xx x HELSINKI Nro 19 » 14.10. – 27.10.2021 Puh. 020 1180 810 www.ravintolaperho.fi Mechelininkatu 7 Tervetuloa herkuttelemaan. Uusi á la carte-lista OSTAMME KULTAA JA HOPEAA! Tilaa maksuton myyntipaketti: WWW.NETTIKULTA.FI Tule käymään NettiKullan ostopisteessä Lapinlahdenkatu 19! Arvioimme kultaja hopeaesineittesi arvon ILMAISEKSI! puh. 0449877049 HINTATAKUU PARAS HINTA Varasto, tuotanto, autopaikkatilat sekä henkilönostimien Vuokraus pääkaupunkiseudulla. www.tila1.fi puh. 0400 424 192. Aktiivinen Bond-tyttö Joanna Lumley s.3 Riistaherkkuja SINCE 1916 Ravintola Lehtovaara Mechelininkatu 39 00250 HELSINKI Avoinna Ma-Pe 11-23, La 15-23, Su 13-17 Varaukset Puhelin (09) 440 833 Sposti lehtovaara@lehtovaara.inet.fi HIRVENSALMI • vain 2 tuntia Helsingistä • rantaviivaa 1360 kilometriä. • hyvät etätyömahdollisuudet Tutustu: hirvensalmi.fi Tutustu: hirvensalmi.fi Hirvensalmi Mikkeli 35 km Lahti 115 km Helsinki 215 km
2 | PUOLI KAUPUNKIA Yhteystiedot Puoli Kaupunkia on riippumaton ilmaisjakelulehti. Lehti ilmestyy joka toinen torstai, force majeure -varauksin. Toimituksen vastuu virheellisistä tai julkaisematta jääneistä ilmoituksista rajoittuu enintään ilmoitushintaan. Huomautukset on tehtävä kahdeksan (8) päivän kuluessa lehden ilmestymisestä. Lehti ei ole velvollinen säilyttämään tai palauttamaan materiaalia ilman sopimusta. Puoli Kaupunkia OSOITE: Hämeentie 103 E, 00550 PUHELIN: 0400 408 199 INTERNET: www.puolikaupunkia.fi PÄÄTOIMITTAJA vt: Jukka Kuusanmäki Puh. 09-2600107 jukka.kuusanmaki@ letterbox.fi TAITTO: Petra Haukkala PAINOPAIKKA: BotniaPrint, Kokkola ILMOITUSHINNAT: Koko painoksen tekstissä 1,95 e/pmm, tekstin jälkeen 1,10 e/pmm. Hintoihin lisätään alv. +24 % ILMOITUSMYYNTI: Puh. 0400 408 199 ILMOITUSTRAFIIKKI: ilmoitukset@ puolikaupunkia.fi Viikon Kuva Ilmaston lämpeneminen on hoidettava kuin terrorismi. Kauko Vanajas Yksi ihmiskunnan suurimmista huolenaiheista on ymmärrettävästi ilmaston lämpeneminen. Olemme kaikki vastuussa maapallon tulevaisuudesta. Kukaan ei voi paeta vastuutaan. Emmehän me voi olla näin itsetuhoisia. Mutta, tämä jättimäinen ongelma on joka tapauksessa pudonnut suoraan syliimme. Jollei CFC-yhdisteitä olisi kielletty, ostonikerros olisi saattanut tuhoutua kokonaan vuosisadan loppuun mennessä. Otsonikadolla tarkoitetaan stratosfäärissä eli maan ilmakehän yläosassa sijaitsevan otsonikerroksen ohenemista. Otsoni on kolmesta happiatomista muodostunut molekyyli, joka absorboi eli imee itseensä tehokkaasti auringon lähettämää ultraviolettieli uv-säteilyä. Otsonikerroksen heikkeneminen kasvattaa maan pinnalle saapuvan UV-B-säteilyn määrää, mikä voi olla tuhoisaa alhaisempaan säteilymäärään sopeutuneille eliöille. Se voi aiheuttaa ihosyöpää ja muita vaurioita sekä vahingoittaa kasveja ja planktonia. Wikipedia Imemällä itseensä auringon ultraviolettisäteilyä suojaa otsoni näin maanpäällisiä olentoja säteilyn aiheuttamilta dna-vaurioilta. On arvioitu, että jos otsonikerrosta ei olisi lainkaan, elämä maan päällä ei nykymuodossaan olisi mahdollista. Kenties elämää olisi vain syvissä merissä ja järvissä. Kun valtava otsoniaukko havaittiin Etelämantereen yllä, tilanteen vakavuus tajuttiin nopeasti. Vuonna 1987 sovittiin otsonia tuhoavien yhdisteiden käytön kieltävä Montrealin sopimus, johon nykyään ovat sitoutuneet lähes kaikki valtiot. Nasan tutkijat ovat laskeneet, että jollei CFC-yhdisteitä olisi kielletty, ostonikerros olisi saattanut tuhoutua kokonaan vuosisadan loppuun mennessä. Ilmaston lämpeneminen on hoidettava kuin terrorismi. Kyllä, kysymys on vähintäinkin yhtä vakavasta ja jopa vakavammasta meitä kaikkia uhkaavasta todellisuuskuvasta. Ilmaston lämpeneminen johtuu ennen kaikkea fossiilisten polttoaineiden käytöstä ja maataloudesta, koska ne tuottavat paljon kasvihuonekaasuja, kuten hiilidioksiidia ja metaania. Kuivuuskaudet yleistyvät, hirmumyrskyt voimistuvat ja taudit leviävät, siinä vain muutama uhkakuva joiden torjumiseksi on jokaisen tehtävä jotakin. Pienetkin toimenpiteet auttavat. Yksinkertaisesti kierrättämällä jätteet entistä paremmin ja liikkumalla kävellen tai pyöräillen aina kun se on mahdollista. Ajamalla omalla autolla silloin kun se ei ole mahdollista käyttämällä julkista liikennettä. Myös turhien tavaroiden ostamisen voi unohtaa ja muovikassin sijaan voi käyttää omaa ostoskassia, ja tottakai ehkä parhaiten tiedostettu valojen sammuttaminen silloin kun niitä ei tarvita ovat niitä pienten mutta merkittävien askelten ottamisia joilla voi osallistua ilmastotalkoisiin. Oikeastaan talkoo-sana on väärä sillä talkoot ovat yleensä lyhytkestoisia, käyttäytymistä pitää muuttaa pysyvästi. Onneksi vastuulliset valtionjohtajat ovat ymmärtäneet globaalin uhan olemassaolon joka on tullut niin sanotusti iholle. Valitettavasti on myös suurtenkin valtioiden johdossa henkilöitä jotka ilmeisesti kokevat että vastuunkanto tästä kohtalonkysymyksestä ei kuulu heille. He pyrkivät jopa kaikin keinoin etsimään faktoja joilla