Venemarket 1/2024 Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi TURBOTUKKU.COM -Autoon kuin autoon takuullaTurboahtimet kaikkiin ajoneuvoihin, varasto Suomessa. Ma-Pe 9.00 17.00 0400 422 582 / 0400 856 310 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet perämoottori moottorikelkka puutarhakone saha mopo moottoripyörä mopoauto mönkijä www.harrasteosa.? Varaosat vapaa-aikaan!
2 1/2024 Kesän lähestyessä venekuume voi poltella, vaikka rahaa olisi niukastikin. Vene Båt -messuille mennään katsomaan unelmia, mutta kauppoja tehdään eniten käytetyistä veneistä. Venemarket selvitti, millaisen veneen voi saada keskimäärin 10 000 eurolla. K un rahaa veneeseen on käytettävissä noin10 000 euroa, kaupat tehdään yleensä yksityisen myyjän ja ostajan kesken. Kun pistää hintahaarukaksi 5000–10 000 euroa, Nettivene.com -sivusto tuo tarjolle kirjavan valikoiman erilaisia veneitä, Day Cruisereista soutuveneisiin. Pelkästään Day Cruisereita tässä hintaluokassa on tarjolla 36 kappaletta, matkaveneitä on 164 kappaletta. Pääsääntöisesti halpoja veneitä myyvät yksityiset ihmiset, harvemmin veneliikkeet. Suurin osa esimerkiksi alle 10 000 euron Day Cruisereista on jo reilusti yli 30 vuotta vanhoja. –Halvassa veneessä on aika suuri riski, että moottorissa ja muussa tekniikassa on jotain vikaa, jolloin korjaukset voivat tulla maksamaan enemmän kuin mitä veneestä on jouduttu maksamaan. Pienellä rahalla on haasteellista päästä kiinni luotettavaan veneeseen. Mutta kyllä 10 000 eurolla voi hyvällä tuurilla saada ihan toimivankin pelin, sanoo yrittäjä Rauno Kurki-Suonio espoolaisesta Tekno-Marinesta. Pakko luottaa myyjään Kurki-Suonio esittelee kohtuullisen luotettavana esimerkkinä halvasta day cruiserista Tekno-Marinessa myynnissä olevan, sisämoottorillisen CHRIS CRAFT SCORPION 19:n vuosimallia 1989. –Tämä vene tuli meille myyntiin halvalla, koska bensakäyttöinen sisäperämoottori oli rikki. Edellisen omistajan jäljiltä koneeseen oli tehty koneremontti ilman oikeaa osaamista. Ammattitaitoiset asentajamme vaihtoivat 130-hevosvoimaisen bensamoottorin tilalle toisen 130-hevosvoimaisen bensakoneen. Monta kertaa näissä vanhoissa veneissä varaosien saatavuuskin on ongelma. Nyt kun tämä vene on kunnossa, siitä saa melko pienellä rahalla hyvännäköisen ja siistin pelin, joka varmasti auringon paistaessa kevään mittaan houkuttelee nuoria miehiä. Tällaisen Day Cruiserin ostaminen veneliikkeestä on turvallisempaa kuin kaupanteko yksityisen myyjän kanssa. Myyjään on pakko luottaa, koska käytetyn veneen testaaminen on varsinkin talviaikaan mahdotonta. Tällä day cruiserille annamme myös ensi kesän yli kantavan takuun, Kurki-Suonio sanoo. Viime kesänä Tekno-Marine myi vastaavan hintaisen norjalaisen Fjord -day cruiserin, jota liikutti vanha Volvon dieselkäyttöinen sisäperämoottori. –Tuon Fjordin moottorin korjaamiseen menikin koko kesä. Vasta loppukesästä saimme sen sellaiseen kuntoon, että asiakaskin sen hyväksyi. Vanhoihin veneisiin sisältyy aina riskejä. Mieluiten perämoottorilla 5000-10 000 euron budjetilla Kurki-Suonion mukaan onkin aina helpompaa ja yksinkertaisempaa ostaa vanhan sisäperämoottoriveneen sijasta tuoreempi perämoottorivene, jonka perään kiinnitetty potkurimoottori toimii myös venettä ohjaavana peräsimenä. –10-15 vuotta vanha perämoottorivene on aika turvallinen ostos. Sellaisen kohdalla on helpompi todeta, onko vene kunnossa vai ei, KurkiSuonio sanoo. Oman liikkeensä pienen budjetin moottoriveneistä Kurki-Suonio suositteleekin perämoottorillisen Yamarin 56 HT:ta vuosimallia 2006. Veneessä on täydet Hard Top -luokan ominaisuudet kompaktissa koossa ja se on edullinen valinta niin retki-, perhekuin yhteysveneeksikin. –Hinta on pikkuisen päälle 10 000 euroa, mutta tämä Hard Top -vene on myös 17 vuotta tuoreempi kuin myynnissä oleva Cris Craft -day cruiser. Tämän Yamarinin kaupassa ostaja saa mukaansa myös trailerin. Järvellä käytetyn veneen bensamoottori on lähes uudenveroinen, jakoremmikin on vaihdettu. Edellinen omistaja on pitänyt tästä Yamarinista todella hyvää huolta. Helmikuisille venemessuille mennään katsomaan unelmia, mutta todellisuudessa kaupat tehdään kuitenkin käytetyillä veneillä ja silloin myös hinnat ovat vähän erilaisia. Vaikka veneen käyttöikä onkin suhteellisen pitkä, niin 1990-luvun veneet alkavat olla jo todella vanhoja ja niissä myös riskit ovat suuremmat, Kurki-Suonio