Suomen suurin venelehti! Venemarket 2/2020 Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi TURBOTUKKU.COM -Autoon kuin autoon takuullaHuippulaadukkaat uusioturboahtimet kaikkiin autoihin, pakettiautoihin, raskaaseen kalustoon, veneisiin yms TIME WELL SPENT. Tähän Sinun mainos? JA TOIMII!! Katso lisää tuotteista www.starbrite.fi Pesuaineet Alumiiniveneiden hoitotuotteet Vahat ja kiillotusaineet Teak hoitotuotteet Erikoistuotteet Puhdistusvälineet Öljytuotteet M A R I N E MAAHANTUOJA Star brite Suomi, Pulttitie 16, 00880 Helsinki / Kymenlaaksonkatu 4, 48100 Kotka / info@starbrite.fi / p. 0303 9090 YRITYSMYYNTI Kauppatie 19, 65610 Mustasaari, info@duell.fi / p. 020 118 000 JÄLLEENMYYNTI venetarvikeliikkeet Kuomun hoitotuotteet Soita! 044 333 5717 / Olavi Mäkinen 0400 777 797 / Mika Salomaa
2 2/2020 vapaa-aika.com Kankaantie 24 15540 Villähde. 03 7 580 538 PALVELEMME Ma Pe 9 17, 03-7580538 360007 Freshjet 3200 Ilmastointilaite / ilmalämpöpumppu 2257710 Wallas keraaminen Diesel liesi ja lämmitin Erinomainen käytettäväksi veneessä retkeilyautossa matkailuautossa 370719 2491220 Kemiallinen WC PortaPotti 2271880 Vedenlämmitin 10 L Truma Gasboiler 2277960 Sekoitinhana Concept 2220040 Painevesipumppu Shur?o High?ow 2123860 Aurinkopaneeli alumiinikehyksellä Carbest 140 W 385240 Aurinkopaneeli 160 W Erittäin joustava 385329 Vesisäiliö 76 L 2123620 Matkapyykkikone 230 W, 1,8 kg pyykille 391906 Kaasu-uuni Thetforg Duplex grillillä käsikäyttöinen piezo-sytytys, 36 L 370302 Pimennys rullaverho Alumiini / kerma 2177670 Täydellinen sarja sis. mm. 2 x 12 L säiliö, pumppu, hana pesuallas 37 x 37 ruostumaton teräs Kasettiverho Rastrollo 3000 2223960 Kompressorijääkaappi 65 L pakastin 4 L 371221 Suojaa katseilta ja auringolta Solarlaskuri 12 / 24 v aurinkosähköjärjestelmiin Sähkötarvikkeet 12 V 2196510 2185870 3831633 2146390 2217950 2185750 3810493 2271710 2229170 3810392 383166 2229210 392171 2422050 249570 2131810 2131820 2131830 Pöydänjalkoja Vesijärjestelmiin, jätevesijärjestelmiin tarvikkeet Kemialliset wc:t, matka wc:t Kylmäarkku 33 L Kolme käyttövaihtoehtoa verkkovirta akku kaasupatruuna Liedet, uunit ja tarvikkeet liesille 2496760 Jääkaapit ja kylmäarkut 3810241 Lataussäädin MPP 350 Duo 12 V Digital 3850293 Gasstopturvaventtiilli 2276060 Pullonvaihtaja Duocontrol 2280090 Kaasun määrämittari 2271200 Huumauskaasuhälytin 380202 Kaasupullon kiinnike 11 kg pullolle 2117640 Kaasutarvikkeita Kaasuhanatukki 2112200
4 2/2020 Ilmoitusmyynti Olavi Mäkinen 044 333 5717 olavi.makinen@wheelmedia.fi Ulkoasu / aineistojen toimitus Sari Eskola sari.eskola@mieliala.fi 040 704 2237 Kustantaja Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Päätoimittaja Mika Salomaa 0400 777 797 mika.salomaa@wheelmedia.fi www.venemarket.fi Veneliikkeiden kauppapaikka! Venemarket Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki VUOSITILAUS 11 NROA VAIN 25.95€ (SIS ALV. 10%) Tilaan Suomen VaihtoAutot-lehden/ Venemarket-lehden vuodeksi 11 nroa hintaan 25,95€ ja tilaus jatkuu saman mittaisissa jaksoissa. Venemarket ilmestyy Suomen VaihtoAutot-lehden kääntölehtenä neljä kertaa vuodessa. Mikäli en halua jatkaa tilausta peruutan tilaukseni siitä ilmoittamalla. Nimi Osoite Postinro ja toimipaikka Puh. Suomen suurin venelehti! Venemarket Uusi lehti! TÄSSÄ SINUN MAINOS? Soita ja kysy tarjous. 044 333 5717 / Olavi Mäkinen 0400 777 797 / Mika Salomaa Soita 044 049 8290 www.venemaailma.fi Tuotekatu 13, 21200 Raisio Yli 100 vaihtove nettä! Olemme Täyden Palvelun Venetalo: Aquador, Bavaria, Bella, Crestliner, Falcon, Flipper, Invictus, Kawasaki, Nordkapp, Terhi -veneet. Evinrude, Mercury, Honda Marine, Torqeedo -moottorit Bella 640 DC 21 900 € MerCruiser, sisämoottori,4-tahti, 220 Hv, bensiini, vuosimalli: 2007. Uttern S64 22 900 € MerCruiser, sisäperämoottori, 4-tahti, 120 Hv, Diesel, vuosimalli: 2007, käyttötunnit: 650 h, mallitarkennus: dti. Drive 56 Convertible 20 900 € Mercury, perämoottori, 4-tahti, 115 Hv, bensiini, vuosimalli: 2012, käyttötunnit: 77 h. Nordkapp Avant 605 Ranger 38 800 € Mercury, perämoottori, 4-tahti, 150 Hv, bensiini, vuosimalli: 2017, käyttötunnit: 115 h.