voisivat osoittaa ilmaston lämpenemisen olevan hölynpölyä. Tuollaista asennoitumista on mahdotonta ymmärtää. Kantakaamme siis me ruohonjuuritason ihmiset päivittäin kortemme kekoon jotta myös jälkikasvumme saisi elää onnellisesti tällä mahtavalla pallollamme elämäntaipaleen joka hetkestä nauttien. Kauko Vanajas Ilmakuva Helsingin lentokentästä kesällä 1969. Uuden terminaalin edessä Aero Oy:n Convair Metropolitan ja Caravelle-koneita. Säännöllinen lentoliikenne siirtyi Malmin lentoasemalta Helsinki-Vantaalle 26. lokakuuta 1952. Uusi terminaali vihittiin käyttöön 7. syyskuuta 1969 ja Kuvaaja: SKY-FOTO Möller, Valokuvaaja 1969. Kuva: Helsingin kaupunginmuseo SEURAAVAT NUMEROT ILMESTYVÄT: Sisällys Elämää lännen linnakkeissa 6 John Steinbeckin Sag Harborin koti jossa syntyivät monet merkkiteokset 7 Suomalaisia tositarinoita eläinten älystä ja tunteista 5 Jaguar I-PACE suoritti Everestinghaasteen yhdellä latauksella 4 28.10 11.11 25.11 9.11 TIETOKONEHUOLTOA Windows päivitykset uusimpaan versioon säilyttäen tiedostot, vaihdamme hitaat levyt uusiin SSDlevyihin. Korjaamme saranat, näytöt, näppäimistöt, virtalähteet ym Palvelemme Suomeksi, på Svenska, in English Håt Data Huolto Oy Vaasankatu 15 00500 Hki hotdata@saunalahti.fi www.hatdata.net Siltasaarenkatu 12 C, 6.krs, 00530 Helsinki. www.tiltti.? Ahdistaako läheisesi rahapelaaminen? Tiltistä saat tietoa ja tukea tilanteeseesi! Tervetuloa Läheisten avoimiin oviin tänään klo 16-18
PUOLI KAUPUNKIA | 3 Brittihuumoria 1990-luvulta hänet muistetaan myös roolistaan Todella upeeta -sarjan viinaanmenevänä Patsyna. 75-vuotiaan Lumleyn nuorekkuus ihastuttaa katsojia ympäri maailman. Pieni Joanna Lumley syntyi Intian Kashmirissa brittien armeijassa palvelleeseen perheeseen vuonna 1946. Hänen varhaisimmat lapsuusmuistonsa ovat eksoottisista maisemista ja hänellä on vieläkin läheinen suhde Intiaan. 8-vuotiaana hänet lähetettiin sisäoppilaitokseen Englantiin. Lumley on kuvannut kokemusta melkein traumaattiseksi, mutta onneksi hän vähitellen tottui ja seuraava sisäoppilaitos, johon hän meni 11-vuotiaana, oli hänestä kuin taivas: ”Meitä oli Hastingsin merenrantakaupungin lähistöllä 70 tyttöä, joita nunnat kaitsivat, ja minä olin onnellinen kuin pieni simpukka (onnensa kukkuloilla). Pieni Joanna piti paljon myös lukemisesta. Matkasarjassaan Englannissa hän vieraili satukirjailija Beatrix Potterin kodissa. Esitellessään kotia katsojille kuulosti siltä kuin satukirjan hahmot Petteri Kaniini ja rouva Siiri Siipinen olivat hänelle kuin vanhoja ystäviä, niin tuttavallisesti hän satuhahmoista puhui. Vierailulla Walesiin Lumleyn kasvot sädehtivät, kun hän puhui Enid Blytonin suosituista Seikkailu -kirjoista ja Viisikoista, jotka tapahtuivat rannikkoseudulla. Aikuisuus oli Lumleylle vaikeampaa aikaa. Hän pyrki teatterikouluun, mutta epäonnistuttuaan pääsykokeissa päätyi mallintöihin. Lupaavasti alkaneet työt katkesivat kuitenkin raskaaksi tulemiseen: Joanna Lumley sai ainoan lapsensa Jamien 21-vuotiaana. Onneksi Joannan vanhemmat tukivat tytärtään; siihen aikaan täysyksinhuoltajia ei juurikaan ollut. Rahapula oli jatkuva ongelma. ”Siksi otan vieläkin vastaan kaikki työt mitä minulle tarjotaan. Rahan puute pelottaa minua”, Lumley on kertonut. Mallin työt jatkuivat ja pieni Jamie oli mukana kuvauksissa myös kameran edessä äitinsä kanssa. Näyttelijän ura alkoi samoihin aikoihin. Bond-tytön rooli elokuvassa Hänen Majesteettinsa Salaisessa palveluksessa on Lumleylle yhä tärkeä. ”Kerran Bond-tyttö, aina Bond-tyttö”, hänellä on tapana sanoa. Erilaisia rooleja eri televisiosarjoissa seurasi. Komedian pariin hän päätyi ollessaan naimisissa lyhyen aikaa televisiokäsikirjoittaja Jeremy Lloydin kanssa. Mm. Maanalainen armeija iskee jälleen -sarjan tuottajana sittemmin tunnettu tekijä palkkasi vaimonsa esim. suosittuun Are you being served -komediasarjaan, joka tapahtui tavaratalossa. Aina 1990-luvulle asti pelko taloudellisista ongelmista painoi Lumleyn mieltä. ”Silloin kun poikani syntyi, kuulin että siihen voi saada tukea yhteiskunnalta. Ilmeisesti yläluokkainen ääntämykseni antoi väärän vaikutelman, sillä minut ohjattiin ulos luukulta sanoen, että tuet eivät ole tarkoitettu kaltaisilleni.” Siitä lähtien Lumley kertoo selviytyneen omillaan: ”Jos ei ole rahaa muuhun kuin paahtoleipään ja marmeladiin, silloin syödään sitä ja yritetään löytää työtä.” Rahalliset ongelmat helpottivat 1990-luvulla, kun Lumleyn vanha ystävä Jennifer Saunders alkoi käyttää Lumleyta komediallisissa rooleissa sketsisarjoissa ja myöhemmin Todella Upeeta -sarjan Patsynä. ”Patsyn esittäminen oli hauskaa, sillä hän on täysin vastakohtani. Patsyn moraali on kyseenalainen ja hän kehtaa tehdä mitä vain. Minä taas olen käytännöllisesti katsoen pyhimys”, Lumley on kuvannut. Viime vuosina Lumley on hätkähdyttänyt Englannin terveysviranomaisia kertomalla huolettomasta suhtautumisestaan ruokaa. Hän ei syö koskaan aterioita, etenkään ei aamiaista eikä lounasta. Jos hän syö