WWW.NETTIKULTA.FI Asiakkaiden suosittelema Tule ilman ajanvarausta tai varaa aika puh. 044 9877 049. Teemme myös kotikäyntejä. Lapinlahdenkatu 19, Helsinki ma-pe 10-16, la-su ja iltaisin sop. mukaan KULTAA & HOPEAA OSTAMME Nro 20 » 10.11. – 23.11.2023 Viikkiläinen Roope saa sankarikoiran arvon s.3 KATSASTUSHUOLLOT • PAKOKAASUMITTAUKSET • KÄYNTIVIAT Takkatie 11, PITÄJÄNMÄKI Puh. 09-3405497, 0400-699937 ? esa.harklin@elisanet.fi JARRUJEN KUNNOSTUS • ALUSTAT • LATURIT • STARTTIMOOTTORIT AUTOPALVELU HARKLIN OY Huoltaa ja korjaa autosi joustavasti ja ammattitaidolla. Yrityksemme sijaitsee hyvien liikenneyhteyksien ulottuvilla, Helsingin Pitäjänmäella aseman vieressä. 25 VUOTTA HUOLENPITOA AUTOSTASI Dos Tecolotes Avoinna MEXICAN MARKET Meiltä löydät kaikki ne Mexicolaisen keittiön herkut, joita olet aina halunnut kokeilla. -Salsat, -Chilit, -Mole-kastikkeet, -Aidot Tortillat ja paljon muuta Hämeentie 6 00530 Helsinki Tel: +358 50 471 3132 Hakaniemen hallin lähellä Ma suljettu Ti-Ke 12 18 To-Pe 12-19 La-Su 12-16 KURSSIMME STARTTAAVAT MAANANTAISIN KLO 17.00! Ratapihantie 11, Itä-Pasila 09-140604 www.autokoulupasila.fi AJOKORTTI LÄHELLÄSI Tilkankatu 29, 00300 Helsinki valaisimet uudisja remonttikohteisiin Yrittäjä Varaa paikka sinun ilmoituksellesi Kysy lisää: kauko.vanajas@puolikaupunkia.fi Riistaherkkuja SINCE 1916 Ravintola Lehtovaara Mechelininkatu 39 00250 HELSINKI Avoinna Ma 16-22, Ti-Pe 11-23, La 16-22, Su Suljettu Varaukset Puhelin (09) 440 833 Sposti lehtovaara@lehtovaara.inet.fi Lehti ilmestyy kahdesti kuukaudessa Deski.fi on sinulle toimiva tiedostuskanava Kun sinulla on hyviä uutisia tai tarinoita kerrottavana, niin nosta profiiliasi ja hanki positiivista julkisuutta kertomalla tarinasi myös muille. Riippumatta siitä mitä teet, voit saada runsaasti hyötyjä käyttämällä Deski.fi:n tiedotejakelupalvelua. Deski.fi:n avulla viestisi tavoittaa ammattija freelancer-toimittajat, uutishuoneet, uutissivustot, bloggaajat ja sosiaalisen median verkostot. Vuoden 2022 ajan palvelu on maksuton! www.deski.fi JULKAISE OMA TIEDOTE Tiedottajan paras apulainen deski.fi "Lehdistöt iedotteita levitetään yhä enemmän median työssään käyttämie n palveluide n, kuten uutisten hakupalve lujen kautta." Deski.fi on suomalain en lehdistötie dotepalve lu, jonka tarkoituk sena on tiedon tehokas levittäm inen. Rengasmarket Suomenoja, Suomalaistentie 5, 09 884 5789 Avoinna arkisin 8.30-17.00 ja lauantaisin 10.00.14.00 www.tekno-rengas.fi Rengashotellimme palvelee vuoden ympäri! Continentalin Testivoittajat! IceContact 3 -nastarengas sekä VikingContact 7 -kitkarengas
2 | PUOLI KAUPUNKIA Yhteystiedot Puoli Kaupunkia on riippumaton ilmaisjakelulehti. Lehti ilmestyy joka toinen torstai, force majeure -varauksin. Toimituksen vastuu virheellisistä tai julkaisematta jääneistä ilmoituksista rajoittuu enintään ilmoitushintaan. Huomautukset on tehtävä kahdeksan (8) päivän kuluessa lehden ilmestymisestä. Lehti ei ole velvollinen säilyttämään tai palauttamaan materiaalia ilman sopimusta. Puoli Kaupunkia OSOITE: Hämeentie 103 E, 00550 PUHELIN: 0400 408 199 INTERNET: www.puolikaupunkia.fi PÄÄTOIMITTAJA vt: Jukka Kuusanmäki Puh. 09-2600107 jukka.kuusanmaki@ letterbox.fi TAITTO: Petra Haukkala PAINOPAIKKA: BotniaPrint, Kokkola ILMOITUSHINNAT: Koko painoksen tekstissä 1,95 e/pmm, tekstin jälkeen 1,10 e/pmm. Hintoihin lisätään alv. +24 % ILMOITUSMYYNTI: Puh. 0400 408 199 ILMOITUSTRAFIIKKI: ilmoitukset@ puolikaupunkia.fi Viikon Kuva Arkipäivää varjostava hengenvaara Kauko Vanajas Jos autoa ajettaessa jokin on ollut suorastaan pyhä asia, niin se on se, että suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei ohiteta. Usein jalankulkija loukaantuu vakavasti juuri tällaisen tilanteen seurauksena. Kyllä jalankulkijan on voitava luottaa autoilijoihin edes näissä tilanteissa. Vastuulliset autoilijat purkavat tuntojaan verkossa kertoen mitä uskomattomimpia asioita tästä aiheesta. Jotkut eivät uskalla enää pysähtyä suojatien eteen, sillä he eivät luota siihen että takaatuleva auto todellakin pysähtyy viereen. Kun tämä malli lisääntyy, on jalankulkija yhä heikommassa asemassa, kun tilaisuuksia tien ylittämiseen on entistä vähemmän. Toinen kertoo laittavansa vilkun päälle vapaan kaistan suuntaan hämätäkseen takaatulevaa. Pyrkimyksenä on tietenkin edes tällä tavalla saada kuljettaja pysähtymään vierelle. Kuorma-autoilija kertoo ajavansa vinottain molempien kaistojen päälle, kun hän ei muutakaan keinoa enää keksi taatakseen jalankulkijoille turvan. Itsekäs käytös lisääntyy ja sitä kautta piittaamattomuus. Neuvottomia ovat varmasti etenkin pienten lasten vanhemmat, kun lapsia pitää neuvoa ymmärrettävästi yksinkertaisen asian muututtua monimutkaisemmaksi. Onnettomuuksien jälkeen tulee tietysti reaktioita. Suojateiden kameravalvontaa