5 2/2020 KÄYTTÖMUKAVUUS Ei meteliä. Kevyt. Mallista riippuen paino akun kanssa noin 13–17 kg. Oikea peruutusvaihde. Käynnistyy kahvasta kääntämällä. Lähes huoltovapaa rakenne. Moottori on helppo purkaa kolmeen osaan kuljetuksen ajaksi (riki, kahva, akku). Toimintasäde yhdellä latauksella jopa 68 km! (Travel 1103 CS + Terhi Saiman). Pienten bensaperämoottoreiden korvaaja, paras moottori soutuveneeseen. Vesillä liikkumisen sähköistäjä. Travel 1103 CS – MYYNTIMENESTYS! Travel-mallit alkaen 1 450 € torqeedo.fi SUORITUSKYKY Vastaa suorituskyvyltään jopa 4 hv perinteistä perämoottoria. Tehokas ja kestävä hiiliharjaton moottori neodyymimagneeteilla. Suuri työntövoima isolla potkurilla. Oma lithium-akku. Toiminta-aika esim. soutuveneuistelussa jopa 19 h! EKOLOGISUUS Vastuullinen valinta ja kestävä hankinta. Saksalaista laatua 2 vuoden takuulla. Ei päästöjä. Ei polttonesteitä ja öljyjä käytössä. TORQEEDO TRAVEL * Kampanjahinnat koskevat rajattua erää vuoden 2019 malleja. Hinnat sis. alv. 24 %. Hintoihin lisätään paikkakuntakohtaiset toimituskulut. Pidätämme oikeuden hinnanmuutoksiin. SILVERBOATS.FI TIME WELL SPENT. SHARK BR & Honda BF100 Pakettihinta 31 990 €* (sh. 39 290 €) Etusi jopa 7 390 € KAMPANJA! WOLF BR & Honda BF60 Pakettihinta 23 490 €* (sh. 28 590 €) Etusi jopa 5 100 € KAMPANJA! FOX AVANT & Honda BF50 Pakettihinta 17 490 €* (sh. 22 790 €) Etusi jopa 5 300 € KAMPANJA!
6 2/2020 W W W . K E M I O N S A A R E N V E N E K E S K U S . F I W W W . K E M I O N S A A R E N V E N E K E S K U S . F I Wuorionkuja 4, Kemiö Auki ma-pe 8-17 & la 9-13 Wuorionkuja 4, Kemiö Auki ma-pe 8-17 & la 9-13 02423242 info@ksvk.fi Tervetuloa elämäsi kaupoille!
7 2/2020 Seiskari S-23 esiteltiin uutuutena venenäyttelyssä 1980. Siitä on siis jo 40 vuotta. Mutta miten Seiskari vene syntyi? SEISKARIN TARINA TEKSTI RAUNO KURKI-SUONIO Seiskarin synty, esiäiti – Finnark F-7 Finnark F-7 oli alkujaan Hans Groopin piirtämä pieni moottoripursi. Ostin sellaisen F-7:n puolivalmiina. Siinä oli 12 hv Yanmar moottori, joten nopeutta saavutettiin vain 6,8 solmua. Ihastuin kuitenkin rungon ominaisuuksiin, ja myöhemmin kun veneen muotit olivat myynnissä huutokaupassa, niin ostin ne pois. Tästä lähti toteutumaan haave omasta matkavenemallista. Uuden veneen ulkomuodon piirsi ystäväni Veikko Ålander. Tyylissä tavoiteltiin klassisen meriveneen mallia. Veikolla oli myös ollut samanlainen Finnark F-7, jonka nimi oli Seiskari. Siinä on foneettinen yhteys, seiska = Seiskari. Näin sai uusi matkaveneemme ni”Seiskari on hyvä vene” Kerran istuessamme veljeni Hannu Krohnin veneessä kerroin innostuneesti uudesta projektista. Silloin mainosmies ja toimittaja Eero Nurmikko kysyi: ”Minkälainen vene se Seiskari on?”. Vastasin: ”Seiskari on hyvä vene”. Sitä mainoslausetta olemme sitten käyttäneet vuosikausia. Sen lauseen sisältämän lupauksen olen kyllä joutunut lunastamaan monta kertaa. Seiskarin ensiesittely tapahtui Helsingin venenäyttelyssä vuonna -80. Meillä ei ollut juurikaan kuvia veneestä, joten lainasimme Kansallismuseon arkistosta kuvan Seiskari saaren rannasta, jossa oli purjelaivoja. Teimme siitä A 3 kokoisen julisteen, jonka takan oli sitten tekstiä ja kuvia meidän veneestä. Saimme paljon myönteistä palautetta ihmisiltä, joiden juuret ovat tuolta Seiskarin saarelta. Suomi menetti Seiskarin saaren sodassa. On hyvä, että asiat eivät painu Valmistus Styyrpuuri Oy Seiskarien ja S-21 veneiden valmistus aloitettiin Kirkkonummen Jorvaksessa Lasse Reivosen vanhassa hallissa ja häneltä perittyjen miesten voimin. Sitä varten perustettiin oma yhtiö Styyrpuuri Oy. Kysyntää oli ja tuotanto pyöri täysillä. Jonkin verran veneitä meni myös vientiin Ruotsiin. Uusia malleja Seiskari S-27 ja S-29 Veneenvalmistaja haluaa aina tehdä suurempia ja hienompia veneitä ja usein myös itselleen. Näin kävi meilläkin. Ostin tunnettujen Finmar Family veneiden muotit. Niistä kehitettiin muutoksien kautta Seiskari S-29 ja vähän myöhemmin S-27. Alun perin sisäperämoottorille tarkoitetut rungot muutettiin keskimoottorille. Se sopii paremmin puoliliukuvalle veneelle. Royal III oma vene Ensimmäinen Seiskari S-29 vene oli ajateltu omaan käyttöön ja sai nimekseen ”Royal III”. Se vene oli meillä kimpassa Affe Sundströmin kanssa. Vene valmistui heinäkuun alussa -84 ja sillä lähdettiin heti lomamatkalle kohteena Tukholma. Olihan se hienoa käydä omalla veneellä ulkomailla. Matkaan liittyi vaikeuksia vuotavan akselitiivisteen kanssa. Veneeseen oli asennettu Volvon ns. Black Jack tyyppiä oleva tiiviste, joka hyvin herkkä vaurioitumaan. Asentajamme Sven Gråsten toi meille uuden tiivisteen ja nostimme veneen ylös Hangossa ja