Kohta on käsillä omistajanvaihtovuod et s. 13 Marinon uusi löytöretki on alkanut s. 4 1/2021 Palava into yrittää ja kasvaa s. 8
yrittäjän sähköinen työkalupakki w w w. k e u k e . f i Maksuton palvelu sinulle. Aina ajantasaiset perustiedot yrityksen pyörittämiseen. Klikkaa yritystulkkiin osoitteessa keuke.fi Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus • Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus netissä itteessa keuke.fi v va a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a ah h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h hv v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v viiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s st t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t tu u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u us s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s
3 Liiketoiminnan kehittämisessä on omat trendinsä siinä missä esimerkiksi muodissa ja muissa kulttuuri-ilmiöissä. Muistat varmaan lähihistoriasta ajan, jolloin yrityksiä neuvottiin karsimaan kaikki ylimääräiset rönsyt pois tehokkuuden parantamiseksi. ”Keskity ydintoimintaan”, hoettiin mantran tavoin. Sittemmin ajatukset ovat taas muuttuneet. Korona viimeistään näytti meille, että liiketoiminnan pitää olla laajasti skaalautuvaa ja osaamista pitää pystyä jalostamaan. Rönsyily on tavallaan taas in – nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä on pysyttävä valppaana ja pistettävä verkkoja vesille uusille alueille. Trendeissä on yksi haittapuoli. Useimmiten ne omaksutaan liian kirjaimellisesti ja yksioikoisesti. Esimerkiksi nyt vallalla oleva asiakaskokemus yrityksen ohjaavana strategiana on vaarassa syrjäyttää kokonaan tuotelähtöisen ja tehokkaan tuotantoajattelun. Mikään asiakaskokemus kun ei pelasta tappiota tuottavaa valmistusta. Eivätkä hyvä asiakaskokemus ja huono tuote sovi edes samaan lauseeseen. Trendejä on hyvä seurata – monellakin tavalla. Niiden avulla pystyy kehittämään ja suunnittelemaan omaa liiketoimintaansa. On kuitenkin hyvä muistaa, että menestyvän yrityksen pyörittäminen vaatii onnistumista monella osa-alueella. Hyvä asiakaskokemus on niistä yksi. Me Keukessa autamme mielellämme kehittämään sinun yrityksessäsi niitä asioita, jotka tekevät yrityksestäsi vahvemman. Inspiroidu tämän lehden jutuista ja ota rohkeasti yhteyttä! Elina Pekkarinen toimitusjohtaja pä ä k ir j o it u s keuke postia 1/2021 JULKAISIJA >> Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy PÄÄTOIMITTAJA >> Elina Pekkarinen, toimitusjohtaja TOIMITUS, KUVAT JA TAITTO >> Mainossatama Oy ILMESTYMINEN >> 3 numeroa vuodessa PAINOSMÄÄRÄ >> 11 200 kpl 3 kehittäminen on aina pop 1/2021 miskeskus Oy mitusjohtaja tama Oy ClimateCalc CC-000084/FI PunaMusta Magazine HI IL IN EU TRA ALI PAINO TU OT E VARAA OMA AIKASI MA-PE 9.00-15.00 050 341 3210 ( soitamme tarvittaessa takaisin) Ajan voi varata myös sähköpostitse keuke@keuke.?
4 Kun yrityksellä on ikää 62 vuotta, on täysin selvää, että historiaan mahtuu niin nousuja kuin laskujakin. Sipoolainen Marino Oy ei ole jäämässä vielä eläkkeelle, vaan on kehittämässä entistä vahvempaa perustaa ja monipuolisempaa liiketoiminnan mallia. Lasikuituosaamisella uusille merille Marinon veneet tehdään käsityönä ja niiden elinkaari on vuosikymmeniä. Asiakkaiden vaatimuksiin vastataan laajalla väripaletilla, veneen värin voi valita 200 eri vaihtoehdosta. Siksi Marino-veneet valmistetaan aina tilauksesta.
