Turun SEuDun 22. vuosikerta – toukokuu 2015 AUTOT / VARAOSAT / TARVIKKEET / HUOLTOJA KORJAAMOPALVELUT / AUTOILU JA VAPAA-AIKA www.incar.? Kaikkien merkkien vauriokorjausta ja maalausta Kuormakatu 17 Puh. 020 734 3090 Mikä meitä liikuttaa Allastie 4, Raisio. Puh. (02) 4373 911. Avoinna ma-pe 9–18, Lauantait 10-15. Korkein luottoluokitus Soliditet 2013 ® Sauli Mattila 044 724 9603 Juha Mikkola 044 724 9606 Miikka Lännistö 044 724 9609 Reima Jokila 044 724 9602 Henrik Martelius 044 724 9611 visa-auto.fi 2007-2015 Visa-Auto Oy Tervetuloa alueensa johtavaan vaihtoautoliikkeeseen! Edullinen rahoitus jopa ilman käsirahaa! Vaatii rahoitusyhtiön luottopäätöksen. LUE nETISSä:AUTOUUTISET.cOM Kaarinan Varaosa Lisäikää automaattivaihteistolle Brink-vetokoukut Muhkurin autohuolto Käytetty Audi A6 Koeajossa Toyota Proace TäSSä nUMEROSSA YhTEiSTYöSSä: AUTOMERKIT.fI Autosähkö ja Dieselhuolto Häkkinen rengasmaailma Turun Autokorjaamo Varsinais-Suomen Auto-center Uusi Jaguar XE raision Autolasi Incar Turku Voima-Auto PR-Varustelu
2 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com Takuuvarma autokorjaamo Kattavat huoltopalvelut Muhkurin Autohuolto Ma-Pe 7.30 17.00 La-Su Suljettu Ajanvaraus: 010 279 3900 tai info@muhkurinautohuolto.fi Tarjoamme asiakkaillemme helppoa ja turvallista autoilua huolehtimalla autoilijan puolesta auton kunnosta ja hyvinvoinnista. Noudatamme tiukkoja laatukriteereitä niin korjaustyössä kuin käyttämissämme varaosissa. Palvelemme teitä nykyaikaisissa tiloissa Muhkurissa. Korjaamollamme on kaikkiin automerkkeihin soveltuvat testerit. Huollamme vuosien kokemuksella myös takuun alaisia autoja merkistä ja mallista riippumatta autojen takuun säilyessä ennallaan. Uhrilähteenkatu 2 20250 TURKU Puh 010 279 3900 Meiltä saat kaikki auton huolettomaan käyttöön liittyvät palvelut. 2015-20 aikaa Öljynvaihto varaamatta. aikaa www.muhkurinautohuolto.fi ILMASTOINTIHUOLTO Leikkaa heti talteen! Tällä lipukkeella Sisältää lisäyskylmäaineen ja työn Voimassa 31.5.2015 saakka! 49,Autosähkö ja Dieselhuolto Häkkinen Oy Autokatu 1, 20380 Turku Puhelin: (02) 253 8447 Sähköposti: asdhakkinen@kolumbus.fi Internet: hakkinen.fi Avoinna: ark. 8.00-17.00 Autokadulla sijaitseva autokorjaamo edustaa palkittua dieselja autosähköosaamista jo toisessa sukupolvessa. Vaativien korjausten lisäksi yrityksessä tehdään samalla ammattitaidolla myös tavallisemmat huollot kaikkiin automerkkeihin. Toisen polven korjaamoyrittäjä Pekka Häkkinen on voittanut Suomen mestarimekaanikkokilpailun jo kolme kertaa. ”Enää en osallistu, pitää antaa tilaa nuoremmille”, virnistää Häkkinen ja kurkistaa korjattavaksi tulleen Toyota Hiacen konepellin alle. Pekkaa pahempi ammattitaidoltaan ei ole myöskään miehen isä Keijo Häkkinen, joka perusti autosähkökorjauksiin erikoistuneen korjaamon jo kolmisenkymmentä vuotta sitten. Nykyisin jo periaatteessa eläkepäiviään viettävä Keijo osallistuu vielä jonkin verran korjaamon toimintaan varsinkin silloin, kun vanhemman vuosimallin autojen tekniikan ongelmissa tarvitaan kokenutta osaajaa. Diesel-spesialisti Autosähkötöistä aloittanut korjaamo on nykyisin myös Turun talousalueen johtava diesel-spesialisti. ”Huollamme ja korjaamme kaikenmerkkisten autojen dieselkomponentteja. Valtuutettuna Bosch Diesel Centerinä meillä on käytettävissämme kattava korjaamoinformaatiojärjestelmä. Diesel-pumppujen tarkastus ja korjaus ovat erikoisosaamistamme. Korjaamme ja huollamme myös esimerkiksi yksijousisuuttimet, kaksijousisuuttimet, Common rail -suuttimet sekä pumppusuuttimet”, kertoo Pekka Häkkinen ja esittelee korjaamon monia testauslaitteita. Takahuoneista löytyy varsin kattava varasto dieselmoottoreiden pumppuja, suuttimia ja muita varaosia. Turboahtimien huoltoa ja korjausta varten on investoitu tarvittavat testilaitteet ja osaajat. Korjaamo on valtuutettu Garret, Schwitzer, Holset ja KKK -turbojen huolto sekä jälleenmyyjä. Yhdeksän ammattilaista työllistävä yritys on nykyisin Suomen suurimpia dieselkorjaamoita. Autojen lisäksi huolletaan ja korjataan esimerkiksi Caterpillareita ja muita työkoneita. Asiakkaina on kuluttajien lisäksi yrityksiä ja julkisen sektorin yksiköitä. Korjaamolla on myös Perkins ja Kohler Diesel KDI -moottoreiden huolto sekä varaosamyynti. Auton aivot kuntoon Häkkisen korjaamolla on sellainen maine, että vaikeam"Korjaamme vaativatkin tapaukset" Keijo Häkkinen perusti autosähkökorjaamon jo kolmisenkymmentä vuotta sitten. Korjaamo on myös katalysaattorien kierrätyspiste. Hyvitys vanhasta katalysaattorista voi olla noin 50-200 euroa. Korjauksia tehdään myös erikoisempiin autoihin ja pakettiautoihin. Porsche 968 ja Toyota Hiace työn alla. matkin auton sähkötai diesel-ongelmat saadaan täällä kuntoon. Autosähköpuolella erikoisalaa ovat esimerkiksi moottoreiden aivot eli ECU:t, ajoneston sovitukset ja muutokset, airbag-ohjainlaitteiden uudelleenkoodaukset, avaimien uudelleen ohjelmoinnit, mittaristojen korjaukset ja PIN-koodien luvut. Lisäksi autosähköhallin kattavalla diagnoosilaitteistolla ja dynamometrillä voidaan mitata luotettavasti tehoa ja optimoida moottorin suorituskykyä, taloudellisuutta sekä ympäristön kuormitusta. Myös perushuoltoja ammattitaidolla Vaativien korjausten lisäksi Häkkisen korjaamolla tehdään myös tavallisia huoltoja, kuten öljynvaihtoja ja määräaikaishuoltoja. Automaattivaihteistojen öljynvaihdot tehdään uudella laitteella, joka puhdistaa vaihteiston ja vaihtaa öljyt sataprosenttisesti. ”Tervetuloa kaikissa auton huoltoja korjausasioissa. Meiltä voi aina kysyä neuvoa, olipa kyseessä sitten erikoistyö tai perushuolto”, summaa Pekka Häkkinen. Pekka Häkkinen on suorittanut Bosch-järjestelmäasiantuntijatutkinnon.