sanoo. Veneisiin perehtyneille Lahtelaisen Bike Marine Oy:n valikoimassa halvempia veneitä on todella niukasti: valkoinen pulpettivene Suvi 44 nelitahtisella ja 30-hevosvoimaisella bensaperämoottorilla ja Buster XSR -alumiinivene Yamahan 20-hevosvoimaisella bensaperämoottorilla. Mökkirantojen monitoimivene Buster on vuosimallia 2024 ja hintapyyntö veneestä perämoottorin kera on 11 200 €. Suvi 44 on sadevesityhjenevä mökkivene tehokkaalla moottorilla ja hintapyyntö ajamattomasta veneestä perämoottoreineen on 11 390 €. Uudistettu Buster XS tuli takaisin markkinoille kahtena versiona vuonna 2020. Toinen on kahvaohjattava, R-mallia ohjataan ratista. – Jos oikean retkeilyveneen aikoo ostaa käytettynäkin, niin kyllä siihen varmaan 20 000 euroa pitää laittaa. Esimerkiksi myymälle Buster XSR sopii lähinnä kalastuskäyttöön lähivesille, mutta eihän se mikään retkivene ole: onhan se kuitenkin aika pieni vene, jonka kuljetussuoritteet eivät ole kovin suuria. Kolme aikuista se jaksaa vielä kuljettaa, mutta ei tahdo liukua enää, kun matkustajia on neljä. Toki kymppitonnilla löytyy Nettivene.comista Day Cruiseristakin, mutta ne alkavat olla jo 30 vuotta vanhoja. Sellaisen ostavan täytyy tietää veneistä vähän enemmän. Mutta jos tarvitsee vain pienen kalastusveneen, niin esimerkiksi uusi pikku-Buster XS on ihan hyvä valinta. TEKSTI TIMO KIISKI KUVAT BUSTER, TEKNO-MARINE Reilulla 10 000 eurolla saa uuden Buster XS -veneen. – Mikään retkivene Buster XS ei tietenkään ole. Luotettavaan retkeilyveneeseen pitää käytettynäkin sijoittaa parikymmentätuhatta euroa, sanoo lahtelaisen Bike-Marinen Risto Paronen. Rauno Kurki-Suonion suositus edulliseksi veneeksi on kuvan Yamarin 56 HT -matkavene vuosimallia 2006, josta espoolainen Tekno-Marine pyytää 12 900 €. Yamaha 60F 4-tahtiperämoottorista on vaihdettu jakoremmi ja venettä on muutenkin pidetty hyvin läpi sen historian. Espoolainen Tekno-Marine myy kuvan CHRIS CRAFT SCORPION 19 -day cruiseria hintapyynnöllä 5900 €. Vene on vuosimallia 1989 ja siihen on vaihdettu ehjä 130-hevosvoimainen bensamoottori. Tällaisen veneen saat kymppitonnilla
3 1/2024 HELSINKI | TAMPERE | TURKU | BOATWORLD.FI Palvelemme kaikenkokoisissa veneasioissa! Faster 460i & Honda BF50.........................alk. 19 990 € Faster 525CC & Honda BF100 ................alk. 30 990 € Silver Beaver BR & Honda BF50 ..............alk. 19 990 € Silver Fox Avant & Honda BF50 .................alk. 20 990 € Silver Hawk BR & Suzuki DF115 ..............alk. 34 990 € Silver Puma BRZ & Suzuki DF115 ............alk. 34 990 € Silver Shark CCX & Honda BF135 ...........alk. 40 990 € Silver Shark BRX & Honda BF135 ...........alk. 41 990 € Terhi 480 BR & Suzuki DF60 ....................alk. 14 490 € Alukin C750 & Honda BF250 (demo) ............. 99 900 € Venepaketteja vain rajoitettu erä! Kaikkiin hintoihin lisätään paikkakuntakohtaiset toimituskulut. ERITTÄIN REILUSTI HINNOITELTU 2023-VENEPAKETTIEN POISTOMYYNTI! Bike & Boat World on osa 119-vuotiasta Otto Brandt -konsernia. VENEILYKESÄ LÄHESTYY! Kauden halutuimmat venepaketit myydään nyt. Varmista omasi ajoissa. Bike & Boat World mukana Helsingin Vene 24 Båt -messuilla 9.–18.2.2024. UUTUUS! UUTUUS! TERHI 480 CABIN Venepaketit alk. 19 490 € ALUKIN C770 Alukin-mallisto alk. 87 023 € UUTUUS! NIMBUS T9 TWIN Mercury Verado V6 275 hv Nimbus-mallisto alk. 124 550 € TG 7.9 Venepaketit alk. 83 990 € SILVER SEAHAWK CABIN Venepaketit alk. 77 000 € FASTER 635CC Venepaketit alk. 61 490 € UUTUUS!
4 1/2024 Purjehdus Vesiurheilu Veneily Kalastus Helsingin Messukeskus 9.–18.2.2024 venemessut.fi | #venemessut | @venemessut facebook.com/venemessut Tule mukaan 10 päivän seikkailuun veneiden, veneilyn ja vesielämän maailmaan Helsingin kansainvälisillä Vene 24 Båt -venemessuilla! ALOITA HIIHTOLOMA VENEMESSUILTA! Nähtävää ja koettavaa koko perheelle. Perhepäivä su 28.2. TAPAHTUMASSA LUVASSA MM. • Satoja veneitä ja veneilytarvikkeita • Jari Saario veneineen • Perhonheittobaana • Vesiharrastamisen lajiesittelyitä • Kiinnostavaa purjehdusohjelmaa ja paljon muuta! • •• ••
5 1/2024 Löydä lähin jälleenmyyjäsi: www.yamaha-motor.fi YAMAHA-VESIJETIT Vauhtia, voimaa ja tyyliä vesille GP SVHO Superjet VX Cruiser HO audio 23 990 € 26 990 € 11 890 € 12 490 € 18 490 € 20 490 € Hintoihin lisätään paikkakuntakohtaiset toimituskulut. Nappaa 2023 Yamaha-vesijetti kampanjahinnoin!
