Lördag 12 juli 2025 Åbo Underrättelser 2 FÖLJ OSS PÅ SOME! @abounderrattelser
Logga in på åu.fi och klicka upp e-tidningen!. Här möter minister Sari Essayah skärgårdsborna Hotell i skärgården utsatt för bedrägerier 4 Nyheter. FOTO:NORAHANSÉN 8–9 Nyheter. Rolig barnteater: Mamma Mu cyklar 14.7 Nagu 15.7 Houtskär 16.7 Korpo 17.7 Pargas Info & biljetter: estrad.fi Endast förköp! Lokala nyheter när du vill och var du vill – vi är där du är . Skärgårdshotell vittnar om bedrägerier och suspekt beteende från personer som utger sig för att vara betalande kunder. 10 Ledare. Dags att reflektera över din framtid – innan du måste Lördag12juli2025 +23° . ÅBO UNDERRÄTTELSER • www.åu.fi Grundad 1824 Lösnummer: 4,50 € Nummer: 131 Vecka 28 Jordoch skogsbruksminister Sari Essayah på plats i Pärnäs, med förbindelsefartyget m/s Utö i bakgrunden
Helikoptrarna flög nära varandra. Två motorbåtar kolliderade i farleden på Kasnäs södra sida på torsdagseftermiddagen, meddelar Västra Finlands sjöbevakningssektion. En person ska ha blivit lindrigt skadad. Linn Schönberg linn.schonberg@aumedia.fi Bedrägerier på skärgårdshotell – bokningar från falska företag Mikael Granqvist på Hotell Stallbacken har varit med om olika former av bedrägeri. Till exempel överlåter man inte längre rumsnycklar till någon innan betalningen är gjord. Strax före kollisionen flög den röda helikoptern (registernummer ES-ETR) till vänster om den svarta helikoptern (registernummer OE-XOS). Vi vet inte varför. Helikoptrarnas position i förhållande till varandra förändrades under flygningen, vilket innebar att helikoptrarna flög turvist i täten på rutten, säger undersökningsledare Janne Kotiranta i pressmeddelandet. Fem personer befann sig ombord, tre personer i den ena och två i den andra. Bilderna är från den tekniska olycksutredningen. FOTO:PRIVAT Minna Alakoski på Hotell Sandvik har också erfarenheter av konstiga mejl. Jag har lärt mig att känna igen sådana men det är inte lätt att lära personalen det. – Vi ska ännu granska flygrutten. – Men vi har lite dåliga erfarenheter av polisen. De har ett laboratorium där det är möjligt att demontera minneskretsarna. Deras avstånd till varandra varierade från några hundra meter till kortare avstånd under flygningen. – Vi får sådana mejl varje vecka. Stallbacken har råkat ut för kunder som gjort märkligt stora inköp och sedan bett att få fakturan skickad till sitt företag. För det mesta är det utländska namn, men en gång kom det ett mejl från ett finskt namn. Helikoptrarna störtade i Eura, kring 100 kilometer norr om Åbo, lördagen den 17 maj. – Vi får sådana ungefär en gång i veckan. Klockan 14.00 skickades patrullen från Hitis sjöbevakningsstation till platsen. Vi har diskuterat frågan med våra franska kollegor. Roller, avstånd och så vidare har definierats före flygningen och följs, säger han. I själva verket kommer mejlen från bedragare som låtsas vilja boka rum, och ofta finns det suspekta länkar i mejlen som avsändaren vill att man ska klicka på. Polisen utreder olycksorsaken. Olycksutredningscentralen (Otkes) fortsätter utreda olyckan där två helikoptrar krockade och störtade i Eura. – Företagen hade så konstiga namn så jag kollade upp var det var. Den röda helikopterns videokamera förstördes i branden och den andra helikopterns kamera fungerade inte. Delar av helikoptrarna spreds ut på ett stort område i skogen norr om Eura flygplats. Senast hände det i mars eller februari, säger han. Också Skärgårdscentret Korpoström har fått konstiga mejl från personer som har försökt göra bokningar i både hotellet och restaurangen. Han menar att sådana personer ofta är medellösa och kan vara samhällströtta. Enligt sjöräddningens inlägg på plattformen X fanns totalt sex personer ombord på de två båtarna. Då insåg jag att det inte var på riktigt, säger ägaren Minna Alakoski. Trots att hon klarade sig undan menar hon att det alltid kan finnas en risk att någon ändå går på bedrägerierna och därmed förlorar pengar. De två helikoptrarna var på väg till en flygplats i Tallinn och befann sig på cirka 200 meters höjd då de krockade norr om flygplatsen i Eura klockan 12.34. I maj rapporterade Turun Sanomat om hotell i skärgården som blir utsatta för bedrägeri och lurendrejeri. Helikoptrarna förstördes och blev oanvändbara. Senast hotellet fick ett sådant meddelande innehöll det allt som ett riktigt mejl gör – namn, adress, logotyp, upphovsrätt och så vidare. Exempelvis leder den som har ansvar för att leda under hela flygningen. Helikoptrarna saknade också färdskrivare (FDR), mera allmänt kända som svarta lådor. Till följd av kollisionen lossnade helikoptrarnas stabilisatorer och huvudrotorerna gick sönder. – Vid formationsflygning förblir gruppens muntliga meddelanden via en gemensam radiokanal, flygningens form och avståndet mellan medlemmarna de samma som man har kommit överens om. – Vi låter dem bara komma. Också Labbnäs semesterhem i Dragsfjärd får mejl som ser ut att vara riktiga bokningar fast de inte är det. Säkerhetsutredningen tar mellan nio och tolv månader. Mikael Granqvist på Hotell Stallbacken säger att han blev rådd att göra en polisanmälan om det är fråga om något allvarligare. Vi har radardata men ska analysera den och jämföra den med annan data. Vi försöker att inte trycka på länkarna, säger Ina Tamminen, som arbetar på hotellet. Den lindrigt skadade personen transporterades för att undersökas av akutvården. På Hotell Sandvik på ön Pensar i Nagu har man fått mejl från personer som har försökt göra bokningar i företags namn. De är allmänt dåligt formulerade och innehåller ofta flera språk i samma mening, säger Li Hynynen som arbetar på Skärgårdscentret. – Helikoptrarna hade ingen röstinspelning (CVR). Det kan handla om alla möjliga former av bedrägeri, till exempel att kunder inte betalar för sina vistelser eller att någon bokar ett hotellrum för att sedan avboka i sista stund med en påhittad orsak. Bägge båtar kunde fortsätta för egen maskin till Kasnäs. – Det händer inte ofta, men när det händer är det tråkigt. Stallbacken är långt ifrån det enda hotellet som har erfarenhet av sådana här mejl. Kotiranta säger att det inte kan betraktas som om olyckan hade att göra med formationsflygning, även om ämnet har diskuterats offentligt efter händelsen. Ingendera av båtarna fick några större skador vid krocken. Även polis och akutvårdare larmades. Ett företag som det senare visat sig att inte existerar. Mikael Granqvist, som äger Hotell Stallbacken i Nagu, har erfarenhet av just det här. I stället hade båda helikoptrarna en videokamera som spelade in händelser i cockpiten, så man kan inte säga att det inte fanns röstinspelning i cockpiten, eftersom det fanns en videokamera. – De blir bara skickligare och skickligare. Den röda helikoptern svängde till höger och vände norrut vid flygplatsen och den svarta helikoptern fortsatte i nordvästlig riktning. Den röda helikopterns stomme totalförstördes i branden som uppstod. Hotellet får också mejl som ser ut att vara realistiska bokningsmejl från bokningstjänsten Booking.com. Inte ens med hjälp av internationella samarbetspartners har vi än så länge kunnat få data från kameran för att kunna använda i utredningen, säger Kotiranta. Bränsle och olja spred sig i terrängen. Dessutom fortsätter utredningen av helikoptrarnas skick och frågor som rör piloternas flygning, såsom licenser och erfarenhet. Alla dog. – Problemet är att det inte går ut över samhället utan över företagaren. Vad man borde göra åt det här är oklart. När det gäller mejlen gör hotellen inte så mycket. Annina Suominen Nya besked om utredningen av helikopterolyckan i Eura Helikoptrarna kraschade i Eura i maj. Naturligtvis kan vi inte säga om vi kommer att få ytterligare information, säger Kotiranta. Hotellet har tagit till åtgärder för att förebygga att det här fortsätter. Kimitoön. – Helikoptrarna hade dock andra inspelningssystem relaterade till navigering och automation (inklusive den så kallade autopiloten), och utredningen av deras delvis förstörda minneskretsar fortsätter. Helikoptrarna kolliderade i luften. FOTO:MIKAELHEINRICHS Raseborg Hotell i skärgården vittnar om bedrägerier och suspekt beteende från personer som utger sig för att vara betalande kunder. Ibland är de lite roliga att läsa, säger Li Hynynen. Otkes fortsätter med den tekniska undersökningen av vraken, hur skadorna uppstod och rutten. De har inte tillräckligt med resurser för att ta tag i sådant här. FOTO:OLYCKSUTREDNINGSCENTRALEN Åbo Olycksutredningscentralen har publicerat en mellanrapport om helikopterolyckan där två helikoptrar krockade och fem personer dog. Båtkrock söder om Kasnäs – en lindrigt skadad Lördag 12 juli 2025 Åbo Underrättelser 4 Nyheter. – Strax före olyckan flög båda helikoptrarna nordväst mot flygplatsen i Eura
Sanna Järvensivu, ledande hälsovårdare på Milli, berättar att behovet av trygga rum är stort. Kristoffer Nöjd kristoffer.nojd@aumedia.fi Man dömdes för våldtäkt i bostad i Hangö Västra Nylands tingsrätt i Ekenäs. Kärnan i Millis arbete är bemötandet. I fjol ålade tingsrätten SL Yhtiöt att betala cirka 5,5 miljoner euro till Toriparkki. Sanna Järvensivu belönades 2023 för sitt banbrytande och långsiktiga arbete med att förbättra vården för personer som injicerar droger och för att minska narkotikarelaterade dödsfall. Förhoppningen är att det ska göra hjälpen mer tillgänglig och samordnad. På morgonen hade dock kvinnan vaknat av att mannen hade fingrarna i hennes slida och därefter ett samlag med henne som hon inte hade gett sitt samtycke till. Domen har inte vunnit laga kraft. Att se varje individ som en människa, inte som ett missbruk, är grundläggande. Under coronapandemin började fler unga söka sig till verksamheten. Vissa klienter återvänder efter flera år för att berätta hur deras liv förändrats. För att förbättra situationen för kvinnor och könsminoriteter inom drogvärlden har Milli, rådgivningen för personer som använder droger i Åbo, infört särskilda mottagningstider för dessa grupper. Det visar att även små insatser kan ha stor betydelse. Det är en oroväckande trend, säger Järvensivu. – På sjukhusområdet är det lättare att vara anonym. För vissa kan det kännas tryggare. Vi vill skapa en miljö där de kan känna sig trygga. Samtidigt har Milli sett en förändring i klientprofilen. Samtidigt existerar ett stort problem bland kvinnor och könsminoriteter som använder droger. Bolaget använde beloppet för att minska sina skulder. Line Rehn line.rehn@aumedia.fi Satsar på trygg vård för droganvändande kvinnor och könsminoriteter Rena sprutor. Att kunna samarbeta direkt med andra professionella är en stor fördel, säger Järvensivu. FOTO:LINEREHN Åbo Kvinnor, könsminoriteter och unga är särskilt