on lisätty ja tiukkaa ohjeistusta siitä, että suojateitä on lähestyttävä hitaalla nopeudella. Rangaistusten suhteen on oltava nollatoleranssi. Pitääkö aina ensin tapahtua jotain vakavaa ennen kuin herätään? Ihmeteltävä on myös niitä jalankulkijoita, jotka lähtevät sumeilematta ja nimenomaan sivuilleen vilkuilematta ylittämään suojatietä. Eihän näin suurta luottamusta sentään voi autoilijoille osoittaa. Jos ei oma henkikulta ole kallis, on se kuitenkin sitä edessä lastenvaunuissa matkaavalle omalle vauvalle. Kyllä jalankulkijoiden on vain yksinkertaisesti oltava entistä varovaisempia. Liikenteessä on paljon aggressioita synnyttävää käytöstä. Yksi niistä on se, kun edelläajava ajaa esimerksi 10 km alle nopeusrajoituksen ehtien itse liikennavaloista takaa-ajavan jäädessä valoihin. Tällaisia esimerkkejä on vaikka kuinka paljon, joista joitakin ei enää viitsi edes mainita, kun ne selkeästi ovat tulleet valitettavasti jäädäkseen, ellei sitten asennekasvatus vihdoinkin tehoaisi. Liikennekäyttäytyminen peilaa hyvin ihmisten turhautumia ja muita ongelmia, niitä kun puretaan paljon juuri liikenteessä. Myös liikenne on sosiaalinen verkosto, jossa voi itse valita, onko verkoston jäsenenä mukana levittämässä hyviä vai huonoja asioita. Omat tekemiset usein myös heijastuvat takaisin. Turvalliset valinnat lisäävät myös omaa turvallisuutta. Liikenteessä, kuten muissakin verkostoissa toimimiseen tarvitaan vuorovaikutusta. Kauko Vanajas Puu-Pasilassa Hertankatu 13:ssa valmistaudutaan talveen syksyllä 1971. Olavi ja Helvi Ponsimaa siirtämässä halkokuormaa kellariin. Oikealla Jalkinekorjaamo, joka on lopettanut 1970. Kuvaaja Kari Hakli. Kuva Helsingin kaupunginmuseo. SEURAAVAT NUMEROT ILMESTYVÄT: Sisällys 24.11 8.12 12.1 26.1 Uusi Toyota Hilux GR Sport – aina voi pistää vielä paremmaksi 4 Surffaavan kalifornialaisarkkitehdin hiekkalinnakoti 6 TIETOKONEHUOLTOA Windows päivitykset uusimpaan versioon säilyttäen tiedostot, vaihdamme hitaat levyt uusiin SSDlevyihin. Korjaamme saranat, näytöt, näppäimistöt, virtalähteet ym Palvelemme Suomeksi, på Svenska, in English Håt Data Huolto Oy Vaasankatu 15 00500 Hki hotdata@saunalahti.fi www.hatdata.net
PUOLI KAUPUNKIA | 3 PÖNTTÖPULINAT Kolmatta linjaa takaisin Vaikka asuntojen rakentaminen on hidastunut, uusia katujen nimiä tarvitaan koko ajan lisää. Kukkien ja kasvien nimet ovat laajalti suosittuja. Meidänkin perheemme asui ajat sitten Hiekkaharjun Kielotiellä. Kaikkia kukkia ei kuitenkaan ole vielä käytetty. Muun muassa Hillan kaunis nimi puuttuu. Nykyinen osoitteeni on jopa harhaan johtava, sillä osoitteemme liittyy naapurisaareen, jonne ei pääse autolla. Pääsee vain uimalla tai melomalla silloin kun meri ei ole vahvassa jäässä. Suosittu ja kohtelias tapa on ollut myös se, että katujen nimillä muistuteen niistä kymmenistä kunnista, joista Helsinkiin ja ympäristökuntiin on lähdetty. Lapuan, Kuortaneen, Vaasan ja Elimäen kadut tulevat ensimmäisinä mieliin. Tampereen katua ei taida löytyä. Äskettäin edesmennyt historian professori Matti Klinge sai jossain vaiheessa yksinoikeudella muistuttaa entisistä tiedemiehistä tai liikemiehistä, joita kovin harvat Klingen lisäksi muistavat. Eilen asioin Roihuvuoressa 800 metriä pitkällä Abraham Wetterin tiellä. * * * Presidenteistä Ståhlberg, Relander, Svinhufvud ja Kallio ovat saaneet oman katunsa Kulosaareen ja patsaansa keskikaupungille. Paasikiven-Kekkosen tie on Tampereella. Mannerheimillä on komein katu, entinen Heikinkatu, ja näyttävin patsas Helsingissä. Paasikivi sai patsaansa rinnalle myös vaimonsa Allin. Rakenteilla olevaan Koiviston patsaaseen on Paasikivillä näköyhteys. Kekkosella on tosin Finlandiatalon läheisyyden muistomerkin ohella kaksikin katua Helsingissä, entinen Kampinkatu ja nykyinen Kalevankatu. Myöhempiä presidenttejä kunnioitetaan toistaiseksi puistikoilla ja Halosta lisäksi Hakaniemen huiman uudistuksen kokeneen kauppahallin nimikkopöydällä, aivan hänen nykyisen asunnon tuntumassa. Presidenttiehdokkaista vain Pekka Haavistolla on talo enteellisesti Kulosaaressa. * * * Kun Skdl:n kaupunginvaltuutettu Anna-Liisa Hyvönen oli nimistötoimikunnassa Kokoomuksen Erkki Heikkosen, liberaalien Jaakko Itälän, Keskustan Paavo Väyrysen ja Smp:n Pekka Vennamon kanssa, viisikko sai kannatusta Kallion linjojen uusille nimille. Hyväksyttiin Rauhan linja, Mannerheimin linja, Paasikiven linja ja Kekkosen linja. Linjojen nimet ovat kuitenkin edelleen tallella, sillä Pekka Vennamon esittämä Asialinja nykyisen Viidennen linjan sijaan ei saanut riittävää kannatusta. Edelleen kuljetaan Kolmatta linjaa takaisin, mutta Oivassa ei enää ole portsaria. MARTTI HUHTAMÄKI M.H.HUHTAMAKI@gMAIL.coM Huhtamäki Palkittavien joukossa on viikkiläinen saksanpaimenkoira Roope, joka pelasti pahoin loukkaantuneen emäntänsä. Nina