RASKAAN ROCKIN ERIKOISLEHTI
1/2013 I HINTA 6,50 euroa
Rotten Sound, Cult of Luna,
Godsplague, Bullet for My
Valentine?
012 Länsirintama & skaba
014 Heavy Cooking Club:
Chili con carnage by
Cannibal Accident
016 Inferno Barge to
Hell -risteilyllä
Nauska
22
022 Stratovarius
026 Voivod
028 Vorum
030 Hatebreed
036 Helloween
042 2012 raskaimmat,
toimituksen topvitoslistat
044 Pölkyllä:
Stone-rumpali Pekka Kasari
048 Salamyhkä:
Nocturnusin The Key
Clay Patrick McBride
30
049 Arviot,
pääosassa Omnium
Gatherum
068 Demot,
pääosassa Something?s
at the Sky
071 Vanha liitto:
Sodom, haastattelussa
Tom Angelripper
074 Kuudes piiri:
Black Crucifixion + Wigwam = ?. Martin Hausler
36
Vilho Rajala
16
007 Päänavaus
008 Sytykkeitä:
mm
Katsokaapa arviosivuja. Ja soivat. Enkä kerta kaikkiaan osaa
sanoa miksi.
Kuinka ollakaan, kriitikkomme Panu Koski arvosti kyseenomaista teosta kolmella
ja puolella kirveellä.
Mitä tulee The Chantiin, en osaa kuin toivoa, että yhtye pamauttaa seuraavaksi
sellaisen surumällin, ettei sen kanssa tarvitse miettiä muuta kuin hautakivensä kir
jasintyyppiä. s. Laajemmin kolmen ja puolen ongelma tuskin saa ratkaisua niin kauan
kuin on äänilevyjä ja niitä arvostelevia kriitikoita.
Niin, onneksi en ole yksin. vuosikerta
Toimituksen tilaama tai sille tarkoitettu aineisto
julkaistaan sillä ehdolla, että aineistoa voidaan
korvauksetta käyttää Pop Median kaikissa
uudelleenjulkaisuissa tai muussa käytössä
riippumatta toteutus- tai jakelutavoista. Paletti siis päällisin puolin
nätissä kasassa, mutta mestaruussarja jää saavuttamatta. Neljällä kirveellä taas saa aikaiseksi jo melko riemun,
niillä kun osoitellaan jo tosissaan hyvää levyä. Vaan kolme ja puoli. Vaan mikä.
Menneen vuoden julkaisuista tällaisen levyn malliesimerkki on kotimaisen The
Chantin albumi A Healing Place. Siinäpä tuskastuttavin arvosa
na, jota maa päällään kantaa. Päätoimittaja
Matti Riekki
Ulkoasu
Markus Paajala
Kirjoittajat
Ahola Tapio, Hintikka Tami, Hynninen
Sami, Hyttinen Heta, Itäkylä Riitta,
Juutilainen Joni, Kask Evelin, Keränen
Toni, Konttinen Marja, Koski Panu,
Koskinen Kari, Koskinen Kimmo, Kuronen
Mikko, Kurunen Jerry, Kuusinen Miika,
Laakso Markus, Lassila Tero, Malm
Mikko, Mustonen Sanna, Nuopponen
Aki, Rajala Vilho, Saurama Anna, Schildt
Saku, Silvast Jaakko, Sundström
Pia, Valjakka Hanna, Virtanen Aadolf,
Vähäkangas Teemu, Ylitalo Lauri
Toimitus
(arviolevyt / review copies)
INFERNO
PL 543
33101 Tampere
Tilaajapalvelu (ark. 40), mutta niinpä nuo vain soivat. Se on tavallaan
kuin sanoisi arvosanan muodossa, että hyvä on, mutta kun tuota.
Ja totta kai näitä kolmen ja puolen kirveen levyjä kertyy varsin paljon stereoihin,
minkä huomasi jälleen menneen vuoden kiekkoja miettiessä. Runsaimmin kuunnel
luista levyistä löytyi useita tapauksia, joita ei voinut ajatellakaan iskevänsä omalle
topvitoslistalleen (ks. Niistä
tykkää aidosti ja niitä kuuntelee paljon, mutta samaan aikaan tuntuu, että jokin
tässä nyt hiertää. Joissain tapauk
sissa kysymys oli selkeästi kokonaisuutta kovemmista irtobiiseistä, toisissa taas
silkasta henkimaailmasta, joka ei tarjoa selityksiä.
Monet kolmen ja puolen kirveen levyistä jäävät ikuiseen rotaatioon, kuten vaik
kapa tässä taustalla soiva Blue Öyster Cult -laatta Fire of Unknown Origin (1981),
joka sisältää muutaman yhtyeen parhaista ralleista mutta myös melkoista höttöä.
Keskisuurta harmitusta aiheuttavat silti ne tapaukset, jotka haluaisi tosissaan palkita
runsaammin lyömäpelein ja sisällyttää kaikille mahdollisille vuosilistoille. 8-16)
(03) 4246 5302
tilaajapalvelu@popmedia.fi
Kustantaja
POP MEDIA OY
Fredrikinkatu 42, 3.krs , 00100 Helsinki
Puhelin: (09) 4369 2407
Telefax: (09) 4369 2409
www.popmedia.fi
Toimitusjohtaja
Tuomo Häkkinen
Markkinointijohtaja
Pasi Myllymaa
Ilmoitusmyynti
Oskari Anttonen 040 563 0642
Erik Kangas, Peter Lindroos, Mikko Mali
Puhelin: 045 110 5522
ilmoitusmyynti@popmedia.fi
Sähköpostit
etunimi.sukunimi@popmedia.fi
Kannen kuva
Martin Häusler
Painopaikka
Lönnberg Print & Promo
Paperi: 65 g/m2 Solaris Brite
Kansi: 200 g/m2 Galerie Art Matt
ISSN 1796-7600
inferno@popmedia.fi | www.inferno.fi
13. Inferno
ei vastaa tapahtumatietojen mahdollisista
muutoksista eikä tilaamattomien kirjoitusten ja
kuvien säilyttämisestä tai palauttamisesta.
Matti Riekki
a
aj
Päätoimitt
Kolmen
ja puolen
kirveen
kirous
Kolme ja puoli kirvestä (tähteä/pallukkaa/mitä lie). Sitä on valssattu mitä mo
ninaisimmissa housuissa simmareista pitkiin kalsareihin. Sillä ei ole yhtään huonoa kappaletta,
vaan skaala kulkee kutakuinkin välillä tyydyttävä?erinomainen.
Kortteerissani levy on viime vuoden kuunnelluimpia. Siellä on aika paljon kolmen ja
puolen kirveen arvioita.
Inferno
7. Se edustaa parhaimmillaan suorastaan huumaavan
kaunista ja hienoa musiikkia, tunnelmat ovat kautta teoksen aidon oloiset ja koko
albumin kuuntelee sujuvasti alusta loppuun. Se ei ole kuten kolmonen, joka on omalla tavallaan
iloinen määrä halkaisuvälineitä; kahden ja puolen, tasan keskiverron, raja on ylitetty
ja jatko näyttää lupaavalta
Sitä aletaan työstää toden
näköisesti syksyllä.
Species at Warin teemana on sota.
Cursedilla Niinimaa tykästyi teemoit
taiseen kirjoittamiseen, mutta vielä ei
ole selvää, onko seuraava täyspitkä
kin teemalevy.
