2/2021 Linkkarissa toimii rento ja rehellinen s. 14 kriisi selätetään nopeilla muutoksilla s. 8 puutarha kannattavak si monipuolisu udella s. 4 2/2021
yrittäjän sähköinen työkalupakki w w w. k e u k e . f i Maksuton palvelu sinulle. Aina ajantasaiset perustiedot yrityksen pyörittämiseen. Klikkaa yritystulkkiin osoitteessa keuke.fi Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus • Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus netissä itteessa keuke.fi v va a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a ah h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h hv v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v viiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s st t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t tu u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u us s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s
3 Koin hiljattain LinkedIn -herätyksen. Se syntyi, kun organisaatiossamme aikaisemmin aktiivisesti viestinyt tekijä siirtyi toisiin tehtäviin. Aukko oli täytettävä ja millä muullakaan se täyttyisi, kuin käärimällä hihat ja ryhtymällä hommiin. Keuke on organisaationa viestinyt aktiivisesti monissa kanavissa jo vuosia. Herätykseni koski siis enemmän ymmärrystä siitä, mikä ero on yksilön ja organisaation tekemän viestinnän vaikuttavuudessa. Viestintä on aina parhaimmillaan tekoja ihmiseltä ihmiselle. Vaikka organisaation viestintä on tärkeää, se ei koskaan pääse ihmisen lailla vastaanottajan iholle. Viestinnän perushaaste on se, että me oletamme muiden tietävän meistä paljon enemmän kuin mitä todellisuudessa tiedetään. Sen vuoksi ei aina tiedosteta, kuinka tärkeää on, että organisaation jokainen toimija ymmärtäisi, että viestintä kuuluu työnkuvaan. Työstä riippumatta. Jos katsoo tämän päivän menestyjiä, niin he kaikki ovat onnistuneet viestinnässä. Säännöllinen, johdonmukainen ja aktiivinen viestintä tuo tulosta. Kunhan muistaa olla myös pitkäjänteinen. Tämän lehden lopusta löydät artikkelin siitä, mitä kaikkea esimerkiksi aktiivisella ja pitkäjänteisellä LinkedIn-viestinnällä voi saada aikaan. Jokainen meistä on oman työnsä ja yrityksensä lähettiläs. Kun kaikki osallistuvat viestin jakamiseen, vaikutus on moninkertainen. Elina Pekkarinen toimitusjohtaja pä ä k ir j o it u s keuke postia 2/2021 JULKAISIJA >> Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy PÄÄTOIMITTAJA >> Elina Pekkarinen, toimitusjohtaja TOIMITUS, KUVAT JA TAITTO >> Mainossatama Oy ILMESTYMINEN >> 3 numeroa vuodessa PAINOSMÄÄRÄ >> 11 500 kpl 3 Onnistunut viestintä on sekin työtä 2/2021 miskeskus Oy mitusjohtaja tama Oy ClimateCalc CC-000084/FI PunaMusta Magazine HI IL IN EU TRA ALI PAINO TU OT E VARAA OMA AIKASI MA-PE 9.00-15.00 050 341 3210 ( soitamme tarvittaessa takaisin) Ajan voi varata myös sähköpostitse keuke@keuke.?
4 Kun yritys myy kesäkukkia, on selvää, että kysyntää ei riitä tasaisesti koko vuodelle. Siksi karkkilalainen Puutarha Sundström on monipuolistanut liiketoimintaansa vuosi vuodelta. Lähiaikoina yrityksen toiminta on laajenemassa entisestään. Yritysideat itävät puutarhalla
5 Aurinkoisena kevätpäivänä kauppa käy ja asiakkaita soljuu tasaisena virtana Puutarha Sundströmille. Menossa on vuoden kiireisin, mutta ei ainoa myyntisesonki. – Kesäkukkien lisäksi meiltä löytyy laaja valikoima viherkasveja ja leikkokukkia, kahvila sekä 50-luvun vaatteisiin ja sisustustavaraan erikoistunut myymälä, joka toimii myös verkossa. Talvella kasvatamme myös tulppaaneja ja muita sipulikukkia, Puutarha Sundströmin yrittäjä Virpi Vuoristo kertoo. 