WWW.NETTIKULTA.FI Asiakkaiden suosittelema Tule ilman ajanvarausta tai varaa aika puh. 044 9877 049. Teemme myös kotikäyntejä. Lapinlahdenkatu 19, Helsinki ma-pe 10-16, la-su ja iltaisin sop. mukaan KULTAA & HOPEAA OSTAMME Nro 04 » 1.3. – 15.3.2024 Siltasaarenkatu saa uutta ilmettä porrasmaisista terasseista s.3 Dos Tecolotes Avoinna MEXICAN MARKET Meiltä löydät kaikki ne Mexicolaisen keittiön herkut, joita olet aina halunnut kokeilla. -Salsat, -Chilit, -Mole-kastikkeet, -Aidot Tortillat ja paljon muuta Hämeentie 6 00530 Helsinki Tel: +358 50 471 3132 Hakaniemen hallin lähellä Ma suljettu Ti-Ke 12 18 To-Pe 12-19 La-Su 12-16 KURSSIMME STARTTAAVAT MAANANTAISIN KLO 17.00! Ratapihantie 11, Itä-Pasila 09-140604 www.autokoulupasila.fi AJOKORTTI LÄHELLÄSI Tilkankatu 29, 00300 Helsinki valaisimet uudisja remonttikohteisiin Lehti ilmestyy kahdesti kuukaudessa Puh. 0400 408 199 Kauko Vanajas Kysy myös muita kokoja! Varaa paikkasi nyt! kauko.vanajas@puolikaupunkia.? Puh. 046 657 9871 Olli Wasenius olli.wasenius@puolikaupunkia.? 255 x 360 mm 126 x 178 mm 255 x 178 mm 82 x 120 mm 1/1 1/2 1/4 1/9 82 x 50 mm 1/15 Suosituimmat koot Tiedätkö todellisen unentarpeesi? s.4
2 | PUOLI KAUPUNKIA Yhteystiedot Puoli Kaupunkia on riippumaton ilmaisjakelulehti. Lehti ilmestyy joka toinen torstai, force majeure -varauksin. Toimituksen vastuu virheellisistä tai julkaisematta jääneistä ilmoituksista rajoittuu enintään ilmoitushintaan. Huomautukset on tehtävä kahdeksan (8) päivän kuluessa lehden ilmestymisestä. Lehti ei ole velvollinen säilyttämään tai palauttamaan materiaalia ilman sopimusta. Puoli Kaupunkia OSOITE: Hämeentie 103 E, 00550 PUHELIN: 0400 408 199 INTERNET: www.puolikaupunkia.fi PÄÄTOIMITTAJA vt: Jukka Kuusanmäki Puh. 09-2600107 jukka.kuusanmaki@ letterbox.fi TAITTO: Petra Haukkala PAINOPAIKKA: BotniaPrint, Kokkola ILMOITUSHINNAT: Koko painoksen tekstissä 1,95 e/pmm, tekstin jälkeen 1,10 e/pmm. Hintoihin lisätään alv. +24 % ILMOITUSMYYNTI: Puh. 0400 408 199 ILMOITUSTRAFIIKKI: ilmoitukset@ puolikaupunkia.fi Viikon Kuva Ei ole pakko lyödä päätään Karjalan mäntyyn? Kauko Vanajas Viime aikojen tapahtumat ovat palauttaneet mieleen Suomen kohtalonhetket. Oikeastaan ensimmäisen kerran elämässäni olen joutunut todella vakavasti miettimään kuinka haavoittuvainen kalliisti lunastettu vapautemme on. Kansa katsoo johtajiinsa linjanvetäjinä. Viisaiden päätösten tekeminen tai kansalaisten ohjaaminen itse tekemään kauaskantoiset ratkaisut pyrittäessä vain yhteen päämäärään, turvallisen elämän varmistamiseen, ei ole totisesti helppoa. Omat asennevammamme voimme kuitenkin korjata Dramaattista avausta ja faktista nykytilannetta vasten tarkasteltuna löytävät kaikki arkiset murheemme pienuudessaan isossa ikkunassa oikean kokonsa. Yhtenä esimerkkinä otan esiin erään uusimmista keskustelun avauksista, joka on nostanut selkeästi patoutuneet tunteet pinnalle. Muutama vuosi sitten nostettiin kissa pöydälle, aihe joka saavutti ja on edelleen tabun asemassa, nimittäin pyöräilijöille kaavaillut nopeusrajoitukset. Patoutuneet tunteet ovat saaneet purkautumiskanavan. Ihmiset toteavat huojentuneina, että vihdoin asiasta puhutaan laajemmin. On kyllä vaikea ymmärtää, millä fanaattisuudella jotkut yksinkertaisesti vaarallisen lujaa jalankulkijoiden seassa samalla kulkuväylällä pyöräilevät ihmettelevät moista reviiirilleen tuloa. Miksi tällaisiin asenteellisiin poteroihin kaivaudutaan? Syyhän on myös liikennejärjestelyssä, jossa jalankulkijat ja pyöräilijät on pakotettu samalle väylälle. Kyllähän yhteiselo kuitenkin sujuisi, jos jotkut, korostan jotkut pyöräilijät sovittaisivat vauhtinsa tilanteiden mukaan. Nämä yhdistetyt väylät eivät yksinkertaisesti sovi kovavauhtiseen pyöräilyyn. Tämänhän pitäisi olla itsestään selvää. Eiväthän autotkaan aja koko ajan samaa vauhtia. Kenelle pyöräilijä raportoi paremmasta suorituksestaan? Onko sporttisen työmatkapyöräilijän aivan pakko kellottaa matkaan kulutettu aika? Sekin kiire voi loppua yht´äkkiä koko loppuelämän seisauttavasti. Kenelle hän raportoi aina vain nopeammasta suorituksestaan? Miksi joka tilanteessa samaa kovaa vauhtia on pidettävä yllä? Kun seurasin Amsterdamissa pyöräilijöiden, joita siellä on valtavasti ja jalankulkijoiden keskinäistä liikkumista, en nähnyt yhtään vaaratilannetta. Jalankulkijat varovat astumasta pyöräilijöiden kaistoille. Helsingin keskustassahan vastaavia väyliä jo on. Nykyään, eikä vain Suomessa, on itsekkyys ja muista piittaamattomuus nostanut vahvasti päätään. Onko rauhanomainen rinnakkaiselo yksinkertaisesti täysin mahdotonta? Näitä pelkoja, joita jalankulkijat kokevat, ei tule vähätellä. Sumute hyökkäävää koiraa vastaan Hyökkäävän koiran torjumiseksi on kehitetettiin muutama vuosi sitten sumute. Jonkinasteista vastarintaa tuotteen käyttöä kohtaan tuli esiin. Tuote on testattu turvalliseksi ja sillä on myyntilupa eikä sen hallussapito vaadi viranomaislupaa, ei pitäisi olla mitään estettä, etteikö sellaista voisi käyttää. Jos tilanne on uhkaava, itseään ja omaisuuttaan, tässä tapauksessa omaa koiraansa, pitää voida puolustaa. Kyseinen sumute ei vahingoita koiraa ja se on koirajärjestöissä saanut hyvän vastaanoton. Kiinnostus tuotetta kohtaan on ollut valtava. Se kertoo siitä, että ihmiset tottakai ja täysin ymmärrettävästi pelkäävät vapaana juoksevia koiria, varsinkin luonteeltaan agressiivisiksi tunnettuja vahvoja rotuja pelätään. Onko tätäkin faktaa niin mahdotonta ymmärtää? Tämän kirjoituksen hartaana toivomuksena on peräänkuuluttaa sovinnolllsuuteen ja toisten huomioimiseen tähtäävää käyttäytymistä. Ei se ole vaikeaa, ei tarvita sitä kuuluisaa Karjalan mäntyä. Tarvitsee vain puntaroida omia toimintatapojaan paljon laajemmissakin ympyröissä kuin nyt tämän jutun yhteydessä esille nostetuissa. Nuorempi sukupolvi voi kysyä iäkkäämmiltä Karjalan männystä, niin vaalimme kansanperinnettä. Kauko Vanajas Torikauppaa Kauppatorilla talvisodan aikana vuonna 1940. Taustalla Norrménin talo (Kanavakatu 2), Uspenskin katedraali ja Korkeimman oikeuden ja korkeimman hallinto-oikeuden talo (Pohjoisesplanadi 3). Kuvaaja: Elvi Kaukokallio Kuva: Helsingin kaupunginmuseo SEURAAVAT NUMEROT ILMESTYVÄT: Sisällys 15.3 29.3 11.4 26.4 Tennislegenda Ivan Lendlin mahtikartano 4 Kissoilla on nyt kevättä rinnassa älä päästä leikkaamatonta kissaa yksin ulos 4 Suunniteltu tuottamaan riemua ? IONIQ 5 N 8