utsatta inom drogvärlden. FOTO:LINEREHN Tidigare år har det varit lugn stämning på Milli, men efter coronapandemin har välmåendet bland Millis kunder blivit sämre. Några har blivit drogfria, fått bostad eller börjat arbeta igen. Genom att dela ut rena instrument försöker man förhindra att sjukdomar som till exempel hiv och hepatit sprider sig. Enligt bolaget tecknade parterna aldrig något avtal trots ett intentionsavtal. Trots utmaningar, som minskade resurser och stigande trösklar inom vården, fortsätter Milli att vara en viktig punkt för många människor. – Det första steget är att skapa förtroende. I slutet av året flyttar Milli till nya lokaler i Tallbacka, där flera aktörer inom missbruksvård samlas under samma tak. Järvensivu har spelat en avgörande roll i att skapa lättillgängliga och samordnade hälsotjänster under ett och samma tak i Åbo. – Det bästa med jobbet är mötet med människorna. Utöver villkorligt fängelse 50 timmar samhällstjänst ska mannen betala kvinnan sammanlagt 6 000 euro för tillfälliga men och lidande. FOTO:KRISTOFFERNÖJD Hangö En man på knappt 30 år har dömts till 1 år och 8 månaders villkorligt fängelse och 50 timmars samhällstjänst för en våldtäkt som skedde i hans bostad i Hangö i juni 2021. Mannen nekar till brott. Å andra sidan beaktar rätten att våldet varit mycket lindrigt och att det med beaktande av omständigheterna främst varit frågan om att mannen utnyttjat målsägandens försvarslösa tillstånd. Efter en vända i hovrätten har parterna kommit överens om förlikning. I dag är det inte ovanligt att 18–20-åringar dyker upp och även minderåriga har i allt större utsträckning börjat använda droger. FOTO:MONICAFORSSELL Sanna Järvensivu har arbetat på Milli sedan 2014. Mannen hade ändå med våld fortsatt gärningen fast målsäganden försökte förhindra honom och det använda våldet var enligt rätten tillräckligt för att bryta målsägandens vilja. Milli delar ut rena sprutor och nålar åt drogberoende som injicerar narkotika. SL Yhtiöt ska även betala rättegångskostnaderna i hovrätten, kring 35 000 euro. Priset, som bär namnet ”Ihmisen parhaaksi”, som på svenska kan översättas till ”För människans bästa”, delas ut varje av år Finlands Sjukskötare rf. Byggbolaget SL Yhtiöt ska betala torgparkeringsbolaget Turun Toriparkki 5,5 miljoner euro efter en tvist om parkeringsplatser, skriver Yle Turku. Åbo Underrättelser Lördag 12 juli 2025 Nyheter 5. Vi får vara en del av deras resa, ibland bara för en stund, men den stunden kan betyda allt, säger Järvensivu. Verksamheten inkluderar även att förebygga och behandla infektioner. Eftersom målsäganden var chockad, sömndrucken och rädd och därför inte kunde försvara sig eller utforma eller uttrycka sin vilja, anser rätten att mannen har gjort sig skyldig till våldtäkt Gärningen kan enligt rätten anses särskilt klandervärd då våldtäkten utförts dels med fingret och dels som ett oskyddat samlag med könsorganet. Milli är ett lågtröskelrådgivningscenter, vilket betyder att personer kan komma dit utan krav på nykterhet. – De berättelserna ger oss styrka i jobbet. Hon betonar att det är viktigt att unga får hjälp snabbt, innan problemen hinner bli alltför svåra. Västra Nylands tingsrätt ansåg att gärningen hade inletts då målsäganden sov och därmed var i ett försvarslöst tillstånd. Tvisten gällde om parterna hade kommit överens om försäljning av 110 parkeringsplatser. De senaste åren har droganvändningen ökat, speciellt bland unga. Även om flytten innebär att verksamheten inte längre finns i centrum, ser man också fördelar. Utöver villkorligt fängelse 50 timmar samhällstjänst ska mannen betala kvinnan sammanlagt 6 000 euro för tillfälliga men och lidande. Rätten beaktar också att mannen och kvinnan hade haft sex i samförstånd på natten ”även om ett tidigare samlag naturligtvis inte innebär ett samtycke till ett nytt samlag”. SL Yhtiöt bestred kraven. Toriparkki ansåg att man hade kommit överens om att SL Yhtiöt löser in 110 platser i grottan under salutorget. – Många klienter har komplexa behov. – Kvinnor och personer från könsminoriteter utsätts ofta för våld, utnyttjande och diskriminering inom drogvärlden. De könsspecifika mottagningstiderna är en del av arbetet för att minska risken för våld och förbättra tillgången till vård. – Många har redan hunnit fastna i ett tungt missbruk. De är mer utsatta för farliga situationer, jämfört med män. Rätten ansåg att mannen utnyttjat målsägandens försvarslösa tillstånd och dels våld. ÅU Yle: Tvist om parkeringsplatser i grottan under salutorget löst Åbo Tvist om parkeringsplatser ledde till att den ena parten får punga ut med 5,5 miljoner euro. På rådgivningen Milli i Åbo arbetar man för att möta deras behov med respekt, låg tröskel och samordnade insatser. När vi vet att vissa grupper har svårare att söka hjälp, måste vi skapa särskilda strukturer som möter deras behov, säger Järvensivu. När människor känner sig respekterade, blir det också lättare att prata om sina behov och kanske ta emot hjälp, säger Järvensivu. Här erbjuds bland annat rena sprutor, hälsovård, testning för infektioner, samtal och stöd. – Det handlar om att sänka tröskeln ytterligare. Mannen och den målsägande kvinnan träffades på Casinostranden på kvällen den 20 juni och de hade senare gått till hans bostad där de hade sex i samförstånd
– När ett projekt i den här storleken blir klart så syns det klart i Finlands exportstatistik, säger Leinonen. – Jo. Fartyget, som är ungefär fyra gånger större än Viking Grace som byggdes på samma varv, kastar loss i mitten av juli och inleder trafik på Karibien från hemmahamnen Port Canaveral i Florida. FOTO:KALLEGRÖNROOS Åbo Meyervarvet överlät Star of the Seas, det andra fartyget i Iconklassen, till beställaren Royal Caribbean International. Kryssningsresenärer brukar i allmänhet tillbringa en vecka ombord på den här sortens kryssningsfartyg. Projektchef Jaakko Leinonen berättar att omkring 50 000 människor har bidragit till bygget, och att nittio procent av planeringsarbetet har varit finländskt. På en annan våning finns en promenad med levande palmer, en amfiteater för vattenakrobatik, en traditionell teaterscen med 1 200 sittplatser och omkring 40 olika restauranger. I ett pressmeddelande skriver Meyer att Star of the Seas innebär ett betydande steg mot den gröna omställningen, som bolaget skriver att är dess främsta konkurrensfördel – Dels har vi investerat på energisidan i varvet för att få en grönare energiförsörjning, och det finns dessutom väldigt många delar ombord för att hela tiden göra fartygen bättre på den sidan, säger Lindholm. Vi kunde eventuellt nå det redan tidigare, men det är frågan om tillgången till bränsle, säger Kulovaara. FOTO:KALLEGRÖNROOS Meyer Turkus projektchef Jaakko Leinonen betonar den finländska arbetskraften och expertisen i byggandet av lyxkryssaren. Ombord på Star of the Seas finns åtta olika temaområden, som bland annat inkluderar en vattenpark med världens största simbassäng ombord ett fartyg. – Det innebär att vi måste börja anpassa hela teknologin. I dem finns också var sin liten skylt i hissgolven som berättar vilken veckodag det är. Fartyget är det andra i Icon-serien som byggts på Åbovarvet. Åbovarve abt Meyer Turku överlät kryssningsfartyget Star of the Seas till rederiet Royal Caribbean International på torsdagen. De första flyttade in redan i maj, då var de femhundra. Lördag 12 juli 2025 Åbo Underrättelser 6 Nyheter. I det här skedet bor omkring två tusen besättningsmedlemmar ombord på fartyget för att se till att allt fungerar ombord. Upp till 7 600 passagerare får plats på fartyget. En stor del är tekniska lösningar men en ännu större del handlar om vilka bränslen vi använder, säger han. Kryssarens hemmahamn är Port Canaveral i Florida, USA. Båten är ändå byggd för att passagerarna inte ska tänka på tiden; det finns inga klockor ombord för passagerarna, förutom i hissarna. – Star of the Seas är den största enskilda industriprodukten som någonsin har byggts i Finland, säger Meyer Turkus vd Casimir Lindholm i ett pressutskick. Harri Kulovaara, som representerar rederiet Royal Caribbean Group, säger att man från rederiets sida har bestämt sig för att ha ett utsläppsfritt fartyg om tio år, alltså år 2035. Star of the Seas är det andra fartyget i en serie på åtminstone fyra fartyg som Åbovarvet levererar åt amerikanska Royal Caribbean Group. Star of the Seas klar på rekordtid – stig ombord på lyxkryssaren som byggts i Åbo Snart bär det av till andra sidan jorden. FOTO:KALLEGRÖNROOS Ljust och luftigt inne på Star of the Seas. Bassängen på bilden är den största i världen på ett fartyg. FOTO:KALLEGRÖNROOS Det råder inte brist på simbassänger på lyxkryssaren
Nu säljs verksamheten och båthamnen ska drivas vidare med nya krafter. . Pasi Raitala som driver många företag, bland annat Culatum, har lagt det högsta budet på småbåtshamnen. Av vilken anledning valde ni att sälja båthamnsverksamheten och utarrendera området. . FOTO:KALLEGRÖNROOS Royal Caribbean Group samarbetar bland annat med Wärtsilä för att hitta hållbara lösningar inom fartygstrafik, berättar Harri Kulovaara. – Jag har redan en lista på det jag hade tänkt göra, men först ska vi få igenom affären. Min plan är till exempel att förbättra rampen och snygga till stranden, speciellt där man drar upp båtar. Det tidigare fartyget i samma serie, Icon of the Seas, överlämnades år 2023, medan de två resterande ska överlämnas år 2026 och 2027. – Jag vill inte kommentera politik. Längd: 365 meter . . Området omfattar tre bryggor, inklusive bommar och bojar för 90 båtplatser. Raitala har tillbringat sin barndom i Åbolands skärgård och värnar om att naturen och områdena ska hållas i fint skick. Kyrkofullmäktige föreslår honom som ny ägare för verksamheten. Jag vill även renovera förrådsbyggnaden så den kan användas bättre, säger Raitala. – Vi gör ett så gott jobb som möjligt. Ifall den här handelspolitiken kan komma att påverka det finskamerikanska fartygssamarbetet tiger ändå både Royal Caribbean och Meyer om. FOTO:PRIVAT Raitala är bosatt i Åbo men åker till Korpo nästan varje vecka. . Passagerare: 7 600 . Vi kan inte påverka politiken på något sätt, så vi blandar oss inte i, säger Lindholm. Bruttotonnage: 248 655 . Karlsson berättar att det finns ett stort renoveringsbehov vid hamnen – bryggorna borde förnyas och en bredare investering skulle göra stor nytta. Hur har du tänkt utveckla verksamheten vidare. FOTO:KALLEGRÖNROOS Fakta Star of the Seas . Det händer många saker i världen för tillfället, men jag tror att saker och ting kommer att ordna sig med tiden, säger Kulovaara. Priset låg slutligen på 177 000 euro. – Vi är nöjda med anbuden och även priset som båthamnens verksamhet såldes för, säger Karlsson. – Någonstans är vi ju tyvärr tvungna att välja bort saker, och vi kom fram till att båtplatsuthyrningen inte längre är en del av församlingens kärnverksamhet, säger Karlsson. Nora Hansén nora.hansen@aumedia.fi Ny entreprenör har stora planer för småbåtshamnen i Kuggviken i Korpo Kuggviken. Besättning: 2 350 . – Jag vill sköta om stället. FOTO:PRIVAT Pargas Gemensamma kyrkofullmäktige i Pargas kyrkliga samfällighet har valt att konkurrensutsätta verksamheten i småbåtshamnen i Kuggviken i Korpo. Flaggstat: Bahamas Prästgårdens småbåtshamn har tidigare skötts i församlingens egen regi. Affären planeras vara klar i mitten av augusti. Småbåtshamnens verksamhet drivs vidare av en ny person. Det var inte direkt fattigt med anbud på båthamnen bland de fyra budgivarna och Jim Karlsson, fastighetschef på församlingen, känner sig nöjd med resultatet. Kryssarens hemmahamn är Port Canaveral i Florida, USA. Åbo Underrättelser Lördag 12 juli 2025 Nyheter 7. . Majoriteten av fartygen som Meyer bygger åt Royal Caribbean byggs alltså under USA:s president Donald Trumps andra mandatperiod, som för EU främst har definierats av hot om höga tullavgifter och en allmänt virrig handelspolitik. Skrovbredd: 48,5 meter (vattenlinjen), 57,8 meter (överbyggnaden), 65,8 meter (kommandobryggan) . . Samtidigt får han arrendera området där hamnen och parkeringen finns i 10 år. Katarina Pada katarina.pada@aumedia.fi Kalle Grönroos kalle.gronroos@aumedia.fi Snart bär det av till andra sidan jorden