vaihdoimme tiivisteen ensimmäisen kerran. Ja matka jatkui. Toinen tiiviste vaihdettiin Ruotsissa Österskärs Varvin telakalla. Seiskarilla Kanarian Saarilla Vuonna -85 kotkalainen Otto Moilanen tilasi meiltä hieman erikoisrakenteisen Seiskari S-29 veneen. Hänellä oli tarkoitus lähteä veneellään syksyllä Välimerelle ja vielä pitemmälle Kanarian Saarille sekä viipyä reissussa koko talvi. Ja näin myös toteutui. Seuraavana vuonna tammikuussa Affe Sundström oli lomamatkalla Kanarian saarilla. Hän oli ajamassa vuoristotietä Puerto Ricoon, kun hän näki Moilasen ajavan sisään satamaan. Sattuman kauppaa. Näin saatiin kuvalla todistettua, että Seiskari on käynyt niinkin kaukana kuin Kanarian saarilla. Inkoon aika Tuo Jorvaksen veistämön vuokrasopimus oli vain 5 vuodeksi ja sitä ei voitu uusia. Piti etsiä uudet tilat veneenvalmistukseen ja kohtuullisen läheltä. Inkoosta löytyi halli aivan 51 tien vierestä. Hallista tehtiin kaupat ja halliin suuri remontti. Styyrpuuri oy sulautettiin emoyhtiöön. Seiskari kerho syntyy Tuotanto Inkoossa alkoi. Halusimme esitellä uuden tehtaamme Seiskari-veneilijöille ja järjestimme ”Seiskari-kerhon” retkiä tehtaalle ja Inkoon saaristoon. Siitä alkoi Seiskari-kerhon toiminta. Nykyisin Seiskari kerho toimii Facebookissa. Tietokoneaika – CAD suunnittelu Uusi S-29 malli oli meille melkoinen satsaus. Siihen hain jotain uutta ja erilaista ja jälleen oli ystävistä apua. Eero Nurmikko oli silloin Mac tietokoneiden kouluttaja ja opetti minuakin. Hän teki pienellä Macin ”linnunpöntöllä” ja melko alkeellisella piirustusohjelmalla uuden S-29 piirustukset. S-29 oli siis ensimmäinen tietokoneella suunniteltu Seiskari. Siinä sivussa opin ymmärtämään, mitä tietokone voi antaa myös venealalle ja pääsin asiaan kiinni melko aikaisessa vaiheessa. Kiireistä aikaa -80 luvun loppupuoli oli kiireistä aikaa. Veneitä kysyttiin enemmän kuin mitä pystyimme tekemään.Teimme uusia malleja, uusi S-29, S-26 ja S-22. Seiskarin suosio kasvoi. Virolaiset työntekijät tulevat Syksyllä -89 tuli meille ensimmäiset virolaiset työntekijät. Yhteydet saimme Tallinna Kalev pursiseuran kautta. Nämä miehet olivat harrastaneet purjehdusta ja osallistuneet veneenrakennus kursseille jne. Miehet olivat ahkeria ja halukkaita oppimaan, mutta kielija viisumiongelmat olivat alkuun aika vaikeita. Eräs miehistä, Edgar Kana, oli Saarenmaalta ja niin kehittyivät suhteet sinne. Seiskari S-40 President Työveneiden jälkeen valmistus siirty Viroon Saaremaalle. Teimme yhteistyötä Saare Paatin kanssa. Eräs mielenkiintoinen projekti, joka toteutettiin oli 12 metrisen Seiskari S-40 veneen rima-epoksi menetelmällä. Menetelmä on työläs, mutta soveltuu yksittäiskappaleiden valmistukseen. Vene valmistettiin Saare Paatin tiloissa ja heiltä vuokratulla työmiehillä. Tämä vene oli tiloiltaan mahtava ja ominaisuuksiltaan erinomainen, mutta uudesta menetelmästä johtuen se jäi yksittäiskappaleeksi. 200 luku – mallisto uusiutuu Kun 2000 luku lähestyi, niin Seiskari-mallistoa piti uusia. Stig Nordbladilla oli 21 jalkaisen avoveneen piirustukset, jota hän tarjosi kaupaksi. Näin veneen kaarikuvista, että siinä on järkeä. Veneen oli suunnitellut ruotsalainen Håkan Södergren ja sen runko oli alun perin suunniteltu Atlantille kalaveneeksi. Teimme kaupat keskeneräisistä muoteista. Se runkomuotti sitten tehtiin valmiiksi ja siihen tehtiin uusi kansi ja sisustus. Piirustukset teki Kamu Stråhlman. Niin tarkkoja tietokoneella tehtyjä piirustuksia ei meille aiemmin ollutkaan. Tavoitteena oli monikäyttövene, jolla mies voisi käydä kavereiden kanssa kalassa ja vaimon kanssa kahdestaan viikonloppureissuilla. Proto saatiin valmiiksi tammikuussa 2000 ja leudon sään takia pääsimme koeajolle 15 tammikuuta. Vene osui oikeaan saumaan ja saimme helmikuun venenäyttelyssä useita tilauksia. Veneiden valmistus käynnistettiin yhteistyössä Edgar Kanan kanssa ja hieman myöhemmin perustimme oman sisaryhtiön Tekno-Marine Eesti OÜ. 242-CC ja HT Seiskari 232-FR oli aivan erinomainen monikäyttöinen malli sellaisenaan, mutta asiakkaat haluavat aina enemmän me yritämme heidän toiveitaan täyttää. Näin kehitettiin runkoa pidentäen 232:sta 242 ja sisustusta kehittäen mallit CC, suljetulla kajuutalla ja HT avoimella ajohytillä. Näiden perinteisten puoliliukuvien Seiskari mallien lisäksi valmistamme myös liukuvia veneitä Seiskari nimellä mm. Seiskari 4980 Pelican ja Seiskari 750 Lark. Ja Seiskari 242-CC Evo mallia tehdään edelleen pieniä määriä. Kuitenkin jos veneeltä vaaditaan merikelpoisuutta, käytännöllisyyttä ja taloudellisuutta, niin mikään ei voita puoliliukuvaa dieselmoottorilla varustettua akselivetoista Seiskaria.