Uusi tietokirja Peter Raudsepp TALLINNAN-LIIKENTEEN MOOTTORIALUKSET Helsinki–Tallinna-laivareitin historia vuodesta 1965 alkaen. Teos esittelee kaikki linjalla liikennöineet varustamot ja alukset. Siinä on paljon tarkkaa tietoa reitin historiasta – Neuvosto-Eestin ajoista, Viron uudelleenitsenäistymisen kautta nykypäivään. Esiteltäviä aluksia on yli 100! Kirjassa ovat mukana tutut matkustajalaivat, kuten Georg Ots, Kristina Regina, Tallink, Sally Albatross, Cinderella, Nordlandia ja MyStar. Esittelyssä ovat myös hieman tuntemattomat kulkijat, kuten Vanemuine, Suvetar, Alla Tarasova, Delfin Clipper ja Normandy. Kirjaan tulivat lisäksi kaikki reitillä vierailleet n. 30 pientä pika-alusta, kuten mm. Sinilind, Liisa, Tallink Express I, Viking Express III ja Superseacat Three. Teoksesta selviää mm., kuinka laivalinjan uudelleenavaaminen vuonna 1965 onnistui? Millaista oli laivalla matkustaminen Neuvosto-Eestiin? Miten "laulava vallankumous" ja Viron uudelleenitsenäistyminen vaikuttivat matkailuun? Mistä reitin laivat on hankittu ja mihin linjan entiset alukset ovat päätyneet? Mitä onnettomuuksia reitillä on sattunut? Miten Suomenlahden yli on pendelöity töiden vuoksi? Miten Helsinki–Tallinnalaivareitistä on kehittynyt yksi maailman vilkkaimmista matkustajalaivalinjoista? Kirjan myötä voi tarkistaa, millä aluksilla Tallinnaan on vuosien varrella tullut matkustettua ja palauttaa mieleen omia matkamuistoja. Se sopii kaikille Suomen merenkulusta kiinnostuneille ja Viron-matkojen ystäville. Teoksen laajuus on n. 435 sivua. Siinä on n. 490 kuvaa. Se on sidottu. Teoksia on saatavissa kirjakaupoista, kuten mm. Booky. fi, Akateeminen Kirjakauppa ja Rosebud Books. Työalue sijaitsee Siltasaarenkadun mäessä Toisen ja Kolmannen linjalla välillä. Katualueelle rakennetaan molemmille reunoille kiinteät porrastetut terassit. Työt alkavat maaliskuussa ja kestävät alustavasti marraskuun loppuun 2024. Kadun kahvilat ja ravintolat voivat vuokrata terasseja käyttöönsä rakentamisen valmistuttua. Metron vesieriste uusitaan Rakennusrakassa nykyinen metrokannen vesieriste uusitaan ja samalla siirretään uusiin sijainteihinsa maanalaista kunnallistekniikkaa, kuten johtoja ja kaapeleita. Kansirakenne sijaitsee katualueen eteläosassa. Kadun pintamateriaaleina käytetään nupukiveä ja terassirakenteet tehdään massiivisista graniittikivipaasista. Kadun pohjoisosaan istutetaan neljä uutta puuta ja lisäksi kadulle sijoitetaan pöytäryhmiä oleskelun mahdollistamiseksi. Puita ei ole mahdollista istuttaa metron kansirakenteen päälle alueen eteläosaan. Keskelle katualuetta jää noin 8 metriä leveä jalankulun, pyöräilyn ja huoltoliikenteen käytössä oleva alue. Siltasaarenkatu on jatkossa jalankululle ja pyöräilylle varattu katu, jossa huoltoja tonteille ajo on sallittu vain kadun pohjoisosassa. Huoltoja tavaraliikenne kadun eteläosaan tapahtuu Toisen linjan ja Porthaninkadun kautta. Kulku kiinteistöihin ja metroon käytössä työmaan ajan Kulkureitit kaikkiin kiinteistöihin, kivijalkaliikkeisiin ja metroon pidetään käytössä koko työmaan ajan. Reitit voivat kuitenkin muuttua urakan aikana. Urakassa työt toteutetaan vaiheittain ja työvaiheet osin limittyvät. Siltasaarenkatu on läpikuljettavissa koko urakan ajan. Työt alkavat vahvistuslaatan rakentamisella metron sisäänkäyntien väliselle alueelle. PUOLI KAUPUNKIA | 3 PÖNTTÖPULINAT Presidenteistä merkintöjä tulosluetteloissa ”Hän puhui viittä kieltä, mutta oliko hänellä asiaa?”, kysyi runoilija Lauri Viita. Kyllä oli. Tasavaltamme presidentiksi valittu Alex ander Stubb vastaili tyylikkäästi viidellä kielellä Münchenissä median kysymyksiin, jotka koskivat maailman nykymenoa. Kotimaan mediassa keskitytään kuitenkin vertailuun siitä, onko Stubb kovempi urheilumies kuin Urho Kaleva Kekkonen. Stubbin lajeja ovat triathlon tai ainakin puolitrathlon, jääkiekkoilu ja golf. Stubb voitti Ironman-triathlonkisan Lahdessa viime kesänä 55–59-vuotiaiden miesten sarjassa ajalla 4.35.50. Puolimatkan triathlonissa uidaan 1,9 kilometriä, pyöräillään 90 kilometriä ja juostaan 21,1 kilometriä. Kekkonen oli Suomen ennätysmies korkeushypyssä (185 senttiä), maailmanennätysmies vauhdittomassa kolmiloikassa (991 senttiä), 100 metrin juoksija, josta muistetaan Viipurin Papulan kentällä kuulutus l00 metrin SM-finaaliin: Sisäradalta Kukkonen (Anssin isä Retu), Kokkonen, Kekkonen ja paras kakkonen. Vielä viisi vuotta ennen kuolemaansa Kekkonen loikkasi juoksulenkkinsä lopuksi Seurasaaren kiviportaissa kuudennelle askelmalle. Sopii käydä kokeilemassa. Olen käynyt ja nipin napin neljännelle pääsin. Vielä kaksi vuotta ennen presidentin sairastumista sain hiihtää hänen kanssaan Seitsemisen luonnonpuistossa yli 50 kilometrin lenkin. Puolivälissä Kekkonen kysyi adjutantti Lasse Wächteriltä, kuinka tämän sukset luistavat. ”Kiitos hyvin, herra presidentti”, Lasse vastasi. ”Hyvä, vaihdetaan”, Kekkonen ilmoitti. Vaihdettiin. Loppumatka menikin niin mainiosti, että sovimme Kekkosen tulosta seuraavana vuonna Pirkan hiihtoon (90 km) Niinisalosta Tampereelle. Itselläni oli tuolloin jo 