1970-luvulla perustetun perheyrityksen toiminta ei kuitenkaan aina ole ollut yhtä monipuolista. – Vanhempani keskittyivät aluksi avomaanviljelyyn, josta toiminta laajeni pikkuhiljaa kesäkukkiin. Sää ja aurinkoisten kesäpäivien määrä vaikuttivat merkittävästi kasvatusprosessiin ja myyntiin. Kun koko vuoden liikevaihto oli kiinni parin kuukauden myynnistä, muutaman huonon viikonkin merkitys korostui. Vuoriston periessä yritystoiminnan isältään vuonna 2014 hän oli tilanteessa, jossa puutarhan toimintaa oli järkeistettävä ja keskitettävä. – Isäni teki pitkiä päiviä torilla, Viron kuusiviljelmillä ja toisessa puutarhamyymälässä, jolloin paikat pääsivät rapistumaan. Tiesin, että pitääkseni puutarhan elinvoimaisena minun on tehtävä asioita toisella tavalla. Siksi olen pyrkinyt jatkuvasti kehittämään toimintaa ja kokeilemaan uusia ideoita. Tehokkuutta rönsyjä karsimalla Vuoriston johdolla yrityksessä tehtiin isoja investointeja, joiden avulla kasvihuoneita ja puutarhatilan muita rakennuksia kunnostettiin ja uusittiin. – Lopetimme myös torimyynnin ja ryhdyimme panostamaan markkinointiin. On huomattavasti kannattavampaa saada asiakkaat meidän luoksemme kuin kiertää toreilla myymässä. Sateen sattuessa asiakkaat eivät kaikkoa ja hiljaiset hetket voimme hyödyntää tekemällä muita töitä, Vuoristo kertoo. Korkean laadun varmistamiseksi Puutarha Sundström kasvattaa myymänsä kesäkukat ja taimet mahdollisimman pitkälle itse. Markkinoinnin kehittämisessä Vuoristo on kuitenkin halunnut käyttää ammattilaisten apua. – Ei ole kannattavaa ja tehokasta opetella kaikkea alusta lähtien itse, kun tarjolla on maksuttomia asiantuntijapalveluita. Olen hyödyntänyt aktiivisesti Keuken ja Suomen Yrittäjien koulutuksia. Kun kuulin Keuken tarjoamasta Jeesi-palvelusta, ilmoittauduin heti mukaan. Pienja yksiyrittäjille suunnatun palvelun tarkoituksena on kehittää yrittäjien yrittäjätaitoja ja edistää työhyvinvointia. Vuoristolle tärkeintä on ollut saada ulkopuolinen keskustelukumppani. – Nukun säännöllisesti 8-10 tuntia yössä, joten fyysisen jaksamisen kanssa minulla ei ole ongelmia. Pienyrittäjä on kuitenkin usein todella yksin omien ajatustensa kanssa ja silloin helpottaa, kun asioista voi keskustella jonkun toisen kanssa. Tavoitteena tasainen kasvu Kuluneen kevään aikana Vuoristo on sparraillut Keuken yrityskehittäjien kanssa erityisesti uuden yritysideansa tiimoilta. – Haluan kasvattaa ja monipuolistaa toimintaamme entisestään, jotta yrityksemme ei pyöri vain sesonkien varassa. Hajauttaminen pienentää yritystoiminnan riskejä ja tasaa kassavirtaa, Vuoristo sanoo. Puutarha Sundström työllistää Vuoriston lisäksi hänen miehensä, kaksi tytärtään sekä useita kausityöntekijöitä. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa yritys pystyy työllistämään useampia vakituisia työntekijöitä. – Sesonkityöntekijät vaihtuvat usein ja joudumme aina aloittamaan heidän kouluttamisensa alusta. Kun yrityksessä on kokeneita ja osaavia työntekijöitä, yrittäjän ei tarvitse huolehtia kaikesta itse, vaan hänellä on enemmän aikaa myös levolle. Ja kun yrittäjä voi hyvin, se heijastuu myös yritykseen, Vuoristo sanoo. ” Ei ole kannattavaa ja tehokasta opetella kaikkea alusta lähtien itse, kun tarjolla on Keuken asiantuntijapalveluita. ”
6 O iv a l l u s Aj at uk sia yr ity ks en ke hi ttä m ise stä yrittäjä Mika Rantanen Terveyskaista Oy Terveellistä elämäntapaa tukevia ravintolisiä markkinoivan nurmijärveläisen Terveyskaistan yrittäjä Mika Rantanen teki hiljattain kaksi merkittävää oivallusta. Maailma muuttuu ja itse on muututtava mukana, oli ensimmäinen. Se johti kahden uuden työntekijän palkkaamiseen, mikä toi yritykseen paljon uutta osaamista. ”Osa asioista on jäänyt tekemättä vain siksi, että olen yrittänyt tehdä kaiken yksin. Työntekijöiden palkkaaminen on merkittävä ja kannattava investointi, joka olisi pitänyt tehdä jo aikoja sitten.”