6 1/2024 www.jpurho.fi.fi Laivasillankatu 2 49400 Hamina P. (05) 7300 700 jpurho@jpurho.fi Paro 475 Jäljet johtavat puuveneeseen Kun Kenneth Paro aloitti veneiden valmistuksen, niin paikallisen venemestarin tekemä puuvene oli mallina. Siitä tehtiin muotit ja materiaaliksi tuli lasikuituvahvisteinen muovi. Tämä on ollut tavallista, kuten myös Kennethin tausta. Hän oli ollut töissä Skippy veneitä valmistamassa, kun valmistaja meni konkurssiin. Kenneth jäi työttömäksi, mutta hän ei jäänyt sohvalle makaamaan, vaan ryhtyi itse valmistamaan veneitä, joille antoi nimeksi Paro. Kun antaa veneelleen oman nimensä, niin joutuu myös vastaamaan veneiden ominaisuuksista ja laadusta. Paro vs. Rönnqvist Eräs toinen tunnettu venemalli on Rönnqvist 16. Paro ja Rönnqvist muistuttavat toisiaan niin paljon, että moVaasan rannikon vedet ovat matalat ja kiviset, eikä suojaavaa saaristoa paljon ole. Se tekee meren aallokosta erityisen haastavan. Laineet ovat lyhyet ja terävät. Näille vesille on tehty vuosikymmeniä veneitä, joilla on käyty kalassa ja mökillä. Paro 475 on niistä yksi parhaimpia. net kysyvätkin kumpi on kopioinut toisen. Vastaus on, ei kumpikaan ole. Molemmat ovat peräisin vastaavan kokoisista puuveneistä ja siksi muodot ovat samanlaisia. Vanhat venemestarit osasivat tehdä merikelpoisia veneitä, jotka kulkevat hyvin varsin pienillä tehoilla. Siksi tuollainen muotoilu ja rakenne. Lasikuitu on mainettaan parempi Viime vuosina ovat alumiiniveneet vallanneet markkinoita. Se on alkanut Busterin menestyksestä ja kilpailijoita peräaallolla ratsastajia on tullut runsaasti. Alumiiniveneissä on kuitenkin omat ongelmansa. Paro on osoittanut, että hyvin tehty lasikuituvene, jossa on rosteri kölirauta kestää saaristossa ja Pohjanlahden kivisillä rannoilla. Paron köli on täytetty, mikä lisää rungon lujuutta. Menee pienellä koneella Paron runkomalli on todellakin vanhasta puuveneestä. Limisaumakuvio jäykistää rakennetta ja terävä keula halkaisee hyvin aallot ja heittää veden kauniisti kauas sivuille. Paro nousee liukuun jo 15 hv:n teholla ja suositus onkin max. 30 hv. Kevyet Tohatsu moottorit sopivat hyvin Parin perään. Tohatsussa on painoa ja bensan kulutusta ja hintaa vähän, mutta tehoa riittävästi. Isältä pojalle Kenneth Paro aloitti omien veneiden valmistuksen 1990. Nyt 34 vuotta myöhemmin hänen poikansa Andrea Paro jatkaa. Paro veneitä valmistuu n. 80 kpl vuosittain. Kenneth on jo jäänyt hyvin ansaitulle eläkkeelle ja Andrean apuna on pari ulkopuilista työntekijää. Tällaisia yrittäjiä tarvitsisimme Suomeen lisää. Paro-veneiden myynti Paro veneiden mallisto käsittää 4 eri runkoa ja niiden eri versiot. Veneiden valmistus tapahtuu Vaasassa uusissa tiloissa. Veneet myydään pääasiassa jälleenmyyjien kautta. Pääkaupunkiseudulla jälleenmyyjänä toimii TeknoMarine oy. Tekno-Marinella on Paro 475 esillä Vene Båt 24 näyttelyssä. – klassikko Vaasan vesiltä TEKSTI RAUNO KURKISUO / KUVAT PARO
7 1/2024 PALVELEVA MOTOTALO Faster 460i Honda BF50LRTU 2023 19.990€ + luovutuskulut Terhi 480 Cabin Honda BF60LRTU 2024 19.990€ + luovutuskulut ERIKOISHINTAAN! Silver Beaver BR Honda BF50LRTU 2023 19.990€ + luovutuskulut Rajut VENE 24 Båt messutarjoukset! Saimaan Lakemotors Mäntyharjuntie 5, Ristiina Janne Auvinen 0400 654 036 janne@lakemotors.fi Sovi ennakkoon tapaaminen Vene 24 Båt-messuille! Löydät meidät osastolta 6H48 www.lakemotors.fi Saimaan Sydämessä! Erä Kawasaki 2023 mallin vesijettejä Jo 40 Motonet-tavarataloa ja 150 000 tuotetta verkkokaupassa motonet.? Vapaa-aika Kalastus Vene Koti Työkalut Auto Moottoripyörä SEURAA MEITÄ SOMESSA /motonet /motonet? Tarjoukset voimassa 25.1.