• -teema Salon Seudun Sanomien TEEMASIVUT torstaina 8.11.
  • SALON SEUDUN SANOMAT Tuttu paikallinen lukupaketti kotiin kannettuna. Salkkari kulkee mukanasi minne ikinä menetkin. SSS Paperilehti Paperilehden voit tilata joko seitsenpäiväisenä tai perjantai-sunnuntaitilauksena. SSS Plus (paperi+digi) Täydennä paperilehden tilauksesi Plus-ominaisuudella, joka sisältää lehden digiversion. Parasta paikallista SSS Digi Tuore lehti on luettavissasi ilmestymispäivinä jo aamukahdelta tietokoneella, iPadilla tai iPhonella.
  • SALON SEUDUN SANOMAT Torstaina 8. marraskuuta 2012 17 Salossa järjestetään jälleen keväällä automessut Moottori PLUS n Teematoimitus Katri Henttonen (02) 7702 327 Vinkkaa juttu! Salossa järjestetään toista kertaa automessut. Auto Saloon -automessut pidetään ensi vuonna, 13. ja 14. huhtikuuta. Tapahtumassa nähdään monipuolisesti erityyppisiä ajoneuvoja uusista autoista harraste- sekä moottoriurheilukalustoon. Messujen yhtenä pääteemana on ulkoalueen moottoriurheilu ?varikko?, jossa tullaan näkemään laajasti eri lajien kilpaajoneuvoja ja kisatiimejä. Auto Saloon esittäytyy tulevana viikonloppuna Helsingin Messukeskuksessa järjestettävässä VM Motorsport Show?ssa. Osastolta löytyy muun muassa muutamia drifting-autoja sekä lajin kuljettajia. Drifting on uutena, erittäin näyttävänä ja yleisöystävällisenä moottoriurheilun kilpailumuotona kasvattanut nopeasti suosiotaan myös Suomessa ja lajin näytöksiä ajetaankin myös tulevana keväänä Auto Saloon-messujen yhteydessä. Auto Saloon on ainoa Varsinais-Suomen alueella järjestettävä autoilun hallitapahtuma. Näyttely laajenee kansainvä- liseksi, kun näyttelyautoja saapuu myös Ruotsista ja Virosta. Messut järjestetään Salon Astrum-keskuksessa. Tapahtuman järjestää AutoTeku osk, Turun ammattikorkeakoulussa vuonna 2008 auto- ja kuljetustekniikan opiskelun aloittaneiden ylläpitämä osuuskunta. (SSS) Harri Tulonen (ylhäällä vasemmalla) sekä Kari Kauhanen (alhaalla vasemmalla) ja Tommy Johansson rakentavat Sisuja käsityönä. Jokainen auto räätälöidään asiakkaan toiveiden ja tarpeiden mukaan. Suomalainen Sisu nousi pyörilleen Karjaalla rakennetaan jälleen kuorma-autoja käsityönä. TEKSTI: Miiro Koivula KUVAT: SSS | KIRSI-MAARIT VENETPALO P etri Reinilä esittelee innostuneesti Sisun kuorma-autotehtaan tiloja Karjaalla. Ensimmäisestä uuden aikakauden Sisun valmistumisesta on puolitoista vuotta. Kuolemanporteilla käynyt perinteikäs merkki on noussut pyörilleen. Villien pörssi- ja sijoitusyhtiövuosien jälkeen Sisu on takaisin yksityisomistuksessa. ??Nyt on palattu juurille, Sisu Auto Trucks Oy:n toimitusjohtaja Reinilä sanoo. Sisun omistavat Timo Korhonen sekä Maija ja Olof Elenius. Sisulla elettiin jo hetki aikaa, jolloin kuorma-autoja ei enää tehty kaupalliseen käyttöön lainkaan. Vuosina 2009 ja 2010 linjalta valmistui vain erilaisia ajoneuvoja puolustusvoimille. Ensimmäinen uusi Sisu valmistui 12.4.2011. Päättymässä olevan vuoden tuotanto on noin sata ajoneuvoa, ja ensi vuonna tavoite on kaksisataa puolustusvoimien ajoneuvot mukaan lukien. ??Seinät Karjaalla riittävät 600 auton vuosituotantoon. Suomessa markkinoiden yläraja kulkee nykyisen mallistomme kanssa noin 200 autossa, joten meidän täytyy hakea kasvua viennistä. Toinen vaihtoehto on malliston laajennus, Reinilä