaan iloa pitkään. AutoSoundin alkukesän rakennusohjenumeron neljä erilaista veljestä tarjoavat rakennettavaa moneen lähtöön. Näitä yleisiä kotelorakennusohjeita kannattaa soveltaa kaikkiin rakennettaviin koteloihin.

- Back to the BIG BASS!!! Projektikohteena refleksikoteloitu Focus Acoustics Black SPL-18D2 subwooferi pienen henkilöauton tavaratilaan asennettuna. Focuksen 18-tuumainen elementti vaikuttaa speksiensä valossa oivalta vaihtoehdolta, kun halutaan paljon matalaa "lörinäbassoa" kohtuullisen kokoisesta refleksikotelosta, kohtuullisella äänenlaadulla kuorrutettuna. Juttu sisältää elementin esittelyn ja roppakaupalla pohdintaa erilaisista koteloratkaisuista.

- MaxBOOM äänenpainekilpailemiset salaisuudet! OSA 3. Nyt rakennetaan kilpailuvalmis painemiehen refleksikotelo isolla portilla! Rakensimme kotelon kahdelle 12-tuumaiselle melko edulliselle elementille, ja kellotimme siitä 4SPL-mittarilla tuulilasilta 601 W MaxBOOM-luokkateholla 145,93 dB keskiarvon, sekä noin 3600 W:n luokkateholla piikkiä 152,26 dB. Lue, hämmästy ja tee perässä. Ohjeet löytyvät tästä numerosta!

- Tee itse: Tiukasti potkiva tappedhorn-subi! Tappedhorn on Tom Danleyn kehittämä subwoofer-kotelotyyppi. Sen historian voidaan katsoa alkaneen Jensen Transflexina. Vasta suunnitteluohjelmistojen kehittyminen on mahdollistanut kotelon toimivan mallintamisen. Danleyn pitkäjännitteinen työ on tehnyt konseptista varteenotettavan kotelotyypin. Esittelemme tappedhornin periaatteen ja rakennamme soundikäyttöön erittäin asiallisen ja erilaisen subbariboksin!

- Miten toimii passiivisäteilijä? Pienten järeiden elementtien kotelotoiveita on haastavaa täyttää. Vaikeaa on myös saada niiden toistoon sivistyneisyyttä. Passiivielementti helpottaa näitä pulmia. Lisäksi kotelon rakentaminen on yhtä helppoa kuin suljetun kotelon tekeminen.

- Lajiesittelyssä MaxBOOM äänenpainekilpailut! Kilpailemisen aloittaminen on MaxBOOMissa todella helppoa. Sinulla tulee olla vain auto, stereolaitteisto ja roppakaupalla kilpailumieltä. Aristella ei tarvitse. Erään viime vuoden finaalivoittajan sanoin:” Tämä on aivan hullun hommaa, mutta erittäin koukuttavaa.”

- Esittelyssä asentamot OSA 4. Hifi Konex Pori! Porin Hifi Store Oy, joka harrastajien keskuudessa tunnetaan paremmin nimellä Hifi Konex, on viimeisten 15 vuoden aikana vakiinnuttanut paikkansa Suomen autohifikartalle. Yritys palvelee sekä autohifistä, että nykyisin myös kotiäänentoistosta kiinnostuneita asiakkaita. Erittäin tärkeä toiminnan osa-alue ovat myös asennukset, ja juuri siksi poikkesimmekin tutustumaan firmaan lähemmin.



VAKIOPALSTAT

- Uutisia maailmalta

- Tuoteuutiset

- Yritysesittelyssä netissä toimiva tarrakauppa Tarrastore.com!

- Arskan Hifit: Arska ja Repa poikkeavat Seinäjoella, ja kokevat matalan ja kovan kouraisun!

- Kuukauden kuunneltavimmat CD-levyt

- Markkinapalsta
AutoSound-lehden julkaiseminen on lopetettu, mutta AutoSound-lehden yli 140 numeron ja 10.000 sivun lehtiarkisto on siis edelleen ostettavissa ja luettavissa yksittäisinä lehtinä.

TOISAALTA NYT KANNATTAA OSTAA KOKO LEHTIARKISTON LUKUOIKEUS!
AutoSound-lehden lehtiarkisto sisältää 140 lehteä ja yli 10.000 sivua.
Paljon tietoa ja taitoa - Edelleen, ja aina ajankohtaista asiaa. Myös testejä, vertailuja, autoesittelyjä, tee-se-itse-juttuja, subbarikotelon suunnittelua, jakarilaskentaa, virtajärjestelmiä, autohifin historiaa ja vaikka mitä vuosien varrelta.
Ja tietenkin ARSKAN seikkailut ja PALJON MUUTA...