jotakin, niin vasta illalla. ”Minua alkaa väsyttää heti syötyäni enemmän. Siksi minun on pakko syödä sellaiseen aikaan, että voin mennä suoraan nukkumaan sen jälkeen.” Aterioiden asemesta Lumley syö esimerkiksi pähkinöitä pitkin päivää. Terveysviranomaiset huolestuivat Lumleyn kerrottua ruokavaliostaan julkisesti. He muistuttivat, että vaikka tyyli mahdollisesti sopii Lumleylle, pitkin päivää napostelu ei ole terveellistä ja johtaa helposti ahmimiseen. Lumley kuitenkin on riemuinnut: ”Minä en syö aterioita ja katsokaa, olen kevyt kuin kirppu. Ja ihan terve iästäni huolimatta. Se ei voi olla epäterveellistä.” Joanna Lumley on jatkanut aktiivista elämäänsä myös pandemian aikana. Kun matkat maailmalla olivat mahdottomia toteuttaa, Lumley lähti kierrokselle Englannissa itselleen läheisissä paikoissa. Hän on jatkanut myös aktiivista toimintaa hyväntekeväisyyskohteissa, joita hänellä on yli 60 alkaen intialaisista gurkha -joukoista, jotka palvelivat brittiarmeijassa ja ovat sittemmin olleet vaarassa jäädä ilman eläkettä kummassakin maassa. Lisäksi Lumley on puhunut mm. kierrättämisen puolesta ja on mukana Suuren Vallihaudan pelastamishankkeessa. Aktiivisuus on Lumleylla verissä: hän kannustaa kaikkia ihmisiä olemaan energisiä: ”Tämän kauhean pandemian jälkeenkin: älkää tulko kyyniseksi, vaan kootkaa voimanne ja tehkää jotakin!” Aktiivinen Bond-tyttö Joanna Lumley Joanna Lumley on tullut suomalaisille tutuksi monesta eri matkasarjastaan. ? Kuva: Katy Blackwood. ? Joanna Lumley ja Nick Clegg, entinen varapääministeri ? Kuvassa ovat Joanna Lumley and George Lazenby ja se on Hänen Majesteettinsa Salaisessa palveluksessa -elokuvasta vuodelta 1968. ANTIIKKILIIKE R. MUURI ISO ERÄ -50% AUKI 11–18 . 11–15 LÖNNROTINKATU 3, HELSINKI PUH. 040 5531378 WWW.ANTIIKKI.FI TERVETULOA! Joutsenet syksyllä Syysaamuna sumussa sateessa, suon suuren laidalla, oli joutsenia kuus. Kaulat suorana, ryhti uljaana vuoronperään torveaan toitotteli. Ehkä miettivät josko piankin pitäis vaihtaa taas kotimaa uus. Tekee talvi jo hiljalleen tuloaan, pian vaihdamme maisemaa. Sitten lentivät ilmassa kierroksen, meille hyvästit näin jättäen. Matkan tekoon ja kohti etelää. Jälleen keväällä palataan tavataan. OLAVI KYLLIÄINEN Viikon runo
I-PACEn älykäs regeneroiva jarrutus, joka on kehitetty Jaguar Racingtiimin opein Formula E-sarjasta – keräsi ajon aikana virtaa noin 93,3 kilometriksi. Maailmanluokan suorituskykyä: palkintoja voittaneen I-PACEn ratissa oli Iso-Britannian olympiaurheilija ja pyöräilyn maailmanmestari Elinor Barker. Everesting-haasteessa pyöräilijät keräävät vertikaalimetrejä Mount Everesting korkeuden verran. Haaste keräsi paljon suosiota pyöräilijöiden parissa viime vuonna. Valmiina matkaan: I-PACEn akusto ja matkustamo esilämmitettiin ennen haastetta mukavuuden ja kantaman optimoimiseksi. Huipulla ilman lämpötila oli alle 2°C. Jaguar I-PACEa eivät jyrkät nousut, mutkaiset tiet ja lähelle nollaa hipova lämpötila haitanneet kun se suoritti onnistuneesti Everesting-haasteen haasteen yhdellä latauksella Iso-Britannian korkeimmalla päällytetyllä tiellä Great Dun Fell-vuorella Cumbriassa. Ratin takana haasteessa oli olympiapyöräilijä ja pyöräilyn maailmanmestari Elinor Barker. Everesting-haasteen totetus on yksinkertainen mutta haastava: Kerää vertikaalimetrejä Mount Everesting verran – 8 848 metriä. Kyse on siis pystysuoraan mitatuista nousumetreistä. Haaste keräsi paljon suosiota korona-pandemian aikana pyöräilijöiden joukossa. Great Dun Fell, joka tunnetaan pyöräilijöiden joukossa nimellä ”Britain’s Mont Ventoux” referenssinä Tour de Francen haastavaa alppiosuuteen, on Iso-Britannian jyrkin päällystetty tie. Kaartuvat mutkat ja jopa 20% nousut määrittelevät tätä kapeaa asfalttinauhaa, joka kiipeää 547 vertikaalimetriä kiivetessään koko korkeuteensä 848m. Elinor Barker suoritti 16,2 kertaa 5,8kilometrin nousun ja kerrytti yhteensä noin 60% lisäenergiaa nousujen ja laskujen aikana. Haasteen aikana ajoa autolle kertyi 199,6 kilometriä, joista 12,9 kilometriä oli siirtymistä aloituspaikalle. Haasteen jälkeen I-PACEn akustossa oli vielä 31% virtaa jäljellä. Energiatehokkaan Everestinghaasteen suorittamisen tae on I-PACEn regeneroiva jarrutusjärjestelmä, joka on rakennettu käyttäen Jaguar Racingtimin oppeja Formula E-sarjasta. ”Regen” on tärkeä komponentti menestyksen rakentamiseen kilparadoilla. Formula E-auto I-TYPE 5 tuottaa keskimäärin noin 30% lisää energiaa regeneroinnin avulla yhdessä kilpailussa. Ilman tätä auto ei pääsisi maaliviivalle asti. Elinor Barker:” Seurasin kiinnostuneena kuin pyöräilijät suorittivat Everesting haasteita lock down-tilan aikana. Huolimatta ammattilaispyöräilytaustastasi, haaste on kestävyyden kannalta todella kova. Olin hyvin iloinen, että pääsin itse suorittamaan sen I-PACEn ratin takana. Kuin kuulin, että Jaguar Racing -tiimin kuljettajat joutuvat yleensä luomaan regeneroimalla 30% I-TYPE-autojensa virrasta Formula E-kisoissa, kilpailuluonteeni