miettii. Jokainen Sisu tehdään käsityönä. Robotteja ei linjalla ole. Vain runkopalkkien reiät teh- ?Täällä ollaan ylpeitä tästä työstä. Ei tarvitse hävetä, että ollaan töissä pienessä autotehtaassa.? ?Sisun valtti on siinä, että runkokin suunnitellaan auton käyttötarpeen mukaan?, Sisu Auto Trucks Oy:n toimitusjohtaja Petri Reinilä kertoo. Sisu 8x8 (keskimmäinen kuva) on tehty puolustusvoimien käyttöön. Maansiirtokäyttöön tehty Sisu Polar odottaa uutta omistajaa. dään tietokoneohjatusti. Jokainen Sisu on oma yksilönsä. ??Tämä on meidän valttimme. Me räätälöimme rungosta lähtien sellaisen auton kuin asiakas haluaa. Tiedämme jo runkovaiheessa, mihin käyttöön auto menee, ja se voidaan rakentaa alusta alkaen juuri toiveiden ja tarpeiden mukaan. Tähän eivät suuret valmistajat pysty, Reinilä korostaa. Avainlipputuote Sisu kootaan komponenteista. Suurin toimittaja on Daimler, joka toimittaa kuorma-autoihin muun muassa moottorit, vaihteistot ja ohjaamot. ??Yhden auton valmistaminen kestää noin neljä viikkoa. Lyhimmillään olemme tehneet auton seitsemässä päivässä. Toimitusaika on tällä hetkellä noin 14 viikkoa, Reinilä kertoo. Vaikka Sisun osat tulevat pääsääntöisesti suurilta ulkomaalaisilta toimijoilta, on autolla silti suomalainen Avainlippu-leima. Suomalaisia alihankkijoitakin on toistasataa. ??Esimerkiksi tienhoitoautos- sa suomalaisen työn ja suunnittelun osuus on noin 70 prosenttia, Reinilä tietää. Työntekijöitä Karjaalla on yhdeksänkymmentä. Jos suunnitelmat tuotannon laajentamisesta onnistuvat, tarvitaan lisää työvoimaa. ??Karjaan seudulla on erittäin osaavaa ja ammattitaitoista väkeä, Reinilä sanoo. Kiitoksen ilmapiiri Tänä vuonna Sisu Polar valittiin vuoden kuorma-autoksi Suomessa. Palkinto oli rohkai- ?Yhden auton valmistaminen kestää noin neljä viikkoa. Lyhimmillään olemme tehneet auton seitsemässä päivässä.? seva, ja etenkin osoitus, että asioita on Karjaalla tehty oikein. Mikä tärkeintä, Sisu onnistuu myös liiketaloudellisesti. Liikevaihto on tällä hetkellä 32 miljoonaa euroa. ??Kaksi viimeisintä tilinpäätöstä ovat plussalla, Reinilä huomauttaa. Sisu käy silti kovaa taistelua omasta elinpiiristään. Vastustajat ovat monikansallisia jättiläisiä. ??Meidän täytyy luottaa siihen mitä osaamme. Meidän pelikenttämme alkaa, kun asvaltti loppuu. Silloin me olemme vahvimmillamme, kun ajetaan puuta ja soraa. Rahtiautoja emme ole, Reinilä sanoo. Uudet Sisut ovat saaneet kiitosta myös autoilijoilta. Se näkyy kaikesta tehtaallakin. Reinilän silmät kiiluvat innostunutta paloa, ja työntekijät kokoonpanossa ovat oikealla tavalla rinta rottingilla. ??Täällä ollaan ylpeitä tästä työstä. Ei tarvitse hävetä, että ollaan töissä pienessä autotehtaassa. Tiedämme, että teemme hyviä tuotteita. Juuri sellaisia kun asiakkaat haluavat, Reinilä sanoo. Lisää muutosta on luvas- sa, kun Sisu siirtää myynnin omaan jälleenmyyntiverkostoon. Sen uskotaan tuovan lisää kauppaa, eli töitä. Verkot on heitetty myös Suomen ulkopuolelle. ??Vienti on vielä marginaalista. Norjassa olemme aloittaneet. Venäjällä keskustelemme suurten puu- ja selluyhtiöiden kanssa. Sehän voi tietää sitten vaikka yhtäkkiä sadan auton kauppaa, Reinilä miettii. Sisu Auto Trucks Oy on osa Sisu Auto Oy:tä, johon kuuluvat myös Sisu Defence Oy ja Sisu Engineering Oy.