. Paljon aikaisia herätyksiä
ja myöhäisiä soittoaikoja. Kevin Scullion
Vilho RAja
Sytyttäjä
la
Rotten Sound juhlistaa 20-vuotista uraansa Species at War -ep:llä,
joka ilmestyi 18. Nyt SoM
hoitaa Euroopan ja Relapse koko
muun maailman.
. On puhuttu myös Rottenfestistä,
mutta saa nähdä meneekö ihan niin
suureelliseksi. Cursedin
(2011) kanssa taas Eurooppa oli tosi
iso pettymys, mutta Jenkeissä meni
paremmin kuin koskaan. Pistettiin siinä pieni pitti pyöri
mään olohuoneen pöydän ympärille.
Oli lähellä, että Mika ei lentänyt
ikkunasta läpi kun oli niin hyvää
musaa. Ihmisethän kyseli aluksi rahas
tuksesta ja ties mistä. Rundi jäi
ehdottomasti isona asiana mieleen.
Ja palautehan oli kautta linjan tosi
hyvää.
Myös Niinimaan toinen bändi
Medeia juhlisti taannoin pyöreitä
vuosia. Neljä viidestä Vomituritionmiehestä oli heti mukana.
Siihen aikaan bändi teki äänitteen
sä hyvin pitkälle livenä. Päin
vastoin, me investoitiin siihen, että
saatiin hyvä reissu ja saatiin näyttää
viimeisen kerran kunnolla Nasumia
maailmalle.
. on yhä voimansa tunnossa.
Kaksi vuosikymmentä huutoa
Species at War on ensimmäinen
Rotten Sound -julkaisu, jonka jul
kaisee Euroopassa Season of Mist.
Bändillä on ollut matkan varrella
lukuisia levy-yhtiökuvioita. Kymmenvuotisjuhlakeikka
oli Tampereen Klubilla joulukuus
sa.
. Haluttiin kokeilla vähän uut
ta. Toiminta oli
Niinimaan kuvailun mukaan varsin
spontaania ja punkhenkistä.
. Niinimaa kirjoitti viime
kesänä tekstit yhdeltä istumalta ja
huusi ne purkkiin heti seuraavalla
viikolla.
. Me ostettiin kuudellakympillä
jouluvaloja lavalle, oli hommat isol
laan! Mutta viinaan meni kyllä mel
kein kaksisataa.
Medeia on paraikaa neljännen
levyn kimpussa. Niinpä me
haluttiin kokeilla nyt tällaista järjes
telyä. Julkaisu on toden
näköisesti ensi syksynä.
www.rottensound.com. Meillä oli ep:stä jo master ole
massa kun tuli mieleen, että piru,
pitäähän meidän kannetkin tehdä.
Samaan aikaan buukattiin jo rundia.
Onneksi saatiin levy ennen rundia
ulos.
8
Inferno
Pointtina oli myös se, että bändi
osti hieman lisää aikaa täyspitkää
ajatellen. Voi olla jo
tain muutakin spessukeikkaa, mutta
niistä ei vielä oikein voi puhua.
Tarkoitus on myös pitää kameraa
mukana tämän vuoden kiertueilla,
jotta bändi saisi aikaan uuden dvd:n.
Niinimaan viime vuosi kului
Nasumin kanssa kiertueella, kun
bändi jätti mahdollisimman tyylik
käät jäähyväiset. Henki pysyi positiivisena lop
puun saakka, vaikka se oli aika ras
kastakin. tammikuuta. Cyclesin (2008) aikaan Jenkit
notkahti meillä aika tylysti, mutta
Euroopassa meininki parani aiem
masta huomattavasti. Niinimaa ja kitaristi
Mika Aalto olivat tekemässä silloisen
bändinsä Vomituritionin kanssa levyä
Tico Tico -studiolla ja kuuntelivat
erään kerran torniolaisessa yöpaikas
sa Extreme Noise Terroria.
. Yhtyeen päämies
Mieszko Talarczyk menehtyi Intian
valtameren maanjäristyksen aihe
uttamassa tsunamikatastrofissa
vuonna 2004.
Niinimaa myöntää, että pesti
jännitti pahan kerran.
. Seuraava kokopitkä mennään
tällä samalla setupilla, laulaja Keijo
Niinimaa kertoo.
Ep-julkaisu perustellaan sillä, että
Cursedin sessioista jäi yli tällainen
biisinippu. Voin sen verran
valottaa, että me ei tienattu bändin
kanssa henkilökuntaa enempää. Mä muistan elävästi, kuinka
se lasi jo vähän jousti, kun Mika osui
siihen vahingossa.
Juuri Aalto lausui tiimellyksessä
ääneen, että tällainen bändi pitää
perustaa. Nyt me puhuttiin, että olisi ollut
hauska tehdä tämäkin ep livenä,
mutta ei ollut aikaa eikä mahdolli
suuksia treenata tarpeeksi.
20-vuotisjuhlavuoden kunniaksi
on luvassa pieniä erikoisuuksia.
Juhlakeikkaa on tähtäilty ensi syk
sylle.
. Mutta juhlakeikalle
saadaan toivon mukaan vanhoja
jäseniä lavalle heilumaan. Pidin Cursedilla siitä, ettei ollut
kahdeksaatoista eri teemaa, vaan
kuusi pääkohtaa.
Rotten Sound perustettiin
vuonna 1993. Keijo Niinimaa on ennättänyt räyhätä
muidenkin bändien keulilla, mutta ?Rotisko
Somewhere Along the
Way -albumilla (2006) on jopa biisi
nimeltä Finland.
. Settilistasta emme ole
vielä puhuneet. Tekemistä oli hirveästi, ei eh
ditty pysähtyä ja miettiä. Thomas kehuu, että
miehellä on hyvä kokonaisuuksien
hahmotuskyky.
The Poisonin aikaan bändi ei vielä
tiennyt, että se ampaisisi näin suosi
tuksi. Thomas
on vähäpuheinen jannu. Thomasin
mukaan bändi ei ole koskaan pitänyt
itseään metallibändinä.
. ja on yhtyeen neljäs. Missä olemme olleet,
missä olemme nyt.
Kävi ilmi, että kaksi edellistä levyä
ovat olleet voimakkaasti maaseudun
ja luonnon inspiroimia. Aiemmat levyt ammensivat
niistä pohjoisruotsalaisista maisemis
ta, joista me olemme kotoisin. Basisti Johannes Persson
kertoo, että yhtye halusi tuoda musiikkinsa
maaseudulta kaupunkiin.
Urbaaniin
maisemaan
Rauhallisesti puhuvan
Johannes Perssonin mukaan bän
dillä oli tarve ottaa etäisyyttä omiin
tekemisiinsä Eternal Kingdomin
(2008) jälkeen.
. Brown
i
Walesilainen Bullet for My Valentine
singahti rockmaailman tietoon vuonna
2005 The Poison -albumillaan. lisää
ajanko
taisju hwww.i ttuja
nf
erno.f
P. Haluamme
kehittää soundiamme koko ajan.
Minä olen aina tykännyt bändeistä,
jotka muuttuvat levy levyltä.
Tuottajana toimi jälleen Don
Gilmore, jonka ansioluettelossa
komeilee muun muassa Linkin Parkin
Meteora (2003). Menestys tuli heti ensimmäisel
lä levyllä, odottamatta.
. R. Meillä ei ollut mitään raakileita
tai demoja tahoillamme valmiina,
vaan teimme kaiken yhdessä ryp
päässä yhdessä. Halusimme suoria linjoja ja
suoria kulmia, kaikkea epäorgaanista.
Tehtaita, teollisuutta, organisoitua
monotonisuutta, joka toistaa itseään.
Tämä ajattelutapa heijastui kaikkeen,
jopa siihen miten soitimme kitaraa.