Ingrid visar runt och nämner att en allmän badstrand saknas, allt markområde vid vattnet är privatägt. Tiina Johansson, företagare på Jurmo, säger att taxibåtarna spelar en viktig roll i skärgårdstrafiken – särskilt när förbindelseturerna inte räcker till. På bryggan står Wilma och Markus Johansson med sin dotter Ebba, snart fyra månader – just nu det enda barnet på hela ön. Ett flertal uttrycker också oro över hur ett nytt betalningssystem skulle påverka öarnas tillgänglighet, både för turister och fastboende. På Aspö blir mottagandet ännu mer färgstarkt. När vi kliver ombord på förbindelsebåten är det ganska trångt. Det gör förbindelsetrafiken i skärgården ganska unik, säger Essayah. Efter en dryg timmes färd från Pärnäs lägger förbindelsebåten till vid vårt första stopp: Nötö. Medan vi står och väntar på färjan spanar minister Essayah ut över hamnområdet. Jordoch skogsbruksminister Sari Essayah är inbjuden för att bekanta sig med skärgården – med Jurmo som dagens slutdestination. Spelmän från Aspö spelmän står redo med bland annat fioler och dragspel när vi kliver i land. Samtidigt konstaterar hon att priset för att anlita en taxibåt ofta är högt, vilket kan begränsa tillgängligheten för många. Stämningen ombord är munter. – Att åka taxibåt från Jurmo kan kosta upp till 500 euro, säger Johansson. Jordoch skogsbruksministeriet har tillsatt en utredning för att ta reda på hur ett avgiftssystem i skärgården skulle kunna se ut och vad det skulle kosta. Essayah anländer i Statsrådets svarta Mercedes. Han är tacksam för dagens lugna förhållanden efter en lång tid med mycket blåst på sjön. Barnfamiljer, hundar, cyklar och alla möjliga sorters väskor samsas på kajen i väntan på förbindelsebåten, som ska ta oss hela vägen ut till Jurmo. På kajen råder fullt av liv, folk skyndar sig från båten i olika riktningar och flera fyrhjulingar med kärror möter båten för att hämta leveranser. På kajen i Jurmo får vi ett varmt bemötande än en gång, Klas Mattsson och flera andra personer står på bryggan och väntar på ministern. Hon betonar att skärgården och landsbygden är prioriterade områden för regeringen, men påminner också om att budgetramarna sätter gränser. Uppe på bryggan hälsar vi på kapten Mike Sukala, som har varit kapten för förbindelsebåten i 5 år. FOTO:NORAHANSÉN Pärnäs Skärgårdsvardag, förbindelsetrafik och taxibåtspriser stod i fokus när jordoch skogsbruksminister Sari Essayah besökte Jurmo. Minister Sari Essayah mötte skärgårdsborna Gruppen samlad vid färjfästet i Pärnäs innan avfärd. (fv) Janette Lagerroos, Mikael Granlund, Pasi Roos, Tiina Johansson, Christer Friis, Niina Hemming, Tom Simola, Sari Essayah, Nina Söderlund och Alarik Repo. På plats finns Pargas stadsdirektör Tom Simola, Tiina Johansson som driver Jurmo Inn, Pargas näringslivschef Niina Hemming och Nina Söderlund, aktiv i Finlands Öar och i den statliga skärgårdsdelegationen. – Det skulle ju vara trevligt med ett litet 4H-kafé här, säger hon. Även livsmedelsförsörjningen lyfts i samtalet, liksom behovet av att stödja små och medelstora företag i skärgården. Stämningen är som i en sommarfilm. – Vi måste se till att det är möjligt att leva och verka i hela landet året om, inte bara i städerna, säger Essayah. Enligt Essayah diskuteras olika modeller, bland annat om avgiften endast skulle gälla turister eller fritidsboende, men det finns ingenting som är konkret bestämt ännu. Vimplar fladdrar från segelbåtarnas master, vattnet ligger spegelblankt och musiken hörs över hela viken. En central fråga som tas upp ett flertal gånger under dagen är det pågående förslaget om att införa avgifter om förbindelsebåtarna. Sex av dem betar i en hage nära bybutiken. Något litet ställe där man kunde köpa en kaffe medan man väntar på båten. Skärgårdsberättelserna avlöser varandra – ofta är det Christer Friis från Houtskär som står för dem. Lördag 12 juli 2025 Åbo Underrättelser 8 Nyheter. – Det är tyvärr första sommaren som kaféet i Pärnäs har stängt, svarar Tom Simola. – Det finns ingen som tycker det är konstigt att tåg och bussar kostar i resten av Finland. Det är gott om folk nere i hamnen. Med är också Christer Friis, som varit engagerad i skärgårdspolitiken i många år, samt prästen Janette Lagerroos och kantorn Mikael Granlund – de ska hålla andakt och vigsel på Jurmo senare under dagen. Essayah klappar med i takt med musiken. Essayah lyssnar aktivt när färjförbindelser, vintertrafik och servicenivåer i skärgården diskuteras. Essayah får kliva över en stor, sovande hund på väg till rummet där det serveras smörgåsar och dryck. – Synd att vi inte kunde stanna längre, tycker flera. – När vi ropade ”Ubåt på babord sida!” sprang förstås alla passagerare över till samma sida – hela båten lutade så kraftigt att vi fick säga i högtalarna att de måste gå tillbaka, berättar Björk och alla skrattar. Solen står redan högt över Pärnäs färjfäste, trots att klockan bara är strax efter halv elva. Paret Sundbom har också nästan 130 får. Pasi Roos, säkerhetsoch trafikdirektör för Finferries, är också med för att se till att gruppen tar sig runt på förbindelsebåten så smidigt som möjligt. Essayah hälsar på Ingrid och Jim Sundbom, som driver Nötöboden vid hamnen. Edward Björk, däcksman på förbindelsebåten berättar att de hade fick syn på en svensk ubåt på radarn på vägen till Jurmo för några veckor sen
Båten går betydligt snabbare än förbindelsetrafiken, resan tillbaka till Pärnäs tar drygt en timme och kontrasten märks tydligt. Helhetsmässigt är läget ändå lugnt, och samtliga observationer har gällt små mängder. Hon bestämmer sig direkt för att köpa en Jurmokeps som ett minne från ön. Jordoch skogsbruksminister Essayahs besök blev en möjlighet för både lokalbefolkning och aktörer i skärgården att lyfta fram konkreta behov – och för ministern att lyssna på plats. Det meddelar Fifax Oyj i ett pressmeddelande. Efter dagens program väntar taxibåten Myrskylintu, med Niklas Melén vid rodret. Sedan förra veckan har det alltså observerats alger på två nya ställen, meddelar NTM-centralen i Egentliga Finland. FOTO:NORAHANSÉN Präst Janette Lagerroos håller andakt i Jurmo kapell. Det åländska fiskodlingsbolaget Fifax som är börsnoterat har begärt sig själva i konkurs. Dystert slut för åländskt fiskodlingsföretag Fifax led bland annat av ett virusutbrott under sommaren 2022. Bolaget har inte tillräckligt med finansiering som krävs för att fortsätta med saneringen. Cyanobakterierna är här – än så länge små mängder Sjöräddningsbåten Jenny Wihuri vid kajen på Jurmo. Ansöker om konkurs. Fifax har landbaserade fiskodlingar i Eckerö. Arkivbild. FOTO:NORAHANSÉN Åland. Det ligger i Fifax, dess borgenärers och ägarnas bästa intresse att det odlade fiskbeståndet kan säkras. FOTO:NORAHANSÉN Trångt på bryggan under ministerns korta besök på Aspö. När Fader vår läses i slutet blandas finska och svenska tydligt i rummet. – Det här var en väldigt givande dag, säger hon Dagen efter väntar ett möte med statsrådet i Helsingfors. Nora Hansén nora.hansen@aumedia.fi Mike Sukala, kapten på förbindelsebåten m/s Utö. Ansökan ska lämnas in till Ålands tingsrätt. Andakten hålls av Lagerroos och Granlund. FOTO:NORAHANSÉN Tiina Johansson visar minister Essayah runt på Jurmo. Finlands sjöräddningssällskap är även på plats och Essayah kliver ombord på räddningskryssaren Jenny Wihuri. Runt bordet diskuterar Essayah både vardag och politik med lokalbor från Jurmo. Taxibåtarna och tillgången till service står högst på agendan, men samtalet rör även hur förbindelsen till ön fungerar. FOTO:NORAHANSÉN Taxibåten Myrskylintu tog sällskapet tillbaka till fastlandet. Flera uttrycker att trafiken överlag är välfungerande – särskilt måndagar till onsdagar då turerna är fler. Essayah konstaterar att det gick förvånansvärt smidigt att hålla andakten på två språk. FOTO:NORAHANSÉN Minister Essayah besöker en fårhage på Nötö. FOTO:JONASEDSVIK Sydvästra Finland. Fifax styrelse har därför bestämt att ansöka om konkurs. – Vi brukar ofta turas om med språken och ta ett i taget, det är inte ofta det flyter på så här bra på två språk, säger Lagerroos Efter besöket i kapellet leder Tiina Johansson en liten vandring upp till Jurmos högsta punkt – som inte är särskilt hög, men ändå bjuder på vidsträckt utsikt över stenlandskap och hav. Majoriteten av bolagets borgenärer stöder förfarandet. När vi anländer till Pärnäs hamn tackar Essayah för sig. Markus Helaniemi berättar om deras verksamhet och vilka typer av uppdrag de oftast utför. Tisdagar är idealiska för dagsbesök. På havsområden har blågröna alger observerats vid Iso Marjakari utanför Nystad och vid Kärmäläinen i Nådendals skärgård. Besöket fortsätter med andakt i det lilla kapellet, en dryg kilometer från var förbindelsebåten tog i land. Under den pågående veckan har det observerats cyanobakterier, eller blågröna alger, på sex observationsplatser inom sydvästra Finland. Bolaget kommer att samarbeta med myndigheterna och konkursförvaltaren och bistå dem med att hitta bästa möjliga lösning, lyder pressmeddelandet. Bolaget inledde företagssanering i maj men nu har man insett att det inte finns förutsättningar att fortsätta. Vädret ser ut att bli varmare under de närmaste dagarna, vilket kan bidra till en ökad mängd cyanobakterier. Essayah betonar att servicen i skärgården måste vara både ekonomiskt hållbar och lättillgänglig, det måste fungera för både lokalbefolkningen och besökare. Utredaren vill därför att saneringen avbryts. Algobservationer har registrerats i insjöarna Kirkkojärvi i Rimito, Pyhäjärvi i Kauttua, Dragsfjärden på Kimitoön och i Kjulo träsk. Därefter samlas sällskapet på Jurmo Inn, Johanssons kombinerade restaurang och inkvartering. FOTO:NORAHANSÉN Sari Essayah får en blombukett av Elma Haapala som välkomstgåva. – Vi assisterar främst fritidsbåtar som får problem ute till havs, sjukdomsfall är ganska ovanliga men ibland stöter vi på det också, säger Helaniemi Vi fortsätter in i Jurmos butik och kafé, Essayah berömmer inredningen med hundratals flaskor som är uppradade på väggarna och som även hänger i linor i taket. FOTO:NORAHANSÉN Åbo Underrättelser Lördag 12 juli 2025 Nyheter 9 FÖLJ OSS PÅ SOME! @abounderrattelser FÖLJ OSS PÅ SOME! @abounderrattelser