  • 18 SALON SEUDUN SANOMAT Torstaina 8. marraskuuta 2012 MOOTTORI PLUS SSS-arkisto/Minna Määttänen Liikkuva poliisi valvoo keskustoja ja maanteitä Elokuvahenkiset takaa-ajot tuikiharvinaisia. Miiro Koivula P akettiauto pysäytetään Länsirannassa Salossa. Vanhempi konstaapeli Kai Heinola näkee kuskin ajaneen ilman turvavyötä. Kuski kuittaa hampaita kiristellen 35 euron rikesakon. Jokainen pysäytetty myös puhallutetaan. Tämä on liikkuvan poliisin arkea. Liikkuva poliisi ei paina maanteillä tuhatta ja sataa pillit huutaen. Perustyö on rutiininomaista liikenteenvalvontaa, joka painottuu pikemminkin taajamiin kuin moottoriteiden varteen. ??Teemme sellaista liikennevalvontaa, jota paikallispoliisilla ei välttämättä ole mahdollisuus tehdä. Me suunnittelemme valvontateemat ja paikat tarkasti etukäteen, ja toimimme suunnitelman mukaan. Paikallispoliisi ei aina pysty tekemään tällaista, koska se hoitaa normaalit hälytyskeikat, sanoo ylikonstaapeli Juha Keskitalo. Aamun suurin ruuhka Länsirannassa on jo takana. Autoja tulee keskustan suuntaan silti tasaisena jonona. Taksimies joutuu myös hakemaan 35 euron rikesakon turvavyön käyttöpakon laiminlyönnistä. Häntä sapettaa suunnattomasti. Sakko on hänen ensimmäisensä 35 vuoteen. Ryhmän vahvuus määrittää tehtävät Valvontaa suorittaa viisi miestä. Kaksi pysäyttää autoja, ja kaksi kirjoittaa sakkoja. Keskitalo seuraa tilannetta operaation johtajana. Autoja on kolme: poliisitunnuksin varustettu Skoda Octavia ja Ford Mondeo. Keskitalo ajaa tunnuksettomalla Fordilla. ??Normaalivahvuus on seitsemän miestä. Nyt olemme liikkeelle viiden miehen voimin. Täytyy tarkkaan suunnitella, mihin voimme tällaisella vahvuudella mennä, ja mitä voimme tehdä. Turvallisuus ja liikenteen sujuvuus pitää huomioida, Keskitalo sanoo. Keskitalo korostaa, että jokainen liikkuvan poliisin liike on ennalta suunniteltu. Valvontateemat ja -kohteet mietitään aina etukäteen. ??Toki tilanne voi sitten kymmenessä minuutissa muuttua, hän lisää. Turun liikkuvassa poliisissa työskentelee noin 40 ihmistä. He ovat jakaantuneet viiteen 7?8 hengen ryhmään. Taajamissa valvontaa voi tehdä vähän pienemmällä porukalla kuin moottoritiellä. ??Juuri tällä hetkellä meillä on tämän Salon ryhmän lisäksi yksi ryhmä valtatie 8:lla, ja yksi ryhmä Turussa. Keskitalo viipyy ryhmänsä kanssa Länsirannassa noin tunnin. Yhdeksälle autoilijalle kirjoitetaan sakko. SSS/Marko Mattila Salonkadulla tutkataan nopeuksia Seuraavaksi suunnitelmassa on paikanvaihto Salonkadulle. Turvalaitevalvonta jatkuu, ja lisäksi nyt mitataan ajonopeuk­ sia. Heinola lymyää tutkansa kanssa lehmusten katveessa. Vanhempi konstaapeli Tapio Rantala pysäyttää autot ja ohjaa ne rauhallisemmalle Hietalankadulle. ??Tällä kertaa meillä on tällaiset valvontateemat. Teemana voisivat olla yhtä hyvin vaikkapa 2-pyöräiset tai ohitukset. Tässä Salonkadulla on välillä aika kovia nopeuksia, ja nyt on syytä niitä vähän valvoa, Keskitalo sanoo. Liikkuva poliisi on jälleen toista tuntia paikallaan. Salonkadun liikenteessä tavataan 13 sellaista autoilijaa, joiden menoon on syytä puuttua. Osa puhuu kännykkään, osa ajaa ilman turvavyötä. 40 kilometrin tuntinopeus ylittyy suurimmillaan 17:llä. Jatkuu seuraavalla sivulla. Liikkuvan poliisin perustyö on rutiininomaista liikenteenvalvontaa. Vanhempi konstaapeli Kai Heinola työssään Salon Länsirannassa. VIIDENkYMPIN VIllITYkSET JATkUVAT PÄÄTÄHTENÄ VUODEN OSTETUIN AUTO. JA SYYSTÄ.