Pelkkiä downstrokeja!
Bändi puhuu musiikin tekemi
sestä keskenään etukäteen paljon.
Persson luonnehtii, että tarinanker
ronta on yhtyeelle tunnusomaista.
Toinen keskeinen piirre on se,
että tunnelma näyttelee musiikissa
pääosaa, ei yksittäisen muusikon
suoritus.
Bändi tulee keikalle Nosturiin 2.3.
Suomella on erityinen paikka bändin
sydämessä. Siitä
lähtien tempot ovat laskeneet ja meininki
ajautunut yhä kauemmaksi metallista.
Ei marginaalia
vaan main
streamia
. Se oli aika intensii
vistä.
Temper, Temper on entistä vä
hemmän metallia ja enemmän ra
diosoittoon sopivaa rockia. Voin sanoa, että sitä ei tule
tapahtumaan.
www.bulletformyvalentine.com
Pär Olofsson
Rumpali Michael ?Moose. Thomas
kertoo, että bändi lähestyi biisinte
koa tällä kertaa hieman eri tavalla
kuin ennen.
Ruotsalainen Cult of Luna piti pitkän
breikin ennen helmikuun alussa ilmestyvää
Vertikal-levyään. Bullet for
My Valentine on niitä bändejä, jotka
ovat aina mielellään haastatteluissa
uhonneet, kuinka he valloittavat
maailman ja haluavat Metallicaksi
Metallican paikalle, mutta uhoaja on
tainnut olla lähinnä laulaja Matt Tuck.
Temper, Temper -levy ilmestyy
12.2. Etsimme urbaania soundia.
Kun puhumme luovasta prosessista,
jumitumme usein abstrakteihin ter
meihin, jotka eivät tarkoita mitään.
Yritimme etsiä konkretiaa, Persson
selittää.
Urbaanissa ympäristössä on
ennen kaikkea kyse ihmisen läsnä
olosta.
www.cultofluna.com
Inferno
9. Kirjoittelimme toisillemme
sähköpostia siitä, millainen levystä
pitää tulla. Viimeksi kun soitimme
Helsingissä, keikka oli helvetin hyvä!
Odotan suomalaisyleisöltä paljon
tälläkin kertaa. Joissain biiseissä on metallirif
fejä, mutta hard rock -pohjaltahan
me nykyään operoimme. Thomas on erityisen
hyvillään siitä, että on päässyt
lämmittelemään omia sankaribän
dejään kuten Metallicaa ja Iron
Maideniä.
. Otti kolme vuotta, ennen kuin
aloimme puhua uudesta levystä ja
vielä vuoden, ennen kuin aloimme
kirjoittaa. Meillä oli
hauskaa! Kun aloimme soittaa isoilla
festareilla päälavalla, tajusimme, että
meillä on aika paljon faneja.
Sen jälkeen muistorikkaita hetkiä
on riittänyt. Näin ollen
Cult of Luna halusi tuoda musiikkinsa
kaupunkiin.
. Nyt
halusimme liikkua aivan eri suun
taan. Fanit aina haluavat,
että soitamme ensimmäisen levyn
biisejä
Haluttiin opiskella homma
rauhassa.
Nyt kun debyytti on kaupoissa,
Vartiainen haluaa bändin kanssa
keikoille. Hänen
tyylivalikoimansa käsittää örinän ja
kliinilaulun. Ash and Dust -bii
sistä tulee melkein Amorphis mieleen.
At Every Door ilmestyy sama
na päivänä kuin tämä lehti, 25.1.
Julkaisijana toimii saksalainen
Lifeforce Records, joka löysi bändin
The Chantin kautta. Lähdetäänkö hakemaan
jousitaustoja vai hammond-taustoja.
Hammondiahan levyllä on aika paljon.
Se vie heti poispäin sellaisesta Swallow
the Sun -meiningistä. Debyyttilevy piti tehdä
jo 2011, mutta se vähän venähti.
Levynsä bändi teki rauhalliseen
tahtiin omin voimin Antti Malisen
avustuksella.
. Onneksi Lifeforce Records antoi
meidän tehdä musiikkia omaan
tahtiin Haluttiin edetä mahdol
lisimman kiireettömästi, ja DIYtoimintatapa sopi erityisen hyvin
siksi, että kukaan meistä ei ollut
ennen tämäntyylistä levyä nauhoit
tanut. Vuoden
2011 keväällä alettiin demotella uusia
biisejä ja samalla virallistettiin uutta
porukkaa bändiin. Sitten oikeat
tyypit tipahtelivat mukaan jengiin
yllättävän nopeasti.
Mukana ovat kitaristikaksikon
lisäksi rumpali Pasi Pasanen, laulaja
Tony Kaikkonen ja basisti Tommi
Kiviniemi. Yhtye teki sen jäl
keen muutaman keikan, mutta jäi
sitten hieman tyhjäkäynninomai
seen tilaan.
. Ei ollut suurta draamaa, mutta
väki vaihtui jonkin verran. Huomattiin miten samalla taval
la ajatellaan musiikista. Yhdistävä tekijä
on Jussi Hämäläinen, joka on varsin
tyytyväinen siihen, miten lafka hoiti
The Chantin julkaisun.
. Ei välttämättä
kuunnella kaikkia samoja bändejä,
vaan saatetaan kiinnittää biiseissä
huomio samoihin pikkujuttuihin, joi
ta muut ei välttämättä edes huomaa,
Vartiainen selvittää.
Ghost Brigade oli tuohon ai
kaan sangen aktiivinen ryhmä,
10
Inferno
joten asia jäi vielä puheen asteelle.
Myöhemmin ilmeni, että sekä
Vartiaisella että Naukkarisella oli
äänitettynä death metal -henkisiä
demoja kotona.
. Kiipparisti Nino Hynnisen
soundivalinnat vaikuttaa aika paljon
siihen, mihin suuntaan biisi lähtee
elämään. Nyt soitellaan
keikkoja ja mietitään seuraavaa
levyä sitten kun riffisäkki alkaa taas
täyttyä.
www.sonsofaeon.net. Saksalaiset
vastaa sähköpostiin saman tien, ei
tarvitse odotella, Hämäläinen kiitte
lee.
www.hanging-garden.net
Marko Kauko
Sons of Aeon on keskisuomalainen yhtye, jossa
vaikuttaa muista yhteyksistä tuttuja nimiä.
Kitaristi Tapio Vartiaisen mukaan debyyttilevyn
tekoon piti käyttää kunnolla aikaa, koska
miehistö ei ollut aiemmin tällaista mättöä tehnyt.
Kiireetöntä
death metalia
Tapio Vartiainen ja Ghost
Brigade -mies Wille Naukkarinen
alkoivat puhua vuosien 2008 ja
2009 vaiheilla siitä, miten heidän
pitäisi joskus soittaa samassa
bändissä.
. Kun läheteltiin niitä toisillem
me, tuntui siltä, että ne ovat saman
bändin biisejä. Biisejä tehtiin rauhassa sitä
mukaa kun niitä virtasi, ei lähdetty
väkisin puristamaan yhtään soin
tua. Entinen pääbii
sintekijä Matti Reinola oli mukana
ja käytiin treenaamassa muutaman
kerran. Niinkin pieni asia kuin se,
että mukana on örinää, tuntuu
olevan hirveän kova juttu varsinkin
Euroopassa, Jussi Hämäläinen ih
mettelee.