16 hiihtoa takana. Seuraava talvi muutti kuitenkin kaiken. Kekkoselle oli avattu oma, vähämäkinen latu Saariselältä Rumakurun suuntaan. Julkisuuteen ei kerrottu, että hänet jouduttiin tuomaan ahkiossa Perusyhtymän majalle. Siellä hänen suuri huolensa oli se, että hänen pipostaan oli tupsu irtoamassa. Ei hätää, rouva Marja Paloheimo ompeli sen tiukasti kiinni. Kekkosen urheilu-ura oli pitkä. Sitä samaa voi toivoa Alexander Stubbille, jonka ei tarvitse hypätä kilpaa korkeutta, ei juosta pikamatkoja eikä hiihdellä laturetkiä tai olla taklattavana jääkiekkokaukalossa. Korkeushyppyäkään hänen ei tarvitse opetella. Nykyinen kierähdystyyli kun on vaativampaa kuin Kekkosen aikainen, ja tekniikka vaatii vuosien opettelun. Olympiapaikkaa Pariisiin vuonna 1924 korkeushypyssä lähennellyt Kekkonen oli siis aikanaan ylivertainen urheilija edeltäjiinsä ja seuraajiinsa verrattuna. Yllättävää kyllä, Kyösti Kallio on presidenteistämme ainoa, joka on saanut rahapalkintoja urheilu-urallaan. Hän menestyi mainiosti Oulun edustalla järjestetyisssä jäähiihtokilpailuissa. Pehr Evind Svinhufvud oli hyvä ampuja, mutta hänen uransa keskeytyi kolmeksi vuodeksi tultuaan karkotetuksi tasan sata vuotta sitten Siperiaan kieltäydyttyään noudattamasta venäläisen virkamiehen määräystä. Siellä eivät vieläkään vangit saa harrastaa ampumista. Muista presidenteistämme Relanderista, Rytistä ja Paasikivestä ei ole merkintöjä tulosluetteloissa. Mannerheim ratsastaa vieläkin Kiasman seinustalla. Koiviston iskulyönnit Sikariportaan otteluista muistetaan. Martti Ahtisaarta minäkin olen kouluttanut Vierumäen valmentajakurssilla ja koripalloilu on myös Tarja Halosen laji. Hän on pelannut alasarjan otteluita Helsingin Jyryssä ja taitaa käydä harjoituksissa vieläkin. Sauli Niinistö peippaili julkisuudessa jopa Jari Litmasen kanssa ja valittiin Palloliiton puheenjohtajaksi. Viimeksi tapasin hänet Taivallahdessa tennismaila tukevasti kädessä. Nyt tarvittaisiin tuoreimpiinkin sukupolviin lisää liikkuvuutta, uutta verta valtakunnan valtimoihin. MARTTI HUHTAMÄKI M.H.HUHTAMAKI@gMAIL.coM Huhtamäki Kaupunki Siltasaarenkatu saa uutta ilmettä porrasmaisista terasseista Lyyra-rakennusten rajaamalle katualueelle rakennetaan molemmille reunoille kiinteät porrastetut terassit. TIETOKONEHUOLTOA Windows päivitykset uusimpaan versioon säilyttäen tiedostot, vaihdamme hitaat levyt uusiin SSDlevyihin. Korjaamme saranat, näytöt, näppäimistöt, virtalähteet ym Palvelemme Suomeksi, på Svenska, in English Håt Data Huolto Oy Vaasankatu 15 00500 Hki hotdata@saunalahti.fi www.hatdata.net Kirjat Tallinnan-liikenteen moottorialukset -kirja Helsingin ja Tallinnan välisen matkustajalaivaliikenteen historiasta on nyt saatavissa perusteellinen kahden teoksen tietopaketti. Höyrylaivalla Tallinnaan -kirja (2018) käsittelee reitin vaiheet 1837– 1981. Linjan nykyajan vaiheet esittelevä jatko-osa on nyt julkaistu. ? 1965) Estonian Shipping Companyn Vanemuine asettui Helsinki–Tallinna-reitille heinäkuussa 1965. Raud Publishing ? 1994) Vuosien 1980 ja 2017 välillä Suomenlahden liikenteessä nähtiin lähes 30 pienempää pika-alusta. Viking Linen katamaraani Condor 9 "Viking Express" nähtiin reitillä vuonna 1994. Raud Publishing ? Lyyra-rakennusten rajaamalla alueella kahvilat ja ravintolat voivat vuokrata terasseja käyttöönsä rakentamisen valmistuttua loppu vuodesta 2024.
Monet väittävät pärjäävänsä vähemmälläkin, mikä ei ole aina totta. Jos haluaa selvittää, paljonko todellisuudessa tarvitsee unta yön aikana, kannattaa tarkkailla unta lomalla. ? Jos herää lomapäivinä joka päivä esimerkiksi tunnin myöhemmin kuin yleensä arjessaan, kertoo se unen tarpeen todellisen määrän. Kannattaa tosin loman alussa huomioida, että mikäli univelkaa on kertynyt pitkältä ajalta, tilanteen tasoittumiseen voi mennä noin viikko, kertoo Terveystalo Helsingin Uniklinikan yleislääkäri, Fokus Unen erikoisyksikön johtaja Eevert Partinen. Voiko univelan kuitata seuraavana yönä? Aivomme osaavat tehostaa unta niin, että univelka kuittaantuu pois hieman lyhyemmänkin unen aikana. Silloin muun muassa syvän unen prosentuaalinen määrä lisääntyy. Ihmisen ei siis tarvitse kuitata univelkaa yhtä monella tunnilla kuin sitä on kertynyt. ? Sama aivojen toimintalogiikka pätee myös silloin, kun ihmisellä on unettomuutta. Vaikka uneton nukkuu yössä lyhyempiä aikoja, hänen unensa voi olla parempilaatuista kuin täydet yöunet nukkuvalla. Aivot siis kuittaavat osan univelasta tehostamalla toimintaansa tässäkin tapauksessa, Partinen kertoo. Univelka voi myös kroonistua Tutkimusten mukaan yli 50 prosenttia suomalaisista on väsyneitä ja vähintään 20 prosentilla se johtuu univelasta. ? Taustalla vaikuttavat monenlaiset tekijät. Yksi syy univelan kerääntymiseen lienee se, että arjessa on rajallinen määrä tunteja, joita yritetään ikään kuin varastaa unesta. Partinen kertoo myös, että teoriassa univelan kroonistuminen on mahdollista. ? Jos nukumme esimerkiksi viikon ajan joka yö liian vähän, havaitsemme muutoksia ihmisen elintoiminnoissa. Pitkittynyttä univelkaa voi vähentää vain säännöllisellä unirytmillä, sillä unta ei voi nukkua varastoon. 