Hedkrok kertoo omaavansa symbioottisen suhteen Roopeen. Jo kun Hedrok kävi pari vuotta sitten useamman kerran Vesilahdessa sijaitsevalla kennelillä katsomassa itselleen pentua, tuli yhdeksästä pennusta joka kerta sama yksilö hänen jalkojensa juureen muiden jatkaessa leikkejä ja jäädessä imemään emän nisiä. -Roope näytti pomottajalta. Viimeisellä valintakäynnillä minulla oli mukana kattilan kansia. joita rämisytin testaten sen rohkeutta ja katsoin myös, uskaltaako se kävellä metallin päällä. Kasvattaja tuli luokseni ja kysyi, että tämän pomonkos sinä meinaatkin valita. Vastasin, että koira näyttää valinneen minut. Koira tuli jälleen perässä ja jäi ulvomaan, kun Nina lähti pois. Ninan mennessä myöhemmin hakemaan koiraa kotiin, hyppäsi Roope heti etupenkille laitettuun sänkyyn, jossa matkasi turvavaljaissa. -Kotona itämaiset kissani ympäröivät Roopen, kerran sähähtivät ja olivat heti kavereita. Roope oli vuoden ja kolme kuukautta, kun parivaljakko lähti aamuseitsemältä kohtalokkaalle Hallainvuoren lenkille Viikissä. Ninan kännykkä jäi kotiin latautumaan. -Otin suppilovahveroita varten pienen hedelmäpussin mukaan, kuljimme kalliolla ja yhtäkkiä liukastuin. En ehtinyt reagoida mitenkään, mutta onneksi Roope oli pitkässä liinassa, kun kierin pääni kiveen lyöneenä kalliolta alas. Roope haukkunut ja ulvonut sekä yrittänyt raahata tajutonta emäntäänsä lahkeista ihmisten ilmoille. Maassa oli näkynyt raahaamisjälkiä. Lopulta vanhempi sauvakävelijämies oli kiinnittänyt koiran kiihkeään haukkumiseen huomiota ja löysi Ninan pusikosta puolilta päivin tämän ollessa jo hypotermian rajoilla. Mies soitti pelastuslaitoksen paikalle. Koska iso saksanpaimenkoira makasi emäntänsä päällä lämmittämässä häntä eikä liikahtanut, he kutsuivat myös poliisit paikalle. Kun poliisit lähestyivät silmukkakepin kanssa, sai Nina sanottua, että käskyttäkää koiraa. Niin Roope meni käskytettynä kiltisti poliisiautoon ja vietiin Viikin löytöeläintaloon. Useista pahoista murtumista kärsivälle Ninalle soitettiin pian sairaalaan, että koiralle on löydettävä hoitopaikka, tai sitten se annetaan eteenpäin. -Laitoin someen ilmoituksen hoitopaikan tarpeesta ja Turusta otti ihana perhe yhteyttä, että voivat ottaa Roopen hoitoon saaristoon. Soittivat minulle videopuheluita, jotta saatoimme Roopen kanssa nähdä toisemme ja sain jutella sille. Näin yhteys välillämme säilyi. Ninan koettelemukset eivät kuitenkaan siihen päättyneet. Sairaalassa selvisi myös syöpä, jota ei voinut hoitaa, ennen kuin Nina toipui murtumista. Ero Roopesta jatkui. -Ensin olin 5 kk pyörätuolissa. Sitten tammikuussa syöpä leikattiin, ja vasta huhtikuussa saatoin ottaa Roopen kotiin. Olin Roopesta erossa 21.9.1.4. eli yli puoli vuotta. Olemme tuon upean Roopesta huolehtineen perheen kanssa edelleen yhteyksissä ja olen heille todella kiitollinen. Nyt Nina ja Roope ovat Helsingin palveluskoirajärjestössä mukana ja käyvät harjoittelemassa. -Ilman Roopea olisin kuollut ja samoin ilman tuota sauvakävelyllä ollutta vanhempaa miestä. Häntä haluaisin kiittää, jos oikea henkilö löytyisi tätä kautta. Toimituksesta saa yhteystiedot, jos auttaja löytyy. TEIJA LOPONEN Viikkiläinen Roope saa sankarikoiran arvon Kennelliitto myöntää tänä vuonna Sankarikoiran arvon 22 koiralle. ? Roope on omistajansa mukaan huumorintajuinen, terävä ja lempeä. Kennelliitto on palkinnut koiria sankariteoista jo 1970-luvulta lähtien. Sankarikoiran arvo voidaan myöntää koiralle, joka on vaikuttanut merkittävästi siihen, että yksi tai useampi ihmishenki on pelastunut. Sankarikoira-arvonimiä myönnettiin ensimmäisen kerran vuonna 1997. Tänä vuonna 22 koiraa saa sankarikoiran tittelin ja lisäksi 17 koiraa saa kunniamaininnan tekemästään urotyöstä. Sankarikoirat palkitaan joulukuussa Koiramessuilla Helsingissä. Haluaisin kiittää minut löytänyttä miestä, jos hän löytyisi tätä kautta. Rantala-Heinimäki: Jouluoratorio SU 10.12.2023 KLO 18, MUSIIKKITALO Mari Palo, sopraano • Mika Pohjonen, tenori • Iiro Rantala, piano Tiksola Co. kamariorkesteri • Joht. Prof. Hannu Norjanen Yhteistyössä Cantores Minores ja Musiikkitalo Liput: 49/35/25 €, VIP-lippu 90 € LIPUT TICKETMASTER.FI & TUNTIA ENNEN OVELTA J.S. Bach: Jouluoratorio * PE 15.12.2023 KLO 19, HELSINGIN TUOMIOKIRKKO SU 17.12.2023 KLO 18, PUKKILAN KIRKKO Liput: 15.12.: 65, 50/40, 30/25, 15 € • 17.12.: 30/20 € * Saapumisohjeet & AimoPark Kluuvin P-etu: cantoresminores.fi Perinteinen Joulukonsertti * KE 20.12.2023 KLO 18 & 20, HELSINGIN TUOMIOKIRKKO TO 21.12.2023 KLO 18 & 20, HELSINGIN TUOMIOKIRKKO Liput: 35, 30/25, 20/15, 10 € Lemmikit Lähetä sähköpostiosoitteesi ja postinumerosi osoitteeseen uutiskirje@letterbox.fi TiLaa uuTiskirjeemme sähköposTiisi Tilaa lehtemme maksuton uutiskirje sähköpostiisi. Uutiset lähetetään sinulle 1-2 kertaa kuukaudessa.
