WWW.NETTIKULTA.FI Asiakkaiden suosittelema Tule ilman ajanvarausta tai varaa aika puh. 044 9877 049. Teemme myös kotikäyntejä. Lapinlahdenkatu 19, Helsinki ma-pe 10-16, la-su ja iltaisin sop. mukaan KULTAA & HOPEAA OSTAMME Nro 23 » 8.12.2023 – 18.1.2024 Korttipelin kourissa Pula-ajan puristuksessa s.3 KATSASTUSHUOLLOT • PAKOKAASUMITTAUKSET • KÄYNTIVIAT Takkatie 11, PITÄJÄNMÄKI Puh. 09-3405497, 0400-699937 ? esa.harklin@elisanet.fi JARRUJEN KUNNOSTUS • ALUSTAT • LATURIT • STARTTIMOOTTORIT AUTOPALVELU HARKLIN OY Huoltaa ja korjaa autosi joustavasti ja ammattitaidolla. Yrityksemme sijaitsee hyvien liikenneyhteyksien ulottuvilla, Helsingin Pitäjänmäella aseman vieressä. 25 VUOTTA HUOLENPITOA AUTOSTASI Dos Tecolotes Avoinna MEXICAN MARKET Meiltä löydät kaikki ne Mexicolaisen keittiön herkut, joita olet aina halunnut kokeilla. -Salsat, -Chilit, -Mole-kastikkeet, -Aidot Tortillat ja paljon muuta Hämeentie 6 00530 Helsinki Tel: +358 50 471 3132 Hakaniemen hallin lähellä Ma suljettu Ti-Ke 12 18 To-Pe 12-19 La-Su 12-16 HyVää JoUlUa Ja OnNeLlIsTa UuTtA VuOtTa lehden toimitus toivottaa Seuraava lehti ilmestyy 19.1.2024 KURSSIMME STARTTAAVAT MAANANTAISIN KLO 17.00! Ratapihantie 11, Itä-Pasila 09-140604 www.autokoulupasila.fi AJOKORTTI LÄHELLÄSI RATIKKA NELOSEN PALVELUKARTTA s.6-7 Pe 8.12. 17-04.30 La 9.12. 17-04.30 Ke 13.12. 17-04.30 To 14.12. 17-04.30 Pe 15.12. 17-04.30 La 16.12. 17-04.30 Ke 20.12. 17-04.30 To 21.12. 17-04.30 Pe 22.12. 17-04.30 La 23.12. 17-04.30 Ma 25.12. 17-04.30 Ke 27.12. 17-04.30 To 28.12. 17-04.30 Pe 29.12. 17-04.30 La 30.12. 17-04.30 Su 31.12. 17-04.30 Avoinna joulukuussa: Christmas KARAOKE DARTS • BILIS BAR IDÄN PISTE 150 000 KARAOKE BIISIÄ! KLO 17 alkaen Turunlinnantie 14, 00930 Helsinki, Itäkeskus • P. 0400 573109 • Seuraa meitä Facebookissa, Instagramissa ja netissä idanpiste.fi Saa jakaa tietoa eteenpäin! Lehti ilmestyy kahdesti kuukaudessa
2 | PUOLI KAUPUNKIA Yhteystiedot Puoli Kaupunkia on riippumaton ilmaisjakelulehti. Lehti ilmestyy joka toinen torstai, force majeure -varauksin. Toimituksen vastuu virheellisistä tai julkaisematta jääneistä ilmoituksista rajoittuu enintään ilmoitushintaan. Huomautukset on tehtävä kahdeksan (8) päivän kuluessa lehden ilmestymisestä. Lehti ei ole velvollinen säilyttämään tai palauttamaan materiaalia ilman sopimusta. Puoli Kaupunkia OSOITE: Hämeentie 103 E, 00550 PUHELIN: 0400 408 199 INTERNET: www.puolikaupunkia.fi PÄÄTOIMITTAJA vt: Jukka Kuusanmäki Puh. 09-2600107 jukka.kuusanmaki@ letterbox.fi TAITTO: Petra Haukkala PAINOPAIKKA: BotniaPrint, Kokkola ILMOITUSHINNAT: Koko painoksen tekstissä 1,95 e/pmm, tekstin jälkeen 1,10 e/pmm. Hintoihin lisätään alv. +24 % ILMOITUSMYYNTI: Puh. 0400 408 199 ILMOITUSTRAFIIKKI: ilmoitukset@ puolikaupunkia.fi Viikon Kuva Aitouden ylistys, eläinkunta vastaan ihmiskunta Kauko Vanajas Lempiohjelmiani ovat luontodokumentit. Eläimien toiminta on kaikilla osa-alueilla johdonmukaista ja tarkoituksenmukaista palvellen perustavoitteita, suvun jatkamista ja eloonjäämistä. Eloonjäämisen välineinä ovat evoluution tuloksena mitä uskomattomimmat sovellukset naamioitumisineen ja elimistön muutoksineen, jotka palvelevat kulloinkin vallitsevissa olosuhteissa eläimiä parhaalla mahdollisella tavalla. Viekkautta eläimet käyttävät vain vaaniessaan ja saalistaessaan. Mutta sehän on niille elintärkeätä. Niiden on toimittava siten säilyäkseen hengissä. Aito ihminen pyrkii kunniottamaan kaikkia tasapuolisesti yrittämättä saada väkisin muita pitämään itsestään. Hän ei kehuskele tarpeettomasti ja ilmaisee mielipiteensä avoimesti käyttäytyen johdonmukaisesti sinua kohtaan. Hän on reilu ja hänen käytöstään voi ennakoida. Aito ihminen yrittää parhaansa pitääkseen lupauksensa ja ihailee ja kehuu muita ainakin välillä. Hän on mukava ja auttavainen suurimman osan ajasta ja reagoi näkyvästi, kun kerrot hänelle oikeista tunteistasi. Ei aito, feikki ihminen sanoo kyllä tietävänsä, mistä puhut, mutta ei osoita sitä eleillään eikä muuta käytöstään mitenkään ja hän kunnioittaa vain ihmisiä, joilla on valtaa ja joista he voivat hyötyä. Mielistely muiden olan takana on myös tyypillistä kuten myös omilla saavutuksilla rehvastelu. Toisen selän takana puhuminen on tunnusmerkillistä feikille ihmiselle ja mikäli sitä toistuu usein se ei voi olla enää sattuman sanelemaa. Hänen suhtaumisensa sinua kohtaan viuhuu kuin tuuliviiri muuttuen ilman syytä ja antamatta mitään signaalia tulevasta. Hän pitää harvoin lupauksiaan mutta sopii ja sitoutuu kuitenkin asioihin herkästi. Hän saattaa sopia treffejä saapumatta koskaan paikalle. Oman itsensä paremmalta näyttämiseen pyritään kritisoimalla muita. Kun hänellä on taka-ajatuksia saattaa hän esiintyä mukavanakin. Pienen lapsen viaton katse on kyllä valloittava. Sitten paha maailma alkaa piirtää näiden pienten ihmisten sielujen tyhjiin tauluihin mallejaan. Jo kolmevuotiaana osaa pikkupiltti manipuloida. Eläinkunnassa ei esiinny näyttelemistä, manipulointia, laskelmointia, jatkuvaa oman edun tavoittelua, ilkeyttä, valehtelua, kiusaamista, nälvimistä, pomottelua, röyhkeyttä, kateutta ja muita luotaantyöntäviä ominaisuuksia. Eläimet tarvitsevat laumanjohtajia ja saalistusryhmän johtajia, mutta se kuuluu niille luonnostaan. Urokset taistelevat naaraiden suosiosta, mutta sehän tapahtuu vain laadukkaimpien suvunjatkajien ominaisuuksien ja geenimateriaalin siirtämiseksi eteenpäin. Joidenkin tv-ohjelmien formaattien arvomaailma on kyseenalainen. Niissä naimisiin mentäessä tuntuu siltä, että kaikki muu rekvisiitta on tärkeämpää kuin itse aidot rakkauden ja sitoutumisen kauniit tunnustukset. Amerikasta on seremonian toteutukseen tuotu kaikenlaiset omat rakkaudentunnusten käsikirjoitukset, jotka epäaidoimmillaan kirvoittavat kuulijakunnassa hymynkareet, jotka kielivät oikeastaan myötähäpeästä. Joutsenpari lipuu arvokkaasti edustaen elinikäistä ja ehdotonta kumppanuutta. Ei sen sinetöimiseksi ole parinkymmenen tuhannen euron häitä tarvittu. Poliitikot ovat loistavia näyttelijöitä. He mm. puhuvat niin totta kuin osaavat. Perustaitoihin kuuluu myös sopiva liikuttuminen ja krokotiilinkyyneleen tirauttaminen poskipäälle tilanteen niin vaatiessa. Eivät krokotiilin kyyneleet ole kuitenkaan aitoja kyyneleitä. Krokotiilin kyyneleet on sanonta, jolla tarkoitetaan teeskenneltyä itkua. Krokotiilien esiintymisalueilla kerrotaan tarinoita, joissa krokotiili ensin itkee nähdessään ihmisen, ja sitten syö tämän. Krokotiili ei kuitenkaan teeskentele. Työelämässä ihminen joutuu ottamaan itselleen joskus hyvinkin vastenmielisen epäaidon roolin. Hän haluaisi olla oma itsensä, mutta kärsii kun ei voi niin toimia. Maailma on kuitenkin suuri näyttämö ja koko ajan uudet tilanteet vaativat erilaisia käyttäytymismalleja. Ei oman itsensä perusolemuksesta tarvitse kuitenkaan mahdottomasti tinkiä niistä selvitäkseen. Kauko Vanajas Rahastaja on työssään HKL:n bussissa 9.6.1965. Rahastajista luovuttiin keväällä 1987. Kuvaaja: Foto Roos Kuva: Helsingin kaupungin museo. SEURAAVAT NUMEROT ILMESTYVÄT: Sisällys 19.1 2.2 16.2 1.3 Helsinki suunnittelee Pikku-Finlandian siirtoa medialukion käyttöön 4 Tuoresuolatut suomalaiset joulukinkut, makkarat, kalat, gluteenittomat joululaatikot... Liukkaat kelit ovat täällä – on aika pukea pitävät jalkineet ja huolehtia kulkuväylät turvallisiksi 5 TIETOKONEHUOLTOA Windows päivitykset uusimpaan versioon säilyttäen tiedostot, vaihdamme hitaat levyt uusiin SSDlevyihin. Korjaamme saranat, näytöt, näppäimistöt, virtalähteet ym Palvelemme Suomeksi, på Svenska, in English Håt Data Huolto Oy Vaasankatu 15 00500 Hki hotdata@saunalahti.fi www.hatdata.net