4 | PUOLI KAUPUNKIA Tšekkiläis-amerikkalainen urheilija voitti 94 kaksinpelin titteliä, mukaan lukien kahdeksan Grand Slamiä. Hän sijoittui yksinpelissä sijalle 1 säilyttäen mestaruuden 270 peräkkäisen viikon ajan. Hän on tenniksen ammattilaishistorian ainoa mies, jonka voittoprosentti on yli 90 % viiden eri vuoden aikana. Eläkkeelle jäätyään hänestä tuli muiden huippupelaajien valmentaja, joista Andy Murray oli menestynein valmennettavana. Lendlin kova työ ja palkintorahat tuottivat tuloksena mm. 180 hehtaarin kokoisen tilan, jossa oli mittatilaustyönä suunniteltu 1700 neliön kartano Connecticutissa, jota tennissuurmies kutsui kodikseen vuodesta 1992 lähtien. Näyttävä kokonaisuus on juuri myyty hintaan 12 miljoonaa dollaria, mikä tekee siitä kalleimman Litchfieldin piirikunnassa koskaan myydyn kodin. Allen Greenburgin, yhden 2000-luvun johtavista klassisista arkkitehdeistä, suunnittelema kivitalo edustaa uutta klassista tyyliä. Lendlille ja hänen vaimolleen suunniteltu rakennus tekee vaikutuksen uljailla pylväillään, kaarevilla oviaukoillaan, puutöillään ja seetripuukatollaan. Tilava pohjaratkaisu käsittää kymmenen makuuhuonetta ja 12 kylpyhuonetta. Ranskalaiset ovet avautuvat upeaan eteiseen, josta vaikuttavat portaat johtavat ylempiin kerroksiin. Korkeuksiin nousevia kattoja täydentävät leveät tammilattiat ja koristeelliset listat. Puupaneloidussa kirjastossa, tilavassa olohuoneessa, ruokasalissa ja perhehuoneessa on kussakin omat takat. Keittiömestaritason keittiössä on uusimmat huippuluokan kodinkoneet sekä nk. hovimestarin ruokakomero. Upeat näkymät ympäröiville kukkuloille näkyvät jokaisesta ikkunasta. Massiivisessa perussviitissä on kaksi vaatehuonetta, olohuone ja dekadentti, ylisuuri kylpyhuone. Kartanossa on kaksi toimistoa, joista toisessa on upea venetsialainen ikkuna, lasten sviitti, pokaalihuone, viinikellari ja pelihuone. Sisäuima-allas, kaksi pukuhuonetta, sauna, täysikokoinen kuntosali mahdollistavat harjoittelun säällä kuin säällä. Maisemoituun alueeseen kuuluu lampi, useita tenniskenttiä, puutarhoja, patioita ja lämmitetty uima-allas, jonka reunalla on cabana-maja. Massiiviseen kiinteistöön kuuluvat ratsastustilat, jossa on kuuden tallin navetta ja useita aitauksia ja kaksi autotallia, joista toisessa on oma toimisto. Suuret portit tarjoavat turvallisuutta ja yksityisyyttä. Vuonna 1740 perustettu Cornwall tunnetaan "Connecticutin vihreimpänä kaupunkina" tarjoten paljon ulkoilumahdollisuuksia. Litchfield Hillsin alue tarjoaa vajaat 900 kilometriä vaellusreittejä sekä kukoistavan taiteen ja kulttuurin. Vallankumouksellisen sotasankarin Ethan Allenin syntymäpaikassa Cornwallissa asuu useita julkisuuden henkilöitä mm. pitkäaikainen Law & Order -tähti Sam Waterson omistaa talon alueella, Broadway-tuottaja Oscar Serlin ja säveltäjä Tom Jones kutsuvat sitä myös kodikseen. Lisää luksusasuntoja välittää TopTenRealEstateDeals Tennislegenda Ivan Lendlin mahtikartano Yleisesti yhtenä kaikkien aikojen suurimmista tennispelaajista pidetty Ivan Lendl hallitsi lajia koko 1980-luvun. ? Kuvat : Brian Wilcox and Anne Day. Arvoasunnot Erikoisen käytöksen taustalla on mitä todennäköisimmin naaraskissojen kiima-aika. Pysyvin ratkaisu kissan kiiman estoon ja mouruamisen kitkemiseen on kissan sterilisaatiotai kastraatioleikkaus, joka on suositeltava toimenpide jokaiselle lemmikkikissalle. Naaraskissa tulee sukukypsäksi tavallisesti noin 4–12 kuukauden iässä. Naaraskissan kiima-aika kestää parista päivästä jopa pariin viikkoon ja kiimakierto on lähes ympärivuotista. Keskitalvella kiimoja ei välttämättä tule, mutta valon määrän lisääntyminen vahvistaa kissojen sukupuoliviettiä. Helmi–huhtikuu onkin usein kissojen kiiman huippuaikaa. Kiima-ajat voivat stressata kissaa ja sen seurauksena kissa voi laihtua ja siltä voi lähteä tavallista enemmän karvaa. Kiiman aikana kissan ruokahalu on usein huono ja kissa voi alkaa merkkailemaan sisällä. Kiimassa olevan naaraskissan tuoksu ja sen naukuminen voivat vaikuttaa myös lähialueen uroskissoihin. Leikkaamaton uroskissa voi muuttua levottomaksi, kieltäytyä syömästä ja naukua tai mouruta naaraiden perään äänekkäästi. Myös uroskissa saattaa yrittää karata kutsuvien naaraiden luokse. Kissan kastrointi tai sterilointi – pieni toimenpide, josta on suuri hyöty Pysyvin ratkaisu kissan kiiman estoon ja mouruamisen kitkemiseen on kissan sterilisaatiotai kastraatioleikkaus, joka on suositeltava toimenpide jokaiselle lemmikkikissalle. Sterilisaatio ja kastraatio ovat rutiinitoimenpiteitä, joista potilas toipuu yleensä nopeasti. Leikkaus suositellaan tehtäväksi ennen kissan tuloa sukukypsäksi. Naaraskissan sukukypsyys voi alkaa jo 5 kuukauden ikäisenä ja uroskissan hieman myöhemmin, noin 8 kuukauden ikäisenä. Ennen sukukypsyyttä tehdyillä leikkauksilla pystytään pienentämään naaraskissan maitorauhaskasvainriskiä ja ehkäisemään uroskissan ei-toivottua käyttäytymistä, kuten merkkailua ja karkailua. Yleensä leikkaus rauhoittaa kissaa ja parantaa sen elämänlaatua merkittävästi. Kissan steriloinnin tai kastroinnin jälkeen naaraille ei tule enää kiimaaikoja ja urokset eivät reagoi naaraiden kiima-aikoihin. Leikatulle kissalle ei myöskään voi tulla vahinkopentueita. Leikkaamaton ulkokissa voi saada elämänsä aikana jopa sata pentua Leikkaamattomat ja vapaana ulkoilevat kissat lisääntyvät nopeasti. Kun sukukypsän naaraskissan kiima toistuu jopa 2–3 viikon välein, se voi saada vuodessa jopa kolme pentuetta. Koko elämänsä aikana leikkaamaton kissa voi saada yhteensä jopa yli sata pentua. Kun kissa sitten synnyttää pentunsa itse valitsemaansa paikkaan, jäävät pennut useimmiten kodittomiksi ja villiintyvät luonnossa. Näistä kissoista muodostuu hallitsemattomia kissapopulaatioita, joissa kissat kärsivät monista sairauksista ja sisäsiittoisuuden mukanaan tuomista ongelmista. Lisäksi ne tuhoavat ympäröivää linnustoa saalistamalla lintujen pesintäaikaan. Lähde: Agria Eläinvakuutus. Kissoilla on nyt kevättä rinnassa älä päästä leikkaamatonta kissaa yksin ulos Kevään tullen nuori kissa saattaa alkaa käyttäytyä tavallisesta poikkeavalla tavalla ja olla hyvin levoton. Perussääntö on, että ihmisen tulisi nukkua seitsemästä yhdeksään tuntia yössä. ? Yksin ulkona liikkuvalla kissalla on myös suuri tapaturmariski. Kaikkia kissoja tulisikin ulkoiluttaa aina valvotusti; kytkettynä tai tarkoitukseen sopivassa aitauksessa. -Väsymys -Muistin heikkeneminen -Ärtyneisyys ja stressin sietokyvyn heikkeneminen -Keskittymiskyvyn heikkeneminen -Verenpaineen nousu -Kolesterolitasojen heikentyminen -Stressihormoneiden lisääntyminen -Matala-asteinen tulehdus -Kohonneet verensokerit Univelka voi myös lisätä epäterveellisiä ruokatottumuksia ja vähentää halukkuutta liikuntaan, jolloin paino alkaa nousta. Todella pitkään jatkuessaan univelka voi myös lisätä psykiatrisia sairauksia, kuten ahdistusta ja masennusta Pitkäkestoisen univelan oireita voivat olla esimerkiksi: Tiedätkö todellisen unentarpeesi? Lemmikit Terveys