4 | PUOLI KAUPUNKIA Autot ? Paremman käsiteltävyyden ja vakauden lisäksi entistä kauniimpi katsella ? Päivitetty jousitus ja napakammat jarrut takaavat loistavan ajotuntuman ? Konehuoneessa asuu voima: 2.8-litrainen voimanpesä tuottaa 204 hv / 500 Nm ? Uusi multimediajärjestelmä, jossa vakiona mm. langaton Android Auto® ja Apple CarPlay® Uutuusmallit saapuvat markkinoille vuoden 2024 jälkimmäisellä puoliskolla. GR Sport on rakennettu kahden vankan pilarin varaan. Legendaarisen maineen lisäksi Dakar-rallin kuumilla poluilla on rakentunut toisenlainen, vakaa perintö. Nämä mahdollistavat sen, että vuodesta 1968 lähtien kestävyyden ja luotettavuuden perikuvana tunnettu Toyota Hilux on jälleen kärjessä. Komea ulkomuoto ei tarkoita ominaisuuksista tinkimistä. Yli tuhannen kilon kantavuus ja 3 500 kg vetomassa kuuluvat Hiluxiin kuin laatu sen maineeseen. Itsevarma olemus syntyy normaalia leveämmästä raidevälistä, joka on kasvanut 140 mm edessä ja 155 mm takana normaalimalleihin verrattuna. Ajetaan sitten maantiellä tai maastossa, on ohjelmassa leirinuotio tai teatteri-ilta, tuottaa Hilux vaivattoman ja varman ajokokemuksen. Kovaan ajoon tehty alusta ei ole mikään kompromissi, vaan ajomukavuus on vakiovarusteena myös GR Sport -varustetasossa. Lujasti vääntävä 2.8-litrainen moottori on kotonaan kaikkialla ja tuottaa joko iloon tai tarpeeseen 204 hv huipputehon ja 500 Nm maksimiväännön. Voima välittyy GR Sportissa kohti ajoalustaa kuusivaihteisen automaattivaihteiston välityksellä. Ulkodesign GR Sport on tehty erottumaan. Tarkoituksenmukaisuus ja tyyli ovat sopusoinnussa, kun punasävyiset jouset edessä sekä mustat iskunvaimentimet näkyvät etupyöriä ihailtaessa. Takapään väribalanssi on saavutettu kääntämällä värit toisin pain – mustat jouset ja punaiset iskunvaimentimet. Isossa autossa on tilaa pienillekin yksityiskohdille. Komeaa ulkonäköä korostetaan uusilla, mustilla 17" kevytmetallivanteilla ja punaisilla jarrusatuloilla. Mustien astinlautojen, ulkopeilien ja ovenkahvojen sekä hopeanväristen keulan yksityiskohtien, mustan takapuskurin ja GR Sport -mallimerkintöjen lisäksi Toyota Hilux on aina ja ennen kaikkea ylpeä syntyperästään. Siksipä sen etusäleikössä komeilee valmistajan nimi klassiseen tyyliin vaatimattoman logon sijaan. Sisädesign Uudistunut Toyota Hilux GR Sport ei unohda tarkoituksenmukaisuuttaan myöskään sisätiloissaan. Alkuperäinen, vahva DNA on voimakkaasti läsnä, ja sitä korostetaan sopivin GR Sport -yksityiskohdin. Mustan ja punaisen värimaailma luo erittäin miellyttävän ja mallin perinnön voimaa kuvaavan tunnelman. Mustat, osittain mokkanahalla ja osittain nahalla verhoillut istuimet saavat hienon kontrastin punaisista turvavöistä. Ohjauspyörän kehän takaa löytyvät vaihtosiivekkeet, mikäli kuljettaja haluaa komentaa kuusiportaista vaihteistoa itse. GR Sport -somisteet sekä mallimerkinnät täydentävät tunnelman TOYOTA GAZOO Racing -hengen mukaiseksi. Uudistuvat Toyota Hilux GR Sport -mallit sisältävät vakiovarusteena uusimman Toyota Smart Connect -multimediajärjestelmän 8" kosketusnäytöllä varustettuna. Tekniset erot edeltävään GR Sport -varustetasoon Toyota Hilux tunnetaan ympäri maailmaa kyvystään viedä ihmisiä ja tavaroita melkeinpä mihin tahansa – ja tulla sieltä lisäksi vielä takaisin. Uutuusmalli ei tee tähän sääntöön mitään poikkeusta. Kasvanut maavara ja raideväli parantavat Hiluxin maastoajo-ominaisuuksia entisestään, ja vaikka aerodynamiikka ei välttämättä ole ensimmäisenä kaikkien mielessä pick-upeista puhuttaessa, ei Hilux GR Sportin suunnittelussa ole sitäkään puolta unohdettu. Lukuisat isommat komponentit, kuten lavakaari ja pienemmät yksityiskohdat, kuten esimerkiksi sumuvalojen ympäristön muoto kertovat huolellisesta suunnittelutyöstä mahdollisimman alhaisen ilmanvastuksen saavuttamiseksi. Ajomukavuuteen sekä maastoajo-ominaisuuksiin vaikuttavat myös iskunvaimentimien rakenne. Kaksimäntäisistä vaimentimista on siirrytty yksimäntäisiin, joissa suuremman männän pinta-alan ansiosta vaimennuskyky ja ennen kaikkea nopeus ovat aina tilanteen tasalla. Uudet 17" kevytmetallivanteet ovat aiempaa kevyemmät ja vakiovarusteiset AT-tyyppiset renkaat tarjoavat erinomaisen pidon vaihtelevissa ajo-olosuhteissa. Tarkka jarruvoiman annostelu on entistäkin helpompaa. Kokoaan kasvattaneiden etujarrulevyjen lisäksi jotain Hilux-maailmassa mullistavaa on tapahtunut auton takapäässä, sillä taka-akseliltakin löytyvät nyt levyjarrut. Uudistuvan Toyota Hilux GR Sport -mallin ennakkomyynti alkaa vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla ja autojen toimitukset saman vuoden jälkimmäisellä puoliskolla. Uusi Toyota Hilux GR Sport – aina voi pistää vielä paremmaksi Legendaarinen Toyota Hilux saavuttaa taas jälleen kerran uusia ulottuvuuksia GR Sport -varustetasoon tuotavien uudistusten myötä. Autonamuja vuosien varrelta Autonamuja Tällä palstalla esittelemme varsinaisia namupaloja vuosikymmenten varrelta. Autoteollisuus on suoltanut aikojen saatossa uskomattomia luomuksia joista joistakin on tullut klassikoita ja joidenkin muotoilulinjat vain yksinkertaisesti hivelevät silmää. 1. Rolls Royce Phantom 2. Rolld Royce 3. 1938 Delahaye Type 145 GT 4. 1937 Oldsmobile Six 4-door Touring Sedan 5. 1939 Alfa Romeo 6C 2500 CC Spider 4. 5. 2. 1. 3.