5 Kaikki alkoi rakkaudesta veneisiin ja veneilyyn. Marino Oy:n perustaja Tor-Björn Fagerström rakensi ensimmäisen jollaveneen kellarissaan Helsingin Kulosaaressa. Kemian insinöörinä Fagerström oli kiinnostunut uudesta valmistusmateriaalista, lasikuidusta. Marino on lasikuiturakentamisen uranuurtaja ja myös vanhin ja kokenein lasikuituvenevalmistaja Suomessa. – Parhaimmillaan meillä oli tuotantotilat täällä Sipoossa ja Pännäisissa Pohjanmaalla, ja työllistimme yli 70 henkilöä. Vuodesta 2015 olemme toimineet ainoastaan Sipoossa ja kirjoilla olevia työntekijöitä on 5,5 henkilöä, kertoo Marinon toista sukupolvea edustava Jan Fagerström. Yrityksen henkilömäärä ei kerro kuitenkaan koko totuutta. Marinolla ollaan järkeistetty tekemistä ja osa tekemisestä ja osaamisesta ostetaan hyviltä kumppaneilta. Samalla yrityksen lasikuituosaamista on laajennettu uusiin tuoteryhmiin ja uusille markkinoille, kuten bussikatoksiin, huonekaluihin ja ajoneuvojen sisustuskuoriin. Veneestä bussikatoksiin Alihankintayhteistyö onkin Marinon yksi kehittämiskohteista, joita tehdään parhaillaan Business Finlandin kehittämisrahalla. – Alihankintatyöt alkoivat 1990-luvun ? nanssikriisin aikaan. Se oli silloin yrityksen pelastus. Mutta vasta viime vuosina olemme avanneet silmiä laajemmalle tekemiselle, kertoo Fagerström. Lasikuiturakentamisen osaamisella ja ontelopalkeilla on mahdollista rakentaa helposti asennettavia, kevyitä ja korroosion kestäviä rakenteita, kuten bussikatoksia. – Tavoitteenamme on, että alihankintatyöt kattaisivat puolet liikevaihdostamme. Me etsimme myös aktiivisesti uusia edustuksia ja keinoja päästä markkinoille näillä uusilla edustamillamme tuotteilla. Marino on saanut apua kehittämiseen ja rahoituksen hakemiseen Keukelta. – Meillä oli ensin menossa Tempo-hanke, jonka tavoitteena oli kansainvälistyminen. Siinä Keuke tuli mukaan raportointivaiheessa ja olikin korvaamaton apu. Samalla viriteltiin uusia kehityshankkeita ja Keuke auttoi myös niissä ja rahoituksen hakemisessa. Edelleen Keuke toimii näissä hankkeissa sparraajana ja suurena apuna. Kestävää veneilyä Meneillään oleva kehittämishanke pitää sisällään BtoB-osaamisen laajentamisen lisäksi palvelujen digitalisointia ja sähkömoottoriveneen kehittämistä. – Sähkömoottoriveneen kehittäminen ja markkinoille saattaminen ei ole yhtä yksinkertaista, kuin esimerkiksi sähköauton. Sähkömoottoriveneessä ekologisuus tulee käyttäjän maksettavaksi, kun sähköauton omistajaa kannustetaan esimerkiksi verotuksella, Jan Fagerström toteaa. – Kestävä kehitys ja ympäristöystävällisyys ovat kuitenkin meille tärkeitä arvoja ja siksi tavoitteenamme on tuoda markkinoille kilpailukykyinen sähkömoottorivene. Sähkömoottorivene on nyt testausvaiheessa, tosin ensin pitää saada testausympäristö eli vedet auki jäästä. – Me olemme tehneet kestävän kehityksen tuotteita koko yrityksen historian läpi. Hyvin hoidettuna ja huollettuna Marinon veneet kestävät monta vuosikymmentä. Liikenteessä on edelleen esimerkiksi alkuperäisiä Marino Mustang -veneitä 1960 luvulta. Marino on ollut muutamaan otteeseen myynnissäkin, kun jatkajia yritykselle ei löydy omasta perheestä. Vuosi sitten omistajat lahjoittivat työntekijöille 10 prosenttia yrityksestä ja heistä toivotaankin Marinon tulevaisuuden tekijöitä. ” Alihankintatyöt alkoivat 1990-luvun finanssikriisin aikaan. Se oli silloin yrityksen pelastus. Mutta vasta viime vuosina olemme avanneet silmiä laajemmalle tekemiselle”
6 O iv a l l u s Aj at uk sia yr ity ks en ke hi ttä m ise stä yrittäjä Yuri Seregichev Viikox Food Viikox Food tarjoaa kolmen päivän ruoat kerrallaan valmiiksi tehtynä ja kotiin toimitettuna. Vaivattomuuden lisäksi ideana on tarkkaan lasketut kalorit. Jokainen ateria sisältää 500 kilokaloria ja välipalat 250 kilokaloria. Yrityksen ensimmäiset asiakkaat olivatkin kuntosalilla kävijöitä. ”1,5 vuoden yrittämisen jälkeen tein aika suuria oivalluksia tunnuslukuja tutkimalla. Ymmärsin yrityksen todelliset kulut vasta, kun kirjasin jokaisen kulun allekkain samaan taulukkoon. Ymmärsin myös, kuinka paljon häviän, jos aina annan alennusta.” ”Toinen oivallus liittyi myyntiin. Tajusin, että se ei onnistu, jos se ei ole systemaattista. Nyt varaan myynnille aikaa ja myös keskityn siihen silloin. Systemaattisuuden kautta on avautunut täysin uusia asiakasryhmiä.”
