TURBOTUKKU.COM -Autoon kuin autoon takuullaHuippulaadukkaat uusioturboahtimet kaikkiin autoihin, pakettiautoihin, raskaaseen kalustoon, veneisiin yms Venemarket 1/2023 Tähän Sinun mainos? Soita! 044 333 5717 / Olavi Mäkinen 0400 777 797 / Mika Salomaa vvaappaaaa--aaiikkaa..ccoom m veneen ja auton rakentajille 03-7580538 Laatuvaihdokit Lahesta! Laatukatu 2, Lahti Ma-Pe 10-18, La 10-14 Risto 0400 695 648 Heikki 0400 705 405 Teemu 044 551 2218 info@bikemarine.fi www.bikemarine.fi Trophy 2052 WA -MerCruiser D1,7 L DTI, 120 Hv 2007 19 900 € Finnmaster T8 -Yamaha F300 2020 115 900 € Flipper 630 OC -Suzuki DF, 140 Hv 2003 25 900 € Leidi 720 -Suzuki DF90 2014 39 900 € Yamarin 56 HT -Yamaha F60 2010 16 900 € Suvi 5050 DUO -Yamaha F50 2012 11 200 € Buster Super Magnum -Yamaha F350 2020 79 500 € Yamarin 6230 -Yamaha F150 AET 2004 27 000 € Finnmaster P8 -Yamaha x 2 F 200 GETX 2018 155 900 € Buster XXL -Yamaha 150 AETX 2012 35 900 € Bella 621 DC -Mercury F115 EFI 2008 25 900 € Yamarin 56SC -Yamaha F100 2016 23 500 € Bella 620 DC -Evinrude E-tec, 115 Hv 2004 23 490 € Bella 500 Excel -Mercury 75 optimax 2010 15 490 € AMT 175 BR Honda BF 60 2020 21 490 € Drive 50 Open -Mercury F60 2011 14 590 € Buster S1 -Yamaha F30 BETL 2020 12 990 € Buster XL -Honda BF90 1999 12 990 € Yamarin Cross 54 BR -Yamaha F70 2018 27 000 € Yamarin 74 C -Yamaha ME372, 165 Hv 2009 43 000 € Yamarin 63 BR -Yamaha F 150 2020 44 900 € Yamaha VX Deluxe 115 Hv 2021 13 990 € Formula 260 Sun Sport -MerCruiser 496 Mag Mpi HO 2005 47 900 € Finnmaster P6 -Yamaha F 115 BETX 2020 44 900 € www.venemarket.fi Veneliikkeiden kauppapaikka! Venemarket
2 1/2023 3 vuotta alalla toimineessa SK Centerissä ei ole laitettu kaikkia munia yhteen koriin. –Venemyynnin rinnalla olemme erikoistuneet moottoriasennuksiin ja olemme siinä erittäin vahvoja. Kun pitkämatkalainenkin ajaa veneen trailerilla sovittuna aikana aamulla pihaan, vanhan moottorin vaihtaminen uuteen hoituu meiltä odottaessa keskimäärin neljässä tunnissa, Rahomäki sanoo. Vääksyssä toimiva SK Center panostaa veneiden myynnin rinnalla vahvasti myös perämoottorien asennuksiin. – Etukäteen sovittuna aikana tuotuun veneeseen uusi moottori voidaan vaihtaa odottaessa, sanoo yrittäjä Markku Rahomäki. Uuden perämoottorin TEKSTI TIMO KIISKI KUVAT MIKA SALOMAA Monialayritys Moottorien lisäksi SK Centerissä tehdään veneisiin myös vaativia korjaustöitä: tehdään mm. vaativampia huoltoja ohjausjärjestelmiin, asennetaan autopilotteja, korjataan potkureita sekä tehdään myös alumiinihitsauksia, jonkun verran tehdään myös pienimuotoisia lasikuitutöitä. –Korjauksiin ja huoltoihin meillä on omat tekijät ja kaikki toimii saman katon alla. Korjaamomme on erittäin nykyaikainen, Rahomäki sanoo. SK Center on monialayritys, jonka kanssa samassa osoitteessa venemyynnin ja moottorihuollon kanssa toimii myös rautaja vapaa-ajan liike. –Meillä on omassa 2500 m2:n halli, jossa on erillinen 