PUOLI KAUPUNKIA | 3 Valokeila PÖNTTÖPULINAT Lukutaidon puutetta Törmäsin sellaiseen ikävään tosiasiaan, että kärsivällisyyteni eikä taitoni riittänyt lukemaan sinänsä varmasti päteviä pääkaupunkiseudun ja hiukan laajemmankin alueen parhaaksi laadittuja suunnitelmia uusien liikenneväylien rakentamisesta ja suunnitelmista. Siksi joudun hiukan arvailemaan. Osoite, josta valistunut uuslukutaidon hallitseva lukija saa lisätietoa, on kuitenkin näin yksinkertainen ja helppo muistaa:https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314--509-2. Esimerkiksi Uudenmaan poikittaisyhteyden teknisen selvityksen tavoitteena on hahmottaa Valtatie 3:n ja Maantie 140:n (Vanha Lahdentie) välisen yhteyden nykytilan puutteita ja parantamistarpeita sekä toimia pohjana päätöksenteolle jatkotoimenpiteiden tarpeista ja sisällöstä. Lukutaitoinen lukija pystyy kuitenkin saamaan aiheesta tuota täsmällisemmän kuvan, jos aihe kiinnostaa. Tarjolla on joka tapauksessa päätösten tekijöille työkenttää. Vaikka osa rahoituksesta tulee valtiolta., haloo Helsingin, Vantaan, Espoon, Kirkkonummen, Nurmijärven, Vihdin, Sipoon, Järvenpään ja Keravan valtuutetut sekä virkamiehet! Myöskään Kauniaisten päättäjät eivät taida saada olla rauhassa. Kulkeehan tunnin juna myös Kauniaisten halki, vaikkakin ilmeisesti pysähtymättä. Matkustajat näkevät ikkunoista kauniin historiallisen asemarakennuksen, suojelukohteen, joka saatiin pelastetuksi tulipalolta viisitoista vuotta sitten. Liikenneväylien selvitystyö liittyy samalla siihen tosiasiaan, ettei Lontoon ja Pietarin väliseen liikenteeseen liittyvä 45 kilometrin mittainen Kehä III Ukrainan sodan loputtua enää riitä. Tarvitaan uusia liittymiä ja pitää saada tuolle esimerkiksi vaivihkaa Klaukkalan pohjoispuolelle avatulle Kehä IV:lle jatkoa. Myös Nukarista pitää rakentaa uutta reittiä etelään. Siitäkin ajatuksesta pääsee ilmeisesti tuosta osoitteesta selville. Paperille jäänyt Hämeenlinnan kiertänyt metsärata Helsingistä Tampereelle ja takaisin on kaiketi lopullisesti haudattu. Matkustajajunayhteys Helsingistä Hämeenlinnaan saa säilyttää kunniansa vanhimpana (vuodesta 1862) suomalaisena rautatieosuutena, vaikka tamperelaisillakin on niin kiire aamulla Helsinkiin ja illaksi kotiin, että aikatauluun on saatu kymmenen minuuttia lyhennystä sillä, että pikajunat eivät enää Hämeenlinnassa pysähdy, vaikka alueelta on kova kolmikko pitkäaikaisia kansanedustajia eli Filatov, Heinonen ja Koskinen. Kun tarkkoja ollaan ja miksemme olisi, Taipaleen kanavan rakennustöissä Varkaudessa tavaraa kuljetettiin kapearaiteisella rautatiellä jo vuosina 1836-40 * * * Turun ja Helsingin välinen tunnin mittainen junayhteys ei sekään ole vielä aikoihin valmis, vaikka hallitus on myöntänyt siihen miljardin. Tosin Turun päässä hanke on jo niin pitkällä. että lopun matkaa joudutaan laivarantaan kulkemaan ratatyömaalta bussilla ja samoin toiseen suuntaan.. Helsingin päässä on rauhallisempaa, mutta pelkästään junan vauhtia lisäämällä ei tässäkään päässä selvitä. Turkulaiset kunnallispoliitikot Orpo, Saarikko, Lindén, Furuholm, Eloranta. Valkonen, Tavio, Sirén ja Andersson saadaan Helsinkiin töihin 15 minuuttia nykyistä nopeammin, jos kohta ministerikausinaan heitä kuljettaa safööri ja hidas, tänään korkeintaan sata kilometriä tunnissa kulkeva musta auto. * * * Tuusulan väylän eteläpäästä on ollut vireillä suunnitelma muuttaa se kaduksi. Vaikkei se toteutuisikaan, rinnakkaisväyliä tarvitaan Nukarista lähtien jostain Rusutjärven länsipuolelta Keskuspuiston reunamille ja ehkä Etelä-Haagaan. Nykyisin Tuusulanväylällä liikkuu päivittäin lähes 100 000 autoa, mikä on suunnittelijoiden mielestä liikaa. Tuusulasta pääsee myös kahta tietä Keravalle, mutta Kauniaisiin ei vielä yhtään. Jotkut Uudenmaan väylähankkeet ulottuvat parin vuosikymmenen päähän. Se onkin välttämätöntä, sillä pakkolunastukset vaativat aikaa. MARTTI HUHTAMÄKI M.H.HUHTAMAKI@GMAIL.COM Huhtamäki Oli riippuvainen kunkin yksilön sopeutumiskyvystä, alkoiko kaikki taas mennä eteenpäin tai suorastaan taaksepäin, joskin suurelta osin kaikki kuitenkin polki paikallaan. Sota-ajan ohjelmarikkaat ja kosolti jännitystä sisältäneet päivät olivat joksikin aikaa ohi, alkaakseen uudelleen reilusti yli vuotta myöhemmin. Kun elämä pääsi taas raiteilleen ja oppilaitokset aloittivat uudelleen toimintansa, oli se monille kaikkea muuta kuin ruusuilla tanssimista. Oli kurottava umpeen sivistyksessä jääneitä ammottavia aukkoja ellei aukoa umpeen menneitä solmuja. Enintään keskivertotai sitä vähemmän älynlahjoja omaavat saivat sinnitellä äärimmilleen. Toisaalta suoraan rintamalta sotapalveluksesta palanneiden oli vaikeahkoa sopeutua koulun pihalla hälisevään oppilaskatraaseen oppitunneista puhumattakaan. Ratkaisu tähän monien kohdalla löytyi yksityisopetuksesta ja myöhemmin “ylioppilasleipomoista”. Leipäuuneja yritettiin myös lämmittää kyseenalaisella menestyksellä, sillä limput jäivät usein raaoiksi ja ne loppuivat välillä kesken. Leipää täytyi siis jonottaa ja jonot muistuttivatkin vanhoista, Amerikan pulavuosista nähdyistä apeista filmeistä. Se, että elintarvikkeet olivat kortilla, oli tietysti aluksi kansanvallan riemuvoitto, pitihän sen estää parempiosaiset saamasta enempää kuin huonompiosaisetkaan. Silti kummatkin ryhmät haukkuivat sen myöhemmin melkein pataluhaksi, sillä alusta lähtien oli ilmiselvää, että korttiannokset olivat riittämättömät. Ei ollut muuta keinoa, kuin ruveta rikkomaan lakia eli hamstraamaan, jonka äitimuorikin uskalsi monia vuosia myöhemmin kirjoittamisajankohtana jo paljastaa. Junavaunun verkkohyllyllä nukkui väsynyt soturi ja käytävät olivat täpötäynnä nyyttiensä ja laukkujensa päällä istuvia, liikkumattomia matkustajia ja kitiseviin penkkeihin oli mahduttautunut tuplasti enemmän matkailijoita. Paikkalipusta junassa ei siihen aikaan ollut puhettakaan, ja semmoisen esittäjä olisi varmasti joutunut naurun alaiseksi ja luultavasti halunnut painua häpeästä maanrakoon ellei junan alle. Ummehtuneesta ilmapiiristä huolimatta siellä oli aina jonkinlaista seikkailun viehätystä ilmassa, junapartio kun saattoi ennalta arvaamatta tulla tarkastamaan matkatavaroita voita ja kinkkuja, joita saatiinkiin aina apajiksi jokaisesta. Toisin kuin pääkaupungista lähtevät, sinne päin matkalla olleet junat olivat ankaran syyningin