heräsi. Luonnollisesti halusin saavuttaa tuon luvun! Olen iloinen, että löin tuon luvun laudalta nauttiessani I-PACEn mukavuudesta, hilijaisesta voimasta sekä ajosta yhdellä polkimella.” Ajon aikana Ellinorin apuna oli Jaguar Racing – ja IPACE-tiimien insinöörejä, jotka tarkkailivat auton suoritusta. Jack Lambert, Jaguar Racingtiimin insinööri:” I-PACEen rakennettu kehittynyt regeneroiva jarrutusjärjestelmä on merkittyvä ominaisuus I-PACEn ajokokemuksen luomisessa. Formula E:n opit kilparadoilta takaavat, että I-PACEn asiakkaat nauttivat kantaman optimoinnin hedelmistä. Renegeroiva jarrutus tarjoaa myös jopa 0,4g:n jarrutusvoiman, joten Elinorin ei tarvinnut käyttää perinteisiä kitkaan perustuvia jarruja kuin 2 tai kolme kertaa jokaisen nousun aikana.” Haasteen valmisteluissa, Jaguar I-PACE esilämmitettiin Jaguarin Remote App-toiminnon avulla. Auton ollessa kiinni latauspisteessä, esilämmitys automaattisesti lämmittää tai viilentää akuston optimaaliseen lämpötilaan ja tasaa matkustamon lämpötilan haluttuun käyttäen latauspisteen energiaa. Käyttämällä latauspisteen energiaa esilämmitykseen auton kantama voidaan optimoida, erityisesti kylmällä säällä. Toinen ominaisuus, joka parantaa I-PACEn tehokkuutta on Smart Climate-toiminto, joka päättelee turvavöihin asennettujen tunnistimien avulla kuinka monta matkustajaa autossa on ja lämmittää tai viilentää vain tarvittavat osiot matkustamosta optimoiden näin mukavuuden ja energian kulutuksen. Jaguar I-PACE tarjoaa erinomaista suorituskykyä. Auto kiihtyy 0-100km/h 4,8 sekunnissa ja sen WLTPN:n mukainen kantama yhdellä latauksella on 470 kilometriä. Pitkien matkojen aikana latauspaikkojen löytäminen on tehty helpoksi, sillä I-PACEn Pivi Pro-navigaatiojärjestelmä näyttää lähellä sijaitsevat latauspisteet muutamalla ruudun kosketuksella. Jo 15 minuutissa 100kW DC-latauksesta auto lataa virtaa 127 kilometrin ajomatkaan ja 50kW DC-latauksessa 63 kilometriin (WLTP:n arvojen mukaan laskettu) Kirjat 4 | PUOLI KAUPUNKIA Jaguar I-PACE suoritti Everestinghaasteen yhdellä latauksella Täyssähköinen Jaguar I-PACE suoritti ”Everesting haasteen” kiiveten 8 848 metriä – Mount Everestin korkeus – yhdellä latauksella. Suorituskykyinen SUV suoritti 16,2 nousua Iso-Britannian korkeimmalla päällystetyllä tiellä – Great Dun Fellillä – keräten 547 vertikaalimetriä jokaisella nousulla PÖNTTÖPULINAT Nopea ja ystävällinen palvelu, tervetuloa! Autojen korjauksia ja määräaikaishuoltoja LAAKSTEN Oy Lönnrotinkatu 14 (sisäpiha) 00120 HKI • Puh. 09 6926994 / 040 7573725 Ilmastointihuollot ja sijaisautopalvelu Ydinkeskustassa Syyssonetti Vaikka olin 15 vuotta helsinkiläispankin hallintoneuvostossa ja luovutin vapaaehtoisesti paikkani koripallokaverilleni, silloiselle valtiosihteeri Martti Ahtisaarelle, kotitaloutemme raha-asiat ovat olleet kaupallisen koulutuksen saaneen vaimoni hoteissa. Päätin kuitenkin ryhdistäytyä. Kun olin saanut 80 euroa veronpalautusta, meni uljaaseen vinoseinäiseen pankkisaliin Helsingin Teollisuuskadulla muistaen, että pankki on myös sairaala. Lyhyen opastuksen jälkeen selvisi, että sairaala on muualla. Olin näet ajatellut, että tuolla ylimääräisellä rahalla voisi saada reseptin ja hoidon toista viikkoa kestäneeseen nuhaan. Kysyin kuitenkin ennen poistumistani, onko minusta mitään merkkejä tämän pankin historiassa. Kyllä oli. Olin saanut palkkioita valtakunnallisen pankin taidetoimikunnan jäsenyydestä. Tottavie. Muistin valinnoistamme aluepankkien näytelmäryhmien kilpailuissa. Toimikuntaa johti Kylli-täti ja lisäkseni siihen kuuluivat Riitta Nelimarkka ja Lasse Mårtenson. Muistan yhden voittajankin. Porin osuuspankki säikäytti näytelmässään salintäyteisen yleisön istumalla lopuksi muka vahingossa pankin hankkiman ylpeyden aiheen, miljoonia maksaneen Stradivarius-viulun päälle ja säpäleiksi. * * * Vaihdoin osoitetta keskemmälle kaupunkia. Tapasin Ateneumin edustalla pari kaveria ja nautimme kaakaot entisessä Makkaratalossa. Kun palasin autolleni, siinä oli 80 euron parkkisakko. Ongelmani oli ratkaistu. * * * Kun pääkaupungissa käyntini ovat olleet satunnaisia ja vähäisiä, päätimme yhä jatkaa vapaaehtoista karanteenia Pälkäneveden rannalla. Sinne palattuani tapasin Onkkaalan eli Pälkäneen keskustaajamassa, Seppo Hovin. Kehuin hänen ja Lasse Lehtisen poliittis-musikaalisen historian luontevaa ja hauskaa juoksutusta. Hän ei ollut huolissaan omasta tilastaan koronaepidemian aikana, mutta kahden musiikkia päätoimisesti harjoittavan poikansa keikkojen loppumisesta kyllä. Palasin rannalle, jossa toistasataa rapua odotti lauantaista teräksisessä sumpussa viimeistä elonkorjuujuhlaa. Yllätys oli kuitenkin se, että ravut odottelivatkin vapaudessa. Sammion muovinen kansi oli irronnut. Kutsuja ei kuitenkaan tarvinnut peruuttaa, sillä Jussi Hyöki, kuntavaalien äänimagneetin ja Aitoon VPK:n puheenjohtajan Erkin isä, tuli apuun. Erkin isoisän isä August istui ensimmäisillä valtiopäivillä ja kunnanvaltuustossa ketju on ollut