–10.3.2024 tai niin kauan kuin tuotteita tarjousaikana riittää. Kampanjassa olevia tuotteita ei voi varata. Fiskars SnowXpert LUMIKOLA Erittäin kevyt ja kätevä lumikola lumenpoistoon laajemmaltakin alueelta. • Tukeva ruiskupuristettu kuuppaosa • Egonominen teräsputkiaisa • Työleveys 72 cm 38-8302 Ryobi RY36STX45A-150 36 V MAX POWER LUMILINKO 45 cm 1 x 5,0 Ah Tehokas ja kestävä akkulumilinko, joka ei hyydy paksustakaan lumimassasta. Mukana 5,0 Ah akku sekä laturi. • Hiiliharjaton moottori • 45 cm työleveys • LED-etuvalo työalueen valaisuun 85-02323 AlcoFind AF-23 ALKOMETRI Luotettava ja helppokäyttöinen testeri, joka antaa tarkan puhallustuloksen nopeasti. Laite hyödyntää samaa tekniikkaa kuin viranomaisten käyttämät tarkkuusalkometrit. 65-02374 FOUR Mobile 4-FMTBT3.2 Bluetooth FM-LÄHETIN Jos autoradiossasi ei ole AUXtai Bluetooth-liitäntää, voit toistaa musiikkia älypuhelimesta FM-lähettimen kautta. Lähettimessä on lisäksi USB-Aja USB-Cportit, joista voit ladata puhelimen ja muut mobiililaitteet nopeasti. 65-02340 Thule Motion XT XL Black Glossy (6298B) SUKSIBOKSI Motion XT XL on loistava valinta niin hiihtäjälle, laskettelij alle, kuin tavaran kuljettajalle. Sisäpituus 200 cm ja tilavuus 500 L. 65-00466 59,90 779,00 29,90 749 00 KANTA-ASIAKASETU (899,00) 44 90 KANTA-ASIAKASETU (59,90) Heinlahden Veistämö Oy Veistämöntie 50, 49200 Heinlahti Puh. +358 (0)5 210 9600 heinlahdenveistamo@tiiskeri.fi www.tiiskeri.fi 12 400 € 12 400 € Bella 7500 1990 Volvo Penta 167 Hp 1990 Jääk., Kaiku, Kaiteet, Kaukohall., Keitin, Kompassi, Kulkuvalot, Kuomu, Loki, Patjat, Stereot, Uimaportaat, WC 45 900 € 45 900 € Finnmaster 7600 sportfamily 2006 Volvo Penta 225 Hp 2006 GPS, Jääk., Kaiku, Kaiteet, Karttaplotteri, Kaukohall., Keitin, Keulapotkuri, Kompassi, Kulkuvalot, Kuomu, Loki, Maasähkö, Patjat, Tyynyt, Uimaportaat, VHF, WC 11 700 € 11 700 € Fjord 21 Weekender 1975 MerCruiser 220 Hp 2011 Jääk., Kaiku, Kaiteet, Keitin, Kompassi, Kulkuvalot, Kuomu, Patjat, Tyynyt, Uimaportaat, WC 134 900 € 134 900 € Nautico senator 370 2004 Volvo Penta x 2 260 Hp GPS, Jääk., Kaiku, Kaiteet, Karttaplotteri, Katsastettu, Kaukohall., Keitin, Keulapotkuri, Kompassi, Kulkuvalot, Kuomu, Loki, Maasähkö, Patjat, Suihku, Uimaportaat, VHF, WC 139 500 € 139 500 € Tiiskeri 1010L Volvo Penta x 2 300 Hp 2009 Autopilotti, GPS, Jääk., Kaiku, Kaiteet, Karttaplotteri, Katsastettu, Kaukohall., Keitin, Keulapotkuri, Kompassi, Kulkuvalot, Loki, Maasähkö, Patjat, Suihku, Tutka, Tyynyt, Uimaportaat, VHF, WC 146 000 € 146 000 € Tiiskeri 1010L 2001 Volvo Penta x 2 285 Hp 2004 Autopilotti, GPS, Jääk., Kaiku, Kaiteet, Karttaplotteri, Katsastettu, Kaukohall., Keitin, Keulapotkuri, Kompassi, Kulkuvalot, Loki, Maasähkö, Patjat, Stereot, Suihku, Tutka, Tyynyt, Uimaportaat, VHF, WC 35 000 € 35 000 € Tiiskeri 750 Mahonki 1972 Volvo Penta 200 Hp 2005 GPS, Jääk., Kaiku, Kaiteet, Karttaplotteri, Katsastettu, Kaukohall., Keitin, Kompassi, Kulkuvalot, Kuomu, Loki, Patjat, Pelastusliivit, Stereot, Tyynyt, Uimaportaat, WC 36 000 € 36 000 € Tiiskeri 750 Mahonki 1971 Volvo Penta 230 Hp 1992 GPS, Jääk., Kaiku, Kaiteet, Karttaplotteri, Kaukohall., Keitin, Kompassi, Kulkuvalot, Kuomu, Loki, Maasähkö, Patjat, Pelastusliivit, Tyynyt, Uimaportaat, WC 59 000 € 59 000 € Tiiskeri 750 Mahonki 1971 MerCruiser 260 Hp 2018 Autopilotti, GPS, Jääk., Kaiku, Kaiteet, Karttaplotteri, Kaukohall., Keitin, Kompassi, Kulkuvalot, Kuomu, Loki, Maasähkö, Patjat, Tyynyt, Uimaportaat, WC, 39 500 € 39 500 € Tiiskeri 770 plus sis alv 24 pros 1987 Volvo Penta 260 Hp 2007 GPS, Jääk., Kaiku, Kaiteet, Karttaplotteri, Kaukohall., Kompassi, Kulkuvalot, Maasähkö, Patjat, Uimaportaat, VHF 17 900 € 17 900 € Yamarin 5920 2005 Yamaha 100 Hp 2005 GPS, Kaiku, Kaiteet, Karttaplotteri, Kaukohall., Kompassi, Kulkuvalot, Kuomu, Loki, Patjat, Stereot, Uimaportaat LEGENDOJA JO VUODESTA 1928 VAIHTOMOOTTORIT Volvo Penta KAD42 1997 230 Hv, Diesel, 995 h 16 900 € Volvo Penta KAD42 1993 230 Hv, Diesel, 1 h 13 800 € Volvo Penta AQAD41 1989 200 Hv, Diesel, 1900 h 9 800 € Vaihtomoottoreita tulossa lisää myyntiin!