kohteena. “Rouva, olkaa hyvä ja antakaa laukkunne; ei, ei sitä, vaan se minkä päällä istutte”. Keski-ikäisen naisen omatunto ei selvästikään ollut puhdas ja hän yritti pitää yllä pokerinaamaa, mutta epäonnistui surkeasti. Peli oli ilmeisimmin menetetty, sillä laukussa oli kosolti – voi varmuudella sanoa – ainakin voita ja lihaa. Rouvashenkilö seuraa korvat punaisina junapartiota taempaan vaunuun kuulustelua varten eikä kehdannut palata enää takaisin paikalleen. Tälläisia varsinkin kukkaroa raastavia näytelmiä esitettiin hyvin usein, jolloin linja-autot olivat yllätystarkastuksille kaikkein alttiimpia. Syyllinen osapuoli otti irti “toisen kuolema, toisen leipä”ideasta kaiken mahdollisen, jonka mittasuhteista kertoo seuraava omaa kieltään. Tultuaaan Etelä-Pohjanmaalle vanhempiaan tapaamaan, Aunetytär uteli äidiltään naapuritalojen salaisuuksista. Entinen röttelötalo näytti hylätyltä ja sen vieressä seisoi uusi ja komea versio. Toisen naapurin upea tiilinavetta näytti niin ikään linnalta. Isoäitini katkera toteamus oli: “Munilla ja jauhoilla on niihin kivijalka tehty, kinkuilla seinät ja maali sivelty voilla.” No, jos tämä oli vähän liioittelua, niin totta siinä kuitenkin toinen puoli. Mummi kertoi tytöllensä nähneensä suuren maitotonkallisen täynnä rahaa käydessään maitoa ostamassa. Siis heilläkin kotona hamstrattiin, selvähän se. Isoisäni oli jostakin Keski-Suomesta saanut tietoonsa “lihapaikan”. Varovaisena miehenä hän kirjoitti nyrkkipostikirjeen emännälle kertoen lähettävänsä matkalaukun heille – kinkku saapuisi siinä turvallisesti matkatavarana. Aikaa kului eikä kapsäkkiä kuulunut, kunnes ukki sai emännältä katkeran tiedotteen “ilmiannosta.” Isoisä oli kuin ällikällä lyöty vakuuttaen viattomuuttaan, kunnes selvisi, että liha oli lähetetty käärittynä sanomalehteen, jossa oli talon nimi ja osoite! No jutun jälkinäytös oli se, että vaarille napsautettiin sakot ja laukun ilmoitettiin olevan asemalla noudettavissa. Taaton toivo nousi pintaan, sillä nukkavierussa matkalaukussa tuntui olevan sisällä jotakin! Kun se avattiin, siellä olikin vain suuri, kalutulta näyttävä luu, joka kelpaisi vain naapurin pystykorvalle. Vihdoin koitti se uudenvuoden yö, jonka jälkeen setelit leikattiin ja niin myös moni maitotonkallinen niitä meni puolitettaviksi. Siinä ei auttanut se ajatus, että “kiittämättömyys on maailman palkka” vaan pikemmin toinen osapuoli ajatteli vahingoniloisena: “Paha sai palkkansa.” Seuraavanlainen näytelmä toistui lähes päivittäin kansanhuollossa, joka säännösteli kulutustavaroita. Virkailija katsoi merkitsevästi äitini moneen kertaan paikattuja kenkiä ja totesi niiden olevan vielä aivan hyvät. Tyttö vastasi siihen topakasti “Eikä ole!” ja veti toisen, rikkinäisemmän jalastaan ja asetti sen pontevasti tiskille. Raukan piti pidättää itsensä tiuskimasta mitään kivenkatkuista – vaikka eihän työntekijä ollut siihen syypää. Nuori naisvirkailija otti ja tarkasteli kenkää silmälasejaan korjaten ja siirtyi esimiehensä puheille. Pikku Aune rupesi käskystä nilkuttamaan ja hypähtelemään yhdellä jalalla takahuoneeseen. Hän sai armollisesti kenkienostoluvan virkailijan myöntäessä kenkäparin ajan olevan ohi nahkankin repeillessä ompeleiden kohdalta. Mustanpörssin kauppiaat ja salakuljettajat paistattelivat konsanaan elämänsä menestyksessä. Riippuen itse kunkin kukkaron kunnosta heidän läsnäolonsa oli joskus siunaus, mutta toisinaan heidän toimintaansa voitiin kutsua ikävästi “verenimemiseksi”. Nykyajan ihmiselle heidät voidaan rinnastaa moderneihin ovelta ovelle -, puhelin-, suoraja digitaalisiin myyjin, hekin oman edun tavoittelijoita ja yleensä kutsumattomia vieraita. Varsinkin kahvihampaan kolotuksen lääkitseminen tuli siihen aikaan varttuneemmille ihmisille kalliiksi, eikä siinä lohduttanut paljon se tietoisuus, että rahat menivät toisinaan hyväntekeväisyyteen. Vaikka sokeri ensimmäisenä ja kahvi olivatkin olleet jo kortilla talvisodan aikana, alkoi keinottelu ns. yleisostokortilla toden teolla jatkosodan alettua. Tämä säännöstelyn keskeisen välineen kyseenalainen käyttöskaala oli ilmeisen laaja, sillä sitä myytiin, ostettiin, varastettiin ja pantattiin. Ääritapauksissa sitä käytettiin uhkailujen ja kiristysten välikappaleena, kerrottiinpa miestaponkin tulleen sen tiliin tehdyksi ja myös väärennöksiä ilmestyi markkinoille. Tämä kaikki oli vain omiaan nostamaan sen arvoa kunkin omistajan ja kukkaron mukaisesti: maalaisilta kun sai alennusta voista ja lihasta yleisostokorttia vastaan ja kahvihan ei tunnetusti, ikävä kyllä, kasva vielä maaperässämme. Säännöstelyn kurimukseen alkoi jo niin tottua, että kun ensimmäiset helpotukset tulivat, ei niitä osannut ensin ollenkaan ottaa todesta. Huojennusta luultiin tilapäisilmiöksi ja niin ollen monta kertaa tuli ostetuksi ja hamstratuksi sellaista, mitä itse asiassa ei ollenkaan tarvinnut. Se oli ostamista ostamisen vuoksi, sillä “osto”tilannehan oli niin outo käsite, koska mitään ei yleensä ollut saatavilla. Kun vain näki jonon jossakin, meni siihen jatkoksi ja vasta tiskillä selvisi, mitä siellä ylipäänsä myytiin. “Ei ole” oli siis kaupoissa käypä sanonta, jonka jokainen osasi unissaankin ulkoa. Sen käyttö yleisenä fraasina jatkui sodan jälkeenkin: “Myyttekö ei “oota” vai onko teillä jotakin? Muistellessaan kuitenkin moneen otteeseen kokemaansa äitini totesi, että tämä oli sittenkin pientä siihen verrattuna, että hänkin koulutyttönä oli 105 päivää, silloin kerran talvisodan aikana, kauan aikaa sitten, tyytynyt osavuoteeseen. TOIMITUS JA KUVAT: U. JUTTA MANNERMAA-RISHI Korttipelin kourissa Pula-ajan puristuksessa Tämä artikkeli perustuu edesmenneen äitini Annikki Mannermaan (os. Kautonen) kirjoitukseen kokemuksestaan pula-ajasta vuosina 1939 – 1954. Kriisialueita lukuunottamatta nykyisessä läntisessä hyvinvointiyhteiskunnassa pienen aavistuksen kyseisestä ajasta on antanut koronakriisi sekä elintarvikkeiden raju hintojen nousu. Jos sota-aika ei ollut jo tarpeeksi, äiti rukka ja aikalaisensa joutuivat kokemaan lamakauden pitkällä aikavälillä murrosiästä nuoreen aikuisuuteen. ? P. Juhani-vauva isä Eskon Vita-puuro -mainoksessa (Järvenpää, 1953). Lähde: Mannermaiden perhearkisto ? Marttajärjestön aikaansa seuranneesta valistustoiminnasta esimerkkinä Pula-ajan ruokaohjeita -kirja, jonka ensimmäinen painos vuodelta 1946, 22.11.2023. Martat. Myös jäsenien lomakurssin, jonka tervehdyspuheen piti Martta-johtaja, isoäitini Hilja, ohjelmaan kuului tyypillisesti esitelmiä ja havaintoesityksiä mm. ruoanlaitosta, Emäntälehti 1.5.1938, s. 30 digi. kansalliskirjasto.fi. Viitattu 25.11.2023. 01.05.1938 Emäntälehti : Marttayhdistyksen äänenkannattaja no 5 Digitaaliset aineistot Kansalliskirjasto ? Marttojen piirakkakurssilla ohjaajana Martta-johtaja, isoäitini Hilja Mannermaa (toinen vas.) (1938). (Suomalaisia Marttoja, 1949, s. 55, Martat). Kurssitoimintaa leimasi niin sota-aikaan kuin pula-aikana korvikkeiden käyttö (viitattu 30.11.2023. 1940-luku | Martat).