7 Millainen rooli kirjanpitäjällä on yrityksessä? Kirjanpitäjä on yrittäjän tärkeimpiä kumppaneita. Meidän mielestämme ei saa olla mitään kynnystä olla ottamatta yhteyttä kirjanpitäjään. Siksi olemme hioneet palvelujamme sellaisiksi, että suhde kirjanpitäjän ja yrittäjän välillä olisi mahdollisimman välitön ja luonteva. Kirjanpitäjä ei ole vain tekninen kirjaaja, vaan myös konsultti ja kumppani, joka osaa antaa neuvoja ja vinkkejä hyvin monipuolisesti liiketoiminnan onnistuneeseen pyörittämiseen. Meidän näkemyksemme mukaan kirjanpitäjä on osa yrittäjän tärkeää ydintiimiä, hän tuo yrityksen käyttöön oman osaamisensa. Mitä asioida uuden yrittäjän kanssa käydään läpi? Ensimmäisessä tapaamisessa käydään läpi yrittäjän tarpeet ja toiveet sekä erilaisia vaihtoehtoja, kuten onko oma auto vai ? rman auto edullisempi ratkaisu ja kuinka paljon esimerkiksi kuitteja syntyy kuukaudessa. Yhä useampi yrittäjä valitsee täysin sähköisen taloushallinnon, mutta muitakin ratkaisuja löytyy. Yrittäjiä on monenlaisia ja kaikki tarvitsevat ja kaipaavat eri määrän tukea ja apua. Alkukeskustelun perusteella osaamme tarjota oikeanlaista tukea ja sparrausta. Alkukartoitus on aina asiakkaalle maksuton. Sen jälkeen asiakas saa päättää, haluaako jatkaa yhteistyötä meidän tai jonkun muun tilitoimiston kanssa. Mitkä ovat teidän näkökulmastanne yrittämisen yleisiä kompastuskiviä? Alkuinnostuksessa uusi yrittäjä saattaa helposti keskittyä ensin vääriin asioihin, kuten tuotteiden haalimiseen ja varaston täyttämiseen ja vasta tämän jälkeen alkaa varsinainen myynti ja markkinointi. Usein myyntiä ja asiakashankintaa pitäisi kuitenkin tehdä etukenossa ja yksi tilitoimiston tehtävistä onkin auttaa kanavoimaan yrittäjän innostus yrityksen tavoitetilaan sopivaksi. Monta kertaa on taloudellisesti turvallisempaa aloittaa yrittäminen palkkatyön rinnalla. Toki kaikki on aina yritysja toimialakohtaista. Joskus myös erilaiset rahoitusratkaisut saattavat tulla kyseeseen jo heti yrityksen alkumetreillä. Pidempään toimineilla yrittäjillä vaarana on usein motivaation puute. Sitä jää helposti tekemään töitä omaan yritykseen, mutta ei muista pysähtyä miettimään tavoitteita. Yrittämisen tavoitteena voi olla itsensä työllistäminen, mutta motivaation ylläpitämiseen tarvitaan usein myös muita tavoitteita. Ajanpuute on yrittäjän suurimpia haasteita. Sekin on yksi asia, johon olemme miettineet ratkaisuja ja uusia palveluja. Me kysyimme itseltämme, että miksi me olemme olemassa ja totesimme, että meidän tehtävänä on auttaa asiakkaitamme menestymään. Siihen kuuluu paljon muutakin kuin kirjanpito. Kirjanpitäjä on osa yrittäjän menestyvää tiimiä A s ia n t u n t ij a p ö r s s i Tä llä pa lst al la es ite llä än Ke uk en as ia nt un tij av er ko sto a, jok a ko os tu u lu ot et ta vi sta ja pa ik al lis ist a to im ijo ist a. Lö yd ät As ia nt un tij ap ör ss in to im ija t w w w .ke uk e.? /a sia nt un tij ap or ss i Hyvä välitön yhteys omaan kirjanpitäjään on parasta, mitä yrittäjälle voi tarjota. Siksi nurmijärveläisessä tilitoimisto Tasemyllyssä ollaan kehitetty omakirjanpitäjä-mallia ja kiinteää kuukausihinnoittelua, joka pitää sisällään juuri niin paljon kysymyksiä ja puheluja, kuin yrittäjä tarvitsee. Toimitusjohtaja Vesa Wuorinen ja myyntija asiakasvastaava Hanna Lindroos kehittävät jatkuvasti Tasemyllyn palveluja, sillä he haluavat olla luomassa asiakkailleen menestystä.
8 Yrittäminen on toiveikkuutta ja realismia Sanna ja Harri Jussila miettivät yrittäjäksi lähtemistä pitkään. Keuken perustamisneuvonnasta saatu tuki vahvisti päätöstä ja nyt 1,5 vuotta myöhemmin yritys on vahvasti kasvun tiellä. Sparraus Keuken kanssa on jatkunut myös kasvun keskellä.
