Suomen Autopurkamoliiton virallinen ilmoitusja tiedotusliite
2 Autopurkamoalalla eletään ainutlaatuista aikaa. Meistä on nyt tullut maailman pelastajia. M uistan matkan alkupisteestä yli 50 vuoden takaa, jolloin juoksimme lapsina naama ja kädet mustina, paljain jaloin romuautojen välissä ja asiakkaat irrottelivat autonosia itse kentällä olevista autoista. Tällaisilla romupihoilla ei tänä päivänä ole tulevaisuutta. Niille ei heru ympäristölupaa, niillä ei ole asiakkaita eikä niille löydy jatkajaa. Ja eivätkä ne tänä päivänä myöskään täytä lasten leikkipaikan turvallisuusmääräyksiä. Nykypurkaamo on siisti, järjestelmällinen, tiukasti valvottu kokonaisuus, jossa kaikki mahdollinen on digitoitu. Tyypillisesti purkamon myynti nykyään kohdistuu 80%:sti yritysasiakkaille ja yli puolet liikevaihdosta tulee nettikaupasta, jossa asiakas myös maksaa ostoksensa. Asiakkaillamme on siis käytettävissä verkkokauppa, josta he voivat ostaa laatuluokiteltuja ja hinnoiteltuja varaosia. Tuotteissa on kerrottu ajokilometrimäärät ja liitetty useita hyviä ja tarkkoja valokuvia. Kaikkiin osiin liitetään myös oem-varaosanumero, jolloin emme toimita epäsopivaa osaa. Verkkokauppoja on kaksi yli muiden; Varaosahaku.fi ja Autopurkaamot.com. Useat purkamot myyvät myös uusia varaosia sekä kunnostettuja varaosia. Älä siis osta halpaa kopiota, vaan pidä korkea profiili ja osta hiilipäästötön, kotimainen alkuperäislaatuinen varaosa suomalaisesta autopurkaamosta. Purkamoiden yhtenä haasteena on uudelleen käyttöön kaupallisesti kelpaavien romutettavien ajoneuvojen saatavuus. Luonnollisesti autopurkamoiden tulee ensisijaisesti itse huolehtia varaosien saatavuudesta ja laadusta. Suomessa romutetaan noin 80 000 autoa vuodessa, näistä uudelleen käyttöön kelpaavia osia olisi ainakin puolessa eli noin 40 000:ssa ajoneuvossa. Mutta käytännössä, järjestelmän puutteista johtuen, romutettavista autoista vain noin 20 000 saadaan purkamoille. Siksi on myös kansantaloudellisesti ja huoltovarmuuden kannalta tärkeää maksimoida romutettavien autojen käsittely laillisilla autopurkamoilla. Saatavuuden suhteen on ollut aina haasteita, mutta ilokseni olen huomannut, että vakuutusyhtiöt pohtivat kolariautojen myyntiin uudistusta. Tässä uudistuksessa lunastettuja ajoneuvoja ei enää palautettaisi liikenteeseen, eikä vietäisi sellaisiin maihin, jossa korjauksen laatua ja turvallisuutta ei voida valvoa, vaan ne tulisivat jätehierarkian huipulle kotimaiseen purkamoon. Näin myös suomalaisen vauriokorjauksen kustannuksia saadaan alaspäin ja autojen vakuutusmaksut halpenisivat. Suomalaisella autojen uudelleenkäytöllä varaosina on avainlipputunnus. Hyvää Kevättä! Veli-Matti Jalonen puheenjohtaja Suomen Autopurkamoliitto ry KUSTANTAJA: LetterboxMedia PÄÄTOIMITTAJA: Mika Salomaa Puh. 0400 777 797 TAITTO: Sari Eskola Mainostoimisto Mieliala TEKSTIT: Timo Kiiski Vähänevantie 27, Kankaanpää p. 02 578 9747 info@haapala.fi Laajasta valikoimasta uudet ja käytetyt varaosat! www.haapala.fi Huollot ja asennukset! Mestarintie 4, 94450 Keminmaa • p. 020 764 1115 autojussi@autojussi.fi • www.autojussi.com Romuautojen virallinen vastaanottopiste Maailma tarvii purkuosia www.autopurkamoliitto.fi Suomalaisen työn ja puhtaan ympäristön puolesta Pelastetaan maailmaa varaosa kerrallaan
3 Romuautojen uudelleenkäyttö jopa kuusinkertaistettavissa Toimivan tietoalustan luomisella romutettavien ajoneuvojen uudelleenkäyttö varaosina olisi mahdollista 4–6-kertaistaa nykyisestä. J ohtopäätös perustuu kiertotalouden asiantuntijayritys Kierivä Oy:n tuoreeseen, 14. helmikuuta 2023 julkaistuun selvitykseen. Hallitusohjelmaan on kirjattu Autopurkamoliiton jo vuonna 2019 tekemä ehdotus: ” ”Traficomin olemassa olevan rekisterin pohjalta tulisi perustaa romutettavaksi menevien ajoneuvojen tietoalusta, jotta romuajoneuvodirektiivin tavoitteet täytetään”. Edelleen kuitenkin liian harva ”romuauto” päätyy autopurkamoiden kautta uudelleenkäytettäväksi varaosina. Kun purkamoalaa palvelevaa tietoalustaa ei ole, liian moni auto kuitenkin päätyy autopurkamoiden ohi suoraan murskattaviksi. Paljon autoja romutetaan myös virallisen prosessin ulkopuolella, viedään liikennekuntoisina tai romumetallina ulkomaille. Vuonna 2020 autopurkamot kirjoittivat yhteensä 16 445 romutustodistusta, mikä oli noin 23 % romutustodistusten kokonaismäärästä. Näistä irrotettiin osia uudelleenkäyttöön 7 797 ajoneuvosta (47 %), mutta tietoa purkuosien määrästä tai massasta ei ole olemassa. Varaosa-alan yhdistyksen esittämä arvio jäsenten käsittelemistä purkuajoneuvoista on 8500– 9000 ajoneuvoa, joista myydään 15–22 osaa per ajoneuvo. Eri tavoin laskettuna vuosittain uudelleenkäytettävien osien määrä on 116 000–198 000 kappaletta. Kysely romuajoneuvojen vastaanottopisteille tuotti eri puolilta Suomea 70 vastausta, joista melko tasan puolet oli romuliikkeitä ja puolet purkajia. Valtaosa vastaajista oli sitä mieltä, että vastaanottopisteelle tulevista ajoneuvoista 41–60 % on uudelleenkäyttöön soveltuvia. Kierrätys ensisijainen tavoite Uudelleenkäytön edistämisen tärkeäksi keinoksi kyselyssä nousi purkamisen mahdollistaminen ennen romutusta. Alan sisäistä yhteistyötä ja tiedonvaihtoa jarruttavat eri osapuolten ristiriitaiset liiketoiminnalliset tavoitteet osana romualan markkinoita. Suomen Autopurkamoliitto ry esitti hallitusohjelmaan jo vuonna 2019 hallitusohjelmaan, että liikenneja viestintävirasto Traficomin olemassa olevan rekisterin pohjalta tulisi perustaa alusta, johon romutettavaksi menevät ajoneuvot pitäisi ilmoittaa netissä ennen murskaamoon menoa. Palvelun pitäisi olla ajoneuvon omistajalle maksuton. –Autokierrätys Oy:n neljää operaattoria kiinnostaa saada metalli suoraan murskattavaksi. Autopurkamoiden intressissä sen sijaan olisi saada nämä autot purkuun ja varaosiksi ennen kuin ne jatkavat murskattaviksi. Kun kierrätysvaraosia ei ole riittävästi saatavilla, korjaamot joutuvat turvautumaan uusiin varaosiin, epäilee Suomen Autopurkamoliiton järjestöjohtaja Kai Lindell. Lindell korostaa, että jo nykyisen Romuajoneuvodirektiivin ja lainsäädännön pohjalta tulisi lähteä siitä, että romuauton ensisijaisen käyttötarkoituksen pitäisi olla sen purkuvaraosien uudelleen käyttö ja kunnostaminen, sitten vasta tulevat muut kierrätysvaihdot esimerkiksi raaka-aineiksi. –Vasta viimeisenä tavoitteena pitää olla päästä autosta kokonaan eroon, hän sanoo. Romusta varaosaksi Lindell muistuttaa, että Suomen vuosittain romutettaviksi menevistä 80 000 autoista vain noin 20 000 kiertää laillisten autopurkamoiden kautta. – Liiton viime vuonna tekemän tutkimuksen perusteella autopurkamolle tulevien autojen määrä voitaisiin kaupallisesti vähintään tuplata ja hyödyntää uudelleenkäytettävinä varaosina, Lindell sanoo. Autopurkamoliiton esityksessä tietoalusta toimisi niin, että auton tiedot syötettäisiin Traficomin autorekisteriin 2–3 päivää ennen kuin se lähtee romutettavaksi. –Silloin autopurkamolla olisi mahdollista hyvissä ajoin käydä tietoalustasta katsomassa, onko kyseinen auto kiinnostava. Näin saataisiin maksimoitua lähes 100-prosenttisesti romutettavien autojen hyötykäyttö. Muissa Pohjoismaissa ja Euroopassa yleensä romutettavat autot menevätkin