3 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com Ainoa kotiin kannettava ilmainen autolehti Suomessa Vuonna 2015 lehti ilmestyy 10 kertaa. Ilmestymispäivät: 7.1., 4.2., 4.3., 8.4., 13.5., 10.6., 2.9., 14.10. ja 25.11. Varaa ajoissa edullista ilmoitustilaa Turun seudun Autouutisten vuoden 2015 lehdistä puh. Lauri Aaltonen, puh. 0400 530 332 tai Jari Lempinen, puh. 044 588 9651. Aineisto-osoite: tuulenkyla@legenda.fi Kustantaja: Legenda Oy Vastaava päätoimittaja: Tuomas Lyyra Painopaikka: Alma Manu Tampere Toimitus: puh. 0500 680 000 e-mail: tuulenkyla@legenda.fi www.autouutiset.com Kotitalousjakelu: Turku-jakelu Oy, Autouutiset, Turun toimipiste Kisällintie 4, 40320 JYVÄSKYLÄ • Puh. 014 271 577 info@juhaorenius.fi • Avoinna arkisin 8.00 16.30 • Opelin alkuperäisja tarvikeosat kilpailukykyiseen hintaan – korjaamoille ja kuluttajille. • Opel-huollot nopeasti ja lujalla ammattitaidolla. Uusimmat Opelin testija ohjelmointityökalut. Ota yhteyttä ja pyydä tarjous! Opelin varaosat ja huollot ammattitaidolla Mustasta ABS-muovista valmistettu takapuskurin kolhusuoja suojaa autosi maalipintaa naarmuilta, esimerkiksi silloin kun lemmikkinne hyppää tavaratilaan tai sieltä pois. Kolhusuoja kiinnitetään 3M -teipillä suoraan puskuriin. Myynti: www.kaha.?/jm Suojaa autosi maalipintaa PÄÄKIRJOITUS Uudella autolla järkeillen Uudella järkiautolla pari vuotta ajava arvostaa takuuta, ennakoitavia huoltokuluja, turvallisuutta ja pieniä päästöjä sekä ajoneuvoveroja. Miinuspuolena hän kärsii nahoissaan mittavan arvonlaskun, mahdolliset rahoituskulut ja korkeat vakuutusmaksut. Autojen tekniikka näyttää nyt kehittyvän siihen suuntaan, että uudet automallit tehdään entisiä lyhytikäisemmiksi. Siksi lienee todennäköistä, että tulevaisuudessa yhä useampi valitsee tämän takuun alaisella autolla liikkumisen strategian. Vähän käytetyllä vaihtoautolla Vähän käytetyn auton strategialla liikenteessä operoiva vannoo noin 2-5 vuoden ikäisen ajokin kannattavuuden nimiin. ”Kalliit kilometrit on jo ajettu”, toteaa tällaisen 50 000 100 000 km ajettuna ostetun vaihtoauton omistaja aina sopivan tilaisuuden tullen. Tässä vaiheessa auton takuu on jo muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta loppunut, joten huonolla tuurilla tavallisen huollon lisäksi voi ilmetä jopa tuhansia maksavia korjauksia tavanomaisten katsastuksessa määrättyjen alustan nivelten ja jarruosien vaihtojen lisäksi. Huonosti huolletun yksilön sattuessa omalle kohdalle kannattaa vuotuisia korjauskuluja verrata uuden auton vuotuiseen arvonlaskuun ja tehdä johtopäätöksiä. Eduikseen tämän genren autoilija mainitsee kernaasti uutta halvemman hankintahinnan ja auton kuitenkin tuoreen ulkonäön. Herra tai rouva keskivertoautoilija Suomalaisten autojen keskiikä on lähellä kymmentä vuotta, joten tällä sektorilla meillä ajelee herra tai rouva keskivertoautoilija. Kymmenen vuotta vanha auto on jo taittanut tyypillisesti 150 000-200 000 kilometriä ja uusimmasta korimallista ollaan tässä porukassa jo pari päivitystä jäljessä. Hankintahinta on tippunut murtoosaan uuden hintalapusta, mutta myös ulkonäkö ja tekniikka ovat kaukana uudesta. Auton toimintavarmuuden ja kustannusten kannalta tässä autoelämän vaiheessa on erityisen ratkaisevaa, kuinka autoa on huollettu. Usein omistajia on ollut monia, jotkut tarkempia autonpitäjiä, jotkut varsinaisia autonpilaajia. Jos autoon on jo jouduttu tekemään isoja remontteja, on todennäköistä että korjauskulut ovat jatkossakin jatkuvana riesana. Hyvin huolletussa autossa isommat korjaukset harvoin tulevat liian aikaisin tai yllätyksenä. Ei ole harvinaista, että pitkään samalla omistajalla ollut tiheästi huollettu auto palvelee omistajaansa monia satoja tuhansia kilometrejä alkuperäisellä voimalinjallaan. Ennen pienipäästöisiksi kuristettujen moottorien aikakautta valmistetut moottorit voivat hyvin hoidettuina kestää hyvinkin 350 000-400 000km. Tämän ikäluokan autoissa on edulliset vakuutukset eikä todellinen polttoaineen kulutuskaan ole kovin paljon korkeampi kuin uusissa autoissa. Halpisautolla senttiä venyttäen Suomalaisen liikenteen taloustaituri liikkuu parin tonnin arvoisella käyttöautolla, jonka ominaisuuksiin ja tekniikkaan omistaja on usein perehtynyt jo monen yksilön kokemuksella. Halpisautoilijan strategiaan kuuluu, että isomman korjauksen kohdatessaan omistaja hylkää autonsa romuttamoon ja hankkii taas toimivan samanlaisen. Isommat halpisautot edustavat usein 90-lukua, pienemmän parin tonnin perheauton vuosimalli voi olla jopa 2000-luvun puolesta välistä, jolloin mukana on uudempaa turvatekniikkaakin. Halpisautoilija ei kaipaa kaskovakuutusta, pienet lommot eivät häntä haittaa ja isommissa vaurioissa auto menee vaihtoon. Autoilu on taidetta Auto on kulutushyödyke, jonka omistamiseen ja ylläpitoon voi suhtautua erittäin monella tavalla. Netin keskustelupalstoja lukemalla avautuu suomalaisen autoilun koko kirjo. Koska autoilu on aina ollut Suomessa kallista mutta välttämätöntä, olemme tehneet autonpidosta taidetta jossa jokainen voi toteuttaa omaa näkemystään miten parhaaksi katsoo. Timo Toiviainen päätoimittaja ”Netissä joku kirjoittaakin, että vaimoni mielestä meillä on uusi auto, koska siihen on jo vaihdettu niin paljon uutta osaa.” Miinuspuolena halpisautoiljan pitää olla valmis panostamaan aikaansa mahdollisten korjausten tekemiseen tai halvalla teettämiseen. Vähintäänkin katsastuksessa määrätyt korjaukset kuuluvat vuotuisiin kuluihin. Aiheeseen perehtynyt halpisautoilija kurvailee kuitenkin erittäin pienillä kuluilla, varsinkin jos öljynvaihdot ja pikkuhuollot tehdään itse. Kyseessä olevan ikäluokan autoissa se on vielä helposti mahdollista. Isompien ja pitkäikäisten halpisautojen suosituimpia ovat esimerkiksi 90-luvun ja 2000-luvun alun MercedesBenz sekä Volvo. Säännöllisesti huollettuina näillä maanteiden kestokulkijoilla ajellaan puoltakin miljoonaa kilometriä. Kun tarvetta ilmenee, vaihdellaan kuluvia osia pikku hiljaa uusiin. Netissä joku kirjoittaakin, että vaimoni mielestä meillä on uusi auto, koska siihen on jo vaihdettu niin paljon uutta osaa. Huollettu on huolettomampi Asiantuntevan huollon merkitystä auton kestävyyteen havainnollistavat parhaiten taksiautot. Taksien huolto-ohjelmaan kuuluvat usein tavallista tiheämmät öljynvaihtovälit ja kuluvien osien vaihdot ajallaan ja ennakoivasti, ennen kuin ne aiheuttavat muita vaurioita. Taksiauto on sekä käyttäjälleen että sitä huoltavalle korjaamolle työkalu, jonka kunnossa pysymisestä riippuu molempien elinkeino. Seuraavan sukupolven Skoda Superb on pian täällä. Edellismallista tutut reilut takatilat ovat kasvaneet entisestään. Tavaratilakin on kasvanut. Nyt mukaan mahtuu 625 litraa tavaraa. Uuden Skoda Superbin myynti alkaa kesän korvilla. Uusi malli on entistä isompi ja varustellumpi. Edellismallissakin oli jo hulppeat takatilat, eli nyt ollaan jo edustusluokan tasolla. Superbin akseliväli on kasvanut kahdeksan senttiä, joten tilaa järjestyy sitäkin kautta. Viisiovisen Liftbackin lisäksi syksyllä on luvassa vielä farmarimalli Combi. Moottoripuolella Superb tarjoaa tuttua osastoa. 1,4 litran 125 hv bensiiniturbo on edullisin vaihtoehto ja dieselpuolella 1,6 litran TDI 120 hv. Kokonaisuudessaan voimanlähdevalikoima käsittää viisi eri bensiinimoottoria ja kolme dieseliä. Säästävimmälle mallille lupaillaan 95 g/km CO2-päästöjä alle neljän litran EU-kulutuslukemilla. Lisää senttejä Kolmannen sukupolven Superb on varusteversiosta riippuen jopa 75 kiloa kevyempi kuin edeltäjämalli. Superbin tekninen perusratkaisu on sukua Volkswagen Passatille. Superb on kuitenkin akseliväliltään pitempi. Uuden Superbin hintoja ei ole vielä julkistettu.