8 2/2020 Moottoriveneet ja nopeakulkuiset Day Cruiserit ovat nyt käytettyjen veneiden kaupan hittejä. – Purjeveneitä kysytään edelleen vähänlaisesti, tietää yrittäjä Vesa Ruostepuro maskulaisesta Masimp Oy:stä. M asimp:in venevarikolta löytyy n. 80-100 vaihdokin laadukas valikoima veneitä laajassa hintaja kokohaarukassa. –Suurin osa veneistä on yrityksen omia, mutta teemme myös välityskauppaa asiakkaiden veneillä, Ruostepuro sanoo. Käytettyjen veneiden markkinat seuraavat melko pitkälti samoja trendejä kuin uusien veneidenkin kauppa. – Moottoriveneet ja nopeakulkuiset Day Cruiserit ovat tällä hetkellä kysytyimpiä. Uppoumarunkoisten veneiden kysyntä ja valmistuskin on edelleen vähäistä, mutta toki markkinoita niillekin on olemassa . ”Veneilyreviiriä” tietysti laajentaa , mikäli veneen marssinopeus on vähän suurempi : näin päästään vaikkapa viikonloppuvapaalla käymään vähän pidemmällä ja ehditään vielä takaisinkin. Purjehduksen motiivi on usein toisenlainen. Purjehtimassa käydään usein ilman varsinaista päämäärää. –Itse purjehdus ja purjehtiminen on päätarkoitus veneellä liikkumiseen ja pidemmillä vapailla sitten purjehditaan kauemmaksi. Yhtä kaikki, veneillään millaisella veneellä tahansa , itse laji, veneily ja vesilläolo, yhdistää kaikkia veneilijöitä , Ruostepuro sanoo. Ilmastokeskustelu ei vaikuta Purjeveneiden kysynnän vähyys kielii siitä, että ilmastokeskustelu ei ole vaikuttanut venekauppaan merkittävästi. – Luulisi, että purjeveneet ovat nyt muotia, mutta niiden myynti on ollut vähäisempää jo useita vuosia. Pientä piristystä toki on nähtävissä myös purjeveneiden myynnissä. Myytävien veneiden hinta haarukka on varsin laaja. Veneen arvoon vaikuttavat iän lisäksi, mm. lukuisat moottorivaihtoehdot, varusteet sekä tietysti veneen kunto ja siisteys. –Masimpin varastosta liikkuvat ehkä nopeimmin 20-60.000 €:n hintaluokassa olevat veneet, Ruostepuro sanoo. Dieselvene on perinteisesti ollut suosittu, mutta kun polttoaineiden hinnat ovat nykyään varsin lähellä toisiaan, on käytetyn bensaveneen myynti käytännössä yhtä vilkasta. –Polttoaine muodostaa veneen omistamisessa kuitenkin vain osan kustannuksista ja bensavene on myös dieselvenettä halvempi hankkia, Ruostepuro sanoo. Arvo laskee hitaasti Venekaupassa on esimerkiksi autokauppaan verrattuna se onnellinen tilanne, että veneen arvo laskee hyvin hitaasti. –Veneen ostopäätökseen vaikuttaa se, että vene miellyttää sisä-ja ulkotiloiltaan ostajaa ja hänen perhettään. Jokainen ostaa veneen omaan tarpeeseensa ja omat mieltymykset ovat ensisijaisia kriteereitä. Ensin päätetään, halutaanko kulkea purjeilla vai moottorilla. Vaikka Masimp:in venevarikot sijaitsevat Turun talousalueella ja saaristomeren äärellä, niin silti suuri osa veneistä myydään muualle Suomeen. Asiakkaita on Kilpisjärveä myöten. –Muutamia veneitä vuodessa myydään myös rajojemme ulkopuolelle, Ruostepuro kertoo. Suurin osa asiakkaista omistaa jo veneen ja niinpä ylivoimaisesti suurin osa kaupoista toteutuu vaihtokauppana . – Otamme asiakkaan veneen vaihdossa myös välitysveneisiin. Vain suoraselkäinen pärjää Käytettyjen veneiden kysyntä on melko vakiintunutta, eivätkä ilmastotrendit kuin muutkaan virtaukset markkinaa juuri heiluta. Vene ala on kautta aikain ollut jossain määrin ”häilyväinen”. Alan liikkeitä tullut ja mennyt. Kun kakun jakajia on usempia, eivätkä markkinat kuitenkaan sanottavasti kasva, aiheuttaa se tiettyä aaltoliikettä alalle. Ruostepuron mukaan venemarkkinoiden eräs ongelma ehkä on, että venekanta vanhenee. Suomessa on myynnissä merkittävä määrä yli 30 vuotta vanhoja veneitä. –Alalla pärjää vain suoraselkäisellä toiminnalla ja huolehtimalla , että tuotteiden hinta/laatusuhde vastaa asiakkaiden odotuksia. Asiakkaiden luottamuksesta kertonee sekin, että tarpeiden muuttuessa he palaavat vaihtamaan meiltä ostamaansa venettä toistuvasti. Varastossamme on veneitä, jotka ovat ”kiertäneet” jopa 6-7 kertaa. Veneet vaihtuvat usein 2-3 vuoden välein . Ruostepuro korostaa että käytetty vene on järkevä vaihtoehto. – Usein käytetty vene maksaa vain murto-osan uuden hinnasta. Tarpeen vaatiessa pienillä panostuksilla verhoiluihin ja tekniikkaan saadaan helposti uudenveroinen vene käyttöön järkevillä kustannuksilla. Käytetty Day Cruiser on nyt venekaupan hitti TEKSTI JA KUVAT TIMO KIISKI
9 2/2020 Venemarket 2/2020 1/2 sivua vaaka 255x180 mm A M T B O A T S . F I 16 R I 19 R I 175 BR f I 19 R f I 19 BR f I 175 BR I 19 BR I 210 BR I 23 BR I 210 D C I 23 D C I 23 D C s I 215 P H * ) Hinnat sisältävät alv. 24 %. Hintoihin lisätään paikkakuntaiset toimituskulut. 44 500 €* (sh. 48 490 €) + Honda BF135 47 500 €* (sh. 51 490 €) + Honda BF135 Vertailussa kotimaiset DC-veneet. Vene-lehti 8/2019 Suurvertailussa 6x6 m Daycruiseria. Venemestari 10/2019 TEST IVOIT TAJA ! 2020 UUTU US! w w w . f a s t e r. f i FASTER AMMATTILAISTEN VALINTA. + Honda BF100 Pakettihinta 34 500 € * (sh. 40 990 €) + Honda BF100 Pakettihinta 34 990 € * (sh. 41 990 €) * Hintoihin lisätään paikkakuntakohtaiset toimituskulut. Pidätämme oikeuden hintojen muutoksiin. Hinnat sisältävät alv:n 24%. Venemarket 2/2020 1/2 sivua vaaka 255x180 mm