7 Koronakriisin aikana on ennustettu, että toimistotilat jäävät pian tarpeettomiksi. Mitä ajattelet siitä Arto Kettunen? Päinvastoin uskon, että moni on jo todella kyllästynyt tekemään töitä kotona. Toimistohotelli on mainio vaihtoehto, sillä kustannus on pieni, mutta se mahdollistaa työn tekemisen jossain muualla kuin kotona. Fox Center on yrityskeskus, jossa on paljon erilaisia vuokralaisia, pääosin toimistotöiden tekijöitä. Meillä on myös oma kuntosali, lounasruokala ja kattavasti hyvinvointiyrittäjiä, kuten hierojia tarjoamassa palveluitaan. Miten työpöytävuokraus käytännössä toimii? Meillä on tällä hetkellä kaksi isompaa tilaa, joissa mahtuu työskentelemään väljästi 6–10 henkilöä kerrallaan. Pöydät eivät ole nimetty, vaan jokainen ottaa aamulla tullessaan vapaan pöydän. Tällä systeemillä ympärillä olevat ”työkaveritkin” vaihtuvat säännöllisesti. Vuokralaisten käytössä on myös kokoushuoneet, joten asiakastapaamisten järjestäminenkin onnistuu hienosti. Työpöydän vuokraaminen takaa yrittäjälle myös sen, että hän näkee toisia yrittäjiä ja pääsee vaihtamaan esimerkiksi kahvitauolla ajatuksia. Fox Centerillä on tarjolla myös väliaikaismajoitusta ja vuokravarastoja. KEITÄ ne palvelevat? Väliaikaismajoitus palvelee erityisesti yrityksiä, joilla on muilta paikkakunnilta tulevaa työvoimaa. Meidän palvelumme on hotellia todella huomattavasti edullisempaa, mutta kuitenkin laadukasta. Yrityksillä on myös vaihtuvaa varastointitarvetta. Siihen tarjoamme varastokontteja, joita on ulkona ja sisätiloissa varastoitavan tavaran vaatimusten mukaan. Seuraavaksi lähdemme rakentamaan korkeaa hallitilaa vuokrakäyttöön. Meillä on tässä Fox Centerin tontilla paljon rakennusalaa, jonka haluamme hyödyntää. Yhteisöllisyyttä toimistohotellista A s ia n t u n t ij a p ö r s s i Tä llä pa lst al la es ite llä än Ke uk en as ia nt un tij av er ko sto a, jok a ko os tu u lu ot et ta vi sta ja pa ik al lis ist a to im ijo ist a. Lö yd ät As ia nt un tij ap ör ss in to im ija t w w w .ke uk e.? /a sia nt un tij ap or ss i Etätyöskentelystä kotona on tullut normi, mutta kaikille se ei sovi. Aloittavalle yrittäjällekin voi olla hyväksi, että työpaikka ja koti pysyvät erillään. Fox Centerin toimistohotellista saa työpöydän sadalla eurolla ja kaupan päälle työyhteisön. Entinen aikuiskoulutuskeskus on toiminut vuodesta 2012 yrittäjä Arto Kettusen vetämänä yrityskeskus Fox Centerinä. Toimistohotellista voi vuokrata työpöydän edullisesti.
8 Kriisin keskeltä löytyi uusi veturi ja innovaatio Maailman merillä seilaa 250 risteilijää, joissa on järvenpääläisen Kavikan tekemät keittiöt ja buffetpöydät. Koronakriisi vei Kavikalta 40 prosenttia liikevaihdosta, kun laivateollisuus pysähtyi. Nopean poikkeustilastrategian ja myynnillisten kokeilujen jälkeen löydettiin omista vahvuuksista osa-alue, jossa on paljon kasvupotentiaalia.
9 Kavika Oy on suunnitellut ja valmistanut tuotteita ruostumattomasta teräksestä vaativaan käyttöön yli 70 vuoden ajan. Käyttökohteita ovat ammattikeittiöt, sairaalat ja puhdastilat, laivojen ravintoloiden tarjoilukalusteet sekä lvi-tuotteet. Vaativuus tarkoittaa korkean hygienian vaatimuksia, kestävyyttä ja helppoa puhdistettavuutta. Vuoden 2020 keväällä yrityksen liikevaihdosta leikkautui pois 40 prosenttia. Tilauksia muun muassa Saksan telakoille oli sisällä, mutta laivojen rakentaminen tyssäsi kuin seinään. – Aloittaessani toimitusjohtajana viime elokuussa teimme hallituksen kanssa heti poikkeustilastrategian. Ensin mietimme uusia mahdollisuuksia laatikon