4 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com Vetokoukku tarpeesi mukaan. Lisätietoja: www.kaha.? /vetokoukut Testattu todellista käyttöä varten. Kaikki Brinkvetokoukkuratkaisut ovat turvallisia ja helppokäyttöisiä – löydät varmasti ratkaisun, joka sopii sinun tyyliisi ja tarpeisiisi. Kiinteä vetokoukku sopii ahkeraan käyttöön, irrotettava vetokoukku tyyliä arvostaville ja kääntyvä vetokoukku helppokäyttöisyyttä haluaville. kaha.? Kompakti ja kevyt TULOSSA Jaguarin pienin malli XE tulee myyntiin alkukesällä. Alumiinirakenteiden ansiosta XE on kevyt, mikä vaikuttaa edullisesti päästöarvoihin ja kulutukseen. Keskikokoisten Premium-autojen kanssa kilpaileva XE maksaa edullisimmillaan 39 991 euroa. X-Typen tuotannon päätyttyä ovat Jaguarin ystävät jo pitkään odotelleet uutta korvaavaa mallia. Nyt odottelu loppuu, sillä uuden Jaguar XE:n myynti alkaa Suomessa alkukesällä. Kuten arvata saattaa, tulee uutuuskissa kilpailemaan esimerkiksi saksalaisten BMW 3:n ja Audi A4:n ja MercedesBenz C:n kanssa. Hintaja kokoluokka ovat samaa kaliiberia. 4,67 metriä pitkä XE on ennätyskevyt, mikä vaikuttaa myös kulutuslukemiin. Neliovisen sedanin korirakenne on suurimmaksi osaksi (75%) alumiinia. Kiihtyvässä päästöjenkuristuksen kilpailussa XE:llä on siis hyvä eväät. Kevyin malli painaa vain 1474 kiloa. XE on kaikkien aikojen aerodynaamisin Jaguar Cd 0,26 arvollaan. Akseliväli on pitkä 2 835 mm. XE:n pohjalevy mahdollistaa sekä takavedon että nelivedon, ainakin aluksi tarjolla on vain takavetomalleja. Jaguar XE:n ennakkohinnat alkavat 39 990 eurosta. Edullisimmassa mallissa on JaXE on perusratkaisultaan perinteinen takavetoinen, neliovinen sedan. Muodot ovat tyylikkäät mutta eivät herätä huomiota. Jaguar XE varustelu Varustetasot ovat Pure, Prestige, R-Sport, Portfolio ja S. Lisävarustelista on pitkä ja mielenkiintoinen. Vakiovarusteisiin kuuluvat esim.: Dynaaminen kaarreajon hallintajärjestelmä 8" multimedia kosketusvärinäyttö Bluetooth-valmius puhelimelle ja audiolle Jaguar Smart Key System -avaimeton käynnistys Mäkilähtöavustin JaguarDrive Control -hallintajärjestelmä, Standard,Eco, Dynamic ja Winter -tilat Tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin Automaattinen dual-zone ilmastointi Polttoainetoiminen lämmitin ajastimella ja kaukokäytöllä (diesel-malleissa) Jaguar XE ennakkohinnat 2.0 e-Performance diesel Pure 120 (163) / 380 6-v man 39 991€ (aut 42 996€) 2.0d diesel Pure 132 (180) / 430 6-v man 42 900€ (aut. 45 500€) 2.0t bensiini Pure 147 (200) / 280 8-v aut 50 898€ 2.0t bensiini Pure 177 (240) / 340 8-v aut 57 188€ 3.0 V6 S/C 250 (340) / 450 8-v aut 79 978€ guarin uusi Ingenium-diesel 163 hevosvoimaisena ja maksimissaan 380 Nm vääntävänä. Tämän ja 6-vaihteisen manuaalin CO2-päästölukema on 99g/km. Yhdistetyksi EU-kulutuslukemaksi on mitattu todella matala 3,8l/km. Saman e-Performance mallin EU-kulutuslukema 8-vaihteisella ZF:n automaatilla on 4,1 l/100km ja CO2-päästö 106g/ km. Tehokkain malli on 3.0 V6 S/C, jonka voimat ovat 340 hv ja 450 Nm. Kevyt kori on pääasiassa alumiinia.
5 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com katsastusmies koeajaa katsastusmies koeajaa Matti Viitanen, A-Katsastus Vantaa Kehä III Koeajoauto Toyota Proace on maahantuojan lehdistöauto. Koeajolenkin pituus oli noin 550 km kaupungissa, moottoritiellä ja maaseudulla. Auton tekniset tiedot ovat maahantuojan ilmoittamia. Arvioinnissa nojaudutaan lähdeaineistoon ja koeajokokemuksiin. Kulutuksesta ilmoitetaan normikulutus sekä auton ajotietokoneen antama mittaustulos. Arvioinnissa käytetään soveltuvin osin suhteellista arvostelutapaa, jolloin koeajoautoa tarkastellaan kokoja hintaluokkansa Ohjaamossa on tilat kolmelle. Keskimmäisen jalkatilat ovat niukimmat. Proace L2Hi-mallin pituus on 514 cm, leveys 189 cm ja korkeus 198 cm. Matti Viitanen katsastusmies A-Katsastus Vantaa Kehä III Voisiko perheauton korvata pakettiautolla? Jos kolmen hengen matkustamo riittää, sopii Toyota Proace esimerkiksi ahkerasti kesämökillä käyvän ainoaksi autoksi. Pimeä ja kylmä vuodenaika alkaa taas olla ohi ja tätä kirjoittaessa siirryimme juuri kesäaikaan. Moni mökkiläinen suunnittelee jo uutta mökkikautta. Mökille siirtymiseen liittyy runsaasti tavaran kuljetustarvetta, sillä monia asumiseen liittyviä juttuja ei ole voinut jättää sinne talveksi. Pienelläkin henkilöautolla tästä selviää käyttämällä tavaroiden siirtämiseen paljon aikaa ja monia edestakaisia matkoja. Nopeammin selviää kun autoon kytkee perävaunun, mutta perävaunun säilyttäminen varsinkin kaupunkiolosuhteissa on viime vuosina muuttunut yhä vaikeammaksi. Tältä pohjalta itsekin mökkiläisenä ja vielä kun työelämästä oloneuvokseksi siirtyminenkin lähestyy, päätin tässä koeajossa syventyä ajatukseen voisiko henkilöautosta luopua ja korvata sen pakettiautolla. Pikkuluokan pakettiautoissa ei tavaratilan koko ja varsikaan sen pituus ole juuri farmariautoa kummempi. Istuinpaikat rajoittuvat kahteen ja verotuskäytäntö tekee niistä kokoonsa nähden kalliita. Suurissa pakettiautoissa taas kuljetuskapasiteetti on hyvä, mutta niiden koko ja varsinkin korkeus aiheuttaa ikäviä rajoitteita. Pakettiauto henkilöauton tilalle Valitsin koeajoon pakettiautojen tonniluokan eli keskikokoa edustavan Toyota Proace L2H1:n eli pitkän ja matalan mallin. Hiacen legendaariseksi osoittautunut mallisarja Toyota Proace L2H1 2,0 D163 A/T Aktive Tavaratilaa on 547-1746 litraa. ”Pitkän akselivälin ja mallikkaasti toimivan ohjauksen vuoksi Proace etenee suoraan kuin juna” toiminta. Kun tuulilasille halusi lämmintä ilmaa, ei sitä enää riittänytkään jalkatilaan. Jalkatilan sai lämpimäksi vain ohjaamalla kaiken puhalluksen alas, mutta silloin tuulilasi huurtui. Voimakas ja vääntävä moottori yhdistettynä automaattivaihteistoon tekee ajosta leppoisaa ja tarvittaessa suorituskyvyssä löytyy. Pitkän akselivälin ja mallikkaasti toimivan ohjauksen vuoksi Proace etenee suoraan kuin juna. Myös näkyvyys on kunnossa erinomaisten peilien ja suurien lasipintojen vuoksi. Koeajoauton peruutuskamera on suositeltava lisävaruste, sillä taakse lähelle ja alas ei muuten näe. Yhdistetyn polttoaineenkulutuksen lukema 7,2 l/100 km on saavutettavissa ja jopa alitettavissa kevyellä kuormalla ja alhaisilla nopeuksilla, mutta kulutus nousee heti nopeuden ja kuorman lisäyksen myötä. Pakettiauto vai farmariauto, siinä on mökkiläiselle vaikea valinta, sillä molemmat tarjoavat hyviä ja huonoja puolia. Toyota Proace L2H1 2,0 D163 A/T Aktive 35906 euron hintaisena tarjoaa mökkiläisen käyttöön erinomaisen kuljetuskyvyn ja hyvän taloudellisuuden maltillisissa nopeuksissa. Lähes henkilöautoa vastaavat ajo-ominaisuudet, lukuunottamatta pintakovan jousituksen aikaansaamaa tärinää. Jos taas vaatimattomampi kuljetuskyky riittää, matkat ovat pitkiä ja mukavuuspainotteisuus painaa eniten vaakakupissa on mökkiläisen valinta farmari tai tila-auto. 340 Nm. Hiilidioksidilukema on 189 g/km. Voimalinjassa on kuusivaihteinen automaatti. Hiace-malleista