PUOLI KAUPUNKIA | 5 Suomen ja USA:n Presidentit tapasivat sangen juhlavissa tunnelmissa. Amerikan ihmemaasta saapuneet Ronald ja Nancy Reagan herättivät Helsingin keväisestä unestaan. Kansaa virtasi katsomaan… Koiviston Mauno ja Tellervo elivät presidenttiaikansa merkittäviä hetkiä. Uspenskin profiili muistuttaa monen silmään Kremlin sipuli-kupoleita. Joka tapauksessa Helsinki on arkkitehtuuriltaan hyvin venäläinen kaupunki. Venäläisten johdolla Helsinki kehitettiin suurkaupungiksi 1800-luvulla. Näin sanoi vastikään edesmennyt professori Matti Klingekin. Kari: Uspenskin katedraali huomion kohteena • 27.5. 1988 KUVA KARI SUOMALAISEN PERIKUNTA TEKSTI PEKKA TUOMIKOSKI Ristikko Vapaa-aika Yrittäjä Varaa paikka sinun ilmoituksellesi Kysy lisää: kauko.vanajas@puolikaupunkia.fi ANTIIKKILIIKE R. MUURI HUONEKALUT JA KRUUNUT -50% AUKI 11–18 . 11–15 LÖNNROTINKATU 3, HELSINKI PUH. 040 5531378 WWW.ANTIIKKI.FI TERVETULOA!
6 | PUOLI KAUPUNKIA Villin lännen tarinoita TEKSTI KAUKO VANAJAS kääntänyt kirjasta STORY OF THE GREAT AMERICAN WEST Isä teki maatiloilla apumiehen töitä. Hill pääsi kuitenkin opintielle Rockwood Academyyn rehtorin päätettyä nuorukaisen lukukausimaksuista vapaasta opiskelusta. Isän kuoltua hän joutui kuitenkin jättämään opinnot 14 vuoden ikäisenä hankkiakseen perheelle elantoa vihanneskaupan myyjänä majataloa pyörittäneen äidin ohella. Pastori William Wetherald opetti Hillille kuitenkin matematiikkkaa ja englantia. Hillin mieltymys algebran ja geometrian opintoihin oli suurena apuna myöhemmällä uralla. James J. Hill oli viimeinen suurista rautateiden rakentajista. Hillin ura alkoi pakettialuksen virkailijana St. Paulissa operoivalla linjalla Minnesotassa vuonna 1856. 1860-luvun puolivälissä hän pyöritti polttonaineyritystä ja höyrylaivalinjaa Red River-joella. Järjesteltyään liiketoimiensa laajentamiseksi kunnollisen lisärahoituksen ryhtyi Hill kolmen osakkaan kanssa rakentamaan konkurssiin menneen St. Paul & Pacific Railroad-yhtiön rungolle vuonna 1878 uutta yhtiötä. 1893 oli syntynyt Puget Soundiin, Tyynen Valtameren lahdelle, Great Northern rautatieyhtiö. James J. Hill järjesti alueelle uudisasukkaita, palkkasi asiantuntijoita jakamaan tietoa maanviljelijöille ja karjatilallisille. Hill oli myös merkittävä hedelmäviljelysten ja puuteollisuuden kehittäjä Tyynen Valtameren luoteiskulmalla. 1900-luvun alkuvuosina hän hallinnoi kolmannesta kaikista lännen rautatiemaileista. Hill oli omalaatuinen mies. Hän saattoi tarttua lapionvarteen auttaakseen kaivamaan junan veturin irti lumikinoksista passittaen samalla kohmeiset rautatieläiset kahville omaan yksityisvaunuunsa. Yhtenä oikuistaan saattoi Hill erottaa virkailijan yksinkertaisesti koska hän ei pitänyt tämän nimestä. Näin kävi miehelle nimeltään Charles Swinburne Spittles. James. J Hill, viimeinen rautateiden mahtimies James J. Hill (1836-1916) syntyi Kanadan Ontariossa. Vai mitä tuumaatte tästä: Luontomatkailuyrityksellämme on tarve kehittää ruokaelämyksiä saaristoretkillämme. Nuotio rantakallion koloon leppäpuun pilkkeistä ja oksista. Rautaverkon päälle folionyytti ympäristön ruoka-aineista. Meillä on perinteisellä kalastajatilalla villikalaa ja metsistä ja pelloilta löytyy Luonnossa ja luonnollisesti kasvaneita juureksia ja vihanneksia. Villiä ja vapaata. Niinpä polkaisin tiimilleni nuotionyyttikisan. Koko palkansaajaväestölle toimenkuvasta riippumatta. No, eihän heitä kovin montaa ole. Mutta kaikki tekee kaikkea. Kiihokkeeksi lupasin voittajalle kahden hengen illallisen, edesmenneen ystäväni Routamaan Hessun, loistavassa Naantalin rannassa sijaitsevaan Ravintola Trappiin. Hämmästykseni oli suuri, kun kilpailun käynnistymisen jälkeen seuraavan päivänä saapui monitoimimieheltämme Heikiltä kilpailutuote. Heikkihän on korjausten, huollon ja rakentamisen kaiken a ja o vanhassa 54 rakennuksen kalastajakylässä. Sellaista työtä ei ole, jota Heikki ei osaisi ja tekisi. Ehdotinkin, että vaihteeksi voisi kisailla keittiöväen osaamista ikkunanpielin teossa. Tässä mm. venepuuseppänä toimineen Heikin kilpailuresepti: Nyyttiahvenet kasvispedillä Miedosti savustetut ahvenfileet ladotaan esikeitettyjen porkkanasuikaleiden, parsakaalin ja etikkapunajuurisuikaleiden päälle. Fileiden väliin Aurajuustomurua sekä raastettua sitruunan kuorta. Nyytti kiinni ja tulelle. Lohi ja silakka sopivat myös, mutta silakkaa ei ollut saatavilla. Perjantairesepti TEKSTI PENTTI-OSKARI KANGAS KIIREAPULAINEN herrankukkaro.fi Pienen yrityksen voimavara on henkilöstön monipuolisuus. Aloin tässä äskettäin huolestumaan, kun vanhasta ystävästäni Timpasta en ollut kuullut pitkään aikaan mitään. Soitin hänelle: ELÄMÄN ARKIPÄIVÄSTÄ NYYTTIAHVENET ? James J. Hill. ? Great Northern rautatieyhtiön veturi ? Kun rautatierosvot ryöstivät Great Northern-yhtiön junan lähellä Ephrataa Washingtonissa, suhtautui Hill siihen henkilökohtaisena hyökkäyksenä itseään vastaan
