SKO RY:N JÄRJESTÖLEHTI 3/2023 SKOOTTERI MITEN erilaisia OPPIJOITA VOIDAAN TUKEA? Jäsenyhdistyksen edut ovat merkittäviä Anna Perho: ”Usein ihan ok suoritus riittää”
2 SKOOTTERI SISÄLLYSLUETTELO 3/2023 3 Pääkirjoitus/Ledare 4 SKOnkoulutuspäivilläpuhettaerilaisistaoppijoista 6 SKOnluottamusmiespäivät 7 AnnaPerhoolipuhumassaajanhallintakoulutuksessa 8 Tilintarkastajanaopettajayhdistyksessä 12 Jäsenyhdistystukeetyöhyvinvointia 14 SKO-päivättulevattaas 15 Yhteysopettajaontärkeässäroolissa 16 JäsenetliikkuivatNaantalissa 18 Kuulumisiakentältä:TuijaKainulainen 20 Palvelumuotoiluopiskeljiatjuhlasuunnittelijoina SKOOTTERI SKO ry:n järjestölehti • sko.oaj.fi • Aikakauslehtien Liiton jäsen Toimisto Rautatieläisenkatu 6 00520 Helsinki Puheenjohtaja Ulla Kangasniemi Puh. 040 5124914 ulla.kangasniemi @lapinamk.fi Kannen kuva: SKO ry Järjestösihteeri Elisa Ruponen Puh. 040 752 9173 Päätoimittaja Atte Korte Puh. 050 354 4904 skootteritoimitus @gmail.com Ulkoasu ja taitto Niina Linna Design Ilmoitushinnat 2/1 1924 € 1/1 1265 € 1/2 935 € 1/3 660 € 1/5 330 € Skootteri ilmestyy digitaalisena neljä kertaa vuodessa. Lähetä aineistot: skootteritoimitus @gmail.com 1/2023 15.2. Maaliskuu 2/2023 15.5. Kesäkuu 3/2023 15.9. Lokakuu 4/2023 15.11. Joulukuu Nro Aineistot Ilmestyy viimeistään ILMESTYMISAIKATAULU 2023 16 SKOn liikuntapäivillä unohtuivat työasiat ja arjen huolet. ISSN 2954-3002 Lehden toimituskunta Susanna Hjulberg, Ulla Kangasniemi, Atte Korte, Päivi Käri-Zein ja Konsta Ojanen 4 Anna Perho koulutti SKOlaisia. SEURAAVAN LEHDEN TEEMA: Kansainvälisyys AINEISTOT 15.11.
3 SKOOTTERI Nro Aineistot Ilmestyy viimeistään PÄÄKIRJOITUS Yhteistä edunvalvontaa ja toimintaa Syksyn työt ovat taas alkaneet ja on aika käynnistää myös järjestötoimintaa. Syksyllä on luvassa paljon SKOn omia sekä työhyvinvointihankkeen tiimoilta järjestettäviä koulutuksia ja tapahtumia. Tämän lehden teemana on SKOn toiminta ja yhteisöllisyys, jotka ovat ensiarvoisen tärkeitä asioita järjestötoiminnassamme. Uusi luottamusmieskausi alkoi elokuun alussa. Toivottavasti meillä on paljon SKO-taustaisia luottamusmiehiä, jotta voimme kouluttaa heitä OAJ:n meille räätälöimän ohjelman avulla. Toki OAJ kouluttaa luottamusmiehiä myös yhteisesti, mutta toivon erityisesti uusien luottamusmiestemme osallistuvan koulutuksiimme. Niissä tapaa kollegoita ja oppii uutta. Edunvalvonta on SKOn kaikkein tärkein tehtävä. Olemme muuttaneet SKOn koulutuspäivät SKO-toimijapäiviksi. Tarkoitus näilläkin päivillä olisi saada aktiivien lisäksi mukaan myös rivijäseniämme. Viime kevään liikuntapäivät osoittivat, että saimme innostettua mukaan paljon jäseniämme, osan heistä ihan ensimmäistä kertaa. Otamme SKOssa jatkuvasti vastaan vinkkejä, millaista toimintaa jäsenemme toivoisivat. Ensi kevään SKO-päivien järjestelyt ovat hyvällä mallilla ja ohjelmaluonnos alkaa olla valmis. Luvassa on mielenkiintoista ohjelmaa ja mukavia tapaamisia. Toivotaan, että saamme mukaan ennätyksellisen paljon jäseniämme. Kyseessä on kuitenkin vain joka toinen vuosi järjestettävä päätapahtumamme. Yhteisöllisyyden kokemus on yksi niistä asioista, joita järjestötoiminnassa mukana olemalla voi saada. Se ei tarkoita pelkkää aktiivijäsenenä toimimista, vaan SKO haluaa antaa jokaiselle jäsenelleen mahdollisuuden osallistua omiin tapahtumiimme. Siksi tarjoamme mm. taloudellista tukea jäsenyhdistyksillemme. SKOn yhteisöllisyys alkaa paikallistasolla ja siellä tarjottava toiminta on yhtä tärkeää kuin valtakunnallisesti järjestettävät tapahtumat ja koulutukset. Yhteinen sieniretki, mielenkiintoinen koulutus tai vaikkapa paikalliseen kulttuuritapahtumaan osallistuminen luovat yhteishenkeä ja antavat mukavia yhteisiä kokemuksia. Haastankin jokaisen paikallisen aktiivin miettimään, mitä kivaa tänä syksynä voisi yhdessä järjestää. Aktiivista syksyä Sinulle, SKOn jäsen. Ulla puheenjohtaja ledare Gemensam intressebevakning och verksamhet Höstens arbete har igen börjat och det är dags att även inleda organisationsverksamheten. I höst utlovar SKO samt projektet kring arbetsvälbefinnande flera olika utbildningar och evenemang. Temat för den här tidningen är SKO:s verksamhet och den sociala gemenskapen, båda dessa aspekter är ytterst viktiga i vår organisationsverksamhet. Den nya förtroendemannaperioden inleddes i augusti. Hoppas vi har flera förtroendemän som har en bakgrund i SKO som vi kan utbilda enligt programmet som OAJ skräddarsytt oss. OAJ ordnar dock även gemensamma utbildningar för de förtroendevalda, men jag hoppas att våra nya förtroendevalda deltar i våra utbildningar, för där träffar de kollegor och lär sig samtidigt nytt. Intressebevakningen är SKO:s allra viktigaste uppgift. Vi har ändrat SKO:s utbildningsdagar till SKO-aktörsdagar. Avsikten är att få med, utöver de aktiva, även fotfolket till dessa dagar. Motionsdagen i våras påvisade att vi lyckades engagera många av våra medlemmar att delta, flera av dem deltog för första gången. På SKO tar vi också fortlöpande emot förslag och tips på verksamhet som våra deltagare önskar. Arrangemangen kring vårens SKO-dagar är redan i full gång och ett utkast på programmet börjar bli färdigt. Ett intressant program och trevliga möten utlovas. Vi hoppas på ett rekordhögt deltagarantal. Det är ändå frågan om ett huvudevenemang som endast ordnas vartannat år. Att få uppleva social gemenskap är något som de som deltar i organisationsverksamhet kan få erfara. Det betyder inte enbart att man måste verka bland de aktiva aktörerna, utan vi vill ge alla medlemmar en chans att delta i SKO:s evenemang. Därför erbjuder vi bland annat ekonomiskt stöd till våra medlemsföreningar. SKO:s sociala gemenskap börjar på det lokala planet, och den verksamhet som erbjuds där är lika viktig som evenemangen och utbildningarna som arrangeras på det riksomfattande planet. En gemensam svamputflykt, en intressant utbildning eller till exempel att delta i ett lokalt kulturevenemang skapar alla en gemenskapskänsla och bidrar med trevliga gemensamma upplevelser. Jag utmanar alla lokalt aktiva att fundera på vad de i höst tillsammans kunde ordna. Jag önskar Dig SKO-medlem en aktiv höst! Ulla ordförande
4 SKOOTTERI 4 SKOn perinteisiä koulutuspäiviä vietettiin 9.–10.9. Helsingissä Scandic Pasilassa. Kaksipäiväisessä koulutuksessa käsiteltiin erilaisten oppijoiden tukea luennolla ja learning cafessa. OPPIJOIDEN erilaisuus ESILLÄ SKO-TOIMIJAPÄIVILLÄ K oulutuspäivä Pasilassa alkoi emeritaprofessori Liisa Keltikangas-Järvisen alustuksella aiheesta ”erilaisten oppijoiden tuki ammatillisessa koulutuksessa”. Hänen mukaansa opettajien arjessa ongelmien kimara näkyy esimerkiksi oppijoiden motivaation ja kiinnostuksen puutteena, keskittymiskyvyttömyytenä ja tavoitteellisuuden puutteena. Keltikangas-Järvinen kertoi, kuinka oppimisen ongelmien ratkaisut ovat epäonnistuneet, koska tutkimustieto on systemaattisesti ohitettu ihmiskäsityksessä, tilojen suunnittelussa sekä välineiden käytössä. Ratkaisut ovat olleet jopa täysin ristiriidassa tutkimustuloksien kanssa. Tämä herättää ajatuksen siitä, että asioista halutaan tehdä opettajille haasteellisia. Erilaiset tutkimukset pitäisi nähdä konsensuksena, jossa on huomioitu kaikki tutkimukset ja niistä johtunut kehitys. Ratkaisuja ei tulisi tehdä yksittäisten raporttien perusteella. Oppimistaitoja voi harjaannuttaa Oppiminen itsessään synnyttää motivaation. Opettajan tehtävänä on huolehtia siitä, että oppijalle syntyy osaamisen Emeritaprofessori Liisa Keltikangas-Järvinen on tunnettu suomalainen psykologi sekä kokeellisen persoonallisuustutkimuksen uranuurtaja.