poiketen Proace on etuvetoinen. Alustarakenne muodostuu etuakseliston joustintuista ja taka-akseliston yhdystukirakenteesta. Ohjaamossa on tilat kolmelle henkilölle, joskin keskimmäisen paikan jalkatila jää melko niukaksi vaihdekepin sijoituksen vuoksi. Muutenkin oikeanpuoleisten istuimien sivusuuntaiset tilat ovat niukat, mutta täyttävät kuitenkin istuinpaikalle asetetut vaatimukset. Istuma-asento on pakettiautoille tyypillinen hieman pysty ja siksi kuljettaja joutuu ottamaan ajoasennolleen tukea ohjauspyörästä. Koeajoauton vaneriverhoillun tavaratilan tilavuus on 6 m3 ja pituus on 258 cm. Molemmilla puolilla on liukuovet varustettuina lisähintaan myytävillä laseilla. Takana on pariovet varustettuna ikkunoiden pyyhkijöillä ja lämmityksellä. Kolmen reilusti avautuvan oven vuoksi isompienkin tavaroiden lastaus on helppoa. Mökkiläisen käytössä tavaratilaan on hyvä asentaa erilaisia muunneltavia tilanjakajia, jotta tavarat pysyvät paikallaan. Leppoisa ajettava Ajotuntumassa nousee esille kova jousitus ja rengastus, jotka tekevät kevyesti kuormattuna ajosta epämiellyttävää. Tämä on tietenkin välttämätöntä, jotta jousitus hoitaisi hommansa myös täydellä kuormalla ajettaessa. Toinen seikka on lämmityslaitteen Vaneriverhoillun tavatilan koko on 6m. Kahden litran dieselin kaveriksi saa myös automaattivaihteiston. Hallintalaitteet ovat selkeästi esillä. Kookas pakettiauto kulkee voimakkaasti vääntävän dieselin avulla leppoisasti. Moottori 2000 cm3 4-sylinterinen ahdettu diesel, automaattivaihteisto. Kulutus (yhd.) 7,2 l /100km Teho 120 kW/163 hv/3750 r/min Vääntö 340 Nm/2000 r/min Co 2-päästö 189g/km Kiihtyvyys 10,8 s. 0-100 km manuaalivaihteistolla Huippunopeus 170 km/h Hinta 36.906€ Toyota Proace L2H1 2,0 D163 A/T Aktive sai alkunsa jo vuonna 1973 ja korvautui uutta Hiace-mallia odotellessa toistaiseksi PSAkonsernin yhteistyö Proacemallilla pari vuotta sitten. Toyota Proace L2Hi-mallin pituus on 514 cm. Leveys 189 cm ja korkeus 198 cm. Koeajetussa Toyota Proace L2Hi-mallissa on 2,0 litrainen ahdettu dieselmoottori 120 kW (163 hv) tehoisena. Vääntölukema on mahtava
6 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com Noin 100 000 km ajettu vuosimallin 2012 Jeep Grand Cherokee odottaa Konalan Autokeskuksen hallissa ensimmäistä automaattivaihteiston öljynvaihtohuoltoaan. AsenAUTON HUOLTO Forté – Moottorin ja vaihteiston sisäpuhdistustuotteet sekä automaattivaihteiston öljynvaihtolaite Maahantuoja: Tecalemit Oy Ruosilantie 18 00390 Helsinki Puhelin: 0290 06 200 Lähin korjaamo: www.tecalemit.fi/ referenssit Lue lisää Fortésta: www.forte.fi Lisäikää automaattivaihteistolle taja Jani Huovinen nostaa auton ylös korjaamonosturilla ja alkaa kytkeä huoltolaitteen letkuja kiinni vaihteiston liittimiin. Pyörillä siirrettävä Forté Spin ATF Master on täysautomaattinen vaihteiston huoltolaite, joka öljynvaihdon lisäksi puhdistaa vaihteiston. ”Perinteiseen, valuttamalla tehtyyn vaihteiston öljynvaihtoon verrattuna tällä uudella menetelmällä on monia etuja”, toteaa Autokeskuksen jälkimarkkinointipäällikkö Jari Alatalo. ”Aiemmassa valutusöljynvaihdossa vaihteistoon jäi likaa ja noin kolmannes vanhoista öljyistä. Tällä menetelmällä öljyt vaihdetaan kokonaan ja vaihteistossa oleva lika liuotetaan pois. Vaihteiston käyttömukavuus palautuu Jos automaattivaihteiston öljyt vaihdetaan perinteisellä valutusvaihtomenetelmällä, jää vaihteistoon likaa ja useita litroja vanhaa öljyä. Forté Spin ATF Master huoltolaitteella öljyt vaihtuvat kokonaan ja vaihteisto puhdistuu. ennalleen ja käyttöikä kasvaa. Oikein toimivalla vaihteistolla on myös kulutusta pienentävä vaikutus.” Autokeskuksen Multiservice-monimerkkihuollossa automaattien öljynvaihtohuoltoja tehdään kaikkiin automerkkeihin. Huoltolaitteesta löytyy sopivat liittimet sekä momentinmuunninautomaatteihin että DSGja CVT-vaihteistoihin. ”Juuri nyt ennen kesälomareissuja olisi hyvä aika huollattaa automaatti, varsinkin jos autolla vedetään vaunua tai vaikkapa venetraileria”, Alatalo vihjaa. Puhdistus ja öljynvaihto Jani Huovinen tarkistaa liittimien kiinnityksen ja käynnistää auton moottorin. Automaattisesti toimiva Spin ATF Master alkaa kierrättää vanhoja öljyjä laitteen ja suodattimen kautta ja lisää samalla öljyjen joukkoon Forté Motor Flush -puhdistusainetta. Puhdistuskierron aikana käynnissä olevan auton vaihteita vaihdellaan, jotta vaihteistossa oleva lika lähtee liikkeelle ja kaikki venttiilit puhdistuvat. Samalla puhdistusaine pääsee liuottamaan mahdolliset likapartikkelit. Kun puhdistuskierto on valmis, alkaa öljynvaihtolaite pikkuhiljaa vaihtaa uusia ATF-öljyjä vanhojen tilalle. Laitteessa olevista lasiputkista näkee, kuinka tumma öljy alkaa vaihtua terveen punaiseksi. Vanhan öljyn laite varastoi kierrätystä varten omaan säiliöönsä. Lopuksi laite lisää uusien öljyjen joukkoon Forté Automatic Transmission Treatment Forté Spin ATF Master öljynvaihtolaite puhdistaa automaattivaihteiston kierrättämällä öljyä suodattimensa läpi ja lisäämällä likaa liuottavaa puhdistusainetta. Lopuksi laite lisää vaihteistoon uudet öljyt ja hoitoaineen, joka ehkäisee tiivisteiden kovettumista ja vuotoja. Suodatin + magneetti Automaattivaihteiston puhdistus ja öljynvaihto Puhdistus-ja öljynvaihtokierto Vaihteiston huoltolaite Forté Spin ATF Master Tiesitkö tämän? –ainetta ehkäisemään tiivisteiden kovettumista ja vuotoja. Öljynvaihtohuolto on valmis ja auton moottori sammutetaan. ”Vanhalla valutusvaihdolla tällaisesta vaihteistosta olisi saatu ulos noin 6-7 litraa. Nyt vaihtuivat kaikki 10 litraa”, toteaa laitteen näytöltä litramääriä katseleva Jani Huovinen ja alkaa irrottaa öljynvaihtolaitteen letkuja Jeepistä. Autolla käydään vielä reilulla koeajolenkillä, jonka jälkeen vaihteiston öljymäärä tarkistetaan mittatikusta. ”Tarkka laite, öljyä hoitoaineineen on juuri oikea määrä”, Huovinen kuittaa. Öljynvaihtohuolto 100 000 km välein Forté Spin ATF Master huoltolaitteen maahantuojalle on kertynyt uuden laitteen toiminnasta jo monipuolinen kokemus. ”Monissa suomalaisissa korjaamoissa on saatu hyvä tuloksia myös sinetöityjen automaattivaihteistojen ongelmien korjauksesta. Vaikka auton valmistaja ohjeistaisi, että automaatin öljyjä ei tarvitse vaihtaa lainkaan, on öljynvaihtohuolloilla saatu oikuttelevia vaihteistoja toimimaan oikein”, kertoo Tecalemit Oy:n myyntipäällikkö Vesa Manninen. ”Noin 100 000 km välein tehty öljynvaihtohuolto on suosituksemme kaikkiin automaattivaihteistoihin. Se riittää pitämään öljyt kunnossa ja vaihteiston puhtaana.” Oikein toimivalla vaihteistolla on myös kulutusta pienentävä vaikutus, muistuttaa Jari Alatalo Autokeskuksesta. Jani Huovinen ja Seppo Koskivuori kiinnittävät öljynvaihtolaitteen letkut Jeep Grand Cherokeen vaihteistoon, jotta huolto voi alkaa. Erilaisilla liittimillä öljynvaihtohuolto saadaan tehtyä myös esimerkiksi DSGja CVT-vaihteistoihin. Öljynvaihtolaitteen lasiputkista näkee, kuinka vanha ja tummempi öljy vaihtuu uuteen ja kirkkaanpunaiseen.