* DREAMDRIVER AUTOKOULU *Ensirekisteröinnit 1-9 / 2012. NISSAN QASHQAI alk. 22 796 ? Syystarjous: (Hinta sisältää toimituskulut 600 ?. Autoveroton hinta 17 219,32 ?, autovero 4 976,68 ?) ko VIEL ro? Ä aa EHT C k II, or? lak n i imu kä ut raj os an 19 21 .1. vu 201 ote 3 en !! C-KOROTUS - Teoriaa 12 h - 20 ajokertaa - Auto tutkinnossa -oppikirja 1000 e (sis.alv) + tutkintomaksut Lisä?edot osoi?eesta www.dreamdriver.? Turun?e 9 24240 SALO Puh. 040 592 9852 toimisto@dreamdriver.? NISSAN JUkE NISSAN NOTE NISSAN MIcrA alk. alk. alk. VARAUDU TALVEEN! 18 990 ? (Hinta sisältää toimituskulut 600 ?. Autoveroton hinta 14 277,14 ?; autovero 4 112,86 ?) RAHOITUSKORKO 1,9 16 590 ? (Hinta sisältää toimituskulut 600 ?. Autoveroton hinta 12 421,65 ?; autovero 3 568,35 ?) 13 969 ? SISÄTILALÄMMITTIMET (Hinta sisältää toimituskulut 600 ?. Autoveroton hinta 10 978,79 ?; autovero 2390,21 ?.) v. Juhlapaketti ? Talvirenkaat kevytmetallivanteilla ? Tavaratilan muotomatto ? Takapuskurin suojalista etusi arvo Jopa 2 030 ? 250? Tarjoukset koskevat Qashqai-, Qashqai+2, Juke, Note ja Micra -malleja. (50 v. juhlapakettitarjous ei koske Juke Visia ja Note -malleja. Micran talvirenkaat peltivanteilla.) Puhelun hinta: 8,28 snt/puh + 11,99 snt/min. www.opel.fi ma-ti 9-18 | ke-pe 9-17 | la 10-14 ma-pe 7.30-17 ma-pe 7.30-17 SSO:n autoliikkeistä Bonusta jopa 5% 2490 Lohkolämmittimet myös asennettuna markkinajohtaja LASINPESUNESTE 5L -50°C 6 00 - hajuton - ei jätä kalvoa 3L nissan.fi ÖLJY 5W-40 59,90 74,90 5 L (4,98?/l) 79,90 Huippulaatua! Saksan (1,20 l) 10 L 99029.(3,30/l) AKUT EDULLISESTI TM-testimenestyjät Trane, Exide, Energie ASENNUSPALVELU PAKKASNESTE EU-yhdistetty kulutus ja CO2-päästöt: QASHQAI-mallisto: 4,5?8,2 l / 100 km, 119?194 g/km; JUKE-mallisto 4,9?7,6 l / 100 km, 129?175 g/km; MICRA-mallisto: 4,3?5,4 l /100 km, 99?125 g/km; NOTE-mallisto: 4,2?6,8 l / 100 km, 110?159 g/km. Nissan QASHQAI rahoitusesimerkki: Hinta 22 796 ?, sis. toimituskulut, käsiraha 7 796 ?, rahoitettava määrä 15 000 ?, sopimusaika 36 kk, kuukausierä 284 ?, korko 1,9 %, luoton perustamismaksu 40 ? ja käsittelymaksu 4 ?/kk. Viimeinen suurempi erä 5 684 ?. Luottokustannukset yhteensä 777 ?, todellinen luottohinta 23 573 ?, todellinen vuosikorko 2,52 %. Rahoitettava määrä enintään 15 000 ?. Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Tarjoukset koskevat uusia tilaus- ja kauppasopimuksia sekä yksityishenkilöille myytäviä ajoneuvoja. Kuvien autot erikoisvarustein. SALO, Örninkatu 3-5 Automyynti 075 3040 5110 Huolto 075 3040 5130 Varaosat 075 3040 5140 www.ppauto.fi 1350W 1850/850W 2100/1300 Täyssynteettinen (2,90/l) HUOLLATA AUTOSI SAMASSA OSOITTEESSA SALON AUTOTARVIKE ÖRNINKATU 8, p. 02-7331 182 Avoinna ma-pe 8-17, la 9-13 Kesän jäljiltä autosi pyörien suuntaus voi olla muuttunut... TEETÄ MEILLÄ tietokoneentarkka 4-PYÖRÄSUUNTAUS www.salonmoottorihuolto.fi JÄRJESTELMÄASIANTUNTIJA
  • SALON SEUDUN SANOMAT Torstaina 8. marraskuuta 2012 MOOTTORI PLUS 19 Kuvat: SSS/Marko Mattila ??Jokainen liikkuvan poliisin liike on ennalta suunniteltu. Valvontateemat ja -kohteet mietitään aina etukäteen, ylikonstaapeli Juha Keskitalo sanoo. ??Vaikuttaa aika normaalilta tilanteelta. Tällaista tämä työ on. Aika harvoin tapahtuu mitään raflaavaa. No, viimeksi eilen Kosken suunnalla tavattiin yksi etsintäkuulutettu ihan normaalin valvonnan yhteydessä, Keskitalo kertoo. Kovavauhtiset takaa-ajot ovat hyvin harvinaisia. Mutta kun niitä silloin tällöin tulee, ne ovat poliisinkin kannalta kiperiä