500 m2 veneilyosasto, missä on kalastusja venetarvikkeet. Myymälässä on koko ajan esillä kymmenkunta uutta venettä, joihin pääsee tutustumaan lämpimässä hallissa ympäri vuoden, Rahomäki kertoo. SK Center on Suomen suurimpia Suzuki-perämoottoreiden myyjiä. Suzukin lisäksi se edustaa myös Hondaa ja Tohatsua sekä myy Silver Faster Terhi -veneitä. SK CENTER VÄÄKSY VENEJA KONEKAUPAN ASIANTUNTIJA! Mukana airot ja hankaimet. Tarvittaessa asennukset myös odottaessa. Huolto ja varaosat: Antti Koskinen 010 526 1300 huolto@skcenter.fi SK Center Koulumestarintie, 17200 Vääksy Avoinna: ma-pe: 9 17:30, la: 9 14 Venemyynti Markku Rahomäki markku.rahomaki@skcenter.fi 0500 712 442 Pasi Kähkönen pasi.kahkonen@skcenter.fi 050 448 4918 www.skcenter.fi MYYNTI • HUOLTO • ASENNUS: TOHATSU Meiltä kaikki konekoot 2,5-350Hv 5v. takuulla erikoishinnoin! TOHATSU Tohatsu 9,8 EFTS Kahvakone Sähkökipillä ja sähköstartilla Shokkihintaan 2.690€ Tohatsu MFS 100 AETL 10.990€ Sisältää varusteet. Suzuki 2,5s Huippukevyt 13kg 4-tahti! Shokkihintaan 645€ Suzuki DF50 ATL 6.990€ Sisältää varusteet. Suzuki DF90 ATL 10.490€ Sisältää varusteet. Joustavat rahoitusvaihtoehdot 1.690 € Terhi 385 Mukana airot ja hankaimet Valkoinen tai Verde 1.990 € Terhi Saiman Moottori: Honda BF50 Karttaplotteri, kaiku, hydrauliohjaus. Alk. 21.990 € Faster 460i Moottori: Honda BF50 Karttaplotteri+kartat, uistelukytkin. Alk. 21.990 € Silver Beaver Moottori: Tohatsu MFS 30 Alutrollin kestävä alumiinivene. Kaikki mallit CC SC CCF meiltä. Tarjous! 14.900 € Alutroll Snapper 41 Suzuki 6 s 1.350€ Tohatsu MFS 140 AETL 12.490€ Sisältää varusteet. SUP-LAUTA AQUA 320 Flying Crane Loppuerä poistohintaan nopeimmille! Shokkihintaan 199€ (Norm. hinta 329€) Pituus 3,2m Leveys 76cm Kantavuus 140 kg Mukana mela, pumppu, paikkasarja ja kantokassi. Erikoistuntu perämoottoreihin Markkina-asemaa vahvistaa Vääksyn asema vahvana kesämökkipitäjänä, josta alkavat Suomen toiseksi suurimman järven, Päijänteen, vedet. Helsingistä Vääksyyn hurauttaa autolla 1.5 tunnissa. Kesällä Vääksyn väkimäärä kolminkertaistuu. –Olemme erikoistuneet nimenomaan perämoottoriveneisiin, Rahomäki korostaa. Vaihtoveneitä menisi kaupaksi nyt enemmän kuin löytyy myytävää. 30 vuoden aikana Sk Centerille on tullut uskollinen asiakaskunta. Sukulaiskäynnillä etelän sukulaisten luona Vääksyyn tuodaan trailerilla veneitä jopa Sodankylästä saakka. Samat asiakkaat ovat ostaneet SK-Centeristä vuosikymmenten varrella useammankin moottorin. –Meillä työskentelee omissa tiloissa erittäin tehokas, mutta pieni organisaatio. Töitä teemme ympäri vuoden 10 hengen porukalla ja kesäisin 15 työntekijällä. SK Center on perheyritys. Meidän perheestä minun lisäkseni mukana on vaimoni ja myös lapset silloin, kun opiskeluiltaan ehtivät. Pärjäämisen eväitä Rahomäen ei tarvitse kauan miettiä. –Laadukas ja joustava palvelu sekä tiukka hinnoittelu, hän sanoo. Kaikki asennustyöt tehdään SK Centerissä viimeiseen päälle: asiakkaalle kaikki työ tehdään kuin tehtäisiin itsellekin, yrittäjä Markku Rahomäki vakuuttaa.