8 1/2024 V iime vuoden elokuussa esitelty täysalumiininen Silver Seahawk CCX -malli saa helmikuun Vene24Båt -messuilla seuraa kahdesta sisarmallista. Keskipulpettiversion rinnalle Silver tuo pohjoismaisten veneilijöiden suosiman tuplapulpetillisen BRX-mallin sekä hytillisen Cabin-mallin. Etenkin Cabin-versiota on kuluttajien toimesta peräänkuulutettu viime vuosien aikana, ja olemme innoissamme voidessamme nyt vastata kysyntään. Silver Seahawk -kolmikko on suunniteltu etenkin merelliseen yhteysvenekäyttöön sekä ympärivuotiseen hyötykäyttöön, niin kotimaisille, pohjoismaisille kuin Pohjois-Eurooppalaisille vesille. Kaikki Silver Seahawk -mallit, kuten myös Silverin mallisto kokonaisuudessaan, valmistetaan yhä tänä päivänä kokonaan Suomessa. Torqeedolta uudet S aksalainen Torqeedo uudistaa huiman suosion saavuttaneen Travel-sähköperämoottorien mallistonsa. Veneilyn sähköistymisen uranuurtaja on tuonut uusien Travelmalliensa myötä kuluttajien iloksi ja hyödyksi liudan uusia ominaisuuksia. Käytön helppous onkin määritellyt uusien moottorien suunnittelua. Etenkin hitaan pienveneilyn sähköistyminen on tosiasia. Korkeatehoiset ja -laatuiset akkuperämoottorit ovat syrjäyttämässä kannettavat bensaperämoottorit historiaan – ja täysin ymmärrettävistä syistä. Koettuasi Torqeedo Travel -akkuperämoottorin suorituskyvyn ja käytön helppouden, ei vanhaan ole paluuta. Sähköistymisen mahdollistama käytön päästöttömyys on tuonut mukanaan myös ennenkokemattoman käytön mukavuuden! Uusi Travel-mallisto avaa Torqeedon uuden aikakauden. Kaikki sai alkunsa vuonna 2005, kun Torqeedo toi markkinoille ensimmäisen Travel-akkuperämoottorinsa. Tästä Torqeedon uraauurtavasta hetkestä alkoi pienten perämoottorien sähköistyminen ja teknologinen disruptio. Tähän päivään mennessä Torqeedon Travel -akkuperämoottoreita on toimitettu kuluttajille globaalisti jo yli 100 000 kpl. Uusien Travelja Travel XP -mallien toimitukset alkavat 2024 alussa 2 eri Travel-pakettia: U usi 350 hv:n V6-moottori täydentää 225, 250 ja 300 hv:n V6-moottoreiden valikoimaa, kaventaen tehohyppäystä V6 ja V8 (XTO 400 hv V8 ja XTO 450 hv V8) perämoottoreiden välillä. Tämä V6moottori tarjoilee enemmän tehoa ja vääntömomenttia alhaisemmilla käyntinopeuksilla, jolloin veneellä ajaminen on entistä herkempää ja innostavampaa. Uuden moottorin imuja pakoventtiilit ovat suuremmat kuin 300 hv:n V6moottorissa ja se hyödyntää halkaisijaltaan samaa sähköistä kaasuläppää kuin XTO 450 hv:n V8-moottori. Parannettu kaasujenvaihto mahdollistaa lisääntyneen tehon, kun moottorin tarkka polttoaineen ruiskutus ja sytytyksen ajoitus sopeutuvat kuljettajan vaatimuksiin. Suuremmat imuja pakoventtiilit yhdessä muuttuvan nokka-akselin ajoituksen (VCT) kanssa tarjoavat selkeän edun ilmavirtauksessa. Kampiakselin iskunpituutta on kasvatettu, jolloin saadaan lisää vääntöä kaikilla kierroslukualueilla. Uudistettu nokka-akseliprofiili mahdollistaa suuremman venttiilin nostokorkeuden ja pidemmän aukiolon sekä imuettä pakoventtiileille. Lisäksi uudet venttiilinostimet varmistavat tarkan venttiilivälyksen säilymisen suorituskyvyn ylläpitämiseksi. Yamahan 350 hv:n V6-moottorissa käytetään myös iridium-sytytystulppia, joita arvostetaan niiden kestävyyden ja keskittyneen, tehokkaan kipinän vuoksi. Tähän on yhdistetty Yamahan uusi polttoainesuihkutuksen ohjauskartoitus, jonka ansiosta suihkutuksen kesto on pidempi kuin 300 hv:n V6moottorissa, lisäten tehoa. Helm Master® EX:n parannukset Yamaha tuo markkinoille joystick-ohjaussauvaan integroidun muuttuvanopeuksisen keulapotkurijärjestelmän, joka sisältää sovellukset yhden, nelK audelle 2024 Terhi tuo markkinoille uuden venemallin, joka poikkeaa malliston muista veneistä melko silmään pistävästi uutuuden ollessa varustettu hytillä. Hardtop -tyylinen hyttirakenne on yhdistetty hyväksi todettuun Terhi 480 -runkoon, tuloksena monipuolinen ja kokoisekseen tilava Terhi 480 Cabin. Iso kattoluukku, läpikuljettavuus keulasta perään sekä yllättävän tilava tilaratkaisu ovat uutuusmallin suurimmat valtit. Terhi Cabin alittaa reippaasti Suomessa myytävien hyttiveneiden keskihinnan, ollen selvästi markkinoiden edullisin vaihtoehto. Myös lisävarusteet