Enligt Friis är det inte rimligt att tillfälliga besökare kan åka på en tio timmars skärgårdskryssning gratis, samtidigt som fast bosatta inte alltid ryms med ombord. Vilka utmaningar har du löst. Översynen av skärgårdslagen ger ett ypperligt tillfälle att rätta till olägenheterna. I veckan besökte jordoch skogsminister Sari Essayah ön Jurmo, eftersom ministeriet som bäst arbetar med en uppdatering av skärgårdslagen. Men just därför är det så viktigt att våga. Ledstjärnan borde vara smidiga trafikförbindelser för alla och samtidigt en möjlighet för fler att upptäcka vår unika skärgård utan att det blir en klassfråga. Men om regeringen verkligen vill värna om livet i skärgården måste det synas i praktiken. Det är ett välkommet perspektiv. Kunde man i stället införa ett bokningssystem med kvoter för fastboende, eller ge dem ”förkörsrätt” på motsvarande sätt som nu gäller på färjorna. Våga fråga dig själv vad du skulle vilja göra om du började från noll. Alternativt kommer man i ung ålder in i företaget som ”springpojke” för att efter trettio år nå en direktörspost i samma bolag. D en här gången var det Houtskärsbon Christer Friis som tryckte på startknappen. Vissa yrken håller redan på att fasas ut av automatisering och AI, medan andra växer i snabb takt. Resultatet är ett system där alla behandlas lika, men effekten blir orättvis. Problemet är heller inte nytt. Livslångt lärande är inte längre en valfri hobby utan en nödvändighet som var och en av oss själva är ansvariga över. Det kan handla om att ta en kort nätkurs, läsa på om ett nytt område, eller praktiskt testa en ny färdighet i jobbet. Men det första steget är alltid en tanke och sommaren då man fått distans från vardagens ekorrhjul är just nu en perfekt tid att tänka. Förslaget har väckt reaktioner både för och emot. Den största tröskeln är ofta mental. I sådana tider blir det allt viktigare att stanna upp och fundera över sina alternativ: Vad om jag plötsligt blir arbetslös. Vad behöver jag kunna för att ha en framtidssäker plats i arbetslivet. Redan 2017 försökte dåvarande kommunikationsminister Anne Berner införa passageraravgifter, så att öbor skulle få rabatt, medan turister skulle betala fullt pris, men kritiken blev massiv. Vad har du fått beröm för. Då behövs långsiktiga investeringar, smidig infrastruktur och en politik som ser skärgården för mer än ett nöjesfält för sommargäster. Det kan kännas som ett stort steg. Vilka resultat har du nått. Många märker nu att jobbet man en gång tog för givet plötsligt kan försvinna, inte för att man gjort något fel, utan för att världen och företagens behov helt enkelt förändras. Att se sig själv som en lärande människa med både vilja och möjligheter att bemästra nya utmaningar är den attityd som gör det möjligt att stå stark även i tider av förändring. Teknologin utvecklas i rasande fart, marknader svajar och arbetslöshetssiffrorna stiger i flera branscher då man läser om kontinuerliga samarbetsförhandlingar där tiotals människor måste lämna sina jobb. Så, våga reflektera. Som karriäroch outplacement coach ryser jag då jag hör en uppsagd klaga på hur det minsann inte kan vara arbetstagarens ansvar att utveckla sig själv och att det verkligen inte står i arbetskontraktet att man skall bemästra artificiell intelligens. I en insändare i ÅU föreslog Friis, som är fullmäktigeledamot och ordförande för skärgårdsnämnden i Pargas, att man borde införa avgifter på de statliga förbindelsebåtarna. Tillsammans skapar lagarna ett juridiskt lås: staten får inte ta betalt av vissa resenärer och låta bli att ta betalt av andra, även om syftet är att skydda en utsatt grupp. Att fortbilda sig behöver inte alltid betyda en ny examen. Kunde besökarmängderna styras genom en turistskatt på övernattningar eller avgifter för aktiviteter, snarare än på transporten. Att lämna sin bekvämlighetszon kan väcka osäkerhet särskilt om man är mitt i livet och redan har ett etablerat yrke. Det är inte avgifterna i sig som är problemet, utan lagstiftningen. Vad vill jag lära mig. Vad mer skulle jag kunna göra. Ledare Debatten om att införa passageraravgifter på förbindelsebåtarna i skärgården har blossat upp igen. Men då krävs politisk vilja, en uppdatering av lagstiftningen och mod att tolka grundlagen med verkligheten i åtanke. Skärgårdslagen kräver att trafiken ska vara avgiftsfri eller prismässigt skälig för fast bosatta, medan grundlagen förbjuder särbehandling utan godtagbart skäl. Juridiska experter dömde ut förslaget som grundlagsstridigt, kommunerna varnade för avfolkning och Berner fick backa. Ett konkret och värdefullt råd är att med jämna mellanrum skriva ner vad du åstadkommit i ditt arbete. Det stärker både självförtroendet och förberedelsen, det måste ju finnas orsaker varför du fått och behållit ett jobb tidigare. Det handlar inte längre bara om att göra det man alltid gjort utan om att våga tänka i nya banor och ställa sig själv frågan: Vilka alternativa uppgifter i detta företag eller nya karriärvägar finns för mig. Men om regeringen verkligen vill värna om livet i skärgården måste det synas i praktiken. Man utbildar sig, får ett jobb, jobbar sig uppåt och stannar kvar så länge det går. Genom att dokumentera dina styrkor och framgångar har du ett ovärderligt underlag den dagen du plötsligt blir tvungen att söka nytt jobb eller själv vill ta nästa steg i karriären. Teknisk kunskap är viktig – men lika viktigt är det att kunna samarbeta, anpassa sig och lära nytt. För att kunna göra det måste vi förstå vilken typ av jobb som kommer att behövas i framtiden. Kolumn N i har säkert lagt märke till att vi lever i en tid av snabba förändringar. Avgifter på förbindelsebåtar löser inte problemen s Resultatet är ett system där alla behandlas lika, men effekten blir orättvis. Då behövs långsiktiga investeringar, smidig infrastruktur och en politik som ser skärgården för mer än ett nöjesfält för sommargäster. ”Vi måste se till att det är möjligt att leva och verka i hela landet”, konstaterade Essayah för ÅU, och betonade att skärgårdslagen ska trygga boende och service året om. Men avgifter är fel lösning. Att införa olika biljettpriser baserat på bostadsort kan uppfattas som diskriminerande, enligt grundlagen. Många av oss har fått lära oss att följa en linjär karriärstig. Susanna Landor susanna.landor@aumedia.fi Johanna Molin Försäljnings-och marknadsföringsdirektör, outplacement coach Gnurf Lördag 12 juli 2025 Åbo Underrättelser 10 Ledare. Då är lösningen inte heller att införa passageraravgifter som försvårar tillgängligheten för låginkomsttagare, skapar onödig byråkrati och överlag minskar intresset för att besöka skärgården. Dags att reflektera över din framtid – innan du måste s Teknisk kunskap är viktig – men lika viktigt är det att kunna samarbeta, anpassa sig och lära nytt. Det handlar om ett juridiskt lås. Kunde kapaciteten utökas sommartid genom fler turer eller extrabåtar till populära öar. Jag är säker på att var och en av oss är färdiga att lära sig en ny hobby på fritiden, varför inte då anamma detta i arbetslivet. Det är ett välkommet perspektiv. Sedan dess har turistmängderna bara vuxit. Kompetenser som digital förståelse, kommunikationsförmåga, problemlösning och nyfikenhet är egenskaper som allt fler arbetsgivare efterfrågar. Tyvärr är dessa modeller i dag föråldrade, arbetslivet är mer oförutsägbart än någonsin och förmågan att konstant lära sig nytt och byta spår har blivit en allt viktigare kompetens. Visst kan det kännas överväldigande att börja studera något nytt i vuxen ålder, men samtidigt är det ett sätt att investera i sin egen framtid
Jag bokar. Det räcker. Vi cyklade omkring planlöst. När vi inte fyller varje ögonblick med innehåll. Till exempel att man åker ut från banan eller krockar med någon, säger han. Speciellt i en tid där vi hela tiden förväntas maximera allt – inte minst vårt välmående. S:t Karinsbon Anton Nyman tränade hårt inför FM-tävlingarna i BMX Racing-cykling. Tankarna får ta omvägar. Ett andetag. Marcus tillägger att det är trevligt att tävlingarna ordnades i Åbo. Kanske är det just där som sommaren bor. Utan i det som inte blev något. När jag var liten var tråkighet en del av sommaren. Gick in till nån kompis utan att ha skickat ett meddelande först. Det som inte blev av. s Jag tror att vi underskattar det värdet. På söndag tävlar Anton i EM i BMX Racing-cykling i Lettland. Det är sammanlagt 40 pojkar från 10 olika länder i Antons serie. Men det var vilsamt. Kroppen slappnar av. Det visar sig att det lönade sig eftersom han vann första pris och stolt kan visa upp sin guldmedalj. Vi tappar kontrollen litegrann – och där, i det lilla glappet, kan något nytt få plats. Det var inte Instagramvänligt. Så i år när jag nu inleder min semester så försöker jag göra något annorlunda. Han är också tacksam för den nya banan i Kuppis som föreningen BMX Turku jobbade hårt för. Det är en gren som det kan hända mycket i. – Det känns bra. Tänker att jag borde ta vara på varje sekund av solljus och havsbris, för snart är hösten här igen, och då får man ångra att man inte gjorde mer. FOTO:JONNAKESKIAHO Åbo Anton kan stolt visa upp sin guldmedalj efter att han tog hem vinsten i FMtävlingarna i BMX Racing-cykling. Det var inte spektakulärt. Med en dov oro. Jag tror att vi underskattar det värdet. Jag var inte nervös, utan jag tog saker som de kom. Och säger ibland mina barn (och även mig själv): ”Nu gör vi ingenting.” Det kan bli ett kort ”Men vad ska vi göra dååå?” – men ganska ofta leder det till något fint. Så EMtävlingarna är cirka 10 gånger större än Cup-tävlingarna i Finland och Estland. Sommaren, den efterlängtade, riskerar att förvandlas till ett projekt. Den