Esikatselu

02/2018

AutoSound Technical Magazine

02/2018

Huom! Valittuna on arkistonumero. Uusin ilmestynyt numero on Arkisto/2022
  •  
    140 kpl määräaikainen digitilaus + arkisto 9,90 €
  •  
    Irtonumero 11,50 2,90 €
  •  
    Aktivoi tilaajatunnus
Tilaus alkaa uusimmasta julkaistusta numerosta Arkisto/2022.
  • Tässä numerossa
  • Tietoa lehdestä
Kevään 2018 toisessa numerossa testaamme läpi peräti yhdeksän kappaletta fyysisesti pieniä, mutta tehoiltaan ja ääneltään suuria monovahvistimia. Otimme tutkinnan alle myös kolme huippuedullista mediasoitinta DSP-ominaisuuksilla. Autoesittelyjen puolella kattaus on varsin monipuolinen, pitäen sisällään todella huikean mafiatyyliin rakennetun "showstopperin", äärimmäisen överin demo/painesetin kahdella 33" kokoisella subbarilla, Suomen äänekkäimmän mopoauton sekä tehoa uhkuvan neloskorisen Golfin turbolla ja nelivedolla höystettynä.


VERTAILUTESTIT

Tehoa, soundia vai molempia?
Vertailutestissä kompaktit D-luokan monopäätteet hintaluokassa 186 - 419 euroa. Autohifi pienenee koko ajan. Halutaan helpommin integroitavia ja vähemmän tilaa vieviä järjestelmiä. Myös itse laitteiden tekniikka kehittyy ja esimerkiksi vahvistimissa entistä pienemmästä fyysisestä paketista saadaan ulos suurempia tehoja. Mutta miten äänenlaadun käy tässä kehityksessä? Otimme kokeiluun ja mittauksiin yhdeksän pienikokoista monopäätettä.

Halvalla hyviä ominaisuuksia?
Testissä kolme perushintaista mediasoitinta DSP-prosessorilla! Monen aloittelevan autohifiharrastajan tie paremman soundin maailmaan käy soittimen vaihdon kautta. Jo vuosikausia autosoittimien perushinnat ovat alkaneet noin sadan euron tietämiltä. Siis sellaisissa soittimissa, joiden valmistaja on jokin tunnettu merkki. Nykypäivänä edullistenkin soittimien ominaisuuksien määrä on kuitenkin suorastaan räjähtänyt, ja jo noin satasen hintaluokasta löytyy ns. "despikoneita". Otimme lehtemme testiin kolme DSP-mediasoitinta, joiden suositushinnat vaihtelevat 109 - 159 euron välillä. Onko tässä hintaluokassa löydettävissä eroja mallien väliltä? Entäpä niitä hyviä ominaisuuksia sopuhintaan? Se selviää tästä artikkelista.


AUTOESITTELYT

Showstopper mafiatyyliin!
Esittelyssä: Sami Holopaisen Chrysler 300C ’04
Vantaalaisen Sami Holopaisen mafia-henkeen rakennettu 300C on tehty pysäyttämään ohikulkijat näyttelyissä. Tyyliin sopivien yksityiskohtien määrä on mykistävä, samoin viimeistelyn laatu. Tälle kaudelle Chrysler sai sisäänsä myös hyvätasoisen hifisetin, mikä kasvatti auton show-henkeä entisestään.

Mieluummin överit kuin vajarit!
Esittelyssä: Arto Virtasen Honda Stream '02
Team Rautaman jäsenistöön kuuluva Virtasen Arto pelasti romuttamokohtalolta hieman harvinaisemman 2002-mallisen Honda Streamin. Auto on sittemmin saanut kokonaan uuden elämän, ja se kantaa tällä hetkellä sisällään yhtä tämän maan övereintä demohifisettiä, jolla metsästettiin menneellä kisakaudella myös LBC-finaalien Hotspot-luokan 2. sija.

Suomen äänekkäin mopoauto!
Esittelyssä: Miko Rautaman Bellier Jade Racing S '11
Mitä isot edellä, sitä pienet perässä. Näin kuuluu vanha sananlasku, joka pitää ainakin Team Rautaman nuoriso-osaston kohdalla paikkansa paremmin kuin hyvin. Timon pojat Joonas, Aleksi, Tuomas ja Miko ovat kaikki nuoresta iästään huolimatta jo harvinaisen kokeneita autohifiharrastajia. Ja ensimmäinen äänenpainekilpailujen finaalivoittokin on plakkarissa, vaikka veljesnelikosta kukaan ei ole vielä likimainkaan täysi-ikäinen.