10 2/2020 Kolme suomalaista kuljettajaa ajaa tulevalla kaudella kilpaveneiden kuninkuusluokassa. Filip Roms ja Sami Seliö kilpailevat Sharjahtallissa, forssalainen Kalle Viippo ajaa puolestaan ruotsalaisessa Team Sweden -tiimissä. Tulevasta vuodesta on tulossa suomalaisittain huikea. K uumin suomalainen kilpaveneilijä löytyy kuitenkin pienemmästä venesarjasta, nimittäin Formula 4 -luokasta. Porvoolainen Tuukka Lehtonen teki viime vuonna nelosissa selvää jälkeä. Lehtonen voitti viime syksynä sarjan kansainväliset pääkilpailut, euroopanmestaruuden ja maailmanmestaruuden. Lehtosen saavutukset huomioitiin laajasti suomalaisissa venepiireissä. Hänet valittiin Suomen Purjehdus ja Veneily ry:n Vuoden veneurheilijaksi, Porvoon kaupungin liikuntapalkinnon saajaksi ja Suomen Urheilutoimittajin liiton kauden 2019 parhaaksi kilpaveneilijäksi. -Viime kausi meni lähes täydellisesti nappiin. SM-kulta jäi voittamatta, mutta isot sarjat onnistuivat täydellisesti. Tuleva vuosi on täynnä vaativia haasteita, sillä jatkan kilpailemista Formula 4 -veneillä. EMja MM-titteleiden puolustaminen ei ole koskaan helppo urakka, Tuukka Lehtonen sanoo. 23-vuotias Lehtonen kilpailee Formula 1 -pilotti Filip Romsin vetämässä tiimissä. F1LIP Junior Team voitti ensimmäisellä kaudellaan 2019 F4-maailmanmestaruuden, EM-tittelin ja SMhopeaa SJ10-luokassa. -Olen saanut valtavasti taustatukea omalta perheeltäni ja apua Romsin perheeltä. Heille kuuluu iso kiitos. Menestyminen vaatii tiimityötä, voittoja saavutetaan joukkueena, Tuukka jatkaa. Italialainen kilpavene Formula 4 -kilpalaite on katamaraanirunkoinen vene, moottorina toimii 60-hevosvoimainen Mercury. F4-luokan kilpurit muistuttavat ulkoisesti Formula 1 -veneitä. Kyseessä on toiseksi korkein rataveneluokka ennen F1-sirkusta. Lehtosen vene on italialaisen Babatehtaan rakentama. Busto Arsizio -nimisessä kaupungissa sijaitseva tehdas valmistaa kilpaveneitä myös Formula 1 -luokkaan. -Formula 4-veneen moottori on vakioviritteinen nelitahtinen. Huippunopeutta se kelaa noin 120 km/tunnissa. Kilpailemisen voi aloittaa tässä luokassa jo 14-vuotiaana. Baban minimipaino on 360 kiloa kuljettajan kanssa ja minimipituus vajaat neljä metriä, Lehtonen opastaa. Ajotekniikka on pitkälle samanlainen kuin kuninkuusluokassa. Moottorin korkeutta säädetään trimmillä. Tuukka Lehtonen on matkalla maineeseen MESTARIVENEILIJÄ TEKSTI MAURI NURMI KUVAT Oy Marino Ab Kauden 2020 raikkain uutuus! TERHI.FI Hinnat sis. alv. 24 %. Hintoihin lisätään paikkakuntakohtaiset toimituskulut. Pidätämme oikeuden hinnanmuutoksiin. Terhi Saiman Kampanjahinta: 1 690 € (sh. 1 900 €) Terhi 385 Kampanjahinta: 1 690 € (sh. 1 900 €) Terhi 450 CC + Honda BF40 Pakettihinta: 10 490 € (sh. 12 780 €) Terhi 480 BR + Honda BF50 Pakettihinta: 13 490 € (sh. 18 290 €)
11 2/2020 Mainiot juniorikuljettajat Tallipäällikkö Filip Romsin mukaan hienoja otteita esittäneen Tuukka Lehtosen nimi kannattaa painaa mieleen. – Olemme ylpeitä Tuukan menestyksestä. Hän tekee järjestelmällisesti töitä kohti kuninkuusluokkaa. En olisi yllättynyt, jos meistä tulisi eräänä päivänä tallikavereita, Roms miettii. Kiirehtiä ei kuitenkaan kannata Nelosista F1-veneisiin on tehojen puolesta vielä matkaa, sillä niissä nopeus huitelee 240 km/h:n tienoilla ja moottorissa on tehoja 425 hevosvoimaa. Tiimin toinen kuljettaja on mikkeliläinen Leevi Paasonen. Sarjana toimii kilpaveneilyn ”kartingluokka” SJ10. -Olemme Leevi Paasosen avauskauteen tyytyväisiä. Yhdeksänvuotias nuori herra keräsi viidestä osakilpailusta kaksi voittoa ja pokkasi avauskaudestaan SM-hopeaa. Hänestä on kasvamassa todella kova tekijä, tiimipäällikkö Roms kehaisee. Tavoitteet korkealla Tuukka Lehtosen tavoitteet kilpaveneilyn suhteen ovat korkealla. Siviilissä porvoolainen työskentelee sähköasentajana. -Mielestäni olen rauhoittunut kuljettajana viime vuosina. Edelleenkin olen periksiantamaton, mutta ehkä nykyään malttaa hieman myös taktikoida, Lehtonen miettii. Mestarikuljettaja on fyysisesti tiukassa kunnossa. Ajoharjoittelu tapahtuu kotimassa pääosin Sipoon Kalkkirannassa. -Ajaminen on parasta treeniä. Se kehittää juuri oikeita ajolihaksia. Paino täytyy pitää kurissa, ylimääräiset kilot ovat myrkkyä moottoriurheilussa. -Kilpaveneily on ollut pitkään tärkeä asia elämässä. Tulevaisuudessa tavoitteena on nousta ensin Formula 2 -sarjaan ja siitä sitten kuninkuusluokkaan. Lisätietoja: HONDAMARINE.FI Venemarket 2/2020 1/2 sivua vaaka 255x180 mm BF5 SHU 1 350 €* (sh. 1 690 €) BF4 SHNU 1 190 €* (sh. 1 550 €) BF6 SHU 1 550 €* (sh. 1 790 €) Hondan BF4, BF5 ja BF6 -moottoreissa ääni ja käyntivärinä on saatu laskettua ennen kokemattoman alhaiseksi. * ) Hinta sis. alv 24 %. Hintaan lisätään paikkakuntakohtaiset toimituskulut. Pidätämme oikeuden hinnanmuutoksiin. Honda BF5 DH SHU -perämoottori oli vertailussa matka-ajossa puolikaasulla ajettaessa vähintään -8 dB ja enimmillään -13 dB kilpailijoita hiljaisempi (KIPPARI 3/2018) . Ero on Hondan eduksi valtava! Ylivoimaisesti hiljaisin!