PUOLI KAUPUNKIA | 5 Vapaa-aika – Miksi sieltä aina tulee jatsia tai rokkia, vaikka suurin osa kuuntelijoista on ihan kunnon ihmisiä! Karin musiikkimaku voi osittain selittyä hänen viulisti-isänsä Yrjö Suomalaisen uralla ja elämäntyöllä. Kari oli siis klassisen musiikin keskellä kylvetetty. Ylellä oli oikeastaan totaalinen monopoli radiokanavissa vuoteen 1985 asti. Silloin paikallisradiokanaville alettiin myöntää lupia. Käytännössä vasta noin kymmenen vuoden päästä tuosta sallittiin vapaasti perustaa Suomeen erilaisia radiokanavia. Niinpä vuonna 1984 – jolloin tuo pilakuva julkaistiin ensimmäisen kerran – Yle annosteli vielä yksinvaltiaasti musiikkitarjontaansa. Siksi turhautuminen on ymmärrettävää. Ei ollut esim. klassisen musiikin erikoiskanavia. Kari: Ylen musiikkimakua ihmettelemässä • 24.2. 1984 KUVA KArI SUOmALAISeN PerIKUNtA TEKSTI PEKKA TUOMIKOSKI Ristikko Yrittäjä Varaa paikka sinun ilmoituksellesi Kysy lisää: kauko.vanajas@puolikaupunkia.fi Deski.fi on sinulle toimiva tiedostuskanava Kun sinulla on hyviä uutisia tai tarinoita kerrottavana, niin nosta profiiliasi ja hanki positiivista julkisuutta kertomalla tarinasi myös muille. Riippumatta siitä mitä teet, voit saada runsaasti hyötyjä käyttämällä Deski.fi:n tiedotejakelupalvelua. Deski.fi:n avulla viestisi tavoittaa ammattija freelancer-toimittajat, uutishuoneet, uutissivustot, bloggaajat ja sosiaalisen median verkostot. Vuoden 2022 ajan palvelu on maksuton! www.deski.fi JULKAISE OMA TIEDOTE Tiedottajan paras apulainen deski.fi "Lehdistöt iedotteita levitetään yhä enemmän median työssään käyttämie n palveluide n, kuten uutisten hakupalve lujen kautta." Deski.fi on suomalain en lehdistötie dotepalve lu, jonka tarkoituk sena on tiedon tehokas levittäm inen. Täyden palvelun digipaino Pyydä tarjous! paino@letterbox.? Puh. 09-2600107 Digitulostus Digipainatus Kopiointi Suunnittelu Jakelu
6 | PUOLI KAUPUNKIA Villin lännen tarinoita TEKSTI KAUKO VANAJAS kääntänyt kirjasta THE GUNFIGHTERS Raskaan savun täyttämä huvipaikka sai ronskin rajaseudun huumorin sävyttämän nimensä "Lintuhäkki" kahdentoista pienen aition mukaan, jossa "tahriintuneet kyyhkyset" (soiled doves) harjoittivat ammattiaan verhojen takana. "Häkeistä" päästyään toimittivat nämä huikeasti maalatut ladyt vähemmän tuottavia sivutöitä kuten drinkkien kaupustelua ja tanssimista juopuneiden karjapaimenten, kovakouraisten mainareiden ja pitkäkyntisten uhkapelureiden ja pyssysankareiden kanssa. "Teatterin" omistajat, Billy ja Lottie Hutchinson pyysivät turvallisuuden takaamiseksi vieraita jättämään asearsenaalinsa säilöön oleskelunsa ajaksi. Tämän säännön noudattaminen ontui pahemman kerran ja ennenpitkää koristi vähintään sata luodinreikää Lintuhäkin kattoa, seiniä ja jopa valtavaa oikealla sijainnutta maalausta, joka oli ripustettu kunnioittamaan suosittua esiintyjää nimeltään Fatima. Aseellisten selvittelyjen uhrien kokonaismäärää ei koskaan ynnätty, mutta eräskin asiakas todisti yhden mittelön lopputulokseksi 12 miespuolista vainajaa. Oli tarina sitten totta tai tarua, paikan isäntäväen ja asiakkaiden oli aiheellista olla huolissaan oman turvallisuutensa puolesta. Eräänkin kerran, toisen luokan taikuri Charles Andress kertoi yleisölleen että hän nappaisi häntä kohti ammutut luodit hampaittensa väliin. Näytöksessä avustaja ampui Andressia kohti paukkupatruunoilla. Taikuri sylkäisi sitä mukaa luoteja suustaan jonne hän oli ne sullonut. Yht´äkkiä tempaisi päihtynyt asiakas kuudestilaukeavansa huutaen, "nappaapa tämä, professori!" Nopeaälyinen katsoja tarttui miehen käsivarteen ja laukaus suuntautui muualle, jolloin vapiseva "maali" vaihtoi maisemaa minimaalisen arvokkaasti mutta maksimaalisella kiireellä. Tombstonen yöelämä : kiihkeä sekoitus naisia ja viskiä Yksi villeimmistä paikoista viettää Tombstonessa illan ja yön tunteja oli Bird Cage Theatre, joka tarjosi nautintojen koko kirjon Euroopasta tuotetuista varietee-esityksistä prostituutioon. Perjantairesepti ? Fatiman, suuren suosion saavuttaneen napatanssijan muotokuva koristi Bird Cage Theatren (Lintuhäkin) baaria. Fatima esiintyi paikassa vuonna 1882. ? Bird Cage Theatre. ? 6 keskikokoista naurista ? 1 litra kalalientä ? 3 rkl voita ? vähän suolaa tarvittaessa ? tilliä ? 