AutoSound Technical Magazine

1/2016

Huom! Valittuna on arkistonumero. Uusin ilmestynyt numero on Arkisto/2022
  •  
    140 kpl määräaikainen digitilaus + arkisto 9,90 €
  •  
    Irtonumero 9,90 2,90 €
  •  
    Aktivoi tilaajatunnus
Tilaus alkaa uusimmasta julkaistusta numerosta Arkisto/2022.
  • Tässä numerossa
  • Tietoa lehdestä
Autohifikausi 2016 avataan 100-sivuisella AutoSoundilla! Testasimme tällä kertaa mm. 199-250 euron hintaisia 6,5" erillissarjoja sekä useita erilaisia vaimennustuotteita. Autoesittelyjä tähän kaikkien aikojen muhkeimpaan ykkösnumeroon saatiin haalittua huikeat kuusi kappaletta, jokaiselle jotain!

AUTOESITTELYT

- Jari "Jasso" Pesosen Citroen Jumper '07. Reilut kolme vuotta sitten esittelimme Jari Pesosen MTX:n laitteilla rakennetun Citroen Jumperin, joka toimi tuolloin myös enduropyörien kuljettimena. Silloin ilmoille heitetty nälän kasvamisen ennuste ei mennyt kovin pahasti metsään, sillä nykyään tämä uudempaa korimallia edustava Citikka on pyhitetty kokonaan hifille. Kalustosta löytyy Suomessa todella harvinaisia uuden sukupolven Cerwin-Vega! Strokereita ja vaikka auto onkin puhdasverinen show-laite, se soi yllättävän tasapainoisesti!

- Eric Rantasen Chatenet CH 26 V2 R mopoauto '13. Kangasalalla asuva Petri Rantanen harrasti autohifiä jo 90-luvun alussa, jolloin myös ensiaskeleitaan ottanut FASCA:n kilpailutoiminta tuli tutuksi. Vuosien saatossa ympärille ilmaantui perhettä ja harrastus jäi taka-alalle - kunnes oman pojan Ericin kanssa rakennettu mopoauto herätti jälleen vanhat muistot henkiin. Chatenetin hifikalusto on rakennettu vaivaa säästämättä ja näyttää todella hienolta, jonka lisäksi myös kulkupeliä on tuunattu uuteen uskoon äärimmäisen hyvällä maulla. Tämä mauto on kaikkea muuta kuin mauton!

- Jukka Pitkäkosken Volvo V70 '02. Suhteellisen nuoresta iästä huolimatta Jukka Pitkäkoski on pitkän linjan hifiharrastaja ja kokemusta on karttunut painepuolelta MaxBOOM ja EMMA ESPL -kilpailuista omien ja kimpassa rakennettujen autojen muodossa. 2015 syksyllä Jukka näytti miten Suomenmestaruus ja poika haetaan kotiin myös EMMA SQ Advanced 4000€ -luokan finaalista. AutoSound kävi kuuntelemassa voittajasetin!

- Tommy Hakolan BMW 325i Cabriolet Individual '95. ”Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, joten kahteen kertaan suunniteltu on jo valmis?” Isojoella asuva Tommy Hakola suunnitteli ja myös rakensi audiojärjestelmän "hieman" erikoisemmalla laitteistolla. Ja jotta projekti ei olisi turhan helppo, autoksi valikoitui avomallinen cabriolet BMW ja kilpailuluokaksi vaativinta mitä löytyy eli EMMA Expert. Esittelemme tämän todella poikkeuksellisen hifilaitteiston useiden asennuskuvien kera, lue ja ihmettele!

- Jonne Oravisjärven Seat Leon 1.8 TSI ’08. Kun Jonne Oravisjärvi sai merihenkisesti maalatun Golf Variantin valmiiksi, ajatus toteuttamattomista ideoista jäi kytemään. Uuteen projektiin valittiin 2008 vuosimallin Seat Leon 1,8 turbo, joka etenee noin 200 hevosvoiman turvin. Lopputulokseksi saatiin auto, millä ehtii takuuvarmasti EMMA:n kisoihin. SQ-puolen skaboihin suunnitellusta laitteistosta löytyy mm. todella upeasti alumiinista sorvattuihin pallokoteloihin asennetut Mark Audio Alpair 5 laajakaistaelementit! Lue juttu niin tiedät miten setti soi.

