Julkaisija

4/2009

Huom! Valittuna on arkistonumero. Uusin ilmestynyt numero on 02/2018
  •  
    Irtonumero 11,00 6,00 €
  •  
    Aktivoi tilaajatunnus
Tilaus alkaa uusimmasta julkaistusta numerosta 02/2018.
  • Tässä numerossa
  • Tietoa lehdestä
Kirjapainotaitoa Tang-dynastiasta digiaikaan

Kirjapainotaito syntyi Kiinassa jo neljäsataa vuotta ennen Gutenbergia. China Printissä ei ollut epäilystäkään, etteikö taitajien perinne olisi kulkeutunut tähän päivään. Vaikka vuoden 2009 suurimmat graafisen alan messut eivat ole vielä aivan Drupan suuruusluokkaa, ne paisuvat kiinalaisen graafisen alan kasvaessa. Samalla pelote kiinalaisten painoyritysten tunkeutumisesta länsimarkkinoille vahvistuu, raportoi toimittaja Liisa Vähäkylä Shanghaista.
Elävää pintaa painotuotteisiin

Painotuote osoittaa taas kerran voimansa sähköisiin viestimiin ja jopa sähköisiin lukulaitteisiin verrattuna. Niitä kun ei voi hypistellä, tuntea ruohon karheutta, appelsiinin rosoista kuorta ja meheävää sisuta, kankaan pinnanmuotoja...

— Kodak on kehittänyt Nexpress-digipainokoneessaan käytettävän värittömän lakan, jonka tavanomaista suuremmat partikkelit muodostavat korkeamman profiilin, kertoo Kodak Oy:n toimitusjohtaja Erkki Talvitie. Uusi menetelmä tarjoaa hänen mukaansa innovatiivisia mahdollisuuksia esimerkiksi kirjan kansissa, mutta suurin sovellusalue on kuitenkin markkinointi ja mainospainotuotteet, joihin on mahdollista lisätä jopa personoituja efektejä.
Linda Bishop antaa neuvoja: Kuinka kasvatan myyntiä?

Amerikkalainen kirjapainojen myynnin konsultti Linda Bishop opiskeli ja analysoi ison kirjapainon myyntitekniikkaa 17 vuotta ja oli monen vuoden ajan firman paras myyjä, kunnes päätti lähteä omilleen ja kehitti "seuraavan askeleen myyntitekniikan".

— Se on tapa tarkastella myyntikäyntiä niin, että sieltä löytyisi hyvä syy palata asiakkaan luo. Se on prosessi, jota kutsun avainsanojen poimimiseksi. Samalla tavoin kuin tietokone etsii tiettyjä sanoja, myyntiedustaja voi oppia tunnistamaan tiettyjä avainsanoja, jotka saavat hänet oivaltamaan, että hänellä on asiakkaalle tarjottavanaan jotain, josta tämän olisi hyvä tietää.
Perinteinen kirja pitää pintansa — toistaiseksi

Helsingissä science fiction -tapahtumaan Finncomiin kunniavieraana osallistunut Englannin tämän hetken suosituin science fiction -kirjailija Alastair Reynolds pitää tärkeänä, että kirja on kirja.

— Elektroninen kirja ei kosketa lukijaa samalla tavalla kuin painettu kirja, joka on esteettisesti kaunis ja monikäyttöinen. Sillä voi lyödä vaikka kärpästä!

Samaan paneeliin osallistunut ruotsalainen kirjailija Tommy Persson on hankkinut itselleen elektronisen lukulaiteen, mutta kertoi todenneensa, että elektroniselta "paperilta" luetut asiat eivät painu välttämättä yhtä hyvin mieleen kuin perinteisestä kirjasta, toimittaja Kaisa Salminen kertoo.
Muutos on mahdollisuus: Nyt kannattaa kehittää painobisnestä,

kehottaa painoteollisuuden strateginen konsultti Neil Falconer paino- ja pakkausteollisuuden trendejä tutkivasta Pira International Ltd:stä. Hän näkee muutoksen mahdollisuutena.