7 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com Varsinais-Suomen Auto-Center Oy Allastie 2, 21200 Raisio Puh. 0207 810 700 Avoinna; ma-pe 9-18, la 10-15 f Tykkää meistä! Facebook.com/toyotaautocenter #AUTOCENTER01 www.toyotaautocenter.fi TOYOTA JOUSTO Parempi tie uuteen autoon. Nyt Auto-Centeristä uusi auto HUIPPUEDULLISESTI Audi A6 2004-2008 Mukava ja tilava 2004-2008 vuosimallien Audi A6 on isoa ja mukavaa matka-autoa arvostavan valinta. Auton valtteja ovat laadukas viimeistely ja laaja moottorivalikoima nelivetomahdollisuuksineen. Miinuspuolista useimmin mainitaan moottoreiden taipumus tavallista reilumpaan öljynkulutukseen. Keväällä 2004 esitelty Audi A6 tunnetaan sukupolvena C6, joskus myös 4F. Malli oli ensimmäinen, jossa otettiin käyttöön Audille tunnusomainen korkea maski. Muilta osin muotoilu oli varsin yllätyksetöntä. KÄYTETTY AUTO Hintatietoja: Edullisimmillaan tämän sukupolven Audin, esimerkiksi vuosien 2004-2005 yksilön, saa yli 200 000 km ajettuna jopa alle kymppitonnilla. Bensiinimoottoriset ovat vähemmän ajettuja kuin dieselit, ja bensakoneisten hinnat ovat alhaisemmat. Esimerkiksi 2005-mallin bensiinimoottorisen 2,4 V6:n hintapyyntö reilut 100 000 km ajettuna on tyypillisesti noin 15 000€ paikkeilla. Vähän ajetun tämän sukupolven diesel-A6:n hintapyynnöt taas alkavat tyypillisesti vasta läheltä 20 000 euroa. A6 single frame -maskilla esiteltiin 2004. Facelift tuli 2008. Moottori oli edelleen pitkittäin pitkän konepellin alla, mikä mahdollisti Torsen-keskitasauspyörästöllä toteutetun nelivedon. Takapyörien tuennassa yhdystukiakselisto oli vaihdettu monivarsirakenteeseen. Ensimmäiset moottorivaihtoehdot olivat suorasuihkutteinen 3.2 V6 FSI, 4.2 V8 ja 3.0 V6 TDI. Isot bensakoneet jäivät jo tämän mallisarjan aikana varsin harvinaisiksi. 3,2-litrainen oli ajanmukainen ja aikaisemmasta vaikeasti vaihdettavasta jakohihnasta poiketen varustettu jakoketjulla. Tässä moottorissa on kuitenkin murheita mm. öljynkulutuksesta johtuvan imuventtiilien karstoittumisen takia. 4,2-litrainen V8 perustui edellisenä vuonna S4:ssä esiteltyyn moottoriin. 3,0-litrainen V6 TDI oli uusi Common rail -moottori. Sen teho (225 hv) ja vääntö 450 Nm/1400-3250 r/min olivat samaan luokkaa tuonhetkisen BMW 530d:n kanssa. Käyntiääni oli kuitenkin BMW:tä dieselmäisempi. Syksyllä 2004 tulivat tuotantoon 2.4 V6 sekä 2.0 TDI. 2,0-litrainen pumppusuutin-TDI oli 140-hevosvoimainen versio, jonka suorituskykyä voi luonnehtia riittäväksi. Etuvetoisissa versioissa oli portaaton Multitronic-automaatti ja nelivetoisissa 6-vaihteinen tiptronic. Keväällä 2005 Avant-farmari Avantin ulkomitat olivat suunnilleen samat kuin sedanissa. Tavaratilaa oli 545/1660 litraa, mikä jää selvästi jälkeen MB E:stä. Samaan aikaan mallistoon tuli uusi 6-sylinterinen 2,7-litrainen diesel, jossa oli tehoa 180 hv. Se oli Suomessa tarjolla vain etuvetoversiona. Keväällä 2006 malliston halvimmaksi versioksi tuli 2.0 TFSI. Sen teho oli pudotettu 2,4-litraisen alapuolelle 170 hevosvoimaan. Myynnissä se käytännössä syrjäytti saman suorituskyvyn tarjoavan kalliimman 2,4-litraisen, jonka eduksi jäi hienostuneempi käyntiääni. Toinen vuoden 2006 uutuus oli 2.8 FSI, jossa oli tehoa 210 hv. Pitkille taipaleille A6 on parhaimmillaan pitkillä maantietaipaleilla, mutta kokoisekseen varsin hyvä myös kaupungissa. Ajo-ominaisuudet eivät ole täydelliset, mutta esim. joissakin vertailussa jo etuvetoversio on saanut BMW:tä ja MB:tä korkeammat pisteet ajettavuudesta. Ohjauksen keskitys on hieman vajavaista etenkin kaupunkinopeuksissa. Jousitus on jämäkkä, mutta ottaa suuretkin epätasaisuudet vastaan hillitysti. Rengasmelua on parhaita kilpailijoita enemmän. Sisätilat ovat väljät. Takaistuimen mukavuus ei mataluuden takia ole paras mahdollinen. Sedanin tavaratila on litratilavuudeltaan eräs markkinoiden suurimmista. Näkyvyys ei varsinkaan lyhyitä kuljettajia ajatellen ole kovin hyvä ja parkkitutkat ovat tarpeen. Tilastoissa vähävikainen A6 on poikkeuksellisen vähävikainen auto. Esim. Dekran katsastustilastossa se oli kaikkein paras. Multitronic-vaihteistoissa on ongelmia lähinnä vääntävän 2,7-litraisen dieselin yhteydessä. Takaluukun alareunasta on joissakin yksilöissä löytynyt ruostetta. Vakaajatankoihin tulee välystä paljon ajetuissa autoissa. 2,0-litraisessa TDI:ssä on muista konsernin tuotteista tutut ongelmansa: kaksimassavauhtipyörä, sylinterikansi ja ruiskutuspumppu. Audi A4:ään verrattuna A6 on selvästi eriluonteinen auto. Se on huomattavasti tilavampi myös etuistuimelta. Ajokäytös on vakaampaa ja toisaalta jähmeämpää urheilullisemmin viritettyyn A4:ään verrattuna. Vuonna 2008 A6:een tuli kevyt kasvojenkohotus ja moottoripuolella dieselit vaihtuivat common rail –versioiksi. Bensiinimoottoreissa standardiksi tuli FSI suoraruiskutus. Kokonaan uusi A6 C7 esiteltiin 2011.