5 SKOOTTERI SKOOTTERI 5 ja onnistumisen kokemuksia, joilla oppijalle voidaan synnyttää motivaatiota. Yksi opiskelumenestyksen ennustaja on lapsen keskittymiskyky. Erilaiset häiriötekijät estävät keskittyminen. Näihin kuuluu erityisesti digitaalisesti välineet, jotka ovat liiaksi läsnä koulussa. Digilaitteiden hyöty riippuu opetettavasta sisällöstä. Ne voivat olla hyödyksi tai haitaksi. Opiskelijoiden keskittymiskyvyssä voi olla merkittäviä rajoituksia, esimerkiksi yliopistopedagogiikassa pisimpänä luentoaikana voidaan pitää 15 minuuttia. Ratkaisu tähän ei ole luentoaikojen rajoittaminen, vaan keskittymiskyvyn harjaannuttaminen. Häirittävyys liittyy läheisesti keskittymiskykyyn. Jos oppijalla on korkea häirittävyys, hän keskeyttää työskentelynsä jokaisesta ärsykkeestä. Häirittävyys on lisääntynyt nykyisessä työkulttuurissa, jossa joutuu siirtymään nopeasti tehtävästä toiseen. Oppimisessa häiriintyvä oppija on loistava huomioija ja havainnoija, mutta hänen on mahdotonta keskittyä tilanteissa, joissa on häiriötekijöitä. Tilan rauhoittaminen ja ärsykkeiden poistaminen auttavat korkeasta häirittävyydestä kärsivän oppijan oppimaan. Esimerkiksi digilaitteet pöydällä ovat suuri ärsyke. Tutkimustulokset osoittavat, että digilaitteiden käyttö opetuksessa heikentää keskittymiskykyä. Korkeakoulussa yksi tärkein opintojen keskeyttämisen syy on itseohjautuvuuden puute. Itseohjautuvuus ei kehity vaatimalla, vaan vasta aivojen kypsymisen myötä. Itseohjautuvuutta ei voida parantaa päivittelemällä tai edellyttämällä, vaan antamalla selkeitä ohjeita. Ohjauksen ja neuvojen kautta voi oppia itseohjautuvuutta. Opettaja voi antaa oppijalle itseohjautuvuuden mallin. Ratkaisuja learning cafessa OAJ:n asiantuntijat Eira Bani ja Mirjami Lehikoinen jatkoivat koulutuspäiviä learning cafella, jossa oli tavoitteena pohtia erilaisten oppijoiden tukemista käytännön arjessa. Samalla oli tarkoitus kiinnittää huomiota siihen, mitä opettajalta voi vaatia ja mitä ei. Lisäksi kerättiin näkemyksiä koulutuspolitiikan edistämisen tueksi. SKOlaiset osallistuivat aktiivisesti työskentelyyn eri pisteillä, joista yksi käsitteli OAJ:n Joku roti -kampanjaa. Pisteellä SKOlaiset saivat kertoa, mitkä erilaisten oppijoiden ohjaamiseen liittyvät tehtävät kuuluvat opettajalle ja mitkä eivät. Osallistujat olivat varsin yksimielisiä siitä, että opettajan tehtäviin ei kuulu olla henkilökohtainen avustaja tai terapeutti. Opettajan ei myöskään tarvitse joustaa jatkuvasti kaikessa. Emmi ja Mirjami olivat tyytyväisiä päivän koulutukseen ja osallistujien aktiivisuuteen. – Learning cafen kaikilta pisteiltä kuului aktiivista puheensorinaa, ja lopputuloksena me kaikki saimme osallistujilta vinkkejä erilaisten oppijoiden tukemiseen, työn rajaamiseen Joku Roti-hengessä sekä kommentteja OAJ:n koulutuspoliittisiin tavoitteisiin, he kertovat. Teksti ja kuvat: Atte Korte, Karelia-ammattikorkeakoulu OAJ:n asiantuntijat Eira Bani (vas.) ja Mirjami Lehikoinen.
66 SKOOTTERI Ajankohtaista edunvalvontaa SKOn luottamusmiespäivillä E nsimmäisen koulutuspäivän aluksi luottamusmiehet toivat esiin kentän kuulumisia. Keskustelua herätti erityisesti opettajan tekijänoikeudet, joiden osalta työnantajilla oli erilaisia käytäntöjä. Osalla työnantajista oli käytäntönä maksaa opettajalle erillinen korvaus esimerkiksi oppimateriaalin tuottamisesta, kun taas osa työnantajista edellytti opettajalta materiaalin luovuttamista työnantajan käyttöön. Tältä osin keskustelussa todettiin, että on tärkeää muistaa tekijänoikeuden kuuluvan opettajalle. Jokainen opettaja saa itse päättää luovuttaako esimerkiksi tuottamaansa opetusmateriaalin käyttöoikeuden työnantajalle vai ei ja millaisin ehdoin. Neuvottelupäälliköt Pasi Repo ja Eila Urpilainen kertoivat osallistujille ajankohtaisia asioita sopimusedunvalvonnasta. Ajankohtaiskatsauksen jälkeen luottamusmiehet pääsivät kertomaan omia näkemyksiään tulevan neuvottelukierroksen tavoitteista. Aktiivisessa ryhmätyöskentelyssä nousi esille muun tarve riittävän suuriin palkankorotuksiin ja työhyvinvointinäkökulmien huomioimiseen työehdoissa. Ajankohtaiset lakiasiat herättivät keskustelua Toinen koulutuspäivä alkoi OAJ:n lakimies Eija Malin katsauksella ajankohtaisiin yhteistoimintaa koskeviin oikeustapauksiin ja viranomaisratkaisuihin. Paikallisessa edunvalvonnassa tärkeässä roolissa on yhteistoiminta ja jatkuva vuoropuhelu työnantajan kanssa. Yhteistoiminnasta syntyi vilkasta ja monipuolista keskustelua. Eri oppilaitoksissa oli hyvin erilaisia käytäntöjä yhteistoimintaan liittyen. Joissakin SKOn luottamusmiespäivät kokosivat yhteen yli 20 SKOlaista aktiivia. Kaksipäiväisessä koulutuksessa käsiteltiin ajankohtaisia edunvalvonta-asioita ja vahvistettiin erityisesti neuvotteluosaamista. Kalle Siira kertoi neuvottelutaidoista. oppilaitoksissa