veloituksetta aikuisen seurassa LAHDEN MESSUKESKUS motonet. AUTOJA, MOOTTORIPYÖRIÄ, MOOTTORIKELKKOJA, MOPOJA, TYÖKONEITA, RASKASTA KALUSTOA, TRAKTOREITA, PIENOISMALLEJA, MERKKIKERHOJA, KAUPPIAITA, KUNNOSTAJIA, ASIANTUNTIJOITA, OHEISOHJELMAA JA PALJON MUUTA! Liput Päivälippu 25 € Eläkeläiset 20 € 7–15-vuotiaat 10 € Avoinna la 6.5. klo 10–17 Ennakkoliput: tiketti.fi alle 7 v. klo 9–17 su 7.5
09-2727 100 fax 09-2727 1027 e-mail: senior@mobilisti.fi TOIMITUKSEN OSOITE Niittyläntie 11 00620 HELSINKI PÄÄTOIMITTAJA Kai L. S enior-lehdelle ei yllätyksekseni langennut roolia, jonka minä sille autoromantikkona kuvittelin. Mobilisti Senior 1/23 . Soisin näitä rivejäni tulkittavan ikään kuin ajatusurheiluna, ei minään vaatimuksena tai kiukutteluna. Luulin näet, että varsinkin moni pitkän linjan vanha-autojen harrastaja kertoisi myytävistään ensimmäiseksi Seniorissa. On aivan ilmeistä, että tietämys Senior-lehdestä on – vielä 23 vuotta sen aloittamisesta – vaisua. Onhan tämä vähän kuin menisi sorkkimaan toisten työmaata. Ensisijaiset tarkkailulähteeni ovat kaikille vapaata kioskitavaraa. Japanissa 74 Automainontaa 81 Kuva-arvoituksia USKALTAISIKO AJATELLA ÄÄNEEN. On siis ehkä loogista, että kun kaukana Äkäslompolossa tai Pohjois-Karjalan Naarvassa päätetään äkkiä luopua vaarin tallenteista, kukaan ei muista tai edes tiedä Seniorlehden olemassaoloa. Käytin otsikossa sanaa ”uskaltaisinko”. K.L.B. KUSTANTAJA Kustannus Oy Mobilisti Niittyläntie 11 00620 HELSINKI puh. Eli arvuutella, millä on edellytyksiä mennä kaupan, minkä myynti tulee jumittamaan ja miksi. Ensisijainen tavoitteemme on saada aikaan keskustelua, tietojen ja mielipiteiden vuorovaikutusta. Siis jopa tuntemalleni kalustolle; autoille, joista teimme pitkiä kuvajuttuja Mobilistiin tai Senioriin. Bremer 0400 799 730 GRAAFIKKO Matti Ouvinen PAINOPAIKKA Punamusta Oy ISSN 1457-6988 PANKKI NORDEA FI80 1025 3000 2143 15 . Lehti ilmestyy 2023 viikolla 13, 26, 35 ja 48. 3 MOBILISTI A j o n e u v o h i s t o r i a l l i n e n a i k a k a u s l e h t i S e n io r 4 Unohdettu vuosikerta 6 Haastavasti hauskoja 14 Mainosleikesalaattia 20 Unohdetut esiin 26 Takaisinkelausta 33 Kuvatalkoot 40 Uddin autoja 42 Uutisia, tapahtumia, kuultua 48 Nuorisokuvatalkoot 62 Lukijoiden postia 68 Keulailmeet 72 K.L.B. Jos tilanteessa haluaa nähdä jotakin positiivista, niin edes tätä kautta saan selville mitä vuosikymmenten takaisille tallitallenteille tapahtuu. paakirjoitus123indd.indd 3 paakirjoitus123indd.indd 3 20.3.2023 10.20 20.3.2023 10.20. Lehti ei vastaa sisältönsä virheettömyydestä. . Saavuttihan lehtemme nopeasti kohtalaisen suosion ja on kaikesta päätellen nauttinut koko ajan lukijoidensa arvostusta. Totta, Senior-lehden 3 kuukauden ilmestymisväli ei ole kilpailukykyinen. Näitä asioita tulee vaan aina toisinaan pohtineeksi. Mutta toisaalta: sitä aitovanhaa autotavaraa, jota nyt tunnutaan etenkin perikuntien toimesta tarjottavan markkinoille aihetta aika hoikasti sivuavissa lehdissä, myydään harvoin kiireellä. Kaipa sieltä nyt hieman uskaltaa kaivella esiin tämän hetken ostan-myyn -trendejä
1946 Francis (oikeammin kai Lea-Francis): Olavi Ahonen Muuramesta, ( Jyväskylä) jälkitoi yhden USA:sta, lienee yhä perikunnalla. Totta ihmeessä tuosta tuli tylsä, eikä välttämättä kaikkein himokkaimmin huomioitu luettele. Ainakin voidaan sanoa, että nuoremmille annetaan tylyn aneeminen kuva takavuosien suomalaisesta autokannasta. Chevrolet 1946: Arvaisin ettei Suomesta löydy sitä yhtäkään. Kuten Veikko Lavi laulaa: ”jokainen on laulun arvoinen”. Mobilisti Senior 1/23 E hkä tuon vuosikerran muistelu todella jumiutuu roikkumaan, ja aika yksin, minun vaivoikseni. 