4 | PUOLI KAUPUNKIA Helsinki suunnittelee remontin aikaiseksi väistötilaksi helmikuussa 2022 avatun Pikku-Finlandian siirtoa Tapulikaupunkiin palvelemaan Helsingin medialukiota, mutta siten että Töölönlahden eteläkulman kiinnostavuus säilyy. Asiasta päätetään vuoden 2024 alussa. Opiskelutilat vaikuttavat osaltaan henkilöstön ja opiskelijoiden hyvinvointiin, ja toimivan sekä tyylikkään lisärakennuksen saamisella on suuri merkitys Tapulikaupungin medialukion tulevaisuuden toiminnalle. Näin myös PikkuFinlandian rakennuksen tarina jatkuisi alkuperäisen muunneltavuuteen ja jatkokäyttöön keskittyneen suunnitelman mukaisesti. Siirtoa tavoitellaan toteutettavaksi viimeistään vuoden 2026 syksyllä, mutta ennen lopullista päätöstä tarkastellaan tarkennettua suunnitelmaa ja aikataulua Finlandia-talon ja Töölönlahden alueen kehittämisen osalta. Kaupunkiympäristön toimiala huomioi suunnittelussa muun muassa alueen tulevan palvelutarjonnan ja tapahtumallisuuden edistämisen näkökulman. ”Käynnistimme tänä vuonna Töölönlahden puiston konseptija ideasuunnittelun. Tavoitteena on muodostaa alueelle tämän päivän tarpeisiin ja suunnitteluperiaatteisiin pohjautuva kokonaiskuva, visio ja kehityssuunta. Suunnitelman pääkohdat esitellään luonnoksessa helmikuun lopussa 2024. Taloudellisuuteen perustuvan toteuttamisjärjestyksen ja kokonaiskustannusten määrittelyn osalta työ jatkuu kevään ajan. Suunnitelma toteutetaan vuorovaikutteisesti alueen toimijoiden ja asukkaiden kanssa. Tämän jälkeen alkaa Töölönlahden puiston puistosuunnitelman teko, mutta jo ennen laajempaa peruskorjausta tehdään parannuksia esimerkiksi lisäämällä kukkivaa kasvillisuutta ja istuttamalla puita”, kaupunkiympäristön toimialajohtaja Ville Lehmuskoski kertoo. Alueen tarkennetusta suunnitelmasta ja Pikku-Finlandian rakennuksen siirron tarkemmasta aikataulusta päätetään alkuvuodesta 2024. Helsingin medialukio on jo nykyisellään kaupungin suurin Tapulikaupungissa sijaitseva Helsingin medialukio painottaa opintotarjonnassaan erityisesti mediaja yhteiskunta-alan opintokokonaisuuksia. Lukio on Helsingin suurin ja tarjoaa yli 60 erilaista painotusopintojaksoa, kuten esimerkiksi journalismi, radiotyö, sosiologia, leirikoulu Brysseliin, peliohjelmointi, monikamerakuvaus ja sävellyttäminen. Painotukset näkyvät esimerkiksi äidinkielessä, historiassa, yhteiskuntaopissa, kuvataiteessa, vieraissa kielissä, tietotekniikassa, psykologiassa ja musiikissa. Jos opiskelija suorittaa vähintään kymmenen painotusopintojaksoa, hän saa erillisen todistuksen päättötodistuksensa liitteeksi. Helsinki suunnittelee Pikku-Finlandian siirtoa medialukion käyttöön Finlandia-talon peruskorjaus jatkuu vuodenvaihteeseen 2024–2025. Tilaa testamenttiesite! K u va : E rik B lo m b e rg / P u n a is e n R is tin a rk is to punainenristi.fi/testamentti Jätä perinnöksi inhimillisempi maailma. HYVÄ PÄÄTÖS Lakimiehemme opastavat sinua veloituksetta. Ota yhteyttä: mia.ekstrom@punainenristi.fi tai 040 562 2472 Soita: 050 326 7362 /Liisa tai 0400 299 825 /Kaj Laita postia: info@silfvastasholidayhomes.? Varaa: www.silfvastasholidayhomes.? Tämä kirje kutsuu sinut tutun lepopaikan äärelle. Kun vierailet meillä, et vain vuokraa mökkiä tai saunaa. Astut sisään tarinaan, joka on juurtunut maahan ja kasvanut vuosien varrella. Se on tarina rauhasta, yksinkertaisista iloista ja yhteisöstä, joka kukoistaa ympärillämme. Silfvastas Holiday Homes on paikka, missä voit kuulla hiljaisuuden ja nähdä tähtien tanssin taivaalla. Pukarontie 292, 07830 Pukaro Lemmikit Tervetulleita ? Pikku-Finlandia siirtynee Tapulikaupunkiin medialukion lisätilaksi viimeistään syksyllä 2026. Rakennus on palvellut Finlandia-talon peruskorjauksen aikaisena väistötilana helmikuusta 2022 alkaen. Laura Dove / Helsinki Partners Joulun menoliikenne on vilkkaimmillaan torstain 21.12. ja lauantain 23.12. välillä. Moni on valinnut matkustuspäiväkseen lauantain aatonaaton, ja VR onkin lisännyt normaaliin lauantailiikenteeseen 12 lisäjunaa. Paluuliikenne painottuu tapaninpäivälle, jolle VR on myös lisännyt 12 lisäjunaa. ”Joulu on yksi vilkkaimmista junamatkustamisen sesongeista. Moni valitsee ympäristöystävällisen junan joulun matkoilleen ja voi aloittaa joulun tunnelmoinnin jo junassa talvisia maisemia ihaillen. Joulun matkojen junaliput kannattaa ostaa ajoissa, etenkin jos haluaa matkustaa tietyllä junavuorolla”, kertoo kaukoliikenteen johtaja Piia Tyynilä. Jouluna pohjoisen reitit, kuten Helsinki–Rovaniemi ja Helsinki–Oulu ovat hyvin suosittuja. Myös Helsinki– Turku, Helsinki–Joensuu ja Helsinki–Tampere ovat suosituimpien reittien joukossa. VR lisää joulun liikenteeseen 24 uutta junavuoroa Pikku uutisia Kaupunki
ehtoistoiminta ilman palkattua tai palkkiotoimista henkilökuntaa. Vapaaehtoisten suntion tehtäviin perehdyttämisen myötä messujen vietto aloitettiin uudestaan. Messun papit, kanttorit ja muut muusikot, suntion tehtävissä toimivat ja kirkkokahvien järjestäjät palvelevat hyvässä yhteisessä talkoohengessä vapaaehtoisuuden pohjalta kirkkoon kokoontuvan messuväen parhaaksi. Kuluneen vuoden aikana perinteisen kaavan messu on koonnut Agricolan kirkkoon joka toinen sunnuntai n. 40-50 (1. adventtisunnuntaina 80) henkeä sanankuuloon, yhteiseen rukoukseen, virsien lauluun ja ehtoollisen viettoon. Kirkkokahveilla vaihdetaan kuulumisia Messun jälkeen kirkkokahveilla ensikertalaisille on niin halutessaan varattu mahdollisuus esittäytyä ja kertoa kuulumisia muille kahvittelijoille. Kahveilla voi myös esittää kirkkovuoden teemaan liittyviä toivevirsiä seuraavaa messua varten. Viimeiseen perinteisen kaavan messuun kokoonnutaan tänä vuonna 17.12. ja messut jatkuvat jälleen ensi vuonna 7.1. alkaen. Tarkempia tietoja Agricolan kirkon perinteisen kaavan messuista: Katharina Backman p. 050 3017860 rovasti Erkki Kuusanmäki p. 050 5264098 PUOLI KAUPUNKIA | 5 HALUATKO KATKAISTA JUOMAPUTKEN? Kysy lisää ja varaa paikka puhelimitse eiransairaala.fi 09 1620 200 Eiran sairaala, Tehtaankatu 28, 00150 Helsinki Aitoa välittämistä ja yksilöllistä palvelua • Ilman lääkärin lähetettä • Myös viikonloppuisin ja pyhinä • Yksityisyyttä kunnioittaen Eiran sairaalassa pääset nopeasti katkaisuhoitoon Myös suurin osa työmatkatapaturmista sattuu juuri marras–helmikuussa liukkaiden aikaan. Omalla toiminnalla on kuitenkin mahdollisuus ehkäistä kaatumisia myös pahimmilla liukkailla. – Nyt on oikea aika varautua liukkaisiin keleihin. Keliin sopivat kengät, ennakointi ja valppaus ovat avainasemassa arjen liikkumisessa. Myös pihojen ja kulkuväylien kunnossapitoon on kiinnitettävä huomiota, sanoo Suomen Punaisen Ristin terveyden edistämisen suunnittelija Saara Aakko. Keliin sopivat kengät ja liukuesteet ovat pystyssä pysymisen perusta Ennen liikkeelle lähtemistä kannattaa aina tarkistaa säätila. Jalankulkijalle erityisen vaarallinen keli on silloin, kun jään päällä on vettä tai lunta. Ilmatieteen laitos julkaisee varoituksia jalankulkusäästä, ja niiden seuraaminen helpottaa