NYT KOKO LEHTIARKISTO SIIS VAIN 9,90 ¤!
LUE JA VIISASTU!

Osta koko arkiston lukuoikeus seuraavasti:
Valitse ensin "Tee tilaus tai aktivoi tilaajatunnus"
Valitsemalla seuraavaksi "140 kpl määräaikainen digitilaus + arkisto 9,90 e".
Tämä tilaus sisältää siis KAIKKI ilmestyneet numerot. Uusia numeroita ei ilmesty.

Lehti ilmestyi vuodesta 1998 aina vuoden 2022 loppuun. Viimeinen julkaistu numero oli 4/2022.

AutoSound-lehti oli Suomen ainoa autoäänentoiston erikoislehti. Sisältönä aihealueen tietoa, teoriaa ja taitoa, kattavat vertailutestit, laitekokeilut, tuoteuutiset, autoesittelyt, kuunteluarviot, testilevyesittelyt, alan tiukimmat teoriajutut, monipuoliset rakennusartikkelit sekä raportit autohifialan tapahtumista ja kilpailuista. Lehdessä asiaa myös tuningista kiinnostuneille, sillä ovathan hyvät äänentoistolaitteet ja asennustekniikoiden hallitseminen oleellinen osa autonrakentelua.

Lisätietoja lehdestä: www.autosound.fi

Arkistonumerot

  • Arkisto/2022
  • 4/2022
  • 3/2022
  • 2/2022
  • 1/2022
2021
  • 05-06/2021
  • 04/2021
  • 03/2021
  • 02/2021
  • 01/2021
2020
  • 06/2020
  • 05/2020
  • 04/2020
  • 03/2020
  • 02/2020
  • 01/2020
2019
  • 06/2019
  • 05/2019
  • 04/2019
  • 03/2019
  • 02/2019
  • 01/2019
2018
  • 07-08/2018
  • 06/2018
  • 04-05/2018
  • 03/2018
  • 02/2018
  • 01/2018
2017
  • 7-8/2017
  • 06/2017
  • 04-05/2017
  • 03/2017
  • 02/2017
  • 01/2017
2016
  • 06/2016
  • 05/2016
  • 03-04/2016
  • 02/2016
  • 1/2016
2015
  • 7-8/2015
  • 6/2015
  • 4-5/2015
  • 3/2015
  • 2/2015
  • 1/2015
2014
  • 7-8/2014
  • 6/2014
  • 4-5/2014
  • 3/2014
  • 2/2014
  • 1/2014
2013
  • 7/2013
  • 6/2013
  • 4-5/2013
  • 3/2013
  • 2/2013
  • 1/2013
2012
  • 7-8/2012
  • 6/2012
  • 4-5/2012
  • 3/2012
  • 2/2012
  • 1/2012
2011
  • 7-8/2011
  • 6/2011
  • 4-5/2011
  • 3/2011
  • 2/2011
  • 1/2011
2010
  • 6/2010
  • 4-5/2010
  • 3/2010
  • 2/2010
  • 1/2010
2009
  • 6/2009
  • 5/2009
  • 3/2009
  • 2/2009
  • 1/2009
2008
  • 7-8/2008
  • 6/2008
  • 5/2008
  • 3-4/2008
  • 2/2008
  • 1/2008
2007
  • 7-8/2007
  • 6/2007
  • 5/2007
  • 3-4/2007
  • 2/2007
  • 1/2007
2006
  • 7-8/2006
  • 4-5/2006
  • 2/2006
  • 1/2006
2005
  • SE/2005
  • 6-7/2005
  • 5/2005
  • 4/2005
  • 3/2005
  • 2/2005
  • 1/2005
2004
  • 6-7/2004
  • 5/2004
  • 4/2004
  • 3/2004
  • 2/2004
  • 1/2004
2003
  • 6-7/2003
  • 5/2003
  • 4/2003
  • 3/2003
  • 2/2003
  • 1/2003
2002
  • 6/2002
  • 5/2002
  • 4/2002
  • 3/2002
  • 2/2002
  • 1/2002
2001
  • 6/2001
  • 5/2001
  • 4/2001
  • 3/2001
  • 2/2001
  • 1/2001
2000
  • 6/2000
  • 5/2000
  • 4/2000
  • 3/2000
  • 2/2000
  • 1/2000
1999
  • 6/1999
  • 5/1999
  • 4/1999
  • 3/1999
  • 2/1999
  • 1/1999
1998
  • SE/1998