Edellinen HG-kiekko
TEOTWAWKI ilmestyi vuoden 2009
marraskuussa. Yhteistyö on toiminut tähän
mennessä loistavasti. Ei maltettu jäädä
odottelemaan vaan päätettiin laittaa
aikataulut toimimaan siten, että tälle
kin bändille on tilaa. Hidasteluun ja synkistelyyn erikoistuneessa
Hanging Gardenissa on väki vaihtunut,
mutta uusi At Every Door osoittaa, että
yhtye saa yhä aikaan syviä tunnelmia.
Levy-yhtiönä on nyt Lifeforce Records.
Ovien
kolkuttelua
Hanging Gardenissa on laula
jana nykyään Toni Toivonen. Edellisellä laulajalla Ari
Niemisellä meininki oli enemmän
huutoon kallellaan.
. Sons of Aeon ei ole aikeissa
jäädä yhden levyn projektiksi.
. Siinä oli kaikki aika innoissaan
materiaalista, mutta Matti soitteli pari
päivää sen jälkeen, että hänellä on
mielenkiinto vähän erilaisessa musii
kissa. Ei meillä olisi aikaa tai kiinnos
tusta laittaa näin paljon energiaa
pelkkään projektiin. Hän vaikuttaa nykyään Kuudes
Silmä -nimisessä postpunkbändissä.
Hanging Garden mietti musiikkin
sa suuntaa jo ennen edellistä levyä.
Lähtökohta oli se, ettei liikaa Cult of
Luna -soundia eikä liikaa ensimmäi
sen levyn (Inherit the Eden, 2007)
maailmaa.
Hautasin sen idean
ja soittelin Nicolle, että mulla on aika
hyvää matskua tulossa, että pitäiskö
sille O.J:lle soittaa.
Reeo Tiiainen oli jo lupautunut ba
sistiksi, ja kun Ojalakin lähti mukaan,
pyörät pyörähtivät liikkeelle.
Seuraavaakin levyä on ehditty jo
miettiä.
. Tarkoitus oli, että levy pysyisi
meille mahdollisimman tuoreena
koko levytyksen ajan. lisää
ajanko
taisju hwww.i ttuja
nf
erno.f
i
Godsplague katosi kartalta vuoden 2009 alussa,
mutta loppu ei ollutkaan lopullinen. Bändi ei
Juutisen mukaan ole koskaan kes
kustellut siitä, millaista musiikkia se
kulloinkin haluaa tehdä.
. Viime vuosi meni keikkaillessa
ja säveltäessä uusia biisejä seuraavaa
levyä varten.Lisäksi viime vuonna
saatiin bändiin kaksin kappalein
tuoreita isiä ja pitihän ne pakolliset
isyyslomatkin pitää, rumpali Janne
Juutinen kertoo.
Brokenin raskas soundi ja tyyli
ei ollut tietoinen valinta. Uusi
Revival-levy on tarttuvaa punaniskariffirockia.
Kitaristi Euge Valovirta oli jo vähällä tehdä
soololevyn, mutta bändi oli parempi ratkaisu.
Polte ei sammu
Revival-levyn piti ilmestyä jo
viime vuoden puolella, mutta toisin
kävi. Tämän jälkeen
pidimme hieman lomaa soittopuu
hista. Yhtye teki Brokenlevynsä äänitykset tarkoituksella
monessa eri osassa.
. Euge Valovirran mukaan syy oli
edellisessä ohjelmatoimistossa, joka
ei saanut bändille keikkoja silloin
kun piti.
. He lupailivat hoitaa keikkoja
loppukesälle, kun levy oli tarkoitus
julkaista. Seuraavasta levystä on vielä
vaikea sanoa muuta kuin että se
tehdään. Mä ajattelin, etten mä nyt sitä
voi enää tehdä. Levy on raskainta Masterstrokea
koskaan. Huomattiin Nicon (Hartonen,
laulu) kanssa olevamme kaksin. Ei sitä keikkaa kuitenkaan
oikein tullut, joten julkaisua lykättiin.
He vetosivat, että kun tässä on ollut
kesä ja lomat ja muuta, niin ei ole
ehtinyt. Ojala takaisin.
Valovirta oli jo tekemässä soolole
vyä eri laulajien kanssa. Sitten Slash
julkaisi levyn täsmälleen samalla
konseptilla vuonna 2010.
. Ollaan aina tehty fiilisten mu
kaan ja nyt kappaleista tuli tällaisia.
Sleep (2007), As Days Grow Darker
(2009) ja Broken on kokonaisuuk
sina aika erilaisia levyjä, mutta nyt
kun ollaan soitettu keikoilla biisejä
niiltä kaikilta, ollaan huomattu,
että kyllä sieltä aina Masterstroken
tunnistaa.
Bändin kymmenvuotisjuhlia ei
ole tarkoitus juhlistaa sen kum
memmin.
. Sen jälkeen basisti Arska
Hietala ja rumpali Atte Sarkima
jättivät yhtyeen.
. Mä oon tehnyt jo uusia biisejä.
Revival-levy tehtiin, koska meillä oli
polte tehdä se! Mä oon nyt jo tyytyväi
nen, että levy on tehty ja kaupoissa.
. Päätettiin panna
homma telakalle ja aloittaa sitten jos
saadaan alkuperäinen rumpali Sami
?O.J.. Yhtye täyttää kymmenen
vuotta, mutta levynjulkaisun lisäksi
luvassa ei ole muita juhlallisuuksia.
Aika rientää
kun on kivaa
Vuodet vierivät toisinaan yllät
tävän nopeaa, ja näin kävi myös
Masterstrokelle. Mutta
ilmeisesti keikat on myyneet ihan
hyvin ja arviot on olleet positiivisia,
joten hyvät fiilikset tässä on.
www.godsplague.com
Markus Povelainen
Tamperelainen melometallimesenaatti
Masterstroke palasi neljän vuoden
hiljaiselon jälkeen uudella Brokenlevyllä. Me
kokeiltiin muutamaa muuta tyyppiä
siinä, mutta huomattiin, että nyt ei
ole hyvä fiilikset. Näyttää ihan liian hiljaiselta
siihen nähden, että pitäisi päästä
promotoimaan uutta lättyä, mies
tuskailee.
www.masterstroke.info
Inferno
11. Kaippa sitä kaljalla voisi poikain
kanssa käydä, Juutinen heittää.
Keikkarintama huolestuttaa rum
palia. Rummut ääni
tettiin jo vuoden 2010 lopussa, loput
äänitettiin, miksattiin ja masteroitiin
vuoden 2011 aikana. Että syksyllä on sitten rundi.
Siinä vaiheessa mä sanoin, että kiitos,
mutta me jatkamme toisen yhteis
työkumppanin kanssa.
Edellinen levy H8 ilmestyi vuon
na 2007. Tai riippuu tietenkin siitä,
että jos tää ei kiinnosta ketään, niin
sitten täytyy vähän katsoa. Haastatteluhetkellä tiedossa ei
ollut ainuttakaan keikkaa.
bonus tracks.
Out now!
VOIVOD?s first new material written and recorded with the re-united line up of Michel (Away) Langevin,
Denis (Snake) Bélanger and Jean-Yves (Blacky) Thériault with Dan (Chewy) Mongrain.
Also available as limited edition Mediabook-CD (with 2 bonus live-tracks and 2 stickers),
as Gatefold 2LP or from www.cmdistro.com as special Boxset.
As compelling and urgent as anything VOIVOD have done in their pioneering 30 year career!
Out February 1st
France?s new hope in bestial and desecrating
DEATH METAL. Digipak and 2LP in Gatefold Cover
contain two bonus coverversions.
Also available as 2LP (180g).