1946 Lancaster (myöhemmin Armstrong-Siddeley Whitley): kuvan kaltaisena yksi, merkin maahantuojan (Berger-suku) uutena maahantuoma – jossakin. Löysin, luullakseni vuoden 1946 Seura-lehdistä, oheiset kaksi ”emmehän mekuitenkaan koskaan noita tänne köyhään Suomeensaa” -henkistä uusia autoja esittelevää sivua. Ellei niitä saada enemmän esille. Austin A 16: Anssi Siukosaaren tosihyvä, ehkä jossakin se yksilö, jolla Oiva Valta ajoi pitkään. MALLI 1946 – kaikkein karsastetuin 1946.indd 4 1946.indd 4 20.3.2023 10.23 20.3.2023 10.23. Eikö saman tien myös se outo ja epämuodikas auto. 4 . 1946 Plymouth: tuskin yhtäkään Suomi-autona, mutta jälkituotuina ehkä 5-6, joista enimmät ”muokattu” 2000-luvun makuun. Ihan vaan pika-arviona pohdin, löytyykö kuvaston autoja yhtäkään 2023 Suomenmaasta. 1946 Standard: yhden jälkitoi 80-luvulla Korpivaara Oy:n eläkkeelle siirtynyt työnjohtaja, autoa säilytettäneen Espoon Automuseossa. koki sodanjälkeisinä vuosina. Singer 1946: tuskin yhtäkään tallessa. Upeimminkin säilynyt viimeinen ennen sotia tehty 1939 Ford näytti laakista ikivanhalta. Ovat ne vain niin outoja ja ratkaisuiltaan hermoille käypiä (brittijarrut jo yksinään). 1946 Jowett: Ehjä ja nipussa oleva Anssi Heikkilällä Kouvolassa, toinen, vihreä ja ajokuntoinen ehkä Vaasan suunnalla, näitä lienee tuotu noin 250 kpl. Onhan sitä vaikea selittää nuoremmilleen mitä 10-14 -vuotias K.L.B. Studebaker 1946: epäilen, ettei yhtäkään löydy. Kun näki uuden auton, oli kuin taivaan portit olisivat auenneet! Kun muutamaa vuotta myöhemmin kohtasin esim. 1946 Ford: Juu, onhan meillä tallella se yksi ihmetaksi (AX-163, katso Mobilisti 2/23!), mutta entä muita. Mutta se, mitä peräänkuulutan, on tämä: jos juoku tuollaisen outolinnun jaksaa vielä nostaa jalkeille ja näytteille antakaa hänen vaivoilleen moninkertainen arvostus. 1949 USA Ford Customin Kouvolan taksina, oli, kun olisi hypätty malliajassa valovuosi. K.L.B. Nash 1946: Sain kerran vinkin, että linjalla Oulu-Kuopio on tallessa yksi, aika varmaan se maan ainoa. Juu, ehkä puolentusinaa, mutta kaikki muuta kuin ensi asussaan. Whitley malleja lienee tuotu noin 35, tallessa varmuudella kaksi
Kussakin laatikossa on yksi kokoamaton 1946 Chevrolet-kuorma-auto. kuvat: Museovirasto/ Pietinen Nikolajeffin varastokenttää syksyllä 1946. Mobilisti Senior 1/23 . Niiden kokoonpanon suoritti Nikolajeff Oy. kuva: Museovirasto/Pietinen 1946.indd 5 1946.indd 5 20.3.2023 10.23 20.3.2023 10.23. 5 Chevrolet-kuorma-autoja saatiin Suomeen jo loppuvuodesta 1946
Kuva on vuodelta 1940, oltaneen siis heti talvisodan jälkeisessä pulakesässä ja Huber Packardeineen on mukana pk-seudun vesihuollon ylläpidossa. Noin vuodelta 1920 olevan auton tykkipyörä-tyyptavaraautoja.indd 6 tavaraautoja.indd 6 20.3.2023 10.55 20.3.2023 10.55. Erityisesti I maailmansodan aikana tehdas sai USA:n asevoimilta suuria yleismallin Liberty truck -tilauksia ja ne saavuttivat raskaissa oloissa hyvän maineen ympäri Eurooppaa. Kuvien kaltaisten autojen elinkaari jäi yleensä lyhyeksi. Monikaan ei tiedä, että tämä henkilöautoistaan kuuluisa tehdas teki myös kuormaautoja vuoteen 1923 saakka. Amerikkalaista sivuilta avointa eli ns. Sama otos on vuosien mittaan nähty myös Suomen Packard-merkkikerhon julkaisuissa, mutta aika pienenä. Ehkä julmalla tavalla loogista, koska tiedettiin kehityksen tarjoavan pian perään uutta, vähävaivaisempaa tavara-autojen tekniikkaa. Kirjakaupoissa on nykyään runsaasti autokirjallisuutta. 6 . K.L.B. Niiden nopeasti ikääntyessä, jäivät huoltotoimetkin vähille. Aiheena niissä tapaa tosin olla yleensä ne 3-5 kaikkien jo ennestään tuntemaa ja perin muodikasta, makeannopeaa ajolaitetta. Nyt annamme kuvalle tilaa! Auto on merkkiä Packard. Olivathan ne kirjaimellisesti vain työkaluja. C-Cab -hyttiä muistuttavan ohjaamon oikeasta alakulmasta löytyvät sen ajan suomalaiset kantavuuslukemat: omamassa on 2 000 kg, kantavuus näemmä 2 900 kg. Mobilisti Senior 1/23 JOS MALTAT TUTUSTUA, TAVARA-AUTOT OVAT HAASTAVASTI HAUSKOJA Suomi on yhä täynnä hyvämuistisia automiehiä, jotka joutuivat aikoinaan – paremman puutteessa – ajamaan työkseen aivan kummallisia virityksiä, joita hyötyajoneuvoiksikin kutsutaan. Pelkästään jo kuvana, tuo viereisen sivun otos on miltei henkeä salpaavan onnistunut ja tarkka. Valitsin tässä kynähaarukkani nokkaan kuitenkin kuvia ajolaitteista, joista äärimmäisen harva valikoitui myöhemmin entisöitäväksi ja joista moni automielinenkään ei muista mitään