yhteistoiminta ja vuoropuhelu koettiin hyväksi ja luottamusta rakentavaksi. Toisaalta jossakin muualla yhteistoiminta työnantajan kanssa saattoi olla vain lain kirjaimen juuri ja juuri täyttävää. Esityksensä toisessa osassa Eija Mali kävi läpi ajankohtaisia rikosoikeudellisia tapauksia, joissa OAJ on avustanut jäseniä. Esimerkiksi kunnianloukkaustapaukset ovat lisääntyneet. Eräässä tapauksessa oppilaan vanhemmat olivat julkaisseet sosiaalisessa mediassa kuvia mustelmista ja vammoista, joiden uskoteltiin olevan opettajien aiheuttamia. Käräjäoikeuden tuomion mukaan opettajat eivät olleet toimineet väkivaltaisesti tai muutoinkaan lain vastaisesti. Huoltajat olivat esittäneet opettajista valheellista tietoa ja aiheuttaneet heille kärsimystä, minkä vuoksi he olivat syyllistyneet kunnianloukkaukseen. Paikalliset neuvottelut oppilaitoksessa OAJ:n erityisasiantuntija Juha Lindströmin koulutusosuus käsitteli paikallista sopimista, jolla on myös yhteistoimintaa vahvistava vaikutus. Parhaimmillaan osapuolten välille syntyy keskinäinen luottamus ja luontevaa jatkuvaa vuoropuhelua. Paikallinen sopiminen myös vaikuttaa työpaikan toimintakulttuuriin ja helpottaa sekä työnantajan että luottamusmiesten työtä. Paikallisia sopimuksia on mahdollista tehdä työehtosopimuksen harkinnanvaraisten määräysten soveltamisesta. Luottamusmiesten on tärkeää valmistautua huolellisesti neuvotteluihin yhteistyössä OAJ:n paikallisyhdistyksen kanssa. Luottamusmiehen tehtävässä on tärkeää hallita asiasisällön lisäksi myös neuvottelutaitoja. Kalle Siira Constra Group Oy:stä piti neuvottelupäivällä tietoiskun aiheesta, minkä jälkeen neuvottelutaitoja käsiteltiin case-esimerkin kautta. Neuvotteluihin valmistautuessa on hyvä muistaa keskeiset neuvottelutaitojen opit, joita ovat neuvottelustrategiat, valmistautumisen merkitys, toisen neuvotteluosapuolen tunteminen ja viestinnän kirkkaus. Teksti ja kuva: Atte Korte, Karelia-ammattikorkeakoulu
7 SKOOTTERI Y htenä työhyvinvointihankkeemme lähikoulutuksena järjestimme jäsenistöllemme heti syksyn työrupeaman alkuun sopivan ajanhallintakoulutuksen. Anna Perho aloitti esityksensä toteamalla, että ajanhallinta on arvojen hallintaa ja kehotti osallistujia pohtimaan, mikä oikeasti on itselle tärkeää ja mihin aikaansa kannattaa käyttää. Hyvin usein luullaan, ettei kiireeseen voi itse vaikuttaa, mutta se ei pidä paikkaansa. Kyse on omista arvovalinnoista, niiden priorisoinnista sekä oman aikansa suunnittelusta. Muutokset ottavat aikaa Osallistujat listasivat useita asioita, jotka he kokivat haitallisina ja sellaisina, joista haluaisi eroon. Sen jälkeen pureuduttiin siihen, mitä näille voisi tehdä ja mihin kaikkeen ylipäänsä itse voi vaikuttaa ja saada aikaan muutosta. Perhon mukaan nopein tapa hoitaa ajanhallintaa on ottaa vastuuta ja tehdä aidosti valintoja. – Jos muut tekevät valinnat puolestasi, hallinnan tunne vähenee, mikä puolestaan vähentää omaa hyvinvointia ja ajanhallinnan mahdollisuuksia. Perho painotti, että muutokset vaativat aikaa, joten niin sanotut pikadieetit eivät tässäkään asiassa toimi. Kävimme koulutuksessa muun muassa läpi sitä, miten jaksottaa työpäivänsä ja viikkonsa muistaen varata aikaa myös niille asioille, joita itse pitää arvossa. Myös sähköpostien suhteen mietimme ratkaisumalleja, jotka helpottavat päivittäistä ajankäyttöä. Useilla osallistujilla olikin omia, hyviä käytänteitä ja vinkkejä, jotka ovat auttaneet heitä rauhoittamaan esimerkiksi viestitulvaa ja jaksottamaan työtehtävien hoitamista. Multitaskaus vaarallista Perhon mukaan nykyisin paljon vallalla oleva multitaskaus sisältää suuria vaaroja, koska se kuormittaa aivoja, keskittymiskyky heikkenee ja iso osa ajasta menee täysin hukkaan. Lisäksi hän monen muun kouluttajan tavoin korosti sitä, että aina ei tarvitse tähdätä siihen täydelliseen suoritukseen tai kaikkein parhaaseen; hyvin usein keskitaso tai ihan hyvä taso riittää. Hän esitteli useita hyviä menetelmiä, joita kannattaa ottaa käyttöön liiallisen stressin ja kuormittuneisuuden välttämiseksi. Tauottaminen ja to do-listat toimivat hänen mielestään myös hyvin. Koulutus oli onnistunut ja osallistujilta satoi paljon kiitosta. Vaikutti siltä, että saimme sekä hyviä työvälineitä että myös paljon pohdittavaa omaan ajankäyttöömme liittyen. Varmasti jokainen meistä miettii vähän uudesta näkökulmasta omia arvojaan ja niiden priorisoimista, kun suunnittelee seuraavia työviikkojaan. Teksti ja kuvat: Ulla Kangasniemi, Lapin amk SKOOTTERI 7 AJANHALLINNASTA avaimia SYKSYYN AKOL, SKO, TOOL -työhyvinvointihanke järjesti ajanhallintakoulutuksen, jonka vetovastuussa oli telkkaristakin tuttu toimittaja Anna Perho. Perho käsitteli kehittelemäänsä Antisäätäjä-malliin liittyvää koulutusmateriaalia, josta virisi vilkasta keskustelua. Kouluttajana toimi Anna Perho.