3 1/2023 PROPEL S1 PERÄMOOTTORI MOOTTORI: SAIETTA KIINTOMAGNEETEILLA VARUSTETTU VAIHTOVIRTAMOOTTORI, JOSSA SISÄÄN RAKENNETTU SÄÄDINYKSIKKÖ. TEHO: JATKUVA TEHO 10 KW, HETKELLINEN 13 KW. VÄÄNTÖMOMENTTI: JATKUVA 60 NM, HETKELLINEN 105 NM. PAINO: N. 50 KG MALLISTA RIIPPUEN. RIKIPITUUS: S MALLI 15”, L MALLI 20”, UL MALLI 25”. KÄYTTÖJÄNNITE: 48 V SUOJAUS: VESITIIVIISTI SUOJATTU MOOTTORI JA SÄÄTÖYKSIKKÖ (IP 67). JÄÄHDYTYS: SULJETTU NESTEJÄÄHDYTYS. RUNKO-OSA: PURSOTETTUA ALUMIINIA, KORROOSIOSUOJATTU. HALLINTA: OHJAUSKAHVA TAI HALLINTALAITE. NÄYTTÖ: 5” KOSKETUSNÄYTTÖ. AKKUSUOSITUS: TOIMII USEILLA ERI AKKUJÄRJESTELMILLÄ. SUOSITUS: LITIUMAKKU 48 V, 230 AH. ! TEKNISET TIEDOT RAUNO@TEKNO-MARINE.FI WWW.PROPEL.ME WWW.SAIETTA.COM WWW.TEKNO-MARINE.FI ! LISÄTIETOA SAAT TEKSTI TIMO KIISKI KUVAT MIKA SALOMAA Autoliikenteen sähköistys on edennyt ehkä nopeammin kuin moni olisi osannut odottaa. Sähköautot ovat hienoja ja suosituskykyisiä. Uusia merkkejä on tullut kuin sieniä sateella. Veneilyssä on tilanne hieman toinen. Tulevaisuuden TEKSTI TIMO KIISKI KUVAT MIKA SALOMAA P ieniä soutuveneiden sähköperämoottoreita myydään jo tuhansia, mutta suuremmat ovat vielä olleet kehitysasteella. Nyt on tapahtumassa muutos. Tekno-Marine on tuonut markkinoille uuden perämoottorin, Propel S1, joka mullistaa maailmaa. Propel S1 on muotoilultaan ja tekniikaltaan ainutlaatuinen ja edellä muita. Uusi muotoilu Propel S1:n muotoilu on erilainen ja tarkoituksenmukainen. Moottori ja ohjainyksikkö ovat yläosassa vesitiiviissä lieriön muotoisessa kotelossa. Runko-osa on siro ja se on valmistettu alumiiniprofiilista pursottamalla kuten purjeveneen masto. Se ei ole valua kuten yleensä on tapana. Pursotettu alumiini on lujempaa kuin valettu. Runko ja alaosa ovat vahvasti korroosiosuojatut. Moottorin vedenalainen osa on hydrodynaamisesti muotoiltu ja sen vastus on oleellisesti pienempi kuin niiden merkkien, joilla moottori sijaitsee alapäässä. Alaevä on muovia ja se on helposti vaihdettavissa. Potkuri on venemoottorin tärkein lenkki. Propelin S1:n suunnittelussa on erityisesti panostettu potkurin muotoiluun. Apuna on käytetty F1 tason osaamista. Potkuri on 4-lapainen ns ”high-skew” malli ja sen halkaisija 12,9” selvästi suurempi kuin mitä vastaavan tehoisissa bensamoottoreissa käytetään. Potkuri on alumiinia ei muovia. Potkurinakseli on standardin mukainen, joten hätätilanteessa voi käyttää esim. Yamaha perämoottorin potkuria. Potkurin mutterissa on tehokas sinkkianodi. Uutta tekniikkaa Propel S1 perämoottorin moottori sijaitsee ylhäällä eikä alaosassa kuten kilpailijoilla. Itse moottori on Saiettan valmistama kiintomagneeteilla oleva vaihtovirtamoottori. Roottorin halkaisija on suuri, joten saadaan suuri vääntömomentti jo heikommalla magneettikentällä. Kutsumme moottoria ”pannukakku” moottoriksi sen muodon mukaan. Moottorin kierrosluku on alhainen 3.000 r/min. Siksi se on hiljainen ja sillä saavutetaan hyvä hyötysuhde. Alavaihteiston hammasrattailla kierrosluku muutetaan potkurille sopivaksi. Propel S1:n moottorin jatkuva teho on 10 kW. Hetkellisesti se antaa 13 kW. Moottorin suorituskyky vastaa 20 -25 hv perämoottoria. Sähkömoottorin suuri vääntömomentti tulee erityisesti edukseen hieman raskaammissa veneissä. Moottorin jäähdytys on toteutettu nerokkaasti. Sähköinen kiertovesipumppu kierrättää jäähdytysnestettä moottorin ja alavaihteiston välillä. Järjestelmä on suljettu ja jäähdytysneste on glykoolia. Propel S1 on ns. makeavesijäähdytteinen moottori. Tällä vältytään korroosio-ongelmilta. Mikään normaali bensaperämoottori ei ole makeavesijäähdytteinen. Se näkyy ikävinä korroosiona ajan mittaan. Akku ja toiminta-aika Tekno-Marine markkinoi Propel perämoottoreiden kanssa Benergy LiFePo4 akkuja. Akkujännite on 48 V ja suositeltu kapasiteetti on 230 Ah. Tällaisella akulla Propel S-1 toimii täysteholla runsaan tunnin. Jos ajetaan hieman hiljempaa, niin toiminta-aika voi olla jopa 2-3 tuntia. Veneestä riippuen toimintamatka voi olla jopa 30 – 50 km. Akku ladataan laiturissa 230 V verkkovirralla. Latausaika yleensä n. 6-10 tuntia. Aurinkopaneeleilla lataus kestää muutaman päivän. Riippuen tietenkin auringon paisteesta ja paneelien koosta. Tekno-Marinelta saa myös aurinkopaneelit, säätimen ja niiden asennuksen. Valmistettu Euroopassa Propel S1 ei ole kiinalainen tuote. Se on kehitetty ja valmistettu Hollannissa. Itse moottori on englantilaisen Saietta Groupin kehittämä ja valmistama. Luotettava valmistaja, joka on lähellä, takaa tuotteen laadun ja jälkihuollon. Kustannukset Propel S1 on kalliimpi ostaa kuin vastavan tehoinen bensamoottori, mutta edullisempi kuin toiset sähkömoottorit. Propelin käyttökulut ovat minimaaliset. Jos lasketaan, että sähkö maksaa 10 senttiä/kWh, niin moottorilla ajo maksaa 1,00 euroa tunnissa. Vertailuhinta bensamoottorilla on 10,00 12,00 euroa. Huoltokuluissa tulee vielä suurempi ero. Bensamoottori edellyttää huoltoa kerran vuodessa. Tyypillinen huollon hinta on 250 euroa. Lisäksi tulee aika ajoin siipipyörän ja nokkahihnan vaihto. Propel moottorissa ei tarvitse tehdä muuta kuin tarkistaa vaihteistoöljy ja sinkkianodi. Ennen kaikkea moottoria ei tarvitse raahata huoltoon. Propel sähkömoottorin edut Propel sähkömoottorin edut verrattuna polttomoottoriin ovat kiistattomat. Siinä vähemmän on enemmän. Ei melua. Propel S-1 sähkömoottorit ovat lähes äänettömiä, toisin kuin bensamoottorit. Eikä pidä myöskään unohtaa sitä melua, mitä bensaperämoottorit päästävät veteen. Vedessä ääni kulkee ja kuuluu kolme kertaa kovemmin kuin ilmassa. Ei päästöjä. Sähkömoottori ei tietenkään tuota pakokaasuja, eikä siis päästöjä lainkaan. Bensaperämoottorit kuluttavat suhteettoman paljon polttoainetta ajosuoritukseen