8 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com Raision Autolasi on toiminut samalla alueella jo 18 vuotta. Mercedes-Benz ML katumaasturi on tullut Raision Autolasiin tuulilasin vaihtoon. ”Näissä Mersuissa on kasettilasi, mikä on jonkin verran tavallista kalliimpi” kertoo yrittäjä Henri Ahteela ja näyttää uudessa tuulilasissa valmiiksi kiinni olevia mustia kehyslistoja. Mercedeksen kookas lasi on tavallista arvokkaampi, vaihdettuna se maksaa noin Raision Autolasissa asennukset tehdään pitkän kokemuksen tuomalla ammattitaidolla. Sekä laseilla että työllä on takuu. Tavalliseen perheautoon saa uuden tuulilasin jo noin 300 eurolla. kuusisataa euroa. Tavalliseen perheautoon, esimerkiksi Volkswagen Golfiin tuulilasin uusimisen hinta jää asennettuna noin 300 euroon. Raision Autolasin ammattilaiset alkavat irrottaa Mercedeksen vanhaa tuulilasia. Työt sujuvat ripeästi, sillä tässä yrityksessä laseja vaihdetaan jo toisessa polvessa. ”Olen ollut täällä isäni perustamassa liikkeessä mukana ihan pienestä nassikasta alkaen”, kertoo 14 vuotta lasiammattilaisena työskennellyt Ahteela. Mercedeksen lasi on pian irrotettu. Vielä irrotetaan pyyhkimet ja alapaneeli, kunnes päästään puhdistamaan lasin kiinnityspintoja. Puhtaisiin pintoihin Ahteela alkaa pursottaa primeriä, joka saa kuivua kymmenisen minuuttia. ”Käytämme ainoastaan laadukkaita kiinnitysaineita ja laseja. Tuulilasit ovat nykyään tärkeä osa auton korin turvarakennetta, esimerkiksi turvatyynyn toiminta tukeutuu apumiehen puolella lasiin, joten lasilta edellytytään kestävyyttä. Juuri äskettäin meille tuli Volvo V70, jonka tuulilasi oli ilmeisesti kiinnitetty ilman primeriä. Vanha lasi lähti irti käytännössä vain nostamalla.” Vakuutusyhtiöiden hyväksymä Raision Autolasi on vakuutusyhtiöiden hyväksymä Pilkington Team Partner –liike. Työllä ja laseilla on takuu ja asennuksista vastaavat koulutetut ammattilaiset. Kun primerit ovat kuivuneet, pursotetaan katumaasturin tuulilasin kiinnityskotiin erikoisliima ja itse tuulilasi nostetaan paikoilleen. Asennus alkaa valmistua. Vielä kiinnitetään alapaneeli lasinpyyhkimet paikoilleen. ”Auton voi luovuttaa asiakkaalle vielä tänään, mutta täydellisesti liima kuivuu noin viikon sisällä. Näissä kasettilaseista saattaa josku aluksi kuulua pientä kitinää, ennen kuin lasi asettuu täydellisesti paikoilleen ja liima kuivuu valmiiksi”, kertoo Ahteela. Mersun vanha tuulilasi kannetaan hallin nurkkaan odottamaan noutoa kierrätykseen. Raision Autolasissa onnistuvat kaikenmerkkisten auRuostesuojauksessa pestään aluksi auton pohja ja alustarakenteet. Sitten ruiskutetaan kotelosuoja-aine ja mekaaniselle kulutukselle alttiisin paikoihin massamainen suoja-aine. Raision Autolasi Oy Tuotekatu 6 21200 Raisio Puhelin: (02) 432 9390 Henri Ahteela 044-322 4184 Sähköposti: myynti@raisionautolasi.fi Intenet: raisionautolasi.fi Aukioloajat ma-pe 8.00 16.00 Laatulaseja laadukkaasti Ari Sipilä on tyytyväinen asiakas. Subaru Foresterin tuulilasin kiveniskemä saatiin näppärästi korjattua. Mercedes-Benz ML saa uuden tuulilasin. Ennen liimausta levitetään primer-aine siveltimellä. Henri Ahteela pursottaa tuulilasin kiinnitysliimaa 14 vuoden kokemuksen tuomalla tarkkuudella. MobilExpress Mylly • Kuloistentie 6, 21280 Raisio Avoinna ma-pe 9.00-17.00 • Puh. 02 238 8880 Raision kauppakeskus Myllyn pesukadun pihassa 02 435 43 01 PR-Varustelu oy Ajoneuvovarustelun ja ilmastoinnin asiantuntija . opetuspolkimet ammattikäyttöön TAKUU: Jos huoltamamme ilmastointijärjestelmä vuotaa tyhjäksi 3 kuukauden sisällä, saat korjauksemme yhteydessä kylmäainetäytön veloituksetta! Miksi veisit autosi muualle ? Vuorelankatu 7 RAISIO • peltikorjaamopalvelut • maalaamopalvelut • tuulilasin vaihtopalvelut Turun nykyaikaisin autopeltikorjaamo! InCar Turku Kuormakatu 17, 20380 Turku Puh. 020 734 3090 Avoinna: ma-pe 7-17, turku@incar.fi Tiemestarinkatu 5, 20360 Turku Puh. 020 734 3090 Avoinna: ma-pe 8-16, turku@incar.fi InCar Oy on vuonna 1991 perustettu kolarivaurioiden korjaamiseen erikoistunut valtakunnallinen täyden palvelun autokorjaamokeskus. InCar tekee vauriokorjaukset kaikenmerkkisiin henkilöja pakettiautoihin pienistä peltipainaumista aina vaativiin korin oikaisutöihin asti. Palvelemme 21 toimipisteessä ympäri Suomen. www.incar.fi UUTTA! Nyt voit tehdä sähköisen vahinkoilmoituksen kotisivuillamme www.incar.fi • ei skannauksia tai kopiointeja • turvallinen, nopea, helppo täyttää • kaikki automerkit • kaikki vakuutusyhtiöt • saat sovittua korjausajan InCarin kanssa tojen lasinvaihdot. Tuulilasin lisäksi uusitaan takaja sivulaseja sekä sivupeilien laseja. ”Esimerkiksi farmariauton takalasi saattaa rikkoutua kuormauksen yhteydessä. Sivulasi on usein särkynyt ilkivallan seurauksena. Hoidamme lasien uusimisia sujuvassa yhteistyössä kaikkien vakuutusyhtiöiden kanssa”, kertoo Ahteela. Autotekniikan kehittyminen vaikuttaa myös tuulilaseihin. Sadetunnistimet, antennit, lasinlämmitykset ja esimerkiksi adaptiivisen vakionopeudensäätimen kamerajärjestelmät vaativat omat erikoislasinsa. ”Meiltä voi aina kysyä tarjousta kaikenlaisiin laseihin. Kokemuksen perusteella tiedämme, minkälainen lasi autoon tarvitaan ja vaatiiko esimerkiksi kamerajärjestelmä kalibrointia vai ei”, neuvoo Ahteela. Lasinvaihdon yhteydessä voi nyt hyödyntää Raision Autolasin kevättarjouksen: auton istuinten pesu puoleen hintaan (20 euroa istuin). Jos tuulilasiin tulee kiveniskemä, hoituu sellaisenkin korjaus Raision Autolasissa.
9 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com Muhkurin Autohuolto Uhrilähteenkatu 2 20250 Turku Puhelin: 010 279 3900 Sähköposti: info@ muhkurinautohuolto.fi Internet: muhkurinautohuolto.fi autokesakuntoon.fi Avoinna arkisin 07:30-17:00 Lähellä Turun keskustaa sijaitseva Muhkurin autohuolto on Fixus-ketjuun kuuluva uudenaikainen autokorjaamo, jolta onnistuu kaikenlaisten vikojen ja kaikkien automerkkien korjaus sujuvasti ja ripeässä aikataulussa. ”Pyrimme pitämään jonot lyhyinä ja asiakkaat tyytyväisenä”, kertoo toimitusjohtaja Kristian Lång ja lisää: ”Olipa ongelma mikä tahansa, haemme siihen ratkaisun.” Ammattitaitoisten asentajien lisäksi korjaamolta löytyy kaikkiin automerkkeihin soveltuvat testerit ja erikoistyökalut. Määräaikaishuoltojen lisäksi tehdään esimerkiksi ilmastointihuoltoja, öljynvaihtohuoltoja, jakopään huoltoja ja jarrusekä alustatöitä. Myös isommat korjaustyöt, kuten koneremontit onnistuvat ammattitaidolla. Juuri nyt korjaamolla on tarjouksessa kausi-/vuosihuolto alkaen 59 euroa. Autonsa kesäkunnon voi testata verkko-osoitteessa autokesakuntoon.fi. Kaikille asennustöille myönnetään takuu. Uusimmissa autoissa valmistajan takuu säilyy luonnollisesti voimassa. Opetuspolkimen vuokraus asennettuna Muhkurin autohuolto asentaa opetuspolkimia ajokorttia opetusluvalla suorittavien autoihin. Asennus sisältää koko paketin, eli asennuksen, katsastuksen ja polkimen poiston kun kortti on saatu suoritettua. Asennus tehdään myös mopoautoihin kätevästi ilman reikien poraamisia. Autohuollon yhteydessä toimii myös rengashotelli, eli renkaat voi jättää kilpailukykyisellä hinnalla kausisäilytykseen vaihdon yhteydessä. Monissa korjaamoissa asiakkaalla ei ole pääsyä korjaamohallin puolelle. Muhkurin Autohuollolla on tässä asiassa oma linjansa: ”Meillä asiakas saa vapaasti tulla katsomaan autoaan halliin, kunhan antaa asentajalle työrauhan. Asiakas voi vaikka itse vilkaista autonsa alle, kun se huollon yhteydessä on kerrankin mahdollista.” Huoltohallista työskentelee seitsemän asentajaa yhdeksän korjaamonosturin avulla. Muutama ylimääräinen nosturi mahdollistaa vaikeampienkin korjaustöiden loppuun saattamisen muiden töiden ohessa. Muhkurin autohuolto tarjoaa myös Mobil Express palvelun (öljynvaihto aikaa varaamatta). Jos kyseessä