Silti, jokin on mennyt epäreilusti killiin. Millä ajokortilla ajaen tuollaisen voisi edes näytteenomaisesti retuuttaa valtakansan ällisteltäväksi. En näet ole osunut näkemään tuosta autotyypistä koskaan suomalaista kokemusjuttua. Tiedän, että Olli Blombergilla, Kuopio, on parempia, mutta kun en taida enää olla Suomen ehtiväisin toimittaja. Mobilisti Senior 1/23 . Huberin aikanaan hyvin vahva asema maamme eteläosien vesijohtoverkoston rakentamisessa ja huollossa johti usein juomaveden ja yhtiön rinnastamiseen. Mieleen jäävintä tuossa autossa oli moottorin ikimuistettavan hirveän kova käyntiääni. Huomaa myös lähes pystysuorassa oleva ohjauspyörä. Viereisen sivun kuvassa – ehkä samainen – auto on vielä alkuperäisessä asussaan – ehkä Viipurissa n. Vaikka olen tallentanut puolentusinaa kuvaa Suomessa nähdyistä Ranskan Hercules-dieselkuormureista, omien kuvieni laatutaso on valitettavan himmeä. Huber-yhtiöt sulautettiin 1990-luvun yrityskauppojen myötä Onniseen ja YIT:hen. 1922. Kenellä olisi vielä voimaa, taitoa ja uskallusta saada totaalisen tehostamaton ja synkronoimaton köriläs muun liikenteen sekaan aiheuttamatta valtavaa ruuhkaa. 7 piset vanteet ilmakumeineen saattaisivat olla lainaa jostakin toisesta, vähän nuoremmasta USAkuormurista. Kerrotaan esimerkiksi tarinaa siitä, kun presidentti Paasikivi vuoden 1956 yleislakon aikana pysähtyi jonkin pienemmän paikkakunnan hotellin ravintolaan tauolle, ja adjutantti kävi tiedustelemassa kyökistä, että saisiko presidentti edes kahvia, oli keittiöemäntä tokaissut tylysti vastaan: Juokoon ukko Huberia! Mutta leikittele kuvitelmalla, että tuollainen auto pintautuisi Suomesta nyt. Eikö olisi viimeiset ajat jonkun kertoa! tavaraautoja.indd 7 tavaraautoja.indd 7 20.3.2023 10.56 20.3.2023 10.56. Olen altis arvaamaan, että auto tuli aikanaan Suomeen ns. Ei kai tämäkin käynyt puukaasulla. karbidivaloin. Entä mikä on tuo lavan etuosan alta esiin työntyvä outo pönttö. Toinen, ilmiasuun liittyvä seikka oli auton kookkaan hytin aaltopeltipinta, tuttua nuoremmillekin vaikka Citroën Camionette -pakuista. Suomi ei vaan ollut noina vuosina kovin kokenut dieselmaa; sen ajan pakkasella jäykistyvät dieselöljyt aiheuttivat ihan omat ongelmansa. Tässä nähtävät sähkövalaisimet ovat siis melko varmasti päivitystä
Kävin kerran vasitenkin Porin suunnalla, jututtamassa siellä autoilijaveljeksiä, olisiko nimi ollut Sjögren. Ei, tämä on tulkitakseni Osuusliike Elannon entinen myymäläauto merkkiä Reo, siis USA:ssa tehty. Eikä vähiten: miten Bedfordin suhteellisen pieni bensa-rivikuutonen sai oman ja tuon massan yleensä liikkeelle. Tätä kuva katsellessa miltei huimaa ajatella tuollaisen lastauksen ja kuljetuksen vaaroja. Jo 1985 kuvaamani, ja erikoinen tämäkin on: Postilaitoksemme käytössä ollut Saksan Ford, tuossa vaiheessa Nousiaisten autohajottamossa, joten tuskin säilyi. Ehkä entinen ratabussi. Mobilisti Senior 1/23 Synkistelenkö ehkä liikaa, mutta voisin kuvitella miten kauas todellisuudesta nuorempi polvi määrittelisi tämän auton. Oliko tuossa rakenteessa perävaunun jarruilla pysäytettäessä enää mitään virkaa. tavaraautoja.indd 8 tavaraautoja.indd 8 20.3.2023 10.56 20.3.2023 10.56. 8 . Miten tukkien pituudet määriteltiin. Miten estettiin pitkän tukin alas valahtaminen. Jonkun kaupungin trollikka. Siuntion Kukkakauppias, Raimo Söderholm, ikuisti tämän ihan äskettäin eli elokuussa 1999. Äkkisilmällä on ihmeen vaikeaa erottaa toisistaan sotavuosien Saksan Ford ja 1950-luvun rauhan vuosina Suomeen tuotu. He olivat aikanaan saaneet onnella ostaa uutena 1948 Bedford kuorma-auton ja olivat kuvanneet kaiken, mitä autolla koettiin, kuten esimerkiksi jokeen upoksiin suistumisen ja sieltä noston. Joku ripa jossakin kai erilainen, vaan kun en tiedä