8 SKOOTTERI Tilintarkastajan rooli ammattiyhdistyksessä on monimuotoinen ja monipuolinen tehtävä, joka vaatii tarkkuutta ja riittävästi ammattitaitoa, mutta erityisesti myös sosiaalista herkkyyttä. TILINTARKASTAJANA OPETTAJAYHDISTYKSESSÄ V aikka tilintarkastajan ensisijainen vastuu on taloudellisten raporttien tarkastaminen ja varmistuminen niiden asianmukaisuudesta, hänen asemansa ja toimensa ovat myös olennaisesti sidoksissa yhdistyksen sosiaaliseen kontekstiin. Tässä jutussa pohditaan, miten tilintarkastajan rooli ilmenee pienessä ammattiyhdistyksessä ja miksi sosiaalinen vuorovaikutus on niin tärkeää tässä tehtävässä. Tilintarkastuksen ydintehtävä Tilintarkastus on prosessi, jossa tilintarkastaja tarkastaa yhdistyksen taloudelliset asiakirjat sekä yhdistyksen hallinnon toiminnan. Talouden osalta tilintarkastaja tarkastaa ensinnäkin tilinpäätöksestä, millainen kuva yhdistyksen taloudesta tulee sen tuloslaskelman ja taseen kautta. Toisekseen, koska yleensä pienen yhdistyksen kirjanpito tositeaineistoineen ei ole suhteettoman laaja, tilintarkastaja pystyy käymään melko lyhyessäkin ajassa koko kirjanpitoaineiston läpi. Tilintarkastajan päätavoite on varmistaa, että tilinpäätösasiakirjat ja kirjanpitoaineisto antavat oikean ja luotettavan kuvan yhdistyksen taloudellisesta tilanteesta. Yleensä yhdistyksen kirjanpidon osalta tämä tehtävä ei ole erityisen vaativa eikä vaikea, koska nykyiset kirjanpito-ohjelmat jo itsessään varmistavat esimerkiksi kirjanpitoaineiston ja tilinpäätöksen aukottoman yhteyden. Lisäksi kirjaukset ovat melko yksinkertaisia ja suoraviivaisia. Rahaa tulee ja rahaa menee yhdistyksen perustehtävän toteuttamiseksi, eikä tuloksen tekeminen ole itse tarkoitus. Taseeseen harvemmin kertyy suuria omaisuuseriä, eikä velkaa yleensä ole, mahdollisesti yksittäisiä siirtyviä eriä lukuun ottamatta. Myös hallinnon tarkastus tärkeää Tilintarkastajan tehtävänä on talouden lisäksi tarkastaa yhdistyksen hallinnon toiminta. Yleensä yhdistyksen toiminnasta vastaa hallitus, joka koostuu useimmiten aktiivisimmista yhdistyksen jäsenistä sekä niistä jäsenistä, joilla on kokemuksensa tai osaamisensa puolesta keskimääräistä enemmän annettavaa yhteisen hyvän puolesta. Hallituksen kaikista päätöksistä, joiden AD OB E
9 SKOOTTERI seurauksena yhdistyksen kirjanpitoon tulee kirjauksia, on tositteiden lisäksi aina löydyttävä pöytäkirjatut tai muistioihin kirjatut päätökset perusteluineen. Näin voidaan jälkikäteen osoittaa, että päätökset ovat olleet tasapuolisia kaikkia yhdistyksen jäseniä kohtaan ja että kaikilla yhdistyksen jäsenillä on halutessaan ollut mahdollisuus vaikkapa osallistua yhdistyksen vuosikokouspäivälliselle tai yhdistyksen järjestämälle teatterimatkalle. Tilintarkastajan on syytä myös tuntea yhdistyksen säännöt sekä saada hallinnon tarkastustaan varten yhdistyksen vuosikokouksen ja muiden mahdollisten kokousten pöytäkirjat liiteaineistoineen. Näin tilintarkastaja voi varmistua myös siitä, että kaikki päätökset ja toiminta sekä näistä seuranneet kirjaukset yhdistyksen kirjanpidossa, ovat olleet yhdistyslain, yhdistyksen sääntöjen sekä yhdistyksen vuosija muiden kokousten päätösten mukaisia. Tilintarkastuksen sosiaalinen konteksti Pienen ammattiyhdistyksen toimintaympäristö eroaa merkittävästi esimerkiksi suurista yrityksistä. Pienissä yhdistyksissä tilintarkastaja voi olla lähempänä yhdistyksen jäseniä ja hallitusta, mikä korostaa sosiaalisen vuorovaikutuksen merkitystä. Seuraavassa on muutamia keskeisiä näkökohtia, jotka korostavat tilintarkastajan sosiaalista roolia: 1. Luottamuksen rakentaminen: Pienen ammattiyhdistyksen tilintarkastaja on usein pitkäaikainen kumppani, joka rakentaa vuosien varrella vahvan luottamuksen yhdistyksen jäseniin ja johtoon. 2. Viestinnän tärkeys: Tilintarkastaja toimii usein sillanrakentajana yhdistyksen ja sen jäsenten sekä sidosryhmien välillä. 3. Riskien arviointi: Pienet ammattiyhdistykset voivat olla haavoittuvampia taloudellisille riskeille. Tilintarkastajan tehtävänä on tunnistaa nämä riskit ja tarjota suosituksia niiden hallitsemiseksi. 4. Neuvonantajan rooli: Tilintarkastaja voi toimia myös neuvonantajana taloudellisten asioiden lisäksi. 5. Etiikka ja ammattimaisuus: Sosiaalinen konteksti korostaa myös tilintarkastajan eettistä vastuuta ja ammattimaisuutta. tunnistettava kaikilla asteilla. LÄHDE: Chat GPT Pienen ammattiyhdistyksen tilintarkastajan rooli ei rajoitu pelkästään numeroihin ja taloudellisiin tarkastuksiin. Sosiaalinen konteksti korostaa tilintarkastajan kykyä rakentaa luottamusta, viestiä selkeästi ja ymmärtää yhdistyksen tarpeita. Tämä rooli vaatii monipuolista osaamista, joka yhdistää teknisen tarkkuuden ja sosiaalisen kyvykkyyden. Pienessä ammattiyhdistyksessä tilintarkastaja on enemmän kuin vain taloudellinen tarkastaja. Hän on parhaimmillaan myös kumppani, neuvonantaja ja luottamuksen luoja yhteisön hyväksi. Olen useamman vuoden ajan saanut itse toimia omien ammattiyhdistystemme tilintarkastajana (Karelian ja Riverian SKO sekä OAJ:n Karelia-ammattikorkeakoulun paikallisyhdistys). Toiminta on ollut antoisaa ja ammatillisesti kehittävää. Parasta tässä toiminnassa on ollut juurikin edellä mainittu sosiaalinen konteksti. On ollut hienoa tutustua ammatillisiin kollegoihin hieman erilaisissa ympyröissä sekä oppia lisää ammattiyhdistystoiminnasta. Yhdessä olemme tekemässä yhteistä hyvää maallemme niin tärkeän koulutussektorin toimintaympäristön kehittämisessä. Teksti: Kim Wrange, yliopettaja, Karelia-ammattikorkeakoulu
10 SKOOTTERI S KO-päivät tunnettiin aiemmin nimellä Kauppaopettajapäivät, mutta kulttuurialan opettajien liityttyä SKOhon myös päivien nimi haluttiin vaihtaa kuvaamaan paremmin kohderyhmäämme. SKO-päiviä on järjestetty eri puolella Suomea ja niiden järjestelyvastuussa ovat aina olleet paikalliset SKOn toimijat. Viimeksi SKO-päiviä vietettiin Kuopiossa ja ensi huhtikuussa päivät järjestetään laivalla. Järjestelyvastuussa on tällä kertaa SKOn hallitus. Edellinen laivalle suunniteltu SKO-päivien risteily vuonna 2020 peruuntui koronapandemian vuoksi. Koska suunnitelmat oli tuolloin jo viety pitkälle, oli hallituksen suhteellisen helppoa lähteä suunnittelemaan seuraavaa tapahtumaa. SKO-päivien merkitys SKO-päivien tärkein merkitys lienee koulutuksen ohella yhteenkuuluvuuteen ja yhteisöllisyyteen panostaminen. Positiivinen palaute koskee useimmiten juuri sitä, että on päästy tapaamaan tuttuja, tutustumaan uusiin ihmisiin ja saatu vähän rentoutuakin arjen keskellä. SKO satsaa myös taloudellisesti ison summan rahaa SKO-päivien järjestämiseen, jotta saisimme houkuteltua hyvän ohjelman merkeissä paljon jäseniä eri puolilta Suomea paikalle. Tämäkin on yksi jäsenetu. Jäsenyhdistyksiä kannustetaankin käyttämään SKOn jakamia yhdistysavustuksia tukemaan osallistujiensa matkakuluja. Joidenkin kohdalla työnantaja on tullut tukemaan osallistumista maksamalla osallistumismaksun, matkakuluja, tarjoamalla palkallisen koulutuspäivän ja niin edelleen. Siksi paikallistasolla kannattaa olla aktiivinen ja kartoittaa tätäkin mahdollisuutta. Mukaan lähteminen kannattaa Kaikki SKO-päivät ovat erilaisia ja ainakin aiempina vuosina niillä on tuotu hyvin esille myös paikallista kulttuuria ja kyseisen alueen erityispiirteitä. Järjestelyt vaativat aina paljon työtä ja siksi on hienoa seurata, kun osallistujilla on mukavaa, ihmiset ovat iloisia ja jokainen kokee saavansa päiviltä jotain. Aika moni SKOn jäsen on ainakin joskus näille päiville osallistunut. Paljon olen kuullut myös hauskoja tarinoita, mitä kaikkea SKO-päivillä on tapahtunut ja mitä niistä on erityisesti jäänyt mieleen. Itsekin olen päässyt järjestämään SKO-päiviä Rovaniemellä. En tiedä, kummalla oli hauskempaa; järjestelyporukallamme vai osallistujilla. Siksi rohkaisen alueilla väkeä lähtemään isommallakin porukalla mukaan seuraaville SKO-päiville huhtikuussa. Tämä on tapahtuma, joka tuo takuuvarmasti hyviä kohtaamisia ja mukavia muistoja. Teksti: Ulla Kangasniemi, Lapin amk Teksti: Ulla Kangasniemi, Lapin amk SKOn päätapahtumana voidaan pitää joka toinen vuosi järjestettäviä SKO-päiviä. Ohjelmassa on koulutusta ajankohtaisista, mielenkiintoisista aiheista, mutta myös mahdollisuus verkostoitua. Seuraavat päivät järjestetään risteilynä Helsinki-Tukholma-Helsinki 12.–14.4.2024. SKO-päivät tulevat taas Tunnelmia Kuopion SKO-päiviltä 2022. Kuvat: Elia Hintsala