Ultra-limited colored vinyl exclusively available at www.cmdistro.com
[+++ check out special and rare collector?s items at www.cmdistro.com +++]
www.centurymedia.com. Ed. Out now!
RIVERSIDE
Shrine Of New Generation Slaves
The fifth and most captivating studio album
by atmospheric Prog masters RIVERSIDE.
Also available as limited edition Mediabook-2CD and Gatefold 2LP,
including 2 ?Night Session. Includes all demo tracks
(officially released for the first time!), liner notes,
never-seen-before photos, lyrics etc
Ltd. A merciless bastard of
grotesque ugliness and unhallowed obscurity,
spewed from the gorge of hell.
Available as CD, LP (180g vinyl) and digital download.
Ultra-limited colored vinyl exclusively
available at www.cmdistro.com
Out February 1st
Out February 1st
ALPHA TIGER
Beneath The Surface
CEREMONIAL OATH
The Book Of Truth
THE RETURN OF
TEUTONIC STEEL!
The legendary debut album of a legendary band.
Finally available again. Twisted Melodic Death Metal
from Gothenburg
Tässä ruokalajissa chiliä voisikin kuvailla
kantavaääniseksi heavyorkesterin solistiksi, joka vaatii taustalleen tasapainos
sa toimivan tanakan rytmiryhmän sekä osaavan kitaristin. Kumpaakaan tulkintaa
ei voi missään nimessä haukkua huonoksi. Tässä
annoksessa riskaabelia on, että saa kolminaisuuden eli suola?happo?sokeritriplan kuntoon. Lisää chilit ja tumma olut. Raivaa pannulta tilaa sipuli-, valkosipuli- sekä paprikaosastolle,
anna kuullottua hetki ja sekoita.
5. Lisää suolaa ja mustapippuria ja maista lihan suolaisuus.
4. Wilska esitteli oman näkemyksensä
klassisesta chili con carnesta (Inferno #35). Vaikka ccc:n lähtökohta on tulisuus,
se ei saa olla ainoa määräävä tekijä. Lisää lihat ja anna kiehua miedommalla lämmöllä noin tunti välillä
sekoittaen. Smear Campaign (2006)
?Myös tämä pilkkoo, silpoo ja nostaa lämpöä.?
14
Inferno
CHILI CON
CARNAGE
1. Pilko sipuli ja valkosipulit pieniksi.
2. Poista siemenet paprikasta ja chileistä. Tarkista maku ja lisää hanaa jos tarvetta.
Revi halutessasi tuoretta korianteria annoksen päälle ja tarjoile keitetyn riisin
kera. Juomaksi käy vaikka olut.
Petrin oma luonnehdinta:
?Riskejä pitää ottaa niin musan tekemisessä kuin ruuanlaitossakin. lisää
reseptejä
www.inferno.
fi
Miika "Mega" Kuusinen
Tutkiva kulinaristi
Death metal- ja grindcoremiehet ovat
tunnetusti kipakan mätön perään.
Niin myös Cannibal Accidentin kitaristiääntelijä Petri Kolkka, joka ei ruokaa
laittaessaan kysele ikinä lihan alkuperää.
Tarpeet:
? 400 g naudan jauhelihaa
? paketti pekonia
? iso sipuli
? 1 paprika
? 5 valkosipulin kynttä
? 5 kpl chiliä (tässä käytetty
Dutch Mix -lajiketta)
? tölkki tomaattimurskaa
? tölkki kidneypapuja
? 1?2 tl jauhettua juustokuminaa
? 2?3 tl kaakaojuomajauhetta
(sokeroitu)
? 1 tl juoksevaa hunajaa
? 3 dl tummaa olutta
? ½ sitruunan mehu
? suolaa, mustapippuria.
? lisäkkeeksi riisiä
petrin KOKATESSA SOI:
Napalm Death . Kun se on kohdillaan, niin kyllähän tätä mättää. Reseptissä basistin
ja rumpalin virkaa toimittavat lihaosasto, sipulit, paprika, pavut sekä tomaat
timurska kitaristin sooloillessa oluen voimalla loppumausteiden kanssa. Lisää tölkillinen valutettuja kidneypapuja ja tölkki tomaattimurskaa.
Mausta lisäämällä sitruunan mehu, jauhettu juustokumina, kaakao juomajauhe ja juokseva hunaja.
7. Varsinkin tal
viaikaan lämmittää mukavasti. Mättömies Kolkka
lähestyy samaa aihetta oluen ja sitruunan kautta, mutta lisää mukaan hunajan
ja kaakaojauheen aikaansaaman makeusaspektin, jollainen oli käytössä myös
viimesyksyisessä Seremoniallinen burrito -reseptissä. Silloin happo-suola-tasapainoa
haettiin muiden muassa kapristen ja punaviinin avulla. Anna kiehua.
6. Pilko.
3. Silvo pekoni ja ruskista lihaosasto isolla kuumalla paistinpannulla öljyä
ja voita käyttäen. Ei
olekaan mikään ihme, että tällaisella porukalla synnytetty täyspitkä sisältävää
rajua ja räjähtävää raskasrokkia, jossa on riittävästi munaa.?. Ja aluksihan lämmön tunne on vain yläkehossa,
mistä matka jatkuu aina vain alaspäin ja alaspäin??
Megan tuomio:
?Reilut kuusi vuotta sitten Tapio ?Papa
3pv alkaen 119,50?
LIPUT LIPPUPISTEESTÄ, WWW.LIPPU.FI:
1pv alkaen 63,50. LIVING DEAD!?LEPROUS
TORTURE KILLER?SEREMONIA
TOMBSTONED ?CUT TO FIT
BALTIMOR ?DEATH HAWKS
DARK BUDDHA RISING
SANTA CRUZ?KHROMA
28.-30.6.2013 SUVILAHTI, HELSINKI
LIPUT TIKETISTÄ, WWW.TIKETTI.FI:
1pv alkaen 62,50. 2pv alkaen 94,50. . . 3pv alkaen 120,50?
WWW.TUSKA-FESTIVAL.FI. 2pv alkaen 95,50. la 9.2.2013
su 10.2.2013
ma 11.2.2013
teatria,
oulu
pakkahuone,
tampere
nosturi,
helsinki
liput: 29 / 35 , k-15/18
liput: 27 / 30 , k-15/18
liput: 27 / 30 , s/k-18
?
?
?
?
?
?
ennakot: www.lippupalvelu.fi ennakot: www.lippupalvelu.fi, www.tiketti.fi ennakot: www.tiketti.fi
NIGHTWISH
KING DIAMOND
TESTAMENT
BOLT THROWER
KREATOR?AMORPHIS
STAM1NA?WINTERSUN
ASKING ALEXANDRIA
SOILWORK?AMARANTHE
IHSAHN?ABHORRENCE
BARBE-Q-BARBIES
DR. .
Ei uimapuvuissa ravintoloihin, ei
flirttiä henkilökunnan kanssa ja niin edelleen. Risteilyn nimi oli Barge to
Hell, mutta helvetin sijaan päämääränä olivat Bahamasaaret
ja pääkaupunki Nassau. Teksti ja kuvat Vilho Rajala | www.bargetohell.com
Karibianmerellä seilaava Majesty of the Seas pakkautui jälleen
täyteen pitkätukkia joulukuun alussa. Mietin, kuka ihmeen kahjo haluaa siivouksen
kahdesti päivässä.
Taitaa olla niin, että yleensä tällaisilla luksusristeilyillä
ihmiset odottavat kaiken olevan tiptop aina överiyteen asti.