12 2/2020 MEILTÄ LÖYTYY, TAKUULLA SOPIVASTI Kaikki veneemme varikollamme! OSTAMME JA OTAMME MYYNTIIN 2000 LUVUN VENEITÄ PALJON EDULLISTA TALVISÄILYTYSTILAA VAIHDOSSA MYÖS AUTOT JA MP:T Ansö 31 moottoripurjehtija, teräs, hienokuntoinen ja hyvinvarusteltu. Hinta 21.400 € Aquador 25 WA, Volvo Penta KAD 43, 230 hv -03. Siisti ympärikäveltävä. Hinta 42.000 € Arcus 281 FB, Volvo Penta 200 hv. Aikas hieno. Hinta 49.600 € Bayliner 245 SB, Mercruiser QSD 200 hv diesel , moottori ja vetolaite-15 , HIENO ! Hinta 39.000 € Bayliner 1950 BR, Mercruiser 130 hv. vm. 2000. Hinta 11.900 € Bayliner 2550, leveä runkoinen, Mercriser 300 hv diesel00. Iso ja tukeva vene hyvällä tekniikalla..Uusi hinta 25.800 € Bella 4800 LS DeLuxe, Mercury F30 EFI -16. Hinta 9.300 € Caprice, + Mercruiser 150 hv diesel Ajettu vain 600 t. Hinta NYT vain 11.500 € Family Cruiser , Perkins 72 hv.-83. Kunnostettu ja HIENO. Hinta 34.000 € Coronet 24 Family Flybridge, Yamaha 240 hv diesel -97. Hienokuntoinen ja harvinainen. Hinta vain 24.400 € Finmar Family, 8 x 2,60 m, Volvo Penta 130 hv dsl, Hyvä 3 -kajuuttainen puoliplaanari. HINTA vain 14.900 € Finn Craft 28, Paljon laitettu ja uusittu ja hyvin varusteltu. moottoripursi. Hinta 22.500 € Finnmaster 6400 OC Cuiser, Volvo Penta D3 , 130 hv diesel -07. Yksiomisteinen. Hinta 24.900 € Finnsport 8500, Volvo Penta D3, -2001 !! Hieno vene. Hinta 33.000 € Flipper 909, Volvo Penta KAD 42, 230 hv, siisti vene. Hinta 59.000 € Formula 260 SS, Volvo Penta 360 hv -08. Hyvät varusteet. Hinta 49.000 € Glasstream Regata 192 GLG. Volvo Penta AQ 150 hv (makeavesi) Hinta 6.800 € Grandezza 28 WA, -07 Yanmar 8LP, 370 hv. -17 !! Hieno vene tuoreella tekniikalla. Hinta 112.000 € Keskipulpettivene Kirri 21 Fish, MB 130 hv + 4 hv 4 t apumoottori. Hinta 9.900 € Marino 8000, Mercruiser 220 hv diesel. Moottori vm. 2005. Hyvät varusteet. Hinta 33.000 € Minor 700 C , Toyota 2,4 l diesel 88 hv, makeavesijäähdytys.-88. Ensimmäiseltä omistajaltaan ! Hinta vain 16.900 € Myrsky Janne 600, Remontoitu Yanmar 8 hv. Hinta 5.900 € Princess 266 Riviera, Volvo Penta KAD 44, 260 hv-99. Hieno ja varusteltu vene. Hinta 44.000 € Omavalmiste, 6,90 x 2,50 m, Tilava vene. Mercruiser 120 hv. Hinta 5.900 € Carver 32 AC, 2 x 200 hv Volvo Penta -90. Tilava ja hyvin varusteltu. Hinta 54.500 € Chaparral 29 Signature, 2 x MCM 245 hv -99. Vene on hieno. Generaattori ym varusteet. Hinta 39.500 € Flipper 1100 Flybridge, 2 x 200 hv Volvo Penta -10. Hinta 67.500 €. TARJOA ! Sea Ray 268 SD, Mercruiser 330 hv. Hinta 19.500 € Sterna 600, OMC 130 hv, Uusi verhoilu ja kuomu ym. Hinta 9.900 € Sea Ray 230 Weekender,-88 GM V8 240 hv -2015. Siisti ja laitettu. Hinta VAIN 12.500 € Sea Ray 260 Overnighter, Mercruiser 7,4 l EFI+Bravo 3. Kunnostetulla tekniikalla. Hinta 24.600 € Sea Ray 260 Sundancer, Mercruiser 300 hv(ruisku). Hyvät varusteet. Hinta 35.500 € Sea Ray 390 Express Cruiser -88 , 2 x 420 hv Caterpillar -97. Erittäin VARUSTELTU. Hinta 73.000 € Sea Ray 395 DA , 2 x Cummins a`380 hv + ZEUS -08. VAIN 370 t. HIENO !! Hinta 249.000 € TARJOA ! Silver Hawk 540 cc,dc, Evinrude 90 hv e-tech. Käyttöönotto -10. Hinta 17.400 € Sunseeker Tomahawk 37, 2 x Volvo Penta 200 hv diesel 91. Veneiden ehdotonta aatelia. Hinta nyt 65.500 € Tiiskeri 940 L, 2 x Volvo Penta 200 hv -94. Ehdottoman uniikki yksilö. Hinta 99.000 € Wellcraft 216 Eclipse. Mercruiser 260 hv 95. Hinta 9.800 € Flying Albatross, Yanmar 88 hv -90 . Siisti vene. Hinta 29.800 € Teräsvene Jukson 9000 -89, Volvo Penta D50B 115 hv -80. Hinta 32.500€