11 SKOOTTERI LISÄTIEDOT opettajapalvelu@edita.fi | 020 450 010 | oppiminen.edita.fi Asiakaspalvelun ammattilaiseksi on uudistunut! Oppimateriaali käsittelee työyhteisöja asiakaspalvelutaitoja, jotka ovat työelämässä menestymisen kivijalka kaikissa ammateissa. Saatavilla painettuna ja diginä. Också på svenska – Liiketoiminnan ruotsi -digikirjassa on runsaasti materiaalia eriyttämiseen ja luovia harjoituksia oman osaamisen näyttämiseen. Monipuoliset tehtävät auttavat opiskelijaa syventämään suullista kielitaitoaan ja kuullun ymmärtämistään. Äänitteet ja videot havainnollistavat asiakas palvelu tilanteita. Business Bites -sarja on uudistunut! Business Bites on kolmiosainen digitaalinen englannin oppimateriaali merkonomitutkinnon yhteisiin opintoihin, asiakaspalveluun ja markkinointiviestintään. Linkki – Työyhteisön viestintä sopii viestintäja vuorovaikutus osaamisen, työ yhteisössä toimimisen, asiakaspalvelu viestinnän, markkinointiviestinnän sekä taiteen ja luovan ilmaisun opintoihin. Tutustu digikirjoihin ja tilaa maksuton 2 viikon koekäyttö: oppiminen.edita.fi/ ammatillinenkoekaytto Innostavat liiketoiminnan oppimateriaalimme talous hallinnosta kieliin takaavat vahvan ammattitaidon Tutustu toisen asteen digikirjoihimme! Edita_Ammatilliset_210x297_Skootteri_3_23.indd 1 Edita_Ammatilliset_210x297_Skootteri_3_23.indd 1 29.8.2023 15.36 29.8.2023 15.36
12 SKOOTTERI TOIMIVA JÄSENYHDISTYS TUKEE työhyvinvointia
13 SKOOTTERI A mmattiyhdistykseen järjestäytyminen toimii usein monen eri tason kautta. Valtakunnallisesti ollaan yhtä samaa, mutta isoon kokonaisuuteen kuulutaan alue-, paikallisja jäsenyhdistysten kautta. Se mahdollistaa joustavan ja tarkoituksenmukaisen yhdistystoiminnan. Näin on myös Opetusalan ammattijärjestössä, jonka osa Suomen korkeakoulujen ja toisen asteen opettajat SKO ry on. Viime aikojen uudistukset korkeakouluissa ja toisella asteella ovat näkyneet myös yhdistysten toiminnassa. Aiemmin esimerkiksi jokaisessa kauppaoppilaitoksessa oli yksi selkeä jäsenyhdistys, johon kuuluttiin. Nykyisin tyypillinen tilanne on se, että monialaisissa oppilaitoksissa opiskellaan monia aloja monilla eri kampuksilla. Näin ollen yhdessä oppilaitoksessa toimii useita eri jäsenyhdistyksiä, joista yksi on yleensä SKOlainen yhdistys. Juuri se on meitä varten. Tällä hetkellä SKOssa on nelisenkymmentä hyvin eri kokoista jäsenyhdistystä. On myös oppilaitoksia, joissa ei ole SKOlaista, tai edes minkäänlaista jäsenyhdistystä. Niissä opettajat kuuluvat suoraan OAJ:n paikallisyhdistykseen, mutta ovat valinneet ammatilliseksi valtakunnalliseksi yhdistyksekseen SKO ry:n. Tällöin paikallisesta toiminnasta vastaa kokonaisuudessaan paikallisyhdistys, ja SKOlaista opettajaa edustaa ja auttaa jäsenten valitsema paikallinen SKOn yhteysopettaja. Näin järjestäytyneiden asema on turvattu myös SKOn päätöksenteossa, sillä yhteysopettajalla on oikeus käyttää edustettaviensa äänivaltaa vaalipiirikokouksissa. Mitä jäsenyhdistys tekee? Jäsenyhdistyksellä on puheenjohtaja ja hallitus. Lisäksi apuna toimivat yhteysopettajat jokaisessa oppilaitosyksikössä. Jäsenyhdistykset tukevat paikallisyhdistyksen ja luottamusmiesten toimintaa tuomalla päätöksentekoon SKOn näkökulmaa. Jäsenyhdistys pyrkii saamaan kaikki oman alan opettajat yhdistyksensä jäseniksi aktiivisella jäsenhankinnalla. Yhdistyksen aktiivit osallistuvat SKOn valtakunnalliseen toimintaan ja tuovat tietoa paikalliselle tasolle. Jäsenyhdistykset järjestävät itsenäisesti tai yhteistyössä paikallisyhdistyksen kanssa koulutuksia ja virkistäytymistilaisuuksia. SKO tukee paikallisyhdistyksiä vuosittaisella yhdistysavustuksella, jonka lisäksi edunvalvonnallisten koulutusten järjestämiseen ja urheilutilaisuuksiin osallistumiseen voi hakea SKOn tukea. Yleinen tilanne on, että pienemmät, lähellä toisiaan toimivat jäsenyhdistykset järjestävät toimintaa myös yhdessä. Vaalipiirien rajatkaan eivät ole yhteisen toiminnan esteenä. Erikseen haettaviin tukiin ovat oikeutettuja myös suoraan henkilöjäseninä paikallisyhdistyksiin järjestäytyneet SKOlaiset jäsenet yhteysopettajansa johdolla. Vinkkejä jäsenyhdistysten toimintaan Vaikka jäsenyhdistyksen perustarkoitus liittyy ammatilliseen edunvalvontaan, tärkeä merkityksensä vakavamman asian ohella on myös kevyemmällä oheistoiminnalla. Teatteri-illat, viininmaistajaiset, liikuntatapahtumat, rentoutuspajat, yritysvierailut, lounastilaisuudet, kakkukahvit, pizzaillat ja muut vastaavat ovat olennainen osa jäsenyhdistysten toimintaa. Näissä tilaisuuksissa päästään tutustumaan ja rentoutumaan kiireisen oppilaitosarjen ulkopuolella sekä vaihtamaan ajatuksia rauhassa myös työhön liittyvistä asioista. Vapaamuotoisempi toiminta tukee näin mainiosti yhdistyksen perustehtävää. Esiin nousseita asioita otetaan myöhemmin esille myös työympäristössä, ja sillä voi olla positiivista merkitystä työhyvinvointiin. Mitä sitten oman yhdistyksen kanssa järjestettäisiin? Esimerkeistä huomaamme, että ne liittyvät usein tapahtuman seuraamiseen tai mihin tahansa rentoon toimintaan. Liikunnallisia aktiviteetteja järjestettäessä on huomioitava, että ne ovat mahdollisimman leikkimielisiä ja rentoja, tai että niitä voi vain seurata sivusta kannustaen. Pihapelit, keilailu, jooga, lautapelit, tai sovellettu helpompi versio jostain tutusta urheilulajista ovat hyviä vaihtoehtoja. Hyvä idea on myös lähteä yhdessä SKOn valtakunnallisiin tapahtumiin. SKO-päivät, SKOn liikuntapäivät ja muut koulutukset muuttuvat astetta antoisammiksi, kun jo matka aloitetaan mukavassa porukassa. Voit ottaa ohjelmaan kalenterin avulla myös kevyemmät tilaisuudet. Ne eivät vaadi kovin paljon järjestelyä ja osan voi järjestää myös työpaikalla. Suosittuja ovat olleet lukuvuoden aloituskahvit, maailman opettajien päivän lounas (5.10.), kansainvälinen naistenpäivä (8.3.) ja lukuvuoden päätösskumpat. Oman oppilaitoksen tapahtumiin liittyen voi järjestää yhdistyksen etkot tai jatkot. Näihin voi kutsua myös yhdistykseen kuulumattomia kollegoja tutustumaan toimintaan ja rohkaista liittymään mukaan. Teksti: Konsta Ojanen, SKO Länsi-Suomi, puheenjohtaja SKOOTTERI 13 KUVAT: SKO LÄNSI-SUOMI RY:N ARKISTO Oma jäsenyhdistys tarkoittaa SKOn jäsenelle hyödyllistä ja turvallista ammattiarkea osana isompaa järjestöä. Maailman opettajien päivää on mukava juhlia varaamalla yhdistykselle oppilaitoksen ravintolasta oma pöytä ja SKOolata (alkoholittomalla) kuohujuomalla.