fanns där mellan glassarna, simturerna och lekarna på gården. Tillåter mig att inte svara på varje meddelande genast. Eller inte. Hanna Gustafsson Medlem i Åbo juniorhandelskammare Åbo Underrättelser Lördag 12 juli 2025 Debatt & Sport 11. Ett Excelark av nöjen, en slags to do-lista för återhämtning. Är tråkighet sommarens största lyx. En oväntad samtalsvändning. För det händer något när vi har tråkigt. Kolumn Det börjar oftast redan i maj. Inte i projektplanen. Inte på ett skrämmande vis, utan som ett djupt andetag. Nästa steg är att tävla i EM-tävlingarna i Lettland på söndag. Det handlar ju inte bara om snabbhet. Att få vara lite understimulerad. En känsla. en timme i hängmattan. – Det är en hektisk vecka med resande, träning och tävlingar. Det som bara var. Packar. Tänker inte boka in varenda stund. – Han vann alla tävlingar, det är ju otroligt fint. Från Finland deltar 34 och totalt är det 1 248 deltagare i tävlingarna under helgen. Antons pappa, Marcus Nyman, är stolt och glad över att det gick så bra. Men jag tror allt kommer gå smidigt, säger Marcus. Och i efterhand – viktigt. Planerar. FOTO:MARCUSNYMAN Anton Nyman har tränat hårt inför tävlingarna och känner sig stolt över resultatet. En idé. Som om även återhämtningen ska vara produktiv. – Man ska köra sitt eget lopp och göra sitt bästa bara. Om de där timmarna som inte vill ta slut. Att få vara lite understimulerad. Man vet aldrig vad framtiden bär med sig. Vad gäller framtiden siktar Anton också på att en dag delta i VM-tävlingar och kanske till och med i Olympiska spelen. Man kommer nog vara trött efteråt. Kalendern som sväller, planerna som växer i takt med ljuset, kraven som maskerar sig i ord som ”semester”, ”ledigt”, ”bara vi hinner”. Det är första gången på fem år. Det är de största tävlingarna Anton har deltagit i hittills. drömmer jag om långtråkigheten. Och samtidigt... Och jag är förstås inget undantag. Tråkigt. Jag har lämnat luckor i kalendern. Lade oss på rygg i gräset och stirrade upp i en alldeles blå himmel och visste inte riktigt vad vi väntade på – men att något kanske skulle hända. Jag hade inte någon specifik plan eller strategi, säger han. Eller bara... De där dagarna som saknar innehåll. Det var inte ens särskilt effektivt. Det var också föreningen som ordnade tävlingarna. Han presterade fint. Det är huvudsaken, säger Marcus. Cecilia Emas cecilia.emas@aumedia.fi Anton tog hem vinsten i FM-tävlingar i BMX Racing Anton Nyman är glad över att tävlingarna gick så bra. Och alldeles, alldeles underbart. Anton känner sig lite nervös, men väntar ändå ivrigt på att få delta i EM-tävlingarna. Det har gått bra för honom hittills och detta blir en ny erfarenhet för honom. Inte i checklistorna
– Kanske när jag har vistats med kommunoch stadsdirektörer i olika sammanhang. I vilket skede har du börjat se på dig själv som en potentiell stadsdirektör. Därför är möjligheten till ännu bättre kollektivtrafik, speciellt tågförbindelser, väldigt viktig. Det finns en lång historia av villakultur som bevarats speciellt väl, inte bara i hotspotkvarteren. Tiden var mogen Tiden var mogen för Simon Store att för Simon Store att bli stadsdirektör bli stadsdirektör Lördag 12 juli 2025 Åbo Underrättelser 12 Reportage. Möjligheten till befolkningstillväxt kommer via arbetsplatserna. I Hangö får Store dessutom jobba med frågor som intresserar honom, som samhällsplanering, stadsplanering, näringsliv, naturvård och samhällsbyggande. – Det är också en väldigt tvåspråkig stad med rätt jämnstarka språkförhållanden. Även om det har varit en inkörningsperiod, finns det mycket som kunde göras bättre. Jag har också haft kontakt med kolleger i Hangö bland annat via olika samarbetsorgan. Stora offensiva satsningar innebär alltid en risk. – Kommunala hyreshusbolag har en viktig roll i förverkligandet av kommunens bostadspolitik, som de facto finns kvar fast välfärdsområdena kom och tog många boendetjänster till sig. Store som jobbat med stadsplanering och livskraftsutveckling i Raseborg och Kyrkslätt ser potential i Hangö. FOTO:KRISTOFFERNÖJD Hangö I Hangö får Simon Store jobba med frågor som intresserar honom både professionellt och privat – i en miljö som han dessutom är fascinerad av. Det känns varken främmande eller skrämmande. En bra basservice även i framtiden är utgångspunkten. Visst kan man kritisera välfärdsområdet i viss mån. Alla kommuner jobbar tillsammans. – Om man tänker på rörligheten och på arbetskraft så är man ju på en udde. – Man har livnärt sig på fiske. Det ställer till det. Jag har bara hört bra om Hangö. – Man behöver bara se hur Hangö ligger på kartan med tanke på företagsetableringar och logistik på land och till havs. Nu har jag glädjen att känna alla kolleger i Västnyland väldigt bra. Det gäller inte bara unga utan också äldre. Hangös blivande stadsdirektör Simon Store har ingen personlig relation till Hangö, egentligen. Han fascineras av skärgårdskulturen och de små hamnarna. Att han valde att söka tjänsten som stadsdirektör handlade mer om att det var ett lämpligt läge att ta ett steg vidare professionellt och axla ett större ansvar. – Bostadsfrågan kretsar ofta kring obebyggda småhustomter. – Den har kommit till genom planering från första början. Det måste finnas hyresbostäder av bra kvalitet och på bra läge. Store, som både personligt och professionellt är insatt i arkitektur och stadsplanering, ser Hangö som en väldigt vacker stad. En av de saker som ligger högt på agendan är samarbetet med välfärdsområdet. Man är inte ensam. Hangö har kämpat med en utflyttning under flera år. Men det är inte enbart det pråliga han fascineras av. Hela staden har präglats av den här kulturen. – Det är mer att jag har bott i Karis i 15 år. Det finns en skärgårdskultur med både små och stora hamnar som jag tycker är fascinerande. Men man kan inte förvänta sig att alla unga köper en tomt och bygger ett hus. Kapellhamnen är ett av Simon Stores smultronställen i Hangö. Store ser egentligen bara en lösning. – Servicen måste hållas här. Här krävs mer än det. Det är ett bra gäng att jobba med. Det är klart att det ska finnas av dem, i olika kategorier. – Men man måste också ha tomter och marknadsföra Hangö som en bra plats att bo på, där vardagen fungerar smidigt. Som många Karisoch Ekenäsbor har jag besökt Hangö både sommar och vinter. Företagsetableringar och skolning för arbetskraft till dessa, är de första stegen mot en större befolkning. Man måste vara realist. Men han ser också utmaningar. Det känns ganska vant. Här måste man också tänka på dagens behov. – På en bra pendlingsort kan man satsa bara på boende och vänta på de nya invånarna. Mycket handlar om samarbete
Grundvattnet är ett livsvillkor som man måste beakta. – Det som försvårar processen är bland annat de stora grundvattenområdena. Hur vill Simon Store profilera Hangö. . Men processerna tar sin tid. – Underhållet och utvecklingen av hamnen kräver sina satsningar. Goda nyheter är det investeringsstöd på 8 miljoner euro som hamnbolaget fick från EU för att förbättra infrastrukturen. Hamnen är jätteviktig men användningen av den är konjunkturbetingad. Hangö är ett starkt varumärke som funnits sedan staden grundades. Favoritplats i Hangö: Fascinerad av de många små hamnarna som till exempel Kapellhamnen och Hangöby men också av naturen, bland annat Lappvik strand, Högholmen och Tulludden. FOTO:KRISTOFFERNÖJD Simon Store . Motto: Ett citat ur Astrid Lindgrens Pippi Långstrump: ”Hur ska jag kunna veta det, när jag aldrig försökt?” Man ska vara modig och lita på sig själv. Men trailertrafiken är man ju van vid. Jag har uppfattat att man har en bra stämning bland beslutsfattarna. . Jag har inget som på det sättet binder mig till Karis. Hangös avgående stadsdirektör Petra Ståhl beklagade sig i ÅU att hon inte hann vara med om den fortsatta utvecklingen av Koverharområdet som är attraktivt både inom grön omställning och logistik. Det kunde vara bättre samarbete och dialog. Tanken är att han börjar jobba officiellt 1 september men innan dess kommer han att jobba parallellt med Petra Ståhl i några veckor i augusti. Det kan man bygga vidare på. Store säger att han inte hunnit sätta sig in i bolaget Hangö Hamn. Hur känns det. Det är den vägen man måste gå så att man får byggrätter samtidigt som miljön bevaras. Det ska bevaras och utvecklas. Intressen: Cykling, promenader, fågelskådning, läsning. Store har tänkt flytta till Hangö till hösten. – Nej, inte kan man säga det. En utmaning är att hamnen kommer tätt inpå invånarna. Mitt yngsta barn går i gymnasiet i två år ännu men det går att jämka ihop. – Det finns stora fördelar med den hamnen. Det är unga personer på ledande politiska poster i Hangö, till exempel socialdemokraten Sami Laine som fullmäktiges ordförande och SFP:aren Edvard Lindfors som ordförande för stadsstyrelsen. Familj: Tre barn varav två är vuxna och en går i gymnasiet. Store har följt med Koverhar sedan det köptes. Folk har kommit hit och rest ut härifrån. . SimonStore Åbo Underrättelser Lördag 12 juli 2025 Reportage 13. . Sedan har man systematiskt gått vidare med planläggningen. Han fascineras av skärgårdskulturen och de små hamnarna. Man vet att det är den som staden lever på, i ganska stor utsträckning. Gäster som vistas här i olika långa perioder har alltid funnits här. – Det känns ju jättebra. Det är en balansgång. – Jag tycker att staden var modig som gick in som part i markägandet. – Det är någonting jag får nöjet att bekanta mig med. Det finns säkert utmaningar men jag känner inte till planeringsprocessen i detalj. Bor: I Karis, ska flytta till Hangö. – Vi får se hur snabbt det sker men under hösten letar jag efter någonstans att bo. Man måste vara realist. Var det ett önskemål från arbetsgivarens sida. . Hangö har alltid haft fönstret på glänt eller öppet för världen. s Stora offensiva satsningar innebär alltid en risk. Dock är hamnens läge så bra att den behövs både när det går uppåt och neråt. Man är ute på öppet hav direkt då man kommer ut ur hamnbassängen. – Som en levande och unik stad och plats. . . Kristoffer Nöjd kristoffer.nojd@aumedia.fi Kapellhamnen är ett av Simon Stores smultronställen i Hangö. Möjligheten till befolkningstillväxt kommer via arbetsplatserna. – Livskraften kommer från arbetsplatser och att det finns människor som jobbar och bor här. . Det finns både nya unga politiker och nya äldre politiker och allt däremellan som kommer med nya idéer efter den tankepaus man haft mellan valperioderna. Det gäller att se till att staden har resurser att vara aktiv i intressebevakningen i de olika samarbetsorgan som finns. Det var bara en fråga. Också hållbarheten är viktig för varumärket, vilket bland annat hamnbolaget jobbar bra med.