tilanteita. ??Me emme voi koskaan tietää perään lähtiessämme miksi joku pakenee. Eikö hän vain huomannut tai ymmärtänyt pysäytysmerkkiä? Vai onko hänellä joku muu syy paeta poliisia? Tai mitä tehdään, kun mopopoika painaa henkensä edestä karkuun? Meille tämä on kuitenkin vain työtä. En haluaisi olla se kaveri, joka käy soittamassa vanhempien ovikelloa ja sanoo, että poikanne on nyt tuolla TYKS:ssä vähän huonossa kunnossa, Keskitalo puntaroi. Paremman kahvin voimalla Päivän ohjelmassa on vielä kolmas valvontakohde. Sitä ennen käydään syömässä. Poliisiautot kaartavat Patarouvan pihaan Meriniittyyn. ??Kotiruoka hakkaa teolliset eväät. Lisäksi kahvi on tärkeä. Muutamassa paikassa on niin pirun pahaa kahvia, poliisimiehet sanovat kuin yhdestä suusta. Grillipihvi ja chilibroileri maistuvat. Ruuan jälkeen yksi ryhmä käy katsomassa Salorankadulla. ??Siinä kuulemma ajetaan aika kovaa nykyään. Päivän kolmas varsinainen valvontapiste on Halikossa Vaskiontiellä. Koulut ovat päättymässä, ja liikkeellä on paljon jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja mopoilijoita. Saldo on samassa linjassa Länsirannan ja Salonkadun kanssa. ??Aika tyypillinen työpäivä kaiken kaikkiaan. Nyt ajetaan takaisin Turkuun, ja siivotaan ja tankataan autot. Lisäksi tehdään konttorinpuolella tilastointia ja raportointia, Keskitalo kertoo. Yhden asian Keskitalo haluaa nostaa vielä esille. Salonkadulla iäkäs mies tuli rupattelemaan mukavia. ??Hän oli mielissään, että poliisi näkyy ja valvoo. Lisäksi hän koki olonsa turvalliseksi, kun näki poliisit työssään. Nämä ovat tärkeitä juttuja molemminpuolin. Tämän vuoksi me tätä työtä teemme, Keskitalo hymyilee. SUOJAA AUTOSI TALVEN TUISKULTA! Vahaukset alk. 45 ? Kaikki vahaukset sis. käsinpesun ja ulkoTeflonvaha alk. 60 ? muoviosien hoitoaineen. Kestovaha alk. 80 ? Meriniitynkatu 21, 24100 SALO (02) 733 2685, 0440 749 128 Örninkatu 8 A, 24100 SALO, 0440 749 129 Turun liikkuvassa poliisissa työskentelee noin 40 ihmistä. He ovat jakaantuneet 7?8 hengen ryhmiin. Vanhempi konstaapeli Tapio Rantala tarkastaa autoilijoiden turvavöiden käyttöä. Salonkadun liikenteessä tavataan 13 sellaista autoilijaa, joiden menoon on syytä puuttua. Osa puhuu kännykkään, osa ajaa ilman turvavyötä. 40 kilometrin tuntinopeus ylittyy suurimmillaan 17:llä. Jätä riittävä turvaväli! Jarrutusmatkojen pituudet arvioidaan usein alikanttiin, sanoo Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo. Liukkaat kelit pidentävät jarrutusmatkoja. Nyrkkisääntö on, että jarrutusmatka nelinkertaistuu kun nopeus kaksinkertaistuu. Vastaavasti nopeuden alenta- minen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan puoleen. Kuljettajalla menee noin sekunti reagoida ja aloittaa jarrutus. Maantienopeudella 80 km/h auto ehtii edetä tuolloin jo 22 metriä. Siksi riittävä turvaväli ja maltillinen nopeus ovat turvallisen talviajon perustekijöitä erityisesti huonol- la kelillä. Mitä lähempänä toisiaan ajetaan, sitä enemmän liikenteessä syntyy niin sanottua haitariliikettä, kun ajonopeus tempoilee. Vastaavasti riittävin ajoneuvovälein liikkuva jono etenee jouhevasti. Huonolla näkyvyydellä on tärkeää, että liiken- teen rytmi on tasainen eikä nykivä. Riittävä turvallisuusväli perustuu ajonopeuteen. Maantiellä jo hyvissä olosuhteissa etäisyyden tulisi olla metreinä sama kuin ajonopeus. Ajokelin ollessa huonompi tulee edessä ajavaan jättää vielä paljon pitempi väli. (SSS) ERIKOISAVAIMIA! K O T I A V A I M E T TURVA AVAIMET URA-, BODA-, AJONESTOAVAIMIA LÄMM.TOLPAT,