Samanlainen on työn alla keskisessä Suomessa, mutta tuskin sama auto. Mobilisti Senior 1/23 . Se toimi kylän yhteisenä paloautona eikä ylläpidossa ollut moittimista. Näyttävät vaan, kuvasta arvioiden, kuluneen jo pahankertaisesti. Mutta itse laite vaikutti tehtäväänsä hennohkolta. 9 Löydettyäni itseni 1970-80-luvulla kiertelemästä ”Etelä-Karjalan” metsätaustoja, törmäsin tähän autoon Kemppilän kylässä. Merkki oli Commer, olisiko moottorina ollut peräti Hillman Minxin rivinelonen. tavaraautoja.indd 9 tavaraautoja.indd 9 20.3.2023 10.56 20.3.2023 10.56. Oulun lääniin ohjautunut entinen liittoutuneiden maastokuormuri, joista kai käytettiin yleisnimeä UNNRA, yhteismalliauto. Ford Trader diesel (ehkä vuosimallia 1958) oli ehkä sittenkin outoine puolimekaanisine jarruineen vähän liian vaikeasti pideltävä, varsinkin iso polttoainesäiliö niskoillaan – sitä etenkin liukkaalla. Vammalan keskuskentän tienhaarassa kävi kerran syksyllä 1959 näin köpelösti. Tämä, rungon pidennyksen kokenut ja bensatynnyreitä kuljettava on Chevrolet. Semminkin, kun täällä kukaan ei ymmärtäisi mitään moisesta. Kunnioitusta herättävien Hakkapeliittojen pintakuviota on jäljellä enää rippeet renkaan reunoilla. Kallis lasti on näemmä saanut auton omistajan hankkimaan autonsa ajovarmuuden tueksi jopa Nokian Hakkapeliitta-kuvioiset renkaat. Yhteinen siksi, että niitä valmistivat samanaikaisesti sekä Ford että (Kanadan?) Chevrolet. Toki mieltäni askarruttaa, mikä on voinut olla noin hyvin säilyneen auton jatkokohtalo. Näitä saattanee olla ehjinä ja näytöskuntoisina tallessa parikin, mutta lienevät niin syrjäisissä osissa Suomea, ettei näillä bensan hinnoilla kannata ajella etelään näyttämään
Suomeen näitä saatiin vähän ajettuina liittoutuneiden ylijäämävarastoista – ehkä jopa toistasataa. 10 . Mobilisti Senior 1/23 Upean laadukas, Mobilisti 3/1981 numerossa jo kertaalleen näytetty kuva. Auto osallistui johonkin mobilistiajoon, silloin numerolla 102, kerro sinä mikä, missä, milloin oli kyseessä! Toinen vastaava Sussex-autosta paloautoksi-tapaus; tässä Rautajärven VPK (ei siis Rautjärvi, lähellä Lappeenrantaa). Auto oli tasan saman näköinen kuin 1939 USA Ford, mutta oikealta ohjattava ja pitkällä ”teliperällä”. Tähän autoon jokin Hämeen läänin VPK uhrasi näemmä paljon elvytysaikaa, uudet sotakuvioidut maastorenkaat jne. tavaraautoja.indd 10 tavaraautoja.indd 10 20.3.2023 10.56 20.3.2023 10.56. Näitä Ford ”Sussex”-autoja tehtiin sotavuosina Englannissa kuulemma tähystyspallojen liikkuviksi ankkureiksi. Hiukan miehistöäkin mukaansa mahduttavan korin lienevät tehneet aika kotitekoisesti
Miten nuokin mahtuivat ajallisesti samalle pihalle. tavaraautoja.indd 11 tavaraautoja.indd 11 20.3.2023 10.56 20.3.2023 10.56. No, aikansa kesäpihallani vartuttuaan myin noin 22 000 km ajetun auton Savitaipaleelle, autoilija Tarmo Hirvelle. Mutta mikä on erään organisaation silmissä vallan kamalaa: kuorma-autona! Muutama vuosi myöhemmin eräs toinen ikämies entisöi samalla tavalla entisen Thames-paloautonsa museokuorma-autoksi. lentokenttämallista, kotimaassa tehtyä palokoria ajatellen kummastelen yhä, mitä etuja se lopulta tarjosi. Sen ns. He saivat aikaan sen, ettei Suomessa voi enää muuttaa täällä rekisterissä ollutta vanhaa, käytöstä poistettua paloautoa, esim. On sekin ollut aikaa tuolla legendaarisella Helsingin Mechelininkadun SA-autopihalla! Huomaa aikaero: edessä seisoo yhä SA:n käytössä ollut Saksan Fordin vuosina 1940-44 tekemä V8, takanaan itäystäviemme meille (pakko)myymä ZIS, ZAS – olkoot nyt mikä tahtoo – itse asiassa idässä tehty USA:n International. Mobilisti Senior 1/23 . Ratti näyttää olleen vasemmalla. Etenkin 1950-60-luvuilla valtaosa paloautoista tehtiin Suomeen uusina tuotujen kuorma-autojen rungoille. Eipäs enää käynytkään! Syväksi pettymyksekseen hän joutui myymään lähes MR-valmiin Thamesin. Tyypillinen valinta oli esim. Kuvan