Hytin televisioruudussa esitellään risteilyetikettiä vitsikkään
visailuohjelman malliin. Joo, kierrätetään jätteet ja pyritään säästämään sähköä ja vettä. Hyvä että
osaan nyt senkin.
Laivan Save the Waves -jeesustelu hymyilyttää. Miami ei suotta
mainosta itseään maailman risteilypääkaupunkina.
Kaupungin satama on täynnä toinen toistaan
korskeampia laivoja ja Karibianmeri lienee maailman
tunnetuin risteilykohde, kiitos muun muassa legendaarisen
Lemmenlaiva-sarjan.
Vahva mutta lempeä merituuli silittelee Majesty of
the Seas -laivaan jonottavaa väkeä. Matkalla soi hevi. Hetken päästä opetetaan yksityiskohtaisesti pesemään käsiä. Eivätköhän laineet säästyisi parhaiten sillä, että tällaiset purtilot
eivät pyörisi niitä halkomassa.
Majesty of the Seas vetää melkein kolmetuhatta matkustajaa,
mutta nopeasti käy selväksi, että tällä kertaa risteily ei ole. Calvin kyselee tarkkaan, haluanko hyttini (stateroom, ei cabin) siivottavan kerran vai kah-
16
Inferno
desti päivässä. Taukoamatta.
Ökyluksusta
karvapäille
M
aanantaina 3.12.2012. Vaikka lämmintä on
reippaasti päälle parikymmentä celsiusta, ihmisillä on yllään
nahkatakkeja, mustia housuja, rässiliivejä ja huppareita.
Lentokenttämäisten turvatarkastusten ja ikuisuuksia kestävän
check-in-jonotuksen jälkeen etsin hyttini, jossa vastaan tulee
Bill Cosbyn näköinen huonepalvelija, jamaikalainen Calvin.
Juuri niin, huonepalvelija
Myöhemmin käy ilmi, että väkeä on vain vähän yli 1200.
Kun katsoo esiintyjälistaa, väljyys ei yllätä. Sodom ei pääse aloittamaan ennen puoltayötä, vaikka bändi on ohjelman mukaan kello kymmenen.
Paradise Lostin keikka venyy aamuyöhön, ja ankara väsymys
vie voiton ennen sitä. Täällä sitä ollaan, pian avomerellä, selvästi kauempana kotoa kuin koskaan ennen. Serviisi
on överiä. Ökyristeilijä tuntuu pieneltä kaupungilta. Vähempikin riittäisi.
Naapuripöydässä istuu tavallisia amerikkalaisia eläkeläisiä. Ja
kaikki ovat koko ajan hirveän huolissaan, että olenhan minä
varmasti tyytyväinen. Kun ovet isommalle sisälavalle viimein avautuvat, alkaa käytännössä koko risteilyn
kestävä taukoamaton mekkala. Hyvinkääläisen Steelfest-festarin järjestäjäporukka ja minä olemme
havaintojeni mukaan risteilyn ainoat suomalaiset. Ihmiset jonottavat keikalle intoa piukassa. Ihmisten silmät loistavat. Vetäydyn hyttiini unille.
Surinaa ja pörinää
Tiistai 4.12.2012. Aamiaisbuffet
on monipuolinen ja maukas. Kenelläkään ei näy olevan sen kanssa kiire. Sanon, etten
oikeastaan minäkään.
Kun laivan matkustajakunnasta merkittävä osa on artisteja, heihin törmää tämän tästä. Tukat pyörivät. Tekniikkaa
on kuulemma kymmenen rekallista.
Illan hämärryttyä soittojuhlat avaa Exodus. Soundi on puuroa, eikä yleisökään intoudu pittailemaan, vaikka Speed Strid kuinka komentaa.
Törmään ennen pitkää myös maanmiehiin. Tietenkään kaikilla bändeillä ei ole omaa backlinea
mukanaan, mutta silti roudausrumbaa riittää. Laulaja Rob Dukes vitsailee
risteilyn sukupuolijakaumasta kuin Pate Mustajärvi ikään:
?Kullit huutaa! Ja pillut huutaa!?
Tunnelma on epätodellinen. Laivan jokaisessa nurkassa soi
kaiuttimista kummallinen bulkkihevi. Kanadalainen vaaleaverikkö päivittelee silmät
suurina, kuinka ei voi uskoa olevansa täällä. Yksi tarjoilija tuo ruuan, toinen ripottelee pippurimyllyllä maustetta päälle ja kolmas kaataa kastiketta. Pariskunnan mukaan hevikansa on ystävällistä ja musiikki ?kiinnostavaa?.
Kansilavan laiska rakentamistahti kostautuu. Suomalaisia bändejä esiintyjälistalla ei ole ensimmäistäkään, mikä
on vähän yllättävää.
À la carte -illallispaikassa on fine dining -meininki. Eivät vaikuta metallipäiltä, joten kyselen. Fanit ja muusikot ovat kirjaimellisesti samassa
veneessä, samalla tasolla. Päivä valkenee avomerellä. Biisin sieltä ja toisen
täältä tunnistaa, mutta valtaosa on täysin tuntemattomia
suuruuksia.
Kun kuuntelen ympärilläni olevia ihmisiä, alkaa tuntua
siltä, että Karibiasta on tullut Saksan sisämeri. Lisäksi kolmas 70 000 Tons on aivan
kohta. Keikkalavoja on kolme
ja erilaisia ravintoloita viisi. Selitys on,
että risteily-yhtiö tarjosi äkkilähtöä halvalla, kun oli käynyt
selväksi, että laiva ei tule täyteen. Soilworkillä nyt sentään on vähän räjähtävämpääkin
meininkiä, mutta bändin keikka ei oikein lähde isommalla
sisälavalla käyntiin. Risteilyn aikana Napalm Deathin
Danny Herrera pummaa minulta röökiä, Rob Dukes kysyy
tietä tuotantotoimistoon ja Moonspellin Fernando Ribeiro
tulee muuten vaan vastaan joka paikassa.
Laivalla esiintyy myöhempinä päivinä myös suosikkibändini Sólstafir, joka ei oikein tunnu istuvan esiintyjälistaan.
Kun yhytän aurinkokannella rumpali Gummin, mies tokaisee, ettei bändi ikinä sovi joukkoon missään. Kun kaikki matkustajat komennetaan
kokoontumispaikoille turvaohjeistusta varten, kannella on
väljää. Nyt
tunnetuimmat nimet ovat Paradise Lostin, Sepulturan ja
Soilworkin luokkaa. Järjestäjäpulju Ultimate
Music Cruises on aiemmin luotsannut menestyksekkäästi
kaksi 70 000 Tons of Metal -risteilyä, joiden ohjelmistossa
on ollut isojakin nimiä aina Nightwishistä lähtien. Aikataulut
venyvät tuntikausia. Se jos mikä on
hieno ominaisuus.
Vaikka eipä Paradise Lostkaan varsinaisesti äärimetallia
ole. Tässä on yksi risteilykonseptin
hienouksista. Barge to
Hell -konsepti on vähän outo. Olikohan tämä nyt ihan loppuun asti mietitty?
Vaan vähät siitä, täällä ollaan! Kun laiva lipuu satamasta
merelle, on pakko hymyillä. Normiristeilyillä tähän paikkaan on tiukka pukukoodi, mutta
Barge to Hellillä kaikkialle kelpaa ?casual attire?. Mietin,
että 40 bändiä ja 80 keikkaa laivassa neljän päivän aikana
mahtaa olla tuotantoteknisesti aika mielenkiintoinen projekti. läheskään loppuunmyyty. Siihen päälle tietenkin pubit,
kasinot ja laivan lukuisat muut palvelut, kuten fitness centerit
ja kauneushoitolat, joihin lieneekin tulevina päivinä tunkua.