on kuitenkin pidempää aikaa vaativa huolto, tarjoaa liike skootterin tai polkupyörän veloituksetta huollon ajaksi. Fixus-korjaamo Muhkurin Autohuolto tarjoaa asiakkailleen helppoa ja turvallista autoilua pitämällä ajoneuvon kunnossa. Huoltoja ja korjauksia tehdään tinkimättömällä ammattitaidolla kaikkiin automerkkeihin ja muihin moottoriajoneuvoihin. Modernia huoltoa kaikille merkeille ”Meiltä voi aina kysyä neuvoa, jos esimerkiksi vikavalo on syttynyt. Nopean vikadiagnoosin jälkeen asiakas tietää, voiko autolla jatkaa ajamista vai kannattaako se jättää heti huoltoon. Jos tien päällä tulee matkan katkaiseva ongelma, voimme hakea auton omalla hinausautollamme”, Lång muistuttaa. Reilun kokoisessa korjaamohallissa on juuri määräaikaishuollossa jääkiekosta tunnetun Fredrik Norrenan Lexus-hybridikatumaasturi. Halliin mahtuvat myös pakettija matkailuautot. Opetuspolkimen vuokraan sisältyy asennus, katsastus ja polkimen irrotus, kun ajokortti on suoritettu. Tyytyväinen asiakas Oskari Siipola on huollattanut autoaan Muhkurin Autohuollossa jo viitisen vuotta. Odotustiloissa asiakkaille on tarjolla Wi-Fi verkko. TURKU KÄRSÄMÄENTIE 8 PUH. 09-3299 0345 ContiPremiumContactTM 5 TM-TESTIVOITTAJA! TERVETULOA RENGASMAAILMAN RENGASHOTELLIN ASIAKKAAKSI! "Continentalin pito on tasaisen hyvä kaikissa olosuhteissa. Se ohjautuu märällä vakaasti ja varmasti eikä yllätä kuljettajaa. Continental sietää myös vesiliirtoa hyvin, ja sen jarrutusmatkat ovat lyhyitä." TEKNIIKAN MAAILMA 5/2015 KATSO LIIKEKOHTAISET AUKIOLOAJAT: WWW.RENGASMAAILMA.FI KATSO RENGASMAAILMAN LIIKEKOHTAISET UUDET PALVELUT WWW.RENGASMAAILMA.FI • • • • • Tuulilasit Aurauskulmien säädöt Moottoripyörien ja skootterien renkaat Pienkonerenkaat Ilmastointihuollot SPORTIVA 185/65R15 268€ 205/55R16 379€ 225/45R17 433€ NEUTON (2015 UUTUUS!) 175/65R14 247€ 195/65R15 300€ 205/55R16 340€ EDULLISET KESÄRENKAAT MEILTÄ! CONTINENTALRENGASSARJAN OSTAJALLE: 12 KK RENGASTURVA KAUPAN PÄÄLLE! NYT MYÖS MÖNKIJÖ IDEN JA PUUTARHA KONEIDEN RENKAAT! www.tmnet.fi
10 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com Visa-Auto Oy Allastie 4 21200 Raisio Puhelin: 02 4373911 Sähköposti: visa-auto@ visa-auto.fi Internet: visa-auto.fi Avoinna: ma-pe 9.00-18.00 la 10.00-15.00 Raision Myllyä vastapäätä sijaitseva Visa-Auto kuuluu tutkitusti Suomen edullisimpien vaihtoautoliikkeiden joukkoon. Vuosittain tästä kustannustehokkuuteen panostavasta liikkeestä ostetaan reilut 1200 käytettyä autoa. Visa-Auto on palvellut Turun seudun autoilijoita jo 23 vuoden ajan. ”Aluksi tämä oli yhden miehen yritys, sitten mukaan tuli veljeni yritys ja nykyisin meitä on jo kymmenen”, muistelee toimitusjohtaja Petri Visa. Ennen VisaAuton perustamista Petri myi uusia amerikkalaisia autoja Visamotors nimisessä yrityksessä joka oli yhteisyritys silloisen GM-U.S.A. maahantuojan, Metro-Auton kanssa, mutta hyvin pian toiminta keskittyi vaihtoautokauppaan, joka on Visan veljesten ominta aluetta. ”Vaihtoautokaupassa panostamme kustannustehokkuuteen ja nopeaan varaston kiertoon. Kun auto on heti alusta alkaen realistisesti hinnoiteltu, menee se nopeammin kaupaksi ja kuluttajakin hyötyy”, sanoo Visa. Laaja valikoima Visa-Autossa on jatkuvasti runsaan sadan auton vaihtoautovalikoima. Siististi riveihin järjestettyjä vaihtoautoja löytyy sekä nykyaikaisesta hallista että isolta pihalta. Petri Visa kertoo, että kaikki vaihtoautot käyvät läpi samanlaisen tarkastuksen ja kunnostuksen, jossa pesujen ja puhdistusten lisäksi laitetaan kuntoon mahdollisesti löytyneet viat, kuten esimerkiksi vaihdetaan naarmuiset tai halkeilleet tuulilasit tai huonot renkaat uusiin. ”Kaikista autoista laitetaan verkkosivuillemme hyvät kuvat ja auton tiedot. Kun lisäksi hinta on jo valmiiksi kohdallaan, tietää netistä ilmoituksen katsonut asiakas jo liikkeeseen tullessaan tarkalleen, millaisesta yksilöstä on kyse. Näin säästämme molempien osapuolten aikaa ja pääsemme nopeammin hieromaan mahdollisia kauppoja.” Visa-Auton avarissa myymälätiloissa vaihtoautoja katselevan ei tarvitse puikkelehtia tiukasti toisiinsa kiinni ahdettujen autojen väleistä. Autot on järjestetty niin, että väliin jaa tilaa aukoa ovia ja takaluukkuja. Perimmäinenkin auto on helppoa ottaa ulos koeajovalmiiksi. Ohikulkutien varrella, Raision Myllyä vastapäätä sijaitsevaan liikkeeseen on helppoa löytää ja kookkaalta parkkipaikalta löytyy aina tilaa. Aina kannattaa tarjota Visa-Auton vaihdokkien hintahaarukka on leveä, mutta keskimäärin hintalapussa lukee noin 10 000 euroa. Vaihtoautorivistössä seisoo vierekkäin jyhkeitä katumaastureita, järkeviä perheautoja, pieniä kaupunkiautoja ja muutamia kookkaita matkailuautoja. ”Ostamme ja myymme kaikenmerkkisiä, kaupallisesti järkeviä autoja. Laskemme asiakkaan tarjoamalle vaihReima Jokila, Sauli Mattila ja Miikka Lännistö hinnoittelevat vaihtoauton niin edulliseksi, että se menee nopeasti kaupaksi. toautolle hinnan, jolla voimme joko ostaa sen tai asiakas voi vaihtaa autonsa samalla hyvityshinnalla mihin tahansa vaihtoautoomme. Tässäkin meillä on siis selkeä linja. Mielestäni on tärkeää, että autokaupasta ei tehdä kuluttajalle liian monimutkaista”, Petri Visa linjaa. Linjaus on ilmeisen onnistunut, sillä vuosittain Visa-Autosta ostetaan reilut 1200 autoa. Liike on rankattu useaankin otteeseen Suomen edullisimpien autoliikkeiden joukkoon. Suurin osa Visa-Auton asiakkaista tulee Turun seudulta, mutta verkossa esitellyt autot houkuttelevat ostajia myös muualta Suomesta. Turun seudulla alueensa johtava, pitkän linjan raisiolainen autoliike tunnetaan. Vakioasiakkaat ovat tuttuja jo vuosien takaa. Usein vaihdossa tulee autoyksilö, joka on jo kertaalleen Visa-Autosta ostettu. ”Meille kannattaa aina tarjota, jos auton myynti tai vaihto kiinnostaa. Hyvistä autoista on jatkuva pula”, Petri Visa summaa. "Kustannustehokkuutemme on asiakkaan etu" Petri Visa perusti yrityksen yksin vuonna -94. Nykyisin VisaAuto työllistää 10 vaihtoautokaupan ammattilaista. Valoisassa vaihtoautohallissa on tilaa istahtaa autoon ja kokeilla sisätiloja. Range Rover Evoque Cabriolet on omassa luokassaan ensimmäinen myyntiin tuleva avomalli. Jeepeistä ja muista perinteisistä maastureista on kyllä totuttu näkemään karun asiallisia avoja, mutta crossovereiden ja katumaastureiden markkinoille sellaiset eivät vielä ole kuuluneet. Tutkielmia ja koemalleja on kyllä jo nähty esimerkiksi Audilta ja Nissanilta. Jää nähtäväksi, tuleeko avoista vielä yksi isompi autoluokka tähän genreen. Land Rover Evoque Convertiblen tuotanto käynnistyy Tuleeko tästä uusi trendi? Avomallinen katumaasturi kuulostaa eksoottiselta. Toisaalta sellaisista saattaa tulla automaailman seuraavia hittituotteita. loppuvuodesta Halewoodin tehtaalla Englannissa. Kovakattoinen Evoque on ollut valmistajalleen iloinen yllätys. Autoa on myyty hyvin ympäri maailmaa. Suomessakin autoa joutui aluksi jopa jonottamaan, koska tehdas ei pystynyt toimittamaan. UUTTA Skodan tehtaalla annettiin jo toisen kerran nuorille työharjoittelijoille vapaat kädet suunnitella mieleisensä kokeilumalli. Tuloksena syntyi Fabian pohjalle rakennettu pieni lava-auto, joka esitellään perinteisessä Wörtherseen GTI Meetingissä. Auton moottorina toimii 1,2 litran TSI ja vaihteistona on 7-nopeuksinen DSG. Sisätiloissa on mm. huippuluokan audiot ja urheiluohjauspyörä. Autonrakentajaryhmä koostui 21 Skodan omassa Mlada Boleslavissa sijaitsevassa jo vuonna 1927 perustetussa opinahjossa opiskelevasta nuoresta. KouluNuorten näkemys Skoda Pickup FUNstar tusohjelmat tarjoavat kolmen tai neljän vuoden opintoja, joille osallistuu tällä hetkellä 880 opiskelijaa. Autoalan ammatteihin pätevöittävissä koulutuksissa yhdistetään käytännön työharjoittelu ja teoriaopinnot. Valmistuneille opiskelijoille Skoda tarjoaa työpaikan.