Valtiovarainministeriön ex ylijohtaja Peter Nybergin uhkakuva (IS 5.11.) finanssikriisistä on oikea, mutta lisäkurjistaminen ei ohjaa Suomea oikealle tielle. Valtio yhä jakaa rahaa mieleisille hakijoille, ei suinkaan parhaille hankkeille tai yrityksille. Vaikutusseuranta on laiminlyöty, sen voi korjata vain ministeriöissä. Suomen rahoitusosaamisessa on valtava vaje. Liikeelämään suunnattu raha ei ole kulutusta, vaan työn ja talouden polttoainetta. Vuosia vaativat brändi-, ohjelmisto-, tekijänoikeusja jakelutiekehitykset sekä niiden T&K ovat työvoimaja pääomaintensiivisiä investointeja vailla rahoituspohjaa. Nokia todensi niiden vahvuuden, mutta Nokian menetykseen ei oltu varauduttu. Se olisi voitu korvata jo 5 000 yrityksen onnistuneella rahoituksella. Epärealistinen kansainvälistymistavoite kotimarkkinakehityksen sijaan oli virhe. Kaikkialla panostetaan nyt sisämarkkinoihin. Suomessa yhä myös sisällissoditaan kuninkuudesta työntekijöiden ja työnantajien välillä. Luovilla aloilla tätäkin vaativampi taisto on yhteisen hyvän saamisesta rahoitukseen. Rahoituskierrokset ovat jopa itse hanketta vaativampia. Ymmärryksen asymmetria yrityksen ja rahoittajien välillä on epätoivoinen, koska rahoittaja on kuningas ja kehittäjä alamainen. Jokaisen suomalaisen pitää ymmärtää, että kuningas on työ sekä sen synnyttämä substanssi ja tuottavuus. Näihin kustannuksiin mitoitettu rahoitus on ainoa tapa synnyttää uutta. Ponnistelu 100 000 uudesta työpaikasta täytyy ohjata 100 000 yritykseen, joille luodaan edellytykset työllistää 2-5 ihmistä lisää. Tempputyölliset täytyy saada myös tuottamaan. Yritysten kuormaksi pitää riittää kehittäminen sekä työn ja rahavirtojen organisoiminen. Pahinta on alirahoitus! Se sitoo yrityksen varat ja tappaa kehitystyön jo ennen valmistumista. Yrityksiä, rahaa ja valmista työtä tuhotaan lähes vihan kiilto silmissä. Suomessa saatetaan rahoittaa miljardibisneksiä alulleen ja iloitaan, kun ulkomainen yritys ostaa sen. Nyt kun erityisesti palvelujen vienti on romahtanut, niitetään sitä mitä kylvettiin. Ilman kiireistä muutosta olemme uudessa maailmantaloudessa oman työmme ja osaamisemme vuokralaisia, torppareitakin turvattomammassa asemassa. Suomen Luova Talous (SULT) ry Erkki Puumalainen puheenjohtaja PUOLI KAUPUNKIA | 7 PUOLI KAUPUNKIA | 7 Liikeja palveluhakemisto Tämä ilmoitustila kolmessa 24.11, 8.12 ja 12.1 ilmestyvissä numeroissa hintaan lev. 82mm x kork. 50mm 3 x 99,00€ + alv. 24% hintaan 3 x 49,50€ + alv. 24% Varaus: kauko.vanajas@puolikaupunkia.fi -50% MYYMME MYÖS HAUTAKIVIÄ Gesnerin Sandcastle-koti Malibussa, hänen pitkäaikainen perheensä koti, on nyt myynnissä 22,5 miljoonan dollarin hintaan. Sandcastle, joka tunnetaan myös nimellä "Malibu Sand House", rakennettiin Gesnerin neljännelle vaimolle Nan Martinille, joka oli tunnettu Broadway-näyttelijä. Lähes kokonaan kierrätetyistä materiaaleista valmistettu koti on saanut nimensä ainutlaatuisesta muodostaan, joka muistuttaa hiekkalinnaa, jonka voi rakentaa rannalle. Suunnittelussa on kaarevia linjoja, näyttävät puupalkit ja suuret ikkunat, joista on henkeäsalpaavat näkymät merelle. Luonnonmateriaalien käyttö ja rakenteen integrointi ympäröivään ympäristöön osoittavat Gesnerin omistautumisen luoda arkkitehtuuria, joka harmonisoituu luonnon kanssa. Kuuden makuuhuoneen ja kuuden kylpyhuoneen kiinteistö 122 metrin korkeudella Tyynenmeren rannalta panoraamanäkymin on rakennettu vuonna 1961. Kodin keskipiste on iso tiilitakka ja tulisija olohuoneen edessä. Kokonaissuunnitteluun kuuluu elementtejä, kuten kierreportaat, persoonalliset huonekalut, lattiasta kattoon ulottuvat kirjahyllyt, kulmakarvojen muotoa jäljittelevät ikkunat, parvitila ja laajat kannet, jotka parantavat sisäja ulkotilojen välistä yhteyttä ja ovat omiaan rantakodin luonteelle. Gesnerin pojan Gez Gesnerin mukaan "Talo rakennettiin suurelta osin pelastetuista materiaaleista, kuten vanhoista puhelinpylväistä, vaahtepuusta joka tuotiin lukion kuntosalilta, 1800-luvun punapuusta sekä ikkunoista ja ovista jotka ovat peräisin yhdestä Hollywoodin mykkäelokuvateatterista." Gesnerin suunnittelufilosofia luoda koteja, jotka tarjoavat toimivia asuintiloja, näkyy kaikkialla kiinteistössä, joka sisältää pääkodin lisäksi talon puussa, jossa on minikeittiö, olohuone ja ruokailutila, sänky ja kylpyhuone; "venevaja", jossa on täydellinen keittiö