katkeamaton horjuen Kokoomuksen ja Keskustan välillä. * * * Pankkiasiani saavat jäädä luotettaviin käsiin. Muutenkin olen pudonnut kelkasta. Olen yrittänyt selvittää, miten pitäisi käyttäytyä kognitiivisesti ja miksi ihmisten pitää keskittyä instagramiinsa. Tietokoneessa näitä selvitetään, mutta cum laude-aivoni eivät ymmärtämiseen riitä. * * * Olen ollut päätoiminen olympiakisojen katsoja ja menivät siinä sivussa myös Tampereen Kalevan kisat ja Tukholman Finnkampen. Myös lentopalloilun jännitysnäytelmät EM-kisoissa ansaitsevat tunnustuksen. Suomella on jo nyt maailmanluokan joukkue; pian myös naisilla. Tampereen Pyrinnön koripallojoukkueella voitimme ainakin kerran Hämeen piirin lentopallomestaruuden, mutta ei ihme, sillä lajeilla oli sotien jälkeen yhteinen liitto. Siitä paras muisto on se, että kun vierailimme Puolassa Tampereen kaupunkijoukkueella, kaikissa koripallo-otteluissa joukkueemme nimi oli Suomen Koripalloja lentopalloliotto. Siis liotto. Hävisimme kaikki kolme ottelua, ihme ja kumma, vaikka olin joukkueen valmentaja. MARTTI HUHTAMÄKI M.H.HUHTAMAKI@GMAIL.COM Huhtamäki KATSASTUSHUOLLOT • PAKOKAASUMITTAUKSET • KÄYNTIVIAT Takkatie 11, PITÄJÄNMÄKI Puh. 09-3405497, 0400-699937 ? esa.harklin@elisanet.fi JARRUJEN KUNNOSTUS • ALUSTAT • LATURIT • STARTTIMOOTTORIT AUTOPALVELU HARKLIN OY Huoltaa ja korjaa autosi joustavasti ja ammattitaidolla. Yrityksemme sijaitsee hyvien liikenneyhteyksien ulottuvilla, Helsingin Pitäjänmäella aseman vieressä. 25 VUOTTA HUOLENPITOA AUTOSTASI
Aiemmin julkaisemattomiin arkistotarinoihin ja lemmikkitarinoita koskeviin kyselyihin perustuva kirja kertoo suomalaisten eläinten erikoisista teoista ja ominaisuuksista sekä eläinten suhteesta ihmiseen. Suuri osa kirjasta on omistettu koirille, kissoille, hevosille, lehmille ja muille kotieläimille, noille ihmisen ikiaikaisille kumppaneille. Niiden kiintymys isäntäväkeen, uskollisuus, uhrautuvaisuus, oppivaisuus ja viisaus, ovat antaneet aihetta lukemattomille koskettaville tarinoille. Kirjan vaikuttavaa antia ovat esimerkiksi sodassa olleiden ja sieltä palanneiden hevosten uskomattomat tarinat. Myös villieläimet ja linnut osaavat yllättää toimillaan. Niistäkin on kirjattu erilaisia tarinoita, joista parhaat on nyt koottu tähän kirjaan. Eero Ojanen on Parolassa asuva filosofi ja kirjailija, joka on julkaissut kymmeniä kirjoja, artikkeleita ja teossarjoja. Viimeaikaisissa kirjoissaan Suomen myyttiset linnut, Suuri suomalainen kummituskirja, Suomalaiset taruolennot ja Kalevalan taruolennot hän on PUOLI KAUPUNKIA | 5 Ristikko Osallistu arvontaan Vapaa-aika – Se oli tossa alkusuvesta seittemänkymmentäkuus, kun kanssa oli niin lämpöstä, että mun tartti sillonkin heittää poies päällimmäiset villakalsarini. Römpän ukon elämänfilosofiaan kuului vanhastaan se, että ihmisen ei pidä koskaan turhan päiten palella! Karin piirroshahmoista hän taisikin olla ikäänsä nähden kaikkein tervein ja elämänmyönteisin mies… Römpän ukko oli sama mies, joka kirjoitteli pitkiä ja tilityksenomaisia kirjeitä ”tohtorille” eli jollekin lääketieteen spesialistille milloin mistäkin syystä. Tärkeintä näissä kirjeissä ei oikeastaan ollut avun saaminen, vaan oman mielen ja ajatusten jäsentäminen. Voisivatko muuten villahousut tuoda hellepäivänä tietynlaista ilmavuutta ja pitää jopa tukahduttavaa auringonpaistetta hieman loitolla? Ainakaan melanoomasta ei liene haittaa näissä tamineissa… Kari: Huh hellettä! TEKSTI PEKKA TUOMIKOSKI • 5.6. 1982 KUVA KARI SUOMALAISEN PERIKUNTA Palauta kuva ristikosta nimesi ja yhteystietojesi kera 25.10.2021 mennessä sähköpostilla osoitteeseen: ristikko@letterbox.fi Ristikon lähettäneet osallistuvat arvontaan. Puoli Kaupunkia lahjoittaa pienen yllätyspalkinnion. Postitamme palkinnon voittajalle. Viime kuukauden ristikkokisan voittaja: Ilpo Poutanen, Helsinki Suomalaisia tositarinoita eläinten älystä ja tunteista Eero Ojanen SANKARIKOIRIA JA SOTAHEVOSIA Suomalaisia tositarinoita eläimistä Lemmikit Vänrikkisetäni Pentin paluuton ja luutnantti Kahlan lyömätön jatkosodan lento” U. Jutta Mannermaa-Rishi ”Vilkaisen olohuoneen seinälle ripustettuun, Pentti-setäni v. 1938 tekemään maalaukseen perheen viehättävästä Terijoen kotitalosta. Se kielii vielä seesteisestä ja idyllisestä ajasta Karjalankannaksella ennen sotaaikaa.” ..... ...”Sitten hän (Kahla) sai idean yrittää tähystämöstä ulkokautta kuomun katon yli ylettyen näin vetämään kuomun pois tieltä, sen jälkeen ujuttautua lähemmäksi ohjaamoa, kiivetä vihdoin sinne ja lentää lähemmäksi kotimaata ennen pelastautumista. Kun Kahla oli kiipeämässä Fokkerin suojakatoksen yli, hänen laskuvarjonsa avautui potkurin viiman takia. Onneksi laskuvarjo oli takertunut tähystämön reunaan, eikä voinut siten vetää Kahlaa mukanaan. Siitä huolimatta se oli koko ajan lähteä nousuun uhaten viedä tähystäjän mukanaan. Kahla yritti poistaa laskuvarjon valjaskoukut, mutta ne olivat liian tiukalla, jotta niitä olisi voinut irrottaa ilmavirran takia. Samalla kun