varautumista. Kengillä on suuri merkitys pystyssä pysymisessä, joten kengät kannattaa valita kelin mukaan. Kenkien valinnassa tulisi kiinnittää huomiota kantaan, pohjamateriaaliin ja pohjan kuviointiin. Piikkikorot ja sileäpohjaiset kengät ovat huonoin valinta liukkaille keleille. Liukuesteet ehkäisevät liukastumista tehokkaasti. Liukuesteitä ostaessa kannattaa ottaa mukaan ne kengät, joiden kanssa aikoo käyttää esteitä. Liukuesteiden lisäksi myös nastakengät ovat oiva valinta liukkaalle kelille. Kunto, kiireettömyys ja keskittyminen – mielellään kaikki yhdessä Vireystila ja kunto vaikuttavat liukastumisen riskiin. Väsyneenä ja alivireisenä tarkkaavaisuus heikkenee, jolloin myös liukastumisalttius kasvaa. Levon lisäksi hyvä yleiskunto, lihasvoima ja tasapaino auttavat kaiken ikäisiä pysymään pystyssä. Kiire vaikeuttaa ennakointia, varautumista ja etukäteissuunnittelua, mikä taas lisää liukastumisen riskiä. Liukkaalla kelillä matkoihin kannattaakin varata tavallista enemmän aikaa. Jopa joka kuudes liukastuminen johtuu kiireestä. Liukkaalla kelillä keskittyminen kannattaa myös kohdistaa kokonaan kävelyyn. Kun huomio on muualla – esimerkiksi puhelimessa – jäävät hiekoittamattomat, epätasaiset ja liukkaat kohdat huomaamatta. Katujen ja pihojen kunnossapidosta kannattaa antaa palautetta Kevyen liikenteen väylien ja pihojen kunnossapito vaikuttaa olennaisesti liikkumisturvallisuuteen ja vammautumisriskiin talvikeleillä. Siksi on tärkeää varmistaa, että pihat ja kadut aurataan, hiekoitetaan ja valaistaan asianmukaisesti. – Lumivallit ja huono kunnossapito voivat estää liikkumisen kokonaan tai pakottaa ihmiset käyttämään ajorataa kulkuväylänä. Liukkaat tiepinnat ovat erityisen vaarallisia esimerkiksi apuvälineitä liikkumiseen käyttäville ihmisille, muistuttaa Invalidiliiton asiantuntija Ari Kurppa. Asuintalon tai työpaikan piha-alueiden kunnossapidon puutteista kannattaa aina antaa palautetta huoltoyhtiölle. Kevyen liikenteen väylien kunnossapidosta tulee olla yhteydessä oman kunnan tai kaupungin kunnossapidosta vastaavaan tahoon. Maanteiden turvallisuudesta ja kunnossapidosta vastaavat alueelliset ELY-keskukset. Liukkaat kelit ovat täällä – on aika pukea pitävät jalkineet ja huolehtia kulkuväylät turvallisiksi Lähes puolet suomalaisista liukastuu talven aikana. ? Liukkailla keleillä pihojen ja kulkuväylien kunnossapitoon on panostettava tavallista enemmän. Jokainen voi myös vaikuttaa toiminnallaan omaan liukastumisriskiinsä. Kuva: Mikko Vähäniitty / Suomen Punainen Risti Ulkoilu Kiinteistöt ovat paikoin kasanneet pihalumiaan kaupungin alueelle korkeiksi kasoiksi näkemäesteiksi ja liikkumista haittaamaan esimerkiksi pyöräteille tai suojateiden eteen. "Näkemäesteet aiheuttavat vaaratilanteita liikenteessä, lisäävät kaupungin työtaakkaa sekä viivästyttävät aurausta", sanoo katukunnossapidon tiimipäällikkö Tarja Myller. Pihojen lumet tulee kasata kiinteistön alueelle tai kuljettaa pois. Niitä ei saa kipata kadulle tai puistoon. Pihojen ja kattojen lumet ovat kaikkialla Helsingissä kiinteistöjen vastuulla, samoin kuin tonttien sisäänajokohtien avaus aurauksen jälkeen. Tornin 30-metrinen piikki tuli tunnetuksi siitä, että se viime sotien aikana laskettiin alas, jottei se toimisi maamerkkinä Helsinkiä pommittamaan lähetetyille viholliskoneille. Kirkko rakennettiin vuosina 1933-35 ja sen on suunnitellut arkkitehti Lars Sonck (1870-1956). Muita Sonckin suunnittelemia helsinkiläiskirkkoja ovat Kallion kirkko ja Metodistikirkko Frederikin torilla. Yleisesti tunnettuja Sonckin suunnittelemia rakennuksia ovat lisäksi mm. Tampereen tuomiokirkko, presidentin kesäasunto Kultaranta Naantalissa, Helsingin Puhelinyhdistyksen talo Korkeavuorenkadulla, Eiran sairaala ja Jan Sibeliuksen koti Ainola Järvenpäässä. Perinteisen kaavan messut jatkuvat Agricolan kirkon monikäyttöisistä tiloista on paikallisseurakunnan toiminnan lisäksi löytänyt kotipaikan seurakuntaja jumalanpalveluselämälleen mm. Suomen Angligaanikirkko, ja Tuomasyhteisö. Kirkon kryptaa ja kirkkosalia käyttää myös monipuolisista luentotilaisuuksistaan tunnettu, laajasti vanhempaa väkeä kokoava SenioriFoorumi. Viimeisimpänä on mukaan tullut vapaaehtoistoiminnan pohjalta joka toinen sunnuntai klo 12 toimitetut perinteisen kaavan messut. (Perinteisen kaavan messuissa ehtoollisjumalanpalveluksen liturgia toimitetaan nykyistä edeltäneen kirkkokäsikirjan mukaisesti.) Näihin vanhan kaavan messuihin oli jumalanpalvelusväki kokoontunut vuosikausia jo pitkään, mutta loppuvuodesta 2022 Helsingin tuomiokirkkoseurakunta henkilöstöresurssien ja niukkenevan budjetin myötä oli lopettamassa ko. toiminnan. Seurakuntaväen keskuudesta nousi kuitenkin halu ja kutsumus löytää keinoja jatkaa vanhan kaavan jumalanpalvelusten viettoa. Myönteisessä hengessä tuomiokirkkoseurakunnan kanssa käytyjen neuvottelujen jälkeen sovittiin messujen jatkuvuudesta, sikäli kun lähtökohtana on vapaaMikael Agricolan nimeä kantavassa kirkossa jumalanpalveluksia toteutetaan myös vapaaehtoisvoimin Tehtaankadulla sijaitsevan, Suomen kirjakielen isän mukaan nimetyn, Mikael Agricolan kirkon torni kohoaa 97 metrin korkeuteen. Pikku uutisia Pihalumia ei saa kasata tielle tai puistoihin Kaupunki
8 | PUOLI KAUPUNKIA Autot ? Uusi voimalinja saataville korkeimpiin varustetasoihin: 130-hevosvoimainen versio erinomaiseksi koetusta 1.5 Hybrid -voimanlähteestä ? Moderni, digitaalinen käyttökokemus: uusin Toyota Smart Connect -multimediajärjestelmä, laajalti muokattavissa oleva mittaristo ja digitaalinen avain älypuhelimeen ? Uusimman sukupolven Toyota T-Mate -avustinja turvajärjestelmien yhteenliittymä ? Huipulla GR Sportsekä uusi Premiere Edition -varustetaso ? Uudistuva Toyota Yaris Cross saapuu Suomeen kesällä 2024 Uudistuva malli tarjoaa ensi kesänä markkinoille saapuessaan mm. uuden, tehokkaamman hybridivoimalinjan, uudenlaisen, digitaalisen käyttökokemuksen sekä hiotumpaa ulkonäköä. Unohtaa ei sovi myöskään uusimman sukupolven Toyota T-Mate -järjestelmää, jonka lukuisat aktiiviset avustinja turvajärjestelmät ovat kuljettajan ja matkustajien tukena ja turvana jokaisella ajokerralla. Tehokasta ajonautintoa Uudistuva Yaris Cross jakaa Yarismallin kanssa jatkossa voimalinjavalikoiman, missä 1.5 Hybrid -hybridijärjestelmä on saatavilla kahtena eri tehoversiona. Tehokkaamman järjestelmän suurin ulostuloteho on 97 kW (132 hv) totutun, jatkossakin erittäin suositun version 85 kW (116 hv) -tehoon verrattuna. Kahden tehoversion ero näkyy mm. puolen sekunnin erolla 0–100 km/h -kiihtyvyydessä ja 0,4 sekunnin erolla 80–120 km/h -ohituskiihtyvyydessä. Tästä huolimatta CO2 -päästöt Toyota Yaris Cross uudistuu Toyota vahvistaa asemiaan B-SUV-segmentissä, jossa Yaris Cross on Euroopan tasolla kärjessä kuluvan vuoden 2023 osalta. Autonamuja vuosien varrelta Autonamuja Tällä palstalla esittelemme varsinaisia namupaloja vuosikymmenten varrelta. Autoteollisuus on suoltanut aikojen saatossa uskomattomia luomuksia joista joistakin on tullut klassikoita ja joidenkin muotoilulinjat vain yksinkertaisesti hivelevät silmää. 