Y hdistyksen toiminnasta ja ajankohtaisista asioista tiedottaminen on keskeinen osa yhdistyksen toimintaa. Yhteysopettajien aktiivisuus ja sitoutuminen luovat vahvan pohjan yhdistyksen viestinnän toteuttamiselle jäsenistön keskuudessa. Yhteysopettajat välittävät tietoa esimerkiksi yhdistyksen järjestämistä koulutuksista, seminaareista, tapahtumista sekä ajankohtaisista asioista koulutuspolitiikassa. Nämä kaikki tiedot auttavat opettajia ymmärtämään, mitä yhdistyksessä tapahtuu ja millaisia mahdollisuuksia heillä on osallistua sen toimintaan tai hyödyntää sen tarjoamia mahdollisuuksia. Yhteysopettaja on toisaalta tietopankki yhdistykseen liittyvissä asioissa. Erityisesti yhdistyksen tarjoamat koulutukset sekä edut kiinnostavat monia jäseniä. Jäsenetuihin liittyvät kysymykset nousevat useasti esille kahvipöytäkeskusteluissa ja monia mietityttää myös, miten ja missä seuraavat SKO-päivät järjestetään. Yhteysopettajat varmistavat tiedonkulun uusille ja nykyisille jäsenille. Yhteysopettaja vahvistaa yhdistyksen toimintaa Uusien opettajien rekrytointi on tärkeä osa yhteysopettajan tehtävää, ja he toimivatkin tärkeänä linkkinä tässä prosessissa. Yhteysopettaja toimii yleensä ensimmäisenä yhteyshenkilönä uusille opettajille vastaten heidän kysymyksiinsä, tarjoten käytännön vinkkejä ja auttaen heitä perehtymään myös koulun käytäntöihin. Yhteysopettajan tietämys työpaikan käytänteistä auttaa myös työyhteisöön ja sen toimintatapoihin tutustumisessa. Uusien jäsenien varsinaisessa liittymisessä auttaminen on yksi keskeinen yhteysopettajan tehtävistä. Miten liittyminen tapahtuu ja mitä tietoja millekin lomakkeelle syötetään saattaa arveluttaa opettajia liittymisvaiheessa. Yhteysopettajan hyvistä digitaidoista ei tällöin ole ainakaan haittaa. Toisaalta uusien jäsenien rekrytoinnilla on laajempi vaikutus koko yhdistyksen dynamiikkaan ja vahvuuteen. Yhteysopettajat auttavat jäseniä luomaan verkostoja muiden yhdistykseen kuuluvien kollegoiden kanssa ja samalla vahvistavat koko yhteisöä. Kollegoiden kanssa voi puolestaan käydä keskusteluita opetukseen liittyen, mikä puolestaan tukee myös jäsenien ammatillisen osaamisen kehittymistä. Toiminta kiinnostaa Yhteysopettajan tehtävät ovat samanlaiset riippumatta oppilaitoksesta, jossa yhteysopettaja työskentelee. Yhteysopettajan tärkeimpinä tehtävinä on erityisestä uusien opettajien aktiivinen kannustaminen tulemaan mukaan toimintaan sekä yhdistyksen toiminnasta viestiminen jäsenille. Omasta mielestäni parasta yhteysopettajan tehtävässä on uusien opettajien tapaaminen ja heidän auttamisensa yhdistykseen liittyvissä asioissa. Yhdistyksen toiminta kiinnostaa paljon uusia opettajia ja monet haluavat myös olla osa sitä tiivistä ja aktiivista yhteisöä. Kirjoittaja: Mikko Hyttinen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu, yhteysopettaja, SKO AD OB E YHTEYSOPETTAJA ON TÄRKEÄSSÄ ROOLISSA YHDISTYKSESSÄ Yhteysopettajalla on tärkeä tehtävä uusien opettajien rekrytoinnissa, yhdistyksen tiedonvälityksessä sekä opettajien auttamisessa yhdistykseen liittyvissä asioissa. SKOOTTERI 14
15 SKOOTTERI Kokousuutisia Hallituksen kokous kesäkuu 2023 • Keskusteltiin ajankohtaisista tuloja palkkapoliittisista ja koulutuspoliittisista kysymyksistä. • Keskusteltiin OAJ:n ammattikorkeakoulujen TKI-henkilöstölle suunnatusta jäsenhankintakampanjasta. • Päätettiin muuttaa Skootterin kirjoittajapalkkioita siten, että palkkio on jatkossa 100 euroa jokaisesta julkaistusta jutusta. Palkkio maksetaan SKOn jäsenille. • Päätettiin kartoittaa jäsenille suunnattua kulttuurimatkaa kesälle 2024. • Valtuutettiin hallituksen strategiaryhmä valmistelemaan sparrauspakettia jäsenyhdistyksien toimijoille. • Päätettiin jatkaa SKOn suoran henkilöjäsenyyden selvittämistä yhdessä OAJ:n kanssa. • Hyväksyttiin SKOn materiaaleihin uusi ilme. • Jatkokehitettiin Vuoden SKOlaisen valintaan liittyviä asioita. Hallituksen kokous syyskuu 2023 • Keskusteltiin muun muassa OVTES:n keskitetystä järjestelyerästä ja valmistautumisesta Sivistan yksityisen opetusalan tuleviin neuvotteluihin. • Keskusteltiin OAO:n paikallisesta järjestäytymisestä Päijät-Hämeen alueella. • Hyväksyttiin SKO-päivien budjetti ja ohjelma. • Käsiteltiin SKOn ja OAJ:n välistä sopimusta työnjaosta ja tehtävistä. • Käsiteltiin toimimattomien jäsenyhdistyksien tilannetta. Jä rj es tö to im in ta a Järjestötoimintapalstalla kerrotaan liiton ajankohtaisista asioista. Laajempaa ja tarkempaa tietoa on saatavilla SKOn nettisivuilla osoitteessa sko.oaj.fi. Kannattaa seurata SKOta myös Facebookissa ja muilla somekanavilla. Valtuuskunnan kokous 4.–5.11. SKOn valtuuskunta kokoontuu marraskuun alussa. Kokouksessa päätetään seuraavan vuoden budjetista ja toimintasuunnitelmasta. Lisäksi valtuuskunta valitsee hallituksen jäsenet erovuoroisten tilalle sekä käsittelee vaalipiireistä tulleet aloitteet. Vaalipiirikokoukset Vaalipiirikokoukset ovat syys–lokakuussa. Kokouksessa valitaan vaalipiiristä jäsenet liiton valtuuskuntaan ja ehdotetaan henkilöitä liiton hallitukseen. Tarkemmat ohjeet on toimitettu sähköpostilla vaalipiirien puheenjohtajille. Kokouksen pöytäkirja tulee toimittaa SKOn toimistoon 20.10. mennessä. Muista SKOn jäsenedut SKO tarjoaa jäsenilleen monia jäsenetuja. Yksi suosituimpia jäsenetuja on mahdollisuus vuokrata edulliseen jäsenhintaan SKOn korkeatasoisia lomakohteita Himoksella, Iso-Syötteellä, Messilässä ja Vuokatissa. Tutustu lomakohteisiin SKOn sivuilla sko.oaj.fi/jasenyys/ lomakohteet/. SKOn ansiomerkkien hakeminen SKOn ansiomerkki on tunnustus liiton hyväksi tehdystä pitkäaikaisesta tai muutoin merkittävästä työstä. Kannustamme jäsenyhdistyksiä hakemaan ansiomerkkiä sellaisille skolaisille, jotka täyttävät myöntämisen kriteerit. Lue kriteerit ja hakuohjeet sko.oaj.fi/toiminta/. Jäsenhankintakampanja Syksy on erinomainen aika uusien jäsenten rekrytoinnille. SKOhon uuden jäsenen rekrytoinut SKOn jäsen saa palkkioksi 50 euron arvoisen S-ryhmän lahjakortin (lahjakortti/uusi jäsen). Lisätietoja sko.oaj.fi. Palstalla julkaistaan lyhyet tiivistelmät SKOn hallituksen ja valtuuskunnan kokouksien keskeisestä sisällöstä. SKO etusivu https://sko.oaj. / SKO jäsenedut https://sko.oaj. /jasenyys/jasenedut/ SKO blogi https://sko.oaj. /ajankohtaista/#blogi SKO tapahtumat https://sko.oaj. /ajankohtaista/#tapahtumat SKO yhteystiedot https://sko.oaj. /yhteystiedot/ SKO toiminta https://sko.oaj. /toiminta/ Tutustu SKOn blogiin qr-koodin avulla https://sko.oaj.fi/ajankohtaista/#blogi