9 Tuusulalaisen TST-Partner Oy:n yrittäjät Sanna ja Harri Jussila ovat vuosien varrella jakaneet paitsi perheen, niin myös saman työpaikan. Yhteisestä kokemuksesta ja näkemyksestä alkoi myös oman yrityksen tarina. – Meillä oli pitkään ajatus ja haave omasta yrityksestä. Meillä oli myös ajatus siitä, miten näitä asioita pitäisi tehdä eri tavalla. Tunne yrityksen perustamisesta vahvistui pari vuotta sitten tai oikeastaan tuli sellainen olo, että nyt tai ei koskaan, Sanna kertoo. Keuke oli alusta asti mukana TST-Partnerin synnyssä. – Vaikka luotimme itseemme ja toisiimme täysillä, halusimme kuitenkin vielä rohkaisua ja vahvistusta suunnitelmillemme. Kaikki konkretisoitui kesällä 2019, kun liiketoimintasuunnitelman puhtaaksikirjoittaminen tuli ajankohtaiseksi. Silloin otimme ensikontaktin Keukeen. Yritys tarjoaa asiantuntijapalveluita, nostolaitetarkastuksia ja nostolaitteiden käyttöön liittyviä koulutuksia asiakaslähtöisesti. – Turvallisuuden parantaminen on punaisena lankana kaikessa tekemisessämme. Siksi yhtenä tehtävänämme on ravistella nostolaitteita käyttävien asenteita sekä saada heidät ymmärtämään vaarat ja riskit itselleen, toisilleen sekä nostettavalle tuotteelle, Harri toteaa. – Esimerkiksi ison kaasuputken venttiilin matka suomalaisesta tehtaasta Alaskaan pitää saada varmistettua ja ohjeistettua niin, ettei kukaan loukkaantuisi sitä käsitellessä, eikä arvokas venttiili vahingoittuisi. Tuotamme asiakkaillemme myös yksityiskohtaisia ja räätälöityjä, turvallisuuden ja ergonomian parantamiseen tähtääviä nosto-ohjeita, joissa jokainen nosto ja lasku on tarkkaan mietitty. Risteysalueella TST-Partner on kasvanut nopeasti perustamisesta viisi henkeä työllistäväksi yritykseksi. Koronakriisin keskellä yrittäjät ovat tehneet rohkeita päätöksiä, palkanneet henkilökuntaa ja vahvistaneet liiketoiminnan perustaa uusilla tukijaloilla. – Viikko sitten tulimme ulos toisen yrityksemme kanssa. Perustimme Crane Partner Oy:n, joka myy nostolaitteita. Mietimme pitkään, että kannattaako myynti sisällyttää nykyiseen yritykseen vai erottaa omakseen, ja Keuken avustuksella päädyimme omaan yritykseen. Kasvun tiimellyksessä Keuke on ollut yrittäjille arvokas kumppani, joka välillä tuntuu pistävän ajatukset koville, mutta jota ilman valintojen ja kokonaisuuden eteen ei ehkä tulisi pysähdyttyä samalla tavalla. – Olemme käyneet Keukessa sparrattavana säännöllisesti. Melkeinpä joka kerta, kun lähdemme tapaamisesta, on vähän jopa epätoivoisen ähky olo kaikista niistä asioista, joita pitäisi ehtiä tekemään ja pohtimaan perusliiketoiminnan ohella. Mutta joka kerta toteamme myös, että hyvä kun tultiin, Sanna kuvailee. – Keuke on ollut rohkaisija ja kannustaja. Kun olemme empineet päätöksiämme, sieltä olemme saaneet vahvistusta, että luottakaa rohkeasti tekemiseenne ja suunnitelmiinne. Palava into Tuoreiden yrittäjien into paistaa jopa pakollisten kasvot peittävien kasvomaskien läpi. – Olemme ylpeitä ja innostuneita yrittäjyydestämme. Teemme tämän elämässämme vain kerran ja olemme päättäneet tehdä tämän niin hyvin kuin osaamme. Siksi Keuke on ollut meille korvaamaton apu omien unelmiemme ja ajatustemme jäsentämisessä. Markkinan tuntemus ja yrittäjien vahva ammattitaito ovat näkyneet alusta asti TST-Partnerin toiminnassa. Siitä osoituksena liiketoimintasuunnitelmaan kirjatut ensimmäisen ja toisen vuoden liikevaihtoarviot ovat osuneet täysin nappiin. – Olemme alusta asti tehneet tulosta ja pystyneet maksamaan itsellemme palkkaa. Nyt arvioidaan kasvun tahtia, sillä haluamme tehdä senkin mahdollisimman järkevästi ja kannattavasti. Haastattelun loppupuolella syntyy herkkä hetki, kun Sanna antaa tunnustusta yhteisestä päätöksestä ja yhteisestä tekemisestä puolisolleen. – Ilman haastattelua ei tätäkään asiaa olisi varmaan tullut ääneen sanottua, mutta kiitos näistä puolestatoista vuodesta yrittäjänä, tämä on ollut todella antoisaa ja mielenkiintoista aikaa. Harri toteaa olevansa samaa mieltä. – Jos et huomaa, niin olen hymyillyt tämän maskin takana koko haastattelun ajan. ” Keuke on ollut rohkaisija ja kannustaja. Kun olemme empineet päätöksiämme, olemme saaneet sieltä vahvistusta, että luottakaa rohkeasti tekemiseenne ja suunnitelmiinne.”