hän yritti leikata niitä tylsä puukko yhdessä kädessä, Kahlan täytyi aina vähän väliä kurottautua ohjaamoon toisella kädellä pystyen juuri ja juuri saavuttamaan ohjaussauvan ja työntämään sitä. Kun Kahlan laskuvarjo uhkasi purkautua, hän päätti vihdoinkin luopua sen käytöstä ja päästä eroon valjaista. Vihonviimein hän onnistui leikkaamaan poikki puukollaan laskuvarjon valjaat ja lopulta Kahla onnistui kiipeämään ahtaaseen ohjaamoon. Hän lienee ymmärtänyt setäni kuolleen siinä vaihessa, kun tämä ei enää vastannut ja päänsä retkahti sivulle. Tähystäjä istui kuolleen pilottinsa syliin ja irrotti tämän otteen ohjaussauvasta. Kahla todensi koneen sen hetkisen paikan ja suuntasi takaisin länteen. Hän palasi takaisin istuen edelleen kuolleen setäni sylissä laskeutuen klo 13.30 Hirvaksen kotikentälle. Hänen laskeutumisensa tosin ei ollut aivan onnistunut, sillä täydessä ohjaamossa ei ollut tarpeeksi tilaa vetää ohjaussauvasta ja nostaa nokkaa loppuloivennusta varten. Frans Kallen siiven kärki kosketti maata, mikä heitti laskussa koneen ympäri sen rymähtäessä kiitoradalle välttäen ympäröivää hetteikköä.” Oikaisu artikkeliin Puoli kaupunkia -lehdessä Nro 21 – 12.11.2020, s. 3
1 litra sieniä. Hyvin pestyjä kantarelleja. Mieluiten pieniä tai isot pilkottuna. Tee liemi, jossa 1 litra vettä, 1 ½ dl etikkaa (tavallista tai omenaviinietikkaa), 1½ dl sokeria, 2 rkl merisuolaa. Muutama laakerinlehti, muutama kokonainen mustapippuri, pieni sipuli pilkottuna ja ruokalusikallinen ruokaöljyä. Kiehautetaan liemi ja lisätään sienet kuumaan liemeen ja annetaan jäähtyä huoneen lämmössä. Jääkaappiin ja vetäytymään. Säilyy viikon parijollei syö. Erinomaisia iltasella ruisleivän ja voin päällä. Monesta heistä on tullut ystäviäni. Mikä etuoikeus. Höyrylaiva Ukkopekan alkuvuosien housemuusikkona toimi silloin nuori ja lupaava soittajan alku, Antti Sarpila. Hänestähän sukeutui sitten kansainvälisesti arvostettu swing-muusikko. Monesti höyrylaivasalongissa ja Airiston Loistokarin kallioilla taiteili yhtye nimeltään Isä, poika ja pyhä swengi. Isä ja poika Sarpila. Oi niitä aikoja. Toinen toistaan mukavampia kavereita. Heidän keskinäinen jutustelunsa oli sisäistä huumoria täynnä. Kun poika kehaisi soittavansa koska tahansa isänsä suohon, totesi isä, että miksei sitten soita. Herrankukkarossa oli viime viikolla erään ammattijärjestön kokousja innovaatiopäivä. Kuulin joukosta tutun naurun. Ei ole totta. Aivan kuin isä Kari Sarpila olisi nauranut. Selvisihän se. Kyseessä oli Karin veljenpoika. Jutustelimme yhteisestä ystävästämme ja me nauroimme niin. Yksi juttu ylitse muiden: ”Joku oli kysynyt Karilta, että onko korona tuonut ongelmia? No ei todellakaan. Mahdollisen ongelman päänsärky on myöhemmin perikunnalla.” 6 | PUOLI KAUPUNKIA Villin lännen tarinoita TEKSTI KAUKO VANAJAS kääntänyt kirjasta STORY OF THE GREAT AMERICAN WEST. Perjantairesepti TEKSTI PENTTI-OSKARI KANGAS KIIREAPULAINEN herrankukkaro.fi He olivat kuitenkin seikkailunhaluisia, riuskoja ja tarmokkaita. Yksi heistä ei voinut puhua: intiaanit olivat halkaisseet hänen kielensä. Toinen näki ramman miehensä, joka ei voinut juosta pakoon menehtyen tomahawkin terän iskun voimasta aitauksen taakse. Jokainen heistä pelkäsi tilannetta jossa hevonen ilman ratsastajaa saapui verisin satuloin kenen mies oli mennyt tällä kertaa? Yksi rohkeimmista naisista oli väsymätön ja itseluottamusta uhkuva Ann Lindsay. Hän oli varsinainen kotitalousihme keksintöineen, joka lopulta jäi leskeksi kolme kertaa. Hänen ratsastaessaan ensimmäistä kertaa Kentuckyyn oli hevosen selässä myös rukki, jolla hän pian alkoi kehrätä buffalon villaa. Kun linnaketta perustettiin ja puita kaadettiin raivatessa peltotilaa pellavaja maissiviljelyksille, havaitsi Ann että nokkosten kuitu oli kelvollinen korvike pellavalangalle, ja sitä voitiin yhtälailla kehrätä. Hän ja muut naiset myös kutoivat villasukkia, valmistivat alusvaatteita kuusipeuran nahasta sekä mokkasiineja talveksi pukinnahasta. Kesäisin kulkivat uudisasukkaat avojaloin. Naiset myös valoivat savesta astioita lähialueen savesta. He valmistivat juustoa, teetä linderapensaiden nupuista ja valoivat kynttilöitä buffalon rasvasta tai karhunihrasta. Kynttilän sydämet kehrättiin rikkaruohoista. Elämää lännen linnakkeissa Elämä Fort Harrodin linnakkeessa oli äärimmäisen vaikeaa erityisesti naisille, joista useimmat olivat tottuneet mukavuuksiin itärannikolla asuessaan. Olen silläkin lailla onnellinen mies, että olen saanut tutustua viihde-elämän legendoihin kuudella vuosikymmenellä. MARINOIDUT KANTARELLIT ISÄ SARPILAN HUUMORIA ? Elämä keskittyy takan ympärille. Tavarat hyllyllä vasemmalta oikealle. 1. Kuivattuja omenoita, päärynöitä, pippuria ja ginsenginjuurta. 2. Silitysrauta. 3.Tinalautasia ja kolpakko kotikonnuilta idästä. 4. Suolakalebassi. 5. Makkaramylly. 6. Vohvelirauta. Pöydällä olevat esineet : 7. Kolmepiikkinen puinen haarukka 8. Puuvati 9. Kiulu 10. Rikkaruohosta kehrättyjä kynttilänsydämiä.