- Indonesian ihme: Frankyn Honda Accord 2.4 '15. Jotkut asentavat autohifiä omaksi ilokseen. Nauttivat hyvästä musiikista ja kättensä jäljestä automatkoillaan. Toiset vievät harrastuksen hieman pidemmälle ja rakentavat autoonsa äänentoiston, jolla voi kokeilla siipiään jopa äänentoistokilpailuissa. Ja sitten on niitä, joille vain taivas asettaa pieniä rajoituksia matkalla kohti täydellistä autoäänentoistoa. Indonesian kirjeenvaihtajamme Tom Hietaharju bongasi paikallisista autohifipiireistä todellisen makupalan, josta löytyy mm. harvinainen Sony RSX-GS9 Hi-Res Audio ohjelmalähde sekä Focalin paremmanpään kaiutinelementtejä.

VERTAILUTESTIT

- Vertailutestissä 6,5-tuumaiset 2-tie-erillissarjat hintaluokassa 199-250 euroa. Viimeisten kymmenen vuoden aikana tekemistämme kaiutintesteistä käy kiistattomasti ilmi, että hieman edullisemman hintaluokan erillissarjojen laatutaso on kasvanut kohisten. Reilun 200 euron kategoriaan mahtuu takuuvarmasti paljonkin laatuhifiä, mutta kuka onkaan tämän alemman keskihintaluokan kingi, siitä otimme tällä kertaa selkoa!

- Lisää valikoimaa vaimentajalle! Auton vaimentaminen on paljon puhuttava aihe. Markkinoilla on lukuisia tähän käyttöön soveltuvia materiaaleja, joista valikoimme tällä kertaa kokeiluun muutamia uutuuksia, sekä tuotteita jotka syystä tai toisesta jäivät viimekertaisesta jättitestistämme pois. Mukana mm. neljä erilaista vaimennusmassaa ja paljon kyselty Ground Zeron butyylimatto!

KOKEILUSSA

- Mosconi Gladen Pico 2 vahvistin. Italialaisen Mosconin EISA-palkittu Pico 2 minivahvistin herätti ansaittua huomiota viime vuoden loppupuolella. Kun tunnetun laatumerkin 2 x 80 watin teholupauksilla varustettu autovahvistin on mitoiltaan suunnilleen kahden päällekkäin olevan korttipakan kokoinen, pitää aiheeseen tutustua tarkemmin! Lue millaiset tehot mittasimme laitteesta ja millaista soundia siitä saadaan pääkaiutin ja subbarikäytössä...

- Focus Acoustics 18" bassopaketti kestotestissä osa 2. VIIMEINEN TUOMIO! Kankeasta hifikaavasta poikkeaminen on välillä ihan terapeuttista ja rentouttavaa. Rakensin viime kesänä itselleni puhtaasti "hauskanpitokäyttöön" järeän subbarikotelon Focus Acousticsin 18" elementillä. Nyt on sisäänajot suoritettu ja voidaan kuunnella miten projektissa onnistuttiin.

- JL Audio 12W1v3-4 subwooferi. JL Audio 12W1v3-4 edustaa floridalaismerkin subwoofermalliston kevyempää osastoa. Elementillä on hintaa maltilliset 179,90 euroa, mutta millaista äänenlaatua tähän rahaan loppupeleissä on mahdollista saada, kun unohdetaan kaikki kaupallinen "bling bling"? Onko tässä soundiltaan paras subbarielementti alle 200 euron hintaluokassa???

- Sundown Audio SA-2.75FR laajakaistaelementit. Pienille laajakaistaelementeille löytyy autohifiä ajatellen useita käyttötarkoituksia ja vielä useampia asennuspaikkoja. Sundown Audion 2,75" mallit näyttävät asiallisilta, eikä niiden äänenlaatukaan huono ollut - itse asiassa kaikkea muuta...