Favoritmat: en riktigt bra biff med ett glas rödvin. Linn Schönberg linn.schonberg@aumedia.fi Skärgårdseldsjälen Kurt Kronehag fyller 90 år Kurt Kronehag firar sin 90-årsdag i dag. . Efter att Kronehag fick nog av sjöfarandet började han arbeta som lots, vilket han gjorde tills han gick i pension 1992. Han räknar med 20–60 gäster. Björkholm är på god väg att uppfylla Kronehags vision. Att Kronehag har pensionerat sig från politiken betyder inte att han har slutat brinna för skärgården. Jag behövde få mina gäster hit. Året därpå byggde vi en till, och sen en till och sen tre till. I dag, lördag, fyller Kronehag nittio år. Kul fakta: är väldigt bra på att stoppa yllesockor. På initiativ av hans svärmor började han och Gulli bygga upp det som skulle komma att forma Björkholms semesterby. På bryggan står en av öns fem fast bosatta invånare, Kurt Kronehag, och ler brett när förbindelsebåten anlöper hamnen. Hur önskar du att skärgården utvecklas i framtiden. Under sin tid till sjöss reste han bland annat över Atlanten och Medelhavet till USA och Afrika. Och alla stugor har egen bastu. – Det har funnits bosättning här sedan mitten av 1700-talet, och jag tänker inte bli den sista. Därefter blev han aktiv i fackförbundet, vilket i sin tur ledde in honom i kommunalpolitiken. Favoritartist: Cornelis Vreeswijk. FOTO:LINNSCHÖNBERG Kurt Kronehag ska fira sin 90-årsdag med kaffebjudning för sina vänner. Hela sin uppväxt trivdes han på Björkholm som fisken i vattnet, och när han blev äldre blev skärgårdsutvecklingen ett brinnande intresse. . – Två andra höjdpunkter är när jag tog kaptensexamen i Mariehamn, och nu när jag fyller nittio, säger han och ler. Vi jobbade så bra ihop. En längre beskrivning än så behövs inte. De sista byggde vi 1992. – Allt, svarar han kort och koncist. . – Hon stöttade mig i alla mina galna idéer. Inte bara på de stora områdena utan de mindre öarna också. Tillsammans med sin hustru Gulli har de byggt upp ett semesterparadis på den lilla ön. Vad är hemligheten till att leva så länge. När de gifte sig 1961 är än i dag höjdpunkten i hans liv. Skärgården var alltid Kronehags hjärtefråga. Är nittio år gammal. – Jag trodde inte att jag skulle leva så här länge. FOTO:LINNSCHÖNBERG Fakta Kurt Kronehag . . Numera finns det elva uthyrningsstugor på ön som sammanlagt rymmer över 70 gäster. . – Jag hade länge funderat att vi borde få en bättre förbindelse hit till holmarna. – 1964 byggde vi en stuga i uthyrningssyfte för att testa hur det skulle fungera. Hobbyer som ung: vattenskidor, motorbåtar och fotografering. Då var han bara tre år gammal. Familjen flyttade till ön 1939, samma år som vinterkriget bröt ut. Han hoppas att öns verksamhet kommer att fortsätta utvecklas ännu en lång tid framöver. 2020 donerade han och Gulli hela sin fastighet till Åbolands skärgårdsstiftelse med syftet att främja skärgårdens utveckling. Han blev medlem i både turistnämnden och den tekniska nämnden, där han senare också blev ordförande. Men av alla dessa upplevelser finns det inget som får hans ögon att glittra som när han berättar om sin hustru, som tyvärr inte längre finns med honom på ön. Och jag stöttade henne. Kronehag har varit med om mycket under sina år. Kronehag har hela sitt liv varit en riktig eldsjäl i den åboländska skärgården. Kronehag ansvarar inte längre för verksamheten men fungerar fortfarande som gårdskarl och hjälper till med det han kan. Och visst blev det en succé. . FOTO:LINNSCHÖNBERG I Kurt och Gulli Kronehags hus finns en hel vägg av diplom och utmärkelser, bland annat ett par från tidigare presidenter. Pargas Kurt Kronehag blickar tillbaka på sina senaste nittio år, varav nästan alla utspelar sig på ön Björkholm utanför Pargas. – Min dröm är att det ska finnas mer människor som är fast bosatta här och kan livnära sig här. På den idylliska ön Björkholm utanför Granvik står vinden stilla och solen gassar varmt. Jag har bara haft två platser i livet som jag inte har gillat, militären och när jag jobbade på isbrytare. Lördag 12 juli 2025 Åbo Underrättelser 14 Nyheter. Han har levt hela sitt liv i skärgården där han tillbringat i princip all sin tid på Björkholm. – Jag har alltid varit nyfiken och haft en positiv inställning till livet. Han har sett både skärgården och världen förändras, upplevt krig och seglat runt på världshaven som kapten. . . Jag är otroligt nöjd med mitt liv, säger han när han minns tillbaka på alla de gångna åren. Vad betyder skärgården för dig.
– Hittills har försäljningen gått helt okej, men vi hoppas att vädret fortsätter vara bra, annars blir det nog klurigt att sälja, säger Hörkkö. Det är roligt att komma till Åbo, det är en så trevlig stad, konstaterar Paul Nouro. FOTO:LINEREHN Åbo Booktori firar 25 år i Åbo. Ett problem som många säljare märker är att unga inte läser lika mycket längre. Tanken är att sångerna, hymnerna, musiken och serveringen i sommarfesten skapar en varm och välkomnande stämning där alla, svenskspråkiga, finskspråkiga eller engelskspråkiga, trivs tillsammans oberoende av om man är ”kyrkvan” eller inte. Festen hålls i det nygamla ”stallet” alldeles intill värdparet Håkan och Pia Westergårds hus i Änkis, Änkisvägen 327. Programmet består som vanligt av mycken allsång, musik, servering, korvgrillning och trevlig gemenskap. – Jag har samlat vykort i 70 år. Sommarfesten på Norrskata, arrangeras i år söndagen den 13 juli kl 14. En av försäljarna är Paul Nouro som säljer böcker under ”Palles bra böcker”. Hon läser mest fantasyböcker och skönlitterära verk och är nu på jakt efter billiga sådana. ÅU Sommarfest på Norrskata på söndag Marja Neväläinen samlar på vykort och glansbilder. Evenemanget pågår fram till söndag. FOTO:LINEREHN Paul Nouro har länge varit en passionerad boktfantast. Trots att försäljningen bara är en hobby för Nouro, har han deltagit i Booktori i flera år. – Skolbarnen läser knappt, det känns tråkigt för oss som jobbar med böcker. . Kivipensas berättar att han redan som liten älskade böcker och började läsa vid mycket ung ålder. Finska: Ilari, Joel, Lari . Han deltar aktivt på bokmässor men konstaterar att största delen av böckerna säljs via nätet. Mika Waltari är en av mina favoriter, säger Kivipensas. . Evenemanget som kickade igång i onsdags har haft en mycket bra start menar Nouro, något som kan förklaras av det fina vädret. Han satsar på lokalhistoriska böcker, sjöfartsböcker och småtryck. . Finska: Aliisa, Alisa, Alissa . . Ortodoxa: Ilari, Ilkka, Kauko, Paisi, Veronika Namnsdag i morgon . . Trots det har vi sett en stor ökning bland unga vuxna, de söker sig allt oftare till antikvariat, säger Hörkkö. Jag letar efter specifika motiv: vallmoblommor, bilar och katter till exempel. Jag har tusentals, säger Neväläinen. Line Rehn line.rehn@aumedia.fi Booktori fyller 25 år – bokfantaster samlas på Gamla Stortorget i Åbo Solen sken när andra dagen av Booktori inleddes på torsdagen. Speciellt syns det gällande barn i skolåldern, men en annan grupp har blivit allt ivrigare. Svenska: Joel . . Han minns särskilt Tarzan och gamla serier och att hans familj hade ett stort lager böcker på sommarstugan. FOTO:LINEREHN Åbo Underrättelser Lördag12juli2025 Dagbok 15. Olavi Kivipensas har arbetat inom bokbranschen i över 40 år och är numera pensionerad. – Jag säljer bara ett par gånger i året. Finska: Herkko, Herman, Hermanni . Pargas. FOTO:LINEREHN Olavi Kivipensas har arbetat med böcker hela livet. Svenska: Herman . Vesa Hörkkö, ägare till Brahe Antikvariat, har deltagit i Booktori i 20 år. – Jag tycker det är mycket viktigt med återvinning och därför köper jag mina kläder på loppis och mina böcker på antikvariat. – Jag har alltid varit intresserad av litteratur. Det är en marknad där antikvariska böcker, tidningar och andra trycksaker står i fokus. . – Jag säljer allt möjligt och säljer dem billigt. Marja Neväläinen besökte Booktori för första gången för 25 år sedan. När Booktori körde i gång på onsdagen så jobbade vi 15 timmar med både försäljning och att roada och sätta upp, säger Hörkkö. På ”Palles bra böcker” kan man hitta böcker från endast ett par euro till samlarobjekt på över 100 euro. . Ortodoxa: Gabriel, Kauri, Tapani, Teppana, Teppo Namnsdag i övermorgon . Till Booktori brukar Hörkkö vara noggrann med vad han väljer ut för böcker. Därför valde hon att besöka Booktori. Ortodoxa: Aki, Niikko, Niko, Teemu Solen Upp Ner Utsjoki Karleby 03:38 23:26 Helsingfors 04:17 22:33 Jakobstad 03:43 23:24 Närpes 04:06 23:13 Kristinestad 04:08 23:10 Vasa 03:56 23:20 Åbo 04:25 22:46 I år firar evenemanget Booktori 25 år. Flera av försäljarna har deltagit många år och uppskattar stämningen som evenemanget bidrar med. Hon deltar i evenemanget eftersom hon är en vykortssamlare. Pia bjuder på hembakta semlor och bullar med mera och vid utegrillen bjuds på grillad korv. FOTO:LINEREHN Den dyraste boken bland Paul Nouros böcker är en gammal tysk bok. I hans lådor finns allt från klassiker till kuriositeter. Det är en bokmarknad där antikvariska skatter, samlare och bokälskare möts. 12 juli 2025 · Vecka 28 Namnsdag i dag . Satu Riihelä brukar delta flitigt på olika loppmarknader och antikvariatevenemang. Trots det brukar han aktivt delta på olika bokmässor. Han har samlat böcker i över 50 år och är en allätare när det kommer till litteratur. Bland mina produkter finns gamla böcker, pocketböcker, cdskivor och dvd-filmer, säger Kivipensas. Svenska: Alice, Alicia . – Mässor kräver massa jobb. Det bästa med evenemang som detta är enligt Nouro människomöten och att träffa likasinnade bokälskare.