Kahden kuukauden kauneushoito!
Esittelyssä: Teemu Vähämäen VW Golf IV 1.8 Turbo 4Motion '99
Kaupasta ei aina löydy mieleistä kulkupeliä, mutta onneksi sellaisen voi tehdä myös itse. Näin ajattelee ainakin Vähämäen Teemu, joka on viime vuosina kunnostautunut VW-merkkisten henkilöautojen rakentelussa. Miehen uusin luomus on kasattu useammastakin eri Volkkarista ja kulkuhaluja on sen verran että moni uudempi urheiluauto jää toiseksi.



TIETOA

SounDigital - Mistä ne tehot syntyvät?
Brasilialaisen SounDigitalin eli SD:n vahvistimet ovat kokoisekseen noin 2-4 kertaa tehokkaampia kuin normaalit markkinoilta löytyvät D-luokan monopäätteet. Jopa mittaustulokset kertovat että tehoa oikeasti syntyy, kyse ei ole vain markkinointikikasta. Mutta mikä on se juttu, millä watteja taiotaan? Siitä lähdimme ottamaan selvää ja laitoimme sähköpostia merkin maahantuojalle sekä myös suoraan pääkallonpaikalle Brasiliaan.

Kohti autohifin EM-kilpailuja! Osa 2.
Nyt tehdään kojelaudan pohjarakenteet kuntoon! Suunnitelmat on tehty ja pitäisi olla jonkinlainen käsitys, mitä tuleman pitää. Tai ainakin pitäisi tietää missä järjestyksessä lähtee toteuttamaan asioita ja on mietitty askel tai useampi eteenpäin. Mielessä näkyy suurin osa valmiista kojelaudasta, jossa kuitenkin vielä on myös joitain sumeita kohtia. Nyt pitäisi alkaa oikeasti tekemään!

dB Drag Racingin perusteet - Vain yhden taajuuden vuoksi!
dB Drag Racing on kilpailulaji, jossa yritetään saavuttaa mahdollisimman suuri äänenpaine auton tuulilasilla sijaitsevaan mittapisteeseen. Äänen laadulla, taajuuskaistan leveydellä tai taajuudella ei ole merkitystä tulokseen. Ei kuulosta kovin vaikealle, eihän? Totuus on kuitenkin aivan toinen. Kysymys on erittäin haastavasta kilpailulajista. Perinteisesti dB Drag Racing on kalliiden elementtien ja isojen vahvistimien pelikenttä. Nykyiset tehomitatut luokat mahdollistavat kilpailemisen hieman kohtuullisemmalla vuosibudjetilla, kun subirikkojen määrä pysyy pienenä. Viime numerossa keskityimme lajin historiaan ja esittelimme menestyneitä suomalaisia kilpailijoita. Nyt on käytännön vuoro!



VAKIOPALSTAT

- Pääkirjoitus

- EMMA Finland tiedottaa

- Tuoteuutiset

- Kuukauden kuunneltavimmat

- Tulossa seuraavassa numerossa
AutoSound-lehden julkaiseminen on lopetettu, mutta AutoSound-lehden yli 140 numeron ja 10.000 sivun lehtiarkisto on siis edelleen ostettavissa ja luettavissa yksittäisinä lehtinä.

TOISAALTA NYT KANNATTAA OSTAA KOKO LEHTIARKISTON LUKUOIKEUS!
AutoSound-lehden lehtiarkisto sisältää 140 lehteä ja yli 10.000 sivua.
Paljon tietoa ja taitoa - Edelleen, ja aina ajankohtaista asiaa. Myös testejä, vertailuja, autoesittelyjä, tee-se-itse-juttuja, subbarikotelon suunnittelua, jakarilaskentaa, virtajärjestelmiä, autohifin historiaa ja vaikka mitä vuosien varrelta.
Ja tietenkin ARSKAN seikkailut ja PALJON MUUTA...

NYT KOKO LEHTIARKISTO SIIS VAIN 9,90 ¤!
LUE JA VIISASTU!