  • mopot, mp:t odottaessa! Autot, YM. Kaikki polkupyörien turva-avaimet heti HUOMIO AUTOLIIKKEET - AUTOILIJAT teemme auton avaimia koodin/mallin mukaan PIKASUUTARI-, AVAIN-, TEROITUS- JA KAIVERRUSPALVELU MA-PE 9-18, LA 9-14 EUROMARKET PUH. (02) 731 7362 MERKKIKOHTAISET MASKISUOJAT uusimpiin automalleihin EU-keskikulutus alk. 6,5 l/100 km. Astrum Auto Oy Salo 2012 Käyttämällä jäähdyttimen peittoa: - Autosi lämpenee nopeammin - Polttoainetta kuluu vähemmän
  • www.virtasenmoottori.? LAATULAHJAT ISÄLLE! HUOLTO: 5990,+ tk. 399,Sh. 503e Stihl moottorisahat alk. 199,- MS 241 CM -Ei ryyppyä -Ei kaasua -Ei säätöjä Sh. 822e ERIKOISERÄ USKOMATTOMAAN HINTAAN! VAKIONA mm. llit syksyn poistohintaan! allit ijäma ö kijä 12 mönk yt 2012 Nyt Stihlin kevein moottorisaha! Todella tehokas tärinänvaimennus, ErgoStart -kevytkäynnistys. Ergonimisen muotoilun ansiosta käyttö on vaivatonta ja helppoa! Soveltuu mainiosti myös naisille! - 30,1 cm3, 1,3 kW / 1,8 hv, 3,3 kg 2v M-Tronicilla varustettu valurunkoinen huippu- takuu saha. Tankkaa, käynnistä ja sahaa - kaikesta muusta M-Tronic huolehtii puolestasi! - 42,6 cm3, 2,2 kW / 3,0 hv, 4,7 kg 629,- ? ? ? ? Mercedes Benz kuorma- ja pakettiautot Sisu ? Mitsubishi Canter Myös muut merkit Perävaunut VARAOSAT: MYYNTI: P. 010 569 8229 +toim.kulut 600? Honda CR-V 2.2 i-DTEC (diesel) 4x4 Elegance Automaatti: Perusauton kokonaishinta normaalisti alkaen 45.838,97 (autoveroton hinta 30.783 ?, autovero 15.055,97 ?). Hintaan lisätään toimituskulut 600 ?. CO²-päästöt 171g/km, EU-keskikulutus 6,5l/100 km. Kuvan auto erikoisvarustein. Autot rekisteröitävä 31.12.2012 mennessä, ei voi yhdistää muihin tarjouksiin. Öhman p. 040 543 4884 Riikonen p. 050 409 4339 Avoinna: MA-PE 7.30-18.00 HUOLTO- JA VARAOSAPALVELU Joensuunkatu 5, SALO p. (02) 7211 400 ma-pe 8.30-17, la 9-14 43.800? P. 010 569 8228 Isälle turvallisuutta metsätöihin Stihl- ja Jonsered-turvavarusteilla! Salo ? Somero 2.2 i-DTEC ELEGANCE AT ME PALVELEMME Sportsman 400 4x4 x4 MS 192 CE Salorank. 8 Salo, (02) 77 511 ark. 8-17 la sulj. HONDA CR-V Tervetuloa! - 30 hv - 455cc nestejäähdytt. moottori - Täydellinen 4-veto us - Erillisjousitus edessä Tarjo ja takana - Metallinen pohjapanssari Traktorimönkijät alk. 8490,- 45? SALON JA FORSSAN HONDATIIMI TARJOAA: Myllyojankatu 5 24100 SALO astrum.? Astrum Auto Oy Joensuunkatu 15 24100 SALO Yrittäjänkaari 7 30420 FORSSA ? Alcantara/nahkaverhoilu ? Vakionopeudensäädin ? 18? alumiinivanteet ? Pysäköintitutkat edessä ja takana ? Automaatti-erillisilmastointi ? Nahkaverhoiltu monitoimiratti ? Tummennetut takalasit ? Automaattisesti himmentyvä taustapeili ? Sadetunnistin ? Sumuvalot ? Ajotietokone ? VSA ajonhallintajärjestelmä NYT LISÄKSI VELOITUKSETTA ? Defa-lämpöpaketti ? Talvirenkaat aluvantein EIDEN VARUST YLI ? Metalliväri ARVO 3.500?! Ma-Pe 8-18 10-14 La HONDATIIMI Rahkonen Sami 044 777 3915 Hakala Jaana 044 777 3913 Hovila Aleksi 044 777 3957 (Forssa)