10 Keuke auttoi viime vuonna yhteensä 2865 yritystä liiketoiminnan kehittämisessä ja kasvattamisessa sekä yrityksen perustamisessa. Määrä on kolmanneksen suurempi kuin vuonna 2019, jolloin Keuken asiakasmäärä oli 2099. – Kyllä tämä valtava kasvu on koronan aiheuttamaa. Me autoimme todella paljon paikallisia yrityksiä sopeuttamaan toimintojaan, hakemaan kehittämisrahaa ja etsimään uusia toimintamalleja liiketoiminnalle. Myös uusia yrityksiä perustettiin aikaisempaa enemmän, kertoo Keuken toimitusjohtaja Elina Pekkarinen. Pekkarisen mukaan Keukessa onnistuttiin palvelemaan näin suurta asiakasmäärää hyvän asiakastuntemuksen, osaavan henkilökunnan, toimivien yhteistyöverkostojen ja lisärekrytoinnin ansiosta. – Saimme perustettua kriisipuhelimen ja kriisineuvonnan muutamassa päivässä. Kriisipalveluun tehtiin malli, jolla pystyttiin tehokkaasti ja tuloksellisesti käymään läpi yrityksen akuutit tarpeet ja mahdolliset kehittämiskohteet. eniten apua kriisistä selviytymiseen ja rahoituksen hakemiseen Erityinen vuosi näkyy Keuken toiminnan tilastoissa myös siinä, mihin asioihin yritykset hakivat apua. – Kriisiapua koronaan sai 40 prosenttia asiakkaista. Lähes saman verran, 35 prosenttia asiakkaista autettiin rahoitusasioissa. Ne kulkevat luonnollisesti käsi kädessä. Teimme liiketoiminnan arviointeja ja erilaisia selvityksiä ja raportteja molempia tuhat enemmän kuin aikaisempana vuonna, Elina Pekkarinen kertoo. Keuken vuoden 2020 toiminnan tilastoissa on myös erityisen positiivisia yllätyksiä. Kaikki asiakkaat eivät olleet kriisiasiakkaita, vaan esimerkiksi kansainvälistymissuunnitelmia tehtiin yli puolet enemmän kuin edellisenä vuonna. Tuotekehityssuunnitelmia tehtiin 150 prosenttia enemmän. 44 miljoonaa kehittämirahaa ja yksinyrittäjän tukea Keuke auttoi noin tuhatta yritystä rahoituksen suunnittelussa ja hakemaan koronan aiheuttamiin liiketoiminnan häiriöihin kehittämisrahoitusta tai kriisitukea. Kaiken kaikkiaan Keuken toimialueelle saatiin yhteensä 44,3 miljoonaa euroa valtion kriisitukea tai kehittämisrahaa. Mukana ovat Business Finlandin ja ELY-keskuksen kehittämisrahoitukset sekä yksinyrittäjätuet. Rahoitusta saaneita yrityksiä oli yhteensä 2858 kappaletta. – Vuosi oli toden totta työntäyteinen ja kiireinen. Mutta voimme samalla todeta tyytyväisenä, että Keuke oli tässä kriisissä yritys juuri oikealla paikalla. KORONA KASVATTI HUOMATTAVASTI YRITYSNEUVONNAN tARVETTA
11 u u t is e t Palkkaa nuori kesätöihin Onko yritykselläsi tarve kesätyöntekijälle? Haluaisitko palkata lisäkäsiä tai vaikka kesäsomettajan? Useat kunnat tukevat yrittäjiä kesätyöllistämisessä. Tarjolla on kesätyöseteleitä ja muita työllistämisen mahdollistavia kädenojennuksia. Lue lisää oman kuntasi verkkosivuilta tai ota yhteyttä kunnan elinkeinotoimeen. Joko bongasit blogin? Saisiko olla ajatuksia Anna Perholta, Valtteri Lindholmilta, Elina Hiltuselta tai Maaret Kalliolta? Blogi-palstalla Keuken omat asiantuntijat ja Suomen tunnetut kärkiasiantuntijat kirjoittavat taloudesta, tulevaisuuden näkymistä, tietoturvasta, myynnistä, markkinoinnista, osaamisesta ja monesta muusta liike-elämälle ajankohtaisesta aiheesta. Uusi blogi ilmestyy kahdesti kuukaudessa. www.keuke.? /blogi Tulevat webinaarit ja onlinetapahtumat • Keuken tulevaisuusja verkostoitumisilta 30.3.2021 • Yrityksen digiriskit 22.4.2021 • Joka yrittäjän talouskoulu 19.5.2021 • Keuken ja Uudenmaan yrittäjien megaonline-yritystref? t 10.6.2021 Tarkemmat tiedot tapahtumista osoitteessa keuke.? /tapahtumat