ja varaosat ovat edullisia ja huolto on helppoa. Ohjaushytillä varustettu Terhi 480 Cabin on suunniteltu monipuoliseksi ja suojaisaksi yhteysveneeksi etenkin Pohjoismaisille vesille. Kuljettaja ja apukuljettaja taittavat matkaa pehmustetuissa komfort-istuimissa hytin suojassa, jonka suuri avattava kattoluukku tuo lisäoptioita niin seisaaltaan ajamiseen, hytin tuulettamiseen kuin auringosta nauttimiseen. Taka-avotilassa on hyvällä jalkatilalla varustettu takapenkki, jolla matkaa 2-3 kanssamatkustajaa. Taka-avotila on katettavissa lisävarusteisella peräkuomulla, jonka myötä kaikki veneen matkustajat istuvat säältä suojassa. Terhi 480 Cabin yllättää positiivisesti tilankäytöllään, minkä täysin sisäistää vasta kun astuu kyytiin. Liikkumatilaa niin hytin sisällä kuin avotilassa on enemmän kuin ensinäkemällä uskoisi, tehden uutuudesta varteenotettavan vaihtoehdon esimerkiksi yhteysveneeksi, päiväretkeilyyn tai vaikkapa vetouisteluun suojaisimmilla vesillä. Vene on luonnollisesti läpikuljettavissa 2-osaisen etuovensa ja hytin avonaisen takaseinän ansiosta. Terhi 480 Cabinilla ajo on tasapainoista, mutta lisävarusteena siihen on myös saatavilla trimmitasot, jolloin ajo erilaisin kuormauksin sekä vaihtelevissa tuuliolosuhteissa on vaivattomampaa. Veneen perässä potkii 50–60 hevosvoiman Honda-perämoottori, ja venepaketti on kuljetettavissa jarruttomalla trailerilla. jän ja viiden perämoottorin konfiguraatioille, erityisesti suurille veneille, jotka saattavat tarvita lisäohjausta. Lisäksi Sleipner-tuotemerkki tukee nyt Vetus-tuotemerkin tavoin seuraavan sukupolven integroitujen keulapotkurien teknologiaa. Uutuutena Yamaha tarjoaa mekaanisen 704-kaukohallintakotelon, jossa on lukitusominaisuus, mahdollistaen perämoottorin tyhjäkäyntiasennon pitämisen käynnissä ollessa. Tämä ominaisuus on ihanteellinen venettä lämmityskäytettäessä tai odotettaessa laiturilla. Travel • Moottoriteho: 1 100 W • Vakioakun kapasiteetti: 1 080 Wh • Vastaa bensaperämoottoria: n. 3 hp • Moottoriosan paino: 11,6 kg • Akun paino: 8,6 kg • Kokonaispaino: 20,2 kg • Suositushinta: 2 890 € (lyhytrikinen) • Rikipituudet: lyhyt (S) ja pitkä (L) Travel XP • Moottoriteho: 1 600 W • Vakioakun kapasiteetti: 1 425 Wh • Vastaa bensaperämoottoria: n. 5 hp • Moottoriosan paino: 12,6 kg • Akun paino: 9,6 kg • Kokonaispaino: 22,2 kg • Suositushinta: 3 890 € (lyhytrikinen) • Rikipituudet: lyhyt (S) ja pitkä (L)
9 1/2024 Travel XP • Moottoriteho: 1 600 W • Vakioakun kapasiteetti: 1 425 Wh • Vastaa bensaperämoottoria: n. 5 hp • Moottoriosan paino: 12,6 kg • Akun paino: 9,6 kg • Kokonaispaino: 22,2 kg • Suositushinta: 3 890 € (lyhytrikinen) • Rikipituudet: lyhyt (S) ja pitkä (L) Veneitä kovaan käyttöön Kärraksentie 60, Pyhtää Puh. 05 420 71220 silacraft.fi Kevään veneet myydään nyt! Tutustu ja varaa omasi. Olemme mukana Vene24Båt messuilla 9.-18.2.2024 Me Silacraftilla ei puuhastella minkään pikkunäppärän kanssa. Ei, me valmistetaan lasikuituveneitä, jotka ovat kuin käsityöläisen kudelma – vahvoja, konstailemattomia ja tehty kestämään kovempaakin käsittelyä. SILA-moottoriveneet KALASTUKSEEN, VAPAA-AIKAAN JA MÖKILLE Alk. 3 990 € 10 vuoden runkotakuu SK CENTER VÄÄKSY SK CENTER VÄÄKSY VENEJA KONEKAUPAN ASIANTUNTIJA! VENEJA KONEKAUPAN ASIANTUNTIJA! Tarvittaessa asennukset myös odottaessa Huolto ja varaosat: Antti Koskinen 010 526 1300 huolto@skcenter.fi SK Center Koulumestarintie, 17200 Vääksy Avoinna: ma-pe: 9 17:30, la: 9 14 Venemyynti Markku Rahomäki 0500 712 442 markku.rahomaki@skcenter.fi www.skcenter.fi M Y Y N T I • H U O L T O • A S E N N U S TOHATSU Joustavat rahoitusvaihtoehdot TOHATSU PERÄMOOTTORIT Meiltä kaikki konekoot 2,5-350Hv 5v. takuulla erikoishinnoin! Asennus myös odottaessa. KYSY TARJOUS! Moottori: Honda BF 100 Uuden ovh. 43.500€ 38.500 € Silver Hawk Br -24 Erikoisvarustelu Premium Pack Lisäksi kylkien suojalistat ja kuljettajan joustojalka Esittelyvene Messutarjous! Moottori: Honda BF 100 Aj. 790h 23.900 € Silver Shark CC -14 1 omistaja. Huippukuntoinen, huollettu yksilö! Messutarjous! Moottori: Honda BF 150 D XDU Aj. 37h Uuden ovh. 74.000€ 57.900 € Silver Tiger DC -23 Messutarjous! Huippuvarustelu Premium Pack Lisäksi vesihiihtokaari. Takuuta jäljellä. Moottori: Honda BF 100 41.990 € Faster 545 SC -24 Messutarjous! Keularampillinen monikäyttövene. Tule tutustumaan myymälään! LAATUKONEET MEILTÄ! Kotimainen laatuvene! 