1. Rolls Royce 2. 1934 Packard Myth 3. Tappajavalas : Render Maybach 4. 1954 Jaguar XK140 5. Alfa Romeo 33 Stradale 4. 5. 2. 1. 3. ? David ja Victoria Beckham ilmestyivät poikansa häihin sähköisellä vuoden 1954 Jaguar XK140-mallilla. He antoivat vastavihityille häälahjaksi. Kirjat "Riikka oli mennyt Mukkulaan nimenomaan siksi, että pääsisi eroon kaikesta epämääräisestä ja pelottavasta, jota rikosjuttuja tutkiessa väistämättä tulisi vastaan." Rikosvloggaamisesta luopuneen Riikan suunnitelmiin kuului turvallinen työpaikka yksityisessä vanhainkohdissa ja rauhallinen elämä miesystävänsä Harrin kanssa. Nyt hän kuitenkin esittelee vanhainkotia poliisille, joka alkaa kuulustella asukkaita yön tapahtumista. Tutkimukset eivät tahdo sujua, sillä vanhukset ovat äärettömän kiinnostuneita tapauksesta mutta myös epäluotettavia kuulusteltavia. Syyttävä sormi osoittaa yhtä toisensa jälkeen, mutta todellinen syyllinen tuntuu tehneen työnsä jälkiä jättämättä. Onko poliisilla käsissään murha vai onko sittenkin kyse hoitovirheestä? Riikka tuntee, kuinka katseet kohdistuvat uusimpaan työntekijään. Joutuuko hän vaihtamaan työpaikkaa, joka on ollut hänen unelmiensa täyttymys? "Suosittelen lämpimästi Marja-Liisa Heinon tuotantoon tutustumista. [– –] Hän on omaääninen kertoja, joka kulkee itse viitoittamiaan kirjallisia polkuja määrätietoisesti ja varmasti. Mukaan kannattaa ehdottomasti lyöttäytyä." – Kirsin kirjanurkka -blogi Heinon romaanista Minä olen murhaaja (Kustannus-Mäkelä 2020). Marja-Liisa Heino: Armoton enkeli Lisätietoa kirjailijan kotisivuilta: https://marjaliisaheino.webnode.fi/ Armoton enkeli Vanhainkodissa kuolema on arkipäivää, mutta kun vaikeasta sairaudesta juuri virkistynyt vanhus löydetään aamulla kuolleena eikä kuolinsyy vaikuta luonnolliselta, poliisin mielenkiinto herää. Mukkulan vanhainkodissa juuri aloittanut Riikka saa huomata, että hänen työpaikkansa on muuttunut tutkimuskohteeksi. Marja-Liisa Heinon uutuusromaani Armoton enkeli kuvaa erilaisia ihmiskohtaloita elämänsä iltapuolella ja jatkaa samalla rikosylikonstaapeli Karli Eerolan ja hänen sukulaistyttönsä Riikan tarinaa. ovat luokkansa pienimmät, varustetason mukaan 103–122 g/km. Suurempi sähköinen teho merkitsee ennen kaikkea jokapäiväisen ajettavuuden parantumista sekä kaupungissa että etenkin maantiellä. GA-B-alustarakenne suorastaan nauttii lisätehosta, sillä sen todistetusti etevät ominaisuudet paranevat tehon ja kiihtyvyyden kasvaessa. Jo nyt hybridivoimalinja on ollut tärkeimpiä Yaris Cross -mallin hankintaan vaikuttaneita tekijöitä, ja jatkossa valittavissa on kaksi erilaista vaihtoehtoa. Digitaalinen käyttökokemus Kuljettajalle tarjottava informaatio, auton liitettävyyspalvelut ja viihde on muodostavat uudenlaisen kokonaisuuden. Sen osina toimivat mm. laajalti muokattavissa oleva mittaristonäkymä sekä aiempaa monipuolisempi ja nopeampi multimediajärjestelmä. Varustetason mukaan 7tai 12,3-tuumainen mittaristo tarjoaa selkeällä tavalla kaiken tarvittavan tiedon erilaisissa valaistusolosuhteissa. Toyota Smart Connect -mediajärjestelmä puolestaan tarjoaa intuitiivisen helpon käytettävyyden ja esimerkiksi pilvipohjaisen navigointijärjestelmän aina ajantasaisine karttoineen ja liikennetietoineen. Langaton älypuhelinintegraatio kuuluu luonnollisesti samaan pakettiin, ja järjestelmä tukee niin mediajärjestelmän itsensä kuin esimerkiksi Toyota T-Mate -avustinja turvajärjestelmien OTA (over-the-air) -päivityksiä. Helppokäyttöisyyttä digitaalisella avaimella Uudistuva Toyota Yaris Cross saa varustevalikoimaansa digitaalisen avaimen, mikä mahdollistaa älyavainjärjestelmän käytön MyTsovelluksen avulla. Jopa viisi käyttäjää voi älypuhelimellaan käyttää autoa ilman fyysistä avainta. Samoin sovelluksen kautta on käytettävissä etähallintatoiminnot, kuten esilämmitys tai -jäähdytys sekä keskuslukituksen käyttäminen. Stressitöntä ja turvallista matkaa – Toyota T-Mate Toyota T-Mate tarkoittaa lukuisten kuljettajaa avustavien järjestelmien sekä aktiivisten turvallisuusjärjestelmien yhteenliittymää. Turvallisuus ei ole pelkästään Toyotan vakiovaruste vaan sisäänrakennettu ominaisuus. Järjestelmän uusin sukupolvi tarjoaa uusimman kameraja tutkateknologian turvin mahdollisuuden tunnistaa ja välttää lukuisia erilaisia vaaratilanteita muiden tienkäyttäjien kanssa, ovat he sitten autoilijoita, jalankulkijoita, pyöräilijöitä tai moottoripyöräilijöitä. Toyota T-Mate tekee arkipäiväisestä liikkumisesta turvallisempaa kaikille. Esimerkkinä huomaamattomasti kuljettajaa avustavista järjestelmistä PDA (Proactive Driving Assist) ottaa huomioon edellä ajavan auton nopeuden ja sen muutokset, vaikkei vakiovarusteista, mukautuvaa vakionopeudensäädintä käytettäisikään. Se hidastaa auton vauhtia juuri sopivasti kaasupoljinta kevennettäessä, ja lisäksi se vaikuttaa ohjaustehostukseen mutkissa antaen juuri oikeanlaisen tehostuksen auttaen kuljettajaa ohjaamaan pehmeällä ajolinjalla. Uusi EDSS-järjestelmä (Emergency Driving Stop System) auttaa, jos kuljettaja ei syystä tai toisesta pysty enää esimerkiksi sairaskohtauksen vuoksi hallitsemaan autoa. Mikäli järjestelmä havaitsee, ettei hallintalaitteita ole käytetty hetkeen, antaa järjestelmä varoitusäänen. Jos siihen ei reagoida, pysähtyy auto itsestään, aktivoi hätävilkut ja avaa keskuslukituksen. Uudenlaista tyyliä – Yaris Cross Premiere Edition Premiere Edition tarjoaa eksklusiivisen, uuden Urban Khaki -ulkovärin, jota korostetaan mustalla katolla. Nurkissa komeilevat uudet, 18-tuumaiset tummanharmaat ja koneistetuilla pinnoilla ehostetut viisipuolaiset vanteet. Tämä rohkean, lähes karskin teeman luontaisena jatkona sisätiloissa nähdään koristelinjoja sekä verhoilujen tikkauksia, jotka ovat samaa sävyä ulkovärin kanssa. Ulkovärivaihtoehdoiksi on saatavilla myös Platinum Pearl White -helmiäisvalkoinen sekä Silver Metallic -hopea. Uudistuva Toyota Yaris Cross saapuu Suomeen kesällä 2024.
PUOLI KAUPUNKIA | 9 Vuoden 1987 eduskuntavaalien lähestyessä sosiaalidemokraattien asema oli kohtalaisen vahva: sitä vastaanhan yritettiin hyökätä jopa ’porvarillisella kassakaappisopimuksella’. Tässä ruletissahan keskusta hävisi lopulta kokoomukselle ja sosiaalidemokraateille – näin syntyi Holkerin sinipunahallitus. Samaan aikaan ikiliikkujavouhotus levisi maailmalla. Suomessakin esiteltiin Helsingin Forumin kauppakeskuksessa ’ikiliikkuja’, jonka jopa härvelin tekijä myönsi olevan täyttä huijausta. Arvoitusta ei kuitenkaan kyetty ratkaisemaan: asia säilyi yhtä epävarmana kuin hallituskuviot ennen vaaleja! Kari: Ikiliikkuja se on… • 7.3. 1987 KUVA KARI SUOMALAISEN PERIKUNTA TEKSTI PEKKA TUOMIKOSKI Ristikko Vapaa-aika Yrittäjä Varaa paikka sinun ilmoituksellesi Kysy lisää: kauko.vanajas@puolikaupunkia.fi ANTIIKKILIIKE R. MUURI HUONEKALUT JA KRUUNUT -50% AUKI 11–18 . 11–15 LÖNNROTINKATU 3, HELSINKI PUH. 040 5531378 WWW.ANTIIKKI.FI TERVETULOA!