ulkopuolelta, mutta sellaisia ei löytynyt. Seuraavaksi vertasimme omia kyvykkyyksiämme ja osaamistamme markkinatilanteeseen ja siihen, mihin kannattaa lähteä suuntautumaan, kertoo Kavikan toimitusjohtaja Jarmo Hakkarainen. – Analyysien pohjalta valitsimme panostettavat osa-alueet sen perusteella, missä osaamisessa olemme markkinan huipulla. Kriisissä markkinat jaettiin uusiksi ja uusia toimijoita tuli vähän kuin hädissään meidänkin osaamisalueelle. Kavikan myynti organisoitiin nopeasti uudelleen ja kokeilujen avulla löydettiin ne alueet, joissa riitti kysyntää. Ykkösfokuksena terveydenhuolto Keuke tuli mukaan Kavikan kehittämiseen VTT:n resilienssianalyysin kanssa. Valmistavan teollisuuden kykyä toimia joustavasti muuttuvissa olosuhteissa tutkitaan VTT:n resilienssianalyysityökalulla. Ideana on helpottaa yrityskohtaisten haavoittuvuusriskien ja kehittämiskohteiden tunnistamista. – Näiden keskustelujen aikana tuli esille jossain sivulauseessa myös yritysrahoitus. Se jäi jonnekin alitajuntaan ja vähän myöhemmin lähdin kyselemään Keukesta, onko kehittämisrahaa mahdollista hakea, Hakkarainen kertoo. – Keuke ei ollut aikaisemmin minulle tuttu toimija ja ensimmäinen ajatukseni olikin, että onko tällaista asiantuntijapalvelua oikeasti saatavissa maksutta. Yhtä hämmästynyt olin siitä palveluinnosta ja reippaudesta, jolla rahoitusasiaa lähdettiin viemään eteenpäin. Haetulla rahoituksella Kavika vie eteenpäin Sitran Kestävää liiketoimintaa datasta -ohjelmasta alkanutta innovaatiota, jolla hallitaan datan avulla steriilimateriaaleja sairaalaympäristössä. – Meillä ei ole talossa ohjelmointiosaamista ja sen ostamiseen haimme Keuken avulla Elyltä rahoitusta. Uusia vientiavauksia Suomessa on parhaillaan käynnissä sairaalarakennusbuumi. Uusia sairaaloita nousee joka puolelle Suomea. Buumi tukee ja vauhdittaa Kavikan uutta strategiaa, mutta loputtomiin sekään ei tämän kokoisessa maassa kanna. – Luonnollisesti olemme alkaneet katsoa myös muihin Pohjoismaihin päin. Vastaavanlainen rakennusbuumi on käynnistymässä parhaillaan myös Ruotsissa, Jarmo Hakkarainen sanoo. Kavikan viennin osuus oli ennen koronaa reilut 40 prosenttia eli koko risteilijäbisneksen osuus. Ilman sitä vientiä on alle 10 prosenttia. – Uusia avauksia Saksan suuntaan on jo nyt laboratorioiden vetokaappien osalta. Myynnin tehostamisella saadaan avattua kokonaan uusia markkinoita lähialueilta. Valoa tunnelin päässä on näkyvissä myös perinteisillä vahvuusalueilla. Saksan laivanrakennus on käynnistymässä jälleen ja se tarkoittaa Kavikassa 20 hitsaajan palkkaamista tuotantoon. – Sesonkityövoima on perinteisesti tullut Baltian alueelta. Sekin on siis vielä kysymysmerkki, että miten helposti saamme tekijöitä taloon. ” Keuke ei ollut aikaisemmin minulle tuttu toimija ja ensimmäinen ajatukseni olikin, että onko tällaista asiantuntijapalvelua oikeasti saatavissa maksutta. ”
10 a j a n k o h ta is ta Kesällä monissa yrityksissä vauhti hidastuu, kun asiakkaat ja työntekijät lomailevat. Se tarkoittaa, että suunnittelulle jää enemmän aikaa. Käytä aika hyödyksi ja valmistaudu syksyn ja talven kiireisiin. Kaikesta ei kuitenkaan tarvitse selvitä yksin, sillä me Keukella autamme mielellämme sinua. Olemme avoinna koko kesän. Ota yhteyttä ja kehitetään yhdessä yrityksesi uudelle tasolle! yrittäjä, tarvitsetko jeesiä? Kyllä onnistuu! Tuntuuko siltä, että yksin ei aina jaksa vetää rekeä eteenpäin? Ja että omat yrittäjätaidot tarvitsevat kunnonkohotusta? Tarvitsetko hyviä neuvoja ja reipasta tsemppausta? Jeesi on Keuken