ja kylpyhuone, makuuhuone sekä oleskeluja ruokailutila ja sekä yhden makuuhuoneen "pesä" asunto. Gesnerin henkilökohtainen elämä oli melkein yhtä mielenkiintoista kuin hänen kotisuunnittelunsa. Gesner syntyi Oxnardissa Kaliforniassa vuonna 1925 taiteilijaäidille ja keksijä-isälle. Hän kävi Santa Monican lukion ja hänestä tuli yksi Etelä-Kalifornian asiantuntijasurffaajista ja laskettelijoista. Ilmoittautuessaan armeijaan 17-vuotiaana Gesner määrättiin alun perin hiihdonopettajaksi Coloradoon, mutta hän siirtyi myöhemmin jalkaväkeen, jonka hän osallistui D-Day Omaha Beachin maihinnousuun Normandiassa, Ranskassa. Gesner kiitti surffaustaitojaan, joita hän käytti välttääkseen saksalaisten luoteja, jotka auttoivat häntä selviytymään. Hän oli myös Bulgen taistelussa vuonna 1944, jossa hän loukkaantui vakavasti, hänelle kehittyi kuolio ja hän vältti juuri ja juuri molempien jalkojen amputaation. Sodan jälkeen Gesner muutti New Yorkiin, Ecuadoriin ja Meksikoon ennen kuin palasi Etelä-Kaliforniaan, missä hän aloitti talojen rakentamisen ja hänestä tuli itseoppinut arkkitehti. Hän oli naimisissa neljä kertaa kuollen vuonna 2022 97-vuotiaana. Gesner surffasi edelleen vain muutama vuosi ennen kuolemaansa. Lisää luksusasuntoja välittää TopTenRealEstateDeals Surffaavan kalifornialaisarkkitehdin hiekkalinnakoti Yksi Amerikan mielenkiintoisimmista arkkitehdeista, Harry Gesner tunnettiin innovatiivisista ja epäsovinnaisista arkkitehtonisista ratkaisuistaan, kuten The Wave House, Triangle House ja Sandcastle. Usein ympäröivästä ympäristöstä inspiroituneena Gesner sai tunnustusta ainutlaatuisesta lähestymistavastaan suunnittelussa, erityisesti orgaanisten muotojen yhdistämisestä ja halukkuudesta haastaa perinteiset arkkitehtoniset normit. ? Kuvat : Mike Helfrich. Arvoasunnot Suomi tarvitsee realismiin johtavaa reformia Vienti vetää, korot eivät nouse ja moni muukin todellisuudesta irronnut käsitys on ohjannut yhteiskunnallisen päätöksenteon harhapoluille. Täyden palvelun digipaino Pyydä tarjous! paino@letterbox.? Puh. 09-2600107 Digitulostus Digipainatus Kopiointi Suunnittelu Jakelu Mielipide
8 | PUOLI KAUPUNKIA Anita Näslindh-Ylispangar kirjoitti muutama vuosi sitten kirjan Juna 69, jossa hän selvitteli isoisänsä kuljettaman junan vaiheita. Juna oli kuljettamassa sotalapsia saattajineen Ruotsiin, kun se törmäsi pysäytysvalon ohittaneeseen tavarajunaan. Junat syttyivät palamaan ja suuri osa matkustajista paloi kuoliaaksi. Auttavat kädet –teos jatkaa autenttista tarinaa kahden junasta selviytyneen tarinoin. Pihlajistossa asuva Anita Näslindh-Ylispangar odottaa painosta uutta teostaan Auttavat kädet. Kirjaansa varten hän on tutkinut paljon historiatietoa, mutta saanut myös ainutlaatuista materiaalia kahdelta junaturmassa pelastuneelta. Näiden kahden ihmisen suvuissa kulkeneet muistot sota-ajan tragediasta saavat yhä kirjailijan itsensäkin herkistymään. Taimi Tähtinen oli junassa kahden pienen poikansa kanssa. Kun junat törmäsivät, hän heitti ensin oman kuusivuotiaan Yrjö-poikansa, sekä tämän pikkuveljen Riston rikkomastaan ikkunasta hankeen. Lasinsirpaleista verta vuotavin ja pahasti palanein käsin hän ujutti junan ikkunasta kaikkiaan 12 lasta ulos. Osa oli niin pahasti palaneita, etteivät selvinneet, mutta osa jäi henkiin. Lopulta äiti itse tuupertui ikkunalaudalla pienen Yrjön katsellessa ja luullessa, että äitikin kuoli. Äiti selvisi, mutta vannotti Yrjölle, että tämä ei saa koskaan puhua mitään koko asiasta kotona tai muillekaan. Niinpä Risto oli täysin tietämätön äidin sankariteosta, josta muut vaikenivat. -Vasta Riston täytettyä 50 vuotta ja äidin kuoltua, kertoi Yrjö pikkuveljelleen äidin teosta ja koko tapahtumasta. Hänelle itselleen siitä oli jäänyt pahat traumat, koska ei ollut voinut puhua kenenkään kanssa lapsen mieltä järkyttäneestä ja pelottavasta tapahtumasta. Risto lähti etsimään lisätietoa aiheesta ja hän on minulle monta uuttakin seikkaa turmasta selvittänyt, Anita kertoo. Riston äidistä, Taimi Tähtisestä tuli pahoin palaneista käsistään huolimatta taidemaalari. Hänen maalaamansa taulu löytyy Malmin hautausmaan kappelin takahuoneesta. Maalauksessa on musta taivas ja rukoileva nainen. Tuulan tarina on erilainen. Hänestä Anita kertoo jo Juna 69 –kirjassaan, tietämättä kuitenkaan silloin, kuka vauva oli ja että hän on yhä elossa ja asuu Malmin seudulla. Tuula matkusti junassa 3 –kuukauden ikäisenä vauvana äitinsä ja isoveljensä kanssa. Kun törmäys tuli, puiset vaunut hajosivat ja Tuula-vauva putosi junan lattian läpi raiteille. Äiti ja veli kuolivat, Tuula pelastui. Tuulan isä oli rintamalla sairaalassa, joten