toimitti meille aikoinaan Krister Lindroos, Pargas. Transitin alusta oli Mercedes-Benz Unimogista. Mykäksi vetävä kuva vuodelta 1970(?) on selvästi Perkins-dieselmoottorilla uutena käyneestä Ford Transit -pakusta. Kielto olisi ollut ihan paikallaan vuosia aiemmin, jolloin palokunnat luopuivat todella merkityksellisistä, erikoisista paloautoista kuten Federal, Stewart, De Dion Bouton tai jopa Finlandia (Helsingin Palokunta). Auto on nyt yhä MR-tasoinen ja olemassa. kuvan Ford(son) Thames. No, sehän kelpasi oitis rodimaailmalle, olihan nokalla sentään pyhä V8. Kiitos näinkin viiveellä. Edellä kerrottu ei täysin päde tässä. Jos tiedät, niin kerro. Helppo kuvitella, että joku halpa UAZin alusta on taas kiskottu vaivalla korin alle ja lopuksi uhrattu jopa tuoreet maastorenkaat alle. Hirveä työ ja sitten se seisoi kohta lahtausvuoroaan odottamassa. Eräs suomalainen autohistoriasta kuulemma piittaava kattojärjestö, kai sen tekninen raati, sai parikymmentä vuotta sitten aikaan harkitsemattoman kategorisen kiellon. kuorma-autoksi. 11 Nyt olen ilkeä. Niitä olisi pitänyt aidosti säästää ”vain” paloautoina. Sain 70-luvulla ostaa kuvan auton talteen Kaukaan tehtailta (Lpr), ilman moottoria. Kuvan takana lukee: Rantasen Autohävittämö Naantalissa
Milloinko olen tuollaisen viimeksi ajossa nähnyt. Ford Thames taas, valitan, mutta hieman erilainen. Voin tunnustaa: en koskaan. Ainakaan auto ei ole palannut näkösälle. Huomaa, että ohjaus on oikealla. Hän kertoi saaneensa jossakin silloisen Ukrainan taisteluoloissa kyytiä tämän näköisellä kuorma-autolla. Lopulta joku sen sieltä kalasti, mutta olen unohtanut nimen. Valtavan sympaattinen isohkon talon isäntä ei vaan myynyt sitä – ei, vaikka minäkin kävin ruinaamassa kymmenkunta vuotta. Auton mittarista pystyi lukemaan ajomäärän: 36 000 km. Se kuulemma oli muuten ihan OK, mutta moottorit tapasivat leikata yllättäen kiinni. Siksikin, ettei autossa ole enää jäljellä edes etuakselia – ellei se sitten löydy saman talon hevoskärryistä. Auto oli tehty saksalaisten miehittämässä Ranskassa. Syykin selvisi: Renaultin työntekijät olivat sabotoineet autoja ovelasti; moottorin öljytikku oli tehty öljyn todellista tasoa vastaamattoman pitkäksi… Kun jonkun vanha Ford on päätynyt tähän jamaan, niin eikö silloin olisi lupa olettaa, ettei sitä kukaan ole myöhemminkään tuolta ulos vetänyt. Mobilisti Senior 1/23 Siellä Vantaan suunnalla se maatui. Luulen muistavani, että sain tämän kuvan aikoinaan jututtaessani Helsingin Pihlajatiellä silloin vielä hyvin terävämuistista suomalaista SS-miestä (nimi oli Kosti). 12 . Ihan tien poskessa, mutta viherkasvuston piilottamana, varmaan 20 vuotta. Nokalla kun oli noin 78 hv:n bensalla ruokittava rivinelonen. Auto on 1930-luvun lopun britti-Ford. Tämänkin pikkukuormurin osalta täytyy pohtia ääneen: mikä tässä on sellaista, etteivät iäkkäät, mutta kokeneet kuljettajat saa sitä laillisesti liikuttaa – vaikka samat kuskit saavat luotsata esimerkiksi uusia jättikokoisia ja huippuraskaita katumaastureita ihan vapaasti! tavaraautoja.indd 12 tavaraautoja.indd 12 20.3.2023 10.56 20.3.2023 10.56
Kuvasin tämän auton varmaan 35 vuotta sitten Lohjalla toimineen hajottamon pihalta. Eniten hämmästyttää, että autossa oli alla tuliterän näköiset Hakkapeliitat. Sota-ajan autojen harrastajat pitänevät minua aika nynnynä, ”kun en tuotakaan tunnista”, mutta niin vaan on. polkupyörällä) jo nuorena teekkarina kuvamassa Suomen katoavia erikoisajoneuvoja, etenkin paloautoja. Haluttaisi väittää, että kun oikein Suomea tarkkaan haravoidaan, täältäkin löytyy tuollainen. 13 Uhallakin, että nämä sivut painottuvat tahattomasti Thames-kuvastoksi, tämä otokseni Pyhtäältä 2002 ansaitsee esilletulon. Sotavoimien nelivetoinen Humber. Outoa autossa on, ollakseen ilmeinen brittituote, ohjaus vasemmalla. Joku brittikapistus se on, vaan mikä. Hytti on joku outo Thames-istute. Siksi, että ainakin minulle se oli ensimmäinen koskaan näkemäni Ford Thames tehtaan tekemällä teliperällä! Etten aavistelisi tuonkin joutuneen ”metallipäreiksi”. Komeassa kunnossa säilynyt Saksan Ford V8 -kuormuri ajautui kaikkine oja -, ja marssivaloineen todennäköisesti suoraan traktorin peräkärryksi, kuten ajan henki opasti. 