palvelu pienyrittäjille. Se tarjoaa henkilökohtaisen personal trainerin tekemän yrittäjätaitojen treenisuunnitelman ja sparrauksen sen toteuttamiseen. Lisäksi saat huippuvalmennusta omien taitojen kartuttamiseen ja pääset treenaamaan yhdessä muiden yrittäjien kanssa. Jeesi tarjoaa samalla loistavan vertaistukija verkostoitumismahdollisuuden. Lue lisää kotisivuiltamme KEUKE.? tai kysy suoraan meiltä: minna.lojander@keuke.? , 041 525 8485 tai marianne.ahvenranta@keuke.? , 050 575 8228. Digistä vauhtia myyntiin! Sosiaalinen media, hakukoneoptimointi ja Google Ads -mainonta. Digimarkkinointi on tullut vauhdilla osaksi yritysten toimintaa eikä tulevina vuosina paineta jarrua. Nyt jos koskaan onkin hyvä aika ottaa digimarkkinointi haltuun, parantaa yrityksen näkyvyyttä ja tavoittaa uusia asiakkaita. Keuken Digimarkkinointiklinikat tarjoavat sinulle laajan kattauksen digin tarjoamista mahdollisuuksista ja opastavat sinut sähköisen markkinoinnin maailmaan. Hyppää linjoille ja vauhditetaan yhdessä myyntiäsi! Kesällä on aikaa kehittää
11 a j a n k o h ta is ta Digimarkkinointiklinikat: • Mikä ihmeen digimarkkinointi? Eli digimarkkinointi pähkinänkuoressa. • Sosiaalisen median ABC. Sinulle, joka olet somessa ihan alussa. • Some haltuun! Analyysia omista somekanavista ja opastus somen tehokkaaseen hyödyntämiseen. • Uusia asiakkaita maksetulla mainonnalla • Analyysi omista verkkosivuista ja parannusehdotukset • Verkkosivujen hakukoneoptimoinnin perusteet • Avainsanalistauksen laatiminen Kysy lisää ja varaa oma aikasi: heini.kettunen@keuke.? , 050 549 5654 Kaikki irti kirjanpidosta Tuloksellisuus edellyttää säännöllistä mittaamista. Yrityksen tilinpäätöksestä kannattaa ottaa kaikki hyöty irti, sillä se tarjoaa hyvän mahdollisuuden liiketoiminnan kehittämiseen. Erilaisten mittareiden avulla voit esimerkiksi miettiä, minne yrityksesi on matkalla. Tai mitkä ovat yrityksen heikkouksia ja vahvuuksia? Jokaisella toimialalla on omat tärkeät mittarinsa. Siksi on hyvä määrittää itselleen luvut, joita haluaa tarkastella. Tilinpäätöksen tunnusluvut paljastavat tietoa usean vuoden ajalta. Näin hitaasti etenevät muutokset eivät pääse yllättämään arkisten asioiden rullatessa. Lukujen avulla pystyt kehittämään yrityksesi toimintaa entistä kannattavammaksi, eikä päätöksiä tarvitse tehdä ? ilispohjalta. Sovi aika maksuttomaan tapaamiseen ja analysoidaan yhdessä tilinpäätöksen luvut: keuke@keuke.? , puhelin 050 341 3210. AIKA OMISTAJANVAIHDOKSELLE? Oletko harkinnut yrityksesi myymistä? Tai ehkä sellaisen ostamista? Ehkä olet jäämässä eläkkeelle ja haluaisit siirtää perheyrityksen jo seuraavalle sukupolvelle? Vai kuulutko juuri tuohon seuraavaan sukupolveen, joka on hyppäämässä puikkoihin? Suomessa kymmenillä tuhansilla yrityksillä on lähivuosina edessään omistajanvaihdos. Elinkeinoelämän kannalta on tärkeää, että mahdollisimman moneen elinkelpoiseen yritykseen löytyy jatkaja tai ostaja. Tiesitkö, että voit helpottaa prosessin sujuvuutta esimerkiksi ajantasaisen liiketoimintasuunnitelman, taloustietojen ja budjetin avulla? Me Keukessa neuvomme omistajanvaihdosta tekeviä tai sitä suunnittelevia yrityksiä. Neuvontaa saavat yritystoimintaa myyvät, ostavat sekä yhtä lailla perheyrityksen johdosta luopuvat kuin jatkajat. Autamme sinua omistajanvaihdosprosessin vaiheiden suunnittelussa, lukujen tulkitsemisessa sekä tahtotilojen ja vaihtoehtojen selvittämisessä. Tarvitsetko apua omistajanvaihdokseen? Lue lisää osoitteesta KEUKE.? ja ota yhteyttä: keuke@keuke.? , puhelin 050 341 3210.