1.790 € Saiman soutuveneitä muutama ylivuotinen erikoishintaan Terhi veneitä esillä myymälässä! Meiltä kaikki konekoot 3,5-250Hv 5v. takuulla erikoishinnoin! KYSY TARJOUS! Suzuki DF90ATL Shokkihintaan! 10.300€ Huippukevyt laihaseosruisku huoltovapaalla nokkaketjulla. Suzuki DF 2,5hv Shokkihintaan! 590€ Huippukevyt 13kg 4-tahtikone Tohatsu 20hv Messuhintaan! 3.290€ kaukohallintamalli, sähköstartti + sähkökippi, 4t ruiskukone, lyhyt tai pitkä riki
10 1/2024 VAIHTOVENEET SEISKARI 242-CC EVO vm 2012 (7.30 x 2.48 m) + FNM ATM-100 diesel (100 hv) Hinta: 29.900 € YAMARIN 56 HT vm 2006 (5.53 x 2.24 m) + Yamaha 60F (60 hv) vm.2006 Hinta: 12.900 € NORD STAR 31 PATROL vm 2004 (10.10 x 3.15 m) + Volvo KAD 44x2 sisäperädiesel 260 hv vm 2004. Hinta: 99.000 € SEISKARI S-26 vm 1990 (7.90 x 2.70 m) + Hyundai SeasAll U125P diesel (125 hv) Hinta: 18.900 € CHRIS-CRAFT SCOPRION 19 vm 1989 (5.80 x 2.30 m) + OMC Cobra sisäperädiesel (130 hv) Hinta: 5.900 € TERÄSVENE PROJEKTI vm 1989 (12.00 x 3.50 m) + Valmet 610 diesel (135 hv) ei marinoitu vm 1979. Hinta: 10.000 € SANDSTRÖM CLASSIC 620 MC vm 2013 (6.20 x 2.25 m) + Hyundai SeasAll U125S+ Alpha 1 (125 hv) Hinta: 26.900 € GALAX 650 vm 1980 (6.50 x 2.30 m) + Solé Diesel Mini-17 vm 1996 (16 hv) Hinta: 4.900 € Oy TEKNO-MARINE Ab Marinsatamantie 3, 02320 Espoo.P. 09-819 0770, 040-9000 940 rauno@tekno-marine.fi 040-9000 942 info@tekno-marine.fi www.tekno-marine.fi T änä päivänä myös yhä isommat ja varustellummat veneet asettavat akuille aina vain kovempia vaatimuksia. Venekäyttöön sopivia akku-uutuuksia Exiden tämän kevään uutuuksia on litiumteknologiaan perustuva Exide EQUIPMENT LiIon -tuoteperhe, josta löytyy kuusi eri akkumallia ja kapasiteettia, 12V, 24V sekä 36V: huipulla on 200 ampeeritunnin versio. –Equipment Li-ion -sarja on tehokas ratkaisu sekä veneisiin että matkailuautoihin, jotka vaativat erillisen akuston lisävarustuksen kuten navigoinnin, turvallisuuden ja mukavuuden ylläpitoon, kertoo Exide-akkuja maahantuovan Exide Technologies Oy:n avainasiakasja tuotepäällikkö Marko Paasi. Kun veneiden kirjo ulottuu pienestä perämoottoripaatista isoon moottoritai purjeveneeseen jääkaappeineen, on tär-keää valita veneeseen myös oikea akku energian tarpeen mukaan. Exide-akkujen valikoima ulottuu edullisista pienen perämoottoriveneen alle satasen starttiakuista toistatuhatta maksaviin 200 ampeeritunnin Li-Ion akkuihin. Oikea akku Oma tuoteryhmänsä ovat perinteiset autoistakin tutut perinteiset ”märkäakut” eli nesteakut, sekä huoltovapaat ja suljetut Exide AGM-akut, joihin ei tarvitse koskaan lisätä nestettä. Geelitekniikkaan perustuvan Equipment Gel -akun vahvuuksia on mm. AGM-akun lailla huoltovapaus sekä erinomainen tärinän ja kallistuksen sietokyky. Selvitä veneesi energiantarve Exiden uusien veneilysovelluksiin tarkoitettujen akkujen ominaisuudet soveltuvat kaikkien veneilyyn liittyvien energiantarpeiden tyydyttämiseen, olipa kyseessä sitten moottorien käynnistys, GPS-vastaanottimien tai radiolaitteiden virransyöttö, valaistus, lämmitys tai jäähdytys. AGM-, Gelja osalla –EFB akuista on DNV-hyväksyntä. –Tärkeintä on hankkia oikea akku oikeaan käyttötarkoitukseen. Optimaalisen ratkaisun määrittämiseksi on ensin määritettävä oman veneen kokonaisenergiantarve wattitunteina. Tämän määrittämiseksi tulee laskea kaikki energiaa kuluttavien laitteiden energiankulutusarvot yhteen, tämä onnistuu helposti osoitteessa exidegroup.com ja jatkamalla automotivelinkkiä painamalla eteenpäin. Sivuilla on omat piirretyt kuvakkeensa eri kulkuneuvoille. Klikkaamalla veneen kuvaketta pääsee etsimään oikeaa akkua omaan veneeseen, kun syöttää hakukenttään oman energiantarpeen, esitteestä löytyy myös malliesimerkki monellako akulla tietty Wh saavutetaan eri akkuteknologian akulla, Paasi neuvoo. Ääripäiden väliin mahtuu iso määrä eri hintaisia vaihtoja. Esimerkiksi Exide Dual -akkumallin ominaisuudet sopivat niin starttiin kuin ns. hupipuolen laitteisiinkin. Exide DUAL AGM tai Dual EFB-akut