- Klassikkohifiä esittelyssä OSA 13: Precision Power - Kuumaa Arizonan rautaa! Taiteellisesti kuvioiduista jäähdytyskuorista, minimalistisesta ulkoasusta, laadukkaista komponenteista ja huippuluokan äänenlaadusta. Niistä oli Precision Powerin laitteet tehty aikana, jolloin miehet olivat terästä ja autovahvistimia voitiin oikeasti kutsua niiden oikeilla nimillä. Silloin hinta ei ollut se ratkaiseva tekijä laitevalmistajien suunnitteluinsinöörien pöydällä, eikä käyttäjien lompakossa. Silloin moni huippuvalmistaja tuli tunnetuksi laadusta. Näin tapahtui myös tämänkertaisen artikkelimme päätähdelle.

TIETOA

- AutoSound rakentaa: Ydinsodan kestävä subbarikotelo soundikäyttöön! Joskus tulee aikoja, aivan jokaisen harrastuksen kanssa, jolloin omia taitojaan on hyvä kehittää uudelle tasolle. Tai pitääkseen harrastuksen mielenkiintoisena, hiipii mieleen ajatus siitä, että tahtoo kokeilla omia rajojaan. Tehdä jotain sellaista, mitä ei ole tehnyt koskaan aikaisemmin siitäkin huolimatta, että lopputulos ei välttämättä vastaa haavemaailman täydellistä piirustusmallia. Kuulostaako tutulta? Nyt rakennetaan jotain sellaista mitä ei joka pojan Corollan kontista löydy!

- Yritysesittelyssä uudistunut ja muuttanut Fanatic Audio! Kajaanissa toimiva Fanatic Audio perustettiin jo vuonna 1999. Näin ollen voisi sanoa, että kyseessä on jo varsin kunnioitettavan elinkaaren tehnyt autohifiliike. Fanatic Audiosta tekee nimittäin poikkeuksellisen se, että firma myy ja asentaa pelkästään autoäänentoistoa, eikä ole lähtenyt sekaantumaan kotihifi- tai tuning-puolelle, kuten hyvin moni muu. Yrityksen perustaja Ilja Itkonen teki vuonna 2015 ison päätöksen ja siirsi firmansa uuteen toimipaikkaan, joka sijaitsee keskeisemmällä paikalla Kajaanissa. Otimme Iljan haastatteluun ja kyselimme hieman Fanatic Audion muutosta sekä autohifialan näkymistä.

VAKIOPALSTAT

- Uutisia maailmalta

- Tuoteuutiset

- Kuukauden kuunneltavimmat CD-levyt

- Markkinapalsta
AutoSound-lehden julkaiseminen on lopetettu, mutta AutoSound-lehden yli 140 numeron ja 10.000 sivun lehtiarkisto on siis edelleen ostettavissa ja luettavissa yksittäisinä lehtinä.

TOISAALTA NYT KANNATTAA OSTAA KOKO LEHTIARKISTON LUKUOIKEUS!
AutoSound-lehden lehtiarkisto sisältää 140 lehteä ja yli 10.000 sivua.
Paljon tietoa ja taitoa - Edelleen, ja aina ajankohtaista asiaa. Myös testejä, vertailuja, autoesittelyjä, tee-se-itse-juttuja, subbarikotelon suunnittelua, jakarilaskentaa, virtajärjestelmiä, autohifin historiaa ja vaikka mitä vuosien varrelta.
Ja tietenkin ARSKAN seikkailut ja PALJON MUUTA...

NYT KOKO LEHTIARKISTO SIIS VAIN 9,90 ¤!
LUE JA VIISASTU!

Osta koko arkiston lukuoikeus seuraavasti:
Valitse ensin "Tee tilaus tai aktivoi tilaajatunnus"
Valitsemalla seuraavaksi "140 kpl määräaikainen digitilaus + arkisto 9,90 e".
Tämä tilaus sisältää siis KAIKKI ilmestyneet numerot. Uusia numeroita ei ilmesty.