10 | PUOLI KAUPUNKIA Villin lännen tarinoita TEKSTI KAUKO VANAJAS kääntänyt kirjasta STORY OF THE GREAT AMERICAN WEST John Wesley Hardin väärä ihonväri riitti päiviltä poistoon Hardin aloitti uransa jo 15-vuotiaana tappamalla mustan miehen 1868. Kun liittovaltion joukot, jotka silloin olivat valtaamassa Teksasia, tulivat pidättämään Hardinia, murhasi hän kolme sotilasta päästen pakoon. Yksi sotilaista oli musta. Kun Hardin oli tullut kahdeksantoista ikäiseksi oli hän surmannut jo kahdeksan miestä ja hänet tunnettiin mestarillisena aseenkäsittelijänä. Kun uhrilista oli kasvanut jo 40:n suuruiseksi Teksasin Rangerit jäljittivät hänet ja matka vankilaan alkoi. Hardin oli tappanut uhrejaan usein vain sen vuoksi että he olivat mustia, meksikolaisia tai intiaaneja. Hardinista tuli lopulta juristi. Istuessaan vankilassa 15 vuotta Hardin luki lakia, ja kun hänet armahdettiin hän asettui El Pasoon hoitamaan lakimiehen tehtäviä. Mutta elokuun 15. vuonna 1895 eräs poliisi ampui Hardinin, jonka kanssa tämä oli riidellyt. Bill Doolin ja vielä yksi Dalton, Bill Kuuluisan Daltonien koplan Bobin, Emmettin ja Gratton Daltonin rinnalla kunnostautui konnuuden saralla myös Bill Dalton. Tämä hilpeä mutta armottoman laskelmoiva maatyöläinen Arkansasista oli myös Daltonin koplan jäsen, mutta hän ei ratsastanut muiden veljesten kanssa Coffeyvilleen kuuluisaa kahden pankin samanaikaista ryöstämistä yrittämään. Coffeyvillen romahduksen jälkeen Bill Doolin kokosi oman koplan Oklahomassa, jonka kanssa hän ryösteli junia useissa osavaltioissa. Doolinin koplaan liittyi näillä ryöstöretkillä myös Bill Dalton, joka oli aikanaan lähtemässä auttelemaan veljiään heidän rosvouksissaan, mutta joka lykkäsi lainsuojattoman uransa alkua silloin tuonnemmas. Pian Doolin-Dalton kopla oli ahtaalla kun kolme maineikasta liittovaltion apulaissheriffiä Bill Tilghman, Heck Thomas ja Chris Madsen pääsi joukkion jäljille. Bill Dalton kuoli etsintäpartion toimesta lähellä Ardmorea, Oklahomassa 1894. Vuotta myöhemmin, Bill Tilghman sai Doolinin kiinni, mutta tämä pakeni vankilasta heinäkuussa 1896. Kuukauden sisällä Heck Thomas etsintäpartioineen sai Doolinin loukkuun. Tämä teki kuitenkin vastarintaa, jolloin jykevä laukaus haulikosta päätti roiston uran. Pearl Hart, nainen, josta tuli postivaunuryöstäjä Pearl Hartin rikollinen ura oli lyhyt, mutta hän niitti mainetta osallistumalla Yhdysvaltain historian viimeiseen postivaunuryöstöön. Seitsemäntoista ikäisenä Pearl Taylor meni naimisiin Hart-nimisen miehen kanssa muuttaen samalla Kanadasta Lounais-Yhdysvaltoihin. Hän jätti kuitenkin pian miehensä ja työskenteli kokkina kaivosleirillä 1898 kun Joe Boot, juoppo mainari, taivutteli Pearlin mukaan ryöstämään postivaunut Globessa, Arizonassa. He saivat saaliikseen 413 dollaria ja häipyivät sen sileän tien. Etsintäpartio tavoitti heidät kuitenkin jo kolmen päivän kuluttua. Joe sai 35:n ja Pearl 5:n vuoden tuomion. Pearl armahdettiin kahden ja puolen vuoden jälkeen. Pearl pidätettiin vielä kerran kolme vuotta myöhemmin Demingissä, Uudessa Meksikossa epäiltynä osallisuudesta junaryöstöön. Hänet vapautettiin kuitenkin pian ja viimeisen tallennetun tiedon mukaan hän eleli rauhallisesti ja huomaamattomasti Kansas Cityssä. Tom Horn salamurhaaja joka piti suunsa kiinni Horn toimi aikansa armeijan tiedustelijana ja Pinkertonin etsivänä Wyomingin osalvaltiossa, (Pinkerton = kuuluisa etsivätoimisto). Cheyennen karjaparonit palkkasivat hänet salamurhaajaksi toteuttamaan lampaankasvattajiin kohdistuvaa verikostoa. Horn laskutti 500 dollaria päältä. Hänet tuomittiin lopulta erään tilallisen 14-vuotiaan pojan taposta hirsipuuhun. Horn hirtettiin vuonna 1903, mutta hän ei koskaan nimennyt työnantajiaan. Hurjia hahmoja Ei mitään pyhäkoulumeininkiä Ainoa negatiivinen piirre siinä on se, että se on halpa. Melkein ilmaista. Siitä huolimatta se on hyvää. Ja se säilyy jääkaapissa 2-4 asteessa " vaikka kuinka kauan " (jollei sitä syö). Se on monikäyttöinen. Sopii melkein mihin ruokaan vaan. Tässä yksinkertainen ja hieman erilainen resepti: Unelman punajuuripata 100 g kylmäsavulohta 1 sipuli 5 punajuurta 1/2 l sieniä voita kasvistai kalalientä suolaa pippuria basilikaa smetanaa Suikaloi kylmäsavulohi, pilko sipuli pieneksi, kuori ja kuutioi punajuuret ja paloittele sienet. Tarvittaessa ryöppää sienet ennen käyttöä, jos käytät rouskuja. Kuullota sipuli voissa, padassa tai kattilassa. Lisää kylmäsavupalat ja sienet. Jatka kuullottamista pari kolme minuuttia. Lisää punajuuren palat sekä kasvistai kalalientä sen verran, että ainekset peittyvät. Mausta suolalla ja pippurilla, huomaa, että savukala ja kasvisliemi ovat jo suolaisia, tarkista ensin maku. Kypsennä miedosti keittäen (hymyillen) niin kauan, että punajuuret ovat kypsiä. Lisää annoksen päälle tuoretta basilikaa ja lusikkallinen tai kaksi smetanaa. Se on siinä. Tarjoile perunoiden, riisin tai salaatin kera. Perjantairesepti TEKSTI PENTTI-OSKARI KANGAS KIIREAPULAINEN herrankukkaro.fi Monipuolinen, terveellinen ja herkullinen ruoka-aine. ELÄMÄNI JUHLAPÄIVÄ PUNAJUURI ELI PUNAJUURIKAS ? JJohn Wesley Hardin otatti tämän kuvan itsestään Abilenessä 1871. Hän oli tuolloin jopa hyvissä väleissä sheriffi Wild Bill Hickokin kanssa, mutta ei kauaa, sillä pian hän ampui omaa lepoaan häiritsevän kuorsaavan hotellivieraan joutuen pakenemaan kaupungista.. ? Pearl Hart, herttainen nainen. ? Tom Horn
PUOLI KAUPUNKIA | 11 Historioitsija Tommin P. Lankilan uutuuskirja kuljettaa merkittävän hallitsijan elämään ja kuvaa, kuinka läntisen Euroopan alue muuttui Rooman valtakunnan ajoista Kaarle Suuren nousuun. Teos sisältää myös kaksi suomennosta historiallisista Kaarle Suuren elämäkerroista. Antiikin viimeinen keisari piirtää pitkän kaaren antiikista varhaiskeskiaikaan. Avainkysymykseksi muodostuu, miten Välimeren alueen yhtenäiskulttuuri hajosi ja kuinka se lopulta frankkien ja vuodesta 768 vuoteen 814 hallinneen Kaarle Suuren voimin muuttuu uudenlaiseksi Euroopaksi. Lankila lähtee kirjassaan liikkeelle Rooman noususta ja Välimeren yhtenäiskulttuurin leviämisestä Britannian rannoille saakka. Rooman valtakunnan hiipumista seurasi uusi maailma, jossa keskusvalta hajosi pienempiin osiin. Lännessä kilpailleista pienistä kuningaskunnista ja ryhmistä voiton veivät frankit. Kaarlella ja hänen joukoillaan oli suuri merkitys nykyisen Länsija KeskiEuroopan muodostumisen ja yhdistymisen kannalta. He kävivät sotaa lähes jokaisella ilmansuunnalla ja pakottivat uusia alamaisia valtansa alle. "Hallitakseen laajaa valtakuntaansa he koettivat löytää tapoja luoda yhtenäisyyttä, josta muodostui omanlaisensa kulttuurinen monopoli. Uusi valtakunta, jossa kirkolla ja valtiolla oli koulutus tärkeässä asemassa, levitti kreikkalaisroomalais-frankkilaista kulttuuriperimää yli oman hegemonia-alueensa ja laittoi versomaan uuden läntisen ja keskisen Euroopan rungon, josta taas alkoi kasvaa uusia valtiota", Lankila kertoo. Kaarlen perintö germaanisen ja kreikkalais-roomalaisen kulttuurin yhdistäjänä säilyi jälkipolville, vaikka valtakunta pirstoutuikin hänen kuolemansa jälkeen. Kun Kaarle kruunattiin Rooman keisariksi vuonna 800, voi hänet nähdä niin antiikin viimeisenä tuulahduksena kuin keskiajan ensimmäisenä airuena. "Toisaalta hän halusi palauttaa antiikin sivistystä ja luoda siitä pohjan omalle valtakunnalleen, mutta toisaalta maailma oli valtavasti muuttunut Rooman valtakunnan ajoilta ja hän oli uuden ajan kynnyksellä. Se on varmaa, että Kaarlen ja hänen jälkeläistensä teot laittoivat Länsija Keski-Euroopan yhtenäisyyden luomisen täysin uudelle uralle", Lankila sanoo.Teoksen jälkipuoliskon muodostavat suomennokset kahdesta antiikin maallista elämäkertaperinnettä elvyttäneestä alkuperäistekstistä. Kaarlen hovissa vaikuttaneen Einhardin tekstistä tuli keskiajan perusteos, ja se loi Kaarle Suuresta elämää suuremman legendan. Notker Änkyttäjän kirjoitukset 880-luvulta ovat puolestaan leppoisia, inhimillisiä ja hauskojakin