aina normaalisti ensin suoraan autopurkamoille, Lindell sanoo. Lindell muistuttaa, että kun romuautot on ”kuivattu” nesteistä ja purettu kierrätysvaraosiksi, ne joka tapauksessa lopulta aina menevät murskaamoille. –Ei autopurkamoillakaan ole kiinnostusta autoon, jonka hyödyntämismahdollisuudet ovat olemattomat. Jollekin Fiat 127:lle vuosimallia 1973 on aika vähän käyttöä kiertotaloudessa, joten se voi hyvin mennä romumetallina murskaamoon. Osa huoltovarmuutta Suomessa liikennekäytössä olevien autojen keskiikä on jo 13 vuotta ja keskimääräinen romutusikä 20 vuotta. –Kaikkea ei tietysti kannata uudelleenkäytettäväksi purkaa, mutta vielä alle 20-vuotiaan auton osille on tyypillisesti kysyntää. Toiminta on siis markkinalähtöistä, Lindell sanoo. Lindell muistuttaa Ruotsin mallista, jossa vakuutusyhtiöt myyvät lunastamansa kolariautot pääsääntöisesti purettaviksi suoraan autopurkamoille hinnalla, joka on 10–15 % auton lunastusarvosta. Korjattaviksi ja takaisin liikennekäyttöön vakuutusyhtiöt eivät myy lunastamiaan kolariautoja juuri ollenkaan. –Ruotsissa vakuutusyhtiöt haluavat ympäristösyistä edistää purkuosien käyttöä. Siksi ne myyvät lunastamiaan kolariautoja sopimuspurkamoilleen halvalla. Suomessa vakuutusyhtiöt menettelevät päinvastaisesti ja myyvät lunastamansa kolariautot usein korjattaviksi takaisin liikennekäyttöön, Lindell sanoo. Ruotsin mallissa myös kaikki voittavat, korjauskustannukset ja vakuutusmaksut ovat alempia. Lindellin mielestä romuauton käsite onkin mielenkiintoinen. –Euroopan Uninonin direktiivissä ja lainsäädännössä puhutaan ”elämänsä loppuvaiheissa olevista ajoneuvoista” (End of Life Vehicles). Kun auto saa romutustodistuksen, sen status muuttuu ensin jätteeksi. Kun tämä auto sitten kuivataan eli siitä otetaan pois vaaralliset nesteet, se muuttuu vaarattomaksi ja vihreäksi jätteeksi. Ja kun tästä vihreästä jätteestä irrotetaan, vaikka etulokasuoja uudelleenkäytettäväksi, puhutaankin jo varaosasta. Kierrätysvaraosat ovat tavallaan myös osa huoltovarmuutta. – Se nähtiin koronapandemian aikana. Kun autovalmistajat sulkivat varaosien keskusvarastoja, useisiin automerkkeihin saatiin vain purkuosia ja niitä pystyttiin käyttämään sellaisinaan. Sen jälkeenkin purkuosien myynti on kasvanut, joten voimme hyvin jo puhua huoltovarmuudesta. Koronapandemian sulkiessa Suomen keväällä 2020 moni autovalmistaja sulki varaosien keskusvarastoja ja monia autoja pystyttiin korjaamaan vain purkuosilla. – Kierrätysvaraosien käyttö on paitsi ympäristöteko, myös tärkeä osa huoltovarmuutta, painottaa Suomen Autopurkamoliiton järjestöjohtaja Kai Lindell.
4 Kankaanpääläinen Akkuauto Finland korjaa Teslan korkeajänniteakun, kun auton ikä ajaa jo ohi akkutakuista. Yhteistyöstä sähköautoasioissa paikallisten autopurkamojen kanssa hyötyvät molemmat. Y rittäjä ja Akkuauto Finlandin kolmas osakas Heikki Jaakkola kumoaa huhut jo akkutakuuvuodet ohittaneen Teslan kelvottomuudesta, kun akkuun tulee jokin vika. IT-alan koulutuksen saanut Jaakkola jakaa sähköautotietämystään paikallisille autopurkamoille, mutta vastaavasti hyötyy myös itse niiden opeista. Akkuauto perustettiin nimenomaan käytettyjen sähköautojen ja erityisesti akkutakuut ohittaneiden Teslojen akkukorjauksia varten. –Tesloista monet alkavat olla iältään jo akkutakuiden ulkopuolella. Näiden vanhempien Teslojen omistajat ovat kaivanneet vaihtoehtoja Teslan omille kalliille korjauksille, Jaakkola sanoo. Puoleen hintaan Muistakin sähköautomerkeistäja malleista on tullut Akkuautoon kyselyjä, mutta toistaiseksi yritys on keskittynyt erityisesti Tesloihin. –Tesla ei itse korjaa akkuja Suomessa ollenkaan. Kun akku menee rikki, Tesla vaihtaa tehdaskunnostetun akun tilalle ja lähettää rikkoutuneen akun keskitettyyn korjaukseen muualle Eurooppaan ja myy sen taas tehdaskunnostettuna akkuna eteenpäin. Akun vaihtaminen Teslan toimesta kustantaa noin 12 000 euroa, kun meillä keskimääräinen verollinen hinta akun kunnostamiselle on noin 5500 euroa, Jaakkola sanoo Teslojen ongelmat johtuvat pääasiassa akkuun menevästä kosteudesta. Akkuauto korjaa Teslan, kun akkutakuu loppuu Korjaamon ja purkamon synergia Yrittäjä Kai Haapalan Autokeskus Haapala on autoilun monitoimitalo. Yli puoli vuosisataa toimineeseen yritykseen kuuluu oma varaosatuotanto autopurkamossa, Mekonomen Autohuolto ja vauriokorjaamo Autoklinikka. Synergia hyödyntää vahvasti yrityksen toimialoja. Vauriokorjaamo ja autohuolto saavat korjattaviin autoihin varaosia laatuluokitelluista kierrätysvaraosista. Sähköautojen yleistyessä käytetty Tesla ei ole enää kummajainen Haapalankaan firmoissa. –Käytettyjä Tesloja on tuotu suomalaisiin autoliikkeisiin Saksasta, Ruotsista ja Belgiasta. Ja kun takuuajat ovat loppuneet, niitä on saatettu tuoda tänne. Osia on ollut pakko tilata myös esimerkiksi Norjasta., vakuutusyhtiöltä hankkimiemme Teslojen määräkun on kuitenkin vielä hyvin marginaalinen. Haapalan koko henkilökunta myynnistä alkaen ja purkamopuolen varaosatuotantoon on kuitenkin jo käynyt sähköturvallisuuskurssit. Akkuauto Finlandin Heikki Jaakkolalta Haapala on saanut sähköautoasioissa tärkeää konsultointiapua. –Käytännössä rikki menee yleensä yksi akuston moduuleista, ja me pystymme sen korjaamaan. Vasta sitten, jos moduuli on päässyt pahasti hapettumaan tai ruostumaan tai sen kapasiteetti on selvästi heikentynyt, moduuli menee vaihtoon, Jaakkola sanoo. Teslan akku koostuu mallista ja akun koosta riippuen 14-16 moduulista ja yksi moduuli taas koostuu 444:stä sormipariston näköisestä kennosta. –Vielä ei ole menetelmää, jolla yksittäisiä kennoja pystyisi vaihtamaan. Jos akussa on kennovika, on järkevämpää vaihtaa koko moduuli. Pelkän moduulin hinta on keskimäärin 1000 euron paikkeilla, mutta sen päälle tulee tietysti työkustannus, jonka suuruutta selittää moduulin vaihtamisen työosuuden monimutkaisuus. Entinen Autovahinkokeskus eli nykyinen Copart myy lunastamiaan kolariautoja joko korjattavaksi tai purettavaksi. –Purettaviksi myydyt Teslat laskettavissa ihan yhden käden sormilla. Sähköautojen akut ovat ihan haluttua tavaraa varaosinakin, mutta Suomessa niitä on myyty eteenpäin varaosina todella vähän. Mekin olemme ostaneet Teslan akkuihin moduuleita Norjasta, koska Suomesta niitä ei tahdo löytyä, Jaakkola sanoo. Korjaaminen ympäristöteko Teslan sen enempää kuin minkään muunkaan sähköauton jännitteettömäksi tekeminen ei ole kenen tahansa työtä. – SFS 6002 -työturvallisuussertifikaatti on vain perusvaatimus, jonka pystyy netissäkin suorittamaan. Pitää ymmärtää myös muut ajoneuvokohtaiset tekniset toimintatavat. Autovalmistajilla on omat ohjeensa eri automallien jännitteettömäksi tekemiseen. Jaakkola on tehnyt paljon yhteistyötä kahden kankaanpääläisen autopurkamon, Haapalan ja Autokierrätys L & G:n kanssa. –Olen konsultoinut purkamiseen ja sähköauton turvallisuuteen liittyvissä asioissa. Sähköauton ja hybridin ulkoiset vauriot näkee purkamo itsekin, mutta usein sähkötai hybridiauton purkaminen ja jännitteettömäksi tekeminen vaatii auton omaan diagnostiikkaan perehtymistä varten erikoislaitteiston. Hyöty Akkuauton ja autopurkamoiden yhteistyöstä on Jaakkolan mukaan molemminpuolinen. –Joskus mekin tarvitsemme osia, joita saadaan