12 Koronavirus on ollut shokki yhteiskunnallemme, mutta jättipotti digitalisaatiolle. Viimeistään nyt erilaiset digitaaliset palvelut on otettu käyttöön. Digiloikkia ollaan nähty koronaaikaan monissa yhteyksissä. Ruuan nettikaupan kasvu ja etätyö ovat esimerkkejä näistä. Digitaalisuudesta puhutaan, kun erilaiset tuotteet ja palvelut menevät bittimuotoon ja näin ne ovat helposti saatavilla erilaisien laitteiden avulla käytännössä paikasta riippumatta. Digitaalisuus on tehnyt monista tuotteista aineettomia, rivejä ykkösiä ja nollia. Kirjaan ei tarvita enää paperia, eikä musiikkiin polykarbonaattia. Yksi laite (älypuhelin) riittää eri sisältöjen toistamiseen – ja voihan sillä soittaa puheluitakin! Se, että tuotteet ja palvelut muuttuvat digitaaliseen muotoon, tekee monesta toiminnasta suorastaan naurettavan helppoa. Saatavuus paranee ja nopeutuu, kun palvelun tai tuotteen ostajan ei tarvitse fyysisesti siirtyä palveluntarjoajan luo. Keskiuusimaalaisen pk-yrityksen markkinat laajenevat digitalisaation avulla globaaleiksi, kun välimatkoilla ei ole enää merkitystä. Uusien algoritmien avulla voimme käsitellä tätä tietoa nopeasti ja jopa oppia ennakoimaan ihmisten käyttäytymistä. Digitaalisuus siis helpottaa elämäämme, mutta kolikolla on kääntöpuolensa. Digimaailma vaatii aina jonkin laitteen, joka tulkitsee ykkösien ja nollien virtaa. Useimmin se on älykännykkä tai tietokone. Digitalisaation myötä näiden tuotteiden kysyntä on kasvanut rajusti. Esimerkiksi vuonna 2007 kännyköitä myytiin Statistan mukaan noin 122 miljoonaa, vuonna 2019 yli 1,59 miljardia. Vuonna 2016 maailmassa tuotettiin yhtä paljon e-jätettä kuin 2400 Ei? el-tornia painaa yhteensä. Valitettavan usein elektroniikkajäte päätyy kehitysmaihin, jossa köyhät erottelevat materiaalia turvattomissa olosuhteissa. Erityisesti lapsia käytetään kaivoksilla orjatyössä. Tietotekniikka ja elektroniikkatuotteet ovatkin G20 -maihin tuotuja yleisimpiä tuotteita, joiden valmistuksessa on käytetty orjatyövoimaa. Digituotteet kuluttavat myös energiaa, ja fossiilisen energian käyttö on yksi suurimmista kasvihuonekaasujen tuottajista. Facebookin sähkön käyttö on melkein kymmenkertaistunut vuosien 2011-2019 välillä. Bitcoinsien louhimiseen käytetään saman verran energiaa kuin koko Sveitsi käyttää. Kun 240 miljoonaa fania lukee Cristian Ronaldon Instagram -postauksen, kuluu energiaa yhtä paljon kuin 10 kotitaloutta käyttää Isossa Britanniassa vuodessa. Digitalisaatio siis kasvattaa energian kulutusta. Muita digihaasteita ovat kyberja tietoturvauhat sekä se, mihin kaikkea meistä kerättyä tietoa käytetään hyväksi ja kuka tätä tietoa käyttää. Maailmamme on digitalisoitunut viimeisten parin kymmenen vuoden aikana hurjaa tahtia. Tulevaisuudessa tahti tullee yhä kiihtymään. Uudet teknologiat kuten 5G-verkot, virtuaalitodellisuus, kvanttitietokoneet ja kehittyvät tekoälyalgoritmit siirtävät tietomme verkkoihin yhä enemmän. Ne tekevät elämästämme yhä läpinäkyvämpää ja ehkä ennustettavampaa. Se, kenellä on avain tietoon, tulee pitämään käsissään digimaailman valtikkaa. Utopiamaailmassa yksilö omistaa oman tietonsa itse ja ymmärtää käyttää sitä oman etunsa mukaan. k o l u m n i DIGITALISAATIO MURTAA RAJOJA, MUTTA BITEILLÄKIN ON HINTANSA Elina Hiltunen on futuristi, kauppatieteiden tohtori ja diplomi-insinööri. Hänet on listattu maailman 25 johtavan naisfuturistin joukkoon. Elina on arvostettu luennoitsija, kouluttaja ja kirjailija.