1935) kierteli (mm. Mutta auto on mielenkiintoisella tavalla outo ja silti tuttu. Edesmennyt arkkitehti Pauli Söderholm (s. Tämä kuva lienee Esko Härön kauan sitten (1970-luvulla?) Itävallassa ottama. Hänen perikunnallaan on niitä tallessa väridioina ja paljon! Tämän kuvan Pauli ikuisti Tampereen Kalkun sotilasajoneuvojen huutokaupassa jo 1973. Mobilisti Senior 1/23 . Kuva julkaistu Mobilistissa 1984. tavaraautoja.indd 13 tavaraautoja.indd 13 20.3.2023 10.56 20.3.2023 10.56
Etunimensä oli muistaakseni Anders – kuka lienee ollut, ei vähäisintäkään sukua minulle. Pillastuin tuolloin kylliksi soittaakseni Ruotsiin, vaikka autoa selvästi tarjottiin USA:han. On siis ehtymätön syy kunnioittaa Ilkka Brotherusta, joka muutama vuosi sitten osti kuvan ajokapistuksen takaisin Suomeen. Stockholm Tidningen), se tuli säilytettyä silkasta kateudesta. Ei tämä Anders puhelimessa töykeä ollut, mutta selvästi kiusaantunut. Oli sekin niin turha reissu. Liimasin sitä edes tähän näyttökuntoon. Eli juttuhetkestä ei mitään erityistä herunut. mainoksialeikekirjoista.indd 14 mainoksialeikekirjoista.indd 14 20.3.2023 11.04 20.3.2023 11.04. K.L.B Kun sakset saivat kyytiä Tämä on yksi järkyttävimmistä tallennuksistani. Nykymainoksissa en enää näe säilytysarvoja. Ynnä, jos mainos ilmestyi ruotsalaisessa päivälehdessä (kotiini oli tilattu mm. Mahtaako sitä tehdä moni muukaan itseään autohulluksi kutsuva – sikäli kuin meitä enää edes on. Niin vaan on, että likimain vahingossa löysin nyt melko tasan 40 vuotta sitten irti leikkaamani mainoksen. Mutta on tässä aihetta tökkiä suomalaiseen tilannetajuun. Mobilisti Senior 1/23 Silloin aikoinaan... Vaikka se saattoi olla juuri siihen hetkeen tähdätty ”vain” mainos, tuntui kuin siihen olisi upotettu valtavasti tulevaisuutta varten säilytettäväksi tarkoitettua tietoa. Sain tallennettua autoja edes mainoksena; eihän niitä kuitenkaan Suomesta saisi. Myynti-ilmoitus löytyi amerikkalaisen, silloin Jumalasta seuraavan, eli Hemmings Motor News -lehden numero 3/1983 sivulta, tasan tässä koossa. Se oli jo ehtinyt liimaantua kiinni toiseen paperiin ja repesi sitä irti ottaessani, siksi kuvasta puuttuu pala. Järkytys oli kaksinkertainen: puhelimeen vastasi toinen Bremer. Miksikö en enää jaksa leikata mitään talteen. Jos joku muu näkee, niin siitä vain tallentamaan. 14 . Oli helppo huomata, mitä joku nopealiikkeinen ruotsalainen oli äkännyt ostaa Suomesta: yhden parhaiten säilyneistä vanhoista arvo-Mersuista Suomessa
Ellei tuota tarraa ole hallussasi olevassa Trojan (alias Heinkel Kabinenroller) -yksilössä, se on vihje jälkituonnista, yleensä Ruotsista. Surku. Halutti nyt näyttää tämä, etenkin kun se lienee viimeinen omista nurkistani löytyvä. Moinen uutinen nähtiin siis 66 vuotta sitten! Sehän on ihmisikä. 15 On tämä halpaakin autoa käsittelevä leike myös vavahduttava. Eiköhän tuo aikahavainto nostata tunteita Volgansa säästäneiden mielissä. Mitä se tekeekään vuosissa. Yksiasteiseen perusöljyyn neuvomisen sijaan olisi pitänyt opastaa käyttämään joko paksumpaa yksiasteista tai silloin markkinoille tulleita moniasteöljyjä. Suomessa. Yhden virheeni joudun tunnustamaan: se oli tuo nelitahtisen 197 cm 3 Heinkel-moottorin öljynsuositus. Kiinnileikkaantumiset eivät olleet harvinaisia. Niin Viipurissa kuin olenkin syntynyt, en soisi Ukrainan sodan vuoksi ajateltavan lisääntyvän hylkäävästi neukkuautoista. Kopioin sen suoraan vanhoista saksalaisista Heinkel-oppaista ja se oli käytännössä väärä neuvo! Moottori kyllä oli kestävä, mutta jos se päätyi 16-vuotiaan (moottoripyörän kortti riitti) reviteltäväksi kesähelteellä ja vauhtiajossa, joutui kone aivan liian koville. Eiväthän