5 –Sähköautojen jännitteettömäksi purkaminen vaatii perehtyneisyyttä, mutta niin on autojen kanssa ollut aina. Kun joskus 1980-luvulla katalysaattorit tulivat autoihin, puhuttiin, ettei tavallinen ihminen pysty edes ajamaan autollaan kovin kauan, kun jo katalysaattori menee rikki. Nyt ei enää kukaan kauhistele katalysaattoria, Haapala naurahtaa. Haapalan purkamoyritys ostaa paljon vakuutusyhtiöiden lunastamia kolariautoja. –Samaan aikaan tavallaan sahaamme oksaa, jolla myös istumme: vakuutusyhtiöt kun voivat itse määritellä, millä ehdoin auto myydään korjattavaksi ja milloin taas purettavaksi. Tässähän on iso ero. Korjattavaksi myytävän auton voi ostaa kuka tahansa. Purkuehdolla myytävän auton taas voi ostaa vain Suomessa toimiva yritys, jolla on myös jätelupa. Autoja ostetaan isoja määriä Suomen ulkopuolelta korjattaviksi ja ne voivat tulla takaisin Suomeen ilman minkäänlaisia dokumentaatioita siitä, miten ne on korjattu. Samanaikaisesti meillä on täällä Suomessa pulaa uudehkojen autojen kierrätysvaraosista. autopurkamoista. Olen kierrätysvaraosien ja korjaamisen kannattaja. Näkisin mieluusti, että autoja suunniteltaisiin nykyistä enemmän myös korjattaviksi. Sillä säästettäisiin myös luonnonvaroja. Sähköautoja kritisoidaan paljon valmistamisen tuottamista päästöistä. –Sähköautolla pitää ajaa paljon kilometrejä, ennen kuin se korvaa valmistuksessa syntyneet päästöt. Tämän takia akkukin olisi hyvä korjata moneen kertaan ennen kuin se viedään murskattavaksi, Jaakkola sanoo. Autokeskus Haapala Kankaanpäässä on autoilun monitoimitalo. Kai Haapalan puoli vuosisataa toimineeseen yritykseen kuuluu oma varaosatuotanto autopurkamossa, Mekonomen Autohuolto ja vauriokorjaamo Autoklinikka. Riihimäen AUTO-OSAT Söörmarkuntie 40 29570 Pori Puh. 02 677 0291 www.autopalsta.com Ark. 8.30-17.00 La 9.00-13.00 Meillä on myös Pick and Pay itsepurkumahdollisuus VARAOSAT KÄYTETYT JA UUDET Teollisuustalotie 2 79100 Leppävirta Puh. 017 554 2972 www.osamyyntiaf.fi Ark. 8.00-17.00 Kynttilätie 2 11710 Riihimäki Puh. 010 420 7010 www.riihimaenauto-osat.fi Åsbackantie 194 68810 Ytteresse Puh. 06 789 8500 www.erikssons.fi Ark. 8.00-17.00 Ark. 8.00-17.00 www.autocirc.com Suomen suurin mutta modernein käytettyjen varaosien kauppa Meiltä löydät mitä haet. Varaosakauppa yli 60 vouden kokemuksella Toimimme romuautojen vastaanottopisteenä
6 NOPEA TOIMITUS KAIKKIALLE SUOMEEN! Puhelintiedustelut > Valikoimat täydentyvät päivittäin! VARAOSAHAKU.FI > Kainuun Autoja varaosa oy 044 0622 300 Autoklinikka suosii kierrätysvaraosia Autojen vauriokorjaamoketju Autoklinikka käyttää korjauksissaan kierrätysvaraosia aina, kun niitä on vain saatavilla. Ongelma on kuitenkin niiden heikko saatavuus. S uomen suurimman autojen vauriokorjaamoketjun Autoklinikka tuoreen tutkimuksen mukaan kierrätettyjen varaosien käyttöä oman autonsa korjauksessa toivoo jopa 64 % suomalaisista. *Kyselyn toteutti Syno International Omnibus-tutkimuksena 12.–17. tammikuuta 2023. Kyselyyn vastasi verkossa 1 007 yli 18-vuotiasta suomalaista. – Kiertotalousteema lyö yhteiskunnassa läpi, myös kierrätettyjen varaosien kohdalla. Ja me Autoklinikassa haluamme olla tässä suuntauksessa uranuurtajia, sanoo Autoklinikan toimitusjohtaja Antti Huhtala. Ongelmana tuore kalusto Autoklinikka tekee pelkkiä pelti-, kolarija tuulilasikorjauksia. Yli 80 % yrityksen asiakkaista rahoittaa vauriokorjauksensa Kasko-vakuutuksella. –Kasko-vakuutetut autot ovat keskimäärin 0–12 vuoden ikäisiä, eli hieman nuorempia kuin autot Suomen liikenteessä keskimäärin, sanoo Huhtala. Ongelmana ei enää ole asiakkaiden ennakkoluulot kierrätysosia kohtaan. Kun ehjä varaosa saadaan vakuutusyhtiön lunastamasta melko uudesta autosta, sen toimivuudessa ei käytännössä ole eroa tehdasuuteen osaan. – Suurin ongelma on kierrätysvaraosien saatavuus melko tuoreisiin autoihin, jotka eivät ole vielä käyttöikänsä päässä. Meille tulee kolaroituja autoja, joita vakuutusyhtiöt eivät pääsääntöisesti ole lunastamassa. Kierrätysvaraosien pula johtuu siitä, että nämä Passatit ja Octaviat myydään kokonaisina autoina korjattaviksi Suomen ulkopuolelle, enimmäkseen Baltian maihin tai Puolaan. Ruotsissa vakuutusyhtiöt lunastavat äärimmäisen harvoin kolariautoja korjattaviksi takaisin liikennekäyttöön. Hyväkuntoisetkin vakuutusyhtiöiden lunastamat kolariautot myydään pääasiassa autopurkamoille varaosiksi purettaviksi. Purkamisen jälkeen autopurkamot sitten myyvät nämä autot kierrätysvaraosina eteenpäin. Ekosysteemi uusiksi Huhtalan mukaan Suomessakin autojen varaosakierrätys kaipaisi ekosysteemitason muutosta. –Meillä kaikilla, niin vakuutusyhtiöillä itsellään kuin autopurkamoilla ja vauriokorjaamoilla, on intressi lisätä kierrätysosien saatavuutta, jakelua ja käyttöä. Käyn koko ajan keskustelua vakuutusyhtiöiden kanssa. Ruotsin mallia muistuttavassa käytännössä taloudellinen yhtälö voi olla niillekin yhtä hyvä kuin nykyinenkin käytäntö, ellei parempikin, Huhtala uskoo. Muutos tietysti edellyttäisi Huhtalan mukaan autopurkamoilta sitoutumista Ruotsin mallin mukaiseen karenssiin, jossa vakuutusyhtiöllä olisi muutaman kuukauden ajan etuosto-oikeus niiden myymien autoista otettuihin purkuosiin. Huhtala ei myöskään ole varma, onko vakuutusyhtiön järkevää myydä Ruotsin mallin mukaisesti purettaviksi jokseenkin kaikkia lunastettuja autoja. –Jos vaurio on todella pieni, auto on varmasti Luotettava ja kattava huoltopalvelu yli 35 vuoden kokemuksella • määräaikaisja katsastushuollot • OBD-, iskunvaimentimienja jarrujen testaus • ilmastointihuollot • moottorija vaihdelaatikkokorjaukset • BG-huoltopalvelut ja tuotteet jne. Car Service 68410 Alaveteli • 040-510 7493 • www.backfalt.? TERVETULOA HUOLTOON! Virallinen Bosch-autohuolto ja BG -huolto palvelupiste Car Service 68410 Alaveteli • 040-510 7493 • www.backfalt.? TERVETULOA HUOLTOON! TUHANSIA PURKUAUTOJA 68410 Alaveteli • 040-733 2493 • www.backfalt.? Pesut mm : • moottorit • vaihteistot • EGR-venttiilit • jäähdytysjärjestelmä • hiukkassuodatin • ilmastointijärjestelmä 68410 Alaveteli • 040-510 7493 www.backfalt.? TERVETULOA HUOLTOON! SERVICE CENTER Tee autollesi ennaltaehkäisevä suojaussuunnitelma, huolto ja puhdistus. Varaosat ovat saatavilla useimmille automerkkeille laajasta varastostamme. Puramme vuosittain 100-150 autoa, joiden osat on laatutarkastettuja toimintatakuulla. Palvelemme sinua mielellämme! VARAOSIA TOIMINTATAKUULLA 68410 Alaveteli • 040-733 2493 • www.backfalt.? 1 2 3 4 5 6 • määräaikaisja katsastushuollot • OBD-, iskunvaimentimienja jarrujen testaus • ilmastointihuollot • moottorija vaihdelaatikkokorjaukset • BG-huoltopalvelut ja tuotteet jne. Puramme vuosittain 100-150 autoa, joiden osat on laatutarkastettuja toimintatakuulla. Palvelemme sinua mielellämme! Varaosat ovat saatavilla useimmille automerkkeille laajasta varastostamme. Kaikki osat on laatutarkastettuja toimintatakuulla. Palvelemme sinua mielellämme! VARAOSAT USEIMPIIN AUTOMERKKEIHIN Pieni muutos Bäckfältille, Uusi toiminimi on BACKFÄLTS BILDEMONTERING AB info@backfalt.fi Muut tiedot entiset: Varsikuja 1, 68410 Alaveteli • 040 733 2493 • info@backfalt.? Backfälts Bildemontering Ab www.backfalt.?