Medelsvårt . Vi återanvänt gamla stålbalkar som min kompis hade och som Rasmet har fixat till. 9 00570 Helsingfors Filip Markelin 0400 464 899 Kim Somppi 0500 866 303 En tillförlitlig byrå för Dig och Ditt företag Vi betjänar dig nu i hela östnyland! • Bouppteckningar • Arvskiften och avvittringar • Donationer och testamenten • Vårdnadstvister • Rättegångar • Förmögenhetsrättsliga arrangemang och skatteplanering för privatpersoner och företag En tillförlitlig byrå för Dig och Ditt företag Vi betjänar dig nu i hela östnyland! www.markelinsomppi.fi Biskopsgatan 19, 06100 Borgå Söderkulla torg 3, 01150 Söderkulla Filip Markelin 0400 464 899 Kim Somppi 0500 866 303 • Bouppteckningar • Arvskiften och avvittringar • Donationer och testamenten • Vårdnadstvister • Rättegångar • Förmögenhetsrättsliga arrangemang och skatteplanering för privatpersoner och företag www.markelinsomppi.fi Helsingfors Brändövägen 4-8 bost. Malmgatan 4, Pargas, (bredvid tel.bolaget). – Det kanske blir er nya nisch, säger Holmström. . 02-251 2991 Fullständig begravningstjänst BEGRAVNINGSTJÄNSTER Vår kära Göta Fagerlund * 18.1.1931 † 25.6.2025 Älskad saknad Lars-Göran och Regina Rose-Marie och Tage barnbarn och barnbarnsbarn Christina Händer knäppta, ögon slutna, livets sista krafter brutna. Hatten var planeraren Janina Skults idé. Vårt varmaste TACK till alla som har kommit ihåg oss med mat, kramar, meddelanden, telefonsamtal, kondoleanser, besök och blommor. – I stället för ett rakt tak, säger Holmström som genast var med på Skults idé. Supersvårt . På fredagsmorgonen saknades fortfarande lite belysning och de sista fönsterglasen lades på plats. – Kanske Finlands största, säger krögaren Oscar Holmström. Varje rad (vågrätt), kolumn (lodrätt) och 3 x 3-ruta ska innehålla siffrorna 1–9. OXVÄGENS SJÖDAHL-SAHONEN AB BEGRAVNINGSBYRÅ 15 år Åbo, Aningaisgatan 6 • Tel. . Och till alla er som betalat in till ”Teds minnesfond”. Det finns officiellt 80 platser totalt på de två nya våningarna men så många får inte riktigt plats i praktiken. Svårt . Lokala Rasmet som gjort alla metallarbeten på tillbyggnaden och har också tillverkat hatten. 02-259 0222 (24 h) Begravningsbyrån är öppen vard. 050 470 1530 Lördag12juli2025 Åbo Underrättelser 16 Dagbok TACK En tillförlitlig byrå för Dig och Ditt företag Vi betjänar dig nu i hela östnyland! www.markelinsomppi.fi Biskopsgatan 19, 06100 Borgå Söderkulla torg 3, 01150 Söderkulla Filip Markelin 0400 464 899 Kim Somppi 0500 866 303 • Bouppteckningar • Arvskiften och avvittringar • Donationer och testamenten • Vårdnadstvister • Rättegångar • Förmögenhetsrättsliga arrangemang och skatteplanering för privatpersoner och företag www.markelinsomppi.fi Helsingfors Brändövägen 4-8 bost. Kristoffer Nöjd kristoffer.nojd@aumedia.fi Ekenäskrog pryds nu av Finlands kanske största Stetson Santa Fes nya terrass pryds av en Stetsonhatt i plåt. Svårt ÅBO UNDERRÄTTELSER Du når oss via WhatsApp, genom att ringa eller skicka ett meddelande. – Jo fan, nästan bättre också. Men det går ganska bra när man får delarna på datorn och ut. På fredagsmorgonen anlände kronan på verket, en cirka 200 kilos Stetsonhatt i plåt. Varje siffra får förekomma bara en gång per rad, kolumn, ruta. Ted Vi saknar dig! Mamma och Pappa Jonas Ben och Mikkan. Tel. Sudoku Lösningar . FOTO:KRISTOFFERNÖJD Raseborg Krogen Santa Fe i Ekenäs har byggt en inglasad terrass och takterrass. Varmt tack till personalen på Fridhem för Götas goda omvårdnad. . Terrassen invigs officiellt på fredag kväll och på lördag kväll med bland annat trubadurunderhållning. 02-454 4176 Österlånggatan 20, Åbo (nära Kuppis-parken). Medelsvårt . – Mycket annat har vi gjort men inte hattar. – Det var en liten utmaning att få ihop den. – Kanske 20 nere och 30 uppe. Mer behövs knappast i vanliga fall, säger Holmström. Hatten har inte bara en estetisk och karaktäriserande funktion, den är också vattenskydd för spiraltrappan från takterrassen. Ni har knappast tillverkat något liknande förut. . Nu heter terrassen Stetsonterrassen. Men när vi har varit ute på evenemang har det nästan alltid regnat. – Jo, jo, jo! Hatten är hela grejen. Det var inte sådär bara. Sin riktiga roströda färg väntas den få först om några år. Du var trött, behövde ro, nu Du funnit vilans bo. . . – Helgerna är grymma och vardagarna lite lugnare. Vet du något som vi inte vet. Också den här helgen är nästan allt bokat. FOTO:KRISTOFFERNÖJD Krögaren Oscar Holmström ser hatten i bakgrunden som kronan på verket, det vill säga den nya inglasade terrassen. Supersvårt . . Blev allt som du hade tänkt dig. Man får lyfta på hatten för det, skojar Fiskars. Också på Santa Fe har man känt av vädret både på krogen och ute på fältet. J ordfästningen har skett i stillhet.Tack för deltagande. . överensk. Ett lite annorlunda arbete om man frågar vd Tom Fiskars. . Till Nagus ALLA härliga ungdomar. Den har fått sin färg av bara ett dygn utomhus. 9–16.30 och lö enl. Tel. En inglasad terrass kommer väl till pass en regnig sommar. Det finns bara en rätt lösning. Det är tungt och tär på humöret. 9 00570 Helsingfors Filip Markelin 0400 464 899 Kim Somppi 0500 866 303 En tillförlitlig byrå för Dig och Ditt företag Vi betjänar dig nu i hela östnyland! • Bouppteckningar • Arvskiften och avvittringar • Donationer och testamenten • Vårdnadstvister • Rättegångar • Förmögenhetsrättsliga arrangemang och skatteplanering för privatpersoner och företag Juridisk Byrå Markelin & Somppi Ab Auragatan 14 B, 20100 Åbo, Tel: 044 796 7235, E-post: info.turku@markelinsomppi.fi Vi betjänar er även i Helsingfors, Borgå, Sibbo och Vasa • Bouppteckningar • Arvskiften och avvittringar • Donationer och testamenten • Vårdnadstvister • Rättegångar • Förmögenhetsrättsliga arrangemang och skatteplanering för privatpersoner och företag med gedigen erfarenhet En tillförlitlig byrå www.markelinsomppi.fi Kim Somppi 0500 866 303 arrangemang och www.markelinsomppi.fi Helsingfors Filip Markelin 0400 464 899 Kim Somppi 0500 866 303 – Fullständig begravningstjänst – Vi betjänar även på svenska! www.oxvagensbegravningsbyra. DÖDA BEGRAVNINGSTJÄNSTER
02 232 2199 office@juridic.net ÅBOLANDS RÄTTSTJÄNST AB DIVERSE. Forskningen visar ändå att många finländare inkluderar tron på återfödelse i sin livssyn. Men också bruschettan är fräsch och gyrosen helt okej. Vad skulle du rekommendera en ny kund. Först faller droppen i assyriernas konung Assurbanipals skägg, där han läser i sitt legendariska bibliotek i Nineve, långt före vår tideräknings början. Åbo Underrättelser Lördag12juli2025 Dagbok 17 Garagedörrar Tel. Det är bra att resa i världen och se den med egna ögon. Å andra sidan har det 3 x 3 meter stora tacohaket El Califa de León i Mexico City en Michelinstjärna. Den stora floden, i sin bibliska form berättelsen om Noa och arken, är känd i många traditioner från forntida Mellanöstern. Men vatten är också liv – ett livsvillkor som hotar sina då världen brinner av rekordhöga temperaturer och konflikter drivna av törst. s Om jag är ärlig är det lite svårt att få finländare att prova våra rätter. Men vi får se. Samma vattendroppe evaporerar snart i värmen, stiger upp till skyarna som ånga och ombildas till vatten igen, för att senare droppa ner på en nyfödd pojke med magiskt minne i Londons 1800-talsslum. Girigt dyker jag in i berättelsen som följer människor i olika delar av världen under olika tider, livsöden som vävs samman av en enda liten vattendroppe. Att jobba i Finland har varit en ögonöppnare för Emiliano. Gott! Senare smakar mitt lunchsällskap också på bruschetta med mozzarella, gyros med kyckling och asiatiska fiskbollar, varav de sistnämnda får mest beröm. Till exempel arepas äter vi till frukost, lunch och middag. FOTO:KRISTOFFERNÖJD Victor Bergman köpte churros. Det tycks vara en rätt allmän åsikt bland de lunchande Ekenäsborna. Ruth Illman s Något att tänka på vid sommarens dopp, tänker jag: vattnet som lek och liv. Där kunde man välja mellan mat från bland annat Sydamerika, Asien och Italien. Men responsen är väldigt bra. Lyckan är stor då jag på tröskeln till semestern får besked från biblioteket att det är min tur att låna boken som jag reserverat för så länge sedan. Vi hoppas att fredag blir den bästa dagen. – Vi hade förväntat oss mer kunder när det var fint väder på onsdagen. 02 251 0888 law@lawlindberg-co.fi www.lawlindberg-co.fi ADVOKATBYRÅER VH Bertil Zetter Tavastg. Arepera Bros reser runt i Finland mellan mars och september. Man får mer motivation. Men det stämmer inte alltid. Småningom droppar den ner på en ung yasidisk flickas panna vid hennes dop vid floden Tigris och på en ung hydrologs nya hem på floden Themes i vår samtid. Det är en favorit. Det känns alltid bra. Undertecknad testar en snack som består av friterade bollar av kokbanan. 28, 20700 Åbo . anm.) och platanitos (chips av kokbanan, red. Kristendomen i alla dess skiftande former innefattar inte tron på reinkarnation, i alla fall inte på ett dogmatiskt plan. Vattnet förstör, men blir början på något nytt. Emiliano på Arepera Bros säljer traditionell mat från Venezuela. Kristoffer Nöjd kristoffer.nojd@aumedia.fi Exotiska smaker i Ekenäs – ”Den som vågar testa brukar gilla det” Emiliano säljer traditionell mat från Venezuela. Vattnets vägar Kolumn D et finns floder i himlen – så kunde man översätta titeln på Elif Shafaks nyutkomna roman med den engelska titeln ”There are Rivers in the Sky”. Men min personliga favorit är patacón med kyckling (friterade kokbananer som används som två brödskivor, red. Allt kan man inte förvänta sig från ett stånd eller en vagn på gatan. Det är också sommarens element, då ofta förknippat med lek och lättja på stranden. – Om jag är ärlig är det lite svårt att få finländare att prova våra rätter. – Det vi har på menyn äter vi dagligen. – Vi har två food trucks. FOTO:KRISTOFFERNÖJD Raseborg Ett tjugotal matförsäljare intog Stallören i Ekenäs för tre dagar. Gott men sött och mättande, var omdömet. Något att tänka på vid sommarens dopp, tänker jag: vattnet som lek och liv. sv/fi 050-529 2013 myynti@autotalliovimyynti.fi Fråga om avgiftsfritt hembesök! LOKAL FAMILJEFÖRETAG SEDAN 2006 JURISTBYRÅER ADVOKATBYRÅ Lindberg & Co Ab Slottsgatan 9 D, 20100 Åbo . Vattnets kretslopp är också en pånyttfödelse som resonerar med kristendomens berättelser om världens tillkomst: först var jorden öde och tom, men ”en gudsvind svepte fram över vattnet” och liv uppstod. Åtminstone hälften kommer tillbaka och säger att de gillade maten. För tre veckor sedan i Kuopio var det otroligt. Boken har en vacker blåvit pärm med en stor vattendroppe och orientaliska guldmönster och den är tegelstenstjock, vilket gläder mig ytterligare: den kommer att räcka åtminstone över sommarens första Österbottenresa, kanske också den andra. Den brittisk-turkiska författaren Shafak, som ofta väver samman nutid och dåtid, sekulärt och sufiskt (islamsk mystik), världsliga detaljer och tillvarons djup i sina texter, hör till mina författarfavoriter. – Det är svårt. Förra veckan var vi i Uleåborg och nästa vecka ska vi till Björneborg. Allt på menyn är bra. Maten är god men inte oförglömlig. – När jag skulle komma till Finland för att jobba i fem månader läste jag att finländarna är inåtvända och tysta. Vatten är mitt element. Arepas är ett majsbröd som kan fyllas med till exempel valfritt kött. Men innehållet varierar. anm.). Emiliano. Folk kom tillbaka och kön var lång. Emiliano säger att det har varit lite tyst i Ekenäs. De serveras med någonting som liknar fetaostkross och en grön dipp (avokado kanske?). Det bästa med en gatumatsfestival är möjligheten att smaka på någonting annorlunda