16 SKOOTTERI Tunnelmia SKOn liikuntapäiviltä.
17 SKOOTTERI SKO järjestää vuorovuosin SKO-päivien kanssa SKOn liikuntapäivät. Koronan vuoksi päivät jouduttiin aiemmin perumaan, mutta nyt toista kertaa järjestetty tapahtuma Naantalissa keräsi mukavan määrän jäseniä liikkumaan ja viettämään mukavaa aikaa yhdessä. LIIKUNTAPÄIVILLÄ ISO JOUKKO iloisia jäseniä R eilut viisikymmentä SKOn jäsentä innostui lähtemään mukaan keväisenä toukokuun viikonloppuna liikuntapäiville Naantaliin. Sää suosi ja muutkin puitteet olivat mainiot. Osallistujia oli eri puolilta Suomea ja osa heistä oli mukana SKOn tapahtumissa ensimmäistä kertaa. Oli mukavaa saada mukaan ihan uusia kasvojakin, vaikka toki oli kivaa tavata myös niin sanottuja aktiivijäseniä vapaamuotoisen tapahtuman puitteissa. SKO haluaa panostaa aikaa ja rahaa edunvalvonnan ohella myös jäsentensä fyysiseen aktiivisuuteen, samalla kun jäsenet pääsevät tutustumaan kollegoihin ja verkostoitumaan. Vaikka tapahtumassa oli pieni omavastuuosuus maksettavana, osallistujalista tuli melko pian ilmoittautumisajan alkamisen jälkeen täyteen. Sama tapahtui myös edellisellä kerralla. Tämä osoittaa, että tällaiselle tapahtumalle on todella kysyntää jäsenten keskuudessa. Tarjolla monipuolista liikuntaa Kaikki liikuntamuodot olivat ohjattuja ja osallistujat olivat valinneet jo ilmoittautumisen yhteydessä itselleen sopivimmat lajit. Lounaan jälkeen saimme aluksi kuitenkin kilpailla yhteisesti koko porukalla pihaolympialaisten merkeissä. Ne sisälsivät tarkkuutta ja nokkeluutta vaativia lajeja, mutta myös tiukkoja aivopähkinöitä. Kaikki paneutuivat lajeihin tarkkaan ja tosissaan, mutta silti nauru raikui ja kannustushuutoja oli ilmassa. Hyvän porukkahengen pystyi aistimaan jo heti tapahtuman alussa. Pihaolympialaisten jälkeen oli valittavana neljä eri liikuntavaihtoehtoa: UKKkävelytesti, venyttelyä ja rentoutumista, kuntotanssia tai puistojumppaa. Osallistujat jakautuivat melko tasaisesti eri ryhmiin. Ennen maukasta illallista oli mahdollisuus myös kylpylän saunaosaston palveluihin eli saunomiseen ja uintiin. Tapahtuman toisena päivänä aamiaisen jälkeen oli vuorossa puheenjohtajan katsaus SKOn ja OAJ:n ajankohtaisista asioista, joista käytiinkin hyvää, vilkasta keskustelua. Sitten oli jäljellä enää ohjelmamme kaksi viimeistä liikuntavaihtoehtoa: asahi-venyttelyä puistossa tai kävelylenkki Naantalin kauniissa merimaisemissa. Mukavan aamupäiväliikunnan jälkeen nautimme maukkaasta lounaasta ja suuntasimme virkistyneinä kotimaisemiin. Positiivista palautetta Saimme erinomaista palautetta liikuntapäivien ohjelmasta ja järjestelyistä. Lajivaihtoehdot koettiin myös sopiviksi. Moni totesi jo paikan päällä, että kannatti todellakin lähteä mukaan, vaikka muutakin ohjelmaa olisi kevään kiireiden keskellä ollut: työasiat unohtuivat täysin ja liikunta toi mukanaan mukavaa rentoutumista ja yhdessäoloa. Positiivisen energian pystyi aistimaan koko liikuntapäivien ajan. Näin puheenjohtajan näkökulmasta on todettava, että sain jälleen arvokasta tietoa kentän toiminnasta ja mahdollisista haasteista ammatillisen koulutuksen organisaatioissa, kun sain keskustella liikuntapäivien osallistujien kanssa. Toki mukaviakin asioita ja hyviä käytänteitä jaettiin. Tällaiset kohtaamiset ovat todella tärkeitä. Kaikille osallistujille jäi varmasti hyvä mieli liikuntapäivistä ja mukavista juttutuokioista kollegoiden kanssa. Niinpä lienee tarvetta järjestää seuraavat SKOn liikuntapäivät taas parin vuoden kuluttua. Teksti ja kuvat: Ulla Kangasniemi, Lapin amk SKO etusivu https://sko.oaj. / SKO jäsenedut https://sko.oaj. /jasenyys/jasenedut/ SKO blogi https://sko.oaj. /ajankohtaista/#blogi SKO tapahtumat https://sko.oaj. /ajankohtaista/#tapahtumat SKO yhteystiedot https://sko.oaj. /yhteystiedot/ SKO toiminta https://sko.oaj. /toiminta/ Tutustu SKOn tapahtumiin qr-koodin avulla https://sko.oaj.fi/ajankohtaista/#tapahtumat
18 SKOOTTERI
19 SKOOTTERI KUVAT: TUIJA KAINULAINEN KUULUMISIA KENTÄLTÄ T uija Kainulainen kouluttautui alun perin Hotellija Ravintolakoulu Perhossa kassa-tarjoilijaksi, mutta omien haaveiden johdattamana hän jatkoi opintojaan matkailualalle. Restonomiksi Tuija valmistui 2005 ja kasvatustieteiden maisteriksi vuonna 2013. Tämän jälkeen Tuija on jatkanut itsensä kehittämistä muun muassa suorittamalla yliopistossa johtamisen opintoja. Restonomiopintojen aikana Tuija Kainulainen havaitsi tietävänsä todella paljon matkailualasta aiemman työkokemuksen koulutusten ansiosta. Luentoja kuunnellessaan Tuija reflektoi osaamistaan ja imi uutta tietoa. Tästä syntyi kipinä tarjota omaa osaamista myös muille. Restonomiksi valmistuttuaan Tuija jäi töihin ammattikorkeakouluun projektityöntekijäksi ja pedagogisten opintojen jälkeen hän siirtyi opettajaksi. Vuonna 2013 Tuija Kainulainen halusi löytää yhteisen harrastuksen miehensä kanssa, minkä seurauksena he liittyivät Viiniseura Joensuun Munskänkarna ry:n jäseniksi. Suomen Munskänkarna ry on Suomen suurin viiniseura, jonka paikallisyhdistys on Joensuun Munska. Toiminnan tavoitteena on levittää viinikulttuuritietämystä sekä edistää hyviä juomatapoja. – Halusimme oppia valitsemaan oikean viinin muutenkin kuin pelkän etiketin perusteella, kertoo Tuija. Monipuolinen harrastus Munskan toiminta on monipuolista ja opettavaista. Kerran kuukaudessa järjestetään tastingit vaihtuvin aihein. Joka toinen vuosi tehdään viinimatka eri viinialueille kuten esimerkiksi Saksaan, Itävaltaan, Portugaliin ja Ranskaan. Tuija on osallistunut toimintaan aktiivisesti toimimalla yhdistyksen hallituksessa sihteerinä ja järjestämällä tasting-tilaisuuksia. Tuija