11 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com AUTOTEKNIIKKA Heikki Lehtinen Autotekniikan kehittyessä käsivalintaiset vaihteistot alkavat kuulua kaasuttimien ja rumpujarrujen kanssa vanhenevaan tekniikkaan. Suomalaiset autoilijat ajavat keskimääräisesti läntisen Euroopan vanhimmalla ajokalustolla. Tähän pääasiallisena syynä on maamme autoverotus, jonka rakenne poikkeaa lähes kaikista muista maanosamme maista. Korkeasta verotuksesta huolimatta suomalaiset näyttävät edelleen suosivan muita Euroopan maita suurempia ja enemmän kuluttavia automalleja. Etenkin aiemmin suomalaiset ostivat perheautojen farmariversioita selvästi muiden maiden autoilijoita enemmän. Nyt farmareiden tilalle suomalaisten suosikkimalleiksi ovat nousseet katumaasturit ja crossoverit. Tämä siitä huolimatta, että nelivetoa vain harva autoilija todella tarvitsee. Sen lisäksi niiden kulutus ja päästöt aiheuttavat käytön suurempaa verotusta. Euroopassa myydään suhteellisesti eniten kahteen pienimpään kokoluokkaan kuuluvia autoja. Fiat 500 ja sen kanssa kilpailevat pienimmän luokan autot, sekä pikkuautojen kakkosluokkaan kuuluvat autot, kuten esimerkiksi Toyota Yaris, Renault Clio, Peugeot 208, VW Polo ja Ford Fiesta ovat Keski-Euroopassa kasvattaneet myyntiään. Tässä kokoluokassa yleisesti käytettävät kolmisylinteriset moottorit ovat kasvamassa eniten valmistetuksi moottorityypiksi. Myös perinteisesti keskikokoa suurempien autojen tuottamiseen keskittyneet valmistajat, kuten MercedesKytkinpojin historiaan Tavaratilaa on 547-1746 litraa. Benz, BMW ja Audi ovat laajentamassa mallivalikoimaansa nimenomaan pienempään suuntaan. Suomalaiset sen sijaan luottavat moottorin kuutiosenttimetreihin. Automaatteja vierastetaan edelleen Suomalaisten autoilijoiden kulutustottumukset poikkeavat muutenkin Keski-Euroopan autoistuneista maista. Eräs esimerkki siitä on varauksellinen suhtautuminen automaattivaihteistoon. Syitä tähän selitetään ainakin seuraavilla ennakkoluuloilla: Automaattivaihteistolla varustettu auto on kalliimpi kuin vastaava käsivaihteinen malli Se kuluttaa enemmän polttoainetta Sen jälleenmyyntihinta laskee nopeammin kuin vastaavan käsivaihteisen mallin Automaattivaihteisto ei kestä ja sen korjauskustannukset ovat huikean korkeat Automaattivaihteisto syö moottorin tehoa ja vaatii toimiakseen suuremman moottorin Vanhasta automaattiautosta ei pääse eroon Automaattivaihteisto ei toimi pakkasessa Kerran automaattivaihteisen auton omistanut ei helposti palaa käsivalinteiseen – varsinkin jos hän ajaa paljon. Kysykää vaikka taksinkuljettajilta. Automaattivaihteisia, keskikokoisia tai pieniä autoja ei ole saatavilla. Kaikki edellä mainitut ennakkoluulot ovat enemmän tai vähemmän vääriä, paitsi viimeksi mainittu. Suomalaiset autojen maahantuojat ja heidän tuotevalikoimistaan vastaavat päälliköt ovat nimittäin vielä suomalaisia autoilijoitakin konservatiivisempia. Jos viime vuosina on halunnut ostaa automaattivaihteisen, hinnaltaan korkeintaan 30 000 euron hintaluokassa olevan ja erityisesti vielä dieselmoottorilla varustetun auton, on tarjolla vain harvoja yksittäisiä vaihtoehtoja. Juuri tällaisia autoja kuitenkin myydään Euroopassa valtaisia määriä. Automyyjät uskovat sitkeästi, että suomalaiset eivät halua tällaisia ajokkeja ja toimivat sen mukaan. Samalla he edelleen tulevat ruokkineeksi näitä ennakkoluuloja. Automaatti on nykyaikaa Miksi automaattivaihteiset autot – ja myöskin dieselautot ovat muualla niin suosittuja? Syyt ovat seuraavat: Automaattivaihteinen auto ei yleensä ole kalliimpi kuin vastaava käsivälitteinen malli, ellei autokauppa hinnoittele sitä kalliimmaksi Automaattivaihteisto kuluttaa polttoainetta käytännössä usein vähemmän kuin vastaava käsivalinteinen vaihteisto. Tämä johtuu siitä, että nykyaikaisten, hyvin pitkälle viritettyjen ja turboahdettujen moottoreiden taloudellisimmat ja tehokkaimmat vetoalueet sijoittuvat entistä pienemmille kierroslukualueille. Niinpä vaihteiden lukumäärää on kasvatettu sekä käsivalintaisissa-, mutta etenkin automaattivaihteistoissa. Automaatin elektroninen ohjaus mahdollistaa taloudellisimman ja tehokkaimman välityssuhteen käytön käsivalintaa paremmin. Nykyisten automaattivaihteistojen elinikä on yhtä pitkä kuin moottorinkin. Etenkin Suomen oloissa automaattivaihteiston öljy on vaihdettava vähintään auton valmistajan ohjeen mukaisin välein. Automaattivaihteistojen öljyt ovat kehittyneet samaa vauhtia moottoriöljyjen kanssa. Automaattivaihteinen auto on todella mukava ajaa. Etenkin kaupunkimaisessa ajossa ero käsivalinteiseen vaihteistoon on huikea. Kerran automaattivaihteisen auton omistanut ei helposti palaa käsivalinteiseen – varsinkin jos hän ajaa paljon. Kysykää vaikka taksinkuljettajilta. Vaihtoehtoja ”oikealle automaatille" Perinteisen automaattivaihteiston toiminta perustuu vääntömomentin mukaan vaihtuvaan voimansiirtoon. Aluksi nämä vaihteistot olivat yleisesti vain kolmivaihteisia. Tämä edellytti vääntäviä ja suuria moottoreita. Niinpä automaattilaatikot yleistyivät aluksi amerikkalaisissa autoissa. Todennäköisesti suomalaisten autoilijoiden mielikuva automaattivaihteistoista perustuu yhä näihin suuriin amerikanrautoihin ja niiden, nykyisen mittapuun mukaan varsin kömpelöihin vaihteistoihin. Nykyisissä, perustekniikaltaan samanlaisissa automaateissa on jopa kymmenen vaihdetta. Vaihteiden ohjaus tapahtuu elektronisesti ja kuljettaja huomaa vaihteen vaihtumisen vain kierroslukumittarista. Tämän varsinaisen automaattivaihteiston rinnalle on sittemmin kehitetty ns. robottivaihteistoja ja kaksoiskytkinvaihteistoja. Ne ovat manuaalisen vaihteiston sovelluksia, jossa vaihteen vaihtuminen tapahtuu automaattisesti kytkimen erilaisen toiminnan avulla. Kaksoiskytkinvaihteistot, eli termillä DSG tunnetut sovellukset ovat nopeasti yleistyneet etenkin keskikokoisissa ja pienissä autoissa. Yleistymisen ilmeisempiä syitä ovat tällaisen komponentin halvempi hinta, sekä pieni tilantarve. Niiden käyttö etenkin pienemmissä autoissa johtuu siitä, että tällaisen konstruktion väännön sietokyky on rajallinen. Tästä johtuen ensimmäisen DSG-autojen sukupolven autoissa on esiintynyt jonkin verran teknisiä ongelmia, joista osa johtuu niiden huoltojen laiminlyönneistä. Nyt DSG on kehittynyt ja sen yleistyminen etenkin pienien ja keskikokoisten autojen vaihteistomekanismina perinteisen automaattivaihteiston korvaajana jatkuu. Tulevaisuudessa vaihteensiirto tapahtunee kokonaan sähköisesti. Sitä odotellessa kannattaa kokeilla automaattivaihteistoa ja vaatia enemmän vaihtoehtoja autojen myyjiltä. Autossa ei enää tarvita kolmea poljinta. ZF:n valmistama uusi 9-portainen automaattivaihteisto, joka esiintyy jo tuotannossa olevissa autoissa. Orikedonkatu 13, 20380 Turku • Puh. 040 761 9211 Huollamme kaikki merkit ja mallit ammattitaidolla. Kauttamme myös renkaat ja vanteet edullisesti. www.voima-auto.fi ja www.voimarengas.fi