tyttö adoptoitiin. Adoptioäiti kuoli Tuulan ollessa 4-vuotias. Silloin Tuula joutui ensin lastenkotiin, josta eno ja tämän vaimo hänet adoptoivat, jolloin hän pääsi takaisin oman suvun pariin. Tuula luki lehdestämme jutun Juna 69kirjasta ja soitti minulle kertoen olleensa tuossa junassa. Hän antoi yhteystietonsa Anitalle välitettäväksi, mutta yhteys jäi silloin saamatta. Kun Anita oli kaksi vuotta sitten kertomassa kirjastaan Malmin kirkolla Esko M.Laineen järjestämässä Älä pelkää -illassa, oli Riston kerrottua oman tarinansa Tuula noussut ylös ja kertonut olevansa toinen henkiin jäänyt. Yleisötilaisuuden jälkeen kolmikko on tavannut useamman kerran ja Risto sekä Tuula ovat kertoneet mitä tapahtumista tietävät. Myös heidän läheisensä ovat antaneet heillä olleita dokumentteja Anitan käyttöön. Esimerkiksi Taimiäidin ja isän sota-ajan kirjeenvaihtoa. -Olemme käsitelleet asiaa paljon. Heidän luvallaan kirjoitin heidän kertomansa, jonka tarkistivat ja hyväksyivät. On paljon asioita, jotka eivät kirjaan mahtuneet. -Noissa meidän juttutuokioissa on paljastunut myös, että isäni ja Risto kävivät yhtä aikaa rippikoulun, he asuivat molemmat Kalliossa ja molempien vaimot olivat samassa työpaikassa Postitalon lennätinlaitoksessa, johon kummatkin miehet menivät aina heitä vastaan. Näitä jänniä meidät yhteen liittäviä asioita on ilmaantunut paljon muitakin. Ehkä oli kohtalona, että tutustumme toisiimme. Risto muistuttaa kovasti isääni, Anita paljastaa. TeIjA LOPONeN Pelkästään influenssaan sairastuu vuosittain 300 000–800 000 suomalaista ja menehtyy arviolta noin 500–2000 henkilöä. Menehtyneistä moni on iäkäs ja sairastaa sydänsairautta. Nyt myös koronan takia sairaalahoitoon joutuneiden määrä on lähtenyt kasvuun. Valtaosa heistä on yli 65-vuotiaita. Rokotteen ottaminen on molempiin paras keino suojautua. Rokottautumisen aika on nyt. Influenssarokotus on tärkeä osa sydänsairastuneen hoitoa Erityisesti sydänsairailla influenssa moninkertaistaa kuolemanriskin. Iäkkäillä sydänsairailla riski on viisinkertainen. Riski on 20-kertainen, jos sairastaa lisäksi keuhkosairautta. ”Influenssarokotuksella tulisi olla sydänsairaiden hoidossa lähes yhtä suuri painoarvo kuin esimerkiksi verenpaineja kolesterolilääkkeillä ja tupakoinnin lopettamisella. Siksi haluan kehottaa kaikkia sydänsairautensa puolesta riskiryhmään kuuluvia ottamaan rokotteet pikaisesti niin influenssan kuin koronankin varalta”, ohjeistaa Sydänliiton ylilääkäri AnnaMari Hekkala. ”Tuoreet tutkimukset puhuvat vahvasti rokotusten puolesta erityisesti sydänsairaiden osalta. Suojautumisen rokotteen avulla on osoitettu esimerkiksi ehkäisevän sydämen vajaatoimintaa sairastavien ennenaikaista kuolleisuutta”, jatkaa Hekkala. Koronavirusepidemia on taas käynnistynyt Korona ei ole kadonnut minnekään. Uudelleen voimistunut epidemia on käynnistynyt lähes koko Suomessa, joka näkyy sairaalahoidon tarpeen ja hoivalaitoksissa sairastuneiden kasvuna. ”Koronavirus aiheuttaa sydämelle samanlaisen terveysriskin kuin influenssa – erityisesti entuudestaan sydänsairailla ja ikääntyneillä. Ikä onkin merkittävin vakavan koronavirustaudin riskitekijä, jossa vakavan taudin riski nousee vahvasti 70. ikävuoden jälkeen. Myös useat taustasairaudet suurentavat riskiä joutua sairaalahoitoon. Näistä syistä koronatehosteen ottaminen on erittäin tärkeää,” kertoo HUSin infektiosairauksien apulaisylilääkäri, dosentti Eeva Ruotsalainen. Tarkista oman alueesi rokotuspiste ja varaa aika Influenssaja koronarokotteet ovat maksuttomia kaikille 65 vuotta täyttäneille sekä sairautensa tai hoitonsa takia riskiryhmään kuuluville. Ikääntyneillä on mahdollisuus hankkia tehokkaampi korkea-annoksinen influenssarokote sekä RSVja pneumokokkirokote, mutta ne ovat maksullisia. Ikääntyneistä vain tietyt riskiryhmät saavat maksuttoman pneumokokkirokotteen. Rokotteiden ottamisen aika on juuri nyt. Ota selvää oman alueesi rokotuspisteistä ja varaa aika rokotteiden ottamiseen. Monilla alueilla rokotteet saa myös ilman ajanvarausta. Auttavat kädet – 12 lasta ulos palavasta junasta Sydänliiton ylilääkäri: ”Ota rokotteet pikaisesti!” – influenssa ja korona ovat juuri nyt sydänpotilaiden uhkana Juna 69:n tarina sai jatkoa Influenssakausi on alkamassa ja koronatapausten määrät ovat vahvassa kasvussa. Kirjat Terveys ? Anita Näslindh-Ylispangarin uutuuskirja on jatkoa Juna 69 tapahtumille ja sisältää myös kuvia muun muassa junaturman uhrien siunaustilaisuudesta Malmin hautausmaalla. Kuva Teija Loponen ? HUSin infektiosairauksien apulaisylilääkäri, dosentti Eeva Ruotsalainen. ? Auttavat kädet -kirjaa on saatavilla Pihlajamäen kirjamessuilla.