12 Koronaa edeltävänä syksynä jalkapöydästäni murtui kolme luuta. Jalkani kipsattiin kahdeksaksi viikoksi ja minun oli siirryttävä liikkumaan kävelysauvoilla. Lääkäri kirjoitti minulle reilun kahden kuukauden sairaslomatodistuksen, mutta jätin sen hänen pöydälleen. Mitä minä sillä tekisin? Olen yksinyrittäjä. Jos olisin jäänyt kotiin sairastamaan, olisin menettänyt tuloni. Syksy oli varattu täyteen keikkoja enkä halunnut jättää asiakkaitani lyhyellä varoitusajalla pulaan. Murtunut jalka ei sinänsä vienyt minulta työkykyä, koska kirjoitan ja puhun työkseni. Jatkoin keikkailua ympäri Suomea ja matkustin murtuneen jalkani kanssa viikoksi jopa Kanadaan. Jatkoin ikään kuin mitään tapaturmaa ei olisi tapahtunutkaan. Toimintani ei tietenkään ollut esimerkillistä eikä mikään ylpeilyn aihe. Päätös oli omani ja monen mielestä varmaan tyhmä sellainen. Matkustaessani huomasin kuitenkin, kuinka monet ihmiset ihailivat sinnikkyyttäni. He sanoivat, että minussa on yrittäjän sisua. Kädet rakoilla ja selkä hiessä sitä oli vaikea uskoa. En ollut varma, olisiko ihmisten pitänyt ihailla vai surkutella. Monet yrittäjät kantavat raskasta taakkaa, ottavat riskejä ja jatkavat kolhuista huolimatta – usein siitä syystä, että on pakko. Onko oikein normalisoida se kehuilla? Olemmeko me vieneet yrittäjäihanteen jo liian pitkälle? Ihailemmeko me kohtuuttomuutta? Korona ei ole vain murtanut monta yrittäjää, se on rampauttanut kokonaisia toimialoja. Taas suljetaan, rajoitetaan ja vähennetään. Nyt ei kuitenkaan enää jaella tsemppiviestejä, vaan kehuista siirrytään vaatimuksiin. “Yritykset, nyt ei ole oikea aika lomauttaa tai irtisanoa väkeä, pyörivät ne laivat, tehtaat, hotellit ja ravintolat tyhjänäkin!” “Sinä työnantajayrittäjä, kyllä ihmiset voivat olla töissä, vaikka markkina on romahtanut – viime vuonna pärjäsitte hyvin!” “Suomella on vaikeaa, teidän pitää auttaa meitä!” Winston Churchilliä mukaillen joidenkin mielestä yksityiset yritykset ovat kuin tiikereitä, jotka pitää ampua. Toisten mielestä ne ovat kuin lehmiä, joita voi lypsää. Todellisuudessa yritykset ovat kuin hevosia, jotka vetävät koko yhteiskuntaa perässään. Normaalioloissa ihailemme sitä, että yrittäjä pärjää haasteista huolimatta, mutta kriisissä vaadimme sitä, että yrittäjä pärjää haasteista huolimatta. Toivotaan vain, että hevoset eivät pillastu. Tarvitsemme optimismia. Kriisi tuhoaa paljon, mutta luo tilalle enemmän. Koronavuosi on pakottanut monet etsimään ratkaisuja, ottamaan riskejä ja oppimaan pois vanhasta. Sellainen vie eteenpäin. Monet yritykset ovat onnistuneet laajentamaan toimintaansa uusille alueille. On yrityksiä, jotka ovat onnistuneet kääntämään haasteet voitoiksi. Näin kävi myös minulle. Kun kuljin kävelysauvoilla, huomasin, että niiden avulla voi liikkua yllättävän ketterästi ja sulavasti. Jos rytmittää askelluksensa sopivasti, kävelysauvoilla pääsee suurten harppauksien myötä kovempaa kuin kävellen. Tajusin, että minun kannattaa muuttaa ajatteluani ja kohdentaa resurssit eri tavalla – jalkalihaksiin ei kannattanut enää investoida, vaan käsilihaksiin. Sellaisia ne yrittäjät ovat. Löytävät kriisinkin keskeltä keinot päästä eteenpäin. Tämäkään innovaatio ei olisi syntynyt, jos jalka ei olisi murtunut. k o l u m n i Kriisi tuhoaa paljon, mutta luo tilalle enemmän Perttu Pölönen on futuristi, tietokirjailija ja moniosaaja. Hän on innovoinut musiikinteorian opiskelua helpottavan Sävelkellokeksinnön, voittanut Euroopan suurimman nuorten tutkimuskilpailun, opiskellut tulevaisuuden teknologioita Piilaaksossa, perustanut koulutusalan yrityksen Myanmariin ja kirjoittanut myyntimenestyksiksi nousseet kirjat Tulevaisuuden lukujärjestys ja Tulevaisuuden identiteetit. Vuonna 2014 Perttu valittiin luovimmaksi suomalaiseksi Slushissa ja vuonna 2018 huippuyliopisto MIT nimesi hänet 35 lupaavimman innovaattorin joukkoon Euroopassa.