ne heidän tekemänsä autot osanneet Suomeen hyökätä 1939-44. Mobilisti Senior 1/23 . Minä itse laadin tuon tekstin ja liimasin sen jokaiseen maahantuomaani (oliko niitä nyt 26 kpl) Trojan Cabin Car -kääpiöautoon. Tallensin sen keväällä 1957, jolloin siihen aikaan myös autoasioista raportoiva Koneviesti ällistytti lukijoitaan tällä uutisella. Juttu oli kai sivistyneesti kaapattu aika oudosta lähteestä eli Avtomobil, Traktorn Prom tms neuvostolehdestä. Tämän leikkeen sanoma on jotenkin risainen tai alistunut, miksi. Vallankin ensi asussaan säilynyt Renault Prairie olisi tänään upea säästymä! Olihan se sentään monella tavalla vuosina 1950-57 aikansa monikäyttöisin auto: torija lihaja kalakauppiaalle (että siinä käytössä kaikki ruostui!), hautausautona, muutama jopa taksina. Ei varsinaisesti mainos, mutta painatin sen jolloinkin 1964. mainoksialeikekirjoista.indd 15 mainoksialeikekirjoista.indd 15 20.3.2023 11.05 20.3.2023 11.05. Kööpenhaminassa Prairie oli aikanaan yleisin taksiautotyyppi. 43+23 vuotta 2000-luvulta
Olettaa sopii, että ”noin 195758”. Mutta mikä firma oli Helsingin Moottoripyörä. Panostus oli kova, mihin pyörän menekki sittemmin kompuroi. Mutta rahan uhraaminen mainokseen, jonka tuotteista kumpaakaan, Zündapp-kääpiöautoa (4 pyörää = auto) tai Sachsenring (alias ”Horch”) -ajolaitetta ei varmuudella tuotu maahantuojan toimesta Suomen kilpiin kuin yksi kutakin – ja niidenkin tuoja oli Helkama Oy/ Suomen Koneliike. Arpajaismainoksen kuvassa oleva 1957 Škoda 440 on varmaankin luokiteltu itäautoksi. Oheinen tallennus on Seura-lehden numerosta 17.4. Kuka siis nyt hekumoisi sellaisen omistajaksi ja vielä arpajaisten kautta. Nolosteltiinko jotakin. 16 . Lambretta skootteria. mainoksialeikekirjoista.indd 16 mainoksialeikekirjoista.indd 16 20.3.2023 11.05 20.3.2023 11.05. Mobilisti Senior 1/23 En tiedä varmuudella, miltä vuodelta oheinen lehtimainos on. 1957. Oma arvaukseni voisi olla Ford Vedette. Sama ehkä, joka sittemmin toimi Helsingin Runeberginkadulla, tuoden maahan mm. Elettiin siis erästä kaikkien aikojen vaikeinta länsiautojen saantiaikaa. Mutta miksi vaiettiin voittoina mainittujen 10 länsiauton merkistä. Ranskan Ford Vedette oli kyllä länsiauto, mutta sitä ei tarvinnut jonottaa. Samassa lehdessä mainostettiin ¾ sivun koossa kotimaista Jaguar-polkupyörää. Horcheja oli toinenkin – harppi-Saksan lähetystöllä Helsingissä
Simcan (myös Renaultin) suosion velttous näkyy muun muassa Suomen ajotapahtumissa, vertaa vaikka Peugeot tai Citroën. Niitähän tuli ja hyviäkin olivat. Ainoa säästynyt taitaa olla Timo Karilla, Espoon Kirkkonummen rajalla. P. mainoksialeikekirjoista.indd 17 mainoksialeikekirjoista.indd 17 20.3.2023 11.05 20.3.2023 11.05. Entä ”lehmänselkä” Dodge-kuormurit Britanniasta. Ruoste siihen puraisi, mutta sen se teki muillekin. Tässä yhteydessä ei tulisi unohtaa nuorena edesmenneen Tom Fabritiuksen vaivannäköä tallentaa suomalaista Simca-tietoa. Vanaja-mainoksia etsisit nykyään pitkään (vrt Sisu), porrasperäisiä Standard Vanguardeja tuskin tuotiin 1953 niin runsaasti, että piti oikein mainostaa. Kuitenkin, esimerkiksi Aronde oli hyvä auto. 17 Jos jotakin Ranskassa tehtyä autoa on syyttä suotta sorsittu, se on kyllä Simca. Puukari Tampereelta lähetti meille Tampereen Aamulehdessä (1/2003) ilmestyneitä vanhoja automainoksia siltä seudulta. 1950-60 luvuilla Simca Aronde oli suosittu jopa suomalaisissa rallitapahtumissa, ei varmaan aiheetta. Simcan kohdalla jo alkusuosiota saattoivat hidastaa seikat, kuten ”se on joku Ranskassa tehty Fiat”, tai maahantuojien vaatimaton innostus (Stockmann, SMK, jopa vielä Berner Oy). Mobilisti Senior 1/23 . 1953 tammikuussa Arondeja sai lähes jonottamatta – ikään kuin se olisi ollut mainehaitta. Niin ajaa kuin omistaa