7 Suomen johtava autojen vahinkokorjaamoketju Autoklinikka haluaa olla autovaraosien kiertotalouden suunnannäyttäjä. –Meillä kaikilla, niin autopurkamoilla ja vauriokorjaamoilla kuin vakuutusyhtiöilläkin, on intressi lisätä kierrätysosien saatavuutta, jakelua ja käyttöä, sanoo Autoklinikan toimitusjohtaja Antti Huhtala. edelleen järkevämpää myydä korjattavaksi takaisin liikennekäyttöön. Toimiva malli olisi kompromissi Suomen ja Ruotsin nykyisistä käytännöistä. Pitäisi löytää keino, millä purettavaksi myydyn auton myymisestä saadaan vakuutusyhtiöille yhtä kannattavaa tai jopa kannattavampaa kuin saman auton myynnistä korjattavaksi kokonaisena. Autopurkamot ovat Autoklinikalle tärkeitä tavarantoimittajia. –Vaikka etsimmekin ratkaisua kierrätysosien saantiongelmiin myös esimerkiksi Ruotsista, niin aina katsomme sitä ennen Suomen markkinan. Valitettavasti vain nykyisten käytäntöjen takia autopurkamoilla on nykyään melko vähän tuoreempaa autokalustoa. Palvelisi meitäkin, kun niihinkin tulisi purettavaksi uudempaa kalustoa. Sähköautot iso haaste Huhtala uskoo, että kierrätysosien myötä ympäristökuoritus on väistämättä pienempi, vaikka ei silloinkaan täysin mitätön. –Kun käytämme kierrätettyjä alkuperäisvaraosia, auto on korjauksen jälkeen yhtä arvokas kuin ennen vaurioitakin. Kun autonkorjaamisen ammattilainenkaan ei huomaa toimivuudessa eroa uuteen osaan, niin ei sitä silloin huomaa tavallinen auton omistajakaan. Suomessa tehdään erittäin hyvää vauriokorjausta. Uudempien autojen kierrätysvaraosien pulasta kertovat Autoklinikan tilastotkin. Viime vuonna kierrätysvaraosien osuus oli 10 % yli 12 vuotta vanhojen autojen vauriokorjauksissa ja 5 %, kun autolla oli ikää 7-12 vuotta. 0–6-vuotiaiden autojen vauriokorjauksissa kierrätysvaraosien osuus oli enää 0,5 %. –Tämä on se haaste. Tietenkään kaikkien varaosien ei tarvitse olla kierrätysosia. Näen kuitenkin, että nykyiset hyödyntämisprosentit ovat helposti tuplattavissa. Olen vakuuttunut, että juuri uudemmissa autoissa on isoin potentiaali niin rahallisesti kuin ympäristömielessäkin: toisihan nykyisen käytännön muuttaminen lisää bisnestä autopurkamoille. Huhtala uskoo, että Autoklinikka on korjannut eniten sähköautoja Suomessa. Tämä on opettanut meitä todella paljon. Niinpä aika paljon myös koulutamme vakuutusyhtiöiden tarkastajia sähköautojen korjaamisessa. Helposti vakuutusyhtiö joutuu lunastamaan sähköauton, vaikka akkuvaurio olisi pienempikin. Vaikka kierrätysosien saatavuudessa on ongelmia vähän kaikissa autoissa, niin sähköautoissa niitä on ehkä vieläkin enemmän, Huhtala sanoo. •Yli65000takuuautonosaahetihyllyssä •Laatuserti?oituyritys •Autokierrätys •Ekologisestiympäristönpuolesta UUDETJAKÄYTETYT VARAOSAT •pakettiautoihin •maastureihin •henkilöautoihin Soita033684000 Soita033684000 www.autonosat.? www.autonosat.? Teollisuustie25,Pirkkala Teollisuustie25,Pirkkala Näissäkinautoissa paljonuudenveroisia osiamyytävänä! Viimeksipurettuja Citroen Jumpy 2014 aj. 2 tkm Ford Transit 2020 aj. 7 tkm MB E-klass 2015 aj. 5 tkm MB Sprinter 2017 aj. 21 tkm Toyota Hilux 2018 aj. 6 tkm Toyota Proace 2018 aj. 6 tkm VW Crafter 2019 aj. 68 tkm KESTÄVÄÄ KESTÄVÄÄ KIERTOTALOUTTA KIERTOTALOUTTA KÄYTETYT VARAOSAT HENKILÖJA PAKETTIAUTOIHIN vm. 2005-2020
8 Autopurkamoilla riittää sähköautoissa isoja haasteita: akkujen jännitteettömäksi tekemisestä niiden oikeanlaiseen varastointiin. Alalla on nyt käsillä viimeiset hetket terästäytyä, sanoo Diagno Oy:n operatiivinen johtaja Frans Malmari. Ö rum-konserniin kuuluva Diagno Finland Oy Suomen johtava autotekniikan ja diagnostiikan kouluttaja. Örum-onserniin kuuluu myös sähköja hybridiautoja korjaavat e-Expert -korjaamot. Diagnon laiteliiketoiminnasta ja teknisestä palvelusta vastaava operatiivinen johtaja Frans Malmari korostaa, että niin autokorjaamot kuin autopurkamotkin tarvitsevat sähköautoista tietoa paitsi oman ja asiakkaittensa turvallisuuden, myös bisneksensä takia. Työnantajalla iso vastuu Autopurkamoissa työturvallisuus korostuu Malmarin mukaan sähköautojen kohdalle entisestään. –Toisin kuin korjaamoissa, autopurkamoissa autot ovat monesti myös kolaroituja. Yrittäjällä on iso vastuu myös eteenpäin myytävien sähköauton varaosien turvallisuudesta ja uudelleenkäytettävyydestä. Malmari korostaa, että sähköauton tai pistokehybridin jännitteettömäksi tekeminen ei ole sallittua kenelle tahansa. –Sähkötyöturvallisuus SFS 6002 -koulutus on vasta alkua: se antaa pätevyyden vasta sähköauton normaaleihin huoltotöihin, mutta ei korkeajännitejärjestelmien kanssa työskentelyyn. Monelle purkamoyrittäjälle voi vielä olla iso kynnys satsata rahaa kouluttautumiseen tai työkaluihin, kun sähköautoja on toistaiseksi melko vähän. –Ajan mittaan sähköautot tulevat kuitenkin yhä useammin myös purkamoyrittäjiä vastaan. Kolariauton jännitteettömäksi tekemiseen on ostettavissa myös asiantuntija-apua. Esimerkiksi Sähköautoihin erikoistunut e-Expert -korjaamoketju toimii merkeistä riippumattomasti. Annamme sähköautoista koulutusta myös katsastusmiehille, jonkun verran koulutamme myös pelastuslaitoksia, Malmari kertoo. Sähköauto on purkamoille iso haaste Vaarallinen korkeajännite Diagnolla on meneillään osittain Business Finlandin rahoittama hanke, jossa systemaattisesti tutkitaan paitsi korkeajänniteakkujen korjausmenetelmiä, myös niiden mahdollisuuksia. Malmari istuu myös Autoalan keskusliiton sähköja hybridiautojen neuvottelukunnassa. Ihmiselle vaarallisen korkeajännitepiirin käyttöjännite on yli 120 volttia. –Tyypillisesti ladattavissa hybrideissäkin tuo käyttöjännite on 400 volttia. Muutamissa sähköautoissa jännite nousee jopa 800 volttiin. Vanhoissa Toyota Prius -perushybrideissäkin jännite on 200 volttia. Eritoten kolariauton kanssa työskentely vaatii vahvaa sähköautotekniikan perusteiden hallintaa. –Purkamoalallakin on tärkeä ymmärtää myös sähkön erilainen käyttäytyminen eri tilanteissa. Paitsi että pitää ymmärtää autovalmistajan ohjeita, täytyy pystyä myös soveltamaan niitä, jos ohjeet eivät ole sellaisenaan noudatettavissa poikkeuksellisessa tilanteessa. Kolariin joutuneeseen sähköautoon koskiessa on tärkeää tuntea auton rakenne ja tunnistaa, missä kohdin autoa voi piillä