500-700 g ruodotonta kalanfileetä. Lohi, hauki, silkka, siika, kuha, ahven jne. Kala kuin kala. ? vettä Tämä resepti on jälleen Lyökin mamman kotikeittiöstä. Tuoksujen ja makujen aidosta maailmasta. Maistuu varmaan sullekin. Kuori nauriit, lohko pieneksi ja laita valmiiksi kiehuvaan kalaliemeen. Kalaliemessä on yleensä valmiina suola, mutta jos teet itse kalaliemen kalanperkeistä, lisää merisuola. Keitä "hymyillen" nauriit melkein kypsiksi. Jotkut pitää minä en – puolikypsästä, al dente. Lisää valmiiksi peukalon kokoisiksi pilkotut ruodottomat kalan palat liemen pinnalle. Mukaan muutama voinokare. Kun kalat ovat kypsiä – se ei kauaa kestä – lisää pilkottu tilli. Mammani sanoi meille lapsenlapsille aina, että naurava nauriskeitto on valmista. Tulkaahan lapset nauttimaan ja sitten nauramaan. Vetää tämä ruoka suun hymyyn, vaikka kuinka kranttu olisi. Toimimme ravintolalaivana, kaiketi ensimmäisenä sellaisena ulkomaalaisomistuksessa olevana Neuvostoliitossa. Pyöritimme ravintolaa kimpassa Tallinnan kaupungin kanssa. Olihan se personallista ja eksoottistakin touhua. Kaikkine merkillisyyksineen ja ongelmineenkin. Joka tapauksessa kauppa kävi kuin siimaa ja keväällä pois lähtiessämme kapteenilla oli paikallista rahaa iso muovikassillinen. Ja sekös minua hymyilytti. Kaverini ihmettelivät hymyni taustaa, koska ruplan arvo oli mitä se oli. Perustelin hymynaamaani sillä, että kerrankin minulla on niin paljon rahaa, etten tiedä, mitä sillä tehdä. Jos minulla olisi ollut 10 ruplaa, olisin voinut ostaa vaikka viisi kiloa vodkaa silloinhan paukut mitattiin siellä grammoina mutta kun ruplia oli iso muovikassillinen. Merkillinen ongelma, joka nyt on monelle taas ongelma. Tuo ruplan kurssi. Selvittelin erilaisia mahdollisuuksia ruplien vaihtoon länsivaluutaksi. Tiukassa olivat mahdollisuudet. Vain yhden tarjouksen sain. Se tuli Saksan Kielin kanavassa toimivalta laivahuolintayhtiöltä. Tarjous oli selkeä ja ymmärrettävä. Kaksi US dollaria kilo. Setelirahasta. Kuivana. Ostinkin sitten Tallinnasta koko kassillisella rahaa astioita ravintoloihimme. Kauniita olivat, ja niitä on vieläkin jäljellä, varastossamme. Niin muuttuu maailma ja valuutan kurssit. Mutta neuvostoliittolaiset astiamme säilyvät, ja niitä meillä riittää varmaan maailman tappiin. TEKSTI PENTTI-OSKARI KANGAS KIIREAPULAINEN herrankukkaro.fi Neuvostoliiton aikana 80-luvun loppuvuosina höyrysimme purjehduskauden jo päätyttyä kotovesiltämme Turusta jäitä rouskuttaen Tallinnaan, Piritan Olympiasatamaan talvikaudeksi. LIIKAA RUPLIA NAURISKALAA
PUOLI KAUPUNKIA | 7 PUOLI KAUPUNKIA | 7 Liikeja palveluhakemisto Tämä ilmoitustila kolmessa 15.3, 29.3 ja 11.4 ilmestyvissä numeroissa hintaan lev. 82mm x kork. 50mm 3 x 99,00€ + alv. 24% hintaan 3 x 49,50€ + alv. 24% Varaus: kauko.vanajas@puolikaupunkia.fi -50% MYYMME MYÖS HAUTAKIVIÄ Pelastusarmeija neuvoo veloituksetta ja antaa ideoita, kun olet pohtimassa testamentin tekoa. Ota rohkeasti yhteyttä. Uusien kontaktien ja uusien testamenttimääräysten määrä on ollut viime vuosina voimakkaassa kasvussa. Monet haluavat tehdä testamentin Pelastusarmeijalle. He näkevät, että apu menee oikeaan kohteeseen, luottavat Pelastusarmeijaan ja arvostavat sen hyvin alhaista kulurakennetta. Oleellista on, että testamentissa tulee olla kirjoitettuna kyseisen henkilön oma tahto. Toinen tärkeä asia, jota korostamme on, että testamentti ei ole lupaus – sitä voi muuttaa tai sen voi peruuttaa koska tahansa. Testamenttityötä lämmöllä arvostaen Jo sana testamentti tai perintö aiheuttaa, erityisesti meissä suomalaisissa, monenlaisia tuntemuksia. Koko asia on ollut vähän niin kuin aihe, josta ei voisi edes puhua ääneen. Pelastusarmeija aloitti uudenlaisen, informatiivisemman testamenttityön muutama vuosi sitten. Se on saanut todella hyvän vastaanoton. Perusajatuksena Pelastusarmeijan testamenttityössä on palvella ihmisiä. Testamenttiasioista vastaava Osmo Halonen korostaa, että Pelastusarmeijalaiset haluavat aidosti palvella ihmistä ajattelematta hänen kukkaroaan. Haluamme oikeasti mennä ihminen edellä ja luotamme siihen, että taloudelliset tarpeemme kyllä tulevat täytetyiksi tavalla tai toisella, kun me vain pidämme tiukasti kiinni periaatteestamme kuunnella ihmistä, ajatella häntä ja toimia hänen parhaakseen. Pelastusarmeijan testamenttityöntekijä tapaa kaikki halukkaat testamentin Pelastusarmeijalle tehneet henkilöt vuosittain, joko heidän kotonaan tai jossain muussa sovitussa paikassa. Halonen kertoo, että ’Muistio ja toiveitani poismenoni jälkeen’ -dokumenttiin kirjataan kaikki tarvittavat toiveet ja ohjeet kuoleman jälkeisten asioiden hoitajille. Tätä muistiota päivitetään sitten tarpeen mukaan, esim. vuotuisissa tapaamisissa. Ihmiset ovat poikkeuksetta hyvin helpottuneita muistion tekemisen jälkeen. He sanovat usein, että ”miten te olisittekaan voineet tietää kaikki nuo toiveeni, ellei niitä olisi kirjoitettu paperille – kylläpä helpotti!” Kun Pelastusarmeija sitten saa kuolintiedon, joko omaisilta, viranomaistahoilta tai järjestelmästämme, joka päivittyy koko ajan väestötietojärjestelmään, alamme hoitaa asioita sovitusti. Ilmoitamme läheisen/ystävän poismenosta sovituille tahoille. Sitten alkavat hautajaisjärjestelyt – myös muistion ohjeiden mukaisesti. Hautajaisten jälkeen on vuorossa kuolinpesän ja perunkirjoituksen hoitaminen ja aikanaan asunnon tyhjentäminen. Pelastusarmeijan kanssa voi sopia myös muun muassa haudanhoidon tasosta ja kestosta. Meille on kunnia-asia, että hoidamme testamenttiasioitakin hyvällä asenteella ja lämmöllä arvostaen varauksetta testamentintekijän vapautta ja tahtoa, Halonen päättää. Infoa Testamentti Tapaamiset ja muistio Kuoleman jälkeen YHTEYDENOTOT Pelastusarmeija /testamenttiasiat | Osmo Halonen, p. 040 568 7298, testamentti@pelastusarmeija.fi www.pelastusarmeija.fi/testamentti Yrittäjä Varaa paikka sinun ilmoituksellesi Kysy lisää: kauko.vanajas@puolikaupunkia.fi