on suunniteltu veneisiin ja asuntovaunuihin, joissa on yksi akusto kaikille sähkölaitteille. Akut voi myös kytkeä lisäakuiksi suorakäyttöön sähkövinsseille, keulapotkureille ja uistelumoottoreille. –Nykyään tietyillä perämoottorivalmistajilla on vielä omat vaatimuksensa. Esimerkiksi Mercuryllä on moottorimallisto, joka vaatii nimenomaan korkean starttivirran AGM-akun. Japanilaisilla perämoottorivalmistajilla starttikynnys on matalampi, eikä niillä ole tällaisia kriteereitä. Akun käyttöpaikalla on merkitystä. Nesteeli märkäakkua ei suositella asennettavaksi hyttitilaan, koska se voi vapauttaa varauksen aikana kaasuja. Tuuletus on tärkeä akun sijoituksessa. Purjeveneeseenkään sitä ei voi suositella, koska kallistuskulma voi olla sen verran jyrkkä, että akusta voi päästä vuotamaan akkuhappoa. Purjeveneeseen suositellaankin umpinaista AGM-, geelitai litiumakkua, Paasi opastaa. Älä unohda huoltoa Olipa akku minkälainen tahansa, Paasi ei suosittele sen huollon laistamista silloinkaan, kun se on nostettu talviajaksi pois vedestä. –Akku on hyvä irrottaa talveksi sähköjärjestelmästä ja varata se täyteen. Ja jos mahdollista, niin olisi hyvä tehdä yksi välivarauskin vuodenvaihteen tienoilla. Koska akuissa on itsepurkautumisominaisuutta, ennen kevään vesille laskua on tärkeää tarkistaa, että se on kunnossa. Lepojännite on helppo tarkistaa ihan yleismittarilla: minimissään sen pitäisi olla 12,5–12.6 volttia, Paasi neuvoo. Paasi uskoo, että veneitä liikutellaan vielä vuosia polttomoottorien ja niiden akkujen voimalla. –Kuten autoistakin tiedetään, akusto tuo myös veneeseen niin paljon massaa, että sähköllä voidaan veneillä vain melko lyhyitä matkoja: vierassatamissa luodoilla ja saarissa kun ei ole pistoketta, josta saataisiin virtaa. Exide Technologiesin pääkonttori on Ranskassa Pariisin kupeessa. Exiden akut ovat eurooppalaista tekoa, niitä valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa eri puolilla Eurooppaa. –Ensimmäiset akut valmistuivat jo vuonna 1888 ja Suomessakin niillä tuli 100 vuotta täyteen viime vuonna. Pitkä historia takaa niin osaamisen kuin monipuolisen valikoimankin, Paasi sanoo. oikeaan veneeseen TEKSTI TIMO KIISKI / KUVA MIKA SALOMAA
11 1/2024 Laatuvaihdokit Lahesta! Laatukatu 2, Lahti Ma-Pe 10-18, La 10-14 Risto 0400 695 648 Heikki 0400 705 405 Petri 0400 492 499 info@bikemarine.fi www.bikemarine.fi Leidi 720 -Suzuki DF90 2014 34 900 € Sea-Doo GTI 155 Ajettu 93h 2019 11 900 € Finnmaster Husky R6 -Yamaha F 130 XB 2021 42 900 € Yamaha VX Cruiser HO Audio Heiti toimitukseen 2022 18 490 € Yamarin 60 DC -Yamaha F115 2021 36 500 € Yamarin 53 BR -Yamaha F100 2006 15 490 € Yamarin 50 TC -Yamaha F60 2013 14 490 € Suvi KALA-PALTA R -Yamaha F 15 2021 7 500 € Buster Super Magnum -Yamaha F300 BETX 2017 49 900 € Buster XLx -Mercury F100 (83h) 2015 28 000 € Yamarin 56SC -Yamaha F100 2016 18 990 € Bella 630 Cabin Volvo Penta 250 1991 15 590 € AMT 185 R Honda BF 90 2006 14 990 € Silver Hawk 540 CC Mercury 90 Optimax 2007 15 590 € Yamarin 65 DC -Yamaha F150 2019 42 500 € Yamarin Cross 54 BR -Yamaha F70 2019 24 590 € Sea Ray 230 SSE -MerCruiser ECT 4,5L MBI Bravo 3 2020 68 900 € Suvi 63 DUO -Yamaha F100 2023 28 990 € Suvi 57 DUO -Yamaha F70 2023 22 950 € Suvi 50 DUO Fisher -Yamaha F50 2022 18 900 € Finnmaster Pilot 6 -Yamaha 130hv 2023 59 900 € Finnmaster T6 -Yamaha F150 2023 56 100 € Finnmaster P8 -Yamaha F200 x 2kpl, Ajamaton 2022 192 600 € Yamarin 67 DC Premium Edition -Yamaha F250 XSB2 (11h) 2023 89 590 € VAIHTOAUTOKAUPAN YKKÖSLEHTI! SUOMEN SUOMEN VaihtoAutot VaihtoAutot Vene market www.venemarket.fi Päätoimittaja Mika Salomaa 0400 777797 mika.salomaa@wheelmedia.fi Kustantaja Letterbox Media Hämeentie 103E 00550 Helsinki Ilmoitusmyynti Olavi Mäkinen 044 333 5717 olavi.makinen@wheelmedia.fi Ulkoasu / aineistojen toimitus Sari Eskola 040 704 2237 sari.eskola@mieliala.fi E X C E L L E N C E I N B AT T E R Y T E C H N O L O G Y AKUT & AURINKOPANEELIT www.akkupojat.fi LAADUKKAAT AKUT VENEILYYN JA VAPAA-AIKAAN KATTAVA VALIKOIMA AURINKOENERGIATUOTTEITA AURINKOPANEELIT INVERTTERIT SYKLISEN KÄYTÖN AKUT HUIPPUTEHOKKAAT LITIUM-AKUT VESILLE! 12V JA 24V GET READY TO EXCELLENCE oikeaan veneeseen