korkeajännitejärjestelmän riskejä. Myymme: henkilöautojen, maastureiden ja pakettiautojen takuu purkuosat. Uudet tarvikeosat tosi edullisesti! Nopea toimitus ympäri maan, matkahuolto, posti, VR! Myös asennuspalvelu! Ostamme kolarija epäkuntoiset autot käteisellä, noudetaan! EU-direktiivin mukainen romuautojen vastaanottoja esikäsittelylaitos. KOLARIAUTOISTA VARAOSAT LUOTETTAVASTI JA EDULLISESTI www.sapoma.fi Tuulilasintie 18, 00770 Helsinki P. (09) 389 6663, fax (09) 389 4418 www.lahdentakuupurkamo.fi Lintulantie 46, 15700 Lahti P. (03) 787 7311, fax (03) 787 7312 lahdentakuupurkamo@phnet.fi 2009 Osahakumme palvelee asiakkaitamme netissä 24 h/7 vrk. Tervetuloa edullisille kaupoille! Puh. 06-4146 051 aukioloaikoina, 0400-566177 (iltaisin) www.napoy.com markus.pesonen@napoy.com Peltija lasikorjaukset vastuullisesti Tuodessasi autosi Autoklinikalle lasitai kolarikorjaukseen, voit olla varma, että se korjataan ympäristöä kunnioittaen. Pyrimme aina mahdollisimman vihreään korjausprosessiin: tarpeettomia osia ei vaihdeta, turhaa työtä ei tehdä ja kaikki korjataan, mikä korjattavissa on. Kierrätämme kaikki toiminnastamme syntyvät jätteet ja kiinnitämme erityistä huomiota energiaja kemikaalivalintoihimme. Lue lisää www.autoklinikka.fi/vastuullisuus
9 Oppimisessa tuhannen taalan paikka Autopurkamoyrittäjä ja Autopurkamoliiton entinen puheenjohtaja Kari Laine myöntää, että liiton jäsenistössä tietämys sähköautoista on vielä hyvin puutteellista. Siksi hän on järjestänyt oman yrityksensä tiloissa kollegoilleen Diagnon Frans Malmarin luennon sähköautoista. –Purkamoilla on nyt uuden oppimiseen tuhannen taalan paikka, Laine sanoo. Autojen sähköistyminen haastaa autopurkamoita paitsi auton käyttövoimana, myös siksi, että autoihin tulee myös aina vain enenevässä määrin erilaisia sähköllä toimivia tunnistimia ja kameroita sekä ohjelmointia edellyttäviä komponentteja. –Purkutilanteessa sähkömoottorin lisäksi myös nämä komponentit pitää osata purkaa huoltotilaan. Purkamolle voi syntyä jopa korvausvelvollisuus, jos autokorjaamo tekee turhaa työtä sen takia, että autopurkamo ei ole ymmärtänyt, mitä toimenpiteitä se komponentti purkuvaiheessa tarvitsee. Laineella on keskivertoa purkamoyrittäjää vankempi kokemus täyssähköja hybridiautoista, Hänellä on Helsingin Tattarisuolla Etelä-Suomen ainoa Volvo-henkilöautoihin erikoistunut korjaamo ja purkamo. Toisaalta Laine muistuttaa, että sähköauto ei ole lopulta sen kummempi asia kuin aikoinaan automekaanikot varpailleen nostaneet mekaaniset polttoaineruiskut ja elektroniset sytytykset. –Nyt nekin ovat arkipäivää, vaikka silloin kauhisteltiin, ettei kukaan osaa korjata niitä. Sähköautoista tulee ihan samalla tavalla arkipäivää. Meidän pitää vain heittäytyä niiden maailmaan ja ymmärtää, mitä ollan tekemässä. Olen itse tuonut Autopurkamoliittoon kestävän kehityksen sitoumuksen. Näen sähköautot purkamoalalle enemmän mahdollisuutena kuin mörkönä, Laine sanoo. Sähköauton palo vaikea sammuttaa Eri pelastuslaitokset ovat varautuneet sähköautojen onnettomuusriskeihin alueittain eri tavalla. Helsingin pelastuslaitoksessa niihin perehdytään jo peruskoulutuksen aikana. Pelastuslaitoksille sähköautojen keskeisin haaste on sähköautojen litiumioniakuissa. Lisäksi esimerkiksi huonokuntoisista pistorasioista sähköautojen lataaminen voi aiheuttaa paloriskin. –Kuukausittain on onnettomuuksia ja kolareita, joissa pelastajat joutuvat tekemisiin sähköautojen kanssa. Toistaiseksi kuitenkin hyvin harvoin törmäämme tilanteeseen, että sähköauton akkutekniikka aiheuttaisi meille mitään toimenpiteitä, sanoo HelsinMyös varastointi korostuu Malmari uskoo, että purkamoalalla on nykyistä selkeästi enemmän tarvetta tiedolle sähköautojen rakenteista ja korkeajännitejärjestelmistä. – En epäile, että joissakin purkamoissa olisi hyvinkin asioista perillä olevaa porukkaa. Juteltuani alan toimijoiden kanssa olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että monella purkamolla ei ole tarvittavaa tietoa kun ei sitä tietoa ei ole tarpeeksi kaikissa korjaamoissakaan. Purkamoalalla riskin paikka on myös puretun sähköauton akun oikeanlainen säilyttäminen. – Ei ole todellakaan ihan sama, miten korkeajänniteakkuja säilytetään. Jossain hallin perällä lojuvasta akusta voi kiinnostua paloviranomainenkin. Akustoa eteenpäin myydessä on varmistuttava myös siitä, ettei siinä ole sisäisesti törmäyksessä aiheutuneita vaurioita. Jos autosta purettu korkeajänniteakku seisoo pitkään varastossa, se voi huonolla tuurilla mennä pilalle jos sen tilasta ei pidetä huolta. Se tietää myös purkamolle rahan menoa, Malmari sanoo. Olemme avanneet uuden autopurkamon Kouvolan Ummeljoelle, Matomäen teollisuusalueelle osoitteeseen Asentajankuja 2. Matomäen Autoromu Oy Asentajankuja 2 46810 Ummeljoki myynti@matomaki.fi | www.matomaki.fi Hinaukset ja romuautojen noudot Kouvolan Hinauspalvelu 0400140888 Kotkan Hinauspalvelu 0400140999 n.500 hja p-autoa purettuna P. 0500 651 973 ja 0400 515 090 ark.9-17 Autolasien ykkönen Ostamme autoja Meiltä purkuosat Lylykoskentie 27, JOENSUU 0400 229 800 info@karjalanpurkupojat.fi MA–PE 8.00–16.00, LA–SU suljettu www.karjalanpurkupojat.fi toolx.fi Haikanvuori 5 C 11 33960 Pirkkala 040 500 9933 myynti@toolx.fi Parhaat ja kustannustehokkaat välineen autopurkamoille. Kestävät autopurkamo työvälineet Lähes huoltovapaat laitteet, huoltona vain laitteiden puhdistus. Ei kuluvia osia Ruotsalaista huippu laatua Osoitteesta toolx.fi tuotteet ja purkamo luettelo Kysy kokonais edullinen tarjous laitteista ja työkaluista Toolx Oy Haikanvuori 5 C 11 33960 Pirkkala myynti@toolx.fi Puh: 0405009933 gin pelastuslaitoksen sähköautojen ja akkujen asiantuntija Joonatan Suosalo. Kolarin jälkeen autosta tulee olla helposti tunnistettavissa, millä käyttövoimalle se kulkee. Auton jännitteettömäksi tekemisestä tulee huolehtia, mikäli autoa joudutaan potilaan pelastamiseksi pilkkomaan. –Sähkötai hybridiauton tekeminen jännitteettömäksi vaikuttaa myös auton sähköiseen käsijarruun ja erilaisiin ohjausjärjestelmiin, sen jälkeen auton siirtäminen voi olla hyvin haastavaa. Kuitenkin on erittäin tärkeää tarkistaa välittömästi, onko sähköauton akku voinut vaurioitua kolarissa.