Se edustaa täysin uutta segmenttiä, eikä vastaavaa ole sähköautomarkkinoilla ennen nähty. Siinä on erinomaiset rata-ajo-ominaisuudet maksimaalisen kiihtyvyyden, suuremman vääntömomentin ja jopa 478 kW:n (650 hv) tehon ansiosta. N-tuotemerkin autourheilusta inspiraationsa saaneet peruspilarit ovat kaarreajokyky, kilparatakyky ja arkeenkin istuva tehokas urheiluauto. Hyundain IONIQ 5 N ? N-tuotemerkin ensimmäinen suorituskykyinen, täyssähköinen malli ? sai maailman ensiesittelynsä heinäkuussa 2023 Goodwood Festival of Speed -tapahtumassa Englannissa. IONIQ 5 N vakiinnuttaa Hyundai N:n aseman Hyundai Motorin teknologisena voimanpesänä. IONIQ 5 N edustaa N-merkin sähköistymisen tulevaisuutta ja uutta tapaa, jolla huippusuorituskyvyn harrastajat voivat sähköistää intohimonsa ajamiseen maantiellä ja radalla. Uutuus jakaa Hyundain WRCautojen DNA:n ja edustaa sekä yhdistää Hyundain pitkäaikaista perintöä edistykselliseen tulevaisuuteen. Uutuuden edistyksellistä teknologiaa jaetaan tulevaisuudessa kaikkiin Hyundain sähköautomalleihin ? myös lisää sähköisiä N-malleja on tulossa. IONIQ 5 N:n poikkeuksellinen suorituskyky ja innovatiivinen henki on ehditty jo palkita arvostetulla Car of the Year -palkinnolla vuoden 2023 TopGear.com Awards -kilpailussa. IONIQ 5 N -malli yhdistää Hyundaikonsernin sähköautoille suunnitellun modulaarisen alustan (E-GMP) N-tuotemerkin moottoriurheilussa kehitettyihin teknologioihin ja asiantuntemukseen. N-tuotemerkin autourheilusta inspiraationsa saaneet kolme peruspilaria ovat kaarreajokyky, kilparatakyky ja arkeenkin istuva urheiluauto. Rallilla maustettu neliveto tekee autosta makean mutkakoneen N:n nelivedon tarina alkoi vuonna 2015 rallin MMkilpasarjassa. IONIQ 5 N on ensimmäinen N-brändin tuotantoauto, joka on varustettu nelivedolla (AWD). IONIQ 5 N vie ajamisen uudelle tasolle vaikuttavien kaarreajoominaisuuksiensa ansiosta. Parannukset korirakenteessa, ohjauksessa ja poljinjärjestelmissä tekevät IONIQ 5 N:stä dynaamisen ja innostavan auton. Korirakenteeseen on lisätty 42 hitsauspistettä ja yli kaksi metriä liimapintaa sivuttaisjäykkyyden, käsiteltävyyden ja turvallisuuden parantamiseksi. Moottorin ja akuston kiinnitystä on vahvistettu, jotta ne kestävät sähkömoottorin suurempaa vääntömomenttia, ja etuja taka-alarunkoja on parannettu. IONIQ 5 N:n ohjaus on vahvistettu N R-MDPS (Rack-Mounted Motor-Driven Power Steering) -järjestelmällä, joka tarjoaa tarkan ohjaustuntuman. N Pedal -järjestelmä kehitettiin ratkaisuksi, jolla pyritään saavuttamaan Hyundain i20 N WRC -autoissa nähty herkkä käsiteltävyys. Tämä älykäs ohjelmistotoiminto tarjoaa välitöntä kääntymiskäyttäytymistä ja parannettua kaasun herkkyyttä. Toiminto on valittavissa Ntai Sport-ajotilassa ja säädettävissä kolmelle eri tasolle. N Pedal perustuu samanlaiseen tekniikkaan, jota käytetään i-Pedalin regeneratiivisessa jarrujärjestelmässä, ja se asettaa nopean ja riemastuttavan kaarreajon energiatehokkuuden edelle. Hyödyntämällä hidastavaa voimaa luodaan aggressiivinen painonsiirto, joka johtaa terävämpään kaarreajoon. Kaarreajovalmiutta parantaa myös N Drift Optimizer, joka auttaa säilyttämään ajokulman. Se yhdistää etuja takavääntömomentin jakautumisen, vääntömomentin suuruuden, jousituksen jäykkyyden, ohjauksen vasteen ja e-LSDjärjestelmän (sähköinen tasauspyörästön luistonrajoitin) luodakseen erityisesti driftaamiseen optimaalisen ajotilan. Järjestelmä auttaa kaiken tasoisia kuljettajia sekä nauttimaan että onnistumaan driftaamisessa. Taka-akselilla oleva e-LSD optimoi kaarreajo-ominaisuudet ja auton hallinnan. N Torque Distribution tarjoaa täysin muuttuvan vääntömomentin jakautumisen eteen ja taakse, jota voidaan säätää 11 tasolle. Huippuunsa hiotut rata-ajoominaisuudet IONIQ 5 N:n ulkoasu korostaa sen sitoutumista suorituskykyyn ja radalla ajamisen mahdollisuuksiin. Nämä muutokset erottavat sen vakiomallisesta IONIQ 5:stä ja korostavat sen urheilullisuutta. IONIQ 5 N on 20 mm matalampi, 50 mm leveämpi ja 80 mm pidempi kuin IONIQ 5. Auton alla on taotut 21-tuumaiset alumiinivanteet ja erittäin pitävät korkean suorituskyvyn 275/35R21 Pirelli P-Zero -renkaat. Keskikonsoli on räätälöity rata-ajoa varten, ja siinä on polvituki. IONIQ 5 N:n sydämenä ovat sen tehokkaat sähkömoottorit, joiden kierrosluku voi nousta vaikuttaviin 21 000 kierrokseen. N Grin Boost -ominaisuus, joka antaa 10 sekunnin ajan tehonlisäyksen kiihtyvyyden parantamiseksi ja tarjoaa jopa huikeat 478 kW / 650 hv tehoa. Jarrutuskyky on ratkaisevan tärkeää kilparadalla, ja IONIQ 5 N hallitsee sen N-malliinsa varta vasten kehitetyillä jarruilla. Autossa on 400 mm:n etujarrulevyt, joissa on nelimäntäiset monobloc-satulat, ja 360 mm:n takajarrulevyt. Näissä komponenteissa on käytetty kevyitä materiaaleja ja optimoitua ilmavirtausta jäähdytyksen tehostamiseksi. Taloudellisuutta parantava regeneratiivinen jarrujärjestelmä on uudistettu jarrutustehon parantamiseksi. Regenerointijarrutus toimii jarruvoiman ensisijaisena lähteenä, ja mekaaniset jarrut täydentävät sitä tarpeen mukaan, mikä takaa myös ratakestävyyden. IONIQ 5 N:n N Brake Regen -jarrutusjärjestelmä tarjoaa poikkeuksellisen suuren, jopa 0,6 G:n hidastusvoiman, mikä asettaa jarrutusteholle uuden mittapuun. Elektronisesti ohjattu jousitus laajentaa auton suorituskykyaluetta ja takaa mukavan mutta dynaamisen ajonautinnon. Siihen on lisätty pyörän anturit ja suuremmat, parannetut ja erityisesti viritetyt jousituksen vaimentimet. Jousituksen jäykkyys muuttuu ajotilavalinnan mukaan. IONIQ 5 N erottuu muista myös siten, että rata-autoilusta ja rallitaipaleilta tunnettu kahden polkimen ajo ? niin kutsuttu vasemman jalan jarrutus ? on sillä mahdollista. Jarrua voi annostella yhtäaikaisesti kiihtyvyyspolkimen kanssa ilman vedon katkeamista. Huipputehon ylläpitämiseksi IONIQ 5 N:ssä on edistyksellinen akun lämmönhallinta. Järjestelmä on suunniteltu pienentämään liiallisen kuumuuden aiheuttamaa tehon heikkenemistä myös vaativissa rata-ajo-olosuhteissa. Sykähdyttävä ajokokemus jokaiseen päivään Ensimmäiset testikuljettajat ovat kehuneet IONIQ 5 N:ää jokapäiväisen ajamisen käytännöllisyyden ja edistyksellisten kilparataominaisuuksien yhdistelmästä. IONIQ 5 N hemmottelee polttomoottorin äänimaailmalla ja tarjoilee samalla edistyneen sähköautokokemuksen. IONIQ 5 N on