nähden. Päästöjä tulee samassa suhteessa, eikä bensaperämoottoreissa ole edes katalysaattoreita. Ei paloriskiä. Propel moottoreiden kanssa käytetään LiFePo4 litium akkuja, jotka eivät ole palovaarallisia kuten autoissa käytetyt Li-ioniakut. Bensiiniä tai muita palavia nesteitä ei ole lainkaan. Bensiinin käsittely aiheuttaa aina vakavan tulipaloriskin ja epämiellyttävän hajun. Ei huoltoa. Propel S-1 perämoottori ei tarvitse juuri mitään huoltoa. Ei moottorin öljynvaihtoa, ei kaasuttimen puhdistusta, ei vesipumpun siipipyörän vaihtoa, ei sytytystulppien vaihtoa, ei nokkahihnan vaihtoa jne. Pitkä käyttöikä. Propel sähkömoottorit ovat erittäin pitkäikäisiä. Niissä ei ole kuluvia tai syöpyviä osia käytännössä juuri lainkaan. Niinpä voimme sanoa, että Propel moottorin hankittuasi, et tarvitse enää uutta perämoottoria ainakaan tässä kokoluokassa. Varkausturvallinen. Propel perämoottorin virta-avain on elektroninen nappula, joka toimii samalla hätäkatkaisijana. Ilman sitä moottori on käyttökelvoton ja siten varkaille arvoton. Sitä ei voi mekaanisesti murtaa. Virtaavain voidaan myös ohjelmoida siten, että moottorin teho on rajoitettu. Tämä saattaa olla tarpeen, jos vene annetaan lasten käyttöön. Jäähdytysjärjestelmä on suljettu nestejäähdytys. Ohjauskahvassa on näyttö ja elektroninen ”virta-avain” nappula. Propel S-1:n muotoilu on tyylikäs ja tarkoituksenmukainen. Propel S1:n potkuri on 4-lapainen high-skew tyyppinen. Moottori on vesitiiviin (IP67) kotelon suojassa. Testimarkkinointi Propel S1 moottoria on kehitetty jo yli kolme vuotta. Markkinointi alkaa nyt 2023 siten, että Tekno-Marine myy rajoitetun erän moottoreita tietyin ehdoin. Moottorit tulee asentaa ammattimiehen toimesta, jotta voidaan olla varmoja sopivasta akkuvalinnasta ja niiden kytkennöistä. Veneillä tehdään viralliset koeajot ja testitulokset kirjataan datapankkiin. Omistajat seuraavat moottorin käyttöä ja sesongin jälkeen tehdään raportti. Näin omistajat tavallaan osallistuvat laajemman kenttäkokemuksen hankkimiseen.
4 1/2023 menopeleihin, niin veneiden sähköistyminen ei tapahdu aivan hetkessä. –Polttomoottorikäyttöisillä vehkeillä ajetaan vielä kauan. Vene tarvitsee liikkuakseen liukunopeudella paljon tehoa ja sähköratkaisuilla saavutettu ajomatkan rajoitettu pituus tulee ongelmaksi. Latausinfran kehittäminen ja rakentaminen järvenrantoihin ei tapahdu 12 vuodessa. Jos polttomoottoreille halutaan vaihtoehdoksi jokin muu kuin sähkö, uskon että tässä välissä se on jokin muu vaihtoehtoinen uusiutuva energia, Paronen sanoo. Tarjousten voimalla Vaikka Lahden Bike Marine on jo 13 vuotta vanha yritys, on Paronen itse Veneja koneliike Lahden Bike Marine on pärjännyt jo 13 vuoden ajan kovassa kilpailussa paitsi laadukkailla tuotteilla, myös hyvällä palvelulla: asiakkuuden pitää jatkua ostotapahtuman jälkeenkin. K evään venemessut osoittavat pitkälti, mihin suuntaan ala on menossa, sanoo yrittäjä