10 Autokierrätyksen digitaalinen palvelualusta mahdollinen jo ensi vuonna Suomen Autokierrätyksen hanke romuautojen kattavasta ja avoimesta digitaalisesta tietoalustasta saattaa ehtiä käyttöön jo vuoden 2024 alussa. A utokierrätys on vienyt Sitran eli Suomen Itsenäisyyden Rahaston osaksi rahoittamaa digitaalista palvelualustahanketta eteenpäin 1. helmikuuta 2023 lähtien. Sitran selvityksen mukaan liikenteestä poistuneet ja latojen taakse ruostumaan jäävät autot maksavat vuosittain menetettynä liikevaihtona mitattuna yli 100 miljoonaa euroa. Tulevaisuudessa autokierrätystä halutaan parantaa hyödyntämällä digitaalista dataa. Suomen Autokierrätys onkin selvittänyt, miten ”romurauta” saadaan datalla tehokkaammin kiertoon. Hanke kattavasta ja avoimesta tietoalustasta etenee vauhdilla ja saattaa olla käytössä jo ensi vuoden alussa. –Meillä Autokierrätyksessä on jo nyt sinänsä hyvät ja toimivat prosessit, joilla autot saadaan romutettua ja osat hyödynnetty tehokkaasti. Mutta jos sitä dataa näistä prosesseista esimerkiksi autopurkamot eivät saa irti, on hyvä miettiä, voisiko asian tehdä uudella tavalla ja paremmin, sanoo Autokierrätyksen toimitusjohtaja Juha Kenraali. Tarjonta kohtaa kysynnän Autokierrätyksen näkökulmasta suurin ongelma ovat virallisten reittien ulkopuolella liikennekäytöstä poistuvat, mutta Traficomin liikenneasioiden rekisteriin jäävät haamuautot ”haamuautoiksi”. Suomen Autopurkamoliitto taas näkee keskeisenä ongelmana myös sen, että liian paljon autoja menee suoraan Autokierrätyksen operaattorien murskattaviksi ohi purkamoiden. Autopurkamoliiton jäsenyritykset ovat myös Suomen Autokierrätyksen neljän kierrätysoperaattorin virallisia vastaanottopisteitä. Suomen Autokierrätyksellä on 290 romuautojen vastanottopaikkaa ympäri Suomen. Suomen Autokierrätyksen jäsenyrityksiä ovat puolestaan henkilö-, pakettija matkailuautojen maahantuojat sekä sähkökäyttöisiä autoja ja niiden ajovoima-akkuja maahantuovat yritykset. Osa purkamoalan toimijoista katsoo, että romuautojen toimittaminen suoraan murskattaviksi palvelee automaahantuojien uusien varaosien myyntiä ja huoltobisnestä. –Tämäkin on yksi niistä asioista, joita voidaan parantaa datan fiksulla hyödyntämisellä. Meillä on tähän asti ollut hyvin epämääräinen näkemys siitä, minkälaisia auton osia purkamot tarvitsevat. Avoimen digitaalisen palvelualustan myötä pystyimme tehokkaammin tarjoamaan autopurkamoille autoja, joiden varaosille he näkevät markkinoilla myös kysyntää. Tämä tietysti vaatii, että kaikki romutukseen tulevat autot kirjataan tarkasti malleittain ja merkeittäin sinne järjestelmään sitä mukaa, kun niitä tulee. Kenraali korostaa myös autokierrätyksen kehitteillä olevan tietoalustan markkinaehtoisuutta. Joillakin automerkeillä ajetaan huomattavasti keskivertoa pidempään ja silloin myös niiden kierOsa purkamoalan toimijoista katsoo, että romuautojen toimittaminen suoraan murskattaviksi palvelee automaahantuojien uusien varaosien myyntiä ja huoltobisnestä. – Tämäkin on yksi niistä asioista, joita voidaan parantaa kehitteillä olevan tietoalustan ja datan fiksulla hyödyntämisellä, sanoo Suomen Autokierrätyksen toimitusjohtaja Juha Kenraali. rätysvaraosille on kysyntää. 20-vuotiaskaan Mersu tai Volvo ei ole liikenteessä harvinainen näky. –Jos taas järjestelmään tulleen auton osille ei ole jatkokäyttöä, niin silloin se on myös järkevintä mahdollisimman nopeasti pistää eteenpäin kierrätyksen muihin vaiheisiin. Näin säästämme kaikkien aikaa ja resursseja. Siksi me tarvitsemme tätä dataa, että voimme puhua oikeista asioista. Kehitteillä olevaa tietoalustaa ei Kenraalin mukaan olla avaamassa tavalliselle kuluttajalle. –Heillä on jo käytettävissä riittävästi varaosien hakupalveluja netissä. Lähtökohtana on se, että meidän tietoalustamme data palvelisi kaikkia niitä kierrätysalan toimijoita, jotka kuuluvat Suomen Autokierrätyksen viralliseen vastaanottoverkostoon. Alustan avulle pyrimme siihen, ettei näitä autoja menisi muille kuin meidän virallisille toimijoille, kuten ei lain mukaankaan saisi mennä, Kenraali sanoo. Puoli miljoonaa haamuautoa Kenraali näkee suurempana ongelmana haamuautot kuin sen, että joskus suoraan murskaamoon saattaa päätyä myös auto, joka olisi mahdollisesti hyödynnettävissä purkuosina. Melkein 30 % vuosittain autokannasta poistuvista autoista ei päädy kierrätykseen virallisia kanavia pitkin. Ne jäävät lojumaan takapihoille tai jatkavat matkaa epävirallisia reittejä pitkin vaikkapa Afrikkaan. Nämä niin sanotut haamuautot aiheuttavat ympäristöhaittoja, ruokkivat harmaata taloutta ja kierrätettävien resurssien epäoptimaalista käyttöä. Näitä liikennekäytöstä poistettuja haamuautoja on Traficomin ajoneuvorekisterissä peräti 500 000–600 000. Eikä loppua näy: joka vuosi ajoneuvorekisterin perusteella Suomeen tulee 20 000 – 30 000 haamuautoa lisää. –Meillä ei ole mitään käsitystä, missä nämä rekisterissä edelleen oleva autot ovat ja ovatko ne ylipäätään olemassa. Suomen liikenneasioiden rekisterissä käyttökelpoista on vain tieto, siitä mitkä autot on liikennekäytössä. Kun rekisteriin jäävä auto on ilmoitettu poistettavaksi liikenteestä, voimme vain estimoida erilaisilla päätelmillä, onko se enää olemassa vai ei. Jos auto on vanha ja ollut poissa liikennekäytöstä yli kaksi vuotta, se todennäköisesti ei enää koskaan palaa takaisin liikennekäyttöön, Kenraali sanoo. Autokierrätyksen virallisten vastaanottopisteiden kautta romutukseen päätyi 75 000 autoa vuonna 2022, ennätysvuonna 2021 romutuspalkkion kannustamana murskattiin peräti 97 000 autoa. Kenraalin mukaan määrä voisi olla jopa 120 000-130 000 autoa vuodessa. –Siksi olisi tärkeää, että meillä olisi romutukseen tulevien autojen lisäksi jo etukäteen näkymä myös niihin autoihin, jotka sinne jossain vaiheessa ovat mahdollisesti tulossa. Ovatko ne sellaisia, joiden joista purettaville varaosille on markkinoilla myös kysyntää? Kenraali pitää mahdollisena, että Autokierrätyksen digitaalinen tietoalusta olisi käytössä ensi vuoden alkupuolelta. –Ilman muuta operaattorimme ja vastaanottopisteemme pääsevät kommentoimaan hanketta, mutta alustan rakentaminen tapahtuu Suomen Autokierrätyksen voimin. Siitä ei ole tulossa operaattoreiden tai purkamojen autovaraosien alusta, niitä heillä on olemassa jo valmiiksi. Tärkeintä on, että potentiaalisia autoja voidaan aina vain paremmin hyödyntää purkutoiminnan kautta. Jatkossa alustaa on tarkoitus kehittää edelleen tekoälyn avulla. –Pystymme parantamaan vastaanottopisteiden palvelua, kun jo tekoäly pystyy arvioimaan auton merkin, mallin ja iän perusteella sen kiinnostavuuden kierrätysosiksi purettuna.