Ystävällistä kahvilapalvelua sentään vielä toisinaan löytää; Helsingissä sekin on mieleen jäävä erikoisuus. Mutta edes jotenkin sinnepäin huolehtivaakaan palvelua ei saa, vaikka olisi liikuntarajoitteinen ikäihminen autoilemassa. Luulisi auttaneen, vaan miten oli. Ei yksikään, ei edes MercedesBenz, kopioinut tätä hyttiideaa, vaikka sitä tuskin oli patentoitu brittien nimiin. Taitaa olla, syystäkin, koska nykyautoista ei hevin löydy enää nopeasti palveltavia kohteita. Perhetunnelmaa hohkaava huoltoasema-asenne – kaikki tyystin pois haudattua. mainoksialeikekirjoista.indd 18 mainoksialeikekirjoista.indd 18 20.3.2023 11.05 20.3.2023 11.05. 18 . Mallina Dodge 1938. Tämä siitä huolimatta, että ikäihmisiä löytyy yhä enemmän auton ratin takana. Mobilisti Senior 1/23 Idea tällaisesta ”lohkohytistä” oli mainio, mutta auttoiko se auton ostosuosiossa. Onko jo aivan ylimaallisen vanhanaikaista ajatella, että jossakin toimisi yhä entisaikojen malliin huoltoasemapalvelua tarjoava huoltoasema
Korpivaara kaupitteli 1920-luvun puolivälissä myös T-Fordin taka-akselilta voimaansa ottavaa palopumppua. Saattaa olla, ettei tämä Hufvudstadsbladetlehden 1914 numerossa julkaistu mainos aukene kaikille. Toinen takakulma vain tunkataan ilmaan, ja viritetään hihnavetoinen pumppulaite autoon kiinni. 19 On tästä ollut aiemminkin puhetta, mutta olihan 1936 Reo-henkilöautoihin tarjottu automaattikytkin kiinnostava aparaatti, vaikka toiminta jäikin vielä kauas muutamaa vuotta myöhemmin esitellystä Hydra-Maticista. mainoksialeikekirjoista.indd 19 mainoksialeikekirjoista.indd 19 20.3.2023 11.05 20.3.2023 11.05. Siitä todetaan: Hän, joka ostaa ketjuvetoisen auton, ostaa samalla tuhoon tuomittavan vetotavan. Samalla puhutaan harvinaisen alentavasti muista markkinoilla silloin tarjolla olleista vetotavoista, kuten ketjuvedosta. Siinä Aatra-Auto Oy ylpeili edustamansa Daimler-kuorma-auton vetotavalla. Mobilisti Senior 1/23 . OK, ei Aatra-Autossa väärässäkään oltu, mutta rumaa tekstiä tuo oli. Liekö vaarana ollut koko komeuden notkahtaminen tunkin päältä alas ja päin sammutettavaa tulipaloa
Harrastajat ovat usein vain yhden merkin tai yhden valmistusmaan ihmisiä, joita muut eivät kiinnosta tippaakaan. Romukuormaan sysätään usein joukkohysterian kiihdyttämänä pikapäätöksenä kaikki vanha näköpiiristä, yleensä täysin valikoimattomasti. K.L.B. Innostun ajoittain inttämään, että Suomesta löytyy yhä tuhansia säilyttämisen ja näkemisen arvoisia autoja, jotka ovat unohtuneet syystä tai toisesta tallin tai pihan perälle rapistumaan. unohdetutesiin.indd 20 unohdetutesiin.indd 20 20.3.2023 11.43 20.3.2023 11.43. Jos joku pohtiikin vihjaamista jollekin, niin tulee heti vaikeuksia: kenelle. Yllä: Tätä 1937 neliovista avo-Fordia kuvattiin Suomessa aikoinaan joka käänteessä. 20 . Sosiaalinen mediakaan ei takaa tiedon kulkeutumista tahoille, jotka ovat oikeasti valmiita toimimaan lyhyellä varoitusajalla. Vaikka harrastajana olisit aivan erilaisen kaluston ystävä, kannattaa edes kiittää vihjeestä. Siinä sitten pelätään, että koska siihen ei kuitenkaan löydy papereita, helpompi antaa olla – tai jopa mennä siivoustempauksessa kaatopaikalle! Paperittomuus ei ole enää nykyisin mikään ylittämätön este. Joukossa on kalustoa, jonka omistusoikeus on valunut epäselvänä jo toiseen tai kolmanteen polveen. Mobilisti Senior 1/23 Sittenkään tuhoutuneet. Takana näyttäisi virtaavan Porvoon joki. Esiin kaivamani oheiset kuvat kertonevat jotakin siitä, mitä maamme takapihoilla voi muhia, tai on ainakin vielä taannoin muhinut. Oikealla: Laadultaan paremmassa, Erkki Blomroosin ikuistamassa kuvassa sama auto on kuvattuna 1966, SA-HK:n sen vuoden Retkeilyajoissa. Lopuksi vielä toteamus: jos mikään muu kanava ei tunnu toimivan, kerro edes toimituksellemme: toimitus@mobilisti.fi tai vihjesoitto numeroon 09-2727 100. Kevätsiivoukset ovat pahinta tuhoaikaa. Pienemmässä ja tummemmassa kuvassa auto seisoo, ilmeisesti jo ennen sotia, silloisen Porvoon Ford-dealerin edessä. Sinua ilahduttava löydös voi ilmaantua jo seuraavan tallin takaa... Auto kuuluu olevan olemassa, mitä muuta irtoaisi kerrottavaksi