— Meidän on päästävä eroon pessimismistä ja ymmärrettävä, että painobisnes jatkuu vielä huomennakin. Nyt on oikea hetki tarjota asiakkaille sellaisia tuotteita tai palveluita, joiden avulla he voivat saavuttaa kustannussäästöjä tai esimerkiksi vähentää ympäristökuormitustaan. Jos omat resurssit eivät riitä uusien palvelujen kehittämiseen, kannattaa harkita liittoutumista sopivien yhteistyökumppanien kanssa. Jos kilpailet vain hinnalla, voit voittaa taistelun, mutta et koko sotaa.
Uutiset
Borneon sydän: Kohti kestävämpää puunhankintaa myös tropiikissa
Hyviä uutisia Afganistanista: Lehdistö jaksaa sinnitellä vaikeissa olosuhteissa
Paperi on ympäristöystävällinen media
Narvan kirjapainot Sata ja Koit kilpailevat hyvässä hengessä
Tuoteuutuudet
Asiakirjat ojennukseen jo ennen syntymää
Objektityyli InDesignissa
Akuutteja merkkiasioita
Kirjat

— Skandaalit & katastrofit, käytännön kriisiviestintäopas
— Katujen Galleriat, ulkomainonnan visuaalista retoriikkaa
Helsingissä vuosina 2004—2005
— Digikuva — myynti, osto ja käyttöoikeus
— Kuvaa luovasti lähiluonnossa
Graafisen ilmeen uudistuksia ja uusia ilmeitä
Verkkotypografia 8: Monimuotoinen julkaiseminen
Julkaisija-lehti on Suomen vanhin, johtava ja arvostettu alan lehti.

Julkaisija-lehti on painotuotteiden, mainonnan tai verkkoviestinnän parissa työskenteleville
suunnattu ammattilehti. Se kattaa julkaisuprosessin eri vaiheet ideasta ja sisällön tuottamisesta
valmiiksi painotuotteeksi tai verkkojulkaisuksi.

Julkaisija kertoo graafisen alan ja painotekniikan uusimmista ilmiöistä, verkko- ja
mobiilijulkaisemisesta, graafisesta suunnittelusta, typografiasta, jne. Lehti sisältää lisäksi uutisia
alan tapahtumista, tuoteuutuuksista ja kaupoista sekä ohjelma- ja kirja-arvosteluja.

Julkaisija-lehti on ilmestynyt vuodesta 1993.

Julkaisija

Arkistonumerot

  • 02/2018
  • 01/2018
  • 06/2017
  • 05/2017
  • 04/2017
  • 03/2017
  • 02/2017
  • 01/2017
  • 06/2016
  • 05/2016
  • 4/2016
  • 3/2016
  • 2/2016
  • 1/2016
  • 6/2015
  • 5/2015
  • 4/2015
  • 3/2015
  • 2/2015
  • 1/2015
  • 6/2014
  • 5/2014
  • 4/2014
  • 3/2014
  • 2/2014
  • 1/2014
  • 6/2013
  • 5/2013
  • 4/2013
  • 3/2013
  • 2/2013
  • 1/2013
  • 6/2012
  • 5/2012
  • 4/2012
  • 3/2012
  • 2/2012
  • 1/2012
  • 6/2011
  • 5/2011
  • 4/2011
  • 3/2011
  • 2/2011
  • 1/2011
  • 6/2010
  • 5/2010
  • 4/2010
  • 3/2010
  • 2/2010
  • 1/2010
  • 6/2009
  • 5/2009
  • 4/2009
  • 3/2009
  • 2/2009
  • 1/2009
  • 6/2008
  • 5/2008
  • 4/2008
  • 3/2008
  • 2/2008
  • 1/2008