Suunnitelmallisuus on uuden yrittäjän tuki Klinikalla Keuken asiantuntijat vastaavat yrittäjien perusarjessa askarruttaviin kysymyksiin. Uusia yrityksiä on syntynyt viimeisen vuoden aikana ennätyksellisen paljon. Yrityskehittäjä Ari Ainola kertoo, mihin asioihin tuoreiden yrittäjien kannattaa panostaa ja miten yritystoiminnan saa vauhtiin. K l in ik k a Keuken toimialueella perustettiin ennätykselliset 1345 uutta yritystä vuonna 2020. Mistä tämä trendi johtuu? Korona on vaikuttanut ihmisiin monella tavalla. Lisääntynyt vapaa-aika on saanut ihmiset pysähtymään ja miettimään, olisiko nyt oikea hetki toteuttaa omat haaveet yrittäjyydestä. Samalla markkinoille on syntynyt aivan uudenlaista kysyntää, johon uudet yrittäjät haluavat liikeideoillaan vastata. Yhä useammat haluavat myös tehdä työtä omilla ehdoillaan ja siihen yrittäjyys on loistava ratkaisu. Ensimmäiset vuodet ovat uudelle yritykselle usein opettelun ja epävarmuuden aikaa. Miten tähän voi varautua? Kaikkeen ei ole mahdollista varautua, mutta monilta karikoilta voi välttyä hyvän suunnittelun avulla. Me Keukessa haluamme kannustaa yrittäjiä pohtimaan erilaisia skenaarioita ja ratkaisuja niihin. Tämä vähentää epävarmuutta ja nopeuttaa reagointia, jos eteen tulee haastava tilanne. Tuoreen yrittäjän on hyvä panostaa verkostoitumiseen, sillä kokeneemmilta yrittäjiltä saadut neuvot ovat usein kullanarvoisia. Alkuvaiheessa on myös tärkeää varmistaa riittävä rahoitus, sillä liiketoiminnan käynnistyminen voi viedä aikaa. Oman yrityksen pyörittäminen voi tuntua joskus yksinäiseltä. Millaista tukea uusille yrittäjille on tarjolla? Paikalliset yrittäjäjärjestöt ja toimialakohtaiset järjestöt ovat hyviä kanavia verkostoitumiseen ja vertaistuen saamiseen. Keuke on koonnut yrittäjien avuksi Asiantuntijapörssin, jonka apua myös tuoreiden yrittäjien kannattaa hyödyntää. Omia kokemuksia voi jakaa myös mentorin kanssa. Yrittäjälle on myös tärkeää huolehtia omasta virkistäytymisestä: mennä vapaa-ajalla tekemään jotain ihan muuta, kuin mitä yrittäjänä tekee, tavata uusia ihmisiä, keskittyä perheeseen ja tehdä niitä asioita, joista kokee saavansa voimavaroja arkeen ja yrittämiseen. Mihin asioihin uuden yrittäjän kannattaa erityisesti panostaa ensimmäisen vuoden aikana? Uuden yrittäjän kannattaa erityisesti opetella tekemään työnsä suunnitelmallisesti ja järjestelmällisesti. Alkuun se voi olla hankalaa, mutta pidemmän päälle se säästää merkittävästi aikaa. On myös hyvä oivaltaa, että yrityksestä tulee pitää huolta. Omia tuotteita ja palveluja tulee markkinoida säännöllisesti, jotta yrityksessä riittää tasaisesti töitä ja sitä kautta myös tuloja menojen kattamiseen. Markkinoinnin ja myynnin tueksi meillä on tarjota TEpalvelun mahdollistama Startti Plus -palvelu. Se on maksuton asiantuntijapalvelu starttirahaa saaneille ja työttömyystuella yritystoiminnan käynnistäneille. Milloin ja miksi tuoreen yrittäjän kannattaa hyödyntää Keuken asiantuntijoiden apua? Meihin keukelaisiin kannattaa ottaa heti yhteyttä, kun joku yrittämiseen liittyvä asia mietityttää. Yksin on välillä vaikea saada otetta asioista tai löytää ratkaisua, mutta yhdessä pohtimalla asiat ratkeavat usein paljon helpommin. Mitä aikaisemmassa vaiheessa yrittäjä tulee Keukelle, sitä nopeammin asiat saadaan hoidettua. Tarvitsetko apua yrityksen kehittämisessä? Lue lisää osoitteesta keuke.fi ja ota yhteyttä ari.ainola@keuke.? | 050 329 3333 S K ru o p h y 13
kasvata verkostoa tule tutuksi, tee myyntiä Yrittäjänä minun ei tarvitse olla aktiivinen LinkedInissä, koska en ole etsimässä töitä. Kuulostaako tutulta? Advanced B2B Kasvumarkkinointitoimiston myyntijohtaja Samuli Salosen mukaan LinkedIn on paljon muutakin kuin työnhakukanava. Nyt hän kertoo, miten LinkedIniä voi hyödyntää myynnin edistämisessä. 14