osallistuu vuosittain erilaisiin viinitapahtumiin ammattilaisjäsenenä. Tapahtumista hän saa kontakteja tasting-tilaisuuksia varten. Tuija Kainulainen kertoo harrastuksessa kiinnostavinta olevan uuden tiedon hankkiminen ja vanhan kertaaminen. Tasokokeet ovat tuoneet lisää teoriatietoutta. Tasting-tilaisuuksissa on oppinut myös ruoan ja viinin yhdistämistä. Tärkein Tuijan saama oppi on ”laatu korvaa määrän”. Parasta harrastuksessa on Tuijan mukaan tuotteiden maistelu ja aistinvarainen arviointi. – Ei tarvitse ostaa koko pulloa kotiin, vaan voi maistella pienen tilkan ja vasta sitten tehdä päätöksen tykkääkö vai ei. Näin välttää ”hutiostokset”. Myös kalliimmat viinit saattaisivat muuten jäädä maistelematta. Viinimaailma on loputon, eli koskaan ei voi sanoa tietävänsä kaiken. Viinimaailma elää suurten muutosten aikaa, joten sitä seuraan mielenkiinnolla. Hyötyä opetustyöhön Viinitietoudesta on ollut Tuijalle hyötyä myös opetustyössä. Restonomiopinnoissa viinitietous liittyy opintojaksoon asiakaspalvelutaidot ja alkoholijuomatietous. Lisäksi Tuija on opettanut samalla tarjoilutaitoja ja tapatietoutta. – Ilahtuneena olen seurannut, miten moni opiskelija hyödyntää tätä tietoa myös työssään Alkossa tai ravintoloissa. Asiakkaat ovat vuosi vuodelta kiinnostuneempia ja myös tietoisempia, joten he saattavat esittää tarjoilijalle kiperiäkin kysymyksiä liittyen viineihin. Oma kiinnostus aiheeseen toivottavasti välittyy myös kuulijalle, kertoo Tuija. Tuija suosittelee viiniharrastusta myös muille, jotka ovat kiinnostuneita harrastuksesta, jota voi tehdä silloin kun huvittaa. Munska ei ole salaseura, vaan se ottaa ilolla vastaan uusia jäseniä. Viinimatkat ovat hauskaa yhdessäoloa, jossa kaikki ovat tasa-arvoisia riippumatta titteleistä. – Emme korosta omaa osaamistamme, vaan jokainen uskaltaa tuoda omat ajatuksensa ilmi. Yksi tykkää yhdestä, ja toinen taas toisesta. Jokaisella makunystyrät antavat erilaisen tuntuman, joten emme määrittele mikä on hyvää tai huonoa. Jokainen voi maistaa sen omassa suussaan. Teksti: Atte Korte Karelia-ammattikorkeakoulun matkailualan lehtori Tuija Kainulaisen mukaan viiniseura tarjoaa monipuolista viinikulttuuritietämystä. Munskänkarna ei ole salaseura Viiniseura järjestää matkoja eri maihin. Kuvassa samppanjakellari Champagnessa, Ranskassa.
Opiskelijat suunnittelivat ja osittain myös toteuttivat Kuopion Palloseuran (KuPS) 100-vuotisjuhlien tilaisuuksia osana palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen. M arraskuussa 2022 Tapahtuman muotoilu -opintojakson alkajaisiksi muotoilun opiskelijat opettajineen kutsuttiin Väre-areenalle legendaarisen pelaajan Aulis Rytkösen mukaan nimettyyn kabinettiin. KuPS ry:n puheenjohtaja, opetusneuvos Eija Vähälä ja toiminnanjohtaja Jari Koistinen kertoivat tarinoita 100 vuotta täyttävän seuran matkasta kohti menestystä. Toimeksianto antoi opintojakson opiskelijoille syvällistä ymmärrystä seuran arvoista ja koko toiminnan laajuudesta sekä vaikuttavuudesta esimerkiksi lasten ja nuorten mahdollisuuksiin harrastaa, liikkua ja kokea yhteisöllisyyttä. Liityimme opiskelijoiden kanssa KuPS-perheeseen ja aloitimme palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntämällä perehtymisen aiheeseen. Opiskelijat muun muassa haastattelivat eri-ikäisiä kupsilaisia kokonaisvaltaisen juhlavuodenprojektin ideoinnin lähtökohdiksi. Monialaista yhteistyötä ja vaikuttavuutta Opiskelijat työskentelivät kolmessa eri tiimissä ideoiden juhlavuodelle muun muassa kansanjuhlan konsepteja sekä kesälle että syksylle. Ideoitten joukossa oli esimerkiksi juhlakulkue, iso toritapahtuma, konsertti, karnevaali ja juhlagaala. Konsepti-ideoiden toteutusajankohta jäi KuPSin päätettäväksi. Yksi tiimi vastasi juhlagaalan suunnittelusta ja toteuttamisesta. Opiskelijat saivat tehdä yhteistyötä KuPSin eri toimijoiden lisäksi muun muassa kaupunginteatterin henkilöstön, Kuopion kaupungin, ravintola Kanrestan ja Kukka-Hanskin kanssa. Juhlagaalan visuaalisen tunnelman aikaansaamiseksi opiskelijat kartoittivat ja keräsivät sadan vuoden matkalta valokuvia, pokaaleita, lippuja, mitaleja, peliasuja ja muuta rekvisiittaa näyttelyksi teatterin lämpiöön. KuPSin keltamusta värimaailma ohjasi tunnelman suunnittelua juhlakutsusta kaupungin juhlavastaanotolla nautittuihin makupaloihin juhlaillan päätteeksi. Näyttelyyn saimme muun muassa tähtipelaajien paitoja ja pelipallotkin nousivat ilmaan sekä muuttuivat opiskelijoiden taitavissa käsissä keltamustiksi KuPSin juhlavuoden kunniaksi. Savonia muotoilun opiskelijat oppivat uutta, verkostoituivat, saivat asiakkaalta palautetta ja juhlagaalan kutsuvieraat nauttivat Banzain hengessä. KuPS ry. 100 vuotta juhlavuoden konsepti-ideoita sekä juhlagaalan graafisen ilmeen, visuaalisen tunnelman ja pienimuotoisen näyttelyn suunnittelussa sekä toteuttamisessa teatterille ovat olleet mukana Savonia-ammattikorkeakoulun muotoilun opiskelijat Sanni Miettinen, Essi Pennanen, Julia Virkki, Veera Kauppila, Ilona Rautiainen, Laura Rosenström, Joonatan Rautakoski, Joonas Hartikainen, Saana Pulkka-Stone, Emmi Koponen, Anniina Ratinen, Roosa Pulkkinen, Aino Rajanen, Kiia Manninen, Saara Savolainen, Atro Saarinen sekä Antti Hakkarainen. Opiskelijoita ovat ohjanneet muotoilun lehtorit Tarja Hyvärinen ja Marke Iivarinen sekä TKI-asiantuntija Jaakko Laukkanen. Teksti: Tarja Hyvärinen ja Marke Iivarinen Banzai! Pallo hallussa myös Savonia-muotoilussa Savonialaiset skoolaavat: Ilona Rautiainen, Laura Rosenström, Joonatan Rautakoski, Veera Kauppila, Anne Heikkinen, Julia Virkki, Mervi Vidgren, Marke Iivarinen ja Tarja Hyvärinen. Kuva: Atro Saarinen