11 HENKILÖJA PAKETTIAUTOT ALAVETELI Backfälts Bildemontering Ab Varsikuja 1, 68410 Alaveteli Korjaamo P. 06-864 8493 Purkaamo P. 040-733 2493 info@backfalt.fi www.backfalt.fi ALAVUS Autopurkaamo Harri Salo Alarannantie 480, 63300 Alavus puh. 0440 666 545 fax.06 512 3871 www.harrisalo.fi FORSSA Kymppitien Vaihto-Osa Ay Vastustie 136, 0100 Tammela P. 0500-438 510 www.kymppitienvaihto-osa.fi HELSINKI volvoks.fi Akkutie 19 00770 Helsinki P. 020 789 0760 www.volvoks.fi Sapoma Oy Tuulilasintie 18, 00770 Helsinki P. 09-389 6663 www.sapoma.fi Euro-Teli Oy Kytkintie 55, 00770 Helsinki P. 09-389 5200 www.euro-teli.fi HYVINKÄÄ abc Ale-Osa Oy Kerminkuja 2, 05880 Hyvinkää P. 019-436 852 Osatuonti Felke Oy Muottikatu 5, 05830 Hyvinkää P. 019-460 5400 www.felke.fi IMATRA Imatran Autopurkamo / Pasin korjaamo Varikkokuja 5, 55100 Imatra P. 050 5052 176 www.imatranautopurkamo.fi imatranautopurkamo@gmail.com ISOKYRÖ Lae-Invest Oy Laurilantie 7, 61500 Isokyrö P. 010 548 6666, 0400 763 065 www.toyotapurkuosat.fi juha.lae@laeinvest.fi JOENSUU Autopurkamo Karjalan Purku-Pojat Oy Lylykoskentie 27, 80130 Joensuu P. 0400 229 800 Ei tekstiviestejä info@karjalanpurkupojat.fi www.karjalanpurkupojat.fi JYVÄSKYLÄ Osatuonti Felke Oy Palokankaantie 13, 40320 Jyväskylä P. 014-282 313 www.felke.fi JÄMIJÄRVI VaraosaHinttu Oy Hintuntie 5, 38800 Jämijärvi P. 010 5010 525 osamyynti.hinttu@gmail.com www.varaosahinttu.fi JÄMSÄNKOSKI Jämsänkosken Autopurkaamo Ky Metsurintie 3, 42300 Jämsänkoski P. 014-744 585 www.autopurkaamo.websites.fi KAJAANI Kainuun Auto ja Varaosa Oy Tikkapurontie 4, 87250 Kajaani P. 08-622 307 www.mannelin.fi KALAJOKI HMT-Varaosa / Himangan Muovityö Oy Sepänmäentie 12, 68100 Himanka P. 050 5436 473 heimo@himanganmuovityo.fi www.himanganmuovityo.fi KANKAANPÄÄ Autopurkaamo Eloranta Oy Tampionkatu 4, 38700 Kankaanpää P. 040 640 2005 myynti@autopurkamoeloranta.fi www.autopurkamoeloranta.fi KANKAANPÄÄ Autokeskus Haapala Oy Vähänevantie 27, 38700 Kankaanpää P. 02-578 9747 info@haapala.fi www.haapala.fi KEMINMAA Keminmaan Autojussi Oy Mestarintie 4, 94450 Keminmaa P. 020 764 1115 www.autojussi.com KIUKAINEN Kiukaisten autopelti ja hinaus Turrontie 7, 27400 Kiukainen P. 02-864 5431, 0500 123 866 www.kiukaistenautopelti.fi KOKEMÄKI Peipohjan Autovaruste Ay Linjatie 2, 32800 Kokemäki P. 02-546 7260, 0400-718 500 www.autovaruste.com myynti@autovaruste.com KOTKA Kotkan Käyttöosa Oy Jylpyntie 16, 48230 Kotka P. 05-228 2225 kayttoosa@gmail.com www.kayttoosa.fi KOUVOLA Matomäen Autoromu Oy Asentajankuja 2, 46810 Ummeljoki P. 0500 651 973 P. 0400 515 090 www.matomaki.fi KUOPIO Tapanilan Auto Mestarinkatu 7, 70700 Kuopio P. 017-361 1123 www.tapanilanauto.fi LAHTI Ahtialan Autopurkamo Oy Mustapuronkatu 31, 15300 Lahti P. 03-756 5244 purkaamo@phnet.fi www.purkamo.net Lahden Takuupurkamo Oy Lintulantie 46, 15700 Lahti P. 03-787 7310 Fax. 03-787 7312 lahdentakuupurkamo@phnet.fi www.lahdentakuupurkamo.fi LEPPÄVIRTA Osamyynti AF Teollisuustalotie 2, 79100 Leppävirta P. 017-554 2972 www.osamyyntiaf.fi NASTOLA Nastolan Autopalvelu Tapsa Oy Tervatie 5, 15560 Nastola P. 03-762 3855 www.autopurkamo.net NOKIA Purkamo Lahtinen Oy Hirvenpolku 3, 37150 Nokia P. 010 666 9620 myynti@purkamolahtinen.com www.purkamolahtinen.com NÄRPIÖ Wikmans Autoservice Oy Ab Nixvägen 31, 64230 Närpiö as. P. 0400 569 427 wikman@tavi.fi www.wikmans.tawi.fi ORIMATTILA Japan Motors Mallusjoentie 809, 16450 Mallusjoki P. 09-271 5100 www.japanmoottorituonti.fi OULU Ruskon Auto ja Varaosa Ky Moreenintie 7, 90630 Oulu P. 08-531 8885 www.ruskonautojavaraosa.fi PANELIA Autopurkaamo M. Niemi Maakunnantie 9, 27430 Panelia P. 02-864 7264 myynti@purkaamo.net www.purkaamo.net PIETARSAARI Auto-Osa Kierrätys Erikssons Ay Åsbackantie 194, 68810 Ala-Ähtävä/Pietarsaari P. 06-789 8500 www.erikssons.fi PIHTIPUDAS Auto-Osix Oy Ruponkuja 2, 44800 Pihtipudas P. 040 484 9255 www.auto-osix.net PIRKKALA Autonosat R. Aaltonen Teollisuustie 25, 33960 Pirkkala P. 03-368 4000 myynti@autonosat.fi www.autonosat.fi PORI Autopalsta Oy Söörmarkuntie 40, 29570 Söörmarkku P. 02-677 0291, 02-677 0292 info@autopalsta.com www.autopalsta.com PYHÄJOKI Rannikon Auto ja Varaosa Oy Vihannintie 10, 86100 Pyhäjoki P. 08-434 333, 0400 189 018 myynti@rannikonautojavaraosa.fi www.rannikonautojavaraosa.fi PYHÄRANTA Valko, Helkkula Ky Kirikalliontie 8, 27320 Ihode P. 0400 596 423 myynti@valko.fi www.valko.fi RAISIO KL Auto-osacenter Sitomokuja 3, 21200 Raisio P. 02-438 1201, 0400 532 555 Fax 02 438 1056 myynti@klauto-osacenter.fi www.klauto-osacenter.fi ROVANIEMI Lapin Auto-osa Oy Nikkarinkuja 12, 96910 Rovaniemi P. 016-310 950, 040 537 6121 www.lapinauto-osa.com Roi-Osa Oy Lampelankatu 16, 96100 Rovaniemi P. 0207 969 505 www.roi-osa.fi SALO Auto Lehtinen Oy PL 20, 33561 Tampere Helsingintie 595, 25130 Muurla P. 02-721 7700 www.auto-lehtinen.fi SEINÄJOKI Nurmon Autopurkaamo Oy Nosturintie 2, 60550 Nurmo P. 06-414 6051 www.autopurkaamo.fi SYSMÄ Onkiniemen Autopurkamo Ilonojantie 49, 19230 Onkiniemi P. 03-718 6949 TAMPERE Hiasepojat Oy Lehtikatu 12, 33340 Tampere P. 03-343 4320 hiasepojat@netti.fi www.hiasepojat.fi Fusti Oy Hautalantie 16, 33560 Tampere P. 010 239 0200 www.fusti.fi Osamyynti Mattila Lehtikatu 10, 33340 Tampere P. 03-343 3837 www.osamyyntimattila.fi TURKU Oili Jalonen Oy Tekkalantie 6, 20460 Turku P. 0440 800 123 www.oilijalonen.fi ULVILA Ulvilan Autopurkaamo Oy Louhenkuja 3 28400 Ulvila P. 050 560 1080 YLIVIESKA Autopalvelu Parkkila Oy Ouluntie 34, 84100 Ylivieska P. 020-755 8622 autohuolto@parkkila.fi www.parkkila.fi HYÖTYAJONEUVOT (KA/PA): HELSINKI Euro-Teli Oy Kytkintie 55, 00770 Helsinki P. 09-389 5200 www.euro-teli.fi MUNSALA RM-Trucks Oy Norra Munsalavägen 164, 66950 Munsala P. 0424 11331 www.rmtrucks.com Suomen Autopurkamoliiton jäsenpurkamot www.autopurkamoliitto.fi Sal Ry matka Norjaan