Skriv Rättelse i rubrikraden och vilken artikel det handlar om. 3,39 €/spmm Dödsannonser: .....2,38 €/spmm Privatpersoner – radannonser, max 10 rader: ................... ÅU allt .......................39,95 €/mån ÅU.fi, app med nyhetsmeddelanden, e-tidning och e-tidningsarkiv, papperstidning tisdag–lördag. Lokalt kan det förekomma störtregn. 3,50 € Åbo Underrättelser Lördag 12 juli 2025 Serier 19. 1005 1005 1005 1005 1010 1010 1010 1010 1010 1010 1015 1015 1015 1015 1015 1015 1015 1015 1015 1015 1015 1015 1020 1020 Kustvädret i går kl 15 temp. 02 274 9900 Tidig morgonutdelning i Västnyland: 06 784 8935 vardagar 6.30–8.00, lördag–söndag 6.30–10.00 Åbo underrättelser · åu.fi Grundad 1824. PRENUMERATIONER Kundservice Tel: 02 274 9900 E-post: pren@aumedia.fi Må–fre 9.00–12.00 Våra prenumerationsalternativ: ÅU surf .....................12,95 €/mån ÅU.fi, app med nyhetsmeddelanden. I norra Lappland är molnigheten rikligare. 2,76 €/spmm Efter text: ...............3,39 €/spmm Kungörelser: ......... 50,00 € Familjeannonser – 1 x 50 ..............................50,00 € – 2 x 50 (med bild) ..........70,00 € Annonsmaterial senast kl. moms 25,5 %) I text: ....................... Medlem av Tidningarnas Förbund, ISSN 0785-398X, eÅU ISSN 2342-8384 Åbo 2024. Tidningens ansvar för fel i annons är begränsat till annonskostnaden. Tryckeri: Salon lehtitehdas ÅU Media Ab, VD: Susanna Landor Besöksoch postadress: Gezeliusgatan 2, 20500 Åbo Kundservice Tel: 02 274 9900 Redaktionen E-post: nyheter@aumedia.fi Insändare: insandare@aumedia.fi Nyhetstips: 050 470 1530 Ansvarig utgivare och chefredaktör: Susanna Landor Tel: 040 562 9568 Webbchef: Monica Forssell I redaktionen: Johan Backas, Mikael Heinrichs, Carina Holm, Jean Lindén, Kim Lund, Tuuli Meriläinen, Kristoffer Nöjd, Katarina Pada, Annina Suomi nen, Emilia Örnmark Lokalredaktioner finns i Pargas: Strandvägen 24, Pargas samt på Kimitoön Masugnsvägen 5, 25900 Dalsbruk E-post: fornamn.efternamn@ aumedia.fi Anmäl faktafel Skicka ett mejl till nyheter@ aumedia.fi och beskriv vad du upplever är fel. Studierabatt 50% prenumerationer åu.fi/prenumerera. Dagens högsta temperaturen är mellan 18 och 28 grader. Till utlandet tillkommer portokostnader. E-tidningen Lösnummer ......................... ÅU surf+...................22,95 €/mån ÅU.fi, app med nyhetsmeddelanden, e-tidning och e-tidningsarkiv. Klart Halvmulet Mulet Åska Vind m/s Nederbörd i tre intensitetsklasser 18 16 24 25 21 22 25 24 27 25 19 24 13/ 14/ 15/ 16/ 17/ 18/ 18/ 18/ 19 21 27 19 24 21 19 23 8 9 7 3 2 5 4 Sön 21 23 26 19 22 20 19 22 Mån 22 25 24 20 24 20 20 23 Tis 25 26 26 22 26 22 21 24 Ons 23 24 24 22 25 24 22 22 Russarö 14 E 10 Utö 16 NE 6 Kumlinge 16 NE 3 Åbo +7cm Föglö +9cm Hangö +6cm Amsterdam 23 1 Aten 33 1 Berlin 23 1 Bryssel 24 1 Budapest 24 1 Dublin 25 1 Frankfurt 23 1 Köpenhamn 21 1 Larnaca 32 1 Las Palmas 26 1 Lissabon 4 London 31 1 Madrid 30 1 Malaga 32 1 Mallorca 30 1 Moskva 34 1 New York 27 1 Oslo 28 1 Paris 28 1 Prag 22 1 Reykjavik 12 5 Rhodos 30 1 Rom 28 1 S:t Petersburg 24 1 Stockholm 21 4 Tallinn 16 1 Venedig 26 1 Warszawa 17 5 Wien 23 1 Zürich 24 4 Gökboet av Hanna Strömberg Medelålders+ av Sven-Bertil Bärnarp Laban av Arran Graham och Michael Martin Dragos av Tony DePaul och Paul Ryan Fick du inte tidningen. Ring: Tidig morgon utdelning, vardagar 6.00–16.30, lördag– söndag 7.00–11.00 Tel: 02 269 3434 Eller ÅU:s kontor vardagar 9.00–12.00 tel. wind m/s I landets mellersta och norra delar är det uppehåll och på många håll soligt. 10 dagen före publicering. I söder växlar molnigheten och det kan förekomma regnoch åskskurar. ÅU veckoslut ...........27,95 €/mån ÅU.fi, app med nyhetsmeddelanden, e-tidning och e-tidningsarkiv, papperstidning fredag–lördag. Vinden är svag eller måttlig. ANNONSER E-post: annons@aumedia.fi Kundansvarig: Markus Lindström Tel: 050 475 7724 Försäljningsoch marknadsföringschef: Anne-Maarit Itänen Tel: 050 435 2284 Annonspriser (inkl
Då måste vi göra allt på konstgjord väg, säger Ginlund. . Industrikulturleden . För historieintresserade, turister, skolgrupper och alla som vill förstå hur industrin format det moderna Finland. Maria Smeds maria.smeds@aumedia.fi Dalsbruks industrihistoria får nationell uppmärksamhet Mångsysslaren Hans Ginlund har jobbat vid bruksmuseet i åratal. . – Ju äldre något är, desto mindre intresse – men när folk känner igen något från sin egen barndom, då väcks nyfikenheten. Platser över hela Finland, ofta i natursköna miljöer, där besökare kan uppleva både historia och arkitektur. Exempel på platser: Fiskars bruk, Verla träsliperi och pappersbruk (UNESCO), Finlayson i Tammerfors – och nu även Bruksmuseet. – Jag har inte märkt någon oroväckande utveckling. . Vid sidan om museiarbetet ägnar han sig åt allt från teater till frivilligarbete i olika former. Ett kulturhistoriskt museum vars första basutställning öppnades år 1983. Var. En väsentlig del av museet är att visa hur människor bodde. . . . Äldre än 1890 klarar vi inte av att inreda autentiskt. . Ginlund minns själv hur fabriksvisslan styrde vardagen i Dalsbruk. Det som engagerar besökarna mest är det de kan relatera till. Dessa guidade turer har han lett sedan 1990-talet. – Museet är en viktig del, men hela Dalsbruk är historiskt. . I början av sommaren blev Bruksmuseet officiellt en del av Industrikulturleden, ett nätverk som lyfter fram Finlands industriella kulturarv. Vissa ställen kan annars vara svåra att upptäcka, säger Ginlund. Kimitoön Dalsbruks bruksmuseum har blivit en ny pusselbit i Finlands industrihistoriska nätverk. För den som vill uppleva mer än vad som ryms inom museets väggar erbjuder Hans Ginlund även bruksvandringar varje måndag i juli klockan 14.00, då museet håller stängt. – Det är roligt att man sammanväver sevärdheter som är i samma kategori. . . . Modellen tog omkring 2 400 timmar att färdigställa. Tror du att medverkan i Industrikulturleden kommer att öka besökarantalet. . Trots att det är en vanlig torsdag väntas ett stort sällskap pensionärer. Jag har till och med varit med i kemiundervisningen. Det finns så mycket att berätta, om Svarta damen, vårt spöke, kejsarinnans utedass, kålugnarna och alla de roliga namnen på husen. Hans Ginlund betonar hur värdefullt det är att elever får lära sig om sin egen hembygds historia – något han själv saknade under sin skoltid. Bland annat finns Norrbacken-stugorna, två av de äldsta bevarade arbetarbostäderna i Dalsbruk, byggda någon gång mellan 1740 och 1750. Del av Sagalunds barnkulturcentrum, som driver flera kulturhistoriska museer i regionen. Det gör det lättare för folk att hitta dem. En miniatyrmodell av masugnsområdet från slutet av 1800-talet används flitigt vid guidningar. När Ginlund frågar eleverna vad de skulle sakna mest om de levde förr i tiden, kommer svaret ofta snabbt och med eftertanke: rinnande vatten, konstaterar barnen. Bruksmuseet berättar historien om Dalsbruks järnindustri som grundades redan 1686 och var verksam ända fram till konkursen 2012. Det finns ett sommarbingo inom projektet, och några har haft bingopappret med sig, så någon inverkan har det ju. En stor del av besökarna är båtturister som kommer över dagen. . – Våra egna skolor använder oss mycket. Här får besökare följa utvecklingen från masugnar och smedjor till det samhälle som växte fram kring bruket. – De användes ända till slutet av 60-talet. FOTO:MARIASMEDS Dalsbruks bruksmuseum . Trots förändringar i turism och ekonomi har museet lyckats hålla besökarantalet stabilt genom åren. Besökarantalet är ungefär detsamma, och det känns som att kommunens egna invånare uppskattar verksamheten mer och mer, säger Ginlund. – Vi följde ju den, säger han och demonstrerar visslan på den detaljerade modellen. – Bristen på inkvartering på ön påverkar möjligheten att stanna längre, trots att det finns mycket att se och göra. Det är den där känslan av: ”Oj, men det här hade vi ju hemma!” Museet spelar en viktig roll i skolundervisningen, även om antalet skolbesök har minskat något på grund av ekonomiska nedskärningar. – Jag tror inte att själva massorna kommer att öka, men kanske fler som är intresserade av industrihistoria hittar hit. En solig sommardag i Dalsbruk möts vi av en av museets drivande krafter, Hans Ginlund, som jobbat på museet ända sedan 1987. Marknadsföringen av leden är fortfarande under utveckling, och han understryker att dess synlighet i hög grad beror på vilka insatser föreningen Teollisuusperintöseura, som ansvarar för projektet, väljer att göra. . Utställningar om industrihistoria, arbetarliv och brukssamhällets utveckling i skärgården. Lördag 12 juli 2025 Åbo Underrättelser 20 Nyheter. Syfte: Att lyfta fram och bevara det industriella kulturarvet, från järnbruk och sågverk till textilfabriker och kraftverk. För vem. Ginlund ser en tydlig potential i att Industrikulturleden kan attrahera en mer nischad publik. Museet berättar om järnbrukets historia i Dalsbruk, där den första masugnen byggdes redan år 1686. Museet erbjuder en konkret och levande inlärningsmiljö där historien blir påtaglig