Kyllähän täällä viihtyy.
Meteli päälle
Aurinkokannella huomaan, että päälava ei ole vielä läheskään
valmis. Kun juttelen
Inferno
17
Kelpo mättöä! Soundi on ikävä kyllä jälleen
puuroa. Ei auta kuin toivoa,
että jälkimmäinen keikka kansilavalla torstaina kymmeneltä
aamulla (!) onnistuisi paremmin.
Corrosion of Conformity on vähintään erikoinen valinta
näiden blasthirmujen ja murinaryhmien joukossa. Kerrankos sitä käy morjestamassa
dolffiineja.
Ennen reissua Atlantis-lomaparatiisiin on hiukan aikaa
katsella meininkiä Nassaussa. Kaduilla on jopa joulukuusia. Vaan eipä
siinä, trion miehekäs rock on kansilavalla ihan tervetullutta
vaihtelua. ?Hississä kaksi miestä puhuu toisilleen saksaenglantia,
kunnes molemmat tajuavat olevansa saksalaisia.?
ihmisille, hämmästyttävän moni mongertaa vastaukseksi
englantia ihanalla saksa-aksentilla. Toinen jenkkihemmo puolestaan on tullut risteilylle
nimenomaan yhden tällaisen bändin takia, Hackneydin.
Mayhem on kansilavalla vaikuttava elämys. Ruoka sisältyy risteilyn hintaan, mikä on aivan
fantastista, mutta alkoholijuomista pitää maksaa. Hipsin kaupungille, jonne
pitää tietysti kulkea kauppakeskuksen läpi mennen tullen.
Bahamasaaret ovat historiallisesti olleet kaikenlaisten
lainsuojattomien lymypaikka aina merirosvoista lähtien.
Nykyään paikka on yksi pahamaineisimmista veroparatiiseista,
ja nopeasti käy selväksi, ettei täällä kauheasti lakia kunnioiteta.
Kaupungilla nuoret klopit tarjoavat jet ski -ajelua.
Laivassa varoiteltiin tiukkaan sävyyn, että sellaiseen ei pidä
lähteä, koska jos moisessa katkaisee jalkansa, laivayhtiö ei
vastaa. Itse asiassa valitettavan harva risteilyn keikoista on
soundeiltaan hyvä. Tässä oli yksi onnistuneimmista keikoista, joita risteilyllä näin.
Sepultura vetelee kansilavalla nostalgiapainotteista settiään. Barney Greenway ja Shane Embury
ovat ehkä koko laivan rakastettavimmat ihmiset. Todella suuri sääli. Sivukujalla tulta
pummaamaan tuleva kaveri kyselee, kiinnostaisiko kokaiini.
Ei nyt tällä kertaa.
Noin muuten Nassau vaikuttaa kunnon turistirysältä.
Vähän kuin Kanariansaaret. Rakennukset ovat kummallisia
hökkeleitä, kaupustelijoita ja rihkamaa riittää joka lähtöön.
Tilaan Bahama Mama -drinkin satamabaarista ja tapaan
Mike-nimisen miekkosen Michiganista. Asia on kuten ounastelinkin. Valtaosalla vedoista on myös jonkinlaisia
teknisiä ongelmia. -huudot kaikuvat käytävillä, vahvempikin selkäranka
murtuu.
Artillery saa kunnian olla ensimmäinen bändi päiväsaikaan kansilavalla. Hiukan jännittää, koska ostin eilen mielijohteesta shallow water dolphin
encounter -hässäkän. Uusi rumpali, nuori Eloy Casagrande on
sentään todella kova jätkä.
Pikaisen Rotting Christin kautta joudun jälleen antamaan periksi unenpuutteelle.
Delfiini kainalossa
Keskiviikko 5.12.2012. Aivan kaikkien bändien paitoja ei kuitenkaan ole myynnissä. Bändiin on nykyään vähän vaikea suhtautua. Napalm Deathin ryminä on sen jälkeen vähän toisen sortin miehekkyyttä. Esimerkiksi Sólstafirin paidat puuttuvat,
koska niiden rahtaaminen Islannista olisi tulleineen kaikkineen ollut liian kallista. Kumpaakin
tekisi mieli halata.
Hevikansa on helppoa
Tiistain kuluessa on määrä tehdä myös haastatteluja, ja
saankin jututettavakseni Sodomin Tom Angelripperin. Sen
sijaan Lock Up -rumpali Nick Barkeria ei näy eikä kuulu,
ja vaikka nyhdän miestä hihasta useaan otteeseen risteilyn
aikana, homma ei lopulta onnistu. Taisivat jäädä yöunet vähiin.
Brujerian kansilavamätön jälkeen on Sólstafirin ensimmäisen keikan aika. Pahaksi onneksi nyt käy niin, että tekniset ongelmat
sabotoivat show?n. Kerron
että heviristeilyltä. Hississä kaksi miestä
puhuu toisilleen saksaenglantia, kunnes molemmat tajuavat
olevansa saksalaisia.
Risteilyllä ei ole helppo pysyä selvänä, jos on yhtään perso
alkoholille. Hetken päästä tarjotaan jo pilveä. Harmi.
Muuan jenkkihemmo katselee ohjelmistoa ja tuumaa,
että liikaa saksalaisia bändejä, joista kukaan ei ole koskaan
kuullut. Mike on itsekin rokkimiehiä ja tuskailee
vaimolleen, että ?fuck, we?re on the wrong ship?.
Kaikkialla soivat joululaulut tuovat tunnelmaan tiettyä
surrealismia. Black metalia
Karibian tähtitaivaan alla, mikäs sen mukavampaa, tai oikeastaan absurdimpaa. Soundi voisi olla parempikin, mutta Ribeiran karismalla ja vahvoilla biiseillä pötkii
pitkälle. Miltä näyttää elämä Bahamasaarilla. Kovin kallista lystiä sekään ei ole, ja kun ?beer man, nice one, cold
one. Lämmintä on
pakko olla ainakin melkein 30 astetta.
Surrealismista puheen ollen, tuolla kävelee Shane Embury. En uskalla edes arvata, mitä viikon loma tällaisessa
paikassa maksaa.. Joku ennättääkin jo tiistaina vitsailla risteilyn nimen muuttuneen: ?Barge to Technical Problems."
Ei kuitenkaan anneta sen haitata! Aurinko paistaa, meri
on hyvä, tunnelma parahultainen. Laiva on saapunut Nassaun satamaan. Keikkapaikkana toimii se kaikkein pienin. Todellista hyvän mielen meininkiä!
Hupaisaa on se, että risteilyllä on kaksi Necronomiconnimistä bändiä, sekä kanadalainen ja saksalainen.
Paradise Lostin Stephen Edmondsonin silmäpusseihin
voisi näköjään pukea rintaliivit. Hellhammerin työskentelyä on aina
hieno seurata.
Juttelen yhden baarimikon kanssa, joka kiittelee kuinka
helppoa ja mukavaa on olla töissä tällaisella risteilyllä, kun
kaikki ovat niin tyytyväisiä ja kiitollisia. Tavallisilla risteilyillä ihmisillä on tapana valittaa
pienistäkin, koska odotukset ovat niin korkealla.
18
Inferno
Paitamyyntikojulle tuntuu olevan kymmenien metrien
jono koko ajan. Lisäksi risteilyn järjestävä taho ottaa
kuulemma myynnistä tukevan provision.