PUOLI KAUPUNKIA | 7 PUOLI KAUPUNKIA | 7 Talo oli, kuten Steinbeck sitä itse kuvaili hänen ”Edeninsä” vuodesta 1955 hänen kuolemaansa vuonna 1968 saakka. Steinbeck oli yksi Yhdysvaltojen merkittävimmistä kirjailijoista joka sai sekä Nobelin että Pulitzerin palkinnot. Hänen klassikkoromaanejaan ovat Hiiriä ja ihmisiä, jonka alkuperäisen käsikirjoituksen hänen koiransa pureskeli sekä Vihan hedelmät ja Eedenistä itään. John asui varhaiset vuotensa Etelä-Kaliforniassa jossa hän teki sekalaisia töitä mm. maataloudessa, yleismiehenä ja matkaoppaana ennen menestystään kirjailijana 1930-luvun alkupuolella. Hänen parhaisiin teoksiinsa hän sai inspiraation Kalifornian ihmisistä ja matkoistaan halki Yhdysvaltojen. Vaikka Kalifornia oli hänen kotiseutunsa jossa tänä päivänä on National Steinbeck Center Museum ja jossa hänen nuoruutensa koti Salinasissa on entisöity ja joka on avoinna yleisölle muutti Steinbeck New Yorkiin vuonna 1941 alkaen sittemmin asua sekä New Yorkissa että Sag Harborin kodissa. Vuonna 1955 ostettu merenrantatalo Sag Harborissa oli aluksi loma ja viikonloppujen viettopaikka jota hän kutsui ”pieneksi kalastuspaikakseen” jossa hän lopulta vietti suurimman osan loppuelämästään. Vajaan hehtaarin tontilla sijaitsevan kodin josta aukeavat näköalat Morrisin ja Upper Sagin lahdille yhteyteen John rakennutti kirjoitusmökin jossa hän saattoi kirjoittaa ilman keskeytyksiä ja jonka ikkunoista hän välillä lepuutti silmiään mainittujen lahtien maisemissa. Mökki seisoo yhä paikoillaan ja se on pystytty entisöimään suunnilleen alkuperäiseen asuunsa. Kirjoitusmökistä alkoi myös 16.000 kilometrin matka teitä pitkin nk. road trip josta saatujen kokemusten kautta syntyi romaani Travels with Charley. Steinbeck oli äärettömän kiinnostunut Sag Harborista, ja hän oli käynnistämässä sinne vuotuista valaanpyyntifestivaalia ja Beebe Windmill maamerkin rakentamista jossa nykyään pitää majaa Sag Harborin kauppakamari. Vuonna 2019 nimettiin yksi puisto John Steinbeckin nimellä. Steinbeckin rakastama mökki sijaitsee 200 metrin etäisyydellä rannasta upean nurmen ympäröimänä jolle ovat nousseet varjoa tarjoavat puut ja alueella on myös uima-allas jonka Steinbeck nimesi ”sementtilammeksi” sekä vierastalo ja yksi hänen lempipaikoistaan, 18-metrinen laituri jolta hän nauttien kalasteli. Päätalossa on kaksi makuuhuonetta, kaksi kylpyhuonetta ja suuri kivinen takka olohuoneessa. Olohuoneessa on katedraalimallinen katto jota koristavat kattopalkit. Steinbeck rakennutti talon ullakolle olohuoneen yläpuolelle kirjaston. Huoneissa on isot ikkunat ja ranskalaiset ovet jotka sallivat auringonvalon tulvia yltäkylläisesti sisään. Seuraava omistaja voi lueskella kirjoitusmökissä Steinbeckin romaaneja ja antaa mielikuvituksen lentää. Sag Harbor ja sitä ympäröivä Hamptonin alue on vetänyt puoleensa kuuluisuuksia kuin magneetti. Richard Gere, Jimmy Buffett, Howard Stern ja Paul Simon ovat muutamia Hamptonin alueen asukkaita. Lisää luksuskohteita välittää TopTenRealEstateDeals John Steinbeckin Sag Harborin koti jossa syntyivät monet merkkiteokset Amerikan arvoasunnot Ensimmäisen kerran 60 vuoteen on Sag Harborin kahdeksankulmainen merenrantatalo jonne John Steinbeck vetäytyi kirjoittamaan mm. teoksensa The Winter of Our Discontent ja Travels With Charley laitettu myyntiin hintaan 16.75 miljoonaa dollaria. Liikeja palveluhakemisto Avominnellä hoitoa myös Costa del Solissa AVOMINNE KLINIKAT www.avominne.? HOITOA PÄIHDEJA PELIRIIPPUVUUTEEN SEKÄ LÄHEISILLE (Avohoito iltaisin) HELSINKI RIIHIMÄKI LAHTI TAMPERE KOKKOLA OULU COSTA DEL SOL Tämä ilmoitustila kolmessa 28.10, 11.11 ja 25.11 ilmestyvissä numeroissa hintaan lev. 82mm x kork. 50mm 3 x 99,00€ + alv. 24% hintaan 3 x 49,50€ + alv. 24% Varaus: kauko.vanajas@puolikaupunkia.fi -50% MYYMME MYÖS HAUTAKIVIÄ ? Kuvat: Richard Taverna for Sotheby’s International Realty Digitulostus Digipainatus Kopiointi Suunnittelu Jakelu Täyden palvelun digipaino Pyydä tarjous! paino@letterbox.? Puh. 09-2600107