Omistajanvaihdosprosessi kannattaa aloittaa nyt! Klinikalla Keuken asiantuntijat vastaavat yrittäjien perusarjessa askarruttaviin kysymyksiin. Yritysten omistajanvaihdokset ovat nyt hyvinkin ajankohtaisia, kun suuri osa nykyisistä yrittäjistä on eläköitymässä. Yrityskehittäjä Petri Ovaska kertoo, mitä tarvitaan onnistuneeseen omistajanvaihdokseen. K l in ik k a Omistajanvaihdokset olivat paljon esillä muutamia vuosia sitten. Mikä nyt on tilanne ja millaista kysyntää on omistajanvaihdosneuvonnalle? Suomessa kymmenillä tuhansilla ja Keukenkin omistajakuntien alueella tuhansilla yrityksillä on lähivuosina edessään omistajanvaihdos. Elinkeinoelämän kannalta on tärkeää, että mahdollisimman moneen elinkelpoiseen yritykseen löytyy jatkaja tai ostaja. Me Keukessa haluamme herättää yrittäjät aloittamaan omistajanvaihdostoimet ajoissa ja toisaalta tuoda yrittäjäksi aikovien tietoisuuteen sen, että tie yrittäjäksi voi tapahtua myös omistajanvaihdosten kautta. Kysyntää neuvonnalle on ja meihin kannattaa olla rohkeasti yhteydessä. Mistä omistajanvaihdoksessa lähdetään liikkeelle? Omistajanvaihdokseen tulisi valmistautua riittävän ajoissa. Sopiva aika on noin kolmesta neljään vuotta. Yrittäjän henkilöitymistä liiketoimintaan pidetään usein riskinä ja se saattaa hankaloittaa myyntiä. Omistajanvaihdokseen onkin hyvä valmistautua siirtämällä vastuuta ja tietoa mahdollisille muille yrityksen avainhenkilöille jo hyvissä ajoin, ennen kuin ostajaa on edes näköpiirissä. Yrityskauppaa suunniteltaessa on tärkeää, että sekä myytävä yritys että myös sen talousluvut ovat kunnossa. Parasta olisi, jos yritys olisi myyntikunnossa koko ajan. Kannattaa siis olla yhteydessä Keukeen, niin voimme yhdessä kartoittaa yrityksen tilannetta. Kuinka paljon aikaa onnistuneeseen vaihtoprosessiin pitää varata aikaa? Omistajanvaihdosprosessi kestää keskimäärin noin 10 kuukautta, mutta hyvin usein se venyy yli vuoden mittaiseksi. Myyjä voi helpottaa prosessin sujuvuutta monella tapaa. Mitä helpompi yrityksen ostajan on saada käsitys liiketoiminnasta, sitä helpompi hänen on myös hakea tarvittavaa rahoitusta. Kun myyjällä on antaa ostajalle ajantasainen liiketoimintasuunnitelma, taloustiedot ja budjetti, etenee prosessi sujuvammin ja kaupan todennäköisyys kasvaa. Liiketoiminnan suunniteluun löytyy valmiita pohjia Keuken Yritystulkki-palvelusta. Miten myyjät ja ostajat löytävät toisensa? Yrittäjän kannattaa aluksi kartoittaa mahdollista jatkajaa yritykselleen omista työntekijöistä, yhteistyökumppaneista, kilpailijoista, asiakkaista tai sukulaisista. Nämä tuntevat yrityksen toiminnan ja heillä on saattanut jo olla mielessä ajatus yrityksen jatkamisesta nykyisen omistajan luopuessa. Myynnin tueksi löytyy myös useita yrityksenmyyntipalveluita, kuten Yrityspörssi. Näistä kanavista myös yrityksen ostamista harkitsevat löytävät itseään kiinnostavia yrityksiä. Missä kaikissa asioissa Keuke voi omistajanvaihdoksissa auttaa? Me keukelaiset neuvomme omistajanvaihdosta tekeviä tai sitä suunnittelevia yrityksiä. Neuvontaa saavat yhtä lailla yritystään myyvät kuin niitä ostavat, ja niin perheyrityksen luopujat kuin jatkajatkin. Autamme sekä omistajanvaihdosprosessin vaiheiden suunnittelussa että tahtotilojen ja vaihtoehtojen selvittämisessä. Voimme myös auttaa kartoittamaan kaupan kohdetta, millä perusteella kohteen arvoa lähdetään muodostamaan ja miten se perustellaan. Meiltä saat myös apua myyntimateriaalin laadintaan. Tänäänkin on hyvä päivä valmistautua yrityskauppaan! Tarvitsetko apua omistajanvaihdoksessa? Lue lisää osoitteesta keuke.fi ja ota yhteyttä petri.ovaska@keuke.? | 050 558 5674 si K l in ik k a 13