13 2/2020 KUVAILMOITUS 1 Hinta 70€ (hinta sis.alv). 2 ilmoituskertaa 120€ (hinta sis.alv) Toimi näin: Lähetä meille veneesi kuva ja teksti (noin 220 merkkiä) sähköpostitse osoitteeseen: mika.salomaa@wheelmedia.fi Liitä mukaan kuva maksukuitista, sillä vain ajoissa maksetut ilmoitukset julkaistaan. Maksa tilille: FI41 1432 3000 2246 59. Viite: 1300 Mikäli olet maksanut kahdesta ilmoituksesta, mutta et tarvitsekaan toista ilmoitusta niin maksua ei palauteta. Maksaessasi muista käyttää viitenumeroa 1300. KUVAILMOITUS 2 Hinta 120€ (hinta sis.alv). 2 ilmoituskertaa 200€ (hinta sis.alv). Toimi näin: Lähetä meille veneestäsi kaksi kuvaa ja teksti (noin 440 merkkiä) sähköpostitse osoitteeseen: mika.salomaa@wheelmedia.fi Maksa tilille: FI41 1432 3000 2246 59. Viite: 1300 Liitä mukaan kuva maksukuitista, sillä vain ajoissa maksetut ilmoitukset julkaistaan. Mikäli olet maksanut kahdesta ilmoituksesta, mutta et tarvitsekaan toista ilmoitusta niin maksua ei palauteta. Maksaessasi muista käyttää viitenumeroa 1300. Bayliner 255 + mercruiser 245hv vm. 2008 Hinta 0.00€ Tähän tulee veneen tekstiä ja varusteita niin paljon kuin mahtuu. Tähän tulee veneen tekstiä ja varusteita niin paljon kuin mahtuu. Tähän tulee veneen tekstiä... Veneen kuva Bayliner 255 + mercruiser 245hv vm. 2008 Hinta 0.00€ Tähän tulee veneen tekstiä ja varusteita niin paljon kuin mahtuu. Tähän tulee veneen tekstiä ja varusteita niin paljon kuin mahtuu. Tähän tulee veneen tekstiä ja varusteita niin paljon kuin mahtuu. Tähän tulee veneen tekstiä ja varusteita niin paljon kuin mahtuu. Tähän tulee veneen tekstiä ja varusteita niin paljon kuin mahtuu. Tähän tulee veneen tekstiä ja varusteita niin paljon kuin mahtuu. Tähän tulee veneen tekstiä ja varusteita.... YKSITYISTEN VENEILMOITUKSET Haluatko ilmoittaa veneesi Suomen suurimmassa venealan lehdessä– Venemarket-lehdessä? Ilmoituksellasi tavoitat 80 000 ihmistä läpi koko Suomen! Ilmoittaminen on edullista ja helppoa. Maksa ilmoitus verkkopankissa ja lähetä veneen tiedot sähköpostilla hetken päästä veneesi on jo myyty! HELPPOA! NRO AINEISTOLEHDEN PÄIVÄ ILMESTYMISVIIMEISTÄÄN PÄIVÄ 3/20 27.5. 2.6. 4/20 5.8. 13.8. KUVAILMOITUS 1 KUVAILMOITUS 2 ILMESTYSMISAIKATAULU Veneen kuva 1. Veneen kuva 2. Venemarket YKSITYISTEN VENETORI Venemarket Marino Mustang 2016 12.600 € + Mercury 50 EFI, Perämoottori, 4-tahti, Pitkä riki 50 Hv, Bensiini, 175 h Hyvillä varusteilla, mm. keularauta, pohjamaalaus, kuomu, köysisarja, trimmitasot, sammutin, pilssipumppu, valomasto. Puh. 0400 796 447 Windy FC22 1981 12.990 € +Volvo Penta 4.3GI/AQ290 DP ´96. Merikelpoinen ja laadukas DC. Harva omistaja. Päivitetty lähiaikoina mm. uusi 2-os. kuomu, keitin, köydet+lepuutajat. Huollettu. 2018 vetolaite käytetty pöydällä. Garmin plotteri+kaiku, makeavesisäiliö+pentteri. P. 050 343 9362 Hieno klassikko! Bella 660 vm. 1984 Hinta 10.500€ + Yanmar3GMD vm. 1984 Traileri: Myrsky-Janne Storm 1500 VTJ/08 (Teetetty nimenomaan Bellalle) Varusteet: Wallasmarin lämmitin, priimuskeitin, kompassi, kaikuluotain, radio, portapotti jääkaappiboxi, 2 akkua, kunnon ankkuri + pitkä ankkuriköysi. Tukeva ja vakaa. Kulutus: n. 4 – 5 l/h , (Todellinen dieselpihi) Vene ja traileri lohjalla talvisäilytyksessä 70 km helsingistä. Puh. 050 383 9942 Edullisesti hyvä ja toimiva kokonaisuus! Hyvillä varusteilla! Haluatko myydä oman veneesi? SEURAAVAT LEHDET ILMESTYY 2.6. ja 13.8. www.venemarket.fi
14 2/2020 Yamaha on rakentanut osaavaa ja sitoutunutta jälleenmyyjäverkostoa vuosikymmenien ajan. Asiakaskeskeisyys ja kokemusten luominen on Yamaha brändin ytimessä. Päivittäin yli 40 000 asiakasta vierailee Yamahan jälleenmyyntipisteissä ympäri Euroopan. Y amaha Motor Europe aloitti koko Eurooppaa koskevan myymäläuudistuksen vuonna 2016. Yksi ensimmäisistä viidestä pilottikohteesta oli Yamaha Center Vantaa. Konsepti keskittyi alkuvaiheessa lähinnä moottoripyöriin, mutta antoi jo suuntaa tulevalle linjalle. Vuoden 2019 loppuun mennessä Yamaha on uudistanut yli tuhat myymälää Euroopassa. Yamaha Motor Europe N.V. Suomen sivuliike vastaa Suomen ja Baltian markkina-alueesta, jossa myymälöitä on uudistettu vuoden 2019 loppuun mennessä kolmisenkymmentä. Yamaha investoi tulevaisuuteen ja asiantuntevaan jälleenmyyjäverkostoon Kaupankäynti on siirtynyt yhä enemmän sähköiseen maailmaan. Yamaha