VAIHDA AUTOSI AKKU AJOISSA Ennakoi pakkasaamut AKUNVAIHTO ILMAN AJANVARAUSTA! AKUT KAIKKIIN KÄYTTÖKOHTEISIIN • ILMAINEN AKKUJEN TESTAUS ASENNUSPALVELU • ROMUAKKUJEN VASTAANOTTO AKKUPOJAT HELSINKI Mekaanikonkatu 21, Herttoniemi, 00880 Helsinki Puh. 09 765 733 ma-pe 8.00-16.00 AKKUPOJAT ESPOO Sillankorva 15, Motorcenter Espoonlahti, 02300 Espoo Puh. 09 8567 6890 ma-pe 8.00-16.00 Brittitoimittaja Catherine Beltonin teos Putinin sisäpiirissä – Kuinka KGB valtasi Venäjän ja kääntyi länttä vastaan on kirja, jota Aleksei Navalnyi käytti paljastaessaan Putinin henkilöverkostoa. Britanniassa venäläistaustaiset liikemiehet ovat syyttäneet kirjailijaa ja kustantajaa HarperCollinsia kirjan paljastuksista. Belton on kirjoittanut suomennokseen erillisen johdannon nimenomaan suomalaisia lukijoita varten. Yhdysvaltojen vaalien häirintä. Ääriliikehdinnän tukemista Euroopassa. Sota Ukrainassa. Viime vuosina Vladimir Putinin Venäjä on kampanjoinut lisätäkseen vaikutusvaltaansa ja heikentääkseen länsimaisia instituutioita. Miten tämä kaikki tapahtui, ja kuka tämän kaiken orkestroi? Tutkiva journalisti ja Moskovan kirjeenvaihtaja Catherine Belton kertoo, miten Vladimir Putin ja hänen lähipiirissään oleva KGB-miesten ryhmä kaappasi vallan Venäjällä. Tuloksena on paljastava kuvaus KGB:n paluusta – tarina, joka alkaa Neuvostoliiton romahduksesta, jolloin liikemiesverkostot pystyivät kahmimaan jättiomaisuuksia valtion yrityksistä omille tileilleen länsimaihin. Putin sisäpiireineen vahvisti Venäjän mahdin ottamalla talouskontrollin itselleen, tukahduttamalla epäsuosioon joutuneiden äänet ja käynnistämällä salaisen vaikutustoiminnan ulkomailla. Putinin sisäpiiri ei pyrkinyt kasvattamaan Venäjän voimaa rakentamalla kilpailukykyistä taloutta vaan päätti palata neuvostoajan KGB:n pelikirjaan. Beltonin teos osoittaa, miten toiveet uudesta Venäjästä valuivat tyhjiin ja millaisia vakavia seurauksia sillä on ollut venäläisille ja ennen kaikkea koko maailmalle. “Epäilemättä tärkeimpiä nykyistä Venäjää koskevista analyyseistä. Beltonin erittäin yksityiskohtainen ja analyyttinen kerronta ei jätä sijaa jossittelulle.” – Katri Pynnöniemi, apulaisprofessori, Helsingin yliopisto ja Maanpuolustuskorkeakoulu “Kirja on selvästi Venäjää pitkään seuranneen Catherine Beltonin magnum opus: teos, johon hän on koonnut kaiken Putinista ja Venäjästä tietämänsä. Sitä onkin todella paljon.” – Hannu Himanen, tietokirjailija, suurlähettiläs emeritus Lontoossa asuva Catherine Belton on Reutersin tutkiva journalisti. Hän työskenteli vuosina 2007–2013 Financial Timesin Moskovan kirjeenvaihtajana. Belton on aiemmin kirjoittanut Venäjästä mm. Business Week -lehteen. Putinin sisäpiirissä Putinin sisäpiirissä on kohuttu analyysi nykyVenäjästä. 8 | PUOLI KAUPUNKIA Kirjat Vanha Kaarelantie 31, 01610 Vantaa. p. 010 851 8310, arkisin 9-18, lauantaisin 10-16 www.toyotakaivoksela.? TOYOTA TSUSHO NORDIC OY TOYOTA KAIVOKSELA TALVIRENKAAT KEVYTMETALLIVANTEIN RAJATTUUN ERÄÄN COROLLA-MALLEJA Valitessasi Corolla Touring Sports Hybrid Active Edition-mallin ja talvirenkaat kevytmetallivantein. KOKONAISETUSI YLI 1 700 € 590 € COROLLA Touring Sports 1.8 Hybrid Active Edition kokonaishinta 30 335,01 €** (sis. toim.kulut 600 €), WLTP CO -päästöt 103 g/km, WLTP EU-yhd.kulutus 4,6 l/100 km. COROLLA Touring Sports 2.0 Hybrid Active Edition kokonaishinta 33 358,30 €** (sis. toim.kulut 600 €), WLTP CO -päästöt 112 g/km, WLTP EU-yhd.kulutus 4,9 l/100 km. Corolla Hybrid -malliston CO päästöt 101-121 g/km ja yhdistetty kulutus 4,5-5,3 l/100 km. TAKUU 3 vuotta/100 000 km, korin puhkiruostumattomuustakuu 12 vuotta, hybridijärjestelmän takuu 5 vuotta/100 000 km. Toyota Hybridiakkuturva 10 vuotta/350 000 km. *Tietolähde: Henkilöautojen ensirekisteröinnit 1-8/2021, Netwheels Oy, Mittaristo & Liikenneja viestintävirasto Tra com, liikenneasioiden rekisteri. **Kampanjahinta, voimassa toistaiseksi. Ei uusia tehdastilauksia. Talvirengastarjous koskee vain mallivuoden 2021 uusia Corolla-asiakastilauksia (vain yksityistilauksia) ja on voimassa toistaiseksi. Talvirengassarja sisältää nastatai kitkarenkaat kevytmetallivantein. Kuvan auto erikoisvarustein. SUOMEN SUOSITUIN, JA SYYSTÄ. OTA ILO IRTI HYBRIDEISTÄ. Toyota Corolla Hybrid pitää kulutuksen matalana ja ajonautinnon korkeana. Sen lisäksi ajat jopa puolet ajasta sähköllä. Ajokokemusta täydentävät upea design sekä sisältä että ulkoa. Tutustu Suomen suosituimpaan hybridiin* tarkemmin osoitteessa toyotakaivoksela. . TOYOTA COROLLA HYBRID Lehti ilmestyy kahdesti kuukaudessa