Osta koko arkiston lukuoikeus seuraavasti:
Valitse ensin "Tee tilaus tai aktivoi tilaajatunnus"
Valitsemalla seuraavaksi "140 kpl määräaikainen digitilaus + arkisto 9,90 e".
Tämä tilaus sisältää siis KAIKKI ilmestyneet numerot. Uusia numeroita ei ilmesty.

Lehti ilmestyi vuodesta 1998 aina vuoden 2022 loppuun. Viimeinen julkaistu numero oli 4/2022.

AutoSound-lehti oli Suomen ainoa autoäänentoiston erikoislehti. Sisältönä aihealueen tietoa, teoriaa ja taitoa, kattavat vertailutestit, laitekokeilut, tuoteuutiset, autoesittelyt, kuunteluarviot, testilevyesittelyt, alan tiukimmat teoriajutut, monipuoliset rakennusartikkelit sekä raportit autohifialan tapahtumista ja kilpailuista. Lehdessä asiaa myös tuningista kiinnostuneille, sillä ovathan hyvät äänentoistolaitteet ja asennustekniikoiden hallitseminen oleellinen osa autonrakentelua.

Lisätietoja lehdestä: www.autosound.fi

Arkistonumerot

  • Arkisto/2022
  • 4/2022
  • 3/2022
  • 2/2022
  • 1/2022
2021
  • 05-06/2021
  • 04/2021
  • 03/2021
  • 02/2021
  • 01/2021
2020
  • 06/2020
  • 05/2020
  • 04/2020
  • 03/2020
  • 02/2020
  • 01/2020
2019
  • 06/2019
  • 05/2019
  • 04/2019
  • 03/2019
  • 02/2019
  • 01/2019
2018
  • 07-08/2018
  • 06/2018
  • 04-05/2018
  • 03/2018
  • 02/2018
  • 01/2018
2017
  • 7-8/2017
  • 06/2017
  • 04-05/2017
  • 03/2017
  • 02/2017
  • 01/2017
2016
  • 06/2016
  • 05/2016
  • 03-04/2016
  • 02/2016
  • 1/2016
2015
  • 7-8/2015
  • 6/2015
  • 4-5/2015
  • 3/2015
  • 2/2015
  • 1/2015
2014
  • 7-8/2014
  • 6/2014
  • 4-5/2014
  • 3/2014
  • 2/2014
  • 1/2014
2013
  • 7/2013
  • 6/2013
  • 4-5/2013
  • 3/2013
  • 2/2013
  • 1/2013
2012
  • 7-8/2012
  • 6/2012
  • 4-5/2012
  • 3/2012
  • 2/2012
  • 1/2012
2011
  • 7-8/2011
  • 6/2011
  • 4-5/2011
  • 3/2011
  • 2/2011
  • 1/2011
2010
  • 6/2010
  • 4-5/2010
  • 3/2010
  • 2/2010
  • 1/2010
2009
  • 6/2009
  • 5/2009
  • 3/2009
  • 2/2009
  • 1/2009
2008
  • 7-8/2008
  • 6/2008
  • 5/2008
  • 3-4/2008
  • 2/2008
  • 1/2008
2007
  • 7-8/2007
  • 6/2007
  • 5/2007
  • 3-4/2007
  • 2/2007
  • 1/2007
2006
  • 7-8/2006
  • 4-5/2006
  • 2/2006
  • 1/2006
2005
  • SE/2005
  • 6-7/2005
  • 5/2005
  • 4/2005
  • 3/2005
  • 2/2005
  • 1/2005
2004
  • 6-7/2004
  • 5/2004
  • 4/2004
  • 3/2004
  • 2/2004
  • 1/2004
2003
  • 6-7/2003
  • 5/2003
  • 4/2003
  • 3/2003
  • 2/2003
  • 1/2003
2002
  • 6/2002
  • 5/2002
  • 4/2002
  • 3/2002
  • 2/2002
  • 1/2002
2001
  • 6/2001
  • 5/2001
  • 4/2001
  • 3/2001
  • 2/2001
  • 1/2001
2000
  • 6/2000
  • 5/2000
  • 4/2000
  • 3/2000
  • 2/2000
  • 1/2000
1999
  • 6/1999
  • 5/1999
  • 4/1999
  • 3/1999
  • 2/1999
  • 1/1999
1998
  • SE/1998