  • 20 SALON SEUDUN SANOMAT Torstaina 8. marraskuuta 2012 MOOTTORI PLUS Taiteilijan tärkein takapenkille ja vöihin KORJAAMOPALVELUT (02) 728 1010 Kolarikorjaukset ? Maalaukset ? Sijaisautot HINAUSPALVELUT 044 729 1010 Hinaukset ? Tiepalvelut ? Sijaisautot Salitunkatu 10, 24100 Salo ? Puh. (02) 728 1010 24h Voit maksaa myös laskulla tai joustavalla osamaksulla! Kuvat: SSS/Minna Määttänen Johanna Sarparanta testasi koreat korealaiset. Miiro Koivula J Rauno Nikander 0440 12 17 15 Edullisesti KUMHO TALVIRENKAAT Myös asennuspalvelu! T:mi Niini 0500 533 849 - Vaskio www.salonvaihtoautot.net/niini ohanna Sarparanta on nykyiseen autonsa tyytyväinen. Keramiikkataiteilija ajaa 90-luvun Opel-farmillaan noin 10?000 kilometriä vuodessa. Savisäkit kulkevat takaluukussa, ja valmiit tuotteet takapenkillä turvavöissä. Salon Seudun Sanomat pyysi Sarparannan koeajajaksi, kun vertailuun laitettiin uudet korealaiset: Hyundai i30 ja Kia Cee?d. Autot ovat samaa sukua, mutta hyvin eri maata. Hyundai omistaa kolmanneksen Kiasta. Autoissa on kosolti samaa tekniikkaa ja rutkasti samoja osia. Vaikka emomerkki on korealainen, valmistetaan Hyundai i30 Tsekissä ja Kia Cee´d Slovakiassa. Ensin Sarparanta tyypittää Kian. ??Älyttömän hyvä näkyvyys tästä on ulos. Alkaa heti tehdä mieli uutta, kun ajaa tällaisella. Ja hippasen eri tavalla kiihtyy kun tuo minun vanha autoni. Uudella autolla ajaa varmaan helposti ylinopeutta. Pieni lenkki kiertää Meriniitystä Rikalanmäelle ja takaisin. Kian ohjauspyörässä on peräti 14 nappulaa ja painiketta. ??Miten näitä kaikkia voi edes käyttää ja mihin näitä tarvitaan. Mielestäni pärjäisi kyllä ilmankin. Lämmin ratti on kiva Sarparanta pitää itseään kohtuullisen rauhallisena kuskina. ??Sakkoa en ole saanut koskaan. Itse vaihdan polttimot ja öljyt. Peräkärrynkin kanssa on tullut ajeltua paljon. Itse asiassa tykkään kyllä ajella pitkiäkin matkoja. Ei auto minulle mikään silmäterä ole. Se nyt vaan on pakko olla, että pääsee kulkemaan. Olen varmaan aika hillitty kuski, Sarparanta miettii. Kia maistuu hyvälle. Auto sopii taiteilijan käteen. Läm- Johanna Sarparanta kokeili, miten valtava keramiikkaruukku mahtuu testiauton takapenkille. mitettävä ohjauspyörä kerää kehuja. ??Hyvä ajaa ja jotenkin kevyt. Ihanan lämmin on tämä ratti. Ei kädet palele. Keskikonsolista löytyy koeajajalle tärkeä varuste, eli kahvimukin paikka. ??Kyllä autokahvi pitää olla. Ai että, se on sitä vapaudentunnetta, kun lähtee ajamaan ja on kahvi mukana, Sarparanta hymyilee. Delta-auton pihassa Sarparanta tekee testeistä tärkeimmän. Hän ottaa omasta autostaan valtavan keramiikkaruukun, ja ryhtyy asettamaan sitä Kian takapenkille. ??Otin oman crash test dummyn (kolarinukke) mukaan. Hyvin menee. Paremmin kuin omassa, Sarparanta toteaa. Ajokortin saatuaan Sarparanta on ajanut monenlaisilla autoilla. Ensimmäiset kokemukset tulivat Wartburgista. ?? Ihanneautoni olisi sellainen sitikka, jossa perä laskeutuu. Tai sitten iso mersu. Sellainen vanha laatikkomalli, Sarparanta miettii. Onko värillä väliä? Musta Kia jää autoliikkeen pihaan. Seuraavaksi siirry- PERÄVAUNUJA JOKA LÄHTÖÖN Tuulilaseja jo vuodesta 1970 Kuusjoella Kuttilan Autolasi Oy 1450,- 1300,- jousitettu (sopii myös moottorikelkalle) Esittely: Kapraantie 3, Pori Esittely: Kapraantie 3, Pori, Neste Harjavalta Neste Harjavalta Pekka Vehosalmi puh. 0400 434 690 Pekka Vehosalmi puh. 0400 434 690 Tarvittaessa toimitus Lisävarusteet: kuomut, korokelaidat, Otamme hyväkuntoisen käytetyn ajo-sillat, peitteet, häkit. Tarvittaessa ajo-sillat, peitteet, häkit.toimitus. kärryn vaihdossa päivän hintaan. VARASTOSSA PALJON EDULLISIA PERÄVAUNUJA OVATHAN TALVIRENKAASI KUNNOSSA? Täyden palvelun rengastalo www.rengassalo.fi Älykäs ?KODA 4x4 -mallisto Eikä talvi enää yllätä KYLPYTYNNYRIARVONTA JATKUU... Kaikkien uusien talvirengassarjan (4 kpl) l) ) ostajien kesken ARVOTAAN KYLPYTYNNYRI. Vianor Partner Salitunkatu 5, p. 02 731 1705 ? Av. ark. 7-17, la 9-13 MYÖS RASKAAN KALUSTON