Liitollamme on ollut tapana tehdä syyskokousmatka ulkomaille. Usein tutustumiskohteena on paikallinen purkamo. Näin oli nytkin, kun meillä oli ilo vierailla autopurkamo Ostfold Bildemontering AS:ssä. Kyseessä oli norjalaisittain keskisuuri autokierrättäjä Drammenissa, jossa käsiteltiin melko paljon myös sähköautoja. S uomessa ollaan kovin jännittyneitä, mitä autoilun sähköistymiseen tulee. Paljon pohditaan myös kuka akun omistaa ja kuka on siitä vastuussa, koska se on kallis ja sisältää myös riskin sähköiskulle tai kolaroituna voi aiheuttaa jopa palovaaran. Visiitti vuonovaltion purkamossa rauhoitti mieltä. Akusta ei ihminen oikein edes voi saada sähköiskua, jos et erikseen kaiva kahta oikeaa oranssinväristä kaapelia autosta esiin ja tartu niihin molemmin käsin. Edes tämä ei useinkaan aiheuttaisi sähköiskua, koska auto on virraton aina kun irrottaa käynnistysakun ja täysin turvallinen, kun käännät valmistajan ohjeistaman napin oikeaan asentoon. Ulkoiseti rikkoontunut akku tai lämpenevä akku tulee säilyttää teräsrakenteisessa kontissa, joita on valmiina myytävänä eurooppalaisilla purkamotyökaluja myyvillä yrityksillä. Myös suljettava merikontti etäällä muista palokohteista on mahdollinen varasto rikkinäiselle akulle. Akun kierrätys Purkamolla on oikeus ja velvollisuus myydä ehjät ajovoima-akut liikenteessä oleviin autoihin, joissa akkua tarvitaan varaosaksi. Ajovoimaakuilla on oma tuottajayhteisö, joka huolehtii akusta, kun sen elinkaari on päättynyt. Akku on aika painava, joten hydraulinen pöytätaso, jonka voi laittaa auton alle, auton ollessa nosturilla näytti helpottavan purkutyötä. Autotehdas on velvoitettu antamaan merkkija mallikohtaiset ohjeet kaikille, jotka sähköautoa käsittelevät. Tieto tulisi olla myös IDIS-järjestelmässä. Tätä tehtaat eivät aina käytännössä toteuta. Eli mitään ihmeellistä asiassa ei purkamon kannalta ole. No ehkäpä se, ettei tarvitse olla enää huolissaan bensan syttymisestä sitä tankista poistettaessa. Sähköauto menettänyt seksikkyytensä? Lyhyt "gallup" itse purkamolla ja hotellin baaritiskillä kertoi, että sähköauto on Norjassa menettänyt seksikkyytensä. Useat norjalaiset sanoivat, että kun rahallinen tuki ja edut, kuten ilmainen pysäköinti ja linja-autokaistojen käyttö loppuu, niin norjalaiset alkavat taas ostamaan polttomoottoriautoja. Haastatteluotos oli kylläkin liian pieni ollakseen luotettava. Ongelmaksi koettiin myös sähköauton valmistuksen hiilijalanjälki, joka on todella iso ja akun käyttöikä niin lyhyt, että juuri kun käyttövoima on kompensoinut valmistuksen aiheuttaman lisähiilimäärän, pitää hankkia uusi akku. Ennen matkaamme Suomessa näytettiin tv-dokumentti Norjasta, jossa uudehkoja sähköautoja romutettiin, kun akun vaihto on niin kallis. Dokumentin mukaan automaahantuojat eivät olleet kovin pahoillaan, kun saivat myytyä uusia autoja tilalle. Onneksi Suomi tulee jäljessä autoilun sähköistymisessä, niin voimme ottaa oppia ja välttää nämä sudenkuopat. Köyhällä maallamme ei ole varaa tuhlata resursseja. Matkalla kävimme tervehtimässä myös norjalaista sisarjärjestöämme NBF:ää. Heitä edustivat toiminnanjohtaja Jan Mollberg sekä puheenjohtaja Siri Sveinsvoll. Veli-Matti Jalonen
12 Varaosakysely purkamo@volvoks.fi(muistarekisteritunnus) Toimipiste Akkutie19,00770Helsinki Puhelin 0207890760 Laatuluokiteltuhyötyosa onkestäväratkaisu ajoneuvojenkorjauksessa. www.volvoks.fi www.autopurkamoliitto.fi Volvoksonensimmäinen avainlipunsaanut autopurkamo. www.varaosahaku.fi Volvoks on nykyään monimerkkipurkamo, jonka erikoisalaa on Volvot. Olemmesitoutumaton,yksityinenyritys,emmekäosaVolvo-konsernia. Toimintammekeskittyyerikorjaamoidenpalvelemiseenjatoivommekin lähtökohtaisestisähköistäviestintää.Vastaanotammetilauksetmielellään KABASPARTSohjelmistonkauttataisähköpostillapurkamo@volvoks.fi. Toivommetilaukseenrek.nro:n,jottaidentifiointivoidaantehdämeillä. Toimintammeonkeskittynytuudehkojenkolari-javaurioajoneuvojen purkamiseen. Puramme ja laatuluokittelemme varaosat. Näinvarmistetaannopeattoimitukset,asianmukaisestipakattuna. = OIKEA-AIKAISESTI OIKEA VARAOSA KORJAAMOLLA = TULOSTA •Reilutakuu •Edullinen •Ekologinen www.volvoks.fi Käytetty hyötyosa Autovaraosan uusi aika. Käytetyt varaosat takuulla • Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. • Pidä kiinni euroistasi me pidämme kiinni asiakkaistamme. • Käytössäsi kahden purkamon suuret varastot henkilö-, pakettija maastoautoihin. • Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. VARAOSAT NETISTÄ 24 H/7 VRK KYSY TARJOUKSIA! P URKAMO U UTISET 2 JA LÖYTÄNEET OSANSA. TEE SAMOIN! MISTÄ APU? KATSO SINÄKIN ALAMME KÄYTETYIMMILTÄ NETTISIVUILTA OLET HETI AUTOPURKAMON VARAOSAMAAILMASSA MONET OVAT JO KÄYNEET Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.? Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.? JOS MEILLÄ EI OLE, HANKIMME. MITÄ MIETIT? HENKILÖAUTOT HENKILÖ-PAKETTI-MAASTURIT PALVELUKSESSA 24 H www.fusti.? www.auto-lehtinen.? PU_2_2015.indd 2 5.5.2015 12.24 Varastossamme yli 150 000 varaosaa Tattarisuo, Kytkintie 55, 00770 Helsinki Puh. (09) 389 5200 I info@euro-teli.? I www.euro-teli.? PURKUOSAT KUORMA-, PAKETTIJA HENKILÖAUTOIHIN Kuormaja pakettiautopurkamo Ostamme hyötyautoja käteisellä! Soita 0500 659 678 Varaosahaku.fi on yhdistänyt maan johtavien autonosakauppiaiden varastot samalle sivustolle. Meillä on myynnissä yli miljoona käytettyä ja laatuluokiteltua varaosaa. Jokaisesta tuotteesta on kuva, ja hinnat ovat selkeästi esillä. Varaosahausta ostaminen on turvallista ja helppoa. Tervetuloa Suomen suurimpaan varaosien nettikauppaan. Tunnemme varaosiemme alkuperän Varaosamme ovat laatuluokiteltuja Toimintamme on ympäristövastuullista www.varaosahaku.fi Uudet ja käytetyt osat Jämijärveltä www.autopurkaamot.com myynti@varaosahinttu.? P. 010 5010 525, Jämijärvi Romuajoneuvojen virallinen vastaanottopiste