uskoo, että sen edustamat tuotteet vaativat jatkossakin fyysisen kosketuksen asiakkaiden kanssa, ja siksi myymäläympäristöllä on entistäkin suurempi merkitys. Vapaa-aikaan liittyviä valintoja tehdään toki järjellä, mutta erityisesti myös tunteella, ja juuri sitä tunnekokemusta Yamaha haluaa luoda asiakkailleen. Uusi Yamaha myymäläkonsepti tuo uudenlaista ja Euroopan laajuisesti yhtenevää ilmettä kaikille virallisille jälleenmyyjille sekä valtuutetuille huolloille. Näin asiakas tunnistaa Yamaha-brändin vieraillessaan missä tahansa Yamaha-myymälässä. Moottoripyörä ja maastoajoneuvovalikoima rakentuvat kolmen pääteeman ympärille. ”Feel” esittelee mallit, jotka tuovat kuljettajalle miellyttäviä kokemuksia lähinnä vapaa-aikaan. ”Move” tarjoaa laadukkaan ja luotettavan välineen jokapäiväiseen liikkumiseen. ”Race” puolestaan koostuu korkean adrenaliinitason tarpeisiin olevista ajoneuvoista, niin maastoon kuin katuradalle. Veneilymaailman ytimessä ovat Yamaha-perämoottorit, joiden 60-vuotista taivalta juhlistetaan vuonna 2020. Näiden rinnalla esitellään vesijetit ja Yamahan myyntiverkostossa edustetut veneet tuotemerkeittäin. Myymäläkokemuksen lisäksi Yamaha panostaa entistä enemmän koeajomahdollisuuksiin. Vasta kun uusi moottoripyörä on saatu liikkeelle ja muutama ajokilometri on takana, se sykähdyttävä tunne rinnassa voi oikeasti syttyä. Yamaha tarjoaa jälleenmyyjien tueksi Yamaha Experience -koeajokiertueita ympäri Suomea ja Baltiaa kaikkien Yamaha tuoteryhmien kanssa ympäri vuoden. Kokemuksia kauppiailta Vuoden 2019 syksyllä uudistukseen lähtivät mukaan kaksi pitkän linjan Yamaha-jälleenmyyjää; Rantakone Mikkelistä ja Lahden BikeMarine Lahdesta. Molemmissa myymälöissä uudistus lähti myymälän lattian uudelleen pinnoittamisesta seinien maalaamiseen ja valaistuksen uudistamiseen. Sen jälkeen asennettiin konseptikalusteita niin lattialle kuin kattoon. Investointi on mittava ja se tehdään yhteistyössä Yamaha Motor Europe N.V. Suomen sivuliikkeen kanssa. Mikkelissä vietettiin uudistetun myymälän avajaisia tammikuun lopulla ja kauppias Jukka Ahokas on lopputulokseen tyytyväinen ”Nähtyämme ensimmäiset suunnitelmat tulevasta Yamaha myymäläuudistuksesta olimme yllättyneitä missä mittakaavassa uudistuksia ja muutoksia tulisi tehdä. Myymälän uudistaminen vaati paljon panostusta, mutta uudistuksen valmistuttua ja asiakkaiden ensimmäisten kommenttien jälkeen voidaan todeta panostuksen ja vaivannäön kannattaneen. Toivotaan että uusi ilme tuottaa positiivisia kokemuksia vielä vuosienkin päästä ja näin tukee kaupankäyntiä.” Myös Lahdessa järjestetään tulevan kauden avajaiset Helsingin Vene 20 Båt -messujen jälkeen ja kauppias Risto Paronen katsoo tulevaisuuteen luottavaisena: ” Olemme olleet näissä liiketiloissa nyt kymmenen vuoden ajan. Meille Yamahan myymäläuudistus tuli hyvään aikaan, olimme jo valmiita uudistamaan tiloja. Kokonaisuudessaan uusi Yamaha myymälä on positiivinen asia ja varmasti tukee kaupantekoa. Vietämme myymälän 10 -vuotisjuhlia ja uudistetun myymälän virallisia avajaisia huhtikuun alussa; on hienoa päästä esittelemään mitä olemme saaneet aikaiseksi”. ”Suomen myyntipisteistä 77% Yamahan kokonaisliikevaihdolla mitattuna on valmiina ja palaute sekä jälleenmyyjiltä että kuluttajilta on positiivista. Isossa uudistusprojektissa on useita erilaisia vaiheita ja mukana tekemisessä on paljon tunteita; olemmehan mukana intohimobisneksessä, jossa myymme tuotteita vapaa-ajanviettämiseen asiakkaillemme. Lähdemme vauhdilla vuoteen 2020 ja vuoden loppuun mennessä lähestulkoon jokainen Yamaha myymälä ja huolto on kokenut kasvojen kohotuksen” sanoo markkinointipäällikkö Marjo Juola, joka vastaa uudistusprojektista Yamaha Motor Europe N.V. Suomen sivuliikkeessä. ”Meillä on upea ja sitoutunut jälleenmyyntiverkosto jonka kanssa on hyvä tehdä töitä. Tästä on hyvä jatkaa”, toteaa Juola lopuksi. Yamahan myymälöiden ILME UUDISTUU KAUTTA MAAN