RENKAAT tään Meriniitynkadun toiselle puolelle Salon Autotaloon, ja ruskeansävyisen Hyundain ohjaimiin. ??Savenvärinen! Auton värillä ei sinänsä ole koeajalle merkitystä. ??Valkoista en kyllä ottaisi, ja harmaa ei erotu. Kian tavoin Hyundai tuntuu hyvältä ja toimivalta. ??Eihän uusissa autoissa mitään vikaa ole. Ja kai nämä uudet autot olisivat ekologisesti ihan järkeviä. Mutta pitäisi olla hirveän rikas, että voisi tällaisilla ajaa. Hyvähän tällainen olisi. Noniin, tulinko nyt sitten heti ahneeksi, Sarparanta miettii ääneen. Taiteilijan kanssa on hyvä pohtia myös nykyautojen linjoja. ??Aika paljon on kauhean rumia autoja. Hirveästi on kikkailtu, jotta autot saadaan näyttämään kaupallisilta. Hyundain ratissa on yksi namiskuukkeli vähemmän kuin Kia-siskossa. Vaihdekepin juuresta löytyy aux-, usb- ja iPodliitännät musiikkilaitteita varten. ??Vanhassa autossa on vain kasettisoitin. Minulla on satoja C-kasetteja edelleen olemassa. Pitkille matkoille otan aina Bob Marleytä mukaan. Ja Neil Youngia. Nyt ostin myös sellaisen MP3-soittimen. Tosin se ei kuulemma ole enää muodissa, Sarparanta hymähtää. Keramiikkaruukku solahtaa Hyundainkin takapenkille ongelmitta. Kumpikin koeajoauto kelpaisi Sarparannalle. ?Kyllähän tässä sellainen hinku uuteen nyt tulee, hän myöntää. Auton värillä ei ole Johanna Sarparannalle suurta merkitystä ?? Valkoista en kyllä ottaisi, ja harmaa ei erotu, hän pohtii. TAPSALTA M. GO Initial Progress 2 kpl erä O VIELÄ NELIVET I TALVEKSI TÄKS Vahva ja monipuolinen ?KODA-nelivetomallisto on Suomen haastavissa olosuhteissa kotonaan. Tarjoamme tilavan joka kelin perheauton houkuttelevaan hintaan niin diesel- kuin bensiinimallinakin. Valitse laajasta valikoimasta mieleisesi Octavia, Yeti tai Superb 4x4. Tutustu myös huikeaan yhdistelmään TDI + 4x4 + DSG-automaatti. ?KODA 4x4 -mallisto alk. 32 072,53 ? ?KODA 4x4 -malliston kokonaishinnat toimituskuluineen 32 072,53 ? ? 63 787,01 ?. (?KODA Octavia Combi 4x4 toimituskuluineen alk. 32 072,53 ?, autoveroton suositushinta alk. 24 300? + arvioitu autovero alk. 7 172,53 ? CO2-päästöllä 141 g/km, yhdistetty kulutus 5,4 l/100 km. ?KODA Yeti 4x4 toimituskuluineen alk. 33 453,97 ?, autoveroton suositushinta alk. 24 255? + arvioitu autovero 8 598,97? CO2-päästöllä 159 g/km, yhdistetty kulutus 6,1 l/100 km. ?KODA Superb 4x4 toimituskuluineen alk. 38 649,57 ?, autoveroton suositushinta alk. 27 785? + arvioitu autovero alk. 10 264,57? CO2-päästöllä 163 g/km, yhdistetty kulutus 6,2 l/100 km). ?KODA 4x4 -malliston yhdistetty EU-kulutus 5,4?10,2 l/100 km ja CO2-päästöt 141?237 g/km. Kuvan autot erikoisvarustein. T oimituskulut 600 ?. Maahantuonti: HELKAMA Vuokraus: AVIS skoda.fi Tykkää meistä facebook.com/SkodaSuomi SALON AUTOTALO Perniön Auto Smolander Oy Meriniitynkatu 8, p. 721 2100 www.salonautotalo.fi Valkoinen ja hopea S!! U +toim.kulut* JO SUPERTAR Initial on Microcar malliston perusmalli. Initial on tehty mahdollisimman edulliseksi minimoimalla varusteista, kuitenkin tinkimättä ajo-ominaisuuksista tai turvallisuudesta. Runko, kori, jousitus ja jarrut ovat samat kuin kalleimmissakin M.Go malleissa. Moottorina markkinoiden modernein, hiljainen ja värinätön Lombardini DCI Commonrail diesel. *toimituskulut 150? 9999,- NYT SUPERTARJOUKSENA KAUPAN PÄÄLLE NASTARENKAAT VANTEILLA!! Vilhonkatu 22, SALO | Puh: 0201 222 600 Johanna Sarparanta koeajoi uudet korealaiset: Kia Cee?din ja Hyundai i30:n. Kumpikin koeajoauto kelpaisi keramiikkataiteilijalle.