Monet yritykset ja organisaatiot keräävät aktiivisesti toiminnassaan syntyvää tietoa. Tiedon perusteella voidaan kohdentaa palveluja yhä paremmin ja kohdistaa resursseja oikein. Tieto on arvokasta siis silloin, kun sitä myös käytetään. Keuke on mukana tiedon jakamisessa niin, että se hyödyttäisi koko toimialueen elinvoimaisuutta. Kunnissa päätöksenteko helpottuu ja yritykset voivat suunnitella tarkemmin liiketoimintaansa. – Haluamme auttaa päättäjiä johtamaan ja tekemään päätöksiä tiedon pohjalta. Luvut ja tilastot eivät anna välttämättä suoria vastauksia, mutta eri lukuja vertaamalla ja analysoimalla näkee ainakin mihin suuntaan asiat ovat kehittymässä, toteaa Keuken toimitusjohtaja Elina Pekkarinen. Tiedot ovat vapaasti kaikkien käytettävissä. Pekkarinen toivoo, että myös yrittäjät osaavat käyttää niitä oman liiketoimintansa suunnittelussa. – On aivan eri asia suunnitella liiketoimintaa faktojen pohjalta, kuin mututuntuman tai mielipiteiden pohjalta. Tiedolla johtamisesta ja suunnittelusta on puhuttu jo kauan, mutta nyt se on teknologian ja datan saatavuuden ansiosta entistä helpompaa. Missä bisnesmahdollisuus? Julkisen datan avaaminen on suuri mahdollisuus. Vielä tosin on matkaa siihen, että maksutonta dataa olisi tarjolla laajasti. Ihannetilanteessa avoin data on ilmiönä yhtä mullistava kuin höyryveturi aikanaan. – Liiketoimintamahdollisuus syntyy siitä, kun julkiseen avoimeen dataan yhdistetään jotain yksityistä, esimerkiksi yrityksen keräämää dataa, toteaa Pekkarinen. Sitran mukaan avoin data toimii uuden liiketoiminnan ja innovaatioiden lähteenä. Uudet tavat käyttää ja hyödyntää tietoa luovat uudenlaisia palveluja ja mahdollisuuksia. Euroopan komissio puolestaan on arvioinut julkisen tiedon avaamisen suoriksi taloudellisiksi tuotoiksi 40 miljardia euroa vuodessa. – Yksinkertaisena esimerkkinä datan hyödyntämisestä on esimerkiksi kuntien koulutusasteen ja työttömyyslukujen yhdistämien. Näiden lukujen avulla yritys voi tehdä sijoittumispäätöksiä. – Tai jos katsoo väestönkehitystä ja sen ennusteita, voi tehdä nopeita päätelmiä siitä, mihin ikäryhmään palveluja tarvitaan. Vetovoimatilastot kertovat, missä kunnissa tehdään muuttovoittoa, mikä taas tarkoittaa ostovoimaa. data on uusi höyrykone Uuden ajan slogan kuuluu, että valta on sillä, jolla on dataa. Tieto on siis kultaa, mutta vain sille, joka osaa myös hyödyntää tietoa omassa liiketoiminnassaan ja toiminnan suunnittelussa. Keuke tarjoaa oman alueensa yrityksille ja kuntien päättäjille tietoa elinvoimasta. Luvut kertovat, että Keuken alueen elinvoima ei ole pelkästään isojen työllistävien yritysten varassa. Tulevaisuus onkin monesti pienissä palveluyrityksissä. Mistä syntyy vetovoima? Mistä syntyy kasvu? Tilastot kertovat, että ilman maahanmuuttoa Keuken toimialueen kunnat pääsevät nipin napin plussan puolelle pelkällä luonnollisella väestönkehityksellä (syntyneet – kuolleet). Mitä johtopäätöksiä voi tehdä tulevaisuuden työvoiman ja elinvoiman näkökulmasta? Elinvoimatilastot löytyvät Keuken kotisivuilta osoitteesta www.keuke.? /elinvoimatilastot 14
A Maatalous, metsätalous ja kalatalous B Kaivostoiminta ja louhinta C Teollisuus D Sähkö-, kaasuja lämpöh., jäähdytysliiketoiminta E Viemärija jätevesihuolto; muu ymp. puhtaanap. F Rakentaminen G Tukkuja väh. kaup., moott.ajoneuv. ja -pyör. kaup. ja... H Kuljetus ja varastointi I Majoitus ja ravitsemistoiminta J Informaatio ja viestintä K Rahoitusja vakuutustoiminta L Kiinteistöalan toiminta M Ammatillinen, tieteellinen ja tekninen toiminta N Hallintoja tukipalvelutoiminta O Julkishallinto ja maanpuolustus, pakollinen sosiaalivak. 237 15 841 23 52 2,579 2,189 881 352 511 114 337 1,844 857 9 toimipaikkojen lukumäärä toimialoittain (15.02.2021) 200 400 600 800 1000 väestömuutokset alkutuotanto jalostus palvelut tuntematon 26,9% 71,2% 0,1% 1,8% alkutuotannon, jalostuksen ja palveluiden toimipaikkojen osuus 15.02.2021 15
16 Jeesi kohottaa yrittäjäkuntoa ja tulosta Tuntuuko siltä, että yksin ei aina jaksa vetää rekeä eteenpäin? Ja että omat yrittäjätaidot tarvitsevat kunnonkohotusta? Tarvitsetko hyviä neuvoja ja reipasta tsemppausta? Jeesi on Keuken palvelu pienyrittäjille. Se tarjoaa henkilökohtaisen personal trainerin tekemän yrittäjätaitojen treenisuunnitelman ja sparrauksen sen toteuttamiseen. Lisäksi saat huippuvalmennusta omien taitojen kartuttamiseen ja pääset treenaamaan yhdessä muiden yrittäjien kanssa. Jeesi tarjoaa samalla loistavan vertaistukija verkostoitumismahdollisuuden. Jeesi = >> Henkilökohtainen yrittäjätaitojen treenisuunnitelma >> Oman personal trainerin sparraus ja tuki kasvusuunnitelmalle >> Neliosainen valmennus >> Yhteistreenit ajankohtaisista teemoista >> Vertaissparraus yli toimialarajojen Lisätietoja: Yrityskehittäjä Marianne Ahvenranta 050 575 8228 marianne.ahvenranta@keuke.fi Yrityskehittäjä Minna Lojander 041 525 8485 minna.lojander@keuke.fi 16 16