Lehti ilmestyi vuodesta 1998 aina vuoden 2022 loppuun. Viimeinen julkaistu numero oli 4/2022.

AutoSound-lehti oli Suomen ainoa autoäänentoiston erikoislehti. Sisältönä aihealueen tietoa, teoriaa ja taitoa, kattavat vertailutestit, laitekokeilut, tuoteuutiset, autoesittelyt, kuunteluarviot, testilevyesittelyt, alan tiukimmat teoriajutut, monipuoliset rakennusartikkelit sekä raportit autohifialan tapahtumista ja kilpailuista. Lehdessä asiaa myös tuningista kiinnostuneille, sillä ovathan hyvät äänentoistolaitteet ja asennustekniikoiden hallitseminen oleellinen osa autonrakentelua.

Lisätietoja lehdestä: www.autosound.fi

Arkistonumerot

  • Arkisto/2022
  • 4/2022
  • 3/2022
  • 2/2022
  • 1/2022
2021
  • 05-06/2021
  • 04/2021
  • 03/2021
  • 02/2021
  • 01/2021
2020
  • 06/2020
  • 05/2020
  • 04/2020
  • 03/2020
  • 02/2020
  • 01/2020
2019
  • 06/2019
  • 05/2019
  • 04/2019
  • 03/2019
  • 02/2019
  • 01/2019
2018
  • 07-08/2018
  • 06/2018
  • 04-05/2018
  • 03/2018
  • 02/2018
  • 01/2018
2017
  • 7-8/2017
  • 06/2017
  • 04-05/2017
  • 03/2017
  • 02/2017
  • 01/2017
2016
  • 06/2016
  • 05/2016
  • 03-04/2016
  • 02/2016
  • 1/2016
2015
  • 7-8/2015
  • 6/2015
  • 4-5/2015
  • 3/2015
  • 2/2015
  • 1/2015
2014
  • 7-8/2014
  • 6/2014
  • 4-5/2014
  • 3/2014
  • 2/2014
  • 1/2014
2013
  • 7/2013
  • 6/2013
  • 4-5/2013
  • 3/2013
  • 2/2013
  • 1/2013
2012
  • 7-8/2012
  • 6/2012
  • 4-5/2012
  • 3/2012
  • 2/2012
  • 1/2012
2011
  • 7-8/2011
  • 6/2011
  • 4-5/2011
  • 3/2011
  • 2/2011
  • 1/2011
2010
  • 6/2010
  • 4-5/2010
  • 3/2010
  • 2/2010
  • 1/2010
2009
  • 6/2009
  • 5/2009
  • 3/2009
  • 2/2009
  • 1/2009
2008
  • 7-8/2008
  • 6/2008
  • 5/2008
  • 3-4/2008
  • 2/2008
  • 1/2008
2007
  • 7-8/2007
  • 6/2007
  • 5/2007
  • 3-4/2007
  • 2/2007
  • 1/2007
2006
  • 7-8/2006
  • 4-5/2006
  • 2/2006
  • 1/2006
2005
  • SE/2005
  • 6-7/2005
  • 5/2005
  • 4/2005
  • 3/2005
  • 2/2005
  • 1/2005
2004
  • 6-7/2004
  • 5/2004
  • 4/2004
  • 3/2004
  • 2/2004
  • 1/2004
2003
  • 6-7/2003
  • 5/2003
  • 4/2003
  • 3/2003
  • 2/2003
  • 1/2003
2002
  • 6/2002
  • 5/2002
  • 4/2002
  • 3/2002
  • 2/2002
  • 1/2002
2001
  • 6/2001
  • 5/2001
  • 4/2001
  • 3/2001
  • 2/2001
  • 1/2001
2000
  • 6/2000
  • 5/2000
  • 4/2000
  • 3/2000
  • 2/2000
  • 1/2000
1999
  • 6/1999
  • 5/1999
  • 4/1999
  • 3/1999
  • 2/1999
  • 1/1999
1998
  • SE/1998