Moonspell ottaa isommalla sisälavalla tilanteen haltuun
ilman mainittavampia ongelmia. Kun Sacred Reich ryskää
kansilavalla iltapäivän paisteessa, yleisössä ei liene hahmoa,
jolla suupielet eivät kääntyisi ylöspäin. Hän ihmettelee,
mistä nämä kaikki tatuoidut pitkätukat ovat tulossa. Mies on lievästi sanoen outo näky tällaisessa paikassa.
Ostan satamasta hienon kynttilän muistoksi siitä, että
onpahan täälläkin käyty.
Sitten delfiinireissulle! Seuruetta on vain viisi henkeä.
Atlantis on aivan poskettoman ylellinen ja massiivinen lomakeskus vesipuistoineen, kasinoineen ja tietenkin hotelleineen. Uusia levyjä
tulee ja meininki on sikäli tuore, mutta livenä settilista tuntuu
olevan aina sama
Inferno
19
Miekkoset ovat selvästi tyytyväisiä aamuiseen suoritukseensa, ja Addi on vetänyt jo hyvät kännit.
On hienoa nähdä hemmo niin voitonriemuisena. Kaikkein läskein voittaa.
Possessedilla on kansilavalla kova meininki. Ongelma onneksi korjaantuu nopeasti.
Ja nyt toimii! Soundi on yllättävän selkeä ja bändillä selvästi
näyttämisenhalua tiistain flopin jälkeen. Valkoisen, vihreän ja
punaisen eri sävyissä helottavia väsyneitä naamoja kaikkialla.
Ylipakattuja matkalaukkuja ja edessä tuntien lentomatka
kotiin. Sacred Reichin ja Mayhemin
jälkeen käyn vielä nopeasti katsomassa Municipal Wasten
hyväntuulista kohkausta kansilavalla, mutta kun mekkalasta
ei saa mitään selvää, katson parhaaksi mennä maate.
Loppuhuipennus
Torstai 6.12.2012. Delfiinikouluttaja on kunnon showmies ja vitsiniekka. En
ole yleisesti ottaen ihan varma, mitä tällaisista koulutettujen
eläinten esityksistä pitäisi olla mieltä. Palveluammatissa. Paitsi että vanhat kunnon tekniset ongelmat riivaavat keikkaa pahan kerran, Nick
Holmes laulaa luvattoman huonosti. Jukupätkä. Yleisö on villinä.
Pikkuhiljaa päivä kääntyy iltaan ja risteily saa arvoisensa
päätöksen. Surrea
lis
mi
kierrokset kasvavat. Laiva
tyhjennetään nopeasti ja tehokkaasti. Alan kaivata pohjoista kotimaata ja
talvea.
Tässä on taatusti risteilyn ainoa bändi, jonka rumpalilla
on välillä toisessa kädessä hot rod ja toisessa suti. Sæþór Maríus Sæþórssonin kitara pätkii. Käsittämättömän vahva hahmo.
Viimeisen päivän ohjelmaan sopii pieni kevennys. Ilta oli taatusti yksi elämäni mieleenpainuvimmista.
Seuraavasta aamusta ei ole paljoa kerrottavaa. At the Gates on niin kovassa tikissä, etten ihan ymmärrä,
miksi eivät tekisi uutta musiikkia. Kai ne luulevat, että polttaisin kynttilää hytissä ja pian
palaisi koko laiva.
Huonoa laulua, hyviä vitsejä
Majesty of the Seas lipuu jälleen merelle. Mukava
kaveri. Hyvää itsenäisyyspäivää! Steelfest-porukka on varustautunut reissuun Suomen lipuin. En tiennyt,
että laulaja Jeff Becerraa ammuttiin vuonna 1990 ja mies
toimittaa nykyään huutonsa pyörätuolista käsin. Selvää ei oikein saa,
mutta ei se tämän bändin tapauksessa ole ehkä niin tarkkaa.
Seuraavaksi se maanantaina missattu Paradise Lost! Mutta voi, mikä antikliimaksi se onkaan. Atlantiksen esitteessä
vakuutellaan, että suuri osa paikan tuloista menee ihan oikeaan ja järkevään meriensuojelutyöhön. Olo on haikea,
mutta onhan tässä vielä tämä ilta ja yksi kokonainen päivä.
Napalm Death takoo toista keikkaansa kansilavalla ja on
ihan yhtä mahtava kuin sisälavallakin. Tässä sitä ollaan, Sólstafirin jannut,
Greg Mackintosh ja minä. Toivottavasti näin on.
Seurueemme halailee ja pussailee Wee Tee -nimistä delfiiniä, joka on kuulemma Atlantiksen johtava uros. Mutta kaikilla taatusti hyvä mieli.. Lyöttäydyn Sólstafirin Addin ja basisti Svavar
Austmannin seuraan. Pitäisiköhän jonkun
Jens Bogrenin lähteä miehen sparraajaksi kiertueille?
Ärsyttää, kun Greg Mackintosh soittaa täydellisellä
soundilla ja on käsittämättömän karismaattinen lavahahmo,
mutta vieressä Holmes munaa ininällään koko homman.
Onneksi mies on sentään armoitettu stand-up-koomikko.
Miltei jokainen bändi vetää tänään jo toista keikkaansa.
Käyn vilkuilemassa nostalgiapäissään meuhkaavaa At the
Gatesiä. Kello on varttia
vaille kymmenen ja koko kannella yhteensä ehkä 40 ihmistä,
bändi ja tekniikka mukaan lukien.
Kun keikka alkaa, pelkään pahinta. Björlerin veljeksille ei varmaan kannata mennä nyt
viisastelemaan mitään The Hauntedista tai Peter Dolvingista. Sitä voi näköjään
31-vuotiaanakin olla täpinöissään kuin pikkutyttö.
Vielä vähän Behemothia ja yleistä bailaamista, kunnes
nukkumaan. Call the captain NOW!?
Baarissa törmäämme Greg Mackintoshiin. Joudun jättämään ostamani kynttilän
virkailijalle, mutta hän lupaa että saan sen takaisin kun lähden. Tuomaristossa ovat muun muassa Rob Dukes
ja Fernando Ribeiro. Vaikka biisit ja soitto on
priimaa, keikasta jää outo olo.
Moonspell on kansilavalla yhä kova, mutta soundi on selvästi eilistä keikkaa paskempi. Opas kertoo, että osa paikan delfiineistä on roudattu tänne New Orleansista, jossa Katrinamyrsky tuhosi erään vesipuiston totaalisesti vuonna 2005.
Kun palaamme lopulta laivaan, edessä on taas perusteellinen turvatarkastus. Sillä lailla.
20
Inferno
Jos pitäisi listata elämäni kummallisimmat hetket, tämä
pääsisi aika korkealle. Kannella järjestetään iltapäivällä ?belly flop contest?, jossa läskit
kilpailevat siitä, kuka hyppää tyylikkäimmin mahalleen uima-altaaseen. Onnellisena. Hiippailen aamukahvi kourassa kansilavalle, jossa Sólstafir tekee soundcheckiä. Hän pysähtyy juttelemaan jokaiselle vastaantulijalle, etenkin naisille,
eikä miehen karheaa ääntä voi olla kuulematta.
Kaksikko haluaisi soittaa laivan aulan flyygeliä, mutta se on
lukossa eikä henkilökunta yrityksistä huolimatta löydä avainta.
Addi yrittää parhaansa: ?Here are two drunken Icelandic guys
who want to play the piano. Kun Köld starttaa,
silmäkulmat kostuvat. Laulajakitaristi Addi on oma, pidättelemätön itsensä. Se ei menoa
haittaa, päinvastoin