arkeen istuva urheiluauto, joka tarjoaa vaihteenvaihtamisen tunnelman ja tunteisiin vetoavan kuljettajakokemuksen N e-Shift-järjestelmän ja N Active Sound + -järjestelmien avulla. N e-Shift on virtuaalinen vaihteisto, joka simuloi 8-vaihteista kaksoiskytkintä säätämällä moottorin vääntöä. Järjestelmä tuottaa bensiinikäyttöisen urheiluauton tuntua. N Active Sound + toimii yhdessä N e-Shiftin kanssa tuottaakseen paitsi futuristisen sähköautoäänen myös urheilullisen äänimaailman. Yhdessä ne lisäävät ajamisen riemua simuloimalla polttomoottoriajoneuvon tärähdyksen tuntua ja ääntä. Innovatiivinen N Road Sense -järjestelmä suosittelee automaattisesti N-tilan aktivoimista, kun se havaitsee edessä olevista mutkista kertovan liikennemerkin. Toiminto parantaa ajokokemusta optimoimalla ajoneuvon asetukset vastaamaan tieolosuhteita. Lisäksi IONIQ 5 N:ssä on V2L-ominaisuus (Vehicle-toLoad), jonka avulla sähköauton korkeajänniteakun energiaa voidaan käyttää erilaisten laitteiden lataamiseen tai virran ulosottoon enimmillään 3,6 kW:n teholla, vaikka auto olisi sammutettuna. Käytännöllinen ominaisuus saa auton toimimaan virtalähteenä, mikä lisää sen monipuolisuutta pelkkää ajamista pidemmälle. Sisätiloissa IONIQ 5 N yhdistää saumattomasti N-tuoteperheen tunnusomaiset muotoiluelementit radalla ajamisen tyyliin ja toiminnallisuuteen. N-ohjauspyörä on muotoiltu uudelleen, ja siinä on ensimmäistä kertaa näkyvästi N-logo. Ohjauspyörässä on Drive Modes -ajotilanvalinta-, NGBja N-painikkeet, joiden avulla kuljettaja voi valita haluamansa ajotilan ja muokata yhdistelmiä yksilöllisen ajokokemuksen saavuttamiseksi. Valaistulla N-logolla varustetut kevyet urheilulliset kuppi-istuimet on sijoitettu matalalle ja pitävät tiukasti otteessaan suuremmissakin mutkissa. Eco Alcantara nahka -verhoillut istuimet ovat lämmitettävät ja etuistuimissa on myös viilennystoiminto. Sisätiloissa on erinomaiset tilat niin etukuin takamatkustajillekin. Tavaratilaa autossa on 480 litraa (VDA). IONIQ 5 N Suomessa Hyundai IONIQ 5 N saapuu Suomen markkinoille 84 kWh -akustolla 650-hevosvoimaisena AWD-nelivetona. Hinnat alkavat 79 390 eurosta. Mallin vapaa autoetu on 1 125 eur/kk ja käyttöetu 1 065 eur/kk. IONIQ 5 N on erittäin kattavasti varusteltu, lisävarustelistalta on valikoitavissa ulkovärivaihtoehtoja (790-990 euroa) sekä lasikatto (999 euroa). Ensimmäisiä autoja odotetaan Suomeen loppukeväästä 2024. 8 | PUOLI KAUPUNKIA Isoin kauppakassi jolla saa ajaa ilman ajokorttia! (ennen 1985 syntyneet!) SÄHKÖMOPOJEN MERCEDES! Täysautomaatti, pakki Max.nopeus: 45 km/h Rekisteröity: 2 hengelle Kantavuus: 190 kg. Paino: 320 kg. Värit: Metallipunainen ja -sininen. Tehokas 3Kw moottori TILAA ESITE! Lisävarusteena nastarenkaat alumiinivanteilla. KÄÄNTYVÄLLÄ KUSKIN ISTUIMELLA! NYT kaksi versiota! SÄHKÖMOPO SÄHKÖMOPO PARHAAT PAKETTITARJOUKSET 7990 ? +tk Rahoituksella alk. 169?/kk. 9990 ? +tk Rahoituksella alk. 179?/kk. 2 LITIUM-AKUILLA Max. ajomatka jopa 150 km latauksella. Takuu 2 v. MODULARBOX OY MODULARBOX OY MODULARBOX OY Kartanonherrantie 9, 02920 ESPOO kehä III MÖN KIJÄ CE NTE R MÖN KIJÄ CE NTE R MÖN KIJÄ CE NTE R Avoinna: Ark.10-17, La 10-13 Tilaukset ja tiedustelut puh. tai s-postilla: myynti@rally.fi 09 595 510 040 553 2428 tai netistä www.rally.fi sivuilta Meillä takuu, varaosat ja huolto pelaa varmasti! Suomessa yli 150 huoltopistettä. TILAA HETI OMASI! NOPEAT TOIMITUKSET RAHDILLA KOTIIN ASTI! 1 LYIJYGEELI-AKUILLA Max. ajomatka jopa 95 km latauksella. MÖNKIJÄ CENTERISTÄ! MÖNKIJÄ CENTERISTÄ! MÖNKIJÄ CENTERISTÄ! Tasauspyörästö takana. Säädettävät iskunvaimentimet lisäsäiliöillä. Markkinoiden hienoin 1000cc työhön ja vapaaaikaan! 83 Hv. Vetokyky yli 1200 kg. TGB 1000 V-Twin LTX PRO ABS Rahoituksella alk.265?/kk. ? +tk 13990 ? +tk 7990 Rahoituksella alk.159?/kk. MADE IN TAIWAN SAA AJAA TIELLÄ! 4x4 +690 ? PAKETT I 2 (1190?) V-AURA -500 ? MARKKINOIDEN PARAS FINMAN V-AURA 1190 ? TAKUU 10 VUOTTA! Otamme vaihdossa mönkijät, moottoripyörät, autot ym. KATSO KOKO VALIKOIMA www.rally.fi (9790?) TRAKTORIMÖNKIJÖITÄ. KAIKKI MALLIT 2-PAIKKAISIA 4x4 TGB 550 MAX LED PITKÄRUNKOINEN BLACK EDITION Finman OHJAUSTEHOSTIMELLA SUOMESSA YLI 150 HUOLTOPISTETTÄ. www.rally.fi TARJOUS LUMILEV YN TILALLE TARJOUS LUMILEV YN TILALLE TARJOUS LUMILEV YN TILALLE KATSO FINMAN V-AURA VIDEOT YOU TUBE. ? +tk 7290 4x4 TGB 550 EFI SPECIAL EDITION (Normaalisti 7790?) RAJOITETTU ERÄ! Rahoituksella alk.159?/kk. LUMILEVY 150 cm VINSSI 1360 kg PERÄVAUNUPISTOKE YLLÄPITOLATURI TUULILASI UUDEN 4x4 MÖNKIJÄN OSTAVILLE EDUN ARVO 1600 ? PAKETTI 1 KAUPANPÄÄLLE 26? MAXXIS Testivoittaja Renkaat 14? Desing vanteet Metallihohto/lakattu erikoisväri, ym. ERIKOISVARUSTELTU! OTAMME MYÖS VAIHTOKONEITA, TARJOA HETI! PYRKIJÄ E 1000 Takuu 2 v. PYRKIJÄ E400 Ei ajokorttia. Tehokas 60 V 1000 W moottori. 3 Nopeusaluetta 10km-17km-25km/h. Pakki. LEDvalot! SÄHKÖSKOOTTERI UUTUUS! jotka voi LADATA KOTONA TAI SIINÄ PAIKOILLAAN. Isot 40 cm ilmakumirenkaat, Värit: Metallipunainen ja Hopea. NOPEILLE KAUPANPÄÄLLE! (arvo 340?) TakaBoxi, takateline ja suojapeite KAKSI VERSIOTA: SÄHKÖSKOOTTERI Nelipyörä tai 30 Ah Litium-akulla jonka voi ladata kotona tai paikallaan niin kuin sähköpyörissä on. Ajomatka 70-80 km. Rahoituksella alk. 99?/kk. 2350 ? 2 2890 ? 2x20Ah LITIUM AKKUA Takuu 2 v. NOPEILLE molempiin: KAUPANPÄÄLLE! (arvo 340?) TakaBoxi, takateline ja suojapeite Lyijygeeliakut. Ajomatka 50-60 km. 1790 ? Rahoituksella alk. 75?/kk. Tilausnro 16103 1 Väri: Punainen. Väri: Punainen. Ajomatka 90 km. 3 eri ajonopeutta: 10km/17km/25km/h. Pakki. LED-valot. Rahoituksella alk. 80?/kk. Autot Suunniteltu tuottamaan riemua ? IONIQ 5 N IONIQ 5 N on Hyundain kaikkien aikojen tehokkain täyssähköinen sarjatuotantoauto.