tarinoita hyvän hallitsijan perikuvaksi muodostuneesta Kaarlesta. Kirjoittaja Tommi P. Lankila, PhD, Dott. Ric., on valmistunut tohtoriksi historiasta sekä Princetonista että Rooman Tor Vergata -yliopistosta. Hänen pääasiallinen tutkimuskohteensa on antiikin ja varhaiskeskiajan Välimeren alue. Liikeja palveluhakemisto Tämä ilmoitustila kolmessa 19.1, 2.2 ja 16.2 ilmestyvissä numeroissa hintaan lev. 82mm x kork. 50mm 3 x 99,00€ + alv. 24% hintaan 3 x 49,50€ + alv. 24% Varaus: kauko.vanajas@puolikaupunkia.fi -50% MYYMME MYÖS HAUTAKIVIÄ Yli 800 teoksella, mukaan lukien oopperat, sinfoniat ja konsertot, hän määritteli klassisen ajanjakson ja inspiroi myöhempiä säveltäjiä, kuten Beethovenia ja Tšaikovskia. Hänen musiikkiaan esitetään edelleen kaikkialla maailmassa. Ihmelapsi Mozart sävelsi ensimmäiset kappaleensa viisivuotiaana ja ensimmäisen sinfoniansa kahdeksanvuotiaana. Hän kiersi perheensä kanssa Euroopassa esiintyen kuninkaallisille. Vain 13-vuotiaana hänet nimitettiin Salzburgin hovikonserttimestariksi vuonna 1769, ja hän jatkoi työskentelyä useiden kuninkaallisten suojelijoiden, mukaan lukien keisari Joseph II:n, palveluksessa ennen kuin hän alkoi toimia itsenäisesti. Vuonna 1791, vain 35-vuotiaana, Mozart sairastui johtaessaan oopperansa La Clemenza di Tito ensi-iltaa ja kuoli. Hänen viimeinen vuotensa oli tuottoisa, silloin syntyivät jotkut hänen rakastetuimmista teoksistaan, kuten ooppera Taikahuilu ja Requiem, joita hän ei kyennyt viimeistelemään ennen kuolemaansa. Mozartin viimeisen teoksen tilasi kreivi Franz von Walsegg Schloss Stuppachista Salzburgissa nykyisessä Itävallassa. Tämä historiallinen linna, yksi harvoista ala-Itävallassa on edelleen yksityisissä käsissä, huutokaupataan Sotheby's Concierge Auctions -huutokaupassa New Yorkissa, ja tarjouskilpailu on avoinna 14. joulukuuta asti. Palatsi oli aiemmin listattu 12 miljoonalla eurolla. "Mozartin viimeisenä linnana" tunnettu kiinteistö toimii tällä hetkellä maailmanluokan esitystilana, johon kuuluu useita itsenäisiä yrityksiä. Elämysteatteri, klubisalonki, konserttiohjelmisto ja linnakauppa sisältyvät kiinteistön ostoon. Linnan rikas historia ulottuu ainakin vuoteen 1130, ja 1400ja 1600-luvuilla on tehty osittaisia uudistuksia. Vuonna 1945 natsit käskivät räjäyttää linnan, jotta se ei joutuisi Neuvostoliiton käsiin, mutta vastaava upseeri kieltäytyi ja linna selvisi. Sen arkkitehtuuri heijastaa sen eri rakennusvaiheita, ja siinä on elementtejä keskiaikaisista sekä renessanssin ja barokin tyylistä. Upeaa nelikerroksista asuinpaikkaa ympäröi maisemoitu puisto, jossa on taidokkaasti suunniteltuja puutarhoja ja vanhoja puita. Sisällä historiallinen koti on sisustettu korvaamattomilla antiikkiesineillä. Linnan 50 huoneessa on lukuisia viihdetiloja, kuten elokuvateatteri, kaksi salia, muodollisia ruokasaleja ja kirjasto. Tilaan kuuluu myös renessanssiajan Requiem-kappeli ja vankityrmä. Mozartin lisäksi linnassa ovat vierailleet muun muassa Napoleon Bonaparte, Franz Schubert, paavi Pius VI, prinsessa Isabelle von BourbonParma ja keisari Franz Stephan von Lothringen. Schloss Stuppach sijaitsee pienessä Gloggnitzin vuoristokaupungissa Itävallassa. Alueella on lukuisia goottija barokkirakennuksia sekä paljon historiaa. Hotelli on vain noin tunnin junatai automatkan päässä Wienistä. "Musiikin kaupunkina" tunnetulla Wienillä on pitkä ja tarinallinen oopperan, teatterin ja klassisen musiikin historia. Mozart itse vietti suuren osan urastaan kaupungissa, meni naimisiin sen Pyhän Tapanin katedraalissa ja on haudattu sen Pyhän Marxin hautausmaalle. Hänen säilynyt asuntonsa, museonsa ja lukuisat monumenttinsa todistavat säveltäjän syvästä yhteydestä Itävallan eloisaan pääkaupunkiin. Huutokaupan järjestää Sotheby's Concierge Auctions. Valokuvat: Sotheby's Concierge Auctions New Yorkissa. Lisää luksusasuntoja välittää TopTenRealEstateDeals "Mozartin viimeinen linna" myydään Wolfgang Amadeus Mozartia pidetään usein kaikkien aikojen suurimpana musiikillisena nerona. ? Kuvat: Concierge Auctions Arvoasunnot Antiikin viimeinen keisari Kaarle Suuri hallitsi frankkien kuninkaana 46 vuotta ja liitti mahtavaan valtakuntaansa lähes koko läntisen Euroopan. Kirjat Rantala-Heinimäki: Jouluoratorio SU 10.12.2023 KLO 18 MUSIIKKITALO Mari Palo, sopraano • Mika Pohjonen, tenori • Iiro Rantala, piano Tiksola Co. kamariorkesteri • Kapellimestari prof. Hannu Norjanen Yhteistyössä Cantores Minores ja Musiikkitalo Liput: 49/35/25 € LIPUT TICKETMASTER.FI & TUNTIA ENNEN OVELTA J.S. Bach: Jouluoratorio (1-3) PE 15.12.2023 KLO 19 HELSINGIN TUOMIOKIRKKO* SU 17.12.2023 KLO 18 PUKKILAN KIRKKO Liput: 15.12.: 65, 50/40, 30/25, 15 € • 17.12.: 30/20 € * Saapumisohjeet & AimoPark Kluuvin pysäköintietu: cantoresminores.fi Perinteinen Joulukonsertti * KE 20.12.2023 KLO 18 & 20 HELSINGIN TUOMIOKIRKKO TO 21.12.2023 KLO 18 & 20 HELSINGIN TUOMIOKIRKKO Liput: 35, 30/25, 20/15, 10 € (45 min. ennen ovelta)
12 | PUOLI KAUPUNKIA Pelastusarmeija neuvoo veloituksetta ja antaa ideoita, kun olet pohtimassa testamentin tekoa. Ota rohkeasti yhteyttä. Uusien kontaktien ja uusien testamenttimääräysten määrä on ollut viime vuosina voimakkaassa kasvussa. Monet haluavat tehdä testamentin Pelastusarmeijalle. He näkevät, että apu menee oikeaan kohteeseen, luottavat Pelastusarmeijaan ja arvostavat sen hyvin alhaista kulurakennetta. Oleellista on, että testamentissa tulee olla kirjoitettuna kyseisen henkilön oma tahto. Toinen tärkeä asia, jota korostamme on, että testamentti ei ole lupaus – sitä voi muuttaa tai sen voi peruuttaa koska tahansa. Testamenttityötä lämmöllä arvostaen Jo sana testamentti tai perintö aiheuttaa, erityisesti meissä suomalaisissa, monenlaisia tuntemuksia. Koko asia on ollut vähän niin kuin aihe, josta ei voisi edes puhua ääneen. Pelastusarmeija aloitti uudenlaisen, informatiivisemman testamenttityön muutama vuosi sitten. Se on saanut todella hyvän vastaanoton. Perusajatuksena Pelastusarmeijan testamenttityössä on palvella ihmisiä. Testamenttiasioista vastaava Osmo Halonen korostaa, että Pelastusarmeijalaiset haluavat aidosti palvella ihmistä ajattelematta hänen kukkaroaan. Haluamme oikeasti mennä ihminen edellä ja luotamme siihen, että taloudelliset tarpeemme kyllä tulevat täytetyiksi tavalla tai toisella, kun me vain pidämme tiukasti kiinni periaatteestamme kuunnella ihmistä, ajatella häntä ja toimia hänen parhaakseen. Pelastusarmeijan testamenttityöntekijä tapaa kaikki halukkaat testamentin Pelastusarmeijalle tehneet henkilöt vuosittain, joko heidän kotonaan tai jossain muussa sovitussa paikassa. Halonen kertoo, että ’Muistio ja toiveitani poismenoni jälkeen’ -dokumenttiin kirjataan kaikki tarvittavat toiveet ja ohjeet kuoleman jälkeisten asioiden hoitajille. Tätä muistiota päivitetään sitten tarpeen mukaan, esim. vuotuisissa tapaamisissa. Ihmiset ovat poikkeuksetta hyvin helpottuneita muistion tekemisen jälkeen. He sanovat usein, että ”miten te olisittekaan voineet tietää kaikki nuo toiveeni, ellei niitä olisi kirjoitettu paperille – kylläpä helpotti!” Kun Pelastusarmeija sitten saa kuolintiedon, joko omaisilta, viranomaistahoilta tai järjestelmästämme, joka päivittyy koko ajan väestötietojärjestelmään, alamme hoitaa asioita sovitusti. Ilmoitamme läheisen/ystävän poismenosta sovituille tahoille. Sitten alkavat hautajaisjärjestelyt – myös muistion ohjeiden mukaisesti. Hautajaisten jälkeen on vuorossa kuolinpesän ja perunkirjoituksen hoitaminen ja aikanaan asunnon tyhjentäminen. Pelastusarmeijan kanssa voi sopia myös muun muassa haudanhoidon tasosta ja kestosta. Meille on kunnia-asia, että hoidamme testamenttiasioitakin hyvällä asenteella ja lämmöllä arvostaen varauksetta testamentintekijän vapautta ja tahtoa, Halonen päättää. Infoa Testamentti Tapaamiset ja muistio Kuoleman jälkeen YHTEYDENOTOT Pelastusarmeija /testamenttiasiat | Osmo Halonen, p. 040 568 7298, testamentti@pelastusarmeija.fi www.pelastusarmeija.fi/testamentti