Kun Samuli Salonen liittyi LinkedIniin vuonna 2014, hänen tavoitteenaan oli edistää omaa työllistymistään. Sittemmin LinkedInistä on kasvanut hänelle merkittävä myyntija markkinointikanava. – Innostuin LinkedInistä toden teolla vuonna 2017 muuttaessani Helsinkiin. Minulla ei ollut kaupungissa entuudestaan kovin montaa tuttavaa ja halusin kasvattaa verkostoani. LinkedIn osoittautui loistavaksi kanavaksi siihen, Salonen kertoo. Nykyään Salosen kirjoitukset tavoittavat keskimäärin 15 tuhatta ihmistä, suosituimpien kerätessä jopa 100 tuhatta näyttökertaa. LinkedInissä onkin Salosen mukaan mahdollista saada itselleen edullista näkyvyyttä. – Kannattaa kuitenkin muistaa, että näkyvyyden kasvattaminen edellyttää aktiivista työtä. Käytän itse LinkedIniin keskimäärin 1-2 tuntia päivässä. Vuosien panostukset maksavat kuitenkin itsensä takaisin ja nykyään pystyn tavoittamaan yhdellä päivityksellä enemmän ihmisiä, kuin moni tavoittaa usean tuhannen euron markkinointipanostuksella. Rakenna luottamusta Mutta miten näkyvyyden kasvattaminen LinkedInissä auttaa myymään enemmän? – Myynnissä tärkeintä on luottamus. Mitä näkyvämpi persoona olet, sitä tutummaksi ihmiset kokevat sinut. Ja tutun ihmisen kanssa on aina huomattavasti helpompi ryhtyä käymään kauppaa kuin täysin vieraan, Salonen kertoo. Salonen nostaakin LinkedInin vahvuudeksi sen, että muista sosiaalisen median kanavista poiketen sovelluksesta saa kattavan kuvan ihmisen taustasta, työhistoriasta ja osaamisesta. – Itse en esimerkiksi osta mitään henkilöltä, joka ei ole LinkedInissä. Sovellus toimii myös toiseen suuntaan, sillä LinkedInin hakutoimintojen avulla pystyn kartoittamaan sopivia asiakkaita ja tutustumaan heihin etukäteen. Tämä on tärkeää, sillä myyntityössä on aina kyse ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta. Salosen mukaan LinkedIn on myös hyvä kanava tavoittaa potentiaaliset asiakkaat ostopolun varhaisessa vaiheessa. – Tutkimusten mukaan ostajat käyvät läpi jopa 50 prosenttia ostopolusta ennen kuin he kontaktoivat yritystä. Olemalla aktiivinen LinkedInissä, jakamalla tietoa seuraajille ja tuottamalla lisäarvoa pystyt palvelemaan heitä jo ennen kuin he ottavat yhteyttä sinuun. Panosta aitouteen Luottamuksesta ja asiakkaiden palvelemisesta puhuttaessa Salonen haluaa nostaa esille myös aitouden merkityksen. – Kokemukseni mukaan LinkedInissä menestyy parhaiten olemalla rento ja rehellinen. Ihmiset eivät halua lukea pelkkää asiantuntijajargonia, vaan inhimillisiä ajatuksia työelämästä. Siksi kannattaa aloittaa rohkeasti ja etsiä itselle sopivaa tyyliä, Salonen kannustaa. Salonen uskoo, että tulevaisuudessa myös yritykset haluavat ostaa entistä enemmän verkosta. Siksi nyt jos koskaan on oikea aika aktivoitua myös LinkedInissä. – Etenkin nuoremmat kuluttajat ostavat nykyään lähes kaiken erilaisten verkkokauppojen ja sovellusten kautta. Lähivuosina tämä trendi tulee leviämään yhä vahvemmin myös yrityksiin. Salosen mukaan parhaiten tulevat menestymään ne, jotka näkyvät verkossa ja hakukoneissa. – Google ei tunnetusti paljasta algoritmejaan, mutta se kuitenkin tuntuu suosivan niitä yrityksiä ja ihmisiä, jotka ovat aktiivisia sosiaalisessa mediassa. Kaikkea ei kuitenkaan kannata rakentaa yhden sovelluksen varaan, vaan omaa näkyvyyttä kannattaa kasvattaa useammassa kanavassa, Salonen vinkkaa. Samuli Salonen on markkinointitoimisto Advance B2B:n myyntijohtaja, sekä LinkedInvaikuttaja yli 14 000 seuraajalla. Samuli valmentaa ihmisiä myynnissä sekä LinkedInin käytössä ja hyödyntää LinkedIniä myös omassa myyntityössään. Voit tutustua Samuliin lisää: samulisalonen.? linkedin.com/in/samulisalonen/ instagram.com/samuliisalonen/?hl=en 15
16 Jeesi kohottaa yrittäjäkuntoa ja tulosta Tuntuuko siltä, että yksin ei aina jaksa vetää rekeä eteenpäin? Ja että omat yrittäjätaidot tarvitsevat kunnonkohotusta? Tarvitsetko hyviä neuvoja ja reipasta tsemppausta? Jeesi on Keuken palvelu pienyrittäjille. Se tarjoaa henkilökohtaisen personal trainerin tekemän yrittäjätaitojen treenisuunnitelman ja sparrauksen sen toteuttamiseen. Lisäksi saat huippuvalmennusta omien taitojen kartuttamiseen ja pääset treenaamaan yhdessä muiden yrittäjien kanssa. Jeesi tarjoaa samalla loistavan vertaistukija verkostoitumismahdollisuuden. Jeesi = >> Henkilökohtainen yrittäjätaitojen treenisuunnitelma >> Oman personal trainerin sparraus ja tuki kasvusuunnitelmalle >> Neliosainen valmennus >> Yhteistreenit ajankohtaisista teemoista >> Vertaissparraus yli toimialarajojen Lisätietoja: Yrityskehittäjä Marianne Ahvenranta 050 575 8228 marianne.ahvenranta@keuke.fi Yrityskehittäjä Minna Lojander 041 525 8485 minna.lojander@keuke.fi 16 16