Risto Paronen. Helsingin venemessut alkavat jälleen helmikuun toisella viikolla kahden vuoden tauon jälkeen. Vaikka nykyaika hehkuttaa siirtymää polttomoottoreista sähköisiin Lahden Bike Marinen Risto Paronen luottaa siihen, että veneily on jatkossakin vahvasti mukana suomalaisten kesän vietossa. Suunta on nyt matkaveneistä päiväretkiveneisiin. –Veneellä pääsee liikkumaan vaihtelevasti kauniissa maisemissa, eikä lomailu ole sidottu pelkästään omaan mökkirantaan, Paroen sanoo. ollut alalla jo yli parikymmentä vuotta. Bike Marinen edustamia veneiden merkkejä ovat luotettavat kotimaiset Buster, Yamarin, Finnmaster ja Suviveneet. –Houkuttelemme nyt asiakkaita enemmän hyvillä tarjouksilla kuin rummuttamalla uutuuksia. Esimerkiksi uudelle Buster XL -veneen ostajalle tarjoamme jopa 1800 euron hintaetua, Paronen sanoo. Buster-malliston ikisuosikin runkogeometria uudistui täysin kaudelle 2020, minkä ansiosta sen ulkonäköön on tullut aimo annos lisää tehokkuutta, ja linjat ovat jalostuneet skandinaavisen moderneiksi. Täysin uuden rungon ansiosta Buster XL yllättää tilavuudellaan. Buster XL:n takapenkin edessä on entistä enemmän jalkatilaa ja perän uudelleenmuotoillut, tasapintaiset uimatasot sujuvoittavat liikkumista veneen ja rannan välillä. Lahden Bike Marine laski Buster XL:n hintaa 50 800 eurosta 49 000 euroon. Suunta päiväretkiveneisiin Suunta on matkaveneilyistä avoveneisiin ja päiväretkiveneisiin. Liiketoiminnasta 70 % tulee veneistä, 30 % moottoripyöristä, mönkijöistä, moottorikelkoista ja lumilingoista. TEKSTI TIMO KIISKI KUVAT MIKA SALOMAA ostamisen jälkeenkin” ”Asiakkuus jatkuu –Kokemuksen lisäksi vahvuutena on myös Lahden hyvä sijainti lähellä pääkaupunkiseutua. Lisäksi Päijänteen kauniissa vesistössä on paljon kesäasutusta, Paronen sanoo. Juuri tällä hetkellä rahoituskaan ei korkojen nousun takia ole juuri minkäänlainen markkinavaltti. –Rahoituksen sijasta veneenostoon käytetään todennäköisemmin säästöön jäänyttä rahaa, Paronen toteaa. Taloudellisesti tiukkoina aikoina Lahden Bike Marine luottaakin veneiden hyvän hinta–laadun rinnalla jälkimarkkinointiin ja palveluun: asiakassuhteen pitää jatkua ostotapahtuman jälkeenkin. Korona piristi venealaa kummasti, kun suomalaiset panostivat ulkomaanmatkojen sijasta enemmän lomailuun kotimaassa. –Nyt maailma on tukevasti toisessa asennossa mutta veneily on jatkossakin vahvasti myös mukana suomalaisten kesän vietossa. Veneellä pääsee liikkumaan vaihtelevasti kauniissa maisemissa, eikä lomailu ole sidottu pelkästään omaan mökkirantaan, Paronen sanoo. BLUE & WHITE Marinsatamantie 3, Espoo 09-819 0770, 040-9000 940 info@tekno-marine.fi www.tekno-marine.fi Solé Diesel Suomessa vuodesta 1984 lähtien Lue lisää blogistamme! 16 272 hv 16 60 hv 4 132 kW ASENNUS& HUOLTOPALVELU WELCOME-KIT KAUPAN PÄÄLLE!! ASENNUSTARVIKKEET 1.000,€ hyvitys vanhasta koneesta Tervetuloa osastollemme 6H60 Kirjoittaja: Rauno Kurki-Suonio